~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Dat was nog voor het Android schermpje..--MP-- schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:42:
De olie was zover bijgevuld dat het uit de uitlaat drupte??
Goed verhaal..
Een behoorlijk uitgeruste gebruike BMW moet je bijna wel uit Duitsland halen. Natuurlijk kennen we allemaal de horror-verhalen die de Bovag regelmatig de deur uit stuurt (enkel in het belang van de consument natuurlijkAtsiz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:53:
[...]
Ik heb geen eisen eigenlijk.
Zouden jullie überhaupt een BMW kopen zonder NAP of een garantie? Van een kleine garage\dealer.
Maar met een goed verhaal van een liefhebber hoeft nap geen probleem te zijn (ook in Duitsland worden kilomterstanden geregistreerd bij apk en beurten), maar dan moet je wel de passende papieren hebben. Zodra het verhaal vaag wordt en er handelaartjes tussen zitten zou ik voorzichtig zijn.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
En iedereen heeft die Haupt Untersuchungs-papieren (TÜV) in zijn/haar bezit... als men met smoesjes komt... gelijk doorlopen. Eerste Haupt Untersuchung (TÜV) is 36 maanden na eerste inschrijving en daarna elke keer binnen 24 maanden.fsfikke schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 01:54:
[...]
Maar met een goed verhaal van een liefhebber hoeft nap geen probleem te zijn (ook in Duitsland worden kilomterstanden geregistreerd bij apk en beurten), maar dan moet je wel de passende papieren hebben.
https://www.adac.de/rund-...tung/hu-und-au/hu-und-au/
Klopt, daarnaast kan je natuurlijk met de bekende OBD tools ook een hoop checken.CreativeS schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:23:
[...]
En iedereen heeft die Haupt Untersuchungs-papieren (TÜV) in zijn/haar bezit... als men met smoesjes komt... gelijk doorlopen. Eerste Haupt Untersuchung (TÜV) is 36 maanden na eerste inschrijving en daarna elke keer binnen 24 maanden.
https://www.adac.de/rund-...tung/hu-und-au/hu-und-au/
Of toch circa 3 duizend euro meer besteden voor eentje met.
5 jarig auto...niet oud maar ook niet meer nieuw natuurlijk, lastig.
Ik zou hoe dan ook een aankoopkeuring doen.
Waarom heeft hij geen NAP?Atsiz schreef op zondag 16 januari 2022 @ 00:16:
Een BMW uit bouwjaar 2017 zonder NAP en garantie kopen...wat denken jullie hierover?
Of toch circa 3 duizend euro meer besteden voor eentje met.
5 jarig auto...niet oud maar ook niet meer nieuw natuurlijk, lastig.
Ik zou hoe dan ook een aankoopkeuring doen.
Geen idee
Geen NAP = Goedkoper
En soms adverteren ze met NAP terwijl het een geimporteerde auto is...maar is dat dan 100% correct? Lijkt me raar dat ze NAP kunnen geven aan geimporteerde wagens mits het dealeronderhouden is wellicht.
NAP bij import kan wel, soort van. Auto wordt dan aangemeld en krijgt altijd 'geen oordeel'. Dat is iets anders dan 'logisch' maar tig mensen kijken niet verder.
En het kan zelfs dat er na import nog mee gerommeld wordt, dan gaat "geen oordeel" ook gewoon bij import naar "onlogisch" omdat de tellerstanden die in NL geregistreerd zijn, niet logisch zijn. Ik heb liever "geen oordeel", dan weet je in ieder geval dat het in NL goed zit. Geschiedenis daarvoor kun je checken met sleutel, HU-papieren, facturen, et cetera. Worden die niet geleverd? Wegwezen.Pannencouque schreef op zondag 16 januari 2022 @ 07:41:
NAP bij import kan wel, soort van. Auto wordt dan aangemeld en krijgt altijd 'geen oordeel'. Dat is iets anders dan 'logisch' maar tig mensen kijken niet verder.
Daarnaast is NAP tegenwoordig niets anders dan een uitdraai van de geregistreerde kilometers, specificaties bekend bij RDW en overzicht van keuringen. Het zogeheten RDW Voertuigrapport, wat alleen de eigenaar kan aanvragen middels DigiD. Ik draai er elk jaar eentje uit van beide auto's en die gaan in de desbetreffende voertuigmap.
[ Voor 19% gewijzigd door CreativeS op 16-01-2022 12:40 ]
Het is jammer want er zijn genoeg wagens alleen dan niet in mijn kleur...of net niet de stoelen die ik wil...of net niet de 2017 update die ik wil.
Ik moet geduldig zijn
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Mijn budget is rond de 20 duizend. Bij de dealer beginnen dezelfde auto's pas vanaf 23\24 duizend.D_Jeff schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:06:
@Atsiz Als het echt alleen de stoelen zijn -- Menig dealer wil je echt wel helpen om dat te verhelpen. Kost alleen wat extra (maar kan goedkoper zijn dan wel de juiste combi vinden)
Omdat ik een leek ben wou ik voor de BMW garantie gaan maar een verschil van bijna 4 of zelfs 5 duizend euro vind ik erg groot. Het voelt bijna als weggegooid geld.
Dan neem ik liever een jongere 1 serie uit 2017 met een aankoopkeuring.
En natuurlijk een Nederlandse wagen met NAP.
Hopelijk dat ik een vind met bovag garantie, dat zou helemaal top zijn maar dat zie je niet vaak helaas.
Of als de kleine garages een ander soort garantie hebben ook prima.
Iets oudere auto een optie, met garantie?Atsiz schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:49:
[...]
Mijn budget is rond de 20 duizend. Bij de dealer beginnen dezelfde auto's pas vanaf 23\24 duizend.
Omdat ik een leek ben wou ik voor de BMW garantie gaan maar een verschil van bijna 4 of zelfs 5 duizend euro vind ik erg groot. Het voelt bijna als weggegooid geld.
Leeftijd op zichzelf doet niet zo heel veel, als KM's en onderhoud in verhouding en goed zijn.
Staar je nou niet zo blind op die garantie. Enkel in de Premium Selection kan ik het mij voorstellen, maar bij universele garages houdt de garantie vrij snel op en BOVAG is marketing, enorm overrated.Atsiz schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:49:
Hopelijk dat ik een vind met bovag garantie, dat zou helemaal top zijn maar dat zie je niet vaak helaas.
Of als de kleine garages een ander soort garantie hebben ook prima.
Ik denk dat een aankoopkeuring wel het probleem oplost? Eentje met weinig kilometers en uit 2017.CreativeS schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:13:
[...]
Staar je nou niet zo blind op die garantie. Enkel in de Premium Selection kan ik het mij voorstellen, maar bij universele garages houdt de garantie vrij snel op en BOVAG is marketing, enorm overrated.
