Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 144 ... 383 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Duidelijk XHP is een must 8) , zelfs al hou ik hem motorisch voorlopig 'stock' (voor zover dat van toepassing is).

Er zitten trouwens twee Recaro Sportster LL100 stoelen in, opnieuw bekleed in Dakota bruin leer. :)

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:29

_Arthur

blub

Het is dat diesel tegenwoordig echt in het verdomhoekje geduwt is qua satanssap. Anders had ik nog steeds graag een dikke diesel gereden ipv de 330i nu. Niet dat die langzaam is of vervelend rijdt, maar ik ben meer een diesel dan benzine 'man' 8)

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:20
Ook in de 320d met zf8 ben ik dik tevreden. Ik rij gemiddeld 4.5l/100km. Ik zit wel te denken om na de garantie periode de auto te laten chippen. Betreft een EDE uitvoering, het knaagt een beetje omdat een reguliere 320d al op 191pk zit en deze op 163. :P

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

_Arthur schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:45:
Het is dat diesel tegenwoordig echt in het verdomhoekje geduwt is qua satanssap. Anders had ik nog steeds graag een dikke diesel gereden ipv de 330i nu. Niet dat die langzaam is of vervelend rijdt, maar ik ben meer een diesel dan benzine 'man' 8)
Gewoon een groter blok kiezen ;)

Ik rijd een E61 550i (N62B48 v8) en die levert 490Nm bij 3400rpm. Met deze wagen kan je dus op bijzonder lage toerentallen rijden en toch vlot zijn. Alleen de prijs per liter is interessanter van diesel.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• _Arthur

_Arthur

blub

noes schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:58:
Gewoon een groter blok kiezen ;)
Uiteindelijk is het toch altijd een beetje een centenkwestie :') Verschil met de 330i en een 340i/M340i was euro-wise helaas net iets te groot voor de portemonee. Ach, je moet wat te wensen over hebben voor een volgend modelletje toch? 8)

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

_Arthur schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:05:
[...]

Uiteindelijk is het toch altijd een beetje een centenkwestie :') Verschil met de 330i en een 340i/M340i was euro-wise helaas net iets te groot voor de portemonee. Ach, je moet wat te wensen over hebben voor een volgend modelletje toch? 8)
Ja dat is helaas ook altijd een factor he. Als ik mijn woon-werk kilometers ook met deze auto had moeten rijden had het echt niet gekund: Het verbruik is met 7 tot 8km per liter niet al te mals. Voor woon-werk pak ik een BMW op twee wielen, die zijn zuiniger (en nog sneller) met ~18km per liter. Maar daardoor weer geen geld over voor een nieuwere auto :P

• JdBn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-04 14:29
FiXeR.nl schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:43:
Duidelijk XHP is een must 8) , zelfs al hou ik hem motorisch voorlopig 'stock' (voor zover dat van toepassing is).

Er zitten trouwens twee Recaro Sportster LL100 stoelen in, opnieuw bekleed in Dakota bruin leer. :)
Nice. Apart die voorlip ook trouwen zie ik nu, een M-bumper met een lip eraan gepolyesterd ofzo? Is er iig niet gewoon onder geplakt.

Motorisch nog standaard of al aangepakt?

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:47
Deagle schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:48:
Ook in de 320d met zf8 ben ik dik tevreden. Ik rij gemiddeld 4.5l/100km. Ik zit wel te denken om na de garantie periode de auto te laten chippen. Betreft een EDE uitvoering, het knaagt een beetje omdat een reguliere 320d al op 191pk zit en deze op 163. :P
Kan dit alleen maar toejuichen :) Mijne was ook een EDE en daarna niet echt meer met ze 470nm. Heulleeee andere auto en verbruik was hetzelfde gebleven 1:20

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:25

Eagle Creek

Breathing security

noes schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:12:
[...]
Voor woon-werk pak ik een BMW op twee wielen, die zijn zuiniger (en nog sneller) met ~18km per liter.
Nooit beseft dat dit zuiniger en sneller was maar ik ga het ook eens proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUy9e_QnyPHTIj9H7LEEtjz0hLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JKfHyBBUWIrOezr9lzM3k8X3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Eagle Creek op 07-01-2022 19:11 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Eagle Creek schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:41:
[...]

[Afbeelding]
Minder rolweerstand, dat is de truc :9

• FiXeR.nl
  • Niet online
JdBn schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:26:
[...]

Nice. Apart die voorlip ook trouwen zie ik nu, een M-bumper met een lip eraan gepolyesterd ofzo? Is er iig niet gewoon onder geplakt.

Motorisch nog standaard of al aangepakt?
In een eerdere post heb ik al een uiteenzetting gemaakt van de aanpassingen (die ik tot nu toe heb kunnen ontdekken). De voorbumper is van 3D Design, spoiler van AC Schnitzer, de achterbumper weet ik zo niet.

FiXeR.nl in "Het grote BMW-topic #14"

Motorisch zag ik alleen een aangepaste boostpipe, grotere intercooler en hij heeft andere Ignition Coils op (Plasma). Software weet ik nog niet want hij staat nog bij de garage, maar ik gok dat ie misschien wel al iets is aangepast. (Alles aan het kenteken krijgen duurt lang deze tijd, TUV en RDW zijn zo traag de afgelopen weken)

• JdBn
FiXeR.nl schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:50:
[...]

In een eerdere post heb ik al een uiteenzetting gemaakt van de aanpassingen (die ik tot nu toe heb kunnen ontdekken). De voorbumper is van 3D Design, spoiler van AC Schnitzer, de achterbumper weet ik zo niet.

FiXeR.nl in "Het grote BMW-topic #14"

Motorisch zag ik alleen een aangepaste boostpipe, grotere intercooler en hij heeft andere Ignition Coils op (Plasma). Software weet ik nog niet want hij staat nog bij de garage, maar ik gok dat ie misschien wel al iets is aangepast. (Alles aan het kenteken krijgen duurt lang deze tijd, TUV en RDW zijn zo traag de afgelopen weken)
Heel vet! Ik zie ook een knop bij de middenarmconsole.. Bilstein RideControl? _/-\o_

• FiXeR.nl
  • Niet online
JdBn schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:02:
[...]

Heel vet! Ik zie ook een knop bij de middenarmconsole.. Bilstein RideControl? _/-\o_
Ja oOo . Ik kan echt niet wachten tot ik er eindelijk mee kan rijden. En ik ben wel wat gewend qua hardheid, heb hiervoor een Mini Cooper Coupé S gereden op 18" wielen. :P

Ik rij nu tijdelijk de E61 530D van m'n pa, fijn blok maar diesel past gewoon niet bij mijn rijstijl. Overigens gaat de 5 vervangen worden door een 7 serie want die heeft bijna 3 ton gelopen. De 7 komt volgende week binnen in de haven. (Activehybrid 7L) De velgen en die M-gekleurde nieren moeten weg natuurlijk. :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0q6OzBjHt7j8CmiQG1eTBAuuIfA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGHZETqVpYP6ZIPjgd9DFYkL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1HIcL9FvYrquZWgBNnYS-IUzbk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVlgrLY2F442Zqt7SrstYQBS.jpg?f=fotoalbum_tile

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:19
sky_walker schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:12:
Net terug van een weekje Frankrijk, eerste wintersport rit met de 320E.

Ging uitermate goed met nieuwe Vredestein winterbanden icm achterwielaandrijving, de auto reed zonder problemen door de sneeuw en bergop. Beet zich echt vast. Wellicht dat het gewicht (2000kg) en accupakket bij de achteras ook meehelpt. Flink wat sneeuw gehad zoals op de foto's is te zien.

Op de snelweg fantastische reisauto, gemiddeld 7,1L/100km gereden op de snelweg, actieradius ca 450-500km op benzinetank, en de auto heeft ook nog 40km electrisch geregenereerd op de snelweg. 2x keer getankt onderweg om thuis te komen, met volle tank vertrokken.

De voorverwarmingsfunctie werkte ook uitstekend en auto was altijd binnen mum van tijd warm/ontdooid.

