Alsof alle automaten dat doen... nee dus. Wat ben ik blij met mijn automaatToff schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:24:
Automaten zijn de toekomst, zegt men en dat lijkt logisch, gezien de opkomst van elektrische auto's, maar ik ben toch maar wat blij met mijn handbak. Bij 50 in de hoogste versnelling...
@Toff Je kan nog steeds manuaal schakelen hé met een automaat
. Alleen hoef je niet meer zo ouderwets te roeren maar doe je dat gewoon met die handige flippers.
Flippers zijn toch niet standaard bij automaten? Bovendien zou ik het snel zat zijn, wanneer ik continu een automaat zou moeten corrigeren. Dan werkt die eigenlijk meer tegen dan voor, imo.cyntax schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 22:06:
@Toff Je kan nog steeds manuaal schakelen hé met een automaat. Alleen hoef je niet meer zo ouderwets te roeren maar doe je dat gewoon met die handige flippers.
Wie liever automaat rijdt, die behoort tot de meerderheid en van mij mag die hoor, zolang ik maar lekker mag blijven "roeren". Ieder het zijne.
Ik geef je gelijk, niks boven een handbak qua sensatie.Toff schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 22:34:
[...]
Flippers zijn toch niet standaard bij automaten? Bovendien zou ik het snel zat zijn, wanneer ik continu een automaat zou moeten corrigeren. Dan werkt die eigenlijk meer tegen dan voor, imo.
Wie liever automaat rijdt, die behoort tot de meerderheid en van mij mag die hoor, zolang ik maar lekker mag blijven "roeren". Ieder het zijne.
Maar... ik rijd een E61 550i en heb voordat ik die kocht ook een E61 530xi handgeschakeld geprobeerd. Dat viel me toch flink tegen. Dat gewicht icm handgeschakeld rijden.. het was meer zoals je een Ford Transit rijdt: niet sportief, maar werken. Een 530xi en 550i zijn ongeveer even zwaar en mijn 550i voelt veel sportiever dan die 530xi (hoewel die grip wel om te smullen was). Toch twijfel ik of een handbak voor mijn 550i niet het ultieme is qua rijden: handgeschakeld, V8, rwd. Maar zie die maar te vinden, plus de enorme kosten (arbeidsuren) van de ombouw (die je nooit terug gaat zien bij verkoop).
Dus, M5 flippertjes ingebouwd (ook niet goedkoop) en xhp stage 3 software. Best of both worlds? Niet helemaal, blijft meer een automaat dan een handbak. Maar als we eerlijk zijn, past dat ook wel bij zo'n zware (1835kg rijklaar) station. En als ik wil knallen, dan zet ik m in manual en flipper ik zelf. Mooie is dat diezelfde zware station dan ineens voelt als lichtvoetige coupé (ActiveSteering helpt daar zeker bij). Met het dakje open is het echt leuk rijden
En eerlijk: dit is zeker niet zo sportief als mijn eerste auto - Porsche 944 S2 (3l i4) natuurlijk handgeschakeld - maar het totale plaatje is toch beter. Vooral in comfort, ruimte, bagegemogelijkheden, audio, gebruiksgemak en power is de E61 een stap vooruit. Maar een handgeschakelde sportcoupé als de 944 zal altijd sportiever, puurder en daarmee bijzonderder (is dat een woord?) zijn. En sexier, hoewel ik beide auto's mooi vind.
tl?dr: allebei leuk

[ Voor 3% gewijzigd door noes op 18-12-2021 23:23 ]
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Flippers zijn voor in de sportstand (met xHP stage 3)... in comfort rij je toch niet met flippers? Da's niet comfortabel, maar goed... "wat de boer niet kent". Ik ben blij dat ik niet meer hoef te schakelen in dit land waar je zo vaak in de file staat. Daar is toch geen lol aan te beleven om dan te roeren? Never mind.Toff schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 22:34:
[...]
Flippers zijn toch niet standaard bij automaten? Bovendien zou ik het snel zat zijn, wanneer ik continu een automaat zou moeten corrigeren. Dan werkt die eigenlijk meer tegen dan voor, imo.
[ Voor 4% gewijzigd door CreativeS op 19-12-2021 12:39 ]
Ik ben net heerlijk met de E61 525d naar Brabant heen en weer geweest. Automaat is dan toch echt iets wat ik ideaal vind. Even kickdown om in te voegen of in te halen, verder niet nadenken. En dan is dit de zesbak van ZF, waar de moderne automaten nog beter schakelen adhv je rijgedrag en -omstandigheden.
Na 15~ jaar handbak te hebben gereden zal het voor mij wel gewoon wennen zijn, maar toch heb ik bij een automaat dat ik vaker denk: hoezo doe je dit ? Met handbak heb je daar veel meer controle over vind ik. Ervaren jullie dat ook wel eens ?
Ik heb een f30 met zf automaat.
90% van de tijd schakelt ie netjes 1 a 2x terug bij gas geven en versnel je smooth. Kickdown overigens alleen op een snelweg, want dat gaat hard
overige 10% snap ik niet. Ik heb denk ik redelijk goed door hoeveel gas ik geef.
Bijvoorbeeld:
Hij schakeld net omhoog als ik gas geef, dus leunt ie volledig op de newtons om te versnellen. (Schakel dan weer terug? No)
90% van de tijd schakelt ie netjes 1 a 2x terug bij gas geven en versnel je smooth. Kickdown overigens alleen op een snelweg, want dat gaat hard
Bijvoorbeeld:
Hij schakeld net omhoog als ik gas geef, dus leunt ie volledig op de newtons om te versnellen. (Schakel dan weer terug? No)
Computers are useless. They can only give you answers.
Dan ben je in ieder geval een stuk gevoeliger dan ikBrainsz schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:57:
Na 15~ jaar handbak te hebben gereden zal het voor mij wel gewoon wennen zijn, maar toch heb ik bij een automaat dat ik vaker denk: hoezo doe je dit ? Met handbak heb je daar veel meer controle over vind ik. Ervaren jullie dat ook wel eens ?
90% van de tijd schakelt ie netjes 1 a 2x terug bij gas geven en versnel je smooth. Kickdown overigens alleen op een snelweg, want dat gaat hardoverige 10% snap ik niet. Ik heb denk ik redelijk goed door hoeveel gas ik geef.
Bijvoorbeeld:
Je hebt toch ook een 8-traps automaat? Ik merk überhaupt amper dat die schakelt.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Het "probleem" bij een automaat is dat deze de verkeerssituatie niet kan lezen, wat je zelf met een handbak wel kan.
Ik merk dat wel eens op een rotonde. Je bent dan op zoek naar het gaatje om je auto tussen te plaatsen. Geeft gas en dat gaat met een automaat dan wat minder soepel, omdat de automaat "verrast" wordt door de actie. Met een handbak zou je dat zelf wat soepeler doen.
Wil je na het verlaten van een rotonde vol op het gas? Ja, dan wordt de automaat ook verrast en schakelt deze dus eerst terug. Daar waar je in een handbak de auto waarschijnlijk al in de tweede versnelling had staan.
Zelfde geld voor een inhaalactie. Met een handbak schakel je wellicht al terug en geeft dan gas. In een automaat geef je gas en afhankelijk van de gasstand schakelt hij (enkele) versnellingen terug. Kun je met een automaat ook doen met het pookje cq de flippers.
Verder vind ik de ZF8 nagenoeg foutloos. Altijd soepel en praktisch onmerkbaar. Ook veel vlotter dan dat je zelf met een handbak zou kunnen, laat staan ook nog eens zo soepel.
Je moet er ook een beetje mee leren rijden. Ik ergerde mij in de eerste weken ook aan het veelvuldig terugschakelen, daarna weet je hoeveel gas je moet geven zodat de automaat niet ongewild terugschakelt.
Ik merk dat wel eens op een rotonde. Je bent dan op zoek naar het gaatje om je auto tussen te plaatsen. Geeft gas en dat gaat met een automaat dan wat minder soepel, omdat de automaat "verrast" wordt door de actie. Met een handbak zou je dat zelf wat soepeler doen.
Wil je na het verlaten van een rotonde vol op het gas? Ja, dan wordt de automaat ook verrast en schakelt deze dus eerst terug. Daar waar je in een handbak de auto waarschijnlijk al in de tweede versnelling had staan.
Zelfde geld voor een inhaalactie. Met een handbak schakel je wellicht al terug en geeft dan gas. In een automaat geef je gas en afhankelijk van de gasstand schakelt hij (enkele) versnellingen terug. Kun je met een automaat ook doen met het pookje cq de flippers.
Verder vind ik de ZF8 nagenoeg foutloos. Altijd soepel en praktisch onmerkbaar. Ook veel vlotter dan dat je zelf met een handbak zou kunnen, laat staan ook nog eens zo soepel.
Je moet er ook een beetje mee leren rijden. Ik ergerde mij in de eerste weken ook aan het veelvuldig terugschakelen, daarna weet je hoeveel gas je moet geven zodat de automaat niet ongewild terugschakelt.
