Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opel corsa
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-06 12:56
Cyrus The Virus schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:36:
[...]

Ja maar die gaat maar tot 80A en 10kA (wat theoretisch ook te weinig is), een 250A DC automaat zijn er niet of nauwelijks of extreem duur. Deze van Schneider kan 250A aan maar is eigenlijk voor 3 fase en gaat ook maar tot 10kA en 1800euro

maar in dit geval ging het over de chinese circuit breaker of ze wel of niet veilig zijn. Deze Suntree is wel geschikt en gekeurd maar kost ook gewoon minimaal 500 euro op aliexpress als je er maar 1 wilt

[ Voor 12% gewijzigd door opel corsa op 20-03-2024 14:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-10 08:14
opel corsa schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:38:
[...]

Hun gamma gaat tot 125A DC. In mijn geval heb ik de inwendige weerstand van een 16S 280Ah EVE batteriijpack gemeten en de daaruit voortvloeiende kortsluitstroom is minder dan 10kA. De 80A uitvoering werkt prima met deze pack en een VICTRON 48V/5000 omvormer.
Hoe heb je die gemeten want puur op basis 16x0.25mOhm kom ik uit op 13.75kA voor 55V natuurlijk heb je ook nog meer weerstand dan dat in pack zitten. Maar ze speccen minder dan 0.25mOhm bij 1kHz, ik heb getallen gevonden van 0.17mOhm gemeten door andere mensen en dan kom je op +20kA uit.

En 125A is niet genoeg want met 3xMPII 5000 kun je 12kW continu doen dat is 226A continu (kan de BMS natuurlijk niet aan evenals de accu zelf (0.5C voor continu discharge is alsnog 140A).

Ik heb gisteren een Siemens NH1 houder besteld plus zekering voor 32 euro.

Gisteren ook de BMS binnen bouwkwaliteit op het eerste oog ziet er goed uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkLmRHT6OVqKc81MAvRs7y2XQqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26uCeicB9dIhS2i6ihNKbnPS.jpg?f=fotoalbum_large

Het is nog wat puzzelen met de routing van busbars en twijfel nog of ik die schakelaar wel in wil bouwen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O05mhi9dpKKk9zqNZV7jdjyhoZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jdIgZv1dwPGU1kxQzramrtL0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Cyrus The Virus op 21-03-2024 08:27 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• opel corsa
Cyrus The Virus schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 06:29:
[...]

Hoe heb je die gemeten want puur op basis 16x0.25mOhm kom ik uit op 13.75kA voor 55V natuurlijk heb je ook nog meer weerstand dan dat in pack zitten. Maar ze speccen minder dan 0.25mOhm bij 1kHz, ik heb getallen gevonden van 0.17mOhm gemeten door andere mensen en dan kom je op +20kA uit.

En 125A is niet genoeg want met 3xMPII 5000 kun je 12kW continu doen dat is 226A continu (kan de BMS natuurlijk niet aan evenals de accu zelf (0.5C voor continu discharge is alsnog 140A).

Ik heb gisteren een Siemens NH1 houder besteld plus zekering voor 32 euro.

Gisteren ook de BMS binnen bouwkwaliteit op het eerste oog ziet er goed uit
[Afbeelding]

Het is nog wat puzzelen met de routing van busbars en twijfel nog of ik die schakelaar wel in wil bouwen
[Afbeelding]
In België werd mijn meszekering afgekeurd omwille van het feit dat men er een zwaardere zekering kon insteken zonder de installatie moeten aan te passen. Berekenen van de kortsluitstroom gaat alsvolgt : onbelaste spanning nemen als de batterij op pakweg 80% is geladen. Belasten van de batterij met een stroom I van pakweg 0,3C. Ri is dan = delta U/I. Eens je Ri kent kan je ook de kortstuitstroom berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
opel corsa schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:10:
[...]

In België werd mijn meszekering afgekeurd omwille van het feit dat men er een zwaardere zekering kon insteken zonder de installatie moeten aan te passen. Berekenen van de kortsluitstroom gaat alsvolgt : onbelaste spanning nemen als de batterij op pakweg 80% is geladen. Belasten van de batterij met een stroom I van pakweg 0,3C. Ri is dan = delta U/I. Eens je Ri kent kan je ook de kortstuitstroom berekenen.
ja blijf het apart verhaal vinden dat ze dat afkeuren want dat betekend dat letterlijk elke vervangbare fuse (vooral kijkend naar Class CC) niet geschikt zijn. Maar in dit geval heb ik een 250A NH1 fuse die past ook alleen in een NH1 fuse holder, een grotere rating fuse past er ook niet in.
According to IEC61960, the DC resistance can be measured as follows: A DC current step is applied to measure the change in the cell’s voltage. Battery resistance is defined as the change in voltage over the change in current when a discharge current of 0.2C is applied for 10s followed by a discharge current of 1C for 1s. The DCIR is calculated by
Daar heb je wel flinke stroommeter voor nodig die ook nog enigszins nauwkeurig is.

Maar gok dat in de praktijk 10kA meer dan genoeg is als je alle andere weerstanden ook meeneemt. Voor mij is een automaat helaas niet mogelijk vanwegen een te lage stroomrating.

[ Voor 35% gewijzigd door Cyrus The Virus op 21-03-2024 09:51 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-10 05:53
Cyrus The Virus schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 06:29:
[...]

......

[Afbeelding]
Heb je wel ruimte om die meszekering er uit te trekken met een daarvoor bedoelde trekker?

( je hebt ze ook als handschoen uitvoering)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Heb automaat met onderstaande specs en in mijn beleving overleeft deze zekering ook 10kA. Weet iemand daar meer over te vertellen? Nominaal ultiem :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDEaQVMqXcEZKLwTocyrgoch-qw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lnva4nzJNz3Z9amrhMTijEmP.jpg?f=user_large

Nu heb ik siemens NH smelt zekeringen laten komen, en houders die wel heel robuust aanvoelen.
Deze zekeringen overleven DC 25kA en kosten een half glas bier op schiphol.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vFunA-Nyu95hsaHrafTNgq9BfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DeB9WnquOS9Tytu33gScy1gw.jpg?f=fotoalbum_large

De afmeting van zo een zekering precies zo groot als een ESP32 4,7cm dus superklein.
later meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Willie Wortel op 21-03-2024 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Simpel360 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:04:
[...]

Heb je wel ruimte om die meszekering er uit te trekken met een daarvoor bedoelde trekker?

( je hebt ze ook als handschoen uitvoering)
ja dat is wel iets waar ik naar moet kijken ook geen idee of de afmetingen kloppen van het model dat ik van internet gehaald heb.
Willie Wortel schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:06:
Heb automaat met onderstaande specs en in mijn beleving overleeft deze zekering ook 10kA. Weet iemand daar meer over te vertellen? Nominaal ultiem :)
[Afbeelding]
Icu ultiem is wat de automaat eenmalig kan doen daarna is hij onbruikbaar. Die 6kA kan hij dus continu aan als je die dus wilt gebruiken met accu's zijn ze dus eigenlijk ook niet geschikt.
Meer informatie
Willie Wortel schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:06:

Nu heb ik siemens NH smelt zekeringen laten komen, en houders die wel heel robuust aanvoelen.
Deze zekeringen overleven DC 25kA en kosten een half glas bier op schiphol.
[Afbeelding]

De afmeting van zo een zekering precies zo groot als een ESP32 4,7cm dus superklein.
later meer.
Deze heb ik ook alleen dan 1 maat groter dit is NH 0 en ik heb NH 1

[ Voor 68% gewijzigd door Cyrus The Virus op 21-03-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

In België werd mijn meszekering afgekeurd omwille van het feit dat men er een zwaardere zekering kon insteken zonder de installatie moeten aan te passen.
Die logica snap ik voor een zekering tussen huisinstallatie en kabels uit de straat van de netbeheerder. Daar wil je niet dat een klant voor 10A betaalt en stiekem 100A af neemt. :+ In eigen installatie is er 0,0 redenen om een grotere zekering te steken en niets beperkt je om een aardlekautomaat (diff) op dinrail om te wisselen als je daar zin in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
jadjong schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:26:
[...]

Die logica snap ik voor een zekering tussen huisinstallatie en kabels uit de straat van de netbeheerder. Daar wil je niet dat een klant voor 10A betaalt en stiekem 100A af neemt. :+ In eigen installatie is er 0,0 redenen om een grotere zekering te steken en niets beperkt je om een aardlekautomaat (diff) op dinrail om te wisselen als je daar zin in hebt.
In belgie moet normaal gesproken alles gekeurd worden en als mensen vervolgens zomaar andere zekering erin gaan steken (automaat vervangen iets meer werk) heb je kans dat je onveilige situaties krijgt. En er word wat afgebeund. Bij mij zat speaker draad in stucwerk verwerkt en dat werd voor 230V stopcontacten gebruikt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Steen isoleert best goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:02

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Willie Wortel schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:46:
[...]

Welke T1 smeltzekering heb jij, heb je daar een linkje van zodat ik me daar verder in kan verdiepen. Of wie dan ook die T1 aanbeveelt.
Ik was fout is niet T1 maar T-class fuse.

https://www.littelfuse.co...-fuses/class-t-fuses.aspx

Geloof dat best wat mensen hier die toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:57
g1n0 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:36:
[...]

Hm, ik zit niet echt te wachten op zelfbouw accu’s. Heb daar gewoon niet veel kaas van gegeten, en ben met elektra nogal huiverig om te experimenteren.
Btw: Is een prismatische cell niet hetzelfde als pouch maar dan in een harde case? Zover ik weet is het gevaar bij pouch voornamelijk over-charging, maar met een goede BMS en nog eens limitaties op de chargers, zou dit toch eigenlijk prima moeten zijn?
Het probleem bij die pouch cellen is dat ze platter zijn en dat ze er 2 of 4 parallel zetten/lassen om toch nog wat capaciteit per cel (van 4 pouches) te hebben.

