Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Zeker, daarom ziet het er zo goed uit! De resolutie van originele CCC schermen zijn lager, dus het is minder scherp can een NBT schermRAAF12 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:05:
Heb je met de dipswitches op de MMI box wel het juiste display type aangegeven? Ik heb de kleinste (6.5 inch) en dat scherm is scherp. Kan er ook Youtube filmpjes op weergeven en ook dat is retescherp.
Ik heb een iets nieuwere car die NBT heeft.
Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl
Ik was in de verondersteling dat de MMI-modules alleen vanaf CIC gebruikt konden worden en CCC nog vervangen moet worden door een Andream CarPlay/Android Auto scherm weke het scherm vervangt en aangesloten wordt op de CCC?Domih schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:33:
Zeker, daarom ziet het er zo goed uit! De resolutie van originele CCC schermen zijn lager, dus het is minder scherp can een NBT scherm
[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 30-01-2022 14:53 ]
https://nl.aliexpress.com...3BEUR%3Bsearch-mainSearch
Sinds kort dus ook voor CCC. Ander merk (geen Andream/carlinkit, die de mmi’s van SunPlus leveren)CreativeS schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:52:
[...]
Ik was in de verondersteling dat de MMI-modules alleen vanaf CIC gebruikt konden worden en CCC nog vervangen moet worden door een Andream CarPlay/Android Auto scherm weke het scherm vervangt en aangesloten wordt op de CCC?
Het werkt net zo goed alleen is de bekabeling van stukken minder goede kwaliteit en de prijs een stuk hoger. Zelfde geldt voor Mercedes ntg 4.0
Die in de link hierboven zijn van Joyeauto en hebben wel goede kwaliteit kabels, maar werken alleen op 8,8”. Die zijn er al een tijdje.
Voor cic/nbt/evo/audi/mercedes/porsche bouw ik de SunPlus mmi’s in. Voor vragen hierover kan ik je helpen, ook als je ze ergens anders bestelt
[ Voor 11% gewijzigd door Domih op 30-01-2022 17:33 ]
[ Voor 100% gewijzigd door Domih op 30-01-2022 17:33 ]
8.8" is toch het grote scherm van de CCC Prof? En kan de microfoon dan ook op de originele locatie (dakschakelcentrum) geplaatst worden zoals dat nu ook is?Domih schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:30:
Die in de link hierboven zijn van Joyeauto en hebben wel goede kwaliteit kabels, maar werken alleen op 8,8”. Die zijn er al een tijdje.
Ja kan, mits er plek is. Het is een losse extra microfoon. Originele microfoon d.m.v. splitter jabel werkt naar mijn weten nietCreativeS schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:41:
[...]
8.8" is toch het grote scherm van de CCC Prof? En kan de microfoon dan ook op de originele locatie (dakschakelcentrum) geplaatst worden zoals dat nu ook is?
Dension levert wel microfoons die op de originele plek kunnen. Zou wel het mooiste zijn. Zo is het nu ook, origineel met SOS functie. Of zou die eventueel wel passen denk je? 3.5mm jack. Al zou je alleen maar het plastic gedeelte kunnen gebruiken om de mic in te doenDomih schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:46:
Ja kan, mits er plek is. Het is een losse extra microfoon. Originele microfoon d.m.v. splitter jabel werkt naar mijn weten niet.
Dension mic:
:strip_exif()/f/image/SBpI8r4ImCQoZDmJ54TD1mei.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door CreativeS op 30-01-2022 18:25 ]
Die was er in december nog niet, toen ik mijn BMW 1-serie configureerde.
Productie staat gepland voor April (levering in Mei).
Zal ik de dealer nog vragen dit toe te voegen aan m'n order?
:fill(white):strip_exif()/f/image/m04RgujlA7arWUt7lAJYllyB.png?f=user_large)
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Over smaak valt niet te twisten (ik vind ze lelijk), maar als je geen M hebt is het een vlag op een modderschuit IMHO. Verder lijken ze me diefstalgevoelig.Rivanov schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:30:
Gewoon doen als je 't leuk vindt 👍Rivanov schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:30:
Zat net nog eens door de configurator te klikken, en zie nu opeens deze optie.
Die was er in december nog niet, toen ik mijn BMW 1-serie configureerde.
Productie staat gepland voor April (levering in Mei).
[Afbeelding]
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
NDH AutomotiveCivic09 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:12:
Ik zou graag nog eens een achteruitrijcamera op mijn F31 LCI willen hebben. Welk bedrijf kunnen jullie hiervoor aanraden? Bij de BMW dealer is het belachelijk duur en vraag me ook af of ze hier ervaring mee hebben.
Aleksandre doet het, prijs rond €900,- met originele onderdelen en het komt op optielijst
[ Voor 11% gewijzigd door Domih op 31-01-2022 06:59 ]
Heb je ook gelijk in. Ga vandaag aan de dealer vragen wat de mogelijkheden zijn o eventueel achter de emblemen te vervangen voor de standaard emblemen. Het is namelijk ook een lease-auto, dus dan zal het waarschijnlijk niet zo "makkelijk" zijn.Toff schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:52:
[...]
Over smaak valt niet te twisten (ik vind ze lelijk), maar als je geen M hebt is het een vlag op een modderschuit IMHO. Verder lijken ze me diefstalgevoelig.
En anders laat ik ze toch maar achterwege, want je hebt wel gelijk dat het een beetje too much is op een non-M.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

En het tweede is de bladvanger in de bovenhoeken van het motorruim. Bij de e9x zat er een makkelijk rooster wat je eruit kon halen en zo leeggooien. Nu bij de F31 is opzet volgens mij dat het vuil niet meer in het motorruim komt door het onder de ruit tegen te houden. Nou je begrijpt al dat die gedachte niet echt goed werkt. Als gevolg daarvan ben ik een dik half uur bezig geweest met een McGyver oplossing om de bladeren, zand en dennennaalden eruit te vissen
Maar goed, verder rijdt de auto geweldig en heb ik weer vollop genoten op de Duitse autbahn die heerlijk rustig was afgelopen zondag
Maak je tegen de 20k km per jaar dan zal dit zeker voordelig zijn. Zit je onder de 10 dan betwijfel ik het. Maar het pakket is zeker niet duur voor dealer prijzen.DeBaroN schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:49:
Ben van plan om binnenkort (binnen paar maand) een F31 M sport te gaan kopen. Km stand zal max 50k zijn.
Hoe zit dat met die onderhoudscontracten van BMW. Zou uitkomen op 1249,- voor 5 jaar / 100.000km.
Scheelt dit nu werkelijk? Mensen hier ervaring mee?
Let wel dat remschijven e.d. er niet bij zitten. Het is (rem-)olie, filters en bougies. Mijn grootste bezwaar zou zijn dat je 5 jaar "vast zit" aan de dealer. Als ze iets vinden reken je daarvoor ook dealerprijzen af. Maar goed, dan laat ik mijn persoonlijke ervaring met "mijn" dealer meespelen die niet echt positief is.
[ Voor 33% gewijzigd door MrFl0ppY op 31-01-2022 14:06 ]
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Heeft mijn F21 ook. Heel onhandig, dus waarschijnlijk opzet... Gelukkig had ik een los tuitje bij een van de antivries jerrycans, want anders wordt het een knoeiboel. Je zou er haast een gieter voor kopen, zoals bij benzinestations.MrFl0ppY schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:57:
Mag ik even klagen over 2 zaken die echt slecht zijn verzonnen bij mijn F31?! De vuldop van de ruitenwisservloeistof die 2 cm diep is en waar geen trechter meer in kan... Wat zijn dan voor grappen?het maakt het vullen zonder knoeien echt een uitdaging.
You don't need eyes to see, you need vision
uiteindelijk om maar van al het gezeik af te zijn voor een auto gegaan met nog fabrieksgarantie....
Eerlijk gezegd heb ik dat gewoon niet echt. Het gaat om een eerste eigen auto en ik ben ook niet merkgebonden. Ik vind de 1-serie tof, ik vind een Mini tof maar een Alfa Romeo vind ik ook tof. En als ik denk, hmmm laat ik er anders maar meer voor uitgeven, tja dan kijk ik automatisch ook naar de snellere jongens haha. Maar tot nu toe merk ik gewoon dat er altijd wel wat is.Yalopa schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:49:
Wat is je budget?
En ik ben ook een type... hoe meer ik bereid ben uit te geven... hoe meer ik let op mankementen en beschadigingen etc. Dus dat helpt ook denk niet echt mee.