Risico is dan beperkt lijkt me.
Dat word lastig.Eagle Creek schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:15:
[...]
Iets oudere auto een optie, met garantie?
Leeftijd op zichzelf doet niet zo heel veel, als KM's en onderhoud in verhouding en goed zijn.
Dan moet ik genoegen nemen met een kale 1 serie uit 2015.
Terwijl ik dat voor dat geld een uit 2017 kan halen met M sport pakket en wellicht meer opties.
Is dit niet iets wat iedereen doet? Hoe anders koop je een auto?DaFreakhead schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:00:
"Gokje wagen, prijsje winnen" lijkt me het enige alternatief in jouw situatie!
Als ik bij de BMW dealer een kale BMW koop. Sta ik meteen al min 5 duizend euro qua restwaarde. Omdat ze op occasion sites voor 5 duizend minder al te koop staan.
Los daarvan gaat de restwaarde ook een omlaag. Dus in 2 jaar tijd sta ik dan min 7 duizend?
Kan ik net zo goed een "nieuw" BMW kopen? Grof gezegd.
Ik heb tot nu toe 1 auto gekocht en dat was een en al ellende. Ik werd goed opgelicht door de garage. Sinds die ervaring heb ik altijd private lease auto's gehad. Maar ben een beetje klaar om +400 euro per maand te betalen aan een auto die ik amper gebruik. Alleen voor boodschapjes.
(mn eerste auto was al 14 jaar oud hoor, dus vandaar misschien).
En dus waag jij in dat geval geen gok, omdat jij het risico afkoopt voor die 5k extra.Atsiz schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:11:
[...]
Is dit niet iets wat iedereen doet? Hoe anders koop je een auto?
Als ik bij de BMW dealer een kale BMW koop. Sta ik meteen al min 5 duizend euro qua restwaarde. Omdat ze op occasion sites voor 5 duizend minder al te koop staan.
Los daarvan gaat de restwaarde ook een omlaag. Dus in 2 jaar tijd sta ik dan min 7 duizend?
Ik heb tot nu toe 1 auto gekocht en dat was een en al ellende. Ik werd goed opgelicht door de garage. Sinds die ervaring heb ik altijd private lease auto's gehad. Maar ben een beetje klaar om +400 euro per maand te betalen aan een auto die ik amper gebruik. Alleen voor boodschapjes.
https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
Uitvoerige aankoopkeuring bij een ander bedrijf laten doen, bij op-aanmerkingen laten staan, op laten lossen of onderhandelen over de prijs.
Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl
Wel jammer dat ze extra geld vragen voor bovag dat mag eigenlijk niet eens. Ik ga morgen eens bellen.
[ Voor 34% gewijzigd door Atsiz op 16-01-2022 18:31 ]
[ Voor 96% gewijzigd door Pepppie op 16-01-2022 18:47 ]
BMW’s zijn niet goedkoop, take it or leave it.
Back on topic please!
[ Voor 21% gewijzigd door Pepppie op 16-01-2022 18:47 ]
Bij Dusseldorp zijn ze tegenwoordig ook Alpina-dealer, ik heb ook daarnaar gekeken bij mij zoektochtje naar een 5 touring. Ik vond de prijzen echter exorbitant hoog. Als je ziet wat een b5 mag kosten, 210.000 euro is geen uitzondering. Dat krijg ik (nog?🙂) niet gerijmd wanneer een fulloptions 5 touring 160k kost, voorzien van de dikste motor die je kunt krijgen.

Ik heb in 2018 eens een splinternieuwe 540i meegehad bij Renova die erg goed in de opties zat, en die zat ergens rond de 110k. Maar ik bedenk me nu dat je het vergelijkt met een Alpina, en dan moet je eigenlijk vergelijken met een 550i. Vanafprijs 145k, poehee...
Toch even een kleine terugschop naar dit onderwerp.Atsiz schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:11:
[...]
Is dit niet iets wat iedereen doet? Hoe anders koop je een auto?
Ik herken je goed in je gevoel. Jarenlang lease gereden via mijn eigen bedrijf, was daar om uiteenlopende reden klaar mee.
Mijn technische kennis van auto's is dermate dat ik bij een bezichtiging tegen de voorband sta te schoppen om te kijken of deze goed is.
Dan weet je dat je (tenzij je een monteur als kennis hebt) geld moet uitgeven om je in te dekken dat je belazerd wordt, dat doe je door:
- Kleinere garages (met scherpere prijzen) te vermijden én voor grotere dealers te kiezen (die over het algemeen duurder zijn)
- Geld uit te geven voor een aankoopkeuring
Ik zag toen optie 3. Ex leaseauto's van Leaseplan via Carnext.
Ik wist namelijk geeneens welke auto ik wilde (terwijl ik er door omstandigheden binnen 5 dagen eentje nodig had).
Bij Carnext kan je aankopen met 14 dagen vrijblijvende proefperiode en standaard 6 maanden ANWB garantie (welke uitbreidbaar is naar 1 of 2 jaar).
In eerste instantie kwam ik thuis met een Range Rover Evoque. Na 5 dagen merkte ik toch dat ik deze qua gezinsauto niet heel praktisch vond.
Ik heb de vestiging gebeld hoe het teruggeven in zijn werk ging. Allereerst bood de verkoper zijn excuses aan dat hij de kenmerken niet beter had uitgelegd, zodat we dit "probleem" niet gehad zouden hebben.
Vervolgens vroeg hij of ik mijn geld terugwilde of een andere auto wilde proberen.Ik heb toen op de website gekeken en zag op een andere vestiging een 520 touring.
Dit was geen probleem, alleen deze moest nog technisch gecontroleerd en gepoetst worden, waardoor het (door de drukke planning) niet binnen de 14 dagen proeftermijn ging lukken om de auto gereed te hebben.
Was geen probleem, ik heb de Evoque bijna 3 weken gereden. Ben naar de andere vestiging gereden. Evoque ingeleverd, uitgeschreven, BMW ingeschreven en kreeg opnieuw 14 dagen proef.Met 2 jaar garantie
In de Alpina B5 krijg je toch een V8? In de reguliere 5-serie is de 540i de topmotorisering, alleen qua BPM scheelt dat al een flinke slok op de borrel.DaFreakhead schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 07:27:
Echt een hele dikke auto!
Bij Dusseldorp zijn ze tegenwoordig ook Alpina-dealer, ik heb ook daarnaar gekeken bij mij zoektochtje naar een 5 touring. Ik vond de prijzen echter exorbitant hoog. Als je ziet wat een b5 mag kosten, 210.000 euro is geen uitzondering. Dat krijg ik (nog?🙂) niet gerijmd wanneer een fulloptions 5 touring 160k kost, voorzien van de dikste motor die je kunt krijgen.
