Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 152 ... 383 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-12 09:39
F44 besteld begin maart, voorziene levering... begin november :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xpOGdz5m.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NMD89iom.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9FZ4256m.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fhBO1Abm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n93h4Twm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/prX9IN1m.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2F8E9yZm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XZlC9Jzm.jpg

De standaard kidney grill wordt nog vervangen door de zwarte mesh variant :9~

• Adrianb
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-12 14:00
Eagle Creek schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:22:
Vandaag bij de dealer even met iDrive 8 mogen spelen. Wow positieve indruk! Systeem reageert zeer snel en veel opties. Niet met de auto gereden maar zo op 't zich zeker vooruitgang tov id7.
Missen de knoppen erg?

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-12 17:44
Ik kan me voorstellen dat het meevalt als je stilstaat, maar dat het tijdens het rijden een gruwel is. Althans, als je graag je ogen op de weg houdt. Vriend van me heeft altijd van die fancy systemen in z'n nieuwe auto's maar altijd als ie wat wil instellen zit ik met samengeknepen billen omdat het slingeren begint zo gauw ie het eerste menuutje opent.

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16-12 18:09
Ik heb een aantal weken geleden mijn M442’s opgehaald van de hersteller. (CarFix Heidstra, Damwâld). Gelijk in de woonkamer Gyeon Rim coating erop. Nieuwe Pirellis eronder (rtf en ster codering) en poah! Wat rijd dat weer fijn! En dikke tevreden met de wielen 👌🏼

Wel jammer dat nou de “floating” center caps niet meer lekker passen. Geprobeerd ze te modificeren, maar helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlKxcrT8zTZL7cIT2f5UcKhggEM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPmz5kgGZiWxlbOQB6h13lWT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1UEXn-PPte3D0IRvZcpiV4WGkg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwQO1IeTvTtw1FH8KBsGLMTc.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door Smotske op 24-03-2022 11:35 ]

@DetailingBySmotske

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-12 20:14
Ziet er netjes uit. Ben van plan mijn 18" RFT's te vervangen voor normale banden als er nieuwe opkomen. Vind ze nogal hard namelijk, de 17" non_RFT winterbanden voelen een stuk comfortabeler aan. Lijkt me ook beter voor de wielophanging, al weet ik niet of het effect heel groot gaat zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Het Fantoom op 24-03-2022 19:14 ]

• McRubz
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De ophanging is er op ingesteld. En 17" en 18" rijdt op zichzelf al heel anders, los van de run flat eigenschappen.

• JdBn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-04 14:29
Netjes zo die wielen! Mijn 403's hebben ook zo'n diamond cut vlak en dat heeft op zich wel wat. Zal er alleen niet aan ontkomen ze volgend jaar misschien een keer te laten opknappen, want gevoelig zijn ze wel. Sowieso rij ik er niet in de winter mee, vrees dat ze dan zeker niet lang netjes blijven..

Overigens vorige week APK gehad voor de 330d, zonder problemen erdoor dus dat is weer prima. Meteen beurtje laten doen dus kan er weer tegenaan :)

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Nadat ik 14 juli voor het eerst heb gepost dat ik aan het rondkijken was naar een M140i heb ik er vandaag eigenlijk één gekocht. Wat komen die weinig online zeg :+

Dus nu mag ik mijzelf al voorzichtig melden hier in het topic.
Betreft een zwarte M140i van eind 2018. Helaas zonder wat opties die ik wel graag zou hebben (adaptief onderstel, pano, xDrive), maar soit... Anders kan ik nog wel een jaar wachten met het huidige aanbod.

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:22
Gefeliciteerd @TheBrut3. Automaat of handgeschakeld?

Zeg ook al tijden tegen mezelf dat ik nog één keer een dikke auto met verbrandingsmotor wil rijden voordat alles elektrisch is en dan staat de M140i ook hoog op m’n lijstje. Maar als ik zoveel geld uitgeef wil ik ook dat ie aan alle wensen voldoet (zwart, breed navi, liefst xDrive). Importeren is dan misschien een optie, daar is het aanbod groter. ‘Probleem’ is alleen dat ik nauwelijks kilometers maak, dus kan het nog niet echt verantwoorden naar mezelf.

• Pannencouque
TheDeuce schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:19:

Zeg ook al tijden tegen mezelf dat ik nog één keer een dikke auto met verbrandingsmotor wil rijden voordat alles elektrisch is en dan staat de M140i ook hoog op m’n lijstje. Maar als ik zoveel geld uitgeef wil ik ook dat ie aan alle wensen voldoet (zwart, breed navi, liefst xDrive). Importeren is dan misschien een optie, daar is het aanbod groter. ‘Probleem’ is alleen dat ik nauwelijks kilometers maak, dus kan het nog niet echt verantwoorden naar mezelf.
Zo'n auto kun je sowieso nooit verantwoorden, toch? Ik rij nu een vrij dik aangeklede 530d die inmiddels wel op leeftijd raakt, maar ik vond dat ik ook die niet kon verantwoorden. Toch gekocht, want de dikke diesel stond nog op het lijstje.
Familie van me heeft een 520d en die komen ook overal, voor minder kosten. Stuk pragmatischer.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Net of je een 140i überhaupt kan verantwoorden. Gewoon doen nu het nog kan. 8)

Ik ga ook nog één keer all-out met mijn 335i Touring. Ik heb inmiddels een Air-intake, een set downpipes en een dikke intercooler gekocht. 420pk is het realistische doel, 450pk zou leuk zijn. Jammer dat in Nederland nergens fatsoenlijk Ethanol te koop is. Want daar draait schijnbaar met wat kleine aanpassingen het N54 erg goed op. En het is iets duurzamer.

• --MP--
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-12-2024

Nauwelijks kilometers maken is juist ideaal om een dikke auto te rijden. Met 30k km per jaar is een dikke 6 cilinder momenteel ook huilen kan ik je melden...

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
--MP-- schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:05:
Nauwelijks kilometers maken is juist ideaal om een dikke auto te rijden. Met 30k km per jaar is een dikke 6 cilinder momenteel ook huilen kan ik je melden...
Ik rij op dit moment nog geen 10k per jaar... maar ik moet wel zorgen dat het niet teveel korte ritjes zijn. Anders pak ik de 4-cilinder BMW wel :)

PS De benzineprijs in Duitsland gaat binnenkort met 30 cent naar beneden (staat nu op €2.17,9 de liter 98), dus we hebben weer een nieuw 'buffer'.

[ Voor 15% gewijzigd door CreativeS op 25-03-2022 15:20 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

Zwart en navi pro heeft ie wel. Import aanbod valt ook best tegen hoor! En zoveel km's maak ik ook niet, nu corona voorbij is zal het trouwens wel weer wat omhoog gaan. Maar als je een M140i hebt en zelf niet veel kilometers maakt, dan denk ik ook dat de afschrijving niet heel hoog gaat zijn. Blijft de laatste 1 serie met een 3 liter motor en achterwielaandrijving.

En ik heb natuurlijk een automaat, bij de B58 hoort een ZF :D
CreativeS schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:18:
PS De benzineprijs in Duitsland gaat binnenkort met 30 cent naar beneden (staat nu op €2.17,9 de liter 98), dus we hebben weer een nieuw 'buffer'.
Duitsland woon ik ver vandaan, België is 15-20km ofzo dus dat is nog te doen. Maar ik ga echt geen uur in de file staan tussen de andere NL'ers om te kunnen tanken. Ik hoorde dat er afgelopen maandag een file van Goirle tot de grens stond om te kunnen tanken 8)7

• CreativeS
  • Niet online
TheBrut3 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:37:
Duitsland woon ik ver vandaan, België is 15-20km ofzo dus dat is nog te doen. Maar ik ga echt geen uur in de file staan tussen de andere NL'ers om te kunnen tanken. Ik hoorde dat er afgelopen maandag een file van Goirle tot de grens stond om te kunnen tanken 8)7
8)7

Die taferelen hebben wij hier niet. Grens loopt door het dorp heen en we hoeven er niet voor om te rijden. In de Achterhoek is men niet zo achterlijk met ‘hebben, hebben, hebben’…

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-12 10:42

Ik maak ook nauwelijks kilometers omdat ik geen woon-/werk verkeer heb. Maar dat betekent alleen dat ik nog meer plezier heb als ik instap ;)

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:22
Eens allen dat een ‘dikke auto’ juist aantrekkelijker is als je weinig rijdt, maar heb het echt over zo weinig als ca. 3000km per jaar. Rij naar de sportschool, supermarkt en naar ouders/vrienden. Vind het jammer om een auto van > €30k voor de deur te hebben staan die zoveel stil staat.

