Toon posts:

Het grote BMW-topic #14 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 136 ... 139 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• sky_walker
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 01-12 04:30
Nee is gelijk aan de 330e. Zelfde e motor en zelfde accupakket.

• twodigits
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 10:47
Ik zit net de offerte van de 320e nog eens door te nemen, zie ik bij toelaatbaar aanhangergewicht ongeremd 750kg staan, maar bij trekgewicht maximaal 530kg staan. Zou net genoeg zijn voor mij maar houdt niet over.
Op diverse websites gaat men er overigens vanuit dat deze auto's geremd 1500 kg mogen trekken, maar dat klopt volgens mij ook niet.

Hoe zit dat bij anderen, wat staat er bij mensen met een 320e/ 330e op het kentekenbewijs?

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:20
Volgens de BMW website 1500|1600|1800 voor een 320e|320i|320d.

• Eagle Creek
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14:43

Eagle Creek

Breathing security

Dan is dat veranderd want de 330e mocht 750. En voorheen niets zelfs.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• sky_walker
twodigits schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:58:
Ik zit net de offerte van de 320e nog eens door te nemen, zie ik bij toelaatbaar aanhangergewicht ongeremd 750kg staan, maar bij trekgewicht maximaal 530kg staan. Zou net genoeg zijn voor mij maar houdt niet over.
Op diverse websites gaat men er overigens vanuit dat deze auto's geremd 1500 kg mogen trekken, maar dat klopt volgens mij ook niet.

Hoe zit dat bij anderen, wat staat er bij mensen met een 320e/ 330e op het kentekenbewijs?
Kenteken bewijs 320E (aug 21)
- geremd 1500kg
- ongeremd 750kg

• twodigits
Dank je voor het nakijken @sky_walker . Ik zie het ook zo op de BMW website staan zoals @jadjong ook aangaf. Morgen even dealer bellen.

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16:35
Heeft iemand hier ervaring met het coderen van BMW met ENET en E-Sys?
Ik heb een F30 320i 184pk met CIC systeem.

Ik krijg de boel niet correct opgezet. Ik heb E-Sys 3.27, met een valide .est. de psdzdatalite bestanden heb ik ook gedownload.
Wanneer ik verbinding maak met mijn auto, dan zie ik de hele lijst met modules. Op het moment dat ik die module wil uitlezen dat zie ik een lijst met mapjes met een oplopend nummer en daarachter “.” Iets als “3000 -.” In plaats van de punt zou de naam van de optie moeten staan.
Foto van internet:

Overal lees ik dat dit komt vanwege de psdzdata maar ik krijg het niet werkend.
De Tokenmaster pro versie 2 heb ik geprobeerd maar die geeft een fout bij het opstarten van E-Sys.
Iemand een idee?

[Voor 24% gewijzigd door com2,1ghz op 17-10-2021 14:36]

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

twodigits schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:05:
Dank je voor het nakijken @sky_walker . Ik zie het ook zo op de BMW website staan zoals @jadjong ook aangaf. Morgen even dealer bellen.
Check wel even heel goed je details. De dealer bood mij een offerte voor een trekhaak voor een 330e, echter is er voor mijn auto helemaal geen type goedkeuring dus als ik dat gedaan zou hebben had ik niets mogen trekken..

• twodigits
Eagle Creek schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:38:
[...]

Check wel even heel goed je details. De dealer bood mij een offerte voor een trekhaak voor een 330e, echter is er voor mijn auto helemaal geen type goedkeuring dus als ik dat gedaan zou hebben had ik niets mogen trekken..
Een fietsenrek in zo'n geval. Maar ik ga het zeker even precies na. De auto wordt MY2022, en dat zou kunnen betekenen dat er iets gewijzigd is tav de informatie op de website die voor MY2021 is.

• sky_walker
twodigits schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:44:
[...]

Een fietsenrek in zo'n geval. Maar ik ga het zeker even precies na. De auto wordt MY2022, en dat zou kunnen betekenen dat er iets gewijzigd is tav de informatie op de website die voor MY2021 is.
Voor de volledigheid mijn 320E uit Aug21 is ook MY2022.

• Sebas1337
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 14:37
Iemand toevallig ervaring met apple carplay activeren op een 330e uit 2016?

Kwam deze tegen:
https://motivesupplies.nl...-motion-lifetime-for-bmw/

• Fromz
  • Registratie: februari 2014
  • Nu online
Sebas1337 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:12:
Iemand toevallig ervaring met apple carplay activeren op een 330e uit 2016?

Kwam deze tegen:
https://motivesupplies.nl...-motion-lifetime-for-bmw/
+1

Ik zou dit ook wel willen weten voor een 318 uit 2018.

https://bmwtweaks.nl/indi.../apple-carplay-activeren/

• BiGRoN_NL
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 09:27
Volgens mij heeft bimmercoderen.nl een actie voor 100 euro op Apple CarPlay activatie.

• Phyc
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 16:12
Phyc schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:31:
Nog een tip van flip: Zojuist Apple Carplay (+ full screen) geactiveerd middels de volledig geautomatiseerde tool van https://easybimmercoding.com/products/bmw-carplay-fullscreen. Werkte echt top (in mijn geval met ENET kabel), en koste omgerekend 40e.

No brainer wat mij betreft voor die prijs, hoewel ik niet zo zeker weet of ik het ook echt ga gebruiken, wellicht de spotify app, aangezien die minder goed werkt via iDrive.
Ik quote mezelf even voor de Carplay vragen. Klinkt alsof alle remote tools een pot nat zijn namelijk, en deze is volgens mij het goedkoopst met EUR 40,-

• TheVMaster
  • Laatst online: 13:04

TheVMaster

Moderator WOS
Verkeerde topic.

[Voor 84% gewijzigd door TheVMaster op 18-10-2021 09:07]

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Ben je verdwaald?

Bij de grote post linksaf slaan, en dan na de bitbrug het derde topic aan je rechterhand. Dan kom je er wel.

O-)

[Voor 4% gewijzigd door Eagle Creek op 18-10-2021 14:26]

• TheVMaster
  • Laatst online: 13:04

TheVMaster

Moderator WOS
Eagle Creek schreef op Monday 18 October 2021 @ 14:26:
[...]

Ben je verdwaald?

Bij de grote post linksaf slaan, en dan na de bitbrug het derde topic aan je rechterhand. Dan kom je er wel.

O-)
>:) Thanks! Dacht even dat ik in het Het grote BMW I4 topic topic zat, maar net niet helemaal. Topic-titels lijken ook zo op elkaar. O-)

[Voor 4% gewijzigd door TheVMaster op 18-10-2021 14:53]

• Het Fantoom
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 30-11 21:41
sky_walker schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:44:
Hier is een recente review van de 320E, in vergelijking met de 330E

https://www.autoscout24.b...ng-vermogenskwestie-2021/

Ik vind de 320E zelf snel genoeg, ja het is geen supersprinter, maar voor mij meer dan voldoende. Ja als je geld hebt voor de 330E is dat een makkelijke keuze :*)
En als je het geld niet hebt dan is een 320E toch ook prima naar 330E waardes te chippen? Beiden tot 310pk zelfs.

• --MP--
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 17:00
Het Fantoom schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:38:
[...]

