[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 104 Laatste
Acties:
  • 561.090 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
Tassadar32 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 09:21:
[...]

Verplichten word moeilijk. Echter sta je sterker met meer mensen. Als meer collega's EV of PHEV rijden kan je ook gezamenlijk laadvoorzieningen aanvragen. Alternatief is vragen om stopcontacten, veel goedkoper in aanleg en de stroomkosten zijn verwaarloosbaar voor een werkgever.
Zelfs de stopcontacten voor elektrische fietsen zijn weggehaald... 8)7 Er zijn een aantal directie Tesla's en XC90 PHEV's maar voor de rest rijdt er vrijwel niemand elektrisch. We zitten door het hele land dus voor mij is het een onbegonnen taak om collega's over te halen.
Ik ben al bezig via de ondernemingsraad, traag maar waarschijnlijk mijn enige goeie optie.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:47
Spiller schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 09:57:
[...]

Zelfs de stopcontacten voor elektrische fietsen zijn weggehaald... 8)7 Er zijn een aantal directie Tesla's en XC90 PHEV's maar voor de rest rijdt er vrijwel niemand elektrisch. We zitten door het hele land dus voor mij is het een onbegonnen taak om collega's over te halen.
Ik ben al bezig via de ondernemingsraad, traag maar waarschijnlijk mijn enige goeie optie.
Of een andere baas bij je auto zoeken, (of eigen baas misschien). In huidige arbeidsmarkt kan dat geen probleem zijn. Blijkbaar heb jij een werkgever die nog onder een steen leeft en misschien pas wakker wordt als de werknemers en de klanten gaan afhaken.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 12:08

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Donstil schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 02:36:
Vandaag is de "bmw monteur" bij ons thuis geweest voor de schouwing van onze Wallbox.
Helaas met een tegenvaller want de i3 Rex (2015) die ik heb kan niet op 3 fase laden, dat kan pas sinds model jaar 2016 volgens de monteur (en Google, nu ik er op doorzoek).

Nu begrijp ik van de monteur dat de wallbox daarom op 1 fase 16 A gaat en zo dus maar maximaal 3,7kw/h haalt. Nu ik er vanavond echter over na zit te denken snap ik dat toch nog niet helemaal denk ik.

Mijn meterkast is nu aangesloten op 3x25. Waarom kan de wallbox dan niet op 1x25 maar moet deze op 1x16? Nu heb ik er glad geen verstand van verder maar is 2x25 niet genoeg voor de rest van de woning? Of werkt dat niet zo 8)7
In principe hoor je rekening te houden met een bepaalde selectiviteit tussen de zekering van de groep (16a) en de hoofdzekering (25a). Vandaar de 3680 watt per uur.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
eltron schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 10:04:
[...]

Of een andere baas bij je auto zoeken, (of eigen baas misschien). In huidige arbeidsmarkt kan dat geen probleem zijn. Blijkbaar heb jij een werkgever die nog onder een steen leeft en misschien pas wakker wordt als de werknemers en de klanten gaan afhaken.
Zo makkelijk laat ik mij niet uit het veld slaan maar de gedachte is zeker gepasseerd. Ik heb de auto juist gekocht omdat ik in deze functie veel kilometers maak dus wanneer ik weg zou gaan 'blijf ik met een dure auto zitten' die nu indirect betaald wordt door mijn werkgever middels kilometervergoeding.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:47
(y) Ik zou er gauw mee klaar zijn, maar als het je lukt om hen op andere gedachten te brengen is dat ook veel waard (y)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
giancarlo_f schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 08:20:
[...]

1 fase geheel vrijmaken voor de laadpaal, rest van de groepen verdelen over de 2 andere fases. Laadpaal op 25A (daarnaast mijn Zappi op 24.8 electronisch begrenst). Laad nu met 5.7kw/h :)
En daar is installatie technisch verder geen bezwaar voor?
teacher schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 10:16:
[...]

In principe hoor je rekening te houden met een bepaalde selectiviteit tussen de zekering van de groep (16a) en de hoofdzekering (25a). Vandaar de 3680 watt per uur.
Aah daar had hij het over denk ik, want zoiets lijk ik mij te herinneren.
Ik rij maar 25 km Per dag dusnu nu met 3,7 kw/h laden is voldoende. Het voelt alleen zo als een tegenvaller :)

[ Voor 38% gewijzigd door Donstil op 09-02-2019 11:25 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
teacher schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 10:16:
[...]

Mijn monteur gaf aan dat in mijn meterkast (nieuwbouw 2016) geen zorgen hoef te maken. De meeste apparaten vragen maar hooguit 10 minuten een hoog vermogen (oven, wasmachine en vaatwasser) en voor die 10 minuten kan er best 35A over mijn (3x)25A fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Deveon schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 07:44:
[Afbeelding]

De Model 3 laadcurve bij Fastned of eigenlijk exact gelijk aan de supercharger. Zou dit toeval zijn of zouden nog een update kunnen verwachten wanneer supercharger V3 komt?
Hardwarematige kan de Model 3 183 KW aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Deveon schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 12:29:
[...]

Hardwarematige kan de Model 3 183 KW aan.
Dat gaat alleen over de interne bekabeling van de laadpoort, er komt nog wel meer bij kijken.
Vraag me wel af waarom ie bij 50% al zo instort, als je de grafiek met die van de e-tron vergelijkt bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/360025027913/Charge_curve_AUdi_e-tron.png

Is de laadcurve bij een SuperCharger identiek? Of blijft ie daar langer op 120kW?

In datzelfde artikel:
Notice that — for now — the shape of the taper remains similar. This could change slightly when Supercharger V3 is released, but likely not dramatically, since the taper is there to protect the battery’s health.
Then again, die Model 3 is echt retesnel aan zo'n high power charger. Mijn e-Niro tikt de 80kW net niet aan onder ideale omstandigheden. Het scheelt je een paar minuten of het 160kW wordt ipv 120kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
160 ipv 120 KW is toch bijna 35% meer en zodra je de volgende lader of bestemming kan halen hoef je natuurlijk niet meer boven de 50% te laden (of misschien later als je met een hogere SoC aan komt rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:39
Maar dit soort plaatjes zijn veel interessanter in km laden per minuut. En is een model 3 sneller

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
Deveon schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 13:05:
160 ipv 120 KW is toch bijna 35% meer en zodra je de volgende lader of bestemming kan halen hoef je natuurlijk niet meer boven de 50% te laden (of misschien later als je met een hogere SoC aan komt rijden).
Maar de e-tron is een stuk minder efficient dus die laad sneller maar gebruikt ook meer kWh per kilometer. Ik heb zo het vermoeden dat de 3 met 120kW meer kilometers per uur kan laden dan de e-tron op 160kW.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04-2024
Vraag:

ik heb een NewMotion LOLO3 lader overgenomen. Ik wil deze zelf monteren en installeren. Helaas kan ik op internet alleen een erg beknopte installatie handleiding vinden.