Heb in de afgelopen periode veel kennis vergaard, want ben echt van 0 begonnen. Merk gewoon dat er ontzettend veel troep staat, maar ook bij dealers zelfs inderdaad nu ik me het herinner. Weet dat ik eens een 208 GTI zag staan bij een dealer en daar zat bij de portier een aardige deuk in. En dan praat ik echt niet over een auto van tig jaren oud, maar die was geloof ik uit 2016 met een KM-stand van 60-70K km's geloof ik.Leipo schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:27:
@Janter: helaas is het bij veel dealers ook niet veel beter. Daar heb ik ook meerdere proefritten gemaakt het afgelopen jaar met auto's die vanalles bleken te mankeren (dit is btw niet BMW specifiek, ook andere merken helaas).
uiteindelijk om maar van al het gezeik af te zijn voor een auto gegaan met nog fabrieksgarantie....
Maar als ik zelfs niet meer ervan uit kan gaan dat een auto voorgecontroleerd is op technisch en uiterlijk vlak (met name dan technisch), dan word ik er wel een beetje moe van.
[ Voor 29% gewijzigd door Janter op 31-01-2022 20:46 ]
Denk na over dat budget en wat je er voor wil, dan kan je veel gerichter zoeken. Besef ook dat je bij BMW / Mini / Audi / Alfa / Merc meer budget nodig gaat hebben dan bij Peugeot / Citroën /skoda..
Ja maar wat is jouw definitie van een wrak? Kijk, ik snap best dat dat gebonk vanuit het onderstel dan weg zal zijn (hoop ik althans) en je geen gebarsten lak zal zien etc., maar bij een auto van 20K zul je net weer zien dat ie her en der beschadigingen heeft en dan irriteer ik me daar aan. Wat ik bedoel te zeggen is, hoe meer ik bereid ben om uit te geven... hoe meer ik ook van de netheid verwacht. Daarbij kan ik bij een bedrag van 20K ook hele mooie en snellere auto's bedenken, dus dan speelt dat wel bij mij een rol. Ouderdom interesseert me iig niet. Ik ben geen persoon die zegt 'ik moet een auto hebben van minimaal 2016, hij moet stoelverwarming hebben, die optie, die optie and so on' maar ik besef me erg goed dat hoe ouder een auto is... hoe meer gedonder je over het algemeen hebt.Yalopa schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:50:
Als jij tegen een dealer zegt dat je 20K te besteden hebt voor een 1 serie ga je geen wrakken te zien krijgen. Als jij overkomt als een jongetje dat zn eerste autootje komt kopen en niet veel te besteden hebt, dan gaan ze je de mooie (duurdere) auto's niet laten zien, vooral niet als je niet weet wat je wil. Ze denken toch dat je ze niet kan betalen. (Ik ken je niet, dus ik weet niet wie je bent, het is voor de beeldvorming)
Denk na over dat budget en wat je er voor wil, dan kan je veel gerichter zoeken. Besef ook dat je bij BMW / Mini / Audi / Alfa / Merc meer budget nodig gaat hebben dan bij Peugeot / Citroën /skoda..
Als je het graag goed wil hebben dan zou ik stoppen met het zoeken naar een unicorn maar gewoon een wagen vinden die technisch in goede staat is en alle opties heeft die je wil en vervolgens daar een paar duizend tegenaan gooien om het cosmetisch weer top te krijgen. Dat is in ieder geval wat ik heb gedaan. Overigens moet je dan de wagen vertroetelen want als je hem dan weer door een wasstraat drukt dan kan je net zo goed die kleine cosmetische schades voor lief nemen.
Naja als het een auto is van bijvoorbeeld paar duizend, vind ik het prima als ie niet snel is. Ik zie daar wel de charme van in, van een oude auto. Maar als ik een stuk meer bereid ben om uit te geven, tja dan wil ik ook echt snelheid hebben. Ik denk dat ik wel weet wat ik wil, maar het valt gewoon continue tegen/het is net verkocht. Ik heb gewoon een brede smaak. Daarbij kijk ik ook in mijn regio i.p.v. een straal van 50-100KM. Puur omdat ik weet dat er een grote kans bestaat dat het tegenvalt.Yalopa schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:20:
Je weet duidelijk wat je niet wil, ga nu uitzoeken wat je wel wil...
Maar ik zit wel te denken om het één en ander in te krimpen met criteria. Eens kijken waar ik op uit kom.
Ja het ging me bij de afgelopen rit er meer om dat er zoveel aan mankeerde, dat ik op een gegeven moment wel weer klaar mee was. Ik ben ook een keer naar een Volvo-dealer geweest, tijdje terug. Als je daar keek hoe prachtig allerlei auto's erbij stonden... zelfs een S40 uit 2004 met ruim 200k op de teller stond erbij alsof die nieuw was. Dat vind ik gewoon top en daar ben ik ook naar op zoek. Een auto waarbij je direct denkt: heee die kan ik in principe zo meenemen. Want uiteindelijk is het ook een visitekaartje van het bedrijf. Daar wist ik gewoon, dit is top... klaar. En dat dan ook met garantie. Gewoon top klinkt dat.cyntax schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:30:
@Janter Autos staan buiten in weer en wind, rijden op de snelweg in NL veelal kort op elkaar in verband met drukte. Dat geeft gewoon een garantie op kleine cosmetische schades. Je gaat geen in perfecte staat verkerende occasion vinden. Zelfs gloednieuwe autos hebben al lichte krassen vanuit de fabriek. Daarnaast helpt het niet dat 9/10 wagens uit het hogere segment meestal uit de lease of van een zakelijke aankoop afkomen, heb het gevoel dat het voor die eerste eigenaren niet veel boeit aangezien ze toch om de zoveel jaar/kms weer een nieuwe halen.
Als je het graag goed wil hebben dan zou ik stoppen met het zoeken naar een unicorn maar gewoon een wagen vinden die technisch in goede staat is en alle opties heeft die je wil en vervolgens daar een paar duizend tegenaan gooien om het cosmetisch weer top te krijgen. Dat is in ieder geval wat ik heb gedaan. Overigens moet je dan de wagen vertroetelen want als je hem dan weer door een wasstraat drukt dan kan je net zo goed die kleine cosmetische schades voor lief nemen.
Maar tegenwoordig met die afleverpakketje hier en afleverpakketje daar. Dat is gewoon een vorm van gratis geld pakken.
[ Voor 61% gewijzigd door Janter op 31-01-2022 23:33 ]
Zo ben ik hier in de buurt wel eens door het "van Mossel mega-occasion centrum" gelopen. De naam is niet gelogen, het is echt mega.. Daar uiteindelijk wel een van onze auto's (F21 116i) vandaan gehaald trouwens.
Zoals gezegd probeer voor jezelf je criteria wat in te perken. Doordat je nog alle kanten opvliegt is het niet te doen om te vergelijken, maar kom je ook in de showroom voor een verkoper niet echt serieus over.Janter schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:05:
[...]
Naja als het een auto is van bijvoorbeeld paar duizend, vind ik het prima als ie niet snel is. Ik zie daar wel de charme van in, van een oude auto. Maar als ik een stuk meer bereid ben om uit te geven, tja dan wil ik ook echt snelheid hebben. Ik denk dat ik wel weet wat ik wil, maar het valt gewoon continue tegen/het is net verkocht. Ik heb gewoon een brede smaak. Daarbij kijk ik ook in mijn regio i.p.v. een straal van 50-100KM. Puur omdat ik weet dat er een grote kans bestaat dat het tegenvalt.
Maar ik zit wel te denken om het één en ander in te krimpen met criteria. Eens kijken waar ik op uit kom.
[...]
Ja het ging me bij de afgelopen rit er meer om dat er zoveel aan mankeerde, dat ik op een gegeven moment wel weer klaar mee was. Ik ben ook een keer naar een Volvo-dealer geweest, tijdje terug. Als je daar keek hoe prachtig allerlei auto's erbij stonden... zelfs een S40 uit 2004 met ruim 200k op de teller stond erbij alsof die nieuw was. Dat vind ik gewoon top en daar ben ik ook naar op zoek. Een auto waarbij je direct denkt: heee die kan ik in principe zo meenemen. Want uiteindelijk is het ook een visitekaartje van het bedrijf. Daar wist ik gewoon, dit is top... klaar. En dat dan ook met garantie. Gewoon top klinkt dat.
Maar tegenwoordig met die afleverpakketje hier en afleverpakketje daar. Dat is gewoon een vorm van gratis geld pakken.
Probeer een budget te stellen en een shortlist van 2a 3 typen auto's te krijgen. Dan kun je daar gericht naar gaan zoeken.
wat betreft je ervaringen tot zover,
Auto's horen zeker niet met technische mankementen meegegeven te worden. Mij ervaring is wel dat dat bij de "handelaar op de hoek" vaker voorkomt dan bij de dealer of universele garage met eigen werkplaats.
