la_fusion schreef op zondag 20 januari 2019 @ 17:35:
Ondanks dat ik het ook niet echt nodig vind om xDrive te hebben is het voor mij in mijn eerste RWD auto wel even wennen dat er met wat vochtig en koud weer het voor kan komen dat de achterwielen niet altijd genoeg grip hebben. Ik was dat van mijn Megane 3 RS(300 PK) wel gewend op de voorwielen maar dat geeft eigenlijk geen onverwacht gedrag. Als de achterwielen niet volledig grip hebben en dat je daardoor een kont hebt die om wil komen is dat natuurlijk wel wat anders.
Het is inderdaad vooral anders. Het is in mijn ervaring wel zo dat het bij RWD iets minder varieert van auto tot auto hóe hij precies uit breekt. De leeftijd (lees: beschikbare hulpsystemen) of aan-/afwezigheid van een LSD maken bij FWD een groot verschil in hoe de auto reageert. Dat is bij RWD toch iets minder het geval.
Neem een iets oudere auto waar je geen tot weinig hulpmiddelen in hebt en je hebt niet eens zo veel pony's nodig om de grip te verliezen. Ik had hiervoor zelf een Golf V 2.0 FSI; dat is 'slechts' 150 PK op de voorwielen, maar in combinatie met 205/225 op 17"/18" verlies je dan even goed de grip met stevig doortrekken op een nat wegdek. Enige wat die auto had was ASR (Anti Slip Regeling), een beetje als ABS op je aandrijving. Het kapt vrij abrupt kort alles af, waardoor de auto vooral schokt. Maar met een beetje doortrekken vanaf een rotonde ofzo doet het al vrijwel niets meer.
Voor wat het stuurgedrag zoals hierboven gemeld ben ik het wel mee eens. Het liefste had ik dat stuurgevoel van sport ook in comfort gehad maar dan niet de gasrespons. Maar goed.. de auto zou waarschijnlijk nog een stuk beter zijn met 'echt' LSD.
Mja, ik zou ook wel graag een "user" mode hebben waarin je zelf kunt combineren. Sport en Sport+ is niets mis mee; Eco Pro mag ook wel zo blijven, maar ik zou inderdaad ook Comfort met Sport Steering willen

Tortelli schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:18:
Volgens mij is dit officieel de maand van de
kleine BMW kuurtjes. Bij mijn vader werd vorige week een lekkend differentieel geconstateerd tijdens de APK (op zijn 428i GC). Keerring bij de aandrijfas lijkt iets te lekken, BMW NL doet hier iig niets mee (auto uit 2015, ~65k op de klok), hij moet nog een reactie van Ekris krijgen....
Bij mijn begon binnen een paar dagen mijn ruitensproeier reservoir lampje weer te branden, nadat ik hem net gevuld had. Denk dat de pomp lek is, daar lees ik meer issues over (vooral over E90's overigens, over de F30 lees ik minder issues). Het is buiten wel erg koud om te DIYen, dus denk dat ik hem maar naar de dealer breng

.
Het is in elk geval de maand van gekke dingetjes voor BMW's lijkt het ja
Afgelopen maandag naar Londen vertrokken voor werk, dus fijn de +- 105 kilometers naar Eindhoven Airport gereden. Daar heeft de auto net geen 96 uur stilgestaan, dus ik stap bij terugkomst in, start en krijg te zien "I-Drive wordt binnenkort afgesloten". Hè? Geen flauw benul waarom ik die melding krijg of wat het is, alles blijft ook gewoon aan, dus maar gewoon gaan rijden. Hier geparkeerd, ik zet de motor af en een nieuwe melding "Accu is bijna leeg. Opladen met lader of door te rijden. Communicatie etcetcetc worden uitgeschakeld" (iets in die trant, weet de exacte melding niet meer).
Ik herhaal: hè? Ik heb verdorie net dik een uur lang snelweg gereden zonder airco en alleen dagrijverlichting - die accu moet hartstikke vol zijn. Nou ja, het zal wel, kijk ik morgenvroeg wel naar. Als hij dan niet wil starten zie ik het dan wel. Gisteren mijn "gewoonlijke" autoboer even gebeld om te vragen of hij hem even kon meten en uitlezen, daar 's middags heen gereden (geen start problemen) en....niets. Tig accu meldingen in het systeem de afgelopen 4-6 weken (niets van gemerkt), maar de accu zelf is helemaal niets mis mee. Ook de laadstroom klopt gewoon. Start probleemloos, startmotor zwengelt alles gewoon meteen aan. Niets aan de hand.
Zal dus wel iets met de kou te maken hebben, dat hij ergens iets geks registreert als je start na enkele dagen stilstaan in de kou en vervolgens denkt dat de accu kaduuk is

Exact wat je zegt; je moet met sportieve auto's en kou / nattigheid gewoon uitkijken. De brede banden en hoge vermogens zorgen hoe dan ook voor problemen als je geen rekening hou met de omstandigheden.
Ook een R8 met Quattro en het motorblok achterin (en dus veel mechanische grip) en niet extreem veel vermogen (4.2 v8, kortom onderin toeren niet bijzonder sterk) glijd alle kanten op als je een rotonde afkom.
Is me meer dan eens gebeurd dat je in de 3 een natte rotonde afrij terwijl je geen haast hebt (want nat), beetje gas geef en een prachtige onbedoelde drift maak.... Geen probleem zolang je alert bent en weet wat je doet maar als je dat niet bent.... Tractioncontrole van de R8 is overigens aanzienlijk minder goed dan die in mijn F30 b.v., die grijpt veel tactvoller in en je kunt er gewoon blind op vertrouwen. Als je dat met de R8 doet vouw je hem 3 dubbel om de boom

. Verschil in grip tussen droog en nat is veel groter dan met een normale auto. Onder winterse omstandigheden is een voorwielaangedreven auto voor veel mensen makkelijker te rijden.
Mja, het verschilt echt heel erg per auto. Je kunt niet eens blindelings op de benamingen van de technieken vertrouwen, want dingen als 4motion en Quattro slaan niet op één enkele techniek. Mijn broertje heeft een Passat B5 V6 uit 2003 met 4motion...wat dan een Torsen systeem is, in tegenstelling tot zowel de Golf 4 R als 5 R (B5 bouwjaren overlappen met die 2), die beide een Haldex systeem hebben. Voor Quattro geldt voor zover ik weet hetzelfde: sommige zijn Torsen, sommige zijn Haldex. Daar zit het met die R8 wellicht in, want ik heb zelf gevoeld dat een RS6 toch vrij soepel is. Zijn allebei Quattro maar ik weet eerlijk gezegd niet of ze hetzelfde zijn.
Daar heb je bij BMW gelukkig minder problemen mee, aangezien xDrive gewoon xDrive is. De software erachter is wel anders van model tot model, maar de techniek is in elk geval telkens hetzelfde.