Ik ben op zoek naar:
- een uitgebreide installatie handleiding, en
- een gebruikers handleiding

Wie kan me helpen?

gr, Bertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 07:27

Glewellyn

is er ook weer.

Bertje1 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 21:45:
Vraag:

ik heb een NewMotion LOLO3 lader overgenomen. Ik wil deze zelf monteren en installeren. Helaas kan ik op internet alleen een erg beknopte installatie handleiding vinden.

Ik ben op zoek naar:
- een uitgebreide installatie handleiding, en
- een gebruikers handleiding

Wie kan me helpen?

gr, Bertje
Misschien helpt dit ?

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotrene
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-03 22:20
Dag techneuten.

Vandaag mijn eerste auto v/d zaak gekozen: Nissan Leaf. Nu stap twee: laadpaal thuis. Zelfbouw lijkt me wel wat.
Een paar vragen van een beginner:
1) https://www.smartevse.nl/ is uit de lucht. Geen goed teken?
2) werkgever gaat mijn KwH thuis vergoeden. Daarvoor heb je extra kWh meter nodig (fiscaal verplicht?) , of gebruik je back-office optie bij je laadpas, die de kosten aan je baas terugkoppelt. Hoe werkt dat bij openEvse of SmartEvse? Kan zo'n laadpas aan je open source lader gekoppeld worden?
3) Kun je historie opvragen bij de zelfbouwprojecten? Welke auto heeft hoeveel en wanneer opgeladen?

[ Voor 11% gewijzigd door hotrene op 09-02-2019 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

hotrene schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 22:56:
Dag techneuten.

Vandaag mijn eerste auto v/d zaak gekozen: Nissan Leaf. Nu stap twee: laadpaal thuis. Zelfbouw lijkt me wel wat.
Een paar vragen van een beginner:
1) https://www.smartevse.nl/ is uit de lucht. Geen goed teken?
2) werkgever gaat mijn KwH thuis vergoeden. Daarvoor heb je extra kWh meter nodig (fiscaal verplicht?) , of gebruik je back-office optie bij je laadpas, die de kosten aan je baas terugkoppelt. Hoe werkt dat bij openEvse of SmartEvse? Kan zo'n laadpas aan je open source lader gekoppeld worden?
3) Kun je historie opvragen bij de zelfbouwprojecten? Welke auto heeft hoeveel en wanneer opgeladen?
Voor zelfbouw is een apart topic: Zelfbouw Laadpaal ervaringen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-05 11:22

JayPe

Ondertitel

En een kWh meter voor je eigen paal is meestal wel voldoende. Verwacht je überhaupt gastgebruik?

Laadpas is eigenlijk alleen écht belangrijk als je paal aan de openbare weg staat. Een plug and charge paal met vaste kabel is zó veel relaxter.

Desnoods hobby je er een paaltje naast voor gasten. Met een eigen groep/kWh meter.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje1
Dit document had ik gevonden.
Wat ik nog zoek is meer detail over hoe de laadpaal te configureren (aanpassen van de max stroom, gebruik van ethernet vs GPRS, hoe de load balancing aan te sluiten en te activere, etc), en hoe de paal te gebruiken (gebruikershandleiding).

Ik neem aan dat er nog veel meer gebruikers van NewMotion palen hier zijn. Meer suggesties zijn welkom!

Evengoed bedankt Glewellyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Bertje1 heel veel loopt via hun BackOffice. Zoals dat instellen van de maximale stroom, daar kom je als gebruiker niet bij volgens mij.. voor load balancing heb je een maandelijks abonnement nodig ook.. (slecht systeem, ik zou het liever eenmalig afkopen).

https://assets.ctfassets....onManual_DLBH_digital.pdf Is de handleiding voor de load balancing module.
Daar staat ook letterlijk: “Neem contact op met New Motion voor activering van DLB-H op afstand: +31 (0)88 010 9500” (en dan checken ze dus of je wel een abonnement hebt..)

Wat dat betreft kun je beter een ICU Eve mini nemen (geen abo, load balancing module), maar die zijn tweeehands waarschijnlijk minder goed verkrijgbaar.

[ Voor 51% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-02-2019 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reul
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-05 21:58
Togt schreef op maandag 4 februari 2019 @ 07:37:
@reul Hoe is het afgelopen? WAt een timing op zondagavond om 21:00 uur dit soort problemen te hebben!
Na anderhalf uur wachten kwam er een monteur van Heijmans die de paal heeft geopend en een veiligheidspal heeft omgezet, waardoor de laadkabel weer op de normale manier ontgrendeld kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Bertje1 Voor load balancing moet je een abonnement hebben en per maand extra betalen specifiek voor load balancing. Ik zou inderdaad alleen daarom al geen LoLo nemen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zondag 10 februari 2019 @ 11:11:
@Bertje1 heel veel loopt via hun BackOffice. Zoals dat instellen van de maximale stroom, daar kom je als gebruiker niet bij volgens mij.. voor load balancing heb je een maandelijks abonnement nodig ook.. (slecht systeem, ik zou het liever eenmalig afkopen).

https://assets.ctfassets....onManual_DLBH_digital.pdf Is de handleiding voor de load balancing module.
Daar staat ook letterlijk: “Neem contact op met New Motion voor activering van DLB-H op afstand: +31 (0)88 010 9500” (en dan checken ze dus of je wel een abonnement hebt..)

Wat dat betreft kun je beter een ICU Eve mini nemen (geen abo, load balancing module), maar die zijn tweeehands waarschijnlijk minder goed verkrijgbaar.
Mijn ICU eve mini loopt volledig via de back Office van de leverancier. Je kan zelf niks controleren en bent dus volledig afhankelijk van de communicatie en vertrouwen van die partij. Ze zouden mijn paal op 16A gezet hebben, maar 1e keer inpluggen gaf de auto 5,2 kW aan, dus hebben ze niet goed gedaan. Gelukkkg had ik niks anders draaien in huis, zodat de hoofdzekering er niet is uitgeklapt...

Weet niet of je de paal ook kan gebruiken zonder backoffice. Hij is nu aangesloten met GPRS simkaart. Er zit ook een lanpoort op, die niet is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotrene
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-03 22:20
JayPe schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 23:14:
En een kWh meter voor je eigen paal is meestal wel voldoende. Verwacht je überhaupt gastgebruik?

Laadpas is eigenlijk alleen écht belangrijk als je paal aan de openbare weg staat. Een plug and charge paal met vaste kabel is zó veel relaxter.

