[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 104 Laatste
Acties:
  • 560.416 views

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:04
CyBeRSPiN schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:21:
[...]

Waarom niet verzwaren naar 1x35A? Kost niks extra en geen verbouwing van je meterkast nodig. Je gaat een e-Niro rijden toch? Dan kun je met 32A laden als je loadbalancing toepast, anders maar 23A.
Rij nu een e-Golf maar wil inderdaad naar een e-niro toe gaan. Verzwaren kost mij sowieso geld aangezien ik dat niet zelf mag doen (huurhuis).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ckVKJxS/Greenshot-2019-02-14-20-23-56.png

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:21

CyBeRSPiN

sinds 2001

Khayma schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:24:
[...]

Rij nu een e-Golf maar wil inderdaad naar een e-niro toe gaan. Verzwaren kost mij sowieso geld aangezien ik dat niet zelf mag doen (huurhuis).

[Afbeelding]
Ook bij een koophuis mag je dat niet zelf, maar bedoelde dat het even duur is als 3x25A en voor nu wellicht de betere keuze is als je snel wil kunnen laden.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Gaat je vastrecht eigenlijk ook omhoog als je een andere aansluiting maakt? Of zitten de kosten in het aanleggen van de elektra?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Khayma
CyBeRSPiN schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:27:
[...]

Ook bij een koophuis mag je dat niet zelf, maar bedoelde dat het even duur is als 3x25A en voor nu wellicht de betere keuze is als je snel wil kunnen laden.
Heb geen haast met laden. Kom meestal omstreeks 5 uur thuis en auto staat dan te niksen t/m 07:00 volgende ochtend. 3x25a lijkt mij ook handiger aangezien de e-golf misschien blijft voor mijn wederhelft.

• Khayma
Gonadan schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 21:04:
Gaat je vastrecht eigenlijk ook omhoog als je een andere aansluiting maakt? Of zitten de kosten in het aanleggen van de elektra?
Dit zijn de tarieven bij ons in Amsterdam (Liander);

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XBQmeUK.png

Ik betaal dus evenveel vastrecht bij 1x25 als bij 3x25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Vastrecht is voor 1-fase tm 40A en voor 3x25A hetzelfde

Enige kosten zijn eenmalig voor de omzetting en eventuele aanpassing van de meterkast.

Wat het handigst is....
1-fase auto? Dan 1x40 aanhouden, kun je met geluk 32A laden (afhankelijk van wat er verder verbruikt wordt)
2 of 3-fase auto? Dan 3x25, want dan kun je met 3-fasen laden (of 2)

Van beide soorten een auto? Dan denk ik 3x25.
Stel dat je dan een 1 fase auto hebt en een 2-fase, dan kun je laadpaal 1 voor de 2-fase auto gebruiken (bv de e-golf) en de 3e fase voor de 1-fase auto (Niro oid)

Maar ik zou in alle gevallen wel iets van loadbalancing doen als je de hoofdzekering niet wilt riskeren

[ Voor 64% gewijzigd door DJSmiley op 14-02-2019 21:38 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Khayma schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 21:23:
[...]

Dit zijn de tarieven bij ons in Amsterdam (Liander);

[Afbeelding]

Ik betaal dus evenveel vastrecht bij 1x25 als bij 3x25.
Is 1x25 dan wat je standaard hebt? Want 1x10 lijkt mij nogal bijzonder in een huishouden. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Khayma schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:34:
[...]

Mag ik vragen wat het je gekost heeft? Mag ook via PB.
Weet ik niet. Ik heb een leaseauto en heb de paal er gewoon bijbesteld. Zit bij het leasebedrag in. Ik heb echter dit formulier (https://elektrischvervoer.eneco.nl/laadpunt/) ingevuld. In mijn geval was op stap 2 de EVBox HomeLine al geselecteerd. In de volgende stap koos ik 3,7kW. In mijn geval was graafwerk extra large (10-15 meter). Dan kom ik volgens de site uit op €1.835,– ex BTW.
Kort daarna heb ik Eneco gebeld met de vraag of ik tegen meerprijs een dikkere kabel kon krijgen. Dat kon. Dat kwam uit op €165,- ex BTW er bovenop.

Achteraf had het goedkoper gekund. Ik heb het graafwerk gemeten zoals ik zelf eerder stroom heb aangelegd via de tuin. Dat kwam uit op net meer dan 10 meter. De hoveniers zagen dat niet zitten vanwege de wortels en kozen voor de rechtstreekse route, door mijn tuinpad open te breken. Dat scheelt zeker twee meter, dus had ik pakket large kunnen bestellen, a €1.675,– ex BTW.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tassadar32 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 08:59:
@teacher Misschien een korte how-to? Mijn LoLo is ook ERG vergeeld en ziet er niet meer uit, als deze niet vervangen word door iets snellers zou ik em ook wel even willen overspuiten.
Ultra snelle how to:

kap eraf. Gewassen met heet water en zeep, afgespoeld met heet water.
Laten drogen
ontvetten
licht opschuren met korrel 600
ontvetten

spuitbusje verf gehaald
Gespoten in een aantal dunne lagen.
laten drogen
waterproof schuren met 600 - 1000
(hier ben ik nu)
Morgen laatste keer spuiten.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-05 14:15

JayPe

Ondertitel

teacher schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 00:11:
[...]

Ultra snelle how to:

kap eraf. Gewassen met heet water en zeep, afgespoeld met heet water.
Laten drogen
ontvetten
licht opschuren met korrel 600
ontvetten

spuitbusje verf gehaald
Gespoten in een aantal dunne lagen.
laten drogen
waterproof schuren met 600 - 1000
(hier ben ik nu)
Morgen laatste keer spuiten.
toon volledige bericht
Was de kap al in een kleurtje gespoten? Of was het gewoon gekleurd kunststof? Als dat laatste het geval is, raad ik aan om een kunststof/plastic primer te gebruiken voor je gaat spuiten... De kans op afbladderen is niet zo groot, en de kap is niet zo groot, maar als 't niet goed hecht, moet alles er eerst af geschuurd, voor je opnieuw kunt beginnen....

*ik gebruik altijd een kunststof primer bij plastic delen die flexibel zijn, dan kan door het bewegen de lak wel eens loslaten, dat zal bij zo'n harde lolo kap wel meevallen, maar toch..

[ Voor 10% gewijzigd door JayPe op 15-02-2019 09:14 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
DJSmiley schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 21:35:
1-fase auto? Dan 1x40 aanhouden, kun je met geluk 32A laden (afhankelijk van wat er verder verbruikt wordt)
Dan kijk je wel snel naar loadbalancing, want 8A over is wel erg beperkt voor de rest van je woning. Met selectiviteit (?) mag je de laadpaal op één fase op 25A zetten en dan houd je wel 2x25A over voor de rest van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-05 14:15

JayPe

Ondertitel

daemonix schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:13:
(3 servers met ieder 2 voedingen, lekker alternerend aansluiten op de verschillende fases).
8)7

*mag niets zeggen, want mijn Solar Edge omvormer op zolder is ook gewoon bedraad aangesloten, every room has it's own connection,. inclusief zolder, kelder, garage, bijkeuken en ketelruimte :+

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
henri055 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 22:32:
[...]

