[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 104 Laatste
Acties:
  • 561.090 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Lijkt idd wel taxi ja met zoveel laadsessies op een dag. Die ene keer waar ie 14u gestaan heeft, dat is een interessante. Maar ja nu de pas geblokkeerd is kun je ook geen detective meer spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Alle Nuon-palen zijn lange sessies. Die IDs van de palen kan je opzoeken, dan weet je ongeveer "waar z'n bed ligt"

EVB-P1548443_1 (2x) - Van Spilbergenstraat 162
EVB-P1608375_2 (2x) - Orteliusstraat 96
EVB-P1608375_1 - Orteliusstraat 96

Om de hoek van Mercatorplein, De Baarsjes, Amsterdam

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s5oIFxJ.png

[ Voor 34% gewijzigd door nannoe op 19-02-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 10:44
nannoe schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:26:
Alle Nuon-palen zijn lange sessies. Die IDs van de palen kan je opzoeken, dan weet je ongeveer "waar z'n bed ligt"

EVB-P1548443_1 (2x)
EVB-P1608375_2 (2x)
EVB-P1608375_1
Ja dat is in de baarsjes, in de app kan ik ook de addressen van de laadpalen zien. Al die palen liggen vlak bij elkaar.

https://photos.app.goo.gl/xVYZuN85FYnLsdSRA

De vraag is wat de politie hiermee gaat doen. Maar aangeven doe ik sowieso :).

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 19:49
Standeman schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:48:
Binnenkort ga naar via Duitsland naar Oostenrijk met de Ioniq. Ik heb al een NewMotion pas, zijn er nog andere passen / apps aan te raden om te laden (bijv. MainGau)?
Een Telekom kaart is momenteel in aanbieding
2ct/min en tot eind maart denk ik 99min gratis, ook aan snelladers, daarna is het 4ct/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:28

Standeman

Prutser 1e klasse

bruneelm schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:52:
[...]

Een Telekom kaart is momenteel in aanbieding
2ct/min en tot eind maart denk ik 99min gratis, ook aan snelladers, daarna is het 4ct/min
De kosten zelf vind ik wat minder interessant, zolang de pas maar geaccepteerd wordt :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-05 16:54
Zo te zien in ieder geval geen Ioniq, daarvoor zijn de laadsnelheden te laag. Klote man..... Dit moet wel echt bewust gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
WolfsRain schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:31:
[...]

Ja dat is in de baarsjes, in de app kan ik ook de addressen van de laadpalen zien. Al die palen liggen vlak bij elkaar.

https://photos.app.goo.gl/xVYZuN85FYnLsdSRA

De vraag is wat de politie hiermee gaat doen. Maar aangeven doe ik sowieso :).
Ben even gaan kijken maar op het moment staat er bij beide palen niemand te laden.
Ook in de omliggende straten geen elektrische auto's geparkeerd.

Na een paar rondjes door de buurt staat er nu een GTE(maar die kan het niet zijn) aan de paal in de Orteliusstraat en verderop een egolf maar beide geen taxi. In de Spilbergenstraat komt net een ampera parkeren maar die gaat niet laden. Ook geen taxi.

[ Voor 18% gewijzigd door Spiller op 19-02-2019 17:52 ]

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Spiller schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 17:32:
[...]

Ben even gaan kijken maar op het moment staat er bij beide palen niemand te laden.
Ook in de omliggende straten geen elektrische auto's geparkeerd.
Thanks, appreciate the effort!

Vreemde is ook dat er tussen 10 en 23 januari helemaal niet gedalen is met mijn key. Gelukkig voor mij natuurlijk. Tussen 23-27 ook niet. Zou natuurlijk gebruik kunnen maken van meerdere pasjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiller
Haha ik dacht bingo, gaat net een leaf taxi aan de paal in de Orteliusstraat hangen en sloot hem precies aan toen ik langs reed. Ik brutaal eropaf en vroeg welke pas hij gebruikte maar was een vriendelijke dude die z'n anwb, maingau en Telekom pas liet ziet.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Spiller schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 18:00:
Haha ik dacht bingo, gaat net een leaf taxi aan de paal in de Orteliusstraat hangen en sloot hem precies aan toen ik langs reed. Ik brutaal eropaf en vroeg welke pas hij gebruikte maar was een vriendelijke dude die z'n anwb, maingau en Telekom pas liet ziet.
Haha ja dat maakt het zo lastig. Bovendien ga ik er wel vanuit dat deze persoon meerdere laadpassen(/keys) heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:11
Telekom is wel erg snel! :D. 19 min geladen en naar huis gereden. Thuis aangekomen de app geopend en ze waren van mijn gratis minuten af gegaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:47
Wackmack schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:12:
Zijn er al mensen die de https://www.snelautoladen...num-smart-charger-type-2/ gebruiken voor de Kia Niro? Dit zou mijn keuze worden. Thuis heb ik 3x25 qua aansluiting.

Zie eigenlijk geen alternatieven op het internet die een dezelfde soort lader aanbieden.

https://www.enexis.nl/con...20de%20kosten%20weten_3_3
alternatief https://www.ratio.nl/nl/c...7300/groups/g+c+a+nr+view

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
@CyBeRSPiN @AndRo555 Ik heb die van mij op 30ct staan, geen probleem. Ik moet naast de elektrakosten ook de aanschaf van de laadunit nog terugverdienen :D.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-05 16:14

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
giancarlo_f schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:40:
[...]

Zojuist aangemeld... enig idee of er ook een fysieke laadpas besteld kan worden? Heb het niet kunnen vinden.
Nee dat kan niet. Die hebben ze simpelweg niet. (Anders had er een labeltje 'pas' bij gestaan. ;))

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Standeman schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:53:
[...]

Die ken ik. Ik vroeg me alleen af of het nog zin heeft om bijvoorbeeld een plugsurfing key te bestellen ;) op laadpastop10 staat niet aangegeven in hoeverre de verschillende kaarten overlappende laadpunten hebben.

Als kaart A op E.ON en Innogy laders werkt en kaart B op EnBW en Smatrics heeft het zin ze beiden te regelen. Doet kaart A ze alle vier, heb ik B niet nodig.
Dit probleem wordt binnenkort opgelost met een soort van Wizard. Niet specifiek per kaart maar in eerste instantie tot je NL behoefte + een aantal landen.

Tot dan zul je handmatig de laadpunt-kaarten moeten checken die ze zelf beschikbaar stellen. Op Innogy snelladers werkt vaak geen enkele kaart maar moet je met een hork van een app (eCharge) laden.

Het doet geen pijn om een paar kaartjes extra te bestellen. Zoveel ruimte kost dat niet in je dashboardkastje. :>

Antwoord op je vraag: Als geld je niet interesseert is TNM voldoende.
WolfsRain schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:09:
[...]

Nee, ik moet alles zelf betalen. En de rekening van deze maand komt nog(tot de blokkering dan) , in de app kan ik dus ook niet terug zien wat er deze maand al geladen is.

Uiteraard is het mijn fout dat ik mijn key kwijtraak en dit niet eerder opmerk(buiten het feit om dat die geen die er dan gebruik van maakt natuurlijk nog wel een dief is) . Maar het is inderdaad vervelend dat je de sessies pas na een maand +- terug ziet.