Laadruimte was toereikend, verlies wel wat door verhoogde laadvloer maar past toch best aardig wat in. Geen skibox nodig gehad (ski's locaal)

Zeer tevreden, we gaan nu weer volop electrisch rijden nu we thuis zijn en kunnen stekkeren.
Geen laadpaal gezien in de sneeuw in Frankrijk (les 3 vallees)....
Leuk om te zien en te vernemen! hier is het maar wachten en wachten dus help je ons dat te overbruggen! _/-\o_

Ik zie dat je voor winterbanden dezelfde velgen hebt als voor de zomer? Ik heb nu 17" winterwielen op de offerte staan omdat de 18" die ik nu heb in de winter snel beschadigen. Maar het ziet er minder mooi uit dan twee setjes 18" natuurlijk

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04:35
twodigits schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Leuk om te zien en te vernemen! hier is het maar wachten en wachten dus help je ons dat te overbruggen! _/-\o_

Ik zie dat je voor winterbanden dezelfde velgen hebt als voor de zomer? Ik heb nu 17" winterwielen op de offerte staan omdat de 18" die ik nu heb in de winter snel beschadigen. Maar het ziet er minder mooi uit dan twee setjes 18" natuurlijk
Geduld wordt beloond!

Ik heb inderdaad winterbanden op dezelfde velg als de zomerbanden. worden 2x per jaar gewisseld, gaat prima.

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:32
Winterwielen? Ook die zijn binnen 😎
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uz0sNSjA4oV-MGszqrh_y6xigEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TLHSyQMEuBEroTDTbtOBOVIj.jpg?f=fotoalbum_large
Nu zag ik dat er van die naafdoppen zijn die stil staan (of ronddraaien, net hoe je het bekijkt). Heeft iemand die eronder zitten toevallig? Ik ben benieuwd hoe lang ze functioneel blijven, ik kan me voorstellen dat de lagers na verloop van tijd slechter worden namelijk.

• pietr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-12 10:20
Nu zag ik dat er van die naafdoppen zijn die stil staan (of ronddraaien, net hoe je het bekijkt). Heeft iemand die eronder zitten toevallig? Ik ben benieuwd hoe lang ze functioneel blijven, ik kan me voorstellen dat de lagers na verloop van tijd slechter worden namelijk.
Die naafdoppen zag ik laatst op een andere BMW en dat is wel echt gaaf. Nooit gedacht dat ik dat mooi zou vinden en het is niet eens heel duur. Of het lang meegaat weet ik niet.

• --MP--
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
DaFreakhead schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:10:
Winterwielen? Ook die zijn binnen 😎
[Afbeelding]
Mooie wielen hoor, maar ben bang dat voor de winter dit niet echt een handige keuze is met die gepolijste vlakken erin. Binnen de kortste keren gaat het zout daarop invreten.

Voor de winter geef ik toch de voorkeur aan gewoon helemaal gecoate velgen.

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
DaFreakhead schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:10:
Zitten geen lagers in... is gewoon plastic op plastic met een contragewicht. Ik maak ze elk kwartaal even schoon (afspoelen) en smeer het wat in. Ik heb ze er nu 2.5 jaar opzitten en ondanks dat ik eentje ben kwijtgeraakt op de autobahn bij een iets te snel genomen oprit, blijft het een leuke gimmick die - gelukkig - best wel anoniem blijft. Ik heb ze ook op de Compact zitten en daarnaast nog een reserve-setje (3 ex).

Op de Nordschleife blijven ze dan weer wel goed zitten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9ZMY4Qa9p1_6sb7NVPATZ2HqMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W40vdDeJnwrPJ87B9fLVGs5S.jpg?f=fotoalbum_large

PS Ik voer geen US lights (!), maar ik denk dat de zon (recht op de neus) op de silvervision lamp wat meer kleur gaf.

[ Voor 42% gewijzigd door CreativeS op 07-01-2022 16:24 ]

• DaFreakhead
--MP-- schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:50:
[...]

Mooie wielen hoor, maar ben bang dat voor de winter dit niet echt een handige keuze is met die gepolijste vlakken erin. Binnen de kortste keren gaat het zout daarop invreten.

Voor de winter geef ik toch de voorkeur aan gewoon helemaal gecoate velgen.
We gaan het zien, ik mag hopen dat ze er een beetje over hebben nagedacht bij de fabrikant!
CreativeS schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:56:
[...]

Zitten geen lagers in... is gewoon plastic op plastic met een contragewicht. Ik maak ze elk kwartaal even schoon (afspoelen) en smeer het wat in. Ik heb ze er nu 2.5 jaar opzitten en ondanks dat ik eentje ben kwijtgeraakt op de autobahn bij een iets te snel genomen oprit, blijft het een leuke gimmick die - gelukkig - best wel anoniem blijft. Ik heb ze ook op de Compact zitten en daarnaast nog een reserve-setje (3 ex).

Op de Nordschleife blijven ze dan weer wel goed zitten :)

[Afbeelding]

PS Ik voer geen US lights (!), maar ik denk dat de zon (recht op de neus) op de silvervision lamp wat meer kleur gaf.
Ik ga dan ook een setje regelen, ik DM je wel even zodra ik er eentje kwijt ben 😂. Thx voor de feedback

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-12 17:44
Deagle schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:48:
Bedenk je dat er veel EDE's zijn die alleen op papier geknepen zijn maar in de praktijk niet. Dus als je 'm op de rollenbank zet kan het zomaar gewoon rond de 190pk leveren.

Overigens is chippen dan alsnog lekker. :)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hmmmz.
Zag in mijn BMW account op de website al even dat er een kaart update was en had verwacht dat die ook wel OTA in de auto terecht zou komen?

Is er iets dat ik vanuit de auto kan triggered zodat ie em daar ophaalt? Of is het kopiëren en dan maar met een usb sticky bezig gaan?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• DaFreakhead
YakuzA schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:32:
Hmmmz.
Zag in mijn BMW account op de website al even dat er een kaart update was en had verwacht dat die ook wel OTA in de auto terecht zou komen?

Is er iets dat ik vanuit de auto kan triggered zodat ie em daar ophaalt? Of is het kopiëren en dan maar met een usb sticky bezig gaan?
Alleen bij een usb update kun je buiten de dealer om de gehele kaart updaten. OTA pakt hij alleen het gebied dat je hebt aangegeven, vermoedelijk de Benelux, plus slechts de hoofdroutes in het buitenland.
In mijn geval was ik met 28gb klaar.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DaFreakhead schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:02:
[...]

Alleen bij een usb update kun je buiten de dealer om de gehele kaart updaten. OTA pakt hij alleen het gebied dat je hebt aangegeven, vermoedelijk de Benelux, plus slechts de hoofdroutes in het buitenland.
In mijn geval was ik met 28gb klaar.
Ah zo. Regio staat idd op Benelux.

Maar aangezien in de website 2021-4 stond en ik die versie niet terug zag komen in mijn versie info in de auto wist ik niet meer hoe het exact zat.
De auto zou nu dus in principe al 2021-3 moeten hebben voor ‘alles’ maar 2021-4 al OTA hebben ingeladen voor benelux?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-12 21:30
Eagle Creek schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:41:
[...]

[Afbeelding]
Een BMW Rijder die een deel van z'n nickname eer aan doet. Zie je ook niet vaak :+

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:08:
[...]

Maar aangezien in de website 2021-4 stond en ik die versie niet terug zag komen in mijn versie info in de auto wist ik niet meer hoe het exact zat.
De auto zou nu dus in principe al 2021-3 moeten hebben voor ‘alles’ maar 2021-4 al OTA hebben ingeladen?
Anders kijk je even in je iDrive, staat er nml gewoon welke OTA hij heeft geladen.

Overigens verwacht ik nog geen 2021-4, want die is een week of 3 geleden via USB beschikbaar gesteld en OTA laat meestal even op zich wachten.

Maar zoals al verteld is door @DaFreakhead ; even een USB maken en je bent helemaal up to date!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

YakuzA schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:08:
[...]

De auto zou nu dus in principe al 2021-3 moeten hebben voor ‘alles’ maar 2021-4 al OTA hebben ingeladen?
Correct. Als 't goed is kan je dat ook terugzien bij de versie info. Ik update alleen via USB als ik weet dat ik naar 't "verre" buitenland ga of één keer per jaar oid. Benelux is altijd actueel.