Weet ik niet. Ik heb een leaseauto en heb de paal er gewoon bijbesteld. Zit bij het leasebedrag in. Ik heb echter dit formulier (https://elektrischvervoer.eneco.nl/laadpunt/) ingevuld. In mijn geval was op stap 2 de EVBox HomeLine al geselecteerd. In de volgende stap koos ik 3,7kW. In mijn geval was graafwerk extra large (10-15 meter). Dan kom ik volgens de site uit op €1.835,– ex BTW.
Kort daarna heb ik Eneco gebeld met de vraag of ik tegen meerprijs een dikkere kabel kon krijgen. Dat kon. Dat kwam uit op €165,- ex BTW er bovenop.

Achteraf had het goedkoper gekund. Ik heb het graafwerk gemeten zoals ik zelf eerder stroom heb aangelegd via de tuin. Dat kwam uit op net meer dan 10 meter. De hoveniers zagen dat niet zitten vanwege de wortels en kozen voor de rechtstreekse route, door mijn tuinpad open te breken. Dat scheelt zeker twee meter, dus had ik pakket large kunnen bestellen, a €1.675,– ex BTW.
Is dit weer zo'n eneco grapje net als met dat Toon?
Zonder abonnement onbruikbaar?

Je kunt bij stap 4 niet zonder contract afsluiten |:(

Ik zie trouwens dat bijvoorbeeld een 11kW model niet echt duurder is, slechts kleine meerprijs voor de kabel. Ik zou als je nu de keuze hebt, altijd voor meer gaan, ook al gebruikt je huidige auto het niet...

Zit je vast aan Eneco?
https://www.laadpunt.nl/laadpaal/lolo-3/

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

_eLMo_ schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:32:
Op de zaak hier hebben wij een EVBox Businessline zonder backoffice, met een master en een delete kaart. Ik kan nergens vinden online in welke volgorde ik die er tegenaan moet houden om extra passen te registreren (bij voorkeur mijn normale laaddruppel voor publieke netwerken). Ik vermoed "master" -> nieuwe pas en dat hij er dan inzit, maar ik verwijder liever niet per ongeluk alle bestaande passen uit de paal :P

Iemand een idee?
Ik beantwoord mijn eigen vraag nog even voor future reference:

Plaatje
  1. Houd de Program Card voor de kaartlezer.
  2. De LED ring knippert geel.
  3. Houd elke EV-Box Laadpas (Charging Card) die u in het laadstation wilt
    programmeren voor de kaa rtlezer. Bij elke pas klinkt een piep.
  4. Houd de Program Card opnieuw voor de kaartlezer om het programmeren af te sluiten. De LED ring stopt met knipperen.
Vanaf nu kunt u laden met uw laadpas(sen).
Let op: Hoort u 2 piepen wanneer u uw EV-Box Laadpas voor de kaartlezer houdt, dan betekent dit dat de pas is uitgeleerd. Houd uw pas nogmaals voor de kaartlezer zodat u 1 piep hoort.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

JayPe schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:13:
[...]

Was de kap al in een kleurtje gespoten? Of was het gewoon gekleurd kunststof? Als dat laatste het geval is, raad ik aan om een kunststof/plastic primer te gebruiken voor je gaat spuiten... De kans op afbladderen is niet zo groot, en de kap is niet zo groot, maar als 't niet goed hecht, moet alles er eerst af geschuurd, voor je opnieuw kunt beginnen....

*ik gebruik altijd een kunststof primer bij plastic delen die flexibel zijn, dan kan door het bewegen de lak wel eens loslaten, dat zal bij zo'n harde lolo kap wel meevallen, maar toch..
Ongespoten. In mijn geval heb ik niet geprimerd (heb ik hier wel staan) maar heb ik een busje grafitti verf gekocht (montana cans in de kleur slate met een structuur) en dat hecht echt overal op :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/brlQhlYYGlcZynBWNjrCjyN2/full.jpg
Done :Y

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 15-02-2019 13:03 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08-2021
Zo, ik ben wat verder met mijn Lolo smart installatie, na het afsluiten van het load-balancing abonnement moest het nog aangezet worden. De technische afdeling van New Motion is druk, bijna niet tussen te komen. Nu eindelijk iemand gesproken van de technische afdeling. Meerdere pogingen gedaan, constateringen:
- De P1 aansluiting van mijn variant Lolo Smart moet met een Straight kabel worden aangesloten
- De P1 aansluiting van de Lolo geeft een soort conflict met de Toon aansluiting, ze willen alletwee "master" zijn. Splitter is dus niet voldoende, volgens mij moet ik deze gaan bewerkstelligen:
http://www.smartmeterdash...ssplittenvanhetp1-signaal

Nadat ik de kabel straight heb gemaakt en rechtstreeks ingeplugt in de slimme meter doet ie het, 6.3kW is de hoogste snelheid tot nu toe, ben ik al blij mee! Eens kijken wat het maximale is.

[ Voor 12% gewijzigd door Togt op 15-02-2019 17:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-05 02:13

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nieuwe laadpas, vooral interessant voor de 1-fase ladende rijders onder ons met grote batterijen.
Kona/Niro/i-Pace etc

€4,50 per sessie AC en €7,50 per sessie DC

DEW21 Fahr-E

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:29

knakworst

Get more sats!

Hachy schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 17:35:
Nieuwe laadpas, vooral interessant voor de 1-fase ladende rijders onder ons met grote batterijen.
Kona/Niro/i-Pace etc

DEW21 Fahr-E
Geweldig, ook interessant voor de 3 fasen ladende Tesla, 4,50 voor een goede 70 kWh bij een lege accu bij de 75 kWh versie is goedkoper dan wat je met Telekom betaalt. _/-\o_

Registratie etc. allemaal gelukt, gelijk op naam van de zaak. Lijkt me wel handig als je het allemaal in de app kan starten en stoppen. Ik ga zondagavond gelijk bij Ecotap in Den Haag proberen.

[ Voor 15% gewijzigd door knakworst op 15-02-2019 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
dfrenner schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:55:
Is dit weer zo'n eneco grapje net als met dat Toon?
Zonder abonnement onbruikbaar?
Klopt :Y
dfrenner schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:55:
Ik zie trouwens dat bijvoorbeeld een 11kW model niet echt duurder is, slechts kleine meerprijs voor de kabel. Ik zou als je nu de keuze hebt, altijd voor meer gaan, ook al gebruikt je huidige auto het niet...
Niet aan gedacht. Stom. |:( Ik betaal nu ook extra voor de kabel (22kW). Ten opzichte van een 11kW paal zou die meerprijs waarschijnlijk lager zijn. Dan zat ik samen misschien op dezelfde prijs.