Maar goed, zo is er altijd wel een reden te bedenken om het niet te doen, dit jaar toch maar eens serieus overwegen dan :)

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Ach, een dikke auto is leuk, maar je moet het wel kunnen en willen betalen.

Niet alleen de aanschaf, maar als je paardjes wil, dan zal je ze ook te eten moeten (kunnen) geven.

Ik heb een BMW 530D gehad, voor de kenners een F11 LCI. Heerlijke 3 liter 6 cylinder diesel.

Sinds een jaar heb ik een 540i, een G31 3 liter 6 cylinder benzine. Gekieteld door Mosselman.

Een heerlijke auto waar ik continu met een glimlach van oor tot oor in rond rij....

Auto is zeker niet zuinig, lust eigenlijk alleen maar super 98 (wegens zijn Mosselman kuur) en nieuwe bandjes zijn ongeveer 400 per stuk.

Maar ik heb het er voor over, en financieel kan het ook.

Voor degene die twijfelen, iets aankopen lukt vaak nog wel, maar zorg dat je de auto ook kunt blijven rijden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DS3oRPPK34WRoBA58S_cJh5Rv2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQGw2Mj2HG8bJ76pNAyrb6PG.jpg?f=fotoalbum_large

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

TheDeuce schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:35:
Eens allen dat een ‘dikke auto’ juist aantrekkelijker is als je weinig rijdt, maar heb het echt over zo weinig als ca. 3000km per jaar. Rij naar de sportschool, supermarkt en naar ouders/vrienden. Vind het jammer om een auto van > €30k voor de deur te hebben staan die zoveel stil staat.

Maar goed, zo is er altijd wel een reden te bedenken om het niet te doen, dit jaar toch maar eens serieus overwegen dan :)
Ik zat in hetzelfde dilemma, een dikkere 1 serie of als prijsbewust alternatief een i3 (toch premium relatief snel) uiteindelijk een ie gekozen omdat ik ook veelal korte stukjes rij wat funest is voor een benzine motor die dan niet lekker op temperatuur kan komen. Voordeel van een i3 is dat je de remmen niet hoeft de vervangen dus een beurtje bij de dealer is goedkoop en carbon, plastic en aluminium zijn ongevoelig voor roest dus die problemen en kosten heb je niet.

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-12 23:09
--MP-- schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:05:
[...]

Hier idem, dit jaar al 10k op de klok gezet (waarbij ik nog 2 weken in quarantaine ben geweest ook) :'(
Wel elke dag Freude am Fahren, en een hobby mag geld kosten toch? :)
Volgende week de zomerbanden maar weer tevoorschijn toveren trouwens, zien hoe dat weer gaat rollen!

• --MP--
DaFreakhead schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:43:
[...]

Wel elke dag Freude am Fahren, en een hobby mag geld kosten toch? :)
Nou ik betrap mezelf er toch steeds vaker op dat ik op AutoScout zit te kijken naar auto's die eindigen op 20d of 25d. Niet te vergelijken natuurlijk met de 435i maar ik zit er serieus over te denken om de 4 dit jaar al te verkopen. Normaal zou ik er nog zeker 1 a 2 jaar mee door willen rijden. Maar een zuinige diesel trekt toch wel weer af en toe. ..

• Smotske
Zuinigheid is maar net hoe je er mee rijd. Met mijn 435d haal ik zn 1:17,5 gemiddeld met woon-werk verkeerd. (35k p/j). Een 420d zal misschien 1:19 zijn? Dat verschil is ook niet gigantisch. Als je toch al een 4 rijd.

@DetailingBySmotske

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-12 10:42
TheDeuce schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:35:

Ik heb het even moeten nakijken op m'n vorige APK rapport van april 2020, maar in die 2 jaar heb ik slechts 14k op de klok gezet :)

Supermarkt en dergelijke doe ik er niet eens mee, omdat dat letterlijk om de hoek is. Korte stukjes zijn enkel naar m'n ouders en broertje (respectievelijk 6,5 en 3 kilometer :P). De rest zijn allemaal lange plezier ritjes geweest.

Qua verbruik kan het uiteraard niet tippen aan veel andere auto's, maar ondanks m'n ZRVS dat regelmatig opspeelt, gok ik dat ik gemiddeld toch wel 1:12 heb gehaald over die periode, want volgens mij heb ik de 500km op een "tank" (BMW is wel heel vroeg met de reserve waarschuwing :P) altijd gehaald. De ritjes door het Heuvelland, Ardennen of Eifel compenseer ik blijkbaar genoeg met de lange stukken snelweg die ik af en toe doe. Overigens is het verbruik in de zomer ook fors beter dan in de winter, omdat de N55 zo lastig op temperatuur komt (scheelt makkelijk een liter of 2-2,5 op 100km snelweg). Exact weet ik het niet, want ik heb het nooit bij gehouden :D

Voor mij persoonlijk is het rijden het waard, dus het verbruik kan me niet schelen. Als ik 30k per jaar reed zou ik er vast wel op letten, maar nu niet. Sterker nog, ik speel stiekem al een tijd met het idee om een M2 te kopen, wat nog minder voor het verbruik is. Maar daar spreekt m'n praktische kant me altijd tegen, want de 135 is veel handiger qua laadruimte :p

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:33
Smotske schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:55:
Zuinigheid is maar net hoe je er mee rijd. Met mijn 435d haal ik zn 1:17,5 gemiddeld met woon-werk verkeerd. (35k p/j). Een 420d zal misschien 1:19 zijn? Dat verschil is ook niet gigantisch. Als je toch al een 4 rijd.
Met m'n 320d onlangs 1 op 26 met alleen maar 110 op de snelweg een klein uur lang. Het was wel vermoeiend 🙈

• Pannencouque
Kopen is inderdaad 1, rijdend kunnen én willen houden is 2.

Diesel kon hier zelfs afgelopen jaar prima uit met 20-25k/jr tijdens corona. Nu gaat er het komend jaar ander werk komen, dan is de kans best aanwezig dat ie alsnog het veld gaat ruimen. Want bij <15k/jr en veel korte ritjes is het simpelweg niet goed voor de auto. Jammer, want dan komt er een schijtauto voor terug. Voor weinig km's wil ik niet zo'n dure afschrijver voor de deur hebben.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:19

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Pannencouque schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 07:18:
Kopen is inderdaad 1, rijdend kunnen én willen houden is 2.

Diesel kon hier zelfs afgelopen jaar prima uit met 20-25k/jr tijdens corona. Nu gaat er het komend jaar ander werk komen, dan is de kans best aanwezig dat ie alsnog het veld gaat ruimen. Want bij <15k/jr en veel korte ritjes is het simpelweg niet goed voor de auto. Jammer, want dan komt er een schijtauto voor terug. Voor weinig km's wil ik niet zo'n dure afschrijver voor de deur hebben.
Ach de dikke diesel hier blijf ik lekker rijden tot de a6 avant etron te bestellen is. Dan ruil ik hem wel in. Het rijd veelste lekker. En voor de korte ritjes pak ik de elektrische auto.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Pannencouque
Dan moet je wel die elektrische auto ernaast hebben. Die hebben we hier niet.
De diesel gaat niet zomaar weg, maar hij blijft ook niet bij 5k/jr ofzo.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Deagle schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:47:
[...]

Met m'n 320d onlangs 1 op 26 met alleen maar 110 op de snelweg een klein uur lang. Het was wel vermoeiend 🙈
veel plezier is daar toch ook niet aan dan...