Als er vervolgens 1 van die vier parallelle pouches een probleem heeft, dan storten de overige 3 pouches zich op die ene zwakke broeder. Met warmte ontwikkeling en/of erger tot gevolg.

En daar helpt geen enkele bms tegen!

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-10 20:50
Q schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:05:
[...]

De setting in het screenshot is ingeschakeld.

Het is een 16S configuratie / 16 cellen van 304Ah

DC Ripple
Als we DVCC uitschakelen dan krijgen we een ongewenst oscillerend effect als de batterij vol zit: de multiplus gaat het overschot op het net (feed in) gooien, maar we zien dan dat de batterij mee gaat doen en ook gewoon 500-1000 Watt gaat leveren. Vervolgens raakt de batterij een beetje leger, dus gaat de batterij weer met 500-1000 watt laden, totdat deze vol zit. Dit proces herhaalt zich continue als de batterij vol zit.
De Mutiplus ziet dus continue dat de 48-volt bus qua voltage flink fluctueert en gaat over DC ripple klagen.
Veel mensen roepen meteen "kable sizing" maar we krijgen deze melding nooit, ook niet onder hoge belasting van de multiplus, alleen als de batterij vol zit.

DVCC inschakelen loste dit probleem direct
Ik had dit ook, de ripple. Kwam doordat het BMS elke keer de laadstroom onderbrak nadat ie op 100÷SoC kwam, dan schiet het voltage op de MPTT omhoog.

Zorg dat je je float voltage naar beneden zet zodat je BMS nooit in een situatie komt dat hij de charge mosfet afschakeld, of controleer je BMS instellingen dat die matchen met je Victron systeem.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcjeno1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-10 08:55
Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels druk bezig met de bouw van een 3-fase victron ESS.

Ben momenteel aan het nadenken over de AC bedrading. Ik zie dat veel van jullie 3x6mm2 kabel gebruiken voor deze aansluitingen. Ik probeer zelf zoveel mogelijk ruimte te besparen en om nu 6 van deze kabels in een goot te laten lopen vind ik zonde. Ik kan in principe toch de nullen van de AC-IN aan elkaar koppelen met 6mm2 soepel. Hetzelfde voor de aarde. En dit dan ook weer voor de AC-OUT (natuurlijk niet de nul van de AC-IN en AC-OUT aan elkaar). Dan zou ik gewoon met 2 kabels 5x6mm2 de boel aan kunnen sluiten ipv 6 losse kabels.

Wanneer jullie die 6 kabels gebruiken, waar koppelen jullie dan alle 0 draden van de AC-IN en de AC-OUT. Doen jullie dat gewoon op de automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:02

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Polderdijk schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:03:
[...]

Ik had dit ook, de ripple. Kwam doordat het BMS elke keer de laadstroom onderbrak nadat ie op 100÷SoC kwam, dan schiet het voltage op de MPTT omhoog.

Zorg dat je je float voltage naar beneden zet zodat je BMS nooit in een situatie komt dat hij de charge mosfet afschakeld, of controleer je BMS instellingen dat die matchen met je Victron systeem.
Bedankt voor de tip, we gaan het uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:52
Marcjeno1 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:17:
Hallo allemaal,

Ben momenteel aan het nadenken over de AC bedrading. Ik zie dat veel van jullie 3x6mm2 kabel gebruiken voor deze aansluitingen. Ik probeer zelf zoveel mogelijk ruimte te besparen en om nu 6 van deze kabels in een goot te laten lopen vind ik zonde. Ik kan in principe toch de nullen van de AC-IN aan elkaar koppelen met 6mm2 soepel. Hetzelfde voor de aarde. En dit dan ook weer voor de AC-OUT (natuurlijk niet de nul van de AC-IN en AC-OUT aan elkaar). Dan zou ik gewoon met 2 kabels 5x6mm2 de boel aan kunnen sluiten ipv 6 losse kabels.

Wanneer jullie die 6 kabels gebruiken, waar koppelen jullie dan alle 0 draden van de AC-IN en de AC-OUT. Doen jullie dat gewoon op de automaat?
Van de meterkast naar een aparte onderverdeler vlak bij je Victron gear met een 5x6mm2. Daar kan je de nullen en aardes combineren. Vanuit de onderverdelen dan elke MP met een 3x6mm2. Nergens 2 draden op 1 aansluiting. Gewoon de juiste verdeel blokjes in je onderverdeler gebruiken.

Voor je ac out kan je op dezelfde wijze terug. Aardes kan je combineren, nullen apart.

Maar dan kan je dus heen en weer met 2x een 5x6mm2 ymvk.

Edit: En ja vanaf de onderverdeler heb je dus 6x een 3x6mm2 lopen....
Als je vaag gaat combineren met ac in en ac out in 1 ymvk... Dan klopt er niets meer van je kleuren. En er zijn vast nog wel meer nadelen.

[ Voor 7% gewijzigd door V_ger op 23-03-2024 18:40 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcjeno1
V_ger schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:33:
[...]

Van de meterkast naar een aparte onderverdeler vlak bij je Victron gear met een 5x6mm2. Daar kan je de nullen en aardes combineren. Vanuit de onderverdelen dan elke MP met een 3x6mm2. Nergens 2 draden op 1 aansluiting. Gewoon de juiste verdeel blokjes in je onderverdeler gebruiken.

Voor je ac out kan je op dezelfde wijze terug. Aardes kan je combineren, nullen apart.

Maar dan kan je dus heen en weer met 2x een 5x6mm2 ymvk.

Edit: En ja vanaf de onderverdeler heb je dus 6x een 3x6mm2 lopen....
Als je vaag gaat combineren met ac in en ac out in 1 ymvk... Dan klopt er niets meer van je kleuren. En er zijn vast nog wel meer nadelen.
Maar waarom zou ik die 0 niet al kunnen koppelen tussen de multiplussen zelf dan? Wat is het verschil tussen de koppeling in de onderverdeler of de koppeling tussen de multiplussen?

Nu ga je met 18mm2 aan nul naar de onderverdeler, is dat niet zonde?

Oh en na je edit, ik wil gewoon 2 kabels van 5x6mm2. Alleen dus de multiplussen met nul koppelen zodat het in deze 2 kabels naar de onderverdeler kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Marcjeno1 op 23-03-2024 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Marcjeno1 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:44:
[...]

Maar waarom zou ik die 0 niet al kunnen koppelen tussen de multiplussen zelf dan? Wat is het verschil tussen de koppeling in de onderverdeler of de koppeling tussen de multiplussen?

Ze moeten toch bij elkaar in een ster vorm, niet doorgelust. Dus de meest logische plek om dat te doen is in de onderverdeler naast de mp...

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Marcjeno1 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:44:
[...]

Netbeheerder>hoofdschakelaar>3F automaat> 10 meter 5x6mm2>Verdeeldoosje met eigen hoofdschakelaar> 1 meter 3x6mm2 naar Multiplus.
Multiplus> 1 meter 3x6mm2 > combinerdoosje> 3F automaat> 10 meter 5x6mm2> originele groepenkast.

Afhankelijk van het soort Multiplus heb je in de weg terug misschien 10mm2 draad nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcjeno1
V_ger schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:46:
[...]

Ze moeten toch bij elkaar in een ster vorm, niet doorgelust. Dus de meest logische plek om dat te doen is in de onderverdeler naast de mp...
Maar wat is het verschil dan met het onderling koppelen van de multiplus met de nuldraad, of de 0 draad naar een centraal punt en daar koppelen?

[ Voor 26% gewijzigd door Marcjeno1 op 23-03-2024 18:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:18
Marcjeno1 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:17:
Hallo allemaal,

Hier is wel aardig te zien hoe ik het gekoppeld heb. De gehele middelste kast is Victron (foto tijdens uitvoering, dus er zit nog meer in en EM24 is hier nog niet correct aangesloten). Als je wil kan ik wel een actuele foto maken.

Links is in en rechts is uit, dus volgt een logisch pad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/je_Ll7i5HvW-rIMgdW0Fztcgw-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOme5oxUGZ4HWEpwFktmsc2p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door John245 op 23-03-2024 19:07 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcjeno1
John245 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:53:
[...]

Hier is wel aardig te zien hoe ik het gekoppeld heb. De gehele middelste kast is Victron (foto tijdens uitvoering, dus er zit nog meer in en EM24 is hier nog niet correct aangesloten). Als je wil kan ik wel een actuele foto maken.

Links is in en rechts is uit, dus volgt een logisch pad.
[Afbeelding]
Maar dit zou in principe hetzelfde zijn als alle multiplus nullen van de AC-OUT in een wago en van de AC-IN in een wago. Uiteindelijk komt het toch in de kabel van 5x6mm2 terecht naar de meterkast. Dus ik vraag mij nog steeds af waarom zou ik de nullen niet gewoon kunnen koppelen van de 3 multiplussen. Op die manier kan ik voor de AC-IN een 5x6mm2 gebruiken en voor de AC-OUT ook een 5x6mm2. Wel een flink stuk aanstrippen want de eerste fase zit dichterbij dan de laatste.

Of zeg ik nu iets heel geks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Marcjeno1 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:18:
[...]

Maar dit zou in principe hetzelfde zijn als alle multiplus nullen van de AC-OUT in een wago en van de AC-IN in een wago. Uiteindelijk komt het toch in de kabel van 5x6mm2 terecht naar de meterkast. Dus ik vraag mij nog steeds af waarom zou ik de nullen niet gewoon kunnen koppelen van de 3 multiplussen. Op die manier kan ik voor de AC-IN een 5x6mm2 gebruiken en voor de AC-OUT ook een 5x6mm2. Wel een flink stuk aanstrippen want de eerste fase zit dichterbij dan de laatste.

Of zeg ik nu iets heel geks?
Theoretisch kan dit wel. Hoe ga jij dan de trekontlasting regelen aan de Multiplus zijde?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• V_ger
Marcjeno1 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:52:
[...]