@CyBeRSPiN Ik had de key van TNM ook alleen voor vakanties. Als het mijn ecotap pas was geweest, was het mij de volgende dag al opgevallen.
Als we allemaal 5 euro lappen om jou over dit probleem heen te helpen dan ben je er ook. Betaalverzoekje in dit topic plakken maybe? Of waarderen de moderators dat niet?

[ Voor 32% gewijzigd door Hachy op 19-02-2019 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:00

knakworst

Get more sats!

Khayma schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:21:
Telekom is wel erg snel! :D. 19 min geladen en naar huis gereden. Thuis aangekomen de app geopend en ze waren van mijn gratis minuten af gegaan!
Dit was bij Allego zeker? Mijn ecotap laadbeurten staan er na drie weken nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
knakworst schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:28:
[...]

Dit was bij Allego zeker? Mijn ecotap laadbeurten staan er na drie weken nog niet.
Yes. Allego snellader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
Hachy schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:11:
[...]

Dit probleem wordt binnenkort opgelost met een soort van Wizard. Niet specifiek per kaart maar in eerste instantie tot je NL behoefte + een aantal landen.

Tot dan zul je handmatig de laadpunt-kaarten moeten checken die ze zelf beschikbaar stellen. Op Innogy snelladers werkt vaak geen enkele kaart maar moet je met een hork van een app (eCharge) laden.

Het doet geen pijn om een paar kaartjes extra te bestellen. Zoveel ruimte kost dat niet in je dashboardkastje. :>

Antwoord op je vraag: Als geld je niet interesseert is TNM voldoende.

[...]

Als we allemaal 5 euro lappen om jou over dit probleem heen te helpen dan ben je er ook. Betaalverzoekje in dit topic plakken maybe? Of waarderen de moderators dat niet?
Denk niet dat moderatoren dat zo leuk vinden. Maar ik waardeer het gebaar _/-\o_ .

Ik hoop natuurlijk dat dit via de politie opgelost gaat worden, maar heb er een hard hoofd in. Eigenlijk had ik wel verwacht dat er wat "metagegevens" meegestuurd zouden worden per laadsessie, maar dat is volgens TNM niet het geval. Dan had de politie in ieder geval binnen een dag voor zijn of haar deur kunnen staan. Ik ben verder niet goed genoeg thuis in de wet om er dan achter te komen of ik uberhaupt kans heb om mijn geld terug te eisen. Zal wel richting de 200-250 euro gaan als die persoon deze maand ook nog flink heeft geladen(tot eergisteren dan) :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 17:11

greatgonzo

schit-te-rend!

Binnenkort ga naar via Duitsland naar Oostenrijk met de Ioniq. Ik heb al een NewMotion pas, zijn er nog andere passen / apps aan te raden om te laden (bijv. MainGau)?
ik zou ook Aldi, kaufland en lidlpasjes halen.. kun je gratis laden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

greatgonzo schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 07:44:
[...]

ik zou ook Aldi, kaufland en lidlpasjes halen.. kun je gratis laden
Wut?! Wat is dit nou weer voor misinformatie? Je hoeft daar geen pas te hebben. Er bestaat zelfs geen Aldi Ladepas ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door nannoe op 20-02-2019 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Binnen enkele dagen al de e-Niro ophalen. Dat is iets sneller dan gedacht. Door zakelijkte drukte nu ineens stress over het tijdig beschikken over een de pas. Ik had mij al wat ingelezen in het aanbod van laadpalen (de top 10) maar het blijft een woud van opties. Ik neig naar VandeBron wegens 100% groen. Ik rij zelf zakelijk.

Edit: Vandebron komt niet naar voren bij opties Fastned en vakantie. Dt heeft Maingau wel maar dan moet ik 100% groen loslaten.

Wat zou jullie snelle eerste keuze zijn om snel publiek te kunnen laden?

Thuis heb ik geen mogelijkheid voor een lader. Kan wel soms granny charger gebruiken. Op 100m is een 11 kW lader van ev-box. Kom op veel verschillende plekken in het land. Zal niet vaak gebruik maken van fastned. Soms buitenland maar daar hoef ik nog geen dringende keuze te maken. Er zitten meerdere Lidls bij ons in de buurt voor de bulkboodschappen. Mrs Joepie de p verblijft daar makkelijk een uur.

[ Voor 7% gewijzigd door joepie de p op 20-02-2019 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
@joepie de p
Ik heb Ev company die is goed en had hem snel binnen de app overzicht ziet er ook goed uit.
Daarna heb ik MainGau voor laden bij Fastned. En voor noodgevallen heb ik een new motion pas alleen duurder dan ev company pas.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01:09
In Duitsland is de Maingau (25 ct/kWh) en de Telekom pas aan te bevelen. In Oostenrijk kun je het best de Smatrics snelladers vermijden. Die zijn echt rete-duur en niet compatibel met Maingau.
Ik heb in Oostenrijk bij o.a. de has.to.be snelladers geladen, met de Maingau pas. Toen was het oude tarief nog geldig. Nu is het 40 ct/kWh in Oostenrijk. Misschien biedt de Telekom pas hier nog uitkomst?

Edit: Maar als de prijs je niet interesseert is de TNM-pas voldoende

[ Voor 5% gewijzigd door pmiddeld op 20-02-2019 09:56 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55212

Ik heb zakelijk en privé een NewMotion pas en rijd heel Nederland door met mijn Ampera-e. Ik gebruik dus vaak de openbare laadpalen. Die van Ev-box doen het de helft van de tijd gewoon niet. Na lang knipperen gaat de ring over naar rood. Een andere paal proberen lost het niet, ook het laten resetten van de palen door de helpdesk werkt niet.

Zijn er meer mensen met soortgelijke ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Fioravanti

Fioravantastisch!

Tassadar32 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:02:
@CyBeRSPiN @AndRo555 Ik heb die van mij op 30ct staan, geen probleem. Ik moet naast de elektrakosten ook de aanschaf van de laadunit nog terugverdienen :D.
Haha, nice. Die moet ik in gedachten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Anoniem: 55212 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:56:
Thuis niet, maar op mijn werk (ook EV-box) krijg ik regelmatig een rode cirkel. Stekker eruit en opnieuw in en pas opnieuw aanbieden werkt altijd prima.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:28
Fioravanti schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:42:
[...]

Haha, nice. Die moet ik in gedachten houden.
Was ik ook wel van plan. Paal op 30 a 35cent per kWh zetten tot de paal is afgeschreven. Ik schat zo'n 14 a 15MWh te gebruiken per jaar voor de EV. Met 5 cent/kWh marge is de volledige paal dan betaald na 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

AndRo555 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:17:
[...]

Ik schat zo'n 14 a 15MWh te gebruiken per jaar voor de EV.
Wow ok, dat zijn of serieus veel km's per jaar (75.000?) of een hele onzuinige EV? En dan alles thuis laden ipv deels onderweg?