Met pijn in het hart heb ik na 3 maanden mijn 330E achter gelaten. Beste auto die ik ooit gehad heb, Het rijplezier was van korte duur, maar het was een bedrijfswagen en ik ben veranderd van job..

Voorlopig even geen BMW meer, maar waneer ik kan bestellen op mijn nieuwe job kan het gebeuren dat ik gewoon opnieuw dezelfde neem. (tenzij een I4 binnen bereik komt)

You don't need eyes to see, you need vision

• Matadores
  • Laatst online: 07:52
Ik rij een 2018 116dA en heb na afgelopen tankbeurt de proef op de som genomen door zo zuinig mogelijk te rijden: gemiddeld over 1 hele tank was het 23,6 km op 1 liter diesel.
Per jaar rij ik zo’n 35000km waarvan zelf 150 per dag ww verkeer voornamelijk snelweg. We hebben als 2e auto (nieuw gekocht) een Suzuki Alto uit 2010 met nu nog geen 50k op de klok.
zit nu in twijfel om de diesel in te ruilen voor een 3 serie van bouwjaar 2020 a 2021 op benzine (omdat diesel toch uit de gratie dreigt te geraken) en zelf met de Alto naar werk te rijden. Tis een zuinige, lichte auto, dus prijs per km zal dan ook laag zijn.
De 3 serie zal dan max 10k per jaar in gereden worden.

• Smotske
Probeer eerst maar eens een tijdje in de Alto heen en weer te rijden. Mijn ervaring is als je zolang/zovaak er in moet zitten, moet het ook goed en veilig zitten. Maar ik heb ook collegas die 180km/dag rijden in een eUp of Corsa 1.3diesel.

@DetailingBySmotske

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-12 21:38
@Matadores Ik ben het ook eens met Smotske: Een 1-serie tegenover een koekblik Alto zetten is echt wel 2 uiterste opzoeken. Voor je die wissel uitvoert, ga eens serieuze hoeveelheden km's maken met de Alto

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:14
Gisteren onze F30 van het eerste uur ingeruild voor een 2e hands i3. Mijn vrouw is helemaal happy. Ze vind het een prachtauto en helemaal het idee dat ze nu "gratis" rijdt. Geen wegenbelasting, nauwelijks energie kosten en weinig onderhoud (gaan we tenminste van uit).

Moet zeggen dat hij best lekker rijdt. Sturen en "gassen" is heel direct, maar tov mijn iPace toch een stukje zwaarder. Lees op facebook i3 groups toch veel mensen die en 3 of 5 serie hebben ingeruild voor de i3 en erg tevreden mee zijn.

Het is dat ik zelf al een grotere auto heb, maar kan het me haast niet voorstellen dat de i3 een eerste auto is. Kan niet eens 1 grote koffer in.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik vind het net een Biro met snelwegvergunning. :P

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:06
Op lange stukken en rustig rijden met anticiperen en Eco Pro haal ik ook rond de 1:19 met de F31 320iA. Leuk rijden is anders.
Ik rij liever wat minder. Sowieso pakken we de BMW niet voor korte stukjes woon-werk doe ik lekker met fiets of werk thuis.

Inruilen voor een EV is hier (nog) niet aan de orde. 's Zomers moet er een sleurhut achter kunnen en betaalbare EV's met minimaal 1500 kg trekgewicht zijn er niet. Mag van mij ook nog wel even duren want ik heb (nog) helemaal niets met elektrisch rijden.
Anderzijds vraag ik me ook af het slim is om nog een keer in een G21 te investeren.

• Pannencouque
Matadores schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:50:
Ik rij een 2018 116dA en heb na afgelopen tankbeurt de proef op de som genomen door zo zuinig mogelijk te rijden: gemiddeld over 1 hele tank was het 23,6 km op 1 liter diesel.
Per jaar rij ik zo’n 35000km waarvan zelf 150 per dag ww verkeer voornamelijk snelweg. We hebben als 2e auto (nieuw gekocht) een Suzuki Alto uit 2010 met nu nog geen 50k op de klok.
zit nu in twijfel om de diesel in te ruilen voor een 3 serie van bouwjaar 2020 a 2021 op benzine (omdat diesel toch uit de gratie dreigt te geraken) en zelf met de Alto naar werk te rijden. Tis een zuinige, lichte auto, dus prijs per km zal dan ook laag zijn.
De 3 serie zal dan max 10k per jaar in gereden worden.
Smotske schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 16:28:
Probeer eerst maar eens een tijdje in de Alto heen en weer te rijden. Mijn ervaring is als je zolang/zovaak er in moet zitten, moet het ook goed en veilig zitten. Maar ik heb ook collegas die 180km/dag rijden in een eUp of Corsa 1.3diesel.
Wat Smotske zegt. Het zou niet in me op komen. Zo'n Alto zit voor geen meter. Rijden is meer dan de kmkostprijs. Ik ben sinds ik de 5 heb, veel meer uitgerust na m'n woon-werkverkeer. Geluidsisolatie beter dan de 3, comfort beter dan de 3, noem maar op. Dat doet bij mij echt veel. En dan is die stap minder groot dan van een 3 naar een Alto.
De keer dat ik met de koektrommel van de baas naar het werk moest omdat mijn auto bij de garage stond, voelde ik me gemarteld na 100km.

Plus: diesel raakt uit de gratie, ja. Terecht of niet, is de discussie niet. Maar ik zou het anders stellen: het ís al uit de gratie. Een diesel levert geen drol meer op. Dit is juist het moment om 'm te houden. Zo'n recente benzine kost je de hoofdprijs. Sterker nog: maak even de rekensom wat erbij moet om zo'n recent model te kopen. Daarvoor kun je heul lang blijven dieselen - dat ding schrijft nog amper af. Als het je om financiële overwegingen gaat, is een recente benzine kopen het minst logisch.
Civic09 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:59:
Anderzijds vraag ik me ook af het slim is om nog een keer in een G21 te investeren.
Dat zou ik ook niet per se doen. Hoewel als je ziet het het EV-gehalte van het NL-wagenpark pas een paar procenten is, je er ook niet op hoeft te rekenen dat benzineauto's in 2024 ineens compleet uit de gratie zijn. De media schetsen soms een ander beeld, dat wel.

• Matadores
  • Laatst online: 07:52
Het is dat de km stand op 138k staat en de inruilprijs nog te behappen is. Andere mogelijkheid is om nog 3 jaar door te rijden naar een km stand van 250k en pas dan overstappen op elektrisch rijden. Maar dan moet er komend jaar wel leuke modellen op de markt komen zodat er over 3 jaar een interessante 2de handse aangeboden wordt.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:14
jadjong schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 19:40:
Ik vind het net een Biro met snelwegvergunning. :P
Hij ziet er totaal niet uit als een BMW en ik vind het zelf ook geen mooie auto om naar te kijken, maar gelukkig rijdt hij wel als een BMW. Voor mij is een BMW echt vanaf 3 serie. Persoonlijk vond ik de 1 serie in het begin ook erg on-BMW.

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-12 00:37
In een casual gesprek met een collega, vroeg hij of ik het nog wel verantwoord vond om in een - ik quote: 'een dikke bmw met een 3 liter te rijden'. Normaal leg ik z'n vraag/commentaar naast me neer, maar met de huidige benzine prijzen, klimaatveranderingen, verduurzaming etc. heb ik er toch de lang over moeten nadenken en doe ik merk ik nog steeds. Dus even mijn ei kwijt.

Natuurlijk koop je z'n auto voor je rijplezier en de 335i xDrive geeft me dat ook, maar ik merk dat ik veel snelwegen gewoon ~100 rij. Ik merk dat ik het ook als excuus gebruik om z'n auto te hebben "Maar mijn gemiddelde verbruik is ~1 op 14, dus...is niet veel on zuiniger dan jouw auto, toch??"
5 minuten door de stad of een woonwijk en mijn gemiddelde ligt op 1 op 9, maar daar zeg ik dan niets over. Voor kortere ritten pak ik de koekblik van de vrouw, want zuiniger, minder slecht voor de bmw etc..