Maar wat is het verschil dan met het onderling koppelen van de multiplus met de nuldraad, of de 0 draad naar een centraal punt en daar koppelen?
Omdat je schrijft dat je ze door wil lussen. Althans dat lees ik. Hoe hoog is dan de maximale stroom in welk deel van de nul bij ongelijke belasting?

Sluit het gewoon aan zoals het hoort en ga niet lopen beknibbelen op een ffing 1,5 meter draad die je uit kan sparen.

Hou alles bij elkaar, duidelijk, voorspelbaar, ook voor een ander en met de juiste kleur. Dat is mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:47:
[...]

Omdat je schrijft dat je ze door wil lussen. Althans dat lees ik. Hoe hoog is dan de maximale stroom in welk deel van de nul bij ongelijke belasting?

Sluit het gewoon aan zoals het hoort en ga niet lopen beknibbelen op een ffing 1,5 meter draad die je uit kan sparen.

Hou alles bij elkaar, duidelijk, voorspelbaar, ook voor een ander en met de juiste kleur. Dat is mijn advies.
Ander argument 3x6 mm2 werkt een stuk makkelijker dan 5x6 mm2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:53
[...]
Welke veiligheids marge neem je dan ?
Omdat je cel/set kwaliteit erin verwerkt.

Wat echte data van een pack (cellen .
vermogenpack Vamperedelta Vmilli ohm
onbelast54.80
160054.61290.196.55
320054.37590.437.29
640053.741201.068.83
960053.181801.629.00
1200052.702282.19.21
1e kolom is vraag, 2e & 3e zijn gemeten waarden shunt, 4e & 5e berekende
Data zijn in geheel andere context gemeten, 120A & 180A zijn mijn meeste gebruikte per Deye, en voor als in de accubank een BMS in storing of in limitering gaat de cellen hebben draadeind direct op de terminals en die hebben een beperkt contact oppervlak of het geen hot spot worden.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Cyrus The Virus schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:42:
According to IEC61960, the DC resistance can be measured as follows: A DC current step is applied to measure the change in the cell’s voltage. Battery resistance is defined as the change in voltage over the change in current when a discharge current of 0.2C is applied for 10s followed by a discharge current of 1C for 1s. The DCIR is calculated by
1C kan ik niet meten, standaard die gewoonlijk in pack gebruik zijn 200A BMS-en en een enkele Deye gaat maar tot 240A, "best edicated guess" met aanname dat vanaf 60A liniear, zou DCIR rond 7-8milliOhm liggen met vernikkelde koperen busbar en nikkel als contactoppervlak, het aantal mm2 contact oppervlak gaat ook meespelen en een vonk overslag vermindert de weerstand ook al is het maar een dunlaagje nikkel, koper heeft 4x betere geleiding dan nikkel.

Edit: als spanningsval tussen 0.2C en 1C wordt bedoeld om te gebruiken voor de berekening , die spanningsval is aanzienlijk lager zeker voor gecertificeerde A-grade lf280k cellen.
Van stabiel op 0,2C naar 0.8 C is rond 1,2V en zit je soepel boven de 10kA

Ik zou wel eens echte data willen zien van een 16s met echte A-grade, ik heb niets voor 15-16kW die dat in fractie van seconde kan.
Mijn Deye levert niet van ene op andere moment 9kw meer terug aan het net, doet daar 1-2 seconden over.

[ Voor 21% gewijzigd door Domba op 24-03-2024 14:33 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Domba schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:37:
[...]

Welke veiligheids marge neem je dan ?
Omdat je cel/set kwaliteit erin verwerkt.

Wat echte data van een pack (cellen .
vermogenpack Vamperedelta Vmilli ohm
onbelast54.80
160054.61290.196.55
320054.37590.437.29
640053.741201.068.83
960053.181801.629.00
1200052.702282.19.21
1e kolom is vraag, 2e & 3e zijn gemeten waarden shunt, 4e & 5e berekende
Data zijn in geheel andere context gemeten, 120A & 180A zijn mijn meeste gebruikte per Deye, en voor als in de accubank een BMS in storing of in limitering gaat de cellen hebben draadeind direct op de terminals en die hebben een beperkt contact oppervlak of het geen hot spot worden.
Dit lijkt al goede test, ik gok dat je op hoge vermogens wellicht last heb van toenemende RDson van de fets en wellicht skineffect (al zal dat klein zijn gezien het voornamelijk DC is). Maar als je van die 6.55mOhm uit gaat zit je op +8kA dan zijn veel automaten al niet geschikt.

Ga je uit van 1600/12000 kom je uit op 9.6mOhm ofwel 5.5kA wat weer wel genoeg zou zijn.

Waar is die spanning gemeten ?

[ Voor 94% gewijzigd door Cyrus The Virus op 25-03-2024 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Cyrus The Virus schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:04:
[...]

Dit lijkt al goede test, ik gok dat je op hoge vermogens wellicht last heb van toenemende RDson van de fets en wellicht skineffect (al zal dat klein zijn gezien het voornamelijk DC is). Maar als je van die 6.55mOhm uit gaat zit je op +8kA dan zijn veel automaten al niet geschikt.

Ga je uit van 1600/12000 kom je uit op 9.6mOhm ofwel 5.5kA wat weer wel genoeg zou zijn.
Fets is niet van toepassing externe shunt was direct op min pool van de cel.
Het is last resort, voor als in BMS een volle kortsluiting ontstaat.
De tekortkoming aan deze meting is dat steeds van onbelast naar belast is gemeten met te veel tijd om te herstellen, van al belast naar meer belast heeft een kleinere spanningsval.
Skin effect valt bij mij wel mee met 75mm2 fijn aderige accu kabels en waar kan gebruik ik 2 of 3 kabels in een DIN "lug" voor meer uitwendig kabeloppervlak voor koeling. In een DIN "lug" gaat 50% meer aan kabel lengte die geklemd wordt.
Zo ga ik van plus pole met 3 x 25mm2 naar de BMS (ik gebruik Seplos V2, die heeft fets in de plus)

Dit is een goede set, maar geen A-grade.
De IR voor ideale set zou een goede indicatie zijn voor een last resort daar DIY er nooit boven zal zitten.
Er gaat zoveel meespelen bij die grotere amperes,
Zo is voor mijn standaard gebruik een enkele "stud" met uitwendige schroefdraad op de terminal van LFP-cel geen beperking, maar voorbij de 200A gaat het kleinere contact oppervlak wel een rol spelen en het materiaal van stud.

Er is zoveel ruis zoals bijv deze
(de foto is een template default en niet van de naam er onder van een erg actieve content schrijfster, het bedrijf bestaat volgens CoC en al aantal jaren overgenomen door Silfab, maar of ook de bedrijfwebsite is???)
ANL & ANN is noord amerikaanse standaard en is geen afkorting van iets maar een catalogus nummer beide 2,5/2.7kA / 80VDC vs 125VDC/ snel vs extra snel.
De Australische variant enkel 80VDC met zelfde specs CNL & CNN

De ACK/ALS/ACL zijn 125VDC met tot 10kA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Domba schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:04:
[...]

Fets is niet van toepassing externe shunt was direct op min pool van de cel.
Het is last resort, voor als in BMS een volle kortsluiting ontstaat.
De tekortkoming aan deze meting is dat steeds van onbelast naar belast is gemeten met te veel tijd om te herstellen, van al belast naar meer belast heeft een kleinere spanningsval.
Skin effect valt bij mij wel mee met 75mm2 fijn aderige accu kabels en waar kan gebruik ik 2 of 3 kabels in een DIN "lug" voor meer uitwendig kabeloppervlak voor koeling. In een DIN "lug" gaat 50% meer aan kabel lengte die geklemd wordt.
Zo ga ik van plus pole met 3 x 25mm2 naar de BMS (ik gebruik Seplos V2, die heeft fets in de plus)

Dit is een goede set, maar geen A-grade.
De IR voor ideale set zou een goede indicatie zijn voor een last resort daar DIY er nooit boven zal zitten.
Er gaat zoveel meespelen bij die grotere amperes,
Zo is voor mijn standaard gebruik een enkele "stud" met uitwendige schroefdraad op de terminal van LFP-cel geen beperking, maar voorbij de 200A gaat het kleinere contact oppervlak wel een rol spelen en het materiaal van stud.

Er is zoveel ruis zoals bijv deze
(de foto is een template default en niet van de naam er onder van een erg actieve content schrijfster, het bedrijf bestaat volgens CoC en al aantal jaren overgenomen door Silfab, maar of ook de bedrijfwebsite is???)
ANL & ANN is noord amerikaanse standaard en is geen afkorting van iets maar een catalogus nummer beide 2,5/2.7kA / 80VDC vs 125VDC/ snel vs extra snel.
De Australische variant enkel 80VDC met zelfde specs CNL & CNN

De ACK/ALS/ACL zijn 125VDC met tot 10kA
Als ik de cellen heb eind april dan kan ik wel eens een test doen op 0.2C en 1C op 1 cell LF280k Agrade. Meerdere cellen lukt thuis niet omdat de mijn electronic load niet meer kan dan 2.6kW.

Die ANN variant had ik nog niet gezien, kwam net ook de AMH fuse tegen 250A 125V 20kA IC en aanzienlijk kleiner dan NH1 fuse wel dubbel zo duur.

BMS kan inprincipe geen short maken (althans geen grote) als de fets in sluiting gaan gebeurd er niks eigenlijk. Meet de shunt ook de spanning dan ?

