Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen

Pagina: 1 ... 17 ... 20 Laatste
Acties:

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20:32
Ik woon tijdelijk weer bij mijn ouders en zodoende ben ik nu afhankelijk van de openbare laadpalen bij hun in de stad. Gelukkig zijn die er voldoende maar ik ben nu eigenlijk opzoek naar een app waarbij een een laadpaal kunt "watchen" en dat deze dan een notificatie geeft of deze vrij of bezet is op een bepaald tijdstip of wanneer je x km in de buurt bent. Ik zou het wel handig vinden als ik 's middags terug rijd vanuit mijn werk ik voor de afslag op de snelweg weet welke paar er bezet is zodat ik niet langs allemaal hoef te rijden. Weet iemand of er ene app is die deze functie heeft.

Nu kijk ik steeds op oplaadpalen.nl voordat ik weg rijd maar ik heb een uur reistijd dus die situatie is als ik aankom niet altijd actueel meer.

HD4Life @ Full-HD

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 14:31
JayPe schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:32:
[...]

Precies dezelfde mail gehad als @Brains en @CyBeRSPiN . Ik heb 'm nog niet zo lang geleden aangevraagd (ik kan niet meer zien wanneer , maar in iedergeval pas in Januari dit jaar).

Misschien dat ook jouw pas dan wellicht pas in de tweede lichting zit?

Ben wel benieuwd of en hoe lang ze deze actie laten lopen; duidelijk méér animo voor deze pas dan dat ze zelf verwacht hadden. Zeker met de tariefwijziging van Maingau per morgen, is het een mooi alternatief. Lijkt wel een beetje op de tijd dat Maingau nog niet werkte bij FastNed: Toen zocht je je ook een ongeluk naar de Allego snelladers.
Ik heb hem 5 januari aangevraagd maar bovenstaand mailtje helaas niet ontvangen.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

Davidshadow13 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:43:
Ik woon tijdelijk weer bij mijn ouders en zodoende ben ik nu afhankelijk van de openbare laadpalen bij hun in de stad. Gelukkig zijn die er voldoende maar ik ben nu eigenlijk opzoek naar een app waarbij een een laadpaal kunt "watchen" en dat deze dan een notificatie geeft of deze vrij of bezet is op een bepaald tijdstip of wanneer je x km in de buurt bent. Ik zou het wel handig vinden als ik 's middags terug rijd vanuit mijn werk ik voor de afslag op de snelweg weet welke paar er bezet is zodat ik niet langs allemaal hoef te rijden. Weet iemand of er ene app is die deze functie heeft.

Nu kijk ik steeds op oplaadpalen.nl voordat ik weg rijd maar ik heb een uur reistijd dus die situatie is als ik aankom niet altijd actueel meer.
Dat wat jij beschrijft is er volgens mij nog niet. Met Smoov kun je wel een paal monitoren, zijn ook andere apps die dat kunnen.
Wat dat betreft is er nog een hoop te verbeteren: goede reisplanner met automatische berekening van laadstops bij alle aanbieders, app met alle palen van alle aanbieders (heb er inmiddels wel 4 op mn telefoon, elke heeft weer een andere set), überhaupt apps die van alle palen de vrij/bezet status kunnen laten zien.
Volgens mij wordt die allemaal nog onmogelijk gemaakt door de verschillende aanbieders, niet iedereen heeft die info openbaar (realtime) beschikbaar gemaakt.

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17:09

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Kijk ik er overheen, of kun je die Telekom laadpas alleen in Duitsland gebruiken? Ik zie iig geen laadpalen buiten Duitsland terugkomen in hun app.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• evtje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 17:38

Voor de gewone laadpalen gebruik ik new motion om te kunnen zien of hij vrij is.

Hyundai Ioniq Sep 2017. Daikin Emura 2 WP.

• Brains
  • Laatst online: 18:30
De Telekom Ladestrom laadpas heb ik pas halverwege januari aangevraagd. Nadat ik verder weg was gegaan met de I Pace en het bereik parten begon te spelen.
Maar heb het nog niet nodig gehad en met de TNM pas moet ik volgens mij ook op veel plekken uit de voeten kunnen.

• evtje
zonoskar schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:53:
Kijk ik er overheen, of kun je die Telekom laadpas alleen in Duitsland gebruiken? Ik zie iig geen laadpalen buiten Duitsland terugkomen in hun app.
De app is Duitsland ja en de kaart ook b.v Allego nederland.dus de app is niet te gebruiken in Nederland.

• kepler
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:12
CyBeRSPiN schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:51:
[...]

Dat wat jij beschrijft is er volgens mij nog niet. Met Smoov kun je wel een paal monitoren, zijn ook andere apps die dat kunnen.
Wat dat betreft is er nog een hoop te verbeteren: goede reisplanner met automatische berekening van laadstops bij alle aanbieders, app met alle palen van alle aanbieders (heb er inmiddels wel 4 op mn telefoon, elke heeft weer een andere set), überhaupt apps die van alle palen de vrij/bezet status kunnen laten zien.
Volgens mij wordt die allemaal nog onmogelijk gemaakt door de verschillende aanbieders, niet iedereen heeft die info openbaar (realtime) beschikbaar gemaakt.
Ook mooi zou zijn als je per laadpas de prijs bij een laadpaal zou kunnen zien, dat je dus altijd de goedkoopste kunt kiezen. (of is zo'n app er al?)

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 17:58
kepler schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:20:
[...]

Ook mooi zou zijn als je per laadpas de prijs bij een laadpaal zou kunnen zien, dat je dus altijd de goedkoopste kunt kiezen. (of is zo'n app er al?)
Zijn al wel plannen voor.

Vrij of bezet monitoren kunnen al best veel apps zoals TNM, smoov en socialcharging.

Op basis van geo-radius is er volgens mij (nog) niet.

Hachy wijzigde deze reactie 31-01-2019 15:22 (20%)

Zoe Q210 @ 41kWh - Twizy Urban - PV: 13000 Wp - www.laadpastop10.nl

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:02

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

De smoov app heeft een "vrij binnen 15 min" filter.

Wise enough to play the fool

• Togt
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17:30
Ik heb een splitter voor mijn p1 poort op mijn slimme meter nodig. Volgens mij heb ik een heel simpel RJ11 splittertje nodig, zoals deze:

maar als ik zoek op p1 splitter zie ik alleen 15+ EUR oplossingen . .

Togt wijzigde deze reactie 31-01-2019 19:10 (3%)

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Togt schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:10:
Ik heb een splitter voor mijn p1 poort op mijn slimme meter nodig. Volgens mij heb ik een heel simpel RJ11 splittertje nodig, zoals deze:
[Afbeelding]

https://www.allekabels.nl...288854/rj12-splitter.html
Via https://support.benext.eu...luiten-op-de-slimme-meter

• Togt
Bedankt, ik lees nu dat ik 6 aderig nodig heb, ik dacht te lezen dat een jr11 met 4 aders voldoende was . . Of moet ik toch maar jr12 gebruiken?

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 17:01
@Togt Sommige apparatuur haalt stroom uit de slimme meter, daar zijn die twee extra aders voor nodig. Als je apparaat zelf stroomvoorziening heeft is 4 aderig misschien al voldoende.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Outlander PHEV -> Tesla Model 3 LR AWD EAP | TNM Lolo 3.7kW

• Togt
Is een Lola Smart, had P1 opgezochten daar stonden de buitenste 2 van de 6, en 1 van de binnenste als ongebruikt . .

• Guy Treepbush
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 14:11
Hier ook geen hele goede ervaringen met tnm. Heb sinds 3 maanden een paal. De eerste maand was het abbonoment niet juist waardoor de vergoeding niet werkte, ze zijn al 3 keer teruggekomen omdat de eerste laadpaal niet werkte (wegens ontbrekende onderdelen). Nu een compleet nieuwe paal gekregen. Denk dat ik nu ongeveer 30 keer (in 3 maanden!) ergens voor heb moeten bellen omdat iets niet werkt of ze afspraken niet nakomen.

Dat gezegd hebbende: als het werkt is het erg gebruiksvriendelijk. Met de nieuwe paal en de juiste instellingen hoop ik ze voorlopig niet meer te hoeven bellen.

• Tassadar32
@Guy Treepbush Hier in 4 jaar TNM LoLo maar eenmaal moeten bellen voor een remote reset. Verder werkt alles uitstekend. n=1

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Outlander PHEV -> Tesla Model 3 LR AWD EAP | TNM Lolo 3.7kW

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 18:56
[Afbeelding]

@Togt Bij de gamma een 2 weg splitter voor +/- 2,50

• Togt
Dank, @CyBeRSPiN had me ook een mooi linkje gegeven, en had toch nog een UTP/JR11/JR12 tester nodig, dus alles gemailordered.

