Toon posts:

Het grote BMW-topic #14 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 137 138 139 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• CreativeS
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

CreativeS

#RespectYourElders (BMW)

Domih schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:34:
Welke ETK is dit? Ik gebruik die van het AOS portaal van BMW, maar daar staan geen motoren in, en moet regelmatig motoronderdelen zoeken
https://www.realoem.com/bmw/nl/select

Tot eind 2019.

• Mrlten
  • Registratie: februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Korkss schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:05:
Vraagje, ik heb een bmw 120i uit 2016 op het oog. Nu zag ik vd week een stage 1 tuning wat ca 80/90pk en wat koppel zou opleveren. Ben totaal niet thuis in dit, maar leek me wel gaaf. Stel ik zou dit doen, heeft dit veel effect op andere onderdelen op de auto (slijtage en reparatie kosten) voor de toekomst?
Ligt er helemaal aan hoe je er mee rijdt. Als 'warm rijden' je niets zegt en je hebt een rechter schoen gemaakt van lood, dan moet je het niet doen.

Ik heb mijn auto getuned met Bootmod3 (320i) en ik vind het vooral fijn om wat meer kracht onder in te hebben. Het zal vast voor iets meer slijtage zorgen. Ik rij in ieder geval (ook voor de tune) de auto goed warm, ga niet plankgas geven bij een stationair toerental en heb volgens mij maar 2x de volledige +70 a 80pk los gelaten.

Is het trouwens een handbak of een automaat wat je op het oog hebt?

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 17:49

Snake

Los Angeles, CA, USA

Iemand hier ervaring met een M240i xDrive convertible die gewoon wat te comfortabel voelt in de bochten.

Mijn E88 MSport 135i was een pak stijver.

Nu zit ik te zoeken naar sway-bars maar die worden ofwel niet gemaakt voor de convertible, of voor de convertible xDrive…

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• RAAF12
  • Laatst online: 03:48
CreativeS schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:48:
[...]

De eerste 6 maanden (met uitzondering van januari en mei, dan kreeg je sowieso een N13) bestond zelfs de kans dat je of een N13 of een B48 kreeg... zowel F20 als F21. Vanaf juli sowieso een B48, maar ook dat kon nog afhangen van de voorraad. Maar dat heb je met vele modellen... voorlopers van een LCI, die wel de LCI goodies hebben en zo. Zoveel versies.

[Afbeelding]
Blijkbaar zijn ze in maand 6 de motoren gaan vervangen door het nieuwe type. Moet je geluk hebben dat je een auto hebt van het einde van de maand....

• FabiandJ
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Snake schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:36:
Iemand hier ervaring met een M240i xDrive convertible die gewoon wat te comfortabel voelt in de bochten.

Mijn E88 MSport 135i was een pak stijver.

Nu zit ik te zoeken naar sway-bars maar die worden ofwel niet gemaakt voor de convertible, of voor de convertible xDrive…
Kan je niet de sway-bars pakken van de M240i (non-convertible), volgens mij moet dat gewoon passen..?
Dinan heeft ze zo te zien gewoon: https://www.pelicanparts..../BMW_15046_SUSPRF_pg1.htm

En wat bedoel je met comfortabel precies? Is een upgrade van je veren/dempers niet een beter idee bijvoorbeeld een mooie schroefset? Mijn auto M135i werd compleet anders door het vervangen van de standaard veren & dempers voor een setje Eibach Pro-Street-S.

[Voor 39% gewijzigd door FabiandJ op 27-10-2021 15:59]

• Bram®
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 01-12 02:52
Korkss schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:05:
Vraagje, ik heb een bmw 120i uit 2016 op het oog. Nu zag ik vd week een stage 1 tuning wat ca 80/90pk en wat koppel zou opleveren. Ben totaal niet thuis in dit, maar leek me wel gaaf. Stel ik zou dit doen, heeft dit veel effect op andere onderdelen op de auto (slijtage en reparatie kosten) voor de toekomst?
Dat hangt er erg vanaf hoe je hem belast. Als je je auto behoorlijk belast, ja, dan gaat hij sneller stuk. Als je zo betrouwbaar mogelijk wilt rijden: niet doen. Als je het voor de lol doet en evt schade accepteert: waarom niet?

Ondanks dat het blok hetzelfde lijkt, slechts softwarematig geknepen lijkt en het een turbotorretje meer/minder lijkt, zijn de verschillen toch wat fundamenteler van aard.
Dit is in dit stuk door een motorontwikkelaar van BMW toegelicht: https://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=746891

Daarom heb ik besloten om maar wat meer uit te geven voor een fabrieks-af krachtiger blok te gaan. Als je een rebuild of swap moet doen als gevolg tuning, zit je misschien al op hetzelfde bedrag had je de fabrieks-af krachtiger variant gekocht, plus je bent je auto ook nog geruime tijd kwijt.

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:05

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Eagle Creek schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:53:
[...]

Ik val er blijkbaar wel onder maar kan niet echt wijs worden wat nu het probleem is 😊
Ik val er ook onder. Zou de dealer hier nog contact over gaan opnemen?

i9 9900k @ 5,0Ghz | Synology DS1817+ | 22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

#RespectYourElders (BMW)

Tortelli schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:24:
Ik val er ook onder. Zou de dealer hier nog contact over gaan opnemen?
Je kan altijd zelf even bellen... :) Scheelt weer de vertraging door communicatie (batches) en misschien valt er direct wat in te plannen.

• pietr
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 00:32
CreativeS schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:42:
[...]

Je kan altijd zelf even bellen... :) Scheelt weer de vertraging door communicatie (batches) en misschien valt er direct wat in te plannen.
Ik heb vandaag contact gehad met ‘mijn’ dealer (Renova). Ik kon een afspraak maken, maar het was niets ernstigs. Meestal wordt dit soort meldingen aangepakt tijdens een onderhoudsbeurt. Daar heb ik nu ook voor gekozen, dat is bij mijn 330i over zo’n vijf maanden.

• PSYch0landeR
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 01-12 23:10

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

com2,1ghz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:48:
[...]

Ik heb dus parkeersensoren geplaats aan de voorzijde met de retrofit kit van BMW. Alles op originele wijze aangesloten op de juiste modules. Het enige wat openstaat is het activeren van de PDC aan de voorzijde. Nou heb ik ook Vgate met Bimmercode, echter kan je deze optie niet aanzetten ermee :'(
Ik kan je zeker hier mee helpen.

Stuur een pb of check even www.bimmercodes.nl ;)

VO coding is niet mogelijk via de Bimmercode app.

BMW G31

• PSYch0landeR

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

itsalex schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 23:56:
@Pannencouque
Ik had ook een proefrit met een andere BMW 520I en daar viel mij op maar ook bij mij, als je het dak verder dan standaard naar achteren doet (er is nog één stand verder open na automatisch) dan gaat het dak niet meer automatisch dicht. Dat komt door het windscherm, die moet je dan naar beneden drukken totdat het glazen paneel er een stukje over is en deze naar beneden houdt, en dan gaat het dak weer dicht. Ik weet niet of dat een feature is of veiligheid maar tijdens rijden is dat erg vervelend als je het windscherm moet dichtdrukken en op tijd je hand moet wegtrekken.
Daar is een software update voor geweest, ik had vorig jaar het zelfde bij mij de motor is te gevoelig voor weerstand als het warmer is gaat die windvanger te stroef en denkt de motor dat je hand er tussen zit.

Software van 20-7 fixed dat mijne had eerste 20-3 waar het nog in zat.