[ Voor 3% gewijzigd door Cyrus The Virus op 25-03-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Cyrus The Virus schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:27:
[...]
BMS kan in principe geen short maken (althans geen grote) als de fets in sluiting gaan gebeurd er niks eigenlijk. Meet de shunt ook de spanning dan ?
Ja, de shunt sensor zelf niet maar de meter en die pak je dan van min pool van de set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meyo084
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 14:22
Vraag, afgelopen week was mijn MPII 48/5000 voor langere tijd met 100a aan het ontladen, ik gebruik Pylontech accus welke zijn aangesloten middels de originele Pylontech 35mm kabels. Ik heb de temperatuur gemeten van de kabels en die liep op tot +/- 40 graden.. is dit normaal?

Volgens de specs zou de kabel tussen de 100a en 125a kunnen hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Meyo084 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:15:
Vraag, afgelopen week was mijn MPII 48/5000 voor langere tijd met 100a aan het ontladen, ik gebruik Pylontech accus welke zijn aangesloten middels de originele Pylontech 35mm kabels. Ik heb de temperatuur gemeten van de kabels en die liep op tot +/- 40 graden.. is dit normaal?

afhankelijk van de gebruikte isolatie is het geen probleem, soms staat de temp rating op de kabel zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:32:
[...]

afhankelijk van de gebruikte isolatie is het geen probleem, soms staat de temp rating op de kabel zelf.
Er is een verschil tussen kunnen, mogen en willen.
DC kabels mogen afhankelijk van hun lengte circa 3A per mm2 doorsnede doen.

Zelf heb ik bijvoorbeeld 50mm2 kabels van/naar mijn batterijen. 200A BMS beperkt tot 150A, afgezekerd met 225A T-class. Maar in de praktijk doe ik daar "slechts" maximaal 70A over. Die laatste beperkt door de max amps die doorgegeven worden aan het Victron systeem.

Ik heb dan wel weer alle DC kabels in een gesloten kabelgoot gepropt.... Maar na uren op vol vermogen laden/ontladen wordt die handwarm.

Ik heb liever te dikke kabels, dan te dunne... Die paar knaken die dat scheelt op het hele systeem....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:25

Dat is geen probleem.

Met 100A zit je wel op de rand (max 5 meter) met 35mm2. Ik zou dan voor 50mm2 gaan.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 13:39
V_ger schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:13:
[...]

Er is een verschil tussen kunnen, mogen en willen.
DC kabels mogen afhankelijk van hun lengte circa 3A per mm2 doorsnede doen.
Grappig genoeg maakt de lengte dus niets uit voor hoeveel amperes er door een kabel mogen. Door de spanningsval bij langere kabels wordt het verlies wel groter naarmate een kabel langer is en dat verlies is bij dikkere kabels minder dan bij dunnere.
V_ger schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:13:
Ik heb dan wel weer alle DC kabels in een gesloten kabelgoot gepropt.... Maar na uren op vol vermogen laden/ontladen wordt die handwarm.
En dat is dan wel weer belangrijk. Het draait uiteindelijk om hoeveel warmte er geproduceerd en afgevoerd kan worden. Daarom is kabels bij elkaar in een kabelgoot stoppen iets om rekening mee te houden. En daarom zijn de kabels bij een auto snellaad station met actieve koeling uitgerust omdat ze anders veel te dik zouden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonrops
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-10 13:54
Vraag, afgelopen week was mijn MPII 48/5000 voor langere tijd met 100a aan het ontladen,
Is dat niet veel stroom voor deze multiplus? Het maximale continue uitgangsvermogen is 4000W, wat neerkomt op om en nabij de 80A vanuit de batterij. Of heb je 3 fasen met 3x multiplus?

[ Voor 4% gewijzigd door antonrops op 26-03-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meyo084
  • Laatst online: 14:22
antonrops schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:52:
[...]

Is dat niet veel stroom voor deze multiplus? Het maximale continue uitgangsvermogen is 4000W, wat neerkomt op om en nabij de 80A vanuit de batterij. Of heb je 3 fasen met 3x multiplus?
Ja klopt, ik stond er ook van te kijken.. aangezien de kabels in mijn ogen zoiezo tewarm werden heb ik discharging op dat moment uitgeschakeld maar hij was al zeker 15 min. bezig op dit vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Meyo084 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:59:
[...]

Ja klopt, ik stond er ook van te kijken.. aangezien de kabels in mijn ogen zoiezo tewarm werden heb ik discharging op dat moment uitgeschakeld maar hij was al zeker 15 min. bezig op dit vermogen.
Er zijn meerdere manieren om dat in de hand te houden.
Je kan de maximum inverter power opgeven, maar je kan ook de Discharge Current Limit instellen. Zou kunnen dat dat laatste via DVCC gaat en dus vanuit je batterij moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15:47
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:31:
[...]
Ja weet wel hoe het werkt maar om te bepalen of het nodig is zou je de capaciteit moeten weten en de weerstand van het hele pad en elco's en dan nog de vraag of er direct aan de output uberhaupt veel capaciteit zit, maar het word er natuurlijk niet slechter op met een pre-charge.
Ja, dat vond ik ook een beetje vreemd dat dit nergens te vinden is, ik heb wel een post gevonden van iemand die zijn Multiplus-II 48v/3000 uit elkaar had gehaald en totaal 0.18F aan capaciteit heeft geteld.
Ik vermoed dat de 48v/5000 dat dan ook minstens heeft en misschien wel 5/3*0.18F = 0.3F.

Heb zelf een paar plotjes gemaakt met die waarden om eens te zien wat de stromen en vermogens dan over tijd doen bij de verschillende weerstanden.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
PentaClover schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:35:
[...]

Ja, dat vond ik ook een beetje vreemd dat dit nergens te vinden is, ik heb wel een post gevonden van iemand die zijn Multiplus-II 48v/3000 uit elkaar had gehaald en totaal 0.18F aan capaciteit heeft geteld.
Ik vermoed dat de 48v/5000 dat dan ook minstens heeft en misschien wel 5/3*0.18F = 0.3F.

Heb zelf een paar plotjes gemaakt met die waarden om eens te zien wat de stromen en vermogens dan over tijd doen bij de verschillende weerstanden.
met 1 weerstand kan je het makkelijk meten gewoon de RC tijd meten (63% van 0 naar Vbat) en dan delen door de weerstand heb je de capaciteit maar 0.18F is 180mF dat is wel extreeeem veel. ik gok eerder 180uF of misschien 1.8mF

Connectors binnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lr2btpvwxzAqLf0ToNz9TGKpS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfJLjZBX6NI9nvDyplk6aooo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Cyrus The Virus op 27-03-2024 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Cyrus The Virus schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:40:
[...]

met 1 weerstand kan je het makkelijk meten gewoon de RC tijd meten (63% van 0 naar Vbat) en dan delen door de weerstand heb je de capaciteit maar 0.18F is 180mF dat is wel extreeeem veel. ik gok eerder 180uF of misschien 1.8mF

Connectors binnen
[Afbeelding]
Om het te meten moet je het spul al aangesloten hebben met een weerstand,
ik zit nog in het bestel process dus dat kan ik helaas niet :)

Er stond echt 180000 uF, en de 0.18F ben ik ook nog ergens anders tegen gekomen in een document (zie tabel op laatste bladzijde) waar ook een Quatro 5000 genoemd stond met maar liefst 0.468F .

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
PentaClover schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:52:
[...]

Om het te meten moet je het spul al aangesloten hebben met een weerstand,
ik zit nog in het bestel process dus dat kan ik helaas niet :)

Er stond echt 180000 uF, en de 0.18F ben ik ook nog ergens anders tegen gekomen in een document (zie tabel op laatste bladzijde) waar ook een Quatro 5000 genoemd stond met maar liefst 0.468F .
Haha ja dan word lastig maar als het door meerdere mensen gezegd word zal het wel maar dat is wel serieuze capaciteit dan is inrush weerstand geen overbodige luxe. Die quatro heeft idd een hele toren aan caps had ik gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Cyrus The Virus schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:10:
[...]
Haha ja dan word lastig maar als het door meerdere mensen gezegd word zal het wel maar dat is wel serieuze capaciteit dan is inrush weerstand geen overbodige luxe. Die quatro heeft idd een hele toren aan caps had ik gezien.
Inderdaad, zit alleen even met wat nu een juiste R is om mee te rekenen om de grafiekjes mee te maken, ik denk dat 0.011 Ohm wel realistisch is als ik wat postjes die ik hier en daar terug lees optel, dat zou zonder pre-charge een 5000A inrush current geven. Wat denk jij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
PentaClover schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:43:
[...]

Inderdaad, zit alleen even met wat nu een juiste R is om mee te rekenen om de grafiekjes mee te maken, ik denk dat 0.011 Ohm wel realistisch is als ik wat postjes die ik hier en daar terug lees optel, dat zou zonder pre-charge een 5000A inrush current geven. Wat denk jij ?
Je heb natuurlijk de interne weerstand van accupack (5 tot 10mOhm uitgaande van de metingen hier) En dan heb je de caps zelf hebben ergens tussen de 50mOhm a 10mOhm ESR maar er staan hele hoop parallel dus gok onder de 10mOhm zeker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
Als ik dan 10 mOhm neem krijg ik de volgende plaatjes met de verschillende weerstanden, ik heb even voor zowel 0.18C als 0.3C (0.18 lineair geschaald met 5000/3000) gemaakt aangezien ik niet weet wat de waarheid is voor de MP-II 48/5000.

In een seconde of 3 zitten de meeste weerstanden wel onder de 50W dissipatie.
Pas als het verschil in voltage tussen de accu en de victron in de buurt van ~1V komt, gaan de inrush stromen richting de 100A.

Pre-Chargen moet je blijkbaar niet te kort doen.

C=0.18F:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjRcsmAcYKrE_vBooTUEN0mv4gs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pCh2LafqmK86MPrprMlzGngk.jpg?f=user_large

C=0.3F:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKVcFHDvtAAAKfAiQ2VMqBPiNNE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g2CgnbYfCIXLW6dc73NjV9Uv.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
PentaClover schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:24:
Als ik dan 10 mOhm neem krijg ik de volgende plaatjes met de verschillende weerstanden, ik heb even voor zowel 0.18C als 0.3C (0.18 lineair geschaald met 5000/3000) gemaakt aangezien ik niet weet wat de waarheid is voor de MP-II 48/5000.

