[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.469 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:52
Hachy schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:06:
Hoofdwegen: Izivia/Sodetrel, verder alles van de Last Mile Solutions familie, Newmotion en Plugsurfing is een mooie basis.

Ga je voor de meer exotische laadpunten (binnenland) ga dan voor Chargemap pas, Kiwhi, en Freshmile afhankelijk van het gebied waar je een beetje gaat rondcruisen.
Wat is de Last Mile Solutions familie precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Elke laadpas met NL-LMS codering
Dus Ecotap, NLmab, Chargepoint, oplaadpunten.nl en nog een paar.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:37

JayPe

Ondertitel

Nieuwestroom werkt! Paaltje in Arnhem, nog een flink eind van de Manege maar toch.

Werkt!

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
Iemand Tiwag pas al getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:44
@Hachy vast wel...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Als er op laadpastop10.nl het label 'door ons getest' bij staat dan weet je dat ik hem getest heb 8)
Ik had al wel wat berichten ontvangen van mensen die in Nederland succesvol met de Tiwag App hadden geladen.

/edit hij doet het

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8MWv9mI.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door Hachy op 09-03-2019 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
:-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:00

knakworst

Get more sats!

22 cent is een nette prijs, zelfde als thuis als je die mogelijkheid zou hebben :)
Maar voor auto's met een grote accucapaciteit us dat momenteel 'duur', Telekom en DEW21 zijn momenteel aanzienlijk goedkoper.

Gisteravond bij Ecotap in Den Haag aan een paal gehangen tot de volgende ochtend via DEW21. DEW21 had bij abmelden helaas een fehler dus bellen naar Ecotap. Daar werd eerst telefoon niet opgenomen, daarna slechte geluidskwaliteit, derde keer gelijk verbinding en na een paar vraagjes werd de kabel ontgrendeld op afstand. Al met al een kwartier gekost. Gezien de laadbeurt uit de app verdwenen is vraag ik mij af of die gefactureerd gaat worden, dat verzacht de pijn :) 70 kW geladen voor 4,50 of wellicht voor nop.

Vanmiddag met Telekom geladen bij Urk haven, ook Ecotap, 24A 3 fasen, 16,5 kW. 33 kW in 2 uurtjes. 2,40 als ze ooit factureren, want nog nooit een Ecotap laadbeurt in de app gezien. Wellicht het nieuwe Maingau :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Telekom is alleen op DC goedkoop. Als je een grote batterij op AC wil laden, en zeker op 1-fase dan is Telekom bijna net zo duur als Smoov.

17 uur voor 62kWh is kost je met Telekom 20 euro, dus 32 cent per kWh. Dan kan je dus beter Tiwag hebben. DEW21 is idd in een aantal gevallen idd fors goedkoper maar die app is nog wel vrij buggy hoor, echt jammer dat zij geen fysieke pas hebben.

Dat buggy-ness heeft ook wel wat voordelen zoals je terecht opmerkt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Hachy op 09-03-2019 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Bij tijd-kritische afspraken gebruik ik de DEW21 app vantevoren zeker niet meer. De Telekom laadpas bij 1 fase laden is weinig zinvol maar is bij drie-fasen laden natuurlijk wel goedkoop, in DH haal ik 11 kW en soms 16,5 kW. 7-11 cent per kW, gaat je lukken met een Tesla, e-tron, i3, etc. De Zoe had zelfs met 22 kW geladen. Alles natuurlijk tot 1 april.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Ik heb morgen spierpijn in m'n billen.

Reisje Groningen was spannend, met die harde wind. Wilde het met één laadbeurt doen, door tot Pesse te rijden en dan door. Maar Pesse leek mij thuis op de bank nog op 't randje haalbaar. eenmaal onderweg bleken er vrijwel geen vrachtwagens beschikbaar en reed ik met de kop in de wind.

Bijstellen dan maar?

FastNed Lageveen aan de A28 dan maar als stop. Scheelt 20 kilometertjes. Dan Maingau-en we daar wel dacht ik.

Nee. Zwolle is beter. Een Allego'tje met Telekom. 20 minuutjes geladen. Kids moesten toch plassen. Nu kan ik niet zien hoe snel ie laad maar het viel mij tegen hoeveel ik erin kreeg ( of beter: hoeveel km's ik erbij hàd geladen. Met circa 85% ofzo gingen we weer rijden.

Pesse was gelukkig nu goed bereikbaar.

Staat er iemand? Staat er niemand? Gelukkig!! D'r paal is vrij. Er is maar één paal aldaar. En een iPace zou funest zijn. Maar gelukkig. Met goede moed aangekoppeld. Pas er langs. Paal crash. Huh? Linux opstart scherm ( bios, bootloader,.. Etc etc) hmm. Even wachten. En de paal was weer in z'n verse opstart scherm terug. Nog eens proberen. (Telekom pas) biep. Stekker erin. En Crash. Weer een harde reset.

Na een derde poging opgegeven. Pesse is dood.
Twee opties. De verkeerde kant op 20km terug rijden naar FastNed Panjerd. Of 50km doorrijden naar FastNed Haren. De GOM gaf 60km aan. Dus voor Haren gekozen. How wrong I was. Nog voor ik de snelweg opdraaide gaf de GOM al 54 km aan. En hoewel ik 'm op 80km/h hield, met alles uit. Zelfs de telefoon lader afgekoppeld,.. Liep de GOM harder terug dan dat ik km's maakte.

Met 1 km GOM draaide ik de snelweg bij Haren op omdat de FastNed daar richting het zuiden zit. En moest ik nog 2,5km rijden. Met billenknijpen in Turtle mode de snelweg omgedraaid en toch keurig op 80km/h gebracht de laatste paar km afgelegd. En met 0% accu aangekomen. Maingau en FastNed, wij danken u! 🎉 🎉

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-08 14:20
Ik probeer een laadpaal uit te kiezen om een lease Hyundai Ioniq thuis op te laden. Tot nu toe lijkt de ICU Eve Mini een goede optie, maar een paar dingen kan ik geen duidelijk antwoord op vinden.

De auto heeft een laadpas van het bedrijf, en de Eve Mini lijkt daarmee direct de kosten bij het bedrijf in rekening te kunnen brengen. Maar hoe werkt dit precies? Wordt er automatisch een factuur gestuurd naar het bedrijf, waarna het bedrag teruggestort wordt? Of moet dit handmatig worden gedeclareerd?

Qua capaciteit van de paal: de Ioniq kan maar één fase opladen, maar ik wil een paal uitkiezen die toekomstbestendig is. Is een drie fase paal dan aan te raden? Het huis heeft een 1x 40A aansluiting, dus die zou dan aangepast moeten worden naar 3x25A. De aansluiting is dan drie fases en de paal ook. De Ioniq is echter 1 fase, betekent dit dat de maximale laadkracht alsnog 1x25A is? Of kan de paal omvormen van 3 fase naar 1 fase voor de volle 11 kW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Lord_Gaav verrekening voor je werkgever gaat net zoals met laden in het openbaar: via je laadpas. Jij krijgt via NewMotion (of andere aanbieder van een verrekenabonnement) maandelijks de stroomkosten vergoed.

Wat betreft voorbereiden op 3-fase. Je kunt de paal en de kabel alvast 3-fase nemen en de meterkast 1-fase laten en dus ook maar 1 fase aansluiten. Aangezien de Ioniq max 29A kan laden kun je ook overwegen om nu alles naar 3x25A om te laten zetten, ben je in een keer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-08 14:20
CyBeRSPiN schreef op zondag 10 maart 2019 @ 14:25:
@Lord_Gaav verrekening voor je werkgever gaat net zoals met laden in het openbaar: via je laadpas. Jij krijgt via NewMotion (of andere aanbieder van een verrekenabonnement) maandelijks de stroomkosten vergoed.
Dus de verrekening gaat via de aanbieder van de laadpas. Heb je daar nog een apart back-office abonnement voor nodig, of is dat voor andere zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Lord_Gaav schreef op zondag 10 maart 2019 @ 14:32:
[...]