Dan knal je de automaatbak in de sportstand als je de rotonde nadertB-Real schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:26:
Ik merk dat wel eens op een rotonde.
Exact mijn punt.
De automaat kan de verkeerssituatie niet lezen, dus zal je net als bij een handbak zelf moeten anticiperen. Dus tijdig in sport stand zetten, zelf schakelen, meer/minder gas geven, je neerleggen dat het voor je gevoel iets minder soepel gaat etc
De automaat kan de verkeerssituatie niet lezen, dus zal je net als bij een handbak zelf moeten anticiperen. Dus tijdig in sport stand zetten, zelf schakelen, meer/minder gas geven, je neerleggen dat het voor je gevoel iets minder soepel gaat etc
Sport Plus_Arthur schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:51:
[...]
Dan knal je de automaatbak in de sportstand als je de rotonde nadert
Had voor mijn 330i een Golf VI GTI handbak en daarmee reed ik echt bijna altijd op trekkracht ipv pk, dus redelijk laag in de toeren versnellen, die 330i ZF bak in Sport Plus gaat dan altijd tot bijna in de toerenbegrenzer. In het begin dacht ik nog, dat kan toch niet goed zijn voor de motor. Ik mis de handbak echt niet meer, de ZF is zo gemakkelijk.
Heb jij (goede) ervaringen met xHP? Ik wil denk ik de xHP en MHD software aanschaffen voor mijn 2006 N54 335i Touring. Maar ik twijfel nog een beetje of het echt waard is, en natuurlijk of het veilig genoeg is.CreativeS schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:38:
[...]
Flippers zijn voor in de sportstand (met xHP stage 3)... in comfort rij je toch niet met flippers? Da's niet comfortabel, maar goed... "wat de boer niet kent". Ik ben blij dat ik niet meer hoef te schakelen in dit land waar je zo vaak in de file staat. Daar is toch geen lol aan te beleven om dan te roeren? Never mind.
Afgelopen weekend alsnog geslaagd voor een X1. Is een 20i Xdrive uit 2015 geworden met een ton op de teller. Wordt begin januari afgeleverd (ze fixen nog wat krassen etc). Na ruim 2 jaar eindelijk weer terug bij BMW!
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Ik heb op mijn laatste 3 auto's allemaal xHP gehad en nooit problemen gehad (E60 LCI 530i, E92 LCI 335d en nu F30 LCI 340i). Op de 6-bak is het sowieso heel erg goed, op de 8-bak is de meerwaarde beperkt, maar heb ik het voornamelijk gedaan vanwege de verhoogde koppellimieten die nodig zijn voor een stage 2 tune.FiXeR.nl schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:16:
[...]
Heb jij (goede) ervaringen met xHP? Ik wil denk ik de xHP en MHD software aanschaffen voor mijn 2006 N54 335i Touring. Maar ik twijfel nog een beetje of het echt waard is, en natuurlijk of het veilig genoeg is.
Heb ook xHP stage3 op mijn 550i (N62B48). Geen issues.FiXeR.nl schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:16:
[...]
Heb jij (goede) ervaringen met xHP? Ik wil denk ik de xHP en MHD software aanschaffen voor mijn 2006 N54 335i Touring. Maar ik twijfel nog een beetje of het echt waard is, en natuurlijk of het veilig genoeg is.
Is uitgevoerd door Richard van BMWtweaks.nl - je kan eens met hem overleggen. Hij heeft zelf een E91 335i met flinke mods gehad, dus hij kent de N54 wel goed

+1 voor de ZF 8 bak. Altijd handbak gereden en was lang geen voorstander van de automaat. Ook niet de "geweldige" DSG. Maar overstag gegaan met de ZF bak in de F serie. Geweldige automaat. Rij het meeste in de sportstand want idd gaat ie niet extreem laag in de toeren rijden en zet het ook meteen het start/stop systeem uit.
Flippers heb ik, maar gebruik ik eigenlijk alleen nog wel eens met een aanhanger en in de bergen. Helpt om meer af te remmen op de motor en om te anticiperen in haarspeldbochten. Alleen op de flippers rijden is bijna niet te doen met 8 versnellingen. Ben je continue aan het schakelen voor je gevoel. Daarom is het zo fijn dat de automaat weer gewoon inschakelt nadat je even niet geschakeld hebt (in sportstand, niet de automaat in S). Zo kun je even corrigeren en daarna weer meeliften op het comfort van de automaat.
Flippers heb ik, maar gebruik ik eigenlijk alleen nog wel eens met een aanhanger en in de bergen. Helpt om meer af te remmen op de motor en om te anticiperen in haarspeldbochten. Alleen op de flippers rijden is bijna niet te doen met 8 versnellingen. Ben je continue aan het schakelen voor je gevoel. Daarom is het zo fijn dat de automaat weer gewoon inschakelt nadat je even niet geschakeld hebt (in sportstand, niet de automaat in S). Zo kun je even corrigeren en daarna weer meeliften op het comfort van de automaat.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Ik ben niet bekend met BMW maar overwoog een 1 serie (F20). Uit 2015/2016.
Maar ik merk dat er geen digitale teller of heads up display beschikbaar is voor deze wagens. Volgens de dealer pas vanaf 2018/2019 met een bepaalde optie.
Ik vind het best lastig om te zien met zo een ouderwetse wijzer. Vooral als de teller tot 260km laat zien.
Bij de Audi of Volkswagen heb je meestal ook een klein digitaal teller. Wat ik super handig vind.
Wel jammer want ik vond de BMW F20 wel wat beter in zijn geheel overkomen dan een Audi A3.
Maar ik merk dat er geen digitale teller of heads up display beschikbaar is voor deze wagens. Volgens de dealer pas vanaf 2018/2019 met een bepaalde optie.
Ik vind het best lastig om te zien met zo een ouderwetse wijzer. Vooral als de teller tot 260km laat zien.
Bij de Audi of Volkswagen heb je meestal ook een klein digitaal teller. Wat ik super handig vind.
Wel jammer want ik vond de BMW F20 wel wat beter in zijn geheel overkomen dan een Audi A3.
Jammer dat hij niet verder gaat dan F30 (geen G20).noes schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:03:
[...]
Heb ook xHP stage3 op mijn 550i (N62B48). Geen issues.
Is uitgevoerd door Richard van BMWtweaks.nl - je kan eens met hem overleggen. Hij heeft zelf een E91 335i met flinke mods gehad, dus hij kent de N54 wel goed
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Onlangs een 2016 F20 aangeschaft, maar nu heb ik last van het probleem dat ik radiozenders kan opslaan maar deze na het uit- en weer inschakelen van de auto weg zijn. Herkent iemand dit?
Een snelle Google opdracht levert alleen problemen op die er op lijken maar na het doornemen toch anders zijn.
Een snelle Google opdracht levert alleen problemen op die er op lijken maar na het doornemen toch anders zijn.
Misschien met rijdersprofiel te maken? Als je altijd als "gast" rijdt, slaat hij het niet op denk ik. Misschien daar in de instellingen zoekenandy88 schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:08:
Onlangs een 2016 F20 aangeschaft, maar nu heb ik last van het probleem dat ik radiozenders kan opslaan maar deze na het uit- en weer inschakelen van de auto weg zijn. Herkent iemand dit?
Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl
Er zit onderin tussen een digitaal schermpje. Daar kun je je verbruik en dergelijke in zien, maar je kunt er ook de snelheid in laten programmeren. Dan krijg je dit:Atsiz schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:34:

Ik weet niet zeker of dit gebonden is aan een specifieke optie (pre-LCI zijn er volgens mij twee instrumentenclusters), maar het is wel beschikbaar op zowel LCI als pre-LCI
Het is niet permanent zichtbaar, je moet er met de boordcomputer knop naartoe bladeren, maar het is tenminste iets
[ Voor 7% gewijzigd door Werelds op 24-01-2022 16:34 ]
Wat wil je dan zo exact zien? En wat voor auto's heb je hiervoor gereden? Ik ben niet anders gewend dan een analoge teller en dat was allemaal prima te doen.Atsiz schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:34:
Tenslotte kun je ook nog de exacte snelheid laten zien in het display tussen de tellers maar goed de toegevoegde waarde daarvan ontgaat mij altijd.
Dat je 107kmh kan rijden als je 100 mag en nét de trajectcontrole kan verslaanla_fusion schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:29:
[...]maar goed de toegevoegde waarde daarvan ontgaat mij altijd.
Ik wil niet zonder meer... de ZF6HP wordt een totaal andere bak en daardoor wordt ook het rijden met de auto anders. Je levert met stage 3 wel - iets - wat comfort in, maar krijgt er in de sportstand heel veel voor terug. Begrijp me niet verkeerd, in drive is het nog steeds comfortabel, maar de bak werkt dynamisch. Als je dus in drive wat vlotter gaat rijden, neemt het comfort ook iets af door het anticiperen van de bak. Flippers die direct schakelen ipv die irritante vertraging. Revmatching bij terugschakelen. In manueel gaat de bak niet automatisch meer schakelen in het rode toerengebied. Je kan dus de wagen de toerenbegrenzer injagen en in de versnelling blijven. Zeker handig bij driftdagen. Maar goed, het belangrijkste is: de bak schakelt logischer en is minder wispelturig.FiXeR.nl schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:16:
[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 20-12-2021 13:02 ]
Ja, dat dacht ik ook, maar door de 19" viel het kwartje net de andere kant op. Ik reed 104 echte gemeten kilometers per uur ipv 103Eagle Creek schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:58:
Dat je 107kmh kan rijden als je 100 mag en nét de trajectcontrole kan verslaan.