En als je het geld niet hebt dan is een 320E toch ook prima naar 330E waardes te chippen? Beiden tot 310pk zelfs.
Meeste 320e's zullen in eerste instantie lease zijn, waarbij dat meestal niet toegestaan is.

T kan wel natuurlijk.

• sky_walker
--MP-- schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:02:
[...]

Meeste 320e's zullen in eerste instantie lease zijn, waarbij dat meestal niet toegestaan is.

T kan wel natuurlijk.
Ja zo'n chiptuning van o.a. ventura waar je een extra module insteekt en deze weer verwijderd als je auto voor onderhoud naar de garage gaat.

Iemand daar al ervaring mee met een 320E ? Ventura biedt em al wel aan.

• Beam87
  • Registratie: mei 2018
  • Nu online
sky_walker schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 23:05:
[...]

Ja zo'n chiptuning van o.a. ventura waar je een extra module insteekt en deze weer verwijderd als je auto voor onderhoud naar de garage gaat.

Iemand daar al ervaring mee met een 320E ? Ventura biedt em al wel aan.
Zou je dit risico met een leaseauto nemen? Daarnaast vind ik het bij een leaseauto zo dat je het eigenlijk ook niet kunt maken om hier met chippen, modules, etc. aan de gang te gaan. Het blijft immers het eigendom van de leasemaatschappij.

Verder vind ik de 320e tot nu toe gang genoeg hebben. Vooral in EV-modus of in hybride merk je wel dat je een extra ondersteuning krijgt met name in de lagere toerentallen.

• sky_walker
Ikzelf zou dat ook niet zo snel doen met een lease auto, ik ken wel mensen die het wel gedaan hebben met hun leaseauto.

Ben eigenlijk gewoon benieuwd of er al ervaringen zijn met de 320E.

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Is de binnenspiegel nog in te stellen dat deze niet zo dimt want alle autolampen in de nacht zijn zwakke peertjes en afstand is niet in te schatten? De ramen zijn zo getint dat er bijna niets te zien is en zelfs de alarmsticker achterop heeft geen zin. De foto is gemaakt bij daglicht.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• --MP--
sky_walker schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:35:
Ikzelf zou dat ook niet zo snel doen met een lease auto, ik ken wel mensen die het wel gedaan hebben met hun leaseauto.
Ik ook, en ik heb een paar jaar geleden ook al een factuur mogen sturen voor reparatie kosten van een Jag XF waar een power box op gezet was en die in de soep liep.

Na lange discussie tussen betreffende werknemer en HR is dat een 50/50 regeling geworden, maar dat heeft de beste man dus nog ruim € 3000,- gekost ;w

Maargoed dat is erg offtopic. Ik zou ook niet knutselen aan een auto die niet van mijzelf is.

• sky_walker
Iemand ervaring met aftermarket verlagings set voor 320/330E?

Schijnt een speciale uitvoering te zijn voor de plugin hybride vanwege het gewicht van de auto,

H&R biedt ze inmiddels aan, "H&R Verlagingsveren BMW 3-Serie Touring G21 320e & 330e Hybrid 2WD/xDrive 2019- Incl. M-sport onderstel"

https://www.schroefset-shop.nl/detail/index/sArticle/605327

Nu begrijp ik, is dit enkel geschikt voor de versie met M-sport onderstel, of kan dit ook onder de 'gewone' 320/330E?

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 16:45

Snake

Los Angeles, CA, USA

itsalex schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:20:
Is de binnenspiegel nog in te stellen dat deze niet zo dimt want alle autolampen in de nacht zijn zwakke peertjes en afstand is niet in te schatten? De ramen zijn zo getint dat er bijna niets te zien is en zelfs de alarmsticker achterop heeft geen zin. De foto is gemaakt bij daglicht.

[Afbeelding]
Aftermarket tint?
Mijn ramen zijn getint vanuit de fabriek en ik heb niets last.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
@Snake Ik vermoed zoals VW dat ook ooit heeft gehad of nog steeds heeft dat het de donkerste getinte ruiten zijn met speciaal glas aan de voorkant. Dan is de tint hoger en bij de de voorruit zie je ook iets van speciale tint. Je ziet echt van buitenaf helemaal niets binnenin, zelfs iets van wit binnenin zie je niet eens van buiten. Met een zaklamp erin schijnen werkt al helemaal niet en dat komt niet eens binnen.

De BMW dealer vond het inderdaad ook geen goede combinatie met een gedimde binnenspiegel want je ziet 's nachts alleen een paar kleine kaarslampjes in je binnenspiegel. Heel handig....

Die Apple CarPlay bij mij die het niet doet, zelfs een hard reset werkt ook niet maar ik heb gezien dat een iOS 12 mobiel (Apple iPhone 5S) het wel doet maar een iOS 15 device niet (zowel iPhone 11 als 12) dus dat wordt hopelijk updaten. Zelfs de dealer verbaasde zich daarover en had even geen oplossing.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• _Arthur
  • Laatst online: 16:44
itsalex schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:34:
@Snake Ik vermoed zoals VW dat ook ooit heeft gehad of nog steeds heeft dat het de donkerste getinte ruiten zijn met speciaal glas aan de voorkant. Dan is de tint hoger en bij de de voorruit zie je ook iets van speciale tint. Je ziet echt van buitenaf helemaal niets binnenin, zelfs iets van wit binnenin zie je niet eens van buiten. Met een zaklamp erin schijnen werkt al helemaal niet en dat komt niet eens binnen.

De BMW dealer vond het inderdaad ook geen goede combinatie met een gedimde binnenspiegel want je ziet 's nachts alleen een paar kleine kaarslampjes in je binnenspiegel. Heel handig....
Klinkt toch wel als aftermarket tinting. Bij mijn affabriek getinte ramen met dimmende binnenspiegel heb ik hier zeker niet zo'n last van als jij beschrijft (G21).

• Leut
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16:33
Eagle Creek schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:19:
Dan is dat veranderd want de 330e mocht 750. En voorheen niets zelfs.
Heb het even nagezocht (trekgewicht is geremd):
  • januari - 0kg
  • juli 2020 - 750kg
  • augustus 2020 - 1500kg
Mijn 330e is van juni 2020 en mag ook 'slechts' 750kg trekken (geremd en ongeremd).
Daarbij lijkt het dan, dat tot en met mei 2020 het trekgewicht 0kg is, vanaf juni 2020 tot en met augustus 2020 750kg en vanaf augustus tot en met heden 1500kg.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 17x Longi 365Wp + SMA TriPower 4.0

• Tralapo
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
Mijn F31 320d is toe aan 4 nieuwe zomerbanden. Mijn maten (225/45R18 en 255/40R18) in combinatie met runflat en energielabel A of B levert bij alle bekende partijen maar 3 mogelijkheden op.

- De Bridgestone Turanza T005, die krijg je volgens mij ook bij BMW zelf. Die spreekt me niet perse aan.
- De Michelin Pilot Sport 4, die had ik zelf eigenlijk al in gedachten.

Maar ik kom ook de volgende tegen, die momenteel in de aanbieding zijn bij Euromaster:
- Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3

Nu heb ik dit topic eens doorzocht en zie ik wel mensen die enthousiast zijn over de Eagle F1, maar dit lijkt telkens te gaan om de 5, niet de 3. Iemand een idee wat het verschil is en of de 3 net zo'n aanrader is als de 5?