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-02-2019 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Wat ik mij afvraag. Ik heb thuis 1x25a aansluiting. Als ik een 3 fase lader neem, kan ik deze dan aansluiten op de 1x25a aansluiting? Ik twijfel of ik mijn aansluiting moet verzwaren of niet. Heb geen grote stroomverbruikers thuis (geen inductie, geen droger etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1987
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-04 18:44
ik ben bezig een route te plannen naar ZW Frankrijk (Meschers-sur-Gironde). Nu heb ik al best wel wat gelezen over laden in Frankrijk waaronder dat er alleen 50kwh laders staan. Nu zat ik nogmaals even alle laders te bekijken op de onderweg en zie opeens 3 x 350kwh laders op https://abetterrouteplanner.com/ .
1 net voor Chartres: Aire de Chartres Gasville [Ionity]
1 net voor Tours: Aire Service de Tours La Longue Vue A10 (Dir South) [Ionity]
1 net voorbij Tours: Aire Service de Fontaine Colette (Dir North) [Ionity]

eergisteren heb ik ook nog gekeken en ik ben toch niet gek, die waren toen nog 50 Kwh ?? Ik zie dat de aanbieder Ionity is. Weet iemand of zij druk bezig zijn Frankrijk te verbeteren ? Ga ze zelf ook wel een mail sturen. Dit is namelijk het verschil voor ons tussen een overnachting onder Parijs, of in 1 keer doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Pas op met Ionity, niet al hun palen zijn ook effectief vol vermogen. De meeste zijn gelimiteerd op 200A (dus ~80kW) door de laadkabel.
Duitsland en Scandinavia zijn allemaal zo gelimiteerd. (wel zijn er upgrades gepland)
België (Bierset), Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk doen wel de volle 175/350kW.
CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:42:
[...]

Wow ok, dat zijn of serieus veel km's per jaar (75.000?) of een hele onzuinige EV? En dan alles thuis laden ipv deels onderweg?
55k per jaar in een etron, waarvan het grootste deel thuis en gerekend met 30kWh/100km, wat ik wel zo realistisch vind bij een "standaard" rijstijl. Daarmee bedoel ik gewoon de 120/130 op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 09:12
Khayma schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:47:
Wat ik mij afvraag. Ik heb thuis 1x25a aansluiting. Als ik een 3 fase lader neem, kan ik deze dan aansluiten op de 1x25a aansluiting? Ik twijfel of ik mijn aansluiting moet verzwaren of niet. Heb geen grote stroomverbruikers thuis (geen inductie, geen droger etc).
Nope, een 1x25A aansluiting is een 1-fase aansluiting, daar kan alleen een 1-fase oplader aan. Andersom zou wel kunnen, als je een 3 fase-aansluiting hebt zou je op 1 vd 3 fases een 1-fase oplader kunnen zetten. Al zouden de meesten er een 3-fase oplader aanhangen. Beetje te kort door de bocht, zie hieronder. Aansluiten kan wel maar dan laad je inderdaad maar op 1-fase (met bijbehorende snelheid).

[ Voor 9% gewijzigd door Dooxed op 20-02-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Dooxed schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:26:
[...]

Nope, een 1x25A aansluiting is een 1-fase aansluiting, daar kan alleen een 1-fase oplader aan. Andersom zou wel kunnen, als je een 3 fase-aansluiting hebt zou je op 1 vd 3 fases een 1-fase oplader kunnen zetten. Al zouden de meesten er een 3-fase oplader aanhangen.
Een 3 fasige EVbox kan je gewoon op een enkelfasige aansluiting zetten. Ik vermoed dat dat bij andere palen ook wel het geval is. Uiteraard laad je maar aan de snelheid van 1 fase, 3.7 tot 7.4kW afhankelijk van de stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1987
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-04 18:44
Ben1987 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:20:
ik ben bezig een route te plannen naar ZW Frankrijk (Meschers-sur-Gironde). Nu heb ik al best wel wat gelezen over laden in Frankrijk waaronder dat er alleen 50kwh laders staan. Nu zat ik nogmaals even alle laders te bekijken op de onderweg en zie opeens 3 x 350kwh laders op https://abetterrouteplanner.com/ .
1 net voor Chartres: Aire de Chartres Gasville [Ionity]
1 net voor Tours: Aire Service de Tours La Longue Vue A10 (Dir South) [Ionity]
1 net voorbij Tours: Aire Service de Fontaine Colette (Dir North) [Ionity]

eergisteren heb ik ook nog gekeken en ik ben toch niet gek, die waren toen nog 50 Kwh ?? Ik zie dat de aanbieder Ionity is. Weet iemand of zij druk bezig zijn Frankrijk te verbeteren ? Ga ze zelf ook wel een mail sturen. Dit is namelijk het verschil voor ons tussen een overnachting onder Parijs, of in 1 keer doorrijden.
ter aanvulling, nogal simpel te vinden dus 8)7 : https://ionity.eu/en/where-and-how.html
bij Reims zijn ze ook bezig. Zou dus ideaal zijn, maar denk ook wel druk in het hoogseizoen. Gelukkig gaan wij buiten het hoogseizoen en op zaterdag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kan idd prima zoals @AndRo555 ook al zegt.
Ik heb het ook zo aangevraagd om op de toekomst voorbereid te zijn (toen ik nog in de veronderstelling was dat ik 1x40A thuis had, maar 3x25A bleek te hebben :F)
Verzwaren van 1x25A naar 1x35A (of 40A) is heel erg simpel uit te voeren voor de netbeheerder (kwestie van 1 verzegelde zekering vervangen), dat zou ik wel doen want dan kun je meer laden dan nu. Een wasmachine trekt ook al snel 10A voor een uur, een vaatwasser ook. En een strijkijzer (heel kort), stofzuiger, oven. Allemaal dingen die je maar kort gebruikt en vaak niet tegelijkertijd (daarom red jij je nu prima met 25A).

Zou dus altijd een 3-fase paal nemen als je van plan bent om langer in je woning te blijven wonen dan je huidige 1-fase auto te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:48
Ik heb dit topic ook doorgespit en ben nu op zoek naar een laadpaal. Deze wil ik graag zo snel mogelijk bestellen, aangezien dit dan door de boekhouder meegenomen kan worden in de MIA aanvraag van de auto (Smart forfour ED met 22kW 3-fasen laden).

Oorspronkelijk was ik behoorlijk onder de indruk van de Webasto Pure of anders de nieuwe webasto live. Deze hebben echter behoorlijke levertijden (geen probleem opzich, de auto komt pas in mei).

Na even verder zoeken kwam ik op de New Motion Home Fast, of de EV-box Homeline, of de ICU Eve Mini. Alle drie ondersteunen ze 3-fasen opladen (een voorwaarde), sommige op 11kW, anderen op 22kW. Ik ben er ondertussen wel achter dat thuis 22kW laden geen optie is (kost €60 per maand extra om de aansluiting te laten verzwaren van 3x25 naar 3x40). Maar ik vroeg mij af of een lader niet gewoon tussen de 11kW en 22kW in kan gaan zitten?
En waarom moet je bij alle laadstations een abonnement afsluiten?

En hoe weet het laadstation dat het zoveel stroom mag afnemen als bijvoorbeeld de vaatwasser en wasmachine en droger al aan zijn?

Ik laad gewoon thuis (geen openbare toegang) en hoef de stroom vooralsnog ook niet te verrekenen met de werkgever of iemand anders. Wat is de manier om het snelst en stabielst te laden, zonder overbodige abonnementen?

En moet er nog een speciale DC-zekering tussen? Ik wil eigenlijk de laadpaal gewoon aansluiten op een bestaand krachtstoom punt (3 x 400V).

[ Voor 4% gewijzigd door gabn88 op 20-02-2019 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-05 10:35
gabn88 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:28:
Ik heb dit topic ook doorgespit en ben nu op zoek naar een laadpaal. Deze wil ik graag zo snel mogelijk bestellen, aangezien dit dan door de boekhouder meegenomen kan worden in de MIA aanvraag van de auto (Smart forfour ED met 22kW 3-fasen laden).

