[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.463 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:50

Crazy D

I think we should take a look.

bruneelm schreef op zondag 24 februari 2019 @ 09:13:
Misschien is zijn uitdrukking een beetje verwarrend overgekomen.
Natuurlijk zijn PHEV rijders welkom en gezien hun veel te kleine batterij moeten ze elk ogenblik waar het kan even wat jus tanken.
Dit gaat langs de andere kant ten koste van een BEV rijder, die enkel dezelfde paal kan gebruiken maar in dezelfde tijd meer dan het drievoudige kan en mogelijks moet tanken.
En dan kom je in een verhaal waar statistisch gezien er voldoende laadpalen zijn maar vanuit het oogpunt van wie ze uitbaat onderbenut zijn en er van uitbreiding geen sprake meer is (kosten/baten).
Idealiter splits je dan je AC laadinfrastructuur op onder fiets, PHEV, BEV, DC snelladen only echter zover zijn we nog niet gevorderd.
Maar maakt het voor jouw gevoel echt uit als je bij de 3e laadpaal aankomt waar een auto staat die staat te laden, en jij moet over een uurtje toch echt de deur weer uit maar je hebt nodig wat stroom nodig? Maakt het heel veel uit of het een PHEV is of een BEV? Je kunt niet laden terwijl je dat eigenlijk wel even hard nodig hebt...

Het blijft steeds op hetzelfde neerkomen: EV laden kost meer tijd voor minder range dan benzine, het concept van laadpalen die hier en daar staan is te vergelijken met heel veel kleine tankstations waar je even snel een paar liter erbij kunt gooien. Dat is het "oude denken" zo werkt EV rijden niet, je moet gewoon op zo'n beetje elke parkeerplaats kunnen laden, en tot die tijd is het behelpen en moet je accepteren dat je soms pech hebt... Noem het het nadeel van pionieren, over 10 jaar lach je erom (en als dat het nadeel is terwijl je als voordeel lang gratis hebt kunnen rijden dankzij Maingau..... ik had het er graag voor over gehad).
Ik moest van de week zowaar even wachten met kunnen laden, omdat voor het eerst de 2 laadpalen naast mijn huis beiden bezet waren (zonder dat ik 1 van de 2 was zeg maar). Het moet niet gekker worden! 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2019 @ 01:04:
[...]

Ik blijf zeggen dat er steeds meer PHEV rijders zijn en komen die de PHEV als tweedehands particulier overnemen om te experimenteren met EV rijden!
Incorrect:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9VodMNf.png

Het aantal PHEVs in Nederland

201578.163
201698.903
201798.217
201897.702
per 31/01/201997.659

Bron

Het aantal PHEVs neemt dus al sinds eind 2016 (langzaam) af.

[ Voor 7% gewijzigd door nannoe op 24-02-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:25

CyBeRSPiN

sinds 2001

nannoe schreef op zondag 24 februari 2019 @ 10:59:
[...]

Incorrect:

[Afbeelding]

Het aantal PHEVs in Nederland

201578.163
201698.903
201798.217
201897.702
per 31/01/201997.659

Bron

Het aantal PHEVs neemt dus al sinds eind 2016 (langzaam) af.
Misschien bedoelt ie dat er meer rijders bijkomen die de overstap naar (semi-)elektrisch maken. Hoeveel ex-PHEV rijders overstappen naar EV blijkt niet uit de grafiek, maar kan me voorstellen dat dit best een substantiële groep is. Dat er netto (dus export meegerekend) niet meer PHEVs bijkomen klopt, maar wil ook niet zeggen dat er niet nog steeds nieuwe worden verkocht. Aangezien de Outlanders blijkbaar massaal geëxporteerd worden wordt dit aantal dus aangevuld met nieuwe PHEVs? Of zou de exodus van de Outlander op deze grafiek nog niet zichtbaar zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
*Zwaait* Juist het ervaring opdoen met een PHEV heeft me doen inzien dat zelfs een EV met korte range best praktisch kan zijn. Een EV met een langere range (Kona/Niro/Tesla) kan zelfs nog praktischer dan een ICE zijn. Dat ik straks minder hoef te laden én niet meer hoef te tanken maakt een EV voor mij een no-brainer.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-10 22:30
Het enige wat me tegengehouden heeft om voor een PHEV te kiezen is dat voor korte ritten, die volledig elektrisch kunnen (binnen de batterij mogelijkheden) je benzine nodig hebt om het interieur te verwarmen of te koelen. Met uitzondering van de Prius PHEV met een beperktere range die in de kosten categorie zit van de echte EV's. Misschien de Outlander ook maar die was op dat ogenblik merkelijk duurder en groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekeizer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:28
Sinds kort rijd ik af en toe langs een mister Green snellaadpunt. Deze zijn van allego en werken met de Telekom laadpas.
Nu staat er met dreigende chocolade letters op deze paal dat het laden 0,69 EUR per Kw kost.
Komt er inderdaad een toeslag bij of zit dit al versleuteld in het Telekom tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

@dekeizer Dat laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekeizer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:09

JayPe

Ondertitel

dekeizer schreef op maandag 25 februari 2019 @ 07:13:
Sinds kort rijd ik af en toe langs een mister Green snellaadpunt. Deze zijn van allego en werken met de Telekom laadpas.
Nu staat er met dreigende chocolade letters op deze paal dat het laden 0,69 EUR per Kw kost.
Komt er inderdaad een toeslag bij of zit dit al versleuteld in het Telekom tarief?
Das precies wat de nieuwbakken EV rijder soms zo doet hoofdkrabbelen.

Ik kwam het ook tegen in Duitsland vorig jaar. Een laadpaal met een tarief van enkel euros per laadbeurt. Huh? Ik ga toch geen (8?) euros aftikken voor een minimale hoeveelheid lading?
Gelukkig bleek dat het standaard tarief te zijn van de laadpaalaanbieder, maar werkte mijn Maingau pasje wel gewoon. Tegen 5 cent per minuut kon ik voor nog géén euro op gewoon die paal de auto volledig vol laden. Ergo: watkostladen: toch een beetje een gok.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mudbike00
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-01 15:57
Waar is de waydo pas te bestellen?

[ Voor 12% gewijzigd door mudbike00 op 25-02-2019 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
JayPe schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:24:
Das precies wat de nieuwbakken EV rijder soms zo doet hoofdkrabbelen.

Ik kwam het ook tegen in Duitsland vorig jaar. Een laadpaal met een tarief van enkel euros per laadbeurt. Huh? Ik ga toch geen (8?) euros aftikken voor een minimale hoeveelheid lading?
Gelukkig bleek dat het standaard tarief te zijn van de laadpaalaanbieder, maar werkte mijn Maingau pasje wel gewoon. Tegen 5 cent per minuut kon ik voor nog géén euro op gewoon die paal de auto volledig vol laden. Ergo: watkostladen: toch een beetje een gok.
Dat lijkt mij ook best irritant inderdaad. Wat is eigenlijk de variatie die je tegen komt qua tarieven? Heb je naaipalen waar je echt op leeg loopt of valt dat ook wel weer mee? :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

AndRo555 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 10:55:
Vandaar dat ik de ~ gebruik voor de spanningen en afhankelijken (W) met ~400V bedoel ik uiteraard het hele spanningsbereik van een 400V EV. . Afaik zijn de niet gekoelde kabels gelimiteerd tot 200A, en dus 85kW op het huidige EV aanbod.