[ Voor 5% gewijzigd door CreativeS op 20-12-2021 13:04 ]
De km die er op dat moment gereden word.la_fusion schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:29:
[...]
Wat wil je dan zo exact zien? En wat voor auto's heb je hiervoor gereden? Ik ben niet anders gewend dan een analoge teller en dat was allemaal prima te doen.
Tenslotte kun je ook nog de exacte snelheid laten zien in het display tussen de tellers maar goed de toegevoegde waarde daarvan ontgaat mij altijd.
Heb gereden in Golfs en Audi A3. En tussen de tellers bij die wagens heb je altijd een digitale km teller. Die kan je ook veranderen naar wat anders maar ik stel het altijd als digitale km teller in.
Ik vind het makkelijker en sneller dan de op de km wijzer te kijken. Want dan weet ik niet in 1 oog opslag of ik nou 40 45 of 50 rijd. Dan moet je een seconde langer kijken. Terwijl je bij de digitale dat wel in 1 oogopslag ziet.
Beste zou een heads up display zijn maar die hebben ze helemaal niet volgens mij.
Vrees je voor Bmws niet of jouw type niet?Atsiz schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:08:
[...]
Beste zou een heads up display zijn maar die hebben ze helemaal niet volgens mij.
Zojuist 2 verschillende BMW dealers gesproken en die geven aan dat het niet mogelijk is met de 1 serie (F20). Alleen bij de nieuwere 2020 versie wel.Werelds schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:28:
[...]
Er zit onderin tussen een digitaal schermpje. Daar kun je je verbruik en dergelijke in zien, maar je kunt er ook de snelheid in laten programmeren. Dan krijg je dit:
[Afbeelding]
Ik weet niet zeker of dit gebonden is aan een specifieke optie (pre-LCI zijn er volgens mij twee instrumentenclusters), maar het is wel beschikbaar op zowel LCI als pre-LCI
Het is niet permanent zichtbaar, je moet er met de boordcomputer knop naartoe bladeren, maar het is tenminste iets
Als ik zo op het randje van de maximumsnelheid rij wil ik niet op de teller hoeven kijken, los van of deze analoog of digitaal is. Ik stel gewoon de CC in op die snelheid, en dat kan in onze E61 LCO gewoon per km nauwkeurig, welke dan in het schermpje midden onder wordt weergegeven.
Ik krijg er steeds meer handigheid om precies op de juiste snelheid de CC in te stellen zodat ik niet deze nog + of - moet stellen om bv op 107 km/h uur te komen.
Ik krijg er steeds meer handigheid om precies op de juiste snelheid de CC in te stellen zodat ik niet deze nog + of - moet stellen om bv op 107 km/h uur te komen.
Officieel niet neeAtsiz schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:15:
[...]
Zojuist 2 verschillende BMW dealers gesproken en die geven aan dat het niet mogelijk is met de 1 serie (F20). Alleen bij de nieuwere 2020 versie wel.
Ik kan je echter met 100% zekerheid garanderen dat het weldegelijk kan op een F20, ik heb het namelijk op een exemplaar uit 2014 en ik vermoed dat ik niet de enige ben hier
Gebruiken doe ik het eigenlijk nooit, het is vooral voor wanneer ik aan de andere kant van het kanaal ga rijden (wanneer dat gaat zijn weet ik uiteraard niet met de huidige stand van zaken). Die teller schakelt namelijk mee met de ingestelde eenheden in iDrive, waardoor ik dan makkelijk de snelheid in het andere stelsel kan zien
Edit: stelt overigens ook geen reet voor om te coderen. OBD adapter en app is genoeg. Bimmercode, Carly. Zelf heb ik eerstgenoemde gebruikt omdat ik toch een BT OBD adapter had liggen.
[ Voor 10% gewijzigd door Werelds op 20-12-2021 13:53 ]
Geen idee of hij z'n website een beetje bijhoudt.. dus misschien is dat outdated. Je kan hem n bericht sturen om te vragen.Eagle Creek schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:51:
[...]
Jammer dat hij niet verder gaat dan F30 (geen G20).
En zijn er mensen die tevreden zijn met hun F20 ?
De facelift variant van 2015 is rond de 16 duizend verkrijgbaar. Een 118 variant met automaat.
Is dit een goed blok?
Bij dealer zijn ze 10 duizend duurder...wel wat nieuwe maar alsnog...jeejtje mina...
Ben beetje bang als ik aan BMW reparaties denk.
Ik zou dan wel een met een Bovag garantie durven wellicht.
Indien ik over mijn digitale kilometer teller heen kan zetten
jullie denken waar heeft die gast het over haha
De facelift variant van 2015 is rond de 16 duizend verkrijgbaar. Een 118 variant met automaat.
Is dit een goed blok?
Bij dealer zijn ze 10 duizend duurder...wel wat nieuwe maar alsnog...jeejtje mina...
Ben beetje bang als ik aan BMW reparaties denk.
Ik zou dan wel een met een Bovag garantie durven wellicht.
Indien ik over mijn digitale kilometer teller heen kan zetten
[ Voor 13% gewijzigd door Atsiz op 20-12-2021 14:33 ]
Tijdje geleden hier dezelfde vraag gesteld en inmiddels een F20 LCI in bezit.Atsiz schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:31:
De facelift versie heeft het BMW B38 blok en deze staan als relatief betrouwbaar te boek wat ik zo kon vinden. Vrijwel geen ketting issues meer ook. Als er regelmatig onderhoud gedaan is aan degene die je op het oog hebt en je garantie kan onderhandelen zou ik de gok persoonlijk wel wagen.
Had vernomen dat de xHP upgrade niet noemenswaardig is voor de ZF8 in de F30 LCI en volgens mij ook in de G20. De ZF8 is in de basis al extreem goed. Zelf merk ik echt totaal geen vertraging met de ZF8, ook bij rotondes etc. niet, maar wellicht komt dat ook doordat ik een hybride rij waardoor gas geven altijd direct is door de elektrische aandrijving en de motor pas later bijkomt.
@Atsiz Sinds ik in aanraking ben gekomen met de HUD optie, boeit het mij echt totaal niet meer wat er bij de tellers zit gemonteerd. Ik kijk tijdens het rijden nooit meer naar de tellers, zou het denk ik niet eens missen als ze die zouden verwijderen. Dus zou wellicht nog een optie zijn om daar naar te zoeken. Merk overigens wel dat niet iedereen het prettig vind, je moet het dus zelf maar eens ervaren.
@Atsiz Sinds ik in aanraking ben gekomen met de HUD optie, boeit het mij echt totaal niet meer wat er bij de tellers zit gemonteerd. Ik kijk tijdens het rijden nooit meer naar de tellers, zou het denk ik niet eens missen als ze die zouden verwijderen. Dus zou wellicht nog een optie zijn om daar naar te zoeken. Merk overigens wel dat niet iedereen het prettig vind, je moet het dus zelf maar eens ervaren.
Maar dat is dat een HUD van BMW zelf? Of een die je van internet gekocht heb en laten monteren hebt? Ik ben zelf niet handig met auto's dus zou het laten doen.cyntax schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:13:
Had vernomen dat de xHP upgrade niet noemenswaardig is voor de ZF8 in de F30 LCI en volgens mij ook in de G20. De ZF8 is in de basis al extreem goed. Zelf merk ik echt totaal geen vertraging met de ZF8, ook bij rotondes etc. niet, maar wellicht komt dat ook doordat ik een hybride rij waardoor gas geven altijd direct is door de elektrische aandrijving en de motor pas later bijkomt.
Een HUD lijkt me eerlijk. Heb ik eens ervaren in een ander merkauto. Is ook veel veiliger want je hoeft nooit meer naar beneden te kijken.
Dat zou ik ook niet willen doen.cyntax schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:25:
@Atsiz Heb even gekeken en dat HUD verhaal gaat voor jou helaas niet op, die OEM BMW optie schijnt niet beschikbaar te zijn voor de F20's. Valt wellicht te retrofitten maar dat kost klauwen met geld.
Ik wil de auto ook zo standaard mogelijk houden ivm restwaarde.
En ook om geen storingen of ander gezeik te krijgen achteraf.
Wel jammer!
Zit de BMW 1 serie te vergelijken met een Audi A3 en Mazda 3..
HUD retrofitten is volgens mij onbegonnen werk. Onmogelijk zeg ik niet, want alles kan, maar afgezien van de achterliggende techniek zul je alleen al het bovenste deel van je dashboard moeten vervangen. Daarin zit namelijk de uitsparing voor de HUD. Als het op de 1-serie überhaupt niet geleverd is zal je daar zelf iets voor moeten fabriceren.