Oorspronkelijk was ik behoorlijk onder de indruk van de Webasto Pure of anders de nieuwe webasto live. Deze hebben echter behoorlijke levertijden (geen probleem opzich, de auto komt pas in mei).

Na even verder zoeken kwam ik op de New Motion Home Fast, of de EV-box Homeline, of de ICU Eve Mini. Alle drie ondersteunen ze 3-fasen opladen (een voorwaarde), sommige op 11kW, anderen op 22kW. Ik ben er ondertussen wel achter dat thuis 22kW laden geen optie is (kost €60 per maand extra om de aansluiting te laten verzwaren van 3x25 naar 3x40). Maar ik vroeg mij af of een lader niet gewoon tussen de 11kW en 22kW in kan gaan zitten?

En hoe weet het laadstation dat het zoveel stroom mag afnemen als bijvoorbeeld de vaatwasser en wasmachine en droger al aan zijn?

Ik laad gewoon thuis (geen openbare toegang) en hoef de stroom vooralsnog ook niet te verrekenen met de werkgever of iemand anders. Wat is de manier om het snelst en stabielst te laden, zonder overbodige abonnementen?

En moet er nog een speciale DC-zekering tussen? Ik wil eigenlijk de laadpaal gewoon aansluiten op een bestaand krachtstoom punt (3 x 400V).
Het simpelste is dan om een 3 fasen 16A - 11 kW paal neer te zetten die het altijd doet (dus geen autorisatie vraagt).
Wil je meer vermogen (tot max 25 A, ivm de huisaansluiting) dan zul je een load balancing module moeten nemen. Dat kost extra: Abonnement bij TNM, eenmalig bedrag bij ICU. Load balancer kijkt naar wat er beschikbaar is aan ampere's en wat het maximum is. In jouw geval wordt dit dus max 25A mits de auto dat ook aan kan. Je moet je afvragen of je de loadbalancing kosten het verschil in vermogen en dus snellere laadtijd waard vindt.

dc aardlek wordt aanbevolen of is verplicht volgens de laatste NEN. De ICU heeft dat al ingebouwd, TNM en EV-Box volgens mij niet (check hiervoor de documentatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Zou in jouw geval toch naar 3x25 gaan, kost niks extra (afgezien van omzetten) maar geeft wel veel ruimte om EV en de rest te servicen, tot en met eventueel los van gas all electric verwarmen. Punt van aandacht voor de toekomst is hoe eventuele zonnepanelen hierin te integreren als saldering wordt afgeschaft.
Dan is het van groot belang om je panelen aan te sluiten op de fase(n) die meeste stroom verbruiken op tijdstippen dat de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:05:
[...]

Verzwaren van 1x25A naar 1x35A (of 40A) is heel erg simpel uit te voeren voor de netbeheerder (kwestie van 1 verzegelde zekering vervangen), dat zou ik wel doen want dan kun je meer laden dan nu.
Kan je niet beter verzwaren naar 3x25A? Dat kost toch ook (bijna) niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

pmiddeld schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 17:30:
[...]

Kan je niet beter verzwaren naar 3x25A? Dat kost toch ook (bijna) niets?
Als je een auto hebt die op 1-fase max 32A kan laden biedt 1x40A je een hogere laadsnelheid.
Maar heb je het niet nodig dan heb je met 1x25A nu 2x25A "vrij" om 1 of 2 EVs met 20-24A op te laden.
Als je naar 3 fase gaat is er ook een andere meter nodig (maar qua netbeheerderkosten maakt dat niet uit).
En je meterkast moet evt anders ingedeeld worden, de 2 extra fasen moeten ergens heen in de groepenkast en dat doet de netbeheerder volgens mij niet. Ook moet je dan een hoofdschakelaar plaatsen die de 3-fasen samen uitschakelt. Kost allemaal niet zoveel, maar is een overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 17:39:
[...]

Als je een auto hebt die op 1-fase max 32A kan laden biedt 1x40A je een hogere laadsnelheid.
Maar heb je het niet nodig dan heb je met 1x25A nu 2x25A "vrij" om 1 of 2 EVs met 20-24A op te laden.
Als je naar 3 fase gaat is er ook een andere meter nodig (maar qua netbeheerderkosten maakt dat niet uit).
En je meterkast moet evt anders ingedeeld worden, de 2 extra fasen moeten ergens heen in de groepenkast en dat doet de netbeheerder volgens mij niet. Ook moet je dan een hoofdschakelaar plaatsen die de 3-fasen samen uitschakelt. Kost allemaal niet zoveel, maar is een overweging.
en met 3 fase heb je nog optie om te kiezen voor een laadoplossing die de fasen combineert naar 1 fase met meer dan 7 KW laadcapaciteit.https://www.snelautoladen...num-smart-charger-type-2/ of https://www.ratio.nl/nl/c...7300/groups/g+c+a+nr+view

al denk ik dat een zappi op 1 fase 25 kw met load balancing in de meeste gevallen ook prima voldoet.
Als je vertrekt van nu 1x25KW heb je bij overschakelen op 3 x 25 KW zonder extra structurele kosten dus 2 x 25KW als extra capaciteit beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:48
@TRG550 Bedankt voor je reactie. Ik denk dat je gelijk hebt en 11kW het makkelijkst is. Heb nu deze LS24 besteld nadat ik telefonisch nagevraagd had of er een dc aardlek inbegrepen was (dat was wel zo). Zal vast goed komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

En toen werkte de vergrendeling niet meer van de laadpaal, met de kabel er nog in.
Ecotap gebeld, die konden er helaas ook niks aan doen na wat dingen proberen op afstand.

Gelukkig ziet er niet super veel haast bij, daarom is besloten om niet de ANWB te laten komen maar voor het weekend nog een eigen monteur van hun en sturen ze de kabel op naar m'n huisadres.

Goede service, dat wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Erasmo op 20-02-2019 20:09 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm

Misschien kan de home+ lader (wallbox) van go-echarger.com een oplossing zijn (699€)
Daar kan je de max laadstroom en tussenliggende instellen via de app.
Toestel heeft een API, enkele home automation systemen ondersteunen die zelfs de openWB.
In Q2 komt de leverancier met een eigen load management systeem.

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

[...]
Die laatste begrijp ik even niet. Je koopt 'm zakelijk (de boekhouder die MIA wil inzetten?), maar gaat niet kosten voor het vervoer verrekenen? Wat, huh? Hoe bedoel je dat? Want je krijgt wel een bijtelling voor privégebruik. Zou het dus gewoon lekker doorrekenen naar de zaak.

Voor het verrekenen hoef je an zich enkel een geijkte kWh meter op een groep die je enkel voor het laden gebruikt aan te brengen.

En wat betreft passen: er zijn tientallen passen zonder abonnementskosten (ecotap of NewMotion bijvoorbeeld) waarmee je dan wel kan laden, maar er worden enkel de laadkosten bij gebruik (periodiek) afgeschreven. Wel handig als je een keer wat verder gaat dan gedacht.

• Tassadar32
bruneelm schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 21:27:
[...]