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Van het weekend toch eens een testrit gemaakt in een BMW M3 wel een erg gaaf ding!

Maar denk dat ik op basis van rij beleving in zal leveren ten opzichte van mijn M135i, de M3 is toch een stuk zwaarder voornamelijk in het stuur gevoel. Mijn M135i stuurt voor mijn gevoel voor scherper, hielp trouwens ook niet mee dat het nat was en niet heel warm, dus echt een beetje gas geven zoals ik diezelfde dag met mijn M135i doe deed ik maar niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2OqDajrjCztPeegZrj5HANSY58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWlDnOEsm72xytuHYgc0X8Xc.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w75Iuqo37_osdPImXd03VurhYKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoOJ908rBO5eAPJ03PQdiRKA.jpg?f=fotoalbum_large

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-12 19:23
Blijft gaaf zo'n M3, maar elke keer als ik op een bierviltje uitreken wat een dergelijke auto me zou kosten kom ik tot de conclusie dat ik beter in m'n 340i kan blijven rijden. 80% van de fun voor 50% van het geld.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-12 13:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Zit een flink kostenplaatje aan dit soort spul, en dan heb je al het voordeel dat het motorblok uit deze generatie niet al te exotisch is. Geen lagerschaal issues etc.
Blijf wat dit betreft bij mijn idee dat ik liever een wat saaiere daily heb en er iets voor het weekend naast zou willen hebben. Zit stiekem een beetje te kijken maar prijzen zijn momenteel wel erg hoog voor dat wat ik zoek.

@Spollie had jij geen M340i? Die zijn in de praktijk (zeker met wat tuning) nauwelijks trager denk ik.

• FabiandJ
  • Niet online
Tortelli schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:16:
Zit een flink kostenplaatje aan dit soort spul, en dan heb je al het voordeel dat het motorblok uit deze generatie niet al te exotisch is. Geen lagerschaal issues etc.
Blijf wat dit betreft bij mijn idee dat ik liever een wat saaiere daily heb en er iets voor het weekend naast zou willen hebben. Zit stiekem een beetje te kijken maar prijzen zijn momenteel wel erg hoog voor dat wat ik zoek.

@Spollie had jij geen M340i? Die zijn in de praktijk (zeker met wat tuning) nauwelijks trager denk ik.
Klopt, enige issue die er nog is betreft de crankhub. Ik gebruik de M135i dan als daily, maar doordat ik thuiswerk, staat die door corona voornamelijk stil. En zodra corona weg is of de regels soepeler worden, zal het nog steeds zo zijn dat ik maar 1, hooguit 2 dagen naar kantoor hoef.

Zo'n M340i is inderdaad ook interessant het B58 blok, oersterk en met een beetje tuning staat ze op 500pk, enige nadeel althans als je MHD wilt gebruiken is dat die alle modellen na 07/2020 niet kan doen, omdat de DME nog niet unlocked kan worden.

• Spollie
Tortelli schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:16:

Ik heb een F30 340i, dus nog de eerste generatie B58. Ik draai nu de MG Flasher stage 2 map, dat zou rond de 450 pk / 600 Nm moeten zijn. Als ik een keer zin en tijd heb ga ik de TU-brandstofpomp monteren en dan kan ik stage 2+ installeren. Daar kun je het een (standaard) M3 wel lastig mee maken, maar vermogen is ook niet alles. Ik zou een M3 vooral voor de rijbeleving en de looks kopen.

Edit: en als ik dan een M3 zou aanschaffen zou het inderdaad als 2e auto zijn, dan lease ik via het werk wel een gebakje die ik uit de bijtelling houd.

[ Voor 7% gewijzigd door Spollie op 10-01-2022 15:36 ]

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-12 10:17

page404

Website says no

Ik heb sinds kort een BMW X1 E84. Toen ik hem kocht dacht ik dat er alleen PDC voor+achter in zat, maar het viel me op dat er in het PDC menu een camera genoemd wordt, en die zit er dus ook op, boven de nummerplaat. Maar hij gaat niet aan als ik hem in zijn achteruit zet. Wie weet toevallig hoe dit kan komen? Een defect, of een instelling die ik over het hoofd zie?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• JdBn
FabiandJ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:38:
Van het weekend toch eens een testrit gemaakt in een BMW M3 wel een erg gaaf ding!

Maar denk dat ik op basis van rij beleving in zal leveren ten opzichte van mijn M135i, de M3 is toch een stuk zwaarder voornamelijk in het stuur gevoel. Mijn M135i stuurt voor mijn gevoel voor scherper, hielp trouwens ook niet mee dat het nat was en niet heel warm, dus echt een beetje gas geven zoals ik diezelfde dag met mijn M135i doe deed ik maar niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
DCT? Heb een paar jaar terug een ritje kunnen bietsen bij een Amerikaanse BMW dealer en ik vond de versnellingsbak veruit het beste aan de hele auto :P Wat een heerlijk geweld _/-\o_

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

page404 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:12:
Ik heb sinds kort een BMW X1 E84. Toen ik hem kocht dacht ik dat er alleen PDC voor+achter in zat, maar het viel me op dat er in het PDC menu een camera genoemd wordt, en die zit er dus ook op, boven de nummerplaat. Maar hij gaat niet aan als ik hem in zijn achteruit zet. Wie weet toevallig hoe dit kan komen? Een defect, of een instelling die ik over het hoofd zie?
Kan je de camerastandpunten aandrukken op iDrive?

• FabiandJ
  • Niet online
JdBn schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:26:
[...]

DCT? Heb een paar jaar terug een ritje kunnen bietsen bij een Amerikaanse BMW dealer en ik vond de versnellingsbak veruit het beste aan de hele auto :P Wat een heerlijk geweld _/-\o_
Ja met DCT, maar kende de precieze werking van DCT afgelopen weekend nog niet, dus wist niet dat je hem in een agressievere modus kan zetten. Maar zelfs de DCT op de laagste stand had ik al een momentje van wielspin.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-12 10:17

page404

Website says no

Eagle Creek schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:17:
[...]

Kan je de camerastandpunten aandrukken op iDrive?
Ze staan wel vermeld maar alles is uitgegrijsd.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-12 22:16
FabiandJ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:38:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ruim een jaar geleden zat ik met een vergelijkbare situatie. Ik reed toen een m140i xdrive automaat en keek naar wat anders. Proefgereden met een M2 competition en uiteindelijk wel gekocht. Rij er nu ruim een jaar mee. Aantal zaken die opvallen:
- B58 motor heeft bij wat minder toeren al wat meer koppel, klein verschil maar wel merkbaar. Zelf ook meermaals met een 35i motor gereden en daarin is het niet veel anders.
- DCT bak is wel echt een klap heftiger! In de normale comfort stand vrij beschaafd maar in de meest agressieve stand lekker rauw. Het aangrijpmoment bij wegrijden is wel altijd duidelijk iets minder comfortabel dan de ZF8. Na gewenning lukt het iets soepeler.
-De 1-serie voelt iets wendbaarder, maar is absoluut veel minder stabiel. Met name op hoge snelheden vond ik de 1-serie altijd wat zweverig worden in de neus. De M2 ligt veel strakker op de weg en is preciezer te plaatsen. Ook de lastenwissels verlopen vloeiender met meer rust in de auto. In beide auto's heb ik geen adaptief onderstel gehad (ook niet leverbaar in de M2C).
- Torsiestijfheid van de M2 is hoger. De 1 serie heb ik altijd een krakende wagen gevonden. Wellicht hielp het feit dat ik een 5-deurs had ook niet mee. Sind ik mijn huidige auto rij geen last meer gehad van kraakjes tijdens het rijden over drempels etc.
- Performanceremmen onder de M2 zijn hemels!
- Verbruik S55 blok net wat hoger, rij vaak tussen de 11 a 12L/100km. B58 was meestal 9,5-10,5L.

Verder lijkt het erop dat op jouw foto's er Michelin PSS onder de M3 liggen. In het nat+koud vond ik die altijd weinig grip hebben. Heb nu PS4S eronder, ook die hebben wat mij betreft niet voldoende grip op natte ondergrond. Een beter alternatief lijkt er helaas ook niet echt te zijn. Mocht je de M135i eens willen vergelijken met de M2 ben je altijd welkom net ten zuiden van Eindhoven!