Net als velen is voor mij een BMW == 6 cilinder, maar met ongeveer 20k kilometers per jaar (nu minder met thuiswerken ), heb ik het gevoel dat ik het niet meer kan uitleggen. Want puur rijplezier? Dit kan persoonlijk zijn, maar continue 100 rijden vind ik ook vermoeiend, want de auto wilt gewoon meer.
Als ik een keertje lekker sportief, blijf ik dat ook doen, want het is verslavend. Ben daar ook eerlijk in. Slurrrp, maja.. daar rij je het ook voor toch?

Weet niet, één vraag van de collega heeft toch wat stof doen opwaaien bij mij.

Slap me out of it.

Computers are useless. They can only give you answers.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:25

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-12 16:08
@Brainsz Net als de keuze voor de aanschaf van een 335, is je betoog vooral emotie, onderbuik of hoe je het ook wilt noemen. Feitelijk is de hogere brandstofprijs maar beperkt van invloed op de totale kosten van een 335 dus de vraag was vorig jaar net zo relevant als vandaag.

Nodig in Nederland is het zeker niet, leuk wel. De vraag is of je het geld er nog steeds voor over hebt. Soms het is uitrekenen wat je het nu totaal kost een goede wake-up call. Maar bedenk je dat een zuinigere auto ook niet zo denderend minder kost.

Een 320i verbruikt volgens Spritmonitor gem. zo'n 8,22L/100km. Een 335Ix 10,12L/100km. Op 20K km verbruik je 380L meer jaar. Reken we even met een brandstofprijs van €2,50 dan kost je dat €950 p.j. aan brandstof extra. Klinkt leuk maar besef je dat je bij een nieuwe altijd alweer de winst voor dealer moet betalen (2k of meer) dan ga je pas na 2 jaar echt de winst pakken van de brandstofafname. Zomaar een nieuwe gaan kopen is het dan volgens mij niet waard. Als je toch gaat wisselen is het natuurlijk een ander verhaal.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Domih
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-12 15:36

Domih

Domih.

Wellicht wisselen voor een i4 een optie? Geen idee of de elektrische ook als ‘bmw’ tellen

Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl

• --MP--
Domih schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:17:
Wellicht wisselen voor een i4 een optie? Geen idee of de elektrische ook als ‘bmw’ tellen
Die heb je het eerste jaar ook niet :+

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-12 14:26
Binnenkort krijg ik m'n F31 M sport uit 2017. (met prof navi evo6)

Nu zit daar al wel Apple Car Play op. Alleen wil ik dus graag draadloos Android auto. Als ik een beetje Google, moet dat kunnen d.m.v. een MMI kastje. Nu kom ik het betreffende kastje tegen op allerlei sites:

https://motivesupplies.nl...tivesupplies-mmi-for-bmw/
https://www.audiovolt.nl/...edia-navigatie-interface/
https://motrade.nl/nl/car...w-nbt-evo/a-2309-20000268
https://upgradejeauto.nl/...face-adapter-bmw-cic-nbt/

Is dit de module die ik moet hebben? Mensen ervaring hiermee?
Goedkoopste is hier 219,- en de duurste 399,- (volgens mij allemaal hetzelfde kastje)

Zelf zou ik het kastje in willen laten bouwen. Iemand hier nog advies waar dit te doen?
(ik woon zelf in het Oosten van Nederland)

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Brainsz schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:33:
In een casual gesprek met een collega, vroeg hij of ik het nog wel verantwoord vond om in een - ik quote: 'een dikke bmw met een 3 liter te rijden'.
Mijn eerste vraag aan hem zou zijn; wat is er dik aan een 3-serie.. even het referentiekader scherp krijgen ;)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:27
@Brainsz

Boeiend. Mop mop gas derop

• Pannencouque
In een casual gesprek met een collega, vroeg hij of ik het nog wel verantwoord vond om in een - ik quote: 'een dikke bmw met een 3 liter te rijden'. Normaal leg ik z'n vraag/commentaar naast me neer, maar met de huidige benzine prijzen, klimaatveranderingen, verduurzaming etc. heb ik er toch de lang over moeten nadenken en doe ik merk ik nog steeds. Dus even mijn ei kwijt.

Natuurlijk koop je z'n auto voor je rijplezier en de 335i xDrive geeft me dat ook, maar ik merk dat ik veel snelwegen gewoon ~100 rij. Ik merk dat ik het ook als excuus gebruik om z'n auto te hebben "Maar mijn gemiddelde verbruik is ~1 op 14, dus...is niet veel on zuiniger dan jouw auto, toch??"
5 minuten door de stad of een woonwijk en mijn gemiddelde ligt op 1 op 9, maar daar zeg ik dan niets over. Voor kortere ritten pak ik de koekblik van de vrouw, want zuiniger, minder slecht voor de bmw etc..

Net als velen is voor mij een BMW == 6 cilinder, maar met ongeveer 20k kilometers per jaar (nu minder met thuiswerken ), heb ik het gevoel dat ik het niet meer kan uitleggen. Want puur rijplezier? Dit kan persoonlijk zijn, maar continue 100 rijden vind ik ook vermoeiend, want de auto wilt gewoon meer.
Als ik een keertje lekker sportief, blijf ik dat ook doen, want het is verslavend. Ben daar ook eerlijk in. Slurrrp, maja.. daar rij je het ook voor toch?

Slap me out of it.
De verwachting is toch ook niet dat je elke km dikke lol hebt? Ik gebruik met woon/werk ook maar 100pk ofzo. Maar laatst op weg naar wintersport merkte ik weer waarom ik die drieliter heb. Heerlijk comfortabel beuken.

Zo gauw ik daar geen lol meer uit haal gaat ie weg. Of, als ik toch moet wisselen ivm forse verandering van jaarkm's. Nu tussendoor inruilen voor een vierpitter zou ik niet doen. Doe het goed of doe het niet, ook met veranderingen.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Slap me out of it.
BMW >= 6 cilinder ;)

Mijn V8 (E61 550i met N62B48) zuipt gigantisch en dat maakt me niks uit. De souplesse en kracht die je ervoor terugkrijgt is geweldig, ook als je je aan de snelheid houdt (doe ik ook niet echt meer, sinds je geen 130 meer mag). Even vlot accelereren om in te voegen of in te halen is geen enkel probleem.

Grappig detail over uitstoot: de 550i met N62B48 stoot een stuk minder stikstof uit dan de 530i met N53B30. CO2 zal waarschijnlijk wel wat meer zijn.

Meeste woon-werk (en vergelijkbare) ritjes pak ik de motor (ook BMW, R1200RT en R1250RS), die zijn een stuk zuiniger (en nog iets sneller).

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Domih

Domih

Domih.

DeBaroN schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:09:
Binnenkort krijg ik m'n F31 M sport uit 2017. (met prof navi evo6)

Nu zit daar al wel Apple Car Play op. Alleen wil ik dus graag draadloos Android auto. Als ik een beetje Google, moet dat kunnen d.m.v. een MMI kastje. Nu kom ik het betreffende kastje tegen op allerlei sites:

https://motivesupplies.nl...tivesupplies-mmi-for-bmw/
https://www.audiovolt.nl/...edia-navigatie-interface/
https://motrade.nl/nl/car...w-nbt-evo/a-2309-20000268
https://upgradejeauto.nl/...face-adapter-bmw-cic-nbt/

Is dit de module die ik moet hebben? Mensen ervaring hiermee?
Goedkoopste is hier 219,- en de duurste 399,- (volgens mij allemaal hetzelfde kastje)

Zelf zou ik het kastje in willen laten bouwen. Iemand hier nog advies waar dit te doen?
(ik woon zelf in het Oosten van Nederland)
Zijn idd allemaal dezelfde(Andream), ik verkoop ze zelf ook(en bouw in, Veldhoven). Snap alleen niet hoe Upgradejeauto ze zo goedkoop kan aanbieden.

Dm voor meer info :)

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-12 19:38

Slap me out of it.
Zijn dit dezelfde mensen die je bellen om je auto te lenen, want die heeft de kracht en een trekhaak?

Dat is mijn ervaring.

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:00
kipneck schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 06:58:
[...]

Zijn dit dezelfde mensen die je bellen om je auto te lenen, want die heeft de kracht en een trekhaak?