BMW G31

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16:11
Het wordt weer kouder, dus 'noodoproep niet beschikbaar' komt ook weer terug met alle vervelende bijeffecten :/.

Het is begin dit jaar ook al voorbij gekomen, maar weet iemand inmiddels of deze hele functie eruit gecodeerd kan worden (of anderszins opgelost)?

'Reparatie' (lees: het vervangen van het batterijtje zodat deze weer 3 jaar meegaat) kost schijnbaar tussen de 600 en 900 euro.

Die hele functie kan me gestolen worden dus volledig uitschakelen geniet de voorkeur.

iRacing Profiel

• Domih
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 17:10

Domih

Domih.

alexbl69 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:52:
Het wordt weer kouder, dus 'noodoproep niet beschikbaar' komt ook weer terug met alle vervelende bijeffecten :/.

Het is begin dit jaar ook al voorbij gekomen, maar weet iemand inmiddels of deze hele functie eruit gecodeerd kan worden (of anderszins opgelost)?

'Reparatie' (lees: het vervangen van het batterijtje zodat deze weer 3 jaar meegaat) kost schijnbaar tussen de 600 en 900 euro.

Die hele functie kan me gestolen worden dus volledig uitschakelen geniet de voorkeur.
Uitcoderen gaat niet zover ik weet omdat het een veiligheidsfeature is.

Batterijtje kost €80,-. Gewoon zelf doen. Valt volgens mij wel mee (hemel loshalen)

Welke auto heb je? Zal eens een handleiding opzoeken

[Voor 3% gewijzigd door Domih op 28-10-2021 10:09]

Apple Carplay/Android Auto en originele retrofits voor BMW: Ndh.nu - Facebook.com/ndh.nu

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

#RespectYourElders (BMW)

"Man in BMW aan verwondingen overleden na noodlottig eenzijdig ongeval. Het duurde uren voordat de auto gezien werd."

Tja, het was maar een veiligheidsfeature. Al zullen velen de 'mening' "Het is zo duur." wel met je delen omdat ze niet even doordenken aan wat er zou kunnen gebeuren :+

• alexbl69
Domih schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:09:
[...]

Uitcoderen gaat niet zover ik weet omdat het een veiligheidsfeature is.

Batterijtje kost €80,-. Gewoon zelf doen. Valt volgens mij wel mee (hemel loshalen)

Welke auto heb je? Zal eens een handleiding opzoeken
G32 640i uit 2018

iRacing Profiel

• Raptar
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 15:42

Het vervelende is dat de klacht kan verergeren. De noodaccu is voor meer verantwoordelijk dan alleen de SOS-noodoproep uitzenden bij een ongeval. Zo wordt ook via dit onderdeel de GPS locatie bepaling vastgesteld. Alsnog niet dramatisch, maar wel vervelend als het niet meer werkt.

• Domih

Domih

Domih.

CreativeS schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:49:
[...]

"Man in BMW aan verwondingen overleden na noodlottig eenzijdig ongeval. Het duurde uren voordat de auto gezien werd."

Tja, het was maar een veiligheidsfeature. Al zullen velen de 'mening' "Het is zo duur." wel met je delen omdat ze niet even doordenken aan wat er zou kunnen gebeuren :+
Nog nooit zo'n bericht gezien, ondanks dat 90% van de auto's op de weg zo'n functie niet heeft

Apple Carplay/Android Auto en originele retrofits voor BMW: Ndh.nu - Facebook.com/ndh.nu

• Spollie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14:57
Domih schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:17:
[...]

Nog nooit zo'n bericht gezien, ondanks dat 90% van de auto's op de weg zo'n functie niet heeft
https://www.rtlnieuws.nl/...luk-hoe-kan-dat-nederland

• Domih

Domih

Domih.

Oh, heel recent zelfs..

- teruggetrokken om mensen niet op stang te jagen -

[Voor 26% gewijzigd door Domih op 28-10-2021 11:39]

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

#RespectYourElders (BMW)

Velen denken dat ze nooit wat zal gebeuren. Dat ze ook controle hebben over wat anderen hun ook aan kunnen doen of in gang zetten met de gevolgen voor een ander. Maar goed, daar zullen de meningen (zoals altijd in bepaalde kringen, uch uch) wel over verschillen en het boeit mij eerlijk gezegd totaal niet wat hun mening daarover is. Ik zou het verschrikkelijk vinden om te moeten zeggen: "Told you so!" (om wat lousy eurootjes).

En ja, dat zoveel auto's de functie niet hebben... is ook zo'n drogreden. Je zal het maar net wel hebben en het werkt niet. Hoe ironisch! - dat laatste maar weggehaald voordat er snowflakes wakker worden - <- en daarmee doel ik op niemand voordat iemand zich daar weer over aangesproken voelt...

[Voor 16% gewijzigd door CreativeS op 28-10-2021 12:09]

• Spollie
Ik vind het overigens wel kwalijk dat bij een auto van 3 jaar oud dit systeem al niet meer werkt en dit ook niet meer onder garantie valt.

• PSYch0landeR

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

Spollie schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:14:
[...]

Ik vind het overigens wel kwalijk dat bij een auto van 3 jaar oud dit systeem al niet meer werkt en dit ook niet meer onder garantie valt.
Blijven batterijen helaas, gemiddelde batterij krijgt een garantie van 6maanden helaas.

BMW G31

• Eagle Creek
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17:41

Eagle Creek

Breathing security

PSYch0landeR schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:59:
[...]

Blijven batterijen helaas, gemiddelde batterij krijgt een garantie van 6maanden helaas.
Die garantie en levensduur is prima, het probleem zit in de exorbitant hoge vervangingkosten. Je zou hier toch bijna een soort zaak van willen maken.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

#RespectYourElders (BMW)

Ik snap ook niet dat ze die batterij niet in de dakunit boven de spiegel doen… daar komt al heel veel samen. Alarmsensoren, verlichting, kabels uit de binnenspiegel. Dan is het enkel de zonnekleppen even los, plastic houders voor de kleppen eruit schroeven en dakunit vanachter de dakhemel naar onderen duwen.

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Gevalletje garantie?

Denk eraan als je het laat wegnemen dat je de verzekering op de hoogte moet brengen.

• alexbl69
Als ik zo rond kijk op internet is het geen garantie. 'Gewoon' een domme constructie waar we hier al eerder op in zijn gegaan.

Het kan nog veel beroerder, als je batterijtje bij de Volkswagen ID4 leeg raakt heeft dat nog veel meer impact :) .

iRacing Profiel

• NLKornolio
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 17:20

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Heb sinds kort een 530d uit 2015, 2 jaar garantie vanuit bmw toen ik hem kocht grote beurt gehad waar ook de remmen vervangen zijn. Nu ben ik 9k km verder en krijg ik de melding nog 1800km en dan moeten de remmen al weer vervangen worden, zou dit in de garantie vallen want je hoort 50k km met zulke remmen te kunnen doen.

Low Key Gaming

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Lijkt mij typisch een slijtageproduct. Je hebt recht op garantie als zij niet kunnen aantonen dat het geen ondeugdelijk product is en de slijtage niet van intensief gebruikt komt.

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 14:18
NLKornolio schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:03:
Heb sinds kort een 530d uit 2015, 2 jaar garantie vanuit bmw toen ik hem kocht grote beurt gehad waar ook de remmen vervangen zijn. Nu ben ik 9k km verder en krijg ik de melding nog 1800km en dan moeten de remmen al weer vervangen worden, zou dit in de garantie vallen want je hoort 50k km met zulke remmen te kunnen doen.
De blokken neem ik aan? Al lijkt 11K km me nog bizar.

