Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
De Lidl is geen liefdadigheidsinstelling ze willen winst maken en klanten lokken die KOPEN.pmiddeld schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:08:
[...]
Ik denk dat het de LIDL weinig kan boeien wie er bij hen laadt en hoelang. Jouw idee vergt een hoop kosten (slagboom installeren, pasjessysteem introduceren). En wat levert het voor ze op?
Parkeersysteem is gekend in toeristische zones zodat parkeerplaatsen vrij zijn voor klanten.
Tot zover parking en slagbomen.
Tweede deel van t verhaal:
Zorg dat klanten kopen en afhankelijk van bedrag geef je hen tijd om te laden, daarvoor heb je geen slagbomen nodig, enkel een registratiesysteem.
Bv 20€ is 15min laden, 50€ half uur, 100€ 1u
Colruyt in BE heeft bv een klantenkaart (zoals AH) maar die kaart is ook een kortingskaart, pinpas, tankkaart én laadpas. Zij zijn al ver gevorderd met hun
geïntegreerd registratiesysteem.
[ Voor 14% gewijzigd door bruneelm op 04-03-2019 20:30 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Als ze al iets zouden willen doen, dan toch niet iets wat klanten wegjaagt.
Misbruik afstraffen kan gemakkelijk. Gewoon, als blijkt dat er misbruik / oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van de snellader de lader uit zetten.
Het is een service. En géén recht.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Ze doen het nog helemaal niet. Ik heb hem gisteren getest. Allego moest nog e.e.a. aanpassen. De twee snelladers die er staan (Bij Allego zelf en bij Papendal) werken hoogstwaarschijnlijk wel.pmiddeld schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:06:
@JayPe Ik heb vandaag ook de BlueCurrent pas ontvangen. Heb 'm nog niet getest in Arnhem. Zou die het ook bij snelladers doen?
Ik heb ook de vraag gesteld wat het tarief op andere laadpalen is, aangezien ze het over het 'normale' tarief hebben bij 'andere' laadpalen. Hierop kreeg ik als antwoord dat de pas helemaal niet zou werken buiten het pilot-gebied (lees: Arnhem).
Maar dat is iets anders dan ze op hun eigen site zeggen.... to be continued.
[ Voor 3% gewijzigd door Hachy op 04-03-2019 22:42 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Wut? Gratis laden met de nieuwestroom-pas bij Allego snelladers in Arnhem? Daar kunnen ze toch helemaal geen loadbalancing smartcharging uitvoeren?Hachy schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:39:
Dat van Maingau klopt ja, was ik even vergeten![]()
[...]
Ze doen het nog helemaal niet. Ik heb hem gisteren getest. Allego moest nog e.e.a. aanpassen. De twee snelladers die er staan (Bij Allego zelf en bij Papendal) werken hoogstwaarschijnlijk wel.
Ik heb ook de vraag gesteld wat het tarief op andere laadpalen is, aangezien ze het over het 'normale' tarief hebben bij 'andere' laadpalen. Hierop kreeg ik als antwoord dat de pas helemaal niet zou werken buiten het pilot-gebied (lees: Arnhem).
Maar dat is iets anders dan ze op hun eigen site zeggen.... to be continued.
Ach. Ik heb gekozen voor 10 sessies gratis per maand als ze mogen loadbalansen smartchargen. Ik ga morgen / deze week misschien eens testen of ze het überhaupt doen.
Site of info kan ik nergens meer vinden vreemd genoeg. Enige link die ik hàd was via de laadpastop10.nl en daar is de kaart verdwenen.
Mails omtrent het aanmelden kan ik niet terugvinden. Er waren drie aanbieders, en een hopeloze kaart volgens mij. Waarop overal palen staan die nog geplaatst moeten worden dacht ik.
Edit. https://www.openlaadpaal.nl/ dat was 'm
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Wat ze wel al doen is de 50kW limiteren tot 20kWJayPe schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:13:
Mwoah. Wat een oplossing kan zijn, is de Lidl gewoon de Lidl laten zijn.
Als ze al iets zouden willen doen, dan toch niet iets wat klanten wegjaagt.
Misbruik afstraffen kan gemakkelijk. Gewoon, als blijkt dat er misbruik / oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van de snellader de lader uit zetten.
Het is een service. En géén recht.
Aanvulling/dienstmededeling:Hachy schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:57:
Nieuwe laadpas, TIWAG. Vooral gunstig voor de 1-fase rijders onder ons; €0,22 per kWh bij Allego AC laden.
https://laadpastop10.nl/laadpas/140/TIWAG
Niet zo goedkoop als DEW21 maar wel een gewoon kWh tarief dus ook voor kortere sessies geschikt.
Je kan ook een echte laadpas aanvragen ipv dat je alles via een app moet doen, ook wat gebruikersvriendelijker dus.
Puur via het formulier in de link op laadpastop10 krijg je nog geen laadpas; je móet eerst registreren als Kunde inclusief betaalmethode SEPA voor incasso. Als je de registratie vóór 19 maart voltooit, ligt de laadpas eind maart in je brievenbus.
Registreren kan via de app, of via deze link, app is feitelijk een web-app: https://tiwag.mobile.beenergised.com/#/app/home
De app [Play Store] werkt goed, paar vertaalfoutjes ("Pas Thuis Aan" bedoelen ze mee: wijzig je homepage).
"Anforderung TIWAG-Mobilitätskarte Voraussetzung: Vorherige Registrierung als TIWAG-Mobilitätskunde in der TIWAG E-Mobility App + SEPA"
Maar toch hartelijk dank voor deze expliciete toelichting
[ Voor 11% gewijzigd door Hachy op 05-03-2019 09:56 ]
Voor de Sodetrel laadpalen kun je het beste gewoon TNM gebruiken. Die is iets goedkoper dan de rest en gewoon makkelijk. Je betaald per minuut dus als je echt goedkoop wilt kun je het beste tussen de 20% en 80% laden. Maar ik ben inmiddels 3x naar Disneyland geweest met de Ioniq en soms maakt het je gewoon niet uit want het scheelt maar een paar euro. Wil je er toch het maximale uithalen dan het volgende.cacofant schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:53:
@Hachy
Welke passen zijn in Frankrijk aan te raden? Wij willen ook een tripje Disneyland plannen met de Ioniq !
Op de route naar Parijs zijn er enkelegratis CCS snelladers. Allereerst heb je de snellader mijn de Lidl in Mons, vanuit daar kan je de snellader bij de Lidl in Proville bereiken. Daarna zal je één tussenstop moeten maken bij een Corri-Door lader aan de A1 waarna je door kunt naar de Lidl in Claye Souilly. Let hierbij wel op de de Lidl laders in Frankrijk vaak gemaximaliseerd zijn tot 22 á 25 kW DC, dus je staat er wel een tijdje. Dit geld ook voor beide laders hierboven ookal worden ze soms al 50 kW DC aangegeven.
https://chargemap.com/lidl-217.html
https://chargemap.com/lidl-proville.html
https://chargemap.com/lidl-za-le-clos-guignant.html
Voor als je bij Disneyland zelf bent kun je gratis parkeren op het grote parkeerterrein bij het winkelcentrum Val 'D Europe en dan met de trein naar Disneyland toe. Je kunt dan gratis laden bij de ingang van La Vallee Village. Let wel je moet hier de eerste keer registreren via een app waarna de auto automatisch start met laden bij het inpluggen. Je moet hier wel vroeg zijn want ze hebben slechts 4 laadplekken op 10.000 parkeerplaatsen ongeveer dus het staat vaak vol. Maar kom je zo tussen 08:00 en 09:00 uur als de winkels nog gesloten zijn is er meestal wel plek.
https://chargemap.com/val-d-europe.html
HD4Life @ Full-HD
Wat was jij gemiddeld kwijt aan laadkosten voor een retour Disneyland?
