Ik begrijp dat het verwarrend is met die zooi die BMW er van heeft gemaakt, maar dat is dus waar iedereen het over heeft, want jij noemde in beide posts de
Gran Coupe, terwijl je het eigenlijk over de Coupé hebt. Daarom gebruiken wij hier meestal de code's in plaats van de naam, dan zie je ook veel sneller wat "bij elkaar hoort".
Hier heb je ze naast elkaar:
De
vorige generatie 2 Coupé (F22) is gebaseerd op de
vorige generatie 1-serie (F20/F21) en RWD. Zowel de oude 1-serie als 2C hebben klassieke BMW verhoudingen met een relatief lange neus omdat ze er een 6-in-lijn in kwijt wilden. De huidige generatie 2C (G42) staat op hetzelfde platform als de 3/4 (G20/G22) en is nog steeds RWD.
De AT (F45) en GT (F46) zijn MPV's, met veel hogere instap en FWD.
De 2 Gran Coupé (F44) tenslotte (hè hè, zijn we dan

) is gebaseerd op die laatste twee. Stuk lager dan die twee, maar heeft een veel kortere neus dan de 2C omdat ze er nooit 6 cilinders in zullen lepelen. Net zoals de nieuwe 1-serie ook nooit meer 6 cilinders zal krijgen.
De 2 Coupé had gewoon 1 Coupé moeten blijven heten. Die auto is geheel anders dan de andere 2 series, die eigenlijk gewoon Mini's zijn. De 2AT, 2GT en 2GC staan op hetzelfde platform als een Clubman en Countryman.
Ja, de meeste van deze auto's zijn ook verkrijgbaar met xDrive, maar xDrive gooit in de basis nog altijd 60% van de power naar één as.Atsiz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:38:
Maar dat zegt mij niks hoor. Heb ook proef gereden in een BMW met achterwielaandrijving maar voor mij als auto-leek voelde ik geen verschil. Ik rijd verder ook best rustig misschien vandaar.
Dan zal dat voor jou niets uit maken. Voor de liefhebber wel, achterwielaangedreven reageert gewoon anders in de bochten. Ga voor de gein eens iets sportiever met RWD rijden; niet als een gek, maar gewoon iets vlotter de bochten uit accelereren. Met RWD voelt dat veel strakker aan dan met FWD.
Qua parkeren zou je het echter wel merken zoals @
noes al aan geeft. Ik heb een Golf 5 gehad en ondanks het feit dat m'n auto nu ~10 centimeter langer is (met ~12cm langere wielbasis!) heeft hij dezelfde draaicirkel.
[
Voor 3% gewijzigd door
Werelds op 14-01-2022 11:12
]