Polestar 2 ‘20 | AWD | Performance | Pilot | Plus | Void - BMW R1200GS Rallye '17 - VW e-Golf ‘20

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:20
Remmen zijn slijtageonderdelen, daar ga je geen garantie op krijgen. :+ Hoewel 9k erg kort is kan het wel... >:)
Drie opties:
De service-interval is niet gereset waardoor de auto denkt dat er nog versleten remmen op zitten
Tijdens de aflevering zijn de remmen voor vervangen en nu is achter aan de beurt, of vice versa....
Bij de afleverbeurt zijn er helemaal geen remmen vervangen... :/

• Domih

Domih

Domih.

Als je mij de laatste 7 tekens van je chassisnummer stuurt kan ik wel ff kijken wat er gedaan/geregistreerd is

• Accident
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15:40

Accident

's Happen

Dit heb ik ook gehad met mn 528i opeens liep de teller voor de remblokken rap terug, is toen gewoon onder garantie vervangen, Premium selection is ook 10k km geen onderhoud mogelijk heeft het daar mee te maken

• NLKornolio
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 17:20

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Accident schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:17:
[...]

Dit heb ik ook gehad met mn 528i opeens liep de teller voor de remblokken rap terug, is toen gewoon onder garantie vervangen, Premium selection is ook 10k km geen onderhoud mogelijk heeft het daar mee te maken
Thanks dat wist ik nog niet, snel even een foto gemaakt van de remmen en km stand kan ik ze met een gerust hart laten vervangen.

@Domih nog even gekeken waren blijkbaar de voorste remmen die vervangen waren. Al stonden bij de achter remmen ook nog 30k ipv 10k km. Zal even mijn vin sturen ben wel benieuwd wat of er vreemde zaken met de auto gebeurd zijn zag namelijk ook een verf druiper op de achterbumper lopen.bedankt voor het aanbod.

Low Key Gaming

• Domih

Domih

Domih.

Ik zie uiteraard alleen wat de dealer genoteerd heeft. En in Nederland noteren ze niet zo veel, in Duitsland wel heel uitgebreid. Zelfs het wisselen van een wielenset of een poetsbeurt

• Mystic Spirit
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 10:18

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik ben op zoek naar een set winterwielen voor mijn Z4 G29 en ben een beetje alle sites aan het afstruinen voor een goede deal.

De keuze gaat tussen de styling 799M (daar staat hij in de zomer ook op) of de 770.
Even los van het prijsverschil vroeg ik mij af wat het verschil in breedte van de band doet in de sneeuw of andere winterse omstandigheden. In mijn hoofd zit dat je in de winter beter smallere banden kan hebben omdat het beter door de sneeuw etc "snijd" of is dat een broodje aap verhaal? Wat zijn jullie ervaringen?

offtopic:
PS: vandaag trouwens mijn oude winterwielen van de Z4 E89 verkocht. Van dat geld kan ik nog niet eens 1 winterwiel kopen voor de G29 :X

• PSYch0landeR

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

Klopt je wil eigenlijk in de sneeuw zo smal mogelijke banden omdat er dan meer druk op zit.

Desondanks zit er in de winter onder mn G31 gewoon 275 breed :P

BMW G31

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Dus toch geen broodje aap :) De 770 zijn 225 en 255 breed en de 799M 255 en 275 breed. Ik heb geen zin om in de winter ergens te staan malen, maar vraag me een beetje af of die 20mm echt veel verschil maakt...

Onder de E89 had ik zowel voor als achter 225 breed, maar dat lijkt inmiddels de minimale breedte voor de vooras. Alle wielen lijken breder geworden te zijn... Neig ernaar om gewoon de mooiste te kiezen en me iets minder druk te maken over de breedte 8)

• THM0
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 01:14
Breedset is niet helemaal ideaal in de sneeuw omdat de achterwielen niet door de sporen van de voorwielen passen. Of dat in NL een groot probleem is, is een andere vraag.

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
In Frankrijk heb ik gemerkt dat de navigatie te snel aangeeft met de melding nu naar rechts/afslaan terwijl de afslag 1 afslag later is. Daardoor zijn we een aantal keren verkeerd gereden. Ook heb gemerkt dat de navigatie dat de snelste route vooral in Frankrijk vaak de traagste is terwijl de ecopro route dan weer sneller was. We hebben veel problemen met de navigatie gehad in Frankrijk en zeker met vaak de opbrekingen door werkzaamheden waardoor het systeem in een loop kwam en zelf geen andere route meer kon berekenen. De enige manier was Google Maps of de hele stad verlaten en dan via de de buitenring naar de andere kant rijden.
Wat wel geweldig is, automatisch grootlicht. Met de mist kon je perfect zien wat de koplampen deden dus meesturen in de bochten, bij tegenliggers één koplamp uitschakelen of minder fel zetten en toch rechts grootlicht aanlaten, alvast de bochten verlichten en zeker op de donkere wegen was dit een verademing. Je kon mooi zien hoe het systeem meedraaide met het stuur of alvast het licht activeerde voor de volgende bocht en iets instuurde.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• PSYch0landeR

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

Dat was dus ook mijn reden, in Nederland rij je maar zo weinig in de sneeuw, en het is ook niet dat brede banden geen grip hebben het blijven winterbanden en je rijd ook zat met droog weer en dan heb je natuurlijk wel voordeel van breder rubber.

Sneeuwkettingen op die brede maten is wel wat lastiger en duurder, vaak kom je dan ook op loopvlakkettingen uit.

BMW G31

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Goed punt van de verschillende breedtes voor en achter @THM0 daar had ik nog niet over nagedacht, maar BMW lijkt zelf ook geen breedsets te verkopen voor de winter. Daar moet ik nog even over nadenken...

@PSYch0landeR sneeuwkettingen anders dan loopvlak kettingen op lichtmetaal zijn sowieso geen aanrader... Dan beschadig je de velgen makkelijk. Was dus niet van plan om er kettingen op te zetten eigenlijk. Komt natuurlijk ook maar heel weinig voor dat je kettingen nodig hebt. Ook als je naar de wintersportgebieden gaat.

• PSYch0landeR

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

Bij mij zit er een originele breedset winter 768m onder, enige wat daar dus als waarschuwing stond is dat er geen sneeuwkettingen op zouden passen. Dat los je dus op met loopvlak kettingen.

Dus het kan wel degelijk :)

[Voor 43% gewijzigd door PSYch0landeR op 02-11-2021 10:37]

BMW G31

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

#RespectYourElders (BMW)

Mystic Spirit schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:17:
Goed punt van de verschillende breedtes voor en achter @THM0 daar had ik nog niet over nagedacht, maar BMW lijkt zelf ook geen breedsets te verkopen voor de winter. Daar moet ik nog even over nadenken...
Er worden zeker wel breedsets voor de winter aangeboden, maar vaker worden er smalsets (van breedsets) voor de winter aangeboden. Ikzelf heb nog een antieke set Style 162 Smal op zolder liggen (de breedset zit op de auto van mijn vriendin). Iedereen weet dat dit gewoon 2x een set voorvelgen (8"x18") is, maar even scrollen op de site van Ekris en je ziet enkele breedsets met winterbanden staan.

Bijvoorbeeld:

Smalset 663M: https://bmwshop.ekris.nl/...-19-inch-g30-ekriswebshop

Breedset 663M: https://bmwshop.ekris.nl/...-g30phev-g31-ekriswebshop

[Voor 9% gewijzigd door CreativeS op 02-11-2021 10:54]

• twodigits
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 10:47
Ik zie dat Mini/ BMW regelmatig wat wijzigt aan de pakketten. Sinds een paar maanden zitten de sportstoelen in het business line plus pakket, daarvoor niet. En als je nu een 330e/ 320e bestelt krijg je in de businessline plus ineens geen laserlights meer maar wel hifi audio.