• Deagle
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15:26
Hier een f30 320d en ik heb de turanza rft in 16". Ik vind ze niet heel geweldig, ze zijn niet nieuw meer en het profiel is nog iets van 5mm, maar de wegligging vind ik vrij slecht vergeleken met mijn vorige continental premiumcontact 6 (non rft).

• --MP--
Tralapo schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:58:

Nu heb ik dit topic eens doorzocht en zie ik wel mensen die enthousiast zijn over de Eagle F1, maar dit lijkt telkens te gaan om de 5, niet de 3. Iemand een idee wat het verschil is en of de 3 net zo'n aanrader is als de 5?
5 is de opvolger, dus zal op een aantal fronten wat beter zijn, volgens goodyear zelf met name op stopafstand op nat&droog. De 5 is ondertussen al weer een aantal jaartjes uit, dus de 3 is wel een wat verouderde band.

hoeft daarom geen slechte band te zijn, zeker bij "normaal" straatgebruik zal hij prima voldoen, maar daarom is hij waarschijnlijk een stuk scherper geprijsd dan de nieuwere banden.

Staar je niet blind op de milieulabel overigens, verschil is erg klein, je banden netjes op spanning houden brengt meer.

[Voor 7% gewijzigd door --MP-- op 20-10-2021 11:11]

• Tralapo
  • Niet online
--MP-- schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:09:
[...]
hoeft daarom geen slechte band te zijn, zeker bij "normaal" straatgebruik zal hij prima voldoen, maar daarom is hij waarschijnlijk een stuk scherper geprijsd dan de nieuwere banden.
Dat laatste valt zelfs nog wel mee. Euromaster heeft 20% korting op Goodyear, maar de 3 is van zichzelf al wel net iets duurder dan de Michelin.
--MP-- schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:09:
[...]
Staar je niet blind op de milieulabel overigens, verschil is erg klein, je banden netjes op spanning houden brengt meer.
Dat zal ook wel inderdaad. Ik heb nu Pirelli's (zaten eronder) en die heeft voor de 225's label C en voor de 255's label D zie ik. Ik zie precies dezelfde band (op het oog) bij de grote partijen er ook soms meerdere keren tussen staan met een ander label, maar dan "specifiek" voor een ander merk. Overzichtelijk wordt het er niet echt van.

[Voor 39% gewijzigd door Tralapo op 20-10-2021 11:13]

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Mijn F31 320d is toe aan 4 nieuwe zomerbanden. Mijn maten (225/45R18 en 255/40R18) in combinatie met runflat en energielabel A of B levert bij alle bekende partijen maar 3 mogelijkheden op.

- De Bridgestone Turanza T005, die krijg je volgens mij ook bij BMW zelf. Die spreekt me niet perse aan.

Maar ik kom ook de volgende tegen, die momenteel in de aanbieding zijn bij Euromaster:

Ik heb de 3 (niet in runflat) onder mijn E61 550i, 19" breedset (285 breed achter, 245 voor). Prima band, kan de kracht van de V8 goed op de weg kwijt. Bij verlaten van rotonde weet ik m nog wel eens een stapje opzij te laten doen, maar ik kan niet ontkennen dat dat aan mijn gasinput ligt :9. Verder voelt de auto er goed op, stuurt mooi precies, niet overgevoelig voor spoorvorming. In het nat voelen ze ook zeker, hoewel ik dan met wegrijden van stoplicht wel even op moet letten niet teveel gas te geven - maar dat lijkt me niet raar met RWD en dit blok.

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

• Tralapo
  • Niet online
noes schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:12:
[...]

Ik heb de 3 (niet in runflat) onder mijn E61 550i, 19" breedset (285 breed achter, 245 voor). Prima band, kan de kracht van de V8 goed op de weg kwijt. Bij verlaten van rotonde weet ik m nog wel eens een stapje opzij te laten doen, maar ik kan niet ontkennen dat dat aan mijn gasinput ligt :9. Verder voelt de auto er goed op, stuurt mooi precies, niet overgevoelig voor spoorvorming. In het nat voelen ze ook zeker, hoewel ik dan met wegrijden van stoplicht wel even op moet letten niet teveel gas te geven - maar dat lijkt me niet raar met RWD en dit blok.
Met de 320d EDE maak ik me daar sowieso niet zo heel erg druk om gelukkig.
Niet-runflat heb ik eigenlijk nog niet eens overwogen. Het scheelt wel in de portemonnee en veel meer keus (ook de Eagle F1 5 zie ik), maar vind met 90% snelwegkilometers het idee van runflat ook wel prettig eigenlijk.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Tralapo schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:17:
[...]

Met de 320d EDE maak ik me daar sowieso niet zo heel erg druk om gelukkig.
Niet-runflat heb ik eigenlijk nog niet eens overwogen. Het scheelt wel in de portemonnee en veel meer keus (ook de Eagle F1 5 zie ik), maar vind met 90% snelwegkilometers het idee van runflat ook wel prettig eigenlijk.
Op de snelweg is de kans op lekrijden wel het kleinst ;)

Vaak is niet-runflat comfortabeler dan runflat, maar ik kan het niet vergelijken: mijn auto had al non-runflats toen ik m kocht (maar oud en versleten op de achteras, en iets goedkoops op de vooras).

• --MP--
sky_walker schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:43:
Iemand ervaring met aftermarket verlagings set voor 320/330E?

Schijnt een speciale uitvoering te zijn voor de plugin hybride vanwege het gewicht van de auto,

H&R biedt ze inmiddels aan, "H&R Verlagingsveren BMW 3-Serie Touring G21 320e & 330e Hybrid 2WD/xDrive 2019- Incl. M-sport onderstel"

https://www.schroefset-shop.nl/detail/index/sArticle/605327

Nu begrijp ik, is dit enkel geschikt voor de versie met M-sport onderstel, of kan dit ook onder de 'gewone' 320/330E?
Makkelijkste is om via de katalog van H&R zelf het juiste artikelnummer op te zoeken voor jou auto.
Via welke webshop je ze dan ook besteld maakt niet uit, als je maar oplet het jusite partno. te krijgen.

https://www.h-r.com/de/teileint/

Ik zie zo op het eerste gezicht dat voor de 330e en 330e x drive hetzelfde partno. gebruikt wordt.
En ook geen onderscheid tussen met of zonder M-pakket.

Over het algemeen is H&R iets stugger als Eibach bij gelijke verlaging in CM's.
Dus afhankelijk van wat je wil zou je daar ook nog even kunnen kijken. Zelf geen ervaring met de E modellen, rijd wel met Eibach op mijn 435Xi

[Voor 6% gewijzigd door --MP-- op 20-10-2021 11:47]

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Leut schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:13:
[...]

Heb het even nagezocht (trekgewicht is geremd):
  • januari - 0kg
  • juli 2020 - 750kg
  • augustus 2020 - 1500kg
Mijn 330e is van juni 2020 en mag ook 'slechts' 750kg trekken (geremd en ongeremd).
Daarbij lijkt het dan, dat tot en met mei 2020 het trekgewicht 0kg is, vanaf juni 2020 tot en met augustus 2020 750kg en vanaf augustus tot en met heden 1500kg.
Weet jij waar dit mee te maken heeft? Ik baalde er best wel van toen ik hierachter kwam.