In een seconde of 3 zitten de meeste weerstanden wel onder de 50W dissipatie.
Pas als het verschil in voltage tussen de accu en de victron in de buurt van ~1V komt, gaan de inrush stromen richting de 100A.

Pre-Chargen moet je blijkbaar niet te kort doen.

C=0.18F:
[Afbeelding]

C=0.3F:
[Afbeelding]
Ik denk dat er wat mis gaat in je berekeningen met 50ohm is de maximale inrush stroom je accuspanning (zeg 55V) niet meer dan 1.1A je charge tijd is dan grofweg 5*RC of wel 5*50ohm*0.18F=45sec en dan is het spannings verschil extreem klein. De interne weerstand van alles doet er niet meer toe als jij handmatig 50ohm in het pad zet. Voor power dissipatie kom je uit op 60.5W piek dus je dissipatie grafiek klopt wel alleen je inrush current grafiek klopt niet.

Als je zn goude heatsinkl weerstand pakt die kan dat wel aan zonder extra heatsink nodig te hebben je hebt E=0.5*C*V*V=0.5*0.18F*55V*55V= 272joule de HSC 100 kan dat volgens de datasheet net aan HSC150 kan het zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Zonder pre-charge krijgen alle componenten een optater, doe ik van uit AC "pre-chargen" dan gaat aardlekautomaat er doodleuk uit :). Via DC wilt de BMS ook wel op hol slaan.

Voor 10 eur een "start" knop en een weerstand parrallel over de hoofdschakelaar en nergens last van.

Klopt, je zal het niet vaak gebruiken maar die keren dat je het nodig hebt is het toch wel handig en naar mijn mening geen overbodige luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik heb even beugels gelast voor de NH zekering houders. in iedere set (parallel aangesloten) 80amps erin gedaan, heb max 40amps laden of 10amps ontladen (niet tegelijk).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6aZW9qFLp-jvqG5-Z6tcIfsZak=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPlEgfNQfyw0uiF07kCHFeWW.jpg?f=fotoalbum_small

Voor de rest heb ik ABB automaten geïnstalleerd, dat beschouw ik als klaar/af niks meer aan doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NnsuRZ_NsY0_XxblQJ1f16ytPg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FcwzSV7SXa9X35LDjiN3RkzT.jpg?f=fotoalbum_small

Beneden zit een 50amps NH zekering voor mijn AC-DC lader, kosten in totaal zekering en houder 11 euro :) .
Ik heb de AC lader bij mijn Raspberry UARTS weg moeten halen vanwege interferentie. Er kwamen teveel foute checksums over de binnen gekomen data.

Nu nog verzinnen wat ik het beste kan gebruiken om de koperen busbars te beschermen. Links zit een stukje gevulkaniseerd rubber, (krijg ik niet aan het branden met een aansteker) wat bestand is tot 90 graden Celsius aldus de specs. Ik kijk ook met 1 oog naar bushFix plastic kapjes van voorraad doosjes van moeders, maar even kijken.

Ik zit sinds een paar dagen bij Tibber, ik trek data van Tibber via de API, deze data heb ik vergeleken met de data van de door mij geschreven routine die ik al een jaar gebruik (uitlezen per uur lever/verbruik), nou spot on zelfde uitkomsten.

Moet nog even kijken wat ik nu in totaal kwijt ben, mijn streven was voor de 30 kilowatt systeem onder de 4000 te blijven. Op software en aansturing gebied zal mijn systeem een van de geavanceerdste ter wereld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Cyrus The Virus schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 05:49:
[...]
Ik denk dat er wat mis gaat in je berekeningen met 50ohm is de maximale inrush stroom je accuspanning (zeg 55V) niet meer dan 1.1A je charge tijd is dan grofweg 5*RC of wel 5*50ohm*0.18F=45sec en dan is het spannings verschil extreem klein. De interne weerstand van alles doet er niet meer toe als jij handmatig 50ohm in het pad zet. Voor power dissipatie kom je uit op 60.5W piek dus je dissipatie grafiek klopt wel alleen je inrush current grafiek klopt niet.

Als je zn goude heatsinkl weerstand pakt die kan dat wel aan zonder extra heatsink nodig te hebben je hebt E=0.5*C*V*V=0.5*0.18F*55V*55V= 272joule de HSC 100 kan dat volgens de datasheet net aan HSC150 kan het zeker.
Volgens mij klopt de berekening precies met wat je zelf schrijft:
De spanning over de schakelaar is na 5RC precharge tijd 55.2*e-5 = 0.372 Volt, met 0.01 Ohm geeft dat 37.2 A aan inrush current.
Dat zie ik ook terug bij de 45sec voor de 50 Ohm weerstand in de grafiek van het eerste plaatje.
(2de plaatje was met 0.3F)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Willie Wortel schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:47:
Ik heb even beugels gelast voor de NH zekering houders. in iedere set (parallel aangesloten) 80amps erin gedaan, heb max 40amps laden of 10amps ontladen (niet tegelijk).

[Afbeelding]

Voor de rest heb ik ABB automaten geïnstalleerd, dat beschouw ik als klaar/af niks meer aan doen.
[Afbeelding]

Beneden zit een 50amps NH zekering voor mijn AC-DC lader, kosten in totaal zekering en houder 11 euro :) .
Ik heb de AC lader bij mijn Raspberry UARTS weg moeten halen vanwege interferentie. Er kwamen teveel foute checksums over de binnen gekomen data.

Nu nog verzinnen wat ik het beste kan gebruiken om de koperen busbars te beschermen. Links zit een stukje gevulkaniseerd rubber, (krijg ik niet aan het branden met een aansteker) wat bestand is tot 90 graden Celsius aldus de specs. Ik kijk ook met 1 oog naar bushFix plastic kapjes van voorraad doosjes van moeders, maar even kijken.

Ik zit sinds een paar dagen bij Tibber, ik trek data van Tibber via de API, deze data heb ik vergeleken met de data van de door mij geschreven routine die ik al een jaar gebruik (uitlezen per uur lever/verbruik), nou spot on zelfde uitkomsten.

Moet nog even kijken wat ik nu in totaal kwijt ben, mijn streven was voor de 30 kilowatt systeem onder de 4000 te blijven. Op software en aansturing gebied zal mijn systeem een van de geavanceerdste ter wereld zijn.
Kan je in het kort samenvatten wat er zo geavanceerd is aan je software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
John245 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:02:
[...]

Kan je in het kort samenvatten wat er zo geavanceerd is aan je software?
In het kort, alles is uit te lezen en daarop kan geanticipeerd worden middels rules.
De MPPTs, de Victron shunt, de 2 Daly BMS, de slimme meter, de Tuya plugs, de DC-AC omvormer, Energy provider. En wat er niet in zit kan ik er eenvoudig inplakken middels een class module.

Kies je provider, de rest is al uitgedacht hoe op te halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B56v3a8aQv9MyAiU0_4I557kFWE=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/VjSnUh45F5aEdg2z3U0XBvLX.png?f=fotoalbum_small

Ik heb voor mezelf een heus tekenprogramma geschreven waarbij geen enkele kennis van programmeren noodzakelijk is. De uitkomst draait op any device met een browser, zelfs op de telefoon. Het gehele programma wordt gehost door de raspberry zelf, dus niets op je eigen computer.
Is dat niet mooi voor een hobby-ist. Bij mij geen peak shaving etc gewoon je eigen regels schrijven. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
PentaClover schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:58:
[...]

Volgens mij klopt de berekening precies met wat je zelf schrijft:
De spanning over de schakelaar is na 5RC precharge tijd 55.2*e-5 = 0.372 Volt, met 0.01 Ohm geeft dat 37.2 A aan inrush current.
Dat zie ik ook terug bij de 45sec voor de 50 Ohm weerstand in de grafiek van het eerste plaatje.
(2de plaatje was met 0.3F)
Ah wacht ik had het verkeerd gelezen, dacht dat die stroom grafiek de inrush was met weerstand. Maar waar komt die 5kA dan vandaan ?
Jazsie schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:25:
Zonder pre-charge krijgen alle componenten een optater, doe ik van uit AC "pre-chargen" dan gaat aardlekautomaat er doodleuk uit :). Via DC wilt de BMS ook wel op hol slaan.

Voor 10 eur een "start" knop en een weerstand parrallel over de hoofdschakelaar en nergens last van.

Klopt, je zal het niet vaak gebruiken maar die keren dat je het nodig hebt is het toch wel handig en naar mijn mening geen overbodige luxe.
Als er inderdaad 0.18F aan capaciteit in zit is dat inderdaad geen overbodige luxe om te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Cyrus The Virus schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:58:
[...]
Ah wacht ik had het verkeerd gelezen, dacht dat die stroom grafiek de inrush was met weerstand. Maar waar komt die 5kA dan vandaan ?
[...]
Dat is de inrush nadat je x seconden hebt ge-precharged met een weerstand. Dus als je niet pre-charged, 0 sec, dan kom je op die 5.5 kA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
PentaClover schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:10:
[...]

Dat is de inrush nadat je x seconden hebt ge-precharged met een weerstand. Dus als je niet pre-charged, 0 sec, dan kom je op die 5.5 kA.
Ah nu snap ik het, 47R 1 min precharge good to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
*O* Oww de postbode heeft net een pakketje uit het verre oosten afgeleverd *O*

Die balanseer draadjes zijn wel dun, valt daar fatsoenlijk een oog op te krimpen of moet ik mijn soldeerbout gaan zoeken op zolder ?