Ook qua schades etc. een auto van 5jr auto zal altijd wel wat gebruikssporen hebben, hangt vooral van de vorige eigenaar af, hoe zuinig die is geweest.
Zijn de schades groter kiezen dealers er over het algemeen over om dit wel te laten repareren. Echter staat de auto in afwachting van reparatie al wel vast te koop. Met de huidige hoge doorloopsnelheid kan het dus zijn dat de auto nog staat te wachten op reparatie, maar jij hem al wel vast meekrijgt. Dan is het een kwestie van goed afstemmen hoe hij afgeleverd gaat worden.
[ Voor 11% gewijzigd door --MP-- op 01-02-2022 09:35 ]
Dat is ook hoe ik het zou doen.JdBn schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:58:
Ik weet niet precies waar je vandaan komt, maar als je nog niet echt een idee hebt wat je wilt is het misschien eens interessant bij een grote occasionboer te gaan kijken. Misschien niet perse om iets te kopen, maar meer om een idee te krijgen wat er te koop is en de prijzen die daarbij horen.
Zo ben ik hier in de buurt wel eens door het "van Mossel mega-occasion centrum" gelopen. De naam is niet gelogen, het is echt mega.. Daar uiteindelijk wel een van onze auto's (F21 116i) vandaan gehaald trouwens.
Als je, zoals ik, al je hele leven lang in dezelfde omgeving woont dan weet je ook wat de betrouwbare "handelaren" zijn. Bedrijven die al 25+ jaar lang auto's verkopen hebben toch vaak een reputatie hoog te houden, dus daar zou ik gaan kijken.
Je weet dan ook gelijk bij welke bedrijven je niet moet zijn of in elk geval flink op je hoeden.
Daarnaast kijken bij de diverse leasemaatschappijen die ex-lease auto's aanbieden. Houdt het aanbod ook dagelijks in de gaten, de auto's kennen een gigantische vlotte doorlooptijd want anders hebben ze in no-time geen ruimte meer om alle auto's te stallen natuurlijk.
Het fabeltje dat een lease auto per definitie afgetrapt is durf ik wel te ontkrachten. Meeste mensen die ik ken gaan er gewoon netjes mee om, natuurlijk wordt de auto wel voor elk l*llig ritje gepakt maar daar wordt een auto niet per definitie heel veel slechter van.
Je hebt dan in elk geval een jonge auto, relatief weinig km's en aantoonbaar onderhouden volgens het boekje.
Auto via de officiële dealer of echte merk handelaren kan natuurlijk ook. Kwaliteit is vaak wel goed, de prijs vind ik vaak net wat te hoog waardoor de prijs/kwaliteit verhouding net niet klopt. Niet erg als je naar iets specifieks op zoek bent en dat er voor over hebt, voor een 13 in een dozijn exemplaar zou ik dat minder snel doen (persoonlijke mening).
En tsja, ongeacht budget zou ik toch een wensenlijstje maken. Dat maakt de zoektocht toch wat eenvoudiger.
Klinkt leuk! Kan daar zeker eens over nadenken!JdBn schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:58:
Ik weet niet precies waar je vandaan komt, maar als je nog niet echt een idee hebt wat je wilt is het misschien eens interessant bij een grote occasionboer te gaan kijken. Misschien niet perse om iets te kopen, maar meer om een idee te krijgen wat er te koop is en de prijzen die daarbij horen.
Ja wat een verkoper denkt interesseert me niet. Echter, als ik voor een specifiek exemplaar ga kijken dan ga ik ook daarvoor. Dus zo ook afgelopen weekend.--MP-- schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:30:
[...]
Zoals gezegd probeer voor jezelf je criteria wat in te perken. Doordat je nog alle kanten opvliegt is het niet te doen om te vergelijken, maar kom je ook in de showroom voor een verkoper niet echt serieus over.
Probeer een budget te stellen en een shortlist van 2a 3 typen auto's te krijgen. Dan kun je daar gericht naar gaan zoeken.
wat betreft je ervaringen tot zover,
Auto's horen zeker niet met technische mankementen meegegeven te worden. Mij ervaring is wel dat dat bij de "handelaar op de hoek" vaker voorkomt dan bij de dealer of universele garage met eigen werkplaats.
Ook qua schades etc. een auto van 5jr auto zal altijd wel wat gebruikssporen hebben, hangt vooral van de vorige eigenaar af, hoe zuinig die is geweest.
Zijn de schades groter kiezen dealers er over het algemeen over om dit wel te laten repareren. Echter staat de auto in afwachting van reparatie al wel vast te koop. Met de huidige hoge doorloopsnelheid kan het dus zijn dat de auto nog staat te wachten op reparatie, maar jij hem al wel vast meekrijgt. Dan is het een kwestie van goed afstemmen hoe hij afgeleverd gaat worden.
Helaas heb ik bij deze bovag garage, met mooie showrooms bovendien, dit al 2x meegemaakt en liet de eigenaar ook weten in het gesprek dat ze de auto innemen, foto's nemen en vervolgens op het terrein plaatsen om 'm te verkopen. Maar een (uitgebreide) controle voeren ze vooraf niet uit. Dus zo reed ik in de auto met een veel te lange remafstand, trillingen in het stuur, kabaal vanuit het onderstel wat gewoonweg niet hoorde, het slot van de rechter portier wat gewoon kapot was... en dan heb ik het niet eens over de lakschade en die vorige proefrit bij hun. Oh jah en was ook nog wat met de linker voorruit... tsja dan ben je er op een gegeven moment gewoon klaar mee.
Zijn argumentatie omtrent lakschade was dat er genoeg mensen zijn die dat voor lief nemen en liever niet extra aan spenderen. Naja dat vind ik dan nog geen probleem, maar ik wil proef rijden in een auto zoals die ook hoort te zijn... en niet met allerlei mankementen. Zometeen laat ik 'm keuren en kan ik nog voor 1K aan extra kosten maken. Begin ik heel niet aan. Het ging overigens om een Mini Clubman uit 2010/2011.
Maar het klinkt wel handig om criteria strakker te trekken. Had dat zelf ook al in gedachte.
Nou wat ik bij mezelf merk is dat er genoeg bedrijven zijn waarbij ik een soort van aversie creëer. De ene zegt 'voor opties kan je op het internet kijken', de ander geeft aan het zat te zijn om het voor de 3e keer uit te leggen en een ander probeert je te kleineren haha. Vind het maar een bizar wereldje. Maar gelukkig zijn er ook zat goeie.B-Real schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:51:
[...]
Dat is ook hoe ik het zou doen.
Als je, zoals ik, al je hele leven lang in dezelfde omgeving woont dan weet je ook wat de betrouwbare "handelaren" zijn. Bedrijven die al 25+ jaar lang auto's verkopen hebben toch vaak een reputatie hoog te houden, dus daar zou ik gaan kijken.
Je weet dan ook gelijk bij welke bedrijven je niet moet zijn of in elk geval flink op je hoeden.
Daarnaast kijken bij de diverse leasemaatschappijen die ex-lease auto's aanbieden. Houdt het aanbod ook dagelijks in de gaten, de auto's kennen een gigantische vlotte doorlooptijd want anders hebben ze in no-time geen ruimte meer om alle auto's te stallen natuurlijk.
Het fabeltje dat een lease auto per definitie afgetrapt is durf ik wel te ontkrachten. Meeste mensen die ik ken gaan er gewoon netjes mee om, natuurlijk wordt de auto wel voor elk l*llig ritje gepakt maar daar wordt een auto niet per definitie heel veel slechter van.
Je hebt dan in elk geval een jonge auto, relatief weinig km's en aantoonbaar onderhouden volgens het boekje.
Auto via de officiële dealer of echte merk handelaren kan natuurlijk ook. Kwaliteit is vaak wel goed, de prijs vind ik vaak net wat te hoog waardoor de prijs/kwaliteit verhouding net niet klopt. Niet erg als je naar iets specifieks op zoek bent en dat er voor over hebt, voor een 13 in een dozijn exemplaar zou ik dat minder snel doen (persoonlijke mening).
En tsja, ongeacht budget zou ik toch een wensenlijstje maken. Dat maakt de zoektocht toch wat eenvoudiger.
Die van afgelopen weekend waren dan open en aardige mensen, maar dan heb je dat weer over die mankementen. En goed, ik koop geen appel bij de groenteboer.
[ Voor 30% gewijzigd door Janter op 01-02-2022 10:23 ]
Daarvoor ga je toch naar de dealer die het met de slang uit de voorraadbak haalt?MrFl0ppY schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:57:
Mag ik even klagen over 2 zaken die echt slecht zijn verzonnen bij mijn F31?! De vuldop van de ruitenwisservloeistof die 2 cm diep is en waar geen trechter meer in kan... Wat zijn dan voor grappen?het maakt het vullen zonder knoeien echt een uitdaging.