Ik ben erg blij met mijn HUD, heeft zeker toegevoegde waarde, maar ik zou auto's van deze generatie echt niet laten staan als er geen HUD in zit en de rest van de uitvoering wel klopt.
De info die de F3x presenteert in de HUD is voornamelijk snelheid, navi informatie, audio informatie als je van nummer/zender wijzigt. Plus nog wat kleine dingetjes zoals richtingaanwijzers wat je aan kunt laten zetten.
Ik ben erg blij met mijn HUD, heeft zeker toegevoegde waarde, maar ik zou auto's van deze generatie echt niet laten staan als er geen HUD in zit en de rest van de uitvoering wel klopt.
De info die de F3x presenteert in de HUD is voornamelijk snelheid, navi informatie, audio informatie als je van nummer/zender wijzigt. Plus nog wat kleine dingetjes zoals richtingaanwijzers wat je aan kunt laten zetten.
Genoeg F20's hier in het topic en ik denk dat we allemaal behoorlijk tevreden zijn. Loopt uiteen van 116i's tot 135/140's zoals ikzelf.Atsiz schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:31:
Dat valt eerlijk gezegd wel mee, hoewel je bij een dealer altijd duurder uit zult zijn. Mijn auto is van 2014 (gekocht in 2018) en los van een inbraakpoging begin 2019 heb ik tot nog toe slechts twee keer iets laten doen:Ben beetje bang als ik aan BMW reparaties denk.
- Hoge druk brandstofsensor kapot, €167 inclusief diagnose (auto ging in limp mode) en arbeidsloon, bij De Maassche in Echt (auto was kort daarvoor bij hen geweest ivm de diefstalpoging, dus op advies van de verzekering ook bij hen laten checken omdat we bang waren dat het gerelateerd was)
- Terugvoerslangetje naar koelvloeistof reservoir, gewoon poreus geworden en kapot gegaan. Slangetje zelf kostte uiteraard bijna niets (€25 geloof ik), maar de hele handel moest ontlucht worden wat gewoon tijd (en dus arbeidsloon) kost. Hoeveel precies weet ik niet meer, maar het was wel 3 cijfers
Ik geef persoonlijk niets om het hele "dealer onderhouden" verhaal, omdat ik uit ervaring weet dat er bij dealers net zo goed geklungeld wordt (en sommige dealers besteden sommige zaken ook gewoon uit). Dus ik ga al 15 jaar bij een lokale autoboer die ik vertrouw.
Waar ik bij BMW eerder een beetje terughoudend over ben, zijn de "aanvullende services". Het infotainment kun je niet veel aan doen, dus dat moet je bij aanschaf van de auto al meteen goed hebben in de zin dat de juiste headunit er in zit. Een andere headunit kan niet zomaar (en is volgens BMW uiteraard "onmogelijk") en is peperduur (afkomst is dan ook nog...twijfelachtig
Ik heb bijvoorbeeld het NBT systeem, wat gewoon goed werkt maar ook is wat het is. Geen OTA updates, dus de kaarten updaten vereist een USB stick van 32 GB of groter en meer dan een uur van m'n tijd omdat het updaten zo tergend traag gaat met die 4500 RPM harde schijf in de auto. En dan zijn de kaarten nog ondermaats van kwaliteit ook (wijzigingen van 6-7 jaar geleden die er niet in zitten), waardoor ik er simpelweg niet op durf te vertrouwen en er dus ook echt geen €80 per jaar aan uit ga geven (en dan wellicht slechts één update krijg zoals in 2020, omdat ze de update datum verschuiven). Nu zijn er uiteraard ook andere manieren om aan kaartupdates te komen, dus ik heb wel gewoon de nieuwste set, maar niet tegen de prijzen die BMW hanteert. Carplay of AA is ook niet mogelijk, dus als ik dat wil ben ik aangewezen op een externe MMI wat ook verre van ideaal is.
De freude am fahren die ik ervaar compenseert dat allemaal ruimschoots en vind ik veel belangrijker, dus het zal me verder worst wezen. Het is echter wel een punt waar je bij BMW op moet letten als je dat belangrijk vindt. In nieuwere auto's is het allemaal iets minder moeizaam, maar NBT of vroege NBT-evo iD4 units zijn niet geweldig flexibel dus het is wat het is
* tot 03/'15 is het allemaal NBT; van 04/'15 tot 07/'16 is het NBT-evo iD4 waarbij de vroege units minder geheugen hebben. iD4 is te flashen naar iD5/iD6, maar kan op die vroege units problemen geven; en volgens mij zijn het ook alleen de late (2016) units die Carplay kunnen ondersteunen. Vanaf 07/'16 is het NBT-evo iD5/iD6.
Overigens is dit allemaal uiteraard niet mogelijk volgens BMW
Nu het toch over onderhoud gaat? Gaan jullie naar merkdealer, kwikfit, plaatselijke beun of iets anders?
Ik heb wat slechte ervaringen met een BMW/Mini dealer in het midden van het land dus daar ga ik sowieso niet meer naartoe
Ik heb wat slechte ervaringen met een BMW/Mini dealer in het midden van het land dus daar ga ik sowieso niet meer naartoe
Ik ga naar een plaatselijke garage. Deze eigenaar heeft als monteur bij een BMW-dealer gewerkt en rijdt zelf ook BMW. Altijd keurig geholpen en niet duur.page404 schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:48:
Nu het toch over onderhoud gaat? Gaan jullie naar merkdealer, kwikfit, plaatselijke beun of iets anders?
Dank voor de uitleg!Werelds schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:44:
[...]
Genoeg F20's hier in het topic en ik denk dat we allemaal behoorlijk tevreden zijn. Loopt uiteen van 116i's tot 135/140's zoals ikzelf.
[...]
Dat valt eerlijk gezegd wel mee, hoewel je bij een dealer altijd duurder uit zult zijn. Mijn auto is van 2014 (gekocht in 2018) en los van een inbraakpoging begin 2019 heb ik tot nog toe slechts twee keer iets laten doen:
- Hoge druk brandstofsensor kapot, €167 inclusief diagnose (auto ging in limp mode) en arbeidsloon, bij De Maassche in Echt (auto was kort daarvoor bij hen geweest ivm de diefstalpoging, dus op advies van de verzekering ook bij hen laten checken omdat we bang waren dat het gerelateerd was)
- Terugvoerslangetje naar koelvloeistof reservoir, gewoon poreus geworden en kapot gegaan. Slangetje zelf kostte uiteraard bijna niets (€25 geloof ik), maar de hele handel moest ontlucht worden wat gewoon tijd (en dus arbeidsloon) kost. Hoeveel precies weet ik niet meer, maar het was wel 3 cijfers
Ik geef persoonlijk niets om het hele "dealer onderhouden" verhaal, omdat ik uit ervaring weet dat er bij dealers net zo goed geklungeld wordt (en sommige dealers besteden sommige zaken ook gewoon uit). Dus ik ga al 15 jaar bij een lokale autoboer die ik vertrouw.
Waar ik bij BMW eerder een beetje terughoudend over ben, zijn de "aanvullende services". Het infotainment kun je niet veel aan doen, dus dat moet je bij aanschaf van de auto al meteen goed hebben in de zin dat de juiste headunit er in zit. Een andere headunit kan niet zomaar (en is volgens BMW uiteraard "onmogelijk") en is peperduur (afkomst is dan ook nog...twijfelachtig), dus je zit er min of meer aan vast. De Connected Drive diensten zijn vervolgens niet goedkoop en het wat mij betreft in sommige gevallen ook niet waard.
Ik heb bijvoorbeeld het NBT systeem, wat gewoon goed werkt maar ook is wat het is. Geen OTA updates, dus de kaarten updaten vereist een USB stick van 32 GB of groter en meer dan een uur van m'n tijd omdat het updaten zo tergend traag gaat met die 4500 RPM harde schijf in de auto. En dan zijn de kaarten nog ondermaats van kwaliteit ook (wijzigingen van 6-7 jaar geleden die er niet in zitten), waardoor ik er simpelweg niet op durf te vertrouwen en er dus ook echt geen €80 per jaar aan uit ga geven (en dan wellicht slechts één update krijg zoals in 2020, omdat ze de update datum verschuiven). Nu zijn er uiteraard ook andere manieren om aan kaartupdates te komen, dus ik heb wel gewoon de nieuwste set, maar niet tegen de prijzen die BMW hanteert. Carplay of AA is ook niet mogelijk, dus als ik dat wil ben ik aangewezen op een externe MMI wat ook verre van ideaal is.
De freude am fahren die ik ervaar compenseert dat allemaal ruimschoots en vind ik veel belangrijker, dus het zal me verder worst wezen. Het is echter wel een punt waar je bij BMW op moet letten als je dat belangrijk vindt. In nieuwere auto's is het allemaal iets minder moeizaam, maar NBT of vroege NBT-evo iD4 units zijn niet geweldig flexibel dus het is wat het is
* tot 03/'15 is het allemaal NBT; van 04/'15 tot 07/'16 is het NBT-evo iD4 waarbij de vroege units minder geheugen hebben. iD4 is te flashen naar iD5/iD6, maar kan op die vroege units problemen geven; en volgens mij zijn het ook alleen de late (2016) units die Carplay kunnen ondersteunen. Vanaf 07/'16 is het NBT-evo iD5/iD6.
Overigens is dit allemaal uiteraard niet mogelijk volgens BMW
Over inbraak gesproken...ze breken vaak in begrijp ik bij de BMW's.
Ze hebben bij mijn Golf ook ingebroken en allerlei onderdelen gejat...schade 6 duizend euro volgens de dealer. Gelukkig is dit een lease auto. Maar zou dit als eigendom nooit willen ervaren.
@page404 wat @loeberce zegt 
). Zal wel iets te maken hebben met het níet in de Randstad wonen 
Tegelijkertijd is dat gewoon iets waar je je als koper bij neer moet leggen bij een Duits merk (BMW is niet echt populairder dan de anderen). Je weet dat die gewilder zijn, dus gewoon verstandig zijn: altijd op slot en zo veel mogelijk uit het zicht parkeren. Persoonlijk heb ik Comfort Access er uit laten coderen na die poging (puur voor m'n gemoedsrust) en zat er al een aftermarket alarm + Bear Lock in.
Oh, dat was bij mij een heel bizar verhaal, heb ik vast wel eerder in dit topic gepost - volledig vergoed door de verzekering uiteraard. Verder nooit problemen gehad (ook niet met m'n Golf 5 hiervoor, waar ook aardig wat "collector's parts" in zittenAtsiz schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:52:
[...]
Dank voor de uitleg!
Over inbraak gesproken...ze breken vaak in begrijp ik bij de BMW's.
Ze hebben bij mijn Golf ook ingebroken en allerlei onderdelen gejat...schade 6 duizend euro volgens de dealer. Gelukkig is dit een lease auto. Maar zou dit als eigendom nooit willen ervaren.
Tegelijkertijd is dat gewoon iets waar je je als koper bij neer moet leggen bij een Duits merk (BMW is niet echt populairder dan de anderen). Je weet dat die gewilder zijn, dus gewoon verstandig zijn: altijd op slot en zo veel mogelijk uit het zicht parkeren. Persoonlijk heb ik Comfort Access er uit laten coderen na die poging (puur voor m'n gemoedsrust) en zat er al een aftermarket alarm + Bear Lock in.
Bedenk ook dat het infotainment systeem van BMW erg goed is als je het mij vraagt.. vele malen logischer en beter in elkaar gezet dan bijv VAG. Ook is het systeem erg snel(mijn M135i kwam uit '15) en zijn de kaarten betrouwbaar genoeg om op te rijden. Daarnaast kun je het updaten via een schijf tijdens het rijden doen en eventueel zelfs OTA kaartupdates laten plaatsvinden.
Ik woon in Rotterdam...volgens mij gebeuren dat soort dingen hier het vaakst. Dat is altijd even slikkenWerelds schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:03:
@page404 wat @loeberce zegt
[...]
Oh, dat was bij mij een heel bizar verhaal, heb ik vast wel eerder in dit topic gepost - volledig vergoed door de verzekering uiteraard. Verder nooit problemen gehad (ook niet met m'n Golf 5 hiervoor, waar ook aardig wat "collector's parts" in zitten). Zal wel iets te maken hebben met het níet in de Randstad wonen

Wellicht een goed alarm inrichten. Kost ook klauwen met geld mja...
En ik begreep dat je verzekering zo een ongeval 2\3 keer vergoed en daarna niet meer. Ligt aan hoeveel de schade is wellicht. Indien je een dikke bak hebt en voor de 3e keer aanbelt...tja lastig
Maar de vraag is wanneer is het waard om een auto full casco te verzekeren? Een auto rondom 15 duizend zou ik dat niet zo snel doen.
Wat ook veel geld is hoor daar niet van.
[ Voor 3% gewijzigd door Atsiz op 20-12-2021 16:55 ]
Ik wil een olieservice gaan doen in de X5M (S63 blok, twin-turbo V8). Die wordt nogal heet vanwege het hot-V ontwerp, staat ie om bekend.
Wat moet ik er nou inkieperen? Het moet 5W30 zijn, en BMW heeft zelf een TwinTurbo 5W30 LL-04 olie. Maar ook een 'gewone' LL-04 olie.
En dan heb je allerlei andere merken die ook de LL-04 goedkeuring hebben. Zit daar nou verschil in behalve het marketing stikkertje?
Castrol heeft bijvoorbeeld een Castrol Edge M 5W30 en een Castrol Edge C3 5W30. Allebei geschikt?
Wat moet ik er nou inkieperen? Het moet 5W30 zijn, en BMW heeft zelf een TwinTurbo 5W30 LL-04 olie. Maar ook een 'gewone' LL-04 olie.
En dan heb je allerlei andere merken die ook de LL-04 goedkeuring hebben. Zit daar nou verschil in behalve het marketing stikkertje?
Castrol heeft bijvoorbeeld een Castrol Edge M 5W30 en een Castrol Edge C3 5W30. Allebei geschikt?
Ik overweeg momenteel een F36 20i uit 2018 en ik dacht, ik steek hier even mijn licht op. Wat zijn de ervaringen van de Tweakers hier? Het enige wat me nog een beetje terughoudend maakt is dat er geen Android Auto op zit, maar van wat ik heb gelezen kan je dat wel retrofitten (wat ik dan ook meteen zou doen). Is er iets specifiek om op te letten qua betrouwbaarheid?
@THM0 Als de olie maar aan de specificaties voorgeschreven door BMW voldoet (ACEA C3, API SN, LL-04 etc.), dan kan je er alles in kiepen wat je maar wil. Overigens is originele olie niet veel duurder dan die van de A-merk alternatieven, je moet alleen even zoeken
. Sommige olie varianten hebben vast nog wel extra additieven erin zitten die goed zijn voor de motor maar de vraag is of je dat gaat merken als je de wagen niet langer dan 10 jaar gaat rijden. Sommige mensen gooien ook Action olie erin, zo ver durf ik overigens niet te gaan.
[ Voor 9% gewijzigd door cyntax op 20-12-2021 19:28 ]
Dat zal meer met budget te maken hebben... wel BMW rijden maar beknibbelen op al het andere. Action olie gebruiken? Ja, Action is goedkoop... dat zal vast een reden hebben (uiteraard retorisch en: al zijn er zat lui die hun keuze voor de Action goedpraten tegen beter weten in). Koop dan lekker een auto die geen drol kost of zo.cyntax schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:22:
Sommige mensen gooien ook Action olie erin, zo ver durf ik overigens niet te gaan.
M'n pa reed vroeger wel Mercedes maar altijd de goedkoopste olie van de Hema erin. Tja denk ik dan 🤷♂️.
Er hoeft echt geen vloeibaar goud in maar een beetje goed onderhoud voorkomt zoveel ellende.
Er hoeft echt geen vloeibaar goud in maar een beetje goed onderhoud voorkomt zoveel ellende.
@cyntax ja die site is wel wat scherper qua prijs, maar nog steeds 8,25 voor Castrol vs 11 euro voor BMW... Best fors verschil. Naja we gaan het met Castrol proberen. Is voor iedere ~10k km dus dan zoek ik sowieso niet de randjes op.
@Eagle Creek geen vloeibaar goud, maar er zit wel vloeibaar titanium Fluid TITANIUM in ter compensatie. Je zult maar olie marketeer zijn...
@Eagle Creek geen vloeibaar goud, maar er zit wel vloeibaar titanium Fluid TITANIUM in ter compensatie. Je zult maar olie marketeer zijn...
In mijn BMW Z4 G29 zou volgens mij standaard een draadloze oplaad mogelijkheid moeten zitten, maar ik heb geen idee hoe ik het werkend moet krijgen... Natuurlijk heb ik in de handleiding gekeken en daar staat niets bijzonders in. Gewoon op de goede plek neerleggen en dan zou er een ledje moeten gaan branden, maar in mijn G29 zit helemaal geen ledje op die plek, waardoor ik het idee krijg dat het er niet op zit...
Zijn er opties op de G29 waardoor de draadloze lader wordt "verwijderd"? Er zit namelijk wel comfort acces op en een deel daarvan zit volgens mij op dezelfde plek als de draadloze lader.
Kunnen jullie mij in de goede richting helpen?
Bij aanschaf werd er wel mee geadverteerd dat je er draadloos telefoons mee op kan laden, maar ik heb er toen geen aandacht aan geschonken, omdat ik geen telefoon had met de mogelijkheid. Die heb ik inmiddels wel en daarom ook aan het ontdekken of deze optie er eigenlijk wel op zit en ook werkt
Zijn er opties op de G29 waardoor de draadloze lader wordt "verwijderd"? Er zit namelijk wel comfort acces op en een deel daarvan zit volgens mij op dezelfde plek als de draadloze lader.
Kunnen jullie mij in de goede richting helpen?
Bij aanschaf werd er wel mee geadverteerd dat je er draadloos telefoons mee op kan laden, maar ik heb er toen geen aandacht aan geschonken, omdat ik geen telefoon had met de mogelijkheid. Die heb ik inmiddels wel en daarom ook aan het ontdekken of deze optie er eigenlijk wel op zit en ook werkt
Niet het antwoord dat je wilt hebben, maar je mist er niets aan.
Mijn ervaring met diverse auto's en telefoons is dat het draadloos opladen in een auto belabberd werkt. Erg traag en je telefoon wordt er vooral erg warm van.
Dat doet een draadloze oplader thuis op je bureau natuurlijk ook, maar dit gaat 10x langzamer met 10x meer warmte.
Overigens, als de houder bij een Z4 lijkt op die in mijn 4GC dan is het echt een houder waar je de telefoon in klemt. Er gaat dan inderdaad een LED branden. Bij mij zit deze houder in de armsteun.
Als iemand opties weet om de armsteun in een 3/4-serie eenvoudig en zonder schade om te bouwen naar iets met meer ruimte dan houd ik mij aanbevolen.
Mijn ervaring met diverse auto's en telefoons is dat het draadloos opladen in een auto belabberd werkt. Erg traag en je telefoon wordt er vooral erg warm van.
Dat doet een draadloze oplader thuis op je bureau natuurlijk ook, maar dit gaat 10x langzamer met 10x meer warmte.
Overigens, als de houder bij een Z4 lijkt op die in mijn 4GC dan is het echt een houder waar je de telefoon in klemt. Er gaat dan inderdaad een LED branden. Bij mij zit deze houder in de armsteun.
Als iemand opties weet om de armsteun in een 3/4-serie eenvoudig en zonder schade om te bouwen naar iets met meer ruimte dan houd ik mij aanbevolen.
Wacht ff, je rijd met een X5M maar gaat er tijd en energie in steken om 2,75 op een liter olie te besparen?THM0 schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:38:
@cyntax ja die site is wel wat scherper qua prijs, maar nog steeds 8,25 voor Castrol vs 11 euro voor BMW... Best fors verschil. Naja we gaan het met Castrol proberen. Is voor iedere ~10k km dus dan zoek ik sowieso niet de randjes op.
Ik snap wel dat niet alles voor de hoofdprijs hoeft, maar bij zo'n auto, met een dergelijk kostenplaatje per maand kan die € 2,75 toch geen enkel verschil meer maken?
Ik dacht overigens dat er bij echte M modellen 10W60 gebruikt werd?
@--MP-- Bij de dealer gooien ze er ook gewoon Castrol of Shell in, afhankelijk van welke partij op dat moment de marketing deal met BMW heeft. Jij denkt dat BMW zelf olie produceert?
Sowieso hebben die merken allemaal de BMW LL04 goedkeuring dus het is niet echt een bezuiniging. Alles volgens spec.
Sowieso hebben die merken allemaal de BMW LL04 goedkeuring dus het is niet echt een bezuiniging. Alles volgens spec.
Niet voor de E70 X5M volgens de officiële documentatie…CreativeS schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:52:
Ik dacht overigens dat er bij echte M modellen 10W60 gebruikt werd?
Ik zeg niet dat die andere olieen er niet in kunnen.THM0 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:56:
@--MP-- Bij de dealer gooien ze er ook gewoon Castrol of Shell in, afhankelijk van welke partij op dat moment de marketing deal met BMW heeft. Jij denkt dat BMW zelf olie produceert?
Maar blijkbaar twijfel jij zelf wel, gezien je vraag hier op het forum. Als je dan toch twijfelt zou ik er de originele olie ingooien voor een paar euro meer, die vind je op de running cost van een X5M niet terug.
Ik reageer niet op het feit of er wel of niet Castrol ofzo in kan, ik reageer dat je € 2,75 een "best fors verschil" noemt. Dat kan ik gewoon niet zo matchen met de running cost van een X5M.
De afschrijving is per uur al meer.
Wij hadden twee Mini Coopers waarvan één Cooper S die meer olie dan benzine verbruikte. Bij ons was het goedkoper geweest om af en toe een tankwagen langs te laten komen maar ik kocht toch maar de "dure" Castrol flessen
Ah zo, ja ik snap je punt. Anderzijds scheelt het ook weer ruim 30%. Inderdaad niet het geld op het totaal maar ik ben iets minder gevoelig om overal een BMW sticker op te hebben voor de auto. Vandaar de vraag. Kwam ook op de BMW fora al tot de conclusie dat het weinig uitmaakt zolang je maar de juiste certificering erin doet.--MP-- schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:57:
[...]
Ik zeg niet dat die andere olieen er niet in kunnen.
Maar blijkbaar twijfel jij zelf wel, gezien je vraag hier op het forum. Als je dan toch twijfelt zou ik er de originele olie ingooien voor een paar euro meer, die vind je op de running cost van een X5M niet terug.
Ik reageer niet op het feit of er wel of niet Castrol ofzo in kan, ik reageer dat je € 2,75 een "best fors verschil" noemt. Dat kan ik gewoon niet zo matchen met de running cost van een X5M.
De afschrijving is per uur al meer.
Besparen op je olie zie je niet alleen terug bij onderhoud op lange termijn, maar ook bij de pomp en je motorprestaties. Hier kun je via kenteken zien wat er in zou moeten: https://www.mpmoil.nl/products/recommendation
Bedankt voor je ervaringB-Real schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:32:
Niet het antwoord dat je wilt hebben, maar je mist er niets aan.

Of dit dezelfde problemen zal geven als jij ervaart, kom ik pas achter als ik weet hoe het zou moeten werken, want vooralsnog laad er helemaal niks
De algemene tendens is dat de telefoon erg warm wordt en bij gebruik van Spotify (en dergelijke) wordt deze ook niet bijgeladen, enkel op niveau gehouden.Mystic Spirit schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:55:
Of dit dezelfde problemen zal geven als jij ervaart, kom ik pas achter als ik weet hoe het zou moeten werken, want vooralsnog laad er helemaal niks
Ik weet niet om welke telefoon het gaat maar ligt hij wel zeker helemaal goed erop, met of zonder hoesje?Mystic Spirit schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:55:
[...]
Bedankt voor je ervaringmaar inderdaad niet het antwoord dat ik zoek. Overigens is het in de G29 ook echt een specifiek vakje waar het in moet en niet een houder in de armsteun. Het zit voorin de console onder het dashboard zoals op deze foto:
[Afbeelding]
Ik heb de nodige auto's proefgereden, waarbij de ene auto veel soepeler omging met de positionering van de telefoon. Bij sommige modellen moest de telefoon ook echt even op de juiste plek stilliggen voor hij uberhaupt ging laden.
Dat is ook goed om te wetenCreativeS schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:07:
[...]
De algemene tendens is dat de telefoon erg warm wordt en bij gebruik van Spotify (en dergelijke) wordt deze ook niet bijgeladen, enkel op niveau gehouden.
Het gaat om een Pixel 6 en zit in een hoesje. Ik kan hem eens zonder hoesje proberen en wat heen en weer proberen te schuiven. Dank voor de tip.la_fusion schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:36:
[...]
Ik weet niet om welke telefoon het gaat maar ligt hij wel zeker helemaal goed erop, met of zonder hoesje?
Ik heb de nodige auto's proefgereden, waarbij de ene auto veel soepeler omging met de positionering van de telefoon. Bij sommige modellen moest de telefoon ook echt even op de juiste plek stilliggen voor hij uberhaupt ging laden.
Verschilt. Ook aan een kabel gaat je Navi het opladen beperken. Ik vind de wireless tray ideaal en gebruik hem vaak.Mystic Spirit schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:06:
[...]
Dat is ook goed om te wetenIn veel situaties zal op niveau blijven voldoende zijn, maar je ontkomt dus sowieso niet aan een kabeltje.
Ja daarom wil ik ook de olie service doen, iedere 10k km. Dat is veel vaker dan het officiële interval. Maar er zit wel een hoop tussen ‘bezuinigen op olie’ en ‘de allerduurste olie die je kunt vinden gebruiken’. Als je een a-merk gebruikt wat gewoon aan de spec voldoet én de BMW goedkeuring heeft, dan ben je toch niet cheap ass olie wissels aan het doen?Toverdoos schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:43:
Besparen op je olie zie je niet alleen terug bij onderhoud op lange termijn, maar ook bij de pomp en je motorprestaties. Hier kun je via kenteken zien wat er in zou moeten: https://www.mpmoil.nl/products/recommendation
Maar er moet dus 5W30 in, wat ISTA ook aangeeft.
Waarom niet? Zodra je aan de gas komt schakelt ie terug.Toff schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:24:
Automaten zijn de toekomst, zegt men en dat lijkt logisch, gezien de opkomst van elektrische auto's, maar ik ben toch maar wat blij met mijn handbak. Bij 50 in de hoogste versnelling...
Je moet niet denken aan toeren als je een automatic rijdt.
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Alright, hoewel ik al een aantal jaar in een heerlijke G30 rijd (de comfortstoelen zijn de beste autostoelen ooit, maar echt
) heb ik me nooit echt erg verdiept in alle softwarezaken 
Wat mij vandaag opviel was dat de kaartversie wel heel oud lijkt:

Als ik online zoek, lees ik eigenlijk overal over kaartupdates/-versies van 2021-*. Maar het vage is wel, ik zou de afgelopen drie jaar automatische kaart-updates ontvangen moeten hebben. En ik kan me ook wel herinneren dat iDrive wel eens een melding heeft gegeven dat er een kaartupdate was, en of ik die toe wilde passen.
Ik kreeg in maart van dit jaar ook een mailtje van BMW:
Dat is verder duidelijk, maar toch lijkt iets niet helemaal gestroomlijnd wat betreft het versienummer, of ben ik nu gek?
En enkele dagen later overigens ook deze binnen gekregen
Heb daar verder niet naar omgekeken, miste er niet echt wat aan. Concierge Services bijvoorbeeld nooit gebruikt
(iemand anders wel?). Connected+ bestaat volgens mij niet eens meer (standaard in de My BMW app?), en RTTI zat standaard bij de Navigation Professional als ik me niet vergis - die informatie krijg ik namelijk nog wel gewoon.

Als ik online zoek, lees ik eigenlijk overal over kaartupdates/-versies van 2021-*. Maar het vage is wel, ik zou de afgelopen drie jaar automatische kaart-updates ontvangen moeten hebben. En ik kan me ook wel herinneren dat iDrive wel eens een melding heeft gegeven dat er een kaartupdate was, en of ik die toe wilde passen.
In uw BMW met chassisnummer -XX- verloopt vandaag de volgende BMW ConnectedDrive dienst: Map update, USB Map Update
Dat is verder duidelijk, maar toch lijkt iets niet helemaal gestroomlijnd wat betreft het versienummer, of ben ik nu gek?
In uw BMW met chassisnummer -XX- verloopt vandaag de volgende BMW ConnectedDrive dienst: Real Time Traffic Information, BMW Connected+, Intelligent Voice Assistant, BMW Online, On-Street Parking Information, Concierge Services
Heb daar verder niet naar omgekeken, miste er niet echt wat aan. Concierge Services bijvoorbeeld nooit gebruikt
Ik heb laatst voor een F30 Activehybrid 3 de navigatie geupdate van 2014 naar 2021-1. Was best eenvoudig, gewoon met een USB stick en een code. (Via een codegenerator die ik had)Saven schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:16:
Alles is gewoon vrij verkrijgbaar, maar dat mag niet hier bediscussieerd worden hier.
Hehe, daar kan ik nog eens induiken idd. Maar ben nog wel benieuwd waarom mijn versie achterloopt terwijl ik 3 jaar updates gehad zou moeten hebbenFiXeR.nl schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:23:
[...]
Ik heb laatst voor een F30 Activehybrid 3 de navigatie geupdate van 2014 naar 2021-1. Was best eenvoudig, gewoon met een USB stick en een code. (Via een codegenerator die ik had)
Alles is gewoon vrij verkrijgbaar, maar dat mag niet hier bediscussieerd worden hier.

Niet elk land had OTA updates, de notifications die je krijgt zijn EULA updates, geen kaart updates. Die moet je wel degelijk naar usb downloaden en zo updaten.Saven schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:10:
[...]
Hehe, daar kan ik nog eens induiken idd. Maar ben nog wel benieuwd waarom mijn versie achterloopt terwijl ik 3 jaar updates gehad zou moeten hebben
If it ain't broken it doesn't have enough features
In je plaatje staat net onderin "automatische kaartupdates", welke versie staat daar bij? Dat is namelijk de OTA updates.Saven schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:10:
[...]
Hehe, daar kan ik nog eens induiken idd. Maar ben nog wel benieuwd waarom mijn versie achterloopt terwijl ik 3 jaar updates gehad zou moeten hebben
De regel die je nu geselecteerd hebt is de versie die "vast" op je systeem staat, en die je dus update via usb als ik het goed heb.
Dat is correct. OTA update slechts een regio (bv Benelux). Wil je volledig Europa dan moet je alsnog met de usb aan de slag.maier schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:03:
[...]
In je plaatje staat net onderin "automatische kaartupdates", welke versie staat daar bij? Dat is namelijk de OTA updates.
De regel die je nu geselecteerd hebt is de versie die "vast" op je systeem staat, en die je dus update via usb als ik het goed heb.
Moet je nog iets instellen voor het laten werken van de wireless tray? Ik heb het gisteren nog eens geprobeerd, maar draadloos laden doet gewoon helemaal niksEagle Creek schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:39:
[...]
Verschilt. Ook aan een kabel gaat je Navi het opladen beperken. Ik vind de wireless tray ideaal en gebruik hem vaak.

Misschien moet ik toch eens een rondje langs de BMW garage rijden, maar staat ook zo knullig als ze dan zeggen "u moet dat knopje indrukken
Heeft je auto deze optie wel; S6NW Telephony with wireless charging ? (Naam en codenr is van een G21, dunno of andere type's dezelfde codenrs gebruiken).Mystic Spirit schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:43:
[...]
Moet je nog iets instellen voor het laten werken van de wireless tray? Ik heb het gisteren nog eens geprobeerd, maar draadloos laden doet gewoon helemaal niksTelefoon in alle mogelijk posities, met en zonder hoesje geprobeerd, maar gewoon helemaal niks...
Misschien moet ik toch eens een rondje langs de BMW garage rijden, maar staat ook zo knullig als ze dan zeggen "u moet dat knopje indrukken"
[ Voor 6% gewijzigd door _Arthur op 22-12-2021 10:57 ]
Nee, gaat vanzelf. Máar de optie moet wel gekozen zijn door de oorspronkelijke eigenaar. Hij is los verkrijgbaar of als onderdeel van een pakket.Mystic Spirit schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:43:
[...]
Moet je nog iets instellen voor het laten werken van de wireless tray? Ik heb het gisteren nog eens geprobeerd, maar draadloos laden doet gewoon helemaal niksTelefoon in alle mogelijk posities, met en zonder hoesje geprobeerd, maar gewoon helemaal niks...
Misschien moet ik toch eens een rondje langs de BMW garage rijden, maar staat ook zo knullig als ze dan zeggen "u moet dat knopje indrukken"
Heb je wel een icoontje (soort van gegraveerd) die erop duidt dat er een lader zit?
Geen idee. In mijn beleving is het geen optie, maar is het standaard. Ik heb geen lijst met alle opties die erop zitten. Zou ik dat uit kunnen vragen bij de BMW garage aan de hand van het VIN?_Arthur schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:57:
[...]
Heeft je auto deze optie wel; S6NW Telephony with wireless charging ? (Naam en codenr is van een G21, dunno of andere type's dezelfde codenrs gebruiken).
Er zit wel een icoontje in de tray, maar ik heb geen idee of dat op wireless charging zou moeten duiden. Het is hetzelfde icoon als je hier in de tray ziet:Eagle Creek schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:01:
[...]
Nee, gaat vanzelf. Máar de optie moet wel gekozen zijn door de oorspronkelijke eigenaar. Hij is los verkrijgbaar of als onderdeel van een pakket.
Heb je wel een icoontje (soort van gegraveerd) die erop duidt dat er een lader zit?

Dat is dus niet zo, het is dus wel een optie.Mystic Spirit schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:27:
Geen idee. In mijn beleving is het geen optie, maar is het standaard.
VIN-decoder er bij pakken zoals bv deze: https://bimmer.workIk heb geen lijst met alle opties die erop zitten. Zou ik dat uit kunnen vragen bij de BMW garage aan de hand van het VIN?
Bimmer.work doet het niet voor mijn VIN, maar op Mdecoder komt de volgende lijst er uit.