4x de JK inverter BMS met schermpjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9pE7JfcVezhIx0RB5dZ2r_ntsI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Le6gqXURQ0AHl05sIppkuwSD.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:41
Klopt het dat de cell prijzen aardig aan het zakken zijn?
Ik ben opzoek maar 280ah cellen van eve maar bij nkon zijn die op het moment niet leverbaar
Of zou ik beter nog een maandje kunnen wachten tot die weer voorraad heeft?
Jenny Wu zit op het moment op 72 dollar per stuk voor ev grade en 60 dollar voor ess grade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breedam
  • Laatst online: 15-08 19:02
creon schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:45:
Ik ben opzoek maar 280ah cellen van eve maar bij nkon zijn die op het moment niet leverbaar
Jenny Wu zit op het moment op 72 dollar per stuk voor ev grade en 60 dollar voor ess grade
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uknu4i7O4KxmXUM1U-0NPFRWcZg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Hv1wf5Fx3Fvgfz5hR8ckalPy.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8bx8VbRaI0Y_Me4HeQsaedZKgg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9lq2aOxhDXZILoHXXQigkEdR.png?f=user_large

Van het weekend deze prijzen gekregen van Shenzhen Basen

Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-10 11:42
Volgens mij heb je genoeg keuze bij NKON als je bereid bent 1 of 2 maanden te wachten: https://www.nkon.nl/recha...e/sort-direction/asc.html

Denk dat je bij Docan (Jenny Wu) niet veel goedkoper uit bent als je de shipping er ook nog bij telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Breedam schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:56:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Van het weekend deze prijzen gekregen van Shenzhen Basen
Als je 34x 304Ah EVE A grade cellen bij NKON besteld ben je net geen 2700 euro kwijt inclusief busbars en 2% korting bij overmaken. Voor 16x 280Ah EVE A grade kom je op net geen 1300 euro uit bij NKON.

[ Voor 4% gewijzigd door Heronimo op 28-03-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Heb geen aandelen NKON, maar ben wel erg tevreden met de performance van de A grade EVE 304Ah cellen die ik bij hen heb besteld een aantal maanden geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@PentaClover zou een NTC niet nuttiger zijn voor inrush current limiting?

Al dan niet in serie met een kleinere vaste weerstand.
Zo te zien zou een CL-80 van €2 prima voldoen. Er zit nog geen 10 joule in de condensatoren en hij zou 36 J aan moeten kunnen.
Dat reduceert de oplaadtijd flink.

Never mind, rekenfout, 0.3 F komt op circa 350J. Nouja, een bankje van 10 parallel zou dan kunnen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 28-03-2024 14:53 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-10 23:58

tijmeng

Panasonic 7J

Prijzen voor lithium gaan nog verder zakken komende maanden. Dat zien wij ook in onze groot industriële projecten. Uiteindelijk gaan andere componenten een groter aandeel hebben in de prijs. Dus voor klein consumenten gebruik zie ik niet hele grote dalingen meer dit jaar (max 15%). In ieder geval niet dusdanig dat je business case veel gaat wijzigen

[ Voor 4% gewijzigd door tijmeng op 28-03-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opel corsa
PentaClover schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:22:

Die balanseer draadjes zijn wel dun, valt daar fatsoenlijk een oog op te krimpen of moet ik mijn soldeerbout gaan zoeken op zolder ?

[Afbeelding]
Solderen is de boodschap - heb dit ook gedaan. Destijds deze gekocht https://nl.aliexpress.com...b8VC&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
PentaClover schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:22:

[Afbeelding]
Hier met een krimptang vastgemaakt. Had wel een week terug een matig contactje bij een cel, lijkt nu opgelost. Mocht het weer gaan spelen dan ga ik ze alsnog beter vastmaken met een druppeltje soldeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Proton_ schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:10:
@PentaClover zou een NTC niet nuttiger zijn voor inrush current limiting?

Al dan niet in serie met een kleinere vaste weerstand.
Zo te zien zou een CL-80 van €2 prima voldoen. Er zit nog geen 10 joule in de condensatoren en hij zou 36 J aan moeten kunnen.
Dat reduceert de oplaadtijd flink.

Never mind, rekenfout, 0.3 F komt op circa 350J. Nouja, een bankje van 10 parallel zou dan kunnen :)
Wij gebruiken daar altijd PTC voor inrush ipv NTC. voornamelijk van Epcos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
tijmeng schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:10:
[...]

Prijzen voor lithium gaan nog verder zakken komende maanden. Dat zien wij ook in onze groot industriële projecten. Uiteindelijk gaan andere componenten een groter aandeel hebben in de prijs. Dus voor klein consumenten gebruik zie ik niet hele grote dalingen meer dit jaar (max 15%). In ieder geval niet dusdanig dat je business case veel gaat wijzigen
De US5000 is zelfs 1,5% in prijs gestegen bij NKON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Willie Wortel schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:19:
[...]

In het kort, alles is uit te lezen en daarop kan geanticipeerd worden middels rules.
De MPPTs, de Victron shunt, de 2 Daly BMS, de slimme meter, de Tuya plugs, de DC-AC omvormer, Energy provider. En wat er niet in zit kan ik er eenvoudig inplakken middels een class module.

Kies je provider, de rest is al uitgedacht hoe op te halen.
[Afbeelding]

Ik heb voor mezelf een heus tekenprogramma geschreven waarbij geen enkele kennis van programmeren noodzakelijk is. De uitkomst draait op any device met een browser, zelfs op de telefoon. Het gehele programma wordt gehost door de raspberry zelf, dus niets op je eigen computer.
Is dat niet mooi voor een hobby-ist. Bij mij geen peak shaving etc gewoon je eigen regels schrijven. >:)
Dat is zeker mooi.

Maar ik ga toch liever voor de Victron software die continue wordt doorontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
John245 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:17:
[...]

Dat is zeker mooi.

Maar ik ga toch liever voor de Victron software die continue wordt doorontwikkeld.
Victron ESS is mijns inzien meer voor (semi) bedrijf. Toch niet voor een huis tuin en keuken huishouden. Ik zie mijn buurman al aan het peak shaven. 8) Hebben we het nog niet over de prijs gehad. Maar Victron is mooi spul, heb ik ook.

Ik wil mijn verbruik rond de klok op 0 houden zonder inkoop (alleen zon) en de echte pieken laten voor wat het is. Dit lukt aardig moet ik zeggen omdat ik een grote batterij buffer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Willie Wortel schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:47:
Moet nog even kijken wat ik nu in totaal kwijt ben, mijn streven was voor de 30 kilowatt systeem onder de 4000 te blijven.
Mijn 1-fase Victron systeem heb ik nu een jaar en heeft me 6000,-- gekost met 18kW DIY batterij.

De prijzen zijn gezakt maar denk niet dat je dat gaat redden op basis van Victron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:53:
[...]

Mijn 1-fase Victron systeem heb ik nu een jaar en heeft me 6000,-- gekost met 18kW DIY batterij.

De prijzen zijn gezakt maar denk niet dat je dat gaat redden op basis van Victron.
Ik was afgehaakt op het hoge zelfverbruik van de Victron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonrops
Jazsie schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:53:
[...]

De prijzen zijn idd. enorm gedaald. Zowel de Multiplus als de cellen zijn veel goedkoper geworden. Ik ben momenteel een systeem aan het bouwen. Inmiddels het ik alle spullen besteld. Een systeem van 15 kWh op basis van Victron komt dan net onder de € 4000,- uit. 15 kWh extra zou € 2000,- kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:05
Ik kwam deze tegen op het internet .. en ik dacht dat het wel relevant is voor dit topic als je groter dan 20kWh opslag gebruikt:

Artikel in Solar Magazine:
https://solarmagazine.nl/...ige-batterijen-tot-huizen
Na een eerste onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat concludeert het RIVM dat een ongeluk met een energieopslagsysteem – zoals een buurtbatterij – gevolgen kan hebben voor de lokale omgeving. Wel stelt het instituut dat de kans op een incident zoals een brand klein is. Desondanks is het volgens de onderzoekers belangrijk om voorzorgsmaatregelen te nemen. Het RIVM gaat nu een instructie maken om de veilige afstand voor energieopslagsystemen te berekenen.
Met als kanttekening:
Niet voor thuisbatterijen

Het onderzoek van het RIVM is uitsluitend gericht op energieopslagsystemen met een opslagcapaciteit vanaf 20 kilowattuur. Dit is gelijk aan de in de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen 37-1 (PGS 37-1) gestelde grenzen.
Hier de link naar de RIVM site en het rapport:

https://www.rivm.nl/nieuw...oor-energieopslagsystemen

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2024-0012.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
duvekot schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:38:
Ik kwam deze tegen op het internet .. en ik dacht dat het wel relevant is voor dit topic als je groter dan 20kWh opslag gebruikt:

Artikel in Solar Magazine:
https://solarmagazine.nl/...ige-batterijen-tot-huizen

[...]

Met als kanttekening:

[...]

Hier de link naar de RIVM site en het rapport:

https://www.rivm.nl/nieuw...oor-energieopslagsystemen

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2024-0012.pdf
En wat is mijn thuisbatterij (circa 45 kWh LFP) dan nu? Blijkbaar mag die zich vanwege zijn/haar omvang niet identificeren als een thuisbatterij? Dat kan anno nu natuurlijk echt niet ;)

En nu? Wat zijn dan de aanbevelingen? Waar moet mijn installatie dan aan voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
V_ger schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:39:
[...]

En wat is mijn thuisbatterij (circa 45 kWh LFP) dan nu? Blijkbaar mag die zich vanwege zijn/haar omvang niet identificeren als een thuisbatterij? Dat kan anno nu natuurlijk echt niet ;)

En nu? Wat zijn dan de aanbevelingen? Waar moet mijn installatie dan aan voldoen?
Ik sluit me aan met ongeveer evenveel kWh LFP.

