De e-niro kan maar 3,7kw aan dus 11kwh palen maakt toch niets uit.joepie de p schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:50:
Een week na de ontvangst van de e-Niro de eerste inzichten (voor mij) over het verbruik en het laden.
470 km tegen 17.1 kWh/100 km.
Stedelijk verkeer incl snelweg
Halverwege drie uurtjes geladen tijdens een vergadering bij een klant. Met ca 7 kWh/u teen derde lading erbij gekletst.
Nu met nog 13% voor het eerst op een paal in de omgeving aangesloten. Blijken dus allemaal 11 kWh palen te zijn. Okee, dus nog 25 uur te gaan tot vol. Verschil met de granny lader is dus niet zo heel groot....
Ik heb een druppel van Vandebron. Werkt perfect. Windige dag vandaag dus al een goede start met het streven om zo groen mogelijk te rijden.
Waar haal je die wijsheid vandaan?Khayma schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 17:02:
[...]
De e-niro kan maar 3,7kw aan dus 11kwh palen maakt toch niets uit.
De e-Niro kan max 32A laden op 1 fase, dat is 7,4kW.
Op 11kW (niet kWh..) palen zit officieel 16A per fase, maar ik begrijp soms ook 20 of 25A. Dus met wat mazzel kun je daar soms ook tot 5,7kW laden.
My bad. 11 kW palen indeed. Volgens plugsurfing zijn alle palen op redelijke (loop)afstand van mijn woonadres 11 kW. Zal ze zeker de komende weken allemaal gaan uitproberenCyBeRSPiN schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 17:12:
[...]
Waar haal je die wijsheid vandaan?
Op 11kW (niet kWh..) palen zit officieel 16A per fase, maar ik begrijp soms ook 20 of 25A. Dus met wat mazzel kun je daar soms ook tot 5,7kW laden.
*zip*
[ Voor 98% gewijzigd door joepie de p op 28-02-2019 17:49 ]
Ja die heb ik ook, maar is niet geschikt voor de granny van de Ioniq. Denk dus dat andere haakse stekkers ook niet snel passen.maaik13 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 08:34:
Gevraagd bij allekabels.nl voor een haakse kabel. Ze adviseerde me deze
https://www.allekabels.nl...257/1261789/kabelmof.html
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Maar hoeveel mazzel moet je daarvoor hebben?CyBeRSPiN schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 17:12:
[...]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is een goede vraag, zou mooi zijn als dit in kaart gebracht kan worden.Gonadan schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:18:
[...]
Maar hoeveel mazzel moet je daarvoor hebben?
Andersom kun je ook dikke pech hebben als er aan dezelfde paal een 3-fase kar inprikt, dan wordt die ene fase qua vermogen gehalveerd omdat ie het verdeelt over de 2 aansluitingen.
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-02-2019 18:37 ]
Ik zat al op chargemap te kijken in mijn omgeving. Daar staat overal 16A bij de 11kW palen, maar dat kan dus net zo goed een standaardtekst zijn.CyBeRSPiN schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:37:
Dat is een goede vraag, zou mooi zijn als dit in kaart gebracht kan worden.
Andersom kun je ook dikke pech hebben als er aan dezelfde paal een 3-fase kar inprikt, dan wordt die ene fase qua vermogen gehalveerd omdat ie het verdeelt over de 2 aansluitingen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
In 1 van mijn vorige berichten Harvest2002 in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"
gaf ik aan dat ik de indruk had dat ik veel laadverlies leed als ik oplaadde tot 100% (ongeveer 10%) en dat dit veel minder was als ik tot 80% oplaadde (nog geen 2%). Ik heb nu weer een paar keer tot 100% opgeladen en zie dat het verschil tussen wat mijn NM laadpaal aangeeft en de elektriciteitsmeter veel minder is. Dat heeft mij aan het twijfelen gebracht, met name omdat ik ook een keer de auto wilde opladen maar de kabel niet goed in de auto had aangesloten. Ik ben geen expert op het gebied van elektriciteit maar is het mogelijk dat als ik de kabel niet goed aansluit in de auto, de laadpaal wel elektriciteit afneemt, (zichtbaar op de elektriciteitsmeter), maar die elektriciteit komt niet in de accu van de auto en de laadpaal geeft dat niet weer, omdat de (NM?) laadpaal alleen de kW registreert die in de accu van de auto komt, en niet de elektriciteit die hij afneemt? Maw kan op die manier ongeveer 35 kW verspild zijn?
gaf ik aan dat ik de indruk had dat ik veel laadverlies leed als ik oplaadde tot 100% (ongeveer 10%) en dat dit veel minder was als ik tot 80% oplaadde (nog geen 2%). Ik heb nu weer een paar keer tot 100% opgeladen en zie dat het verschil tussen wat mijn NM laadpaal aangeeft en de elektriciteitsmeter veel minder is. Dat heeft mij aan het twijfelen gebracht, met name omdat ik ook een keer de auto wilde opladen maar de kabel niet goed in de auto had aangesloten. Ik ben geen expert op het gebied van elektriciteit maar is het mogelijk dat als ik de kabel niet goed aansluit in de auto, de laadpaal wel elektriciteit afneemt, (zichtbaar op de elektriciteitsmeter), maar die elektriciteit komt niet in de accu van de auto en de laadpaal geeft dat niet weer, omdat de (NM?) laadpaal alleen de kW registreert die in de accu van de auto komt, en niet de elektriciteit die hij afneemt? Maw kan op die manier ongeveer 35 kW verspild zijn?
Het gros van de laadpalen staat op een 3 x 25 A aansluiting. Dat is maximaal 17 kW. In veel apps staat er dan doodleuk 22 kW. Andersom komt het ook voor dat een 11 kW paal ook met 17 kW laadt. Met een 1 fase auto kun je dus vaak de 5,7 kW halen als je alleen staat.
Wanneer een paal load balancing ondersteund wordt het vermogen gehalveerd.
Mijn ervaringen zijn gebaseerd op de driehoekige grijze palen van pitpoint en Allego met een Renault Zoe.
Wanneer een paal load balancing ondersteund wordt het vermogen gehalveerd.
Mijn ervaringen zijn gebaseerd op de driehoekige grijze palen van pitpoint en Allego met een Renault Zoe.
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Niet alle pinnen van de Type 2 stekker zijn even lang, pas als ook de kortste pin contact maakt, mag de lader stroom doorgeven. Het lijkt me dus sterk dat het door een slecht contact komtHarvest2002 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:44:
In 1 van mijn vorige berichten Harvest2002 in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"
Welk type lader heb je precies?
Auto: KIA e-Niro. Laadpaal: New Motion Advanced. Elektriciteit: 1x40 A alleen voor laadpaal, dus aparte aansluiting alleen voor laadpaal.
In dat geval zou het verschil tussen de meter en de laadpaal minimaal moeten zijn (de Home Advanced heeft een gecertificeerde meter). Het enige verlies wat je dan nog hebt is dat van de kabel tussen de groepenkast en de lader. Hoe groot dat verlies is, hangt af van de aderdoorsnee en lengte van de kabel. Zie voor een berekening bijvoorbeeld https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htmHarvest2002 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 21:53:
Auto: KIA e-Niro. Laadpaal: New Motion Advanced. Elektriciteit: 1x40 A alleen voor laadpaal, dus aparte aansluiting alleen voor laadpaal.
[ Voor 8% gewijzigd door theblindman op 28-02-2019 22:23 ]
Niet van de juiste bron blijkbaarCyBeRSPiN schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 17:12:
[...]
Weer op een tripje met de I-Pace en @fewips, dit keer naar Lille, dus heel niet ver. Staan we in een kroeg, komt om half één de rekening van MainGau voor de laadbeurt in Salzbergen binnen; 51 minuten laden, 72 kWh, op 8 december, ook met de I-Pace en met @fewips. (Terwijl de police municipal op de stoep stond, want die kroeg had maar een horeca-vergunning tot 12 uur, haha.) (Leuk stadje trouwens, dat Lille)
[ Voor 3% gewijzigd door nannoe op 01-03-2019 07:18 ]
Rijsel. Kan je goed auto's kopen ;-) komt mijn e-up vandaan ;-)nannoe schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 07:16:
Weer op een tripje met de I-Pace en @fewips, dit keer naar Lille, dus heel niet ver. Staan we in een kroeg, komt om half één de rekening van MainGau voor de laadbeurt in Salzbergen binnen; 51 minuten laden, 72 kWh, op 8 december, ook met de I-Pace en met @fewips. (Terwijl de police municipal op de stoep stond, want die kroeg had maar een horeca-vergunning tot 12 uur, haha.) (Leuk stadje trouwens, dat Lille)
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Het laden is één groot drama in ieder geval. :-/ Auto staat nu met 35 km range voor het hotel, want in parkeergarage in Euralille was de lader uitgevallen. Nergens een straatlader te bekennen.