Ja ik zit vast aan Eneco: leasecontract.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dikkere kabel leggen zou ik sowieso doen, niet enkel vanwege het eventuele 'upgraden' maar ook vanwege het verminderde verlies van spanning en energie, dat is op langere afstanden best nog wel aanzienlijk -> langzamer en minder efficiënt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:38

greatgonzo

schit-te-rend!

is er ook een online kaart met laadmogelijkheden en de kosten? Liefst met filter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

greatgonzo schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 22:29:
is er ook een online kaart met laadmogelijkheden en de kosten? Liefst met filter..
https://my.newmotion.com
Oplaadpalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

Kona/Niro/i-Pace etc

DEW21 Fahr-E
Zojuist aangemeld... enig idee of er ook een fysieke laadpas besteld kan worden? Heb het niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-05 20:26
Weet iemand of een slimme meter noodzakelijk is om dymanic power management (load balancing) te kunnen toepassen ? En dan in het bijzonder voor de voor de New Motion Home advanced laadpaal?
Ik heb nog steeds een draaischijf (ferraris) meter vanwege de "automatische" saldering van de zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

ElectricAlex schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:33:
Weet iemand of een slimme meter noodzakelijk is om dymanic power management (load balancing) te kunnen toepassen ? En dan in het bijzonder voor de voor de New Motion Home advanced laadpaal?
Ik heb nog steeds een draaischijf (ferraris) meter vanwege de "automatische" saldering van de zonnepanelen.
Nee, niet noodzakelijk. Ze plaatsen van die ct-klemmen rondom je fase(s) en hebben een eigen P1 module die de data richting de paal verstuurt.
Alleen als je een DSMR 5 meter hebt die elke seconde een telegram stuurt sluiten ze daarop aan. Had zelf een DSMR 4 meter, die stuurt slechts 1x per 10s een telegram, wat ze niet snel genoeg vinden om op te vertrouwen.

Zie ook https://old.newmotion.com...tallation-instruction.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-02-2019 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 11:29
Ik snap niet waarom iedereen de load-balancing zo belangrijk vind. Ik laad elke nacht mijn Tesla bij en die staat met 11kW op 3-fasen te laden (3.6kW per fase). Daarmee trek ik dus 16A per fase en heb ik dus nog 9A op elke fase over. Elke fase mag je dus nog tot 2kW belasten voordat je hoofdzekering er doorheen klapt.

Het gaat dus alleen fout als ik mijn inductieplaten op vol vermogen aanzet, heteluchtoven aan, ... maar dat doe ik 's nachts niet. Als ik om 1 uur de auto begin te laden dan zit die om 7 uur eigenlijk altijd wel weer vol. Ik vraag me dus af hoe nuttig het is om te investeren in load-balancing als je auto ook kan laden vanaf een bepaald tijdstip.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Omdat sommigen hier een wat hoger verbruik hebben? Omdat sommigen hier een auto hebben die maar op 1 fase laadt? Omdat sommigen hier 2 auto's hebben die beide moeten laden? :)

De 16A is voldoende om 's nachts de Ioniq vol te krijgen, maar volstrekt onvoldoende om een Kona op te laden vanaf lage waardes.

;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 21:40

mux

99% efficient!

Met een warmtepomp op dezelfde groep gaat het al niet meer, dus loadbalancing is belangrijk voor veel mensen, zeker als je een moderne woning hebt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
BugBoy schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:41:
Ik snap niet waarom iedereen de load-balancing zo belangrijk vind. Ik laad elke nacht mijn Tesla bij en die staat met 11kW op 3-fasen te laden (3.6kW per fase). Daarmee trek ik dus 16A per fase en heb ik dus nog 9A op elke fase over. Elke fase mag je dus nog tot 2kW belasten voordat je hoofdzekering er doorheen klapt.
Mijn installateur gaf aan dat ik rustig 10 min 35A over mijn 3x25A aansluiting kan trekken. De vaatwasser, oven en wasmachine vragen vrijwel nooit langer dan 10 minuten een hoog vermogen en zou dus makkelijk naast (3x)16A laadpaal kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Deveon schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:42:
[...]

Mijn installateur gaf aan dat ik rustig 10 min 35A over mijn 3x25A aansluiting kan trekken. De vaatwasser, oven en wasmachine vragen vrijwel nooit langer dan 10 minuten een hoog vermogen en zou dus makkelijk naast (3x)16A laadpaal kunnen.
Tja, hangt er maar net vanaf hoe het ingedeeld is. Soms heb je alles tegelijk aan en dan kan je net over de grens gaan. Als je automaten als hoofdzekering hebt natuurlijk niet echt een probleem, met smeltzekeringen wel vervelend want dat moet je de netbeheerder laten opdraven voor 100 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
Gisteren bij de Mcdonalds in Leiderdorp langs de snelweg een ijsje gehaald. Ik zag daar opeens 2x 175kWh laders staan en 1x 50kWh. De 50kWh lader was voorzien van contactloos betalen optie! Halleluja. Eindelijk...

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/M7pM4ZT/IMG-0347.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LSpCrfz/IMG-0346.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rZGzvMB/IMG-0342.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GsFmJs5/IMG-0343.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3vpbs62/IMG-0345.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Die staan er al geruime tijd zo bij, vraag me af waarom het zolang moet duren om die palen in gebruik te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-05 20:26
Dankjewel !
Dan laten ik het (voorlopig) zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wel netjes, ben benieuwd of de T-mobile pas daar ook gaat werken.
CyBeRSPiN schreef op zondag 17 februari 2019 @ 17:22:
Die staan er al geruime tijd zo bij, vraag me af waarom het zolang moet duren om die palen in gebruik te nemen?
Wellicht heeft Liander zelf nog de netwerkaansluiting niet voor elkaar, het gaat hier wel om 400kW.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-05 11:12
Goed om te zien dat Allego hun MEGA-E platform nu uitrolt op meer plekken. Ben ook al die 175 kW laders tegen gekomen in Urmond en de eerste natuurlijk bij van der valk Eindhoven. Al mogen ze wel wat gaan doen aan hun storingsdiensten en service levels.

In Eindhoven is er geregeld een paal buiten werking wegens "blown fuse" of zijn palen gewoon welke uit de running. Je moet er IMHO net als bij FastNed gewoon van op aan kunnen dat die dingen het doen. Ben inmiddels al een keer of 3 een kapotte Allego lader tegen gekomen, een niet werkende FastNed lader nog nooit.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:29

knakworst

Get more sats!

Kona/Niro/i-Pace etc

DEW21 Fahr-E
https://imgur.com/a/4TaSoqa
Aan- en afmelden werkt prima bij ecotap paal in Den Haag. Nette prijs. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khayma
knakworst schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:46:
[...]

https://imgur.com/a/4TaSoqa
Aan- en afmelden werkt prima bij ecotap paal in Den Haag. Nette prijs. _/-\o_
https://i.imgur.com/OYBDhA0.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door deepbass909 op 18-02-2019 23:35 . Reden: Voortaan graag plaatjes verkleinen tot max 1024 breed of hoog. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-10-2023
Davidshadow13 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:34:
Goed om te zien dat Allego hun MEGA-E platform nu uitrolt op meer plekken. Ben ook al die 175 kW laders tegen gekomen in Urmond en de eerste natuurlijk bij van der valk Eindhoven. Al mogen ze wel wat gaan doen aan hun storingsdiensten en service levels.