Je hebt ook nog de M550iKnul schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:03:
[...]
In de Alpina B5 krijg je toch een V8? In de reguliere 5-serie is de 540i de topmotorisering, alleen qua BPM scheelt dat al een flinke slok op de borrel.
Alleen de prijzen van nieuwe auto's gaan echt helemaal nergens meer over. Het blijft een opgeleukte 340i papa-bak voor 1,5 ton.
Toch wel met NAP en Bovag-garantie?loeberce schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:10:
Bij Dusseldorp staat ook een B5 touring voor 160k met 5000 km op de teller. Dan is er al 50k afgeschreven......

De huidige B3 heeft overigens de M3 motor aan boord (S58) i.p.v. de 340i motor (B58). Wel voorzien van kleinere turbo's voor meer koppel onderin.FiXeR.nl schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:53:
Dikke Tourings zijn wat mij betreft altijd goed. Zo ook een Alpina, waar ik stiekem toch best een zwak voor heb. Ze zijn altijd net precies goed getuned. Bij veel andere huistuners van andere merken gaat dat toch vaak mis. (Bijvoorbeeld die RS6R van ABT is echt ultra fout)
Alleen de prijzen van nieuwe auto's gaan echt helemaal nergens meer over. Het blijft een opgeleukte 340i papa-bak voor 1,5 ton.Een 3 serie!!!
Ik heb inmiddels ook de chassisnummer van de "goedkope" auto gecontroleerd.Cai schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:01:
[...]
Toch even een kleine terugschop naar dit onderwerp.
Ik herken je goed in je gevoel. Jarenlang lease gereden via mijn eigen bedrijf, was daar om uiteenlopende reden klaar mee.
Mijn technische kennis van auto's is dermate dat ik bij een bezichtiging tegen de voorband sta te schoppen om te kijken of deze goed is.
Dan weet je dat je (tenzij je een monteur als kennis hebt) geld moet uitgeven om je in te dekken dat je belazerd wordt, dat doe je door:
- Kleinere garages (met scherpere prijzen) te vermijden én voor grotere dealers te kiezen (die over het algemeen duurder zijn)
- Geld uit te geven voor een aankoopkeuring
Ik wist namelijk geeneens welke auto ik wilde (terwijl ik er door omstandigheden binnen 5 dagen eentje nodig had).
Bij Carnext kan je aankopen met 14 dagen vrijblijvende proefperiode en standaard 6 maanden ANWB garantie (welke uitbreidbaar is naar 1 of 2 jaar).
In eerste instantie kwam ik thuis met een Range Rover Evoque. Na 5 dagen merkte ik toch dat ik deze qua gezinsauto niet heel praktisch vond.
Ik heb de vestiging gebeld hoe het teruggeven in zijn werk ging. Allereerst bood de verkoper zijn excuses aan dat hij de kenmerken niet beter had uitgelegd, zodat we dit "probleem" niet gehad zouden hebben.
Vervolgens vroeg hij of ik mijn geld terugwilde of een andere auto wilde proberen.Ik heb toen op de website gekeken en zag op een andere vestiging een 520 touring.
Dit was geen probleem, alleen deze moest nog technisch gecontroleerd en gepoetst worden, waardoor het (door de drukke planning) niet binnen de 14 dagen proeftermijn ging lukken om de auto gereed te hebben.
Was geen probleem, ik heb de Evoque bijna 3 weken gereden. Ben naar de andere vestiging gereden. Evoque ingeleverd, uitgeschreven, BMW ingeschreven en kreeg opnieuw 14 dagen proef.Met 2 jaar garantie
Er zijn allemaal gekke histories aanwezig.
Goedkoop = duurkoop inderdaad.
Ik liet me verleiden door goedkope M pakket wagens met alles erop en eraan.
Maar bleek niks van te kloppen qua historie. Ze kunnen die auto wel poetsen tot nieuwstaat, dat geef ik ze wel toe

Dus ik kijk nu gewoon op BMW.NL met garantie.
Wel paar duizend duurder inderdaad maar wel die 2 jaar zekerheid
Wat ik wel jammer vind is dat de meeste auto's bij BMW.NL staan met leer terwijl ik liever die alcantara stof heb.
Zoektocht gaat dus verder! Mij hoor je niet meer klagen over de prijzen.
Hint: je kan ook een auto laten importeren door BMW. Sowieso als deze bij een dealer in het buitenland staat en jong is.Atsiz schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:34:
Wat ik wel jammer vind is dat de meeste auto's bij BMW.NL staan met leer terwijl ik liever die alcantara stof heb.
Probeer de firma Qoets even (ik heb geen aandelen) maar wel goede ervaringen.Atsiz schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:34:
[...]
Ik heb inmiddels ook de chassisnummer van de "goedkope" auto gecontroleerd.
Er zijn allemaal gekke histories aanwezig.
Goedkoop = duurkoop inderdaad.
Maar bleek niks van te kloppen qua historie. Ze kunnen die auto wel poetsen tot nieuwstaat, dat geef ik ze wel toe![]()
Wel paar duizend duurder inderdaad maar wel die 2 jaar zekerheid![]()
Zoektocht gaat dus verder! Mij hoor je niet meer klagen over de prijzen.
Import auto's zijn net zo duur.CreativeS schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:08:
[...]
Hint: je kan ook een auto laten importeren door BMW. Sowieso als deze bij een dealer in het buitenland staat en jong is.
Je krijgt ook niet extra opties ofzo ervoor terug.
Dat komt omdat ik een gewone 118i met M sport pakket wil. Verder niks. Wellicht dat importeren goedkoper is als je full option auto's wilt.
En dan alsnog heb je een buitenlandse wagen waarvan de NAP dan niet meer 100% is.
Dan ga ik liever voor een Nederlandse bak met NAP.
Sterker nog, BMW dealers doen zelf niets anders voor hun occasions dus ook daar moet je goed opletten of het wel een origineel NL auto is.
Over de grens zoeken doe je ook niet om daar zoveel voordeliger uit te zijn, maar meer omdat het aanbod daar groter is en je dus makkelijker kunt vinden wat je wensenlijstje afvinkt. Dat het onderaan de streep goedkoper kán zijn is dan mooi meegenomen.
Verder is geduld in de huidige markt ook een schone zaak. Er is weinig aanbod, er komt weinig aanbod bij, prijzen zijn stevig en de mooie exemplaren zijn in no-time verkocht dus je moet de markt in de gaten houden, je moment afwachten en niet te lang treuzelen.