Dat is mijn ervaring.
Haha, herkenbaar.
Collega's van mijn vrouw hadden ook commentaar op het feit dat wij ' zoveel geld aan auto's uitgeven' want dat was ' nergens voor nodig'. Tot er een studiedag was van het werk van mijn vrouw. Toen waren die kleine/ oude auto's ineens niet de juiste keuze meer en werd mijn BMW maar wat graag geleend.

• Rivanov
Iemand met een BMW in bestelling, nog iets gehoord vanuit zijn/haar dealer m.b.t. eventuele vertragingen?
Ik heb tot op heden nog niets gehoord op een vertraging. Dus productie Week 16 en levering Week 18 staat nog steeds.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Dooddoener; stuur ze een mailtje

• Rivanov
Yalopa schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:52:
Dooddoener; stuur ze een mailtje
Al meerdere malen gedaan. ;)
Zij houden mij op de hoogte zodra ze iets horen vanuit BMW. Maar dat is inmiddels 2 weken geleden. Dus vind het vreemd dat BMW zolang op zich laat wachten met communicatie. Dus was benieuwd of iemand anders al wel iets heeft gehoord toevallig.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:49

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Een tijdje geleden hier in dit topic gevraagd naar de mogelijkheden mbt Carplay op mijn F31 uit 2013. In eerste instantie goed geholpen door @Domih met betrekking tot aftermarket systemen, maar ik ben uiteindelijk doorverwezen naar Aleksandre van NDH Automotive voor een speciaal retrofit project om de auto volledig werkend OEM om te bouwen naar ID6

Afgelopen weekend was het zover. De auto heeft de hele zaterdag in de garage gestaan van NDH. Het bijzondere van deze ombouw is dat de Telematica module ook is vervangen (de oude TCB naar een donor ATM module). Hierop heeft Aleksandre een SIM swap uitgevoerd, e.g. uit de oude module de SIM kaart uitgesoldeerd en in de nieuwe module de SIM weer ingesoldeerd. Dit is nodig als je op het nieuwe systeem ook nog ConnectedDrive services wil gebruiken.

Omdat we toch bezig waren hebben we meteen ook het cluster vervangen voor een all-digital 6WB cluster. De auto lag op een gegeven moment goed uit elkaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jsdy5ZNRvwB-mBMYy-l3-svwJXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fbe05rDb3NvDz7LhyXM0Nw3.jpg?f=fotoalbum_large

Er moesten allerlei aanpassingen gebeuren, waardoor er ook nieuwe kabels van achter naar voor getrokken moesten worden. Ook de nieuwe touch iDrive controller moest herbedraad worden omdat deze een andere canbus verbinding gebruikt.

Een uurtje of 7 noeste arbeid later en de iDrive 6 en het 6WB cluster was ingebouwd en gecodeerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8z45SGyek5gMvEdI1f2xyTGoJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQlwpnNFLJV3L6zhA8lvfW15.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LsUlvL1SlsYPDlkYlyHVwsOwtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6vga7gI5luTH7AuKiJnaHQZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uENnVKiSLvtzTC8kzISzB8Y6FAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01vvI1fPXCvgHg6VAt1RHnFY.jpg?f=fotoalbum_large

Tot grote vreugde bleek de SIM swap boven verwachting goed te presteren. Alle ConnectedDrive features bleven werken en ook de remote commands vanuit de MyBMW app doen het nog steeds prima.

Het was dus een zeer geslaagd project en het voelt voor mij bijna als een hele nieuwe auto. OEM draadloze CarPlay werkt prima en het nieuwe digitale cluster is prachtig. Ik had nog een SLI (speed limit indicator) emulator op de kop getikt, deze ook meteen gecodeerd waardoor ik verkeersborden heb vanuit de navi (zonder ADAS systeem). Ook dat werkt vlekkeloos.

Big shoutout naar Aleksandre van NDH automotive, een grote aanrader als je op zoek bent naar een OEM retrofit voor je BMW.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:33

Eagle Creek

Breathing security

Wow gaaf zeg, goed gedaan! Daar zal je blij mee zijn.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• twodigits
Rivanov schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:31:
[...]

Al meerdere malen gedaan. ;)
Zij houden mij op de hoogte zodra ze iets horen vanuit BMW. Maar dat is inmiddels 2 weken geleden. Dus vind het vreemd dat BMW zolang op zich laat wachten met communicatie. Dus was benieuwd of iemand anders al wel iets heeft gehoord toevallig.
Ik vind de communicatie vanuit BMW ook niet geweldig. Als je zelf geen contact opneemt hoor je niets, en als je wel belt kan men geen duidelijkheid geven. In mijn geval was twee weken geleden niet eens te zeggen of de auto überhaupt wel gefabriceerd gaat worden, dus ik zou het wel op prijs stellen om daar meer zekerheid (ja of nee is ook zekerheid) in te krijgen. Als ik komende week niets hoor ga ik er zelf weer achteraan.

• --MP--
DexterDee schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:04:
Een tijdje geleden hier in dit topic gevraagd naar de mogelijkheden mbt Carplay op mijn F31 uit 2013. In eerste instantie goed geholpen door @Domih met betrekking tot aftermarket systemen, maar ik ben uiteindelijk doorverwezen naar Aleksandre van NDH Automotive voor een speciaal retrofit project om de auto volledig werkend OEM om te bouwen naar ID6

Afgelopen weekend was het zover. De auto heeft de hele zaterdag in de garage gestaan van NDH. Het bijzondere van deze ombouw is dat de Telematica module ook is vervangen (de oude TCB naar een donor ATM module). Hierop heeft Aleksandre een SIM swap uitgevoerd, e.g. uit de oude module de SIM kaart uitgesoldeerd en in de nieuwe module de SIM weer ingesoldeerd. Dit is nodig als je op het nieuwe systeem ook nog ConnectedDrive services wil gebruiken.

Omdat we toch bezig waren hebben we meteen ook het cluster vervangen voor een all-digital 6WB cluster. De auto lag op een gegeven moment goed uit elkaar:

[Afbeelding]

Er moesten allerlei aanpassingen gebeuren, waardoor er ook nieuwe kabels van achter naar voor getrokken moesten worden. Ook de nieuwe touch iDrive controller moest herbedraad worden omdat deze een andere canbus verbinding gebruikt.

Een uurtje of 7 noeste arbeid later en de iDrive 6 en het 6WB cluster was ingebouwd en gecodeerd:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tot grote vreugde bleek de SIM swap boven verwachting goed te presteren. Alle ConnectedDrive features bleven werken en ook de remote commands vanuit de MyBMW app doen het nog steeds prima.

Het was dus een zeer geslaagd project en het voelt voor mij bijna als een hele nieuwe auto. OEM draadloze CarPlay werkt prima en het nieuwe digitale cluster is prachtig. Ik had nog een SLI (speed limit indicator) emulator op de kop getikt, deze ook meteen gecodeerd waardoor ik verkeersborden heb vanuit de navi (zonder ADAS systeem). Ook dat werkt vlekkeloos.

Big shoutout naar Aleksandre van NDH automotive, een grote aanrader als je op zoek bent naar een OEM retrofit voor je BMW.
Ingrijpend projectje!
Ik wil de kosten waarschijnlijk niet weten, maar wel een mooie upgrade!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-12 22:08

tomtom901

Moderator General Chat
--MP-- schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:17:
[...]

Ik wil de kosten waarschijnlijk niet weten, maar wel een mooie upgrade!
Juist wel eigenlijk :+ Wil je die delen @DexterDee ?

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-12 00:37
kipneck schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 06:58:
[...]

Dat is mijn ervaring.
Jaa zulke mensen ken ik ook, maar gelukkig heb ik geen trekhaak.

De i4 is zeker een mooie auto en ondanks dat 'ie geen 6 of 8 cilinders heeft, vind ik het een mooie en snelle bmw.

Maar , message is clear. Gas derop en wie zien wel waar we over een paar jaar zijn. :)

Computers are useless. They can only give you answers.

• TommyGun
  • Laatst online: 16-12 18:56

TommyGun

Stik er maar in!