35kW(h) verspillen, dus elektriciteit die in het niets verdwijnt? Never.Harvest2002 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:44:
.......omdat de (NM?) laadpaal alleen de kW registreert die in de accu van de auto komt, en niet de elektriciteit die hij afneemt? Maw kan op die manier ongeveer 35 kW verspild zijn?
35kWh totaal of zeg pak m beet 7kW die een paar uur in het niets verdwijnt is onmogelijk. 7000Watt. Dat is de hoeveelheid van 4 waterkokers. En dat een paar uur lang. Als het ergens tussen meterkast en auto verloren moet gaan, smelt er iets weg. Komen de krokussen al uit daar waar de grondkabel ligt? Qua warmte?
Een klein verschil kan, tussen de meter in de meterkast en de meter van de laadpaal. Omdat je ietsje verlies kunt hebben door kabel verlies. Maar 35kWh verlies tijdens een laadsessie? Nee. Never. Never zonder een vuurwerkshow en een opgeblazen zekering ;-)
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Bij de Lidl moet je wezen dannannoe schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 07:29:
Het laden is één groot drama in ieder geval. :-/ Auto staat nu met 35 km range voor het hotel, want in parkeergarage in Euralille was de lader uitgevallen. Nergens een straatlader te bekennen.
Lidl - Lys-lez-Lannoy
100 Rue Stein Boutemy 59390 Lys-lez-Lannoy France
Google Maps - https://www.google.com/ma...uery=50.6680603,3.2084601
Chargemap - https://en.chargemap.com/lidl-4.html
Geen antwoord op je vraag, maar: gaaf bakkie, gefeliciteerd!HGM schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:53:
Vraagje; heb goedkoop een Peugeot ION kunnen kopen
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Zojuist mijn eerste Maingau factuur binnen ;-). Alleen de Allego snellaadsessies van afgelopen maand staan erin. In totaal 21.9kWh getankt voor € 2.80 ; komt neer op 12,7cent per kWh via fast charging ;-)
De sessies via FastNed zie ik niet terug op de factuur en ook niet bij 'Mijn Laadbeurten'...
De sessies via FastNed zie ik niet terug op de factuur en ook niet bij 'Mijn Laadbeurten'...
[ Voor 2% gewijzigd door giancarlo_f op 01-03-2019 15:47 . Reden: kw --> kWh ]
Leuk, Ik heb er vorige week ook een tweedehands gekocht!HGM schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:27:
[...]
De meegeleverde lader heeft een max van 10A blijkbaar; dan heeft een type2 naar type1 kabel dus wel nut? Of ik mis iets in de redenering.
Die van mij kwam met een granny charger die of 8A of 14A laadt. Met een magneetje kan ik 'm op 14A krijgen en dat gaat goed qua belasting (ik laad direct van een stopcontact in de meterkast, kwh teller er tussen, schakelklok er tussen en dan een verlengsnoer met 3x2.5mm aders door de brievenbus en gaan. Scheelt me weer een paar honderd euro voor een type2 laadpaal die maar 2A sneller laadt.
Heb jij er een andere granny charger bij gekregen?
Schakelklok? Weet je zeker dat die een continu belasting van 14A aan kan? (ik zou het niet wagen...)
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
In amsterdam (centrum) zijn er redelijk wat die dat doen (buiten bepaalde piektijden) en ergens richting de 20-25A leveren per fase (als je de enige aangekoppelde auto bent)Gonadan schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:18:
[...]
Maar hoeveel mazzel moet je daarvoor hebben?
Houdt er rekening mee dat "gewone" stopcontacten, en zeker die in de meterkast, niet bedoeld zijn om langdurig zo zwaar te belasten. Zoals hierboven aangegeven zijn schakelklokken er zéker niet voor geschikt. Op deze manier is het ook moeilijk om aan te tonen dat je dat stopcontact alléén voor de lader van de auto hebt gebruikt, dat kan voor je stroomkostenverrekening van belang zijn.itris schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 16:00:
[...]
Leuk, Ik heb er vorige week ook een tweedehands gekocht!
Die van mij kwam met een granny charger die of 8A of 14A laadt. Met een magneetje kan ik 'm op 14A krijgen en dat gaat goed qua belasting (ik laad direct van een stopcontact in de meterkast, kwh teller er tussen, schakelklok er tussen en dan een verlengsnoer met 3x2.5mm aders door de brievenbus en gaan. Scheelt me weer een paar honderd euro voor een type2 laadpaal die maar 2A sneller laadt.
Heb jij er een andere granny charger bij gekregen?
Ik zou zelf geloof ik ergens een goedkoop laadpunt vandaan halen, bijvoorbeeld via Marktplaats of via een bedrijf dat refurbished laadpalen heeft liggen.
Als je toch dat stopcontact wilt blijven gebruiken, zou ik even dubbelchecken hoe de afzekering geregeld is
Edit: Of je houdt het bij 10A, dan is de kans dat het fout gaat behoorlijk klein.
Op de schakelklok staat dat hij geschikt is voor 16A. Daarnaast geeft de kWh meter aan dat de 14A modus van de granny charger 'maar' 11A daadwerkelijk doet. En de boel wordt niet warm, dus ik maar me er geen zorgen over.daemonix schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 16:22:
Schakelklok? Weet je zeker dat die een continu belasting van 14A aan kan? (ik zou het niet wagen...)
Bedankt voor de links, ik zal eens kijken naar refurbished. kostenverrekening doe ik niet, ik krijg 19ct/km van mijn werkgever. Dit is meer voor mezelf.theblindman schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 16:57:
[...]
Houdt er rekening mee dat "gewone" stopcontacten, en zeker die in de meterkast, niet bedoeld zijn om langdurig zo zwaar te belasten. Zoals hierboven aangegeven zijn schakelklokken er zéker niet voor geschikt. Op deze manier is het ook moeilijk om aan te tonen dat je dat stopcontact alléén voor de lader van de auto hebt gebruikt, dat kan voor je stroomkostenverrekening van belang zijn.
Ik zou zelf geloof ik ergens een goedkoop laadpunt vandaan halen, bijvoorbeeld via Marktplaats of via een bedrijf dat refurbished laadpalen heeft liggen.
Als je toch dat stopcontact wilt blijven gebruiken, zou ik even dubbelchecken hoe de afzekering geregeld is
Edit: Of je houdt het bij 10A, dan is de kans dat het fout gaat behoorlijk klein.
Ik gebruik er eentje van Itho Daalderop. Maar niet voordat ik even nagevraagd had of dit kan.daemonix schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 16:22:
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Heel erg bedankt nog voor deze tip, had in de ochtend een uur bij Lidl Mouscron gestaan, en kwam daar een Fransoos tegen die z'n e-Niro wilde laden dus na een uur ben ik met 61% terug naar Lille gereden (via Ionity in aanbouw en Sodetrel-test). Bij VW langsgegaan die een gratis 50kW-lader hebben staan die werd geblokt door een e-Golf die ze in de middag 'speciaal voor mij' hebben verplaatst. Zodoende daar volgeladen en via De Bilt en Utrecht zonder bij te laden naar Amsterdam teruggereden vanavond met een temperatuur die onderweg zakte naar 6 graden.JayPe schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 07:32:
[...]
Bij de Lidl moet je wezen dan
Lidl - Lys-lez-Lannoy
100 Rue Stein Boutemy 59390 Lys-lez-Lannoy France
Google Maps - https://www.google.com/ma...uery=50.6680603,3.2084601
Chargemap - https://en.chargemap.com/lidl-4.html

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Ik krijg vandaag post van Blue Current.
Dat zal waarschijnlijk m'n nieuwestroom laadpas zijn. Ben benieuwd hoe 't werkt. 10 gratis laadsessies in Arnhem vermits ze loadbalancing mogen toepassen.
Nu woon ik in de buurt (randgemeente) en gaat 't alleen om AC laden in woonwijken. Maar toch.
Iemand hier al zo'n pasje in huis en getest? De kaart kan inmiddels niet meer aangevraagd worden ( uitverkocht) maar vroeg mij af hoeveel er al uitgeleverd zijn. Thanks @laadpastop10
Dat zal waarschijnlijk m'n nieuwestroom laadpas zijn. Ben benieuwd hoe 't werkt. 10 gratis laadsessies in Arnhem vermits ze loadbalancing mogen toepassen.
Nu woon ik in de buurt (randgemeente) en gaat 't alleen om AC laden in woonwijken. Maar toch.
