Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcjeno1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-05 17:18
Weet iemand waarom de megafuses van victron voor 48v zo duur zijn? 1 zekering kost al gauw 25 euro.

Ik heb nu het volgende gevonden:

https://www.offgridtec.co...70v-fuer-48v-systeme.html

Moet toch helemaal geen verschil in zitten, het prijsverschil is echt gigantisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 15:09
Marcjeno1 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:56:
Weet iemand waarom de megafuses van victron voor 48v zo duur zijn? 1 zekering kost al gauw 25 euro.

Moet toch helemaal geen verschil in zitten, het prijsverschil is echt gigantisch.
Volgens mij heb ik ook een alternatieve variant genomen. Je moet er echter wel op letten dat ie ook geschikt is voor 48v. Bij bijvoorbeeld een watersport / auto zaak gaan ze meestal tot 24v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:19

Goeie vondst! Ik haal ze altijd bij Mouser overigens. Vergelijkbare prijs.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:11

lastig te zeggen, kan geen datasheet vinden van CIP137200010, maar megafuses kunnen verschillende maximale stroom onderbreking hebben, daarboven niet meer zeker dat de vlamboog wordtt onderbroken, veelal is de max 2,5kA, maar er zijn ook van 5kA.
Met 1 zijde transparant en een rechte smeltdraad ipv S-vorm duidt op laatste, alleen zonder datasheet niet zeker , als ook v\Vitron marge heeft op de inkoop

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggybert
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-05 13:21
Ik heb een zero motorfiets met een 11.4Kw accu. Nu is de accu aardig versleten voor de motor en het lukt hem niet om 15Kw te leveren voor langere tijd op de snelweg. Wat het bereik van de motor heel erg beperkt zeker in de winter.

De accu is een 28S4p accu met fararis 25ah cells
Meer info: https://zeromanual.com/wi...al_Service_Manual#Battery

Omdat de motor eigenlijk zo goed als total lost is vanwege de accu zit ik te kijken om de accu misschien als thuis batterij te gebruiken.
De batterij zit in een behuizing gegoten en heeft een BMS met CAN, losse lader en de uitgang word geschakeld met een relais. Dit gaat wel aardig wat reverse engineering kosten om aan de praat te krijgen maar niet onmogelijk

Alleen deze accu is wel iets meer dan de standaard 48v systemen.
En vooral hoe krijg je van de accu (110v dc) naar 230v ac, liefst 3 fase.
Victron heeft voor deze spanning geen oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:25
Klinkt supergaaf, maar ik zou mijn vingers niet branden aan een HV systeem. En ja dus eigenlijk alles wat veel hoger is dan 48V nominaal is HV. Dat is toch een pak anders/gevaarlijker en eigenlijk niet geschikt voor de hobby...
Bij een 48V systeem kan je gerust 1 of beide polen vastpakken. Als je dat bij hogere voltages (per ongeluk) doet is het ineens een heel ander verhaal.
Dus voor thuis wat minder geschikt. Althans, dat is mijn mening.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggybert
V_ger schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:06:
Klinkt supergaaf, maar ik zou mijn vingers niet branden aan een HV systeem. En ja dus eigenlijk alles wat veel hoger is dan 48V nominaal is HV. Dat is toch een pak anders/gevaarlijker en eigenlijk niet geschikt voor de hobby...
Bij een 48V systeem kan je gerust 1 of beide polen vastpakken. Als je dat bij hogere voltages (per ongeluk) doet is het ineens een heel ander verhaal.
Dus voor thuis wat minder geschikt. Althans, dat is mijn mening.
Daar ben ik me zeker van bewust.
Heb ooit er over na gedacht en uitgezocht om zelf een elektrische motor te bouwen maar vanwege de accu ook afgezien. Kosten waren ook behoorlijk hoog toen der tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opel corsa
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-05 14:28
Eggybert schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:08:
Ik heb een zero motorfiets met een 11.4Kw accu. Nu is de accu aardig versleten voor de motor en het lukt hem niet om 15Kw te leveren voor langere tijd op de snelweg. Wat het bereik van de motor heel erg beperkt zeker in de winter.

De accu is een 28S4p accu met fararis 25ah cells
Meer info: https://zeromanual.com/wi...al_Service_Manual#Battery

Omdat de motor eigenlijk zo goed als total lost is vanwege de accu zit ik te kijken om de accu misschien als thuis batterij te gebruiken.
De batterij zit in een behuizing gegoten en heeft een BMS met CAN, losse lader en de uitgang word geschakeld met een relais. Dit gaat wel aardig wat reverse engineering kosten om aan de praat te krijgen maar niet onmogelijk

Alleen deze accu is wel iets meer dan de standaard 48v systemen.
En vooral hoe krijg je van de accu (110v dc) naar 230v ac, liefst 3 fase.
Victron heeft voor deze spanning geen oplossing.
Ik raad je aan om er een 14s8p van te maken, een nieuwe BMS te kopen (JK) en deze te koppelen met een Victron. Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 14:01

Nhz

Deventer

Na het hele topic doorgelezen te hebben begint het toch stiekem wel steeds meer te jeuken. Voor de aardigheid maar even een schema in elkaar gedraaid. Wel goed om even een aantal puntjes te vermelden:

- we wonen met 5 personen in een woonboerderij (uit 1850 en 1930), volledig elektrisch
- kantoor aan huis, bezetting van ongeveer 1,5FTE
- we hebben drie gastenverblijven (app/studio) welke we verhuren, volledig elektrisch
- momenteel nog geen elektrische auto's, worden loop van dit jaar wel verwacht
- totaal gebruik is circa 22.000kWh, waarvan we momenteel circa 16.000kWh opwekken
- eind volgende maand worden er nog 14panelen op het tuinhuis gelegd (6030Wp)
- ik vind het niet erg om een stukje af te toppen, als dat er voor zorgt dat we daarmee het net in de donkere maanden minder nodig hebben

OUDE SCHEMA
Hier stond het oude schema, nieuwe schema is hieronder te vinden

Het is een eerste opzetje, ik zal vast dingen vergeten zijn en er zullen vast zaken zijn die anders moeten of beter kunnen. Ik heb voor de duidelijkheid geen nul en aarde ingetekend. Deze lijken me redelijk vanzelfsprekend. Alles is uitgevoerd in 10mm2 flexibel, tenzij anders vermeld. Cerbo heb ik ook niet ingetekend, dat werd een beetje een warboel met de diverse signaalkabeltjes. Eigenlijk is het grootste deel op de tekening bestaand, op wat kleine aanpassingen na, het middelste deel rondom de MultiPlussen is uiteraard helemaal nieuw.