Signatures zijn voor boomers.
Voor 10,- de literMaasluip schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:35:
[...]
Daarvoor ga je toch naar de dealer die het met de slang uit de voorraadbak haalt?![]()
https://www.jerrycanshop.nl/jerrycan-schenktuit-din-45.htmlMrFl0ppY schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:57:
Past op de 5 liter jerrycans van BMW
https://bmwshop.ekris.nl/...helderzicht-met-antivries
[ Voor 22% gewijzigd door CreativeS op 01-02-2022 10:55 ]
Dit kan bijna maar 1 bedrijf zijn. Ik ben daar 1 keer geweest met mijn E46, maar dat is niet goed bevallen:crypto-mdk schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:30:
Om even terug te komen op de dealer versus specialist. Ik heb een BMW-specialist in Pijnacker gevonden die ook het onderhoud in het systeem kan zetten. Zit dichtbij de metro dus kan de auto brengen en gewoon ophalen wanneer die klaar is zonder moeite. Ik ga dit proberen, want de dealer vindt ik gezien de leeftijd van de auto geen reële optie meer. Ik zal laten weten hoe het bevallen is en of het echt goedkoper is.
Het olieverbruik liep snel op. Oplossing van specialist: een flush. Zelf geen verbetering waargenomen. Een paar maanden later ben ik bij een kundige specialist geweest, hij constateerde het volgende:
- Lekke vacuümleiding
- Oliefilterhuispakking lek
- Carterventilatie was aan vervanging toe
Dat hielp pas echt. Niet gerelateerd aan het olieverbruik, maar de vanos moest ook gereviseerd. Dat hebben ze ook niet geconstateerd.
Daarna niet meer terug geweest bij de specialist in Pijnacker.
Dank je, wel een flinke prijs maar zal eens contact opnemen. Wist niet dat je de optielijst achteraf kunt aanpassen.Domih schreef op maandag 31 januari 2022 @ 06:59:
[...]
NDH Automotive
Aleksandre doet het, prijs rond €900,- met originele onderdelen en het komt op optielijst
Wellicht dat Apple Carplay ook door hen kan worden geactiveerd, zou ook wel mooi zijn.
Zonet eerst nieuwe portierafdichtingen met tweeterrooster besteld bij Ekris. Heb helaas de basis-audio en ga met een Eton B100W composetje proberen om het geluid iets te verbeteren. Voor echt goed geluid ontkom ik niet aan een versterker, maar is dan ook een heel ander prijskaartje. Nu voor rond de 300 euro klaar.
Winterset had ik al laten zien, nu even auto goed gewassen en mooiere foto gemaakt. Blij mee! Wellicht nog zwarte spiegelkappen, maar moet niet te fout gaan worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Civic09 op 01-02-2022 12:17 ]
Ik ben benieuwd hoe dit gaat bevallen, ik heb zelf ook de basis audio en ik luister veel podcasts, dus de tweeters erbij lijken mij ook wel een mooie upgrade.Civic09 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:11:
[...]
Dank je, wel een flinke prijs maar zal eens contact opnemen. Wist niet dat je de optielijst achteraf kunt aanpassen.
Wellicht dat Apple Carplay ook door hen kan worden geactiveerd, zou ook wel mooi zijn.
Zonet eerst nieuwe portierafdichtingen met tweeterrooster besteld bij Ekris. Heb helaas de basis-audio en ga met een Eton B100W composetje proberen om het geluid iets te verbeteren. Voor echt goed geluid ontkom ik niet aan een versterker, maar is dan ook een heel ander prijskaartje. Nu voor rond de 300 euro klaar.
Winterset had ik al laten zien, nu even auto goed gewassen en mooiere foto gemaakt. Blij mee! Wellicht nog zwarte spiegelkappen, maar moet niet te fout gaan worden.
[Afbeelding]
Ik lees ook weleens wat op Duitse fora en de ervaringen zijn wel positief. Toch een flinke verbetering met de tweeters. Twijfel nog wel of ik meteen ook dempingsmateriaal in de portieren moet aanbrengen.Deagle schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:23:
[...]
Ik ben benieuwd hoe dit gaat bevallen, ik heb zelf ook de basis audio en ik luister veel podcasts, dus de tweeters erbij lijken mij ook wel een mooie upgrade.
Automaan is niet meer wat het was inderdaad... maar dat gebeurt inmiddels bij meer 'specialisten'.viktorvm schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:12:
Dit kan bijna maar 1 bedrijf zijn. Ik ben daar 1 keer geweest met mijn E46, maar dat is niet goed bevallen:
Het olieverbruik liep snel op. Oplossing van specialist: een flush. Zelf geen verbetering waargenomen. Een paar maanden later ben ik bij een kundige specialist geweest, hij constateerde het volgende:
- Lekke vacuümleiding
- Oliefilterhuispakking lek
- Carterventilatie was aan vervanging toe
Dat hielp pas echt. Niet gerelateerd aan het olieverbruik, maar de vanos moest ook gereviseerd. Dat hebben ze ook niet geconstateerd.
Daarna niet meer terug geweest bij de specialist in Pijnacker.
Wat ik alleen niet snap is dat de facelift E90 koplampen met LED knippers heeft, en vervolgens zijn ze voor de F30 terug gegaan naar een pitje voor de knippers. Vind ik toch een beetje afbreuk doen eigenlijk. Net als de achterlichten trouwens, bij de E90 alles LED op de remlichten na, bij de F30 ineens alleen de lijntjes voor dimlicht LED en de rest weer ouderwetse pitten.
En audio upgrade is altijd fijn
Als je al HiFi hebt, zou ik eens aan Focal of Eton speakers denken...JdBn schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:16:
En audio upgrade is altijd fijnHeb zelf HiFi, zou daar de speaker (iig voor) wel eens van willen vervangen door iets stevigers. Laatst een nieuw nummer flink hard gezet en dat begon toch aardig te vervormen.
[ Voor 73% gewijzigd door CreativeS op 01-02-2022 15:31 ]
Boxmore setje geïnstalleerd hier. Toch wel een serieuze upgrade tov de basis stereo.Deagle schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:23:
[...]
Ik ben benieuwd hoe dit gaat bevallen, ik heb zelf ook de basis audio en ik luister veel podcasts, dus de tweeters erbij lijken mij ook wel een mooie upgrade.
Ik had hiervoor een v40 en die was met basis audio zoveel beter tov de 1 met basis. Blij dat ik geüpgraded heb.
Voor zo ver ik kan zien ook wel een serieuze prijs. Ziet er wel uit als een goede optie inderdaad.Smartbikers schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:59:
[...]
Boxmore setje geïnstalleerd hier. Toch wel een serieuze upgrade tov de basis stereo.
Ik had hiervoor een v40 en die was met basis audio zoveel beter tov de 1 met basis. Blij dat ik geüpgraded heb.
Soms heb ik het idee dat BMW designers expres iets bewaren voor de lci. Naast jouw voorbeeld zijn bijv de pre-lci achterlichten van de E60/61 best karig uitgevoerd, terwijl de lci achterlichten van de E39 al die (led?) streepjes erin hadden. En ik denk dat er meer mensen hier zulke voorbeelden kunnen bedenkenJdBn schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:16:
[..]
Wat ik alleen niet snap is dat de facelift E90 koplampen met LED knippers heeft, en vervolgens zijn ze voor de F30 terug gegaan naar een pitje voor de knippers. Vind ik toch een beetje afbreuk doen eigenlijk. Net als de achterlichten trouwens, bij de E90 alles LED op de remlichten na, bij de F30 ineens alleen de lijntjes voor dimlicht LED en de rest weer ouderwetse pitten.
[..]
In ander nieuws: van mijn E61 550i heeft de dynamo het begeven. Superhandig als je auto in t verkeer er mee kapt, stilvalt en de P automatisch ingeschakeld wordt. De ANWB sleepwagen had daar ook moeite mee: ze hadden een lege booster mee.
Nu op zoek naar een garage beetje in de buurt (regio Bergambacht/Gouda), want zodra ik de accu vol heb geladen kan ik er wel weer mee rijden, maar niet lang
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Zit overigens in de oriënteringsfase, proefrit kan altijd nog.
(Ben aan het oriënteren ivm aankoop)
Mijn B58 had geen moeite met die wagen toen ie van de zomer naast me kwam staanMaZo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:35:
Iemand hier die toevallig een X5 30d (nieuw model) heeft gereden? Wil dat een beetje of is de motor te licht voor zo’n grote wagen? Ik kom van een B58 en wil niet teveel in moeten leveren qua motorische beleving.