Hardwarematig is maar de limiet van de kabel, uiteindelijk is het de controller/software die de stroom beperkt tot 200A.
Vermogen an sich kan je niet direct beperken, spanning volgt de batterijspanning en de stroom wordt geregeld, dan ligt je vermogen vast.

tl;dr de reden dat de 350kW gelimiteerd wordt tot 1xx kW is of:
- De kabel kan maar tot 200A aan en de converter limiteert de stroom. In totaal max 920V*200A = 184kW (give or take)
- De stroom is niet gelimiteerd => spanning moet gelimiteerd zijn om effectief gederate te zijn. (eg het niet laden van EV's boven de 500V)

Beiden zijn uiteraard beperkingen opgelegd door software waar de eerste een aanleg heeft in de fysieke hardware.
Het vermogen beperken van een snellader die richting de 100volt gaat is erg logisch. De kabel bied over het algemeen de begrenzing mbt de stroomsterkte, de 200A bij niet liquid cooled cables of de 350A bij de Phoenix Contact liquid cooled/400A bij Huber & Schoener

Nu gebruikt buiten een bus en een niet verkrijgbare Porsche geen enkele auto die 800V gebruikt. Als je bij 800v die 400A wilt leveren heb je een veel duurdere aansluiting nodig. Wat je dus wilt is dus dat je aan de AC kant het vermogen/stroomsterkte wilt beperken. Het CCS protocol (DIN SPEC 70121 of in de toekomst ISO 15118) verstuurd min-max spanning in Volt, max Current in A maar optioneel ook Max power in kW.

Waarschijnljjk stuurt die charger dan Maxvoltage 1000V (of 920V bij een ABB), maxcurrent 350A and maxpower 175kW. De auto is leidend en zal de Current demand aanpassen om de 175kW niet te overschrijden wanneer nodig.
DJSmiley schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 13:49:
Je kan zo'n EV-Box natuurlijk ook gebruiken als basis voor je zelfbouwlader.

socket, behuizing, relais enz kosten nieuw aardig wat. In zo'n EV box kun je ook je eigen controller bouwen en de bestaande meuk eruit halen.

Met een smartEVSE en de sensorbox kun je een eind komen. En er zit een console poort op, dus vanaf daar zou je weer eea kunnen integreren met domotica.
Klopt, z'n EV-box home of business Line (duurdere homelines zijn technisch gelijk) heeft amper integratie van onderdelen (waar bijvoorbeeld een EVE mini een geïntegreerde 12v voeding heeft, heeft z'n EV-box dat niet). Enkel de RFID reader zit geïntegreerd in de controller, oja en het modem zit er via een seriële verbinding op als een piggyback

[ Voor 17% gewijzigd door GoldenSample op 25-02-2019 21:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Gonadan schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:05:
[...]

Dat lijkt mij ook best irritant inderdaad. Wat is eigenlijk de variatie die je tegen komt qua tarieven? Heb je naaipalen waar je echt op leeg loopt of valt dat ook wel weer mee? :P
Naaipalen. Haha. Mooi.

Nee. Naaipassen bestaan wel. Zo kan je flink genaaid worden door TNM. Ja, ze hebben een enorm goede dekkingsgraad. En zakelijke rijders die het niet kunnen bommen wat 't kost gebruiken liefst een kaart die gewoon overal in Europa werkt natuurlijk. Maar man man man. Op gratis palen rekenen ze vaak nog gewoon 35ct/kWh. Of rekenen ze in Duitsland een minuut tarief dat ver voorbij gaat aan al het redelijke. " maar we ondersteunen die obscure laadpaalleverancier wel "

Tja. Naaipas dus. Imho. Vroeger waren ze goed bezig, wellicht. Maar TNM is een paar jaar gelden door een grote oliemaatschappij. Ging het vanaf toen downhill? Zie ook de " goede " onbereikbare klantenservice en de loadbalancing van de lolo palen die je alleen kunt instellen als je een abonnement neemt. (Terwijl loadbalancing gewoon offline geregeld wordt). verdienmodel is de onwetende of onverschillige uitkleden zolang het kan.
Nu ik het zo typ: lijkt wel erg op een tankpas van die moedermaatschappij. Ja. Werkte wel overal in Europa. Maar je betaald wel transactiekosten. Voor elke tankbeurt bij een niet shell station. En dat terwijl je met een pinpas overal in Europa zonder opslag kunt pinnen.

Nee, dan liever een andere gratis pas ( pas zonder abonnement) die het overal doet zonder al te hoge opslag. In principe werken Nederlandse passen overal in Nederland. Of het nu Vandebron is. Of Nuon. Of LMS. Of of of. Alle Nederlandse passen werken overal in Nederland.
#Rant

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dus dan neem je voor normaal gebruik dus gewoon een Nederlandse pas en kan je overal laden, ga je het buitenland in dan mag je een paar avondjes Google reserveren? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zbygniew P
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09-2024
Ik heb nu sinds een paar dagen de transformator van Ratio in gebruik (die 3X16A omzet in 1X32A als je een eenfasige auto hebt en je aansluiting niet wilt verzwaren). Ik moest er even op wachten en kon toen alleen de oude (3X16A) lader gebruiken. Een mooie gelegenheid om het rendement te meten en te vergelijken *. Helemaal eerlijk is dat natuurlijk niet: eigenlijk moet je een "gewone" 1X32A aansluiting vergelijken met een via de trafo, maar die mogelijkheid heb ik niet. Verder is meten lastig omdat het rendement bij mijn auto (een Niro) erg afhangt van de SOC. Bij laden van 70-90% meet ik een rendement van ongeveer 82%, maar over een hele range (7-100%) valt het gunstiger uit: 87%.

Resultaat is dat ik het verlies vrijwel niet kan meten. Na twee sessies (van 28-100% en 20-100%) kom ik uit op rendementen van 85 en 86%. Het verlies door de trafo is dus rond de 1% wat me erg meevalt. Ik denk niet dat je deze resultaten direct kan gebruiken voor de andere transformatornen op de markt (bijvoorbeeld die van evtun). Die gebruiken voor zover ik nu kan zien een ander soort trafo (een ringkern spaartransformator). Die van Ratio is volgens mij de enige met een gewone trafo.

(* rendement berekenen doe ik door de tellerstanden te vergelijken met de toename in procenten. Dus als er van 20-100% is geladen is er 0,8*64 = 51,2 kWh bijgeladen. Als de kWh meter stand met 60,3 kWh is toegenomen is het rendement dus 51,2/60,3*100 = 85%)

[ Voor 0% gewijzigd door Zbygniew P op 25-02-2019 22:08 . Reden: capitalisatie ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Gonadan schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:55:
Dus dan neem je voor normaal gebruik dus gewoon een Nederlandse pas en kan je overal laden, ga je het buitenland in dan mag je een paar avondjes Google reserveren? :P
Laadpastop10.nl is je Google ;-)

Een avondje Goingelectric en Chargemap checken en ik reed grateloos vanuit Italië via Frankrijk, Zwitserland en Duitsland naar huis.

Is voor mij ook een soort statement. Een TNM pas komt er gewoon niet in. Net zoals ik vroeger al weigerde langs de snelweg te tanken. En Xs4all vaarwel zei toen kpn de boel op kocht. Stemmen met je voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het verschil tussen een naaipas en een gewone is toch wel wat groter dan het verschil tussen langs de snelweg tanken of op een betere locatie? Want ik vind de verschillen bij tanken te klein om bij lange ritten principieel te gaan doen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op zondag 24 februari 2019 @ 11:12:
[...]

Misschien bedoelt ie dat er meer rijders bijkomen die de overstap naar (semi-)elektrisch maken. Hoeveel ex-PHEV rijders overstappen naar EV blijkt niet uit de grafiek, maar kan me voorstellen dat dit best een substantiële groep is. Dat er netto (dus export meegerekend) niet meer PHEVs bijkomen klopt, maar wil ook niet zeggen dat er niet nog steeds nieuwe worden verkocht. Aangezien de Outlanders blijkbaar massaal geëxporteerd worden wordt dit aantal dus aangevuld met nieuwe PHEVs? Of zou de exodus van de Outlander op deze grafiek nog niet zichtbaar zijn?
Ik bedoelde in mijn post dat steeds meer tweedehands PHEV's overgaan van lease/eigen bedrijf naar particulier! Dat vind ik een goede ontwikkeling voor het EV landschap en het aantal mensen dat daarmee kennismaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bruneelm schreef op zondag 24 februari 2019 @ 12:49:
Het enige wat me tegengehouden heeft om voor een PHEV te kiezen is dat voor korte ritten, die volledig elektrisch kunnen (binnen de batterij mogelijkheden) je benzine nodig hebt om het interieur te verwarmen of te koelen. Met uitzondering van de Prius PHEV met een beperktere range die in de kosten categorie zit van de echte EV's. Misschien de Outlander ook maar die was op dat ogenblik merkelijk duurder en groter.
Dat is wat kort door de bocht: als je bij de outlander PHEV modellen (voor andere merken weet ik dat niet) met standkachel de thermostaat voor verwarmen niet te hoog zet (max. 17-18 gr.) kan hij het echt wel met de accu af. Zeker voor korte afstanden is dat prima te doen.
Het is wel zo dat de EV-range van de drive-accu's flink minder worden hierdoor maar dat is "all-in-the-game".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Gonadan schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:32:
Het verschil tussen een naaipas en een gewone is toch wel wat groter dan het verschil tussen langs de snelweg tanken of op een betere locatie? Want ik vind de verschillen bij tanken te klein om bij lange ritten principieel te gaan doen. :P
De juiste pas scheelt 900% met de slechtste pas ( ofzoiets. Veul. @Hachy)