• GOskMet
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 14:58
Heeft er iemand ervaring met een steentje o.i.d. in de blower onder zijn stoel(dus voor de achterbank) er zit 100% iets in waar ik onmogelijk bij kom en ik word er helemaal gek van ;P stofzuiger zuigt niet hard genoeg en met een heel lang voorwerp is het te beroeren maar niet te pakken.

De garage vond ik wat ver gaan maar zit er nu toch erg dicht tegenaan.

voor de duidelijkheid heb ik een F31 2019.

• jipenjanneke
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 12:29
GOskMet schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:03:
met een heel lang voorwerp is het te beroeren maar niet te pakken.
Kun je er niet bij met een grijpertje, zoiets: https://www.bol.com/nl/nl...r-600mm/9200000049890017/

• cyntax
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
Climate control op vol gas en alleen vanaf de voeten blazen + stofzuiger geen effect?

• CreativeS
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

CreativeS

#RespectYourElders (BMW)

Heeft er iemand ervaring met een steentje o.i.d. in de blower onder zijn stoel(dus voor de achterbank) er zit 100% iets in waar ik onmogelijk bij kom en ik word er helemaal gek van ;P stofzuiger zuigt niet hard genoeg en met een heel lang voorwerp is het te beroeren maar niet te pakken.
Ik heb eens een schroef van de bodemplaat gehaald door middel van een stok en het uiteinde omwikkeld met ducttape. Uiteraard plakzijde aan de buitenkant. Simpel, maar was enorm doeltreffend. Scheelde mij weer het loshalen van de bodemplaat. Misschien krijg je enig houvast op het steentje met deze methode. Baat het niet...

In het ergste geval de accu loshalen, bestuurdersstoel loshalen en hopen dat het luchtrooster een beetje los zit ;)

• Leut
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16:33
Eagle Creek schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:25:
[...]

Weet jij waar dit mee te maken heeft? Ik baalde er best wel van toen ik hierachter kwam.
Helaas niet..... Vermoedelijk dat het te maken heeft met het vermogen van de elektrische ondersteuning, hoewel dit voor alle G20 modellen gelijk lijkt te zijn. Naar mijn idee hebben alle G20 330e's namelijk een 12kWh batterypack, in hybride modus kunnen ze tot en met 110km/h rijden en kunnen ze volledig elektrisch tot en met 140km/h rijden. Dit laatste was met het F30 model gelimiteerd tot eveneens 110km/h. Verder zou ik het echt niet weten.

Wel houdt de wijziging verband met het model year. In augustus zal het MY21 beschikbaar zijn gekomen, welke zal zijn voorzien van diverse updates. Wellicht dat BMW toen (pas) weer de kans had, een herziene type goedkeuring voor de 330e's te organiseren in Nederland.

Kan me wel goed voorstellen wat je zegt, dat je baalt. Wanneer ik dit iets eerder had geweten, had ik ook liever een augustus 2020 (of nieuwer) gekocht. Maja, de keren dat ik met een aanhanger rijd, is op 1 hand te tellen :P Vind het wel prettig dat ik nu eventueel een fietsendrager kan monteren.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 17x Longi 365Wp + SMA TriPower 4.0

• koppie
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 15:59

Heb ik een keer met een pen gehad. Heb met ducttape een stuk tuinslang aan de stofzuigerslang vastgemaakt en zo diep genoeg in die blower duct gekomen.. Werd helemaal gek van dat gerammel onder mijn stoel..

Succes.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• GOskMet
@Leut en @koppie beide bedankt voor de tips we gaan is wat proberen.

• sky_walker
Nieuwe test van 320E in Autobild.de

https://www.autobild.de/b...-test-20490603.html#bild1

• DeBaroN
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 12:58
Ben me aan het oriënteren naar een F31. Max budget zal rond 17.5k zijn.
Aangezien wij 2x per jaar richting Oostenrijk gaan voor de wintersport en ook een camping in de zomer pakken mag die wel wat pk's hebben. Hiervoor een E91 320d m sport gehad en dat beviel prima. Alleen nu moet het een benzine zijn met soortgelijk vermogen.
Welk is een goeie keuze als uitgangspunt? De 320i of de 328i ? Een 316i chippen?
De 318i valt buiten budget door mijn verdere eisen.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Stel je nu dat een 318 duurder is dan een 328, of snap ik je budgetopmerking niet?

• Jolly_Jumper
  • Registratie: augustus 2008
  • Nu online
Bij een 318i F31 kom je uit bij de facelift van 2015 of jonger. Wellicht dat het daar te maken heeft? (Zou verder de rest ook niks kunnen bedenken)

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 11:28

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Project cabrio is vandaag weer een stapje verder gekomen, de motor en versnellingsbak zijn eruit:

Zonder het gewicht van motor, versnellingsbak en volledige voorwielophanging, had het chassis wel de neiging om te gaan steigeren op de assteunen :X Op zich niet heel gek, de achterste assteunen staan voor de achterwielen en het gehele achterste subframe, inclusief differentieel, aandrijfassen en wielen (alles bij elkaar zo'n 250 kg) zit er nog onder. Gelukkig was het monteren van de schokdempers, naven en draagarmen (los laten hangen) genoeg om wat balans terug te krijgen.

Nu de laatste zaken uit de motorruimte halen, voorwielophanging weer monteren en plannen om het chassis weg te brengen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• DeBaroN
Idd, de 318 is facelift en boven budget daardoor

• MrFl0ppY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16:08
DeBaroN schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:22:
Aangezien wij 2x per jaar richting Oostenrijk gaan voor de wintersport en ook een camping in de zomer pakken mag die wel wat pk's hebben. Hiervoor een E91 320d m sport gehad en dat beviel prima. Alleen nu moet het een benzine zijn met soortgelijk vermogen.
Welk is een goeie keuze als uitgangspunt? De 320i of de 328i ? Een 316i chippen?
De 320i is een prima vervanger. Geeft niet de kick van de diesel maar het vermogen is door de twin turbo wel eerder beschikbaar. Icm de automaat is ie gewoon erg snel en is ie ook prima "lui" te rijden.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• DeBaroN
MrFl0ppY schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:48:
[...]

De 320i is een prima vervanger. Geeft niet de kick van de diesel maar het vermogen is door de twin turbo wel eerder beschikbaar. Icm de automaat is ie gewoon erg snel en is ie ook prima "lui" te rijden.
Ok, bedankt.
De 320i en de 328i hebben allebei de N20B20 motor lees ik. En daarbij lees ik ook evt. kettingproblemen. Is het dan verstandiger om voor 320i uit 2014/2015 te gaan dan een 328i uit 2012/2013?
Of sowieso voor de 320i gaan? En ook allebei de N20, maar de 328i perst er 60pk meer uit > meer verbruik, slijtage?

• MrFl0ppY
Lastig om voor jou aan te geven. Ik meen dat die kettingproblemen relatief weinig voor kwamen. Wel ben ik zelf van mening - door eigen (kleine) ervaring - dat de eerste modellen vaak nog een hogere kans hebben op kleine onvolkomenheden die in de jaren daarop worden rechtgetrokken.

Ik vind persoonlijk het vermogen van de 320i prima. Maar een 328i is gewoon sneller natuurlijk. Qua benzineverbruik zal het niet zoveel uitmaken. Of het moet zijn dat je behoorlijk agressief rijdt, dan zal de 328i wel wat minder zuinig zijn. Ik zou ze dan ook beide in de zoekopdracht meenemen en de opties/prijs/km's de doorslag laten geven.