In Eindhoven is er geregeld een paal buiten werking wegens "blown fuse" of zijn palen gewoon welke uit de running. Je moet er IMHO net als bij FastNed gewoon van op aan kunnen dat die dingen het doen. Ben inmiddels al een keer of 3 een kapotte Allego lader tegen gekomen, een niet werkende FastNed lader nog nooit.
Mee eens, erg irritant inderdaad. Een maand geleden stonden die HPC's in Eindhoven al in storing en volgens mij doen ze het nog steeds niet. Ook al diverse Allego triple chargers gehad die het niet deden. Ben nu al zover ik dat ik er maar omheen probeer te plannen zodat ik niet voor verrassingen kom te staan.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
Heeft iemand trouwens al de nieuwe Ecotap snellader bij Agritank in Goes geprobeerd (vlakbij de McDonalds langs de A58)? Afgelopen zaterdag kon ik 'm niet aan de gang krijgen met Maingau en ook niet met Telekom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Vraagje: stel je hebt thuis een new motion laadpaal met automatische facturering via werkgever. Worden dan ook de laadverliezen meegenomen. Met andere woorden: wordt er gemeten in de paal of vanuit de meterkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
koifim schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:00:
Vraagje: stel je hebt thuis een new motion laadpaal met automatische facturering via werkgever. Worden dan ook de laadverliezen meegenomen. Met andere woorden: wordt er gemeten in de paal of vanuit de meterkast?
Ik denk dat de verliezen tussen paal en meterkast redelijk verwaarloosbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togt
koifim schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:00:
Er zit een geijkte meter in de paal zelf, die waarde wordt gepakt. Je verlies treedt voornamelijk op tussen auto & paal volgens mij, niet zozeer de kabel tussen paal en meterkast.
EDIT: Verlies zit in de auto zelf!

Ik ben wel benieuwd wat dat verlies is, hebben we het eerder over gehad in dit topic, maar heb geen concrete %% gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door Togt op 18-02-2019 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Togt schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:18:
[...]

Er zit een geijkte meter in de paal zelf, die waarde wordt gepakt. Je verlies treedt voornamelijk op tussen auto & paal volgens mij, niet zozeer de kabel tussen paal en meterkast.

Ik ben wel benieuwd wat dat verlies is, hebben we het eerder over gehad in dit topic, maar heb geen concrete %% gezien.
Duidelijk. Als inderdaad het grote verlies tussen paal en auto is, dan lijkt mij dit een non-issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Togt schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:18:
[...]

Het verlies treedt in de autolader zelf op, 230V AC -> 400V DC voor in de batterijen. Daar komt ook wat warmte bij vrij en dat is dan energie die niet meer in de accu zelf belandt.
Volgens mij is 10% verlies wel normaal. Dus 20kWh in de accu erbij kost 22kWh stroom.
Weet niet in hoeverre het per auto verschilt dat laadverlies?
Las in het e-Niro topic dat iemand het idee had dat het laadverlies groter is bij de laatste 20%, geen idee of dat echt klopt. Is wel een onderzoekje waard, want tot 100% laden is voor mij bijna nooit noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togt
Sowieso lijkt het me iets waar je je keuze van laadpaal vanaf wil laten hangen. De efficiëntie van een ICE stond me altijd tegen, maar dit is ook echt een significant verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-05 21:42

J8S

Het verlies van de autolader is niet echt iets wat je kunt beïnvloeden door het kiezen voor een andere laadpaal, lijkt me. Zeker niet als het gaat om palen met zo goed als dezelfde output (3,7 kW, 7kW etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togt
Oh, nu ik @CyBeRSPiNs bericht nogmaals lees zie ik idd dat het niet de laadpaal zelf is. Maar dan moet toch ergens terug te vinden zijn wat de laad-efficiëntie van elke auto is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:38

greatgonzo

schit-te-rend!

noob vraag :)
Ik zie op myNewmotion vaak een tarief van bijvoorbeeld €7,45. Dit is dan sessietijd.
Moet ik het zo zien dat je dus standaard dit bedrag kwijt bent? Ook al wil je bijvoorbeeld maar 10kw erbij pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Togt schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:09:
Oh, nu ik @CyBeRSPiNs bericht nogmaals lees zie ik idd dat het niet de laadpaal zelf is. Maar dan moet toch ergens terug te vinden zijn wat de laad-efficiëntie van elke auto is.
https://ncst.ucdavis.edu/...CST-Fellowship-Report.pdf
Lijkt erop dat je qua efficiency beter tot 80% kunt laden en dat idd 80% - 100%, en vooral 90% - 100% significant minder efficient is. Het laadvermogen neemt ook af, hij gaat dan echt druppelen om de batterijen niet te beschadigen.
De Model S en de e-tron hebben beide een efficiency van rond de 87% bij AC laden op 230V, denk dat dit algemeen wel geldt voor de huidige lijn van EV auto's met Li-ion accu's.
Dus als je de range aan de bovenkant niet nodig hebt is het waarschijnlijk een goed idee om te laden tot max 80%. Goed dat ik dit nu weet want ik denk dat ik in de meeste gevallen met 75% SoC thuis kom 's avonds als ik met 100% vertrek in de ochtend. Dan zou ik in de praktijk dus steeds minder efficient laden dan van 55-80%.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-02-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
greatgonzo schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:05:
noob vraag :)
Ik zie op myNewmotion vaak een tarief van bijvoorbeeld €7,45. Dit is dan sessietijd.
Moet ik het zo zien dat je dus standaard dit bedrag kwijt bent? Ook al wil je bijvoorbeeld maar 10kw erbij pompen?
Nee. Staat er ook bij. Je hebt je auto opgegeven en dan berekent hij wat het zal kosten van 10% naar 80% bijvoorbeeld. Je kan de schuif zelf bewegen op de mobile app.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:34
Ik was degene op het e-Niro topic schreef dat ik in het begin altijd tot 100% oplaadde en toen een verlies had van 10%. Ik ben vervolgens overgestapt op opladen tot 80% en nu lijkt het verlies een stuk lager: nog geen 2%.

Probleem is echter dat er drie bronnen zijn om het verbruik te meten. Mijn auto zegt dat ik over 2896 km 18.2 kW per 100 km verbruik = 527.1 kW. Mijn NewMotion laadpaal zegt dat ik in totaal 560.5 kW heb verbruikt en mijn elektriciteitsmeter geeft aan dat ik 596 kW heb verbruikt. Over de eerste 1600 km was het verschil tussen mijn NewMotion laadpaal en mijn elektriciteitsmeter 10% (314 kW versus 345 kW), over de laatste 1300 km (sinds ik nog maar tot 80% oplaad) is het een stuk kleiner (247 kW versus 251 kW).