Tussen een flesje cola langs de A1 èn t zelfde flesje cola in de Jumbo zit óók best wat verschil ;-)

Maar inderdaad: de verschillen in brandstofkosten zijn niet zó groot. Maar waarom langs de snelweg tanken als je een range hebt van 700km? alsof je in die laatste 100km niet gewoon langs een goedkopere pomp komt rijden. Nah. Langs de snelweg tanken is voor leasesendetankpashouders #chargeer

Altijd met één dure laadpas laden is bijna 't zelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 00:52:
[...]

Dat is wat kort door de bocht: als je bij de outlander PHEV modellen (voor andere merken weet ik dat niet) met standkachel de thermostaat voor verwarmen niet te hoog zet (max. 17-18 gr.) kan hij het echt wel met de accu af. Zeker voor korte afstanden is dat prima te doen.
Het is wel zo dat de EV-range van de drive-accu's flink minder worden hierdoor maar dat is "all-in-the-game".
Tenzij je de Outlander PHEV zonder "standkachel" hebt (slachtoffer hier). De optie standkachel omhelst namelijk niet alleen de mogelijkheid om voor te verwarmen, als je die optie niet neemt heeft de auto gewoon GEEN elektrische verwarming. Niks. Nada. Dus is je keuze verkleumen of benzine stoken met een volle accu (waarbij de generator dus helemaal niks doet en er veel energie verloren gaat). De airco werkt overigens wel volledig elektrisch dus bij warm weer kan je prima kleine stukjes elektrisch rijden. Als ik dit had geweten had ik wel wat extra betaald voor de "standkachel". Ik heb de eerste twee jaar van mijn lease principieel veel in de kou gezeten omdat ik het weigerde benzine te verstoken. Daarna ben ik daarmee opgehouden, comfort is me te slecht.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:21
mudbike00 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:48:
Via Huifkar, google maar eens. Ik gebruik deze nu 3 maanden en werkt goed op allego.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mudbike00
Vaevictis_ schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 08:26:
[...]

Via Huifkar, google maar eens. Ik gebruik deze nu 3 maanden en werkt goed op allego.
Had al gegoogled op Huifkar idd. Kan alleen nog geen URL vinden om de pas daadwerkelijk aan te vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

JayPe schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 06:26:
De juiste pas scheelt 900% met de slechtste pas ( ofzoiets. Veul. @Hachy)
Da's wel iets dan een duppie per liter inderdaad. :P
Tussen een flesje cola langs de A1 èn t zelfde flesje cola in de Jumbo zit óók best wat verschil ;-)
De broodjes ook, maar dat is totaal iets anders.
Maar inderdaad: de verschillen in brandstofkosten zijn niet zó groot. Maar waarom langs de snelweg tanken als je een range hebt van 700km? alsof je in die laatste 100km niet gewoon langs een goedkopere pomp komt rijden. Nah. Langs de snelweg tanken is voor leasesendetankpashouders #chargeer

Altijd met één dure laadpas laden is bijna 't zelfde.
Ah maar wie zegt altijd? Ik tank alleen langs de snelweg als het zo uit komt, dus als hij onderweg leeg raakt en ik moet tanken om verder te komen. Dan ga ik echt niet principieel de snelweg af om wat anders te zoeken.
Voor gewone tankbeurten is het gewoon een goedkope pomp om de hoek inderdaad.
Het is meer een afweging van gemak. Zo houd ik ook gewoon rustpauze langs de snelweg en koop daar een broodje, boeien dat het wat duurder is. Dat is toch niet iets wat regelmatig gebeurt.

/offtopic

Laadpas zou ik hetzelfde doen denk ik. Voor het structurele kies je de goedkope opties, maar voor incidenteel gemak kan zo'n dure snelle paal wel eens handig zijn.
Dat is echter mijn kennis van benzine geprojecteerd op laden, 900% is nieuw voor mij en best een ander verhaal. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je hebt als EV leaserijder ook geen keus. Je krijgt 1 laadpas en daarmee moet je het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Gonadan schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 08:58:
[...]

Da's wel iets dan een duppie per liter inderdaad. :P

[...]

De broodjes ook, maar dat is totaal iets anders.

[...]

Ah maar wie zegt altijd? Ik tank alleen langs de snelweg als het zo uit komt, dus als hij onderweg leeg raakt en ik moet tanken om verder te komen. Dan ga ik echt niet principieel de snelweg af om wat anders te zoeken.
Voor gewone tankbeurten is het gewoon een goedkope pomp om de hoek inderdaad.
Het is meer een afweging van gemak. Zo houd ik ook gewoon rustpauze langs de snelweg en koop daar een broodje, boeien dat het wat duurder is. Dat is toch niet iets wat regelmatig gebeurt.

/offtopic

Laadpas zou ik hetzelfde doen denk ik. Voor het structurele kies je de goedkope opties, maar voor incidenteel gemak kan zo'n dure snelle paal wel eens handig zijn.
Dat is echter mijn kennis van benzine geprojecteerd op laden, 900% is nieuw voor mij en best een ander verhaal. :P
Ha, een snellaadpaal is voor mij met de juiste pas goedkoper dan thuis laden,... Maar het gemak wint 't vaak, dus stekker ik voornamelijk thuis ;-)

Tja. Dat hàd je niet verwacht hè?

Die enorme verschillen zijn natuurlijk de extremen. Maar toch. Een laadbeurt aan een gewone standaard paal kan zomaar een paar euro verschillen, afhankelijk van de pas die je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:21
mudbike00 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 08:57:
[...]

Had al gegoogled op Huifkar idd. Kan alleen nog geen URL vinden om de pas daadwerkelijk aan te vragen
Neem contact op met huifkar die stuurt je dan een verzendadres toe je vraagt de laadpas aan op het huifkar adres en vervolgens stuurt huifkar de pas door na betaling van de fee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:13
Vaevictis_ schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:44:
[...]

Neem contact op met huifkar die stuurt je dan een verzendadres toe je vraagt de laadpas aan op het huifkar adres en vervolgens stuurt huifkar de pas door na betaling van de fee.
Je snapt zijn vraag niet. Hij kan nergens op de site van Waydo vinden hoe je de pas daadwerkelijk aanvraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:13
mudbike00 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:48:
eeeehh hier misschien !?

https://way.do/

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-10 07:31
In de buurt van onze vakantiebestemming in Frankrijk zit een laadpaal van NewMotion. Als ik de app open zie ik staan dat laden hier gratis is. Als je op deze site kijk, zie je alle laadpalen van NewMotion in Frankrijk staan. Als je deze palen vervolgens in de app opzoekt zie je dat je bij alle palen gratis kan laden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mudbike00
Khayma schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:57:
[...]

Je snapt zijn vraag niet. Hij kan nergens op de site van Waydo vinden hoe je de pas daadwerkelijk aanvraagt.
Heb al reactie van WAYDO:
Hello Jan!

At the moment we don’t offer the charge card officially. The plan is that it will be available again within the next months but only on the german market.

Thank you for your interest!

Best regards

Your WAYDO Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:43
Gonadan schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:55:
Ja, tenzij geld geen rol speelt. Dan neem je gewoon een TNM pas en/of gebruik je Plugsurfing en kan je op weg.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
JayPe schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:10:
[...]