Desnoods hobby je er een paaltje naast voor gasten. Met een eigen groep/kWh meter.
Ok, het wordt een zelfbouw met kWh meter voor decleratie's.
Vanaf de meterkast door de kruipruimte naar het laadkastje met Smart EVSE en dan de laadkabel door de buitenmuur, zodat ik zo min mogelijk in het zicht heb aan de gevel.

Wat is jullie ervaringen met minimale buigradius van 32A laadkabel? En werkt zo'n spriraalwikkeling nou prettig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Bertje1 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 11:06:
[...]

Dit document had ik gevonden.
Wat ik nog zoek is meer detail over hoe de laadpaal te configureren (aanpassen van de max stroom, gebruik van ethernet vs GPRS, hoe de load balancing aan te sluiten en te activere, etc), en hoe de paal te gebruiken (gebruikershandleiding).

Ik neem aan dat er nog veel meer gebruikers van NewMotion palen hier zijn. Meer suggesties zijn welkom!

Evengoed bedankt Glewellyn
Simkaart eruit, ethernet erin, wireshark?
Mailtje naar deze meneer?
https://gonium.net/blog/2017/11/06/schwarzladen-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:28
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een 3 fase paal (11kW EVbox / Newmotion Businessline/...) aangesloten met een enkele fase op een enkelfasige connectie?

Het is een beetje zonde om een 3.7/7.4kW paal aan te schaffen als die na anderhalf jaar toch op een 3 phase aansluiting te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elissen
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-02 12:16
Bij mijn zakelijke lease zit een Newmotion Home Advanced 2.0 paal. Die is 3 fase (en de grondkabel die ze hebben getrokken is ook 3 fase), maar hij is in de groepenkast op 1 fase gemonteerd omdat mijn Leaf toch maar met 1 fase overweg kan.
Van de monteur begreep ik dat Newmotion dat altijd zo doet. Op zich wel logisch, want de arbeid om de kabel te leggen kost meer dan de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Elissen zo laat ik het ook aansluiten (had expliciet om een 3-fase paal gevraagd om op de toekomst voorbereid te zijn), de load balancing zou dan ook vooralsnog alleen naar die ene fase moeten kijken als het goed is (zodat ie bij belasting van de andere 2 fases niet onnodig gaat dimmen).
Als ik dan later naar 3-fase wil moet er nog wel eea in de meterkast worden aangepast, begreep dat de hoofdschakelaar (?) dan een 3-fase variant moet worden en dat ze nu aansluiten alsof het 1-fase is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Iemand hier ervaring met Maingau op normale publieke palen?

Niet dat je dat 'tot nu toe' (tot 1 feb) zou willen doen, maar sinds 1 feb is ie best aantrekkelijk. Werkt alleen met Allego palen volgens laadpastop10.nl En die staan hier in het dorp niet, maar wel in Deventer.

Andere vraag: zijn er mensen met een Maingau pas die een wel werkende app hebben? Ik zie alleen sessies tot ongeveer september 2018 in de app. Latere sessies ( zijn er niet veel, maar ze zijn er zeker wel ) zie ik niet terug.
Ook niet na verwijderen van de app, en terug installeren. Een website is er niet om in te loggen of wel?

[ Voor 9% gewijzigd door JayPe op 12-02-2019 10:00 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-05 16:54
JayPe schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:55:

Niet dat je dat 'tot nu toe' (tot 1 feb) zou willen doen, maar sinds 1 feb is ie best aantrekkelijk. Werkt alleen met Allego palen volgens laadpastop10.nl En die staan hier in het dorp niet, maar wel in Deventer.

Andere vraag: zijn er mensen met een Maingau pas die een wel werkende app hebben? Ik zie alleen sessies tot ongeveer september 2018 in de app. Latere sessies ( zijn er niet veel, maar ze zijn er zeker wel ) zie ik niet terug.
Ook niet na verwijderen van de app, en terug installeren. Een website is er niet om in te loggen of wel?
https://maingau.chargecloud.de/

en dan kun je bij transacties kijken. Het gaat in ieder geval erg rommelig, ik heb er 2 transactie's in staan en dat klopt voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-05 11:45
Hier ook sinds augustus 2018 geen enkele transactie zichtbaar (niet in de app, niet op de website). Ook geen enkele rekening gehad sinds die tijd.. en toch aardig wat bij Fastned geladen die periode..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ben net nieuw met EV rijden en laden, maar valt me in het algemeen tegen hoe snel transacties zichtbaar zijn. Vorige week donderdag en vrijdag 2x op dezelfde plek geladen met Plugsharing. Die van vrijdag kan ik sinds 2 dagen zien, die van donderdag nog niet.
Niet heel handig want moet beide declareren en wil daar niet te lang mee wachten.
Ook met NewMotion: gister geladen, nog helemaal niks te zien in hun app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Gaat vaak maar eens per maand van de laadpaalbeheerder naar je laadpasaanbieder. Waarom declareer je niet gewoon de kilometers?

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje1
Dank voor alle reacties!

Ik ben inmiddels een stuk wijzer geworden. De helpdesk van NewMotion heeft me ook verder op weg geholpen. Helaas konden ze me niet met zekerheid vertellen of de Sagemcom XS210 slimme electriciteitsmeter uitgelezen kan worden voor de dynamic load balancing.

Heeft hier iemand ervaring met de Sagemcom XS210 slimme electriciteitsmeter in combinatie met dynamic load balancing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 08:05
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:42:
Ben net nieuw met EV rijden en laden, maar valt me in het algemeen tegen hoe snel transacties zichtbaar zijn. Vorige week donderdag en vrijdag 2x op dezelfde plek geladen met Plugsharing. Die van vrijdag kan ik sinds 2 dagen zien, die van donderdag nog niet.
Niet heel handig want moet beide declareren en wil daar niet te lang mee wachten.
Ook met NewMotion: gister geladen, nog helemaal niks te zien in hun app.
Hier hetzelfde (niet qua declareren), maar ik vind het een slecht (bedacht/ontworpen) systeem waarbij je niet direct feedback krijgt van de kosten. Ik heb begin januari een aantal laadsessies gehad bij openbare palen, maar daar nog niks van gezien. Ik heb dus geen idee wat de kosten exact zijn, zowel totale kosten als kosten per kWh bij die exacte paal.
In theorie zou je dus gewoon 5 euro per kWh kunnen vragen en er pas achter komen na een aantal weken?

Ik had eigenlijk een schermpje verwacht op de paal waar je na uitchecken het bedrag zou kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 17:11

greatgonzo

schit-te-rend!

ik vroeg me nog het volgende af... misschien een dombo vraag, maar goed.
Heb je als je laad altijd twee tarieven? Dus bijvoorbeeld 10 cent naar Maingau, en ook nog de laadkosten van Fastned? Of verrekenen ze dit?