Misschien kan de home+ lader (wallbox) van go-echarger.com een oplossing zijn (699€)
Daar kan je de max laadstroom en tussenliggende instellen via de app.
Toestel heeft een API, enkele home automation systemen ondersteunen die zelfs de openWB.
In Q2 komt de leverancier met een eigen load management systeem.
Dat lijkt me een mooi apparaat! Wlan, dus geen extra kabels hoeven trekken. Ik lees de P1 poort al uit en kan dus load balancen over WiFi met instelbaar vermogen! OCPP 1.6 dus waarschijnlijk ook bruikbaar met TNM of andere backends. Mooie combo tussen hackbaar en toch kunnen verrekenen met backend _/-\o_ . Prijs van 699 is ook zeer goedkoop voor een 22kW lader mét DC detectie, voor dat geld zijn twee van deze laders nog goedkoper dan een dual-port EVE.

Edit: heb ze net gevraagd of ze plannen hebben voor een dual-port lader, maar die hebben ze helaas niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Tassadar32 op 21-02-2019 08:54 ]

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IVIaarten
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04-2021
Kwam deze foto tegen op Reddit, gezien het gemiddelde publiek hier, wellicht wel vermakelijk 8)7

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/0si7lswlovh21.jpg

origineel:
https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/at0ks2/because_using_windows_xp_for_an_ev_charger_isnt/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

Interessant fenomeen in Eindhoven Strijp-S.....verdienen aan laden :o Helaas staan de palen wel bij betaald parkeerplaatsen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LsGWHdsiBSLQVETCtpbxrCEH/thumb.jpg

"Voor elke kWh die slim geladen is krijg je als gebruiker een beloning van 5 cent per kWh, maar belangrijker nog: jouw deelname is cruciaal voor de energietransitie en de integratie van duurzame opgewekte stroom."

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Anoniem: 55212 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:56:
Ik heb zakelijk en privé een NewMotion pas en rijd heel Nederland door met mijn Ampera-e. Ik gebruik dus vaak de openbare laadpalen. Die van Ev-box doen het de helft van de tijd gewoon niet. Na lang knipperen gaat de ring over naar rood. Een andere paal proberen lost het niet, ook het laten resetten van de palen door de helpdesk werkt niet.

Ja, als je EV-box belt bij een rode ring en resetten helpt niet vraag dan eens of ze het startvermogen willen opschroeven. Vaak staan ze op 6A maar op 8, 10 of 12A werkt het vaak wél is mijn ervaring. Dat is dan niet met een Ampera-e maargoed wie weet helpt het ook voor jou.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
giancarlo_f schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:12:
Interessant fenomeen in Eindhoven Strijp-S.....verdienen aan laden :o Helaas staan de palen wel bij betaald parkeerplaatsen....

[Afbeelding]

"Voor elke kWh die slim geladen is krijg je als gebruiker een beloning van 5 cent per kWh, maar belangrijker nog: jouw deelname is cruciaal voor de energietransitie en de integratie van duurzame opgewekte stroom."
Dit kan je ook aan- en uitzetten bij slim laden apps van o.a. Renault en Jedlix waarbij je punten / credits of gewoon geld spaart voor elke kWh die je geladen hebt met die pas bij een paal Living Lab Smart Charging sticker.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Jedlix werkt alleen als je auto remote support voor aan- en uitzetten van laden heeft, zoals Tesla. Helaas levert dat bij Tesla op dat je veel meer gaat gebruiken omdat iedere 5 minuten de auto wordt gewekt (lees: hij gaat niet in slaap) om te zien of het kan. Niet optimaal. Ik vermoed dat dat het geval gaat zijn bij al die oplossingen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Oke ik weet dat bij de Renault app het in principe voor iedere laadpas ook kon. Dacht dat Jedlix het ook op je pas kon enablen.

• daemonix
  • Niet online
Je zult toch de laadcyclus moeten beïnvloeden? Dat kan alleen met de paal (geen kans!) of met de auto. Zeker niet met de laadpas.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nee hoor. Dat kan prima, ik heb dat ook bij enkele passen gedaan met de ZE Smart charge app (die onderwater van Jedlix is) De stroomsterkte wordt door de paal beinvloed als je die laadpas gebruikt. Je 'enabled' smart charging als het ware voor die pas. De paal ziet dat het juiste bitje actief is en gaat je een smart
sessie geven in plaats van een normale.

Het werkte enkel met de NL passen conform conventie NL-XXX-XXXXXXX. Met een buitenlandse pas als bijvoorbeeld Kiwhi of Maingau werkte het niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Hachy op 21-02-2019 18:43 ]

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

Zojuist dit bericht van Telekom ontvangen.
Hallo Felix,

wir haben das Telekom Ladestrom Angebot im ersten Schritt ausschließlich für private E-Mobilisten ausgelegt. Bei der Plausibilisierung der Ladedaten für die Rechnungsstellung ist uns aufgefallen, dass Dein Lademuster erheblich von dem privater E-Fahrer abweicht und vermuten die gewerbliche Nutzung.

Bitte habe Verständnis, dass wir gewerbliches Laden aktuell nicht zulassen. Wir würden daher deinen Rahmenvertrag kündigen und Ladekarte sowie App zum 22.02.2019 deaktivieren.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

fewips schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 19:26:

[...]
Na hoeveel kWh laden in welke periode?

• pmiddeld
Hachy schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 18:26:
Oke ik weet dat bij de Renault app het in principe voor iedere laadpas ook kon. Dacht dat Jedlix het ook op je pas kon enablen.
Dat kan inderdaad, hoewel dat in het begin niet met alle laadpassen lukte. Ik had bijv. problemen met de Nuon pas. Maar is nu verholpen.

• pmiddeld

[...]
Ff bellen

• fewips

fewips

Huurautospecialist

CyBeRSPiN schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 19:47:
[...]

Na hoeveel kWh laden in welke periode?
Net door de gratis minuten heen. 50 sessies bij Ionity Salzbergen gestart een maand geleden op één dag (staat een pijnlijke video van op YT) maar één rekening van 2,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Ohhh... dat ionity debakel heb je op de telekom-kaart gedaan :) slim

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:12
Zojuist een offerte binnen gekregen voor het plaatsen van een laadpaal. € 850,00 ex graafwerk. Dit betreft een afstand van ongeveer 20 a 25 meter van meterkast via kruipruimte tot aan laadstation en is inc 3 fase 16A aardlekautomaat.

Iemand enig idee of dit een redelijke prijs is? Voordat ik nog meer offertes ga opvragen :).

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-05 20:03

J8S

Wat voor een paal gaat het om?

• Tassadar32
@gebruikershaes 3 fase 16A voor €850 is sowieso niet heel duur. Nu ben ik ook benieuwd wat voor lader dat is.

• gebruikershaes
Tassadar32 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 20:34:
@gebruikershaes 3 fase 16A voor €850 is sowieso niet heel duur. Nu ben ik ook benieuwd wat voor lader dat is.
Misschien niet helemaal duidelijk, maar dit is voor het plaatsen alleen. Dus exclusief laadstation. Wat overigens een EV Box Homeline is.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-05 16:54

[...]
Poeh, dat is dan best snel. Zeker als je al die taxi's ziet met Maingau passen. Op jacht naar de passendief, schreef hier iemand dat een taxi ook een telekom pas had. Ben benieuwd of die nu snel door de mand gaan vallen.

Ik zou ze even bellen om te verklappen dat je echt prive rijd.