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

jordy2811 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:02:
[...]

Verder lijkt het erop dat op jouw foto's er Michelin PSS onder de M3 liggen. In het nat+koud vond ik die altijd weinig grip hebben. Heb nu PS4S eronder, ook die hebben wat mij betreft niet voldoende grip op natte ondergrond. Een beter alternatief lijkt er helaas ook niet echt te zijn. Mocht je de M135i eens willen vergelijken met de M2 ben je altijd welkom net ten zuiden van Eindhoven!
Ik heb een M240i xDrive met PS4S. Paar dagen geleden had het hier goed geregend (het regent hier ~10 dagen / jaar).

Bij een rood licht, auto in Sport+, plankgas. Geen wheelspin.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-12 22:16
Dat is inderdaad het fijne aan de Xdrive, die zou ik maar wat graag uitschakelbaar op een M2/M3/M4 uit de F serie hebben!

Ik kom in de regen echt niet weg bij het stoplicht, breedte van de band is wel 265. Jij rijdt denk ik met 245 rondom?

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

jordy2811 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:14:
Dat is inderdaad het fijne aan de Xdrive, die zou ik maar wat graag uitschakelbaar op een M2/M3/M4 uit de F serie hebben!

Ik kom in de regen echt niet weg bij het stoplicht, breedte van de band is wel 265. Jij rijdt denk ik met 245 rondom?
Front Size:
18"
225/40-18

Rear Size:
18"
245/35-18

Stom, als ik 1 lek rij moet ik alles vervangen...

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:37
Reactie van de bandenboer om de hoek:

Ik: Heb een gecupte band, heb nieuwe nodig
Bandenboer :Y
Ik: Ja, heb xDrive
Bandenboer :Y :Y
Ik: Oh en ik heb runflats
Bandenboer :Y :Y :Y :Y

Computers are useless. They can only give you answers.

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:32
Brainsz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:15:

Dealer die banden levert: :Y :Y :Y :Y :Y

>> Signature?

• _Arthur

_Arthur

blub

Portemonnee :'( :'( :'( :'( :'( :'(

• --MP--
Brainsz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:15:

Waarom Xdrive :Y :Y :Y ?

Ga je ze alle 4 vervangen?

• CreativeS
  • Niet online
jordy2811 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:02:
Heb nu PS4S eronder, ook die hebben wat mij betreft niet voldoende grip op natte ondergrond. Een beter alternatief lijkt er helaas ook niet echt te zijn.
Dat heet "aanpassen aan de omstandigheden"... of bewust lekker spelen :) Of ben je ook zo'n figuur die met winterbanden wel vol over een glad wegdek gaat? Just saying :+

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

--MP-- schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:36:
[...]

Waarom Xdrive :Y :Y :Y ?

Ga je ze alle 4 vervangen?
sDrive: banden met dezelfde thread-depth op dezelfde as.

xDrive: alle banden met dezelfde thread-depth.

Dus als je banden 1/4 versleten zijn (dus nog 3/4 lifetime resterend), en je rijdt 1 lek, dan moet je die band vervangen EN de andere 3.

Anders is de diff niet blij.

• Pepppie
  • Niet online
Snake schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:45:
[...]

Dus als je banden 1/4 versleten zijn (dus nog 3/4 lifetime resterend), en je rijdt 1 lek, dan moet je die band vervangen EN de andere 3.

Ik rijd al heel wat jaren met diverse xDrive modellen, allen dealer onderhouden, maar nog nooit meer dan 1 as in 1x vervangen. Slijtage voor/achter is immers ook nooit gelijk, dus na verloop van tijd gaat dat hoe dan ook uit de pas lopen.

Wat is de gedachte? Ben benieuwd :)

• DaFreakhead
Pepppie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:15:
[...]

Ik rijd al heel wat jaren met diverse xDrive modellen, allen dealer onderhouden, maar nog nooit meer dan 1 as in 1x vervangen. Slijtage voor/achter is immers ook nooit gelijk, dus na verloop van tijd gaat dat hoe dan ook uit de pas lopen.

Wat is de gedachte? Ben benieuwd :)
Als je volgas op de snelweg rijdt staat je differentieel in principe 'stil'. Als één zijde een andere omtrek heeft gaat dit ervoor zorgen dat je differentieel het verschil met de inwendige tandwielen op moet vangen. Ergo: warmere olie en meer slijtage.
Ik vraag me echter wel af bij welk verschil in profieldiepte dit een merkbaar effect gaat hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door DaFreakhead op 12-01-2022 19:12 . Reden: Spelfout ]

• Spollie
[...]

Sorry maar dit is onjuist. BMW levert af-fabriek gewoon xDrive-modellen met breedsets, en die hebben vrijwel altijd een afwijking in omtrek voor/achter. Zolang het verschil minder dan 1% is kan het geen kwaad. Ook slijten de achterwielen sneller dan de voorwielen, dat kan uiteraard ook geen kwaad.

Het wordt pas problematisch als je een aftermarket breedset met te grote verschillen voor/achter onder je auto legt.

Ik zou niet te veel waarde hechten aan de praatjes van een bandenboer ;)

• --MP--
[...]

Wat een onzin. Ik heb niet eens dezelfde bandenmaat voor en achter. En de achterbanden slijten zo'n 3x sneller. Hoe zou ik dat ooit gelijk moeten houden? Elke maand rondom nieuwe banden?

Je moet gewoon niet gaan kloten met bandenmaten met grote verschillen, maar exact dezelfde profieldiepte is natuurlijk onmogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door --MP-- op 12-01-2022 20:30 ]

• Pepppie
  • Niet online
DaFreakhead schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:12:
[...]

Als je volgas op de snelweg rijdt staat je differentieel in principe 'stil'. Als één zijde een andere omtrek heeft gaat dit ervoor zorgen dat je differentieel het verschil met de inwendige tandwielen op moet vangen. Ergo: warmere olie en meer slijtage.
Ik vraag me echter wel af bij welk verschil in profieldiepte dit een merkbaar effect gaat hebben.
Snap ik en zou ook de verklaring zijn voor het vervangen van de gehele as. Maar waarom ook de andere as?

• DaFreakhead
Pepppie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:48:
[...]

Snap ik en zou ook de verklaring zijn voor het vervangen van de gehele as. Maar waarom ook de andere as?
De theorie is dat het middelste differentieel (bij een 4×4) anders ook zou werken bij verschillen voor en achter. Maargoed, als ik de twee posts boven die van jou lees dan is dat geen issue bij BMW. (Ik moet zeggen dat ik überhaupt niet weet of en hoe dit middelste differentieel bij BMW is uitgevoerd)

• JdBn
Vuistregel (die volgens mij ook nergens op gebaseerd is, maargoed) is volgens mij inderdaad dat ze max 1% verschil aanhouden bij nieuwe banden. Wat BMW wel schijnt te doen is dat bijvoorbeeld een 255/40r18 met stercodering ("BMW approved" banden) iets kan afwijken van een standaard 255/40r18 om het verschil met de smallere (bijvoorbeeld 225/45r18) voorbanden kleiner te maken. Normaal zou er bijvoorbeeld 1% verschil in zitten, met *-banden is dat verschil er dan niet meer.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:34
Dit wordt bijvoorbeeld bij Audi ook gedaan. Als je een nieuwe bandenset koopt met de juiste markering, hebben de achterbanden meer profieldiepte dan de voorbanden. De vraag is of het daadwerkelijk verschil maakt of dat het vooral vanuit marketing oogpunt wordt gedaan ;)

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:01
Uit voorzorg niet te lang in de auto rijden en dus tijdig inruilen, dan zijn de kosten van een versleten diff voor de volgende eigenaar :P

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-12 19:03
[...]

Gebruikte band van zelfde merk/type die 1/4 versleten is zoeken :)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

DaFreakhead schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:42:
[...]