Dus de verrekening gaat via de aanbieder van de laadpas. Heb je daar nog een apart back-office abonnement voor nodig, of is dat voor andere zaken?
Als dat de manier is waarop je werkgever de stroom vergoedt wel ja. Kost ongeveer 5 euro/maand.
Via een simkaart geeft de paal dan steeds de verbruikte stroom door.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:04
Vandaag de montage van de zonnepanelen afgerond en de extra CT-klem voor de Zappi aangesloten.

Vanaf nu kan ik dus, indien er voldoende zon is, volledig laden met mijn eigen stroom 😊

Leuk om te zien wat er toch nog opgewekt wordt tijdens de huidige weersomstandigheden (in totaal 4.5 kWh vandaag)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZW85Rem414XkiRGWXCOPE1VU/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

smoken schreef op zondag 10 maart 2019 @ 20:27:
Vandaag de montage van de zonnepanelen afgerond en de extra CT-klem voor de Zappi aangesloten.

Vanaf nu kan ik dus, indien er voldoende zon is, volledig laden met mijn eigen stroom 😊

Leuk om te zien wat er toch nog opgewekt wordt tijdens de huidige weersomstandigheden (in totaal 4.5 kWh vandaag)

[Afbeelding]
Mooi man! Kun je ook zo instellen dat de auto niet sneller laadt dan de zon levert om maximaal te profiteren (op dagen dat je niet zsm naar 100% wilt laden)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
CyBeRSPiN schreef op zondag 10 maart 2019 @ 20:34:
[...]

Mooi man! Kun je ook zo instellen dat de auto niet sneller laadt dan de zon levert om maximaal te profiteren (op dagen dat je niet zsm naar 100% wilt laden)?
Yes, dan kan.
Maar dan moet de “surplus” minimaal 1.4kWh zijn. Onder de 1.4kWh wordt er niet opgeladen.

Op mijn foto wordt er dus net te weinig opgewekt om te laden, dan had ik 1.8kWh moeten opwekken.

Je kunt dit overigens allemaal zelf instellen.
Op veel verschillende manieren. Je kunt namelijk aangeven hoeveel “groene” energie er minimaal gebruikt moet worden.
Geef je 50% als minimum dan wordt er pas 700w van het net geladen op het moment dat er ook 700w teruggeleverd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 16:09
cacofant schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 06:03:
[...]

Dan moet [maingau] eerst normaal gaan factureren :-) sinds augustus geen factuur meer gehad, van Fastned nog nooit sinds die tijd..
Pas geleden factuurtje gehad: helemaal fout. Op alle LMS/Ecotap laadsessies de aansluit-tijd genomen ipv de laadtijd en voor 4 sessies 25ct/kwh gerekend in oktober 2018 ;( . Ze zouden het corrigeren, ik wacht af.

Inderdaad over Fastned nog nooit een factuur gehad. Informeel via de klantenservice gehoord dat ik die ook niet meer hoef te verwachten, maar dat dacht ik over de sessies bij LMS/Ecotap ook.

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

John_Otters schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:56:
[...]

Pas geleden factuurtje gehad: helemaal fout. Op alle LMS/Ecotap laadsessies de aansluit-tijd genomen ipv de laadtijd en voor 4 sessies 25ct/kwh gerekend in oktober 2018 ;( . Ze zouden het corrigeren, ik wacht af.

Inderdaad over Fastned nog nooit een factuur gehad. Informeel via de klantenservice gehoord dat ik die ook niet meer hoef te verwachten, maar dat dacht ik over de sessies bij LMS/Ecotap ook.
Wat is het verschil in aansluit-tijd en laadtijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Tijd dat je aan een paal staat met 100% is geen laadtijd.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik dacht dat het betalen per minuut is zolang je de sessie niet stopt, dus ongeacht of de auto nog aan het laden is. Met telecom ga ik daar ook maar vanuit dus tijdig de auto weer verplaatsen wat anders sowieso wel goed is.
In mijn maingau account enkel nog sessies van allego nl/be en een paar EWE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Maingau heeft toch een boete systeem voor langer laden dan 2 uur op AC? Ik ging ervanuit dat dit een ontmoetingstarief is, om laadpaalkleven te voorkomen.

Ergo: of je accu nou vol is of nog aan het laden is na 2 uur: je betaald een minuuttarief bovenop de kWh kosten.

Mijn Maingau heeft alle Duitse en Zwitserse sessies, maar voor de Nederlandse alleen Allego sessies.

Ik blijf spaarzaam FastNed gebruiken met Maingau pas: ooit komt die rekening vast wel. Ik hou het zelf niet bij, maar ook al komt er ooit slechts een verzoek voor betaling van oude sessies: boter bij de vis!

Andere vraag:

Ik kan op m'n werk, aangezien er geen groepen meer vrij zijn bij de voordeur, óf een nieuwe groepenkast laten aanleggen, waarbij de bekabeling van circa 150 meter verderop moet komen (prijzig) óf blijven laden met een Granny,.

Óf... Een éénfsse laadpaal plaatsen die ik terugschroef naar 10 Ampère... Zijn die er? Tesla Walladapters kan je terugstellen maar ik dacht meer aan een tweedehands lolo ofzo. Hebben die de mogelijkheid?

[ Voor 28% gewijzigd door JayPe op 11-03-2019 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:09
Schiphol P3 Lang parkeren... Dat is dus een parkeergarage waar je meer dan 72u parkeert. Op de begane grond 10 (dacht ik?) gewone laadpalen. Zal niet veel op verdiend worden als je na een paar uur laden de paal een paar dagen bezet houdt 8)7

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Ideale plek voor smartcharging.

Pleur er een hele partij palen neer die tussen de 10 en 16 ampère kunnen leveren,.. er een knop waarmee je aangeeft of je 3 6 of langer dan 9 dagen weg bent.
Blijf je maar 3 dagen weg, krijg je 60kWh geleverd in 3 dagen. 6 dagen? Dan via smartcharging ook 60 kWh enkel geladen op overschottijden. Meer dan 9 dagen? Dan
enkel gevoed met de zonnepanelen op 't dak. In 9 dagen krijg je dan ( zelfs in de winter) minimaal 50 kWh geladen,. En blijf je langer staan: zo lang de auto stroom pakt.

#Utopia.

Desnoods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

En met Vehicle-to-grid heb je er dan een mega batterij bij die in regio Schiphol piekvragen kan opvangen.
Voor die laadpalen zouden ze eigenlijk een speciale valet parking moeten introduceren, je geeft je sleutels af en zij zorgen dat je auto vol is bij terugkomst. Scheelt een hoop extra palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:36
JayPe schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:20:
Óf... Een éénfsse laadpaal plaatsen die ik terugschroef naar 10 Ampère... Zijn die er? Tesla Walladapters kan je terugstellen maar ik dacht meer aan een tweedehands lolo ofzo. Hebben die de mogelijkheid?
De NewMotion Smart, Home Standard/Fast, Home Advanced, kunnen dit allemaal. En ook veel palen van andere merken kunnen dit :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Maar let op, die NewMotion palen kunnen meestal alleen op afstand ingesteld worden en dan heb je een abonnement bij ze nodig..
Wordt denk ik tijd voor een laadpaaltop10 om alle specs van te installeren laadpalen uiteen te zetten.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-10 16:23

Glewellyn

is er ook weer.

CyBeRSPiN schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:09:
Maar let op, die NewMotion palen kunnen meestal alleen op afstand ingesteld worden en dan heb je een abonnement bij ze nodig..
Wordt denk ik tijd voor een laadpaaltop10 om alle specs van te installeren laadpalen uiteen te zetten.. ;)
Ik kan het aan de whois records niet direct zien, maar laadpastop10.nl heeft dezelfde details als laadpaaltop10. Ik zet mijn geld erop in dat @Hachy het domein al in bezit heeft.

*zucht*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-10 18:27
CyBeRSPiN schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:42:
En met Vehicle-to-grid heb je er dan een mega batterij bij die in regio Schiphol piekvragen kan opvangen.
Voor die laadpalen zouden ze eigenlijk een speciale valet parking moeten introduceren, je geeft je sleutels af en zij zorgen dat je auto vol is bij terugkomst. Scheelt een hoop extra palen.
Dat is er al, dat heet schiphol valet parking ;) Waar bij staat dat je bij de desk kunt aangeven dat je een EV hebt en die graag opgeladen ziet bij terugkomst.

https://www.schiphol.nl/n...n/terminal-valet-parking/

Geen ervaringen mee overigens.

(je hebt ook P6 valet parking, das wat goedkoper dan terminal :P )

[ Voor 4% gewijzigd door Strykeforce op 11-03-2019 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 16:09
JayPe schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:20:
Maingau heeft toch een boete systeem voor langer laden dan 2 uur op AC? Ik ging ervanuit dat dit een ontmoetingstarief is, om laadpaalkleven te voorkomen.

Ergo: of je accu nou vol is of nog aan het laden is na 2 uur: je betaald een minuuttarief bovenop de kWh kosten.
Wat je noemt is post-1-feb Maingau, toen Maingau per kWh ging rekenen. pre-1-feb was het 5 cent per minuut laadtijd. Ik kan het uiteraard niet terugvinden bij Maingau, maar Hachy schrijft op zijn blog van 26 maart 2018:
Ze rekenen 5 cent per minuut dat je aan het laden bent.
Toen ik vorig jaar nog in een Renault Zoé reedt, was het voordelig om met Maingau op 22kwh Ecotap palen te laden. Er staan er een aantal vlakbij mijn dojo. Dan ben ik dus niet op moment van klaar met laden bij de auto.

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

John_Otters schreef op maandag 11 maart 2019 @ 17:16:
[...]

Wat je noemt is post-1-feb Maingau, toen Maingau per kWh ging rekenen. pre-1-feb was het 5 cent per minuut laadtijd. Ik kan het uiteraard niet terugvinden bij Maingau, maar Hachy schrijft op zijn blog van 26 maart 2018:

[...]

Toen ik vorig jaar nog in een Renault Zoé reedt, was het voordelig om met Maingau op 22kwh Ecotap palen te laden. Er staan er een aantal vlakbij mijn dojo. Dan ben ik dus niet op moment van klaar met laden bij de auto.
Post-feb heb ik 't natuurlijk over ;-) pre feb was 't een per minuut tarief. Waarbij ik e toen ook al vanuit ging dat aangesloten = laden = lopende teller.

Maar als dat niet zo in, wordt het een stuk gemakkelijker om te blijven staan ná het opladen.

Wat is " jouw dojo "?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Strykeforce schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:33:
[...]

Dat is er al, dat heet schiphol valet parking ;) Waar bij staat dat je bij de desk kunt aangeven dat je een EV hebt en die graag opgeladen ziet bij terugkomst.

https://www.schiphol.nl/n...n/terminal-valet-parking/

Geen ervaringen mee overigens.

(je hebt ook P6 valet parking, das wat goedkoper dan terminal :P )
Rijd je elektrisch en wil je jouw auto laten opladen tijdens je reis? Geef het aan bij de baliemedewerker, dan probeert deze ervoor te zorgen dat de batterij weer vol is wanneer je terugkomt. Het verbruikstarief van elektrisch laden is € 0,30 per kWh, met een starttarief van € 1,00.
Magic word: probeert.

Als de palen op moment van parkeren toevallig allemaal bezet zijn, heeft ie het zeker wel geprobeerd, maar is het niet gelukt? Klinkt als een inzet verplichting maar géén garantie.

[ Voor 3% gewijzigd door JayPe op 11-03-2019 18:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Glewellyn schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:11:
[...]

Ik kan het aan de whois records niet direct zien, maar laadpastop10.nl heeft dezelfde details als laadpaaltop10. Ik zet mijn geld erop in dat @Hachy het domein al in bezit heeft.
Bingo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Laatst online: 18-08 18:03
Ons ziekenhuis heeft vandaag 5 laadpalen met 2 aansluitpunten geplaatst. Als "service" voor de patienten op de parkeerplaats. Van Ecotap / PARKnCHARGE.

Alleen zijn de kosten toch wel vrij prijzig.
Bij laag vermogen 2-7kW 0,25 / kWh (en 0,25 / uur)
Bij hoog vermogen >7 kWh 0,30 / kWh en (0,50 / uur).

Waarom zou je daar dan gaan laden? Het ziekenhuis is dicht bij huis. Thuis laden is vele malen goedkoper. (En in deze regio heeft iedereen een oprit)
Ik (personeel) ga in ieder geval hier geen gebruik van maken.
Misschien als mijn E-Niro nog meer dan 50 kWh kan laden met de DEW21 pas. Dan wordt het wel interessant. (Echter de Telekom ladestrom deed het niet op deze Ecotap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Een Ecotap/LMS pas zal het waarschijnlijk gewoon voor hun vastgestelde tarieven doen: 25 cent/kWh. Het zijn in mijn optiek redelijke tarieven, als je bedenkt dat openbare laadpalen in de steden meestal 33 of 34 cent doen.

Wel vreemd dat ze voor hoog vermogen een hoger tarief vragen; elke elektron is even duur en auto's die een hoog vermogen aankunnen, zullen ook eerder vol zijn en kunnen verplaatsen.

Tot slot: met specialismen en contracten van zorgverzekeraars voor verschillende poli/operaties, hoor ik af en toe verhalen dat mensen van redelijk ver moeten komen voor operaties. Maar je gaf al aan: het is een service voor patiënten, niet voor personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
[b]Nelis13 in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"
Misschien als mijn E-Niro nog meer dan 50 kWh kan laden met de DEW21 pas. Dan wordt het wel interessant. (Echter de Telekom ladestrom deed het niet op deze Ecotap)
DEW21 pas? Hoe kun je die aanvragen? Heb alleen de app, zie geen mogelijkheid tot aanvragen fysieke pas, ook niet op de website.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
nannoe schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:36:
Tot slot: met specialismen en contracten van zorgverzekeraars voor verschillende poli/operaties, hoor ik af en toe verhalen dat mensen van redelijk ver moeten komen voor operaties. Maar je gaf al aan: het is een service voor patiënten, niet voor personeel.
Nee zeer klein ziekenhuis hier. Mensen gaan eerder naar andere ziekenhuizen om geopereerd te worden dan dat ze van ver naar hier komen.

We hebben wel een open MRI waardoor mensen van ver naar hier komen.
(De marktwerkende dokter in me zou dan zeggen dat voor die mensen de paal gratis zou moeten zijn, die kunnen normaliter ook elders (gratis en dicht bij de MRI parkeren))

De gewone patienten betalen ook al parkeergeld voor de parkeerplaats. Dus qua service had ik dit graag gratis gezien. Alleen krijg je dan weer irritante specialisten (waaronder mijzelf) die die plaatsen bezet gaan houden met hun PHEV of E-Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
cacofant schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:38:
[...]

DEW21 pas? Hoe kun je die aanvragen? Heb alleen de app, zie geen mogelijkheid tot aanvragen fysieke pas, ook niet op de website.
Mijn fout. Gisteren pas aangemeld. Zie dat er uberhaupt geen pas is, alleen de app. Die zal deze palen die ik bedoel ook wel niet ondersteunen.
Door alle laadpassen en laadapps raak ik een beetje het overzicht kwijt.

[ Voor 8% gewijzigd door Nelis13 op 12-03-2019 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 14:45

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Ben me ook voor aan het bereiden voor de komst van een EV, heel leerzaam topic hier!
Deze passen heb ik inmiddels besteld: Telecom voor Allego DC laden, Maingau voor Fastned en een TNM als dure reserve pas die hopelijk overal werkt.

In mijn buurt staan twee openbare EVnet 11 kW palen, en bij mijn werk een aantal EV-Box 11 en 22 kW palen, dus mijn vraag is wat ideale passen zijn voor die twee aanbieders.

De laadpas top 10 site heb ik al doorzocht, maar nog geen echte goede aanbieding gevonden. Een vandebron kaart is een optie, ben al klant daar dus die kost maar €1.50 per maand. Maar is de Nuon pas dan niet nog simpeler en goedkoper?

Ook zag ik deze opmerking: "Vaste tarieven rond de €0,35 / kWh. Zeer voordelig bij Nuon Brabant en Limburg (€0,21/kWh)", waar kan ik vinden welke palen die 21 cent prijs hebben, kan het in de Nuon app niet zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

Als je een BEV met grote accu gaat aanschaffen, dan is de DEW21-app wel goedkoop. Daarmee kost AC-laden € 4,50 per sessie op ondersteunde laadpalen. Dus bijvoorbeeld bij AC-laadsessie van 50 kWh kost het slechts € 0,09 per kWh.
Je kan de app downloaden en kijken, of er ondersteunde palen vlak bij jou staan.

[ Voor 15% gewijzigd door Kuo op 12-03-2019 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Kuo schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:13:
Als je een BEV met grote accu gaat aanschaffen, dan is de DEW21-app wel goedkoop. Daarmee kost AC-laden € 4,50 per sessie op ondersteunde laadpalen. Dus bijvoorbeeld bij AC-laadsessie van 50 kWh kost het slechts € 0,09 per kWh.
Je kan de app downloaden en kijken, of er ondersteunde palen vlak bij jou staan.
Thanks, goede idd om ook te hebben. Niet helemaal in de buurt nog voor mij, maar hopelijk in de toekomst.

Ook TIWAG neem ik er nog bij voor de kortere stops wanneer per kWh goedkoper is, wordt een leuke verzameling zo! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:51
Enkele weken geleden contact gehad met TheNewMotion over de procedure voor het verhogen van de laadstroom van onze laadpalen, serienummers hele bups doorgegeven. Moesten na installatie van zwaardere schakelautomaten in de meterkast maar een belletje doen, dan zouden ze het omzetten.

Vandaag de installateur geweest om voor onze werk-laadpalen de schakelautomaten om te bouwen naar 32A (35A denk ik) *O*

Daarstraks met TheNewMotion gebeld: "Goh, installateur geweest, schakelautomaten vervangen, ze mogen vol open"

TheNewMotion: Ja, maar deze palen kunnen helemaal geen 32A 1 fase laden :F ;(.

Daar werd ik wel een beetje verdrietig van. Ik win informatie in bij je als leverende partij, op basis daarvan laat ik een installateur komen, automaten vervangen, en +- €300? verder ga je me vertellen dat het niet kan? 8)7

Het laatste woord is daar nog niet over gevallen denk ik. Volgens de online omgeving hebben we 3-Fase, Home-Advanced palen, volgens de website van TNM is het mogelijk om die 32A te laten leveren, maar onze palen zijn "te oud" (eind 2014).

Op de website adverteren ze met 3e generatie palen, even de facturen erbij gepakt: Lolo3, waarbij ik er dan maar vanuit ga dat die 3 staat voor 3e generatie :9.

Heel bedroevend allemaal, verheugde me best wel om binnen 2,5-3 uur mijn Leafje vol te prikken O+.

Ik ben bijna in staat om de hele bende de kliko in te flikkeren en van een ander merk palen op te hangen. Als blijkt dat we het verstrekken van stroom niet hoeven te monitoren, dan voegen de laadpasjes enzo ook niet zoveel meer toe, kunnen er net zo goed wat eenvoudige 32A 3 fase modellen hangen zonder het hele TNM verdienmodel erachter.

[ Voor 11% gewijzigd door Mar.tin op 12-03-2019 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Mar.tin schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:16:
Ik ben bijna in staat om de hele bende de kliko in te flikkeren
Ik wou bijna zeggen: ik kom je wel ontzorgen, maar ik kriebelde even op m'n hoofd: neuh. Laat maar dan.

Ik heb geen TNM 💳 pas vanwege principe. Misschien moest ik ook maar eens geen TNM paal nemen. Zeker niet als je zo wordt behandeld door de aftersales.

Dat zijn geen grappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:05
Ik ben een route naar Legoland in Denemarken aan het plannen en merk dat ik een soort van oplaadangst heb.
De laadpassen en daarbij behorende prijzen maken het allemaal wat ondoorzichtig.
Een pas van bv chargemap geeft bij een aantal laders aan dat het €1,30 per kWh kost :X . Bij een andere paal staat free of charge.
Nu weet ik wel dat we hier in NL ook een aantal gratis palen hebben staan. Toch ben ik dan een beetje bang voor een financiële verrassing als ik thuis kom.

Kan ik de chargemap app blind vertrouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zbygniew P
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09-2024
ducolwd schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 19:28:

Kan ik de chargemap app blind vertrouwen?
Ik zou geen enkele app blind vertrouwen :-) Er is best vaak een laadpaal stuk.
Wat ik heb gedaan om te plannen (was laaatst ook in Denemarken) is een combi van goingelectric (je kan filteren op gratis) en ccs-map.eu.

Qua pas is een maingau denk ik het best. In Denemarken heb je veel dure clever laders (iets van 60ct/kWh). Die zijn met Maingau 40 ct, maar Denemarken is qua laden duur. Verder natuurlijk Ionity.

Een pas met vast tarief (zoals Maingau, ik geloof Telekom, en nog een paar) geeft mij altijd veel rust.

[ Voor 8% gewijzigd door Zbygniew P op 12-03-2019 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-10 14:09

basdej

OutSystems Consultant

basdej schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:39:
Goedendag,

Wij hebben sinds een paar dagen een Maxem load balancer in combinatie met een Tesla Wall connector, en nog in afwachting van een Model 3.

Echter hebben wij nog geen enkele dag gehad dat de Maxem correct werkt, er gaat een groen lampje knipperen, de web interface laat geen stroomverbruik zien en de tesla wall charger knippert 4x rood (geen verbinding met Maxem). Na een reboot werkt het weer (even). In de handleiding staat ook niets over dat dit een bekend probleem is of iets dergelijks.

Hebben jullie ook deze ervaringen gehad?

Maxem zegt stuur maar terug dan kunnen we onderzoeken wat er fout gaat, maar dan zitten we dus zonder Maxem, en een laadpaal die niet werkt.
Update. Hij is omgewisseld voor een ander exemplaar. Deze werkt feilloos. Dit vanwege de goede service van de installateur.

Hoi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
gauchov6 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:55:
Ben me ook voor aan het bereiden voor de komst van een EV, heel leerzaam topic hier!
Deze passen heb ik inmiddels besteld: Telecom voor Allego DC laden, Maingau voor Fastned en een TNM als dure reserve pas die hopelijk overal werkt.

In mijn buurt staan twee openbare EVnet 11 kW palen, en bij mijn werk een aantal EV-Box 11 en 22 kW palen, dus mijn vraag is wat ideale passen zijn voor die twee aanbieders.

De laadpas top 10 site heb ik al doorzocht, maar nog geen echte goede aanbieding gevonden. Een vandebron kaart is een optie, ben al klant daar dus die kost maar €1.50 per maand. Maar is de Nuon pas dan niet nog simpeler en goedkoper?

Ook zag ik deze opmerking: "Vaste tarieven rond de €0,35 / kWh. Zeer voordelig bij Nuon Brabant en Limburg (€0,21/kWh)", waar kan ik vinden welke palen die 21 cent prijs hebben, kan het in de Nuon app niet zien.
Zo 'duur' is TNM nu ook weer niet. Maar voor het basis aanbod in NL heb je wel een andere pas nodig als die van de kWh-knallers. Als je reeds Vandebron klant bent is dat naast de beste ook nog eens de goedkoopste over de hele linie genomen aangezien zij overal het kale CPO tarief berekenen. De 'beste' is gebaseerd op nog 40 andere criteria.

EVnet en vooral EVbox hebben diverse tarieven, waarbij je bij Nuon zeker weet dat je aan de bovenkant zit met €0,35/kWh. Dus voor EVnet zal dat weinig uitmaken maar op EVbox zal VDB hoogstwaarschijnlijk goedkoper zijn en na 4x laden ook goedkoper dan TNM omdat TNM vaste prijzen voor ev-box heeft afgesproken. EV-box staat bijv op €0,12/kWh ingesteld maar bij TNM betaal je altijd €0,35 bij EVbox.

Gebruik deze kaart voor de goedkope nuon laadpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-10 23:40
Vraagje als er een kabel vanuit de kruipruimte getrokken moet worden kan het dan kwaad dat er een laag water in de kruipruimte staat? de kabel is wel beschermd. (ymvk-as).

Zeekr X Long range Mist Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Elmar1982 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:28:
Vraagje als er een kabel vanuit de kruipruimte getrokken moet worden kan het dan kwaad dat er een laag water in de kruipruimte staat? de kabel is wel beschermd. (ymvk-as).
Lijkt me dat je de kabel vastmaakt aan het plafond van de kruipruimte en niet over de vloer van de kruipruimte laat lopen. Vocht/water maakt niet uit, zolang er geen verbindingen onder water staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Elmar1982 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:28:
Als een monteur dat moet doen: ja dat is volgens mij een probleem, die mag daar vanuit de arbo (of andere richtlijnen) niet in dan. Een droge kruipruimte was in elk geval een vereiste bij installatie van mijn laadpaal via NewMotion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:41:
[...]

Als een monteur dat moet doen: ja dat is volgens mij een probleem, die mag daar vanuit de arbo (of andere richtlijnen) niet in dan. Een droge kruipruimte was in elk geval een vereiste bij installatie van mijn laadpaal via NewMotion.
Bij mij deed de BAM (installateur voor New Motion) daar moeilijk over: Nee te vochtig, was het oordeel. Waarop ik zelf aan bood er in te gaan, echter kwamen de kneuzen niet eens door de fundering heen... waarop de hele installatie werd afgebroken en er nu extra kosten in rekening worden gebracht...

Ben nu in gesprek om de hele boel af te blazen en zelf een paal te gaan installeren en vergoed te krijgen via de werkgever (dat betekend voor mij dat ik em bruto aftik). Zal een EV-box worden denk ik.

Bouwvakkers je laadpaal laten installeren... dat zijn over het algemeen niet de "can-do" type mensen naar mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
Wij hebben nieuwbouw en hier staat altijd wel wat water in zeker met deze omstandigheden. Er is weinig ruimte maar goed je betaald die gasten toch om dit te doen. Afijn, Ik heb al een grondkabel gewoon over de vloer lopen, zou geen probleem moeten zijn. Maar snap niet dat ze er moeilijk over kunnen doen aangezien je gewoon voor die installatie betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Elmar1982 tja de Arbo regelgeving is er nu juist om arbeiders te beschermen tegen gevaarlijke werkomstandigheden als een baas roept: ik betaal je al genoeg, risico van het vak als er wat gebeurt.. en om te voorkomen dat beunen die de regels aan hun laars lappen goedkoper kunnen werken en zo oneerlijk zouden kunnen concurreren.
Dus in jouw geval kun je beter zelf even een gat boren naar je kruipruimte en de kabel alvast door de kruipruimte heen waden, in overleg met de installateur.
Bij mij heeft ie overigens 45minuten non-stop moeten boren om door de fundering heen te komen, was vrij taai beton met kiezels en wapening.

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-03-2019 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danot
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Voor thuis ben ik op zoek naar 2 laadpalen. Een die 1 fase kan laden en een die 3 fase kan laden. De aansluiting is 3x25A. Het liefst wil ik palen waar de kabel aan vast zit en verder geen pas nodig is. Verwarmen in huis doen we met een warmtepomp en op het dak komen +/- 30 pv panelen.
Voor nu hoeft het niet slim te werken, maar over een paar jaar wordt het ivm met afschaffen van salderen natuurlijk wel interessant om te laden als er pv opbrengst is.
Er liggen al 2 kabels vanuit de meterkast naar de plaats voor de palen, alleen moeten die nog wel aagesloten in de meterkast. Kan ik de palen zelf plaatsen en aansluiten? En dan voor de aansluiting in de meterkast laat ik een electricien komen.
Welke fabrikant van palen zou de beste en goedkope oplossing heef voor hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:58:
@Elmar1982 tja de Arbo regelgeving is er nu juist om arbeiders te beschermen tegen gevaarlijke werkomstandigheden als een baas roept: ik betaal je al genoeg, risico van het vak als er wat gebeurt.. en om te voorkomen dat beunen die de regels aan hun laars lappen goedkoper kunnen werken en zo oneerlijk zouden kunnen concurreren.
Dus in jouw geval kun je beter zelf even een gat boren naar je kruipruimte en de kabel alvast door de kruipruimte heen waden, in overleg met de installateur.
Bij mij heeft ie overigens 45minuten non-stop moeten boren om door de fundering heen te komen, was vrij taai beton met kiezels en wapening.
Ik heb al een gasleiding laten leggen door de kruipruimte en er ligt al een grondkabel naar de tuin ook laten doen door elektricien. Deze ligt gewoon los op de grond. (ymvk-as) Maar echter lekt deze ergens alleen komt dit ergens bij de vlonder vandaan omdat hier toen palen ingeslagen zijn toen deze er al lag. Maar goed deze ga ik vervangen dus op zich is er al een gat, moet deze groter ipv met 2 kabels en kunnen hun wellicht de nieuwe aan oude kabel vastmaken en er door heen trekken, lost dan nog niet op dat er geen water ligt. Er ligt nu zo'n 3 to 5 cm. De huidige installateur zegt dat het droog moet zijn ook, maar goed met deze buien word het toch gewoon nat. Volgens mij zijn bijna bij elk nieuwbouw huis de kruiptuimtes vochtig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-10 22:03
Danot schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:50:
Voor thuis ben ik op zoek naar 2 laadpalen. Een die 1 fase kan laden en een die 3 fase kan laden. De aansluiting is 3x25A. Het liefst wil ik palen waar de kabel aan vast zit en verder geen pas nodig is. Verwarmen in huis doen we met een warmtepomp en op het dak komen +/- 30 pv panelen.
Voor nu hoeft het niet slim te werken, maar over een paar jaar wordt het ivm met afschaffen van salderen natuurlijk wel interessant om te laden als er pv opbrengst is.
Er liggen al 2 kabels vanuit de meterkast naar de plaats voor de palen, alleen moeten die nog wel aagesloten in de meterkast. Kan ik de palen zelf plaatsen en aansluiten? En dan voor de aansluiting in de meterkast laat ik een electricien komen.
Ik zou zeggen, koop 2 Tesla Wall Connectors en zet ze Master/Slave.

Om het slim te maken: https://github.com/cdragon/TWCManager wel wat geknutsel nodig :P

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Tiwag pas binnen! Één weekje of zeg 5 werkdagen.

Tijd voor een labelaar ( Dymo ofzo) om alle pasjes en tarieven uit elkaar te houden. Telekom Maingau Nieuwestroom Nuon Oplaadpunten.nl KiWhi en Tiwag. De pasjeshouder wordt dikker en dikker.

Maingau FastNed DC
Telekom Allego DC
TIWAG Allego AC
nieuwestroom Allego AC/DC Arnhem

KiWhi voor Frankrijk (lag bij aanschaf in de auto)

Nuon en Oplaadpunten.nl (LMS) voor alle andere palen.

[ Voor 31% gewijzigd door JayPe op 13-03-2019 17:25 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Amateur :)

Labelen deed ik ook in het begin, maar daar ben ik maar gauw mee opgehouden. Het verandert sneller dan de lijm van het label droog is, lol

56 pasjes, 7 sleutelhangers en 81 apps hier...

Prima bij elkaar te houden met een postelastiek, een sleutelringetje en een foldertje op je telefoon :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-10 20:26
Danot schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:50:
Voor thuis ben ik op zoek naar 2 laadpalen. Een die 1 fase kan laden en een die 3 fase kan laden. De aansluiting is 3x25A.
De zappi laders kunnen dat en zijn nog best betaalbaar ook

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-10 22:30
Motorfret schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:00:
[...]

De zappi laders kunnen dat en zijn nog best betaalbaar ook
De go-echarger is voorbereid om dit te kunnen de module komt uit in Q2, zijn ze nu aan het testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Goedenavond,

Ik zou graag jullie advies willen.
Vrijdag kan ik mijn 1,5 jaar oude BMW i3 ophalen. Kijk er erg naar uit.
We hebben 24 zonnepanelen op ons dak liggen, dus ik hoop dat ik mijn auto voor het grootste deel daarmee kan opladen.
Ik werk 4 dagen per week op een afstand van 35 km van huis.
Wat raden jullie mij aan wat betreft het laden?
Gewoon elke dag weer thuis aan de stekker, of 1 x per 2 dagen?
En voor de zekerheid wil ik een laad app of pasje, voor wanneeer ik een keer buiten de deur moet laden.
Welke raden jullie mij dan aan?

Alvast bedankt, jullie merken het al, ik ben echt een groentje op dit gebied. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

jolandacb schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:25:
Goedenavond,

We hebben 24 zonnepanelen op ons dak liggen, dus ik hoop dat ik mijn auto voor het grootste deel daarmee kan opladen.
En voor de zekerheid wil ik een laad app of pasje, voor wanneeer ik een keer buiten de deur moet laden.

Alvast bedankt, jullie merken het al, ik ben echt een groentje op dit gebied. ;-)
Laadpastop10.nl raad ik aan :-)

Maar "een pasje voor als je ooit eens bij een publieke paal gaaat laden" klinkt alsof je waarschijnlijk ervanuit gaat dat je nooit publiek zult laden.
Dan zou ik vooral voor een gratis pasje gaan, waarbij de vaste lasten dus nul zijn, en voor als je dan een keer gaat (snel)laden, de kosten niet zo boeien.
Ik heb daar zelf een Nuon en een Oplaadpunten.nl (LMS) pasje voor:twee gratis pasjes met elk hun eigen 'backend' zodat ik ook kan laden als het systeem van Nuon plat ligt, en dat van LMS ( LastMileSolutions) niet.
Er zijn legio andere goedkopere (buitenlandse) pasjes, maar die werken dan weer niet overal in Nederland. Voor die ene keer dat je ergens in Nederland wilt laden, neem gewoon een Nederlandse pas; gelijk welke, want elke Nederlandse pas werkt bij elke Nederlandse paal.

https://laadpastop10.nl/laadpas/11/Nuon
https://laadpastop10.nl/laadpas/3/Oplaadpunten.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
Hachy schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 17:50:

56 pasjes, 7 sleutelhangers en 81 apps hier...
Is er een tweaker of the year award _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Ik heb tot zover alleen de Vandebron pas gebruikt. Ik merk dat ik het prettig vind om niet te veel te stekkeren en ik kies voor vrij lange laadsessies. Meestal dicht bij huis. Actieradius prima te handelen dus.

Na een vijftien keer laden in drie weken tijd op verschillende palen (Allego, EV-box, 11kW/22kW/50kW) lijken de prijzen via VandeBron vrij consistent:

11/22 kW €0,28 per kWh
50kW €0,45 per kWh

1x fastned geprobeerd met VdB (wegens file) maar daarvan nog geen kostenopgaaf.

Verbruik van mijn e-Niro ligt op ca 18 kW per 100 km. Daarmee zijn de brandstofkosten de helft van die van mijn (minder comfortabele) ICE.

[ Voor 13% gewijzigd door joepie de p op 14-03-2019 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
@jolandacb Beste advies als je een EV gaat rijden is ABC: Always Be Charging. Gewoon altijd inpluggen waar mogelijk geeft je altijd zo veel mogelijk rijbereik en zo min mogelijk stress. Als je thuis kan laden zou ik daar zeker altijd inpluggen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
jolandacb schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:25:
Goedenavond,

Ik zou in het begin elke dag laden en even wennen aan hoe de range is. Wanneer je wat meer "vertrouwen" hebt opgebouwd zou ik zeggen: plan het zo dat je zo voordelig mogelijk kunt laden. Wanneer ik in de toekomst niet meer gratis kan laden met m'n auto dan zal ik toch wel plannen om em in het weekend overdag met goeie zon te laden (en de saldering regeling weg is).

Sowieso met de saldering regeling maakt het niet uit wanneer je laad de komende 2 jaar nog. Of je nu in de nacht zonder zon of overdag met zon laad je kan het toch allemaal van elkaar wegstrepen. Dus lekker altijd aan die paal hangen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Zo we zijn weer 10 x tanken a EUR 80 armer en hij hangt! Alleen nog geen KM gereden met de LEAF die pas begin april komt ;)!

Best een leuk doe-het-zelf klusje! Aansluiten in de meterkast laat ik aan een familielid over (elektricien)

Zappi V1 die op 32A zijn werk gaat doen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RQJ8UZ0FgWNpZBjTfBFrjqo0/full.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door BasvanS op 14-03-2019 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Dat is een nette plaats! Boven minimale hoogte, niet in het zicht vanuit het raam, maar display nog wel zichtbaar om errorcodes te kunnen zien vanaf binnen!

Zit er een gprs-sim in de paal, of is hij met ethernet verbonden? Laat je ook nog een kWh meter plaatsen in de meterkast, of zit er een geijkte meter in de Zappi?

[ Voor 34% gewijzigd door nannoe op 14-03-2019 09:24 . Reden: aanvullende vragen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Nu online
nannoe schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:22:
Dat is een nette plaats! Boven minimale hoogte, niet in het zicht vanuit het raam, maar display nog wel zichtbaar om errorcodes te kunnen zien vanaf binnen!

Zit er een gprs-sim in de paal, of is hij met ethernet verbonden? Laat je ook nog een kWh meter plaatsen in de meterkast, of zit er een geijkte meter in de Zappi?
Verklaarde mezelf al voor gek dat ik 30 minuten bezig was met het bepalen van de ideal hoogte, maar precies om jou redenen hangt hij hier!

Omdat ik de auto niet zakelijk rijd heb ik nog niet gekozen voor de beschikbare hub (Lan) om data uit te lezen via een app. In de meterkast ook (nog) geen KWH meter geplaatst. In de paal word wel alles netjes geregistreerd.

Load balancing gaat via een bluetooth module in de meterkast, zodat ik de volle 32A max. kan benutten indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
BasvanS schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 18:25:
[...]

Verklaarde mezelf al voor gek dat ik 30 minuten bezig was met het bepalen van de ideal hoogte, maar precies om jou redenen hangt hij hier!

Omdat ik de auto niet zakelijk rijd heb ik nog niet gekozen voor de beschikbare hub (Lan) om data uit te lezen via een app. In de meterkast ook (nog) geen KWH meter geplaatst. In de paal word wel alles netjes geregistreerd.

Load balancing gaat via een bluetooth module in de meterkast, zodat ik de volle 32A max. kan benutten indien nodig.
Ik heb dezelfde paal.
Hou er rekening mee dat de logging kan afwijken, met name als je naar het totaal per maand kijkt.

Ter indicatie: op dit moment geeft de Zappi aan dat ik 220kWh geladen heb deze maand, terwijl ik via de tussenmeter die ik achteraf heb laten plaatsen op ca. 180kWh uit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Nu online
smoken schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 18:54:
[...]

Ik heb dezelfde paal.
Hou er rekening mee dat de logging kan afwijken, met name als je naar het totaal per maand kijkt.

Ter indicatie: op dit moment geeft de Zappi aan dat ik 220kWh geladen heb deze maand, terwijl ik via de tussenmeter die ik achteraf heb laten plaatsen op ca. 180kWh uit kom.
Het lijkt erop dat de Zappi zijn eigen verbruik meet op de zelfde manier als de load balancing: met een CT klem om de plus (inductie?). Ze geven voor deze methode in de meterkast een nauwkeurigheid van 2.5-5% meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Zou kunnen, het verschil tussen 220 en 180 is echter 20% dus het verschil is wel erg groot.

Zou trouwens op te lossen zijn met een firmware update. Maar daar is de HUB voor nodig en die laat op zich wachten 😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
JayPe schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 23:32:
[...]

Laadpastop10.nl raad ik aan :-)

Maar "een pasje voor als je ooit eens bij een publieke paal gaaat laden" klinkt alsof je waarschijnlijk ervanuit gaat dat je nooit publiek zult laden.
Dan zou ik vooral voor een gratis pasje gaan, waarbij de vaste lasten dus nul zijn, en voor als je dan een keer gaat (snel)laden, de kosten niet zo boeien.
Ik heb daar zelf een Nuon en een Oplaadpunten.nl (LMS) pasje voor:twee gratis pasjes met elk hun eigen 'backend' zodat ik ook kan laden als het systeem van Nuon plat ligt, en dat van LMS ( LastMileSolutions) niet.
Er zijn legio andere goedkopere (buitenlandse) pasjes, maar die werken dan weer niet overal in Nederland. Voor die ene keer dat je ergens in Nederland wilt laden, neem gewoon een Nederlandse pas; gelijk welke, want elke Nederlandse pas werkt bij elke Nederlandse paal.

https://laadpastop10.nl/laadpas/11/Nuon
https://laadpastop10.nl/laadpas/3/Oplaadpunten.nl
Bedankt. Ik ga eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Strykeforce schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:39:
[...]

Ik zou in het begin elke dag laden en even wennen aan hoe de range is. Wanneer je wat meer "vertrouwen" hebt opgebouwd zou ik zeggen: plan het zo dat je zo voordelig mogelijk kunt laden. Wanneer ik in de toekomst niet meer gratis kan laden met m'n auto dan zal ik toch wel plannen om em in het weekend overdag met goeie zon te laden (en de saldering regeling weg is).

Sowieso met de saldering regeling maakt het niet uit wanneer je laad de komende 2 jaar nog. Of je nu in de nacht zonder zon of overdag met zon laad je kan het toch allemaal van elkaar wegstrepen. Dus lekker altijd aan die paal hangen!
Bedankt. Dus elke dag vol laden is niet slecht voor de accu, begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

jolandacb schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 20:10:
[...]

Met een goed BMS (Battery Management System) in de auto is dat geen probleem. Wat een goed BMS is, daar zijn de meningen over verdeeld. Er is wel redelijke consensus over het " volledig geladen " laten staan van de auto. Dat zou slecht zijn over langere tijd. Waar die grens ligt ( langere tijd ) is niet precies duidelijk. Maar twee weken op vakantie gaan en de auto volledig afgetopt weg zetten wordt niet toegejuicht.

Er zijn mensen die zeggen: laden tot 90% is goed genoeg en tot 100% laden alleen als het bereik nodig is.

Ik weet 't niet. Ik laad 'm meestal gewoon 's nachts thuis of overdag op 't werk en hij loopt tijdens die tijd gewoon helemaal vol, op 16 of 10 Ampère.

Onderweg, als ik moet snelladen of als ik bij familie/vrienden/klanten laad, gaat meestal niet om 100% volladen, wegens tijd gebrek. En rij ik alweer weg voor ie überhaupt zo vol weer is.

Maar zoals nu, staat de auto al sinds woensdag aan de Granny, was ie tegen 22:00u vol. En heb ik 'm pas morgenmiddag weer nodig. Staat ie twee dagen helemaal vol. Heb ik geen problemen mee. Of het slecht is?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Ik denk dat je veel kan afleiden uit de laadcurve van de wagen en die zakt als een pudding boven de 90% in elkaar. Ook de laadverliezen ifv wat er dan nog in de accu gaat zijn redelijk hoog.
Wel wordt aangeraden eens om de zoveel tijd 100% te laden. Ik denk dat dit toch nu en dan eens gebeurt volgens verplaatsing.
Ook onder de 8% moet niet al te vaak gebeuren.
En met dit indachtig en de te vinden info van aantal cycli een accu kan verhoog je die prognose enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Met een aantal jaar EV's op de weg zou er gaandeweg genoeg data moeten zijn om voorzichtige conclusies te trekken of op zijn minst verbanden te kunnen zien.

Was dit artikeltje al eens voorbij gekomen in dit topic? Gaat over de Tesla maar zou dat voor Kia/Hyundai heel anders liggen?

https://www.fleetcarma.co...degradation-developments/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-10 21:42
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met DC thuis laders met RFID/Connected backend voor de werking/saldering met pasjes? Thuisaansluiting is 1x63A en auto om te laden is 11kW 3ph. Dus een DC lader met 10 a 15kW en dergelijke functionaliteit is wel wenselijk.

Voor de rest ben ik aan het zien naar zelfbouw, daar is de DC laadhardware niet het probleem maar een plug en play module voor de afrekening/backend lijkt mij niet zo vanzelfsprekend.
jolandacb schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 20:10:
[...]

Als het echt slecht was voor de batterij dan was het niet mogelijk.

Het koud starten van een ICE is ook niet ideaal voor de levensduur, maar alle fabrikanten ontwerpen er voor en uiteindelijk is die extra slijtage geen probleem voor een standaard leven van 250 a 300k km.

[ Voor 35% gewijzigd door AndRo555 op 14-03-2019 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Ik zal het misschien al gepost hebben en heb geen zin om het te zoeken:
Een DC lader is een stroombron met een max spanning. Dit bepaalt zijn max stroom. De 10kW lader die ik ken is voor 500Vmax en 20Adcmax. Indien de 15kW identiek is dan is die voor 30Amax.
De eNiro is een 350V batterijset dus zal die +/-10kWmax opladen 3kW meer dan de interne lader voor een kostprijs van 13k€?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Kostprijs is voor de DC lader power hardware geen issue, genoeg prototypes op het werk (50kW-350kW-1MW-...) die wat field test kunnen gebruiken. Ik maak me vooral zorgen om het deftig werkend krijgen van de backend/afrekening voor een particulier zonder dat het nodeloos gecompliceerd wordt. (vanwege bedrijfswagen + laadkaart)

[ Voor 5% gewijzigd door AndRo555 op 14-03-2019 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Als het echt slecht was voor de batterij dan was het niet mogelijk.
Moest het geen probleem zijn dan zouden Kia en Hyundai geen reserve voorzien in top/Bottom van het batterijlader 64kWh bruikbaar en 67-70kWh pack. Zouden ze ook full power verder laden tot 100%
En indien ik het mag vergelijken met een Japanse trein, 100% volladen is identiek als die reizigers met witte handschoenen aan in een overvolle trein proppen, als je maar hard genoeg duwt geraken ze er wel in maar door al dat gedrum raakt er toch wel iets kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
JayPe schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 21:09:
[...]

Met een goed BMS (Battery Management System) in de auto is dat geen probleem. Wat een goed BMS is, daar zijn de meningen over verdeeld. Er is wel redelijke consensus over het " volledig geladen " laten staan van de auto. Dat zou slecht zijn over langere tijd. Waar die grens ligt ( langere tijd ) is niet precies duidelijk. Maar twee weken op vakantie gaan en de auto volledig afgetopt weg zetten wordt niet toegejuicht.

Er zijn mensen die zeggen: laden tot 90% is goed genoeg en tot 100% laden alleen als het bereik nodig is.

Ik weet 't niet. Ik laad 'm meestal gewoon 's nachts thuis of overdag op 't werk en hij loopt tijdens die tijd gewoon helemaal vol, op 16 of 10 Ampère.

Onderweg, als ik moet snelladen of als ik bij familie/vrienden/klanten laad, gaat meestal niet om 100% volladen, wegens tijd gebrek. En rij ik alweer weg voor ie überhaupt zo vol weer is.

Maar zoals nu, staat de auto al sinds woensdag aan de Granny, was ie tegen 22:00u vol. En heb ik 'm pas morgenmiddag weer nodig. Staat ie twee dagen helemaal vol. Heb ik geen problemen mee. Of het slecht is?!?
Thnx.
Ik ga het allemaal beleven vanaf morgen. :*)
Morgenochtend ga ik hem ophalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
bruneelm schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 22:45:
[...]

Moest het geen probleem zijn dan zouden Kia en Hyundai geen reserve voorzien in top/Bottom van het batterijlader 64kWh bruikbaar en 67-70kWh pack. Zouden ze ook full power verder laden tot 100%
En indien ik het mag vergelijken met een Japanse trein, 100% volladen is identiek als die reizigers met witte handschoenen aan in een overvolle trein proppen, als je maar hard genoeg duwt geraken ze er wel in maar door al dat gedrum raakt er toch wel iets kapot.
Dat bedoel ik juist met geen probleem, de fabrikant bouwt die marges er in dat de consument er niet moet bij nadenken. Zelfde als een ICE, die valt ook niet uit elkaar als je een keer doortrekt op een koude motor.

Overigens krijg je uit een 67-70kWh rated batterijpack van de Kona ook wel een keer 75kWh of meer, met de nadruk op 1 keer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn telecom pas vorige week, na veel emails, eindelijk ontvangen. Ik heb afgelopen week enkele keren snelgeladen bij Allego met die pas en dat werkt perfect. Alleen zie ik geen enkele laadbeurt in de app.

Met MainGau gaat het al niet veel beter: Nadat ik de laadbeurten en de facturen t/m februari eindelijk in de app zag verschijnen (maar zowiezo geen FastNed) is er nog steeds niets afgeboekt van mijn (NL) rekening.

Nu wil ik graag mijn afgenomen stroom betalen hoor maar hoever mogen dit soort pas-leveranciers de tegoeden laten oplopen voor ze tot daadwerkelijke incasso overgaan?? Is daar een wettelijke termijn voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zbygniew P
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09-2024
Een juridische termijn bestaat geloof ik wel, maar die beslaat dacht ik meerdere jaren. Ik zie ook veel laadbeurten niet in de maingau app verschijnen. En dat zijn veel beurten bij dure Deense Clever palen. Ik vermoed dat Maingau nog iets van 150 Euro van me krijgt.
Ik heb besloten me er niet druk om te maken en af te wachten. Over een jaar zal ik misschien een gratis biertje drinken op Maingau :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De wettelijke termijn (in Nederland) is 2 jaar.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

De Duitse partijen lijken inderdaad moeite te hebben met het factureren van den Nederlandse transacties. Mijn Telekom laadbeurten bij Ecotap in februari zijn nog niet zichtbaar. Wel zijn de gratis minuten van 99 naar 0 gegaan. Ooit kan ik dus wel de factuur verwachten denk ik. Mijn laadbeurt van begin december bij Maingau (Fastned) ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Startup Fastned is zover ik het begrijp nog verlieslijdend. Aandeelhouders/eigenaren zouden er toch prioriteit aan willen geven dat in ieder geval de inkomsten op orde zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Fastned wordt gewoon betaald, Maingau heeft de administratie niet op orde.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Spiller schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 08:51:
Fastned wordt gewoon betaald, Maingau heeft de administratie niet op orde.
Ik gebruik alleen Vandebron en krijg uiterlijk de volgende dag te zien waar ik hoeveel heb geladen. Werkt perfect. Alleen Fastned ontbreekt. Dat wekt mij de indruk dat de vertraging initieel bij Fastned zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanako
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-09 16:57
Heeft er iemand ervaring met de tesla fastchargers en business lease? Aangezien je hier een creditcard moet invoeren om te laden hoe werkt het als je een tankpas hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Tanako Als je geen creditcard invoert kan je nog steeds laden. Dit word bij de eerstvolgende servicebeurt dan verrekend dus gaat gewoon naar de lease.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Tassadar32 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:46:
@Tanako Als je geen creditcard invoert kan je nog steeds laden. Dit word bij de eerstvolgende servicebeurt dan verrekend dus gaat gewoon naar de lease.
Dat lijkt me wel een mooie constructie, je hebt maar elke twee jaar een service beurt nodig, dan kun je een aardig bedrag aan Super Charger kosten opbouwen! En als je de auto in de tussentijd verkoopt, of total loss rijdt, hoe betaal je dan voor je openstaande laadkosten? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Had begrepen dat Tesla hard werkt aan integratie met LMs zodat de betaling binnenkort net zo simpel verloopt als met een laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:51
Mar.tin schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:16:
Lang negatief verhaal over het verhogen van de laadsnelheid om TNM palen :)
Inmiddels lijkt het allemaal te zijn rechtgetrokken, op 1 paal vanmorgen getest en die is inmiddels op 32A ingesteld.
De andere paal zit een outlander van een collega aan vast dus die kan ik nog niet proberen :).

Fijn. Mijn Leaf nu na de heenreis werk na 2 uur stekkeren alweer bijna vol in plaats van na 4+ uur.

Accu was natuurlijk niet helemaal leeg toen ik hier aan kwam. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:34

Osxy

Holy crap on a cracker

Osxy schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:59:
Vandaag onze EV (Ioniq) Private Lease besteld. Direct ook bij de gemeente aanvraag voor publieke laadpaal gedaan.

Ben benieuwd wat eerder is, de auto of onze aangevraagde publieke laadpaal...Gaat via MRA (https://www.mra-e.nl/)
Inmiddels is er een locatie voorgesteld, niet direct voor de deur maar wel netjes dichtbij in de wijk.

Nu mag hij de molen in van acceptatie.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Heeft iemand hier al meer informatie over de tarieven die de Telekompas heeft na 31 maart? Met nog twee weken te gaan tot 1 april laat het wel op zich wachten. Zeker nu ze de tarieven van na 31 maart (zou 4 cent/min zijn) van de website gehaald hebben en die mail verstuurd hebben dat ze nog aan het evalueren zijn wat ze willen doen.

Ben een tripje aan het plannen in april, en zou toch wel handig zijn om nog een lager tarief te kunnen gebruiken bij de palen als Ionity. Als die mogelijkheid verdwijnt, zijn de laagste DC-tarieven die ik kan ontdekken 25 cent per kWh.

[ Voor 17% gewijzigd door nannoe op 15-03-2019 13:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tassadar32
Net een verdwaalde Amber rijder mogen verwelkomen als eerste gastlader. Hij had nog maar 3km op de GOM van z'n i3 over door sterke tegenwind en moest even wat sap hebben om verder te komen. "Mijn navigatie gaf aan dat ik hier kan opladen, klopt dat?" :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Heb je toevallig een bordje bij de lader hangen?

Oh zie nu net dat Amber deelauto's zijn, dacht dat het een platform was om laders te delen :P

[ Voor 50% gewijzigd door Erasmo op 15-03-2019 15:27 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1 ... 25 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.