Iets wat je wellicht nog wel mee wil nemen is kijken of er in die bouwjaren een update is geweest van iDrive systeem. Ik meen dat de upgrade van 4 naar 5 (wat best een flinke is) in die jaren heeft plaatsgevonden voor de 3 serie. Dat zou voor mij wel zwaar meewegen.

• --MP--
Mocht het qua budget lukken zou een B48 inderdaad de beter keuze zijn.

320i of 328/330i gaat qua verbruik wel iets doen, maar dat hangt er vooral vanaf hoe je er mee rijd.
zijn allebei 2.0 turbo dus bij rustig rijden zou het verbruik redelijk dicht bij elkaar moeten liggen.

De 320i voelt wel iets minder snel dan de 320d is mijn ervaring, maar zeker met een ZF8 automaat er achter is het gewoon best een vlotte auto, en voldoet ook prima om met 200 naar de alpen te blazen.

Mocht je toch op een n20 uitkomen dan goed navragen / uitzoeken of er al een nieuwe ketting op zit.
Dit zie je vaak ook wel terug in de prijs, de onderkant van de markt qua prijs zijn vaak auto's waar nog niets aan gedaan is, of onduidelijk is. Auto's met aantoonbaar vervangen kettingen zijn ook wat duurder.

Een optie is ook nog om een auto te kopen waaraan nog niets gedaan is, en dan zelf preventief de ketting(en) te laten wisselen.

[Voor 7% gewijzigd door --MP-- op 22-10-2021 10:34]

• GOskMet

Nou de boosdoener is eruit _/-\o_ het bleek een kastanje te zijn.
Alle gaten afgedicht grote bouwstofzuiger op de zaak erop gezet en plop.

We kunnen weer vrolijk door een bochtje.

• loeberce
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16:25
Ik kan niet inschatten of dit voor de F31 ook geldt, maar voor de F11 werd mij afgeraden een 2ehands 528i te kopen. Omdat dit hetzelfde blok is als de 520i (maar dan opgevoerd) wordt er bij doorrijden meer gevraagd van de onderdelen en is de betrouwbaarheid op de lange termijn minder goed dan een 520i.

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:05

Tortelli

mixing gas and haulin ass

DeBaroN schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:22:
Heb zelf een vroege F30 320i gehad met de N20 motor (auto uit 2012, was een van de eerdere F30’s dus). Als premium selection gekocht eind 2014 met krap ~47.000km op de klok en weggedaan met ~100k 2 jaar geleden (voor een nieuw G21 330i 8) ).
De N20 motor (zeker de modellen met de pneumatische wastegate) lopen erg rauw. Ze klinken behoorlijk als een diesel. Iets waar ik me altijd aan geergerd heb (maar wat feitelijk geen kwaad kan) Mijn vader heeft een 428i Grand Coupe uit 2015 met ook nog de N20 motor maar wel met elektronische wastegate. Die klinkt al stukken beter.

Uiteindelijk maakte mijn ketting geluid en is die preventief vervangen rond de 93.000km. Dure reparatie: kreeg coulance en kon alsnog €1500 betalen. Uiteindelijk bizar dat zoiets niet onder garantie valt want de auto is altijd netjes behandeld.
Als je het geld heb: ga voor een B48 motor. Maar dat gaat niet binnen budget vallen denk ik. Ik zou anders de voorkeur hebben voor een auto met de elektronische wastegat. Die zijn nieuwer en klinken stukken beter.

Qua prestaties voldoet een 320i opzich als daily prima. Ze zijn best vlot (0-100 in ~7,5 seconden, top van 235). Je kunt wel goed merken dat ze flink geknepen zijn als je het karakter van de 28i en 30i motor kent. Ze zijn goed te chippen maar of je daaraan moet beginnen is een andere discussie.

Qua verbruik zit er in de praktijk volgens mij geen significant verschil tussen de 2 motoren. Reed zowel met de F30 320i als huidige 330i op lange stukken echt hele nette verbruiken. <6.0 op 100 is probleemloos haalbaar als je je enigsinds de snelheden houdt. Beetje met verkeer meerblazen op de Duitse autobaan (~160-170km/h) zorgt voor best redelijk verbruik nog (~8 op 100).

Edit: ben geen expert in 316's maar volgens mij is dat de PSA motor?. Zelfde blok als de 320i EDE dacht ik?
loeberce schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:15:
Ik kan niet inschatten of dit voor de F31 ook geldt, maar voor de F11 werd mij afgeraden een 2ehands 528i te kopen. Omdat dit hetzelfde blok is als de 520i (maar dan opgevoerd) wordt er bij doorrijden meer gevraagd van de onderdelen en is de betrouwbaarheid op de lange termijn minder goed dan een 520i.
Nooit eerder gehoord. Imo is de 28i/30i motor eigenlijk het blok om te hebben: fatsoenlijke prestaties en een heel acceptabel verbruik. Het zijn ook geen motoren waar enorme vermogens uit gehaald worden: ~250pk uit een 2.0 turbomotor is niets bijzonders.

[Voor 24% gewijzigd door Tortelli op 22-10-2021 12:37]

i9 9900k @ 5,0Ghz | Synology DS1817+ | 22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

• TheDeuce
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14:21
Ik zou persoonlijk even doorsparen en voor de B48 motor proberen te gaan.

• DeBaroN
TheDeuce schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:34:
Ik zou persoonlijk even doorsparen en voor de B48 motor proberen te gaan.
Ok, maar die zijn toch wat duurder met de eisen van mij.
- automaat
- sportstoelen
- trekhaak
- xenon
- climate
- breed scherm evt.
- park sensoren
- km stand max 160k
- kleur zwart, blauw of donkergrijs..
- originele NL auto

Deze komt behoorlijk in de buurt. Helaas rode accenten interieur, vroege 328i, dus motor met evt kans op kettingproblemen, geen NL auto.
https://www.autoscout24.n...cb-4036-a279-4b4e3eb85c62

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

DeBaroN schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:45:
[...]

- automaat
- sportstoelen
- trekhaak
- xenon
- climate
- breed scherm evt.
- park sensoren
- km stand max 160k
- originele NL auto

Deze komt behoorlijk in de buurt. Helaas rode accenten interieur, vroege 328i, dus motor met evt kans op kettingproblemen, geen NL auto.
Die rode lijst is wel te wrappen of te vervangen, mocht je je daar erg aan storen. Bij de stiksels in de stoelen gaat dat moeilijker, maar die zijn heel wat subtieler ;)

Mooie auto! Geen NL hoeft geen issue te zijn als de boekjes erbij zijn, toch?

• DeBaroN
noes schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:09:
[...]

Die rode lijst is wel te wrappen of te vervangen, mocht je je daar erg aan storen. Bij de stiksels in de stoelen gaat dat moeilijker, maar die zijn heel wat subtieler ;)

Mooie auto! Geen NL hoeft geen issue te zijn als de boekjes erbij zijn, toch?
Klopt, als km stand helemaal logisch en te achterhalen is dan is het geen probleem.
Zeker mooie auto. Alleen te ver weg voor me.

[Voor 4% gewijzigd door DeBaroN op 22-10-2021 19:53]

• --MP--
Te ver weg? Ding staat niet in München ofzo.
Nederland is maar klein.