Maar naar de spec's kijkend kan je het allerminst sloom noemen, voor de rest geen ervaring en ook niet van plan die op te doen
Ik heb de GT versie m. 879 euro en je bent klaar als je hem zelf inbouwt. En het is , als je een klein beetje handig bent, erg gemakkelijk te doen.Deagle schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:36:
[...]
Voor zo ver ik kan zien ook wel een serieuze prijs. Ziet er wel uit als een goede optie inderdaad.
Wellicht vloeken in de "vermogenskerk", maar is de X5 PHEV niet een waardige optie? Grootste accupakket van BMW eronder waardoor de BPM in NL een stuk lager is (dus meer vermogen voor een lager prijskaartje)MaZo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:35:
Iemand hier die toevallig een X5 30d (nieuw model) heeft gereden? Wil dat een beetje of is de motor te licht voor zo’n grote wagen? Ik kom van een B58 en wil niet teveel in moeten leveren qua motorische beleving.
Dealer (Severs) in Gouda schijnt goed bekend te staannoes schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:08:
In ander nieuws: van mijn E61 550i heeft de dynamo het begeven. Superhandig als je auto in t verkeer er mee kapt, stilvalt en de P automatisch ingeschakeld wordt. De ANWB sleepwagen had daar ook moeite mee: ze hadden een lege booster mee.
Nu op zoek naar een garage beetje in de buurt (regio Bergambacht/Gouda), want zodra ik de accu vol heb geladen kan ik er wel weer mee rijden, maar niet lang
[ Voor 32% gewijzigd door D_Jeff op 01-02-2022 23:29 ]
Ja wil de dealer even vermijden als t kan. Laat deze dynamo liever reviseren, dat is meestal een stuk voordeliger en niet slechter dan een nieuwe (of door een oem van BMW gereviseerde).D_Jeff schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:27:
[...]
Wellicht vloeken in de "vermogenskerk", maar is de X5 PHEV niet een waardige optie? Grootste accupakket van BMW eronder waardoor de BPM in NL een stuk lager is (dus meer vermogen voor een lager prijskaartje)
[...]
Dealer (Severs) in Gouda schijnt goed bekend te staan
Op mijn F31 uit 2012 was dat;DeBaroN schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:05:
Welke code is ACC bij een F31 in de optielijst?
(Ben aan het oriënteren ivm aankoop)
544 Cruise Control With Braking Function Geschwindigkeitsregel. Mit Bremsf.
[ Voor 1% gewijzigd door _Arthur op 02-02-2022 08:07 . Reden: Niet de goede info ;) ]
Volgens mij is dat de reguliere cruise control._Arthur schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:00:
[...]
Op mijn F31 uit 2012 was dat;
544 Cruise Control With Braking Function Geschwindigkeitsregel. Mit Bremsf.
Bij mij is het 5DF Active Cruise Ctrl+stop&go Function.
Ik had de vraag als "Automatic Cruise Control" geinterpreteerd.Spollie schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:03:
Volgens mij is dat de reguliere cruise control.
Bij mij is het 5DF Active Cruise Ctrl+stop&go Function.
Mijn fout.
Die amp ziet er wel goed uit zeg, spreekt me ook wel erg aan dat dat dan gewoon plug-and-play is. 800 euro is wel best stevig alleen. Rest van hun assortiment ziet er ook wel aardig goed uit, hun speakers en subs zien er zo op de foto gezien wel kwalitatief uit.cyntax schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:01:
Ik heb ook goede verhalen gehoord over de MATCH UP 7BMW als je de 676 HiFi optie al hebt. Dan hoef je niet gelijk enorm veel geld uit te geven aan speaker upgrades maar kan je zelf eerst dus de amp vervangen. De OEM amp schijnt echt bagger te zijn terwijl de OEM speakers wel van goede kwaliteit zijn.
FocalCreativeS schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:31:
[...]
Als je al HiFi hebt, zou ik eens aan Focal of Eton speakers denken...
[ Voor 6% gewijzigd door JdBn op 02-02-2022 08:13 ]
Ik heb nog geen echte voorkeur en zit werkelijk aan alles te denken ter vervanging van mijn M140i xDrive. X3 (face-lift), X5, zelfs de Tesla Y is nog een optie. Zelfde geldt voor wat betreft de X5, benzine heeft de voorkeur, maar diesel of 45e zou ook kunnen. Mijn keuze zal met name afhankelijk zijn van de specs / uitrusting.D_Jeff schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:27:
[...]
Wellicht vloeken in de "vermogenskerk", maar is de X5 PHEV niet een waardige optie? Grootste accupakket van BMW eronder waardoor de BPM in NL een stuk lager is (dus meer vermogen voor een lager prijskaartje)
[...]
Korte toevoeging dan in elk geval dat ACC (optie 5DF) alleen i.c.m. de automaat mogelijk is.
ACC is bij advertenties eenvoudig te herkennen aan de knoppen voor het instellen van de afstand op de linkerzijde van het stuurwiel en aan de radar onderin de grille van de bumper.
niet direct in de nieuwe X5 maar wel met beide motoren gereden. Vergelijken is lastig, de 30d is een prima capabel motorblok, maar de B58 is veel levendiger. Dit zou je echter ook als negatief uit kunnen leggen, in een 3 serie zou ik de B58 prefereren, maar in een X5 vind ik een 30d zeker net zo goed passen. Sloom is hij allerminst maar de beleving van de diesels is wel heel anders.MaZo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:35:
Echter verwacht ik dat in het huidige belasting/wetgeving klimaat een 30d niet direct een interessante keuze zou zijn.
Die N57 30d is een erg capabel blok trouwens. Mijn F31 is alleen gechipped en gaat al richting de 320pk.--MP-- schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:38:
[...]
niet direct in de nieuwe X5 maar wel met beide motoren gereden. Vergelijken is lastig, de 30d is een prima capabel motorblok, maar de B58 is veel levendiger. Dit zou je echter ook als negatief uit kunnen leggen, in een 3 serie zou ik de B58 prefereren, maar in een X5 vind ik een 30d zeker net zo goed passen. Sloom is hij allerminst maar de beleving van de diesels is wel heel anders.
Echter verwacht ik dat in het huidige belasting/wetgeving klimaat een 30d niet direct een interessante keuze zou zijn.
Valt mij op als ik zoek in DUI naar een F31 er weinig zijn met ACC.
En dan zit ongeveer alles er op behalve dat.
Je kan het altijd retrofitten hè... in het ergste geval.DeBaroN schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:51:
Bedankt allen voor de code van de ACC.
Let in Duitsland sowieso goed op qua opties. Afhankelijk van waar je naar zoekt is zelfs cruise control soms niet aanwezig, was in NL altijd standaard. Zelfde geld voor climate control.DeBaroN schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:51:
Overigens zie je de ACC optie sowieso niet zo heel veel, was destijds nog niet erg populair blijkbaar (niet alleen bij BMW). Als je een auto vind zonder ACC en de rest van de uitvoering klopt zou ik hem er niet om laten staan in elk geval.
En dat zeg ik als groot liefhebber van ACC
Alles kan, maar ik zal geen goedkoop grapje zijn. Je moet dan de radar module in de grille van de bumper gaan plaatsen. Nieuw waarschijnlijk niet te betalen, tweedehands via een schimmige Oost Europese aanbieder wellicht wel maar of je dat moet willenCreativeS schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:59:
[...]
Je kan het altijd retrofitten hè... in het ergste geval.

@noes ik ben een keer met mijn Mini bij Severs in Gouda geweest (heette tot voor kort anders) en ik ben goed geholpen daar. Ook wel prima ervaringen met het filiaal in Woerden. Dat in tegenstelling tot de concurrent in Utrecht (EkrisD_Jeff schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:27:
[...]
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Niet alles ten oosten van ons is schimmig... maar goed, mond-tot-mondreclame is vaak beter dan eigen ervaring, dat kloptB-Real schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:08:
Alles kan, maar ik zal geen goedkoop grapje zijn. Je moet dan de radar module in de grille van de bumper gaan plaatsen. Nieuw waarschijnlijk niet te betalen, tweedehands via een schimmige Oost Europese aanbieder wellicht wel maar of je dat moet willen

Menig Duitser kunnen spotten bij de BMW dealer in Klaipéda en Kaunas voor COVID-19.B-Real schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:08:
[...]
Let in Duitsland sowieso goed op qua opties. Afhankelijk van waar je naar zoekt is zelfs cruise control soms niet aanwezig, was in NL altijd standaard. Zelfde geld voor climate control.