Ben benieuwd wat jullie er van denken. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Nhz op 05-04-2024 09:04 ]

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:30
Nhz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:15:
Na het hele topic doorgelezen te hebben begint het toch stiekem wel steeds meer te jeuken. Voor de aardigheid maar even een schema in elkaar gedraaid. Wel goed om even een aantal puntjes te vermelden:

- we wonen met 5personen in een woonboerderij (uit 1850 en 1930), volledig elektrisch
- we hebben drie gastenverblijven (app/studio) welke we verhuren, volledig elektrisch
- totaal gebruik is circa 22.000kWh, waarvan we momenteel circa 16.000kWh opwekken
- ik vind het niet erg om een stukje af te toppen, als dat er voor zorgt dat we daarmee het net in de donkere maanden minder nodig hebben

[Afbeelding]

Het is een eerste opzetje, ik zal vast dingen vergeten zijn en er zullen vast zaken zijn die anders moeten of beter kunnen. Ik heb voor de duidelijkheid geen nul en aarde ingetekend. Deze lijken me redelijk vanzelfsprekend. Alles is uitgevoerd in 10mm2 flexibel, tenzij anders vermeld. Cerbo heb ik ook niet ingetekend, dat werd een beetje een warboel met de diverse signaalkabeltjes. Eigenlijk is het grootste deel op de tekening bestaand, op wat kleine aanpassingen na, het middelste deel rondom de MultiPlussen is uiteraard helemaal nieuw.

Klinkt als een leuk project!

Paar puntjes:
- Waarom niet een 3 fase B20 automaat voor de Multiplussen ipv een B16? De B16 gaat je mogelijk wel beperken als je wilt laden terwijl er ook verbruikers achter de AC out aan staan.
- Hoe kom je op dit aantal MPPTs voor zo weinig panelen? Met een 250/70 kan je een string maken tot 250V, dus gok in de meeste gevallen 6 panelen. De 70 slaat op 70A aan de uitgang naar de accu's. Dus er kunnen makkelijk 2 strings van 6 panelen van 400W aan, dan zit je op 4.8kW en top je maar klein beetje af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berns
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 19:51

Ja belachelijk, voor 4 van die smelters heb je deze https://www.obelink.nl/vi...-100-30-laadregelaar.html superdeal trouwens met 2 van deze erbij (3 smelters) https://zonnigewinkel.nl/...-445wp-n-type-zonnepaneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Heronimo schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:25:
[...]

Klinkt als een leuk project!

Paar puntjes:
- Waarom niet een 3 fase B20 automaat voor de Multiplussen ipv een B16? De B16 gaat je mogelijk wel beperken als je wilt laden terwijl er ook verbruikers achter de AC out aan staan.
- Hoe kom je op dit aantal MPPTs voor zo weinig panelen? Met een 250/70 kan je een string maken tot 250V, dus gok in de meeste gevallen 6 panelen. De 70 slaat op 70A aan de uitgang naar de accu's. Dus er kunnen makkelijk 2 strings van 6 panelen van 400W aan, dan zit je op 4.8kW en top je maar klein beetje af.
Je hebt helemaal gelijk, die B16 kan beter vervangen worden door een 25A variant. Ik denk dat ik er bij het tekenen vanuit ging dat de MPs het eventueel extra benodigde vermogen wel uit de accu konden trekken. De MP kan 50A doorgeven, toch? In principe kan het dus ook een 40A automaat worden. De hoofdzekering is 3x25A, maar met de aanvullende PV kom ik wel aan die 40A. Kan de MP zichzelf begrenzen adhv de waardes uit de 'hoofdmeter' zodat de hoofdzekeringen blijven zitten?

Voor wat betreft de MPPTs; de panelen hebben een Voc van ~53V bij -10. Daarmee kan je er dus eigenlijk maar 4 panelen in serie zetten. Omdat ik drie dakvlakken heb (oost, zuid, west) heb ik het zo verdeeld. Op oost en west komen beide 6 panelen (per vlak 2 strings van 3 panelen in serie). Op zuid komen 14 panelen. Idealiter had ik strings van 5+5+4 parallel gezet op 1 MPPT, maar dat kan niet vanwege verschillende voltages. Dus die moeten ook verdeeld worden, de ene MPPT met 3+3 en de andere met 4+4. Zo heb ik met Voc bij -10gr nog een veilige marge.

Of denk ik nu heel krom?

[ Voor 15% gewijzigd door Nhz op 04-04-2024 20:12 ]

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:14

- we wonen met 5 personen in een woonboerderij (uit 1850 en 1930), volledig elektrisch

[Afbeelding]

Klinkt als een leuk project.

Wat is de lengte van de DC kabels?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

John245 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:11:
[...]

Klinkt als een leuk project.

Wat is de lengte van de DC kabels?
De 25mm2 varianten zijn vrij kort, ik wil per setje accu's een eigen kast/rack neerzetten, met daarop de DC schakelaar. Vanaf daar zal het waarschijnlijk maximaal 2mtr (met 50mm2) zijn naar het lynx systeem. Vanaf de MPs naar de lynx net zo. Waarschijnlijk korter. Voor de MPPTs ook max 2mtr 25mm2.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Nhz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:04:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, die B16 kan beter vervangen worden door een 25A variant. Ik denk dat ik er bij het tekenen vanuit ging dat de MPs het eventueel extra benodigde vermogen wel uit de accu konden trekken. Op het moment dat de zon schijnt leveren de panelen aan de DC kant immers ook vermogen. Beter is om de accu's vamaf DC te laden én extra vermogen vanuit de andere PV/het net te trekken. De MP kan 50A doorgeven, toch? In principe kan het dus ook eem 40A automaat worden. De hoofdzekering is 3x25A, maar met de aanvullende PV kom ik wel aan die 40A. Kan de MP zichzelf begrenzen adhv de waardes uit de 'hoofdmeter' zodat de hoofdzekeringen blijven zitten?