Iemand hier al zo'n pasje in huis en getest? De kaart kan inmiddels niet meer aangevraagd worden ( uitverkocht) maar vroeg mij af hoeveel er al uitgeleverd zijn. Thanks @laadpastop10
Als ik me niet vergis is bij de Setec DC-laders de uitgaande stroom de beperkende factor. Meen dat die bij de 10kW versie max 20A is. Aangezien de huidige EV-accus rond de 400V of lager zitten, kan je dus max 20A*400V = 8kW verwachten.1973Michel1973 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:57:
Wat ik uit de handleiding van de 10kW Setec Power lader begrijp is dat ie 1-fase 220/230 volt óf 3-fasen 380/400 volt accepteert.
Op 1-fase 220/230 volt kan ie nooit 10 kW leveren.
Op 3-fasen 380/400 volt kan ie maximaal 10 kW leveren.
Ik had m ook direct aangevraagd. Na lange tijd kreeg ik 2 weken geleden een mail met de vraag welke tariefvorm ik had aangevraagd. Had ik toch duidelijk aangegeven. Heb ze netjes geantwoord. Ze zouden me nog dezelfde week bellen om het in orde te maken. Niks meer gehoord. We gaan het zien.JayPe schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 07:51:
Ik krijg vandaag post van Blue Current.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Sta je bij een openbare lader en vraag je je af met welke pas/app je hier het goedkoopste kan laden? Op deze website worden de prijzen per laadpaal per Duitse laadpas gegeven.
https://laden.isvoi.org
Zouden ze in NL ook moeten maken. Iets voor @Hachy ?
Wel handig, ik heb over een tijdje een rit naar Denemarken gepland.pmiddeld schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:19:
Sta je bij een openbare lader en vraag je je af met welke pas/app je hier het goedkoopste kan laden? Op deze website worden de prijzen per laadpaal per Duitse laadpas gegeven.
Per volgende week ga ik ev rijden.... Dus nog geen ervaring.
[ Voor 16% gewijzigd door ducolwd op 02-03-2019 13:28 ]
Ik kan vergelijkingen zien bij NL laadpalen
Maar niet alle pasjes
Misschien tonen ze enkel de goedkoopste pasjes
Maar niet alle pasjes
Misschien tonen ze enkel de goedkoopste pasjes
[ Voor 28% gewijzigd door bruneelm op 02-03-2019 17:53 ]
Juist. Vandaar mijn suggestie.bruneelm schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 15:41:
Ik kan vergelijkingen zien bij NL laadpalen
Maar niet alle pasjes
Ben trouwens vandaag langs vd Valk in Arnhem geweest (Amsterdamseweg). Is die CCS connector nog steeds defect? Bij mij lukte het iig niet.
Weet iemand uit Brabant of de Lidl in Tilburg morgen open is qua Carnaval?
Ja was ik ook al mee bezig. De ruwe data heb ik al wel, moet het alleen nog met API's koppelen aan POI data van de laadnetwerken. Die site hierboven is van een Oostenrijkse gast die een interessant open-source project is gestart. Binnen Oostenrijk klopt zijn site wel aardig goed maar in Nederland ontbreekt er nog zeer veel info. Niet alleen laadpunten maar vooral aanbieders. Hij gebruikt er dan ook maar een stuk of zes, sommigen niet buiten Oostenrijk aan te vragen. Maar het is zeker een mooi initiatief.pmiddeld schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:19:
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Ja, is open. Houd wel rekening met mogelijk wat langere wachttijd. Ik merk de laatste weken dat ie steeds vaker gebruikt wordt, en ook steeds meer door iPaces die er een aardig tijdje staan.JayPe schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 21:45:
Weet iemand uit Brabant of de Lidl in Tilburg morgen open is qua Carnaval?
[ Voor 30% gewijzigd door Marc O. op 03-03-2019 11:53 ]
Tsja dat wordt waarschijnlijk wel een puntje met de nieuwe EV's met 60+ kWh accu (Kona, Niro, i-Pace, e-tron, Taycan(?)). Ik pleit voor een maximale laadtijd van 30 minuten aan snelladers, ongeacht wattage.Marc O. schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:48:
[...]
Ja, is open. Houd wel rekening met mogelijk wat langere wachttijd. Ik merk de laatste weken dat ie steeds vaker gebruikt wordt, en ook steeds meer door iPaces die er een aardig tijdje staan.
Vind het persoonlijk wel een beetje proleterig als je met een extreem dure bak een gratis laadpaal voor een uur bezet houdt, zeker bij een supermarkt.
Eensch!
Bij Lidl is het in Nederland toch al tot een half uur beperkt?
Bij Lidl is het in Nederland toch al tot een half uur beperkt?
Op zich heb ik er geen probleem mee als iemand z'n privé aangeschafte (of geprivate leasete) iPace er laadt, maar als je zo'n ding zakelijk rijdt dan zou je er inderdaad niet mee bij de Lidl moeten laden. Idem voor bijvoorbeeld taxi's, die ik er ook regelmatig zie staan. Die zouden wat mij betreft verbannen moeten worden naar de Fastned laders bij de AH in het centrum van de stad.
Ben het idd wel eens met een max. laadtijd van 30 minuten. Geen idee of dat nu ook al zo is ingesteld. Volgens mij niet (althans niet bij dat ding bij de Lidl in Tilburg).
Ben het idd wel eens met een max. laadtijd van 30 minuten. Geen idee of dat nu ook al zo is ingesteld. Volgens mij niet (althans niet bij dat ding bij de Lidl in Tilburg).
[ Voor 18% gewijzigd door Marc O. op 03-03-2019 13:14 ]
Nou,..
Dat was een dikke faal. Gratis laden tijdens een tussenstop bij de Lidl in Tilburg: vergeet 't maar.
Met 10 km restant aangekomen in Tilburg, reeshof.
Staat er een e-golf aan de CCS en een iPace aan de AC. Beide bestuurders staan met elkaar te kletsen.
Ik vraag: net aangesloten?
Ja, de e-Golf moest nog wel even ( ik zag op t display 43% en al 23 minuten aangesloten. Maar de iPace berijder gaf aan: Ja, maar ik ben daarna!!
Oh. Eh, tja. Maar ik wil wel naar 't centrum, ik weet alleen niet of ik dat red met m'n actieradius.
IPace: nou, ík moet morgen naar Aalsmeer dus ík moet nog wel even laden hoor!! (Ergo; reken er niet op dat ik met een halfuurtje weg ben)
Ik: tja, ik moet NIET morgen naar Aalsmeer maar nú naar Arnhem
Anyhoe ; iPace wilde wel even plaats maken zodat ik op AC even een beetje kon laden, maar dat bleek mijn auto niet te pakken: rood licht.
Dus toch maar naar de Allego in het centrum gereden en met 2 km restant aangesloten met de Telekom pas.
Moraal: het klopt. Niet generaliserend, de iPace meneer moest morgen naar Almere en strak in spencertje en roze broek moet je dan wel gratis laden bij de Lidl. Want overnacht thuis aan 't stopcontact of aan een publieke paal, dat kost natuurlijk alleen maar geld.
Ja, iedereen was vriendelijk, en ja, de iPace eigenaar wilde wel even plek maken, maar het hele idee van " op doorreis tanken en boodschappen doen bij de Lidl,.. Nee. Dat vergeet maar sinds de komst van de iPace ( met z'n design flaw èn (wederom, let op: generaliserende mening!) mentaliteit van z'n bestuurders)
Bij de AH XL in Tilburg Centrum waren er óók twee iPace's aan het laden, gelukkig was de Allego paal zo goed als onzichtbaar en niet bezet. Toch fijn dat FastNed zo bekend is, en de nieuwbakken iPace rijder alleen op díe App kijkt naar snellaadpalen.
#Rant
PS: het geheel hàd wel een grappig setting daar bij de Lidl. De e-golf berijder was een sympathieke gast; hij was gewoon aan 't laden. En aan het hangen. Met een petje op. Golf. Petje. Het plaatje compleet. (hàd ook en Telekom pas!)
IPace ook helemaal volgens het boekje. Spencertje. Netjes gekamd. Kon zo een business meeting in. Niet perse onvriendelijk. Maar je wel direct je plaats wijzen. En er als de kippen bij toen de Telekom pas getoond werd.
Benieuwd hoe ze mij zagen/zouden typeren. Alto? Vetklep? Schooier? Milieugekkie?
Dat was een dikke faal. Gratis laden tijdens een tussenstop bij de Lidl in Tilburg: vergeet 't maar.
Staat er een e-golf aan de CCS en een iPace aan de AC. Beide bestuurders staan met elkaar te kletsen.
Ja, de e-Golf moest nog wel even ( ik zag op t display 43% en al 23 minuten aangesloten. Maar de iPace berijder gaf aan: Ja, maar ik ben daarna!!