Overigens zie je de ACC optie sowieso niet zo heel veel, was destijds nog niet erg populair blijkbaar (niet alleen bij BMW). Als je een auto vind zonder ACC en de rest van de uitvoering klopt zou ik hem er niet om laten staan in elk geval.
En dat zeg ik als groot liefhebber van ACC
[...]
Alles kan, maar ik zal geen goedkoop grapje zijn. Je moet dan de radar module in de grille van de bumper gaan plaatsen. Nieuw waarschijnlijk niet te betalen, tweedehands via een schimmige Oost Europese aanbieder wellicht wel maar of je dat moet willen
Wat men daar deed? Regulier onderhoud, aftermarket inbouwen enz.
Het verschil was genoeg voor een lang weekend in een business hotel (Mecure / Best Western) te kunnen betalen
Ga zeker rijden met de X5 45e. Ik wil nooit meer andersMaZo schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:22:
[...]
Ik heb nog geen echte voorkeur en zit werkelijk aan alles te denken ter vervanging van mijn M140i xDrive. X3 (face-lift), X5, zelfs de Tesla Y is nog een optie. Zelfde geldt voor wat betreft de X5, benzine heeft de voorkeur, maar diesel of 45e zou ook kunnen. Mijn keuze zal met name afhankelijk zijn van de specs / uitrusting.
Ja daar was ik vandaag nog voor wat onderdelen. Heb je gezien wat BMW rekent voor een nieuwe dynamo?page404 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:45:
[...]
@noes ik ben een keer met mijn Mini bij Severs in Gouda geweest (heette tot voor kort anders) en ik ben goed geholpen daar. Ook wel prima ervaringen met het filiaal in Woerden. Dat in tegenstelling tot de concurrent in Utrecht (Ekris).

Daarom zoek ik nu een onafhankelijke shop. Heb er één in Alphen ad Rijn gevonden, die reviseren dynamos zelf, dus die ga ik morgen eens bellen voor de mogelijkheden.
Ik ben al een tijdje opzoek naar een leuke young timer diesel om zakelijk te gaan rijden en ik heb eigenlijk m'n zinnen gezet op een BMW 530D waarvan het bouwjaar tot max 2007 mag zijn afhankelijk van welke maand we in zitten.
Nu heeft het meest van het aanbod wat ik vind een aanzienlijke KM stand (200.000+).
Wat zijn dan de dingen waar je specifiek met die auto op moet letten qua preventief onderhoud en kwaaltjes die je kan gaan verwachten. Of zijn er bijvoorbeeld dingen waarvan ik kan vragen of die al gedaan zijn ivm de km stand?
Pak een lci, dus 2007 als oudste nemen (en ook dan goed kijken). Die hebben mooier/hoogwaardiger interieur.donnie1992 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:12:
Hoi,
Ik ben al een tijdje opzoek naar een leuke young timer diesel om zakelijk te gaan rijden en ik heb eigenlijk m'n zinnen gezet op een BMW 530D waarvan het bouwjaar tot max 2007 mag zijn afhankelijk van welke maand we in zitten.
Nu heeft het meest van het aanbod wat ik vind een aanzienlijke KM stand (200.000+).
Wat zijn dan de dingen waar je specifiek met die auto op moet letten qua preventief onderhoud en kwaaltjes die je kan gaan verwachten. Of zijn er bijvoorbeeld dingen waarvan ik kan vragen of die al gedaan zijn ivm de km stand?
Technisch kan ik je verder weinig vertellen. Qua opties kan ik je activesteering (directer stuurgedrag) en logic7 (hifi) van harte aanbevelen.
Yes noted!noes schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:00:
[...]
Pak een lci, dus 2007 als oudste nemen (en ook dan goed kijken). Die hebben mooier/hoogwaardiger interieur.
Technisch kan ik je verder weinig vertellen. Qua opties kan ik je activesteering (directer stuurgedrag) en logic7 (hifi) van harte aanbevelen.
Als het goed is zijn de 2007 modellen ook de modellen met facelift, alleen zit ik inderdaad met de eis voor de young timer regeling, het aanbod voor deze criteria is op marktplaats bijv welgeteld 2

Of ik moet de auto een tijdje privé gaan rijden mocht ik een heel goed aanbod tegen komen.
[ Voor 5% gewijzigd door donnie1992 op 02-02-2022 21:44 ]
Terwijl juist de LCI's de relatief betrouwbaardere E6X 5 Series zijn. De E6X kan echt een moneypit zijn... van water in de accubak (komt veel voor... en soms dus ook modules vervangen), falende brandstofpompen, olielekkages kleppendeksel tot vreemde electrical bugs. Ik heb vanaf 2008 2 jaar in een E60 535d gereden. Wat een vermogen had die... een genot om dagelijks naar Brussel te rijden, maar ik kon 'm ook zo weken kwijt zijn door onverklaarbare storingen. Gelukkig was het lease, maar toch. Maar goed, zoals met elk model, je kan het enorm treffen, maar je kan er ook op leeglopen.donnie1992 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:36:
Yes noted!
Als het goed is zijn de 2007 modellen ook de modellen met facelift, alleen zit ik inderdaad met de eis voor de young timer regeling, het aanbod voor deze criteria is op marktplaats bijv welgeteld 2.
Of ik moet de auto een tijdje privé gaan rijden mocht ik een heel goed aanbod tegen komen.
[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 03-02-2022 09:21 ]
Twee keer lekkage gehad van panoramadak in de achterbak (links en rechts); gelukkig zonder blijvende schade. Verder draadbreuk in kabelboom door de achterklep; dit zie je veel terug komen bij de tourings.
Onze auto had een hele slechte koude start, reutelde tot 10 seconden op minder dan 6 cilinders. Dit bleek uiteindelijk de massa-kabel van het gloeirelais te zijn. Daarvan had de stekker slecht contact gemaakt en deze was deels gesmolten.
Qua accessoires/uitrusting zou ik kijken naar automatische klimaatcontrole (zo veel relaxter dan de goedkopere versie), comfortstoelen, bekerhouders (die zitten er standaard niet in!), liefst dus zonder panodak, navigatie professional (groter scherm). Qua multimedia/BT even goed opletten, sommige varianten kan je wel bellen via BT maar geen audio luisteren. Er is een optie met USB en AUX, daarmee kan je wel muziek streamen vanaf je telefoon.
Ik heb een versie met dynamic drive en active steering, echt een aanrader. Het enterainment systeem is inderdaad niet meer het jongste,ik heb die opgelost met een bluetooth to aux, werkt prima. Voordeel van een pre-lci met deze motor is dat je nog geen dpf hebt. Verder is inderdaad de afwatering van het panorama dak een issue. Vergeet ook de swirl flaps niet te vervangen, maar dat is vaak al gedaan. Stuur anders een dm als je nog meer wilt weten
DeBaroN schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:51:
Ik heb dezelfde ervaring. Die optie is maar heel weinig aangevinkt. In de hogere motoriseringen zit ie er standaard in en zie je 'm dus ook veel meer. Erg jammer want mij spreekt het ook wel aan. Ik heb uiteindelijk maar voor een exemplaar gekozen die alle andere wensen wel afvinkte behalve deze.MrFl0ppY schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:52:
@Lyca Mooie bak. Die stoelen zien er wel erg chique uit.
Ben zelf aan het kijken naar een mooie opvolger van mijn E91. Ik maak de switch naar een benzine en ben daarom vooral aan het kijken naar een F31 320i van na 2015 (LCI). Maar mij valt dan toch weer op dat de optie dynamische cruise control bijna nergens op zit. Dat vind ik echt jammer en een gemiste kans van BMW. Was dat nou zo'n dure optie destijds en kon BMW die nu echt niet in het High Executive pakket stoppen?!
Zo ook elektrische stoelen, kom je ook bijna niet tegen. Zodoende ben ik ook weer in Duitsland aan het kijken. Maar ook daar zijn de opties niet in overvloed (zeker voor benzine).
Overigens is de standaard cruise control wel in staat om te remmen in de F3x serie. Dat was bij de E9x nog het geval.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Mijn E91 remde volgens mij al bij hoor, tenminste, ik herinner me dat dat zo wel in de optielijst stond. Was wel een vrij late (2011) dus wellicht dat het bij de oudere auto's nog niet het geval was.MrFl0ppY schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:27:
[...]
[...]
Ik heb dezelfde ervaring. Die optie is maar heel weinig aangevinkt. In de hogere motoriseringen zit ie er standaard in en zie je 'm dus ook veel meer. Erg jammer want mij spreekt het ook wel aan. Ik heb uiteindelijk maar voor een exemplaar gekozen die alle andere wensen wel afvinkte behalve deze.