En hoeveel keer laden?
Een TNM pas heb ik al, maar in Nl gebruik ik alleen Maingau en Telekom :-)
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ben een keer in de winter geweest, toen 7x geladen. Ben ook twee keer in de zomer geweest toen kon ik het af met 6x laden, maar ik zat dan wel op een camping 50/60 km ten oosten van Disneyland. Als je een hotel in de buurt hebt moet in in de zomer wel met 5x laden kunnen redden afhankelijk van waar je in NL vertrekt natuurlijk.cacofant schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:18:
@Davidshadow13 bedankt voor je verhaal ;-)
Wat was jij gemiddeld kwijt aan laadkosten voor een retour Disneyland?
En hoeveel keer laden?
Een TNM pas heb ik al, maar in Nl gebruik ik alleen Maingau en Telekom :-)
Ik was gemiddeld zo tussen de 25 en 30 euro kwijt en in Frankrijk alles met TNM geladen. Voor NL en BE heb ik een pas van de LM dus als je daar met Telekom/Maingau moet laden zou ik uitgaan van 35 á 40 euro kosten retour. Bij mij was het laden uiteindelijk goedkoper dan de tol in ieder geval, achtelijke Fransen
Nee niet echt. TNM is zelfs de goedkoopste roaming pas voor de Corri-Door laders en dat zijn de meeste CCS laders. De andere zijn vaak bij de Lidl en die zijn gratis zonder pas. Heb er wel eens naar gekeken maar goedkoper laden bij Sodetrel kan alleen met een abbo van Sodetrel en bijbehorende pas en dat is pas interessant als je er heel vaak komt.Z___Z schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:20:
Is het behalve om de laadprijs nuttig om een andere pas te nemen dan TNM in Frankrijk? Als ik in Chargemap kijk, kan ik bij bijna alle CCS palen gewoon met TNM laden.
[ Voor 24% gewijzigd door Davidshadow13 op 05-03-2019 10:25 ]
HD4Life @ Full-HD
Corri-Door - Total - Aire de Phalempin OUEST
Niet heel snel is mijn ervaring, en er zijn ook Corri-Door palen die vaak storing hebben wegens een onbetrouwbaar stroomnetwerk in de buurt. Deze specifieke Corri-Door heeft wel vaker problemen al heb ik hem zelf in november ook nog gebruikt.Z___Z schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:56:
Hoe snel zijn de Fransen met het repareren van laadpalen? Ik wil hier gaan laden op de heenweg, maar zie dat deze paal buiten gebruik is. Zie dat @fewips hier wel 3 dagen geleden nog heeft kunnen laden.
Corri-Door - Total - Aire de Phalempin OUEST
Ik heb zelf in de zomer vanwege drukte en werkzaamheden bij Lille ervoor gekozen om via Brussel - Valenciennes - Cambrai te rijden over de A2 - A1 i.p.v. de A1 bij Lille te pakken. Dan heb je ook wat meer snellaadopties.
De Corri-Door lader bij Saint-Leger is namelijk ook altijd stuk, en die bij Ressons-sur-Matz red je niet vanuit België. Je kunt dan beter over Brussel en Mons rijden dan over Gent Kortijk. Vlak voor de grens is er dan nog een Allego of Lidl lader.
https://chargemap.com/ava...de-ghlin-mons-bergen.html
https://chargemap.com/lidl-217.html
Dan kun je over de A2 rijden richting Cambrai en daar staat nog een Corri-Door en deze is eigenlijk nooit bezet want ligt niet direct aan de snelweg.
https://chargemap.com/intermarche-cambrai.html
Vanuit daar kun je dan de Corri-Door laders aan de A1 weer bereiken. Dan kan je nog stoppen bij Ressons-sur-Matz en Aire de Vémars. De snelladers bij CDG zou ik vermijden aangezien deze echt heel slecht bereikbaar zijn vanaf de snelweg en je daarvoor een rondje om de terminal heen moet rijden
HD4Life @ Full-HD
Als ik in de app naar mijn account ga en bij options de toegangssleutels bekijk zie ik daar Ladekarte staan echter tonen ze geen Kaartnummer of iets. Is er manier om te achterhalen om te checken of de juiste kaart gekoppeld is?
Online kan ik volgens mij niet inloggen. Altans niet met alle combinaties die ik heb geprobeerd met klantnummer, mailadres, wachtwoord etc.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Zijn er al Tweakers die de aansluiting hebben laten verzwaren?
Gisteren te horen gekregen dat New motion de laadpaal gaat plaatsen. Wil nog niet bellen omdat ze pas over 12 maanden komen.
Kijk even in de app bij toeganssleutel. Daarin staat rfid vervaldatum.GAEvakYD schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:41:
Hoe werkt dat met de MainGas pas en account? Ik heb de pas al een tijdje liggen en heb ook een account in de MainGau app op de telefoon. Echter kan ik niet zien of mijn pas nou aan mijn account gekoppeld is. Ik heb ooit in het begin een kaart aangevraagd maar die heb ik nooit gekregen. Daarna via mail een nieuwe kaart gevraagd. Vandaar dat ik even benieuwd ben of de juiste kaart gekoppeld is.
Als ik in de app naar mijn account ga en bij options de toegangssleutels bekijk zie ik daar Ladekarte staan echter tonen ze geen Kaartnummer of iets. Is er manier om te achterhalen om te checken of de juiste kaart gekoppeld is?
Online kan ik volgens mij niet inloggen. Altans niet met alle combinaties die ik heb geprobeerd met klantnummer, mailadres, wachtwoord etc.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Melding: ongeldige pas.
Gelukkig doet de Telekom pas het wel gewoon.
Onzin van je netbeheerder, je kunt online zelfs zien wat het kost. Welke netbeheerder heb je? Het zou niet al te veel mogen kosten. zo tussen de 200 en 300 euro. Het moet ook door de netbeheerder gebeuren, de laadpaal plaatser mag het helemaal niet.Wackmack schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:40:
Van de week gebeld met de netbeheerder. Heb nu 3 x 25 ampère en wil 1 aansluiting naar 1 x 32 of 35 ampère. Helaas kon de netbeheerder niks zeggen over de kosten. Werd door verwezen naar de bedrijven die de laadpalen plaatsen.
Overigens verzwaar je je aansluiting niet, maar maak jij hem lichter met die stap (3x25A is effectief 17,25 kW, 1x35A is effectief 8,05 kW). Heb je vast niet aan gedacht.
Niet al te veel denk ik, echt verzwaren van 3x25 naar 3x35 kost rond 800 euro per jaar, nog afgezien van de eenmalige kosten.Zijn er al Tweakers die de aansluiting hebben laten verzwaren?
Loadbalancing wordt dan al heel snel heel veel goedkoper.
Maak 1 groep vrij, en ga op 25A laden. Probleem opgelost.
NieuweStroom doet het enkel op de Arnhemse langzaamstroomladers.JayPe schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:51:
Nieuwestroom doet 't heden nog niet op de Allego bij Kleefsewaard in Arnhem.
Wat ik niet helemaal begrijp is dat je soms laadpunten met schuko tegen komt, vaak zelfs zonder tarief. Zijn dat dan officiële laadpunten of heeft iemand gewoon bij een restaurant om een stopcontact gevraagd en mocht hij daar laden?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
In nextcharge app kun je beter kijken . Kan je foto's zien prijs en beschikbaarheid en veel meer. Of de Newmotion app.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Lucky you, ik probeer er ook eentje te krijgen. Was er net te laat bij.JayPe schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:51:
Nieuwestroom doet 't heden nog niet op de Allego bij Kleefsewaard in Arnhem.
https://www.openlaadpaal.nl/ -> Vind hier jouw laadpunt -> Daar staan alle Allego palen. Oók de snellaadpalen van Allego ( VandeValk Arnhem (Oost/Oosterbeek) en bij Industriepark Kleefsewaard ( Allego voor de deur )nannoe schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:00:
[...]
NieuweStroom doet het enkel op de Arnhemse langzaamstroomladers.
Op deze kaart ( let op: alleen de desktop versie werkt nog enigzins mee )
https://openbaarladen.nl/arnhem/laadpalen-in-arnhem
staan de laadpalen allemaal aangegeven.. Allemaal. Ook de aangevraagde,geplande, niet bestaande palen.
En op die kaart verschijnen ook, met allerlei ongeveer gelijke tekentjes, allerlei zaken zoals broodjeszaken, tankstations, winkels, bushaltes en musea.. Echt super overzichtelijk.. NOT.
Ik weet niet of ik zo lucky ben. Geen website, vrijwel nul informatie. Krijg ik nu na 6 maanden een gepeperde rekening omdat ik 'officieel' een 10 euro abo heb, met 10 euro korting? Heb ik nu wel of geen abo? Allemaal maar vaag.. Volgens Hachy zou het zo ongeveer vanaf vandaag moeten werken, maar waar hij die informatie vandaan heeft? Niet van de website van NieuweStroom in iedergeval, want daar staat niets op over laadpassen of openlaadpaal.nlVaevictis_ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:14:
[...]
Lucky you, ik probeer er ook eentje te krijgen. Was er net te laat bij.
[ Voor 6% gewijzigd door JayPe op 05-03-2019 19:20 ]
Ben toch echt bang dat 25A te langzaam is. https://www.liander.nl/co...en/tarieven2019?ref=18847 hier vallen de kosten inderdaad mee, hoogtens 300e. Zal volgend jaar eens contact met New Motion opnemen. Liander praat wel over verzwaren, maar dat komt waarschijnlijk omdat hier de optie staat van 3 x 25a naar 3 x 35a.daemonix schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 16:45:
[...]
Onzin van je netbeheerder, je kunt online zelfs zien wat het kost. Welke netbeheerder heb je? Het zou niet al te veel mogen kosten. zo tussen de 200 en 300 euro. Het moet ook door de netbeheerder gebeuren, de laadpaal plaatser mag het helemaal niet.
Overigens verzwaar je je aansluiting niet, maar maak jij hem lichter met die stap (3x25A is effectief 17,25 kW, 1x35A is effectief 8,05 kW). Heb je vast niet aan gedacht.
[...]
Niet al te veel denk ik, echt verzwaren van 3x25 naar 3x35 kost rond 800 euro per jaar, nog afgezien van de eenmalige kosten.
Loadbalancing wordt dan al heel snel heel veel goedkoper.
Maak 1 groep vrij, en ga op 25A laden. Probleem opgelost.
Je moet serieus veel km maken dagelijks, wil 25A te weinig zijn. Ik laad met 16A alleen tussen 23:00 en 07:00 en heb daar ruim voldoende aan. Als het nodig is kan ik eerder starten met laden.Wackmack schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:41:
[...]
Ben toch echt bang dat 25A te langzaam is. https://www.liander.nl/co...en/tarieven2019?ref=18847 hier vallen de kosten inderdaad mee, hoogtens 300e. Zal volgend jaar eens contact met New Motion opnemen. Liander praat wel over verzwaren, maar dat komt waarschijnlijk omdat hier de optie staat van 3 x 25a naar 3 x 35a.
Weet iemand trouwens hoe lang het duurt voordat laadsessies van Allego en EV-box bekend worden bij TNM? Ik rijd nu een maandje EV, maar zie alleen thuislaadsessies van TNM staan.
[ Voor 12% gewijzigd door Z___Z op 05-03-2019 19:47 ]
Zit natuurlijk wat in maar als je de keuze hebt, voor eenmalig 200e, dan de auto binnen 9 uur vol is, in plaats van 14 uur. Ga dan uit van 3,2kwh maar zal het wel even afwachten, er is nog genoeg tijd.Z___Z schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:44:
[...]
Je moet serieus veel km maken dagelijks, wil 25A te weinig zijn. Ik laad met 16A alleen tussen 23:00 en 07:00 en heb daar ruim voldoende aan. Als het nodig is kan ik eerder starten met laden.
Als je van 3x25 naar 1x35 gaat, kan je in theorie wel sneller laden, maar als je met 32A aan het laden bent heb je voor de rest van je huis nog maar 3A over. Dus in de praktijk zal het laden langzamer gaan tot in de nacht, waar je bijna niks meer verbruikt. Bij een losse 25A alleen voor je auto kan je altijd 25A laden. Denk dat het qua totale laadtijd niet heel veel zal schelen.Wackmack schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:47:
[...]
Zit natuurlijk wat in maar als je de keuze hebt, voor eenmalig 200e, dan de auto binnen 9 uur vol is, in plaats van 14 uur. Ga dan uit van 3,2kwh maar zal het wel even afwachten, er is nog genoeg tijd.
Vaak worden laadsessies bij andere partijen eens per maand doorgegeven.Z___Z schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:44:
[...]
Je moet serieus veel km maken dagelijks, wil 25A te weinig zijn. Ik laad met 16A alleen tussen 23:00 en 07:00 en heb daar ruim voldoende aan. Als het nodig is kan ik eerder starten met laden.
Weet iemand trouwens hoe lang het duurt voordat laadsessies van Allego en EV-box bekend worden bij TNM? Ik rijd nu een maandje EV, maar zie alleen thuislaadsessies van TNM staan.
Dank, daar kan ik inderdaad wel inloggen. Helaas wel dezelfde beknopte informatie mbt je laadpassen.Wackmack schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:40:
Van de week gebeld met de netbeheerder. Heb nu 3 x 25 ampère en wil 1 aansluiting naar 1 x 32 of 35 ampère. Helaas kon de netbeheerder niks zeggen over de kosten. Werd door verwezen naar de bedrijven die de laadpalen plaatsen.
Zijn er al Tweakers die de aansluiting hebben laten verzwaren?
Gisteren te horen gekregen dat New motion de laadpaal gaat plaatsen. Wil nog niet bellen omdat ze pas over 12 maanden komen.
Klopt. Het lastige is alleen dat daar twee RFID kaarten staan. Eentje met verval datum 2028 en eentje van 2030. Juist diegene met vervaldatum 2030 hebben ze doorgestreept omdat die (vermoedelijk) ongeldig is gemaakt. Ik zou juist verwachten dat mijn nieuwe kaart langer geldig is en dat ze dus de verkeerde ongeldig hebben gemaakt.evtje schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:42:
[...]
Kijk even in de app bij toeganssleutel. Daarin staat rfid vervaldatum.
Ik vermoed dat er niets anders op zit dan die lui gaan mailen.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Volstaat de Hager ADM416G om het maximale uit de laadpaal te halen of is daar toch de 20G voor nodig? Gezien de aardlek vaak meer vermogen heeft dan de achterliggende schakelaars/groepen..
Relax jongen,JayPe schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:07:
[...]
https://www.openlaadpaal.nl/ -> Vind hier jouw laadpunt -> Daar staan alle Allego palen. Oók de snellaadpalen van Allego ( VandeValk Arnhem (Oost/Oosterbeek) en bij Industriepark Kleefsewaard ( Allego voor de deur )
Op deze kaart ( let op: alleen de desktop versie werkt nog enigzins mee )
https://openbaarladen.nl/arnhem/laadpalen-in-arnhem
staan de laadpalen allemaal aangegeven.. Allemaal. Ook de aangevraagde,geplande, niet bestaande palen.
En op die kaart verschijnen ook, met allerlei ongeveer gelijke tekentjes, allerlei zaken zoals broodjeszaken, tankstations, winkels, bushaltes en musea.. Echt super overzichtelijk.. NOT.
[...]
Ik weet niet of ik zo lucky ben. Geen website, vrijwel nul informatie. Krijg ik nu na 6 maanden een gepeperde rekening omdat ik 'officieel' een 10 euro abo heb, met 10 euro korting? Heb ik nu wel of geen abo? Allemaal maar vaag.. Volgens Hachy zou het zo ongeveer vanaf vandaag moeten werken, maar waar hij die informatie vandaan heeft? Niet van de website van NieuweStroom in iedergeval, want daar staat niets op over laadpassen of openlaadpaal.nl
1) Het is een 6-mnd pilot, dus pas je verwachtingspatroon aan.
2) Allego zou vandaag iets aangepast moeten hebben waardoor het zou werken. Heb die info van Blue Current.
3) Ze gaan de website aanpassen, het is inderdaad de bedoeling dat het alléén bij Allego Arnhem werkt. Langzaam en/of snel dat is nog niet duidelijk. De laadpunten kunnen dan wel op de Allego kaart van Arnhem staan maar dat is gewoone een generieke kaart waar je elke gemeente in kan vullen waar Allego overeenkomsten mee heeft. --> deze kaart dus: https://openbaarladen.nl/arnhem/laadpalen-in-arnhem
4) Je krijgt geen rekening want je hebt geen abo afgesloten. Althans zo intepreteer ik het. Als je er wel een krijgt zou ik zou hem zeker niet betalen
Je kan wel een rekening krijgen als je meer dan 10x per maand met die pas laadt.Hachy schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 23:20:
4) Je krijgt geen rekening want je hebt geen abo afgesloten. Althans zo intepreteer ik het. Als je er wel een krijgt zou ik zou hem zeker niet betalen
Vind het ook maar een vaag verhaal. Werkt die pas nou alleen in Arnhem of ook daarbuiten, maar niet 10x gratis, en tegen welk tarief. Afijn, we gaan het zien...
Okay. Doen we ;-)
Dat er minimale info beschikbaar is, maakt mij toch wat jumpy geloof ik. Ook komt de communicatie per mail tot nu toe niet echt profi over.
We shall see. Ik zag het laadplein bij Trans (Charge plaza) nog niet op die kaart verschijnen. Terwijl het wel Allego is. En ik parkeer daar wel eens ( goeie Thai op d'r rijnkade ;-) )
Ik hou de vinger aan de pols. Maar vooral Relax.
19 december bij Telekom geregistreerd en gister lag de pas in de bus.
En 1 april nieuwe tarieven, geniet er nog even van!DonChaot schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 08:05:
Het gaat niet altijd overal even snel blijkbaar.
19 december bij Telekom geregistreerd en gister lag de pas in de bus.
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ik zou het niet doen, want 3x25A is toch 75A die je totaal kan trekken. En 1x35A is weliswaar binnen de zelfde tariefgroep, maar biedt minder ruimte voor de toekomst. En daar zou je dan zo 200 euro voor af mogen tikken bij de netbeheerder, voor een soort downgrade. En vergis je niet wat er bijkomt aan meterkast aanpassingen, want die is nu ook op 3-fase uitgelegd.Wackmack schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:47:
[...]
Zit natuurlijk wat in maar als je de keuze hebt, voor eenmalig 200e, dan de auto binnen 9 uur vol is, in plaats van 14 uur. Ga dan uit van 3,2kwh maar zal het wel even afwachten, er is nog genoeg tijd.
Zoals eerder gezegd probeer een fase vrij te maken en pak 25A=5,7kW, dat is voor thuis meer dan prima. Als je ooit nog eens een auto krijgt die 3-fasen aan kan kun je naar 3x16A overstappen=11kW.
Import van EVs
Om het even "simpel" te houden is het misschien verstandig om eerst alleen naar "1-fase" auto's/palen te kijken.
Let op deze is informatie is zeker geen statement van mij hoe het moet! Ik wil de conversatie op gang brengen om het voor iedereen duidelijk te krijgen.
Optie 1:
Een 35A huisaansluiting en een niet balancerende paal.
Dit zou de de standaard selectiviteit regel geven? -> 35/1.6 = bijna 22 Ampere
Optie 2:
Een 35A huisaansluiting en een wel balancerende paal.
Selectiviteit is hier niet van toepassing? Dus afzekeren op 32A zou prima moeten werken en mogen? (max snelheid zakt als het huis meer verbruikt)
Optie 3:
Een 3*25A huisaansluiting en een niet balancerende paal en een gedeelde fase.
Dit zou de de standaard selectiviteit regel geven? -> 25/1.6 = 16 Ampere (bij voorkeur een groep kiezen met weinig zware belasting)
Optie 4:
Een 3*25A huisaansluiting en een niet balancerende paal en eigen fase.
Deze is voor mij niet duidelijk, volgens de selectiviteit regel zou hier maar 16A mogen. Maar met totaal geen andere belasters zou ergens tussen de 20 en 25 Ampere prima moeten kunnen lijkt mij.
Optie 5:
Een 3*25A huisaansluiting en een wel balancerende paal en een gedeelde fase.
Load balancing dus tot 25A is prima? (Snelheid zal zakken op de momenten dat de andere belasters de fase gebruiken)
Optie 6:
Een 3*25A huisaansluiting en een wel balancerende paal en een eigen fase.
Load balancing dus tot 25A is prima? (En in de praktijk valt er niks te balanced op deze fase, dus altijd 25A?)
Vooral optie 4 lijkt erg veel onduidelijkheid over te zijn. Kan je hier niet gewoon een (ruim) 20A zekering legaal in doen?
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Tot 31/3 2ct/min en vanaf 1/4 4ct/mincacofant schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:04:
Weten we al wat die nieuwe tarieven zijn?
Dat de kaart laat in de bus gevallen is, ik kreeg een mail dat de belangstelling en de aanvragen serieus onderschat werden.
Ze hadden te ,eindig voorgedrukte RFID kaarten besteld.
Ja ik ook (en heb ik al) (en zou ook altijd op zijn minst de kabel leggen voor drie fase).
Maar het ging mij in dit geval vooral om wat duidelijkheid te hebben voor iedereen wat nu de beperkingen zijn door "selectiviteit" enz. Komen nogal veel tegenstrijdige berichten overal langs, ook in dit topic.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Daar hebben onze Duitse collega-rijders serieuze twijfels over. Er staat niets meer over op de website.
Moet ik nu ook nog die laadpas aanvragen? Of wordt deze nu automatisch opgestuurd?
Is de POI data beschikbaar om te gebruiken in navigatie apps of bijvoorbeeld een TomTom? Ik vindt het wel fijn om niet alleen afhankelijk te zijn van een ingebouwde navigatie van een EV. Een Tesla 3 geeft alleen Super Chargers weer op de nav maar niet de overige snellaad stations met CCS...Hachy schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 23:43:
[...]
Ja was ik ook al mee bezig. De ruwe data heb ik al wel, moet het alleen nog met API's koppelen aan POI data van de laadnetwerken.
Komt automatische.schumi1986 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:29:
Heb mij net bij Maingau geregistreerd via de app en daarna via sepa een betaalmethode toegevoegd.
Moet ik nu ook nog die laadpas aanvragen? Of wordt deze nu automatisch opgestuurd?
Wij hebben sinds een paar dagen een Maxem load balancer in combinatie met een Tesla Wall connector, en nog in afwachting van een Model 3.
Echter hebben wij nog geen enkele dag gehad dat de Maxem correct werkt, er gaat een groen lampje knipperen, de web interface laat geen stroomverbruik zien en de tesla wall charger knippert 4x rood (geen verbinding met Maxem). Na een reboot werkt het weer (even). In de handleiding staat ook niets over dat dit een bekend probleem is of iets dergelijks.
Hebben jullie ook deze ervaringen gehad?
Maxem zegt stuur maar terug dan kunnen we onderzoeken wat er fout gaat, maar dan zitten we dus zonder Maxem, en een laadpaal die niet werkt.
Hoi.
De laadplaats vlakbij huis, waar ik wil laden, is regelmatig bezet door een gewone auto.
De nette manier: briefje op de ruit, verzoeken om niet meer te doen met wat vriendelijke uitleg.ducolwd schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:41:
Hoe om te gaan met klein laadleed?
De laadplaats vlakbij huis, waar ik wil laden, is regelmatig bezet door een gewone auto.
De andere manier: gemeente bellen en vragen te handhaven.
De niet nette manier : een kroket met mayonaise onder de ruitenwisserCyBeRSPiN schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:46:
[...]
De nette manier: briefje op de ruit, verzoeken om niet meer te doen met wat vriendelijke uitleg.
Huidige aansluitwaarde thuis 1x25A. Dit is meteen een redelijk beperkende factor
Ik heb nu het volgende advies en voorstel liggen van installateur en hoor graag jullie mening hierover:
Aansluitwaarde verhogen naar 3x25A (door Enexis)
Nieuwe hoofdschakelaar voor 3 fase
Huidige groepen blijven in meterkast (nu 2x aardlekschakelaar 16A)
Nieuwe groep gecreëerd, gezekerd op 20A, zodat de Webasto met 4,6 Kwh kan gaan laden
Installatie van Webasto Pure 22kw (22 versie om die 4,6Kwh oplossing te bieden)
Vragen die ik heb:
Kunnen die huidige 1 fase groepen met aardlekschakelaar zonder problemen op een 3 fase hoofdschakelaar?
Is dit een reëel voorstel voor een weinig-nonsense laadoplossing thuis?
Andere niet-nette manier; blokkeren door erachter te gaan staan en toch aan te sluiten.CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:46:
[...]
De nette manier: briefje op de ruit, verzoeken om niet meer te doen met wat vriendelijke uitleg.
Nog meer manieren onderaan m'n blogje Wat te doen tegen laadpaalklevers
Prijs van 4 ct/min dus blijkbaar ingetrokken. Gaat ze teveel geld kosten waarschijnlijk.Hallo zusammen,
damit hier nicht weiter Gerüchte entstehen:
Natürlich gibt es den Telekom Ladestrom auch über den 01.04.19 hinaus. Da müsst Ihr Euch wirklich keine Sorgen machen.
Bzgl. Preisen werdet Ihr rechtzeitig informiert - da kann ich aber leider im Moment noch nichts vorab verraten, jetzt nur so viel: wir sind intensiv dabei uns faire Preise für Euch auszudenken und zu rechnen.
Für ein paar von Euch ist es natürlich schade, dass Ihr die Ladekarte noch nicht habt. Das hätten wir natürlich gerne anders, allerdings ist der Zuwachs an Kunden weiterhin so hoch, dass wir leider mit dem Versand und auch der Produktion der Ladekarten und -Packages in Rückstand sind. Daran wird mit Hochdruck gearbeitet.
Grüße,
ToFi (vom Telekom Ladestrom Team)
Dank, ben overtuigd 😎Luiaard schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:56:
[...]
Ik zou het niet doen, want 3x25A is toch 75A die je totaal kan trekken. En 1x35A is weliswaar binnen de zelfde tariefgroep, maar biedt minder ruimte voor de toekomst. En daar zou je dan zo 200 euro voor af mogen tikken bij de netbeheerder, voor een soort downgrade. En vergis je niet wat er bijkomt aan meterkast aanpassingen, want die is nu ook op 3-fase uitgelegd.
Zoals eerder gezegd probeer een fase vrij te maken en pak 25A=5,7kW, dat is voor thuis meer dan prima. Als je ooit nog eens een auto krijgt die 3-fasen aan kan kun je naar 3x16A overstappen=11kW.
Ben ik toch blij met mijn 1x 40A. Al word elektrisch koken nog een uitdaging met een warmtepomp, airco en een EV.
Weet iemand of een 32A Laadpunt ook werkt achter een 25A van 1 van de 3 fase (Als ik wil upgraden)?
als je hem kan instellen op 25A wel. Er zijn EVSEs waar dat op kan (bij mijn 32A paal moest er een draadje tussen 2 poorten op de controller)BasvanS schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:44:
[...]
Ben ik toch blij met mijn 1x 40A. Al word elektrisch koken nog een uitdaging met een warmtepomp, airco en een EV.
Weet iemand of een 32A Laadpunt ook werkt achter een 25A van 1 van de 3 fase (Als ik wil upgraden)?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Zappi V1?BarryH schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:59:
[...]
als je hem kan instellen op 25A wel. Er zijn EVSEs waar dat op kan (bij mijn 32A paal moest er een draadje tussen 2 poorten op de controller)
volgens de zappi site zit daar loadbalancing op
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ik zit eraan te denken om een aantal zonnepanelen op het dak te plaatsen in verband met de komst van een elektrische auto.. of tesla3 of misschien nog een jaartje uitstellen naar de polestar 2...
Ik zie voor die zonnepanelen wel vaker dat ze een los meterkastje op zolder installeren met 2 groepen, 1 voor de ZP's en 1 voor de wasmachine. Om te voorkomen dat er teveel ampère over de lijn gaat naar de wasmachine.
In het geval van een Electric vehicle wil je juist meer amperes dan er normaal geleverd kan worden.
(10 jaar geleden rekening gehouden met mogelijk een EV. Maar niet met de panelen, of andersom. Dus ik heb nog 1 loze krachtgroep in de meterkast.
Ik neem even aan dat ik op afstand een 2de groepen kast kan aanleggen met 2 kracht
groepen en die speciale lekstroom schakelaar? en die aansluit op de loze groep in de originele meterkast.
Klopt deze redenatie? Of zijn er slimmere oplossingen welke ik tot op heden niet gevonden heb?
"Een loze krachtgroep' Daarmee bedoel je een 3 fase groep, met 16 ampere per fase?
Waarom zou je op afstand een tweede groepenkast willen aanleggen? Met 2 krachgroepen?
Vanwege die wasmachine op zolder? Of wat wil je precies?
Normaal, als je een extra groepenkast plaatst, zeker je daar één stap lichter af, dus als je in de meterkast 16 ampere hebt, zeker je in de extra groepenkast op 10 ampere af, per groep.
Betere vragen:
- Hoeveel zonnepanelen denk je aan? Ga je voorbij de 3600Wp,en kom je 'dus' uit op een omvormer met 3 fasen? Dan kan je deze prima op die ene vrije kracht/3-fasen-groep aansluiten.
- Wil je een laadpaal op zolder?
Zo niet, dan gewoon een afzonderlijke groep maken voor de laadpaal.
Als je voor een op 3 fasen ladende auto gaat, dan een drie-fase groep nemen, zodat je op 11kW of zelfs 22kW kunt laden thuis.
Een laadpaal én zonnepanelen aansluiten op één afzonderlijke groepenkast ( bijvoorbeeld in de schuur ) kan ook..
Maar zoals ik al zei: de tweede groepenkast zeker je één stap zwakker af. Als je een krachtgroep van 32 ampere in de meterkast vrij hebt, ga je daar 2 groepen achter zetten van 25 ampere per stuk. 25 ampere is dan het max wat de zonnepanelen kunnen leveren, en 25 ampere per fase is dan ook het max wat de laadpaal mag trekken. Een 17,3kW laadpaal dus. en max 17,3kW zonnepanelen omvormer.
Je vrije krachtgroep is mogelijk een automaat met 16 ampere per fase, dus in de 2e groepenkast komt dan op 10ampere per fase. 7kW laadpaal, en 7kW zonnepanelen omvormer. Dat is dan weer een stuk krapper!
Wat voor oplossing je ook kiest: Loadbalancing is wel een redelijke 'must', zodat je als de zon schijnt maximaal kunt laden, en als de zon niet schijnt, je niet perongeluk in het donker komt te zitten.
(JayPe heeft met zijn 1 fase 16Ampere laadpaal en 1x35 Ampere hoofdzekering nog nooit een probleem gehad, ondanks al het witgoed in huize JayPe,.. selectiviteit is key).
Ik heb 'm ook maar aangevaagd.. nóg een pasje d'r bij, maar ik sta toch vaker dan gedacht bij Allego/EV-box te laden.. :-) (andere passen raken gewoon meer in onbruik)cacofant schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 07:05:
Afgelopen maandag aangemeld bij TIWAG, volgens mij ligt vandaag de pas al in de brievenbus als ik de Postnl app mag geloven ;-) Dat is snel !!
----
In ander nieuws; Gisteravond bij FastNed Overbroek geladen,.. (daar staan 2 50kW Triple's) en het viel bij op dat de UI* op de laadpaal vernieuwd was. Je kon doorklikken naar informatie over auto's en jawel, zelfs de e-up stond er tussen
----
In ander nieuws: Elders aan de A15, bij Vuren, is er werk gemaakt van de laadinfrastructuur... Naast het Tesla Supercharging straatje, is de enige ABB 50kw Triple charger verplaatst, en er staan 2 nieuw zuilen naast. Ziet er allemaal kant en klaar uit, maar de twee nieuwe laders waren nog wel uitgeschakeld.
Er zijn 2 zuilen voor 175kW laden,.. één met CHAdeMO en CCS op de zuil.. en één met 2x CCS.. Ziet er naar uit dat het dus niet zoals bij de Triple-chargers maar met één DC aansluiting tegelijk kunnen laden, maar dat de beide aansluitingen tegelijkertijd gebruikt kunnen worden!!
Is de UI bij alle FastNed palen vernieuwd?
[ Voor 51% gewijzigd door JayPe op 07-03-2019 16:43 ]
Tesla Model 3 RWD (2023)
Klopt, ik was er dinsdag om even 10% op te toppen. Mooi niet, de 50 kW lader gaf een laadfout en de nieuwe waren idd nog niet in gebruik. Na een belletje met Allego bleek dat het probleem bekend was en niet direct op te lossen was. Dus de rest van de rit maar achter een vrachtwagen en een carnavalsoptocht gehangenJayPe schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:35:
In ander nieuws: Elders aan de A15, bij Vuren, is er werk gemaakt van de laadinfrastructuur... Naast het Tesla Supercharging straatje, is de enige ABB 50kw Triple charger verplaatst, en er staan 2 nieuw zuilen naast. Ziet er allemaal kant en klaar uit, maar de twee nieuwe laders waren nog wel uitgeschakeld.
Wat was de foutmelding?pmiddeld schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:01:
[...]
Klopt, ik was er dinsdag om even 10% op te toppen. Mooi niet, de 50 kW lader gaf een laadfout en de nieuwe waren idd nog niet in gebruik. Na een belletje met Allego bleek dat het probleem bekend was en niet direct op te lossen was. Dus de rest van de rit maar achter een vrachtwagen en een carnavalsoptocht gehangen
Toevallig:
Dat is de code voor een "gesmolten" zekering, en die is niet op afstand te resetten.Laadfout! - DTC-1502
Iemand een lijstje?
Oh... *blinde vink*Hachy schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:55:
Correct, dat heb ik op de detail pagina er ook bij gezet. Gelukkig staat het ook bovenaan het web-formulier voor de pas:
"Anforderung TIWAG-Mobilitätskarte Voraussetzung: Vorherige Registrierung als TIWAG-Mobilitätskunde in der TIWAG E-Mobility App + SEPA"
Maar toch hartelijk dank voor deze expliciete toelichting
JayPe heeft het in de verkeerde volgorde gedaan lijkt het.. maar ach: zal toch wel goed komen.
Wel handig; Met deze App laat ie alle Allego palen zien in 25km omtrek.. das wel handig... met de NieuweStroom-pas :-)
(Ecotap moet 't ook doen met TIWAG, ook tegen 22ct/kWh?)
Ik zie daar alleen:menzo schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:18:
dat kan op chargemap.com
Fast 43kW+
Of ben ik een blinde vink????
The New Motion app kan dat sowieso, dan laat hij dus geen 50kW palen zien, maar alleen snellere palen.maaik13 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:41:
[...]
Ik zie daar alleen:
Fast 43kW+
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Mobiele app: rechtsonderin, filter - selecteren (Chademo/Combo CCS - whatever floats your boat-euh-EV). Bevestigen. Krijg je alle snelladers.maaik13 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:41:
[...]
Ik zie daar alleen:
Fast 43kW+
Bij website (https://chargemap.com/map): Search - sockets & speed of charge en ook (Chademo/Combo CCS) selecteren, en dan weer naar Map gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door nannoe op 08-03-2019 13:31 ]
Wij hebben daar zelf al een lijstje van, maar alsnog bedankt voor de helpende hand.pmiddeld schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:22:
Inderdaad zoiets (volgens mij nog een nulletje meer). Het lijkt dus handig dat we die nummers en de betekenissen zelf bij de hand hebben, dan kunnen we die telefonisten nog een handje helpen.![]()
Iemand een lijstje?
Interessant topic trouwens om in de gaten te houden, gezien ik zelf technische ondersteuning bied voor een aantal genoemde providers.
Shikata ga nai.
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Ik zie dan ook de 50kwh laders. Is er ook ene mogelijkheid om alleen laders te zien met meer dan 50kwh?nannoe schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:30:
[...]
Mobiele app: rechtsonderin, filter - selecteren (Chademo/Combo CCS - whatever floats your boat-euh-EV). Bevestigen. Krijg je alle snelladers.
Bij website (https://chargemap.com/map): Search - sockets & speed of charge en ook (Chademo/Combo CCS) selecteren, en dan weer naar Map gaan.
Het is kW, niet kWhmaaik13 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:04:
[...]
Ik zie dan ook de 50kwh laders. Is er ook ene mogelijkheid om alleen laders te zien met meer dan 50kwh?
In de NewMotion en PlugSurfing apps kun je filteren op "> 50kW",
Laatst had ik chargemap geïnstalleerd (gevonden in dit topic) omdat die enigszins onafhankelijk leek, maar daar staat volgens mij ook niet alles in en je kunt meestal niet eens een beschikbaarheid zien. (of ik snap het gewoon niet
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En daarnaast, die beschikbaarheid van palen is sowieso heel tricky, dat lijkt niet via een centraal platform te worden uitgewisseld. Hangt van de aanbieder van de paal icm de aanbieder van de app af.. Sad.
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-03-2019 15:22 ]
Kijk ik uit het raam dan zie ik vier palen bezet, kijk ik in de apps dan zie ik:CyBeRSPiN schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:22:
@Gonadan je komt niet weg met 1 app is mijn voorzichtige conclusie. Vooral als je naar het buitenland gaat, in NL werkt de NewMotion app prima door de enorme dekking.
En daarnaast, die beschikbaarheid van palen is sowieso heel tricky, dat lijkt niet via een centraal platform te worden uitgewisseld. Hangt van de aanbieder van de paal icm de aanbieder van de app af.. Sad.
• newmotion: paal A+B vrij, C+D niet te zien op de kaart.
• chargemap: paal A+B niet te zien op de kaard, C+D 'in werking' (wat is dat? in gebruik of niet kapot?)
Ik snap wel waarom iedereen thuis een lader wil.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ach. Hoe zoek jij een vrije parkeerplek? Er staan zoveel palen dat je niet van een app afhankelijk zou moeten zijn. Maar ben om heel veel andere reden blij dat ik niet in een binnenstad woon en een eigen oprit hebGonadan schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 16:08:
[...]
Kijk ik uit het raam dan zie ik vier palen bezet, kijk ik in de apps dan zie ik:
• newmotion: paal A+B vrij, C+D niet te zien op de kaart.
• chargemap: paal A+B niet te zien op de kaard, C+D 'in werking' (wat is dat? in gebruik of niet kapot?)
Ik snap wel waarom iedereen thuis een lader wil.
Als ik thuis niet zou kunnen laden zou het zeker een ander verhaal zijn.
Voor een parkeerplek kan ik over het algemeen binnen hetzelfde parkeerterrein zoeken, of hooguit een straat verder. Daarvoor hoef ik niet echt rond te rijden, dan gebruik ik Google Maps en als de parkeerplaats dan ineens niet blijkt te bestaan ben ik ook narrig.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 16:15:
Ach. Hoe zoek jij een vrije parkeerplek? Er staan zoveel palen dat je niet van een app afhankelijk zou moeten zijn. Maar ben om heel veel andere reden blij dat ik niet in een binnenstad woon en een eigen oprit heb
Als ik thuis niet zou kunnen laden zou het zeker een ander verhaal zijn.
Los daarvan gaat het om het leveren van functionaliteit. Mijn n=8 steekproef levert een 75% foutmarge op, dat zou je toch bij geen enkel product accepteren? Of moet ik dit ook als onderdeel van het pionieren zien?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Stel het werkt feilloos dan is er nog geen garantie dat als je aankomt die paal nog steeds vrij is.
Dank voor de reactie.JayPe schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:27:
@bpee
"Een loze krachtgroep' Daarmee bedoel je een 3 fase groep, met 16 ampere per fase?
Waarom zou je op afstand een tweede groepenkast willen aanleggen? Met 2 krachgroepen?
Vanwege die wasmachine op zolder? Of wat wil je precies?
Normaal, als je een extra groepenkast plaatst, zeker je daar één stap lichter af, dus als je in de meterkast 16 ampere hebt, zeker je in de extra groepenkast op 10 ampere af, per groep.
Betere vragen:
- Hoeveel zonnepanelen denk je aan? Ga je voorbij de 3600Wp,en kom je 'dus' uit op een omvormer met 3 fasen? Dan kan je deze prima op die ene vrije kracht/3-fasen-groep aansluiten.
- Wil je een laadpaal op zolder?
Zo niet, dan gewoon een afzonderlijke groep maken voor de laadpaal.
Als je voor een op 3 fasen ladende auto gaat, dan een drie-fase groep nemen, zodat je op 11kW of zelfs 22kW kunt laden thuis.
Een laadpaal én zonnepanelen aansluiten op één afzonderlijke groepenkast ( bijvoorbeeld in de schuur ) kan ook..
Maar zoals ik al zei: de tweede groepenkast zeker je één stap zwakker af. Als je een krachtgroep van 32 ampere in de meterkast vrij hebt, ga je daar 2 groepen achter zetten van 25 ampere per stuk. 25 ampere is dan het max wat de zonnepanelen kunnen leveren, en 25 ampere per fase is dan ook het max wat de laadpaal mag trekken. Een 17,3kW laadpaal dus. en max 17,3kW zonnepanelen omvormer.
Je vrije krachtgroep is mogelijk een automaat met 16 ampere per fase, dus in de 2e groepenkast komt dan op 10ampere per fase. 7kW laadpaal, en 7kW zonnepanelen omvormer. Dat is dan weer een stuk krapper!
Wat voor oplossing je ook kiest: Loadbalancing is wel een redelijke 'must', zodat je als de zon schijnt maximaal kunt laden, en als de zon niet schijnt, je niet perongeluk in het donker komt te zitten.
(JayPe heeft met zijn 1 fase 16Ampere laadpaal en 1x35 Ampere hoofdzekering nog nooit een probleem gehad, ondanks al het witgoed in huize JayPe,.. selectiviteit is key).
Ja dat bedoelde ik inderdaad.[ "Een loze krachtgroep' Daarmee bedoel je een 3 fase groep, met 16 ampere per fase?
Gedachte gang van die 2de groepen kast komt meer omdat ik waarschijnlijk met mijn zonnestroom in de garage uit ga komen omdat ik geen mogelijkheden heb om van zolder tot in de meterkast van het huis te komen.
Gedachtekronkel was 1 groep voor de toevoer van zonneenergie (geen afname dus ) en 1 groep voor de laadpaal. (tesamen op 1 3fase groep van 16 A in de meterkast.)
Ik had verwachte dat ik daarmee geen halvering van het amperage, (van 1x 16 naar 2x 10) Maar dat zou dus moeten begrijp ik uit je woorden.
Op de vraag van hoeveel PV panelen. Ik kan er zo'n 34 kwijt. Verbruik zonder EV ligt al op een 6000 Kwh per jaar.
Dus creer niet overdreven veel overcapaciteit, maar met een EV wel een manier om uiteindelijk een deel via de lease auto te salderen. En weet idd niet in welke vaart de soldering zal worden afgeschaft.
Een battery pack lijkt me overigens prijstechnisch niet echt een reeele optie.
Maar zou die er ooit komen zou ik die ook eerder in de garage neerhangen. Vandaar dacht ik om een stukje meterkast naar de garage te verhuizen.
Maar Nu ik lees dat ook dat die loadbalancer in de meterkast zou moeten denk ik dat ik het beste 3 losse kabels naar de garage kan leggen.
Uiteraard, maar ik ga er vanuit dat je de apps gebruikt op locaties waar je nog geen ervaring met palen hebt of weet waar ze zijn.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 16:50:
Ik zou dan ook niet van een app uitgaan om te checken waar er een paal vrij is, maar gewoon rijden naar een van de palen waarvan je na een tijdje wel weet dat daar grote kans is op een vrije plek.
Stel het werkt feilloos dan is er nog geen garantie dat als je aankomt die paal nog steeds vrij is.
Ik zal eens wat meer steekproeven doen, want ik wil de boel ook niet meteen affikken. Er is echter wel een groot gebied tussen 'feilloos' en 'klopt helemaal niets van', waar het nu staat.
Daarnaast moet ik ook nog wat dingen gaan begrijpen denk ik, ongeschreven regels of zo. Ik zie dat NewMotion namelijk ook palen beschikbaar toont die eigenlijk op de parkeerplaats van een bedrijfspand zijn. Die beschouwt hij als beschikbaar, maar beiden zijn bezet (wellicht is het laden afgelopen en staan ze daarom als beschikbaar?). Toch kan ik mij voorstellen dat zo'n bedrijf het niet op prijs stelt als je zomaar op hun terrein gaat staan laden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
zit ik even op de Maingau site de prijzen te checken zie ik (opeens?) dat je na 2 uur (1 uur bij DC) 10ct per minuut gaat betalen.
Toch even mee uitkijken als ik 's avonds de auto wegzet om deze de volgende morgen weer op te halen.