We hebben ook een Mini model 2021 business line en daarvan zijn de pakketten ook net even anders als je nu een nieuwe bestelt, wel/ geen HUD en stoelverwarming.

Chiptekort dat dit stuurt of is dit de normale gang van zaken ?

• PSYch0landeR

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

Voornamelijk chip tekorten, daarvoor waren nooit zoveel grote wijzigingen in de pakketten.

[Voor 3% gewijzigd door PSYch0landeR op 03-11-2021 21:14]

BMW G31

• TripleQ
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
Misschien een leuke tip voor de mensen die Domoticz gebruiken
Met deze plugin kan je in Domoticz van alles bijhouden over je BMW. Bijvoorbeeld ook je dagelijks hoeveelheid gereden kilometers, hoelang het nog duurt voordat de accu is opgeladen, kilometer standen etc...

Je kan hiermee zelf scripten dat de auto moet toeteren (of knipperen) als de hybride accu is volgeladen, maar of de buren dat zo leuk vinden... :9

• Tortelli

Tortelli

Mystic Spirit schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:44:
Ik ben op zoek naar een set winterwielen voor mijn Z4 G29 en ben een beetje alle sites aan het afstruinen voor een goede deal.

De keuze gaat tussen de styling 799M (daar staat hij in de zomer ook op) of de 770.
Even los van het prijsverschil vroeg ik mij af wat het verschil in breedte van de band doet in de sneeuw of andere winterse omstandigheden. In mijn hoofd zit dat je in de winter beter smallere banden kan hebben omdat het beter door de sneeuw etc "snijd" of is dat een broodje aap verhaal? Wat zijn jullie ervaringen?

offtopic:
PS: vandaag trouwens mijn oude winterwielen van de Z4 E89 verkocht. Van dat geld kan ik nog niet eens 1 winterwiel kopen voor de G29 :X
Zie dat Ekris hem aanbied als niet breedte set: https://bmwshop.ekris.nl/...ntal-z4-g29-ekkriswebshop

Idee dat de sets niet goedkoper zijn geworden de laatste tijd. Dacht dat ik €1700 ex betaald had voor de set van mijn G21 330i (18", 796M) wat overigens wel een breedteset is (225/255).
Pre van relatief brede banden is dat hij altijd beter zal rijden behalve in de echte sneeuw (en hele harde regen). Had op mijn oude F30 320i een relatief smalle set liggen (205 rondom), wielspin in de 2 was geen probleem (na chiptuning).

Hoe bevalt de auto? 30i was het toch?

i9 9900k @ 5,0Ghz | Synology DS1817+ | 22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Tortelli schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:42:
[...]

Zie dat Ekris hem aanbied als niet breedte set: https://bmwshop.ekris.nl/...ntal-z4-g29-ekkriswebshop

Idee dat de sets niet goedkoper zijn geworden de laatste tijd. Dacht dat ik €1700 ex betaald had voor de set van mijn G21 330i (18", 796M) wat overigens wel een breedteset is (225/255).
Pre van relatief brede banden is dat hij altijd beter zal rijden behalve in de echte sneeuw (en hele harde regen). Had op mijn oude F30 320i een relatief smalle set liggen (205 rondom), wielspin in de 2 was geen probleem (na chiptuning).

Hoe bevalt de auto? 30i was het toch?
De auto bevalt super 8) Heel blij met upgrade van de e89 naar de g29!

De set die je bovenstaand linkt zijn de 798M. Op zich ook een mooie velg maar die is er niet in Jet Black. Zelf vind ik een antraciete velg niet mooi bij een zwarte auto. Ik ga denk ik wel even contact opnemen met de Ekris om te vragen of ze van de 799M ook een niet breed set willen verkopen met 15% korting. Dan zou ik qua kosten in de buurt kunnen komen van een tweede hands breedset van een van de Duitse aanbieders.

• Tortelli

Tortelli

E89 voelt als best een oude auto aan in verhouding met een G29. Schoonvader heeft een E89 23i, mijn vader een G29 M40i.

Grootste issue van de G29 is wel het stuurgevoel, je hebt zeer weinig feedback helaas en de auto zou best een sport+ optie kunnen gebruiken voor de dempers om hem nog wat sportiever te maken imo. Aandrijflijn is top.

Mijn vader kwam van een R8 (4.2 v8 manual) wat natuurlijk wel echt en hele andere autois. Hij zocht een auto die wat rijdbaarder was wat hij in de Z4 zeker gevonden heeft overigens. Zelf mee naar Oostenrijk geweest in de zomer dit jaar met mijn vriendin, erg goeie reisauto!

• _Arthur
  • Laatst online: 16:44
Tortelli schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:42:

Idee dat de sets niet goedkoper zijn geworden de laatste tijd.
Ik heb deze set onder mijn G21 330i in de winter. In 2020 heb ik hier 2045.- voor betaald. Dus de prijs is nu zelfs 5 hele euros minder dan een dik jaar geleden ;)

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

#RespectYourElders (BMW)

Het is wel een breedset (de velg zelf), alleen hebben de 4 banden dezelfde maten. Jammer dat ze er geen officiële smalset van hebben gemaakt, maar dat zal wel iets estetisch zijn omdat het ET getal van de achtervelg 8mm scheelt met de voorvelg.

Zoals hier duidelijker valt te lezen: https://www.leebmann24.de...12462581-36112462582.html

[Voor 4% gewijzigd door CreativeS op 04-11-2021 12:07]

• maarten_v
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 11:09
Iemand ooit zoiets meegemaakt?
Is niet helemaal bekend hoe het is gebeurd, maar waarschijnlijk was de fan kapot van mijn E46 M3 waardoor die scheef is gaan staan, en heeft dat zoveel vibraties in het blok veroorzaakt bij gas geven dat het bevestigingspunt van de pomp is afgebroken.
Wordt een lastig verhaal om te fixen omdat het het motorblok zelf is, gemaakt van gietstaal.

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 17:11
@maarten_v ik vrees dat het een total loss is

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 17:59
Total loss? Ik mag aannemen dat een E46 M3 wat meer waard is dan de kosten van een bevestigingspuntje lassen...

Als de scheur door het hele blok loopt is dat natuurlijk een ander verhaal, maar dan zal de fan vast en zeker ook niet de oorzaak zijn.

- knip -

• maarten_v
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 11:09
Ja hij is niet zo snel total loss, hij zou het nog waard zijn om een ander motorblok te kopen en die er in te zetten, ook al kost dat zo'n € 10.000.
Maar als het te lassen zou zijn zou dat natuurlijk mooi zijn. Deze breuk is het enige wat er aan de hand is.

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 17:59
@maarten_v Het zal zeker een mogelijkheid zijn maar het is wel specialistenwerk.
Als je in de automotive tak moeite hebt iemand te vinden zou ik zeker een visje uitgooien in de scheepvaart, daar komen zulke klusjes wat vaker voor.

- knip -

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

#RespectYourElders (BMW)

maarten_v schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:32:
Iemand ooit zoiets meegemaakt?
Is niet helemaal bekend hoe het is gebeurd, maar waarschijnlijk was de fan kapot van mijn E46 M3 waardoor die scheef is gaan staan, en heeft dat zoveel vibraties in het blok veroorzaakt bij gas geven dat het bevestigingspunt van de pomp is afgebroken.
Wordt een lastig verhaal om te fixen omdat het het motorblok zelf is, gemaakt van gietstaal.
Je zou even contact kunnen opnemen met Autobedrijf Rap en info vragen. Of Autobedrijf Gijsbertsen, MTB Autoservice Westervoort en Offenga.