Ik ben een BMW 3 Serie Touring 318i Business Edition M-Sport aan het configureren (hele mond vol), maar heeft iemand hier (recent) ervaring met levertijden? Ik vraag me af wanneer ik offertes moet gaan aanvragen als ik de auto over pakweg een jaar wil gaan rijden.

Tips zijn welkom; https://configure.bmw.nl/nl_NL/configid/byj8zdfm
Verbaast me dat geen van die pakketten "Elektrisch verstelbare voorstoelen" bevat overigens

[ Voor 13% gewijzigd door TommyGun op 29-03-2022 19:22 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Toverdoos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-12 20:29
twodigits schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:48:
[...]Ik vind de communicatie vanuit BMW ook niet geweldig. Als je zelf geen contact opneemt hoor je niets, en als je wel belt kan men geen duidelijkheid geven. In mijn geval was twee weken geleden niet eens te zeggen of de auto überhaupt wel gefabriceerd gaat worden, dus ik zou het wel op prijs stellen om daar meer zekerheid (ja of nee is ook zekerheid) in te krijgen. Als ik komende week niets hoor ga ik er zelf weer achteraan.
Hier idem, ook geen zekerheid over levertijd en misschien voor sommigen een dooddoener, maar voor anderen zeker in dit topic wel handig om wat informatie te delen omtrent levering/tijden. Ik overweeg de order helemaal te annuleren, maarja, en dan?

• CreativeS
  • Niet online
Rivanov schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:20:
Iemand met een BMW in bestelling, nog iets gehoord vanuit zijn/haar dealer m.b.t. eventuele vertragingen?
Ik heb tot op heden nog niets gehoord op een vertraging. Dus productie Week 16 en levering Week 18 staat nog steeds.
Een week voor initiële levering krijg je waarschijnlijk bericht. Echt snel zijn ze niet, maar... geen nieuws is goed nieuws *O*

En nu maar hopen dat de tussentijdse prijsverhogingen er niet voor zorgen dat de auto buiten budget valt... als het goed is staat er een clausule in het contract waarin staat dat de dealer niet verantwoordelijk is voor tussentijdse prijsstijgingen. Dat zou het nog spannender maken...

[ Voor 9% gewijzigd door CreativeS op 29-03-2022 14:37 ]

• Anauv
  • Laatst online: 16-12 23:35

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Was me een genoegen. Heerlijk klusje om te doen :). Tot snel weer!

NDH Automotive: https://ndh.nu/

• Rivanov
TommyGun schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:08:
Ik ben een BMW 3 Serie Touring 318i Business Edition M-Sport aan het configureren (hele mond vol), maar heeft iemand hier (recent) ervaring met levertijden? Ik vraag me af wanneer ik offertes moet gaan aanvragen als ik de auto over pakweg een jaar wil gaan rijden.

Tips zijn welkom; https://configure.bmw.nl/nl_NL/configid/dgiuah8t
Verbaast me dat geen van die pakketten "Elektrisch verstelbare voorstoelen" bevat overigens
Zou daar nu toch al mee gaan beginnen. ;)
Levertijden worden er niet korter op.

• Domih

Domih

Domih.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ahh mooi! Wist niet dat jij het was toen ik kwam binnenwandelen(om de motor op te halen)!

Gaaf dat het allemaal zo gelukt is, vooral de SIM swap. Hele mooie upgrades O+
Als ik wist dat jij het was, was ik wel wat langer blijven plakken

• Toverdoos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-12 20:29
CreativeS schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:36:
[...]En nu maar hopen dat de tussentijdse prijsverhogingen er niet voor zorgen dat de auto buiten budget valt... als het goed is staat er een clausule in het contract waarin staat dat de dealer niet verantwoordelijk is voor tussentijdse prijsstijgingen. Dat zou het nog spannender maken...
Misschien past het weer binnen budget door alle ontbrekende opties :P

• CreativeS
  • Niet online
Toverdoos schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:57:
Misschien past het weer binnen budget door alle ontbrekende opties :P
Die zijn meestal al verrekend voordat de offerte opgesteld wordt... _O-

[ Voor 12% gewijzigd door CreativeS op 29-03-2022 15:08 ]

• DexterDee

DexterDee

Eagle Creek schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:17:
Wow gaaf zeg, goed gedaan! Daar zal je blij mee zijn.
Yep, heel blij mee! Met een BMW is het altijd al Freude am Fahren, maar met deze upgrades nog net ietsje meer :*)
tomtom901 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:27:
[...]

Juist wel eigenlijk :+ Wil je die delen @DexterDee ?
Het digitale 6WB cluster is om en nabij de helft van de kosten, want nieuw. Maar met inruil van de oude NBT kwam het totaal ongeveer op 2,5k neer.
Domih schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:41:
Ahh mooi! Wist niet dat jij het was toen ik kwam binnenwandelen(om de motor op te halen)!

Gaaf dat het allemaal zo gelukt is, vooral de SIM swap. Hele mooie upgrades O+
Als ik wist dat jij het was, was ik wel wat langer blijven plakken
Het zal niet de laatste keer zijn dat ik langs ben gekomen, er zijn al voorzichtig wat plannetjes in de maak. Dus wellicht zie ik je nog wel een keer in Veldhoven
Anauv schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:39:
Was me een genoegen. Heerlijk klusje om te doen :). Tot snel weer!
Het genoegen was geheel mijnerzijds. Fijn om iemand te ontmoeten die echt weet waar 'ie mee bezig is. En bedankt dat ik mocht meekijken en vragen mocht stellen. Ik heb er zelf ook weer veel van geleerd _/-\o_

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Tips zijn welkom; https://configure.bmw.nl/nl_NL/configid/s82js9xj
Niet dat ik me er teveel mee wil moeien, maar kan je het geld van een M pakket niet in een betere motor investeren?

Levertijden hangen af van de opties, de dealer heeft mij goed geholpen om lange levertermijnen te vermijden, zij weten wel welke opties moeilijk zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Yalopa op 29-03-2022 19:04 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Yalopa schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:02:
[...]

Niet dat ik me er teveel mee wil moeien, maar kan je het geld van een M pakket niet in een betere motor investeren?

Levertijden hangen af van de opties, de dealer heeft mij goed geholpen om lange levertermijnen te vermijden, zij weten wel welke opties moeilijk zijn.
Ga ik naar kijken - heb even ruzie met de configurator - thanks! :)

EDIT; dan wordt 'ie ~1k duurder, betere motor (320i) maar wel minder mooi naar mijn mening.

First world issues :+

[ Voor 34% gewijzigd door TommyGun op 29-03-2022 19:45 ]

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ziet er strak uit, maar hoop echt dat je je auto goed kunt beveiligen. Niet om de feestvreugde te verpesten, maar deze setjes zijn enorm gewild bij het dievengilde (alsmede de M-sturen met airbags). Hier met enige regelmaat F-series met deze configuraties die ze in luttele minuten leegtrekken.

• Pannencouque
twodigits schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:28:
[...]

Haha, herkenbaar.
Collega's van mijn vrouw hadden ook commentaar op het feit dat wij ' zoveel geld aan auto's uitgeven' want dat was ' nergens voor nodig'. Tot er een studiedag was van het werk van mijn vrouw. Toen waren die kleine/ oude auto's ineens niet de juiste keuze meer en werd mijn BMW maar wat graag geleend.
Ja, dat ze het lekker uitzoeken. Ga dan ook maar met die koektrommel.

• CreativeS
  • Niet online
Pepppie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 06:38:
Ziet er strak uit, maar hoop echt dat je je auto goed kunt beveiligen. Niet om de feestvreugde te verpesten, maar deze setjes zijn enorm gewild bij het dievengilde (alsmede de M-sturen met airbags). Hier met enige regelmaat F-series met deze configuraties die ze in luttele minuten leegtrekken.
De kranten staan er vol mee... en auto's staan maanden bij de dealer ivm backorder navi's en kabelbomen. €10.000 tot €15.000 schade. Cluster toegevoegd aan overzicht van retrofits in de BMW optielijst? Of men moet het bedrag voor lief nemen natuurlijk.