Voor wat betreft de MPPTs; de panelen hebben een Voc van ~53V bij -10. Daarmee kan je er dus eigenlijk maar 4 panelen in serie zetten. Omdat ik drie dakvlakken heb (oost, zuid, west) heb ik het zo verdeeld. Op oost en west komen beide 6 panelen (per vlak 2 strings van 3 panelen in serie). Op zuid komen 14 panelen. Idealiter had ik strings van 5+5+4 parallel gezet op 1 MPPT, maar dat kan niet vanwege verschillende voltages. Dus die moeten ook verdeeld worden, de ene MPPT met 3+3 en de andere met 4+4. Zo heb ik met Voc bij -10gr nog een veilige marge.

Of denk ik nu heel krom?
Heb je je panelen al? Ik heb panelen uitgezocht die bij mijn beoogde MPPT pasten. Dus met wat lagere Voc. Juist zodat ik er 2x5 op 1 MPPT 250/70 kon aansluiten. Als je er toch maar 3 in serie kan doen, wellicht een iets ander type zodat je niet boven de 150V komt.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa

- we wonen met 5personen in een woonboerderij (uit 1850 en 1930), volledig elektrisch

[Afbeelding]

Ziet er goed uit! Zijn al die Eastron meters er al of heb je dat nieuw bedacht? Zoals hierboven al aangegeven is het maar de vraag of je zoveel MPPT's nodig hebt. Als je wilt kun je de specs van de panelen plaatsen? Dan kunnen we je wellicht iets beters aanraden.

Dan een opmerking over de Lynx shunt, die heb je niet nodig. De batterijen geven de gewenste info al door aan de Cerbo. Een betere verdeling zou dan zijn: 3 Lynx distributor's aan elkaar. Eerste twee aansluitingen leeg, dan een batterij, dan een MP, dan weer een batterij, MP, plek leeg,batterij, MP, batterij, Twee lege plekken.

Misschien komen we wel tot de conclusie dat je het geheel aan MPPT's wel af kunt met 1 MPPT RS 450/200. Dat is iets goedkoper dan 4 x MPPT 250/70 en eenvoudiger. Bovendie bespaar je dan nog een Lynx distributor.

Een beter alternatief voor de Pylontech is er ook maar daar ga ik hier niks over zeggen vanwege de man met de schaar. ;) DM maar even dan kan ik er meer over vertellen.

Edit: nog een vraag, ga je alleen de ACin gebruiken begrijp ik? Waarom niet alles achter de MP's m.u.v. bijvoorbeeld de laadpalen? Nu blijft de noodstroom mogelijkheid onbenut. Zonde. Nou ja, dat vind ik dan maar wie ben ik?

[ Voor 4% gewijzigd door RikHa op 04-04-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

V_ger schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:15:
[...]

Heb je je panelen al? Ik heb panelen uitgezocht die bij mijn beoogde MPPT pasten. Dus met wat lagere Voc. Juist zodat ik er 2x5 op 1 MPPT 250/70 kon aansluiten. Als je er toch maar 3 in serie kan doen, wellicht een iets ander type zodat je niet boven de 150V komt.
Ja, heb een pallet van deze panelen gekocht, 36 stuks. Vriend van me heeft connecties bij een groothandel en kon er zodoende voor een mooie prijs aan komen. Ze passen ook mooi op het dak en komen dus ook op het tuinhuis.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Nhz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:18:
[...]

Ja, heb een pallet van deze panelen gekocht, 36 stuks. Vriend van me heeft connecties bij een groothandel en kon er zodoende voor een mooie prijs aan komen. Ze passen ook mooi op het dak en komen dus ook op het tuinhuis.
Specs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Nhz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:15:
[...]

De 25mm2 varianten zijn vrij kort, ik wil per setje accu's een eigen kast/rack neerzetten, met daarop de DC schakelaar. Vanaf daar zal het waarschijnlijk maximaal 2mtr (met 50mm2) zijn naar het lynx systeem. Vanaf de MPs naar de lynx net zo. Waarschijnlijk korter. Voor de MPPTs ook max 2mtr 25mm2.
Als de MP's naar de lynx 2 maal 2 meter is zou ik voor de 70 mm2 gaan. Heb je dit document al gelezen?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

RikHa schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:16:
[...]

Ziet er goed uit! Zijn al die Eastron meters er al of heb je dat nieuw bedacht? Zoals hierboven al aangegeven is het maar de vraag of je zoveel MPPT's nodig hebt. Als je wilt kun je de specs van de panelen plaatsen? Dan kunnen we je wellicht iets beters aanraden.

Dan een opmerking over de Lynx shunt, die heb je niet nodig. De batterijen geven de gewenste info al door aan de Cerbo. Een betere verdeling zou dan zijn: 3 Lynx distributor's aan elkaar. Eerste twee aansluitingen leeg, dan een batterij, dan een MP, dan weer een batterij, MP, plek leeg,batterij, MP, batterij, Twee lege plekken.

Misschien komen we wel tot de conclusie dat je het geheel aan MPPT's wel af kunt met 1 MPPT RS 450/200. Dat is iets goedkoper dan 4 x MPPT 250/70 en eenvoudiger. Bovendie bespaar je dan nog een Lynx distributor.

Een beter alternatief voor de Pylontech is er ook maar daar ga ik hier niks over zeggen vanwege de man met de schaar. ;) DM maar even dan kan ik er meer over vertellen.
Thanks!

Niet alle eastrons zijn er al. Heb er nu 6 in gebruik. Het tuinhuis wordt momenteel neergezet en daarna volgt dat deel van de installatie ook, inc panelen. Laadpalen hebben we nog niet, omdat we nog geen EVs hebben. De voorbereidingen voor de palen zijn wel aanwezig in de meterkast en richting carport.

Vat betreft de MPPTs: ik zit met drie verschillend georiënteerde dakvlakken, dus heb sowieso drie trackers nodig om optimaal gebruik te maken van de lichtinval. Toch?

Ik weet dat ik de shunt niet perse nodig heb, maar ik vind het een leuke gadget voor 'erbij'. I know, I know...hoog nerd gehalte.