Come to think of it... er is nog wel iemand en misschien weet hij nog een oplossing.

Patrick van PMotorsport

Wel bijzonder hoor... dit euvel!

Oh en een rondje Google levert ook wat op: https://www.lasklus.nl/gietijzer-lassen.html (voor zakelijk en particulier, inclusief motorblokken ;))

[Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 06-11-2021 12:20]

• --MP--
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 17:00
BMW remmerij en ik zijn geen vrienden...

Bij mijn E90 vlak voor de zomervakantie ooit de remblokken willen vervangen, verkeerde type geleverd, nieuw levering zou 4 dagen duren terwijl ik 3 dagen later op vakantie wilde met die auto.
Wel opgelost met oem blokken uiteindelijk maar was even lichte paniek toen.

Nu met wisselen naar winterbanden dacht ik bij de F36 ook schijven en blokken voor mee te pakken. Netjes bij leebmann op chassis nummer opgezocht...monteren en... Toch fout... 340mm ipv 370mm.

En al een paar weken geleden besteld, dus nog maar afwachten of ze terug kunnen.

Ik heb toch het gevoel dat er bij andere merken een stuk minder varianten zijn voor 1 auto

• Eric Z
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 01-12 21:59
Valt wel mee, als je zelf bestelt goed controleren wat je afneemt en wat je in bezit hebt, realoem is daar ideaal voor.
Vaak wel redelijk wat opties inderdaad bij bmw, 1chassis met veel motor uitvoeringen en dus ook verschillende remmen.

Wij hebben een Chrysler gehad, dat was meestal ook pas de tweede levering de juiste set remblokken. Of een NL’se dealer die hele andere intervallen aanhoud dan de Britse dealer als het gaat om het vervangen van de distibutieriem.

• Smotske
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 29-11 22:46
--MP-- schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:47:

Ik heb toch het gevoel dat er bij andere merken een stuk minder varianten zijn voor 1 auto
ebay.de al eens geprobeerd? Die pakt in mijn ervaringen wel de juiste spullen, voor autos met opties.

• zunrob
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 00:24
Mijn F20 is voorzien van het sport stuurwiel met daarin ook motor van lane assist. Dit zou als het goed is betekenen dat het stuur ook voorzien is van de verwarmingselementen. Helaas is deze optie niet af fabriek gekozen. Retrofit is in dit geval relatief makkelijk: schakelaar erop en aansluiten, en vervolgens coderen. Er is een how to te vinden voor o.a. de F30, welke volgens mij 1 op 1 toepasbaar is. Het coderen vind ik echter een beetje spannend, omdat ik ergens las dat het het beste is om "alle modules te coderen". Iemand hier die deze retrofit al eens heeft uitgevoerd?

• cyntax
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 17:11
@zunrob ik heb dat gedaan met mijn F30. Wel van te voren gecontroleerd of het verwarmingselement wel echt aanwezig was. Schijnbaar zijn er wel sport stuurwielen met alleen een lane assist motor en zonder het verwarmingselement dus.

Coderen heb ik gedaan met Bimmercode, wel in expert mode moeten doen. Dit zijn de instellingen:

FEM_BODY
3140 PFLinSteeringWheel
CODDT_BYTE_00_SZL_LIN = LHZ_aktiv
LIN_VARIANTE_LRE = lre_tlc_lhz
LIN_VARIANTE_SZL = szl_4Band
LRE_Verbaut = aktiv

Merendeel stond in mijn BMW trouwens al goed vreemd genoeg.

• --MP--
Smotske schreef op woensdag 10 november 2021 @ 00:22:
[...]

ebay.de al eens geprobeerd? Die pakt in mijn ervaringen wel de juiste spullen, voor autos met opties.
Hmmm daar zie ik meestal door de bomen het bos niet meer. Plus dat ik liever besteld bij een aanbieder die ik ken. Via ebay schijnt toch wel e.e.a. aan namaak "brembo"etc. verkocht te worden.

gelukkig mogen ze gewoon terug naar leebmann, ondanks dat ik ze al een paar weken had liggen. Afgezien van de extra verzendkosten is het probleem dus al weer opgelost.

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:25
Vraag voor iemand met een E9x met ACC, is deze uit te schakelen zodat het een gewone cruise-control wordt? Ik reed laatst in een F3x en hier was het mogelijk door de knop wat langer in te drukken.

ACC is mooi voor op een 80km weg, maar op de snelweg ben ik er niet zo fan van. Als het uit te schakelen is, heb je mooi het beste van beide.

[Voor 6% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 10-11-2021 11:46]

dot.blaat

• Spollie
Rostvertol-Mil schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:44:
Vraag voor iemand met een E9x met ACC, is deze uit te schakelen zodat het een gewone cruise-control wordt? Ik reed laatst in een F3x en hier was het mogelijk door de knop wat langer in te drukken.

ACC is mooi voor op een 80km weg, maar op de snelweg ben ik er niet zo fan van. Als het uit te schakelen is, heb je mooi het beste van beide.
Ja dat is mogelijk, volgens mij het schuifje op de hendel een tijdje omhoog of omlaag houden.

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

#RespectYourElders (BMW)

-- geen reactie op hulpvaardigheid, dus weg... --

[Voor 97% gewijzigd door CreativeS op 14-11-2021 13:28]

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

#RespectYourElders (BMW)

Rostvertol-Mil schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:44:

Spollie schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:30:
Ja dat is mogelijk, volgens mij het schuifje op de hendel een tijdje omhoog of omlaag houden.
En juist op een E9X is het actieve gedeelte niet uit te schakelen. En ja, ik heb net de handleiding nog even gecheckt voordat ik weer "maar wat zou roepen" ;)

Februari/maart krijg ik ACC geretrofit, gewoon omdat het kan. Eerst M3-draagarmen voor.

[Voor 5% gewijzigd door CreativeS op 10-11-2021 16:05]

• Spollie
CreativeS schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:01:
[...]

[...]

En juist op een E9X is het actieve gedeelte niet uit te schakelen. En ja, ik heb net de handleiding nog even gecheckt voordat ik weer "maar wat zou roepen" ;)

Februari/maart krijg ik ACC geretrofit, gewoon omdat het kan. Eerst M3-draagarmen voor.
Toen ik nog een E60 LCI had kon ik het adaptieve gedeelte gewoon uitschakelen, ook al stond dit niet in de handleiding vermeld. Grote kans dat dit bij een E90 ook zo is, de techniek van die auto's is identiek.

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

#RespectYourElders (BMW)

Spollie schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:23:
Toen ik nog een E60 LCI had kon ik het adaptieve gedeelte gewoon uitschakelen, ook al stond dit niet in de handleiding vermeld. Grote kans dat dit bij een E90 ook zo is, de techniek van die auto's is identiek.
Diverse verhalen via Google (Engelse en Duitse fora) dat het actieve gedeelte bij de E9X gewoon niet uitgeschakeld kan worden… dus ik ga daar ook niet vanuit.

• Pannencouque
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 07:35
Ik heb de E91 met die variant van de cruise bewust laten staan. Proefrit mee gemaakt, kon niet uit, maar systeem werkt kut. Al helemaal op de snelweg. Het was gewoon niet ver genoeg (maar dat vind ik op de F11 nog steeds).