Ha, een snellaadpaal is voor mij met de juiste pas goedkoper dan thuis laden,... Maar het gemak wint 't vaak, dus stekker ik voornamelijk thuis ;-)

Die enorme verschillen zijn natuurlijk de extremen. Maar toch. Een laadbeurt aan een gewone standaard paal kan zomaar een paar euro verschillen, afhankelijk van de pas die je gebruikt.
Gezien jouw principes verwacht ik dan ook eigenlijk dat je alleen maar buitenshuis stekkert bij palen waar groene stroom uit komt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

pmiddeld schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:15:
[...]

Ja, tenzij geld geen rol speelt. Dan neem je gewoon een TNM pas en/of gebruik je Plugsurfing en kan je op weg.
Ik hoop dat je gelijk hebt maar vrees van niet. Moet zelf TNM gebruiken waar het kan (ook al zijn er veel goedkopere alternatieven), maar als ik kijk wat de TNM dekking in Noorwegen is.. Daar moet je zover ik nu begrijp toch wel een account bij Fortum en Grønn Kontakt hebben (was vrij simpel om aan te vragen overigens). Maar wie weet werkt de TNM pas wel gewoon daar.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-02-2019 12:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

pmiddeld schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:20:
[...]

Gezien jouw principes verwacht ik dan ook eigenlijk dat je alleen maar buitenshuis stekkert bij palen waar groene stroom uit komt :+
Altijd inconsequent is ook consequent he?

Groene stroom: Ik had 't voor ik zonnepanelen nam. Toen ik met m'n panelen over het verbruik van m'n huishouden heen ging, heb ik weer gekozen voor de goeikoopste. Want groengas levert niemand in Nederland. En stroom: Of het nu grijs is of groen: Ik maak 't zelf.

Inmiddels trek ik thuis met m'n EV weer zoveel meer stroom dat ik weer naar groen ben overgestapt: Alle stroom die mijn panelen niet opwekken, maar ik wèl verbruik is dan óók groen.

FastNed: https://support.fastned.n...ie-stroom-ook-echt-groen-
Allego doet ook wel iets van groenigheid, maar die website is niet zo duidelijk. Ik vind wel artikelen dat ze het met vandebron doen..

Op 't werk trek ik waarschijnlijk gitzwartekolenstroom uit de muur. Invloed op de kleur stroom = 0.

En qua consequent zijn: De laadpasaanbieder kan natuurlijk ook groen, grijs of gitzwart zijn. Ik ben daarin lekker inconsequent. Voorzover ze geen doodvermoorde* konijntjes op de laadpas afdrukken vind ik het wel best. Oja, de letters N M en T in een bepaalde onwillekeurige volgorde, daar krijg ik ook jeuk van.

Leesvoer:
http://goedkoperrijden.bl...tis-dat-bestaat-niet.html

*doodvermoorde : al 137 hits op Google. Wie verzint dat soort woorden?

[ Voor 3% gewijzigd door JayPe op 26-02-2019 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
evtje schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:36:
Ik krijg net een mail van MainGau dat ik een rekening achterstand heb en dat ik het bij MainGau voor de 28e op hun rekening moet zetten. Ze geven niet aan welke factuur of bedrag. Dus moet iets overmaken maar wat......
Vorig jaar september heb ik 1 keer een factuur gekregen die ook in de app te zien is. Die heb ik toen direct over gemaakt. (65 cent was dat) . De mail van toen was het bedrag te zien en waar je het naartoe moest overmaken . Maar nu geven ze geen bedrag aan wel waar je het kan overmaken.lekker duidelijk allemaal!!
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:08:
[...]

Ik hetzelfde. Vorige rekening van Juli 2018 (80 eurocent) via bank overgemaakt.
In de App later mijn Rabo bankrekening kunnen toevoegen, voorheen accepteerde die dit niet als betaalmiddel.
App laat geen andere facturen zien en geen factuur via mail gehad.

Heb een mail terug gestuurd.
Vandaag een mail teruggehad. Blijkbaar onterecht een mail gehad dat ik een achterstand in betaling had bij MainGau Einfachstromladen.

P.S. ik heb nog wel geladen enkele malen met de laadpas bij Allego (kan ik niet terugvinden in de App) en Fastned na juli 2018, maar blijkbaar hebben zij ook nog niets kunnen vinden :9
Vielen Dank für Nachricht vom 22.02.2019.
Wir haben Ihr Autostromkonto geprüft, Sie haben aktuell keinen offenen Posten.
Bitte sehen Sie die Zahlungserinnerung als gegenstandslos an. Vielen Dank.

[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 26-02-2019 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Z___Z schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:05:
Je hebt als EV leaserijder ook geen keus. Je krijgt 1 laadpas en daarmee moet je het doen.
Voor de stroom die je baas betaalt inderdaad, maar ik vermoed dat hij niet je route naar Italië betaalt? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Gonadan schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 14:59:
[...]

Voor de stroom die je baas betaalt inderdaad, maar ik vermoed dat hij niet je route naar Italië betaalt? :P
Bij een leaseauto in IT-land is een tankpas/laadpas voor gebruik in Europa (ook privé) wel redelijk standaard volgens mij, maar misschien heb ik een vertekend beeld van de werkelijkheid ;)

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-02-2019 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Z___Z schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:05:
Bij mijn werkgever mag ik additionele passen aanvragen als dat voordeliger is en ik rij lease.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 14:59:
[...]

Bij ons wel, maar ons werkgebied is dan ook noord-west Europa. Voor brandstof hadden we dus ook DKV. Wat niet betaald wordt is tol op privé ritjes. Dus Frankrijk en Italië moet je de tol zelf betalen.

Maar als je baas een TNM pas geeft, kan je die dus ook in het buitenland gebruiken. Kans is groot dat dit niet opvalt op de administratie afdeling. Zeker als je bij een grote werkgever zit en EVs nog niet zo gebruikelijk zijn.
Tassadar32 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:10:
[...]

Bij mijn werkgever mag ik additionele passen aanvragen als dat voordeliger is en ik rij lease.
Voor de meeste werkgevers zal de administrative last niet de moeite zijn om meer dan 1 pas te verweken. Je werkt zeker bij een kleine werkgever?

[ Voor 21% gewijzigd door Z___Z op 26-02-2019 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:08
Z___Z schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:10:
[...]
Voor de meeste werkgevers zal de administrative last niet de moeite zijn om meer dan 1 pas te verweken. Je werkt zeker bij een kleine werkgever?
Volgens mij krijgen de meeste werkgevers gewoon een maandelijkse factuur van de leasemaatschappij. Klaar.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
kdeboois schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:51:
[...]

Volgens mij krijgen de meeste werkgevers gewoon een maandelijkse factuur van de leasemaatschappij. Klaar.
Ja van de ene laadpas/tankpas die je dus krijgt van je werkgever, vandaar ook mijn opmerking over TNM in het buitenland gebruiken. Extra passen zoals @Tassadar32 aangeeft dat hij mag aanvragen, zal iemand administratie voor moeten doen. Denk niet dat de lease maatschappij dat gratis doet, en als de administratie van je werkgever dat doet kost het de werkgever indirect ook geld (tijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
[...]

Klopt! Bovendien is elektrisch rijden nog wat zeldzaam (ik ben de pionier) dus vinden ze heel veel goed. Er is ook een harde limiet voor mijn brandstofverbruik dus wel zo fair dat ik zelf er aan mag werken om de kosten dan laag te houden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:15
Vaevictis_ schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:44:
[...]

Sidenote, de man van Huifkar verviervoudigde vrolijk de fee toen ik het had over een laadpas, "want jij gaat er veel geld mee besparen". Toen heb ik het maar via een andere route gedaan, vond het onbehoorlijk gedrag.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 14:47:
[...]

[...]

Vandaag een mail teruggehad. Blijkbaar onterecht een mail gehad dat ik een achterstand in betaling had bij MainGau Einfachstromladen.