Groetjes Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
John245 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:22:
[...]

Als de MP's naar de lynx 2 maal 2 meter is zou ik voor de 70 mm2 gaan. Heb je dit document al gelezen?
Ja @John245 heeft gelijk. De MP kan (kortstondig) 8 kW leveren. Gerekend met een omzetverlies is dat 8 x 1,2 = 9,6 kW / 48 V (Pylontech) betekent dat exact 200 A. 9,6 kW / 51,2 V (16s batterij, meest voorkomend) is dat 187,5 A. Victron's vuistregel is delen door 3. Dus 200 / 3 = 66,66 mm2 dus 70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

John245 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:22:
[...]

Die heb ik nog niet doorgelezen. Ga ik zeker nog even doen! Thanks :)

Groetjes Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

RikHa schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:28:
[...]

Ja @John245 heeft gelijk. De MP kan (kortstondig) 8 kW leveren. Gerekend met een omzetverlies is dat 8 x 1,2 = 9,6 kW / 48 V (Pylontech) betekent dat exact 200 A. 9,6 kW / 51,2 V (16s batterij, meest voorkomend) is dat 187,5 A. Victron's vuistregel is delen door 3. Dus 200 / 3 = 66,66 mm2 dus 70.
Yes inderdaad. Foutje van mijn kant. Die ga ik aanpassen.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245

[Afbeelding]

Ga je AC OUT 1 gebruiken of AC OUT 2 of beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Ik zie nu ook dat ik in het schema een fout heb zitten. Het zijn aan beide kanten 430Wp panelen. Het gaat om de Jinko Solar N-Type Tiger Neo 430W.

Voc komt bij -10gr op 42v. Geen idee hoe ik bij 53 kwam, zal de verkeerde wel hebben aangeklikt. Volgens mij maakt het voor de situatie verder niet uit. Drie dakvlak orientaties, dus minimaal 3 trackers. Met 42V kan je alsnog niet 2 strings van 7 panelen (voor 14 panelen op zuid) maken. Dan moet je al naar de MPPT RS, maar deze is ook direct een aanzienlijk stuk duurder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UHPFPKEaGMQ2RLy3wv0-gSqXso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zv0P1m21nYrjU5iOAYX1RUJ4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Nhz op 04-04-2024 20:45 ]

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

John245 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:36:
[...]

Ga je AC OUT 1 gebruiken of AC OUT 2 of beide?
AC OUT 1

Alle enkel fase groepen hangen daar achter. Alles wat 3 fase is zit voor de AC IN.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Nhz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:32:
[...]

Die heb ik nog niet doorgelezen. Ga ik zeker nog even doen! Thanks :)
Im dat document staat ook netjes de changeover switch uitgewerkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEaCQoAOvv9xAL-11DEBJBxb4UQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D8WqFNKPbEdCazvGVtYNWl1v.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

@John245 Ik mis volgens mij even waarom dit nu extra van belang is? Heb ik iets over het hoofd gezien? Ik kan dmv de QM63 kiezen om de critical loads (1 fase groepen rechts) direct vanaf het net te laten voeden, ipv via de AC-OUT1. Om de MPs spanningsloos te maken zet ik vervolgens de krachtgroep op de AC-IN uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Nhz op 04-04-2024 20:53 ]

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Nhz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:52:
@John245 Ik mis volgens mij even waarom dit nu extra van belang is? Heb ik iets over het hoofd gezien? Ik kan dmv de QM63 kiezen om de critical loads (1 fase groepen rechts) direct vanaf het net te laten voeden, ipv via de AC-OUT1. Om de MPs spanningsloos te maken zet ik vervolgens de krachtgroep op de AC-IN uit.
NU heb je een ongewenste loop: Volgens my out en in op de MP omgedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSrhxet6I-SCih-yMAWKwGewPPk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ymlyojqqRvggFDZJTokFRBry.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 04-04-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

John245 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:59:
[...]

NU heb je een ongewenste loop:

[Afbeelding]
Die route bestaat niet. De QM63 maakt connectie tussen het net en de eindgebruikers, tussen de MP's en de eindgebruikers, of staat helemaal uit. De schakelaar maakt het niet mogelijk om een verbinding tussen het net en de MP's te maken.

Voor de zekerheid: in het schema is de linker lijn op de MP de AC IN, de rechter lijn is de AC OUT1. Het is een schematische tekening, niet een exacte tekening met de aansluitingen ook op de fysiek juiste plaats. Dit kwam mooier uit, zie bijvoorbeeld ook de DC aansluitingen, maar ook te zien bij diverse andere componenten. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwJuFgz2qJjWm6oiofAtxa8VrB0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AIsf4cVGQjvnrdyW8VibYhmE.jpg?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door Nhz op 04-04-2024 21:07 ]

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Nhz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:03:
[...]

Die route bestaat niet. De QM63 maakt connectie tussen het net en de eindgebruikers, tussen de MP's en de eindgebruikers, of staat helemaal uit. De schakelaar maakt het niet mogelijk om een verbinding tussen het net en de MP's te maken.

Voor de zekerheid: in het schema is de linker lijn op de MP de AC IN, de rechter lijn is de AC OUT1. Het is een schematische tekening, niet een exacte tekening met de aansluitingen ook op de fysiek juiste plaats. Dit kwam mooier uit, zie bijvoorbeeld ook de DC aansluitingen, maar ook te zien bij diverse andere componenten. :)

[Afbeelding]
Duidelijk. Pas op. Dat is op de MP anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

RikHa schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:16:
[...]
Edit: nog een vraag, ga je alleen de ACin gebruiken begrijp ik? Waarom niet alles achter de MP's m.u.v. bijvoorbeeld de laadpalen? Nu blijft de noodstroom mogelijkheid onbenut. Zonde. Nou ja, dat vind ik dan maar wie ben ik?
Nee dat zie je verkeerd. Alle enkelfase groepen aan de rechterkant van het schema zitten aan de AC-OUT1. In feite zit dus alles achter de MP's, behalve de drie-fase groepen (warmtepomp, kookplaat, tuin, etc).