Ik heb sinds een maandje een F31 uit 2013 met een NBT professional systeem. Mijn vorige wagen had Carplay en hoewel de navigatie van BMW zowat het minst slecht is van alle automerken, mis ik Carplay en het touchscreen wel. Met name zaken als een goede Spotify client, Waze en Internet radio met een goede UI.
Er zijn een aantal aftermarket systemen beschikbaar die het 8,8" scherm vervangen door een gelijkwaardig of groter scherm mét touch-mogelijkheid en volledige integratie met de iDrive knop en stuurbediening. Je kunt dan overschakelen van de iDrive interface naar een Carplay/Android Auto interface.
Er zijn ook complete Android systemen, maar daar zie ik niet direct het voordeel van in. Het lijkt me bovendien niks om permanent met een OBDII plug rond te rijden om telematica op je scherm te laten zien.
Wie heeft er ervaring met dergelijke systemen? Wat zijn de voor- en nadelen bij mensen die dit al wat langer in gebruik hebben?
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Ik heb hier ervaring mee, ik verkoop de touchscreen schermen, MMI's (modules) én (als de klant het écht wil) Android schermen. Hieronder mijn bevindingen zodat je je opties kan overwegen:DexterDee schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:34:
Heel interessant de discussie over de M en B modellen, maar deze pleb heeft een praktisch vraagje wat meer gericht op de onderkant van het BMW spectrum![]()
Ik heb sinds een maandje een F31 uit 2013 met een NBT professional systeem. Mijn vorige wagen had Carplay en hoewel de navigatie van BMW zowat het minst slecht is van alle automerken, mis ik Carplay en het touchscreen wel. Met name zaken als een goede Spotify client, Waze en Internet radio met een goede UI.
Er zijn een aantal aftermarket systemen beschikbaar die het 8,8" scherm vervangen door een gelijkwaardig of groter scherm mét touch-mogelijkheid en volledige integratie met de iDrive knop en stuurbediening. Je kunt dan overschakelen van de iDrive interface naar een Carplay/Android Auto interface.
Er zijn ook complete Android systemen, maar daar zie ik niet direct het voordeel van in. Het lijkt me bovendien niks om permanent met een OBDII plug rond te rijden om telematica op je scherm te laten zien.
Wie heeft er ervaring met dergelijke systemen? Wat zijn de voor- en nadelen bij mensen die dit al wat langer in gebruik hebben?
Scherm met ingebouwde CarPlay/Android Auto:
- Slechte coating tegen de zon
- Prima optie als je het kleine scherm hebt en groot scherm wil icm CarPlay, en originele schermupgrade te duur vind
- Verbinding duurt soms langer
- Langzamere chip dan MMI
+ Touch screen
CarPlay module (MMI):
+ Werkt op je originele scherm, dus altijd beste coating tegen de zon die je kan hebben.
- Geen touch
+ Verbindt altijd meteen\
+ Snelle chip dus vloeiend
+ Goedkoper
Android scherm:
+ Veel opties (alle Android apps mogelijk)
- Bediening is ruk (is een tablet in de auto)
- Verbinding met de ingebouwde CarPlay duurt lang
- Opstarten duurt lang
Je snapt het echt niet hè... import via originele dealer! Als in het buitenland een auto staat die jij wel voldoende acht (met alcantara en dergelijke) kan je in gesprek gaan met een BMW dealer en kunnen zij alles verzorgen. En omdat de auto dan bij een buitenlandse dealer vandaan komt (en jong genoeg is)... ook Premium Selection en alle voordeeltjes. Maar ik ben het gezeur over te duur een beetje zat. deze laatste toevoegingen waren niet meer nodigAtsiz schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:22:
Import auto's zijn net zo duur.
Je krijgt ook niet extra opties ofzo ervoor terug.
[ Voor 7% gewijzigd door deepbass909 op 19-01-2022 16:09 ]
Ik zeg altijd maar beter te duur dan niet te koop. Maar het liefst wel zo goedkoop mogelijkCreativeS schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:24:
[...]
Je snapt het echt niet hè... import via originele dealer! Als in het buitenland een auto staat die jij wel voldoende acht (met alcantara en dergelijke) kan je in gesprek gaan met een BMW dealer en kunnen zij alles verzorgen. En omdat de auto dan bij een buitenlandse dealer vandaan komt (en jong genoeg is)... ook Premium Selection en alle voordeeltjes. Maar ik ben het gezeur over te duur een beetje zat.*knip*
[ Voor 6% gewijzigd door deepbass909 op 19-01-2022 16:10 ]
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Kijk, ervaring uit eerste hand. Thanks!Domih schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:53:
Ik heb hier ervaring mee, ik verkoop de touchscreen schermen, MMI's (modules) én (als de klant het écht wil) Android schermen. Hieronder mijn bevindingen zodat je je opties kan overwegen:
Het moge duidelijk zijn dat je een lichte voorkeur hebt voor een MMI module
Ik snap het bezwaar van een inferieur scherm, maar is het bedienen van de Carplay interface met alléén de iDrive draaiknop niet vreselijk onhandig? Ik heb het in mijn oude auto wel eens geprobeerd met het draaiknopje van de autoradio, maar echt vrolijk wordt je er niet van.
In hoeverre zijn er meerdere fabrikanten die dit soort systemen aanbieden? Of komt het daadwerkelijk allemaal uit één fabriek? Ik zie advertenties van "hoogwaardige" LG schermen die zogezegd anti reflectief zijn. De resolutie wil ook wel eens verschillen tussen de schermen. Anderen zeggen dan weer dat ze het systeem zelf in ontwikkeling hebben en dus iets anders/snellers als de concurrentie kunnen aanbieden (looking at you motivesupplies). Me andere woorden, is het altijd zo dat een Touch display systeem trager werkt als een MMI module?
Ik heb verder eigenlijk nog een paar vraagtekens bij hoe zo'n systeem werkt:
- Naar ik begrepen heb schakelt het systeem tussen iDrive en Carplay met de "back" knop. Heb je die back knop dan nergens echt voor nodig? Want die werkt dan niet meer zoals bedoeld
- Ik heb mijn pre-LCI cuphouder middenconsole vervangen door de LCI versie met draadloos laden. Bedoeling is dan wel dat draadloos Carplay naadloos werkt
- Mocht ik toch bedraad Carplay willen gebruiken, dan kan dat niet met een van de bestaande USB aansluitingen toch? Hoe wordt dat doorgaans opgelost? Ergens een nieuwe USB aansluiting maken? En wat is hier een logische plaats voor?
- Native Carplay systemen kunnen het volume van de Navigatie en muziek apart instellen. Deze aftermarket systemen lussen volgens mij het geluid door naar AUX? Het lijkt me dat dit dan niet meer apart instelbaar is?
- Is er ook een voorziening om de ingebouwde microfoon te gebruiken van de berijder? (die bij het zonnescherm zit). Dit in verband met het gebruiken van Carplay als carkit.