• --MP--
Pannencouque schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:25:
Ik heb de E91 met die variant van de cruise bewust laten staan. Proefrit mee gemaakt, kon niet uit, maar systeem werkt kut. Al helemaal op de snelweg. Het was gewoon niet ver genoeg (maar dat vind ik op de F11 nog steeds).
Dat was op de F36 ook mijn eerste gedachte.
Nu ik er wat langer mee rijd gebruik ik het toch wel veel.

Echter niet volledig"zelfstandig" maar ik help zelf een beetje mee door met het gaspedaal wel zelf soms de gaten wat dicht te rijden en te voorkomen dat hij al te heftig in de remmen gaat soms.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

--MP-- schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:36:
[...]

Dat was op de F36 ook mijn eerste gedachte.
Nu ik er wat langer mee rijd gebruik ik het toch wel veel.

Echter niet volledig"zelfstandig" maar ik help zelf een beetje mee door met het gaspedaal wel zelf soms de gaten wat dicht te rijden en te voorkomen dat hij al te heftig in de remmen gaat soms.
En dan is 't geweldig rijden.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Op mijn i3 kan ik het adaptive deel uitzetten door de afstandsknop ingedrukt te houden, dan verandert ook het icoontje op het dashboard van de cruise control.

Vind het adaptive gedeelte soms goed werken maar soms ook matig, het werkt met een camera en niet met lidar waardoor hij soms voor een schaduw even van het gas gaat.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 17:51
ACC is typisch zo'n optie waar je aan moet wennen en je moet leren je enigszins aan te passen aan het systeem. Kun en wil je je aanpassen, dan is het een heerlijk systeem.
Dat betekend dus dat je je niet moet ergeren aan wat meer afstand tot je voorganger en andere weggebruikers die in dat gat duiken of een auto die afremt als je net iets te laat een inhaalactie inzet op de snelweg.

Ik maak er doorgaans een sport van om zoveel mogelijk de ACC te gebruiken, ookal werkt het vooral op lange N-wegen en snelwegen het beste.
In een file is het vooral een verademing, afgelopen vakantie in Frankrijk toch wel wat uurtjes file gehad en dat is het fijn dat de auto icm de automaat lekker zelf het werk doet.

Kun en wil je je niet aanpassen en blijf je je er aan ergeren, dan moet je geen ACC nemen. Het maakt dan niet uit of je een BMW of een ander merk hebt. Dit is nu mijn 3e auto en 3e merk met ACC, elke auto had zijn plus- en minpunten.

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

#RespectYourElders (BMW)

Brilsmurfffje schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:52:
Op mijn i3 kan ik het adaptive deel uitzetten door de afstandsknop ingedrukt te houden, dan verandert ook het icoontje op het dashboard van de cruise control.
Ja, en de F3X en nieuwer ook... maar de E9X kan het niet! Ik weet dat het op nieuwere modellen uit te schakelen is door de afstandsknop ingedrukt te houden, maar de vraag ging over de E9X Serie en dan werkt het niet. Bij de (eventueel) volgende zoektocht naar een auto wordt het meegenomen met de gewenste opties ;)
B-Real schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:40:
ACC is typisch zo'n optie waar je aan moet wennen en je moet leren je enigszins aan te passen aan het systeem. Kun en wil je je aanpassen, dan is het een heerlijk systeem.
Dat betekend dus dat je je niet moet ergeren aan wat meer afstand tot je voorganger en andere weggebruikers die in dat gat duiken of een auto die afremt als je net iets te laat een inhaalactie inzet op de snelweg.

Ik maak er doorgaans een sport van om zoveel mogelijk de ACC te gebruiken, ookal werkt het vooral op lange N-wegen en snelwegen het beste.
In een file is het vooral een verademing, afgelopen vakantie in Frankrijk toch wel wat uurtjes file gehad en dat is het fijn dat de auto icm de automaat lekker zelf het werk doet.

Kun en wil je je niet aanpassen en blijf je je er aan ergeren, dan moet je geen ACC nemen. Het maakt dan niet uit of je een BMW of een ander merk hebt. Dit is nu mijn 3e auto en 3e merk met ACC, elke auto had zijn plus- en minpunten.
Dat aanpassen aan de optie is vaak het probleem en dan krijg je klachten. Je moet wel de beperkingen weten en die staan keurig in het boekje uitgelegd. Ik rij al héél véél op de CC... en al eens getest met een E91 die ACC had en wat een verademing op de snelweg. Ook al is het systeem best wel gedateerd (de mogelijkheden zijn minder i.t.t. versies van nu), maar ik kan niet wachten tot het erop zit. Ik ben nu bezig met alle onderdelen te verzamelen. Sensor, kabel, schakelaareenheid stuurkolom, montagesteun en dergelijke heb ik al, maar ik moet ook nog een andere middengrille en sensorafdekking. Dat wordt nieuw zwart plastic, dus ik vervang ook de buitenste grilles, die een tint lichter is door ouderdom. Instrumentencluster is er klaar voor, ik heb al CC met remfunctie en auto is van voor 2007 (dus LDM aanwezig), dus het moet goed komen.

• noes
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Pannencouque schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:25:
Fyi, het is altijd nog uit te coderen, dan wordt het een 'normale' CC.

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

• SadisticPanda
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Eagle Creek schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:25:
[...]

Weet jij waar dit mee te maken heeft? Ik baalde er best wel van toen ik hierachter kwam.
Kabel van de hoogspanning die ergens verkeerd loopt en daarme geen attest afgeleverd om iets te trekken.
Monteren is op zich gewoon mogelijk. Keuring....das wat minder

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

SadisticPanda schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 20:53:
[...]

Kabel van de hoogspanning die ergens verkeerd loopt en daarme geen attest afgeleverd om iets te trekken.
Monteren is op zich gewoon mogelijk. Keuring....das wat minder
Hebben ze die kabel na de release dan nog weer verplaatst?

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Eagle Creek schreef op zondag 14 november 2021 @ 00:46:
[...]

Hebben ze die kabel na de release dan nog weer verplaatst?
Vanaf October 2019 ofzo hebben ze hem verlegd plus wat aanpassingen aan het batterij pakket.

Plaatsing is wel perfect mogelijk, ondanks die beperkingen en werkt perfect zoals (ben effe zijn Nick kwijt), bmw alles geplaatst en dan op de keuring zeggen ze njet.

Vraag me nu enkel af, staat dat op gelijkvormigheidsattest vermeld en gaat de keuring daar op af? Of hebben ze lijst van wagens waar het niet mag....

Mijn wagen is van 07/2020 en heeft geen gelijkvormigheidsattest. (Duitse import). Als die in de 0 trekgewicht valt, gaan ze dat überhaupt weten :)

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

SadisticPanda schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:57:
[...]

Vanaf October 2019 ofzo hebben ze hem verlegd plus wat aanpassingen aan het batterij pakket.
Weet je welke?

Oktober 2019 lijkt me erg vroeg overigens, volgens mij kwam die toch pas rond augustus net op de markt. Mijne is van oktober 2019.

[Voor 22% gewijzigd door Eagle Creek op 14-11-2021 20:16]

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Eagle Creek schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:12:
[...]

Weet je welke?