De theorie is dat het middelste differentieel (bij een 4×4) anders ook zou werken bij verschillen voor en achter. Maargoed, als ik de twee posts boven die van jou lees dan is dat geen issue bij BMW. (Ik moet zeggen dat ik überhaupt niet weet of en hoe dit middelste differentieel bij BMW is uitgevoerd)
Verreweg de meeste moderne 4WD auto's hebben geen vast centerdiff dat continu meedraait. XDrive heeft een electronisch bediende platenkoppeling die de voorwielen pas bijschakelt als de achterwielen grip verliezen. Onder normale omstandigheden gaan er geen aandrijfkrachten naar de vooras en maakt een eventueel verschil in bandenmaat dus ook niet uit.

🖥️ | 🚗

• --MP--
MadMarky schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:53:
[...]

Verreweg de meeste moderne 4WD auto's hebben geen vast centerdiff dat continu meedraait. XDrive heeft een electronisch bediende platenkoppeling die de voorwielen pas bijschakelt als de achterwielen grip verliezen. Onder normale omstandigheden gaan er geen aandrijfkrachten naar de vooras en maakt een eventueel verschil in bandenmaat dus ook niet uit.
Klopt, maar wel de kanttekening dat als je grote verschillen in voor & achter heb qua omtrek (lees: verkeerde bandenmaat) kan het zo zijn dat de Xdrive continue ingeschakeld wordt, aangezien de auto steeds denkt dat er gripverlies optreed gezien de verschillende wielsnelheden.

Echter ga ik er vanuit dat dit een storing melding triggert in het TCS systeem. Ik weet het niet exact van een BMW Xdrive, maar van een Audi Quattro was dit wel zo.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:01
Ik herken de verhalen alleen maar van de X5 van +/- 10 jaar geleden en 5-series met xdrive uit die periode, toen was het systeem er wat gevoeliger voor en kon het wel eens problemen geven. Was echter geen vast staand feit.

We zijn inmiddels wat jaren verder, zal het dan nog steeds een risico kunnen zijn? Kan het mij eigenlijk niet zo goed voorstellen.

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:36
FabiandJ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:23:
[...]

Klopt, enige issue die er nog is betreft de crankhub.
Ik had begrepen dat dit alleen een probleem is bij tuning en dat het percentage echt heel laag is van de crankhubs die failen.

• CreativeS
  • Niet online
CarJunkyXL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:03:
Ik had begrepen dat dit alleen een probleem is bij tuning en dat het percentage echt heel laag is van de crankhubs die failen.
Nope, echter wordt het wel aangeraden om dit sowieso te doen voor je gaat tunen.

Crank hub problemen bij de BMW S55 motoren in de M3 / M4?

Met andere woorden... je verwacht wat van je S55... dan mag dit niet gebeuren. Preventief vervangen dus.

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

MadMarky schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:53:
[...]

Moderne xDrive is 40/60! Voor draait altijd mee.

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:36
CreativeS schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:54:
[...]

Nope, echter wordt het wel aangeraden om dit sowieso te doen voor je gaat tunen.

Met andere woorden... je verwacht wat van je S55... dan mag dit niet gebeuren. Preventief vervangen dus.
Speelt dit probleem eigenlijk ook bij de S58? Dat zal waarschijnlijk nog te vroeg zijn om te vertellen. :p

[ Voor 5% gewijzigd door CarJunkyXL op 13-01-2022 17:44 ]

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

CreativeS schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:54:
[...]

Er is overigens geen recall voor dit probleem in de USA. Althans, ik vind niets.

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-12 16:45
Wat me opvalt is dat je amper 2 serie gran coupe's ziet.

Ik vind de 1 serie een aparte vorm hebben door de achterwielaandrijving. Het is niet lelijk maar ook niet "wow".

En een 3 serie is gelijk weer te lang als stadsauto.

De 2 gran coupe ziet er goed uit!

Jammer dat het niet 5 deurs zijn en je ze amper ziet. Waarschijnlijk is het kopen en verkopen van de coupe ook lastig.

• FiXeR.nl
  • Niet online
De laatste generatie 1 en 2 serie GC hebben voorwielaandrijving (of xDrive), geen achterwielaandrijving.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Atsiz schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:58:
Wat me opvalt is dat je amper 2 serie gran coupe's ziet.

Ik vind de 1 serie een aparte vorm hebben door de achterwielaandrijving. Het is niet lelijk maar ook niet "wow".
Zowel de laatste 1 serie als 2 gc hebben fwd. En ik vind ze daarom ook niet echt geslaagd, de verhoudingen zijn niet des BMW.
Atsiz schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:58:
En een 3 serie is gelijk weer te lang als stadsauto.

De 2 gran coupe ziet er goed uit!

Jammer dat het niet 5 deurs zijn en je ze amper ziet. Waarschijnlijk is het kopen en verkopen van de coupe ook lastig.
Hoezo is een 3 te lang als stadsauto? Plus, die ~20cm dat die langer is dan een 2 gc is toch verwaarloosbaar? Door rwd is je stuuruitslag ook nog eens groter, dus kan je m makkelijker parkeren.

Ik heb een e61 5 touring en die past gewoon in de stad. Parkeren soms wat lastiger, maar echt zelden dat ik een parkeerplaats moet overslaan. Is weer zo'n 15cm langer dan de nieuwe 3.

Nou is t natuurlijk wel erg makkelijk dat die altijd op de oprit kan thuis ;)

• FabiandJ
  • Niet online
CarJunkyXL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:41:
[...]

Speelt dit probleem eigenlijk ook bij de S58? Dat zal waarschijnlijk nog te vroeg zijn om te vertellen. :p
Nee, alleen voor de N54, N55 en S55.
https://55parts.de/collec...-n/products/crank-hub-fix

• Atsiz
noes schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:50:
[...]

Zowel de laatste 1 serie als 2 gc hebben fwd. En ik vind ze daarom ook niet echt geslaagd, de verhoudingen zijn niet des BMW.

[...]

Hoezo is een 3 te lang als stadsauto? Plus, die ~20cm dat die langer is dan een 2 gc is toch verwaarloosbaar? Door rwd is je stuuruitslag ook nog eens groter, dus kan je m makkelijker parkeren.

Ik heb een e61 5 touring en die past gewoon in de stad. Parkeren soms wat lastiger, maar echt zelden dat ik een parkeerplaats moet overslaan. Is weer zo'n 15cm langer dan de nieuwe 3.

Nou is t natuurlijk wel erg makkelijk dat die altijd op de oprit kan thuis ;)
Ik heb het over de 1 generatie ouder gran coupe.
Uit 2015 of 2016 etc.
Die zijn nog als occasion nog betaalbaar voor de particulier.
Die zijn nog achterwielaandrijving. Maar dat zegt mij niks hoor. Heb ook proef gereden in een BMW met achterwielaandrijving maar voor mij als auto-leek voelde ik geen verschil. Ik rijd verder ook best rustig misschien vandaar.

Je hebt het over die 20cm maar die coupe is al 20cm langer dan mijn hatchback.
Dus ga ik 2x 20cm dus 40cm langer rijden (van een VW Golf > 3 serie verschil)

En ik kom vaak toch scherpe bochten of kleine parkeerplekken tegen in de stad waar ik woon.
En ja hoe langer hoe zwaarder de auto...dus zuipt meer maar is ook meer wegenbelasting?
Ik woon in een omgeving waar we de duurste wegenbelasting regeling hebben :X

Of het is gewoon een kwestie van wennen. Heb altijd in hatchbacks gereden.
Want er zijn ook genoeg sedans of dikke SUV's van mensen hiero.

[ Voor 25% gewijzigd door Atsiz op 14-01-2022 08:46 ]

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:34
Atsiz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:38:
[...]

Uit 2015 of 2016 etc.
Die zijn nog achterwielaandrijving. Maar dat zegt mij niks hoor. Heb ook proef gereden in een BMW met achterwielaandrijving maar voor mij als auto-leek voelde ik geen verschil. Ik rijd verder ook best rustig misschien vandaar.

En ik kom vaak toch scherpe bochten of kleine parkeerplekken tegen in de stad waar ik woon.
En ja hoe langer hoe zwaarder de auto...dus zuipt meer maar is ook meer wegenbelasting?