Vraag is dan: welk van die bronnen is het meest betrouwbaar? Dan is er nog de (theoretische?) vraag of de accu van de auto door het opladen zelf efficiënter wordt. Kost het in het begin meer kW om de accu op te laden dan zeg na ongeveer 10 laadbeurten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Die vraag laat zich makkelijk beantwoorden. Welke meter is geijkt? De kilwattuurmeter uit de meterkast in ieder geval, die geeft dus de juiste waarde aan.

Bevat de laadpaal ook een geijkte meter? Zo ja, weet je dan zeker dat er helemaal geen andere verbruikers op die groep zitten? Verbruikt de laadpaal zelf ook iets (vast wel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Geen idee of laadpaal zelf geijkte meter bevat. ik heb een aparte aansluiting voor alleen mijn laadpaal dus geen andere verbruikers. Goed punt dat laadpaal zelf ook zal verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Harvest2002 wait, dat is nog een heel andere verliespost dan. Dat is het verlies tussen meter en laadpaal doordat in dit geval de teller van NewMotion minder hard loopt dan de echte meter.. Dat is wel vervelend dan, want hier draai je zelf voor op. Niet verwacht dat dit zo fors zou zijn en ook typisch dat dit verschil minder wordt bij het minder ver opladen van de auto. Zou de kWh meter van NewMotion het "druppelladen" niet goed kunnen volgen misschien?
Ik doelde op het verlies tussen de stroom die de auto in gaat en de stroom die uiteindelijk in de accu van de auto belandt. Dat is een stuk lastiger om bij te houden, dan heb je eigenlijk een OBD dongle nodig om de kWh capaciteit van de accu op te vragen ipv het percentage lading om te rekenen naar kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik zie ook een verschil van 10% tussen mijn huis kWh meter en wat in de NewMotion App wordt weergegeven als verbruik. Ik heb geen slimme meter, dus weet niet wat m'n huisverbruik exact is in de nacht, maar lijkt me niet dat dit 3-4 kWh is, aangezien dit niet overeenkomt met mijn jaarverbruik voordat ik de auto had.
Het is dat de vergoeding per kWh ongeveer 10% boven het tarief is wat ik betaal aan de energiemaatschappij, dus zal uiteindelijk ongeveer zero sum zijn zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
@CyBeRSPiN en @Z___Z

Het is ook maar de vraag hoe accuraat de auto is met het weergeven van de kW die hij gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Harvest2002 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:33:
@CyBeRSPiN en @Z___Z

Het is ook maar de vraag hoe accuraat de auto is met het weergeven van de kW die hij gebruikt.
Het maakt ook niet echt uit wat de auto zegt. Je krijgt wat de laadpaal zegt vergoed, en je betaalt wat de meter van de netbeheerder meet. Dus IMHO is het alleen belangrijk dat deze twee enigzins gelijke waarde geven.

Met benzine gaf m'n auto ook altijd veel minder verbruik dan dat de pomp van Shell aangaf. Wat Shell zegt is leidend, want dat is wat je uiteindelijk betaalt. Als de auto een verkeerde waarde weergeeft is het alleen maar misleidend, maar verder niet echt relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-05 13:28
Harvest2002 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:38:
Ik was degene op het e-Niro topic schreef dat ik in het begin altijd tot 100% oplaadde en toen een verlies had van 10%. Ik ben vervolgens overgestapt op opladen tot 80% en nu lijkt het verlies een stuk lager: nog geen 2%.

Probleem is echter dat er drie bronnen zijn om het verbruik te meten. Mijn auto zegt dat ik over 2896 km 18.2 kW per 100 km verbruik = 527.1 kW. Mijn NewMotion laadpaal zegt dat ik in totaal 560.5 kW heb verbruikt en mijn elektriciteitsmeter geeft aan dat ik 596 kW heb verbruikt. Over de eerste 1600 km was het verschil tussen mijn NewMotion laadpaal en mijn elektriciteitsmeter 10% (314 kW versus 345 kW), over de laatste 1300 km (sinds ik nog maar tot 80% oplaad) is het een stuk kleiner (247 kW versus 251 kW).

Vraag is dan: welk van die bronnen is het meest betrouwbaar? Dan is er nog de (theoretische?) vraag of de accu van de auto door het opladen zelf efficiënter wordt. Kost het in het begin meer kW om de accu op te laden dan zeg na ongeveer 10 laadbeurten?
Wat je auto aangeeft is wat er vanuit de batterij naar de verbruikers (motor, klimaatbeheersing en boordelectronica inclusief licht) is gegaan. Daar zit dus zonder het rendementsverlies van de batterij. Dus zowel de NM laadpaal en de auto hebben gelijk. Het verschil tussen de NM laadpaal en de meter in de kast is ook nog inclusief het gebruik van de NM laadpaal zelf.

Ik weet niet hoe goed de Kia lader zijn power factor correction doet, maar ook daar kan het verschil tussen het rendement op laden tot 100% en laden tot 80% vandaan komen.

In het Electrisch Rijden topic gaf @mux aan hoe bv de Zoe oplader een zeer laag rendement heeft bij lage belasting. Dit kan ook, zeker in mindere mate, ook aan de hand zijn met de Kia lader. Gemaakt voor 7,2 kW en dus niet echt goed in het sub 1 kW bereik (geen idee hoeveel vermogen hij het laatste stuk gebruikt overigens).

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

kdeboois schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:28:
[...]
(geen idee hoeveel vermogen hij het laatste stuk gebruikt overigens).
In het laatste stuk (95%? heb het niet bijgehouden..) gaat ie eerst naar 2kW en het allerlaatst naar 1,2kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hoe lang duurt het eigenlijk voordat de Maingau pas binnenkomt? Ik heb deze een tijdje geleden (midden jan geloof ik) aangevraagd, maar nog geen pas gezien. De app doet het wel trouwens.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Wij kregen de pas na enkele dagen al binnen. Vorige week dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
@kdeboois
Ik heb een 32A 1 fase aansluiting. Gisteravond/vannacht opgeladen tot 80%. Volgens NM 44.81 kW. Daar heeft ie 6 uur en 35 minuten over gedaan. Komt neer op ongeveer 6.8 kWH. Volgens de meter was het 45 kW dus verschil is verwaarloosbaar (afronding). Mijn vermoeden is nog steeds dat die laatste 20% veel kW vraagt, maar ga dat nog wel uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Harvest2002 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:40:
@kdeboois
Ik heb een 32A 1 fase aansluiting. Gisteravond/vannacht opgeladen tot 80%. Volgens NM 44.81 kW. Daar heeft ie 6 uur en 35 minuten over gedaan. Komt neer op ongeveer 6.8 kWH. Volgens de meter was het 45 kW dus verschil is verwaarloosbaar (afronding). Mijn vermoeden is nog steeds dat die laatste 20% veel kW vraagt, maar ga dat nog wel uitproberen.
De buitentemperatuur kan ook nog een rol spelen bedenk ik me net. Als het buiten koud is zal de auto de batterij gaan verwarmen tijdens het laadproces. Met 7,2 kW zal de opwarming door het opladen wellicht niet in alle gevallen voldoende zijn.