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 13:44
Ik las dat op het Duitse forum dat de EnBW prijzen per 1 april veranderen.
Twee tarieven:
Mit monatl. Grundgebühr 0,00 €: 39 ct/kWh für AC / 49 ct/kWh für DC
Mit monatl. Grundgebühr 4,99 €: 29 ct/kWh für AC / 39 ct/kWh für DC

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• kepler
Mijn oplaadkabel van de Renault Zoe is een aantal meter lang, maar mijn aansluitpunt op werk is maar op 1 mtr afstand. Nu wilde ik de kabel gewoon oprollen en (tijdelijk) fixeren met klitteband, zodat ik niet de hele tijd met een half opgerolde kabel zit die ook nog eens op de grond/modder ligt.

Nu is het bij haspels zo dat je die niet vol kan belasten als ze opgerold zijn. Geldt dat ook voor oplaadkabels? Kan ik hem beter niet oprollen en fixeren? Of maakt dat niks uit omdat de opgerolde lengte relatief kort is?

• pmiddeld
Bij mijn wallbox zit ook een veel te lange kabel. Die laat ik voor het grootste deel opgerold aan de muur hangen als ik laad. Nog nooit problemen mee gehad. (Lussen van zo'n 40 cm diameter.)
Je zou ook nog een spiraalkabel kunnen kopen, maar dat kost wel weer een duit.

pmiddeld wijzigde deze reactie 01-02-2019 13:11 (17%)

• kepler
pmiddeld schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:06:
Bij mijn wallbox zit ook een veel te lange kabel. Die laat ik voor het grootste deel opgerold aan de muur hangen als ik laad. Nog nooit problemen mee gehad. (Lussen van zo'n 40 cm diameter.)
Je zou ook nog een spiraalkabel kunnen kopen, maar dat kost wel weer een duit.
Nee daar heb ik ook naar gekeken, maar dat is veels te duur. Nog mooier zou zijn als je hem in je auto kan oprollen, net als een tuinslang of het snoer van je stofzuiger :D

Dan pak ik gewoon wat klittenband en kort ik hem op die manier in. Als ik dan langer nodig heb is dat zo geregeld.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

kepler schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:51:
Mijn oplaadkabel van de Renault Zoe is een aantal meter lang, maar mijn aansluitpunt op werk is maar op 1 mtr afstand. Nu wilde ik de kabel gewoon oprollen en (tijdelijk) fixeren met klitteband, zodat ik niet de hele tijd met een half opgerolde kabel zit die ook nog eens op de grond/modder ligt.

Nu is het bij haspels zo dat je die niet vol kan belasten als ze opgerold zijn. Geldt dat ook voor oplaadkabels? Kan ik hem beter niet oprollen en fixeren? Of maakt dat niks uit omdat de opgerolde lengte relatief kort is?
Klopt dat geldt voor haspels met lange snoeren. Waarom? Omdat kabels die goed belast worden warm worden. Strak opgerold op een haspel kan het stuk kabel aan de binnenkant de warmte niet meer kwijt aan de omgeving met als risico dat het gaat smelten. Een stukje kabel met klittenband bij elkaar binden is dus geen enkel probleem, maar een grote haspel kun je idd beter afrollen.

• kepler
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:21:
[...]

Klopt dat geldt voor haspels met lange snoeren. Waarom? Omdat kabels die goed belast worden warm worden. Strak opgerold op een haspel kan het stuk kabel aan de binnenkant de warmte niet meer kwijt aan de omgeving met als risico dat het gaat smelten. Een stukje kabel met klittenband bij elkaar binden is dus geen enkel probleem, maar een grote haspel kun je idd beter afrollen.
Top, duidelijk! Ik dacht ik vraag het voor de zekerheid maar even, gaat toch veel vermogen door heen :D

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online
kepler schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:35:
[...]

Top, duidelijk! Ik dacht ik vraag het voor de zekerheid maar even, gaat toch veel vermogen door heen :D
Groot gelijk! Better safe than sorry!

nannoe wijzigde deze reactie 01-02-2019 14:10 (83%)

ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)

• canth
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10:00
Vandaag de eerste rekening van Maingau binnengekregen. Ik heb in de app al mijn bankrekening gekoppeld, het bedrag (maar liefst 4,05 euro) zal binnenkort worden afgeschreven.
Ik miste alleen de 3 sessies die ik bij FastNed heb gedaan. Daar zullen ze wel later mee komen dan..

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:50

mvdam

Tweaker-Gekkie

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:21:
[...]

Volgens mij niet alleen de warmte, ook als je een "spoel" maakt dat er wat dingen gebeuren met zo'n kabel.
Beste gast, de opleiders hebben natuurlijk altijd gelijk. Een kabelhaspel die niet afgerold is kan wel een temperatuur bereiken van 800 graden !! Dit geldt ook voor een stofzuiger. Je hebt gelijk dat door de fase en nuldraad dezelfde tegengestelde stroom loopt. Er onstaan dus 2 spoelen met een tegengesteld veld. Deze heffen elkaar echter niet op. Er onstaat dus warmteontwikkeling door de draadweerstand (R) + warmteontwikkeling door de inductieweerstand (Xs). De totale warmteontwikkeling is dus = stroomsterkte * (R + Xs).

Aangezien je niet makkelijk te overtuigen bent, kun je zelf met een simpele test de warmteontwikkeling bepalen.

Lees verder............

Neem een kabelhaspel en een goede voltmeter. Meet de spanning op het stopcontact. Steek de haspel in het stopcontact en meet de uitgaande spanning van de haspel (deze zijn hetzelfde want er loopt nog geen stroom). Ga nu de haspel belasten met b.v. een machine van 1000 Watt. Je zult zien dat de spanning nu aardig is gedaald. De warmteontwikkeling is het verschil in spanning * de stroomsterkte (ongeveer 4,5 A bij 1000 W) [ W = V * I ]. Herhaal dit maar dan met een uitgerolde kabel en je zult zien dat de spanning nu stukken minder daalt. De component Xs is nu namelijk weg en je houdt alleen de draadweerstand R over.

Pas bij het uitrollen wel een beetje op, want bij het eerste experiment is, afhankelijk van de tijd dat je de haspel belast hebt de kabel al aardig warm geworden. Doe dit dus niet te lang.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

mvdam schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:46:
[...]

Volgens mij niet alleen de warmte, ook als je een "spoel" maakt dat er wat dingen gebeuren met zo'n kabel.

[...]
Dat lijkt me een sterk verhaal want de nul- en fase-aders zitten naast elkaar in de kabel?
Zie ook Lustucru in "Haspel moeten uitrollen"

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 01-02-2019 14:55 (10%)

• evtje
canth schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:39:
Vandaag de eerste rekening van Maingau binnengekregen. Ik heb in de app al mijn bankrekening gekoppeld, het bedrag (maar liefst 4,05 euro) zal binnenkort worden afgeschreven.
Ik miste alleen de 3 sessies die ik bij FastNed heb gedaan. Daar zullen ze wel later mee komen dan..
Is dat de alleen Allego sessie of waren er ook Fastned sessie bij en van hoelang terug ? Heb je een Nederlandse of buitenlandse rekeningnummer op gegeven?

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:00
Audi komt met een Europese laadpas voor de e-tron
https://electrek.co/2019/...ture-e-tron-electric-suv/
€5/maand + €8 per sessie voor 22kW of €10 voor €50kW
Wil je 150kW? Dan is het €18/maand + €8/sessie + €0,33/kWh
Dus niet of, maar plus....

TheS4ndm4n#1919

• canth
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10:00
evtje schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:07:
[...]

Is dat de alleen Allego sessie of waren er ook Fastned sessie bij en van hoelang terug ? Heb je een Nederlandse of buitenlandse rekeningnummer op gegeven?
Alleen Allego. Ik verwacht ook nog 3 Fastned sessies. Ik heb al een Nederlands bank account opgegeven.

• pmiddeld
canth schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 19:01:
[...]

Alleen Allego. Ik verwacht ook nog 3 Fastned sessies. Ik heb al een Nederlands bank account opgegeven.
Bij mij is tot nu toe nog geen enkele sessie bij Fastned geregistreerd in de app, laat staan betaald. Geloof niet dat dat met terugwerkende kracht nog in rekening gebracht wordt. Als ik me vergis is het ook niet erg. Zal niet de hoofdprijs zijn.

• evtje
Ik vraag me af hoe het nu zal gaan met het nieuwe prijsniveau van Maingau. Zullen ze dan ook Fastned ladingen vergeten. Of gaan ze het nu netjes de rekening verrekenen.