In sommige gevallen zetten bedrijven ze bewust erop, omdat ze subsidie hebben ontvangen voor plaatsing. In andere gevallen gelden er wel regels voor, zoals minimaal een telefoonnummer achterlaten waarop je bereikbaar bent (receptie of op een blaadje in de auto). Die paar euro's voor een volle auto die het hen kost..., terwijl jij opeens een goede ervaring (zeker als je bijna leeg stond) met een voorheen onbekend bedrijf hebt...!Gonadan schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 17:08:
[...]
Daarnaast moet ik ook nog wat dingen gaan begrijpen denk ik, ongeschreven regels of zo. Ik zie dat NewMotion namelijk ook palen beschikbaar toont die eigenlijk op de parkeerplaats van een bedrijfspand zijn. Die beschouwt hij als beschikbaar, maar beiden zijn bezet (wellicht is het laden afgelopen en staan ze daarom als beschikbaar?). Toch kan ik mij voorstellen dat zo'n bedrijf het niet op prijs stelt als je zomaar op hun terrein gaat staan laden.
Ik vond zojuist de TIWAG laadpas in mijn brievenbus. 22 ct/kWh bij Allego laden, dikke prima! Mooie pas ook. (Maar er zit een TIWAG sticker over het logo van Tiroler Wasserkraft geplakt?)
[ Voor 8% gewijzigd door nannoe op 08-03-2019 18:07 . Reden: tiwag toevoeging ]
Hoe kan je zoiets weten dan? Of ga je zolang het geen gemeentegrond is gewoon altijd even netjes vragen? Parkeren doe je normaal gesproken ook niet op eigen houtje op het terrein van een bedrijf.nannoe schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:05:
In sommige gevallen zetten bedrijven ze bewust erop, omdat ze subsidie hebben ontvangen voor plaatsing. In andere gevallen gelden er wel regels voor, zoals minimaal een telefoonnummer achterlaten waarop je bereikbaar bent (receptie of op een blaadje in de auto).
Overigens net al palen ontdekt die ik normaal gewoon voorbij rijd, toch grappig dat er meer zijn dan je dacht.
Wat ik wel bijzonder vind is twee plekken met groen logo op de grond, maar het bordje bij de paal wijst maar naar één plek en volgens de app is er maar één aansluiting. Op de groei aangelegd maar vanwege parkeerdruk nog geen twee laadplekken gok ik dan?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb vandaag mijn Tiwag pas geprobeerd op een Ecotap paal in Den Haag, maar helaas zonder succes. Is wellicht de pas nog niet geactiveerd in de back-end (staat wel in de Tiwag-app) of er is iets anders aan de hand. Iemand al wel met succes bij Allego opgeladen?JayPe schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:42:
[...]
(Ecotap moet 't ook doen met TIWAG, ook tegen 22ct/kWh?)
Er is een groepenkast topic op Tweakers. Lijkt mij een goede plek om het eens te vragen.bpee schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 16:56:
[...]
Dank voor de reactie.
[...]
Ja dat bedoelde ik inderdaad.
Gedachte gang van die 2de groepen kast komt meer omdat ik waarschijnlijk met mijn zonnestroom in de garage uit ga komen omdat ik geen mogelijkheden heb om van zolder tot in de meterkast van het huis te komen.
Gedachtekronkel was 1 groep voor de toevoer van zonneenergie (geen afname dus ) en 1 groep voor de laadpaal. (tesamen op 1 3fase groep van 16 A in de meterkast.)
Ik had verwachte dat ik daarmee geen halvering van het amperage, (van 1x 16 naar 2x 10) Maar dat zou dus moeten begrijp ik uit je woorden.
Op de vraag van hoeveel PV panelen. Ik kan er zo'n 34 kwijt. Verbruik zonder EV ligt al op een 6000 Kwh per jaar.
Dus creer niet overdreven veel overcapaciteit, maar met een EV wel een manier om uiteindelijk een deel via de lease auto te salderen. En weet idd niet in welke vaart de soldering zal worden afgeschaft.
Een battery pack lijkt me overigens prijstechnisch niet echt een reeele optie.
Maar zou die er ooit komen zou ik die ook eerder in de garage neerhangen. Vandaar dacht ik om een stukje meterkast naar de garage te verhuizen.
Maar Nu ik lees dat ook dat die loadbalancer in de meterkast zou moeten denk ik dat ik het beste 3 losse kabels naar de garage kan leggen.
Ik bedenk mij dat op 16 ampère afzekeren misschien alsnog wel kan in beide kasten, als je de snelheid (ABC of D karakteristiek?) van de zekering zo kiest zodat de garage groepenkast als eerste zal schakelen.
Maar zoals ik al zei: in het groepenkast topic zitten ook échte elektriciens ;-)
@Tiwag kaart: ik zag vandaag een paal staan in Wageningen met Ecotap powered bij Allego erop.
Begrijp ik daaruit dat die twee namen gewoon verschillende brandings zijn voor één en het zelfde bedrijf? De Tiwag doet t op Allego en Ecotap,.. tenminste. Dat zou moeten. Ik heb nog geen pas en ook nog geen laadsessies nodig gehad buiten wat FastNed bezoekjes deze week (vakantie/verlof = veel reisjes met de Kids langs familie en vrienden). @da_Mastah
@Chargemap: de Allego snelladers staan inderdaad allemaal op grijs, maar ze doen het wel gewoon met de Telekom pas. De Chargemap pas schijnt het niet te doen door een technische fout ergens. Daardoor staan ze volgens mij ook in de App op grijs. @Marc O. (getest oa afgelopen woensdag bij Allego te Vuren en Dinsdag Allego Kleefsewaard te Arnhem.
Morgenmiddag tripje naar Grunn. Dat zou perfect kunnen met één snellaadstop bij Pesse ( Allego ) met de Telekompas.
Maar aangezien ik dan ook echt wel LEEG aankom, kan ik niet echt meer uitwijken als er net een ipace aan de lader staat. Volgens mij staat er maar één zuil daar..
( omdraaien naar FastNed Panjerd = 15 km, of niet helemaal leeg rijden tot Pesse, maar bij FastNed Lageveen stoppen ).
Keuzes keuzes,.. The IPACE-FEAR is strong with this one.
Dan moeten ze eerst normaal gaan factureren :-) sinds augustus geen factuur meer gehad, van Fastned nog nooit sinds die tijd..Samoerai schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 17:40:
Hoi,
zit ik even op de Maingau site de prijzen te checken zie ik (opeens?) dat je na 2 uur (1 uur bij DC) 10ct per minuut gaat betalen.
Toch even mee uitkijken als ik 's avonds de auto wegzet om deze de volgende morgen weer op te halen.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Volgens mij is dat standaard. Hier in mijn wijk ook een openbare laadpaal aangevraagd, daar hetzelfde zie ik. Ze reserveren nu 1 parkeerplek, en als de paal veel gebruikt gaat worden, worden er twee gereserveerd. De laadpaal zelf heeft wel twee aansluitingen.Gonadan schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:33:
[...]
Overigens net al palen ontdekt die ik normaal gewoon voorbij rijd, toch grappig dat er meer zijn dan je dacht.
Wat ik wel bijzonder vind is twee plekken met groen logo op de grond, maar het bordje bij de paal wijst maar naar één plek en volgens de app is er maar één aansluiting. Op de groei aangelegd maar vanwege parkeerdruk nog geen twee laadplekken gok ik dan?
Als het doorgaat dan hè. De ICERs missen straks wel een parkeerplaats, en hebben nu 6 weken om protest aan te tekenen.. zal overigens niet gehonoreerd worden denk ik, aan de overkant van dezelfde straat parkeerruimte genoeg langs de weg..
Tesla Model 3 RWD (2023)
Dit topic is gesloten.
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.