• DeBaroN
--MP-- schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:58:
Te ver weg? Ding staat niet in München ofzo.
Nederland is maar klein.
Klopt, heb het gewoon liever iets dichterbij.
Heeft ook niet veel spoed.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

DeBaroN schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:30:
[...]

Klopt, heb het gewoon liever iets dichterbij.
Heeft ook niet veel spoed.
Mijn auto heb ik bij Frankfurt gekocht. Één keer een flink stuk rijden voor een goede auto heb ik er graag voor over. Met een beetje pech is het 2 of 3 keer rijden, maar binnen NL is dat echt geen issue toch?

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

[...]

- automaat
- sportstoelen
- trekhaak
- xenon
- climate
- breed scherm evt.
- park sensoren
- km stand max 160k
- originele NL auto

Het is natuurlijk persoonlijk maar vind die rode accenten (sowieso mooi) bijzonder subtiel . Heb vaak zat auto’s gezien met knalrode stoelen of een heel of half dashboard in kleur. Ik zou t wel weten…

• Pannencouque
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 07:35

Ik heb de Eagle F1 A3 op mijn E91 gehad en was er erg tevreden over. Gingen lang mee, stabiel, voorspelbaar.
Heb de Bridgestones op de 5 liggen en ik weet niet of ik ze nogmaals koop. Ze doen in feite niets verkeerd, maar echt vertrouwen geven ze op hoge bochtsnelheden niet.

• Pepppie
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
[...]
Interieurlijsten kun je te kust en te keur krijgen voor de F3x-serie en is kwestie van klikken en klaar! Daar zeker niet je door laten afschrikken :)

• Morpheusk
  • Registratie: april 2008
Pepppie schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:25:
[...]

Interieurlijsten kun je te kust en te keur krijgen voor de F3x-serie en is kwestie van klikken en klaar! Daar zeker niet je door laten afschrikken :)
Idd, zeker met die rode lijn erin. Dan hoef je alleen maar de 2 dashboard lijsten te vervangen. De stoffenbekleding zou wel een dingetje zijn voor mij.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Tralapo
  • Niet online
Pannencouque schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:26:
[...]
Ik heb de Eagle F1 A3 op mijn E91 gehad en was er erg tevreden over. Gingen lang mee, stabiel, voorspelbaar.
Heb de Bridgestones op de 5 liggen en ik weet niet of ik ze nogmaals koop. Ze doen in feite niets verkeerd, maar echt vertrouwen geven ze op hoge bochtsnelheden niet.
Uiteindelijk een mooie prijs weten te regelen voor de Michelin Pilot Sport 4 bij een lokale bandenboer. Komen er dinsdag onder.

• DeBaroN
Iedereen bedankt voor de info en het advies betreffende mijn oriëntatie/vragen naar een F31.

Ik denk dat we maar even door gaan sparen, zodat we kunnen gaan voor een 320i met B48motor en wat minder km's op de teller. En evt een msport :9

• _Arthur
Voor onze G2x rijders, er staat een terugroepactie open, nummertje 0041090200. Niet iets super ernstigs dat voor direct gevaar zorgt.

Even checken hier of jouw G2x hier onder valt https://www.bmw.be/nl/top...s/recall-information.html Mijn G21 van 09-2019 wel.

Meer info in het Duits:
https://www.g20-forum.de/...eitenwand-vorne/?pageNo=1

[Voor 12% gewijzigd door _Arthur op 25-10-2021 08:31]

• Loei123
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 16:58
Producten aanbieden op het forum is niet toegestaan.

[Voor 72% gewijzigd door deepbass909 op 26-10-2021 01:21]

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16:58

Catch22

Oval chainring fetisjist

DeBaroN schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:18:
Iedereen bedankt voor de info en het advies betreffende mijn oriëntatie/vragen naar een F31.

Ik denk dat we maar even door gaan sparen, zodat we kunnen gaan voor een 320i met B48motor en wat minder km's op de teller. En evt een msport :9
Ik zou in dld gaan zoeken :)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik mag mij ook hier ook melden, na lang twijfelen mijn eerste auto aangeschaft, lang getwijfeld om voor een puur benzine auto of een elektrische auto te gaan. Uiteindelijk is het een combinatie van die twee geworden:

Een blauw/zwarte BMW i3 94Ah + Rex, de vorige eigenaar heeft fanatiek zitten aankruisen op de optielijst dus eigenlijk zit alles er wel op inclusief een aantal accessoires zoals BMW i waterdichte tas voor onder de frunk en een extra set Turbine wielen met winterbanden.
- Navigatie professional
- Harman Kardon
- Stoelverwarming
- Adaptive cruise control
- Keyless entry + go
- LED lampen
- Alarm
- Snelladen (11kw boordlader)

Als het weer het toelaat zal ik een beter plaatje schieten, nu al een ruime 1000km probleemloos rondgereden en ook het opladen bevalt in de praktijk een stuk beter en is minder een probleem dan gedacht. Op een volle accu kom ik gemakkelijk 200km ver en de range extender voegt daar nog een 140km aan toe. Ik verwacht dat dit in de zomer nog iets verbeterd.

Maar instappen in een warme auto is wel het summum van luxe!

• Spollie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14:57
Wel lastig instappen op die plek.

• Cubix
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Spollie schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:55:
Wel lastig instappen op die plek.
Gelukkig kan je bij de i3 heel simpel van stoel wisselen voorin:

• xleeuwx
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 14:01

xleeuwx

developer Tweakers Elect
ben toch wel benieuwd hoe je hier in de auto komt :X
Cubix schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:01:
[...]

Gelukkig kan je bij de i3 heel simpel van stoel wisselen voorin:
[Afbeelding]
nvm, dat dus

[Voor 27% gewijzigd door xleeuwx op 25-10-2021 13:56]

• Laatstejaars
  • Niet online
Even een vraagje over veringen. Ik heb een tweedehands BMW 320i E90 (2005) gekocht die flink verlaagd is (zo'n 60 - 70mm). Ik dacht dat dat niet zo erg is maar bij bepaalde drempels moet ik stapvoets rijden wil het niet schrapen.

Ik ben dus opzoek naar veringen die de auto hoger zetten. Het liefst gewoon de originele veringen hoe de BMW ooit geleverd is. Ik kwam nu deze voor de voorkant en deze voor de achterkant tegen.

Iemand hier ervaring mee?

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

_Arthur schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:30:
Voor onze G2x rijders, er staat een terugroepactie open, nummertje 0041090200. Niet iets super ernstigs dat voor direct gevaar zorgt.

Even checken hier of jouw G2x hier onder valt https://www.bmw.be/nl/top...s/recall-information.html Mijn G21 van 09-2019 wel.

Meer info in het Duits:
https://www.g20-forum.de/...eitenwand-vorne/?pageNo=1
Ik val er blijkbaar wel onder maar kan niet echt wijs worden wat nu het probleem is 😊

• _Arthur
Eagle Creek schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:53:
[...]

Ik val er blijkbaar wel onder maar kan niet echt wijs worden wat nu het probleem is 😊
Ik heb die allereerste post even door de googletranslate gehaald;

Aan de voorzijde wordt een verbindingspunt in de wielkast tussen het plaatstalen zijpaneel en de wielkastbekleding gecontroleerd.

Als de twee punten niet optimaal zijn bevestigd, wordt de lak weggeschuurd en kan dit leiden tot roestvorming.