Daar staat geen optie S6NW optie bij. Als het geen onderdeel is van een van de andere pakketten dan zou het er dus niet op zitten en is het ook niet zo gek dat het niks doet
Ben ik wel benieuwd wat het icoon in de tray dan eigenlijk betekend
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
| Editions And Packages S704 M Sports Suspension S710 M Leather Steering Wheel S711 M Sports Seats S715 M Aerodynamics Package S7LF Modell M Sport S7M9 Individual Option High-Gloss Shadow-Line Comfort And Interior Equipment S428 Warning Triangle And First Aid Kit S430 Interior/Outside Mirror With Auto Dip S431 Interior Mirror With Automatic-Dip S465 Through-Loading System S478 Child Seat Mount S488 Lumbar Support, Driver And Passenger S493 Storage Compartment Package S494 Seat Heating Driver/Passenger S4AT Interior Trim Finishers Black High-Gloss S4AW Instrument Panel Sensatec S4NE Blow-By Heater S4UR Ambient Interior Light Multimedia S654 DAB Tuner S676 HiFi Speaker System S6AE Teleservices S6AF Statutory Emergency Call S6AK Connected Drive Services S6C4 Connected Package Professional S6U3 BMW Live Operating Area Professional Driver Assistance And Lightning S508 Park Distance Control (PDC) S534 Automatic Air Conditioning S544 Cruise Control With Brake Function S548 Kilometre Speedo S563 Light Package S5AS Driving Assistant S5AV Active Guard Wheels And Drive S230 Extra Package, EU-Speciifc S2NH M Sport Brake S2PA Locking Wheel Bolt S2TB Sport Automatic Gearbox S2VB Tyre Pressure Display S2VC Tyre Repair Set Environment And Safety S302 Alarm System S322 Comfort Access S387 Wind Deflector S801 National Version Germany S851 Language Version German S879 On-Board Literature, German S8KA Oil Service Interval 24 Mths / 30,000 Km S8R9 Refrigerant R1234yf S8TF Active Pedestrian Protection Individual Equipment S760 High Gloss Shadow Line Other Equipment S1CB CO2 Equipment S1DF Exhaust Emission Standards EU6 Rde II S1P3 BMW LA Wheel Double Spoke 799M Bicolor S9AA Outer Skin Protection S9D6 Fahrerlebnis Paket De S9QX Preparation Driver Assistance SA080 80 Ah AGM Battery |
Daar staat geen optie S6NW optie bij. Als het geen onderdeel is van een van de andere pakketten dan zou het er dus niet op zitten en is het ook niet zo gek dat het niks doet

Dat daar de wireless charging zit, als je die optie hebtMystic Spirit schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:12:
Ik heb geen wireless charging tray in mijn G20 en dus ook geen icoon op die plek!_Arthur schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:24:
[...]
Dat daar de wireless charging zit, als je die optie hebt
Zo te zien heeft ie een rokers-uitvoering. En/of dat het een Duitse geleverde auto is oorspronkelijk.Quantor schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:29:
Ik heb geen wireless charging tray in mijn G20 en dus ook geen icoon op die plek!
No idea verder.
Als jij zelf niet de eerste eigenaar bent, kan de vorige eigenaar natuurlijk altijd los van de optielijst getracht hebben dit zelf toe te voegen aan de auto. Je zou het altijd even na kunnen laten kijken en mocht het er echt niet opzitten, de optie alsnog zelf toevoegen (retrofitten).Mystic Spirit schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:12:
Ik bedoel, ik zou ook geen originele inklapbare BMW trekhaak moeten hebben volgens de optielijst... toch zit die er.
[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 22-12-2021 12:41 ]
OTA doet hij blijkbaar alleen het hoofdland of iets dergelijks. Wil je volledige kaart updaten moet dat via USB. Je hoofd kaart loopt daardoor nog behoorlijk achter als je dit nooit handmatig gedaan hebt.Saven schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:16:
Alright, hoewel ik al een aantal jaar in een heerlijke G30 rijd (de comfortstoelen zijn de beste autostoelen ooit, maar echt) heb ik me nooit echt erg verdiept in alle softwarezaken
[Afbeelding]
In uw BMW met chassisnummer -XX- verloopt vandaag de volgende BMW ConnectedDrive dienst: Map update, USB Map Update
Dat is verder duidelijk, maar toch lijkt iets niet helemaal gestroomlijnd wat betreft het versienummer, of ben ik nu gek?![]()
In uw BMW met chassisnummer -XX- verloopt vandaag de volgende BMW ConnectedDrive dienst: Real Time Traffic Information, BMW Connected+, Intelligent Voice Assistant, BMW Online, On-Street Parking Information, Concierge Services
Heb daar verder niet naar omgekeken, miste er niet echt wat aan. Concierge Services bijvoorbeeld nooit gebruikt(iemand anders wel?). Connected+ bestaat volgens mij niet eens meer (standaard in de My BMW app?), en RTTI zat standaard bij de Navigation Professional als ik me niet vergis - die informatie krijg ik namelijk nog wel gewoon.
RTTI zit niet standaard in navi prof. Moet je wel dergelijk voor bijbetalen. Echter als RTTI niet meer werk krijg je nog wel gewoon verkeersinfo via TMC. dat is echter een stuk onnauwkeuriger.
Je kun vrij makkelijk zien of je RTTI nog werk, als je ook op kleinere wegen een groene/oranje/rode markering hebt op wegen in je kaartweergave. net als bij google maps zegmaar.
Dat staat toch ook op de kaart of je RTTI of TMC verkeersontvangst hebt?--MP-- schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:47:
[...]
OTA doet hij blijkbaar alleen het hoofdland of iets dergelijks. Wil je volledige kaart updaten moet dat via USB. Je hoofd kaart loopt daardoor nog behoorlijk achter als je dit nooit handmatig gedaan hebt.
RTTI zit niet standaard in navi prof. Moet je wel dergelijk voor bijbetalen. Echter als RTTI niet meer werk krijg je nog wel gewoon verkeersinfo via TMC. dat is echter een stuk onnauwkeuriger.
Je kun vrij makkelijk zien of je RTTI nog werk, als je ook op kleinere wegen een groene/oranje/rode markering hebt op wegen in je kaartweergave. net als bij google maps zegmaar.
Dat zou natuurlijk heel goed kunnen. Het kan misschien ook wel zijn dat je je telefoon daar neer moet leggen voor de optimale verbinding met bluetooth en wifi voor android auto of apple carplay? Of dat het er wel op zit, maar de optie gekocht zou kunnen worden achteraf? In dat menu heb ik alleen de mogelijkheid om de grootlicht assistent te kopen, dus dat zal wel niet het geval zijn._Arthur schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:24:
[...]
Dat daar de wireless charging zit, als je die optie hebt
Dat zou kunnen, maar in dit geval niet. Ik ben officieel wel de eerste eigenaar ondanks dat het een "occasion" is. Er zit dan ook niets anders op dan er uit de fabriek al op zat.CreativeS schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:40:
[...]
Als jij zelf niet de eerste eigenaar bent, kan de vorige eigenaar natuurlijk altijd los van de optielijst getracht hebben dit zelf toe te voegen aan de auto. Je zou het altijd even na kunnen laten kijken en mocht het er echt niet opzitten, de optie alsnog zelf toevoegen (retrofitten).
Ik bedoel, ik zou ook geen originele inklapbare BMW trekhaak moeten hebben volgens de optielijst... toch zit die er.
Wellicht gemist, maar zou het niet aan jouw telefoon kunnen liggen? Heb je al eens een andere telefoon geprobeerd?Mystic Spirit schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:43:
[...]
In mijn G20 laadt mijn iPhone zonder problemen, maar een goedkopere Samsung doet het juist weer niet.
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
Zijn er niet meerdere oplaad-standaarden?
haha, mooi dat je er specifiek moet bij vernoemen dat de samsung goedkoper is dan de iphoneLeut schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:42:
[...]
Wellicht gemist, maar zou het niet aan jouw telefoon kunnen liggen? Heb je al eens een andere telefoon geprobeerd?
In mijn G20 laadt mijn iPhone zonder problemen, maar een goedkopere Samsung doet het juist weer niet.
Ik denk dat hij meer refereert aan een budgetmodel dat niet werkt vs een high-endmodel dat wel werkt. Niet dat Apple beter is dan Samsung.spank_mojoo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:05:
[...]
haha, mooi dat je er specifiek moet bij vernoemen dat de samsung goedkoper is dan de iphone
Ik heb een iPhone en een Pixel 6 geprobeerd. Beide doen niks...Leut schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:42:
[...]
Wellicht gemist, maar zou het niet aan jouw telefoon kunnen liggen? Heb je al eens een andere telefoon geprobeerd?
Ja die zijn er, maar de optie in de BMW zou gewoon volgens de Qi standaard moeten werken.Firestorm schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:04:
Zijn er niet meerdere oplaad-standaarden?
Had paar dagen geleden een 330i als leenwagen, had ook dat icoontje, deed niets.Mystic Spirit schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:16:
[...]
Ik heb een iPhone en een Pixel 6 geprobeerd. Beide doen niks...
[...]
Ja die zijn er, maar de optie in de BMW zou gewoon volgens de Qi standaard moeten werken.
Is dat zo een van die opties die je later kan activeren? Gelijk stoelverwarming?
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Staat niet in het menu van opties die ik kan kopen. Daar staat alleen grootlicht assistent. Verder kan ik in mijn geval niet software matig upgraden.
Ik heb een G21 330i waarbij de draadloze oplaadfunctie met een iPhone 13 Pro prima werkt. Ik heb dan wel optie: S6NW Telephony with wireless chargingSnake schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:17:
Had paar dagen geleden een 330i als leenwagen, had ook dat icoontje, deed niets.
Is dat zo een van die opties die je later kan activeren? Gelijk stoelverwarming?
Functie is niet achteraf aan t schaffen; althans, niet zover ik weet. Retrofitten mogelijk weer wel
Wegens chiptekort is de wireless charging nu ook niet te bestellen / leveren.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Het is goed dat de G serie flink in basisprijs is gestegen. Want anders werd het nog moeilijk om met al deze beperkingen in opties een "dure" BMW te bestellen
.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?