Groetjes Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Bij deze een bijgewerkte versie. Heb voor de duidelijkheid de AC-IN en AC-OUT ook even omgedraaid en aangegeven met pijltjes. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64jVLAdqjaVOua3nXHbXAAHtOBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdwWN7w8qyzlaFMSEzwGWJZC.jpg?f=fotoalbum_large

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Nhz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:18:
Bij deze een bijgewerkte versie. Heb voor de duidelijkheid de AC-IN en AC-OUT ook even omgedraaid en aangegeven met pijltjes. :)

[Afbeelding]
Eem vraagje. Waarom in de meest liner groepenkast boven geen OSB?

Heb je bij de OSB's de kabellengte tussen de kasten in ogenschouw genomen?

[ Voor 6% gewijzigd door John245 op 04-04-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

John245 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:05:
[...]

Eem vraagje. Waarom in de meest liner groepenkast boven geen OSB?

Heb je bij de OSB's de kabellengte tussen de kasten in ogenschouw genomen?
Idee hierbij is dat overspanning komt via inslag in de panelen op het dak, of via de net aansluiting. Aangezien de verhuurde delen allen fysiek onder de pv installatie zitten, kan daar niet echt een overspanning ontstaan.

Dit is dus volledig op eigen inzicht.

Ik heb ook nergens een DC-OSB toegepast. Al wordt dat door Eaton wel aangeraden.

Groetjes Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Nhz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:40:
[...]

Ik zie nu ook dat ik in het schema een fout heb zitten. Het zijn aan beide kanten 430Wp panelen. Het gaat om de Jinko Solar N-Type Tiger Neo 430W.

Voc komt bij -10gr op 42v. Geen idee hoe ik bij 53 kwam, zal de verkeerde wel hebben aangeklikt. Volgens mij maakt het voor de situatie verder niet uit. Drie dakvlak orientaties, dus minimaal 3 trackers. Met 42V kan je alsnog niet 2 strings van 7 panelen (voor 14 panelen op zuid) maken. Dan moet je al naar de MPPT RS, maar deze is ook direct een aanzienlijk stuk duurder.

[Afbeelding]
Met 42V kan je voor alle sets met 3 in serie naar een 150/45 of 150/60 bijvoorbeeld, dat scheelt al wat. En voor de 4 in serie lijkt me de 250/60 ook groot zat.

[ Voor 3% gewijzigd door Heronimo op 05-04-2024 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Nhz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:58:
[...]

Idee hierbij is dat overspanning komt via inslag in de panelen op het dak, of via de net aansluiting. Aangezien de verhuurde delen allen fysiek onder de pv installatie zitten, kan daar niet echt een overspanning ontstaan.

Dit is dus volledig op eigen inzicht.

Ik heb ook nergens een DC-OSB toegepast. Al wordt dat door Eaton wel aangeraden.
Hier weld DC-OSB toegepast.

Duidelijk artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 15:09
[...]
Als de panelen op 1 vlak liggen kun je ook panelen (of strings) parallel zetten. Victron zit wat lager op de toegestane spanning, maar hoger op de toegestane stroom. Je kunt op https://www.victronenergy.com/mppt-calculator gaan 'spelen' om te zien of en hoe je een en ander het beste kunt configureren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
Nhz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:04:
[...]Kan de MP zichzelf begrenzen adhv de waardes uit de 'hoofdmeter' zodat de hoofdzekeringen blijven zitten?
Ja.

Of denk ik nu heel krom?
Je denkt niet krom hier want je dacht dat de panelen 53 VoC hadden bij -10. Dat blijkt niet zo. Dus hou het simpel, koop 1 RS450 - 200. Oost en west allebei een eigen tracker. Zuid 2 trackers met 7 panelen. In de instellingen kun je dan alle trackers een eigen naam geven, bijvoorbeeld oost, west en zuid 1 en 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-05 16:34
[...]

[Afbeelding]
Ik heb eens zitten rekenen met je panelen en type MPPT's.
Let er even op dat de maximale spanning door Victron nog wordt verhoogd doordat hun MPPT's 'extra goed' werken.
Als je bv de 250/70 gebruikt mag je er 6 in serie zetten. Ja, maar dan mag een paneel maximaal 0 graden celcius worden! De tool gaat uit van 267,3V bij -30. Dus deze tracker is ongeschikt.
Gebruik altijd de mppt-calculator.

oke, eens zien. Prijzen maar even van stroomwinkel.nl gepakt. Alles met VE-can
Oost: 6 panelen, Smartsolar 150/70 (in 2 strings van 3 panelen) € 509
West: 6 panelen, Smartsolar 150/70 (in 2 strings van 3 panelen) € 509
Zuid:
1 Smartsolar 150/70 (3 stringen van 3 panelen) € 509. [edit] Crap: kan niet. max stroom per MC4 connector is 30A. Dus bij 3 parallel is dat al tegen de 40A. Dus dan de zelf-schroeven tracker variant nemen, dat lijkt wel te mogen)
1 Smartsolar 250/70 (1 string van 5 panelen) € 626
totaal: € 2153

optie 2: 1x SmartSolar MPPT RS.
de 420/200 heeft 4 trackers. Prijs valt mee vergeleken met de andere 4 samen: € 2378
max vermogen 11,5kW, dus dat is voldoende. Echter: maximaal 450V en gek genoeg maar 18A per string. Dus voor zuid heb je er niks aan aangezien je niet 1x 14 panelen kan gebruiken (=582V, dus te hoog) en niet 2x 7 (=26A, ook te hoog)
Dus toch maar 4 losse?

Wel gaaf project! :)

ps. ik merk wel dat het maximale vermogen door de tool vergeten wordt/ niet correct is.
voor 15 panelen (5x 3) wordt b.v. de SmartSolar MPPT 250/85 geadviseerd.
15 x 430 = 6450W.
Het maximale vermogen van deze tracker bij een 48V accu is echter 4900W. Narekenen blijft dus belangrijk.