Als je me met deze vragen nog zou kunnen helpen dan zou dat top zijn!
Ik kijk meestal wel naar de M pakketten maar zonder tig M stickers en markeringen aan de buitenkant geplakt.Atsiz schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:34:
[...]
Maar bleek niks van te kloppen qua historie. Ze kunnen die auto wel poetsen tot nieuwstaat, dat geef ik ze wel toe![]()
Wel paar duizend duurder inderdaad maar wel die 2 jaar zekerheid
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
En sindsdien spoorloos...
KIS gebeld... Ja, bekend probleem, we verwachten binnenkort een oplossing. Rond oud&nieuw nog maar weer eens gebeld.
Zou opgelost moeten zijn volgens KIS... Maar nog steeds geen Spotify app. Alle workarounds geprobeerd... Reset iDrive via volumeknop, telefoons verwijderen en weer toevoegen. Geen resultaat.
Verleden week dealer gevraagd om het op telossen tijdens de kleine beurt. En niet gelukt. Voorgestelde oplossing: Opnieuw programmeren. Duurt een paar uurtjes, dus dat doen we dan wel een keer.
Balen dus. Maar ben ik de enige of zo, zijn er meerdere met dit probleem? En heeft iemand een gouden tip?
Ik DM even om niet het topic te vervuilenDexterDee schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:00:
[...]
Kijk, ervaring uit eerste hand. Thanks!
Ik snap het bezwaar van een inferieur scherm, maar is het bedienen van de Carplay interface met alléén de iDrive draaiknop niet vreselijk onhandig? Ik heb het in mijn oude auto wel eens geprobeerd met het draaiknopje van de autoradio, maar echt vrolijk wordt je er niet van.
In hoeverre zijn er meerdere fabrikanten die dit soort systemen aanbieden? Of komt het daadwerkelijk allemaal uit één fabriek? Ik zie advertenties van "hoogwaardige" LG schermen die zogezegd anti reflectief zijn. De resolutie wil ook wel eens verschillen tussen de schermen. Anderen zeggen dan weer dat ze het systeem zelf in ontwikkeling hebben en dus iets anders/snellers als de concurrentie kunnen aanbieden (looking at you motivesupplies). Me andere woorden, is het altijd zo dat een Touch display systeem trager werkt als een MMI module?
- Naar ik begrepen heb schakelt het systeem tussen iDrive en Carplay met de "back" knop. Heb je die back knop dan nergens echt voor nodig? Want die werkt dan niet meer zoals bedoeld
- Ik heb mijn pre-LCI cuphouder middenconsole vervangen door de LCI versie met draadloos laden. Bedoeling is dan wel dat draadloos Carplay naadloos werkt
- Mocht ik toch bedraad Carplay willen gebruiken, dan kan dat niet met een van de bestaande USB aansluitingen toch? Hoe wordt dat doorgaans opgelost? Ergens een nieuwe USB aansluiting maken? En wat is hier een logische plaats voor?
- Native Carplay systemen kunnen het volume van de Navigatie en muziek apart instellen. Deze aftermarket systemen lussen volgens mij het geluid door naar AUX? Het lijkt me dat dit dan niet meer apart instelbaar is?
- Is er ook een voorziening om de ingebouwde microfoon te gebruiken van de berijder? (die bij het zonnescherm zit). Dit in verband met het gebruiken van Carplay als carkit.
klopt. Deze werken veruit het beste én zijn het goedkoopst. Als je nu het kleine scherm hebt, is het een ander verhaal
Met de mmi of Android scherm is het prima te doen. Bij het scherm met ingebouwde CarPlay iets minder fijn omdat hij langzamer is, hier is merkbare vertraging.
Toen ik een scherm met touchscreen had, gebruikte ik nog steeds (bijna) alleen maar de IDrive knop.
touch display is altijd trager dan een MMI, ze gebruiken een langzamere chip (1668 chip en de snelle is 8368u)
Motivesupplies koopt deze schermen en modules ook in uit China. Dat hij ze zelf ontwikkelt heb ik mijn twijfels bij.
De Android schermen zijn wel sneller
Bij de Android schermen is de anti-zon coating optioneel.
Het systeem schakelt als je de Menu knop ingedrukt houdt, is in te stellen
Geen ervaring mee. Ik weet alleen dat bij originele CarPlay de iPhone soms te warm wordt, in dit topic gelezen
USB kabel uit laten komen onder het dashboardkastje
Is in te stellen, systemen hebben eigen DSP
De mmi gebruikt de originele microfoon, de schermen hebben een microfoon gaatje in het scherm
graag gedaan
@Knul De module heeft ook draadloze Android Auto
Zijn er hier andere F36 rijders die met spacers rijden? zo ja welke dikte en merk?
Wat ik zo kan vinden zou 10mm voor en 12mm achter een mooie oplossing zijn?
Voordat ik andere velgen kocht had ik op mijn F30 spacers gemonteerd van H&R, ik had voor 10mm en achter 13mm. Sommige merken zeggen dat 12mm ook past maar H&R maakt volgens mij alleen 13mm voor de F3X. Maakt verder ook niet veel uit, maar minder dan 12mm past achter in ieder geval niet omdat de naaf te dik is. Je moet overigens wel het plastic stofkapje van de naaf verwijderen. Denk er ook aan dat je langere wielbouten nodig hebt, ik had die als set bij de spacers, dan heb je meteen de juiste maat.--MP-- schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:21:
Ik zit te denken spacers te plaatsen op mijn F36 bij het terugzetten van de zomerwielen. De winterwielen ogen natuurlijker (en moeten ruimte houden voor kettingen) maar de zomerwielen lijken altijd een beetje naar binnen te staan.
Zijn er hier andere F36 rijders die met spacers rijden? zo ja welke dikte en merk?
Wat ik zo kan vinden zou 10mm voor en 12mm achter een mooie oplossing zijn?
Ze zijn Plug&Play, het "lastigste" is de headunit terugstoppen met die dikke quadlock connector achter de radio.JdBn schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:07:
Hoe lastig is de inbouw van zo'n MMI set eigenlijk? Daar heb ik wel wat wisselende dingen over gelezen.
Op Youtube zijn zat filmpjes te vinden die je na kan doen, het stelt niet veel voor. goed vastzetten is wel belangrijk zodat het niet rammelt.
En je accu loshalen voordat je begint is ook noodzakelijk, dit vergeten veel mensen.
De module voor CIC is iets lastiger omdat hier ook een kabel naar de microfoon en soms naar AUX getrokken moet worden.
NBT/EVO is niet lastig
Ah dan van die naaf achter is een goede tip.Spollie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:13:
[...]
Voordat ik andere velgen kocht had ik op mijn F30 spacers gemonteerd van H&R, ik had voor 10mm en achter 13mm. Sommige merken zeggen dat 12mm ook past maar H&R maakt volgens mij alleen 13mm voor de F3X. Maakt verder ook niet veel uit, maar minder dan 12mm past achter in ieder geval niet omdat de naaf te dik is. Je moet overigens wel het plastic stofkapje van de naaf verwijderen. Denk er ook aan dat je langere wielbouten nodig hebt, ik had die als set bij de spacers, dan heb je meteen de juiste maat.
Enne je schrijf "voor dat je andere velgen kocht" je spacers liggen nu in de garage niks te doen wellicht?

Haha die zijn al een tijd geleden verkocht.--MP-- schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:33:
[...]
Ah dan van die naaf achter is een goede tip.
Enne je schrijf "voor dat je andere velgen kocht" je spacers liggen nu in de garage niks te doen wellicht?![]()
![]()
Helaas, maar ik dacht vragen kan altijd evenSpollie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:51:
[...]
Haha die zijn al een tijd geleden verkocht.
Vaak kan ik alle eisen afstrepen behalve de trekhaak. Die ontbreekt best wel vaak helaas.
Is het verstandig om te blijven zoeken naar één met trekhaak? Of is het dan verstandiger die later te laten monteren? En qua kosten ?
Integratie met de parkeersensoren is moeilijk dan.DeBaroN schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:03:
Ben aan het oriënteren naar een F31 320i (touring) vanaf 2015. Heb een aantal eisen waaronder een trekhaak.
Vaak kan ik alle eisen afstrepen behalve de trekhaak. Die ontbreekt best wel vaak helaas.
Is het verstandig om te blijven zoeken naar één met trekhaak? Of is het dan verstandiger die later te laten monteren? En qua kosten ?
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Kam toch gewoon trekhaakmodule voor gebruikt worden (zoals bij mn e61)?Snake schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:20:
[...]
Integratie met de parkeersensoren is moeilijk dan.
Stel die vraag eens bij trekhaak inbouwersDeBaroN schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:03:
Ben aan het oriënteren naar een F31 320i (touring) vanaf 2015. Heb een aantal eisen waaronder een trekhaak.
[ Voor 52% gewijzigd door noes op 19-01-2022 17:53 ]
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Alles valt te coderen... en bij sommige OEM leveranciers (Westfalia) is het plug and play. Er worden ook regelmatig originele wegklapbare trekhaken aangeboden... het kan altijd nog origineel gemonteerd worden.Snake schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:20:
Integratie met de parkeersensoren is moeilijk dan.
Check wel even goed wat de auto eventueel zou mogen trekken. Sommige wagens mogen heel weinig trekken, soms enkel 75kg kogeldruk (fietsendragers). Ik was bij mijn wagen blij verrast toen ik een kogel onder de bumper vond. Stond niet op de optielijst, dus is waarschijnlijk origineel (en correct) geretrofit.DeBaroN schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:03:
Er worden vrij veel (origineel BMW) elektronische trekhaken tweedehands verkocht voor de F-serie. Op veel schadeauto's die van voren schade hebben, kan zo'n trekhaak prima hergebruikt worden. En klaarblijkbaar is er ook redelijk wat aanbod. Op Marktplaats zie je redelijk wat aanbieders die ergens tussen de 175-500 euro vragen voor een gebruikte set en een set inclusief inbouw + coderen kan al voor iets minder dan 900 euro.DeBaroN schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:03:
Voor rond de €1000 heb je een gebruikte originele trekhaak gemonteerd met een originele kabelset en netjes gecodeerd. Dus het is een simpel rekensommetje.DeBaroN schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:03:
Ik heb het op mijn F36 ook achteraf zo laten doen.
[ Voor 4% gewijzigd door --MP-- op 19-01-2022 18:30 ]
Inderdaad. Destijds ook eentje laten plaatsen op mijn G21 (origineel door dealer).B-Real schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:37:
Trekhaak is achteraf beter te plaatsen dan bijvoorbeeld een andere kleur interieur/exterieur, dus daar zou ik de zoektocht niet vanaf laten hangen
Eigenlijk is dit een van de weinige opties die prima te fixen is achteraf.
ANWB gebeld en na wat onderzoek blijkt de branstofpomp geen stroom te krijgen.
Noodaansturing vanaf de accu naar de pomp gelegd en er kan weer gereden worden.
Afspraak voor de 31e bij de garage gemaakt, dus dan zullen we zien wat de oorzaak is.
Verder benieuwd of hier nog iemand ervaring heeft met de xHP automaat tunes en of die hier iets over kan vertellen. Wat merk je er bijvoorbeeld van en of je het opnieuw zou doen of niet.
Op een 6-bak automaat zou ik het zeker doen, dat was bij mijn 335d een verschil van dag en nacht. En niet twijfelen, gewoon meteen voor stage 3 gaan. Was nog steeds comfortabel (beter zelfs want geen onlogische schakelmomenten meer) en in sport wordt ie veel scherper.Fonta schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:52:
Bah, gisterenavond gewoon stil komen te staan met de F10 hier in de stad.
ANWB gebeld en na wat onderzoek blijkt de branstofpomp geen stroom te krijgen.
Noodaansturing vanaf de accu naar de pomp gelegd en er kan weer gereden worden.
Afspraak voor de 31e bij de garage gemaakt, dus dan zullen we zien wat de oorzaak is.
Verder benieuwd of hier nog iemand ervaring heeft met de xHP automaat tunes en of die hier iets over kan vertellen. Wat merk je er bijvoorbeeld van en of je het opnieuw zou doen of niet.
Op mijn huidige F31 330d (8-bak) zit ik er nog tegenaan te hikken. Die bak is standaard al erg goed...
Deze is prima achteraf (zelf) te monteren. De goedkoopste optie is via de Duitse Ebay een setje van bijv. Westfalia aan te schaffen voor <€500 incl. kabelset (voor afneembare). Tweedehands is idd ook een optie, moet je wel de juiste kabelset erbij aanschaffen. De 320i vereist geen zwaardere ventilator voorop bij het plaatsen. Wel is het zo dat ze af fabriek met een zwaardere worden geleverd. Dus wanneer je een joekel van een caravan de Franse alpen in gaat trekken is het wellicht wel aan te raden om die mee te nemen.DeBaroN schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:03:
In mijn zoektocht ben ik geen plug&play tegen gekomen voor de F serie. Dat was met de E serie nog wel mogelijk. Daar werkte het direct met de parkeersensoren etc. De F serie moet daarvoor geprogrammeerd worden. Dan schakelen de parkeersensoren achter direct uit als er iets achter hangt. Zonder programmeren (activeren) werkt de rest (verlichting etc) wel gewoon prima. Prima bruikbaar, maar het betekend wel dat je zelf even op het knopje moet drukken als je achteruit gaat rijden.
Ikzelf ben voor de Westfalia gegaan en heb die in een halve dag ongeveer samen met mijn broer eronder gezet. De harde waren zijn zo gedaan en wijzen zichzelf. De kabelset is even goed opletten maar verder goed te doen.
Al met al zeker geen reden om die perfecte auto te laten staan
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Om dit verhaal af te maken.laurens0619 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 07:19:
[...]
Thnx!
Schijnbaar is het nodig de complete egr te vervangen en niet alleen de plek. Dit onderdeel is 700+
Snap niet goed waarom maar neem aan dat de garage dit niet zou doen als het niet nodig was
- Volgens de garage is het bmw advies alles tegelijk vervangen. EGR met koeler en inlaatbuis etc. 750 euro onderdeel, met uren 900-1000 euro. Ik akkoord gegeven
- Ik haal mijn auto op: "ja bmw had 12.000 EGR kits in backorder staan. Nu adviseert BMW alleen EGR klep te vervangen en koeler schoon te maken" > 415 euro voor bmw onderdeel en uren.
Mooi
Had wel de pech dat ze een defecte EGR klep hadden gemonteerd. Kwam gek geluid onder kap vandaan als de klep bewoog maar vooral de auto reed belabberd. Alsof de motor continue verzoop als je gas gaf.
Gelukkig hadden ze snel een nieuwe nieuwe EGR besteld en volgende dag weer up and running
CISSP! Drop your encryption keys!
Ok, top. Bedankt (en de rest) En vergeten te vermelden, wil natuurlijk de M-sport. Maakt dan niks uit qua bumper?MrFl0ppY schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:20:
[...]
Deze is prima achteraf (zelf) te monteren. De goedkoopste optie is via de Duitse Ebay een setje van bijv. Westfalia aan te schaffen voor <€500 incl. kabelset (voor afneembare). Tweedehands is idd ook een optie, moet je wel de juiste kabelset erbij aanschaffen. De 320i vereist geen zwaardere ventilator voorop bij het plaatsen. Wel is het zo dat ze af fabriek met een zwaardere worden geleverd. Dus wanneer je een joekel van een caravan de Franse alpen in gaat trekken is het wellicht wel aan te raden om die mee te nemen.
In mijn zoektocht ben ik geen plug&play tegen gekomen voor de F serie. Dat was met de E serie nog wel mogelijk. Daar werkte het direct met de parkeersensoren etc. De F serie moet daarvoor geprogrammeerd worden. Dan schakelen de parkeersensoren achter direct uit als er iets achter hangt. Zonder programmeren (activeren) werkt de rest (verlichting etc) wel gewoon prima. Prima bruikbaar, maar het betekend wel dat je zelf even op het knopje moet drukken als je achteruit gaat rijden.
Ikzelf ben voor de Westfalia gegaan en heb die in een halve dag ongeveer samen met mijn broer eronder gezet. De harde waren zijn zo gedaan en wijzen zichzelf. De kabelset is even goed opletten maar verder goed te doen.
Al met al zeker geen reden om die perfecte auto te laten staan.
M-Bumper is wel relevant. Sommige trekhaken kunnen niet icm met de M sport bumper zonder een gat in te zagen. Dus even opletten bij het bestellen. De Westfalia kan zeker. Heb zelf ook een M-sport bumper.DeBaroN schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:04:
[...]
Ok, top. Bedankt (en de rest) En vergeten te vermelden, wil natuurlijk de M-sport. Maakt dan niks uit qua bumper?
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Afgelopen weekend een mooie set winterwielen opgehaald. Twee banden waren nog top, andere twee vervangen door nieuwe Pirelli’s. Hele andere uitstraling zo, maar staat best netjes met de 405 M’s.

Ik heb nog nooit eerder gekeken naar zaken zoals Carnext. Maar als ik dit zo lees wat je schrijft, kan die ervaring best goed zijn. Met name het uitproberen en eenvoudig omruilen is natuurlijk wel sterk.Cai schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:01:
[...]
Ik ben de digitale snelheidsmeter van een Golf\Audi gewend.
Dit heb je helaas niet bij BMW's tot 2019.
Reden waarom dit lastig is dat je de 40km teller en 60km teller ziet. En streepje tussenin. Je weet niet hoe snel je exact rijdt.
En rijdt je iets boven de 50 in de stad....boem flits. Dat word 0 tot 100 euro boete.
En het "kijken" naar je snelheid duurt wel 1 seconde langer voor mij dan een digitale als bij een Volkswagen\Audi merk ik. Dat maakt het qua gevoel wat gevaarlijker met autorijden.
Verwend? Waarschijnlijk ja
Volgens Google is dit niet iets wat je kan aanpassen in het kleine digitale schermpje van de BMW's, helaas.
Niet standaard in ieder geval.
[ Voor 10% gewijzigd door Atsiz op 22-01-2022 23:47 ]
[ Voor 21% gewijzigd door cyntax op 22-01-2022 23:58 ]
Standaard niet, maar zoals @cyntax al aangaf: met Carly of Bimmercode heel eenvoudig te activeren. Daarna kan je via de Bc knop de snelheid digitaal weergeven en ziet dat bijv. zo uit: YouTube: BMW 3 Series - F3x, MY2013 - digital speed display activation – digi...Atsiz schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:27:
Ik had moeite met het proefrijden van een BMW...
Reden waarom dit lastig is dat je de 40km teller en 60km teller ziet. En streepje tussenin. Je weet niet hoe snel je exact rijdt.
En rijdt je iets boven de 50 in de stad....boem flits. Dat word 0 tot 100 euro boete.
En het "kijken" naar je snelheid duurt wel 1 seconde langer voor mij dan een digitale als bij een Volkswagen\Audi merk ik. Dat maakt het qua gevoel wat gevaarlijker met autorijden.
Volgens Google is dit niet iets wat je kan aanpassen in het kleine digitale schermpje van de BMW's, helaas.
Op een F3x LCI met digitale klokken kan je via de iDrive instellingen evt. een soort vergrootglas functie activeren. Dan worden de cijfers en streepjes rond de actuele snelheid vergroot, waardoor deze beter af te lezen is.
Zoek er 1 met HUD. Daar staat het wel.Atsiz schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:27:
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Als iemand zich zo drukt maakt om de snelheid en een rustige rijder is zou ik ook geen Polo GTI aanraden.cyntax schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:54:
De nieuwe Polo GTI is wel gaaf en betaalbaar.
Ik zou gewoon een Audi of VW kopen als ik jou was.Atsiz schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:27:
Ik hield mij nog in 😅_Arthur schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:14:
[...]