P.S. ik heb nog wel geladen enkele malen met de laadpas bij Allego (kan ik niet terugvinden in de App) en Fastned na juli 2018, maar blijkbaar hebben zij ook nog niets kunnen vinden :9

[...]
Ik blijf me daar ook over verwonderen. Nog geen enkele fastned bij de transacties. Ze hebben kennelijk wel nieuwe transacties verwerkt, er stonden vandaag ineens 5 transactie van vorige jaar bij Allego bij, oudste was van begin oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Telekom stopt met roaming met E.On. Ze moesten teveel aan E.On betalen....
De Duitsers vonden E.On toch al belachelijk duur en onbetrouwbaar dus niemand vind het erg.

https://emobly.com/de/new...beendet-roaming-mit-e-on/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bij ons wel, maar ons werkgebied is dan ook noord-west Europa. Voor brandstof hadden we dus ook DKV. Wat niet betaald wordt is tol op privé ritjes. Dus Frankrijk en Italië moet je de tol zelf betalen.
Bij bedrijven die zuiver in Nederland opereren is dat vaak anders inderdaad.
Maar als je baas een TNM pas geeft, kan je die dus ook in het buitenland gebruiken. Kans is groot dat dit niet opvalt op de administratie afdeling. Zeker als je bij een grote werkgever zit en EVs nog niet zo gebruikelijk zijn.
Dat is nu niet echt de manier waarop ik zou willen bezuinigen. ;)
JayPe schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:10:

Jawel, want ik sprak bewust over een dure. :+
Mja, ben dan toch benieuwd naar de praktijk. Een tank benzine kost mij zo richting de €100, dan maakt een paar euro ook niet meer uit. In ieder geval niet genoeg om voor om te rijden. :P

[ Voor 34% gewijzigd door Gonadan op 26-02-2019 23:21 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jerh schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:32:
[...]

Ik blijf me daar ook over verwonderen. Nog geen enkele fastned bij de transacties. Ze hebben kennelijk wel nieuwe transacties verwerkt, er stonden vandaag ineens 5 transactie van vorige jaar bij Allego bij, oudste was van begin oktober.
MainGau is blijkbaar met een inhaalslag bezig: ik zag vandaag ook ineens de laadsessies bij Allego vanaf oktober t/m januari in de app staan. Van de FastNed sessies inderdaad nog geen spoor te bekennen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 01:09:
[...]

MainGau is blijkbaar met een inhaalslag bezig: ik zag vandaag ook ineens de laadsessies bij Allego vanaf oktober t/m januari in de app staan. Van de FastNed sessies inderdaad nog geen spoor te bekennen....
Dito. Dikke 3,35 euro in totaal over drie sessies.

Oktober. November. Januari.
Enkel Allego sessies. Geen FastNed.

Als de transactie details ( nummer boven elke sessie) iets zegt over de mate van gebruik, dan is het tussen augustus en oktober ineens erg druk geworden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
JayPe schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 06:29:
[...]

Dito. Dikke 3,35 euro in totaal over drie sessies.

Oktober. November. Januari.
Enkel Allego sessies. Geen FastNed.

Als de transactie details ( nummer boven elke sessie) iets zegt over de mate van gebruik, dan is het tussen augustus en oktober ineens erg druk geworden ;-)
en na 1 februari is het weer een stuk rustiger geworden gok ik en lopen ze de achterstanden in.,.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Gonadan schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 23:19:
[...]

Bij bedrijven die zuiver in Nederland opereren is dat vaak anders inderdaad.

[...]

Dat is nu niet echt de manier waarop ik zou willen bezuinigen. ;)

[...]

Jawel, want ik sprak bewust over een dure. :+

[...]

Mja, ben dan toch benieuwd naar de praktijk. Een tank benzine kost mij zo richting de €100, dan maakt een paar euro ook niet meer uit. In ieder geval niet genoeg om voor om te rijden. :P
Maar voor honderd euro voor één tank rijdt je wel veel verder met die ene tank dan met één accu lading.

Duurste sessie van mijn post hier net boven: 1,65 euro. Voor net géén 15 kWh. Hàd ook net geen tientje kunnen zijn. Tegen 65ct/kWh is dat toch 9,75. Scheelt maar een paar euro (8) maar op 't zelfde aantal kilometers die jij met één tank aflegt,. 15kWh. Daar kom ik ruim 100km mee verder. Dus zeg jij rijdt er 900 op één tank,.. Toch 72 euro verschil. Op de zelfde afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

JayPe schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 06:35:
Maar voor honderd euro voor één tank rijdt je wel veel verder met die ene tank dan met één accu lading.

Duurste sessie van mijn post hier net boven: 1,65 euro. Voor net géén 15 kWh. Hàd ook net geen tientje kunnen zijn. Tegen 65ct/kWh is dat toch 9,75. Scheelt maar een paar euro (8) maar op 't zelfde aantal kilometers die jij met één tank aflegt,. 15kWh. Daar kom ik ruim 100km mee verder. Dus zeg jij rijdt er 900 op één tank,.. Toch 72 euro verschil. Op de zelfde afstand.
900 per tank, dat zou mooi zijn. Helaas heb ik veel onzuinige routes, rij ik vlot en zuipt m'n auto. Kom dus meestal niet verder dan ruim 600. :F

Jouw berekening moest ik even naar kijken maar het gaat feitelijk om het procentuele verschil en hoe groot de kans is dat je zo'n naaipaal tegen komt.
Jouw dure variant is bijna 500% extra kosten, mijn dure variant is meestal nog geen 5% extra en in extreme gevallen 10%. Dat is nogal een verschil.
Daarbij ben ik dus wel benieuwd hoe vaak je tegen dergelijke monster tarieven aan loopt. Als je rustig kunt kiezen natuurlijk nooit, maar wanneer wel?
Vakanties of tripjes? Zakelijk bezoek op een rottige locatie? Of kan je er bij een dagje winkelen al tegenaan lopen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
Ik heb een EV-Box gekocht op marktplaats een Businessline maar dan met drukknop om te starten en stoppen, geen pasje nodig - en ook geen backoffice denk ik dan, alleen maar fijn.

Het is een 22kW-versie, dat wil zeggen gebouwd voor maximaal 3-fasen op 32A, maar ik neem aan dat je daar ook alle lagere laadsnelheden mee kan doen? D.w.z. de box communiceert sowieso volgens de geldende normen met de auto over de manier van laden: auto zegt bijvoorbeeld ik kan 1-fase 3,7kW dan geeft de box hem dat, enzovoorts.

Aan de aanvoerzijde, kan ik de EV-box ook enkelfasig aansluiten (mijn huis heeft nu nog gewoon een enkelfase aansluiting) en snapt hij dat dan ook? Er is verder niks in te stellen dus op welke manier weet de box met welk amperage hij van doen heeft, of mag pakken?

Let wel, ik heb nog geen EV om te testen. Ik heb de box net eventjes kort aangesloten op het net en hij piept en de LED-ring gaat knipperen. Als ik op het knopje druk gaat de LED-ring groen branden dus lijkt er wel op dat hij werkt.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Gonadan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:26:

Jouw berekening moest ik even naar kijken maar het gaat feitelijk om het procentuele verschil en hoe groot de kans is dat je zo'n naaipaal tegen komt.
Jouw dure variant is bijna 500% extra kosten, mijn dure variant is meestal nog geen 5% extra en in extreme gevallen 10%. Dat is nogal een verschil.
Daarbij ben ik dus wel benieuwd hoe vaak je tegen dergelijke monster tarieven aan loopt. Als je rustig kunt kiezen natuurlijk nooit, maar wanneer wel?
Vakanties of tripjes? Zakelijk bezoek op een rottige locatie? Of kan je er bij een dagje winkelen al tegenaan lopen?
Naaipalen kun je vermijden door:
1) Naar de volgende paal in de buurt te rijden;
2) De juiste passen/apps bij je te hebben die bij de naaipalen d.m.v. roaming een gunstiger tarief berekenen.

Voor optie 1 moet je weten waar de naaipalen staan, voor optie 2 moet je je bovendien ook nog verdiepen in welke aanbieders waar het goedkoopste zijn. Is een sport, maar wordt niet door iedereen interessant gevonden.