Dat wordt wat als bidirectioneel een standaard optie op een EV wordt.
In US waar veel meer offgrid zijn, daar zijn al diverse die met een pickup truck deze winter geoefend hebben tot de zonnepanelen weer voldoende leveren om ook de accu voor een dag te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:05
V_ger schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:39:
ik denk dat je zou moeten voldoen aan de in de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen 37-1 (PGS 37-1) gestelde grenzen.

maar bel ze eens op met deze vraag .. dan krijg je vast antwoord van ze >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
duvekot schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:35:
[...]

ik denk dat je zou moeten voldoen aan de in de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen 37-1 (PGS 37-1) gestelde grenzen.

maar bel ze eens op met deze vraag .. dan krijg je vast antwoord van ze >:)
PGS37-1 is niet van toepassing, de regels zijn nog niet zo gek om wel proberen aan te voldoen
Systemen die gebruikt worden door particulieren (zoals thuisbatterijen en gebruik in plezier-, vaar- of voertuigen). Voor een EOS met een energieopslagcapaciteit groter dan 20 kWh wordt aanbevolen de maatregelen uit deze PGS wel toe te passen.
bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Lastig te lezen. Toch denk ik dat ik het redelijk voor elkaar heb.

Nette installatie, met kabelgoten etc.
LFP voor verminderd risico.
Omvormers op een onbrandbare achtergrond.
Batterijen in een stevige stalen afgesloten kast.
Regeling en beveiliging gescheiden.
Goed afgezekerd en voldoende dikke kabels gebruikt.
Temperatuur afhankelijke maximale laad/ontlaadstroom.
Op begane grond. In de garage dus goed toegankelijk.
Geen waterleidingen in de buurt. Woon wel onder zeeniveau...
Batterijen zijn per stuk af te schakelen.
Rookmelder in ruimte aanwezig.

Wat er denk ik beter kan:
Documentatie/korte handleiding over hoe in te schakelen/af te schakelen. Eventueel nog single line diagram.
Ventilatie (van de ruimte of zelfs de stalen kasten zelf) zodat een ophoping van gassen niet mogelijk is.
Noodstop? Geen idee hoe dat te implementeren is. Moet dan met 1 knop zowel input als output als solar chargers uit kunnen schakelen.

Ik zou niet weten wat ik verder nog anders kan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 29-03-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Het aantal regeltjes stijgt wel, maar dit zijn nog best praktische, maar het is nog niet zo zot als bij Oosterburen in Noordrijn-Westfalen met voorschriften voor een garage.
Een EV mag erin staan zonder extra vergunning omdat het ook een motorvoertuig is.
Een laadpaal is geen benzinepomp en laat je onder elektrische installatie van garage vallen.
Via de zelfde strategie proberen een een thuisaccu /hybride omvormer om die onder de elektrische installatie van garage te laten vallen.
Maar als je geen EV hebt !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
Ik heb een gek fenomeen met 3 cellen van mijn 2x 16S. Met de huidige PV en goedkope stroom eindelijk weer eens mijn systeem naar 100% SoC geladen en wil ik dus een top balance doen.

Nu heb ik iets onverklaarbaars in 3 cellen van één van mijn 16S configuratie.

Was met 2000W aan het laden en alle cel voltages gingen aan het einde goed omhoog, zoals gewoonlijk. Nadat de 3 'gekke' cellen +/- 3.45V aantikte, gingen deze ineens redelijk rap in voltage naar beneden tot de 3.34xV. Deze cellen waren tijdens het laden alle 3 de hoogste cellen t.o.v. de overige cellen, de overige cellen liepen iets achter in voltage (+/- 20mV).

Maar nu staat de 2A balancer al een uur of 2 aan en is het laadvermogen helemaal ingezakt (omdat ie vol is). Maar die 3 cellen blijven op de 3.34 volt dansen, terwijl de overige cellen nog langzaam aan het stijgen zijn naar de ingestelde 3,45V.

De cellen rechtstreeks op de terminal gemeten, en de voltages die de BMS ziet, zijn de juiste, dus het is geen fout in de bedrading of de BMS.

Het enige wat ik kan bedenken is dat die cellen dus niet het hoge voltage kunnen vasthouden en dus feitelijk al kapot aan het gaan zijn (zijn EVE280K 1,5 jaar oud van Docan).

Of heeft iemand hier nog een andere verklaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Polderdijk schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:46:
Ik heb een gek fenomeen met 3 cellen van mijn 2x 16S. Met de huidige PV en goedkope stroom eindelijk weer eens mijn systeem naar 100% SoC geladen en wil ik dus een top balance doen.

Nu heb ik iets onverklaarbaars in 3 cellen van één van mijn 16S configuratie.

Was met 2000W aan het laden en alle cel voltages gingen aan het einde goed omhoog, zoals gewoonlijk. Nadat de 3 'gekke' cellen +/- 3.45V aantikte, gingen deze ineens redelijk rap in voltage naar beneden tot de 3.34xV. Deze cellen waren tijdens het laden alle 3 de hoogste cellen t.o.v. de overige cellen, de overige cellen liepen iets achter in voltage (+/- 20mV).

Maar nu staat de 2A balancer al een uur of 2 aan en is het laadvermogen helemaal ingezakt (omdat ie vol is). Maar die 3 cellen blijven op de 3.34 volt dansen, terwijl de overige cellen nog langzaam aan het stijgen zijn naar de ingestelde 3,45V.

De cellen rechtstreeks op de terminal gemeten, en de voltages die de BMS ziet, zijn de juiste, dus het is geen fout in de bedrading of de BMS.

Het enige wat ik kan bedenken is dat die cellen dus niet het hoge voltage kunnen vasthouden en dus feitelijk al kapot aan het gaan zijn (zijn EVE280K 1,5 jaar oud van Docan).

Of heeft iemand hier nog een andere verklaring?
3.34 is een voltage waarbij je geen flauw idee hebt hoe vol de cel zit. Als die op 80% zit kan je lang balancen met je 2A. Ik zou ze opladen tot 3.5 of 3.55 om echt uit de knie te komen en fatsoenlijk te kunnen balancen.
Heb je een losse lader? Dan kan je ze per stuk opladen.

edit: voordeel van apart opladen is dat je ze in de gaten kan houden. kwa warmte, uitzetting etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
V_ger schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:09:
[...]

3.34 is een voltage waarbij je geen flauw idee hebt hoe vol de cel zit. Als die op 80% zit kan je lang balancen met je 2A. Ik zou ze opladen tot 3.5 of 3.55 om echt uit de knie te komen en fatsoenlijk te kunnen balancen.
Heb je een losse lader? Dan kan je ze per stuk opladen.

edit: voordeel van apart opladen is dat je ze in de gaten kan houden. kwa warmte, uitzetting etc.
Die 3 cellen waren allemaal al over de 3,45v gekomen en gingen toen ineens allemaal tegelijk rap naar beneden en bleven bij de 3,34 hangen terwijl de rest wel gewoon in voltage naar de 3,45v klommen (dus bijna 100÷).

Dat is dus het gekke dat ze ineens een deel spanning verloren nadat het vermogen van laden naar beneden ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonrops
Polderdijk schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:24:
[...]
Dat is dus het gekke dat ze ineens een deel spanning verloren nadat het vermogen van laden naar beneden ging.
Het lijkt me inderdaad gek dat ze ineens hun energie kwijt zijn. Het lijkt er eerder op dat de hogere spanning niet goed gemeten werd. Zijn dit 3 aaneengesloten cellen? Zitten de contacten op de cellen goed vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:21

pvg

[...]

Die 3 cellen waren allemaal al over de 3,45v gekomen en gingen toen ineens allemaal tegelijk rap naar beneden en bleven bij de 3,34 hangen terwijl de rest wel gewoon in voltage naar de 3,45v klommen (dus bijna 100÷).

Parasitaire weerstand rondom die cellen? Bij hoge stroom zie je dan een hogere spanning. Terminals schoonmaken en opnieuw aandraaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-10 17:58
[...]

Waarschijnlijk slechte verbindingen. Ik zou de hele batterij losmaken, schoonmaken en alles opnieuw aandraaien. Dan laden en de achterblijvende cellen individueel helpen met de tester. Daarna zou de balancer alles weer makkelijk bij moeten kunnen houden. Cellen stuk? Mwah, lijkt me sterk.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
V_ger schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:00:
....
Wat er denk ik beter kan:
Documentatie/korte handleiding over hoe in te schakelen/af te schakelen. Eventueel nog single line diagram.
Ventilatie (van de ruimte of zelfs de stalen kasten zelf) zodat een ophoping van gassen niet mogelijk is.
Noodstop? Geen idee hoe dat te implementeren is. Moet dan met 1 knop zowel input als output als solar chargers uit kunnen schakelen.

Ik zou niet weten wat ik verder nog anders kan doen.
Voor ventilatie is mijn plan is om een gat door de muur naar buiten te laten boren en daar een Itho Daalderop CVE-S eco fan ventilator box op te zetten met deze add-on module erop zodat hij via SW te besturen is.

De aanzuig openingen aansluiten op de accu behuizingen en dan het ventilatie toerental afhankelijk van de temperatuur aanpassen.
Als de temperatuur zo hoog wordt dat er uitgegast wordt, dan zit de ventilator box al lang op max vermogen te draaien. ( > 90 liter / sec)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-10 00:21
Denk je dat een simpele buisventilator of badkamerplafond fan met (analoge) temperatuursensor (paar euro bij AliExpress) niet meer dan voldoende is?
Hoeft niet intelligent te zijn, zou juist zeggen vooral niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
GMJansen schreef op maandag 1 april 2024 @ 19:52:
Denk je dat een simpele buisventilator of badkamerplafond fan met (analoge) temperatuursensor (paar euro bij AliExpress) niet meer dan voldoende is?
Die zijn meestal niet regelbaar. Als noodrxtractie bij ontgassen geen probleem, maar voor koeling zou iets regelbaars mooier zijn.
Van de andere kant, is voor gewone koeling een paar pc fans niet voldoende? Met een heat booster module ofzo makkelijk in HA te integreren en je staat niet schone warme lucht naar buiten te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
@PentaClover had het erover om naar buiten af te voeren.
Dan is een buisventilator of badkamerfan met een simpele sensor meer dan afdoende. Te warm? Gaat ie automatisch aan.