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 09:30

JayPe

Ondertitel

evtje schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 20:33:
Ik vraag me af hoe het nu zal gaan met het nieuwe prijsniveau van Maingau. Zullen ze dan ook Fastned ladingen vergeten. Of gaan ze het nu netjes de rekening verrekenen.
Goeie vraag.

Tot nu toe niet echt in de gaten gehouden wanneer er wat werd afgeschreven door Maingau. Altijd kruimelwerk geweest ipv grote bedragen. De App doet 't wel, maar er verschijnen geen sessies of bedragen in de lijst. FastNed stond er nog nooit tussen,.

Hmmmm.

We'll see / we'll test ;-)

3460 Wp '16 - Volkswagen e-up! '18 - Maximumsnelheid naar 100km/h

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:46

Donstil

Grab them by the 🐈.

Ik kan mij ook even melden. Aantal keer met maingua geladen bij fastnet. Nog nooit wat gezien.

Niets afgeschreven maar ook niets in de app.

Nu (vanaf 1feb) is het niet meer interessant toch om met maingua te laden bij FastNed?

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 20:52
wel hoor. ca 30 ct p kwh :) (ipv dubbele tarief van fastned zelf)

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 16:23

mux

99% efficient!

Ja, het is nog steeds erg goedkoop hoor. Wij zullen er wel minder laden met maingau, maar zeker niet stoppen. Verre van.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Tom Paris
  • Laatst online: 16:56
Iemand al sinds 1 feb met Maingau bij Fastned geladen, waarna de laadsessie ook daadwerkelijk in de app was terug te zien? Ik heb altijd alleen maar Allego laadsessies gezien, zou me toch enigszins verbazen als ze de zaak met Fastned nu ineens op orde hebben.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Khayma
Tom Paris schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 12:10:
Iemand al sinds 1 feb met Maingau bij Fastned geladen, waarna de laadsessie ook daadwerkelijk in de app was terug te zien? Ik heb altijd alleen maar Allego laadsessies gezien, zou me toch enigszins verbazen als ze de zaak met Fastned nu ineens op orde hebben.
Ik heb 0 laadsessies in mijn app terwijl ik zeker wel 6x geladen heb bij Allego en 4x bij Fastned.
Donstil schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 11:19:
Ik kan mij ook even melden. Aantal keer met maingua geladen bij fastnet. Nog nooit wat gezien.

Niets afgeschreven maar ook niets in de app.

Nu (vanaf 1feb) is het niet meer interessant toch om met maingua te laden bij FastNed?
Zeker wel. Andere aanbieders zitten op 0,69 per kwh bij Fastned. Maingau zit op 0,30 per kwh.

Khayma wijzigde deze reactie 02-02-2019 12:22 (31%)

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:46

Donstil

Grab them by the 🐈.

Khayma schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 12:20:
[...]

Ik heb 0 laadsessies in mijn app terwijl ik zeker wel 6x geladen heb bij Allego en 4x bij Fastned.

[...]

Zeker wel. Andere aanbieders zitten op 0,69 per kwh bij Fastned. Maingau zit op 0,30 per kwh.
Aah maingau dus voor gast net gebruiken, check! Thnx.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Tom Paris
  • Laatst online: 16:56
Khayma schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 12:20:
[...]

Dat is idd precies mijn punt, als ze de sessies nog steeds niet registreren heeft het nieuwe tarief weinig invloed op je bankrekening ;)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• twieren
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 12-02 15:16

AliExpress heeft er ook nog wel een voor je in de aanbieding:
https://nl.aliexpress.com...4709.html?channel=twinner

ITventure.nl Uw ICT, onze passie.

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Vandaag maar eens een laadsessie gedaan bij de FastNed in Nijmegen. Welk? die bij de AH XL ;-)

Met Maingau. Kijken of ie het doet, met z'n nieuwe kostenstructuur. Jep. Zie ik 'm in de App? Nope.

Met het nieuwe tarief is ie ook best okay om te gebruiken bij andere openbare palen. Dus later vanmiddag bij de Decathlon geprobeerd. Nope. Dáár doet de Maingau het niet. En ik het dus maar weer gewoon de Nuon pas. Nuon. Die ook niets in de App laat zien. :+

• Togt
Ben effe aan het pielen met de bestelde splittertjes, maar de "telefoon" p1 kabeltjes zijn toch straight through?

Ik heb een cable tester gekocht, maar die laat mijn RJ11 cyclen:

kant 1: 1 2 3 4
Kant 2: 4 3 2 1

Never mind, gekeken naar de kabel die ik heb: die is reversed

Togt wijzigde deze reactie 02-02-2019 20:07 (43%)

• pmiddeld
Ik heb donderdag in Utrecht bij een Nuon paal met de Nuon laadpas geladen. Nu 2 dagen later staat-ie erin! (Na inloggen op de website).

• JayPe

JayPe

Ondertitel

pmiddeld schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 19:44:
Ik heb donderdag in Utrecht bij een Nuon paal met de Nuon laadpas geladen. Nu 2 dagen later staat-ie erin! (Na inloggen op de website).
Donderdag was 't nog januari. Inmiddels is de maand om.

Beetje dom, maar in Januari zag ik alleen de sessies t/m december. En die laadpaaluitbaters geven volgens mij maandelijks het verbruik door. Net online en direct dezelfde dag.

Nu, ik heb in januari wel geladen maar 't is waarschijnlijk / mogelijk gewoon nog niet verwerkt. 🙆

Het kan toch niet zo zijn dat Maingau èn Nuon ineens geen sessies meer registreren of doorberekenen.

• toiletduck
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 05-02 02:22
ik ben een beginnend EV rijder, ik heb zojuist een maingau laadpas aangevraagd, de openbare laadpaal bij mijn woning moet nog aangelegd worden, (pas 12 weken geleden goedgekeurd bij de gemeente), dit laadpunt word Allego, deze hebben een tarief 34ct kwh. Wanneer ik hier mijn maingau pas tegen aan zal tikken wat zou ik dan gaan betalen?

Ik snap de tabel op maingausite niet zo denk ik. 25ct kwh normaal tarief plus 5 ct voor nederland, zover ben ik mee. Echter wat betekent die " plus 10 ct/min ab 120 Min AC/ 60 Min DC"? dit gedeelte snap ik niet. als ik dus langer als 2 uur laat moet ik nog eens 10 ct extra betalen? of als ik minder als 2 uur laad... sorry maar ik begrijp dit niet.

iemand hier ervaring mee? of iemand die wel begrijpt wat hier staat?

• Yoade75
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 13-02 04:50
@toiletduck
https://goedkoperrijden.blogspot.com/2018/

En de Telekom laadpas kun je ook gaan gebruiken bij Allego.

• toiletduck
@Yoade75 Ah bedankt; dus inderdaad straf bij te lang laden, dus zolang ik een korte laadsessie heb ,kleiner als 2 uur op mijn openbaar laadpunt dan is dit(maingau) goedkoper, langer dan beter van de bron, telecom gebruiken ofzo.

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Mooi die blog
Uit december :

"....maar ook voor bezoekers van bijvoorbeeld het theater, zwembad, of andere publieke gelegenheden"

Afgelopen weken wat vaker buiten de deur geweest en kom steeds weer laadpaal-hiaten tegen op de kaart. Zwembad? Nope. Sportcentrum? Nope. Theater? Nope.

Toch heel jammer dat er juist waar je ze verwacht, en er bijvoorbeeld ook echt wel grote aansluitingen aanwezig zijn* voor meerdere palen, je toch vaak nul op rekest krijgt.
Overigens: hotelletje in de omgeving waar ik over een paar weken heen ga, reageert niet eens op m'n vraag of ze een laadpaal hebben (per mail) hoezo slechte zaak? Ook gevraagd om een eenvoudig normaal stopcontact,. Nou respons!
Zoeken we gewoon verder!

*Zwembad of Theater: dat moeten wel grote energie slurpers zijn, die hebben neem ik aan we een ruime groepenkast met voldoende reserves voor bijvoorbeeld een trits 11kW paaltjes. Of toch in ieder geval méér dan één single Lolo'tje. Één enkele lolo zou je bij een klein restaurantje kunnen verwachten. Maar toch niet bij een parking met ruimte voor 50+ auto's, en een gemiddelde verblijfstijd van 2 à 3 uur (zwembad, bioscoop, theater, sportpark).