Ik zou gewoon een Audi of VW kopen als ik jou was.
Hud en dash. 😍😍_Arthur schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:14:
[...]
:strip_exif()/f/image/fuXOAOxJH1idu2rdW47FMSdQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat vind ik veel te veel informatie in je gezichtsveld en veel te druk. Wat moet je nou met de landkaart voor je neus? Ik vind het heel erg afleiden. Je ziet je toerenteller en snelheidsmeter bijna niet. Daarnaast wil je toch je essentiële informatie duidelijk zien zoals brandstof- en koelwatermeter?
Ik ben nu mijn BMW 5 gewend, heerlijk rustig om een goede pijlnavigatie met kleine kaart bij navigatie te zien en snelheid in je headup display te hebben en daaronder je snelheid en toerenteller. Meer heb je niet nodig.
Ik vond vroeger het al heel fijn om met pijlnavigatie in de display tussen je toerenteller en snelheidsmeter te hebben bij VW, geen drukke kaart, nee simpel en eenvoudig en bij BMW is het niet anders, dat werkt perfect.
Het valt trouwens wel op dat het inspreken van bv adres bij de navigatie bij een BMW 3 2018 slecht werkt en bij mijn BMW 5 2020 het uitstekend en feilloos werkt.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Same. Afg. december in een A4 met idem config naar de wintersport gereden; maar ik werd helemaal leip van de bak met info die naar je toe geworpen werd. En dan is dat digitale Audi dash ook nog eens op 100 manieren te configueren (overdreven). De info op het digitale BMW dash is stuk rustiger en beknopter.itsalex schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:27:
Dat vind ik veel te veel informatie in je gezichtsveld en veel te druk.
Maar; voor ieder wat wils denk ik dan weer. Ik blijf nog wel ff bij BMW hangen
Het is Helemaal aan te passen heitsalex schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:27:
[...]
Dat vind ik veel te veel informatie in je gezichtsveld en veel te druk. Wat moet je nou met de landkaart voor je neus? Ik vind het heel erg afleiden. Je ziet je toerenteller en snelheidsmeter bijna niet. Daarnaast wil je toch je essentiële informatie duidelijk zien zoals brandstof- en koelwatermeter?
Ik ben nu mijn BMW 5 gewend, heerlijk rustig om een goede pijlnavigatie met kleine kaart bij navigatie te zien en snelheid in je headup display te hebben en daaronder je snelheid en toerenteller. Meer heb je niet nodig.
Ik vond vroeger het al heel fijn om met pijlnavigatie in de display tussen je toerenteller en snelheidsmeter te hebben bij VW, geen drukke kaart, nee simpel en eenvoudig en bij BMW is het niet anders, dat werkt perfect.
Het valt trouwens wel op dat het inspreken van bv adres bij de navigatie bij een BMW 3 2018 slecht werkt en bij mijn BMW 5 2020 het uitstekend en feilloos werkt.
Ik zit er aan te denken dit ook in te bouwen in mijn 1 serie maar ik ben benieuwd of de stap tussen de GT en de DSP echt de moeite waard is? Ja, dat kan alleen ik bepalen maar ik vraag vooral jullie mening nu.
Daarnaast, als je een dsp setje inbouwd, is het afstellen gemakkelijk zelf te doen of moet je altijd nog ri een dealer (die er dan niet happig op is om het te doen omdat ze het niet zelf hebben verkocht / ingebouwd.
BMW heeft inderdaad nog steeds een zeer prettige gebruikersinterface. Daar worden ze telkens om geroemd._Arthur schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:12:
[...]
Same. Afg. december in een A4 met idem config naar de wintersport gereden; maar ik werd helemaal leip van de bak met info die naar je toe geworpen werd. En dan is dat digitale Audi dash ook nog eens op 100 manieren te configueren (overdreven). De info op het digitale BMW dash is stuk rustiger en beknopter.
Maar; voor ieder wat wils denk ik dan weer. Ik blijf nog wel ff bij BMW hangen
Schrok dan ook behoorlijk toen ik deze (behoorlijk vernietigende) review over de iX zag:
Toch wel een WTF!?! momentje. Alle apps van je telefoon komen ook op dat scherm terecht

Zo'n verschrikkelijke interface zou voor mij persoonlijk een dealbreaker zijn.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Wel nee, geen WTF, gewoon rustig blijven. Slechts een review, N=1, vooral niet door laten sturenalexbl69 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:41:
[...]
Schrok dan ook behoorlijk toen ik deze (behoorlijk vernietigende) review over de iX zag:
[YouTube: BMW iX TEST | LET OP JE WOORDEN!]
Toch wel een WTF!?! momentje. Alle apps van je telefoon komen ook op dat scherm terecht![]()
Zo'n verschrikkelijke interface zou voor mij persoonlijk een dealbreaker zijn.
Er zit gewoon iDrive 8 in en je kunt instellen wat je wilt. Vergelijk het met CarPlay; geschikte apps kunnen worden getoond en ook uitgezet worden als je dat niet wilt.
In het specifieke geval van de iX weet ik dat zeker, daar ik hem 2 dagen mee heb gehad.
[ Voor 3% gewijzigd door Pepppie op 23-01-2022 12:12 ]
Ik heb zelfs een digitale snelheidsmeter in mijn E90 van 2005. Zowel instelbaar als werkelijke snelheid als correctiesnelheid. Alles valt te coderen. Ik vind het zelf alleen een nutteloze optie, beetje opletten (en gewoon aan de regels houden) voldoet prima.Atsiz schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:27:
_Arthur schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:14:

Bijna 15.000 KM op de 5 inmiddels. Bevalt nog steeds erg goed! Lekker undercover cruisen
[ Voor 37% gewijzigd door Workaholic op 23-01-2022 14:51 ]
Toch vanmiddag nog even fototje gemaaktTylen schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:20:
[...]
Het is Helemaal aan te passen he. Kan ook minder druk en zonder navi.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RTs6iHIs5WutDTyRJX6qZXf9.jpg?f=user_large)
Kan nog minder druk overigens. Persoonlijk houd ik van het drukke. Heb het liefst ook heel veel knopjes in een auto. Vind dat mooier.
Verdwaald?Tylen schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:20:
[...]
Toch vanmiddag nog even fototje gemaakt.
[Afbeelding]
Kan nog minder druk overigens. Persoonlijk houd ik van het drukke. Heb het liefst ook heel veel knopjes in een auto. Vind dat mooier.
??? Bedoel je dat mijn navi aanstaat? Of dat ik audi pics in een Bmw groep post?
Het laatste mag toch? Vind BMW’s nog steeds mooi. Als het maar geen merc is