Ik denk dat je op een aantal punten iets te kort door de bocht gaat(lengte/gewicht/verbruik), daar komen zoveel meer dingen bij kijken.

Ik kan mij voorstellen dat een auto groot lijkt maar bekijk ook de auto's eens in het echt ipv alleen op foto's/getallen. Toen ik van mijn Clio -> Megane Coupe -> M135 -> Cupra ST dacht ik ook in het begin een gigantische auto te hebben. Viel allemaal best mee uiteindelijk ;-)

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Toen ik van jaren hatchback rijden voor het eerst ging naar een 3-serie dacht ik in het begin ook, "goh wat een slagschip". Maar het went eerlijk gezegd ook weer snel genoeg.

Zeker met de parkeersensoren erbij krijg ik de 3 echt wel in krappe plekken, maar eerlijk is eerlijk een Smart zal vaker passen dan een Ford F150.

[ Voor 3% gewijzigd door Eagle Creek op 14-01-2022 08:56 ]

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[...]

Uit 2015 of 2016 etc.

Ah dan bedoel je de 'gewone' 2 serie. BMW heeft er echt een rommeltje van gemaakt qua naamgeving: 2 active tourer, gran tourer, gran coupe, 'gewone' 2, M2 en natuurlijk de X2. Zijn al bijna meer 2 serie modellen dan wat een middengroot merk als Hyundai hier voert ;)

De 2 serie is de opvolger van de 1-coupé en een leuke auto. Idd met RWD (achterwielaandrijving). Dat ga je misschien niet zo merken als je rustig rijdt, maar met iets vlottere bochtjes zeker wel. Fijn vind ik ook dat de stuuruitslag groter is, dus met parkeren kan je de voorwielen verder insturen en dus makkelijker een krapper vak indraaien.

En wat je zegt is zeker, de grootte van de auto went snel. Al vaak in bijv busjes enz gereden, dat is de eerste meters even maf maar na een half uurtje merk je er niks van. Parkeren went ook snel zat als je eenmaal 'weet' hoe groot de auto is.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

noes schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:26:
[...]

En wat je zegt is zeker, de grootte van de auto went snel. Al vaak in bijv busjes enz gereden, dat is de eerste meters even maf maar na een half uurtje merk je er niks van. Parkeren went ook snel zat als je eenmaal 'weet' hoe groot de auto is.
En "boem is ho", dat is universeel. :+

• Pepppie
  • Niet online
[...]

Uit 2015 of 2016 etc.

Ik begrijp je hele verhaal niet.. Daarbij; er is geen 'vorige generatie 2 GC'; dit is een 'nieuw' model gebaseerd op de F40 en is voorwielaangedreven.

Daarnaast; als je BMW's te groot vindt voor de stad waarin jij woont; de Aygo is your best friend! Kom je overal en een auto is slechts een vervoersmiddel he ;)

Have fun in het Toyota-topic! Nb; je kunt ook de Citroen C1 proberen of een Peugeot 10nogwat.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Pepppie schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:32:
[...]

Ik begrijp je hele verhaal niet.. Daarbij; er is geen 'vorige generatie 2 GC'; dit is een 'nieuw' model gebaseerd op de F40 en is voorwielaangedreven.

Daarnaast; als je BMW's te groot vindt voor de stad waarin jij woont; de Aygo is your best friend! Kom je overal en een auto is slechts een vervoersmiddel he ;)

Have fun in het Toyota-topic! Nb; je kunt ook de Citroen C1 proberen of een Peugeot 10nogwat.
Niet zo zuur doen, hij bedoelt gewoon de 2.

• Pepppie
  • Niet online
noes schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:35:
[...]

Niet zo zuur doen, hij bedoelt gewoon de 2.
Wat is hier zuur aan? Als je ergens een sticker op plakt, plak dan de goede..

Topic is niet bedoeld voor dit soort geneuzel over wat iemand wel of niet een fijne maat auto vindt. Daarbij hebben meerdere mensen aangegeven dat er geen 2GC / AT / grand tourer RWD is..

Dus op-topic en door!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Pepppie schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:44:
[...]

Topic is niet bedoeld voor dit soort geneuzel over wat iemand wel of niet een fijne maat auto vindt. Daarbij hebben meerdere mensen aangegeven dat er geen 2GC / AT / grand tourer RWD is..

Dus op-topic en door!
Toch zijn schuld niet dat er 10 verschillende '2 series' zijn?

• Atsiz
Ik bedoel de "BMW 2 serie Coupe". Bouwjaar rond de 2015.

Link als voorbeeld:
https://www.viabovag.nl/a...-start-nieuwstaat-4nj29p1

Het is een 1 serie maar dan in sedan vorm.

• DaFreakhead
Pepppie schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:44:
[...]

Dus op-topic en door!
Ik heb ook nog een (vloeken in de kerk hier) MB V250d 4matic lang, parkeren is ook daarmee nooit een probleem :+
Sturen en kijken in je spiegels, en soms een metertje uit het parkeervak steken...

Om nog even wat mensen te triggeren: van de week op de heenreis naar kantoor 1 op 20 gehaald met de m550d! Op de terugweg wat kunnen compenseren met 1 op 10 gelukkig :)

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Atsiz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:56:

Link als voorbeeld:

Mooie wagen :).

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-12 10:42
Atsiz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:56:

Link als voorbeeld:

Ik begrijp dat het verwarrend is met die zooi die BMW er van heeft gemaakt, maar dat is dus waar iedereen het over heeft, want jij noemde in beide posts de Gran Coupe, terwijl je het eigenlijk over de Coupé hebt. Daarom gebruiken wij hier meestal de code's in plaats van de naam, dan zie je ook veel sneller wat "bij elkaar hoort".

Hier heb je ze naast elkaar:

Afbeeldingslocatie: https://p198.p4.n0.cdn.getcloudapp.com/items/Qwu4k6Om/09061e47-07af-41e8-9a07-8f291ca7aee4.png?source=viewer&v=b184148895e505e429175ea067b3db2c

De vorige generatie 2 Coupé (F22) is gebaseerd op de vorige generatie 1-serie (F20/F21) en RWD. Zowel de oude 1-serie als 2C hebben klassieke BMW verhoudingen met een relatief lange neus omdat ze er een 6-in-lijn in kwijt wilden. De huidige generatie 2C (G42) staat op hetzelfde platform als de 3/4 (G20/G22) en is nog steeds RWD.

De AT (F45) en GT (F46) zijn MPV's, met veel hogere instap en FWD.

De 2 Gran Coupé (F44) tenslotte (hè hè, zijn we dan :P) is gebaseerd op die laatste twee. Stuk lager dan die twee, maar heeft een veel kortere neus dan de 2C omdat ze er nooit 6 cilinders in zullen lepelen. Net zoals de nieuwe 1-serie ook nooit meer 6 cilinders zal krijgen.

De 2 Coupé had gewoon 1 Coupé moeten blijven heten. Die auto is geheel anders dan de andere 2 series, die eigenlijk gewoon Mini's zijn. De 2AT, 2GT en 2GC staan op hetzelfde platform als een Clubman en Countryman.

Ja, de meeste van deze auto's zijn ook verkrijgbaar met xDrive, maar xDrive gooit in de basis nog altijd 60% van de power naar één as.
Maar dat zegt mij niks hoor. Heb ook proef gereden in een BMW met achterwielaandrijving maar voor mij als auto-leek voelde ik geen verschil. Ik rijd verder ook best rustig misschien vandaar.
Dan zal dat voor jou niets uit maken. Voor de liefhebber wel, achterwielaangedreven reageert gewoon anders in de bochten. Ga voor de gein eens iets sportiever met RWD rijden; niet als een gek, maar gewoon iets vlotter de bochten uit accelereren. Met RWD voelt dat veel strakker aan dan met FWD.

Qua parkeren zou je het echter wel merken zoals @noes al aan geeft. Ik heb een Golf 5 gehad en ondanks het feit dat m'n auto nu ~10 centimeter langer is (met ~12cm langere wielbasis!) heeft hij dezelfde draaicirkel.

[ Voor 3% gewijzigd door Werelds op 14-01-2022 11:12 ]

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Werelds schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:10:
[...]