Waar ik nog hevig aan twijfel: komt mijn set op zolder of in de garage.
Dat laatste is praktischer, alleen staat de garage los.
Wat ik hiermee bedoel is dat ik de warmte dan weggooi.
Dat vind ik dus superzonde.
(Nieuw woord voor de vanDale).

Ik zit dus serieus te denken aan een WtW.
Dan is HA wél super interessant en een logische stap met slim schakelen, buiskleppen, zomer/winter sturing etc.
Maargoed, wat haal ik me dan weer op de hals...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Leuk om de technische mee uit te rusten in een nieuw huis😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
GMJansen schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:26:
@PentaClover had het erover om naar buiten af te voeren.
Dan is een buisventilator of badkamerfan met een simpele sensor meer dan afdoende. Te warm? Gaat ie automatisch aan.

Waar ik nog hevig aan twijfel: komt mijn set op zolder of in de garage.
Dat laatste is praktischer, alleen staat de garage los.
Wat ik hiermee bedoel is dat ik de warmte dan weggooi.
Dat vind ik dus superzonde.
(Nieuw woord voor de vanDale).

Ik zit dus serieus te denken aan een WtW.
Dan is HA wél super interessant en een logische stap met slim schakelen, buiskleppen, zomer/winter sturing etc.
Maargoed, wat haal ik me dan weer op de hals...
Ik zou de boel niet op zolder zetten. Om logistieke en veiligheidsredenen. Bedenk ook dat de meeste warmte in de zomer geproduceerd zal worden, dan heb je er niets aan. De investering die je moet doen om warmte terug te winnen is groot. En je installatie zal een stuk complexer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
GMJansen schreef op maandag 1 april 2024 @ 19:52:
Ventilatie boxen zijn gemaakt om jaren lang 24h per dag te draaien, een badkamer ventilator niet. Daarnaast kunnen ze een hoog volume verplaatsen, als een batterij gaat uitgassen, dan is dat veel gas (Moet het sommetje nog maken hoeveel) van een hoge temperatuur, ik zou dan graag een overmaat aan lucht meezuigen/mengen om de temperatuur omlaag te krijgen zodat de ventilator niet zo snel smelt en al het giftige explosieve gas direct naar buiten gaat en niet in mijn woning blijft.

Onder normale omstandigheden verwacht ik dat de ventilator maar heel zachtjes zal draaien, ja dan gooi ik wat warmte naar buiten, maar dat houd het systeem wel simpel.
Ik vind het effect van bijvoorbeeld een extra klep om of naar binnen of naar buiten te ventileren die dan vervolgens kan falen te groot, dan is het in dat geval namelijk juist giftig explosief gas mijn woning in aan het blazen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-10 08:55

Nhz

Ik speel met de gedachte om in de toekomst ook een victron ess te installeren. Dit zit echter nog in de fase van 'eerste brainfarts', nog verre van concreet dus. Mijzelf kennende kan dit echter snel gaan.

Wat al wel actueel is, is het uitbreiden van ons PV systeem. Momenteel hebben we een 21kWp Solaredge systeem liggen, verdeeld over oost/west. Piekvermogen AC is ongeveer 12.5kW. Dit systeem ligt op de schuur en dit wil ik intact houden. We hebben daarnaast nog een schaduwvrij dakvlak op zuid vrij, het plan is om hier 14x430Wp panelen op te plaatsen. In eerste instantie was ik van plan om hier een tweede Solaredge omvormer voor aan te schaffen, maar met een thuis batterij in het achterhoofd is een Victron MPP wellicht een beter plan.

Mijn vraag is wat volgens jullie de beste stap is. Ik wil nu nog niet direct zwaar investeren in accus, maar ik zou het geen groot probleem vinden om alvast een deel van de voorbereidingen te moeten treffen.

Wat is wijsheid? Is het überhaupt mogelijk om deels in te stappen in het Victron systeem, zonder accu's? Of doe ik er het beste aan om de DC kabels van de panelen naar de toekomstige ESS locatie te brengen en daar -voor nu- gewoon een omvormer neer te hangen?

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ik weet niet wat voor aansluiting je hebt, maar als je nu al een piekvermogen van 12,5kW hebt en er nog zo'n 6kW bij komt (op zuid) dan zit je op 18,5kW. Dat levert bij een spanning van 230V al een stroomsterkte op van bijna 27A per fase. Normaal gesproken heb je thuis niet meer dan 3x25A dus dan zul je niet ontkomen aan een deel van je opgewekte energie in een accu te stoppen (of je omvormer terugregelen, maar dat is ook zonde natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-10 08:55

Nhz

Dat komt wel goed. Die pieken zijn vrij sporadisch en kort. Op die momenten kan ik bijvoorbeeld mijn warmwater voorzieningen probleemloos op vollast laten werken. Daarnaast vind ik eventueel aftoppen op die sporadische piekmomenten geen enkel probleem. Ik vind het veel meer zonde dat die dakpannen op zuid niks opwekken. ;)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
PentaClover schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:08:
[...]

Ventilatie boxen zijn gemaakt om jaren lang 24h per dag te draaien, een badkamer ventilator niet. Daarnaast kunnen ze een hoog volume verplaatsen, als een batterij gaat uitgassen, dan is dat veel gas (Moet het sommetje nog maken hoeveel) van een hoge temperatuur, ik zou dan graag een overmaat aan lucht meezuigen/mengen om de temperatuur omlaag te krijgen zodat de ventilator niet zo snel smelt en al het giftige explosieve gas direct naar buiten gaat en niet in mijn woning blijft.

Onder normale omstandigheden verwacht ik dat de ventilator maar heel zachtjes zal draaien, ja dan gooi ik wat warmte naar buiten, maar dat houd het systeem wel simpel.
Ik vind het effect van bijvoorbeeld een extra klep om of naar binnen of naar buiten te ventileren die dan vervolgens kan falen te groot, dan is het in dat geval namelijk juist giftig explosief gas mijn woning in aan het blazen...
Check, ik snap je bedoeling.
Overigens zou ik eerder een overdrukrooster gebruiken, icm rookmelders.
In alle gevallen wil je bij gassende cellen je woning direct ontruimen. (Bij de uitgang/meterkast even op de noodknop drukken, als die niet op de rookmelders was aangesloten om alles uit te zetten)

Edit: ik ben niet geheel zeker over de brandbaarheid/ontplofbaarheid van de gassen.
Maar een ventilator zou ik niet gebruiken ivm vonken. Die is in ieder geval niet explosie veilig.

[ Voor 6% gewijzigd door GMJansen op 02-04-2024 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
V_ger schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:33:
[...]

Ik zou de boel niet op zolder zetten. Om logistieke en veiligheidsredenen. Bedenk ook dat de meeste warmte in de zomer geproduceerd zal worden, dan heb je er niets aan. De investering die je moet doen om warmte terug te winnen is groot. En je installatie zal een stuk complexer worden.
Over die veiligheid valt flink te discussiëren aangezien het gros van de accusystemen ook binnen worden geplaatst.
LFP brand niet tot nauwelijks, kan idd wel flink gassen.
Logistiek: inderdaad 1x flink tillen.
En met handelen is de winter juist weer handig. Zomers idd warmte afvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Nhz schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:27:
Dat komt wel goed. Die pieken zijn vrij sporadisch en kort. Op die momenten kan ik bijvoorbeeld mijn warmwater voorzieningen probleemloos op vollast laten werken. Daarnaast vind ik eventueel aftoppen op die sporadische piekmomenten geen enkel probleem. Ik vind het veel meer zonde dat die dakpannen op zuid niks opwekken. ;)
Dan moet je wel zorgen dat dit altijd werkt anders klapt je zekering eruit.

Verder als je voorlopig nog geen accu's gaat kopen gewoon omvormer van PV-AC kopen dat werkt meteen nu, en als je ooit accu's koopt werkt het nog steeds. Accu's direct opladen is iets efficiënter maar dan praat je over paar procent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 13:39
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:27:
[...]

Dan moet je wel zorgen dat dit altijd werkt anders klapt je zekering eruit.

Verder als je voorlopig nog geen accu's gaat kopen gewoon omvormer van PV-AC kopen dat werkt meteen nu, en als je ooit accu's koopt werkt het nog steeds. Accu's direct opladen is iets efficiënter maar dan praat je over paar procent.
Victron werkt niet zonder accu's Dus daar zul je iets in moeten voorzien. Direct van solar naar accu gaat je minimaal 10% schelen.
Voordeel is ook dat time-shifting bij dynamische prijzen zo ongeveer gratis wordt (qua verliezen dan). Laden vanuit solar naar accu is max. 1 % verlies en het omvormer verlies heb je sowieso al. Kun je zelfs in de winter je karige solar opbrengst toch tegen de hoogste prijs verkopen ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-10 17:58
Samoerai schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:20:
[...]

Victron werkt niet zonder accu's Dus daar zul je iets in moeten voorzien. Direct van solar naar accu gaat je minimaal 10% schelen.
Voordeel is ook dat time-shifting bij dynamische prijzen zo ongeveer gratis wordt (qua verliezen dan). Laden vanuit solar naar accu is max. 1 % verlies en het omvormer verlies heb je sowieso al. Kun je zelfs in de winter je karige solar opbrengst toch tegen de hoogste prijs verkopen ;-)
Gedeeltelijk mee eens.Een simpele DC->AC PV omvormer doet dat ook met ongeveer 98% efficiency. De MP heeft meer verlies bij het omvormen uit de batterij naar AC. Ik reken voor het gemak met 10% maar in de praktijk is dat, afhankelijk van de belasting, minder.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Pagina: 1 ... 47 ... 120 Laatste