• Glewellyn
  • Laatst online: 28-05 07:27

Glewellyn

is er ook weer.

gebruikershaes schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 20:29:
Zojuist een offerte binnen gekregen voor het plaatsen van een laadpaal. € 850,00 ex graafwerk. Dit betreft een afstand van ongeveer 20 a 25 meter van meterkast via kruipruimte tot aan laadstation en is inc 3 fase 16A aardlekautomaat.

Iemand enig idee of dit een redelijke prijs is? Voordat ik nog meer offertes ga opvragen :).
Als daar nog een paal van €1000 bijkomt, plus 20m graafwerk. Dan doen ze alleen de aanpassing in de meterkast en het aansluiten van de paal voor €850. Vind ik niet heel goedkoop. Zitten in die prijs wel de aardlekschakelaar en de kabel inbegrepen? Die kosten ook nog zo'n €200 denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Glewellyn op 21-02-2019 21:40 ]

*zucht*

• gebruikershaes
@Glewellyn Ja daar zitten de aardlekschakelaar en kabel al bij in. Graafwerk zal ongeveer 10m zijn aangezien de helft door de kruipruimte moet. Graafwerk ben ik van plan om zelf te doen overigens. Ben dus benieuwd of ik verder moet zoeken of dat die 850 redelijk is.

• eltron
Lijkt mij dat je die 850 wel grotendeels zelf kunt verdienen. Kabel leggen in elk geval en aansluiting in principe ook, maar als je daar aarzelingen bij hebt kun je dat uiteraard laten doen (aansluiting in meterkast en/of de paal) Dat zou dan toch voor ca. 150 moeten kunnen, excl aardlekautomaat.
Kabel is overigens ook nog wel een kostenpost als je tenminste een flinke neemt met minimaal 6mm draad.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ik vind persoonlijk EV-box qua box wel erg duur. En dan ook nog closed-source. Er zijn goedkopere en betere alternatieven die opensource zijn (dus zelf backend kiezen en ook met eigen webserver e.d.)

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
gebruikershaes schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 20:29:

Hier €750 in de BTW zonder laadpaal, 30m 3 fase en utp kabel en zeker 20m graafwerkzaamheden (geen straatwerk of herstelwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijssel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:16
Afgelopen maand een Eve Twin 32A laten installeren. Kale installatie kosten geoffreerd op 780,- eind vorig jaar maar is in tweede instantie naar 1000,- Euro bijgesteld ivm o.a. drukte. Hiervoor gekregen:
- ~10 meter graafwerk, betonsokkel ingraven,
- 3fase 32Amp kabel, Ethernet kabel, P1 kabel, Mantelbuis in de grond,
- 2 x gat door fundering, nieuwe hoofdschakelaar 63Amp, 32Amp automaat, kastje in meterkast
- Aansluiten Eve Twin en testen.

Aja, én de tuin weer heel netjes herbestraat.

Met 2 man een flinke ochtend werk geweest. Dit is dus excl. de Eve Twin, sokkel en setup kosten voor loadbalancing.

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 22xPV SE+Batt, Eenmans BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
fewips schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 20:01:
[...]

Net door de gratis minuten heen. 50 sessies bij Ionity Salzbergen gestart een maand geleden op één dag (staat een pijnlijke video van op YT) maar één rekening van 2,-
Op het Duitse forum is er ook iemand getroffen door dit beleid van Telekom. Had een enkele reis woon-werk van 120 km. 1x laden per dag.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Laatst online: 30-05 18:21
Ik heb gisteren zelf de Zappi v1 laadpaal geïnstalleerd. Ik wilde eigenlijk wachten op de Zappi v2, maar het kan nog wel 2 maanden duren voordat ze leverbaar worden. Met een Brexit in het achterhoofd heb ik besloten om dan toch maar voor een v1 te gaan, was ook aanzienlijk goedkoper. De Zappi v2 is natuurlijk wel een stuk toekomst bestendiger vanwege de 3 fase mogelijkheid, maar daar heb ik nu nog niets aan met mijn Ioniq. Daarnaast heb ik een 1 x 40A aansluiting waardoor ik nu al op 32A kan laden, dat is al een behoorlijke snelheid.

Ik heb de type 2 Zappi met 5 meter kabel besteld + 1 extra CT klem. Dit koste me € 620. Daarnaast heb ik deze type B aardlekschakelaar gevonden: https://www.acculaders.nl/aardlekschakelaar-type-b-30ma.html. Een stukje goedkoper dan wat je doorgaans vind en hiermee heb ik toch mijn DC lekstroombeveiliging. Ten slotte een enkelfasige 6mm2 grondkabel gekocht waarvan de kosten zo'n 45 euro waren. Dit alles met een CAT5e STP kabel voor de CT klemmen door een mantelbuis getrokken. Op die manier zou ik in de toekomst mijn huidige kabel moeten kunnen vervangen zonder dat ik de straat weer open moet breken.

De totale kosten komen uit op 810 euro voor een laadpaal met load balancing en ik ben enigszins ook voorbereid op de toekomst omdat ik ook vanaf mijn zonnepanelen kan laden wanneer de salderingsregeling vervalt.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Zou je niet toch een 3 fase kabel trekken? Dan ben je op de toekomst voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
eltron schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:57:
Lijkt mij dat je die 850 wel grotendeels zelf kunt verdienen. Kabel leggen in elk geval en aansluiting in principe ook, maar als je daar aarzelingen bij hebt kun je dat uiteraard laten doen (aansluiting in meterkast en/of de paal) Dat zou dan toch voor ca. 150 moeten kunnen, excl aardlekautomaat.
Kabel is overigens ook nog wel een kostenpost als je tenminste een flinke neemt met minimaal 6mm draad.
Hm, ja zou kunnen met wat research, maar voel me niet comfortabel rondom elektra dus laat het liever doen.
Hachy schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 22:02:
Ik vind persoonlijk EV-box qua box wel erg duur. En dan ook nog closed-source. Er zijn goedkopere en betere alternatieven die opensource zijn (dus zelf backend kiezen en ook met eigen webserver e.d.)
Klopt EV-box heeft ook niet mijn voorkeur, maar dat is de eis van de werkgever ivm laadkosten doorberekenen. De paal lease ik mee en na 5 jaar ben ik dus eigenaar van een laadpaal die ik niet wil. Alternatief zou zijn, de stroom zelf betalen dus dat doen we maar niet :9 .
Deveon schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 22:22:
[...]

Hier €750 in de BTW zonder laadpaal, 30m 3 fase en utp kabel en zeker 20m graafwerkzaamheden (geen straatwerk of herstelwerk).
Oh ja? Inclusief of exclusief aardlekschakelaar? Want die zijn ook nog best prijzig. En waar als ik vragen mag? (mag ook via DM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
gebruikershaes schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:52:
[...]

Oh ja? Inclusief of exclusief aardlekschakelaar? Want die zijn ook nog best prijzig. En waar als ik vragen mag? (mag ook via DM)
Inclusief 3 fase aardlekschakelaar en MiD kWh meter, maar omdat ik een Tesla Wall Charger neem zit die er niet bij. Je kan hem het beste benaderen via delaadpaalshop.com. Omdat hij bij mij in de wijk woont zit er alleen geen voorrijkosten bij, maar ken hem verder niet persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Deveon schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 12:53:
[...]