Was de 100% nacht met groot verbruik wellicht een koudere nacht dan de 80% nacht ? Er zijn met Li Ion batterijen teveel parameters :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:27
Interessante discussie over de laadverliezem. Ik ga deze week een Zappi installeren en dan ga ik eens kijken wat de verschillen zijn tussen de druppellader en de verschillende laadsnelheden bij een Ioniq.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

Marc O. schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:57:
Heeft iemand trouwens al de nieuwe Ecotap snellader bij Agritank in Goes geprobeerd (vlakbij de McDonalds langs de A58)? Afgelopen zaterdag kon ik 'm niet aan de gang krijgen met Maingau en ook niet met Telekom.
Zal er volgende keer dat ik elektrisch naar Zeeland (Zierikzee) ga zeker langsrijden! Maar dat doe ik vanaf het 'echte voorjaar' weer vaker ;-] Ecotap werd altijd genoemd bij Telekom, dat zou jammer zijn!

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Zijn er al mensen die de https://www.snelautoladen...num-smart-charger-type-2/ gebruiken voor de Kia Niro? Dit zou mijn keuze worden. Thuis heb ik 3x25 qua aansluiting.

Zie eigenlijk geen alternatieven op het internet die een dezelfde soort lader aanbieden.

Zit nog even te kijken naar 1 x 40a of 1 x 35a, deze kosten vallen ook mee.

https://www.enexis.nl/con...20de%20kosten%20weten_3_3

[ Voor 27% gewijzigd door Wackmack op 19-02-2019 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elissen
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-02 12:16
Ik had afgelopen zaterdag bij de Ecotap snellader langs de A59 bij de Geffense Barriere dat die niet wilde stoppen met laden. Dat is ook een vreemde gewaar wording. De paal accepteerde mijn pas niet meer en als ik op het knopje voor het openen van de laadklep druk dan stopt normaal ook altijd de laadsessie. Maar dat wilde nu ook niet.
Gelukkig kon de helpdesk op afstand de sessie dus wel stoppen waarna de kabel ook ontgrendelde, maar het is wel een vreemde ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wackmack schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:12:
Zijn er al mensen die de https://www.snelautoladen...num-smart-charger-type-2/ gebruiken voor de Kia Niro? Dit zou mijn keuze worden. Thuis heb ik 3x25 qua aansluiting.

Zie eigenlijk geen alternatieven op het internet die een dezelfde soort lader aanbieden.

Zit nog even te kijken naar 1 x 40a of 1 x 35a, deze kosten vallen ook mee.

https://www.enexis.nl/con...20de%20kosten%20weten_3_3
Hoeveel km rijd gemiddeld je op een dag? Mijn Niro is tot nu toe met 20A (het veilige maximum op een 3x25A aansluiting) altijd weer vol de volgende ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:23:
[...]

Hoeveel km rijd gemiddeld je op een dag? Mijn Niro is tot nu toe met 20A (het veilige maximum op een 3x25A aansluiting) altijd weer vol de volgende ochtend.
Welke aansluiting heb jij? De laatste 6 maanden, maximaal 240km per dag. Echter nu al maanden maximaal 80km per dag. dus goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wackmack schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:34:
[...]

Welke aansluiting heb jij? De laatste 6 maanden, maximaal 240km per dag. Echter nu al maanden maximaal 80km per dag. dus goed te doen.
Ik heb 3x25A, in theorie zou ik ook uit kunnen met 1x35A. Mijn buren hebben dezelfde apparatuur (ook een 2x16A inductieplaat) en hebben nog de originele 1x35A aansluiting.

Stel 240km, de Niro verbruikt max 20 kWh/100km (bij kou en enkel snelweg @ 120km/u), dus zeg hooguit 50 kWh bij te laden in de nacht.
Op 20A laad ik met 4,6kW, dus na 11u laden weer helemaal afgetopt.
19u thuis, 8u vertrek = 13 uur laadtijd, gaat dus prima.

In overleg kan ik de laadpaal nog laten opschroeven naar max 24A, maar vooralsnog "laad" ik het zo ;)

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-02-2019 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:40:
[...]

Ik heb 3x25A.

Stel 240km, de Niro verbruikt max 20 kWh/100km (bij kou en enkel snelweg @ 120km/u), dus zeg hooguit 50 kWh bij te laden in de nacht.

In overleg kan ik de laadpaal nog laten opschroeven naar max 24A, maar vooralsnog "laad" ik het zo ;)
Klinkt goed! Hoe komt het dat jij dan 4,6kW laadt? Je leest overal dat het maximaal 3,6kW is bij max 24a.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wackmack schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:43:
[...]

Klinkt goed! Hoe komt het dat jij dan 4,6kW laadt? Je leest overal dat het maximaal 3,6kW is bij max 24a.
Nou, ik meet en zie het. De Niro lader kan met allerlei stroomsterktes laden, van 8A t/m 32A.
20A * 230V = 4600 Watt = 4,6 kW :)
Waar lees jij dat? Misschien even een correctie sturen daarheen dan, want dat klopt echt niet.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-02-2019 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:45:
[...]

Nou, ik meet en zie het. De Niro lader kan met allerlei stroomsterktes laden, van 8A t/m 32A.
20A * 230V = 4600 Watt = 4,6 kW :)
Waar lees jij dat? Misschien even een correctie sturen daarheen dan, want dat klopt echt niet.
Check, helder! Welke laadpaal heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wackmack schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:47:
[...]

Check, helder! Welke laadpaal heb jij?
NewMotion Home Advanced (met load balancing), die ivm verrekening met werkgever middels de laadpas.
Had ik die laatste eis niet, dan was ik denk ik voor een Zappi gegaan omdat die goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togt
Ik snap het nog steeds niet . . . Ik heb een laadpaal met abonnement bij New Motion. Die laadpaal moet ik koppelen aan een New Motion laadpas. Heb ik gedaan.

Nou wil ik de laadkosten verrekenen naar mijn werkgever, ze hebben me een laadpas gegeven van MultiTankCard (via vd Bron). Hoe zorg ik nou dat de verrekening naar die laadpas gaat?

Ik kan de gast optie aanzetten bij New Motion, maar dan moet ik weer de pas van MTC gebruiken.

Ik belde New Motion hierover, die geven aan dat ik bij MTC moet regelen dat mijn New Motion pas wordt gekoppeld (verrekend?!) met MTC.

Wat me dus enorm ergert is dat er in de MyNewMotion omgeving laadpassen kunnen worden opgevoerd, als ik dat probeer met mijn MTC pas geeft ie geen foutmelding maar slaat ie gewoon niet op (tenzij het een NM pas is). Vervolgens hoor je bij bellen naar New Motion een bandje: wegens drukte . . . Geen wonder als de website geen nuttige info bevat, en zowel de App als de MyNewMotion interface geen feedback geeft . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10

Standeman

Prutser 1e klasse

Binnenkort ga naar via Duitsland naar Oostenrijk met de Ioniq. Ik heb al een NewMotion pas, zijn er nog andere passen / apps aan te raden om te laden (bijv. MainGau)?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togt
Standeman schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:48:
Binnenkort ga naar via Duitsland naar Oostenrijk met de Ioniq. Ik heb al een NewMotion pas, zijn er nog andere passen / apps aan te raden om te laden (bijv. MainGau)?
https://laadpastop10.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10

Standeman

Prutser 1e klasse

Die ken ik. Ik vroeg me alleen af of het nog zin heeft om bijvoorbeeld een plugsurfing key te bestellen ;) op laadpastop10 staat niet aangegeven in hoeverre de verschillende kaarten overlappende laadpunten hebben.