Overigens is de standaard cruise control wel in staat om te remmen in de F3x serie. Dat was bij de E9x nog het geval.
Alleen bij de 6 cilinders volgens mij, mijn 2011 320d had het niet , maar de 330d volgens mij wel.JdBn schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:30:
[...]
Mijn E91 remde volgens mij al bij hoor, tenminste, ik herinner me dat dat zo wel in de optielijst stond. Was wel een vrij late (2011) dus wellicht dat het bij de oudere auto's nog niet het geval was.
Maar dat kan ik ook verkeerd onthouden hebben.
De F36 deed vanochtend een rondje spook storingen. Tijdens auto starten kreeg ik de melding "motorkap niet goed gesloten" en "bandenspanning monitoring uitgevallen".
Motorkap gecheckt maar die zat natuurlijk gewoon dicht. Auto even afsluiten, weer ontgrendelen en herstarten.. geen melding meer te zien. Vaag...
Van dat soort grapjes heb ik vaak gezien rond de wintermaanden wanneer de accu slechter begint te worden.--MP-- schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:45:
[...]
Alleen bij de 6 cilinders volgens mij, mijn 2011 320d had het niet , aar de 330d volgens mij wel.
Maar dat kan ik ook verkeerd onthouden hebben.
De F36 deed vanochtend een rondje spook storingen. Tijdens auto starten kreeg ik de melding "motorkap niet goed gesloten" en "bandenspanning monitoring uitgevallen".
Motorkap gecheckt maar die zat natuurlijk gewoon dicht. Auto even afsluiten, weer ontgrendelen en herstarten.. geen melding meer te zien. Vaag...
De 4-cilinders hebben geen remfunctie, de 6-cilinders wel bij de E9X 3 Serie... ergo jouw 335d had het wel (CC met remfunctie)JdBn schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:30:
Mijn E91 remde volgens mij al bij hoor, tenminste, ik herinner me dat dat zo wel in de optielijst stond. Was wel een vrij late (2011) dus wellicht dat het bij de oudere auto's nog niet het geval was.
[ Voor 19% gewijzigd door CreativeS op 03-02-2022 13:23 ]
Dito. Ik heb eigenlijk iets van een accudekentje nodig, want het arme ding vind het echt niet prettig daar achterinMerlijnD schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:24:
[...]
Van dat soort grapjes heb ik vaak gezien rond de wintermaanden wanneer de accu slechter begint te worden.
Zodra het wat kouder wordt krijg ik met regelmaat meldingen dat iDrive na het rijden afgesloten wordt (bij het starten van de auto) en dat ik moet gaan rijden om de accu te laden (na het rijden). Zelfs als ik net twee uur aan één stuk heb gereden. Accu ligt er nu bijna 3 jaar in en beide winters daarna kreeg ik dit. En in de zomer helemaal niets, met hetzelfde rijgedrag en aantal kilometers
Of misschien volgt de accu gewoon het blok. De N55 heeft ook nogal wat tijd nodig om op temperatuur te komen met koud weer. Wat ook makkelijk een paar liter aan verbruik op de 100 km kost.
En de vervangende accu is natuurlijk keurig aangemeld/geregistreerd? Of was het eenzelfde amperage en dacht men dat het dan niet hoefde? Een nieuwe acu met hetzelfde amperage moet je aanmelden als zijnde een nieuwe, zodat het opladen weer volgens een nieuwe accu gaat en een accu met een ander amperage moet je registreren. Want ja... als je enkel de accu vervangt en verder niets bij modellen met een IBS-sensor, dan gaat de accu na 2, 3, misschien wel 4 jaar wederom deaudt.Werelds schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:39:
[...]
Dito. Ik heb eigenlijk iets van een accudekentje nodig, want het arme ding vind het echt niet prettig daar achterin
Zodra het wat kouder wordt krijg ik met regelmaat meldingen dat iDrive na het rijden afgesloten wordt (bij het starten van de auto) en dat ik moet gaan rijden om de accu te laden (na het rijden). Zelfs als ik net twee uur aan één stuk heb gereden. Accu ligt er nu bijna 3 jaar in en beide winters daarna kreeg ik dit. En in de zomer helemaal niets, met hetzelfde rijgedrag en aantal kilometers
Of misschien volgt de accu gewoon het blok. De N55 heeft ook nogal wat tijd nodig om op temperatuur te komen met koud weer. Wat ook makkelijk een paar liter aan verbruik op de 100 km kost.
[ Voor 14% gewijzigd door CreativeS op 03-02-2022 16:48 ]
JawelCreativeS schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:45:
[...]
En de vervangende accu is natuurlijk keurig aangemeld/geregistreerd? Of was het eenzelfde amperage en dacht men dat het dan niet hoefde? Een nieuwe acu met hetzelfde amperage moet je aanmelden als zijnde een nieuwe, zodat het opladen weer volgens een nieuwe accu gaat en een accu met een ander amperage moet je registreren. Want ja... als je enkel de accu vervangt en verder niets bij modellen met een IBS-sensor, dan gaat de accu na 2, 3, misschien wel 4 jaar wederom deaudt.
Accu is er in gelegd door De Maassche, die zijn wel bekend met de procedures. Even los dat het na een diefstal poging was en ze de hele handel sowieso hebben moeten resetten
[ Voor 38% gewijzigd door CreativeS op 03-02-2022 16:58 ]
Ik snap het nut van het aanmelden/registreren van een nieuwe accu. Maar waarom zou dat niet met Carly of bimmerlink/bimmercode mogen?CreativeS schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:56:
Ja, dan zit het wel goed... je moest eens weten hoe vaak het fout gaat... of dat ze aanmelden/registreren met Carly en consorten. Rob Geus zou zeggen: Man, man, man!
Accu is nog de originele. Bijna 7 jaar oud dus.
Wellicht maar eens uit voorzorg vervangen.
Mwa, minimale te verwachtte levensduur is 8 jaar toch? En de koude tijden zijn weer voorbij--MP-- schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:03:
[...]
Ik snap het nut van het aanmelden/registreren van een nieuwe accu. Maar waarom zou dat niet met Carly of bimmerlink/bimmercode mogen?
Accu is nog de originele. Bijna 7 jaar oud dus.
Wellicht maar eens uit voorzorg vervangen.
Leesvoer... wel lezen hè? Dan weet je het.--MP-- schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:03:
Ik snap het nut van het aanmelden/registreren van een nieuwe accu. Maar waarom zou dat niet met Carly of bimmerlink/bimmercode mogen?
- Carly fails again @BimmerProfs
- Registering the battery. Launch @BimmerProfs
[ Voor 9% gewijzigd door CreativeS op 04-02-2022 13:46 ]
[ Voor 35% gewijzigd door RAAF12 op 05-02-2022 00:53 ]
Dank voor deze links, wel interresant!CreativeS schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:32:
[...]
Leesvoer... wel lezen hè? Dan weet je het.PS 'Niet mogen' is de verkeerde woordkeuze. Het wordt afgeraden. Gewoon met BMW ISTA (laten) doen.
- Carly fails again @BimmerProfs
- Registering the battery. Launch @BimmerProfs
Jammer dat Bimmerlink er nou net niet bij zit, dat zou voor mij de keuze app zijn namelijk. En heb een redelijk groot vertrouwen in de mensen achter bimmerlink & bimmercode.
Bij Carly is blijkbaar de batterij helemaal niet geregistreerd, maar dit kan ook een gebruikersfout geweest zijn natuurlijk.
Daarnaast ben ik wel erg benieuwd wat er dan gebeurt met een Bosch (over vergelijkbare) testkast bij een universele garage. Dat gebeurt natuurlijk ook op grote schaal en gaat dat dan wel 100% goed is de vraag...
[ Voor 6% gewijzigd door --MP-- op 05-02-2022 12:28 ]
PS. Mijn vorige accu was aangemeld bij een universele garage begin 2018. Weekstempel op de accupool was recent. Halverwege 2020 was deze al overleden. Nieuwe OE accu, registratie (want ander amperage) zoals het hoort en alles werkt perfect, (ook deep sleep na 16 minuten) ondanks veel minder rijden.
En over je gebruikersfout... zouden ze na 1 non-registratie al zo'n onderzoek starten? Nee. Maakt ook verder niet uit. Het was geen uitnodiging voor een 'ik heb de accu al zoveel jaar'-opsomming. Ik deel enkel informatie van experts die er wel verstand van hebben. Het is aan de lezer om te bepalen wat men met die informatie doet. Scheelt dat de meeste wagens dan alweer weer ingeleverd zijn of in onderdelen te koop staan.