[ Voor 17% gewijzigd door GMJansen op 09-04-2024 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
@Nhz

ik zit nog even naar je schema te kijken.
de verdelers van je verhuurders zijn niet selectief, of je moet 10A eindgroepen gaan nemen.

als ik jouw volgorde volg: 3p+n B25 - (IS40/3) - (IS40/3) - B20 - B16 eindgroep(?)
Bij een kortsluiting bij heb je grote kans dat de B20 eruit klapt, en dus de woning.
Ik weet niet wat anderen zeggen, wellicht smokkelen door per huis een B25 te nemen?
Dan is de kabel naar de woning maar niet selectief. (is die nu ook niet) Dan is de eerste B25 puur de kabelbeveiliging.

je SolarEdge SE6K heeft een B16 30mA. Als dat werkt natuurlijk prima. SE adviseert echter 100 of 300 mA
De SE16k heeft geen aardlek in je tekening. Maar die zul je vergeten zijn in te tekenen? Idem (100 of 300mA)

Als je toch bezig bent: gebruik je ook DC OSB's bij alle strings? (mogelijk had je dat al vermeld, maar kon het niet zo snel vinden)

check nog even de spanningsverliezen bij 4 en 6mm2. Bij continu/veel grote verbruikers of PV heb ik het liefste zo min mogelijk verlies.
bij je SE16K: als de kabel 50 meter lang is, bij maximaal vermogen 23A per fase, 6mm2, dan is het verlies 3,17%
Bij 10mm2 is dat 1,9%. Iets meer dan 1% verlies tussen die 2.
weliswaar bij volle zon; de uren ervoor en erna loopt er ook minder stroom, de delta verschilt echter niet erg veel; het verlies is dan ook iets van 1%
https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm

16kWp is ongeveer 16MW per jaar. Met 1% verlies je dan dus 160kW, waarbij 50m 10mm2 kabel 230 euro meer kost dan 6mm.
Dus binnen enkele jaren is die 10mm2 alweer terugverdient.

Kabeldiameter van de 3 Pylontechs naar de Lynx is goed.
25mm2 onderling snap ik dan weer niet. Zou dus ook 70mm2 moeten zijn. Of gaat er een kabel van 25mm2 per US5000 naar de 4P4BS8R (=mini busbar?)
theoretische maxima: bij een lege accu en maximaal vermogen en 4 aangesloten packs (dus net niet 1 in onderhoud!)
Spanning bij een SOC van b.v. 5% is (15x2.5V) 37.5V. (Pylontech is 15S !)
de Multiplussen trekken bij een maximaal vermogen van (3x5000VA=) 15000VA / 37,5V = 400A. Gedeeld door 4 packs = 100A per pack. Kabeldiameter /3 = 33mm2 -> 35mm2
En bij een max van (3x9000VA) = 27000VA / 37,5V = 720A. Gedeeld door 4 packs = 180A. Kabel diameter /3 = 60mm2 -> 70mm2
Dus in worstcase geen 25mm2 maar 70mm2.
En aangezien je AC-OUT een C40 heeft, en erachter je hele huis met véél eindgroepen, is de 2de optie technisch dus best reeel.
Je hebt met je Eastron SDM72D vast een idee van je piek verbruik, het gaat erom dat het kán.
Optioneel kun je natuurlijk je MP's softwarematig limiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggybert
opel corsa schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:42:
[...]

Ik raad je aan om er een 14s8p van te maken, een nieuwe BMS te kopen (JK) en deze te koppelen met een Victron. Succes.
Ik kreeg deze link doorgestuurd via tweakers:
https://www.youtube.com/watch?v=7stnShzd_08&t=301s

De accu is helemaal ingegoten en zo goed als onmogelijk om te splitsen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:05
Eggybert schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 07:33:
[...]

Ik kreeg deze link doorgestuurd via tweakers:
https://www.youtube.com/watch?v=7stnShzd_08&t=301s

De accu is helemaal ingegoten en zo goed als onmogelijk om te splitsen helaas.
Splitsen is nog steeds mogelijk alleen moet je eerder afvragen of je dit wel moet willen (ik raad het af).

Offtopic: Is je Zero motorfiets echt total loss daardoor? Heb wel interesse mocht je em weg doen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Is er iemand die de GX in combinatie met een display gebruikt? Ik ben al een paar dagen aan het stoeien met een Rasp met Venus OX, omdat ik in mijn camper alles van Victron heb lijkt het mij een leuk leerprojectje om de display in de camper in te bouwen. MAAR ik krijg de display niet op zwart, voor de nacht. Veel gelezen, niets gevonden. Iemand?
ADD: gevonden in een addon: GUIMODS.

ADD: Een touchscreen/aanraakschermpje is eenvoudig aan te sluiten op een GX met een HDMI kabeltje.

Om een aanraakscherm van headless in headless OFF te zetten (anders doet je aanraakscherm niets):
In je Linux promt die in beeld verschijnt na het opstarten, type in:
cd /etc/venus
/opt/victronenergy/swupdate-scripts/remount-rw.sh
mv headless headless.off

Intypen doe je door een usb stekker toetsenbord in je Rasp te pluggen of met PuTTY.

[ Voor 43% gewijzigd door Willie Wortel op 15-04-2024 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:53
Iemand ooit bij gobalpower besteld ?

https://www.gobelpower.co...ry-cell_p142.html?cPath=1

Nieuw type EVE cell goedkoper dan bij nkon

YouTube: Brand-new EVE MB30 and MB31 from QSO on the testbench. These are the...

[ Voor 39% gewijzigd door Cyrus The Virus op 15-04-2024 07:13 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Willie Wortel schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:13:
Is er iemand die de GX in combinatie met een display gebruikt? Ik ben al een paar dagen aan het stoeien met een Rasp met Venus OX, omdat ik in mijn camper alles van Victron heb lijkt het mij een leuk leerprojectje om de display in de camper in te bouwen. MAAR ik krijg de display niet op zwart, voor de nacht. Veel gelezen, niets gevonden. Iemand?
ADD: gevonden in een addon: GUIMODS.

ADD: Een touchscreen/aanraakschermpje is eenvoudig aan te sluiten op een GX met een HDMI kabeltje.

Om een aanraakscherm van headless in headless OFF te zetten (anders doet je aanraakscherm niets):
In je Linux promt die in beeld verschijnt na het opstarten, type in:
cd /etc/venus
/opt/victronenergy/swupdate-scripts/remount-rw.sh
mv headless headless.off

Intypen doe je door een usb stekker toetsenbord in je Rasp te pluggen of met PuTTY.
Gelukt?