JayPe wijzigde deze reactie 03-02-2019 16:30 (23%)

• Khayma
JayPe schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:14:
Mooi die blog
Uit december :

"....maar ook voor bezoekers van bijvoorbeeld het theater, zwembad, of andere publieke gelegenheden"

Afgelopen weken wat vaker buiten de deur geweest en kom steeds weer laadpaal-hiaten tegen op de kaart. Zwembad? Nope. Sportcentrum? Nope. Theater? Nope.

Toch heel jammer dat er juist waar je ze verwacht, en er bijvoorbeeld ook echt wel grote aansluitingen aanwezig zijn* voor meerdere palen, je toch vaak nul op rekest krijgt.
Overigens: hotelletje in de omgeving waar ik over een paar weken heen ga, reageert niet eens op m'n vraag of ze een laadpaal hebben (per mail) hoezo slechte zaak? Ook gevraagd om een eenvoudig normaal stopcontact,. Nou respons!
Zoeken we gewoon verder!

*Zwembad of Theater: dat moeten wel grote energie slurpers zijn, die hebben neem ik aan we een ruime groepenkast met voldoende reserves voor bijvoorbeeld een trits 11kW paaltjes. Of toch in ieder geval méér dan één single Lolo'tje. Één enkele lolo zou je bij een klein restaurantje kunnen verwachten. Maar toch niet bij een parking met ruimte voor 50+ auto's, en een gemiddelde verblijfstijd van 2 à 3 uur (zwembad, bioscoop, theater, sportpark).
Dat is mij inderdaad ook opgevallen. Ze hebben vermoedelijk geen zin om daar in te investeren want ze krijgen er niks voor terug. De klant komt toch wel. Ik was laatst in de hoofddorp en heb geparkeerd in de Qpark garage. Daar is laden gratis! Dat vond ik heel netjes van ze.

• mca2
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:57
Ik hoop dat Fastned nog eens wat gaat doen aan het aantal laders. Vandaag met 5 auto’s in de rij voor 2 CCS stekkers. Door de korte kabels en bij auto’s soms onhandig geplaatste ingang een hoop stekende auto’s en discussie wie er eerst was.

Wanneer gaan Shell/Total/BP etc eens zelf wat laders plaatsen?

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 16:23

mux

99% efficient!

Welke Fastned was dat, A4 Ruygen Hoek? Want die is redelijk hopeloos geworden, daar kun je beter voorbij rijden en ofwel naar Bospoort ofwel naar Haarlem.

En ja, het is druk bij de laadpalen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• talkatoo
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
mca2 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:16:
Ik hoop dat Fastned nog eens wat gaat doen aan het aantal laders. Vandaag met 5 auto’s in de rij voor 2 CCS stekkers. Door de korte kabels en bij auto’s soms onhandig geplaatste ingang een hoop stekende auto’s en discussie wie er eerst was.

Als ze dat gaan faciliteren (ik hoop dat die dag snel komt) zal dat de groei van elektrische auto's alleen maar bespoedigen, dat zal niet veel goeds betekenen voor de omzet van Shell/Total/BP..

• JobScherp
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 20:14
Wel als zij dan één van de grootste aanbieders van laadstations zijn ;) Ze zullen toch moeten gaan veranderen, of ze nu willen of niet.

• mca2
talkatoo schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:30:
[...]

Als ze dat gaan faciliteren (ik hoop dat die dag snel komt) zal dat de groei van elektrische auto's alleen maar bespoedigen, dat zal niet veel goeds betekenen voor de omzet van Shell/Total/BP..
Keep the cannibals inside. Ik snap echt niet waarom de klassieke benzinepompen daar niet op in zetten? Iedereen komt even koffie halen, broodje eten etc. Heeft Fastned het alleenrecht op laadpalen ofzo?

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

dippert

Mooi die blog
Uit december :

Zoeken we gewoon verder!

Maar als ze op zo'n locatie aanleggen moet het meteen ook flink lijkt me? Dat lijken me typisch van die locaties waar de paal altijd bezet is.
De eerste met een EV prikt hem standaard in en kan pas vrijgeven als hij klaar is. Of valt dat in de praktijk mee?

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Z___Z
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:44:
[...]

Maar als ze op zo'n locatie aanleggen moet het meteen ook flink lijkt me? Dat lijken me typisch van die locaties waar de paal altijd bezet is.
De eerste met een EV prikt hem standaard in en kan pas vrijgeven als hij klaar is. Of valt dat in de praktijk mee?
Het is ook een kansloze investering. Deze publieke faciliteiten trekken meestal alleen lokaal publiek. Het is nu wat onhandig voor EV early adopters, maar de toekomst van EV is toch die met een iets langere range. Dan ga je toch niet laden op bestemmingen dichter dan 100 km van je huis.
Laadpalen bij publiek faciliteiten hebben IMHO alleen zin bij plekken waar mensen van ver komen en redelijk lang blijven. Dit zijn plekken als de Efteling, Arena, Ahoy, Burgers Zoo etc.

• Tassadar32
mca2 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:16:

Geffense barriere: Fastned met daarnaast laadpalen aan het benzinestation :P.

Hier naast het metalen bankje staat nu ook een snellader, pal naast de fastned.

Tassadar32 wijzigde deze reactie 03-02-2019 19:07 (38%)

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
@Z___Z Niet iedereen kan thuis laden hé. Als je 2x een half uurtje per week 22kW kan laden bij de supermarkt is dat voor vele al voldoende voor hun woon-werkverkeer.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Z___Z schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:46:
Het is ook een kansloze investering. Deze publieke faciliteiten trekken meestal alleen lokaal publiek. Het is nu wat onhandig voor EV early adopters, maar de toekomst van EV is toch die met een iets langere range. Dan ga je toch niet laden op bestemmingen dichter dan 100 km van je huis.
Laadpalen bij publiek faciliteiten hebben IMHO alleen zin bij plekken waar mensen van ver komen en redelijk lang blijven. Dit zijn plekken als de Efteling, Arena, Ahoy, Burgers Zoo etc.
Een zwembad of theater kan daar in principe toch ook onder vallen? Maar ik ben het met je eens.
Ik volg de ontwikkeling vanaf de zijlijn en ben wel geïnteresseerd voor de toekomst. Woon werk en boodschappen is het probleem niet, ik kan op m'n eigen erf parkeren.
Maar voor lange ritten moet je nu nog laden inderdaad. Dan moet je dus op zoek naar een paal of een haspel uitrollen, daar zou ik mij toch wel bezwaard over voelen.
Wil ik in de buurt van m'n oma laden dan moet ik een dorp verderop en hopen dat die vrij is. :D

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Z___Z
  • Niet online
Deveon schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:02:
@Z___Z Niet iedereen kan thuis laden hé. Als je 2x een half uurtje per week 22kW kan laden bij de supermarkt is dat voor vele al voldoende voor hun woon-werkverkeer.
Op zich mee eens, als het 50 kW DC laders zijn, maar die zijn meteen duur om neer te zetten. 22 kW heb je het waarschijnlijk over 32A 3 fase laders. Het ziet er tot nu toe uit dat de autofabrikanten voornamelijk 1 fase laders in auto’s bouwen. Dan is 7,4 kW 2x per week waarschijnlijk niet genoeg.
Ik denk dat de mensen die niet thuis kunnen laden op werk zullen moeten gaan laden. Het lijkt me makkelijker om op commerciële grond laadpalen te bouwen dan in woonwijken.

• toiletduck
Deveon schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:02:
ja hier zeg je wat, echter de meest vervuilende (ik dus) kan je niet bedienen, ik rij per dag 140 km, woon-werk, ik moet dus elke dag laden, 25 a 30 kw. dat is wat makkelijker als ik thuis kan inprikken en 10 uur later de auto weer kan pakken. echter zelfs 11 kw of 3,7 kw palen krijgt men niet snel genoeg uit de grond. De eerste paal bij mij 1,5 km verderop en ik ben nu 12 weken op de laadpaalbouwer aan het wachten om er 1 vlakbij te plaatsen. als ik het ding privé had gekocht was ik echt pissig geweest. nu lease ik de auto en probeer ik er maar even mee te leven.. maar ik begrijp wel waarom de EV niet van de grond afkomt. een laadpaal is een oerwoud, de laadpas is weer een oerwoud, range van de auto moet je toch ook wel oppassen. al met al de auto kopen is het issue niet...

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

De auto kopen is ook een issue, behalve als het gesubsidieerd via de baas verloopt. ;)

• toiletduck
Gonadan schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:19:
De auto kopen is ook een issue, behalve als het gesubsidieerd via de baas verloopt. ;)
haha nou dat bedoel ik dus, wanneer "het kopen" een issue word, dan moet je aan de rest maar niet beginnen. want echt; nederland is er verre van klaar voor. een beetje regelgeving, een beetje dwang voor gemeente om meer te investeren. Dat zou mijn inzicht al goed helpen. waarom op aanvraag palen laten zetten? zet er per 500 m2 gewoon 1 weg, lantaarnpaal, oplaadpunt; what ever. zodoende zijn er genoeg plaatsen om te laden dus geen wachtrij, laat er verschillende aanbieders op, en niet 1 zoals nu ( ik kan alleen allego nemen) want mijn gemeente accepteerd niks anders. ik vind het echt een ongeorganiseerd zooitje.

• reul
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 08:25
Iemand ervaringen met Heijmans / Nuon palen? Mijn laadkabel wil met geen mogelijkheid loslaten, de paal is al drie keer op afstand herstart maar zonder resultaat, nu is het wachten op een monteur die 100 kilometer verderop zit…

• Z___Z
  • Niet online
toiletduck schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:30:
[...]

haha nou dat bedoel ik dus, wanneer "het kopen" een issue word, dan moet je aan de rest maar niet beginnen. want echt; nederland is er verre van klaar voor. een beetje regelgeving, een beetje dwang voor gemeente om meer te investeren. Dat zou mijn inzicht al goed helpen. waarom op aanvraag palen laten zetten? zet er per 500 m2 gewoon 1 weg, lantaarnpaal, oplaadpunt; what ever. zodoende zijn er genoeg plaatsen om te laden dus geen wachtrij, laat er verschillende aanbieders op, en niet 1 zoals nu ( ik kan alleen allego nemen) want mijn gemeente accepteerd niks anders. ik vind het echt een ongeorganiseerd zooitje.
Doelloos palen neerzetten lijkt me ook niet de bedoeling. EVs worden nu al elite subsidie genoemd. Ik zie liever het proces versnellen door de aanvrager 1000 euro te laten betalen (indien in een woonwijk). Een openbare laadpaal kost een veelvoud van dat.

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Z___Z schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:46:
[...]

M'n zwembad zit verder weg dan Burgers Zoo in mij geval. En bij Burger Zoo naast zit 't openlucht museum. Met maar liefst 2 paaltjes op honderden parkeerplekken. Ze hebben in ieder geval paaltjes, maar de laatste keer dat ik daar was, was er niet eens parkeerplek (kerstvakantie, dus verschrikkelijk druk). Maakte mij ook niet uit, al was m'n accu op dat moment door omstandigheden echt wel leeg.

Anyhoe: een aantal paaltje dáár zetten waar mensen parkeren en waar je toch stilstaat, en waar flinke aansluitingen beschikbaar zijn, lijkt mij, altijd nog beter dan één paaltje ergens verloren in een wijk waar er toch al parkeerdruk bestaat. Al is het maar voor de adaptatie nú, zodat je de nog ICE rijder zonder laadmogelijkheden thuis kunt overtuigen met: palen vind je overal

• Khayma
Ben nu aan het kijken voor een laadpaal op mijn oprit. Heb een offerte gekregen van NUON voor de installatie van een EV Box Homeline voor 1550 ex btw:

Volgens mij is dit redelijk 'goedkoop'. Kan dit goedkoper?

• toiletduck
Z___Z schreef op zondag 3 februari 2019 @ 21:11:
[...]

Doelloos palen neerzetten lijkt me ook niet de bedoeling. EVs worden nu al elite subsidie genoemd. Ik zie liever het proces versnellen door de aanvrager 1000 euro te laten betalen (indien in een woonwijk). Een openbare laadpaal kost een veelvoud van dat.
hier ben ik het volledig mee eens, zelfs die 1000 euro, dan wil ik wel zelf de aanbieder kunnen bepalen en wellicht een mogelijkheid voor gegarandeerd laden. echter op 12000 inwoners 1 paaltje en meer dan 12 weken moeten wachten op een 2de... is gewoon kansloos.

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20:50

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Khayma schreef op zondag 3 februari 2019 @ 21:45:
Ben nu aan het kijken voor een laadpaal op mijn oprit. Heb een offerte gekregen van NUON voor de installatie van een EV Box Homeline voor 1550 ex btw:

[Afbeelding]

Erg weinig info die ze geven.

Is dit een 1-fase 7.4kW lader of een 3-fase 11kW lader? En wat zijn de bijkomende kosten? (Meterkast, aardlek, eventuele aanpassingen als je naar 3-fase gaat)

De e-golf kan 2-fase laden. Dan moet je dat wel hebben om die 7.4kW te benutten

Prijs is volgens mij vrij normaal. De kale EV-box kost online zo'n 950 eur. Voor 600 eur kan je best de handel aansluiten en (max) 10m grondkabel leveren.

Maar zoals gezegd, ik zou dus goed informeren of je dan ook klaar bent, en vantevoren uitzoeken wat de bijkomende kosten zijn (Meterkast voorbereiding, uitbreiding naar 3-fase, DC aardlek enz)
Ook zit er geen smart charging in. Als je veel verbruikers hebt kan dat ook wel erg wenselijk zijn.

En wil je zo'n (verplicht) smartnet abbo erbij?

Persoonlijk zou ik lever gewoon een 'dom' ding willen, al dan niet met een aparte kwh meter.

DJSmiley wijzigde deze reactie 03-02-2019 22:04 (4%)

• Khayma
DJSmiley schreef op zondag 3 februari 2019 @ 22:03:
[...]

Erg weinig info die ze geven.

Is dit een 1-fase 7.4kW lader of een 3-fase 11kW lader? En wat zijn de bijkomende kosten? (Meterkast, aardlek, eventuele aanpassingen als je naar 3-fase gaat)

De e-golf kan 2-fase laden. Dan moet je dat wel hebben om die 7.4kW te benutten

Prijs is volgens mij vrij normaal. De kale EV-box kost online zo'n 950 eur. Voor 600 eur kan je best de handel aansluiten en (max) 10m grondkabel leveren.

Maar zoals gezegd, ik zou dus goed informeren of je dan ook klaar bent, en vantevoren uitzoeken wat de bijkomende kosten zijn (Meterkast voorbereiding, uitbreiding naar 3-fase, DC aardlek enz)
Ook zit er geen smart charging in. Als je veel verbruikers hebt kan dat ook wel erg wenselijk zijn.

En wil je zo'n (verplicht) smartnet abbo erbij?

Persoonlijk zou ik lever gewoon een 'dom' ding willen, al dan niet met een aparte kwh meter.
Dank voor de info. Heb er gelijk achteraan gemaild. Verder is het smartnet abbo gratis voor mij (3 jaar lang) omdat ik NUON klant ben. Ik heb liever een 'slim' ding omdat ik een eigen oprit heb maar die is toegankelijk voor iedereen. De kans dat iemand gaat laden op mijn oprit is klein maar ik heb dat minimaliseren tot 0.

Is het dan een aanrader om zelf zo een kast te kopen en op zoek te gaan naar een installateur?

• mca2
Khayma schreef op zondag 3 februari 2019 @ 21:45:

[Afbeelding]

"Slim laadpunt", ik zou niet weten wat hier slim aan moet zijn trouwens. Zo ver ik weet ondersteunt EV-Box nog geen load balancing. Zo wel, dan wil ik het NU ook hebben :)

mca2 wijzigde deze reactie 03-02-2019 22:59 (1%)
Reden: typo

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
[...]

Die €1000 euro betaal je makkelijk op het kWh tarief wat ze vragen op die palen.

Maar het kan ook andersom, laat bewoners zelf een verlengde privaat aansluiting realiseren die iedereen mag gebruiken tegen het reguliere tarief.

Of een andere tarief voor de aanvrager die €1000 heeft ingelegd.

• Togt
@reul Hoe is het afgelopen? WAt een timing op zondagavond om 21:00 uur dit soort problemen te hebben!

@Khayma Ik ga voor de "doe het zelf" oplossing, via Marktplaats een 32A 1 fase laadpaal met loadbalancing gekocht, vandaag komt iemand mijn groepenkast verbouwen. Met een beetje geluk blijf ik onder de 1000EUR voor thuisladen met 7,4kW/uur inclusief verrekening met laadpas

• Hachy
RocketKoen schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 18:04:
Audi komt met een Europese laadpas voor de e-tron
https://electrek.co/2019/...ture-e-tron-electric-suv/
€5/maand + €8 per sessie voor 22kW of €10 voor €50kW
Wil je 150kW? Dan is het €18/maand + €8/sessie + €0,33/kWh
Dus niet of, maar plus....
Audi is totaal de weg kwijt. Gelukkig werken de prijsvechters ook bij Ionity.

• knakworst
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 19:48

knakworst

Get Dilberted!

evtje schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:06:
[...]

De app is Duitsland ja en de kaart ook b.v Allego nederland.dus de app is niet te gebruiken in Nederland.
Ik heb de pas begin januari aangevraagd, afgelopen vrijdag aangevraagd. Werkt prima bij Ecotap palen in Den Haag, mijn auto laadt op met 11kW.

• Hachy
Mooi die blog
Uit december :

Zoeken we gewoon verder!

Zolang niemand daar laadpunten aanvraagt verandert er voorlopig niets. Zo ben ik al 3 jaar bezig met laadpunten bij de Apenheul en dat is zelfs als inwoner van de gemeente bijzonder lastig. (en dan te bedenken dat de gemeente zélf eigenaar is van het parkeerterrein ...)

Bij een paar andere publieke gelegenheden is het me wel gelukt. Maar zo lang het proces nog aanvraag-driven is bij veel gemeentes zit er niets anders op dan blijven bellen/mailen/aanvragen tot ze er horendol van worden en eindelijk een grid-plan maken voor de hele gemeente.

• Hamkaaz
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 14-02 22:28
Is er hier iemand die zijn/haar laadsessies in kan zien bij LeasePlan?

Kona ev ceramic blue

• JayPe

JayPe

Ondertitel

[...]

Elite subsidie... mwaoh. Hoeveel subsidie heb ik als partikulier ontvangen denk je? precies. nul euro. Niets elite aan hoor. EV =/= Tesla,..

En 1000 euro vragen om het proces te versnellen? Hoe is dat dan géén elite regeling? 1000 euro aftikken om iets te versnellen, typisch iets dat 'de elite' wel kan betalen, en de 'loonslaaf' niet.

De duur tussen aanvraag en oplevering van een laadpaal is volgens mij géén kwestie met ergens wat euro's tegenaan gooien hoor. Het is de ambtelijke molen die gevuld is met zand en stenen. Parkeerbesluiten, concessies, wethouders, raadsleden, beleidsmedewerkers, putjesgravers, leges, formuliertje, stempel, goedkeuringsbesluit etc etc. Met 1000 euro heb je álle ambtenaren die zich met die ene laadpaal bemoeien waarschijnlijk nog niet eens betaald.

#MondayMorningCranky

• NielsOo
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 20:35
Door mij aangevraagde openbare Allego laadpaal (Amstelveen) staat er sinds vrijdag. Aanvraag gedaan op 28 september, dus doorlooptijd iets meer dan 4 maanden.

• pwel
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 07-02 10:05
Als ik straks mijn Tesla wil opladen begrijp ik dat ik mijn 3x16A direct via een 3 fasen stopcontact in mijn Tesla kan stoppen. Nu wordt dit afgeraden vanwege risico op vonken/opwarming(=smelten) in stopcontact/stekker.
Is het mogelijk om een type 2 stopcontact direct op 3 fasen aan te sluiten, zonder relais/controller?

Als alternatief: kan ik direct een vaste kabel aan mijn drie fasen hangen die ik dan vervolgens in de Tesla kan pluggen?

Ik heb begrepen dat mijn Tesla zelf het vermogen, moment van laden etc. kan controleren, dus ik zou zeggen dat dit in theorie allemaal zou moeten kunnen.

Maar ik ben geen specialist, dus vergeef me als dit domme vragen zijn :)

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@pwel waarom tobben en niet gewoon een paal aanleggen die veilig is afgezekerd? Als je die Tesla kan betalen.. ;) (en via Marktplaats volop aanbod van gebruikte palen).

Net nog even bij Liander gevraagd naar een 2e aansluiting thuis, maar werd meteen afgeketst op het feit dat er in de Elektriciteitswet zou staan dat er maar 1 aansluiting per adres mag zijn..
Wil het nog wel overwegen als blijkt dat ik aan 1x20A niet genoeg heb om mijn e-Niro 's nachts vol te laden (dat zullen uitzonderingen zijn, maar toch..)

• pwel
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 07-02 10:05
CyBeRSPiN schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:34:
@pwel waarom tobben en niet gewoon een paal aanleggen die veilig is afgezekerd? Als je die Tesla kan betalen.. ;) (en via Marktplaats volop aanbod van gebruikte palen).

Ben niet aan het tobben hoor: maar heb wat ruimte gebrek dus hoe kleiner hoe beter.

• Z___Z
  • Niet online
JayPe schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:46:
[...]

Elite subsidie... mwaoh. Hoeveel subsidie heb ik als partikulier ontvangen denk je? precies. nul euro. Niets elite aan hoor. EV =/= Tesla,..

En 1000 euro vragen om het proces te versnellen? Hoe is dat dan géén elite regeling? 1000 euro aftikken om iets te versnellen, typisch iets dat 'de elite' wel kan betalen, en de 'loonslaaf' niet.

De duur tussen aanvraag en oplevering van een laadpaal is volgens mij géén kwestie met ergens wat euro's tegenaan gooien hoor. Het is de ambtelijke molen die gevuld is met zand en stenen. Parkeerbesluiten, concessies, wethouders, raadsleden, beleidsmedewerkers, putjesgravers, leges, formuliertje, stempel, goedkeuringsbesluit etc etc. Met 1000 euro heb je álle ambtenaren die zich met die ene laadpaal bemoeien waarschijnlijk nog niet eens betaald.

#MondayMorningCranky
Ik hoop dat je snapt dat jij een uitzondering bent en dat ik het heb over de publieke opinie. Die wordt voornamelijk gebaseerd op de massa en de pers.
Wat ik met die 1000 euro bedoel is meer dat van mij niet perse publiek geld naar de EV rijder hoeft. EV rijden is nu nog duur en die 1000 euro voor het aanvragen van een laadpaal zal niet de keuze veranderen voor iemand die al besloten heeft om EV te gaan rijden.
Je zou dan bijvoorbeeld de aanvrager die die 1000 euro heeft betaald een lager tarief kunnen laten laden bijvoorbeeld.
CyBeRSPiN schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:34:

Net nog even bij Liander gevraagd naar een 2e aansluiting thuis, maar werd meteen afgeketst op het feit dat er in de Elektriciteitswet zou staan dat er maar 1 aansluiting per adres mag zijn..
Wil het nog wel overwegen als blijkt dat ik aan 1x20A niet genoeg heb om mijn e-Niro 's nachts vol te laden (dat zullen uitzonderingen zijn, maar toch..)
Ik vraag me af hoe het zit met VVE parkeerplaatsen. Mag je daar wel een losse laadpaalaansluiting op aanvragen? Die parkeerplaatsen hebben geen adres. Zou voor veel appartementencomplexen een goede oplossing zijn.

Z___Z wijzigde deze reactie 04-02-2019 11:41 (22%)

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Z___Z schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:38:
[...]

Ik vraag me af hoe het zit met VVE parkeerplaatsen. Mag je daar wel een losse laadpaalaansluiting op aanvragen? Die parkeerplaatsen hebben geen adres. Zou voor veel appartementencomplexen een goede oplossing zijn.
Dat soort aansluitingen vallen niet onder de restricties van particuliere woningaansluitingen vermoed ik. Maar complex is het allemaal wel..
Bij ons op de zaak hebben we veel meer capaciteit nodig als we 100 palen zouden willen plaatsen, het kan wel, maar de netbeheerder rekent astronomische bedragen voor de aanleg.. (en die bedragen zijn vast wel reëel, maar voor een werkgever niet te verantwoorden).

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 04-02-2019 11:50 (6%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

JayPe schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:46:
Dan klopt die term toch? Alleen de elite krijgt subsidie. :+
Mooi uitmelkprincipe is dat zeg. Net als de spoed voor een paspoort of zo iets. Het moet allemaal maar lang duren en je moet steeds persoonlijk heen, maar het kan best sneller als je maar betaalt. 8)7
Op zich zijn er ook wel wat praktische zaken te bedenken die het zomaar neer plempen van een paal lastiger maken. Dan denk ik aan fysieke ruimte, beschikbaarheid van voldoende elektrische capaciteit, parkeerdruk in de omgeving, directe omgeving van de parkeerplaats.
Daarnaast natuurlijk de procedures voor goedkeuring, mogelijk bezwaren van omwonenden die je serieus moet nemen, etc. Wat een gedoe. :P

• Z___Z
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:52:
[...]

Dan klopt die term toch? Alleen de elite krijgt subsidie. :+

[...]

Mooi uitmelkprincipe is dat zeg. Net als de spoed voor een paspoort of zo iets. Het moet allemaal maar lang duren en je moet steeds persoonlijk heen, maar het kan best sneller als je maar betaalt. 8)7

[...]

Op zich zijn er ook wel wat praktische zaken te bedenken die het zomaar neer plempen van een paal lastiger maken. Dan denk ik aan fysieke ruimte, beschikbaarheid van voldoende elektrische capaciteit, parkeerdruk in de omgeving, directe omgeving van de parkeerplaats.
Daarnaast natuurlijk de procedures voor goedkeuring, mogelijk bezwaren van omwonenden die je serieus moet nemen, etc. Wat een gedoe. :P
Of-topic, maar het is IMHO terecht dat je extra moet betalen als je met spoed een nieuw paspoort wil. Dat ding is 10 jaar geldig. Een spoedproces kost gewoon extra geld. Het is toch normaal dat dit niet gefinancierd wordt met publiek geld. We kunnen er ook geen geld voor vragen en de gemeentebelasting verhogen.

Eigenlijk zou je bij alles wat de gemeente “gratis” doet, je moeten afvragen of dit direct of indirect betaald moet worden. Alles wat indirect betaald wordt, zou voor het algeme goed moeten zijn, dus voor meerdere mensen nuttig zijn. Zo niet, zou het IMHO direct betaald moeten worden. Bij een laadpaal in een woonwijk is het meestal alleen nuttig voor de aanvrager. Voor een laadpaal bij een winkelcentrum is het meer algemeen nut.

• JobScherp
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 20:14
Z___Z schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:04:
[...]

Of-topic, maar het is IMHO terecht dat je extra moet betalen als je met spoed een nieuw paspoort wil. Dat ding is 10 jaar geldig. Een spoedproces kost gewoon extra geld. Het is toch normaal dat dit niet gefinancierd wordt met publiek geld. We kunnen er ook geen geld voor vragen en de gemeentebelasting verhogen.

Eigenlijk zou je bij alles wat de gemeente “gratis” doet, je moeten afvragen of dit direct of indirect betaald moet worden. Alles wat indirect betaald wordt, zou voor het algeme goed moeten zijn, dus voor meerdere mensen nuttig zijn. Zo niet, zou het IMHO direct betaald moeten worden. Bij een laadpaal in een woonwijk is het meestal alleen nuttig voor de aanvrager. Voor een laadpaal bij een winkelcentrum is het meer algemeen nut.
De laadpaal in de woonwijk kán en mag echter wel gebruikt worden door anderen dan de aanvrager, dus dat lijkt me geen goed voorbeeld om direct te laten financieren. Het paspoort wat je met spoed wil hebben heeft alleen nut voor jou, dus wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Z___Z schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:04:
We kunnen het ook gewoon niet toestaan en de algehele procedure versnellen als deze in de praktijk te langzaam blijkt. De spoedprocedure is in deze vorm in feite gewoon een betaalde voorrangspositie. In het zakenleven vrij normaal, maar past niet in de sociale insteek die onze maatschappij pretendeert te hebben.
Eens, maar ook de betaalde optie zou ik niet bieden. Als de overheden het EV-rijden echt willen stimuleren moet er gewoon een plan zijn om in alle woonwijken palen te gaan plaatsen, ongeacht of daar nu EV-rijders wonen. De aanvragen zouden dan gewoon een interessepeiling moeten zijn die hooguit wat invloed uitoefent op de volgorde waarin de palen geplaatst worden.

• Z___Z
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:24:
[...]

We kunnen het ook gewoon niet toestaan en de algehele procedure versnellen als deze in de praktijk te langzaam blijkt. De spoedprocedure is in deze vorm in feite gewoon een betaalde voorrangspositie. In het zakenleven vrij normaal, maar past niet in de sociale insteek die onze maatschappij pretendeert te hebben.

[...]

Eens, maar ook de betaalde optie zou ik niet bieden. Als de overheden het EV-rijden echt willen stimuleren moet er gewoon een plan zijn om in alle woonwijken palen te gaan plaatsen, ongeacht of daar nu EV-rijders wonen. De aanvragen zouden dan gewoon een interessepeiling moeten zijn die hooguit wat invloed uitoefent op de volgorde waarin de palen geplaatst worden.
Paspoort met spoed heb je alleen nodig als hij kwijt/kapot/gestolen is en je eerder op reis wil dan de periode dat het duurt om een paspoort aan te vragen. Elke andere persoon weet 10 jaar van te voren wanneer z’n paspoort verloopt en is een doorlooptijd van zelfs 6 maanden nog acceptabel als dit goedkoper is voor de overheid. Het eerste geval zal minder dan 0,1% van de aanvragen zijn. Dus als je daarvoor extra moet betalen lijkt mij niet meer dan logisch.

Voor de laadpaal is het wel discutabel of de aanvrager de enige is die baat bij de laadpaal heeft. Ben er ook mee eens dat het op dit moment gestimuleerd wordt door de overheid, en daarom gratis is. Ik vind het zelf ook geen probleem, maar voor de publieke opinie is het misschien beter als je ervoor moet betalen. Dan krijg je minder scheve ogen van buren die geen EV kunnen betalen en dan betalen zij niet mee aan jouw laadpaal. In de praktijk wordt een woonwijk laadpaal bijna exclusief gebruikt door de aanvrager. Bij een PHEV is het maar de vraag of die paal ooit terug wordt verdiend door de gemeente. Bij een EV is die kans veel groter, omdat het aantal afgenomen kWh gewoon veel groter is.

• TonVH
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 20:33
VVE's kunnen het makkelijk zelf.

Hier heeft de VVE gezorgd voor een basisstructuur en kan een ieder (op eigen kosten) daarop aansluiten, Elke aansluiting krijgt een eigen KwH meter en betaalt daarmee de afgenomen elektriciteit (op basis van kostprijs voor de VVE) en daarboven een opslag waarmee de initiële kosten (deels) gedenkt worden.

• JayPe

JayPe

Ondertitel

[...]

Ik hoop dat je snapt dat jij een uitzondering bent en dat ik het heb over de publieke opinie.
Natuurlijk snap ik dat, en van die publieke opinie is de beleidsambtenaar, raadlid en de wethouder ook heus wel bewust.

Ik zie een openbare laadpaal echter als een bankje in het park. Ook als is zo'n bankje soms voorzien van een plaquette van de Rabobank of Lions Club ( ja, sorry ik woon in een elite durp ).

Maar vanuit dat perspectief zie ik dan ook níet een publieke parkeerplaats die 'privé' wordt toegeeigend doordat er een laadpaal komt te staan. Bij mij in het dorp staat er één dubbele (https://groenecourant.nl/...en-ter-wereld-gelderland/) op het pleintje voor het gemeentehuis. Andere openbare palen staan ook op dat soort plekken: Pleinen of pleintjes.

Geen 'toe-eigenen' van een privé parkeerplaats dus.

Gemeenten hebben imho, vanuit mijn werkveld écht wel een opgave om de luchtkwaliteit te verbeteren in het stedelijke milieu. Milieuzones, sloopregelingen, verkeerscirculatieplannen: Daar gaan vele duizenden euro's in om. Het stimuleren van elektisch rijden zou daar ook onderdeel van moeten uitmaken.
Maak het bereikbaar. Door juist op openbare locaties, zonder gesteggel, te faciliteren. En als er iemand een paal aanvraagt, zorg er dan voor dat je het als gemeente niet laat afweten. Want misschien is het een elite-bak, maar ook dan: Beter een EV in je stad of dorp dan een oliestoker.

Toevoeging:

Ook in woonwijken moet je natuurlijk nadenken waar je een paal plaatst. Waarom zou je die NIET bij de EV rijder voor de deur plaatsen? Omdat de buren? Ach, gun iedereen z'n lucht om te ademen. Dat bankje in het park, de straatverlichting, alle openbare voorzieningen zijn óók door mij betaald, of ik er nu gebruik van maak of niet.. daarom heet het ook een samenleving. *;

JayPe wijzigde deze reactie 04-02-2019 14:37 (11%)

• Beatman
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14-02 20:19
Laadpalen komen er pas nader er een aanvraag is gedaan, omdat de exploitant dan meer zekerheid heeft dat er ook daadwerkelijk geladen gaat worden. Daardoor heeft de exploitant een betere (betaalbare) aanbieding kunnen doen bij de concessie. Zonder aanvrager een laadpaal laten plaatsen kan ook, maar is veel duurder omdat het buiten de afspraken van een (gesubsidieerde?) concessie valt.

En het aanvragen duurt zolang omdat er verschillende partijen zijn die een check moeten doen. Gemeente, aannemer, exploitant, netbeheerder en de partij die in het consessiegebied alles regelt. Nadat iedereen akkoord heeft gegeven moet er nog een verkeersbesluit worden gepubliceerd en het langste: de netbeheerder moet een aansluiting maken. Zo zijn er een aantal stapjes die achter elkaar/tegelijk gemaakt moeten worden waarbij overal vertraging op kan treden in verband met ziekte, vakantie, drukte etc.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• henri055
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 20:38
Z___Z schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:25:
maar voor de publieke opinie is het misschien beter als je ervoor moet betalen. Dan krijg je minder scheve ogen van buren die geen EV kunnen betalen en dan betalen zij niet mee aan jouw laadpaal. In de praktijk wordt een woonwijk laadpaal bijna exclusief gebruikt door de aanvrager.
Totdat een buurman wel een EV koopt en geen aanvullende laadpaal aanvraagt want er staat er al eentje en "ik ben 's avonds toch eerder thuis dan de buurman".
Een particulier laten betalen voor een publieke voorziening lijkt me een recept voor ernstige burenruzies. Leg iemand die 1000 euro heeft neergelegd voor een laadpaal maar eens uit dat het niet zijn laadpaal is, maar net zo goed van anderen die er niet aan meebetaald hebben.

• henri055
Over andermans publieke laadpaal gebruiken gesproken: welke app geeft een beetje goed weer welke laadpalen vrij/bezet zijn. Ik gebruik Smoov, maar daar kan ik bij een dubbele laadpaal niet zien of beide poorten vrij zijn of slechts één. Bij één van de laadpalen met twee poorten in mijn wijk is er maar 1 parkeervak gereserveerd voor elektrisch laden. Dus hoewel Smoov de paal altijd als vrij weergeeft is ie dat niet.

(ik ben tijdelijk afhankelijk van 'andermans' laadpalen totdat mijn eigen -echt eigen op eigen terrein- geplaatst is)

• Davidshadow13
  • Laatst online: 20:32
Bij een PHEV is het maar de vraag of die paal ooit terug wordt verdiend door de gemeente. Bij een EV is die kans veel groter, omdat het aantal afgenomen kWh gewoon veel groter is.
Niet persoonlijk bedoeld maar even wat fabeltjes uit de wereld helpen over laadpalen in de openbare ruimte (gemeentegrond).
  • Bijna alle gemeentes werken samen met marktpartijen welke een concessie hebben om laadpalen in de openbare ruimte te plaatsen wanneer deze aangevraagd wordt, dit zijn o.a. Pitpoint, Allego, Ecotap etc. De marktpartijen zelf zijn verantwoordelijk voor het operationeel rendabel maken van deze laadpalen. De gemeente zelf verdient hier geen geld aan en draait dus ook niet op voor de kosten. De enige kosten die worden gemaakt zijn die voor het verkeersbesluit. Aanleg van de laadpaal en infrakosten zijn voor rekening van de laadpaalexploitant.
  • Juist het plaatsen van dubbele palen, op één aansluiting zorgt er voor dat deze sneller rendabel worden. Je kunt namelijk meer verdienen terwijl de vaste kosten voor de net aansluiting gelijk blijven. De PitPoint palen bijvoorbeeld hebben allemaal een enkele 3-fase 32A aansluiting. Bij twee auto's wordt dit verdeeld als 11kW per auto en als er één auto aangesloten is dan krijgt die het volledige vermogen. Zelf zou ik juist graag zien dat er misschien wel 4 aansluitingen per paal worden gerealiseerd op parkeerplaatsen waar dit kan. Dit zorgt voor veel meer laadplekken met minimale extra investering.
  • Dat palen in woonwijken enkel door de aanvrager gebruikt worden deel ik niet. Bij mij in de wijk staan 4x2 palen en die zijn altijd vol. Terwijl deze dus door 4 mensen zijn aangevraagd. De palen op het grote parkeerterrein bij het station, zijn vaak leeg. EV plekken in woonwijken zorgen ook voor een aanzuigende werking van EV's. Ik zie er bij ons in de straat steeds meer, en juist voor mensen zonder oprit zijn die palen erg belangrijk.
  • .
De grootste ergernis bij velen voor openbare laadpalen is de invloed op de parkeerdruk. Dit doen ze bij mijn in de gemeente goed door op veel plekken nieuwe parkeerhavens of parkeerplekken aan te wijzen waar dan de laadpaal geplaatst wordt. Hierdoor neemt de parkeerdruk per saldo niet toe, want er komen plekken bij. Nadeel hiervan is dat dit vaak een bestemmingswijziging of omgevingsvergunning inhoud wat vaak een langere doorlooptijd en inspraakprocedure kent dat een verkeersbesluit.

HD4Life @ Full-HD

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Paspoort met spoed heb je alleen nodig als hij kwijt/kapot/gestolen is en je eerder op reis wil dan de periode dat het duurt om een paspoort aan te vragen. Elke andere persoon weet 10 jaar van te voren wanneer z’n paspoort verloopt en is een doorlooptijd van zelfs 6 maanden nog acceptabel als dit goedkoper is voor de overheid. Het eerste geval zal minder dan 0,1% van de aanvragen zijn. Dus als je daarvoor extra moet betalen lijkt mij niet meer dan logisch.
Heb je überhaupt gelezen wat ik schreef? :?
Het is toch bizar dat we een procedure bedenken die je kunt versnellen als je maar genoeg geld hebt? En dan raar opkijken dat men begint over elite. :D
Voor de laadpaal is het wel discutabel of de aanvrager de enige is die baat bij de laadpaal heeft. Ben er ook mee eens dat het op dit moment gestimuleerd wordt door de overheid, en daarom gratis is. Ik vind het zelf ook geen probleem, maar voor de publieke opinie is het misschien beter als je ervoor moet betalen. Dan krijg je minder scheve ogen van buren die geen EV kunnen betalen en dan betalen zij niet mee aan jouw laadpaal. In de praktijk wordt een woonwijk laadpaal bijna exclusief gebruikt door de aanvrager. Bij een PHEV is het maar de vraag of die paal ooit terug wordt verdiend door de gemeente. Bij een EV is die kans veel groter, omdat het aantal afgenomen kWh gewoon veel groter is.
Nogmaals, de aanwezigheid van laadpalen moet niet afhankelijk zijn van aanvragen. Als je op EV wilt inzetten moet je er een standaardvoorziening van maken, net als de vuilcontainers die men tegenwoordig op centrale plaatsen in de wijk zet. Ga je hier een verdienmodel en terugverdientijden aan hangen dan heeft het dus niets meer te maken met het promoten van EV, dan is het gewoon niet willen investeren en proberen op deze manier de kosten te drukken.

De publieke opinie kan je beter beïnvloeden door te zorgen dat niet alleen de leaserijders profiteren van EV maar dat ook de gewone burger geholpen wordt zodat hij kan bijdragen in de groei van EV. De scheve gezichten krijg je nu doordat bij de leaseconstructies elke keer een wassen neus aan bijtellingsklassen wordt geïntroduceerd waardoor de doorstroming van auto's nog harder gaat, maar netto voor het milieu weinig bereikt wordt.
Daarnaast moet je zorgen dat het niet te veel ten koste gaat van parkeerruimte voor niet EV-rijders. Zo vind ik het bijzonder ergerlijk dat in een drukke parkeergarage bij ons in de stad een zeer groot aantal parkeerplekken is opgeofferd om extra ruime (dus minder plekken) plaatsen te maken die uitsluitend voor EV zijn. Terwijl een groot deel van deze plekken meestal leeg is wanneer de garage bijna op zijn limiet zit (plus de teller buiten telt ze wel gewoon mee als vrij).

• henri055
Gonadan schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:30:
Daarnaast moet je zorgen dat het niet te veel ten koste gaat van parkeerruimte voor niet EV-rijders. Zo vind ik het bijzonder ergerlijk dat in een drukke parkeergarage bij ons in de stad een zeer groot aantal parkeerplekken is opgeofferd om extra ruime (dus minder plekken) plaatsen te maken die uitsluitend voor EV zijn. Terwijl een groot deel van deze plekken meestal leeg is wanneer de garage bijna op zijn limiet zit (plus de teller buiten telt ze wel gewoon mee als vrij).
"niet te veel" zijn hier de belangrijke woorden. Immers, indien dat zeer groot aantal parkeerplekken voor EV over het algemeen vol zouden staan, dan kost het geen plekken. De EV is ook gewoon een auto, dus als die niet op een EV plaats staat, neemt die een andere plek in.
Het is dus aan de uitbater van de parkeergarage om een goede inschatting te maken van de vraag naar EV-plaatsen. Niet alleen voor de publieke opinie, maar ook voor de eigen omzetmaximalisatie. Een lege plek levert geen geld op.
Pagina: 1 ... 17 ... 20 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True