Inclusief 3 fase aardlekschakelaar en MiD kWh meter, maar omdat ik een Tesla Wall Charger neem zit die er niet bij. Je kan hem het beste benaderen via delaadpaalshop.com. Omdat hij bij mij in de wijk woont zit er alleen geen voorrijkosten bij, maar ken hem verder niet persoonlijk.
Ah dat is Mike, topgozer is dat, heeft toevallig bij mij ook de boel geïnstalleerd :)
Die site doet het nu niet, maar http://www.connect-elektrotechniek.nl is ook van hem.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-02-2019 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

pmiddeld schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:15:
[...]

Op het Duitse forum is er ook iemand getroffen door dit beleid van Telekom. Had een enkele reis woon-werk van 120 km. 1x laden per dag.....
Na aangeven dat een rekening van minder dan 2,- en 40 sessies bij Ionity toch niet als zakelijk kan gelden door mij krijg ik dit terug.
vielen Dank für Deine Rückmeldung. Ich kann Deinen Unmut gut verstehen. Wir möchten mit unserer Anfrage die gewerbliche Nutzung unserer Dienstleitung ausschließen. Bitte hab deshalb Verständnis, dass wir einen Nachweis für die private Nutzung benötigen.

Vielen Dank im Voraus.

Viele Grüße
Julia von Deinem Telekom Ladestrom Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Deveon schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 12:53:
[...]

Aha, top! Dat ga ik ff doen dan. Woon wel in Groningen dus ik hoop dat die een eindje wil rijden :p.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evtje
Ik krijg net een mail van MainGau dat ik een rekening achterstand heb en dat ik het bij MainGau voor de 28e op hun rekening moet zetten. Ze geven niet aan welke factuur of bedrag. Dus moet iets overmaken maar wat......
Vorig jaar september heb ik 1 keer een factuur gekregen die ook in de app te zien is. Die heb ik toen direct over gemaakt. (65 cent was dat) . De mail van toen was het bedrag te zien en waar je het naartoe moest overmaken . Maar nu geven ze geen bedrag aan wel waar je het kan overmaken.lekker duidelijk allemaal!!

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Laatst online: 30-05 18:21
daemonix schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:09:
Zou je niet toch een 3 fase kabel trekken? Dan ben je op de toekomst voorbereid.
Wel overwogen, maar als ik op 3 fase wil laden moet ik toch de Zappi vervangen. Dat zie ik de komende jaren nog niet gebeuren. En ik kan hem vrij makkelijk vervangen omdat er een mantelbuis ligt.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

evtje schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:36:
Ik krijg net een mail van MainGau dat ik een rekening achterstand heb en dat ik het bij MainGau voor de 28e op hun rekening moet zetten. Ze geven niet aan welke factuur of bedrag. Dus moet iets overmaken maar wat......
Vorig jaar september heb ik 1 keer een factuur gekregen die ook in de app te zien is. Die heb ik toen direct over gemaakt. (65 cent was dat) . De mail van toen was het bedrag te zien en waar je het naartoe moest overmaken . Maar nu geven ze geen bedrag aan wel waar je het kan overmaken.lekker duidelijk allemaal!!
Laat ons allemaal vooral weten hoe dit afloopt zodra je meer weet, want volgens mij zitten we zowat allemaal te wachten op een rekening van Maingau voor onze vele laadsessies. Het is wel duidelijk dat hun administratie niet echt lekker loopt, zou vervelend zijn als de pioniers/early adopters nu gezeik krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

fewips schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:15:
[...]

Na aangeven dat een rekening van minder dan 2,- en 40 sessies bij Ionity toch niet als zakelijk kan gelden door mij krijg ik dit terug.

[...]
Oh heerlijk. Ze vragen bewijs voor een negatief feit. Wijs hen even op dat je niet kan bewijzen dat iets niet is gebeurd.

Het recht kent namelijk "negativa non sunt probanda, affirmanti incumbit probatio, non neganti": omkering van de bewijslast. En als ze daar niet in meegaan, moet je hen wel wijzen op redelijkheid van 40 sessies en 2 euro.

[ Voor 22% gewijzigd door nannoe op 22-02-2019 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
evtje schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:36:
Ik hetzelfde. Vorige rekening van Juli 2018 (80 eurocent) via bank overgemaakt.
In de App later mijn Rabo bankrekening kunnen toevoegen, voorheen accepteerde die dit niet als betaalmiddel.
App laat geen andere facturen zien en geen factuur via mail gehad.

Heb een mail terug gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Ik heb ze mail gestuurd met de betaling afschrift van de bank erbij . En ook aangegeven dat ik maar 1 rekening heb gehad in al die tijd . En dat ik ook meerdere keren heb geladen bij Allego en Fastned. Dus nu even wachten op antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

-knip verkeerde topic-

[ Voor 97% gewijzigd door mux op 22-02-2019 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@mux misschien reed je omhoog/omlaag? Ik merk zelf geen verschil tussen winter en zomerbanden onder de e-Niro. Beiden leveren zo’n 19 kWh/100 km verbruik op bij voornamelijk snelweg rijden.

Zuinigheid klasse E is wel heel slecht. Wist niet eens dat die banden nog verkocht worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-10-2023
Marc O. schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:57:
Heeft iemand trouwens al de nieuwe Ecotap snellader bij Agritank in Goes geprobeerd (vlakbij de McDonalds langs de A58)? Afgelopen zaterdag kon ik 'm niet aan de gang krijgen met Maingau en ook niet met Telekom.
Vandaag weer bij deze lader geweest. Wederom niet kunnen starten met Telekom, maar wel met Plugsurfing. Helaas staat de paal afgesteld op max. 20kW, dus na een korte stop bij de naastgelegen McD had ik er nog maar zo'n 11.7kWh bij. Dat kostte ca. €7,70. Damn, duur >:) Vervolgens doorgereden naar Fastned Selnisse, waar de linker lader tot 2x toe stopte tijdens het laden. Nog niet eerder meegemaakt bij Fastned. Uiteindelijk wel succesvol vol kunnen laden.

Later die dag willen laden bij de Allego snellader van Van der Valk in Middelburg, maar die weigerde dienst. Vorige week nog wel kunnen laden. Gelukkig bood Fastned Vliedberg weer uitkomst. Tot slot in Tilburg bij de Lidl (waar in eerste instantie een Cayenne de lader had geblokkeerd :( ) gratis kunnen 'volgooien'.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spiller
De Allego 350kw Hpc's in Nieuwegein langs de A27 bij Haje staan alle 4 aan! Zaten nog buiten werking stickers op en er hangt een banner met Coming Soon! maar ze werken. Weliswaar softwarematig teruggeschroefd naar 175kw maar er rijden toch nog geen Taycans rond :)
De Allego hpc's bij Vuren waarvan ik las dat ze aan stonden staan vanavond weer uit. Ook met een Comings Soon banner afgeplakt.

[ Voor 19% gewijzigd door Spiller op 22-02-2019 21:53 ]

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndRo555
Softwarmatig teruggeschroefd naar ~400V? Of hardwarematig beperkt tot 200A (~175kW aan ~800V) vanwege de kabel?
Ik vermoed het laatste... Dat is dus met max ~85kW laden.

[ Voor 10% gewijzigd door AndRo555 op 23-02-2019 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiller
De waterkoelers voor de kabels staan er bij, nog wel met plasticzakken eroverheen. Kan me niet voorstellen dat ze het voltage beperken, hoe zie je dat voor je? I-Pace heeft een nominaal voltage van 390 dus die gaat richting de 450V bij een volle lading. Lijkt mij dat ze altijd het vermogen beperken; waarom zou dat hardwarematig moeten?

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
Vandaar dat ik de ~ gebruik voor de spanningen en afhankelijken (W) met ~400V bedoel ik uiteraard het hele spanningsbereik van een 400V EV. . Afaik zijn de niet gekoelde kabels gelimiteerd tot 200A, en dus 85kW op het huidige EV aanbod.

Hardwarematig is maar de limiet van de kabel, uiteindelijk is het de controller/software die de stroom beperkt tot 200A.
Vermogen an sich kan je niet direct beperken, spanning volgt de batterijspanning en de stroom wordt geregeld, dan ligt je vermogen vast.

tl;dr de reden dat de 350kW gelimiteerd wordt tot 1xx kW is of:
- De kabel kan maar tot 200A aan en de converter limiteert de stroom. In totaal max 920V*200A = 184kW (give or take)
- De stroom is niet gelimiteerd => spanning moet gelimiteerd zijn om effectief gederate te zijn. (eg het niet laden van EV's boven de 500V)

Beiden zijn uiteraard beperkingen opgelegd door software waar de eerste een aanleg heeft in de fysieke hardware.

[ Voor 42% gewijzigd door AndRo555 op 23-02-2019 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 04-04 19:20
Als ik nu vast een laadmogelijkheid op eigen terrein wil realiseren, wat kan ik dan het beste nemen?

Hoofdaansluiting nu 1x 35A. Eventueel zou ik in de toekomst naar 3x25A willen (zelfde tariefgroep).
We zijn nu al all-electric met warmtepomp, elektrisch koken, etc.

Ik ben elektrisch handig, zou het dus graag zelf aanleggen, aansluiten. Ik kan alles zelf, ook een zelfbouwlaadpunt is dan een optie eventueel. Liefst ook met mogelijkheden om nu éénfase te laden 16A/3,7kW en later eventueel naar 3-fase over te stappen 11kW mocht de auto die ik nu nog niet heb dat vereisen.

Ik zoek een laadpunt (mag tweedehands) dat configureerbaar is om nu 1-fase te doen en later eventueel 3-fase. Ook zou het leuk zijn als er een vorm van webserver of communicatie mogelijk is om te integreren in monitoring/smart-home zaken. Ik wil liever geen backoffice met bijbehorend abonnement.
Ik zou het in de toekomst waarschijnlijk zuiver privé gebruiken en niet openbaar.

Ik zie op marktplaats bijvoorbeeld wel een fraaie EV-box businessline, maar ben bang dat dit weinig flexibel is wat ik er aan handleidingen van kan vinden. Ook lijkt het erop dat je dan vast zit aan hun backoffice en abonnement, terwijl ik gewoon het beheer hier thuis wil houden. Dus op zich leuke hardware voor de tweedehands prijs, maar misschien niet wat ik zoek.

[ Voor 6% gewijzigd door Luiaard op 23-02-2019 13:26 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ik zou eens naar een Zappi kijken, met load balancing. Werkt ook goed samen met je zonnepanelen wat straks ook van belang is als je niet meer kunt salderen. Als je nu een 3 fase versie neemt, waar je er dus voorlopig één van gebruikt, ben je iets duurder uit, maar ook klaar voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ok, ga ik doen, dank je. De Go-eCharger ziet er trouwens ook wel heel flexibel uit.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 15:16
Je kan zo'n EV-Box natuurlijk ook gebruiken als basis voor je zelfbouwlader.

socket, behuizing, relais enz kosten nieuw aardig wat. In zo'n EV box kun je ook je eigen controller bouwen en de bestaande meuk eruit halen.

Met een smartEVSE en de sensorbox kun je een eind komen. En er zit een console poort op, dus vanaf daar zou je weer eea kunnen integreren met domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Puik idee ook, er zitten inderdaad een hoop bruikbare, dure onderdelen in.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
AndRo555 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 10:33:
Softwarmatig teruggeschroefd naar ~400V? Of hardwarematig beperkt tot 200A (~175kW aan ~800V) vanwege de kabel?
Ik vermoed het laatste... Dat is dus met max ~85kW laden.
Een DC snelladers is in principe een stroombron, gemaakt om een hoeveel door te leveren. DC lader zijn gemaakt om tot een bepaalde spanning te laden (bv 50kW tot 400 of tot 500V). Die DC waarde wordt eigenlijk bepaald door je interne batterij spanning.
De +170kW laders gaan inderdaad tot 800 of 1000V.
Vandaar de foute inschatting dat een 175+ veel hogere laadsnelheden zou toelaten, immers zijn max stroom is 175000/800. En daarnaast heb je nog de beperking in het voertuig.

@AndRo555
Je hebt het bij het rechte eind zonder dat je het zelf beseft even uitleggen
Indien de 175kW lader er eentje is die tot 800V kan werken dan is die voor een 400V voertuig eigenlijk maar de helft, uw 85kW benadering. En dan nog moet je de beperking van de wagen (accu) in rekening brengen, voor een e Niro 77kW

[ Voor 17% gewijzigd door bruneelm op 23-02-2019 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1085017

Davidshadow13 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:46:
[...]

In mijn allereerste stuk geef ik ook aan dat ik die PHEV rijders van het 1e uur. Die er voor gezorgd hebben dat er zoveel openbare palen, erg dankbaar te zijn. Maar dat ik het wel een goede ontwikkeling vind dat met de opkomst van BEV's nu dat deze PHEV"s langzaam naar het buitenland verdwijnen zodat er ruimte komt bij de laadpalen voor de BEV's.

Kijk de PHEV rijders die er met passie in reden zullen nu een BEV nemen en daarmee gebruik maken van de laadpalen. De onwetende PHEV rijders, die niet pluggen en het auto zo een weekend laten staan zullen gewoon weer een 50k ICE aftikken want het maakt toch niks uit. Een win-win situatie want je krijgt meer bewuste BEV rijders aan de paal en daardoor minder asociale tafrelen en minder laadpaalklevers, en dat willen we allemaal lijkt mij.
Ik blijf zeggen dat er steeds meer PHEV rijders zijn en komen die de PHEV als tweedehands particulier overnemen om te experimenteren met EV rijden! Zet ze niet weg als een melaatse maar omarm ze want ze vormen een deel van de toekomstige EV populatie!! Je algemene platitudes helpen daar echt niet bij.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Misschien is zijn uitdrukking een beetje verwarrend overgekomen.
Natuurlijk zijn PHEV rijders welkom en gezien hun veel te kleine batterij moeten ze elk ogenblik waar het kan even wat jus tanken.
Dit gaat langs de andere kant ten koste van een BEV rijder, die enkel dezelfde paal kan gebruiken maar in dezelfde tijd meer dan het drievoudige kan en mogelijks moet tanken.
En dan kom je in een verhaal waar statistisch gezien er voldoende laadpalen zijn maar vanuit het oogpunt van wie ze uitbaat onderbenut zijn en er van uitbreiding geen sprake meer is (kosten/baten).
Idealiter splits je dan je AC laadinfrastructuur op onder fiets, PHEV, BEV, DC snelladen only echter zover zijn we nog niet gevorderd.
Pagina: 1 ... 21 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.