Kennelijk iets aan de binnenzijde van de wielkast dat niet goed bevestigd is en na lange tijd lak kan beschadigen met eventuele roest tot gevolg.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Laatstejaars schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:21:
Even een vraagje over veringen. Ik heb een tweedehands BMW 320i E90 (2005) gekocht die flink verlaagd is (zo'n 60 - 70mm). Ik dacht dat dat niet zo erg is maar bij bepaalde drempels moet ik stapvoets rijden wil het niet schrapen.

Ik ben dus opzoek naar veringen die de auto hoger zetten. Het liefst gewoon de originele veringen hoe de BMW ooit geleverd is. Ik kwam nu deze voor de voorkant en deze voor de achterkant tegen.

Zou gewoon een goed merk pakken. Veren zijn ook van Eibach of H&R niet duur, arbeid is kostbaarder. Als je goedkope veer breekt betaal je die arbeid dubbel.

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

#RespectYourElders (BMW)

Laatstejaars schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:21:

Ridex links laten liggen... als je iets wil hebben wat er origineel onder zat? Bij BMW bestellen, maar 6 à 7 cm verlaagd? Dan mag ik hopen dat ze dat niet op originele schokdempers hebben gedaan... weet je überhaupt wat er allemaal onder ligt? Wat de auto standaard (af-fabriek) voor onderstel heeft?

• Laatstejaars
  • Niet online
CreativeS schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:45:
[...]

Ridex links laten liggen... als je iets wil hebben wat er origineel onder zat? Bij BMW bestellen, maar 6 à 7 cm verlaagd? Dan mag ik hopen dat ze dat niet op originele schokdempers hebben gedaan... weet je überhaupt wat er allemaal onder ligt? Wat de auto standaard (af-fabriek) voor onderstel heeft?
Misschien was dat iets overdreven, volgens mij zitten er nu Eibach Sportline veren onder.
Zou dit misschien wat zijn?

Voor, Achter

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

#RespectYourElders (BMW)

Eibach Sportline verlaging is voor 4,5cm tot 5cm en achter 3,5 op een E90 en E91. Als je overal tegenaan schuurt, zou ik eens goed de schokdempers laten checken. Als dit geen Bilstein B8 (en samen met Eibach Sportline of Pro-kit maakt dit een Bilstein B12 set) of equivalent verkorte sportschokdempers zijn, gaan je schokdempers snel kapot. Ik raak nergens drempels op 18" en 19". 17" moet ik voorzichtig zijn, maar goed... meestal liggen drempels in 30 zones, dus moet je sowieso al rustig rijden. Dus alles speelt een beetje mee. De veren die jij aanhaalt zijn veren voor jouw auto zonder enige verlaging of S226 sportonderstel. Maar nogmaals... laat eerst de rest ook eens checken. Toplagers, tussenlagers, rubber lager in draagarm achter, de rubberen onderlagen boven en onder de veren. Je kan wel nieuwe veren gaan plaatsen, maar als de rest al 'niet zo' is...

[Voor 11% gewijzigd door CreativeS op 25-10-2021 16:31]

• Laatstejaars
  • Niet online
CreativeS schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:25:
Eibach Sportline verlaging is voor 4,5cm tot 5cm en achter 3,5 op een E90 en E91. Als je overal tegenaan schuurt, zou ik eens goed de schokdempers laten checken. Als dit geen Bilstein B8 (en samen met Eibach Sportline of Pro-kit maakt dit een Bilstein B12 set) of equivalent verkorte sportschokdempers zijn, gaan je schokdempers snel kapot. Ik raak nergens drempels op 18" en 19". 17" moet ik voorzichtig zijn, maar goed... meestal liggen drempels in 30 zones, dus moet je sowieso al rustig rijden. Dus alles speelt een beetje mee. De veren die jij aanhaalt zijn veren voor jouw auto zonder enige verlaging of S226 sportonderstel. Maar nogmaals... laat eerst de rest ook eens checken. Toplagers, tussenlagers, rubber lager in draagarm achter, de rubberen onderlagen boven en onder de veren. Je kan wel nieuwe veren gaan plaatsen, maar als de rest al 'niet zo' is...
Goeie opmerking, bedankt! De dempers en veringen die jij noemt heb ik voorbij zien komen, zelf heb ik er niet veel verstand van maar een maat van me is automonteur dus ik zal het bij hem nog even navragen.

• Snake
  • Laatst online: 16:45

Snake

Los Angeles, CA, USA

Brilsmurfffje schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:52:
Ik mag mij ook hier ook melden, na lang twijfelen mijn eerste auto aangeschaft, lang getwijfeld om voor een puur benzine auto of een elektrische auto te gaan. Uiteindelijk is het een combinatie van die twee geworden:

Een blauw/zwarte BMW i3 94Ah + Rex, de vorige eigenaar heeft fanatiek zitten aankruisen op de optielijst dus eigenlijk zit alles er wel op inclusief een aantal accessoires zoals BMW i waterdichte tas voor onder de frunk en een extra set Turbine wielen met winterbanden.
- Navigatie professional
- Harman Kardon
- Stoelverwarming
- Adaptive cruise control
- Keyless entry + go
- LED lampen
- Alarm
- Snelladen (11kw boordlader)

[Afbeelding]

Als het weer het toelaat zal ik een beter plaatje schieten, nu al een ruime 1000km probleemloos rondgereden en ook het opladen bevalt in de praktijk een stuk beter en is minder een probleem dan gedacht. Op een volle accu kom ik gemakkelijk 200km ver en de range extender voegt daar nog een 140km aan toe. Ik verwacht dat dit in de zomer nog iets verbeterd.

Maar instappen in een warme auto is wel het summum van luxe!
Cool!

Ivm de rang extender: die is niet krachtig genoeg om de batterij bij de laden en te blijven rijden op autostrade.

Ik bedoel als je batterij 0 is en dan de range extender aanzet en dan gaat rijden je niet ver gaat komen.

Zet de rang extender dus op tijd aan.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Korkss
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 15:25
Vraagje, ik heb een bmw 120i uit 2016 op het oog. Nu zag ik vd week een stage 1 tuning wat ca 80/90pk en wat koppel zou opleveren. Ben totaal niet thuis in dit, maar leek me wel gaaf. Stel ik zou dit doen, heeft dit veel effect op andere onderdelen op de auto (slijtage en reparatie kosten) voor de toekomst?

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - Gigabyte Aorus 1080ti - 16gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

• Morpheusk
  • Registratie: april 2008
Korkss schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:05:
Vraagje, ik heb een bmw 120i uit 2016 op het oog. Nu zag ik vd week een stage 1 tuning wat ca 80/90pk en wat koppel zou opleveren. Ben totaal niet thuis in dit, maar leek me wel gaaf. Stel ik zou dit doen, heeft dit veel effect op andere onderdelen op de auto (slijtage en reparatie kosten) voor de toekomst?
Als die nog in de premium selection zit zou ik het pas daarna doen. Verder zou ik niet zo bang zijn voor extra slijtage bij goed onderhoud.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• MrFl0ppY
80/90pk Op 184 (?) vind ik persoonlijk wel flink. Het blok zal het best aankunnen maar onderdelen zoals de turbo zullen wel meer slijten. Of je dat gaat merken in jouw gebruikersperiode is natuurlijk maar de vraag.