Oktober 2019 lijkt me erg vroeg overigens, volgens mij kwam die toch pas rond augustus net op de markt. Mijne is van oktober 2019.
Kijk wat er op je gelijkvormigheidsattest staat als je er een hebt, staat sleepgewicht normaal op vermeld

• Janter
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 01-12 23:42
Ik heb een vraagje. Ik zit hier en daar een beetje te kijken naar een auto, ben vrij nieuw in het wereldje. Zo heb ik wel eens o.a. gekeken naar een 1 serie, zodoende dat ik het even in deze topic plaats. Maar zijn de prijzen van occassions in de afgelopen tijd krankzinnig toegenomen ofzo? Ik weet dat corona een grote invloed heeft op de autobranche, maar vraag me het toch af. Ik sta er soms best van te kijken haha, vooral sportieve oude krotten met veel kilometers (150k km's) haha. Is er qua prijsontwikkeling veel veranderd in de afgelopen twee jaren?

[Voor 8% gewijzigd door Janter op 15-11-2021 14:28]

• evleerdam
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 13:06
Janter schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:27:
Ik heb een vraagje. Ik zit hier en daar een beetje te kijken naar een auto, ben vrij nieuw in het wereldje. Zo heb ik wel eens o.a. gekeken naar een 1 serie, zodoende dat ik het even in deze topic plaats. Maar zijn de prijzen van occassions in de afgelopen tijd krankzinnig toegenomen ofzo? Ik weet dat corona een grote invloed heeft op de autobranche, maar vraag me het toch af. Ik sta er soms best van te kijken haha, vooral sportieve oude krotten met veel kilometers (150k km's) haha. Is er qua prijsontwikkeling veel veranderd in de afgelopen twee jaren?
Yep, prijzen voor 2e hands auto's zijn flink gestegen. Mensen willen meer met auto's rijden ipv OV vanwege Corona en chiptekorten waardoor nieuwe auto's ook duurder zijn en langere leveringstijden hebben.

Zie bijvoorbeeld random nieuwsbericht hierover: https://www.autoweek.nl/a...-tweedehands-auto-stijgt/

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• _Arthur
  • Laatst online: 16:44
vooral sportieve oude krotten met veel kilometers (150k km's)
Zeker weten dat je naar een BMW keek? :+

Maar wat is je budget en wensen/eisen?

• noes
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Sinds wanneer is 150dkm 'veel kilometers'? Jij vindt een auto uit 2019 ook al oud zeker? :9

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

• Janter
_Arthur schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:58:
[...]

Zeker weten dat je naar een BMW keek? :+

Maar wat is je budget en wensen/eisen?
Hahaha onder andere, maar ook andere merken. Mijn wensen en eisen... eigenlijk ben ik op zoek naar een auto die mij plezier geeft. Geen A naar B auto, en ja die heb ik al geprobeerd, maar dat vond ik echt verschrikkelijk (in dit geval een Up 60PK). Ongetwijfeld een goede auto en ik vind 'm ook echt leuk eruit zien, maar de motor en het kunststof wat je letterlijk in je handen hebt... nee gewoon niet mijn ding. Ik ben op zoek naar een auto waarbij ik merk dat ik (enigszins) in de stoel word gedrukt. Bij de BMW 1-serie en Alfa Romeo Brera had ik dat, maar helaas vielen die toch af. Verder vind ik interieur niet zozeer belangrijk (in de zin hoe mooi het er uit ziet al is het mooi meegenomen als het wel mooi is), het gaat mij echt er om dat de auto power heeft en een leuke sportieve rijbeleving creeert. Verder vind ik rijden, laag op het asfalt, super! Gewicht vind ik niet zozeer belangrijk, het complete plaatje moet kloppen. Waar kijk ik naar? Voornamelijk: coupe, hatchback, cabrio of station (echter is eigenlijk enkel de Mini Clubman voor mij een serieuse station-kandidaat). Verder weet ik nog niet zo goed of ik een oudje wil of juist moet gaan voor een vrij nieuwe (2015 of jonger). Het gaat me echt om het complete plaatje.

Maargoed ik vraag me af of in deze huidige markt het uberhaupt verstandig is om een auto te kopen, gezien de markt echt totaal op zijn kop staat.
noes schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:06:
[...]

Sinds wanneer is 150dkm 'veel kilometers'? Jij vindt een auto uit 2019 ook al oud zeker? :9
Hahaha! Nee een auto uit 2019 vind ik zeker niet oud.

[Voor 12% gewijzigd door Janter op 15-11-2021 16:03]

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 14:55

Toff

FP ProMod
Janter schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:41:
[...]
Maargoed ik vraag me af of in deze huidige markt het uberhaupt verstandig is om een auto te kopen, gezien de markt echt totaal op zijn kop staat.
Een auto kopen is vrijwel nooit verstandig, maar ja, je doet het toch...

• MrFl0ppY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16:08
Het zal wellicht wat gaan normaliseren maar voorspellen is erg lastig denk ik. Zeker gezien de druk die er is en hoger gaat worden om steeds verder te gaan in het reduceren van uitlaatgassen.

Maar op korte termijn zal er weinig veranderen. Aangezien nieuwe auto's ook flink in prijs zijn gestegen en last hebben van leveringsproblemen en daarom zal ook de occasionmarkt in de kielzog worden meegetrokken.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Janter
Toff schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:29:
[...]

Een auto kopen is vrijwel nooit verstandig, maar ja, je doet het toch...
Klopt, men zegt niet voor niets dat een auto meest slechte 'investering' is ofzoiets? Maar als een auto nu een stuk duurder is dan normaal gesproken, is dat ook een stuk minder voor de handel als je 'm wilt verkopen zodra de markt weer wat stabiliseert. Bedoel... korting geven ze bijna niet en tegenwoordig is het overal betalen voor zogenoemde afleverpakketten (weet niet hoe dat vroeger was, al kan je daarover vast en zeker nog over onderhandelen. Maar goed, afleverpakketten zie ik gewoon als hele goedkope winst voor een autobedrijf/dealer). Als ik op dit forum wel eens heb gelezen dat je 10% korting op aanschafprijs kan afdingen.... nou ben bij 2 bedrijven geweest en dat ging daar echt niet op. Hierbij ging het om een autogarage en een erkende dealer.

• Toff

Toff

FP ProMod
@Janter Afdingen is een kunst. Je moet er echt plezier in hebben en hoe meer je het doet, hoe beter je erin wordt. Voor de huidige "schaarste" was 10% zeker wel haalbaar, maar je krijgt het niet zomaar. Alles telt mee, of je een vaste klant bent tot aan wat voor kleding je draagt en wat voor schoenen. Neem NOOIT je vrouw of vriendin mee en wees niet bang om weg te lopen "om er nog even over te denken", als de deal niet naar je zin is.

• Janter
Toff schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:02:
@Janter Afdingen is een kunst. Je moet er echt plezier in hebben en hoe meer je het doet, hoe beter je erin wordt. Voor de huidige "schaarste" was 10% zeker wel haalbaar, maar je krijgt het niet zomaar. Alles telt mee, of je een vaste klant bent tot aan wat voor kleding je draagt en wat voor schoenen. Neem NOOIT je vrouw of vriendin mee en wees niet bang om weg te lopen "om er nog even over te denken", als de deal niet naar je zin is.
Over kleding en schoenen doel je denk ik dat je niet te netjes moet komen haha :p? Of bedoel je juist dat je het wel moet doen om serieus over te komen oid?

Het 'over nadenken' doe ik sowieso. Ik ben geen persoon die halsoverkop iets gaat beslissen. Maar ik ben ook bij genoeg autobedrijven geweest waar ik echt met verbazing wegliep. Ik weet niet of het in het verleden ook zo was of dat het puur toeval is, maar ik merk sowieso dat bedrijven vanuit een vreemde hoek kunnen reageren (tot fel aan toe) en dat het echt verschilt hoe makkelijk je mag proef rijden. Lijkt soms, misschien is het hedendaags zelf zo, alsof de bedrijven de touwtjes in handen hebben. Beetje jammer...

Er is zoveel verschil in dit wereldje. En medewerkers bij autobedrijven die durven te zeggen dat alles op en top is en als nieuw... dan kom je bij mij al ongeloofwaardig over eerlijk gezegd.

Daarbij, je geeft aan dat afdingen een kunst is en ik geloof zeker dat de één beter is dan de ander... maar in deze markt is afdingen van 10% een absolute utopie. Het hangt van veel meer zaken af dan alleen ik of jij of iemand anders als persoon (hoe goed je er in bent). De bedrijven weten gewoon dat ze het toch wel verkopen, zeker sportief rijdende auto's die eventueel nog opvallen ook. En tuurlijk zullen er auto's zijn die al maanden op het terrein staan en waarbij het wel lukt om een leuke korting op te krijgen, maar dat zegt ook wellicht iets over de staat van die auto of hoe gewild die is.

De doorloopsnelheid is gewoon echt bizar. Ben van het weekend nog wezen kijken, gewoon in nog geen dag verkocht. Te laat haha.

[Voor 26% gewijzigd door Janter op 15-11-2021 17:55]

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 11:23
Toff schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:02:
Neem NOOIT je vrouw of vriendin mee
Mijn vriendin doet altijd juist de onderhandeling, om één of andere reden weten verkopers daar minder goed mee om te gaan en lopen we meestal met zo'n 10-15% korting weg.

Ik twijfel ook nog weer een stapje te maken. December schijnt een goede maand te zijn omdat auto's in januari weer een jaartje ouder zijn, maar dat wordt weer weggestreept tegen de huidige markt.

Een upgrade hóéft niet, maar then again, BMW rijden bestaat uit een hele reeks beslissingen die eigenlijk niet hoeven maar wel leuk zijn :)

• Toff

Toff

FP ProMod
OK, ik formuleer opnieuw:
Neem NOOIT je vrouw of vriendin mee, tenzij het de ex van @Bulder is. :+
Mrs. Toff is zo enthousiast dat de gemiddelde autoverkoper de prijs zonder dralen met 10% zou willen verhogen.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

MrFl0ppY schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:30:. Aangezien nieuwe auto's ook flink in prijs zijn gestegen
Is dat zo? Heb je daar percentages van?

• evleerdam
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 13:06

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Gaat dat in NL:
Vroeger wilden mensen op zaterdag om 10.00 uur een showroom binnenstappen en om 13.00 uur weer buiten staan met een auto
Kan je dat? Eentje die er geparkeerd staat kopen, en ermee wegrijden. In BE moet je een week wachten op de platen en verzekering.

• Toff

Toff

FP ProMod
@Snake Op zaterdag wat lastig, maar kentekens zijn in NL voertuiggebonden en verzekering kan vaak telefonisch geregeld worden.

• Flix20
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 17:40
Als je de aanmeld code hebt kan je direct de verzekering ter plekke regelen en RDW geregistreerde bedrijven kunnen zelf de overschrijving doen.
Dus je zou in theorie op een zaterdag binnen kunnen komen en diezelfde dag naar huis te rijden in je nieuwe bolide.
Toff schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:51:
OK, ik formuleer opnieuw:
Neem NOOIT je vrouw of vriendin mee, tenzij het de ex van @Bulder is. :+
Mrs. Toff is zo enthousiast dat de gemiddelde autoverkoper de prijs zonder dralen met 10% zou willen verhogen.
Toen ik met mijn vriendin bij de dealer zat om haar 500 te kopen heb ik tegen dr gezegd dat ze 'm die dag niet mocht kopen en er een nachtje over moest slapen.
De verkoper (jonge vent, net van z'n HBO commerciële economie vermoed ik) dacht kat in het bakkie totdat ze letterlijk zei: "ik mag hem vandaag niet kopen van hem". De blik in z'n ogen toen ie wist dat ie met mij aan de bak moest voor de prijs was priceless. Let wel, dit is 5 jaar geleden dus toen was 10% zeker haalbaar (15% zelfs die dag)
Janter schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:43:
[...]

Klopt, men zegt niet voor niets dat een auto meest slechte 'investering' is ofzoiets? Maar als een auto nu een stuk duurder is dan normaal gesproken, is dat ook een stuk minder voor de handel als je 'm wilt verkopen zodra de markt weer wat stabiliseert. Bedoel... korting geven ze bijna niet en tegenwoordig is het overal betalen voor zogenoemde afleverpakketten (weet niet hoe dat vroeger was, al kan je daarover vast en zeker nog over onderhandelen. Maar goed, afleverpakketten zie ik gewoon als hele goedkope winst voor een autobedrijf/dealer). Als ik op dit forum wel eens heb gelezen dat je 10% korting op aanschafprijs kan afdingen.... nou ben bij 2 bedrijven geweest en dat ging daar echt niet op. Hierbij ging het om een autogarage en een erkende dealer.
Afleverpakketten zijn inderdaad ook pure winst. Dat zit al gewoon in de verkoopprijs verrekend, zeker als het BOVAG bedrijven zijn. Dan proberen ze puur de kosten van de garantie verzekering te dekken.

Ben zelf best bedreven in het onderhandelen, maar ook ik vang momenteel gewoon bot.
2 keer dit jaar een goede auto laten staan omdat ik de prijs te hoog vond.
Bij een derde toch maar over stag gegaan. Prijs was hetzelfde als bij de andere, alleen nu geen aflever-/rijklaar kosten, grote beurt en wat preventief onderhoud(schijven/blokken rondom).
Dat zijn wel punten waar je 'winst' in kan behalen momenteel. Niet zozeer in de prijs, maar in rand zaken.

PSN: Flix20-NL

• THM0
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 01:14
Je kunt een voertuig tegenwoordig ook zelf online overschrijven in bepaalde gevallen. Dan hoef je dus niet meer naar een kentekenloket.

https://www.rdw.nl/partic...en/kenteken-overschrijven
(Onder kopje "Zo werkt online overschrijven").

• Batsgeit
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
Flix20 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:09:
Als je de aanmeld code hebt kan je direct de verzekering ter plekke regelen en RDW geregistreerde bedrijven kunnen zelf de overschrijving doen.
Dus je zou in theorie op een zaterdag binnen kunnen komen en diezelfde dag naar huis te rijden in je nieuwe bolide.

[...]

Toen ik met mijn vriendin bij de dealer zat om haar 500 te kopen heb ik tegen dr gezegd dat ze 'm die dag niet mocht kopen en er een nachtje over moest slapen.
De verkoper (jonge vent, net van z'n HBO commerciële economie vermoed ik) dacht kat in het bakkie totdat ze letterlijk zei: "ik mag hem vandaag niet kopen van hem". De blik in z'n ogen toen ie wist dat ie met mij aan de bak moest voor de prijs was priceless. Let wel, dit is 5 jaar geleden dus toen was 10% zeker haalbaar (15% zelfs die dag)
Nu kan je bij Fiats doorgaans sowieso een flinke korting regelen :+

Wbt de autoprijzen: ik hou al een jaar of twee de prijzen van F31 320d's in de gaten. Ik ben dan wel op zoek naar leuke uitvoeringen (adaptieve cruise, stoelverwarming, liefst leder) en de prijzen van de auto's zijn in die twee jaar alleen maar gestegen. Eerst kon je er een vinden voor 15k met redelijk wat kilometers, nu kruipt het richting de 20k. Bizar.
Pagina: 1 ... 137 138 139 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee