Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Togt
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23-10 11:17
Laadpaal is aangesloten vandaag door de electricien, keurig netjes aangelegd, alle kromme dingen uit mijn groepenkast rechtgezet, tuinhuisje ook meteen aangesloten.
ik heb mijn Lolo Smart nu geregistreerd bij New Motion, abonnement afgesloten, allemaal leuk, maar als ik mijn laadpasje nu langs de laadpaal haal knippert ie even en geeft dan drie beepjes.

Hoe weet ik nu:
- Of mijn laadpaal verbinding maakt op het internet (ik zie wel een extra ethernet verbinding in mijn netwerk,ik zie mijn Laadpaal nu wel op NewMotion staan met status Available, dat klopt)?
- Of de p1 gegevens naar de laadpaal komen?
- Heeft de Lolo smart een config-page oid die ik via mijn netwerk kan benaderen?

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 23-10 08:14
Binnen een parkeergarage zou het ook nog opgelost kunnen worden door EV palen wel vrij te geven voor ICE's als andere parkeerplekken vol zijn. Zo'n garage heeft een systeem wat precies weet hoeveel vrije plaatsen er zijn, als dat tegen vol aan zouden laadplekken ook gewoon parkeerplekken kunnen worden. Met iets van een stoplicht of een LED bord kan je dan aangeven wat de bedoeling van een plek is (alleen laden of vrij parkeren).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Je kan de laadpalen ook aan het eind van de garage neerzetten. Dan gaan ICEs er zowieso niet staan, tenzij de garage vol is. Soms is inrichten naar hoe mensen gedragen makkelijker dan het afdwingen door plekken te reserveren.

• Togt
Tjonge, het ligt ongetwijfeld aan mij, maar ik vind het best wat voeten in aarde hebben:
- Ik moest mijn LOLO Smart eerst registreren bij New Motion
- Daarvoor moest ik een New Motion card koppelen aan de Lolo Smart
- Ik heb vanuit mijn werk een MultiTankCard laadpas, ik neem aan dat ik als "gast" daarmee op mijn eigen laadpaal ga laden om verrekening voor elkaar te krijgen?

Ik mis echt:
- Een technische toelichting op het proces achter de LOLO Smart. De draadjes aansluiten gaat prima, maar config/controles van P1 en netwerk signaal . . . Software updates van de paal . .
- Duidelijke uitleg van de kostenverrekening van thuis laadpaal icm laadpas . .

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 00:36

CyBeRSPiN

sinds 2001

Togt schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:17:
Tjonge, het ligt ongetwijfeld aan mij, maar ik vind het best wat voeten in aarde hebben:
- Ik heb vanuit mijn werk een MultiTankCard laadpas, ik neem aan dat ik als "gast" daarmee op mijn eigen laadpaal ga laden om verrekening voor elkaar te krijgen?

Ik mis echt:
- Een technische toelichting op het proces achter de LOLO Smart. De draadjes aansluiten gaat prima, maar config/controles van P1 en netwerk signaal . . . Software updates van de paal . .
Dus je hebt het aan laten leggen door een elektricien die 0 ervaring met NewMotion laadpalen heeft? Of is ie meteen vertrokken zonder uitleg?
De installatie is niet via NewMotion zelf gelopen neem ik aan?

• Togt
Inderdaad niet via NewMotion. Ik had niet begrepen dat dat een vereiste is . . Ik had ook niet verwacht dat ik verder zo weinig controle over de paal heb. Blijkbaar MOET dat door New Motion gebeuren . . .

Togt wijzigde deze reactie 04-02-2019 19:32 (45%)

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Togt schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:31:
Inderdaad niet via NewMotion. Ik had niet begrepen dat dat een vereiste is . . Ik had ook niet verwacht dat ik verder zo weinig controle over de paal heb. Blijkbaar MOET dat door New Motion gebeuren . . .
Ah zie het al, tweedehands gekocht, tja.. dan is het ff uitzoeken blijkbaar, maar je hebt wel een hoop geld bespaard :)
NewMotion is sowieso niet zo scheutig met info. Had ook al eens gevraagd of er een API is om lokaal iets te kunnen, krijg je de algemene installatie “flyer” (meer is het niet) als antwoord.

Misschien wordt het wel tijd voor de laadpaaltop10, met zoveel verschillende laadpalen met elk andere voor- en nadelen.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 04-02-2019 19:40 (9%)

• bite
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
henri055 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:10:
Over andermans publieke laadpaal gebruiken gesproken: welke app geeft een beetje goed weer welke laadpalen vrij/bezet zijn. Ik gebruik Smoov, maar daar kan ik bij een dubbele laadpaal niet zien of beide poorten vrij zijn of slechts één. Bij één van de laadpalen met twee poorten in mijn wijk is er maar 1 parkeervak gereserveerd voor elektrisch laden. Dus hoewel Smoov de paal altijd als vrij weergeeft is ie dat niet.

(ik ben tijdelijk afhankelijk van 'andermans' laadpalen totdat mijn eigen -echt eigen op eigen terrein- geplaatst is)
Zo ken ik er in Groningen bij familie ook een 11kW Allego met twee aansluitingen een aangewezen laadplek. Als je dat weet kun je er wellicht vanuit gaan dat je niet kan laden als er een plek bezet is.
Men zou meer gebruik moeten maken van een sensor op de parkeerplek, dat lijkt me nuttiger dan in het beste geval kunnen zien of er een laadsessie actief is is.
In Duitsland stond ik wel eens bij een laadpaal waarbij die in de maingau app aangaf dat er een plek bezet was, die bleek niet aangesloten dus vermoed dat er dan wel een sensor op de parkeerplek lag.

bite wijzigde deze reactie 04-02-2019 20:40 (13%)

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 23-10 17:20
Nieuwe laadpas die vooral voor mensen uit omgeving Arnhem interessant zal zijn: 10x sessies per maand gratis smart-chargen aldaar.

NieuweStroom GratisLaden

Hachy wijzigde deze reactie 04-02-2019 20:58 (8%)

2x Zoe | 13000 Wp | www.Laadpastop10.nl

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 22:22
Mooi, meteen besteld!

Overigens vandaag in Arnhem geladen op een Allego 11 kW paal met de Telekom pas om eens te proberen. Werkte prima. Omdat de andere connector vrij was kreeg ik 5 kW, dus zo'n 24 ct per kWh. Nog net goedkoper dan Maingau. :9

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• toiletduck
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21-06 18:29
pmiddeld schreef op maandag 4 februari 2019 @ 23:52:
Mooi, meteen besteld!

Overigens vandaag in Arnhem geladen op een Allego 11 kW paal met de Telekom pas om eens te proberen. Werkte prima. Omdat de andere connector vrij was kreeg ik 5 kW, dus zo'n 24 ct per kWh. Nog net goedkoper dan Maingau. :9
dit is op basis van de 2 ct/min toch.. want over 22 dagen betaal je voor diezelfde sessie 48 ct kwh.. net ietsie duurder als maingau of gewoon standaardtarief allego..

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 22:31
[b]Gonadan schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:30:
Daarnaast moet je zorgen dat het niet te veel ten koste gaat van parkeerruimte voor niet EV-rijders. Zo vind ik het bijzonder ergerlijk dat in een drukke parkeergarage bij ons in de stad een zeer groot aantal parkeerplekken is opgeofferd om extra ruime (dus minder plekken) plaatsen te maken die uitsluitend voor EV zijn. Terwijl een groot deel van deze plekken meestal leeg is wanneer de garage bijna op zijn limiet zit (plus de teller buiten telt ze wel gewoon mee als vrij).
Dat is in ieder geval beter dan de nieuwe parkeergarage in Alkmaar-Overstad. Die geeft gewoon rustig een vol melding terwijl ik vanaf het hek alle 6 EV plekken kan zien en die zijn meestal leeg. Is toch vervelend dat je dan niet kunt laden omdat de garage zogenaamd "vol" is.

Wordt tijd voor een systeem waarbij de kenteken herkenning meteen opvraagd of je een BEV bent of niet en dat je er dan alsnog in mag als de laadplekken vrij zijn. :P

HD4Life @ Full-HD

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 23-10 17:20
toiletduck schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 01:35:
[...]
dit is op basis van de 2 ct/min toch.. want over 22 dagen betaal je voor diezelfde sessie 48 ct kwh.. net ietsie duurder als maingau of gewoon standaardtarief allego..
2 cent per minuut bij Telekom geldt voor heel Q1. Pas vanaf 1 april wordt het 4 cent per minuut.
4 cpm is €2,40 per uur, gedeeld door 11 is nog steeds erg goedkoop: 21 cent per kWh.

(ongeveer 38% goedkoper dan standaardtarief Allego (0,34))

2x Zoe | 13000 Wp | www.Laadpastop10.nl

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 23-10 11:51

JayPe

Ondertitel

Davidshadow13 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 08:06:
[...]

Dat is in ieder geval beter dan de nieuwe parkeergarage in Alkmaar-Overstad. Die geeft gewoon rustig een vol melding terwijl ik vanaf het hek alle 6 EV plekken kan zien en die zijn meestal leeg. Is toch vervelend dat je dan niet kunt laden omdat de garage zogenaamd "vol" is.

Wordt tijd voor een systeem waarbij de kenteken herkenning meteen opvraagd of je een BEV bent of niet en dat je er dan alsnog in mag als de laadplekken vrij zijn. :P
Ja, en dat er dan een Fiat Panda voor je in de rij staat, zodat je er alsnog niet in kunt. #Murphy

Overigens, die laadplekken die je direct kunt zien: Niet perse ideaal.
Deventer, Centrum garage: Enkele plekken voor opladen direct bij binnenkomst. Krappe plekken, veel beton, wel super goed aangegeven (oogbalpijn van het groen :-) ) Grote kans op schade (voor mijn gevoel)
Vol met plugin's omdat het gewoon de beste plekken zijn, en als je dan een plekje hebt, doet de paal het niet... :-(
(zie voor de duidelijkheid: https://www.google.com/ma...OwKHTucDiUQoiowCnoECAQQBg# )
Vorm van promotie van EV's, maar waarbij het in de praktijk slecht werkt

Zoals het ook kan:
Deventer, Brink garage Slechts 2 dubbele palen, uithoek van de garage, boven op het dak. Niet prominent in beeld, maar in weer en wind.
Vrijwel altijd plek, ruime plekken, EV's en PHEV's in harmonie, meestal ook nog netjes geparkeerd.
Géén EV promotie te noemen,maar het werkt wel :-)

3460 Wp '16 - Volkswagen e-up! '18 - Maximumsnelheid naar 100km/h

• Davidshadow13
JayPe schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:35:
[...]

Ja, en dat er dan een Fiat Panda voor je in de rij staat, zodat je er alsnog niet in kunt. #Murphy

Deventer, Centrum garage: Enkele plekken voor opladen direct bij binnenkomst. Krappe plekken, veel beton, wel super goed aangegeven (oogbalpijn van het groen :-) ) Grote kans op schade (voor mijn gevoel)
Vol met plugin's omdat het gewoon de beste plekken zijn, en als je dan een plekje hebt, doet de paal het niet... :-(
Ben het met je eens. Maar meestal worden die plekken gewoon op de beste plek qua installatie neergezet. 100'en meters kabel trekken om de palen in een uithoek te zetten werkt meestal niet. Nu zijn nieuwbouw garages sowieso heel krap maar met parkeersensoren rondom en camera kom je er meestal wel uit.

Nadeel van niet goed aangegeven EV plekken vind ik dat je ze lastig kan vinden als je ze niet kent. Plus dat de apps lang niet altijd een goede beschrijving geven, ChargeMap vaak wel want community based maar in NL erg incompleet. Ga dan maar eens palen vinden over een garage van 8 verdiepingen.

Ik ga ervanuit dat het PHEV probleem zich de komende jaren vanzelf oplost. Rond 2020 lopen de laatste modellen met lage bijtelling uit de lease en 90% van de PHEV rijders doet hem dan weg want die gaan geen volle mep betalen over 60/70k catalogus waarde. Prive na 2021 wil ook niemand ze meer wegens einde MRB halftarief en dan verdwijnen ze vanzelf naar het buitenland. Dus nog 2 á 3 jaar volhouden straks zie je ze nauwelijks meer.

HD4Life @ Full-HD

• Tom Paris
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:32
Ziet iemand Allego-sessies al terug in de Telekom app? Heb twee weken geleden een korte laadsessie gedaan als proef, maar zie niks terug in de app.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
henri055 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 16:50:
"niet te veel" zijn hier de belangrijke woorden. Immers, indien dat zeer groot aantal parkeerplekken voor EV over het algemeen vol zouden staan, dan kost het geen plekken. De EV is ook gewoon een auto, dus als die niet op een EV plaats staat, neemt die een andere plek in.
Het is dus aan de uitbater van de parkeergarage om een goede inschatting te maken van de vraag naar EV-plaatsen. Niet alleen voor de publieke opinie, maar ook voor de eigen omzetmaximalisatie. Een lege plek levert geen geld op.
Klopt en dat is onderdeel van het probleem. Men blijft in de spagaat hangen tussen ideologie en kapitalisme. Daar zie je dan ook een oorzaak van de totale willekeur. In de ene garage zijn tien plekken naast de ingang ingeruimd, op een ander immens parkeerterrein vind je net aan drie plekjes in een verdomhoekje.
Davidshadow13 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 08:06:

Heb daar überhaupt geen EV-plekken gezien, misschien gewoon overheen gekeken. :D

Ik had het over de Singelgarage. ;)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zijn er hier mensen met een NewMotion Home Advanced laadpaal die op 25A begrensd is op een 3x25A aansluiting? Standaard wordt ie in dat geval op 20A ingesteld, maar kan blijkbaar schriftelijk verzoeken om het op 25A te laten zetten (alles loopt via hun Back Office) waarmee je afstand doet van aansprakelijkheid bij storing. 25A mag volgens hen officieel niet volgens NEN-norm (een fase compleet belasten met 1 apparaat niet toegestaan ofzo?) en zij willen risico niet nemen.

ICU Eve-mini, Zappi etc zie ik bij anderen vaak gewoon op max. 25A ingesteld staan icm load balancing?

• JayPe

JayPe

Ondertitel

25Ampère op een 3x25Ampere aansluiting is erg op 't randje. Je hoofdzekering vervangen is een dure aangelegenheid. Misschien willen ze ietsje marge houden, zelfs met loadbalancing.

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 23:37
Vandaag ook eindelijk mijn telekom pas binnen! Finally. 04-01 besteld.

• Spiller
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23-10 08:21
Hachy schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 08:47:
[...]

2 cent per minuut bij Telekom geldt voor heel Q1. Pas vanaf 1 april wordt het 4 cent per minuut.
4 cpm is €2,40 per uur, gedeeld door 11 is nog steeds erg goedkoop: 21 cent per kWh.

4ct per minuut is van hun website afgehaald dus het is maar zeer de vraag of dat gaat gebeuren...

Ioniq EV

• pmiddeld
Hachy schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 08:47:
[...]

Ja, zo had ik het ook begrepen. Overigens 21 ct/kWh alleen voor op 3 fasen ladende auto's. Voor op 1 fase ladende auto's als de mijne wordt het dus weer Maingau, behalve bij snelladers van Allego.

• Hamkaaz
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 22-10 15:18
JayPe schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:35:
[...]

(zie voor de duidelijkheid: https://www.google.com/ma...OwKHTucDiUQoiowCnoECAQQBg# )
Vorm van promotie van EV's, maar waarbij het in de praktijk slecht werkt

Zoals het ook kan:
Deventer, Brink garage Slechts 2 dubbele palen, uithoek van de garage, boven op het dak. Niet prominent in beeld, maar in weer en wind.
Vrijwel altijd plek, ruime plekken, EV's en PHEV's in harmonie, meestal ook nog netjes geparkeerd.
Géén EV promotie te noemen,maar het werkt wel :-)
Ik sta donderdags vaak in de centrumgarage (sinds kort met mijn blauwe Kona) Ik werk er dichtbij. Vind het sowieso een onoverzichtelijke garage. De auto steekt met zijn kont uit 8)7 en bij het uitparkeren heb je totaal geen zicht op wat er van boven komt. Het mannetje in het hok heeft ook niet zo veel op met 'die moderne dingen'. In zijn jeugd moesten de auto's nog aangezwengeld worden...

Kona ev ceramic blue

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
Vandaag ook eindelijk mijn telekom pas binnen. 20-12-2018 besteld.

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Hamkaaz schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:11:
[...]

Ik sta donderdags vaak in de centrumgarage (sinds kort met mijn blauwe Kona) Ik werk er dichtbij. Vind het sowieso een onoverzichtelijke garage. De auto steekt met zijn kont uit 8)7 en bij het uitparkeren heb je totaal geen zicht op wat er van boven komt. Het mannetje in het hok heeft ook niet zo veel op met 'die moderne dingen'. In zijn jeugd moesten de auto's nog aangezwengeld worden...
Bwahaha,. ja.. dat mannetje ja.

Die kwam mij ook 'te hulp' toen mijn Nuon pas weigerde.

Ik ben zuinig op m'n upke, dus ik was al even aan het steken geweest, om 'm zo strak mogelijk langs de muur weg te zetten; ik ben namelijk allergische voor deukjes van openslaande deuren... en toen ik 'm okay vond staan, wilde m'n laadpas niet.

Gelukkig was daar 'het mannetje' die van zijn stoel afkwam, om mij van commentaar te voorzien: Het lampje branden, dus ze doen het gewoon hoor!

"Ah, helder" dacht ik... en vervolgens "hier hoef ik dus niet nog eens te komen"

• Wackmack
  • Laatst online: 22-10 22:45
Mijn werkgever geeft aan dat de laadpaal van de werkgever wordt als de laadpaal in het lease contract zit. Daar zijn ze niet zo happig op.

Is dit bij jullie ook zo? Zo ja, hoe gaan jullie hiermee om?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wackmack schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:49:
Mijn werkgever geeft aan dat de laadpaal van de werkgever wordt als de laadpaal in het lease contract zit. Daar zijn ze niet zo happig op.

Is dit bij jullie ook zo? Zo ja, hoe gaan jullie hiermee om?
Bij mij wordt ie mijn eigendom na de looptijd, eerder vertrekken betekent naar rato terugbetalen.

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Bij mij idem, eigendom na looptijd enzo.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Wackmack
  • Laatst online: 22-10 22:45
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:00:
[...]

Bij mij wordt ie mijn eigendom na de looptijd, eerder vertrekken betekent naar rato terugbetalen.
Kan dus toch, mooi om te horen. Bij welke leasemaatschappij is dit?

• daemonix
  • Niet online
Bij mij Arval. Maar het is de werkgever die het bepaalt, niet de LM.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 00:53
JayPe schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:04:
25Ampère op een 3x25Ampere aansluiting is erg op 't randje. Je hoofdzekering vervangen is een dure aangelegenheid. Misschien willen ze ietsje marge houden, zelfs met loadbalancing.
Ventilator in de meterkast en hopen dat het geen 40 graden meer in NL wordt. Dan gaat het goed.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

JayPe schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:04:
Met load balancing van een aardige fabrikant (een Alfen Mini bijvoorbeeld) zou ik het zo aandurfden hem naar 25A te laten regelen.

Z'n hoofd-zekering klapt er pas uit na een flink tijdje aardige overbelasting (een halfuur met 40% extra belasting red je makkelijk tenzij je een enorm verouderde zekering hebt). Veder hebben langzamerhand de meeste mensen ook in het netbeheerdersdeel gewoon automaten zitten dus als het al fout gaat om wat voor reden dan ook, dan heb je dat zelf binnen een mum van tijd gefixt.

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

GoldenSample schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:25:
[...]

Met load balancing van een aardige fabrikant (een Alfen Mini bijvoorbeeld) zou ik het zo aandurfden hem naar 25A te laten regelen.

Z'n hoofd-zekering klapt er pas uit na een flink tijdje aardige overbelasting (een halfuur met 40% extra belasting red je makkelijk tenzij je een enorm verouderde zekering hebt). Veder hebben langzamerhand de meeste mensen ook in het netbeheerdersdeel gewoon automaten zitten dus als het al fout gaat om wat voor reden dan ook, dan heb je dat zelf binnen een mum van tijd gefixt.
Ja dat is ook mijn beeld. Heb nog wel smeltzekeringen, begreep dat die juist als voordeel hebben dat ze het niet zo snel begeven als automaten bij tijdelijke overbelasting. Maar mocht het misgaan dan komen er idd automaten voor in de plaats ;) (eigenlijk alleen mn vaatwasser zit op dezelfde fase als waarop de laadpaal straks komt, de vaatwasser gebruikt 10A gedurende 20 minuten en een uur later weer om te drogen).
Ik begin eerst met 20A, mocht het me toch gaan irriteren dat ik die 5A misloop en ook nodig blijk te hebben in de praktijk (denk het niet) dan laat ik hem op 24A zetten (dat was voor de installateur de max). Ken wel een paar anderen die die ICU mini ook op 25A hebben en die ervaren geen problemen, hoop dat de NewMotion net zo goed werkt.

• teacher
  • Laatst online: 23:42

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Togt schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:17:

Ik mis echt:
Heb je een abbo bij newmotion afgenomen? Dan is het gewoon een kwestie van een telefoontje plegen.

Zonder abbo heb je dat allemaal niet, maar kan je alsnog gewoon dat telefoontje doen natuurlijk.

De paal zelf kan je snel testen via https://chargeportal.thenewmotion.com/test/

teacher wijzigde deze reactie 05-02-2019 22:47 (4%)

Wise enough to play the fool

• Hekbogser
  • Laatst online: 21:43
Ik heb de E-niro sinds vrijdag j.l. Laad hem nu voor de 2e keer.
Ben tussendoor even wezen kijken wat er op het dashboard wordt aangegeven. Op het ene moment laad de auto met 5,6/5,7 kW (1x25 amp) het andere moment met 0,5 kW.
Accu-Capaciteit nu 64%.
Iemand een idee of dat zo hoort of moet ik me zorgen gaan maken? (Overbelasting o.i.d)

Hekbogser wijzigde deze reactie 05-02-2019 23:01 (3%)

• EV-future
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 01:23
Davidshadow13 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:46:
[...]

Ik ga ervanuit dat het PHEV probleem zich de komende jaren vanzelf oplost. Rond 2020 lopen de laatste modellen met lage bijtelling uit de lease en 90% van de PHEV rijders doet hem dan weg want die gaan geen volle mep betalen over 60/70k catalogus waarde. Prive na 2021 wil ook niemand ze meer wegens einde MRB halftarief en dan verdwijnen ze vanzelf naar het buitenland. Dus nog 2 á 3 jaar volhouden straks zie je ze nauwelijks meer.
Je zet met deze vervelende opmerking wel een groeiende groep (niet-lease) PHEV-rijders negatief weg, zoals ik, die ervaring proberen op te doen met elektrisch rijden zonder helemaal aan de accu overgeleverd te zijn. Dat is een belangrijke overgangsgroep die op termijn puur EV wil gaan rijden. Omarm ze en zet ze niet weg als iets vreselijks o.i.d..
Volgens mij wil ook niemand dat door de overheid gesubsidieerde lease-PHEV's in het buitenland terechtkomen: iedere particulier die i.p.v. een ICE een PHEV aanschaft is ook een stap in de goede richting voor het EV rijden!!!

• Tassadar32
@EV-future Er zijn ook mensen die in de lease voor PHEV gegaan zijn omdat er nog geen EV was die aan alle eisen voldeed. De S zat voor mij net iets te hoog in de lease, dus is het een Outlander PHEV geworden. Door de ervaring die ik er de afgelopen 4 jaar mee opgedaan heb weet ik nu zeker dat ik prima uit de voeten kan met een 300+km range EV. De model 3 is voor mij wel te behappen in de lease dus die is het nu geworden.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• Davidshadow13
EV-future schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 01:28:
[...]

Je zet met deze vervelende opmerking wel een groeiende groep (niet-lease) PHEV-rijders negatief weg, zoals ik, die ervaring proberen op te doen met elektrisch rijden zonder helemaal aan de accu overgeleverd te zijn. Dat is een belangrijke overgangsgroep die op termijn puur EV wil gaan rijden. Omarm ze en zet ze niet weg als iets vreselijks o.i.d..
Volgens mij wil ook niemand dat door de overheid gesubsidieerde lease-PHEV's in het buitenland terechtkomen: iedere particulier die i.p.v. een ICE een PHEV aanschaft is ook een stap in de goede richting voor het EV rijden!!!
Ik wil geen enkele groep wegzetten maar feit is gewoon dat dit bijna bij elke openbare laadpaal die ik tegenkom een probleem is. En ja als je een Outlander PHEV hebt of een Volvo V60 D6 kun je rustig verder tuffen maar als ik met 15 km range thuis kom dan wil ik gewoon kunnen laden en dan is het erg frustrerend dat die PHEV's dan 2 dagen onafgebroken op zo'n plek staan. Natuurlijk zijn er PHEV rijders die keurig na 3 uur hun auto verplaatsen, maar die zijn echt zwaar in de minderheid. Dit is duidelijk een geval van de goede die onder de slechte lijden.

Daarom ben ik juist blij dat die ex-lease PHEVs verdwijnen. Ja ze zijn nuttig geweest voor het aanleggen van een laadpalen netwerk, maar ze hebben hun nut nu wel gehad het is achterhaalde techniek en met de huidige EV range en modellen zijn ze ook niet meer nodig en doordat ze verdwijnen komt er ruimte bij de laadpalen zie hard nodig is om de hoeveelheid BEV's te kunnen laden die ook dit jaar weer extra op de weg komt. Ik erken zeker dat in de begin periode de PHEV rijder voor veel infrastructuur heeft gezorgd en dat is mooi. Maar het is nu langzaam tijd dat ze weer uit het straatbeeld verdwijnen om de transistie naar volledige EV's te kunnen maken.

@Tassadar32 voorbeeld is een goede. Die maakt nu ook de transitie naar BEV en die wil dan ook niet dat zijn oude PHEV dagen een laadpaal bezet gaat houden die hij hart nodig heeft. Dus laat die PHEV's maar naar het buitenland verdwijnen. Ze hebben er dan in ieder geval voor gezorgd dat een gedeelte van die rijders nu naar BEV over gaat en dat is alleen maar positief!

HD4Life @ Full-HD

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21:19

Crazy D

I think we should take a look.

Davidshadow13 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:25:
Ik wil geen enkele groep wegzetten maar feit is gewoon dat dit bijna bij elke openbare laadpaal die ik tegenkom een probleem is. En ja als je een Outlander PHEV hebt of een Volvo V60 D6 kun je rustig verder tuffen maar als ik met 15 km range thuis kom dan wil ik gewoon kunnen laden en dan is het erg frustrerend dat die PHEV's dan 2 dagen onafgebroken op zo'n plek staan. Natuurlijk zijn er PHEV rijders die keurig na 3 uur hun auto verplaatsen, maar die zijn echt zwaar in de minderheid. Dit is duidelijk een geval van de goede die onder de slechte lijden.
En daarmee geef je EXACT het probleem aan, wat niets te maken heeft met PHEV (behalve dat "wij" (ja, eigen-zaak-Outlander PHEV-rijder, zelf betaald en ik pak de bijtelling, zakelijk gezien geen slimme investering maar emotioneel waanzinnig goed en blij mee 8) ) nog op benzine verder kunnen. Maar is het mijn probleem dat jij dat niet kunt? Haal jij braaf je auto weg na 4 uur? Al zit je midden in een film, concert, diner, 's nachts om 2 uur, etc ? Precies het probleem waarom veel mensen geen EV willen nog: geen fall-back. Ja, er zijn veel meer laadpalen dan benzine stations. Maar een laadpaal wordt gemiddeld een stuk langer bezet dan een pomp...
Daarom ben ik juist blij dat die ex-lease PHEVs verdwijnen. Ja ze zijn nuttig geweest voor het aanleggen van een laadpalen netwerk, maar ze hebben hun nut nu wel gehad het is achterhaalde techniek en met de huidige EV range en modellen zijn ze ook niet meer nodig en doordat ze verdwijnen komt er ruimte bij de laadpalen zie hard nodig is om de hoeveelheid BEV's te kunnen laden die ook dit jaar weer extra op de weg komt.
Welke EV-SUV met de ruimte en range van een Outlander (batterij+bezine uiteraard...) is er nu?

Exact expert nodig? itwize.nl

• Tassadar32
Crazy D schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:46:
[...]

Welke EV-SUV met de ruimte en range van een Outlander (batterij+bezine uiteraard...) is er nu?
Model X komt in de buurt, maar dat is gelijk een hele andere prijsklasse. Directe concurrentie voor de Outlander is er niet. In sommige landen kan een tweedehands Outlander uit NL met nog extra subsidie aangeschaft worden. Dan is het voor een dealer/leasemij veel aantrekkelijker om te exporteren dan proberen de auto in Nederland te verkopen, vooral met het oog op het aflopende halftarief voor PHEV's welke de restwaarde nu al zal drukken.

• Davidshadow13
Crazy D schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:46:
[...]

En daarmee geef je EXACT het probleem aan, wat niets te maken heeft met PHEV.
Dat is niet helemaal waar. PHEV rijders maken zich over het algemeen meer schuldig aan laadpaalkleven en laadplekken bezet houden zonder te laden dan BEV rijders. Ik zeg niet dat jij dat doet, maar de meerderheid van die groep doet dat wel. Daarnaast zijn er gewoon meer PHEV's op de weg alleen al in Nederland staan er meer dan 42.000 Outlander PHEV geregistreerd. Dat is meer dat alle BEV's die in 2018 zijn verkocht. En dus dragen zijn ook relatief meer bij aan het probleem want er zijn er veel meer.
(behalve dat "wij" (ja, eigen-zaak-Outlander PHEV-rijder, zelf betaald en ik pak de bijtelling, zakelijk gezien geen slimme investering maar emotioneel waanzinnig goed en blij mee 8) ) nog op benzine verder kunnen. Maar is het mijn probleem dat jij dat niet kunt? Haal jij braaf je auto weg na 4 uur? Al zit je midden in een film, concert, diner, 's nachts om 2 uur, etc ? Precies het probleem waarom veel mensen geen EV willen nog: geen fall-back. Ja, er zijn veel meer laadpalen dan benzine stations. Maar een laadpaal wordt gemiddeld een stuk langer bezet dan een pomp...
Ja ik vind dat PHEV minder recht hebben op plek bij een laadpaal dan BEV's omdat die dus geen fallback hebben. En nee ik ben na 4 uur nog echt niet vol en ja ik haal mijn auto keurig weg wanneer deze vol is tussen 07:00 - 00:00 uur.

En begrijp mij niet verkeerd er zijn ook zeker PHEV rijders die dat doen, maar de overgrote meerderheid doet dat niet. Dat zijn gewoon makke schapen die dachten oe 7% das lekker goedkoop. Is precies hetzelfde wat je nu zag met een grote groep i-Pace rijders, gewoon onwetend. Het enige wat ze zagen is 4% en 480 km WLTP en dan krijg je gezeur, waarom duurt het 40 uur voor mijn auto vol is (ja 1-fase duh).

Ik snap dat jij blij bent met jouw PHEV maar wat als je er nu 22%, straks 25% over had moeten bijtellen en 100% MRB voor moet betalen, had je hem dan nu nog steeds gekocht. Waarschijnlijk niet want dan is het economisch gezien gewoon een ontzettend onverantwoorde keuze. En dat is IMHO een goede zaak want daardoor komen die PHEV nu niet meer op de weg en moet je of een radicale keuze voor BEV maken, of je moet terug naar een ICE of mild hybrid, de meeste mensen die alleen maar die 7% zagen die zullen dat laatste doen en dat is goed want die mensen wil je ook helemaal niet in een BEV hebben. Als je niet een BEV mindset kan aannemen dan wordt het al snel een ergernis of probleem om in zo'n auto te rijden i.p.v. een zegen.

Davidshadow13 wijzigde deze reactie 06-02-2019 09:27 (10%)

HD4Life @ Full-HD

• Crazy D

Crazy D

Davidshadow13 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:20:
Ja ik vind dat PHEV minder recht hebben op plek bij een laadpaal dan BEV's omdat die dus geen fallback hebben. En nee ik ben na 4 uur nog echt niet vol en ja ik haal mijn auto keurig weg wanneer deze vol is tussen 07:00 - 00:00 uur.
En dat vind ik dus van niet, ik rijdt PHEV om zoveel mogelijk electrisch te rijden, maar voor langere ritten of als er in de buurt niet geladen kan worden, op benzine te kunnnen rijden.
En begrijp mij niet verkeerd er zijn ook zeker PHEV rijders die dat doen, maar de overgrote meerderheid doet dat niet. Dat zijn gewoon makke schapen die dachten oe 7% das lekker goedkoop. Is precies hetzelfde wat je nu zag met een grote groep i-Pace rijders, gewoon onwetend. Het enige wat ze zagen is 4% en 480 km WLTP en dan krijg je gezeur, waarom duurt het 40 uur voor mijn auto vol is (ja 1-fase duh).
Dat is EXACT het probleem waardoor het huidige systeem niet werkt. Er wordt alleen gekozen omdat het financieel interessant is. Ik weet zeker dat er maar erg weinig Tesla rijders zo'n auto zouden rijden als de bijtelling niet zo belachelijk laag was..... Resultaat is wel dat er veel EV's rijden maar de motivatie is onjuist waardoor straks, ik denk eigenlijk nu al nu je 22% over het deel boven de 50k moet bijtellen, er minder EV zullen gaan rijden. Dan maar weer een 3 of een 5 serie van 50 of 60K, net zo duur in de bijtelling en "makkelijker".
Ik snap dat jij blij bent met jouw PHEV maar wat als je er nu 22%, straks 25% over had moeten bijtellen en 100% MRB voor moet betalen, had je hem dan nu nog steeds gekocht.
Ik betaal 22%, eind vorig jaar gekocht. En dat is een bewuste keuze geweest aangezien de alternatieven (zoals de hybride RAV4) niet lekker genoeg reden of niet mooi genoeg (of simpelweg lelijk). Qua investering inderdaad onverstandig, maar er zijn maar weinig auto's echt verstandig in dat opzicht. Ja, volledig EV maar behalve de belabberde levertijden en beperkte bereik en ruimte in de auto. Is luxe ja, maar daar heb ik geld voor over.
Als je niet een BEV mindset kan aannemen dan wordt het al snel een ergernis of probleem om in zo'n auto te rijden i.p.v. een zegen.
Dat sowieso, want het grootste deel van de mensen (niet op Tweakers want hier zitten juist de mensen die de bewuste keuze maken) hebben idd de keuze gemaakt uit financieel oogpunt. Die ben je over een paar jaar ook weer kwijt.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

PHEV rijders maken zich over het algemeen meer schuldig aan laadpaalkleven en laadplekken bezet houden zonder te laden dan BEV rijders.
Dit is een repeterende discussie, maar andersom wordt ook niet altijd gewaardeerd: dat de PHEV-eigenaar die de openbare laadpaal heeft geregeld er bijna nooit staat (even na werk opladen en dan weer eraf) met als gevolg dat de buurt een parkeerplek kwijt is aan de dan vaak lege EV-plek.

• Tassadar32
Crazy D schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:29:
[...]

En dat vind ik dus van niet, ik rijdt PHEV om zoveel mogelijk electrisch te rijden, maar voor langere ritten of als er in de buurt niet geladen kan worden, op benzine te kunnnen rijden.
CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:34:
[...]

Dit is een repeterende discussie, maar andersom wordt ook niet altijd gewaardeerd: dat de PHEV-eigenaar die de openbare laadpaal heeft geregeld er bijna nooit staat (even na werk opladen en dan weer eraf) met als gevolg dat de buurt een parkeerplek kwijt is aan de dan vaak lege EV-plek.
Kunnen we gewoon allemaal een business card met telefoonnumer onder de voorruit leggen? Op die manier hoef je niet direct je (PH)EV te verplaatsen als die vol is (makkelijk) maar kan iemand die moet laden toch de laadpaal gebruiken en word de laadplek optimaal benut als parkeerplek. Bij mijn ouders is er slechts een enkele openbare EV-box in de buurt, maar de paar mensen die daar gebruik van maken (ondergetekende inclusief) doen dit allemaal netjes waardoor er nooit een probleem is als er gekleefd word.

• Davidshadow13
Tassadar32 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:38:
[...]

[...]

Kunnen we gewoon allemaal een business card met telefoonnumer onder de voorruit leggen? Op die manier hoef je niet direct je (PH)EV te verplaatsen als die vol is (makkelijk) maar kan iemand die moet laden toch de laadpaal gebruiken en word de laadplek optimaal benut als parkeerplek. Bij mijn ouders is er slechts een enkele openbare EV-box in de buurt, maar de paar mensen die daar gebruik van maken (ondergetekende inclusief) doen dit allemaal netjes waardoor er nooit een probleem is als er gekleefd word.
Dat is de beste manier en een super goed idee. Bedenk met net dat ik dit zelf nog niet heb dus ga ik vanavond even maken. Verder snap ik niet dat laadpasboeren zo' kaart niet zelf meeleveren bij een laadpas. Kost bijna niks en kan heel veel ergernis schelen.
CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:34:
[...]

In mijn allereerste stuk geef ik ook aan dat ik die PHEV rijders van het 1e uur. Die er voor gezorgd hebben dat er zoveel openbare palen, erg dankbaar te zijn. Maar dat ik het wel een goede ontwikkeling vind dat met de opkomst van BEV's nu dat deze PHEV"s langzaam naar het buitenland verdwijnen zodat er ruimte komt bij de laadpalen voor de BEV's.

Kijk de PHEV rijders die er met passie in reden zullen nu een BEV nemen en daarmee gebruik maken van de laadpalen. De onwetende PHEV rijders, die niet pluggen en het auto zo een weekend laten staan zullen gewoon weer een 50k ICE aftikken want het maakt toch niks uit. Een win-win situatie want je krijgt meer bewuste BEV rijders aan de paal en daardoor minder asociale tafrelen en minder laadpaalklevers, en dat willen we allemaal lijkt mij.

HD4Life @ Full-HD

• Tassadar32
Davidshadow13 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:46:
[...]

Dat is de beste manier en een super goed idee. Bedenk met net dat ik dit zelf nog niet heb dus ga ik vanavond even maken. Verder snap ik niet dat laadpasboeren zo' kaart niet zelf meeleveren bij een laadpas. Kost bijna niks en kan heel veel ergernis schelen.

[...]
The New Motion leverde bij mijn laadpaal een draaischijf (ik moet tot <tijdstip> laden, je kan me bereiken op <06-nummer>) en een mapje met businesscards (ik wil graag laden, bel me op <06> / Word een laadlocatie, voor meer info thenewmotion.com). Zo'n zelfde draaischijf voor laden is ook in enkele DE webshops te koop, maar wat mij betreft is ieder stuk papier/plastic met je 06 er op voldoende.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Tassadar32 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:38:
[...]

[...]

Zelf ben ik niet zo happig om mijn 06 publiek neer te leggen aangezien zit niet echt te wachten op telefoontjes om mijn auto te verplaatsen, maar ik overweeg wel een e-mailadres met kenteken@iets.nl te maken met een forward erop.

Model 3 DM /wo Aero / 3.9 KW ZO/ZW

• Tassadar32
Deveon schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:57:
[...]

Zelf ben ik niet zo happig om mijn 06 publiek neer te leggen aangezien zit niet echt te wachten op telefoontjes om mijn auto te verplaatsen, maar ik overweeg wel een e-mailadres met kenteken@iets.nl te maken met een forward erop.
Niet eens zo'n slecht idee! Helaas is mail wel vaak langzamer dan SMS of IM.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

https://www.social-charging.com was daar toch voor uitgevonden? Maar dat is blijkbaar te weinig in gebruik en niet laagdrempelig genoeg misschien.
Ik ga mn 06 ook niet op mn auto plakken..

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ik heb deze gehaald voor €0,33. Met zuignapjes, plak ik op als ik bij een openbare laadpaal aan het laden ben.

Kia e-Niro Executive - Grafity Blue - Inmiddels >26.00km erop

• Khayma
CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:28:
https://www.social-charging.com was daar toch voor uitgevonden? Maar dat is blijkbaar te weinig in gebruik en niet laagdrempelig genoeg misschien.
Inderdaad niet laagdrempelig genoeg. Je moet elke keer de app openen, aangeven dat jij aan het laden bent en als je klaar bent ook weer afmelden.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Khayma schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:44:
[...]

Inderdaad niet laagdrempelig genoeg. Je moet elke keer de app openen, aangeven dat jij aan het laden bent en als je klaar bent ook weer afmelden.
Maar je kunt niet een sticker met QR plakken die de app opent om een DM te sturen? Of op kenteken zoeken? (Ik heb de app nog niet in gebruik)

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23:00
Kortom: meer parkeerplaatsen met laadfunctie
Dit combineren met slim laden en lagere gemiddelde capaciteit per stekker.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• Tassadar32
CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:48:
[...]

Maar je kunt niet een sticker met QR plakken die de app opent om een DM te sturen? Of op kenteken zoeken? (Ik heb de app nog niet in gebruik)
Ik heb de app maar gebruik hem eigenlijk niet. Je moet iedere laadsessie extra aangeven in de app dat jij daar staat.

Een simpele iOS/Android app waar je met QR pushberichten naar toe kan sturen (eventueel vanaf een web-app zodat degene die je een bericht wil sturen geen app hoeft te installeren) zou op zich al voldoende zijn.

• dinges
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Khayma schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:44:
Ik heb mijn laadpasnummer ingegeven in de app, en merk dat ik soms automatisch word aangemeld en afgemeld. Lijkt ook met het soort laadpaal te maken te hebben.

PSN: Houtvlot

• Khayma
dinges schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:55:
[...]
Ik heb mijn laadpasnummer ingegeven in de app, en merk dat ik soms automatisch wordt aangemeld en afgemeld. Lijkt ook met het soort laadpaal te maken te hebben.
Werkt helaas niet op laadpalen van NUON. Werkt voornamelijk in Den haag met laadpalen van TNM/EVNet en Ecotap.

• Crazy D

Crazy D

Tassadar32 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:07:
Ik heb de app maar gebruik hem eigenlijk niet. Je moet iedere laadsessie extra aangeven in de app dat jij daar staat.

Een simpele iOS/Android app waar je met QR pushberichten naar toe kan sturen (eventueel vanaf een web-app zodat degene die je een bericht wil sturen geen app hoeft te installeren) zou op zich al voldoende zijn.
1 keer gehad in Nieuw Vennep dat ie wel aanging (kreeg opeens een melding op m'n horloge dat ik aan het laden was, wat ik wel doorhad, had net zelf het laden gestart |:( ) maar uitchecken deed ie niet automatisch.... Een bericht kunnen sturen, zonder dat je telefoonnr zichtbaar is voor iemand die bij je auto staat lijkt me wel handig ja. Ik heb niet zo'n behoefte om mijn telefoonnr op m'n auto zichtbaar te maken als ik ergens parkeer.

• Togt
teacher schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 22:41:
[...]

Heb je een abbo bij newmotion afgenomen? Dan is het gewoon een kwestie van een telefoontje plegen.

Zonder abbo heb je dat allemaal niet, maar kan je alsnog gewoon dat telefoontje doen natuurlijk.

De paal zelf kan je snel testen via https://chargeportal.thenewmotion.com/test/
Briljant! Ik was dus net aan de telefoon met Newmotion, die riep iets over chargeportal, dus heb ik dezelfde link gevonden. Bedankt voor het doorgeven, ik had je post gemist.

Ik zie de volgende info:

Connector 0 Status:

Available AC 32.0kW <-- Hij wil bij mij niet boven de 16A laden, dus vraag me af of dit klopt?

Connection Type:

GPRS <-- De paal hangt bij mij aan netwerk, dus weet niet of dit klopt?

Signal strength:

-79 dBm

Togt wijzigde deze reactie 06-02-2019 16:05 (19%)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Deveon schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:57:
[...]

Tassadar32 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:18:
[...]

Niet eens zo'n slecht idee! Helaas is mail wel vaak langzamer dan SMS of IM.
CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:28:
Telegram > public username (en dan je kenteken oid). :Y
Togt schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:59:
[...]

Briljant! Ik was dus net aan de telefoon met Newmotion, die riep iets over chargeportal, dus heb ik dezelfde link gevonden. Bedankt voor het doorgeven, ik had je post gemist.

Ik zie de volgende info:

Connector 0 Status:

Available AC 32.0kW <-- Hij wil bij mij niet boven de 16A laden, dus vraag me af of dit klopt?

Connection Type:

Signal strength:

-79 dBm
@Togt
Ik denk even hardop:
Kan je kabel 32a aan?

Gprs: zit het vodafone kaartje er nog in? Trek die er eens uit, dan zal die overploppen op je bedrade netwerk (en dat verkeer wireshark je natuurlijk even :Y)

teacher wijzigde deze reactie 06-02-2019 18:34 (30%)

• Deveon
  • Niet online
teacher schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:24:
[...]
Telegram > public username (en dan je kenteken oid). :Y

[...]
Dan lijkt Social Charging mijn een beter alternatief als je toch iemand wil forceren om een app te gebruiken :X

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Togt schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:59:
[...]

Ik zie de volgende info:

Connector 0 Status:

Connection Type:

Signal strength:

-79 dBm
Welk model heb je precies? Kan deze wel meer dan 16A leveren?

• Marko72
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 22:12
Hi, iemand goede/slechte ervaringen met een kabel over de gemeentestoep leggen? Ik krijg verplicht een laadpaal bij mijn huis ivm leaseregeling en kan vrijwel atltijd naast een boom parkeren voor mijn deur. Zit alleen 1,5 meter gemeentestoep tussen. Goede kabelmat erover en dan moet dat gewoon gaan lijkt me.
Wie doet dat nog meer? En levert dat problemen op?

• koifim
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Ik zit in hetzelfde schuitje. Mijn advies: geen slapende honden wakker maken. Je kan wel aansprakelijk worden gesteld is mij verteld.

koifim wijzigde deze reactie 06-02-2019 17:30 (26%)

• JobScherp
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 19:24
Interessante link over het laden aan een stoep.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2015-110778.html

Kortom, als je het netjes wilt doen even ontheffing aanvragen en een goede kabelmat gebruiken. Blijft nog steeds voor eigen rekening en risico, dus lijkt me een goed idee om iets van een waarschuwingsbordje oid op te hangen.

• koifim
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
JobScherp schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 17:48:

Kortom, als je het netjes wilt doen even ontheffing aanvragen en een goede kabelmat gebruiken. Blijft nog steeds voor eigen rekening en risico, dus lijkt me een goed idee om iets van een waarschuwingsbordje oid op te hangen.
In mijn gemeente geven ze hier dus geen ontheffing voor. Ik ben dus aangewezen op publieke laadpalen. Echt kansloos.

Dat document dat je linkt is van de gemeente Oostzaan. Die had ik reeds geforward naar mijn gemeente in de hoop dat ze dit ook willen (gaan) toepassen.

PS: zag al een gat in de markt. Een laadkabel die licht geeft!

koifim wijzigde deze reactie 06-02-2019 17:56 (15%)

• JobScherp
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 19:24
koifim schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 17:53:
[...]

In mijn gemeente geven ze hier dus geen ontheffing voor. Ik ben dus aangewezen op publieke laadpalen. Echt kansloos.

Dat document dat je linkt is van de gemeente Oostzaan. Die had ik reeds geforward naar mijn gemeente in de hoop dat ze dit ook willen (gaan) toepassen.

Zie nu inderdaad ook dat dat alleen van de gemeente Oostzaan is. Jammer, ziet eruit als een goede richtlijn.

• Togt
CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:41:
[...]

Welk model heb je precies? Kan deze wel meer dan 16A leveren?
32A

• Deveon
  • Niet online
Marko72 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 17:05:
Hi, iemand goede/slechte ervaringen met een kabel over de gemeentestoep leggen? Ik krijg verplicht een laadpaal bij mijn huis ivm leaseregeling en kan vrijwel atltijd naast een boom parkeren voor mijn deur. Zit alleen 1,5 meter gemeentestoep tussen. Goede kabelmat erover en dan moet dat gewoon gaan lijkt me.
De gemeente Almere geeft het volgende aan (via Webcare):
In de wet is dit nog niet duidelijk opgenomen, het is dus niet verboden. Wel dient de kabel zo veilig mogelijk te liggen zodat voetgangers, en rolstoelen + scootmobielen hier bijv. Geen hinder door ervaren. Veel mensen gebruiken bijv. Een kabel mat. Het is wel volledig jouw eigen risico als hierdoor iemand valt oid. Ik hoop dat je hier wat mee kan, mijn excuses voor de lange wachttijd.
Bij mij komt de laadpaal op de schuur bij een goed verlichte en weinig gebruikte stoep. Hierover leg ik een kabelbrug en verwacht dat dit ruim voldoende moet zijn om letsel te voorkomen.

• Marko72
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 22:12
koifim schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 17:53:
[...]

Goed idee! Ik zat al te denken aan een verdiepte sleuf in de stoep waar je je kabel in kan leggen met een zelfsluitende klep met een veer er op.

Maar ook ik ben aangewezen op openbare palen denk ik.

• pmiddeld
Tassadar32 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:07:
[...]

https://unplugsticker.eu

• Brains
  • Laatst online: 23-10 17:22
Vandaag heb ik mijn Telekom Ladestrom pas ontvangen

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:45

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Marko72 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 17:05:
Naast de boom je laadpaal zetten en met een goede grondkabel onder dat stoepje door?

- Gewoon doen en hopen dat er niemand klaagt (en als het alternatief een kabel en/of mat is is dat toch al minder veilig)
- De officiele weg en een aanvraag doen voor een verlengde private aansluiting. (Laadpaal op gemeentegrond, gevoed vanuit je eigen meterkast)

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:59
JobScherp schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 17:48:

Dit verhaal geldt voor een stoep, maar ben benieuwd of het ook voor een straat (woonerf) zou kunnen gelden. Heb wel plek om 1 of 2 EV's op eigen terrein te laden, maar zou prettig zijn als het ook op de openbare parkeerplaats aan andere kant van de straat zou kunnen.

e-Niro

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Doet me denken aan de Oplaadkabelgate van @PWM, maar die is uit het besloten deel zeker? :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Davidshadow13 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:25:
[...]
Ik wil geen enkele groep wegzetten
Doe het dan ook gewoon niet.

Je bent in mijn ogen buitengewoon onvriendelijk jegens alle PHEV rijders. Heeft dat functie? Je bent niet alleen op de wereld.

Een bezette laadpaal is een bezette laadpaal.

Of ie nu PHEV of BEV rijdt. Of een ICE. Een klever is een klever. Heeft echt niets met de aandrijflijn te maken. Maar met de eigenaar.

Je woont wellicht gewoon in een wijk / stad met minder sociale mensen?

• EV-future
[...]

Dat is niet helemaal waar. PHEV rijders maken zich over het algemeen meer schuldig aan laadpaalkleven en laadplekken bezet houden zonder te laden dan BEV rijders.
Ik weet niet niet waar je die wetenschap vandaan haalt, helemaal met de toevoeging "zonder te laden"! Ik tref persoonlijk vooral BEV's aan bij de openbare laadpalen en heel vaak zijn die ook al "groen" en opgeladen...
Ik vind dat iedereen die aan de laadpaal blijft staan nadat 'ie volgeladen is in overtreding is en het elektrisch rijden benadeelt. Ik doe zelf mijn best om dit met mijn Outlander PHEV na te leven en ik daag iedereen uit dat ook te doen.!

• Davidshadow13
JayPe schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 22:47:
[...]

Doe het dan ook gewoon niet.
Je bent in mijn ogen buitengewoon onvriendelijk jegens alle PHEV rijders. Heeft dat functie? Je bent niet alleen op de wereld. Een bezette laadpaal is een bezette laadpaal. Of ie nu PHEV of BEV rijdt. Of een ICE. Een klever is een klever. Heeft echt niets met de aandrijflijn te maken. Maar met de eigenaar.

Je woont wellicht gewoon in een wijk / stad met minder sociale mensen?
Natuurlijk ligt het aan de eigenaar en natuurlijk zijn het ook BEV's die overtredingen begaan echter de meerderheid van de situaties die ik tegenkom bij openbare laadplaatsen zijn het toch echt de plug-ins, die of al vol zijn of geen sessie gestart hebben of niet ingeplugt zijn. Heel af en toe zie ik een ICE op een plek staan en heb nog nooit een BEV gezien die niet ingeplugt was, wel zat die idd vol waren en niet werden verplaatst. Maar goed ik ken jouw stad/wijk niet maar jij zal er ook last van hebben. Als je in een middelgrote stad woont dan haalt de meerderheid zijn auto gewoon niet weg als hij vol is. Daar wil ik best een kratje bier op inzetten. :)

Het enige punt dat ik wilde maken is dat ik het een positieve ontwikkeling vind dat binnen nu en een paar jaar de meeste plug-ins naar het buitenland verdwijnen. De plug-in rijders die het puur voor de bijtelling deden zullen nu weer aan de ICE gaan en juist die mensen zijn degene die hem of niet opladen of niet weghalen en de mensen die enthousiast over hun plug-in waren zullen nu een BEV rijden en vanwege dat enthousiasme waarschijnlijk ook een stuk netter met de EV etiquette zijn. Per saldo vallen er dan heel veel stekker auto's weg (ik zei alleen al 42k Outlander PHEV's in NL) en dat zorgt gewoon voor meer ruimte bij de laadpaal en dat kan alleen maar positief zijn voor alle BEV rijders ;)
EV-future schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 01:33:
[...]
Ik weet niet niet waar je die wetenschap vandaan haalt, helemaal met de toevoeging "zonder te laden"! Ik tref persoonlijk vooral BEV's aan bij de openbare laadpalen en heel vaak zijn die ook al "groen" en opgeladen...
Ik vind dat iedereen die aan de laadpaal blijft staan nadat 'ie volgeladen is in overtreding is en het elektrisch rijden benadeelt. Ik doe zelf mijn best om dit met mijn Outlander PHEV na te leven en ik daag iedereen uit dat ook te doen.!
Helemaal mee eens hoor. Een volgeladen BEV bij een paal is net zo erg al een PHEV. Wat mij betreft mag je handhaving ook een stuk strenger worden. Sta je op een laadplek en mag je er niet staan, 100 euro boete (in feite gewoon foutparkeren). Ben je vol en ben je niet weg / sta je al uren/dagen ook 100 euro boete. Maar helaas zijn de BOA's bij ons in de stad ontwetend / handhaven ze niet ook al spreek je ze erop aan.

Die idle tarieven helpen niet voor het overgrote deel van de leaserijders die daar nooit iets van merkt.

Davidshadow13 wijzigde deze reactie 07-02-2019 08:04 (22%)

HD4Life @ Full-HD

• Khayma
EV-future schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 01:33:
[...]

Zo zit ik er ook in maar! Ligt aan de situatie. Bij mij in de wijk zit een Outlander en die knalt dat ding vrijdag avond aan de lader en haalt hem zondag middag weg (jep vaker dan 1x gebeurt). Ik haal de mijne altijd weg tussen 07:00 en 23:00 als hij vol is. Tussen 23:00 en 07:00 slaap ik/ben ik begonnen aan me thee :9. Gelukkig zijn er niet veel PHEV/BEV in onze wijk die ook daadwerkelijke laden. Er zijn meerdere PHEV's maar hij is de enige die laadt. Voor nu is het geen probleem want die paal staat 9 van de 10x leeg.

Khayma wijzigde deze reactie 07-02-2019 08:06 (9%)

• Tassadar32
Davidshadow13 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 08:01:
[...]

Heel af en toe zie ik een ICE op een plek staan en heb nog nooit een BEV gezien die niet ingeplugt was, wel zat die idd vol waren en niet werden verplaatst.
Ik heb helaas wel vaker niet kunnen laden omdat een BEV een laadplek als parkeerplek gebruikte (en niet eens de moeite deed om de kabel uit de auto te halen). Zowel bij Ikea als de Hightech Campus meegemaakt. Gelukkig kan je bij de Hightech Campus dit aan parkeerbeheer doorgeven en dan krijgt de BEV die geen laadsessie gestart heeft net zo vrolijk een wielklem als iedere andere foutgeparkeerde auto. >:)

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 00:53
In veel steden is de publieke laadpaal gewoon als parkeerplaats bedoelt. Dat je als BEV rijder dan niet kan laden omdat de paal vol staat is het probleem van de BEV rijder.

Dit zijn de regels in Amsterdam:

Uw auto moet aangesloten zijn op het oplaadpunt.
U moet een oplaadpas hebben.
Als het oplaadpunt in een gebied staat waar betaald parkeren geldt, dan moet u een parkeervergunning hebben of op een andere manier parkeergeld hebben betaald.
Handhavers controleren op deze punten. Er zit geen tijdslimiet aan het opladen op de oplaadplek.

Alles wat je er al PHEV of BEV rijder zelf aan extre regels bij verzint is leuk bedoeld maar daar hoeft de rest zich niet aan te houden.

Ga met je gemeente aan de slag voor meer openbare laadpalen of los het zelf op. Dit forum verder gebruiken voor de stammenstrijd tussen BEV en PHEV rijders gaat ICE rijders niet overtuigen om de stap naar een BEV sneller te maken.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• kepler
  • Laatst online: 21:16
Davidshadow13 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 08:01:

Helemaal mee eens hoor. Een volgeladen BEV bij een paal is net zo erg al een PHEV. Wat mij betreft mag je handhaving ook een stuk strenger worden. Sta je op een laadplek en mag je er niet staan, 100 euro boete (in feite gewoon foutparkeren). Ben je vol en ben je niet weg / sta je al uren/dagen ook 100 euro boete. Maar helaas zijn de BOA's bij ons in de stad ontwetend / handhaven ze niet ook al spreek je ze erop aan.

Die idle tarieven helpen niet voor het overgrote deel van de leaserijders die daar nooit iets van merkt.
Volgens mij kan je niet van buiten niet makkelijk zien wanneer het laden is gestopt toch? Laatst waren we ergens op bezoek, de auto was na een tijdje volgeladen. Echter wist ik dat we snel daarna weg zouden gaan, dus dan ga ik hem niet verplaatsen voor dat half uurtje/uurtje (ik zou het wel prima vinden om dan wat extra te betalen trouwens). Zeker omdat het daar heel druk is qua parkeren en ik ws 10min bezig was geweest om een parkeerplek te vinden.
Als we bv daar zouden overnachten of nog de hele avond zouden blijven, dan zou ik hem idd wel verplaatsen.

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• Hamkaaz
  • Laatst online: 22-10 15:18
kepler schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:19:
[...]

Volgens mij kan je niet van buiten niet makkelijk zien wanneer het laden is gestopt toch? Laatst waren we ergens op bezoek, de auto was na een tijdje volgeladen. Echter wist ik dat we snel daarna weg zouden gaan, dus dan ga ik hem niet verplaatsen voor dat half uurtje/uurtje (ik zou het wel prima vinden om dan wat extra te betalen trouwens). Zeker omdat het daar heel druk is qua parkeren en ik ws 10min bezig was geweest om een parkeerplek te vinden.
Als we bv daar zouden overnachten of nog de hele avond zouden blijven, dan zou ik hem idd wel verplaatsen.
De Kona heeft ook geen app (in de EU) waarmee je de laadstatus kan inzien, en ik moet 220 meter lopen voor de dichtsbijzijnde laadpaal, dus even snel checken of de accu vol is gaat niet zo gemakkelijk. Ik ben dus blij dat er niet beboet wordt wanneer je met een volle accu staat te stekkeren.

Mijn verzoek voor een openbare laadpaal is afgewezen :/ Ze vinden 220 meter dichtbij genoeg. Jammer wel.

Kona ev ceramic blue

• kepler
  • Laatst online: 21:16
Hamkaaz schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:36:
[...]

De Kona heeft ook geen app (in de EU) waarmee je de laadstatus kan inzien, en ik moet 220 meter lopen voor de dichtsbijzijnde laadpaal, dus even snel checken of de accu vol is gaat niet zo gemakkelijk. Ik ben dus blij dat er niet beboet wordt wanneer je met een volle accu staat te stekkeren.
Dat ook nog, alhoewel de Zoe aangeeft bij het starten met laden hoe lang het duurt tot vol. Weet niet of dat bij de Kona ook zo is?

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• pmiddeld
[...]

Mijn verzoek voor een openbare laadpaal is afgewezen :/ Ze vinden 220 meter dichtbij genoeg. Jammer wel.
Check de EVNotify app. Da's beter dan niks ;)

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Even tussen door, en daarna lees ik wel weer bij:

Top 5 geregistreerde modellen plug-in hybride elektrische voertuigen (t/m 31 december 2018)

Model Mitsubishi Outlander

Voertuigtype Personenauto (PHEV)

Aantal 24.273

Das geen 42.000. Ik vond het er al een beetje véél,..

https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers

(maar dat geheel terzijde)

• Akubra
  • Laatst online: 20-09 13:41
Ik krijg zaterdag mijn Kia e-Niro en heb voor de zekerheid wat prive laadpassen aangevraagd. Één van Plugsurfing en één van Maingau.

Plugsurfing heeft een website waarin ik alles kan regelen qua betaal methodes en account gegevens.

In de Maingau app staat het land verkeerd. Ik schijn in Duitsland te wonen terwijl de laadpas gewoon naar mijn huisadres in Nederland is gestuurd. Die heb ik inmiddels binnen.
Als ik iets wil aanpassen in mijn account, dan zegt de app dat dit mislukt is. Ik kan bijvoorbeeld het land niet aanpassen.

Maingau heeft wel een inlog site voor klanten, maar hier kan ik niet op inloggen met de gegevens die ik heb. Heeft Maingau een website waarin je zaken van je account kan aanpassen, of moet alles via de app?

Heb ze al gemaild, maar nog geen reactie ontvangen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

• hal2002
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 04-10 11:59
Iemand anders ook problemen met NewMotion? Ik heb laadbeurten die honderden uren hebben geduurd, laadsessies die spontaan starten en ook weer stoppen terwijl ik niet eens aanneem laadpaal hang. Rare bedragen en data op de factuur en de helpdesk reageert niet/slecht.
Ik geloof dat ik er dan ook maar wegga. Welke concurrent is aan te raden? Hoeft niet per se de goedkoopste te zijn als de app maar een beetje dezelfde functionaliteit heeft als die van NewMotion. Als het correct werkt, vind ik de waarschuwingen over het starten en stoppen van de laadsessie wel erg prettig.

• pmiddeld
Tsja, Maingau + Nuon of zo? Redelijk goedkoop en werkt samen overal in NL volgens mij. Zie verder laadpastop10.nl

pmiddeld wijzigde deze reactie 08-02-2019 14:52 (4%)

• Spiller
  • Laatst online: 23-10 08:21
Weten jullie of er een manier is om mijn (beursgenoteerde) werkgever te verplichten een laadpaal neer te zetten? Ze wuiven mijn verzoek weg als niet hun verantwoordelijkheid en naar mijn argumenten wordt slecht geluisterd. Ik moet nu bij andere bedrijven op het industrieterrein laden maar dat is natuurlijk geen houdbare situatie.
Ik weet dat de EU vanaf 2020 bij nieuwe of gerenoveerde bedrijfspanden met >10 parkeerplaatsen op minimaal 10% van deze plekken een laadpaal moet hebben.

Ioniq EV

• Khayma
hal2002 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:47:
Iemand anders ook problemen met NewMotion? Ik heb laadbeurten die honderden uren hebben geduurd, laadsessies die spontaan starten en ook weer stoppen terwijl ik niet eens aanneem laadpaal hang. Rare bedragen en data op de factuur en de helpdesk reageert niet/slecht.
Ik geloof dat ik er dan ook maar wegga. Welke concurrent is aan te raden? Hoeft niet per se de goedkoopste te zijn als de app maar een beetje dezelfde functionaliteit heeft als die van NewMotion. Als het correct werkt, vind ik de waarschuwingen over het starten en stoppen van de laadsessie wel erg prettig.
Ik gebruik zelf NUON. Hebben geen flashy app of website maar is wel overzichtelijk en werkt gewoon altijd!

• Philos31
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20-10 11:29
[...]

Sta je daar alleen? Of staat de originele aanvrager van die paal ook altijd aan die paal?
Als jullie samen aan de paal staan bijna elke avond kun je aangeven dat de paal altijd bezet is als je wilt laden (welliswaar door jezelf) en dat je dus alsnog een aanvraag wilt doen. Zo zijn er bij ons in de wijk ook een aantal palen bijgekomen.

Nissan Leaf 40kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Domoticz on a Pi

• EV-future
Khayma schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 08:04:
[...]

Zo zit ik er ook in maar! Ligt aan de situatie. Bij mij in de wijk zit een Outlander en die knalt dat ding vrijdag avond aan de lader en haalt hem zondag middag weg (jep vaker dan 1x gebeurt). Ik haal de mijne altijd weg tussen 07:00 en 23:00 als hij vol is. Tussen 23:00 en 07:00 slaap ik/ben ik begonnen aan me thee :9. Gelukkig zijn er niet veel PHEV/BEV in onze wijk die ook daadwerkelijke laden. Er zijn meerdere PHEV's maar hij is de enige die laadt. Voor nu is het geen probleem want die paal staat 9 van de 10x leeg.
Asos heb je ook bij ladende auto's! Dit is er duidelijk een! Een briefje onder de ruitenwisser kan misschien helpen.
We zitten in een proces naar gedeelde laadvoorzieningen in de wijken en dat kost tijd, sociale investering en gesprekken in de buurt. Dat kan soms heel complex liggen maar ik merk wel dat als je die gesprekken aangaat dit tot heel goede resultaten kan leiden. Ik heb begin vorig jaar een openbare laadpaal aangevraagd in mijn wijk en die is in december gerealiseerd. Het heeft in eerste instantie wel wat energie en communicatie gekost om de traditionele parkeergewoontes te doorbreken maar inmiddels zijn de laadplaatsen goed beschikbaar voor ladende BEV´s en PHEV´s....

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 23:39

Donstil

Grab them by the 🐈.

Vandaag is de "bmw monteur" bij ons thuis geweest voor de schouwing van onze Wallbox.
Helaas met een tegenvaller want de i3 Rex (2015) die ik heb kan niet op 3 fase laden, dat kan pas sinds model jaar 2016 volgens de monteur (en Google, nu ik er op doorzoek).

Nu begrijp ik van de monteur dat de wallbox daarom op 1 fase 16 A gaat en zo dus maar maximaal 3,7kw/h haalt. Nu ik er vanavond echter over na zit te denken snap ik dat toch nog niet helemaal denk ik.

Mijn meterkast is nu aangesloten op 3x25. Waarom kan de wallbox dan niet op 1x25 maar moet deze op 1x16? Nu heb ik er glad geen verstand van verder maar is 2x25 niet genoeg voor de rest van de woning? Of werkt dat niet zo 8)7

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Deveon
  • Niet online

De Model 3 laadcurve bij Fastned of eigenlijk exact gelijk aan de supercharger. Zou dit toeval zijn of zouden nog een update kunnen verwachten wanneer supercharger V3 komt?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Deveon schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 07:44:
[Afbeelding]

De Model 3 laadcurve bij Fastned of eigenlijk exact gelijk aan de supercharger. Zou dit toeval zijn of zouden nog een update kunnen verwachten wanneer supercharger V3 komt?
Hoezo toeval? Het BMS van de auto geeft aan de lader door hoeveel ampère er in mag. Nette curve trouwens :)

• Deveon
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 07:53:
[...]

Hoezo toeval? Het BMS van de auto geeft aan de lader door hoeveel ampère er in mag. Nette curve trouwens :)
Toeval dat de auto niet sneller laad dan wat ze via hun eigen netwerk kunnen leveren.

• giancarlo_f
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23-10 07:25
Donstil schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 02:36:
Vandaag is de "bmw monteur" bij ons thuis geweest voor de schouwing van onze Wallbox.
Helaas met een tegenvaller want de i3 Rex (2015) die ik heb kan niet op 3 fase laden, dat kan pas sinds model jaar 2016 volgens de monteur (en Google, nu ik er op doorzoek).

Nu begrijp ik van de monteur dat de wallbox daarom op 1 fase 16 A gaat en zo dus maar maximaal 3,7kw/h haalt. Nu ik er vanavond echter over na zit te denken snap ik dat toch nog niet helemaal denk ik.

Mijn meterkast is nu aangesloten op 3x25. Waarom kan de wallbox dan niet op 1x25 maar moet deze op 1x16? Nu heb ik er glad geen verstand van verder maar is 2x25 niet genoeg voor de rest van de woning? Of werkt dat niet zo 8)7
1 fase geheel vrijmaken voor de laadpaal, rest van de groepen verdelen over de 2 andere fases. Laadpaal op 25A (daarnaast mijn Zappi op 24.8 electronisch begrenst). Laad nu met 5.7kw/h :)

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23:49
In Amstelveen controleert handhaving echt op de laadpalen. Als je geen stekker ingeplugd hebt of geen elektrische auto hebt, boete.
Ik heb met mijn Golf GTE al een keer meegemaakt terwijl ik in de auto zat en was mijn telefoongesprek aan het afronden terwijl ik op een laadplaats stond en ik was de laadpas aan het pakken (2 min), stonden er al drie handhavers om mij heen en een stond al te schrijven. Het punt was dat ze niet konden zien dat ik een Golf GTE had aangezien alleen aan mijn voorkant GTE staat en ik stond met mijn neus richting de bosjes. Ik heb verder geen logo's GTE dus je ziet niet of ik elektrisch rijdt en dat is lastig voor de handhavers.
Ik haal trouwens altijd mijn auto op na 3 uur laden, dat vind ik wel zo netjes, behalve als er geen parkeerplek is, dan niet. Ik doe het ook alleen als ik in de buurt ben. Ik ga niet speciaal ervoor terug of als ik nog een uur moet gaan zoeken naar een andere plaats. Dat moeten ze echt beter inregelen. Ik zie het hier in Amstelveen ook gebeuren dat mensen de hele dag aan de laadpaal hangen terwijl al om 11 uur de auto vol is en om 17 uur ook steeds staan aan de laadpaal. Het aanbod is hier al heel schaars qua laadpalen en Amstelveen gaat er heel weinig aan doen, heb al gesproken met de gemeente en er zijn geen plannen voor meer laadpalen op straat.
Gisteren stond ik ook op een laadpaal maar die stond op rood. Als je belt, wordt alles wel keurig opgelost. Er zou een monteur langs komen en kon de kabel erin laten en dan zou automatisch de sessie gestart worden. Daar gebeurde ook.

Hoe makkelijker het leven, hoe moeilijker het wordt

• Tassadar32
Spiller schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:58:
Weten jullie of er een manier is om mijn (beursgenoteerde) werkgever te verplichten een laadpaal neer te zetten? Ze wuiven mijn verzoek weg als niet hun verantwoordelijkheid en naar mijn argumenten wordt slecht geluisterd. Ik moet nu bij andere bedrijven op het industrieterrein laden maar dat is natuurlijk geen houdbare situatie.
Ik weet dat de EU vanaf 2020 bij nieuwe of gerenoveerde bedrijfspanden met >10 parkeerplaatsen op minimaal 10% van deze plekken een laadpaal moet hebben.
Verplichten word moeilijk. Echter sta je sterker met meer mensen. Als meer collega's EV of PHEV rijden kan je ook gezamenlijk laadvoorzieningen aanvragen. Alternatief is vragen om stopcontacten, veel goedkoper in aanleg en de stroomkosten zijn verwaarloosbaar voor een werkgever.

Pagina: 1 ... 18 ... 72 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True