Die van mij is altijd aan, gaat nooit op zwart :+.
Ze leveren wel, meer weet ik niet :9. Gewoon met PP of CC betalen, dan zit je wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Maar hoe zit dat met invoerrechten en transportkosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Hermarcel schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:54:
[...]

Maar hoe zit dat met invoerrechten en transportkosten?
Bij alibaba zat er 22 dollar transport per accu bij voor de rest tax free begreep ik, maarja dat is de gok natuurlijk.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-05 21:10
Ik vraag mij af of hier iemand die zijn eigen accu in elkaar zet de balanceer draadjes vanuit de BMS naar de accu cellen apart heeft afgezekerd ?

Achtergrond van mijn vraag:
Door een fout/failure in het balanceer gedeelte van de BMS kunnen 2 draadjes kortgesloten worden waardoor er effectief 1 cell kortsluit waarna waarschijnlijk die dunne draadjes als zekering dienen en weg smelten, maar aangezien deze in bundeltjes naar de cellen lopen is de kans groot dat de isolatie van de andere draden er dan ook aan gaat met nog meer kortsluitende cellen tot gevolg wat als je een beetje pech hebt slecht kan aflopen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:27
Op welk punt wil je die zekering plaatsen?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RobrechtDR
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-05 22:09
Ik heb voor de gein een klein pcb'tje gemaakt, waarop een SMD zekering, ds18b20 en neopixel zit, voor temperatuur meting/weergave van elke busbar.

Maar dus elke BMS draad is afgezekerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAfgan9yVd9iZ-0ch2PWAEjhj4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QUIqVPrLfaHsoIEkmZs0QA9C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-05 21:10
jadjong schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:29:
Op welk punt wil je die zekering plaatsen?
Als dat nuttig is tussen elke cel en de BMS balanseer draad, 16x per batterij dus.
RobrechtDR schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:56:
Ik heb voor de gein een klein pcb'tje gemaakt, waarop een SMD zekering, ds18b20 en neopixel zit, voor temperatuur meting/weergave van elke busbar.

[Afbeelding]
Dat is uitgebreid, wat voor soort zekering heb je gebruikt ? (Voornamelijk geinteresseerd in de Nominaal stroom en onderbreek stroom)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
PentaClover schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:21:
Ik vraag mij af of hier iemand die zijn eigen accu in elkaar zet de balanceer draadjes vanuit de BMS naar de accu cellen apart heeft afgezekerd ?

Door een fout/failure in het balanceer gedeelte van de BMS kunnen 2 draadjes kortgesloten worden waardoor er effectief 1 cell kortsluit waarna waarschijnlijk die dunne draadjes als zekering dienen en weg smelten, maar aangezien deze in bundeltjes naar de cellen lopen is de kans groot dat de isolatie van de andere draden er dan ook aan gaat met nog meer kortsluitende cellen tot gevolg wat als je een beetje pech hebt slecht kan aflopen.
Met die vraag zit ik ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus

[Afbeelding]
Dit is wel mooi gemaakt, ik zat er ook al aan te denken om zoiets te laten maken maar dan 1 lange PCB dat zie je ook bij die seplos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobrechtDR
PentaClover schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:25:
[...]

Als dat nuttig is tussen elke cel en de BMS balanseer draad, 16x per batterij dus.

[...]

Dat is uitgebreid, wat voor soort zekering heb je gebruikt ? (Voornamelijk geinteresseerd in de Nominaal stroom en onderbreek stroom)
Ik heb onderstaande fuses gekocht in 1808 formaat 2,5A als ik me niet vergis (balanceer max bij 2A).

https://cdn-reichelt.de/d...-SMD-CHIP-SICHERUNGEN.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
De draad is toch gewoon de zekering? Tenminste als je niet de meegeleverde dropveters vervangt door echte draad. Mocht daar enige stroom van betekenis door vloeien is die dropveter zo weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-04 19:20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEIp8jx9C2JVuK-V8wd1X5UA1nI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ALgj85Gj4ESxNPGd6j9id2q.jpg?f=fotoalbum_large

Afgezekerd met 3A smeltzekering. Het draad heeft een extra dikke isolatie, oppervlakte koper is 0,75mm2.

[ Voor 4% gewijzigd door Erik_Rave op 16-04-2024 08:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie

Ik heb ze afgezekerd, zo dicht mogelijk bij de cell want anders heeft het weinig nut :+.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCpWsptnwyDM8Ze5FrePh5s2HL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQFkZYNSo4HMjabsk6EhAmYx.jpg?f=fotoalbum_large
(toen nog in aanbouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-05 13:40
Cyrus The Virus schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:46:
[...]

Bij alibaba zat er 22 dollar transport per accu bij voor de rest tax free begreep ik, maarja dat is de gok natuurlijk.
Per accu!? bij hoeveel accu’s?

En één nieuwsgierige vraag; waaruit begreep je dat? Begreep ^ gok = honderden € verschil 🧐😉

Als iemand 55kWh besteld dan vind €22/st veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-04 14:22
Lord Anubis schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:51:
[...]

En één nieuwsgierige vraag; waaruit begreep je dat? Begreep ^ gok = honderden € verschil 🧐😉

Verzending gaat vaak per doos van 4 cellen, de verzendkosten gaat dan over de doos zelf. Doorgaans wordt het DDP geleverd (btw,invoer,etc. allemaal voor rekening verzender, ofwel franco levering).

Maar als je echt een prijs wil weten, vraag gewoon een quote aan en je weet precies wat je moet betalen ;)

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-05 13:40

[Afbeelding]
Netjes; in kicad ook zoiets klaarstaan met een 5050 en ws chipje en een draadweerstand als zekering. Wilde dat nog veranderen en je smd zekering is ideaal hiervoor. Goed plan. Wel mmet een test of de zekering kaduk is. Een RP2040 als controller ( wordt nog aan gewerkt).

De temp sensor haaks via de zijkant aan de strip. Verbinding met rj11 connectoren. Dunne kabeltjes. Eerste versie met 1 conn per board daarna een versie met twee. De BMS connector aansluiting is weer een schroef connector voor kabel met een busje.