Als kaart A op E.ON en Innogy laders werkt en kaart B op EnBW en Smatrics heeft het zin ze beiden te regelen. Doet kaart A ze alle vier, heb ik B niet nodig.

[ Voor 35% gewijzigd door Standeman op 19-02-2019 12:57 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-11-2023
Togt schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:43:
Ik snap het nog steeds niet . . . Ik heb een laadpaal met abonnement bij New Motion. Die laadpaal moet ik koppelen aan een New Motion laadpas. Heb ik gedaan.

Nou wil ik de laadkosten verrekenen naar mijn werkgever, ze hebben me een laadpas gegeven van MultiTankCard (via vd Bron). Hoe zorg ik nou dat de verrekening naar die laadpas gaat?

Ik kan de gast optie aanzetten bij New Motion, maar dan moet ik weer de pas van MTC gebruiken.

Ik belde New Motion hierover, die geven aan dat ik bij MTC moet regelen dat mijn New Motion pas wordt gekoppeld (verrekend?!) met MTC.

Wat me dus enorm ergert is dat er in de MyNewMotion omgeving laadpassen kunnen worden opgevoerd, als ik dat probeer met mijn MTC pas geeft ie geen foutmelding maar slaat ie gewoon niet op (tenzij het een NM pas is). Vervolgens hoor je bij bellen naar New Motion een bandje: wegens drukte . . . Geen wonder als de website geen nuttige info bevat, en zowel de App als de MyNewMotion interface geen feedback geeft . . .
Je moet gastgebruik instellen en een tarief ingeven in de portal van TNM.
Je moet dan ook een bankrekening aangeven waar het gastgebruik gestort moet worden.

Zodra gasten dan gebruik maken van jouw laadpaal wordt dit bijgehouden en de volgende maand automatish op je rekening gestort, hoef je niets voor te doen.
Je moet dus niet je eigen TNM kaart gebruiken maar de MTC pas van je werkgever.
Die pas hoeft volgens mij niet gekoppeld te worden aan jouw TNM account, je wilt immers gastgebruik berekenen dus maakt dan niet uit welke pas je gebruikt zolang deze maar op een TNM laadpaal werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togt
Ok, ik ben dus mijn eigen gast. Dat is wel gunstig, volgens mij kan je hem tot 0,60EUR/kW instellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Togt schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:43:

Waarom heb je niet alles via een gespecialiseerd laadpaalbedrijf geregeld, lijkt nu alsof je zelf dingetjes bijelkaar zoekt en dan niet snapt hoe het werkt? Bij NewMotion zelf kom je er nauwelijks doorheen idd, maar heb het idee dat ze vooral met tussenpersonen werken (aannemers / laadpaalinstallateurs) die normaalgesproken de uitleg en installatie met je doornemen.

Je kunt je NewMotion paal op "betaald voor gasten" zetten en dan de laadkosten rechtstreeks door NewMotion laten uitbetalen. Plug&Charge (geen laadpas aanbieden elke keer dat je aan-/afkoppelt zal (denk ik) alleen werken met een pas van NewMotion zelf.
De MTC kaart zal dan als het goed is de laadkosten bij je werkgever in rekening brengen, da hoef jij zelf niks te doen. Maar alles hangt af van afspraken werkgever / MTC / NewMotion.
Wordt de MTC-kaart wel herkend door de NewMotion paal als je wilt laden?

Ik heb zelf overigens een gecombineerde MTC-NewMotion pas, dus misschien dat je daar bij MTC om kunt vragen?

En nee, de max is 24ct/kWh zover ik weet. Je mag als particulier geen winst maken op stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
Togt schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:00:
Ok, ik ben dus mijn eigen gast. Dat is wel gunstig, volgens mij kan je hem tot 0,60EUR/kW instellen :)
klopt, alleen zal MTC dit weer bij jouw werkgever declareren en die zal wel aan de bel trekken als de kosten niet in lijn zijn met wat je normaal betaalt voor laden.
Meeste laadpalen zitten op 0,34 euro per kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Him_ schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:58:
[...]
Je moet gastgebruik instellen en een tarief ingeven in de portal van TNM.
Je moet dan ook een bankrekening aangeven waar het gastgebruik gestort moet worden.

Zodra gasten dan gebruik maken van jouw laadpaal wordt dit bijgehouden en de volgende maand automatish op je rekening gestort, hoef je niets voor te doen.
[..]
Is de locatie dan ook bekend in de diverse apps om laadpalen te vinden? of is die dan nog steeds verborgen? anders tikt mooi aan bij het aantal publieke aantal laadpalen dat NL heeft :/ waarvan een groot deel in mijn omgeving zw-Friesland en Groningen aan huisadressen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:40:
[...]

Ik heb 3x25A, in theorie zou ik ook uit kunnen met 1x35A. Mijn buren hebben dezelfde apparatuur (ook een 2x16A inductieplaat) en hebben nog de originele 1x35A aansluiting.

Dat kan helemaal niet ! Alle EV's met 1-fase aansluiting zijn onbruikbaar !!! :+

Ik heb zelf 35A met 2x16A kookplaat maar daar heb je wel het nadeel dat je of korter moet laden (na het koken) of dat je met een duurdere en beperkter verkrijgbare load balancing paal aan de slag moet. Verder allemaal prima te doen.

Ik ben er zelf nog niet uit, maar kan ook eerst bij de publieke palen terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@kdeboois load balancing lijkt me sowieso erg handig tenzij je echt een fase vrij kan maken voor de laadpaal, hoezo zijn die duurder en beperkter verkrijgbaar? De Zappi of ICU Eve Mini al bekeken?
bite schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:15:
[...]

Is de locatie dan ook bekend in de diverse apps om laadpalen te vinden? of is die dan nog steeds verborgen? anders tikt mooi aan bij het aantal publieke aantal laadpalen dat NL heeft :/ waarvan een groot deel in mijn omgeving zw-Friesland en Groningen aan huisadressen is
Nope, het op "public" zetten is weer een andere setting.

[ Voor 54% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-02-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
[...]

je kan aangeven of jouw laadpaal zichtbaar moet zijn in het overzicht zodat derden jouw laadpaal kunnen zien en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:27:
@kdeboois load balancing lijkt me sowieso erg handig tenzij je echt een fase vrij kan maken voor de laadpaal, hoezo zijn die duurder en beperkter verkrijgbaar? De Zappi of ICU Eve Mini al bekeken?
Duurder want er zit een extra feature op vs de laadpaal zonder.
Ik heb maar één fase dus nee die moet gedeeld worden..
Zeker, maar de LM heeft een direct lijntje met EVBox en die hebben die super geavanceerde feature niet.