Oh. Eh, tja. Maar ik wil wel naar 't centrum, ik weet alleen niet of ik dat red met m'n actieradius.
IPace: nou, ík moet morgen naar Aalsmeer dus ík moet nog wel even laden hoor!! (Ergo; reken er niet op dat ik met een halfuurtje weg ben)
Anyhoe ; iPace wilde wel even plaats maken zodat ik op AC even een beetje kon laden, maar dat bleek mijn auto niet te pakken: rood licht.
Dus toch maar naar de Allego in het centrum gereden en met 2 km restant aangesloten met de Telekom pas.
Moraal: het klopt. Niet generaliserend, de iPace meneer moest morgen naar Almere en strak in spencertje en roze broek moet je dan wel gratis laden bij de Lidl. Want overnacht thuis aan 't stopcontact of aan een publieke paal, dat kost natuurlijk alleen maar geld.
Ja, iedereen was vriendelijk, en ja, de iPace eigenaar wilde wel even plek maken, maar het hele idee van " op doorreis tanken en boodschappen doen bij de Lidl,.. Nee. Dat vergeet maar sinds de komst van de iPace ( met z'n design flaw èn (wederom, let op: generaliserende mening!) mentaliteit van z'n bestuurders)
Bij de AH XL in Tilburg Centrum waren er óók twee iPace's aan het laden, gelukkig was de Allego paal zo goed als onzichtbaar en niet bezet. Toch fijn dat FastNed zo bekend is, en de nieuwbakken iPace rijder alleen op díe App kijkt naar snellaadpalen.
#Rant
PS: het geheel hàd wel een grappig setting daar bij de Lidl. De e-golf berijder was een sympathieke gast; hij was gewoon aan 't laden. En aan het hangen. Met een petje op. Golf. Petje. Het plaatje compleet. (hàd ook en Telekom pas!)
IPace ook helemaal volgens het boekje. Spencertje. Netjes gekamd. Kon zo een business meeting in. Niet perse onvriendelijk. Maar je wel direct je plaats wijzen. En er als de kippen bij toen de Telekom pas getoond werd.
Benieuwd hoe ze mij zagen/zouden typeren. Alto? Vetklep? Schooier? Milieugekkie?
[ Voor 13% gewijzigd door JayPe op 03-03-2019 19:26 ]
Er zijn inderdaad 2 soorten i-Pace EV rijders waarvan het ene soort onder i-Pace rijders de laatste tijd vaker voor lijkt te komen dan het aardige soort. Op meerdere plekken lees je dergelijke klachten, o.a. het parkeren bij Fastned zorgt her en der voor irritatie en een bepaalde mentaliteit ook.JayPe schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:06:
Nou,..
Dat was een dikke faal. Gratis laden bij de Lidl in Tilburg: vergeet 't maar.
Ja, de Golf moest nog wel even ( ik zag op t display 43% en al 23 minuten aangesloten. Maar de iPace berijder gaf aan: Ja, maar ik ben daarna!!
#Rant
LIDL zet die snellader daar neer voor klanten, als mensen er gewoon naast bij staan wachten dan zou je theoretisch als LIDL personeel hier wat van moeten kunnen vinden. Maar als jij als 3e aankomt dan kan je ook stellen dat je pech hebt bij een gratis snellader..... niet teveel aandacht aan besteden en gewoon fijn met Telekom een Allego'tje pakken.
Weet je wel hoe duur die iPace is!? Dan houd je helemaal geen geld meer over voor elektriciteit.
Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)
@JayPe mogelijke verklaring: de nieuwe lichting met long range EVs weet niet hoe het is om te moeten schipperen met max 200km range. Jij probeert in hun optiek voor te dringen.
Jep. Baalde er van, want ik las bovenstaande bericht van @Marc O. pas toen ik al onderweg wat naar de Lidl. Mij plan was om boodschappen te doen voor de hele week (het nuttige en aangename verenigen) bij de Lidl, maar aangezien ik niet én wilde shoppen èn elders wilde laden stond ik bij de Allego op een winderig station 🚉 in Tilburg. De FastNed bij de Appie XL was net zo goed bezet (met 2 iPace's) en dus ben ik uiteindelijk zonder boodschappen huiswaarts gekeerd.Hachy schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:28:
[...]
Er zijn inderdaad 2 soorten i-Pace EV rijders waarvan het ene soort onder i-Pace rijders de laatste tijd vaker voor lijkt te komen dan het aardige soort. Op meerdere plekken krijg ik ook die signalen, o.a. het parkeren bij Fastned zorgt her en der voor irritatie en een bepaalde mentaliteit ook.
LIDL zet die snellader daar neer voor klanten, als mensen er gewoon naast bij staan wachten dan zou je theoretisch als LIDL personeel hier wat van moeten kunnen vinden. Maar als jij als 3e aankomt dan kan je ook stellen dat je pech hebt bij een gratis snellader..... niet teveel aandacht aan besteden en gewoon fijn met Telekom een Allego'tje pakken.
( Ik was vooraf bij FastNed Labbegat voorbij gereden. Daar is de afstand FastNed tot Benzinepomp-shop te groot om met Kids te overbruggen,. En wilde dus óók nog boodschappen doen bie die Lidl).. Volgende keer sla ik 'm wel over.
Max 90 km range vandaag ;-)CyBeRSPiN schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:35:
@JayPe mogelijke verklaring: de nieuwe lichting met long range EVs weet niet hoe het is om te moeten schipperen met max 200km range. Jij probeert in hun optiek voor te dringen.
Niet zozeer voordringen, maar ik wilde wel graag weten wat voor een wachttijd ik rekening mee moet houden. De e-golf rijder gaf aan dat ie zo wel genoeg hàd (ergo: zijn halfuurtje zat er wel ongeveer op), de iPace rijder gaf géén tijd, maar wel zijn " belangrijkheid " aan met zijn woorden " ik móét morgen naar Aalsmeer " en daarmee aangevende dat ie echt nog wel even moest staan ook.
Jammer dat je precies ervaren hebt waar ik al bang voor was
Heb er nog even over gedacht om voor te stellen om die lader met mijn eigen auto te bezetten tot jij er zou zijn, maar ik had 'm thuis (ja, ik wel
) al helemaal tot 100% opgeladen. En bovendien zou dat dan ook weer niet fair zijn tegenover anderen die zouden willen laden.
Anyway, fijn dat je uiteindelijk toch nog kon laden. Had trouwens niet verwacht dat het tijdens carnaval zó druk zou zijn.
Anyway, fijn dat je uiteindelijk toch nog kon laden. Had trouwens niet verwacht dat het tijdens carnaval zó druk zou zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door Marc O. op 03-03-2019 19:45 ]
Ik ben trouwens wel vóór de iPaces ( en alle EV's) op deze wereld hoor.
De laadinfrastructuur staat nu echter wèl onder druk. Het aantal (snel)laadpalen ( ik blijf het toch zeggen ;-) ) moet omhoog.
De laadinfrastructuur staat nu echter wèl onder druk. Het aantal (snel)laadpalen ( ik blijf het toch zeggen ;-) ) moet omhoog.
Als je denkt dat je op zondag bij de Lidl zonder te wachten terecht kunt ben je wel een beetje naief. Zeker als je rit er soort van afhankelijk is zou ik je dat altijd afraden. Lekker direct naar de Allego of Fastned als je een paar euro wil betalen.
Ioniq 5 P45
@JayPe hadden die twee wel gewoon boodschappen gedaan? Want dat lijkt mij de enige eis die je redelijkerwijs kunt stellen bij zo'n locatie.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Of zijn ze wat tijd aan t rekken vooraleer boodschappen te doen
Tot voor kort was dit absoluut geen probleem en kon je dit laadpunt gewoon in je routeplanning mee nemen.Spiller schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:51:
Als je denkt dat je op zondag bij de Lidl zonder te wachten terecht kunt ben je wel een beetje naief. Zeker als je rit er soort van afhankelijk is zou ik je dat altijd afraden. Lekker direct naar de Allego of Fastned als je een paar euro wil betalen.
Ik kom niet zó vaak bij snelladers en al helemaal niet bij de Lidl, drukte op zondag of überhaupt verwachtingen qua drukte heb ik dan ook niet zoveel sjoege van.Spiller schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:51:
Niet zozeer naïef dus, eerder onwetend.
In Tilburg zijn er inderdaad gelukkig alternatieven. Bij een ritje naar m'n familie in WestBrabant is het wel een dingetje: Lidl Halsteren ligt in een verder " witte-vlek-op-de-kaart". Als ik dáár aankom om de laatste kilometers te maken, kan ik dus niet uitwijken naar een alternatieve snellader. Dan komt 't credo " beter duur dan niet te koop " om de hoek: liever dat de Lidl geld gaat rekenen en dat de paal beschikbaar is, dan een gratis paal waar je niet van op aan kunt.