En als ik gratis laden heb, bijvoorbeeld bij Ikea, mcdonalds of Lidl. Moet ik dan een apart pasje van hen hebben, of doe je dit dan bijvoorbeeld ook met een Maingau pasje, zodat je alsnog 10 cent betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

JayPe schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:55:

Er staat bij mij wel een laadactie/transactie in, 51 minuten laden voor 60 kWh in begin december (met de I-Pace aan een Ionity-paal), maar die is nooit afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:38
Vraagje voor je doe-het-zelf installateurs van laadpalen thuis:

Achter mijn 40A aansluiting wil ik een extra 40A aardlek-automaat plaatsen voor een 32A laadpaal van Zappi (de V1 - Loadbalancing). Mag ik op deze aardlek automaat ook nog 3 stopcontacten en 3 lampen aansluiten?

Het probleem is dat mijn huis (2008, geen kruipruimte) geen loze leidingen meer heeft en ik geen goten over het plafond wil. De enige manier om buiten te komen met 3 x 4 mm2 is dus via de bestaande leidingen voor de buitenlamp (inbouwspot afdak, geïsoleerd). Deze groep (Hal beneden, overloop boven en buitenlamp) komt dan te vervallen en wil ik bij de nieuwe Laadpaal groep zetten.

Mag dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01:09
greatgonzo schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:46:
Heb je als je laad altijd twee tarieven? Dus bijvoorbeeld 10 cent naar Maingau, en ook nog de laadkosten van Fastned? Of verrekenen ze dit?
Je betaalt alleen de laadkosten die jouw laadpasaanbieder aan je berekent. De laadpasaanbieder betaalt weer aan de eigenaar van de laadpaal.
En als ik gratis laden heb, bijvoorbeeld bij Ikea, mcdonalds of Lidl. Moet ik dan een apart pasje van hen hebben, of doe je dit dan bijvoorbeeld ook met een Maingau pasje, zodat je alsnog 10 cent betaald?
Ikea en McDonalds zijn in Nederland niet gratis en daar heb je dus een pas of app voor nodig. Bij de LIDL en de meeste andere gratis laadpalen heb je geen pas nodig, maar moet je het laden starten aan de paal.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:24

Osxy

Holy crap on a cracker

Vandaag onze EV (Ioniq) Private Lease besteld. Direct ook bij de gemeente aanvraag voor publieke laadpaal gedaan.

Ben benieuwd wat eerder is, de auto of onze aangevraagde publieke laadpaal...Gaat via MRA (https://www.mra-e.nl/)

[ Voor 8% gewijzigd door Osxy op 12-02-2019 17:59 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Osxy schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:59:
Vandaag onze EV (Ioniq) Private Lease besteld. Direct ook bij de gemeente aanvraag voor publieke laadpaal gedaan.

Ben benieuwd wat eerder is, de auto of onze aangevraagde publieke laadpaal...Gaat via MRA (https://www.mra-e.nl/)
MRA-e aanvraag tot levering kan wel van 4 tot 6 maanden duren. Bij mij was de auto er eerder dan de Publieke laadpaal van pitpoint via MRA-e

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

evtje schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:48:
[...]

MRA-e aanvraag tot levering kan wel van 4 tot 6 maanden duren. Bij mij was de auto er eerder dan de Publieke laadpaal van pitpoint via MRA-e
Gelukkig staat er een laadpaal op werk waar ik met 0,25 per kWh kan laden en is de thuispaal meer voor weekend en andere afwijkende tripjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Heeft iemand hier een sleutelhanger van MTC i.p.v. de MTC/NewMotion combipas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Osxy schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:53:
[...]

Gelukkig staat er een laadpaal op werk waar ik met 0,25 per kWh kan laden en is de thuispaal meer voor weekend en andere afwijkende tripjes.
Opzich een nette prijs, wordt er veel gebruik van gemaakt?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Oh, die is makkelijk te beantwoorden: je auto. Kijk maar op https://www.mra-e.nl/vragen-antwoorden-publieke-laadpalen/ onder Wat gebeurt er nadat ik een verzoek voor uitbreiding van het laadnetwerk heb ingediend?
Eerst gaat de gemeente besluiten of er een paal moet komen, daarna waar die moet komen. En als dat allemaal is afgerond gaan er volgens de gelinkte tekst nog 24 weken overheen voordat de paal staat.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Erasmo schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 19:48:
[...]

Opzich een nette prijs, wordt er veel gebruik van gemaakt?
Is afgesloten parkeerplaats, enige auto's met plug zijn lease wagens.

Ga eerste "normaal" personeelslid zijn met EV. Sterker nog, 2e vol elektrische bij bedrijf uberhaubt. Vrijwel elke dag staan er 2 auto's te laden welke netjes gedurende dag worden gewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-05 19:22

Na goedkeuring van de gemeente wacht ik al 1 jaar op MRA-e voor het uitkiezen van de locatie die ik zelf opgegeven heb. Heb het maar opgegeven want huis moet toch verkocht wegens stuklopen relatie. Maar ik zou het goed in de gaten houden.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hier ook een MRA-e paal aangevraagd en mijn verzoek is goedgekeurd. Alleen bij mij staat al een paal met twee aansluitingen en één parkeerplaats. Blijkbaar weet niemand wat de doorlooptijd is om dat op te leveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Bertje1 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:24:
Dank voor alle reacties!

Ik ben inmiddels een stuk wijzer geworden. De helpdesk van NewMotion heeft me ook verder op weg geholpen. Helaas konden ze me niet met zekerheid vertellen of de Sagemcom XS210 slimme electriciteitsmeter uitgelezen kan worden voor de dynamic load balancing.

Heeft hier iemand ervaring met de Sagemcom XS210 slimme electriciteitsmeter in combinatie met dynamic load balancing?
Zou je je bevindingen kunnen delen? Ter lering en vermaak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Bertje1 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:24:
Dank voor alle reacties!

Bij mij heeft TNM een aparte stroommeter geplaatst, met een ring om de ader tussen de hoofdschakelaar en de verdeling over de groepen. Die meter heeft een P1 aansluiting. Dus zelfs als jouw meter niet ondersteund wordt is er een oplossing.
BasvanS schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:12:
Vraagje voor je doe-het-zelf installateurs van laadpalen thuis:

Achter mijn 40A aansluiting wil ik een extra 40A aardlek-automaat plaatsen voor een 32A laadpaal van Zappi (de V1 - Loadbalancing). Mag ik op deze aardlek automaat ook nog 3 stopcontacten en 3 lampen aansluiten?

Het probleem is dat mijn huis (2008, geen kruipruimte) geen loze leidingen meer heeft en ik geen goten over het plafond wil. De enige manier om buiten te komen met 3 x 4 mm2 is dus via de bestaande leidingen voor de buitenlamp (inbouwspot afdak, geïsoleerd). Deze groep (Hal beneden, overloop boven en buitenlamp) komt dan te vervallen en wil ik bij de nieuwe Laadpaal groep zetten.

Mag dat?
Nee, dat mag niet. Vanwege de selectiviteit mag je alleen een zelf-regulerende (load balancing) last op deze groep aansluiten.

Ook zou ik overwegen om niet 3x4mm2 maar 5x6mm2 trekken, niet strict noodzakelijk, maar een beetje extra marge en de voorbereiding voor 3 fasen lijken mij de moeite waard.

[ Voor 41% gewijzigd door Glewellyn op 12-02-2019 21:56 ]

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Osxy schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:01:
[...]

Is afgesloten parkeerplaats, enige auto's met plug zijn lease wagens.

Ga eerste "normaal" personeelslid zijn met EV. Sterker nog, 2e vol elektrische bij bedrijf uberhaubt. Vrijwel elke dag staan er 2 auto's te laden welke netjes gedurende dag worden gewisseld.
Leuk om te horen dat het goed geregeld daar is :)

T-mobile kaart binnen, heb hem gelijk iets vernederlandst:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9YkWdA3.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-05 18:59

_V_

greatgonzo schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:46:
pmiddeld schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:40:
Je betaalt alleen de laadkosten die jouw laadpasaanbieder aan je berekent. De laadpasaanbieder betaalt weer aan de eigenaar van de laadpaal.
Neemt niet weg dat de laadpasaanbieder hun prijs kan baseren op wat zij aan de laadpaaleigenaar betalen. Dit lijkt het geval te zijn bij de meeste NL laadpasaanbieders, wat bijdraagt aan de ondoorzichtige prijssituatie die @kepler noemt.
Maar dat hoeft niet; Maingau rekent een tarief onafhankelijk van wat de specifieke laadpaaleigenaar vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Z___Z schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 19:42:
Nee, zou ook wel een sleutelhanger willen (voor erbij). Dat werkt veel fijner dan een pasje.
Zal wel niet kunnen; 2 pasjes op 1 account. Voor MTC heb je uiteraard wel het bankpasformaat nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:37
Z___Z schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 19:42:
Ja, ik heb alleen maar een sleutelhanger, geen pas. Ik heb niet gevraagd om specifiek de sleutelhanger te krijgen maar ik vind het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Strykeforce schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 07:11:
[...]

Ja, ik heb alleen maar een sleutelhanger, geen pas. Ik heb niet gevraagd om specifiek de sleutelhanger te krijgen maar ik vind het prima.
En als je met een leenauto tankt, ruitenwisservloeistof koopt, tol moet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:37
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 07:12:
[...]

En als je met een leenauto tankt, ruitenwisservloeistof koopt, tol moet betalen?
Ohja das waar ik heb ook nog een normale pas, daar kan ik voor zover we weten alleen mee betalen bij tankstations. Tol zou ik voor zakelijke zaken kunnen declareren voor zover ik weet en ruitenwisservloeistof... really? Daar ga ik de moeite niet voor doen haha :P (ik betaal het toch weer allemaal zelf bruto).

Overigens zitten wij bij MoveMove, wat in principe nog steeds MTC is (logo's van MTC staan er ook nog op)

[ Voor 9% gewijzigd door Strykeforce op 13-02-2019 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

jerh schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:41:
[...]

https://maingau.chargecloud.de/

en dan kun je bij transacties kijken. Het gaat in ieder geval erg rommelig, ik heb er 2 transactie's in staan en dat klopt voor geen meter.
Thanks!
Hmm. zelfde lijstje transacties als in de app ( site lijkt sowieso erg op de app )

Wel opvallend, op de kaart staan nu (niet eerder gezien) ook nederlandse laadpalen vermeld. één paal bij ons in het dorp staat erbij.. met LMS back-end. Terwijl ik dacht dat 't een EVbox ding was. Binnenkort eens testen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 07:12:
[...]

CC van de baas of declareren.

Er zullen ongetwijfeld meerdere mensen hier zijn met een portemonnee vol laadpassen. Hebben jullie wel een s dat je daarmee de diefstalpoortjes bij sommige winkels laat aanslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
_V_ schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 22:58:
Neemt niet weg dat de laadpasaanbieder hun prijs kan baseren op wat zij aan de laadpaaleigenaar betalen.
Uiteraard. Het is voor de laadpasaanbieder zaak om een zo gunstig mogelijke prijs bij elke laadpaaleigenaar uit te onderhandelen. Als ze dat direct (met een kleine opslag) aan de klant doorberekenen maakt dat de tarieven volgens mij zo onoverzichtelijk. Tenzij ze besluiten alle tarieven gelijk te trekken, zoals Maingau of Telekom. Dat is wel zo overzichtelijk voor de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Erasmo schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:15:
[...]

CC van de baas of declareren.

Er zullen ongetwijfeld meerdere mensen hier zijn met een portemonnee vol laadpassen. Hebben jullie wel een s dat je daarmee de diefstalpoortjes bij sommige winkels laat aanslaan?
Ik laat ze in de auto liggen. Vooral handig aangezien de auto door meerdere mensen gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:11
De maingau app is aangepast. Ik zie nu ook nederlandse laadpalen en kan ze starten via de app. Zijn natuurlijk alleen palen waarop de Maingau pas werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08-2021
Ik begrijp nu dat ik bij New Motion een extra abonnement moet hebben om Dynamic Load Balancing aan te zetten. Ik begrijp hem niet, volgens mij maakt die laadpaal verbinding via P1 poortje met meterkast om vervolgens de maximale laad capaciteit te bepalen. Waarom heb ik daar een abonnement voor nodig? Ik raak alleen maar gemotiveerd om de paal zelf te gaan 'beheren'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dat is het verdienmodel...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Togt schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:46:
Ik begrijp nu dat ik bij New Motion een extra abonnement moet hebben om Dynamic Load Balancing aan te zetten. Ik begrijp hem niet, volgens mij maakt die laadpaal verbinding via P1 poortje met meterkast om vervolgens de maximale laad capaciteit te bepalen. Waarom heb ik daar een abonnement voor nodig? Ik raak alleen maar gemotiveerd om de paal zelf te gaan 'beheren'
Dat is hun verdienmodel. Software as a Service heet dat. Baal er ook wel van, helemaal afkopen kan niet, is nu voor 5 jaar vooruitbetaald maar daarna moet ik er weer voor gaan betalen, na 5 jaar hebben ze die module er qua kosten wel uit.. :/
Bij ICU is het eenmalig 250 euro ofzo.

Zelf beheren wordt sowieso heel lastig als je van een verrekenabonnement afhankelijk bent zoals NewMotion, e-flux, etc. Zover ik weet is daarvoor alleen de Keba P30 geschikt, die heeft een gedocumenteerde API om de max. belasting mee in te stellen. Maar Keba is duur en heeft een dure TCP Modbus kWh meter nodig als input voor loadbalancing. Zappi komt mogelijk ook met een OCPP koppeling, maar geen idee of Zappi een API heeft om op afstand de configuratie aan te passen.
Voor ICU heb je een wachtwoord nodig om in de admin interface te komen, die krijg je niet.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-02-2019 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-04 10:07
Weet iemand wat de moeilijkheidsgraad is van het verplaatsen van de New Motion Home advanced? Kan ik hem initieel aan de wand laten monteren en, mocht hij erg in de weg hangen, een lokale elektricien vragen om de kabel te verlengen en de paal langs de oprit te zetten?

De reden dat ik het vraag is omdat de leasemaatschappij erg veel rekent voor alles dat niet standaard is (standaard= wandmontage).. Dus als er gegraven moet worden, een paal etc. gaat mijn leaseprijs dusdanig omhoog dat ik die extra kosten 3 x ga betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
@tescione Dat is prima zelf te doen! Ik heb mijn TNM laadpaal ook verplaatst van mijn oude woning naar de nieuwe. Tip: Je kan heel goedkoop een rechthoekig alu profiel bestellen en daar de laadpaal op monteren met de muurbeugel. Is veel goedkoper dan de verkeersbord paal en ziet er heel netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
@Tassadar32 . Dankje, dat is goed om te horen. Ik vraag me namelijk af hoeveel last ik van ga hebben dat de kabel dwars over de oprit ligt. Idealiter heb je in het geval van een oprit de paal natuurlijk op de erfscheiding. Dan hoef je er niet overheen stappen.

Zijn er ervaringsdeskundigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@tescione Andersom inparkeren? Als je nu je laadpunt gaat verplaatsen zit ie straks weer verkeerd als je volgende EV de laadpoort aan de andere kant heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
Om het wat inzichtelijker te maken hierbij maar een snel schetsje. De auto wil ik liever niet verder naar voren en de slingerende lijnen zijn de loop- en fietsroutes.

Als ik optie 1 doe dan kost het me niks extra's, optie 2 is uiteraard duurder, maar zoveel duurder dat het niet verhouding staat.

Laadpaal locatie

[ Voor 14% gewijzigd door tescione op 13-02-2019 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Hier vergelijkbaar, heb de paal op de voorste hoek van de woning. Initieel heb je wat postbodes die er hun nek over breken maar na een paar weken loopt iedereen er omheen. In jouw geval is het verplaatsen naar 2 een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
gewoon lange kabel erbij nemen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tescione
Tassadar32 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:02:
Hier vergelijkbaar, heb de paal op de voorste hoek van de woning. Initieel heb je wat postbodes die er hun nek over breken maar na een paar weken loopt iedereen er omheen. In jouw geval is het verplaatsen naar 2 een prima optie.
Ja het is ook gewenning, Maar eromheen lopen is er niet bij.
Ik denk idd dat ik hem initieel op de gevel laat plaatsen bij nummertje 1 en een kabel van 8 meter erbij neem. Als het toch tegenvalt dan verplaatst ik hem zelf naar locatie 2.

[ Voor 5% gewijzigd door tescione op 13-02-2019 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:53:
[...]

Dat is hun verdienmodel. Software as a Service heet dat. Baal er ook wel van, helemaal afkopen kan niet, is nu voor 5 jaar vooruitbetaald maar daarna moet ik er weer voor gaan betalen, na 5 jaar hebben ze die module er qua kosten wel uit.. :/
Bij ICU is het eenmalig 250 euro ofzo.

Zelf beheren wordt sowieso heel lastig als je van een verrekenabonnement afhankelijk bent zoals NewMotion, e-flux, etc. Zover ik weet is daarvoor alleen de Keba P30 geschikt, die heeft een gedocumenteerde API om de max. belasting mee in te stellen. Maar Keba is duur en heeft een dure TCP Modbus kWh meter nodig als input voor loadbalancing. Zappi komt mogelijk ook met een OCPP koppeling, maar geen idee of Zappi een API heeft om op afstand de configuratie aan te passen.
Voor ICU heb je een wachtwoord nodig om in de admin interface te komen, die krijg je niet.
Admin-admin al geprobeerd? :P Het zou me niks verbazen als het ergens kaal in een config file op die paal staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Erasmo schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:14:
[...]

Admin-admin al geprobeerd? :P Het zou me niks verbazen als het ergens kaal in een config file op die paal staat.
Nee, heb zelf geen ICU, maar dit begreep ik van een monteur die laadpalen monteert. Misschien dat je in overleg wel het wachtwoord kunt bemachtigen, maar is duidelijk niet "de bedoeling" dat consumenten met de interface van de paal gaan rommelen. Zal ook wel met garantie te maken hebben.
Hij vergeleek ICU met Android en NewMotion met iPhone. NewMotion werkt meteen heel mooi en is voor 95% van de gebruikers top. Met ICU kun je veel meer configureren en in bepaalde gevallen net wat beter zaken inregelen, maar je kunt het met verkeerde instellingen ook verprutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ik heb een ICU. Beheer wordt gedaan door een derde partij. Je kan zelf helemaal niks zien. Dus het is volledig op vertrouwen van deze derde partij, die weer een partner is van NewMotion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 17:11

greatgonzo

schit-te-rend!

pmiddeld schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:40:
[...]

Ok, want mijn baas heeft een 0-tarief op de palen hier, zover weet ik al. Zijn gewoon Allego palen
Als ik dus met een Maingau pas kom aanzetten (leek mij wel wat in eerste instantie), betaal ik dus wel een tarief.

Mijn collega laad met vandebron. Dan betaald hij wel voor de pas, maar niet voor het laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
probeer newmotion eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
@greatgonzo Mijn baas heeft een Lolo van New Motion die gratis is, maar moet wel met een pas worden gestart. Voor zover ik geprobeerd heb (new Motion, LMS) is laden bij alle passen gratis. Dat is niet altijd vanzelfsprekend, zie een van de blogs van @Hachy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

0 tarief is vaak " plug and charge ". Iets wat een lolo prima kan.

Maar met een kaartje starten kan óók. In dat geval even goed kijken of je laadpasaanbieder ook daadwerkelijk niets in rekening brengt.

Overigens heb ik 'm ook binnen vandaag. De Telekom pas-brief. Met handgeschreven Niederlande erop.

De tijdschijf nog niet aangepast maar ben wel benieuwd hoe goed die pas gaat werken. Die 99 minuten zijn geldig tot wanneer? Eind maart?

EDIT

Telekom Pas getest bij Allego vdValk Arnhem. Werkt!

De snellader aldaar is óók weer gerepareerd gelukkig. Op 't traject Duiven - > Arnhem -> Utrecht is dit een van de weinige plaatsen met een snellader dicht bij de snelweg A12 nog steeds.

Tijd dat McDonald's Veenendaal-de Klomp een snellader krijgt. Tegen de witte vlekken op de kaart.

[ Voor 28% gewijzigd door JayPe op 13-02-2019 20:18 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Mn lelijke, vergeelde, bevlekte lolo even opgefrist:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6fMCIbX5LzsOGqgy46PYSoC4/full.jpg
Moet nog een laagje, maar dat doe ik van het weekend, als het wat warmer is.
pmiddeld schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:09:
@greatgonzo Mijn baas heeft een Lolo van New Motion die gratis is, maar moet wel met een pas worden gestart. Voor zover ik geprobeerd heb (new Motion, LMS) is laden bij alle passen gratis. Dat is niet altijd vanzelfsprekend, zie een van de blogs van @Hachy
Stimmt, een aantal lolo's moet je starten en stoppen met een rfid pas. Dat is de aan/uit knop, so to say.

[ Voor 53% gewijzigd door teacher op 13-02-2019 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04-2021
Vandaag voor het eerst m'n nieuwe Kona aan een openbare 11kW paal gehangen van EV-box. Accu stond op 30%.
Het ding laad echter maar met 1,2 kW. Er stond een Tesla aan de tweede stekker, maar deze was al klaar met laden, ik zou dus op de enkele fase van de Kona zo'n 3,7 kW verwachten. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? of betreft dit een storing?

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik heb mijn Telekom pas binnen en zoek een handige app om laadpalen te filteren op laadnetwerk (aka, Allego en Ecotap palen).
Iemand tips?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Anoniem: 1085017

Khayma schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:56:
De maingau app is aangepast. Ik zie nu ook nederlandse laadpalen en kan ze starten via de app. Zijn natuurlijk alleen palen waarop de Maingau pas werkt.
Wat bedoel je?: in de MainGau app waren nederlandese laadpalen al lang zichtbaar, m.u.v. FastNed en deze zijn tot op heden niet zichtbaar.

Anoniem: 1085017

Ik ben benieuwd hoe het jullie vergaat maar ik zie sinds oktober vorig jaar geen laadbeurten meer in de MainGau app. De Fastned laadbeurten zijn nooit zichtbaar geweest maar ik zie nu ook de Allego laadbeurten niet meer.

• Tassadar32
@teacher Misschien een korte how-to? Mijn LoLo is ook ERG vergeeld en ziet er niet meer uit, als deze niet vervangen word door iets snellers zou ik em ook wel even willen overspuiten.

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

Ik heb in december keertje bij Fastned geladen, maar Maingau is nog niet in staat geweest die laadbeurt te factureren. Zo wordt Maingau wel heel goedkoop.

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Maingau heeft al tijden geen sessies meer in de app of via de webportal staan bij mij, en blijkbaar bij meerdere niet. In het begin was er binnen een dag wel een melding van een Allego sessie, maar FastNed kwam nooit echt door. Heb verschillende sessies in Duitsland en Zwitserland gedaan en die staan er allemaal nog netjes in, maar ná Augustus werd het stil

Ik laad niet zo vaak bij FastNed/Allego, maar als, dan gebruikte ik Maingau. Dus ik zou toch wel één of twee sessies verwachten in de maanden sinds augustus.

Gisteren de Telekom pas voor 't eerst gebruikt, bij een Allego paal. Die zie ik vanochtend al terug in de App ( 12 minuten van de 99 vrije minuten ). Dus er is, in iedergeval bij Allego, wel gewoon dagelijks contact tussen Nederland en Duitsland. Waarom Maingau niets meer registreert?

Ik maak geen slapende honden wakker, en als Maingau ineens wakker wordt en wèl alle sessies weer toont/afschrijft, so be it, maar ik 'vrees' dat er echt iets goed mis loopt bij hen. En dat 't pasje het over een tijdje gewoon niet meer doet.

Gelukkig is er Telekom, en zijn er ook voldoende Allego palen.

@_eLMo_ Ik heb ook al gezocht, maar nog niet gevonden.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Op de zaak hier hebben wij een EVBox Businessline zonder backoffice, met een master en een delete kaart. Ik kan nergens vinden online in welke volgorde ik die er tegenaan moet houden om extra passen te registreren (bij voorkeur mijn normale laaddruppel voor publieke netwerken). Ik vermoed "master" -> nieuwe pas en dat hij er dan inzit, maar ik verwijder liever niet per ongeluk alle bestaande passen uit de paal :P

Iemand een idee?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:49
Wat wordt er aan geraden of raden jullie aan voor de installatie van de Eve Mini 11kw [1] laadpaal thuis?

De huidige aansluiting zal door Liander binnenkort worden voorzien van 3x25A, hiermee zou ik de laadpaal op 3x16A willen aansluiten wat het maxima is voor de e-Golf.

Qua meterkast zal er een aparte aardlekschakelaar en automaat bij moeten, zou dit ook gecombineerd kunnen door middel van aardlekautomaat?

Ben benieuwd wat er aangeraden wordt, ik ben zelf geen installateur maar vindt het geheel erg interessant.

[1] https://alfen.com/sites/a...s/Handboek-Eve-Mini_1.pdf

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 13:49
njiwedu0b schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:24:
Wat wordt er aan geraden of raden jullie aan voor de installatie van de Eve Mini 11kw [1] laadpaal thuis?

De huidige aansluiting zal door Liander binnenkort worden voorzien van 3x25A, hiermee zou ik de laadpaal op 3x16A willen aansluiten wat het maxima is voor de e-Golf.

Qua meterkast zal er een aparte aardlekschakelaar en automaat bij moeten, zou dit ook gecombineerd kunnen door middel van aardlekautomaat?

Ben benieuwd wat er aangeraden wordt, ik ben zelf geen installateur maar vindt het geheel erg interessant.

[1] https://alfen.com/sites/a...s/Handboek-Eve-Mini_1.pdf
2.4.5 Geïntegreerde componenten
Aardlekbeveiliging Max. 6mA DC lekstroom detectie

Voor zover ik weet kun je dus idd met een 3fase alamat volstaan daar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Er wordt momenteel druk gewerkt aan de aanleg van een laadpaal. Twee elektriciens in de meterkast en twee hoveniers in de tuin.
De elektriciens keken bedenkelijk dat er geen hoofdschakelaar aanwezig is. Snap ik. Ze zijn toch aan het werk. Leggen eerst een hoofdschakelaar aan. Hoe ze dat gaan doen op een installatie onder stroom is mij een raadsel.
Een van de elektriciens wilde weten of het echt wel klopte dat ik een 5x6 kabel had besteld. Ja dat klopt. Toekomstige mogelijke uitbreiding, dan hoeft er niet meer gegraven worden. Hij vindt het maar onzin.

Update: hij heeft de hoofdzekeringen eruit gehaald. Hij heeft nieuwe zegels bij zich. Dus zo kan hij een hoofdschakelaar aanleggen.
De hoveniers zijn al klaar. De kabel ligt. Koste mij destijds een hele zaterdag om stroom aan te leggen buiten.

Update: klaar. Ik kan thuis laden. oOo

[ Voor 20% gewijzigd door henri055 op 14-02-2019 17:00 ]

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Elektriciens vinden al gauw iets (onterecht) onzin. Bij de bouw van mijn huis vroeg ik om ethernet in iedere kamer. Gefronste wenkbrauwen. Bij de potentiele aankoop van een nieuwbouw huis wil ik graag 3 fase op mijn werkkamer (mag in losse kabels naar boven). Nog meer gefronste wenkbrouwen. (3 servers met ieder 2 voedingen, lekker alternerend aansluiten op de verschillende fases).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-05 16:54
JayPe schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:33:
Maingau heeft al tijden geen sessies meer in de app of via de webportal staan bij mij, en blijkbaar bij meerdere niet. In het begin was er binnen een dag wel een melding van een Allego sessie, maar FastNed kwam nooit echt door. Heb verschillende sessies in Duitsland en Zwitserland gedaan en die staan er allemaal nog netjes in, maar ná Augustus werd het stil

Ik laad niet zo vaak bij FastNed/Allego, maar als, dan gebruikte ik Maingau. Dus ik zou toch wel één of twee sessies verwachten in de maanden sinds augustus.

Gisteren de Telekom pas voor 't eerst gebruikt, bij een Allego paal. Die zie ik vanochtend al terug in de App ( 12 minuten van de 99 vrije minuten ). Dus er is, in iedergeval bij Allego, wel gewoon dagelijks contact tussen Nederland en Duitsland. Waarom Maingau niets meer registreert?

Ik maak geen slapende honden wakker, en als Maingau ineens wakker wordt en wèl alle sessies weer toont/afschrijft, so be it, maar ik 'vrees' dat er echt iets goed mis loopt bij hen. En dat 't pasje het over een tijdje gewoon niet meer doet.

Gelukkig is er Telekom, en zijn er ook voldoende Allego palen.

@_eLMo_ Ik heb ook al gezocht, maar nog niet gevonden.
Ik heb in 2018 2 sessies afgerekend gekregen bij Maingau van de 30 of zo.....

Telekom, sessie van gisteravond staat er nu in, maar die van maandag op dezelfde paal nog niet.

Ik heb zomaar het vermoeden dat het afrekenen nog niet helemaal waterdicht is. Dat is dan het voordeel voor de huidige pioniers, zal straks allemaal wel geautomatiseerd zijn.

• Z___Z
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:28:
[...]

2.4.5 Geïntegreerde componenten
Aardlekbeveiliging Max. 6mA DC lekstroom detectie

Voor zover ik weet kun je dus idd met een 3fase alamat volstaan daar
Klopt, mijn ICU 22 kW is (1 fase) aangesloten op een 25A Alamat in de meterkast.

• Togt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08-2021
Helaas, de link werkt niet meer.

• Khayma
henri055 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:49:
Er wordt momenteel druk gewerkt aan de aanleg van een laadpaal. Twee elektriciens in de meterkast en twee hoveniers in de tuin.
De elektriciens keken bedenkelijk dat er geen hoofdschakelaar aanwezig is. Snap ik. Ze zijn toch aan het werk. Leggen eerst een hoofdschakelaar aan. Hoe ze dat gaan doen op een installatie onder stroom is mij een raadsel.
Een van de elektriciens wilde weten of het echt wel klopte dat ik een 5x6 kabel had besteld. Ja dat klopt. Toekomstige mogelijke uitbreiding, dan hoeft er niet meer gegraven worden. Hij vindt het maar onzin.

Update: hij heeft de hoofdzekeringen eruit gehaald. Hij heeft nieuwe zegels bij zich. Dus zo kan hij een hoofdschakelaar aanleggen.
De hoveniers zijn al klaar. De kabel ligt. Koste mij destijds een hele zaterdag om stroom aan te leggen buiten.

Update: klaar. Ik kan thuis laden. oOo
Mag ik vragen wat het je gekost heeft? Mag ook via PB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Togt schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:07:
Helaas, de link werkt niet meer.

[...]
De / op het eind moet er af ;)
https://chargeportal.thenewmotion.com/test

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Khayma schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:34:
[...]

Mag ik vragen wat het je gekost heeft? Mag ook via PB.
Ik weet natuurlijk niet wat het in zijn geval gekost heeft. De aanschaf en aanleg van mijn TNM Lolo Advanced laadpaal kostte ongeveer €2500,-. Er moest 11 meter gegraven worden, de totale lengte van de kabel (5x6mm) was ongeveer 15m. De paal is op één fase aangesloten, maar dus voorbereid voor 3.

Wat in deze prijs niet was meegenomen is dat mijn meterkast al vol zat, ik heb die dus in de breedte uitgebreid, maar dat kostte iets aan 70 euro materiaal, de installatie daarvan heb ik zelf gedaan.

Als mijn werkgever de kosten voor de paal niet voor z'n rekening had genomen had ik het helemaal zelf gedaan, had een berg geld gescheeld.

*zucht*

• Khayma
Ik moet zelf mijn meterkast gaan verzwaren. Ik heb zelf 1x25a. Dit moet ik gaan verzwaren naar 3x25a. Dit gaat mij eenmalig 208,78 kosten via Liander. Ik wil het gaan combineren met het opknappen van mijn oprit. Alle tegels gaan eruit, wordt een beetje opgehoogd en komen nieuwe betontegels in. Dan wil ik gelijk de installatie laten doen van de laadpaal.

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:19
https://www.evdata.nl/

Dataportal met laadgegevens van de 4 grote steden. Interessant om te zien wat een gemiddelde gebruiker per jaar laad.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Khayma schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:11:
Ik moet zelf mijn meterkast gaan verzwaren. Ik heb zelf 1x25a. Dit moet ik gaan verzwaren naar 3x25a. Dit gaat mij eenmalig 208,78 kosten via Liander. Ik wil het gaan combineren met het opknappen van mijn oprit. Alle tegels gaan eruit, wordt een beetje opgehoogd en komen nieuwe betontegels in. Dan wil ik gelijk de installatie laten doen van de laadpaal.
Waarom niet verzwaren naar 1x35A? Kost niks extra en geen verbouwing van je meterkast nodig. Je gaat een e-Niro rijden toch? Dan kun je met 32A laden als je loadbalancing toepast, anders maar 20-25A..
Pagina: 1 ... 19 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.