Nu moet ik zelf iets vinden, maar TNM heeft iets maar vraagt per maand daar een extra bedrag voor. Dat geeft bij mij een DBZ.

Dus waar kan je een Zappi of ICU laten installeren en hebben ze een bekend backend om de zakelijke afrekening te laten doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
@kdeboois Een ICU kan met het TNM backend werken dus dan heb je best of both worlds. Ik herken het helemaal, maandelijks betalen voor load balancing gaat er hier ook niet in. Ik ken een partij die veel verstand hebben van ICU palen, zal je even een PM doen.
[...]

Als de paal op openbaar staat kan je er gewoon laden. Mijne staat ook openbaar en vind het prima als je er laad (goedkoopste in het dorp en 100% groen), heb de lader toch niet 24/7 nodig. Op de crowd-sourced laadpaal websites staat er ook mijn 06 bij mocht je contact nodig hebben, en als mijn auto al volgeladen is mag je gerust aanbellen om even te ruilen van plaats.

[ Voor 60% gewijzigd door Tassadar32 op 19-02-2019 13:57 ]

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:40
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:01:
[...]

En nee, de max is 24ct/kWh zover ik weet. Je mag als particulier geen winst maken op stroom.
Is dat echt de max dat je kan in stellen bij een TNM paal? Dat dekt de kost van de elektriciteit niet eens (28cent/kWh hier :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

AndRo555 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 14:12:
[...]

Is dat echt de max dat je kan in stellen bij een TNM paal? Dat dekt de kost van de elektriciteit niet eens (28cent/kWh hier :/ )
Dat had ik begrepen, maar kan het nu zo snel niet meer terugvinden. Hoger invullen kan waarschijnlijk wel maar dan willen ze mogelijk bewijs zien.
28 cent is wel echt fors zeg, zou je niet overstappen? Of heb je bewust de duurste gekozen zodat je extra veel terugvangt met zonnepanelen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Laatst online: 09-05 13:16
Dang.. Ik ben ergens eind december kennelijk mijn key van TNM kwijtgeraakt(ik heb hem als backup, maak eigenlijk alleen gebruik van ecotap). Heeft iemand in Januari flink gebruik van gemaakt, a 140 euro. Met TNM gesproken en morgen maar even aangifte doen. Heb de tijdstippen en locaties uiteraard in de factuur. Hopelijk hangen er bij een van de punten cameras, het lijkt wel een taxichauffer 🤔. Veel rond en in schiphol/amstelveen/amsterdam.

[ Voor 5% gewijzigd door WolfsRain op 19-02-2019 14:42 ]

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Laatst online: 16-09-2024
Wow wat een kutactie. Kan TNM geen chassisnummer zien bij het koppelen? Die kun je gebruiken voor de aangifte dan moet het eenvoudig te achterhalen zijn.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:40
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 14:20:
[...]

Dat had ik begrepen, maar kan het nu zo snel niet meer terugvinden. Hoger invullen kan waarschijnlijk wel maar dan willen ze mogelijk bewijs zien.
28 cent is wel echt fors zeg, zou je niet overstappen? Of heb je bewust de duurste gekozen zodat je extra veel terugvangt met zonnepanelen? ;)
In België is de elektra niet zo goedkoop he :( En jammer genoeg (nog) geen zonnepanelen.

[ Voor 4% gewijzigd door AndRo555 op 19-02-2019 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Spiller schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 14:59:
Wow wat een kutactie. Kan TNM geen chassisnummer zien bij het koppelen? Die kun je gebruiken voor de aangifte dan moet het eenvoudig te achterhalen zijn.
Nee, sowieso zijn het bij palen van oa nuon, allego(fast) en evbox. Volgens de meneer bij TNM worden er geen metagegevens verzonden bij het opladen, dus geen chassisnummer, kenteken oid. Zelfs het type auto kunnen ze niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

AndRo555 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:01:
[...]

In België is de elektra niet zo goedkoop he :( En jammer genoeg (nog) geen zonnepanelen.
O, excuus. Nee, maak je dan geen zorgen. Je moet bij NewMotion je werkelijke kWh tarief 'naar eer en geweten' opgeven, dus als dat 28ct is dan is dat zo.
WolfsRain schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 14:42:
Dang.. Ik ben ergens eind december kennelijk mijn key van TNM kwijtgeraakt(ik heb hem als backup, maak eigenlijk alleen gebruik van ecotap). Heeft iemand in Januari flink gebruik van gemaakt, a 140 euro. Met TNM gesproken en morgen maar even aangifte doen. Heb de tijdstippen en locaties uiteraard in de factuur. Hopelijk hangen er bij een van de punten cameras, het lijkt wel een taxichauffer 🤔. Veel rond en in schiphol/amstelveen/amsterdam.
Nog een reden waarom het belachelijk is dat je pas na een maand je transacties in beeld krijgt..
Is de pas nu geblokkeerd? Kans dat je in februari nog wat krijgt lijkt me dan ook groot..
Kun je nog op enige coulance rekenen vanuit TNM?
Heb nu in korte tijd al een kleine collectie van laadpassen opgebouwd, ik zal niet snel merken als ik er een paar mis, want ze zijn enkel voor vakanties bedoeld. Goed opletten dus.. :/

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-02-2019 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:05:
[...]

O, excuus. Nee, maak je dan geen zorgen. Je moet bij NewMotion je werkelijke kWh tarief 'naar eer en geweten' opgeven, dus als dat 28ct is dan is dat zo.

[...]

Nog een reden waarom het belachelijk is dat je pas na een maand je transacties in beeld krijgt..
Kun je nog op enige coulance rekenen vanuit TNM?
Nee, ik moet alles zelf betalen. En de rekening van deze maand komt nog(tot de blokkering dan) , in de app kan ik dus ook niet terug zien wat er deze maand al geladen is.

Uiteraard is het mijn fout dat ik mijn key kwijtraak en dit niet eerder opmerk(buiten het feit om dat die geen die er dan gebruik van maakt natuurlijk nog wel een dief is) . Maar het is inderdaad vervelend dat je de sessies pas na een maand +- terug ziet.

@CyBeRSPiN Ik had de key van TNM ook alleen voor vakanties. Als het mijn ecotap pas was geweest, was het mij de volgende dag al opgevallen.

[ Voor 7% gewijzigd door WolfsRain op 19-02-2019 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Laatst online: 16-09-2024
Fastned kan wel zien wat voor auto er laadt, misschien heeft iemand daar ook gebruik gemaakt van je pas?

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Bij deze: https://tweakers.net/ext/f/xd9DOHrkpdwHnicxRtsphWW4/full.jpg

Geen fastned?

[ Voor 9% gewijzigd door WolfsRain op 19-02-2019 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Spiller schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:11:
Fastned kan wel zien wat voor auto er laadt, misschien heeft iemand daar ook gebruik gemaakt van je pas?
De info mag Fastned niet geven. Alleen aan de politie met een lopend onderzoek. De kans dat de politie hier wat mee doet is vrij klein.
Pagina: 1 ... 20 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.