Melden over diefstalgevoeligheid doe ik niet meer... want "je moet toch zelf kunnen doen wat je wil?" en "die diefstallen zijn ver van mijn bed" om vervolgens een paar weken later te lezen dat de auto opengebroken is. Het kost dan enorm veel moeite om maar niet te zeggen: "It sucks to be you!"

Ach ja...

• Anauv
CreativeS schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:09:
[...]

De kranten staan er vol mee... en auto's staan maanden bij de dealer ivm backorder navi's en kabelbomen. €10.000 tot €15.000 schade. Cluster toegevoegd aan overzicht van retrofits in de BMW optielijst? Of men moet het bedrag voor lief nemen natuurlijk.

Melden over diefstalgevoeligheid doe ik niet meer... want "je moet toch zelf kunnen doen wat je wil?" en "die diefstallen zijn ver van mijn bed" om vervolgens een paar weken later te lezen dat de auto opengebroken is. Het kost dan enorm veel moeite om maar niet te zeggen: "It sucks to be you!"

Ach ja...
Ik heb de cluster bij DexterDee bewust niet bij de optielijst toegevoegd. Dievengilde handelt meestal (volgens mij) via bouwjaar/optielijst en lekkage's gegevens van de verzekeringsmaatschappij waarin het adres/chassisnummer staat. In theorie zouden retrofits dus veiliger moeten zijn :P.

Zo is de BMW FS verzekering die bij de dealer verkocht wordt, onderdeel van Allianz.

[ Voor 3% gewijzigd door Anauv op 30-03-2022 08:30 ]

• DeBaroN
Ok, dus net een F31 M sport uit Duitsland gehaald met fabrieksaf digitale cluster, hud, verwarmd stuur, alles d'r op en aan.... Leuk vooruitzicht.
En we willen met de auto dit jaar richting Oostenrijk, Boedapest Hongarije (F1) ,Slowakije en Polen etc.
Dan durf ik de auto nergens meer alleen te laten staan.

[ Voor 7% gewijzigd door DeBaroN op 30-03-2022 08:48 ]

• --MP--
DeBaroN schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:44:
Ok, dus net een F31 M sport uit Duitsland gehaald met fabrieksaf digitale cluster, hud, verwarmd stuur, alles d'r op en aan.... Leuk vooruitzicht.
En we willen met de auto dit jaar richting Oostenrijk, Boedapest Hongarije (F1) ,Slowakije en Polen etc.
Op vakantie weten de dieven niet ruim van te voren waar hij staat, zou veiliger moeten zijn dan thuis op de oprit waar ze alles vooraf kunnen plannen. Vaak pakken ze er dan meerdere per straat/wijk op 1 avond.

En druk maken heeft geen zin, dat veranderd er niets aan.

Hier de F36 gisteren op zijn zomerwielen gezet en met de tips van hier ook spacers besteld en geplaatst.
Blij met het resultaat, eindelijk staan de wielen niet meer zo ver binnen de wielkasten maar redelijk netjes in lijn. heb 10mm voor en 13mm achter geplaatst.

Zal nog even proberen fatsoenlijke foto's te maken binnenkort, want er komen hier weer te weinig foto's voorbij de laatste tijd ;)

[ Voor 22% gewijzigd door --MP-- op 30-03-2022 08:51 ]

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[...]

Ach ja...
Tja, maar wat moet je dan? Als je fiets gestolen is koop je toch ook een nieuwe fiets, of vind je dat je dan voortaan maar moet lopen?

Mijn auto staat gelukkig altijd op eigen terrein, dus dat is wel iets veiliger. En is uit 2007, dus loop sowieso niet zoveel risico ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• CreativeS
  • Niet online
Anauv schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:29:
Ik heb de cluster bij DexterDee bewust niet bij de optielijst toegevoegd. Dievengilde handelt meestal (volgens mij) via bouwjaar/optielijst en lekkage's gegevens van de verzekeringsmaatschappij waarin het adres/chassisnummer staat. In theorie zouden retrofits dus veiliger moeten zijn :P.
Retrofits kunnen worden aangemeld, maar die zijn niet zichtbaar op de openbaar (via diverse 'decoders') beschikbare optielijsten. Die retrofits op de lijst zijn alleen bij BMW zelf zichtbaar. Zelf zorg ik overigens altijd dat bij bepaalde foto's de VIN is geblurred. Nu zijn vele opties in mijn auto allemaal geretrofit (ja, het was een vrij kale 325i), dus die vindt je sowieso niet via zo'n decoder, zelfs de originele uitklapbare trekhaak staat er niet op :D

• Anauv
CreativeS schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:54:
[...]

Retrofits kunnen worden aangemeld, maar die zijn niet zichtbaar op de openbaar (via diverse 'decoders') beschikbare optielijsten. Die retrofits op de lijst zijn alleen bij BMW zelf zichtbaar. Zelf zorg ik overigens altijd dat bij bepaalde foto's de VIN is geblurred. Nu zijn vele opties in mijn auto allemaal geretrofit (ja, het was een vrij kale 325i), dus die vindt je sowieso niet via zo'n decoder, zelfs de originele uitklapbare trekhaak staat er niet op :D
Niet helemaal waar dat enkel BMW het in kan zien, helft van de BMW/MINI hackers community heeft toegang tot systemen die doormiddel van eigen geschreven API die data vanuit de BMW servers haalt en alles laat zien (klikje). Ook kan elk persoon met een BTW nummer zich aanmelden voor de Aftersales portaal van BMW waar ook weer een hele hoop te zien is.

Je kan de opties wel in je VO/FA zetten, maar zodra de auto verbinding heeft met online ISTA, wordt deze VO/FA opgeslagen bij BMW AG en is het voor een hele hoop mensen in te zien.

• CreativeS
  • Niet online
noes schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:54:
Tja, maar wat moet je dan? Als je fiets gestolen is koop je toch ook een nieuwe fiets, of vind je dat je dan voortaan maar moet lopen?
Ik ga er niet eens inhoudelijk op reageren. Precies wat ik bedoelde.
noes schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:54:
Mijn auto staat gelukkig altijd op eigen terrein, dus dat is wel iets veiliger. En is uit 2007, dus loop sowieso niet zoveel risico ;)
Het is maar net wat er op de 'bestellijst' staat en je denkt dat de grens van je erf hun tegenhoudt? Ik ga weer eens wat nuttige dingen doen.

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:51
CreativeS schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:54:
[...]
Zelf zorg ik overigens altijd dat bij bepaalde foto's de VIN is geblurred.
Dat heeft bij een auto van vóór mei 2021 geen zin, die liggen allemaal op straat.
https://automotive-online...geen-bron-bij-datalek-rdc

• Domih

Domih

Domih.

DeBaroN schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:44:
In ieder geval comfort access uitzetten of zo'n zakje kopen waarmee het beschermd wordt scheelt al een hoop

• CreativeS
  • Niet online
Dennisdn schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:04:
Dat heeft bij een auto van vóór mei 2021 geen zin, die liggen allemaal op straat.
https://automotive-online...geen-bron-bij-datalek-rdc
Wat is er mis met het feit dat ik die gegevens gewoon blur? Al is het alleen maar voor mijn eigen gevoel? Ik zet mijn kenteken ook niet op internet? En ja, via AutoTelex (handelaarsabonnement) kan je ook het VIN op kenteken krijgen, maar dat heb ik zelf al gecheckt... is niet beschikbaar via AutoTelex. Je kan ook je voordeur gewoon open laten omdat men de sloten toch wel openkrijgt... 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door CreativeS op 30-03-2022 09:09 ]

• DeBaroN
Domih schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:04:
[...]

In ieder geval comfort access uitzetten of zo'n zakje kopen waarmee het beschermd wordt scheelt al een hoop
Ik ben sowieso van plan om zoiets te kopen:
https://www.bol.com/nl/nl...ui-auto/9200000127662663/

Maar comfort access is uit te zetten dmv coderen?

• --MP--
Heb ook zo'n kistje inderdaad (via ali goedkoper). Gooi de sleutels daar standaard in thuis.
werkt ook goed, kistje wel goed dicht doen.