Qua parkeren zou je het echter wel merken zoals @noes al aan geeft. Ik heb een Golf 5 gehad en ondanks het feit dat m'n auto nu ~10 centimeter langer is (met ~12cm langere wielbasis!) heeft hij dezelfde draaicirkel.
Dat doet me denken aan de keer dat we in Spanje een Skoda Fabia (2e gen, 5J) hadden gehuurd. Veel kleiner dan de E46 die ik toen reed, maar ik kreeg m alleen in de diagonale parkeervakken (de makkelijkste) met 2x steken. Stuuruitslag voelde enorm beperkt.

Mn vriendin rijdt nu een Prius (3e gen) en daar heb ik dat probleem minder mee (nog steeds grotere draaicirkel, maar geen issue), dus er zit vast ook nog wel verschil tussen de FWD autos.

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-12 10:42
noes schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:20:
[...]

Dat doet me denken aan de keer dat we in Spanje een Skoda Fabia (2e gen, 5J) hadden gehuurd. Veel kleiner dan de E46 die ik toen reed, maar ik kreeg m alleen in de diagonale parkeervakken (de makkelijkste) met 2x steken. Stuuruitslag voelde enorm beperkt.

Mn vriendin rijdt nu een Prius (3e gen) en daar heb ik dat probleem minder mee (nog steeds grotere draaicirkel, maar geen issue), dus er zit vast ook nog wel verschil tussen de FWD autos.
Hangt allemaal af van de neus en de indeling onder de motorkap. De Prius heeft een vrij hoge neus met kleine blokken, dus dan kunnen ze de wielen meer laten draaien. De meeste moderne hatchbacks hebben hele korte neuzen, waardoor ze veel in de breedte kwijt moeten. En aangezien moderne auto's veel zooi onder de kap hebben, is dat ook écht veel.

M'n 206 had ook een hele korte neus, maar omdat daar weinig poespas bij kwam kijken kon ik bijna naast het blok gaan staan met de kap open :P

En ik kon gewoon zelf een lampje wisselen zonder een slangenmens te hoeven zijn... :(

• Pepppie
  • Niet online
noes schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:54:
[...]

Toch zijn schuld niet dat er 10 verschillende '2 series' zijn?
Al zijn het 20 verschillende versies; daar ging het niet om. Het ging over rijden in de stad.
Alle 2-series zijn kleine / compacte auto’s. Echter, of iemand daarmee wel of niet goed door een stad kan rijden: dat is volledig persoonlijk en geen advies over te geven. Is maar een oplossing; de persoon in kwestie moet dat zelf gaan ervaren middels een proefrit o.i.d.

Als je op zeker wilt gaan; dan mijn eerdere advies volgen en voor de Aygo gaan. Dan moet het op zeker lukken ;)

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-12 22:55
Iemand hier nog een tip m.b.t. een winterset voor mijn F31? Heb nu alleen 18 inch (400M) zomerwielen en zoek een leuke winterset, maar het valt me flink tegen. Hoge prijzen voor sets met beschadigde velgen en banden met weinig profiel. Wil max. zo'n 1200 euro uitgeven en het moet er ook een beetje fraai uitzien. 16 inch i.c.m. het M-Sport pakket staat wat armetierig. Mijn pa raad me aan om goede allseasons te monteren onder de zomerset maar dat idee vind ik ook nog weinig aantrekkelijk. Zijn er meer hier die dat gedaan hebben en hoe bevalt dat? Een setje zwarte 405M's in 18 inch staat denk ik wel mooi op mijn Glacierzilveren F31 met shadowline, maar wellicht wordt het ook wel wat fout. Het is natuurlijk smaakgebonden, maar wellicht dat jullie me nog wat ideeën/tips hebben. Veel sets zijn met gebruikte Pirelli Sottozero runflat banden en die zijn dacht ik ook niet geweldig. Ervaring hier met non-runflats op een 3-serie?

• Atsiz
Zojuist wezen kijken naar 2 serie coupe...lijkt me toch lastig met in en uitstappen indien je passagiers of kids gaat hebben.

Ik ga toch voor de 1 serie, 5 deurs.

Ik zag een met een M pakket....dat laat me jeuken!!!

Ik ben echter wel bang dat zo een stuur en onderdelen snel gejat worden in een stad zoals Rotterdam, waar ik woon dus.

Enja de prijs gaat ook fors omhoog.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Werelds schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:27:
[...]

Hangt allemaal af van de neus en de indeling onder de motorkap. De Prius heeft een vrij hoge neus met kleine blokken, dus dan kunnen ze de wielen meer laten draaien. De meeste moderne hatchbacks hebben hele korte neuzen, waardoor ze veel in de breedte kwijt moeten. En aangezien moderne auto's veel zooi onder de kap hebben, is dat ook écht veel.

M'n 206 had ook een hele korte neus, maar omdat daar weinig poespas bij kwam kijken kon ik bijna naast het blok gaan staan met de kap open :P

En ik kon gewoon zelf een lampje wisselen zonder een slangenmens te hoeven zijn... :(
I know! De Golf 2 die we hebben gehad was ook erg ruim onder de kap. Kon je nog een halve IKEA Billy inzetten ;)
Civic09 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:56:
Iemand hier nog een tip m.b.t. een winterset voor mijn F31? Heb nu alleen 18 inch (400M) zomerwielen en zoek een leuke winterset, maar het valt me flink tegen. Hoge prijzen voor sets met beschadigde velgen en banden met weinig profiel. Wil max. zo'n 1200 euro uitgeven en het moet er ook een beetje fraai uitzien. 16 inch i.c.m. het M-Sport pakket staat wat armetierig. Mijn pa raad me aan om goede allseasons te monteren onder de zomerset maar dat idee vind ik ook nog weinig aantrekkelijk. Zijn er meer hier die dat gedaan hebben en hoe bevalt dat? Een setje zwarte 405M's in 18 inch staat denk ik wel mooi op mijn Glacierzilveren F31 met shadowline, maar wellicht wordt het ook wel wat fout. Het is natuurlijk smaakgebonden, maar wellicht dat jullie me nog wat ideeën/tips hebben. Veel sets zijn met gebruikte Pirelli Sottozero runflat banden en die zijn dacht ik ook niet geweldig. Ervaring hier met non-runflats op een 3-serie?
Velgen kopen die vrijwel af zijn en die mooi laten maken? Kost zo'n 100 piek per velg bij een specialist en zijn ze weer als nieuw. Als de steek, breedte en ET maar overeenkomen (of evt kan je met spacers werken) kan je ook voor een ander/ouder model BMW velgen aanschaffen: de banden gaan er toch af.

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:00
@Civic09 Nu is ook echt de slechtste tijd om een winterset te scoren, de prijzen zijn hoog en het aanbod gering. Je kan beter eens op marktplaats kijken wanneer het allemaal wat warmer wordt. Tijdens de zomer zijn dezelfde sets soms te koop voor de helft van de prijs.

Als zomerset heb ik de 403m breedset en voor de winter 397. Ik moest wel minimaal 18" halen aangezien het anders niet zou passen met mijn remmen. Het nadeel van die afgedraaide velgen is dat ze oxideren als de malle. Mijn winterset heeft door de vorige eigenaar ook wat stoeprandschade die ik initieel wou laten repareren. Maar door steenslag is de clear coat er binnen no time weer af en beginnen de velgen weer te oxideren. Ik laat ze dus niet repareren en maak ze regelmatig goed schoon en doe er een beschermlaagje overheen. Mogelijk gaat mijn winterset ook met sneeuwkettingen gebruikt worden dus hoeven ze niet op en top te zijn. Mijn zomerset is nog wel perfect en heeft tevens een keramische coating die ik jaarlijks ververs.

De Sottozeros zijn prima vind ik, heb de limieten nog niet weten te bereiken van de band. Volgend seizoen gaan ze wel vervangen worden door Michelin Alpines aangezien de Pirelli's bijna onder de 4mm zitten. Heb verder geen ervaring met allseason banden.

• FabiandJ
  • Niet online
Misschien eens kijken bij onze oosterburen?
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-bmw-f31-winterreifen/k0

En wat betreft all season ja/nee etc raad ik dit filmpje aan:
Atsiz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:10:
Zojuist wezen kijken naar 2 serie coupe...lijkt me toch lastig met in en uitstappen indien je passagiers of kids gaat hebben.

Ik ga toch voor de 1 serie, 5 deurs.

Ik zag een met een M pakket....dat laat me jeuken!!!

Ik ben echter wel bang dat zo een stuur en onderdelen snel gejat worden in een stad zoals Rotterdam, waar ik woon dus.

Enja de prijs gaat ook fors omhoog.
Je laat naast een 1 serie en 5 deurs niet veel meer los over je eisen, maar kijkende naar de 2 serie die je deelde, misschien is dit wat? Heeft alleen geen leren bekleding, maar alcantara en is een 118i i.p.v. 120i.
https://www.autowereld.nl...ive-36080203/details.html

[ Voor 30% gewijzigd door FabiandJ op 14-01-2022 15:42 ]

• --MP--
All-seasons kan prima, maar zal altijd een compromis blijven. Ik vind het daarom niet echt een goede oplossing voor een auto als een F31. Als je een toyota yaris rijdt binnen NL zou ik dat wel adviseren maar bij een fatsoenlijke BMW niet zo snel. Rijeigenschappen in de zomer zijn toch gewoon minder.

Er is behoorlijk wat schaarste op de winterbanden markt, dus dat drijft de prijzen enorm op. Exact het verkeerde moment om te kopen. Als je niet nog naar Oostenrijk ofzo wil dit jaar zou ik rustig een paar weken afwachten. Als de winter zo zwak blijft als hij nu is dan mis je niet zoveel met zomerbanden.
Na de winter zakken de prijzen en dan kun je rustig rondkijken.

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-12 22:55
403M's zou ik ook het liefst hebben voor de zomer hoor. Prachtige velgen!
Heb een setje 396 gezien en die zijn best aardig voor de winter, maar ook niet heel speciaal. En zo'n setje 405M's zonder schade kan ik voor 800 ophalen. Met twee goede en twee minder goede banden. Zijn gesmede velgen die lichter en sterker zijn.
Zo zou het dan staan bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5511/30180510833_28219b463b_c.jpg

We gaan begin februari een paar dagen naar Duitsland dus vandaar dat ik nu aan het kijken bent. Inderdaad niet de meest gunstige tijd.
Ebay Kleinanzeigen ben ik ook al goed aan het bijhouden.

[ Voor 4% gewijzigd door Civic09 op 14-01-2022 15:49 ]

• --MP--
Winterbanden op je huidige velgen leggen en rustig op zoek gaan naar 403M's voor straks in de zomer?
Je zou ook gewoon weer terug kunnen wisselen naar zomerbanden in het voorjaar op deze velgen.
Meeste leasemaatschappijen doen dat ook, gewoon alleen de banden wisselen op 1 set velgen.

[ Voor 48% gewijzigd door --MP-- op 14-01-2022 15:50 ]

• Atsiz
FabiandJ schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:20:
[...]

Misschien eens kijken bij onze oosterburen?
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-bmw-f31-winterreifen/k0

En wat betreft all season ja/nee etc raad ik dit filmpje aan:
[YouTube: The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, 2c, 6c, 10c, 15c]

[...]

Je laat naast een 1 serie en 5 deurs niet veel meer los over je eisen, maar kijkende naar de 2 serie die je deelde, misschien is dit wat? Heeft alleen geen leren bekleding, maar alcantara en is een 118i i.p.v. 120i.
https://www.autowereld.nl...ive-36080203/details.html
Ik heb geen eisen eigenlijk.

een 1 serie 118i met automaat (5 deurs) is voor mij voldoende. Wel een vanaf bouwjaar 2015. Met facelift dus.
Alleen ziet de basis uitvoering er best "muah" uit.
Eentje met een M pakketje is leuk.
Maar wil wel NAP \ Bovag garantie. Dat maakt het wat lastiger om een te vinden zonder vele duizenden euro's omhoog te gaan.

Zouden jullie überhaupt een BMW kopen zonder NAP of een garantie? Van een kleine garage\dealer.

• --MP--
Atsiz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:53:
[...]

een 1 serie 118i met automaat (5 deurs) is voor mij voldoende. Wel een vanaf bouwjaar 2015. Met facelift dus.
Maar wil wel NAP \ Bovag garantie. Dat maakt het wat lastiger om een te vinden zonder vele duizenden euro's omhoog te gaan.

Zouden jullie überhaupt een BMW kopen zonder NAP of een garantie? Van een kleine garage\dealer.
bouwjaar nieuwer dan 2015 dan praat je toch over een redelijk bedrag. Er zou dan wel een hele goede verklaring moeten zijn waarom er geen NAP is, maar wel een sluitende historie op een andere manier bijvoorbeeld.

Garantie is gewoon een risico wat je zelf kan bepalen. Als je zelf een beetje geld kan reserveren voor onverwachte extra uitgaven dan hoef je het er niet perse bij te kopen. bij een vrij jonge auto zou ik het wel zonder garantie aandurven.

Echter is er vaak een reden waarom de auto's aan de onderkant van de markt goedkoper zijn, Import met schade, afgeleefde auto, rare configuratie etc. Stelregel blijft "niets zo duur als een goedkope BMW" dus goed op blijven letten.

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
--MP-- schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:49:
Winterbanden op je huidige velgen leggen en rustig op zoek gaan naar 403M's voor straks in de zomer?
Je zou ook gewoon weer terug kunnen wisselen naar zomerbanden in het voorjaar op deze velgen.
Meeste leasemaatschappijen doen dat ook, gewoon alleen de banden wisselen op 1 set velgen.
ik merk juist dat steeds meer leasemaatschappijen dit niet meer doen en je een gehele set velgen+banden moet nemen bij een nieuw contract
BMW-lease is zelf ook gestopt met de losse banden steeds wisselen aldus mijn dealer

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-12 19:03
TheUninvited schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:46:
Foto's van mijn 340i voor de liefhebbers :) Ik heb sinds de vorige keer M Performance Nieren erop gezet zelf, verder niet echt dingen aangepast. Binnenkort laat ik hem wel professioneel poetsen, zitten best wat krasjes op van het wassen en dan gelijk een keramische coating erop om het mooi te houden hopelijk. Rijdt nog steeds goed, de uitlaatklep was stuk dus laten repareren onder garantie en onderhoud gehad recent bij de dealer. Verbruik 10,3l/100km volgens de app die ik bijhoud en ik rij niet bepaald zuinig sinds ik deze auto heb :+

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zat net even de foto's te vergelijken maar hij blinkt wel meer dan eerst volgens mij :+. Heb mijn auto net opgehaald bij de detailer staat er prachtig bij. Hopelijk blijft dat ook zo met de keramische coating.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRjSXzfmXt8ZKxP_Fo81wRWBYB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iy16wuZffjj1EUDE0YlI5wMm.jpg?f=fotoalbum_large

• RAAF12
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

Atsiz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:53:
[...]

Ik heb een 120i gekocht uit 2016 bij een handelaar en die auto kwam uit de lease. Goed onderhouden, rapportage op schrift wat er gebeurd en de kosten. (Banden, olie ect.) Er zaten geen runflat banden rondom en de airco moest opnieuw gevuld worden. Banden heb ik zelf gekocht en eronder laten zetten, de airco heeft de handelaar zonder kosten gedaan (na 8 maanden) Oliewissel en nieuwe bougies werden voor aflevering geplaatst. Olie was iets teveel dat drupte weer uit de uitlaat, dat was slordig van de monteur.
NAP moet ie wel hebben tenzij je de gok durft te nemen. Ikke niet... Garantie op de motor 6 maanden van de handelaar, geen Bovag. Overigens er zijn zat auto's die nagelnieuw al problemen vertonen. Dealer heeft de kennis nog niet of er zijn geen onderdelen. Tja, aan jouw de keuze. Gewoon knopen doorhakken.

• --MP--
De olie was zover bijgevuld dat het uit de uitlaat drupte??
Goed verhaal..

[ Voor 14% gewijzigd door --MP-- op 14-01-2022 19:42 ]

• CreativeS
  • Niet online
Lekker de kat vol...
Pagina: 1 ... 144 ... 383 Laatste