Roosendaal. Bergen op Zoom, Tholen; nergens snelladers
De e-golf rijder was al zo'n 20 minuten aangesloten. Als ie daar voor de boodschappen was, hàd ie ze mogelijk al gedaan. Daar hàd 't in ieder geval alle schijn van: nog even wachten om een beetje meer range te krijgen, maar aangezien hij al min of meer aanstalte maakte om te vertrekken, een minuut of 10 zou ie nog wel laden, maar veel langer niet.bruneelm schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:56:
Of zijn ze wat tijd aan t rekken vooraleer boodschappen te doen
De iPace meneer was in ieder geval zeer duidelijk niet in de eerste plaats bezig met boodschappen doen, maar primair met zijn plaats in de rij te bewaken, anders hàd ie namelijk prima even boodschappen kunnen doen terwijl de e-golf nog even (10 minuten?) aan het laden was.
Dat volgt óók uit z'n bewering dat ie wel móét laden omdat ie morgen ver weg moest. Niets belet hem dan toch om dan gewoon de iPace enkele uren (overnacht) aan een publieke of thuispaal te hangen,. Toch?
" Nu moeten laden omdat je morgen,... "
Tja, als je zo('n) EV rijdt, kan ik mij voorstellen dat je graag weer terug zou gaan naar Diesel zou keren.
Wat zou de meneer gedaan hebben als ík stond te wachten op de e-golf, als ik een paar minuten vóór hem was aangekomen? Had ie dan zijn afspraak voor morgen moeten cancellen? 😂 😂 😂
Het zou wel handig zijn als je, tegen betaling, een laadpaal zou kunnen reserveren. Als er twee plekken zijn, dat de ene dan te reserveren is voor bv 2u. Moet je wel op tijd zijn, anders ben je hem kwijt 
Zeker op drukke plekken zou dat wel een handige oplossing zijn.
Bijvoorbeeld bij een pretpark oid erg handig, bv als ik bij de Efteling aankom wil ik wel zeker weten dat ik kan laden. Ik wil niet op de terugweg dan nog een keer laden met vermoeide kids op de achterbank
Zeker op drukke plekken zou dat wel een handige oplossing zijn.
Bijvoorbeeld bij een pretpark oid erg handig, bv als ik bij de Efteling aankom wil ik wel zeker weten dat ik kan laden. Ik wil niet op de terugweg dan nog een keer laden met vermoeide kids op de achterbank
@JayPe Ik ben bang dat er veel te veel mensen zich verkeken hebben op Jag+prijs+4% bijtelling zonder zich druk te maken over thuis laden (ik tank nu toch ook niet thuis??) of de langzame laadsnelheid van de i-Pace ("laad"snelheid van ICE's zit geen significant verschil in). Ik ben bang dat met de uitrol van de model 3 (heeft CCS, nog niet zoveel geleverd als de i-Pace, maar toch) het nog veel drukker gaat worden. Gelukkig kan je een 3 wel redelijk snel aan een openbare paal of thuis laden.
Ik denk overigens dat die i-Pace rijder bij de lidl prima thuis kan laden, maar niet in een nacht de accu vol krijgt (alleen granny of 3,7kW) en dus alvast een halve lading bij de lidl wil snelladen zodat hij morgen met volle accu kan vertrekken. Hij zal morgen ook weer bij een snellader mogen pauzeren (met een beetje pech tweemaal op een dag).
Ik denk overigens dat die i-Pace rijder bij de lidl prima thuis kan laden, maar niet in een nacht de accu vol krijgt (alleen granny of 3,7kW) en dus alvast een halve lading bij de lidl wil snelladen zodat hij morgen met volle accu kan vertrekken. Hij zal morgen ook weer bij een snellader mogen pauzeren (met een beetje pech tweemaal op een dag).
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Kan ook dat die iPace rijder nog geen thuislaadmogelijkheid heeft. Had ik ook in de eerste week. Dan is het wel handig als je ergens toch kan laden.
De m3's zullen voorlopig nog wel bij de superchargers blijven. Hoge snelheid, lage prijs.Tassadar32 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:48:
@JayPe Ik ben bang dat er veel te veel mensen zich verkeken hebben op Jag+prijs+4% bijtelling zonder zich druk te maken over thuis laden (ik tank nu toch ook niet thuis??) of de langzame laadsnelheid van de i-Pace ("laad"snelheid van ICE's zit geen significant verschil in). Ik ben bang dat met de uitrol van de model 3 (heeft CCS, nog niet zoveel geleverd als de i-Pace, maar toch) het nog veel drukker gaat worden. Gelukkig kan je een 3 wel redelijk snel aan een openbare paal of thuis laden.
Zoveel zijn er daar nog niet van, laders wel, locaties niet. Als je in Gouda of Assen woont bijv, moet je minimaal een halfuur rijden.Hachy schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:59:
[...]
De m3's zullen voorlopig nog wel bij de superchargers blijven. Hoge snelheid, lage prijs.
Maar aangezien de Model 3 véél zuiniger is dan de iPace en idd 3fase kan laden denk ik niet dat je die veel gaat zien.
Vorige week zondag kwam er ook net een Ipace aan bij de Lidl, net voor ons (met Ioniq). Aardige man, maar gaf wel aan spijt te hebben van de Ipace, had achteraf toch beter een Tesla kunnen kopen. Weet niet hoe hij er nu over denkt na de prijsverlaging van Tesla van de afgelopen dagen, maar kan me voorstellen dat hij er echt van baalt.
Ipace was wel goed, maar bereik is toch een issue.
Ipace was wel goed, maar bereik is toch een issue.
@JayPe Het type mens dat je overal tegenkomt. Als de motivatie dankzij de voordelige bijtelling en andere belastingvoordeetjes "ikke ikke ikke" is krijg je dat gedrag ook m.b.t. laadpalen. Hoewel, heel eerlijk: hoeveel mensen zouden een kwartiertje extra willen wachten om iemand even voor te laten? Denk in dit topic relatief veel mensen maar in de normale wereld? Denk bar weinig mensen...
Exact expert nodig?
Maar met een bereik van ruim 350 km heb je toch geen snellader nodig in de buurt van je huis? Voor mij is de Supercharger van Badhoevedorp het dichtstebij, maar is ook een goed half uur rijden.CyBeRSPiN schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:05:
[...]
Zoveel zijn er daar nog niet van, laders wel, locaties niet. Als je in Gouda of Assen woont bijv, moet je minimaal een halfuur rijden.
Maar aangezien de Model 3 véél zuiniger is dan de iPace en idd 3fase kan laden denk ik niet dat je die veel gaat zien.
Gelukkig werk ik ook op Schiphol en overweeg ik de Supercharger te misbruiken tijdens de lunchpauze zo lang ik op thuis nog geen paal heb, aan de andere kant is de openbare paal in de wijk vrijwel altijd vrij alleen dan draait mijn werkgever op voor de kosten.
Tassadar32 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:48:
Ik heb even overwogen om de e-up buiten bij de Lidl aan een openbare paal te hangen voor een halfuurtje. Dr staan namelijk overal in Tilburg laadpaaltjes genoeg. Dan hàd ik alsnog m'n boodschappen kunnen doen bij de Lidl en met een halfuurtje op 3,7kW had ik dan zomaar wat kilometers bijgeladen om volledig zonder zorgen naar de Allego in het centrum te rijden. 10 km range en 8,8km afstand volgens de navigatie.Z___Z schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:56:
Kan ook dat die iPace rijder nog geen thuislaadmogelijkheid heeft. Had ik ook in de eerste week. Dan is het wel handig als je ergens toch kan laden.
Ik besloot het erop te wagen, omdat er rondom het eindpunt, mocht ik 't onverhoopt niet halen, ook zat AC paaltjes staan voor nood.
De iPace meneer had, als ie thuis niet kan laden, ook z'n auto aan een 11kW paaltje kunnen leggen in de buurt rondom z'n huis. Dat is dan effectief op één fase 3,7kW, en met 12 uur zit er dan 44kWh meer in de accu.
Dàn snap ik wèl dat je een dag van te voren wilt snelladen....
Maar een tien minuten wachten op je voorganger bij de snellader,.. en dan nog minimaal één klein uur voor een zelfde 44kW,.. Het is niet dat 't rondom zo'n Lidl nou zou gezellig is toeven is
Het leed dat grote EV-accu's met één fase-laders heet ;-)
Edit.
Voor de duidelijkheid: ik vind dus niet dat de iPace niet thuis hoort bij een gratis snellader bij een supermarkt.
Maar op doorreis zijn met een EV en dan een iPace treffen. Das niet grappig. Dat duurt gewoon lang.
Maar is gewoon pech.
En de kans op die pech wordt alleen maar groter door de verkoop van EV's met grote accu's.
Een iPace die óók nog aangeeft dat ie niet nu maar pas morgen z'n stroom nodig heeft,. Das nog vervelender. En vette pech.
Maar ik heb niet méér recht ofzo.
T is enkel dat voor mij persoonlijk, met mijn auto ik wel echt afhankelijk ben van snelladers als ik grotere afstanden dan m'n range wil afleggen.
M'n auto heeft niet voor niets CCS (de e-up is ook zonder CCS verkocht) en met voldoende beschikbare snelladers is het daarmee een zeer bruikbare auto.
Het kip en ei verhaal: eerst was het altijd rustig bij FastNed en was er een overkill aan laadpalen.
Inmiddels is balans tussen auto's vs laadpalen door d'r sterke groei aan de auto kant verschoven naar krapte aan de laadpalen kant.
Wat al gemeld is: de Model 3 zal ook een bekende verschijning gaan worden bij FastNed en consorten.
Ik kan alleen maar hopen dat FastNed op deze groei kan ageren. Gelukkig zie ik vaak van die blindplaten op de FastNed stations: voorbereiding voor extra laadpalen!
Meer 'zorgen' maak ik mij dan om Allego locaties, daar staat vaak hooguit één snellader. En voorbereidingen op uitbreiding zie je slechts zelden.
Oproep: Albert Heijn XL, McDonald's met drive, en Lidl's: plaatst vooral méér snelladers op méér locaties!
[ Voor 30% gewijzigd door JayPe op 03-03-2019 22:13 ]
Er zit anders een gezellige kroeg op het plein daar bij de Lidl hoor! Kun je prima een hapje eten en een drankje doen.
Had van de week echt een "doh!" momentje. Ik heb twee laders: een gewone 3 fasen (Zoe) en een trafo (2X16a -> 1x32A, Niro). Ze staan onderling te loadbalancen, de trafo als master. Beide hebben smartevse.
Omdat de master naar de auto moet communiceren dat ie 32A kan leveren staat "MAINS" op de master ingesteld op 32A. Alles is aangesloten op een 3X16A groep.
Als de Niro staat te laden en de Zoe wordt aangesloten zegt de master "prima, ik doe het wat rustiger aan, hier heb je 16A, ik ga ook terug naar 16A". De trafo trekt dan dus nog 8A, en de gewone lader 16A. Samen 24A-> automaat klapt eruit.
Ik heb al even geexperimenteerd met de MAINS setting terug brengen naar 31A, en de MIN setting op beide laders naar 16A (zodat de tweede auto gewoon niet start met laden), maar dat leek niet te werken. Ga nog verder kijken, want volgens mij heb ik toen een van de laders niet gereboot.
Als iemand nog een slimme oplossing heeft hoor ik het graag. Ondertussen ben ik begonnen met een arduino projectje dat zich voor gaat doen als smartevse master (kan ik gelijk een kek schermpje in de woonkamer hangen).
Omdat de master naar de auto moet communiceren dat ie 32A kan leveren staat "MAINS" op de master ingesteld op 32A. Alles is aangesloten op een 3X16A groep.
Als de Niro staat te laden en de Zoe wordt aangesloten zegt de master "prima, ik doe het wat rustiger aan, hier heb je 16A, ik ga ook terug naar 16A". De trafo trekt dan dus nog 8A, en de gewone lader 16A. Samen 24A-> automaat klapt eruit.
Ik heb al even geexperimenteerd met de MAINS setting terug brengen naar 31A, en de MIN setting op beide laders naar 16A (zodat de tweede auto gewoon niet start met laden), maar dat leek niet te werken. Ga nog verder kijken, want volgens mij heb ik toen een van de laders niet gereboot.
Als iemand nog een slimme oplossing heeft hoor ik het graag. Ondertussen ben ik begonnen met een arduino projectje dat zich voor gaat doen als smartevse master (kan ik gelijk een kek schermpje in de woonkamer hangen).
3x25A aanvragen ?Zbygniew P schreef op zondag 3 maart 2019 @ 22:54:
Had van de week echt een "doh!" momentje. Ik heb twee laders: een gewone 3 fasen (Zoe) en een trafo (2X16a -> 1x32A, Niro). Ze staan onderling te loadbalancen, de trafo als master. Beide hebben smartevse.
@JayPe Vervelend maar herkenbaar inderdaad. Het helpt ook niet mee dat Tilburg nog wel een beetje een blindspot is qua snelladers. Iedereen was ook maar wat blij met de FastNed bij de AH XL want die bij de Lidl is lange tijd de enige snellader geweest in Tilburg en omgeving.

Een dubbele FastNed aan de A58 tussen Breda en Tilburg aan beide kanten zou al heel erg helpen om de druk te verlichten. Net als een snellader in Breda centrum. Daarnaast hoop ik nog altijd op een Ionity / Fastned bij Hazeldonk in beide richtingen. Dat is toch wel een fijne plek om te stoppen en zorgt voor optimaal gebruik van de noord-zuid corridor (A27-A2) naar het noorden vanuit België.

Een dubbele FastNed aan de A58 tussen Breda en Tilburg aan beide kanten zou al heel erg helpen om de druk te verlichten. Net als een snellader in Breda centrum. Daarnaast hoop ik nog altijd op een Ionity / Fastned bij Hazeldonk in beide richtingen. Dat is toch wel een fijne plek om te stoppen en zorgt voor optimaal gebruik van de noord-zuid corridor (A27-A2) naar het noorden vanuit België.
HD4Life @ Full-HD
Maar die Lidl paal doet toch maar 30 minuten las ik ergens hierboven? Of was dat bij deze niet zo?JayPe schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:55:
Maar op doorreis zijn met een EV en dan een iPace treffen. Das niet grappig. Dat duurt gewoon lang.
Maar is gewoon pech.
En de kans op die pech wordt alleen maar groter door de verkoop van EV's met grote accu's.
Een iPace die óók nog aangeeft dat ie niet nu maar pas morgen z'n stroom nodig heeft,. Das nog vervelender. En vette pech.
Maar ik heb niet méér recht ofzo.
T is enkel dat voor mij persoonlijk, met mijn auto ik wel echt afhankelijk ben van snelladers als ik grotere afstanden dan m'n range wil afleggen.
M'n auto heeft niet voor niets CCS (de e-up is ook zonder CCS verkocht) en met voldoende beschikbare snelladers is het daarmee een zeer bruikbare auto.
En een limiet qua laadtijd aangevuld met boetetarief als je blijft toch hangen. Locaties die duidelijk bij iets horen waar je niet uren rond hangt zou je ook niet uren moeten kunnen blijven staan.Oproep: Albert Heijn XL, McDonald's met drive, en Lidl's: plaatst vooral méér snelladers op méér locaties!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@JayPe wel vervelende omstandigheden, maar ik denk niet dat de iPace rijder bij de Lidl stond omdat hij daar gratis kon snelladen. Zoals je zei, stonden bij de Fastned ook iPace rijders. Hij had de stroom nodig voor de volgende dag en kon dit blijkbaar niet overnacht laden aan een 11 kW paal of thuis. Als je een auto van 100k kan betalen ga je echt niet een uur bij een snellader staan voor jan-l*l omdat het gratis is. Denk dat veel iPace rijders juist balen dat ze zo vaak bij snelladers moeten staan omdat het bereik tegenvalt en het bijladen niet in 1 nacht kan. De besparing in bijtelling zou zomaar niet de tijd waard kunnen zijn voor deze mensen. Heb overigens geen medelijden met ze. Ze hadden gewoon beter onderzoek moeten doen
Hey luitjes, ik lees al een tijdje mee en ik ga vanaf medio 2019 in een E-Niro rijden.
Voor laadvoorziening:
Hoofdzekering 1x35A, met een groepenkast voor het voorhuis en een onderverdeling naar een groepenkast voor het achterhuis. Deze kabel is afgezekerd met 25A, de eindgroepen in het achterhuis zijn 16A.
Nu dient de laadvoorziening op de meterkast voor het voorhuis te komen.
Mijn werkgever heeft nog een EV-Box 16A liggen, dat wordt volgens mij een probleem.
35A-16A=19A, en dat is minder dan die 25A voor het achterhuis.
Verzwaren naar 3x35A wordt de portemonnee niet blij van.
Granny-laden is een optie, maar het mooist zou een laadpaal zijn die max 10A trekt. De stroomkosten worden dan automatisch verrekend via mijn werkgever.
Iemand een suggestie?
Voor laadvoorziening:
Hoofdzekering 1x35A, met een groepenkast voor het voorhuis en een onderverdeling naar een groepenkast voor het achterhuis. Deze kabel is afgezekerd met 25A, de eindgroepen in het achterhuis zijn 16A.
Mijn werkgever heeft nog een EV-Box 16A liggen, dat wordt volgens mij een probleem.
Granny-laden is een optie, maar het mooist zou een laadpaal zijn die max 10A trekt. De stroomkosten worden dan automatisch verrekend via mijn werkgever.
Iemand een suggestie?
[ Voor 4% gewijzigd door delius op 04-03-2019 10:53 ]
Nieuwe laadpas, TIWAG. Vooral gunstig voor de 1-fase rijders onder ons; €0,22 per kWh bij Allego AC laden.
https://laadpastop10.nl/laadpas/140/TIWAG
Niet zo goedkoop als DEW21 maar wel een gewoon kWh tarief dus ook voor kortere sessies geschikt.
Je kan ook een echte laadpas aanvragen ipv dat je alles via een app moet doen, ook wat gebruikersvriendelijker dus.
Niet zo goedkoop als DEW21 maar wel een gewoon kWh tarief dus ook voor kortere sessies geschikt.
Je kan ook een echte laadpas aanvragen ipv dat je alles via een app moet doen, ook wat gebruikersvriendelijker dus.
Ik zou voor een laadpaal gaan die kan load balancen. Dan kun je in theorie zelfs 32A halen (max voor de e-Niro), als er in voor- en achterhuis verder geen zware apparaten aan staan.delius schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:53:
Hey luitjes, ik lees al een tijdje mee en ik ga vanaf medio 2019 in een E-Niro rijden.
Voor laadvoorziening:
Iemand een suggestie?
Dan hoef je niet te verzwaren, maar kun je wel maximaal laden. De paal zorgt er dan voor dat de hoofdzekering niet overbelast wordt. Als er in het achterhuis dan 25A wordt gebruikt, zal de auto niet meer dan 10A krijgen.
Je kunt die paal ook laten begrenzen op bijvoorbeeld 20A.
Vorige week zoals zovelen hier voor het eerst sinds september Maingau factuur ontvangen. Wat mij opviel is dat de laatste laadsessie in Februari ( had er 1 in febr. bij een NL*LMS paal) met het nieuwe tarief 25 ct/kWh berekend werd ipv de 30 cent die ze gezegd hadden voor Nederland.
Zojuist aangevraagd. App ziet er goed verzorgd uit, niet allemaal taalfouten/half Duits zoals de Maingau app...Hachy schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:57:
Nieuwe laadpas, TIWAG. Vooral gunstig voor de 1-fase rijders onder ons; €0,22 per kWh bij Allego AC laden.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ik laad alleen 's-nachts met laadschema. 's-nachts draait bij mij alleen de vaatwasser. Dus dat kan prima op 1x35A met nog 12x16A eind groepen ernaast. Het gaat niet perse om hoeveel er beschikbaar is, maar hoeveel er tegelijk gebruikt wordt. Dus als jij in je achterhuis een sauna hebt staan en die tegelijk wil gebruiken met het laden van je auto, dan kan het niet. Meestal is het geen probleem.delius schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:53:
Voor laadvoorziening:
Iemand een suggestie?
Het laadprobleem bij de Lidl zou eigenlijk eenvoudig opgelost kunnen worden. Er zijn supermarkten die een parking hebben met slagboom waar het betalend parkeren is (zeker in t buitenland). Heb je boven een bepaald bedrag aankopen gedaan dan krijg je een parkeertijd te 'gratis' perkingstijd.
Dit zou ook ingevoerd kunnen worden ipv 30min regel. Een klantenkaart die gescand kan worden en waarmee je de paal kan starten en waar je tot een bepaald aantal kWh gratis kan tanken tijdens een tijdstip rond je aankoop tijdstip en afhankelijk van een aankoopbedrag. Eerlijk is eerlijk tov de winkel en zijn EV klanten.
Dit zou ook ingevoerd kunnen worden ipv 30min regel. Een klantenkaart die gescand kan worden en waarmee je de paal kan starten en waar je tot een bepaald aantal kWh gratis kan tanken tijdens een tijdstip rond je aankoop tijdstip en afhankelijk van een aankoopbedrag. Eerlijk is eerlijk tov de winkel en zijn EV klanten.
Ben binnenkort van plan om naar Disney op en neer te rijden voor een lang weekend. Ben nog aan het twijfelen of ik met m'n ICE moet gaan of met m'n BEV. Afstand is 480 km. Range van de e-Niro is 350 km. Dus dat betekend op de heenweg 1x stoppen. Ik geloof dat de corri-door laders werken met TNM laadpas, dus dat gaat goed komen. Ik zie dat ze bij Disney maar 4 laders hebben op de parkeerplaats. Dus als die vol zijn, dan kan ik daar niet laden. Dat zou betekenen dat ik op de terugweg 2x moet stoppen. Dat laatste zie ik een beetje tegenop. Iemand ervaring met het laden bij Disneyland? Voor zover ik weet kan ik niet laden bij het hotel waar ik geboekt heb.
@Z___Z waarschijnlijk is 2x laden sneller dan 1x wachten op een populaire attractie in Disneyland
Voor zover ik weet kan de EVbox laadpaal door EVbox ingesteld worden op een maximum stroom, dus ook op 10A. Dat probleem opgelost.delius schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:53:
Voor laadvoorziening:
Iemand een suggestie?
Op zich is dat niet heel vreemd toch? Iedereen heeft zijn eigen redenen om te willen laden bij een paal en zal die van hemzelf over het algemeen niet minder vinden dan die van een ander.Crazy D schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:17:
@JayPe Het type mens dat je overal tegenkomt. Als de motivatie dankzij de voordelige bijtelling en andere belastingvoordeetjes "ikke ikke ikke" is krijg je dat gedrag ook m.b.t. laadpalen. Hoewel, heel eerlijk: hoeveel mensen zouden een kwartiertje extra willen wachten om iemand even voor te laten? Denk in dit topic relatief veel mensen maar in de normale wereld? Denk bar weinig mensen...
Ik vind het wel een interessante vraagstelling, wat maakt dat iemand voorrang zou verdienen? Bij een noodsituatie snap ik het heel goed, maar bij gewoon haast ook al?
Waarom zou iemand die zich voor een lange rit goed wil voorbereiden minder prioriteit hebben dan iemand die gokt op die ene gratis stop tijdens een lange rit?
Wanneer is het dan 'ikke ikke ikke' en wanneer is het gewoon logisch op je beurt wachten?
Alleen kan je dan niet meer laden tijdens het boodschappen doen, je moet namelijk eerst die aankoop doen.bruneelm schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:37:
Het laadprobleem bij de Lidl zou eigenlijk eenvoudig opgelost kunnen worden. Er zijn supermarkten die een parking hebben met slagboom waar het betalend parkeren is (zeker in t buitenland). Heb je boven een bepaald bedrag aankopen gedaan dan krijg je een parkeertijd te 'gratis' perkingstijd.
[ Voor 27% gewijzigd door Gonadan op 04-03-2019 13:38 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Met de BEV natuurlijkZ___Z schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:03:
Ben binnenkort van plan om naar Disney op en neer te rijden voor een lang weekend. Ben nog aan het twijfelen of ik met m'n ICE moet gaan of met m'n BEV. Afstand is 480 km. Range van de e-Niro is 350 km. Dus dat betekend op de heenweg 1x stoppen. Ik geloof dat de corri-door laders werken met TNM laadpas, dus dat gaat goed komen. Ik zie dat ze bij Disney maar 4 laders hebben op de parkeerplaats. Dus als die vol zijn, dan kan ik daar niet laden. Dat zou betekenen dat ik op de terugweg 2x moet stoppen. Dat laatste zie ik een beetje tegenop. Iemand ervaring met het laden bij Disneyland? Voor zover ik weet kan ik niet laden bij het hotel waar ik geboekt heb.
Pauzer even bij dit laadpunt op de belgische grens met Frankrijk, uurtje laden met Telekom €1,20. Eventueel Disney bellen en vragen of je 1 laadpunt kan reserveren, lukt dit niet dan nogmaals een uurtje pauzeren in Frankrijk, bijvoorbeeld bij 1 van de 2 gratis CCS laadpunten in Parijs, of toch een Corri-door meepakken voor €12 per uur en dan weer terug naar de dichtsbijzijnde Belgische Allego snellader.
Vandaar dat ik parkeer ticket omschreven heb, je parkeert immers ook eerst vooraleer je inkopen doet.Gonadan schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:35:
[...]
Alleen kan je dan niet meer laden tijdens het boodschappen doen, je moet namelijk eerst die aankoop doen.
Stel je krijgt een ticket of kaart met een code, dit is bv geldig binnen een uur (of andere tijd) voor je afrekening aan de kassa en nog 15min om de laadpaal te verlaten. Hetgeen buiten die tijd is wordt betalend.
Solidair zijn met de aanbieder en hem ook iets gunnen.
En de tijd voor kan afhankelijk zijn van je besteedde bedrag zodat je niet in de rij gaat staan voor wagensnoepjes van anderhalve euro.
Bedankt voor de tip van de Lidl lader. Hoop dat het er niet te druk is op zondagmiddag voor de terugweg. Voor de heenweg, ik rijd langs Lille, dus kom niet langs die Allego, maar zag dat er een Lidl op de grens ligt bij Lille: https://chargemap.com/lidl-84.html. Ik overweeg daar te stoppen ipv op een Corri-door lader, omdat het eten langs de Franse snelweg nou niet echt Franse culinaire hoogstandjes zijn. Enige nadeel is dat deze Lidl precies op de helft van m'n route ligt, en ik eigenlijk iets over de helft van m'n route wilde stoppen.Hachy schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:03:
[...]
Met de BEV natuurlijk
Pauzer even bij dit laadpunt op de belgische grens met Frankrijk, uurtje laden met Telekom €1,20. Eventueel Disney bellen en vragen of je 1 laadpunt kan reserveren, lukt dit niet dan nogmaals een uurtje pauzeren in Frankrijk, bijvoorbeeld bij 1 van de 2 gratis CCS laadpunten in Parijs, of toch een Corri-door meepakken voor €12 per uur en dan weer terug naar de dichtsbijzijnde Belgische Allego snellader.
Zondag is die Lidl hartstikke dicht.
Zondag alleen in de ochtend open van 8:30-11:30.
Zondag alleen in de ochtend open van 8:30-11:30.
[ Voor 44% gewijzigd door Spiller op 04-03-2019 16:00 ]
Ioniq 5 P45
Ik weet niet waar je de grens overgaat, maar je kunt in Belgie langs de e17 op meerder plekken snelladen (Allego 50kW) bij de Total tankstations. o.a. Minderhout (net over de grend met Nederland), Kalken (Bij Gent) en Nazareth (Bij Kortrijk).Z___Z schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:52:
[...]
Bedankt voor de tip van de Lidl lader. Hoop dat het er niet te druk is op zondagmiddag voor de terugweg. Voor de heenweg, ik rijd langs Lille, dus kom niet langs die Allego, maar zag dat er een Lidl op de grens ligt bij Lille: https://chargemap.com/lidl-84.html. Ik overweeg daar te stoppen ipv op een Corri-door lader, omdat het eten langs de Franse snelweg nou niet echt Franse culinaire hoogstandjes zijn. Enige nadeel is dat deze Lidl precies op de helft van m'n route ligt, en ik eigenlijk iets over de helft van m'n route wilde stoppen.
Wel rekening mee houden dat Allego shitty plekken heeft in belgie en dat er geen bordjes staan waar je de lader kunt vinden. Vaak is er ook maar 1 parkeerplek voor de lader dus soms even wachten.
Ff een belletje gedaan naar EVBox -> kan inderdaad.daemonix schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:53:
[...]
Voor zover ik weet kan de EVbox laadpaal door EVbox ingesteld worden op een maximum stroom, dus ook op 10A. Dat probleem opgelost.
Dank je!
Je had het over een klantenkaart, maar ik snap je idee. De paal wordt in principe betaald, tenzij je daadwerkelijk klant bent en dan wordt een deel kwijtgescholden.bruneelm schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:50:
Vandaar dat ik parkeer ticket omschreven heb, je parkeert immers ook eerst vooraleer je inkopen doet.
Stel je krijgt een ticket of kaart met een code, dit is bv geldig binnen een uur (of andere tijd) voor je afrekening aan de kassa en nog 15min om de laadpaal te verlaten. Hetgeen buiten die tijd is wordt betalend.
Solidair zijn met de aanbieder en hem ook iets gunnen.
En de tijd voor kan afhankelijk zijn van je besteedde bedrag zodat je niet in de rij gaat staan voor wagensnoepjes van anderhalve euro.
Dat moet je inderdaad wel enigszins dichttimmeren want het is echt deerniswekkend hoe mensen daarmee om gaan. Zo kan je bij een garage hier in de stand gratis parkeren als je klant van de Action bent. Dus wat doen mensen, die parkeren, lopen de Action binnen, scannen hun kaartje bij de automaat en lopen de Action weer uit zonder ook maar iets te komen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat je ook plant, de praktijk is vaak veel weerbarstiger als je het mij vraagt. Je stopt op andere momenten dan je plant, bijvoorbeeld vanwege een volle blaas van je kroost of wederhelft. Zorg gewoon dat je een paar paar pasjes bij je hebt en ter plaatse bij een corri-door of een andere CCS lader kan stoppen.Z___Z schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:52:
[...]
Bedankt voor de tip van de Lidl lader. Hoop dat het er niet te druk is op zondagmiddag voor de terugweg. Voor de heenweg, ik rijd langs Lille, dus kom niet langs die Allego, maar zag dat er een Lidl op de grens ligt bij Lille: https://chargemap.com/lidl-84.html. Ik overweeg daar te stoppen ipv op een Corri-door lader, omdat het eten langs de Franse snelweg nou niet echt Franse culinaire hoogstandjes zijn. Enige nadeel is dat deze Lidl precies op de helft van m'n route ligt, en ik eigenlijk iets over de helft van m'n route wilde stoppen.
Plannen helpt niets tegen ICE'ing, bezette of (semi-) defecte laders. Niet om je bang te maken maar check gewoon even goed een paar favoriete laadpuntjes onderweg en vertrouw een beetje op de chargemap reviews. Met een actieradius van 120km ben ik eenvoudig in Parijs gekomen in oktober 2016 dus bijna 3 jaar later met een bijna 3x zo grote actieradius gaat jou dat gemakkelijk lukken.
Bedenk wel dat je met 10A niet heel snel kan laden. ~2kWh in de accu erbij per uur laden.delius schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:11:
[...]
Ff een belletje gedaan naar EVBox -> kan inderdaad.
Dank je!
Als je minder dan 150km/dag rijdt is dat nog steeds wel goed te doen overigens.
@Hachy
Welke passen zijn in Frankrijk aan te raden? Wij willen ook een tripje Disneyland plannen met de Ioniq !
Welke passen zijn in Frankrijk aan te raden? Wij willen ook een tripje Disneyland plannen met de Ioniq !
Tesla Model 3 RWD (2023)
Hoofdwegen: Izivia/Sodetrel, verder alles van de Last Mile Solutions familie, Newmotion en Plugsurfing is een mooie basis.
Ga je voor de meer exotische laadpunten (binnenland) ga dan voor Chargemap pas, Kiwhi, en Freshmile afhankelijk van het gebied waar je een beetje gaat rondcruisen.
Ga je voor de meer exotische laadpunten (binnenland) ga dan voor Chargemap pas, Kiwhi, en Freshmile afhankelijk van het gebied waar je een beetje gaat rondcruisen.
Geen goedkope oplossingen zoals Maingau of Telekom werken daar dus?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Oh ze hebben vast wel wat laadpunten die daar werken. Maar dat was je vraag niet ;-)
Er is een hele mooie site waar je die info makkelijk kunt checken..cacofant schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:10:
Geen goedkope oplossingen zoals Maingau of Telekom werken daar dus?
I know, maar ik heb nu de portemonnee al helemaal vol laadpassen zitten, dus als de expert me meteen de juiste info kan geven scheelt dat onnodig passen aanvragen :-)
Tesla Model 3 RWD (2023)
Dan kun je 'm net zo goed aan het gewone stopcontact hangendaemonix schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:53:
[...]
Voor zover ik weet kan de EVbox laadpaal door EVbox ingesteld worden op een maximum stroom, dus ook op 10A. Dat probleem opgelost.
Ik denk dat het de LIDL weinig kan boeien wie er bij hen laadt en hoelang. Jouw idee vergt een hoop kosten (slagboom installeren, pasjessysteem introduceren). En wat levert het voor ze op?bruneelm schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:37:
Dat maakt verrekenen wel een stuk ingewikkelder natuurlijkpmiddeld schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:02:
[...]
Dan kun je 'm net zo goed aan het gewone stopcontact hangen
Ik zou in dit geval toch overwegen om naar 3x25A over te stappen, en de lader een eigen fase te geven. Dan heb je een mooie balans tussen snelheid en kosten.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.