Reserve sleutel ligt boven in zo'n zacht hoesje, dat werkt ook maar is wat meer gedoe met eruit halen. Maar voor reserve sleutel prima.

[ Voor 52% gewijzigd door --MP-- op 30-03-2022 09:18 ]

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:51
CreativeS schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:06:
[...]

Wat is er mis met het feit dat ik die gegevens gewoon blur? Al is het alleen maar voor mijn eigen gevoel? Ik zet mijn kenteken ook niet op internet?
Ik zeg niet dat er iets mis mee is, het heeft alleen helaas geen zin meer sinds alles op straat ligt dankzij een fout van anderen. Kentekens blurren doe ik ook, al is het alleen maar tegen kloners. Maar eigenlijk heeft dat ook geen zin meer omdat ze met de gelekte gegevens zoekmachines hebben gemaakt waarbij je kentekens kan zoeken bij bepaalde modellen/uitvoeringen.

• DeBaroN
Qua autoverzekering en dekking. Op moment zit ik bij Inshared en wil de F31 daar ook verzekeren (allrisk natuurlijk).
Nu via Independer komt die ongunstig uit en zal ik er in moeten duiken waar te verzekeren.

• DexterDee

DexterDee

Pepppie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 06:38:

Ach ja...
Ik ben me terdege bewust van de risico's en ik zal de laatste zijn die zegt dat dit mij niet gaat gebeuren. Een van de vorige eigenaren van de BMW is waarschijnlijk geconfronteerd geweest met diefstal, want er is een klasse 4 alarm ingebouwd die onafhankelijk van de ontsteking werkt en er is een Navishield aangebracht. Dit houdt een dief die écht wil niet tegen, I know, maar de waarschuwingsstickers en het extra alarm lampje hebben hopelijk een afschrikkend effect welke genoeg is om een "makkelijkere" BMW uit te zoeken. Ik woon ook niet in de randstad of in een grote stad.

Restrisico wat blijft dat accepteer ik maar.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:15
Bij mij is comfort acces ook uitgeschakeld. Mis het wel, want is toch wel een fijne optie.

Daarnaast is het affabriek alarm ook niet handig om te hebben. Dat tuig weet exact waar ze je auto moeten open knippen om de kabels door te knippen. Logisch, want affabriek zitten die kabels natuurlijk overal op dezelfde plek.

Daarom is een aftermarket alarm, ook als deze niet verplicht is voor je verzekering, een aanrader. Zorg er dan ook voor dat deze van buitenaf ook herkenbaar is middels stickers maar bijv. ook een extra alarm lampje naast het standaard alarm lampje onder de spiegel.

Tsja en tot slot goed verzekeren en fingers crossed dat ze je auto overslaan :P

• Rivanov
Mooie feature in iDrive 8.
Waar je voorheen enkel de turn-by-turn notificaties in je instrumentencluster zag staan, wanneer je een navigatie app via CarPlay gebruikt, zie je nu ook daadwerkelijk de kaart.

Foto van een i4 (via Reddit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBrholnLWJtsP0581zaCV2Nhcr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VvojEpG36L3qSVjuGktx5lnd.png?f=fotoalbum_large

• B-Real
Mochten ze overigens mijn auto leeghalen hier thuis dan ga ik wel opzoek naar een andere auto. Kans lijkt mij erg groot dat ze, nadat de boel gerepareerd is, nog een keer langs komen om de nieuwe onderdelen er ook weer uit te halen.

• Domih

Domih

Domih.

B-Real schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:39:
Mochten ze overigens mijn auto leeghalen hier thuis dan ga ik wel opzoek naar een andere auto. Kans lijkt mij erg groot dat ze, nadat de boel gerepareerd is, nog een keer langs komen om de nieuwe onderdelen er ook weer uit te halen.
Dan halen ze het toch weer uit die andere auto?

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:41
Anauv schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:58:
[...]

Niet helemaal waar dat enkel BMW het in kan zien, helft van de BMW/MINI hackers community heeft toegang tot systemen die doormiddel van eigen geschreven API die data vanuit de BMW servers haalt en alles laat zien (klikje). Ook kan elk persoon met een BTW nummer zich aanmelden voor de Aftersales portaal van BMW waar ook weer een hele hoop te zien is.

Je kan de opties wel in je VO/FA zetten, maar zodra de auto verbinding heeft met online ISTA, wordt deze VO/FA opgeslagen bij BMW AG en is het voor een hele hoop mensen in te zien.
Interessant, is de API voor iedereen beschikbaar? Lijkt me wel tof om wat scripts te maken die data uit de API's kan halen. Ik heb in ieder geval een BTW nummer :P

EU DNS: 86.54.11.100

• B-Real
Domih schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:52:
[...]

Dan halen ze het toch weer uit die andere auto?
De BMW M-Sport onderdelen en Audi S-Line onderdelen zijn vooral erg gewild. Ik zou mijn M-Sport uitgevoerde BMW dan niet inruilen voor een ander model in M-Sport uitvoering nee.

Zo vind ik de nieuwe Volvo V60 en V90 ook erg mooi, daarover lees ik eigenlijk nooit verhalen dat ze leeggeroofd worden. Misschien dan maar overstappen naar Volvo :)
(overigens nog nooit mee gereden, misschien valt dat wel verschrikkelijk tegen na een wat sportievere BMW)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

B-Real schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:13:
[...]

Zo vind ik de nieuwe Volvo V60 en V90 ook erg mooi, daarover lees ik eigenlijk nooit verhalen dat ze leeggeroofd worden. Misschien dan maar overstappen naar Volvo :)
(overigens nog nooit mee gereden, misschien valt dat wel verschrikkelijk tegen na een wat sportievere BMW)
De eerste vraag is dan uiteraard of je er niet over leest omdat het je niet opvalt/je er niet naar zoekt.

Als je ineens naar alle gele vrachtwagens op de snelweg gaat zoeken, rijden er ineens veel meer dan je dacht ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• B-Real
Tsja, zo blijven we bezig. Niet zoveel zin in eigenlijk.

Het is (lijkt mij) redelijk algemeen bekend dat bepaalde uitvoeringen/systemen van BMW en VAG erg gewild zijn én letterlijk plug&play zijn zowel voor het monteren als het demonteren. Combineer dat met elkaar en het zorgt er al jarenlang voor dat het boevengilde haar gang kan gaan.
Andere merken zijn domweg minder gewild, hebben niet tig modellen waar dezelfde onderdelen inzitten én hebben de auto's niet ontworpen zodat het allemaal plug&play is.

Het is mij gelukkig nog niet overkomen, maar mocht het zover komen dan weet ik niet of de volgende auto weer een M-Sport uitgevoerde BMW is. Zoals gezegd, ik acht de kans dan aannemelijk dat ze dan vroeg of laat nog een keer langs komen.

Sterker nog, ik acht die kans een stuk groter dan dat een boefpersoon de gegevens uit een datalek gebruikt om auto's te lokaliseren :)

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Rivanov schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:39:
[...]

Zou daar nu toch al mee gaan beginnen. ;)
Levertijden worden er niet korter op.
BMW dealer belde mij, levertijd is maar 4 maanden. Maar hij raadde aan te wachten tot juli want dan komt er een facelift van de 3 serie. Dus tegen die tijd maar weer kijken :)

• twodigits

Tips zijn welkom; https://configure.bmw.nl/nl_NL/configid/byj8zdfm
Mooie auto, maar ik vind 'm vrij duur voor een 318i. En ik zou ook zeker voor een 320i gaan, dan maar iets minder opties.

• DeBaroN
Kennen mensen dit toevallig:
https://www.keylessprotec...cm-keyless-protector.html

Plaats je om je batterij in je afstandsbediening en zou keyless hack tegen moeten gaan.
Wel prijzig.

• Domih

Domih

Domih.

DeBaroN schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:47:
Kennen mensen dit toevallig:
https://www.keylessprotec...cm-keyless-protector.html

Plaats je om je batterij in je afstandsbediening en zou keyless hack tegen moeten gaan.
Wel prijzig.
Ja aantal klanten gehad die dit hebben. Werkt goed maar inderdaad prijzig

Pagina: 1 ... 152 ... 383 Laatste