In Nederland kom ik ze niet echt tegen. In het buitenland vaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Als antwoord op een vraag in het Kia e-Niro topic:
1973Michel1973 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:57:
Wat ik uit de handleiding van de 10kW Setec Power lader begrijp is dat ie 1-fase 220/230 volt óf 3-fasen 380/400 volt accepteert.
Op 1-fase 220/230 volt kan ie nooit 10 kW leveren.
Op 3-fasen 380/400 volt kan ie maximaal 10 kW leveren.

Ik ga Liander vragen of er verschil is tussen de moderne standaard 3-fasen 220/230 volt huisaansluiting en de krachtstroom variant hiervan met 380/400 volt.
Dan stuur ik Liander de specificaties van de lader mee voor advies.
Natuurlijk hoor ik goed advies te vragen bij verkopers van laders en natuurlijk een praktijk demonstratie zien.
Mijn excuus dat ik niet alles begrijp.
Heel erg bedankt voor jullie reacties!
3-fase stroom wordt ook wel 380/400V (krachtstroom) genoemd, omdat de spanning tussen de verschillende fasen 400V is. De 3 individuele fasen zijn allen 230V naar de nul.
Waarom wil je perse zo'n dure lader? Ik vraag me af of je daarmee alles kan wat met een AC lader kan, bijvoorbeeld gepland voorverwarmen en uitgesteld laden om van de daluren gebruik te maken.
Rijd je dagelijks 300+km dat je echt zo snel mogelijk MOET laden om je bestemmingen te bereiken? Met een normale laadpaal met loadbalancing module kun je tot 25A = 5,7kW laden op een 3x25A aansluiting, dat is in de praktijk meestal ruim voldoende om binnen een nacht weer naar 100% te gaan. Op een 1-fase 1x40A aansluiting kun je met een AC laadpaal zelfs 7,4kW halen (32A).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fewips
  • Laatst online: 06-10 00:20

fewips

Huurautospecialist

mux schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 20:23:
Ohhh... dat ionity debakel heb je op de telekom-kaart gedaan :) slim
Wat blijkt, in elk geval die medewerkers die mij mailden namens Telekom en mijn 'zakelijke gebruik', kunnen je laadsessies niet inzien. Wel zien ze 40 sessies op één dag (bij Ionity), zonder inzage in de cijfers. Dus dat er dan ergens daar een alarm afgaat, snap ik wel. Ook met @Spiller over gehad, stel je voor dat Ionity even 40x8 euro automatisch afschrijft bij Telekom. Ja dan gaat het rap natuurlijk. Voor nog geen 50kWh na een middagje staan.
Anyway, ik ben blijven mailen met die lieve mensen van Telekom en dit is het slot zojuist.
Hallo Felix,

Vielen Dank für Deine Unterstützung und den Nachweis der privaten Nutzung. Wir haben das in Deinem Account vermerkt und freuen uns, dass Du auch weiterhin bei Telekom Ladestrom an Bord bist!

Viele Grüße
Maike von Deinem Telekom Ladestrom Team

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:25

knakworst

Get more sats!

Ik denk inderdaad dat Ionity gewoon domweg 40*8 euro factureert en dat dat het zakelijke karakter triggerde, maar misschien heeft Telekom dit recht kunnen breien met Ionity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Even een kleine update.
Nadat ik een mail heb gekregen van Maingau met een betalingsachterstand heb ik afgelopen vrijdag een mail terug gestuurd. Daarin een bankafschrift van een betaling van de factuur die ik heb gedaan van september. Dat was de énige factuur die ik heb gezien of gekregen. Nu zijn we een aantal dagen verder maar totaal geen reactie van Maingau. Toch raar ze wilde ik dacht vandaag het op hun rekening hebben staan. Nu dat hier mensen weer opeens oude laadsessies weer te zien krijgen . Bij mij in de app nada niets. Zijn er hier ook mensen die met een opgegeven Nederlandse iban een automatische betaling is gedaan door Maingau? En kun je in de app zien of de betaling ook is afgerond doormiddel van b.v een extra vinkje?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Ik zie ook nog steeds geen laadsessies in de Maingau app, terwijl ik er sinds medio januari toch al een stuk of 10 heb gehad.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
evtje schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:35:
Even een kleine update.
Nadat ik een mail heb gekregen van Maingau met een betalingsachterstand heb ik afgelopen vrijdag een mail terug gestuurd. Daarin een bankafschrift van een betaling van de factuur die ik heb gedaan van september. Dat was de énige factuur die ik heb gezien of gekregen. Nu zijn we een aantal dagen verder maar totaal geen reactie van Maingau. Toch raar ze wilde ik dacht vandaag het op hun rekening hebben staan. Nu dat hier mensen weer opeens oude laadsessies weer te zien krijgen . Bij mij in de app nada niets. Zijn er hier ook mensen die met een opgegeven Nederlandse iban een automatische betaling is gedaan door Maingau? En kun je in de app zien of de betaling ook is afgerond doormiddel van b.v een extra vinkje?
Ik heb wel een mail teruggehad.

Typisch genoeg zijn er nu wel 2 extra Allego sessies te zien in de App, woensdag nog niet (welke ook kloppen, een whopping 1,80 euro), maar geen rekening daarvoor in de App. En nog nooit via bankrekening afgeschreven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 00:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En hangen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BatSwFnLkgLcOFjt9sRmQmlD/full.jpg

En laden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NReXfgvKd6wgLSrVVSpY2k7v/full.jpg

Wel alvast 3 fase kabel en netwerk getrokken, want onder mn huis in de drab tijgeren is niet echt mijn hobby.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Nieuwe laadkabel binnen. Ratio met gegoten aansluitingen want hij blijft buiten hangen.
Tref ik dit label aan. :?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/27YSb6H/IMG-20190227-192703.jpg
Ja maar.. Laten hangen met één kant in de lader was nou juist de bedoeling.
Is dit iets van Ratio?

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maaik13
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-12-2020
Vraagje. Ik heb een Kia E-Niro besteld. Ik lees het eea over eventueel met een Granny op laden bij een hotel overnachting. Maar kan je dan je auto altijd aansluiten op een gewoon stopcontact van het hotel? Is er dan wel binnen een paar meter een stopcontact? Of gebruik je dan ook een verlengsnoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Ja dat kan altijd. Elk hotel in de wereld heeft een parkeerplaats speciaal voor de Kia E-Niro met een stopcontact.
8)7

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:12

J8S

maaik13 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:39:
Vraagje. Ik heb een Kia E-Niro besteld. Ik lees het eea over eventueel met een Granny op laden bij een hotel overnachting. Maar kan je dan je auto altijd aansluiten op een gewoon stopcontact van het hotel? Is er dan wel binnen een paar meter een stopcontact? Of gebruik je dan ook een verlengsnoer?
Vragen staat vrij. Gewoon het hotel van je keuze bellen of mailen en vragen of ze de mogelijkheid hebben om een EV te laden, wie weet hebben ze wel een laadpaal. Zo niet, vraag je of er een stopcontact beschikbaar is wat een langdurige belasting aan kan en neem je voor de zekerheid een geschikt verlengsnoer mee. (Dat hoeft echt niet heel veel te kosten en kan op andere momenten ook van pas komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Zorg wel voor een goed verlengsnoer. De mobiele lader pakt alsnog 10-12 ampere.
https://www.ecotools.nl/v...meter-3x2-5-mm2-neopreen/ bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zbygniew P
En vergeet niet dat de granny charger een temperatuursensor in de stekker heeft om te kijken of het stopcontact niet te heet wordt. Als je een verlengsnoer gebruikt kan je dus het beste na een tijdje laden even voelen aan het stopcontact of het allemaal ok is. Ik heb in Denemarken deze gebruikt (met een Deense verloopstekker). Hij ligt nu standaard achterin.
https://www.bol.com/nl/p/...9HfQRFPw.1.3.ProductTitle

[ Voor 0% gewijzigd door Zbygniew P op 27-02-2019 21:35 . Reden: stomme tikfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maaik13
teacher schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:07:
Zorg wel voor een goed verlengsnoer. De mobiele lader pakt alsnog 10-12 ampere.
https://www.ecotools.nl/v...meter-3x2-5-mm2-neopreen/ bijvoorbeeld.
Kan ik de Granny er gewoon in stoppen (ook buiten) of beter even waterdicht maken met een zak of iets dergelijks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Een paar spetters kan wel, maar ik zou er een stekkersafe bij doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
teacher schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:19:
Een paar spetters kan wel, maar ik zou er een stekkersafe bij doen :)
Check eerst wel even wat voor een stekker er aan de granny zit. Bij mijn Ioniq is dat een 'haakse' stekker waardoor een normale safe niet past (althans niet degene die ik had gekocht 8)7 ).

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zbygniew P
Persoonlijk zou ik hem niet in de stromende regen leggen. Maar een AH tas met een gat en twee tie-wraps is denk ik goed genoeg.
Disclaimer: ik weet niet hoe het verzekeringstechnisch zit. Officieel mag je de granny geloof ik niet gebruiken met een verlengsnoer (vanwege de temperatuursensor).

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Tempsensor?

Ook in míjn Granny? (VW)

Edit

Vanochtend in de mail: rekening Maingau. Inclusief een regeltje onderaan dat door vertraging van de paalaanbieders er laadsessies uit 2018 tussen kunnen staan.

Staat bij dat 't binnenkort afgeschreven gaat worden van mijn N26 account ( Duitse iban)

[ Voor 76% gewijzigd door JayPe op 28-02-2019 07:22 ]

• maaik13
Check eerst wel even wat voor een stekker er aan de granny zit. Bij mijn Ioniq is dat een 'haakse' stekker waardoor een normale safe niet past (althans niet degene die ik had gekocht 8)7 ).
[/quote]

Gevraagd bij allekabels.nl voor een haakse kabel. Ze adviseerde me deze

https://www.allekabels.nl...257/1261789/kabelmof.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:26
maaik13 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:14:
[...]

Kan ik de Granny er gewoon in stoppen (ook buiten) of beter even waterdicht maken met een zak of iets dergelijks?
Ik leg de granny charger met stekker altijd onder de auto en gebruik dan een verlengsnoer naar het stopcontact. Hoef je ook niet een heleboel zooi mee te slepen en werkt behoorlijk effectief. :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Maingau update

Nu bericht gekregen van Maingau.

Hallo Evtje, Bedankt voor uw e-mail van 22.02.2019. We hebben uw huidige betaalrekening gecontroleerd, u heeft momenteel geen open item. Zie de betalingsherinnering als zinloos. Bedankt.

Nou ik ben weer opgelucht. Pfff.
Ze hebben het uitgezocht (niet dus) Ik heb ze aangegeven dat ik vanaf april tot heden van alle Allego en Fastned maar de rekening heb gehad van maar 1 sessie. Daar hebben ze het niet over alleen maar kijken naar de factuur.
Ik had ook aangegeven dat ik de Nederlandse iban opgeven heb.
Daar ook geen bericht over, van dat werkt niet of van bedankt dat gaan we doen in vervolg.
Er wordt slecht terug gecommuniceerd. Alleen maar een wat ik denk een standaard mailtje.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
@maaik13 Die kan je ook bij de praxis vinden en daar past een haakse stekker nét in. Bij twijfel de granny en verlengsnoer gewoon meenemen en uitproberen. De Outlander heeft overigens ook een haakse stekker op de granny (kreng).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03
FastNed deelt weer nieuwe obligaties uit tegen een rente van 6%. Toch wel interessant, een rendement van 6% krijg je niet zomaar ergens anders. Met de vele extra EV's en toenemende drukte is de kans dat FastNet falliet gaat redelijk klein, maar zolang ze een negatieve cashflow houden blijft het een gokje...

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Tassadar32
@Stefanovic45 Als je kijkt op diverse crowdlending platformen is 6% redelijk normaal voor investeringen met matig risico. Hoog risico loopt op naar 8-9%. Solar zit meestal op 5-6%.

• pmiddeld
JayPe schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 07:16:

Vanochtend in de mail: rekening Maingau. Inclusief een regeltje onderaan dat door vertraging van de paalaanbieders er laadsessies uit 2018 tussen kunnen staan.

Staat bij dat 't binnenkort afgeschreven gaat worden van mijn N26 account ( Duitse iban)
Ik ook. Allemaal Allego palen en één LMS-paal

• rdfeij
  • Laatst online: 13-09 15:20
CyBeRSPiN schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:14:
Als antwoord op een vraag in het Kia e-Niro topic:

[...]

3-fase stroom wordt ook wel 380/400V (krachtstroom) genoemd, omdat de spanning tussen de verschillende fasen 400V is. De 3 individuele fasen zijn allen 230V naar de nul.
Waarom wil je perse zo'n dure lader? Ik vraag me af of je daarmee alles kan wat met een AC lader kan, bijvoorbeeld gepland voorverwarmen en uitgesteld laden om van de daluren gebruik te maken.
Rijd je dagelijks 300+km dat je echt zo snel mogelijk MOET laden om je bestemmingen te bereiken? Met een normale laadpaal met loadbalancing module kun je tot 25A = 5,7kW laden op een 3x25A aansluiting, dat is in de praktijk meestal ruim voldoende om binnen een nacht weer naar 100% te gaan. Op een 1-fase 1x40A aansluiting kun je met een AC laadpaal zelfs 7,4kW halen (32A).
Aziaten (Kia en Hyundai) laden met 1 fase tot max 32A.
een 3fase lader heeft dus thuis geen zin.
Mocht je een 11kW openbare lader tegenkomen dan heeft die dus 3x16A waarvan je Kia/Hyundai 1 fase gebruikt. Dus max 16A = 3,5kW

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

rdfeij schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:58:
[...]

Aziaten (Kia en Hyundai) laden met 1 fase tot max 32A.
een 3fase lader heeft dus thuis geen zin.
Mocht je een 11kW openbare lader tegenkomen dan heeft die dus 3x16A waarvan je Kia/Hyundai 1 fase gebruikt. Dus max 16A = 3,5kW
Hij overwoog een speciale DC lader die van 3-fasen een 10kW DC stroom kan maken.
Op "11kW"-palen kun je soms meer laden, tot 25A = 5,7kW afhankelijk van hoe ie intern is aangesloten.

Ondanks een 1-fase EV heb ik mn laadpaal wel 3-fase aan laten leggen, mn volgende EV over 5 jaar zal waarschijnlijk wel 3-fase kunnen laden, dan hoef ik dan niks meer te investeren.

• fewips

fewips

Huurautospecialist

Hele topic doorgespit en Nuon-website en laadpastop10 natuurlijk bekeken, maar ik kom niet tot echte informatie over de Nuon-laadpas en laden in Frankrijk (google doet alsof Nuon dit support maar op de eigen site niets over te vinden).
Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft een Nuon-laadpas je tijdens een Franse roadtrip iets te bieden qua roaming/tariefvastheid?
Het Franse bos aan laadinfra is nogal wild.

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:30
Stefanovic45 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:27:
FastNed deelt weer nieuwe obligaties uit tegen een rente van 6%. Toch wel interessant, een rendement van 6% krijg je niet zomaar ergens anders. Met de vele extra EV's en toenemende drukte is de kans dat FastNet falliet gaat redelijk klein, maar zolang ze een negatieve cashflow houden blijft het een gokje...
Bij winst keren ze niets uit aan de obligatiehouders, lees ook dit: https://www.ftm.nl/artikelen/fastned-deel-5?share=1

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• bruneelm
Zelf heb ik een go-echarger 22kW 3f en niet de 1f die 120€ goedkoper was omdat er net iets meer veiligheden ingebouwd zitten en die later voor 3f bruikbaar kan zijn indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:26
mcmiles schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:57:
[...]

Bij winst keren ze niets uit aan de obligatiehouders, lees ook dit: https://www.ftm.nl/artikelen/fastned-deel-5?share=1
Dat is toch logisch. Het zijn obligaties, geen aandelen. In principe gun jij FastNed gewoon een private lening tegen 6% rente welke FastNed per kwartaal uitbetaald. Daarnaast wordt de lening na 5 jaar afgelost door FastNed en krijg jij de geleende hoofdsom terug.

Voordeel is dat aandelen enkel geld opleveren bij verkoop, tenzij er dividend wordt uitgekeerd. Bij deze obligatie weet je exact welk rendement er wordt uitgekeerd per kwartaal en wanneer je jouw geld weer terugkrijgt (5 jaar) mits FastNed niet falliet gaat.

Gevaar hierbij is dat 6% rendement op obligaties wel hoog is. Dit betekent dat ze bij de banken waarschijnlijk niet goedkoper kunnen lenen, oftewel alle banken schatten het risico te hoog in en willen daarom geen lening verstrekken. Anders hadden ze ook makkelijk een bedrijfslening tegen 2 á 3 procent rente kunnen afsluiten. Dus ja de rente is relatief hoog, het risico schat ik ook hoger in dan gemiddeld.

HD4Life @ Full-HD

• fewips

fewips

Huurautospecialist

Davidshadow13 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:03:
[...]

Gevaar hierbij is dat 6% rendement op obligaties wel hoog is. Dit betekent dat ze bij de banken waarschijnlijk niet goedkoper kunnen lenen, oftewel alle banken schatten het risico te hoog in en willen daarom geen lening verstrekken. Anders hadden ze ook makkelijk een bedrijfslening tegen 2 á 3 procent rente kunnen afsluiten. Dus ja de rente is relatief hoog, het risico schat ik ook hoger in dan gemiddeld.
Vergeet niet dat Fastned ook een beweging in gang wil zetten die zich vol inzet voor EV-acceptatie in ons land en om ons heen. Obligaties zorgen ervoor dat ze een soort leden/fans hebben als support waardoor het meer onder het publiek gaat leven dan als je iets gewoon bij de bank regelt. Dit is alweer de zoveelste obligatieronde die zorgt voor veel publieke (positieve) aandacht.
Voorbeeld: op bezoek bij een vriendin vertellen haar schoonouders mij als ik over EV's begin opeens dat zij investeerders zijn in Fastned (hun zoon rijdt inmiddels een i3) - en ik vertel ze weer hoe prettig het is om een EV in NL te rijden omdat je (mede) dankzij Fastned eigenlijk niet 'vast kunt lopen'. Positieve cirkel. En zij overwegen ook weer sneller vol EV te gaan bij een eventuele volgende auto.

• bruneelm
Een arbeidersbeweging in België is ook zo aan de slag gegaan in vervlogen tijden en heeft zijn leden aangemaand om gelijkaardige investeringen te doen in de 'arbeidersbank'. Het arcopar debacle is nog steeds niet afgerond maar ondertussen zijn die mensen hun centen kwijt.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Vraagje; heb goedkoop een Peugeot ION kunnen kopen. Hier zijn veel palen met huisaansluiting ~4KW en Type 2~22kW CA aansluiting. Kan ik nu zo'n kabel kopen en daarmee sneller laden: https://www.evchargeking.com/nl/type-2-type-1-laadkabel-32a

Obv: https://ev-database.nl/auto/1095/Peugeot-iOn#charge-table krijg ik geen duidelijk beeld voor mij...

[ Voor 18% gewijzigd door HGM op 28-02-2019 15:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
mcmiles schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:57:
[...]

Artikel is van augustus vorig jaar. We zijn intussen een half jaar verder. Veel belangrijke beren op de weg in het artikel blijken nu verdwenen:

-Er komen in hoog tempo snellere laders
-Verkoop elektrische auto's valt NIET tegen
-Tesla's (ook de S en de X) kunnen WEL laden bij Fastned dankzij de adapters (kost wel geld)
-Model 3 laadt niet meer gratis bij Tesla superchargers en heeft CCS
-Die 25 snelladers van Shell heb ik nog niet gezien

Het zal nog best een dubbeltje op z'n kant worden maar zo negatief als in dat artikel is het volgens mij niet....

[ Voor 5% gewijzigd door pmiddeld op 28-02-2019 16:24 ]

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:55
HGM schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:53:
Vraagje; heb goedkoop een Peugeot ION kunnen kopen. Hier zijn veel palen met huisaansluiting ~4KW en Type 2~22kW CA aansluiting. Kan ik nu zo'n kabel kopen en daarmee sneller laden: https://www.evchargeking.com/nl/type-2-type-1-laadkabel-32a

Obv: https://ev-database.nl/auto/1095/Peugeot-iOn#charge-table krijg ik geen duidelijk beeld voor mij...
Sneller dan het stopcontact? Jazeker. Sneller dan 3,7kW? Nee :)

• HGM
  • Niet online

HGM

theblindman schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:25:
[...]

Sneller dan het stopcontact? Jazeker. Sneller dan 3,7kW? Nee :)
De meegeleverde lader heeft een max van 10A blijkbaar; dan heeft een type2 naar type1 kabel dus wel nut? Of ik mis iets in de redenering.

• pmiddeld
HGM schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:53:

Nee, het laadvermogen is door de auto beperkt tot 3,7 kW. Dat lukt al met een 16A kabel en 230V. Een 32A kabel helpt daar niks aan. Staat ook in de tabel die je gelinkt hebt

• HGM
  • Niet online

HGM

pmiddeld schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:27:
[...]

Nee, het laadvermogen is door de auto beperkt tot 3,7 kW. Dat lukt al met een 16A kabel en 230V. Een 32A kabel helpt daar niks aan. Staat ook in de tabel die je gelinkt hebt
Maar dan moet ik dus een kabel vinden van 230V aanlsuiting naar Type1? En die krijg ik nergens gevonden.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
HGM schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:29:
[...]

Maar dan moet ik dus een kabel vinden van 230V aanlsuiting naar Type1? En die krijg ik nergens gevonden.
Dat komt omdat die niet in een stopcontact gaat, daar moet een charger tussen zitten. Dus een wand aansluiting (laadpaal) of een granny charger (max 12A)

Stopcontacten (schuko) zijn niet gemaakt voor 16A vol continue, alleen piekbelasting.

[ Voor 11% gewijzigd door _eLMo_ op 28-02-2019 16:32 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• HGM
  • Niet online

HGM

_eLMo_ schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:31:
[...]

Dat komt omdat die niet in een stopcontact gaat, daar moet een charger tussen zitten. Dus een wand aansluiting (laadpaal) of een granny charger.

Stopcontacten (schuko) zijn niet gemaakt voor 16A vol continue, alleen piekbelasting.
De stopcontact zit in een laadpaal inderdaad. Maar een dergelijke kabel krijg ik niet gevonden, vandaar de vraag van type2 naar type2?

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:38
fewips schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:39:
Hele topic doorgespit en Nuon-website en laadpastop10 natuurlijk bekeken, maar ik kom niet tot echte informatie over de Nuon-laadpas en laden in Frankrijk (google doet alsof Nuon dit support maar op de eigen site niets over te vinden).
Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft een Nuon-laadpas je tijdens een Franse roadtrip iets te bieden qua roaming/tariefvastheid?
Het Franse bos aan laadinfra is nogal wild.
Soms is een beller sneller. Waarom je vraag niet even bij Nuon neerleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Maar ook de kabel die @HGM zelf linkte werkt prima.
Voor de ION kun je een 16A of 32A kabel gebruiken, maakt niet uit. Als het maar type 2 naar type 1 is.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

• pmiddeld
Maar wel 50 euro duurder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:38
Een week na de ontvangst van de e-Niro de eerste inzichten (voor mij) over het verbruik en het laden.

470 km tegen 17.1 kWh/100 km.
Stedelijk verkeer incl snelweg

Halverwege drie uurtjes geladen tijdens een vergadering bij een klant. Met ca 7 kWh/u teen derde lading erbij gekletst.

Nu met nog 13% voor het eerst op een paal in de omgeving aangesloten. Blijken dus allemaal 11 kWh palen te zijn. Okee, dus nog 25 uur te gaan tot vol. Verschil met de granny lader is dus niet zo heel groot....

Ik heb een druppel van Vandebron. Werkt perfect. Windige dag vandaag dus al een goede start met het streven om zo groen mogelijk te rijden.
Pagina: 1 ... 22 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.