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Misschien eerder naar een 125i/130i/140i kijken als je de 120i te langzaam vindt? Of is dat een heel gek idee :p

[Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 26-10-2021 12:06]

DUT Racing

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 16:50
Even verdiepen in het B48 blok. Deze is er als x20i en als x30i uitvoering. Technisch voor een heel groot deel gelijk.

Qua vermogen zit de een op 184pk en de ander op +/-250pk. Chippen zorgt er voor dat de x20i op x30i waarde (plus een beetje extra) komt.

Extra slijtage zou ik bij normaal gebruik niet zo bang voor zijn.

Wel zou ik altijd naar een gerenommeerde partij gaan om het chippen uit te laten voeren en niet bij een van de vele 200/300eu chipbedrijfjes

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

#RespectYourElders (BMW)

Korkss schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:05:
Gewoon doen... schijnbaar zit het al in je hoofd... en een nieuwe motor heb je zo weer. Je zal niet de eerste zijn met een rekening van meer dan €7500 en oplopend (via dealer) omdat diegene dacht dat als een 330i met hetzelfde blok zoveel vermogen aankan, dan kan een 320i het ook wel :) Voorbeeld hè, maar blok (B48B20) ligt ook in de 3 Serie, dus vandaar dit vergelijk. Tuurlijk, het kan ook goed gaan, maar als je op meningen van anderen af moet gaan... die zullen net zo verschillend zijn als de windrichtingen.

[Voor 4% gewijzigd door CreativeS op 26-10-2021 12:12]

• RAAF12
  • Laatst online: 03:48
De eerste drie maanden van 2016 werd de 120i geleverd met een andere motor, de N13
http://nl.bmwfans.info/pa...0i-N13/L-N/feb2016/browse

Ik ben geen voorstander van tuning. Maar je hebt vrije keuze...

• Munchkin
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16:06
com2,1ghz schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:34:
Heeft iemand hier ervaring met het coderen van BMW met ENET en E-Sys?
Ik heb een F30 320i 184pk met CIC systeem.

Ik krijg de boel niet correct opgezet. Ik heb E-Sys 3.27, met een valide .est. de psdzdatalite bestanden heb ik ook gedownload.
Wanneer ik verbinding maak met mijn auto, dan zie ik de hele lijst met modules. Op het moment dat ik die module wil uitlezen dat zie ik een lijst met mapjes met een oplopend nummer en daarachter “.” Iets als “3000 -.” In plaats van de punt zou de naam van de optie moeten staan.
Foto van internet:
[Afbeelding]

Overal lees ik dat dit komt vanwege de psdzdata maar ik krijg het niet werkend.
De Tokenmaster pro versie 2 heb ik geprobeerd maar die geeft een fout bij het opstarten van E-Sys.
Iemand een idee?
Je kunt inderdaad proberen om een nieuwere versie (of juist een oudere zolang de data maar nieuwer is dan de productiedatum van jouw BMW) van de psdzdata te downloaden en in de data map te zetten (eerst map verwijderen, en dan nieuwe data map aanmaken). Bij mij hielp dit echter niet, en bleef ik min of meer hetzelfde zien als jij. BMW heeft vanaf een bepaalde versie de omschrijvingen uit de data gehaald, en die zitten nu in esys geloof ik. Dat is wat ik er iig van begreep. Ik heb het uiteindelijk opgegeven, en heb de codering met een vgate pro en de bimmercode app gedaan. Dit is weliswaar duurder (15,- vgate + 35 bimmer app), maar werkt wel en ook nog eens een stuk gebruiksvriendelijker.

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16:35
Munchkin schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:47:
[...]

Je kunt inderdaad proberen om een nieuwere versie (of juist een oudere zolang de data maar nieuwer is dan de productiedatum van jouw BMW) van de psdzdata te downloaden en in de data map te zetten (eerst map verwijderen, en dan nieuwe data map aanmaken). Bij mij hielp dit echter niet, en bleef ik min of meer hetzelfde zien als jij. BMW heeft vanaf een bepaalde versie de omschrijvingen uit de data gehaald, en die zitten nu in esys geloof ik. Dat is wat ik er iig van begreep. Ik heb het uiteindelijk opgegeven, en heb de codering met een vgate pro en de bimmercode app gedaan. Dit is weliswaar duurder (15,- vgate + 35 bimmer app), maar werkt wel en ook nog eens een stuk gebruiksvriendelijker.
Ik heb dus parkeersensoren geplaats aan de voorzijde met de retrofit kit van BMW. Alles op originele wijze aangesloten op de juiste modules. Het enige wat openstaat is het activeren van de PDC aan de voorzijde. Nou heb ik ook Vgate met Bimmercode, echter kan je deze optie niet aanzetten ermee :'(

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

#RespectYourElders (BMW)

RAAF12 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:11:
De eerste drie maanden van 2016 werd de 120i geleverd met een andere motor, de N13
http://nl.bmwfans.info/pa...0i-N13/L-N/feb2016/browse
De eerste 6 maanden (met uitzondering van januari en mei, dan kreeg je sowieso een N13) bestond zelfs de kans dat je of een N13 of een B48 kreeg... zowel F20 als F21. Vanaf juli sowieso een B48, maar ook dat kon nog afhangen van de voorraad. Maar dat heb je met vele modellen... voorlopers van een LCI, die wel de LCI goodies hebben en zo. Zoveel versies.

[Voor 9% gewijzigd door CreativeS op 27-10-2021 12:51]

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

#RespectYourElders (BMW)

com2,1ghz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:48:
Ik heb dus parkeersensoren geplaats aan de voorzijde met de retrofit kit van BMW. Alles op originele wijze aangesloten op de juiste modules. Het enige wat openstaat is het activeren van de PDC aan de voorzijde. Nou heb ik ook Vgate met Bimmercode, echter kan je deze optie niet aanzetten ermee :'(
Misschien dat @PSYch0landeR je ermee kan helpen :)

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
@Laatstejaars alsjeblieft heb het niet meer over veringen. Die dingen heten veren :P

Zoals anderen ook al zeggen: kijk eerst eens wat er nu onder je auto gemonteerd zit. Als dat een set veren met kortere sportschokdempers is (bijv Bilstein) dan kun je niet zomaar weer langere veren monteren omdat je schokdempers dan te kort zijn.
En als de originele schokdempers er nog onder zitten heb je best kans dat die helemaal naar de klote zijn door het rijden met die extreme verlaging. Let op oliesporen op de schokdempers, dan zijn ze lek en moeten ze sowieso vervangen worden.

🖥️ | 🚗

• Domih
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

Domih

Domih.

CreativeS schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:48:
[...]

De eerste 6 maanden (met uitzondering van januari en mei, dan kreeg je sowieso een N13) bestond zelfs de kans dat je of een N13 of een B48 kreeg... zowel F20 als F21. Vanaf juli sowieso een B48, maar ook dat kon nog afhangen van de voorraad. Maar dat heb je met vele modellen... voorlopers van een LCI, die wel de LCI goodies hebben en zo. Zoveel versies.

[Afbeelding]
Welke ETK is dit? Ik gebruik die van het AOS portaal van BMW, maar daar staan geen motoren in, en moet regelmatig motoronderdelen zoeken

Apple Carplay/Android Auto en originele retrofits voor BMW: Ndh.nu - Facebook.com/ndh.nu

Pagina: 1 ... 136 ... 139 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee