[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 104 Laatste
Acties:
  • 565.235 views

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-11 07:30
Osxy schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:52:
[...]
Inmiddels is er een locatie voorgesteld, niet direct voor de deur maar wel netjes dichtbij in de wijk.
Nu mag hij de molen in van acceptatie.
Valt mij op dat de gemeentes (in ieder geval in mijn regio) niet moeilijk doen om laadpalen te laten plaatsen als je zelf geen oprit hebt. In mijn geval stonden er al laadpalen op 280m en 400m lopen. Toch zit mijn aanvraag nu ook in de molen en is er zojuist een verkeersbesluit de deur uitgegaan voor een laadpaal op 60m lopen. (ook via MRA-E overigens)

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:29

knakworst

Get more sats!

nannoe schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:06:
Heeft iemand hier al meer informatie over de tarieven die de Telekompas heeft na 31 maart? Met nog twee weken te gaan tot 1 april laat het wel op zich wachten. Zeker nu ze de tarieven van na 31 maart (zou 4 cent/min zijn) van de website gehaald hebben en die mail verstuurd hebben dat ze nog aan het evalueren zijn wat ze willen doen.

Ben een tripje aan het plannen in april, en zou toch wel handig zijn om nog een lager tarief te kunnen gebruiken bij de palen als Ionity. Als die mogelijkheid verdwijnt, zijn de laagste DC-tarieven die ik kan ontdekken 25 cent per kWh.
Met de dew21 app zijn de allego AC palen 4,50 ongeacht de hoeveelheid kW die je laadt. Dat kan dus voordeliger zijn.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-10 13:01
Erasmo schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:25:
Heb je toevallig een bordje bij de lader hangen?

Oh zie nu net dat Amber deelauto's zijn, dacht dat het een platform was om laders te delen :P
Nee, de lader is gewoon met het backoffice van The New Motion gedeeld (RFID + facturatie, net als alle andere openbare laders).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:01
Vandaag bij Panjerd hoop gedoe. 20 minuten moeten wachten voor laden:
1/ Ioniq staat te laden met een laadfout
2/ Leaf staat aan de ccs/chademo paal (En de chademo only paal is leeg)

Ik tankstation in, gevraagd naar de ioniq rijder. Die gauw naar zn auto: blijft laadfoute houden. Ik testen, mijn ioniq heeft hetzelfde.
Fastned gebeld: nieuwe software op de paal, heeft inderdaad problemen met ioniq. advies: naar de andere paal (Waar een leaf aan staat....)

Les voor mezelf: volgende keer de leaf rijder vragen naar de chademo only paal te verplaatsen. Dat levert meer op

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 16:09
BarryH schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 19:47:

Fastned gebeld: nieuwe software op de paal, heeft inderdaad problemen met ioniq. advies: naar de andere paal (Waar een leaf aan staat....)
Dat had ik in januari ook een keer (precies hetzelfde probleem met ioniq)! 8)7 Gelukkig doen ze altijd 1 paal eerst om te testen.

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11 18:46

JayPe

Ondertitel

BarryH schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 19:47:
Vandaag bij Panjerd hoop gedoe. 20 minuten moeten wachten voor laden:
1/ Ioniq staat te laden met een laadfout
2/ Leaf staat aan de ccs/chademo paal (En de chademo only paal is leeg)

Ik tankstation in, gevraagd naar de ioniq rijder. Die gauw naar zn auto: blijft laadfoute houden. Ik testen, mijn ioniq heeft hetzelfde.

Les voor mezelf: volgende keer de leaf rijder vragen naar de chademo only paal te verplaatsen. Dat levert meer op
Ha. Panjerd. Stond daar zondagavond nog. Best druk en een apart station qua snelladers ook. Vreemde keus zo'n chademo only paal.

Twee CCS mogelijkheden aan één eiland en aan de overzijde een CHAdeMO only paal?

Ik kwam aan rijden met de e-up en toen stonden er een Ioniq en een BMW i3 aan het linkereiland. Beiden aan de CCS. Ik reed rond zoekende naar de zijde waar ik bij het rechter eiland dan CCS kon vinden. Maar ik vond alleen dus die CHAdeMO stekker en een AC aansluiting.

Raar dacht ik, wat onhandig. En dat was gelukkig precies 't moment waarop de i3 rijder zijn auto afkoppelde en ruimte voor mij maakte.

De Ioniq vertrok een kleine tien minuten later, waar ik ongeveer 20 minuten nodig hàd. lang stond ik echter niet alleen; de Ioniq was nog niet koud vertrokken of er kwam al een Kona EV aanrijden om ook weer op CCS te laden. Binnen een halfuurtje tijd dus 4 EV's.

Panjerd ligt mooi redelijk halverwege tussen Groningen en Arnhem (Net iets vóór halfweg)

Midden op de Veluwe is er van Noord naar Zuid ook nog Het Veen (Heerde) dat voor Groningen -> Arnhem net voorbij halfweg ligt. Toen ik daar langs reed, stond daar niemand te laden. Ook net voorbij Apeldoorn, bij de Brink was de FastNed leeg en de Allego snellader bij het La Place restaurant idem. Naja; voor 5 minuutjes stond ik bij de Allego om zonder kramp in de bilpartij thuis te komen ;-)

Qua software op de paal bij Panjerd: volgens mij was het afgelopen zondagavond nog gewoon de oude UI, op de achterste snellader. Zelfde " oude " UI als bij Haren (Net onder Groningen stad). De nieuwere UI heb ik alleen nog gezien bij Overbroeken aan de A15.

Verderop in de week, afgelopen week in P5 onder Hoog Caterijnen (Utrecht) waren alle werkende laadplekken netjes bezet. Zag er goed uit. 8 logo's aan de muur werkten. 4 (ICU eve?)'s leken buiten gebruik. En er stond een bestelwagentje van een laadpaal-boer dwars over deze 4 laadplekken geparkeerd. Dus er werd volgens mij actief aan gewerkt. Ik hoefde niet te laden en reed er slechts bij toeval langs. 8 plekken en allemaal bezet. Dat zal bij 12 plekken dus óók wel zo zijn. Groter laadplein zal met de huidige opmars waarschijnlijk óók wel bezet raken.

[ Voor 15% gewijzigd door JayPe op 15-03-2019 22:33 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• BarryH
snelladers zijn daar nog schaars. Maar ik baalde wel dat ik Pesse voorbij gereden was. voortaan kijk ik daar eerst. en dan maar hopen dat ik op de snelweg in smoov kan zien dat die beschikbaar is.
Eigenlijk nog geluk dat het maar 20 minuten had geduurd

[ Voor 12% gewijzigd door BarryH op 15-03-2019 22:30 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• JayPe

JayPe

Ondertitel

BarryH schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 22:29:
snelladers zijn daar nog schaars. Maar ik baalde wel dat ik Pesse voorbij gereden was. voortaan kijk ik daar eerst. en dan maar hopen dat ik op de snelweg in smoov kan zien dat die beschikbaar is.
Eigenlijk nog geluk dat het maar 20 minuten had geduurd
Enigzins verzachtend:
Pesse was afgelopen weekend nog defect. En na mijn belletje met Allego (zaterdagmiddag) bleek dat ie nog wel even defect zou blijven ook. Er was al een monteur geweest maar de juiste reserveonderdelen hàd de monteur niet bij zich gehad om de boel definitief te repareren.

Ik zie in Chargemap nog geen succesvolle laadsessie sinds de melding van de defecte hardware. Wel netjes van Allego dat ze via Chargemap ook in het community deel reageren. Bij de Allego VdValk in Arnhem hebben ze óók al een reactie achtergelaten naar aanleiding van een scherpe fluittoon vanuit de snellader.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zbygniew P schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 02:01:
Een juridische termijn bestaat geloof ik wel, maar die beslaat dacht ik meerdere jaren. Ik zie ook veel laadbeurten niet in de maingau app verschijnen. En dat zijn veel beurten bij dure Deense Clever palen. Ik vermoed dat Maingau nog iets van 150 Euro van me krijgt.
Ik heb besloten me er niet druk om te maken en af te wachten. Over een jaar zal ik misschien een gratis biertje drinken op Maingau :-)
De gehele laadmarkt zit sowieso nog in een ramp-up fase, als je als CPO of EMSP de ambitie hebt ergens in de komende jaren (<5jaar) winst te gaan maken dan heb je imho de markt niet goed begrepen. Het factureren van een minimale omzet in een (op langere termijn) kleinere markt heeft dus niet de hoogste prioriteit waarschijnlijk.

Overigens zit er ook gigantisch veel gepruts en amateurisme in deze hele markt, overal waar je kijkt. Dat is deels natuurlijk logisch bij een onvolwassen markt als deze. Dus wat dat betreft kan ik maar één ding zeggen, doe er je voordeel mee zolang het duurt.

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 15-03-2019 23:34 ]

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-10 18:53

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
nannoe schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:06:
Heeft iemand hier al meer informatie over de tarieven die de Telekompas heeft na 31 maart? Met nog twee weken te gaan tot 1 april laat het wel op zich wachten. Zeker nu ze de tarieven van na 31 maart (zou 4 cent/min zijn) van de website gehaald hebben en die mail verstuurd hebben dat ze nog aan het evalueren zijn wat ze willen doen.

Ben een tripje aan het plannen in april, en zou toch wel handig zijn om nog een lager tarief te kunnen gebruiken bij de palen als Ionity. Als die mogelijkheid verdwijnt, zijn de laagste DC-tarieven die ik kan ontdekken 25 cent per kWh.
De geruchtenmachine heeft het over €0,15 / minuut.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-08 14:20
Ik ben de optie aan het onderzoeken om een Alfen ICU Pro-Line te laten installeren, maar de configuratie zelf te doen en los e-Flux als backoffice te nemen.

Nu heb je blijkbaar de Service Installer van Alfen nodig om het apparaat te configureren, maar die tool vraagt om een account. Iemand enig idee hoe je daaraan komt?

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Lord_Gaav schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:31:
Ik ben de optie aan het onderzoeken om een Alfen ICU Pro-Line te laten installeren, maar de configuratie zelf te doen en los e-Flux als backoffice te nemen.

Nu heb je blijkbaar de Service Installer van Alfen nodig om het apparaat te configureren, maar die tool vraagt om een account. Iemand enig idee hoe je daaraan komt?
In principe niet, men wil voorkomen dat iedereen zelf klussen gaat en je in dat support drama terecht komt. Zal je dus via een installateur moeten ritselen ben ik bang.

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Goedendag,

Ik heb gisteren mijn BMW i3opgehaald, met 94ah en 33kwh accu.
Ik heb hem nu nog aan het gewone stopcontact liggen, maar ik heb wel belangstelling om een Zappi aan te schaffen.
Nu ben ik een enorme leek en ook nog een vrouw (;-) ), dus heb veel vragen.
Wij hebben 24 zonnepanelen op het dak liggen en een 1-fase omvormer Hosola 5000mtl.
Echter vraag ik mij af wat er precies voor nodig is om die Zappi zo optimaal mogelijk te benutten voor mijn auto.
Is daar 3- fase stroom voor nodig? Want nu met die 1-fase doet de auto er wel lang over om geheel op te laden, maar gaat dat met die Zappi 1-fase al sneller, of maakt dat het niet sneller?
En Zappi is er nu ook met 3-fase, maar volgens mij heeft dat geen zin zolang wij een 1-fse omvormer hebben.
Kan/ wil iemand mij uitleggen hoe dat zit en wat ik het beste kan doen?
Alvast bedankt.

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-11 21:36
Je zit hier in een draadje over de Kia eNiro.
Ik wil je wel helpen maar heb meer info nodig over de laadmogelijkheden van de wagen en zeker gezien je vroeger opties als AC en DC snelladen moest aangeven als te betalen optie.

• mux
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

@jolandacb Allereerst: zolang salderen nog geldt, maakt het niet uit. Je i3 kan als het goed is maar op 11kW (3x16A) laden, dus je hebt ook niet echt profijt van sneller laden op een 'te lichte' aansluiting - je aansluiting is al minimaal 3x25A. Je hebt dus puur financieel weinig baat bij een Zappi.

De rest weet ik niet zoveel vanaf dus daar kunnen anderen je beter mee helpen.

(en @bruneelm dit is het laadpalen/ladentopic :D ik verkijk me ook continu op de topics en heb menig per ongeluk offtopic bericht geplaatst... toch allemaal dezelfde mensen)

• jolandacb
  • Niet online
bruneelm schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 14:53:
Je zit hier in een draadje over de Kia eNiro.
Ik wil je wel helpen maar heb meer info nodig over de laadmogelijkheden van de wagen en zeker gezien je vroeger opties als AC en DC snelladen moest aangeven als te betalen optie.
Ik dacht al: Is toch het laadpalen topic??
Gelukkig zag iemand anders ook al dat ik wel goed zat. _/-\o_

• jolandacb
  • Niet online
mux schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 14:55:
@jolandacb Allereerst: zolang salderen nog geldt, maakt het niet uit. Je i3 kan als het goed is maar op 11kW (3x16A) laden, dus je hebt ook niet echt profijt van sneller laden op een 'te lichte' aansluiting - je aansluiting is al minimaal 3x25A. Je hebt dus puur financieel weinig baat bij een Zappi.

De rest weet ik niet zoveel vanaf dus daar kunnen anderen je beter mee helpen.

(en @bruneelm dit is het laadpalen/ladentopic :D ik verkijk me ook continu op de topics en heb menig per ongeluk offtopic bericht geplaatst... toch allemaal dezelfde mensen)
Bedankt zover.
Maar ik laad nu toch maar 1x 16A, en geen 3x 16A?.
Ik heb maar 1-fase stroom he.

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:19
jolandacb schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 14:45:
Goedendag,

Ik heb gisteren mijn BMW i3opgehaald, met 94ah en 33kwh accu.
Ik heb hem nu nog aan het gewone stopcontact liggen, maar ik heb wel belangstelling om een Zappi aan te schaffen.
Nu ben ik een enorme leek en ook nog een vrouw (;-) ), dus heb veel vragen.
Wij hebben 24 zonnepanelen op het dak liggen en een 1-fase omvormer Hosola 5000mtl.
Echter vraag ik mij af wat er precies voor nodig is om die Zappi zo optimaal mogelijk te benutten voor mijn auto.
Is daar 3- fase stroom voor nodig? Want nu met die 1-fase doet de auto er wel lang over om geheel op te laden, maar gaat dat met die Zappi 1-fase al sneller, of maakt dat het niet sneller?
En Zappi is er nu ook met 3-fase, maar volgens mij heeft dat geen zin zolang wij een 1-fse omvormer hebben.
Kan/ wil iemand mij uitleggen hoe dat zit en wat ik het beste kan doen?
Alvast bedankt.
94 Ah? Waarom geen 120 Ah? Wij hebben nu ook een i3 i.c.m. een 3-fasige 22 kW Wallbox plus :9~ .
Op het dak liggen 34 panelen. Komen er vanwege de auto nog 14 bij.

Web Enrichment

• bruneelm
Vooreerst excuus, ik switch continue tussen laden en eNiro.
Ondertussen de reden gevonden, 2 links open laden en eNiro, bij deze laatste heb ik gekeken wie mij een duimpje gegeven had waardoor het tabblad in het draadje in laadpalen terecht is gekomen.

Indien je wagen kan laden met 3*16A, zal je inderdaad moeten overstappen indien je sneller zou willen laden. Zou, niet verplicht. Indien zo dan neem je best zoals gezegd beter 3*25A echter:
-) je moet kijken of met je panelen niet meer stroom opgewekt wordt, best case, zodat er plots geen injectie boven de 25A zou zijn, want dan heb je de kans (kans) dat je huis vanaf dat ogenblik stroomloos is
-) je de huidige verbruikers kunt verdelen over de 3 fasen zonder aan comfort in te boeten (gelijktijdige verbruikers en max 25A p die fase)
-) gezien er maar 25-16=9A oftewel 2000Watt reserve is per fase is een load managementsysteem zeker wenselijk en dit is wat zappi doet.
-) de salderingsregeling loopt ooit eens af en de zappi kan je instellen om enkel eigen zeggen te gebruiken die je normaliter zou injecteren (hoofdzakelijk weekend).
-) én het is niet omdat je omvormer op 1fase zit dat de zappi niet correct zou werken, de installatie is iets duurder 2 bijkomende stroomklemmen van rond de 50€. Met in totaal 4 stroomklemmen meet hij de stromen van de 3 fasen en deze van de zonnestroom en berekent het max laadvermogen versus de geïnstalleerde hoofdzekering.
Je moet enkel zeker zijn dat je i3 11kW kan laden en dit kan dan enkel met een wallbox (of EVSE) zoals een zappi

[ Voor 8% gewijzigd door bruneelm op 16-03-2019 18:42 ]

• BarryH
Welke app gebruiken jullie om op de snelweg te zien of het eerstvolgende snellaadpunt vrij is?
chargemap of iets anders?
bedankt

Verwijderd

GoldenSample schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 23:34:
[...]

De gehele laadmarkt zit sowieso nog in een ramp-up fase, als je als CPO of EMSP de ambitie hebt ergens in de komende jaren (<5jaar) winst te gaan maken dan heb je imho de markt niet goed begrepen. Het factureren van een minimale omzet in een (op langere termijn) kleinere markt heeft dus niet de hoogste prioriteit waarschijnlijk.

Overigens zit er ook gigantisch veel gepruts en amateurisme in deze hele markt, overal waar je kijkt. Dat is deels natuurlijk logisch bij een onvolwassen markt als deze. Dus wat dat betreft kan ik maar één ding zeggen, doe er je voordeel mee zolang het duurt.
Ik ben het wel eens met de opmerking over "gepruts en amateurisme" maar ik zou het jammer vinden als marktbrekers als MainGau en Telecom het loodje leggen doordat ze hun administratie en facturatie niet op orde hebben! Ik kan mij voorstellen dat je een bedrijfsplan hebt dat met concurerende prijzen een tijdje verliezen incasseert om marktaandeel te pakken maar ik snap totaal niet dat je de inkomsten die je wel hebt niet incasseert. Het zou zonde zijn dat dit soort nobele initiatieven ondergaan aan gebrekkige bedrijfsvoering.

Ik doe er mijn voordeel ook mee maar het voelt wel heel dubbel...

• JayPe

JayPe

Ondertitel

jolandacb schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:22:
[...]

Bedankt zover.
Maar ik laad nu toch maar 1x 16A, en geen 3x 16A?.
Ik heb maar 1-fase stroom he.
Oef. Mooie binnenkomer als zelfs @Hachy zegt dat ie er niet zoveel van weet.

Wat je nu, los van zonnepanelen of de hoeveelheid fases die je hebt, doet, is de i3 aan het stopcontact leggen. Het normale stopcontact. Met een Grannycharger. Een snoer met aan de ene kant een doodnormale stekker voor in het stopcontact en aan de andere kant een type2 mennekes die in de i3 steekt. Ergens halverwege het snoer hangt een soort baksteen als regelunit.
Een Grannycharger is precies dat: een oplaad ongelijkheid voor bij oma: daar waar alleen een normaal stopcontact beschikbaar is. Die baksteen halverwege zorgt ervoor dat de auto slechts 10Ampère trekt. Ongeveer net zoveel als een waterkoker of een haardroger/föhn. De Granny houd er rekening mee dat er op de zekering van het normale stopcontact ook andere gebruikers kunnen zitten en trekt niet de volledige 16 ampère. Granny chargers trekken nooit de volle 16 ampère

Een laadpaal ( wat een zappi is) wordt op z'n eigen zekering (groep) aangesloten en omdat je niet meer met normale (schuko) stekkers werkt maar aan beide kanten met mennekes type 2, weet de auto/laadpaal combinatie vanzelf dat ie de volle 16 ampère kan laden. Een zappi of wat voor laadpaal dan ook zal dan ook een factor 1,6 sneller laden dan je nu doet met het normale stopcontact.

De i3 kan echter, en nu pas komen de één of meerdere fasen in beeld, op 3 fasen tegelijk 16 ampère laden. Niet 3,7kW maar x3 = 11kW. Áls je een drie fasen aansluiting hebt, zou je een driefasen laadpaal kunnen plaatsen en gaat t laden 3 keer sneller tov een 1 fasen paal. Of 1,6X3= 4,8 keer sneller dan aan het stopcontact nu.

Zonnepanelen versus zappi versus één of meerdere fasen: op dit moment maakt 't nog allemaal niets uit. Omdat salderingsregeling. Maar ook als je drie fasen zou hebben en je op één fase zonnestroom invoed en op een andere fase je auto oplaad, ook dàn zou zelfs het tellerwerk moeten salderen.

Lang verhaal kort:

Met een laadpaal laad je sneller dan met het stopcontact

Heb je drie fasen beschikbaar in je huis? Laad je tot bijna 5 keer sneller.
Heb je nu 1 fase laad je 1,6 keer sneller dan met 't stopcontact

Voor thuisladen voldoet bij mij de 1 fase 16 Ampère prima, en vond ik de 10 Ampère Granny vooral onhandig en toch ook wel traag. Over nacht was de accu altijd wel vol hoor. Maar de laadpaal met 16 ampère is toch echt merkbaar sneller.

Mijn auto kàn geen drie fasen aan. Dus heeft niet veel nut om mij druk te maken. Maar als de auto het zou kunnen, hàd m'n huis alsnog geen drie fasen. uiteindelijk zou ik waarschijnlijk zwichten en een 3 fase paal plaatsen als ik een i3 zou hebben. Dus wat je ook aanschaft of aansluit: zorg dat 't uiteindelijk op drie fasen kan. Hoewel nu misschien niet mogelijk. In de toekomst wil je altijd méér ;-)

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-10 12:25
JayPe schreef op zondag 17 maart 2019 @ 01:42:
[...]

Granny chargers trekken nooit de volle 16 ampère
Niet helemaal waar.. de standaard granny chargers niet. Vorige auto had ik een Ray Amps bij gekocht die kon ik gewoon instellen van 6-16A dus kon daarmee op laadpaalsnelheid laden op 16A. Moest ik wel zeker weten dat deze wcd op een aparte groep zat natuurlijk.

Tesla Model 3 RWD (2023)

• John_Otters
cacofant schreef op zondag 17 maart 2019 @ 06:33:
[...]
Niet helemaal waar.. de standaard granny chargers niet. Vorige auto had ik een Ray Amps bij gekocht die kon ik gewoon instellen van 6-16A dus kon daarmee op laadpaalsnelheid laden op 16A. Moest ik wel zeker weten dat deze wcd op een aparte groep zat natuurlijk.
Je hebt hem niet meer / niet getest op Ioniq?

Wel gaaf speelgoed. Ook fijn dat ie met 7.5 m langer is dan mijn huidige granny.... Overwegen waard.

• jolandacb
  • Niet online
bruneelm schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:52:
Vooreerst excuus, ik switch continue tussen laden en eNiro.
Ondertussen de reden gevonden, 2 links open laden en eNiro, bij deze laatste heb ik gekeken wie mij een duimpje gegeven had waardoor het tabblad in het draadje in laadpalen terecht is gekomen.

Indien je wagen kan laden met 3*16A, zal je inderdaad moeten overstappen indien je sneller zou willen laden. Zou, niet verplicht. Indien zo dan neem je best zoals gezegd beter 3*25A echter:
-) je moet kijken of met je panelen niet meer stroom opgewekt wordt, best case, zodat er plots geen injectie boven de 25A zou zijn, want dan heb je de kans (kans) dat je huis vanaf dat ogenblik stroomloos is
-) je de huidige verbruikers kunt verdelen over de 3 fasen zonder aan comfort in te boeten (gelijktijdige verbruikers en max 25A p die fase)
-) gezien er maar 25-16=9A oftewel 2000Watt reserve is per fase is een load managementsysteem zeker wenselijk en dit is wat zappi doet.
-) de salderingsregeling loopt ooit eens af en de zappi kan je instellen om enkel eigen zeggen te gebruiken die je normaliter zou injecteren (hoofdzakelijk weekend).
-) én het is niet omdat je omvormer op 1fase zit dat de zappi niet correct zou werken, de installatie is iets duurder 2 bijkomende stroomklemmen van rond de 50€. Met in totaal 4 stroomklemmen meet hij de stromen van de 3 fasen en deze van de zonnestroom en berekent het max laadvermogen versus de geïnstalleerde hoofdzekering.
Je moet enkel zeker zijn dat je i3 11kW kan laden en dit kan dan enkel met een wallbox (of EVSE) zoals een zappi
Dank voor je uitgebreide reactie.
Ik begrijp het echt niet helemaal. 8)7
Even in Jip en Janneke taal aub;
-Je zegt dat mijn zonnepanelen niet meer mogen opwekken dan 25A omdat mijn huis dan stroomloos zou kunnen zijn?? Die snap ik niet.

-Mijn omvormer die 1-fase is, is dus geen belemmering? Dat werd mij namelijk verteld; dat ik dan ook een 3-fase omvormer zou moeten aanschaffen.

-En inderdaad kan mijn BMW 11KW laden, dat weet ik.

Wat zou voor mij het voordeel zijn van een 3-fase ten opzichte van een 1-fase Zappi?

• jolandacb
  • Niet online
Wietsee. schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:48:
[...]

94 Ah? Waarom geen 120 Ah?
De BMW is 1,5 jaar oud, dus niet nieuw.
Die kon ik niet betalen. ;)

• jolandacb
  • Niet online
JayPe schreef op zondag 17 maart 2019 @ 01:42:
[...]

Oef. Mooie binnenkomer als zelfs @Hachy zegt dat ie er niet zoveel van weet.

Wat je nu, los van zonnepanelen of de hoeveelheid fases die je hebt, doet, is de i3 aan het stopcontact leggen. Het normale stopcontact. Met een Grannycharger. Een snoer met aan de ene kant een doodnormale stekker voor in het stopcontact en aan de andere kant een type2 mennekes die in de i3 steekt. Ergens halverwege het snoer hangt een soort baksteen als regelunit.
Een Grannycharger is precies dat: een oplaad ongelijkheid voor bij oma: daar waar alleen een normaal stopcontact beschikbaar is. Die baksteen halverwege zorgt ervoor dat de auto slechts 10Ampère trekt. Ongeveer net zoveel als een waterkoker of een haardroger/föhn. De Granny houd er rekening mee dat er op de zekering van het normale stopcontact ook andere gebruikers kunnen zitten en trekt niet de volledige 16 ampère. Granny chargers trekken nooit de volle 16 ampère

Een laadpaal ( wat een zappi is) wordt op z'n eigen zekering (groep) aangesloten en omdat je niet meer met normale (schuko) stekkers werkt maar aan beide kanten met mennekes type 2, weet de auto/laadpaal combinatie vanzelf dat ie de volle 16 ampère kan laden. Een zappi of wat voor laadpaal dan ook zal dan ook een factor 1,6 sneller laden dan je nu doet met het normale stopcontact.

De i3 kan echter, en nu pas komen de één of meerdere fasen in beeld, op 3 fasen tegelijk 16 ampère laden. Niet 3,7kW maar x3 = 11kW. Áls je een drie fasen aansluiting hebt, zou je een driefasen laadpaal kunnen plaatsen en gaat t laden 3 keer sneller tov een 1 fasen paal. Of 1,6X3= 4,8 keer sneller dan aan het stopcontact nu.

Zonnepanelen versus zappi versus één of meerdere fasen: op dit moment maakt 't nog allemaal niets uit. Omdat salderingsregeling. Maar ook als je drie fasen zou hebben en je op één fase zonnestroom invoed en op een andere fase je auto oplaad, ook dàn zou zelfs het tellerwerk moeten salderen.

Lang verhaal kort:

Met een laadpaal laad je sneller dan met het stopcontact

Heb je drie fasen beschikbaar in je huis? Laad je tot bijna 5 keer sneller.
Heb je nu 1 fase laad je 1,6 keer sneller dan met 't stopcontact

Voor thuisladen voldoet bij mij de 1 fase 16 Ampère prima, en vond ik de 10 Ampère Granny vooral onhandig en toch ook wel traag. Over nacht was de accu altijd wel vol hoor. Maar de laadpaal met 16 ampère is toch echt merkbaar sneller.

Mijn auto kàn geen drie fasen aan. Dus heeft niet veel nut om mij druk te maken. Maar als de auto het zou kunnen, hàd m'n huis alsnog geen drie fasen. uiteindelijk zou ik waarschijnlijk zwichten en een 3 fase paal plaatsen als ik een i3 zou hebben. Dus wat je ook aanschaft of aansluit: zorg dat 't uiteindelijk op drie fasen kan. Hoewel nu misschien niet mogelijk. In de toekomst wil je altijd méér ;-)
Super bedankt voor deze duidelijke uitleg. Dit begrijp ik! _/-\o_
Mijn buurman zei dat wanneer ik nu 3-fase stroom zou nemen, de binnengehaalde stroom van mijn zonnepanelen maar verdeeld wordt over 1 fase, vanwege mijn 1-fase omvormer. En dat dit dus betekent dat overige apparatuur wel over die 3 fase zou gaan en dus niet meer van mijn binnengehaalde groene stroom, en dus nadelig.

Zou ik dan toch ook beter maar een 1-fase Zappi kunnen laten plaatsen?
En wat zou het verschil in kosten ongeveer zijn?
Alvast bedankt weer!

• bruneelm
Ik, een volgende poging:
Verschil voor uw EV op 1 of 3 fasen is dat hij 3* sneller kan opladen.
Maar dit is enkel wanneer je bijna geen verbruikers hebt opstaan (in de nacht).
Op elk van die fasen zal je immers 16A verbruiken voor het opladen van je EV en blijft er maar 9A over indien je zou overstappen naar 3*25A. Dat het 25A is heeft te maken met de jaarlijks hogere kost voor uw aansluiting.
Nu uw PV's, die kunnen werken zoals nu zowel op 1f als op 1f van de 3f. Indien het een mooie koude heldere dag is dan produceren die veel stroom.
Hier moet je dan even nakijken of meten welke stroom je omvormer door de hoofdzekering stuurt.
Momenteel is het geen kopzorg maar als je naar 3f overgaat zal op de fase van je PV de zekering maar 25A meer zijn. Ik vermoed dat het geen probleem zal zijn.
Waar ik met mijn 3f wel moeite mee had, en de partner nog steeds: is welke toestellen je terzelfder tijd wenst op te zetten.
Met 1f maakt het niet uit zolang het totaal niet hoger is dan de hoofdzekering, bij 3f zijn de toestellen verdeeld over die 3f en het is niet omdat je toestellen van 1f niet gebruikt dat je meer andere op een andere fase kan opzetten.
Zie het alsof je 3 huisjes naast elkaar hebt en in elk huisje een aantal huishoudtoestellen.
En nu de combinatie 3*25A en je EV.
Om dit te kunnen gebruiken op de 3f heb je niet de mobiele lader nodig(enkel 1f) maar een wallbox, liefst zappi of gelijkaardig. De wallbox vertelt aan de hand van instellingen dat de i3 kan laden met 16A3f. Vanaf dat je een grote verbruiker inschakelt terwijl je i3 max aan het laden is zal de hoofdzekering afspringen, teveel verbruik.
De zappi lost dit op door stromen te meten en afhankelijk van de beschikbare stroom stuurt hij het laden van de i3 bij.
Voor wat de saldering betreft het is de som, met richting, van alle stromen, dus als je 20A stroom maakt op 1f en er 5 en 10 verbruikt op de 2 andere dan heb je nog steeds een overschot van 5.
In het laadvermogen van je i3 komt je PV enkel voor als gebruikersinterface in de zappi (indien er geen saldering meer is), je kan instellen om wat je niet meteen zelf verbruikt als laadstroom te gebruiken.

Wat dien je nu uit te zoeken
Als eerste, kan je met je dagelijkse verplaatsingen, je i3 evenveel opladen als hij die dag verbruikt heeft in de tijd dat je aan uw eigen laadpaal hangt (1f 16A)? Zo ja, gebruik uw mobiele lader. Heb je dan last van het afspringen van de hoofdzekering? Nee gewoon verder doen. Ja, kijk of je bepaalde toestellen op een ander tijdstip kan gebruiken of overweeg een 1f zappi installatie en betaal voor de optie PV.
Kom je niet toe in de tijd dat de i3 aan de laadpaal hangt, kijk even of je comfort inboet om toestellen te verdelen over 3f. Indien niet bereken de kosten voor een (noodzakelijke) zappi om 3f te werken ten opzichte van de iets hogere kost om tussendoor aan een publieke laadpaal te hangen om het te kort op te vangen. Overweeg welke oplossing voor u acceptabel is: wijziging van je installatie of soms opladen aan een publieke paal (tijd dat je winkelt, ...) Tegen een iets hogere laadkosten.

• JayPe

JayPe

Ondertitel

cacofant schreef op zondag 17 maart 2019 @ 06:33:
[...]

Ik ben natuurlijk uitgegaan van de standaard bijgeleverde Granny's. Bij BMW Volvo Mitsubishi Volkswagen Hyundai en zo'n beetje alle merken die je verder kunt verzinnen komt er een 10 Ampère (2,3kW) Grannycharger bij. Een Grannycharger die je zonder al te veel nadenken overal kunt inpluggen.
Alleen Hyundai en de Zoe kan geloof ik tot 13(?) ampère. De rest is Tweaker spul.

Edit: een Granny doet normaal altijd iets minder dan 16 ampère dus met een échte laadpaal is er altijd iets te winnen. Als er één fase beschikbaar is dan tot 1,6 maal kortere laadtijd, als er drie fasen beschikbaar zijn dan tot ongeveer 5 keer korter, met wat mitsen en maren.

Een Grannycharger moet je mijnsinziens zien als een noodoplossing of tijdelijke oplossing voor zolang er thuis geen volwaardige laadpaal beschikbaar is.
( al is het maar omdat een schuko stopcontact gewoon gaat slijten, warm wordt en verlies geeft tot het defect raakt als je er jaren lang een Granny op aansluit die uren 10+ ampère trekt over de pinnetjes.

@bruneelm Jip en Janneke hebben hogere wiskunde en elektrotechniek gestudeerd? :+

[ Voor 28% gewijzigd door JayPe op 17-03-2019 10:25 ]

• daemonix
  • Niet online
Hyundai is 12 of 13 A (minder is instelbaar).

[ Voor 34% gewijzigd door daemonix op 17-03-2019 09:49 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tassadar32 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 17:03:
[...]

Nee, de lader is gewoon met het backoffice van The New Motion gedeeld (RFID + facturatie, net als alle andere openbare laders).
Tof! Als je de parkeerruimte hebt, waarom niet? :)
Ik heb een tijdje terug alle laadpalen bij me in de buurt in kaart gebracht op Plugshare en Chargemap en er stonden ook een paar TNM palen in op woonadressen die openbaar waren. Allemaal van leaserijders die geen idee hadden dat hun paal op openbaar stond.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• JayPe

JayPe

Ondertitel

daemonix schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:49:
Hyundai is 12 of 13 A (minder is instelbaar).
Fixed

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-10 12:25
John_Otters schreef op zondag 17 maart 2019 @ 08:25:
[...]

Je hebt hem niet meer / niet getest op Ioniq?

Wel gaaf speelgoed. Ook fijn dat ie met 7.5 m langer is dan mijn huidige granny.... Overwegen waard.
Nee heb hem verkocht bij mij Renault Zoe..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Verwijderd

Is er al iemand met zijn EV naar Berlijn gereden en wat tips voor laadpunten? Ik zie maar 1 station met een 175 Kw punt op de route.

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 16:41
Aangezien de laadpaal (New Motion Home advanced) inclusief graafwerk over een bepaalde grens heen ging werd het leasebedrag aanzienlijk hoger. Daarom heb ik de offerte laten maken voor montage aan de wand en wilde de oversteek van de oprit (4 m) zelf maken. Hopelijk vindt de elektricien die langskomt het geen probleem, maar aan de wand of aan een paal lijkt me geen verschil.

Wilde voor de zekerheid hier toch even mijn plan toetsen bij ervaringsdeskundigen. De laadpaal komt op een douglas paal van 15*15. Deze dikte lijkt me voldoende om via de schroef openingen in de laadpaal direct op de paal te monteren. De kabel loopt dan op de paal met montage clips.

De grondkabel is een "ymvk-as 5x4mm (voor 3 fasen), is het slim om er meteen een UTP kabel bij te leggen? Zo ja, dan lijkt me een mantelbuis ook geen overbodige luxe.
Aansluitingen door de muur en de meterkast laat ik aan de elektricien over.

Sla ik nog dingen over of is er advies voor aanpassingen?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:31:
Is er al iemand met zijn EV naar Berlijn gereden en wat tips voor laadpunten? Ik zie maar 1 station met een 175 Kw punt op de route.
https://www.abetterroutep...2e-43ef-8ce0-369d87bcfb24
Hoe kom je aan maar 1, welke planner gebruik je?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:21
tescione schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:57:
Aangezien de laadpaal (New Motion Home advanced) inclusief graafwerk over een bepaalde grens heen ging werd het leasebedrag aanzienlijk hoger. Daarom heb ik de offerte laten maken voor montage aan de wand en wilde de oversteek van de oprit (4 m) zelf maken. Hopelijk vindt de elektricien die langskomt het geen probleem, maar aan de wand of aan een paal lijkt me geen verschil.

Wilde voor de zekerheid hier toch even mijn plan toetsen bij ervaringsdeskundigen. De laadpaal komt op een douglas paal van 15*15. Deze dikte lijkt me voldoende om via de schroef openingen in de laadpaal direct op de paal te monteren. De kabel loopt dan op de paal met montage clips.

De grondkabel is een "ymvk-as 5x4mm (voor 3 fasen), is het slim om er meteen een UTP kabel bij te leggen? Zo ja, dan lijkt me een mantelbuis ook geen overbodige luxe.

Voor het meerwerk/geld is een UTP altijd makkelijk, je kabel is mooi dik dus je kunt in de toekomst ook nog naar 32A 3 fasen wat natuurlijk extra top is.

Voor het nette kun je de kabel nog door een buis laten lopen over de paal, en/of wat mijn ouders hebben gedaan is hem aan de achterkant van de paal laten lopen dmv een schuin gat direct onder de Home Advanced.

Er is ook speciale grond utp kabel volgens mij, maar wij leggen tegenwoordig liever een buis in de grond, als de inzichten dan later veranderen hoeft de hele bende niet meer open.

Op werk merken we hier nu de nadelen van van het niet-leggen van een buis. In het verleden is gekozen voor 1 fase kabel, waardoor we nu voor een toekomstige upgrade de hele bende open moeten graven.

• bruneelm
Ik dacht dat 22kW of 3f 32A een kabel met 6mm2 nodig was.

• Tassadar32
jolandacb schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:09:
[...]

Super bedankt voor deze duidelijke uitleg. Dit begrijp ik! _/-\o_
Mijn buurman zei dat wanneer ik nu 3-fase stroom zou nemen, de binnengehaalde stroom van mijn zonnepanelen maar verdeeld wordt over 1 fase, vanwege mijn 1-fase omvormer. En dat dit dus betekent dat overige apparatuur wel over die 3 fase zou gaan en dus niet meer van mijn binnengehaalde groene stroom, en dus nadelig.

Zou ik dan toch ook beter maar een 1-fase Zappi kunnen laten plaatsen?
En wat zou het verschil in kosten ongeveer zijn?
Alvast bedankt weer!
Je wil sowieso een 3-fase lader hebben vanwege de laadsnelheid, bij voorkeur ook met load balancing zodat je altijd genoeg stroom overhoud voor de rest van je huishouden. Zo lang we nog mogen salderen in Nederland maakt wat op welke fase zit niet zo heel veel uit. Afhankelijk van hoeveel zonnepanelen je hebt kan het ook prima zijn dat je ze op een fase kan hebben met de grote verbruikers die overdag aanstaan en nog steeds weinig hoeft terug te leveren. Je overige apparatuur word niet spontaan 3-fase maar zal op een van de drie fases aangesloten worden dus dat kan je zelf verdelen zoals het uitkomt.

Het prijsverschil tussen een 1 of 3 fase lader is relatief klein dus daar zou ik het ook niet voor laten. Als je geen laadpas hoeft te gebruiken thuis maakt dat je laadpaal ook al een stuk goedkoper. Als je niet van plan bent auto's met type 1 laadaansluiting te laden word er ook veel aangeraden om een vaste kabel te nemen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:14
en kosten netbeheerder zijn gelijk tot 3x25, maar omzetting kost uiteraard wel eenmalig extra zowel voor netbeheerder als nieuwe groepenkast. Daar staan dan echter veel structurele voordelen tegenover.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• jolandacb
  • Niet online
bruneelm schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:38:
Ik, een volgende poging:
Verschil voor uw EV op 1 of 3 fasen is dat hij 3* sneller kan opladen.
Maar dit is enkel wanneer je bijna geen verbruikers hebt opstaan (in de nacht).
Op elk van die fasen zal je immers 16A verbruiken voor het opladen van je EV en blijft er maar 9A over indien je zou overstappen naar 3*25A. Dat het 25A is heeft te maken met de jaarlijks hogere kost voor uw aansluiting.
Nu uw PV's, die kunnen werken zoals nu zowel op 1f als op 1f van de 3f. Indien het een mooie koude heldere dag is dan produceren die veel stroom.
Hier moet je dan even nakijken of meten welke stroom je omvormer door de hoofdzekering stuurt.
Momenteel is het geen kopzorg maar als je naar 3f overgaat zal op de fase van je PV de zekering maar 25A meer zijn. Ik vermoed dat het geen probleem zal zijn.
Waar ik met mijn 3f wel moeite mee had, en de partner nog steeds: is welke toestellen je terzelfder tijd wenst op te zetten.
Met 1f maakt het niet uit zolang het totaal niet hoger is dan de hoofdzekering, bij 3f zijn de toestellen verdeeld over die 3f en het is niet omdat je toestellen van 1f niet gebruikt dat je meer andere op een andere fase kan opzetten.
Zie het alsof je 3 huisjes naast elkaar hebt en in elk huisje een aantal huishoudtoestellen.
En nu de combinatie 3*25A en je EV.
Om dit te kunnen gebruiken op de 3f heb je niet de mobiele lader nodig(enkel 1f) maar een wallbox, liefst zappi of gelijkaardig. De wallbox vertelt aan de hand van instellingen dat de i3 kan laden met 16A3f. Vanaf dat je een grote verbruiker inschakelt terwijl je i3 max aan het laden is zal de hoofdzekering afspringen, teveel verbruik.
De zappi lost dit op door stromen te meten en afhankelijk van de beschikbare stroom stuurt hij het laden van de i3 bij.
Voor wat de saldering betreft het is de som, met richting, van alle stromen, dus als je 20A stroom maakt op 1f en er 5 en 10 verbruikt op de 2 andere dan heb je nog steeds een overschot van 5.
In het laadvermogen van je i3 komt je PV enkel voor als gebruikersinterface in de zappi (indien er geen saldering meer is), je kan instellen om wat je niet meteen zelf verbruikt als laadstroom te gebruiken.

Wat dien je nu uit te zoeken
Als eerste, kan je met je dagelijkse verplaatsingen, je i3 evenveel opladen als hij die dag verbruikt heeft in de tijd dat je aan uw eigen laadpaal hangt (1f 16A)? Zo ja, gebruik uw mobiele lader. Heb je dan last van het afspringen van de hoofdzekering? Nee gewoon verder doen. Ja, kijk of je bepaalde toestellen op een ander tijdstip kan gebruiken of overweeg een 1f zappi installatie en betaal voor de optie PV.
Kom je niet toe in de tijd dat de i3 aan de laadpaal hangt, kijk even of je comfort inboet om toestellen te verdelen over 3f. Indien niet bereken de kosten voor een (noodzakelijke) zappi om 3f te werken ten opzichte van de iets hogere kost om tussendoor aan een publieke laadpaal te hangen om het te kort op te vangen. Overweeg welke oplossing voor u acceptabel is: wijziging van je installatie of soms opladen aan een publieke paal (tijd dat je winkelt, ...) Tegen een iets hogere laadkosten.
Super bedankt voor je heldere uitleg!
Helemaal duidelijk.
Ik rijd zo’n 80 km per dag, dus dat is prima bij te laden op 1 fase dan.
Om dit met grannycharger te blijven doen, lijkt me niet goed. Dus wil ik dan toch een 1 fase zappi aanschaffen zodat ik over de i3 samen met de overige apparatuur de opbrengst van de zonnepanelen verdeeld kan gebruiken.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:14
ik zou een 3-fase Zappi nemen en daarvan 1-fase gebruiken. kan je later eventueel nog opschalen zonder extra laadpaal kosten. En meerkosten 3 fase zijn nu beperkt (€ 100-150 of zo). Als je later naar 3 fase wilt betaal je anders het volle pond voor nieuwe laadpaal.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
bruneelm schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:23:
Ik dacht dat 22kW of 3f 32A een kabel met 6mm2 nodig was.
4mm2 is de absolute ondergrens voor 32A, één stap hoger (6mm2) is altijd aan te raden om verliezen in de kabel te beperken.
Het e.e.a. hangt ook af van de kabellengte: bij grotere afstanden neemt de weerstand toe, en heb je dus dikkere aders nodig.

Verwijderd

Blijkbaar de verkeerde kende deze nog niet, bedankt.
Begon al bijna te twijfelen of ik het wel ga doen.

• John_Otters
JayPe schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:47:
[...]
Een Grannycharger moet je mijnsinziens zien als een noodoplossing of tijdelijke oplossing voor zolang er thuis geen volwaardige laadpaal beschikbaar is.
( al is het maar omdat een schuko stopcontact gewoon gaat slijten, warm wordt en verlies geeft tot het defect raakt als je er jaren lang een Granny op aansluit die uren 10+ ampère trekt over de pinnetjes.
Die van mij staat nu vrolijk te 'granny'-chargen. Niet als noodoplossing, maar gewoon omdat het kan :*) . Ik heb er speciaal een buitenstopcontact voor laten plaatsen en mezelf daarmee een paar honderd euro voor een laadpaal bespaard. (huurhuis, zonder eigen oprit, wel zonnepanelen)

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:21
theblindman schreef op zondag 17 maart 2019 @ 14:38:
[...]

4mm2 is de absolute ondergrens voor 32A, één stap hoger (6mm2) is altijd aan te raden om verliezen in de kabel te beperken.
Het e.e.a. hangt ook af van de kabellengte: bij grotere afstanden neemt de weerstand toe, en heb je dus dikkere aders nodig.
Met kabellengtes onder de +-25m is 4mm2 prima. (Volgens onze huisinstallateur op werk overigens ook, en dat is niet frits op de hoek zullen we maar zeggen :))

Wikipedia: Elektriciteitsleiding

Dat gezegd hebbende is dikker natuurlijk altijd beter. En de meerkosten zijn vaak relatief klein. Destijds toen wij onze laadpunten aanlegden wilde de toenmalige installateur 2,5mm neerleggen.
Na veel gepraat dit hier 4mm van gemaakt, totale meerprijs op het aanleggen, aansluiten en maken van die kabels/laadpunten? €100. Totale kosten lagen richting de 3 à 4000 euro meende ik voor het maken van groepen en aansluitingen e.d. in de meterkast en het aansluiten van de laadpunten.

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Verwijderd schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:31:
Gewoon doen!

Eerste na de Nederlandse grens is Ionity Salzbergen Autohof. Geeft bij enkele auto's wat errors, dus loop niet gelijk naar binnen. Een alternatief is het station van FastNed bij Van Der Valk Melle, 20 km verder, ook 175 kW palen. Afhankelijk van welke locatie je in Nederland vertrekt.

Dan kan je de FastNed bij Hildesheim die in december is geopend pakken. Is voor Hannover eventjes omrijden naar het zuiden, maar naast een comfortabele rustige McDonalds, en heeft de 350 kW palen.

Even voor Magdeburg (Hohenwarsleben) is er op een megatruckstop/Autohof nog een Ionity. Aan de overkant (toepasselijk op de Berliner Allee) is een steenovenpizzeria met geweldige pizza's.

Dan moet je Berlijn makkelijk kunnen halen - edit: met een 64 kWh batterij. Geen idee wat voor auto je rijdt.

Mocht je meer alternatieven willen: @fewips heeft de route al een keer of vier gereden. Ik neem volgende maand een deel van de route tot Hannover en buig dan af naar het zuiden.

[ Voor 20% gewijzigd door nannoe op 17-03-2019 16:09 ]

• jolandacb
  • Niet online
eltron schreef op zondag 17 maart 2019 @ 14:27:
ik zou een 3-fase Zappi nemen en daarvan 1-fase gebruiken. kan je later eventueel nog opschalen zonder extra laadpaal kosten. En meerkosten 3 fase zijn nu beperkt (€ 100-150 of zo). Als je later naar 3 fase wilt betaal je anders het volle pond voor nieuwe laadpaal.
Kan dat dan? 1 fase gebruiken van een 3 fase Zappi?
En hoe dan?

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03-11 22:03

J8S

jolandacb schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:04:
[...]

Kan dat dan? 1 fase gebruiken van een 3 fase Zappi?
En hoe dan?
Dat kan inderdaad, gewoon maar 1 fase aansluiten ;)

• jolandacb
  • Niet online
J8S schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:06:
[...]

Dat kan inderdaad, gewoon maar 1 fase aansluiten ;)
Oke, maar moet ik dan in de meterkast ook wel 3 fasen aan laten sluiten, of hoef dat nu dan ook nog niet?
En schiet ik hier echt iets mee op? Ik betwijfel het eigenlijk.
Of zou 1 fase toch voldoende zijn?

• Tassadar32
@jolandacb Heb even teruggelezen, het laden met een granny is op zich geen probleem voor de auto. Als je niet sneller hoeft te lezen en niet hoeft te factureren zou ik die gewoon blijven gebruiken. Het enige voordeel van sneller laden is dat je auto sneller weer klaar is voor gebruik. Heb je een tweede auto op benzine/diesel zal je dus nooit totaal afhankelijk zijn van je EV en is een snellere lader alleen nodig als je merkt dat je eigenlijk af en toe stroom te kort komt.

• jolandacb
  • Niet online
Tassadar32 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 17:19:
@jolandacb Heb even teruggelezen, het laden met een granny is op zich geen probleem voor de auto. Als je niet sneller hoeft te lezen en niet hoeft te factureren zou ik die gewoon blijven gebruiken. Het enige voordeel van sneller laden is dat je auto sneller weer klaar is voor gebruik. Heb je een tweede auto op benzine/diesel zal je dus nooit totaal afhankelijk zijn van je EV en is een snellere lader alleen nodig als je merkt dat je eigenlijk af en toe stroom te kort komt.
Wat bedoel je precies met ‘ Als je niet sneller hoeft te lezen en niet hoeft te factureren zou ik die gewoon blijven gebruiken.‘ ?

• Tassadar32
@jolandacb Hiermee bedoel ik dat als je geen laadpaal met facturatie nodig hebt (waarbij je met een laadpas kan laden) en de snelheid van je granny charger voor jou genoeg is, ik niet inzie waarom je een lader zou gaan aanschaffen. De granny charger doet exact hetzelfde als een laadpaal, alleen op iets lager vermogen.

• jolandacb
  • Niet online
Tassadar32 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:27:
@jolandacb Hiermee bedoel ik dat als je geen laadpaal met facturatie nodig hebt (waarbij je met een laadpas kan laden) en de snelheid van je granny charger voor jou genoeg is, ik niet inzie waarom je een lader zou gaan aanschaffen. De granny charger doet exact hetzelfde als een laadpaal, alleen op iets lager vermogen.
Oke, nu begrijp ik je zin. Maar veel mensen zeggen dat die granny alleen voor nood/tijdelijk is, en je die niet voor langere tijd moet gebruiken. Dat je wandcontactdoos te warm kan worden en zelfs kan smelten.
Daarnaast loop je het risico dat de stop springt. En die Zappi kan dat reguleren, toch?
En hoe zit dat met de binnengehaalde stroom via mijn zonnepanelen, wordt die met behulp van de Zappi ook beter benut? Of maakt dat niet uit?

• Tassadar32
@jolandacb De echte oplader die je gebruikt zit in de auto zelf. Een laadpaal of granny charger geeft alleen aan de auto aan hoeveel stroom deze mag afnemen en in het geval van de laadpaal kan deze ook meten hoeveel er binnen je huishouden beschikbaar is en door de auto gebruikt word. De granny "laad" langzamer dan een laadpaal omdat deze afgemeten is voor gebruik aan een stopcontact, een normale laadpaal kan sneller omdat deze rechtstreeks op de meterkast aangesloten is met dikkere kabels.

• jolandacb
  • Niet online
Tassadar32 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:45:
@jolandacb De echte oplader die je gebruikt zit in de auto zelf. Een laadpaal of granny charger geeft alleen aan de auto aan hoeveel stroom deze mag afnemen en in het geval van de laadpaal kan deze ook meten hoeveel er binnen je huishouden beschikbaar is en door de auto gebruikt word. De granny "laad" langzamer dan een laadpaal omdat deze afgemeten is voor gebruik aan een stopcontact, een normale laadpaal kan sneller omdat deze rechtstreeks op de meterkast aangesloten is met dikkere kabels.
Super dit forum.
Ik leer hier zoveel!
Bedankt!! :)

• bruneelm
jolandacb schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:37:
[...]

Oke, nu begrijp ik je zin. Maar veel mensen zeggen dat die granny alleen voor nood/tijdelijk is, en je die niet voor langere tijd moet gebruiken. Dat je wandcontactdoos te warm kan worden en zelfs kan smelten.
Daarnaast loop je het risico dat de stop springt. En die Zappi kan dat reguleren, toch?
En hoe zit dat met de binnengehaalde stroom via mijn zonnepanelen, wordt die met behulp van de Zappi ook beter benut? Of maakt dat niet uit?
Super je bent helemaal mee.
Je kan een 3f wallbox 1f aansluiten, gewoon minder draden moeten aangesloten worden.

Met de zappi zal je op die fase 16A kunnen laden met zoals je begrepen hebt met load management.
Met de stroom module op je PV (Optie) zal je je eigen PV stroom beter kunnen benutten (saldering afgeschaft = ideaal).

Met je granny zal je niet zo snel kunnen laden en dien het een oud stopcontact is mogelijks last van verhitting.

• jolandacb
  • Niet online
bruneelm schreef op zondag 17 maart 2019 @ 19:28:
[...]

Super je bent helemaal mee.
Je kan een 3f wallbox 1f aansluiten, gewoon minder draden moeten aangesloten worden.

Met de zappi zal je op die fase 16A kunnen laden met zoals je begrepen hebt met load management.
Met de stroom module op je PV (Optie) zal je je eigen PV stroom beter kunnen benutten (saldering afgeschaft = ideaal).

Met je granny zal je niet zo snel kunnen laden en dien het een oud stopcontact is mogelijks last van verhitting.
Bedankt. Helemaal duielijk. :)
Ik ga er de komende dagen over nadenken wat ik ga doen;
Blijven laden met de granny charger of een Zappi laten monteren.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:39
Tassadar32 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 17:19:
Bij mijn Zoë is granny laden ook veel minder efficiënt, zit maar op de 50-60 procent... Geen idee hoe het zit met de andere auto's :)

Extra reden voor mij om een laadpaal te laten aanleggen. Scheelt ongeveer 1,20 per dag voor mij. Toch ruim 300 euro per jaar besparing! Plus het gemak van sneller laden

• bruneelm
Eenmaal je boven de 85-90%, voertuig afhankelijk, aan het laden bent dan zijn de vaste verliezen van de lader groter ten opzichte van de kleine laadstroom.

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Ja en Nee. De lader van de ZOE is zo inefficient omdat de ZOE daar de AC van de motor voor gebruikt. Bij laag ampere komt daar een verschrikkelijke hoeveelheid ruis op je stroomlijn, en dat zorgt voor de ineffciency. De lader zal onder de 10A ook heel snel errors geven (de bekende 'rode ZE neus'). Mja, hij kan dan wel weer 3-fasen 22 kW AC laden, waar genoeg andere merken extreem jaloers op zijn.

Verwijderd

nannoe schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:52:
[...]

Gewoon doen!

Eerste na de Nederlandse grens is Ionity Salzbergen Autohof. Geeft bij enkele auto's wat errors, dus loop niet gelijk naar binnen. Een alternatief is het station van FastNed bij Van Der Valk Melle, 20 km verder, ook 175 kW palen. Afhankelijk van welke locatie je in Nederland vertrekt.

Dan kan je de FastNed bij Hildesheim die in december is geopend pakken. Is voor Hannover eventjes omrijden naar het zuiden, maar naast een comfortabele rustige McDonalds, en heeft de 350 kW palen.

Even voor Magdeburg (Hohenwarsleben) is er op een megatruckstop/Autohof nog een Ionity. Aan de overkant (toepasselijk op de Berliner Allee) is een steenovenpizzeria met geweldige pizza's.

Dan moet je Berlijn makkelijk kunnen halen - edit: met een 64 kWh batterij. Geen idee wat voor auto je rijdt.

Mocht je meer alternatieven willen: @fewips heeft de route al een keer of vier gereden. Ik neem volgende maand een deel van de route tot Hannover en buig dan af naar het zuiden.
Bedankt voor de info, we wonen in het midden van het land en ik krijg van de week mijn Niro.
Ook al een fijne routeplanners door gekregen.
Werkt erg goed zo, fijn met zo veel ervaring in deze groep. :)

• Zbygniew P
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09-2024
nannoe schreef op zondag 17 maart 2019 @ 20:09:
Ja en Nee. De lader van de ZOE is zo inefficient omdat de ZOE daar de AC van de motor voor gebruikt. Bij laag ampere komt daar een verschrikkelijke hoeveelheid ruis op je stroomlijn, en dat zorgt voor de ineffciency. De lader zal onder de 10A ook heel snel errors geven (de bekende 'rode ZE neus'). Mja, hij kan dan wel weer 3-fasen 22 kW AC laden, waar genoeg andere merken extreem jaloers op zijn.
Hij kan zelfs 44kW AC laden en is daarmee de enige. De ZOE is een beetje de eend onder de electrische auto's: briljant maar vreemd.
Wij hebben een Niro en een ZOE en ik vind verreweg het grootste nadeel van de Niro dat ie geen 22kW pakt op een 22kW paal maar maar 1/3. Het maakt opladen op een plek waar je een paar uur een afspraak hebt vrijwel zinloos met de Niro. En ik voel me schuldig omdat ik een superfijne 22kW paal 3X zo lang bezet moet houden.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op zondag 17 maart 2019 @ 00:42:
[...]

Ik ben het wel eens met de opmerking over "gepruts en amateurisme" maar ik zou het jammer vinden als marktbrekers als MainGau en Telecom het loodje leggen doordat ze hun administratie en facturatie niet op orde hebben! Ik kan mij voorstellen dat je een bedrijfsplan hebt dat met concurerende prijzen een tijdje verliezen incasseert om marktaandeel te pakken maar ik snap totaal niet dat je de inkomsten die je wel hebt niet incasseert. Het zou zonde zijn dat dit soort nobele initiatieven ondergaan aan gebrekkige bedrijfsvoering.

Ik doe er mijn voordeel ook mee maar het voelt wel heel dubbel...
De concurrerende prijzen zijn niet het businessplan van een MainGau en Telekom. Als je riant = niet op een eigen lader van henzelf laad kost het ze geld. De reden dat het zo goedkoop is is twee ledig:
1. Het is simpel, dus je kan sneller live, zie ook het niet factureren
2. Je wint er marktaandeel mee

Vroeg of laat gaat dit dus sowieso veranderen, zelfs al is de eMSP business puur een soort leadgenerator voor de CPO business.Verder zijn dit natuurlijk gewoon commerciële bedrijven dus zo nobel is het verder niet hoor ;)

Zie het als mobiel internet in 2009, dat was onbeperkt met een (relatief) milde Fair Use Policy. 2 jaar later betaalde je minstens net zo veel maar dan voor een gelimiteerde bundel.

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-10 22:25
Iemand ervaring met thenewmotion plus abo af sluiten voor 2e hands lolo smart met gprs?
Ik wil 2e hands lolo aanleggen op parkeerterein en daar dan een tarief op zetten om de kosten van de paal terug te verdienen (en daarnaast zelf te gebruiken)

TNM plus abo ondersteunt het instellen van een tarief voor gastgebruik.

Werkt TNM plus abo ook wel met oudere laadpalen?
Want in de huidige modellen is alleen de new motion home advanced hiertoe in staat. Lijkt wel een hardwarematige beperking aangezien de home fast namelijk wel het Automatische vergoeding van de laadkosten (maar geen gastgebruik) ondersteunt.

• Tassadar32
@TRG550 Ik heb een 1st gen LoLo smart met gprs en gastgebruik vergoeding. Werkt al ruim 4,5 jaar zonder problemen. Afgelopen vrijdag nog een laadsessie van een gast gehad.

[ Voor 19% gewijzigd door Tassadar32 op 17-03-2019 22:24 ]

• daemonix
  • Niet online
A2 tussen Den Bosch en Utrecht (tot afslag A27) kent alleen NLE snellader. Duur! en je mag maar 30 minuten laden, anders krijg je extra kosten om de oren ook.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:59
daemonix schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:17:
A2 tussen Den Bosch en Utrecht (tot afslag A27) kent alleen NLE snellader. Duur! en je mag maar 30 minuten laden, anders krijg je extra kosten om de oren ook.
De NLE snelladers worden gewoon door Allego geëxploiteerd dus Maingau / Telekom werkt daar ook gewoon dus dan zijn die helemaal niet zo duur. Daarnaast zit er ook nog een Allego lader bij De Lucht Oost.

Ben het wel met je eens dat we nog wat FastNed's missen op de Noord-Zuid corridor. Zeker omdat de A2 zo druk is zou ik nog wel graag een dubbel station met 4 HPC's zien bijvoorbeeld. Maar misschien dat IONITY op deze corridor nog wat gaat doen.

HD4Life @ Full-HD

• daemonix
  • Niet online
Nee! Maingau werkt daar niet (getest), en Telekom ook niet. Zie ook de site van NLE!

• BarryH
Bij de lucht oost wel. Bij a27 ( net na dat je van de A2 erop komt) staan er nu 5 bij de haje.
En op A2 Nieuwegein staan ook snellader volgens mij

• tescione
Mar.tin schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:05:
[...]

Voor het meerwerk/geld is een UTP altijd makkelijk, je kabel is mooi dik dus je kunt in de toekomst ook nog naar 32A 3 fasen wat natuurlijk extra top is.

Voor het nette kun je de kabel nog door een buis laten lopen over de paal, en/of wat mijn ouders hebben gedaan is hem aan de achterkant van de paal laten lopen dmv een schuin gat direct onder de Home Advanced.

Er is ook speciale grond utp kabel volgens mij, maar wij leggen tegenwoordig liever een buis in de grond, als de inzichten dan later veranderen hoeft de hele bende niet meer open.

Op werk merken we hier nu de nadelen van van het niet-leggen van een buis. In het verleden is gekozen voor 1 fase kabel, waardoor we nu voor een toekomstige upgrade de hele bende open moeten graven.
ah thanks voor de tip van de kabel aan de achterkant. Dat is inderdaad makkelijker.

Overigens staat in de installatiehandleiding van de laadpaal dat de 5x6mm nodig is. Lijkt me wat overdreven, maar ik zal het er maar alvast inleggen.
En blijkbaar is er ook een UTP kabel met RJ11 connector nodig voor de slimme meter. 3 kabels totaal dus :).

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:59
daemonix schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:30:
Nee! Maingau werkt daar niet (getest), en Telekom ook niet. Zie ook de site van NLE!
Dat is wel stom, het zijn gewoon Allego palen, hebben een Allego serienummer en dan heeft NLE afgedwongen dat de roaming uitstaat oid? Dan is De Lucht Oost inderdaad je beste optie of doorrijden naar Jutphaas.

HD4Life @ Full-HD

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:12
joepie de p schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 07:53:
Ik heb tot zover alleen de Vandebron pas gebruikt.

Na een vijftien keer laden in drie weken tijd op verschillende palen (Allego, EV-box, 11kW/22kW/50kW) lijken de prijzen via VandeBron vrij consistent:

11/22 kW €0,28 per kWh
50kW €0,45 per kWh
Om mezelf maar even te quoten. EV Box in Ridderkerk (bij Lidl, Basic fit, keukenboeren) €0,50 per kWh op een 11 kWh lader. Toeslag door een gretige projectonwikkelaar misschien?

• theblindman
  • Nu online
tescione schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:57:

Hoe ga je die paal vastzetten? Zet je de boel vast op een betonvoet?

@joepie de p Je zegt "een 1 kWh lader", maar ik hoop dat je 11kW bedoelt? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door theblindman op 18-03-2019 11:24 ]

• tescione
Mijn idee was een paalpunt van 90cm, daarop een douglas paal van 2 meter de grond in totdat hij 1 meter boven de grond uitsteekt. Zo zit mijn schutting er ook in en die staat als een huis.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:12
theblindman schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:19:
@joepie de p Je zegt "een 1 kWh lader", maar ik hoop dat je 11kW bedoelt? ;)
Dikke vingers op klein scherm.... Aangepast. Je bent duidelijk niet blind man. :+

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-11 22:08
AndRo555 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 22:44:
Kostprijs is voor de DC lader power hardware geen issue, genoeg prototypes op het werk (50kW-350kW-1MW-...) die wat field test kunnen gebruiken. Ik maak me vooral zorgen om het deftig werkend krijgen van de backend/afrekening voor een particulier zonder dat het nodeloos gecompliceerd wordt. (vanwege bedrijfswagen + laadkaart)
Wat wil je bereiken? Via een commerciele/bestaande partij de verrekening doen? Of wil je zelf totaalverbruik monitoren? Of wil je per gebruiker het verbruik kunnen zien?

Voor een commerciele partij zou je kunnen kijken of er partijen zijn die een api hebben. Dan is het een kwestie van een (MID certified) kWh meter nemen met bv modbus en het verbruik per sessie doorsturen.

Zelf verbruik monitoren, al dan niet op basis van user, is met een kwh meter relatief eenvoudig te doen. als je het voor eigen gebruik (bv collega's) wilt bijhouden kun je eventueel bestaande RFID kaarten gebruiken en de UID gebruiken als identifier voor de user.

• theblindman
  • Nu online
DJSmiley schreef op maandag 18 maart 2019 @ 18:55:
[...]

Wat wil je bereiken? Via een commerciele/bestaande partij de verrekening doen? Of wil je zelf totaalverbruik monitoren? Of wil je per gebruiker het verbruik kunnen zien?

Voor een commerciele partij zou je kunnen kijken of er partijen zijn die een api hebben. Dan is het een kwestie van een (MID certified) kWh meter nemen met bv modbus en het verbruik per sessie doorsturen.

Zelf verbruik monitoren, al dan niet op basis van user, is met een kwh meter relatief eenvoudig te doen. als je het voor eigen gebruik (bv collega's) wilt bijhouden kun je eventueel bestaande RFID kaarten gebruiken en de UID gebruiken als identifier voor de user.
Je moet natuurlijk de communicatie met de auto ook nog op gang brengen, ik weet niet of daar kant-en-klare modules voor zijn, maar om dat zelf te bouwen is nog best een klus. Dan heb je natuurlijk ook nog de nodige materialen nodig, waarvan een geschikte socket het grootste (en duurste) probleem is, denk ik :)

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

theblindman schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:02:
[...]

Je moet natuurlijk de communicatie met de auto ook nog op gang brengen, ik weet niet of daar kant-en-klare modules voor zijn, maar om dat zelf te bouwen is nog best een klus. Dan heb je natuurlijk ook nog de nodige materialen nodig, waarvan een geschikte socket het grootste (en duurste) probleem is, denk ik :)
Voor DC kun je dit shaken.
Je chargepoint controller moet dan namelijk ook de vermogenselectronica aansturen ipv bij een AC paal enkel een relais schakelen om spanning te geven op de fasen.

daarnaast heeft een DC lader altijd een vaste kabel

• theblindman
  • Nu online
GoldenSample schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:11:
[...]

Voor DC kun je dit shaken.
Je chargepoint controller moet dan namelijk ook de vermogenselectronica aansturen ipv bij een AC paal enkel een relais schakelen om spanning te geven op de fasen.

daarnaast heeft een DC lader altijd een vaste kabel
Daar heb je natuurlijk gelijk 🤦‍♂️

Verwijderd

GoldenSample schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:12:
[...]

De concurrerende prijzen zijn niet het businessplan van een MainGau en Telekom. Als je riant = niet op een eigen lader van henzelf laad kost het ze geld. De reden dat het zo goedkoop is is twee ledig:
1. Het is simpel, dus je kan sneller live, zie ook het niet factureren
2. Je wint er marktaandeel mee

Vroeg of laat gaat dit dus sowieso veranderen, zelfs al is de eMSP business puur een soort leadgenerator voor de CPO business.Verder zijn dit natuurlijk gewoon commerciële bedrijven dus zo nobel is het verder niet hoor ;)

Zie het als mobiel internet in 2009, dat was onbeperkt met een (relatief) milde Fair Use Policy. 2 jaar later betaalde je minstens net zo veel maar dan voor een gelimiteerde bundel.
Daar ben ik het toch niet mee eens: MainGau en Telecom bewegen zich bewust op een markt die in beweging is. Daar moet een businesscase aan ten grondslag liggen. Een "Wild gass" kan ik mij bij dat soort bedrijven niet voorstellen. Het zou kunnen dat ze puur vanuit de Duitse markt redeneren en de grensoverschrjding niet voldoende meenemen maar dat is in de huidige markt wel erg kortzichtig....

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 01:43:
[...]

Daar ben ik het toch niet mee eens: MainGau en Telecom bewegen zich bewust op een markt die in beweging is. Daar moet een businesscase aan ten grondslag liggen. Een "Wild gass" kan ik mij bij dat soort bedrijven niet voorstellen. Het zou kunnen dat ze puur vanuit de Duitse markt redeneren en de grensoverschrjding niet voldoende meenemen maar dat is in de huidige markt wel erg kortzichtig....
Je stelt je er te veel van voor. Vraag 1 van de faq. https://www.telekom-ladestrom.de/faq/
Warum kann ich nicht im Ausland laden?

Aktuell bieten wir im Rahmen des Piloten Telekom Ladestrom nur das Laden innerhalb Deutschlands an.
Het werkt al 3 maanden in Nederland en geen van mijn ecotap laadbeurten is totnutoe gefactureerd.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 01:43:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• JayPe

JayPe

Ondertitel

GoldenSample schreef:
...... geen levensvatbaar product
Tja. You win some. You loose some. Telekom heeft 't idee om alle Telekom hutjes, paaltjes, kastjes en huisjes om te toveren tot laadpalen. Voor het eigen netwerk kunnen ze vragen wat ze willen. Heel weinig bijvoorbeeld. Elke cent marge is volledig voor Telekom.

Dat ze een laadpas op de markt zetten die het overal moet doen, maar waarbij de hoop ligt dat ie vooral bij de eigen palen wordt gebruikt,.. is een business case.

Levensvatbaar? Geen idee. Als ze op elke sessie die ze bij de eigen Telekom palen afwikkelen flink verdienen kunnen ze ook flink verlies lijden bij de overige sessies.

Inkoopprijs van één kWh. Hoeveel is dat eigenlijk? misschien heeft Telekom wel een enorm (wurg) contract dat ze voor een vaste prijs een paar PJ aan energie geleverd krijgen. Maar dat ze dat niet opmaken omdat de gebruikte apparatuur steeds zuiniger is geworden,... Is het puur opfikken van rest energie. Wie zal 't zeggen.

De tarieven zijn schandalig laag. I know. Maar vooral in vergelijking met de overige aanbieders. Misschien dat Telekom zo'n grote speler is dat ze per kWh een absurd laag bedrag betalen, vermits ze maar genoeg blijven afnemen. Massa is kassa.

Maingau is een veel kleinere speler ( al is het maar in de regio waarin het moeder bedrijf feitelijk actief is) maar misschien zitten zij ook gewoon met een overschot aan energie of afname verplichtingen van kolen,.

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-11 21:36
In Nederland krijg je bij het overstappen van energiemaatschappij ook zo een paar honderd euro korting op je eerste jaarafrekening. Dat is gewoon gebudgetteerd als kosten voor het werven van een nieuwe klant. Net als Maingau gaat Telekom de tarieven heel binnenkort ook flink omhoog gooien.

Dat de administratie een puinhoop is staat hier los van. Telekom heeft dat wel goed op orde met Duitse laadsessies.

Overigens kost stroom inkoop voor zulke bedrijven echt niet zoveel in vergelijking met wat wij thuis betalen dus reken maar dat ze nog marge hebben, ookal zitten ze met hun prijs aan de onderkant van de markt.

4-5ct per kWh:
https://www.nieuwestroom....en/epex-apx-handelsbeurs/

En de belasting in NL is daarop ook helemaal niks zodra je over de 10mln kWh gaat.
https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen

*2019
0-50.000 kWh ook een speciaal lager tarief:
€0,05337 verlaagd tarief voor elektriciteit die is geleverd aan oplaadinstallaties voor elektrische voertuigen

[ Voor 30% gewijzigd door Spiller op 19-03-2019 14:28 ]

Ioniq 5 P45

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:30

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Mmm, TIWAG app geïnstalleerd en betaalmethode toegevoegd, maar als ik een laadpas wil aanvragen via https://www.tiwag.at/priv...g-tiwag-mobilitaetskarte/ staat daar geen land bij, dus hoe kan ik mijn adres voor de pas goed invoeren?

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-11 21:36
Bij mij is dat goed gegaan, vorige week de TIWAG kaart binnen gekregen.

Ioniq 5 P45

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

beschuit schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:49:
Mmm, TIWAG app geïnstalleerd en betaalmethode toegevoegd, maar als ik een laadpas wil aanvragen via https://www.tiwag.at/priv...g-tiwag-mobilitaetskarte/ staat daar geen land bij, dus hoe kan ik mijn adres voor de pas goed invoeren?
De pas volgt automatisch op de post na toevoegen van betaling, voor zover ik weet. Dat stuurden ze mij in ieder geval op de mail na een vraag.

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-11 18:53
daemonix schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:30:
Wel vreemd dan, ik kom daar langs de A2 al ruim een half jaar meerdere keren per week laden, zowel aan de oostkant ( NLE/ mister green) als aan de westkant bij Beesd ( tankstation/parkeerplaats Bisde). Beide snelladers van Allego en werken zowel op mijn Maingau als telecom pas.

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-11 16:05
WolfsRain schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 14:42:
Dang.. Ik ben ergens eind december kennelijk mijn key van TNM kwijtgeraakt(ik heb hem als backup, maak eigenlijk alleen gebruik van ecotap). Heeft iemand in Januari flink gebruik van gemaakt, a 140 euro. Met TNM gesproken en morgen maar even aangifte doen. Heb de tijdstippen en locaties uiteraard in de factuur. Hopelijk hangen er bij een van de punten cameras, het lijkt wel een taxichauffer 🤔. Veel rond en in schiphol/amstelveen/amsterdam.
Update, inmiddels ook de rekening van februari binnen(totdat ik de key op 18 februari liet blokkeren). Totale schade: 273 euro(137 euro in Februari, 136 in Januari). Dit keer geen lange periodes, dus onduidelijk of dit om dezelfde persoon gaat of dat de beste taxichauffeur de key gewoon doorgegeven heeft. Aangifte is in behandeling.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

• daemonix
  • Niet online
tvdoc schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:44:
[...]

Wel vreemd dan, ik kom daar langs de A2 al ruim een half jaar meerdere keren per week laden, zowel aan de oostkant ( NLE/ mister green) als aan de westkant bij Beesd ( tankstation/parkeerplaats Bisde). Beide snelladers van Allego en werken zowel op mijn Maingau als telecom pas.
Maingau werkte toch echt niet. MTC/tnm wel.

https://www.nle.nl/energie/supersnel-laden-langs-de-snelweg

Zie jij daar Maingau bij staan? Ik niet.

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
daemonix schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:04:
[...]

Maingau werkte toch echt niet. MTC/tnm wel.

https://www.nle.nl/energie/supersnel-laden-langs-de-snelweg

Zie jij daar Maingau bij staan? Ik niet.
Die bij Leiderdorp werkte bij mij wel met de MainGau. Het is wel een tijdje geleden maar toch.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-11 18:53
Nee, op de site van NLE staat geen maingau, maar toch werkt het daar gewoon, net zo als bij alle andere Allego snelladers in Nederland. Het zit voor mij op mijn woon-werk route, dus ik laad daar regelmatig.
Ook de Telecom pas gebruik ik daar nu sinds februari ( omdat maingau toen duurder geworden is). Op de website van telecom staat ook dat die kaart alleen in Duitsland werkt, waarmee ik wil zeggen dat niet alle info op de websites van de aanbieders altijd volledig is.

• daemonix
  • Niet online
Nee, het werkt daar niet. Proefondervindelijk. Bij Fastned wel.

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Spiller schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 14:22:

En de belasting in NL is daarop ook helemaal niks zodra je over de 10mln kWh gaat.

*2019
0-50.000 kWh ook een speciaal lager tarief:
€0,05337 verlaagd tarief voor elektriciteit die is geleverd aan oplaadinstallaties voor elektrische voertuigen
Het werkt per aansluiting dus stroom + energiebelastingen + ODE + BTW is al gauw 13 cent.

Verwijderd

WolfsRain schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:03:
[...]

Update, inmiddels ook de rekening van februari binnen(totdat ik de key op 18 februari liet blokkeren). Totale schade: 273 euro(137 euro in Februari, 136 in Januari). Dit keer geen lange periodes, dus onduidelijk of dit om dezelfde persoon gaat of dat de beste taxichauffeur de key gewoon doorgegeven heeft. Aangifte is in behandeling.
Op de factuur staan de laadtijdstippen en hoveelheid? Dat biedt misschien aanknopingspunten?

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-11 16:05
Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 00:43:
[...]

Op de factuur staan de laadtijdstippen en hoveelheid? Dat biedt misschien aanknopingspunten?
Klopt, @Spiller en mijn moeder hebben al bij de frequente laadpunten gekeken. Mijn moeder trof een aantal keer een IONIQ aan en Spiller een leaf, dus geen overeenkomst. Afwachten wat de politie met de informatie gaat doen...(ik verwacht niet veel, maar ga toch mijn best doen voor die 270 euro :P ).

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

• mux
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

daemonix schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:53:
Nee, het werkt daar niet. Proefondervindelijk. Bij Fastned wel.
Ik heb deze back-and-forth met interesse gevolgd maar... ik heb toch echt een sessie bij NLE Leiderdorp (tankstation Aurora) staan. Weliswaar 1 of 2 dagen nadat we onze Maingau-pas hadden gekregen en dus superlang geleden, maar hij werkte wel. Dit is dus wellicht veranderd in het afgelopen halfjaar? Zou de verschillende ervaringen verklaren.

Edit: trouwens, ik dacht dat het bij Maingau 30ct/kWh zou moeten kosten in NL? Ik heb er nu net een laadsessie bij Allego Twaalfmaat opstaan waar ik 7,32kWh heb geladen voor €1,46.

Wacht... het wordt nog beter

De prijsopbouw is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Dke6Q3nCFpINBO9R17ho0Jup/full.png

7,32kWh geladen, 5,856kWh in rekening gebracht voor 25ct/kWh, plus BTW...

Dit klopt op geen enkele manier. Te weten:
- Er zijn te weinig kWh gerekend
- Er komt apart nog BTW bij het bedrag
- Het bedrag klopt niet met hun kostenopbouw (laden in NL -> +5ct, dus zou 30ct/kWh moeten zijn)

Ik bedoel, dit is allemaal in mijn voordeel, maar hoe krijgen ze het voor elkaar om alles te upfucken :P

[ Voor 41% gewijzigd door mux op 20-03-2019 07:57 ]

• daemonix
  • Niet online
Of het station bij Beesd is selectiever? Kan ook nog.

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-11 18:04
Ik heb geen vrije groepen meer in mijn 3x25A meterkast, iedere aardlekschakelaar heeft 4 groepen. Ik moet dus een extra aardlekschakelaar met daarachter weer een automaat installeren, of gewoon een alamat aanschaffen. Ik ga niet aan de 3 fasen, dus ik heb niet te maken met foutstromen, type B automaten etc. Na het doornemen van dit topic is het mij nog niet geheel duidelijk of ik voor het laden op één 1 fase dus ook gewoon een Alamat kan/mag gebruiken.

Ter info: de laadpaal zal een ICU eve mini worden (1 fase 16A, mijn Kona kan toch geen 3 fasen laden en 32A heb ik niets aan omdat mijn aansluiting maar 3x25A is).
Pagina: 1 ... 26 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.