[ Voor 39% gewijzigd door CreativeS op 06-02-2022 13:55 ]

Heb de Varta G14 gekocht, welke 95Ah is en origineel is 90Ah. Ik kan hem alleen aanpassen naar 110Ah, dus heb de amerage laten staan op 90Ah.,
Daarna de accu geregistreerd met Blink en gecontrolleerd of deze dit ook heeft gedaan. In het menu kan ik zien dat hij op dag e ntijd is geregistreerd. Zou dan goed moeten zijn.
Mijn verhaal had misschien ook wel met een Varta of Exide (ook OE fabrikanten) kunnen zijn, maar ik wil gewoon alles OE. Duurkoop blijkt wel vaker weer goedkoop.
En over je registratie... je moet dan ook altijd de dichtstbijzijnde optie kiezen onder of gelijk aan het amperage vermeld op de accu. Nooit erboven. Je hebt het dus keurig gedaan.
[ Voor 115% gewijzigd door CreativeS op 05-02-2022 15:27 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Morpheusk op 05-02-2022 15:15 ]
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
:strip_exif()/f/image/3msZtTM9G6nZqi0N3z5Y4kx9.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe accu geregistreerd met Bimmerlink. Kind kan de was doen! AGM accu's wordt nooit helemaal vol geladen dat komt oa. door de IBS sensor en het terugwinnen van remenergie in de nieuwere auto's. Anders zou de accu overladen worden, dus reserveren ze ruimte om de remenergie (uitschakelen van de dynamo is minder motorbelasting) in de accu op te slaan.
[ Voor 59% gewijzigd door RAAF12 op 05-02-2022 17:20 . Reden: screenshot toegevoegd ]
Wil graag een F31 met 6WB, maar als dat de enige ontbrekende optie is evt. laten retrofitten.
Ik vind een discussie op basis van fatsoenlijke bronnen best waardevol. Daarom was ik ook blij met de links die je deelde. Echter om de conclusie daar aan te trekken dat registratie bij de dealer de enige juiste optie is gaat mij een beetje ver.CreativeS schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:47:
Tja @--MP-- ... het gaat altijd goed... totdat het fout gaat. Lekker simpel, maar het is wel zo. Als alles goed gaat is het de beste app ever... totdat je problemen gaat krijgen, de auto bricked is en alles weer vervangen dient te worden. Wat lees je toch veel over accuproblemen tegenwoordig. maar goed, ik weiger dat allemaal te linken aan bepaalde apparatuur. Was de algemene gedachte niet dat accu's van dezelfde amperage niet aangemeld hoefde te worden? Facebook staat er vol mee en nog steeds wordt dat dwaze advies gegeven. En nogmaals, als iemand een plaat beton voor z'n hoofd heeft (altijd tegendraads en eigen oplossing is het beste), zal dat toch nooit wijzigen. Ik doel natuurlijk op bepaalde personen.
PS. Mijn vorige accu was aangemeld bij een universele garage begin 2018. Weekstempel op de accupool was recent. Halverwege 2020 was deze al overleden. Nieuwe OE accu, registratie (want ander amperage) zoals het hoort en alles werkt perfect, (ook deep sleep na 16 minuten) ondanks veel minder rijden.
En over je gebruikersfout... zouden ze na 1 non-registratie al zo'n onderzoek starten? Nee. Maakt ook verder niet uit. Het was geen uitnodiging voor een 'ik heb de accu al zoveel jaar'-opsomming. Ik deel enkel informatie van experts die er wel verstand van hebben. Het is aan de lezer om te bepalen wat men met die informatie doet. Al vind ik het soms wel grappig om na verloop van tijd te zeggen: 'Told you so!' Scheelt dat de meeste wagens dan alweer weer ingeleverd zijn of in onderdelen te koop staan.
Als ik de beide bronnen lees is het hele verhaal over carly een verhaal uit 2e hand "volgens de lezer had hij het een jaar geleden met Carly gedaan" dat vind ik gewoon een onbetrouwbaar verhaal dan.
Lauch hebben ze zelf geprobeerd aan gaat niet goed, dat is voor mij een veel betrouwbaarder verhaal.
En goede reden om Launch niet te gebruiken. Echter om op basis van deze info te zeggen dat alle 2nd party apps dan maar troep zijn, dan sla je wel een hele boel stappen over.
Daarom schrijf ik ook dat ik het jammer vind dat ze bimmerlink niet getest hebben.
Zowel in beide kampen zijn er te veel mensen die wat roepen, zowel in het kamp "doe maar gewoon het gaat altijd goed bij mij" maar ook zeker in het kamp die bij alles zegt "beter naar de dealer".
Ik ben bij diverse BMW fora afgehaakt omdat op elke enigszins technische vraag het antwoord kwam "beter naar de dealer" volgens mij is dat niet het idee van fora, maar kun je elkaar juist verder helpen. Daarbij is voor mij de Dealer ook niet heilig, daar zit ook geen expertise op gebied van wat er daadwerlijk in de software gebeurt, die zijn ook vooral "gebruiker".
Ik ga voor normaal onderhoud naar de Duitse dealer, omdat ik het prijsniveau over het algemeen nog acceptabel vind. Echter een accu+ inlezen is een dermate achterlijk bedrag dat ik toch graag een goed alternatief zoek. En als achteraf blijkt dat ik dan na 2 jaar al weer mijn accu moet vervangen, dan betaal ik met plezier het leergeld om hem dan wel door de dealer in te laten leren.
Hier de laatste 4 gekochte autos (fiat, audi, BMW) allemaal tussen de 4 & 8 jaar oud de accu vervangen.RAAF12 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:55:
Die AGM start/stop accu's kunnen best oud worden. Maakt eigenlijk niet uit hoe je de auto gebruikt ik had ik mijn vorige auto ook een die al 10 jaar oud was. Misschien dat je de levensduur wat kan rekken door de start/stop uit te schakelen. In mijn huidige auto heb ik het start/stop gedoe (EU maatregel) eruit gecodeerd.
Bij de Fiat was hij echt "kapot" waarbij we dus onderweg stonden, bij de Audi en BMW's op basis van gedaalde niveau. Als bij mij uit de test komt dat hij nog 50% is knal ik er gewoon een nieuwe in. Geen zin om te wachten tot hij op een ongelegen moment helemaal de geest geeft.
ps. Hierboven nog even een plaatje toegevoegd van de Bimmerlink accuwissel actie. Kan ik je aanraden. Neem wel de goede Bluetooth adapter, Vgate Pro als ik me niet vergis. Het staat op de site van Bimmercode of Bimmerlink. Iets van €20 bij Ome Ali.
[ Voor 18% gewijzigd door RAAF12 op 05-02-2022 17:48 ]
Klopt. Kan je zien, dat het OK is. Ik ben nogal eigenwijs en deed een dubbelcheck met Ista. Ze waren het beide met elkaar eens. Prima app. Ook Bimmercode is prima als je wat instellingen wilt wijzigen.Unknown Alien schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:14:
Moest hier de originele bmw accu vervangen, terwijl de auto nog geen 5 jaar oud was![]()
Heb de Varta G14 gekocht, welke 95Ah is en origineel is 90Ah. Ik kan hem alleen aanpassen naar 110Ah, dus heb de amerage laten staan op 90Ah.,
Daarna de accu geregistreerd met Blink en gecontrolleerd of deze dit ook heeft gedaan. In het menu kan ik zien dat hij op dag e ntijd is geregistreerd. Zou dan goed moeten zijn.
Sport+ stand
Interval regensensor
LED balk verlichting achterzijde
piep uitschakelen gordels
luchtdruk én temperatuur van de banden in het display
ect. ect.
edit: Er is ook nog een gratis Android app waarmee BMW op dealer nivo (Ediabas) is uit te lezen. Deep OBD heet deze, maar vergt wel wat training om te coden. Maar als het om hobby gaat zal dat geen probleem zijn. Alleen uitlezen hieronder
:strip_exif()/f/image/9JH6O5MhNdtchuBCfN0fh3Xx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door RAAF12 op 05-02-2022 19:30 ]
me maat zijn 4GC, neefje zijn X5 en de F30 van me nichie geholpen. Bimmercode zijn geld terug verdient.
Vind zelf de handgreep verlichting aan met achteruit rijden, tail lights met DLR aan, digi KM teller en op je HU het Alpina logo
Heb een 320i LCI,
De dealer heeft wel gezegt dat wanneer men start/stop uitzet en je hebt een motor issue, waardoor je auto in noodloop zou moeten gaan, dat dit dan niet werkt, omdat start/stop uit staat. De auto zou dan gewoon doorrijden en met alle gevolgen van dien....klinkt plausible, maar ik heb nog wel eens moeite om die jongens te geloven. Heb meer dan eens een zeer slechte ervaring gehad met meerdere dealers.