Alleen lijkt het mij vervelend dat als er bij 1 de verbinding onderbroken wordt je nergens meer info vandaan ontvangt en ook geen led tmp indicatie meer hebt.

Vind je dat zelf geen probleem dat er dan geen verbinding meer is?

Wat maak jij om alles onder “controle “ te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobrechtDR
Lord Anubis schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:57:
[...]

....

Vind je dat zelf geen probleem dat er dan geen verbinding meer is?

Wat maak jij om alles onder “controle “ te houden?
Heb het hier al bijna jaar lopen zonder probleem, nergens een verbinding die verbreekt.

Ik bestuur/controleer het met een ESP32 en ESPHOME

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:33

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Leuke video, niet direct voor DIY thuis batterij bouwers maar wel voor wie er affiniteit mee heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen

[Afbeelding]
Dat ziet er leuk uit!
Ledje gaat aan als de zekering defect is?
Ben wel benieuwd hoe je het bedraad en waarop je het aangesloten hebt.

Begint te lijken op een balancer/Batrium😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Lord Anubis schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:51:
[...]

bij alibababa vragen ze 22 dollar per 4 cellen inderdaad, bij gobel stond nog niks vermeld over verzendkosten dan moet je quote aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-05 13:50
Cyrus The Virus schreef op woensdag 17 april 2024 @ 06:22:
[...]

bij alibababa vragen ze 22 dollar per 4 cellen inderdaad, bij gobel stond nog niks vermeld over verzendkosten dan moet je quote aanvragen.
Hou ook rekening met importkosten en BTW. Ik lees in een eerder bericht dat BTW er al bij zit maar dat zal niet zo zijn. Tot 150 euro kan het wel inclusief BTW zijn. Boven de 150 euro komen er evt extra kosten bij en soms zelfs een dumpheffing. Vraag de HS / Taric-code dan kun je zo het tarief opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobrechtDR
GMJansen schreef op woensdag 17 april 2024 @ 00:07:
[...]

Dat ziet er leuk uit!
Ledje gaat aan als de zekering defect is?
Ben wel benieuwd hoe je het bedraad en waarop je het aangesloten hebt.

Begint te lijken op een balancer/Batrium😀
Nee , kapotte zekering wordt niet gemonitord,

Enkel kleur van led verandert als busbar warmer is als zijn buren. de sensors zijn DS12B20 one-wire
de Neopixel zitten ook op hun eigen bus, ESP32 leest de sensors uit, en stuurt info naar de corresponderende led. Daarom kan alles met 4 draden doorverbonden worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
Willempie27 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:38:
[...]

Hou ook rekening met importkosten en BTW. Ik lees in een eerder bericht dat BTW er al bij zit maar dat zal niet zo zijn. Tot 150 euro kan het wel inclusief BTW zijn. Boven de 150 euro komen er evt extra kosten bij en soms zelfs een dumpheffing. Vraag de HS / Taric-code dan kun je zo het tarief opvragen.
Zolang de leverconditie DDP (Delivery Duty Paid) is maakt dat allemaal niets uit. Dat is een internationaal erkend begrip (Incoterms). Alle heffingen zijn dan voor de verzender.
Als je wijs bent accepteer je dus ook alleen een DDP zending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-05 13:50
V_ger schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:01:
[...]

Zolang de leverconditie DDP (Delivery Duty Paid) is maakt dat allemaal niets uit. Dat is een internationaal erkend begrip (Incoterms). Alle heffingen zijn dan voor de verzender.
Als je wijs bent accepteer je dus ook alleen een DDP zending.
Je hebt helemaal gelijk. Net even de facturen te bekijken maar bij mij is het DAP. Dan komen alleen de douane kosten erbij. Met DDP zit je dus safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 28-05 22:17
Van de Victron Energy Multiplus II 48V - 5000VA - 70A lijken 2 typenummers te zijn, met flink verschillende prijzen tussen Nkon en een Duitse webshop
- PMP482505010: € 742.96
- PMP482505012: €889.95

Ik kan zo geen verschil vinden op de website van Victron. De "10" is ook te koop bij Nederlandse webshops, wel voor hogere prijs.

Hetzelfde geld voor de 3000VA versie:

- PMP482305010: € 485,82
- PMP482305012 : € 619.95

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:08
Lijkt een verschil in BTW te zijn. Duitsland heeft een tarief van 0% bij het leveren van PV-/thuisopslagsystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 28-05 22:17
I_IBlackI_I schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:45:
Lijkt een verschil in BTW te zijn. Duitsland heeft een tarief van 0% bij het leveren van PV-/thuisopslagsystemen.
Oke, zou dat ook gelden voor iemand die uit buitenland komt?

Maar dan is er nog steeds een verschil in typenummer.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
Zie net dat de MB31 cellen van EVE met 314Ah nu ook via NKON beschikbaar zijn:
https://www.nkon.nl/recha...lifepo4-3-2v-a-grade.html

Toch weer 3% meer capaciteit dan de 304Ah cellen. En volgens YouTube: Brand-new EVE MB30 and MB31 from QSO on the testbench. These are the... komen deze cellen zelfs tot 330Ah in zijn tests.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-04 19:20
PASware schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:37:
[...]

Oke, zou dat ook gelden voor iemand die uit buitenland komt?

Maar dan is er nog steeds een verschil in typenummer.
Geld alleen als je de goederen naar een Duits adres laat versturen. Mocht je iemand met een Duits adres kennen dan werkt het wel. Zo heb ik zelf ook via deze manier een aantal Victron artikelen aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Heronimo schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:54:

Toch weer 3% meer capaciteit dan de 304Ah cellen. En volgens YouTube: Brand-new EVE MB30 and MB31 from QSO on the testbench. These are the... komen deze cellen zelfs tot 330Ah in zijn tests.
baal al dat ik die 280K besteld heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Heronimo schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:54:

Hmm, mijn EVE 304's zijn nog niet verzonden, misschien kan ik ze wel zo ver krijgen om m'n bestelling om te zetten naar deze cellen!

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
PASware schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:23:
Van de Victron Energy Multiplus II 48V - 5000VA - 70A lijken 2 typenummers te zijn, met flink verschillende prijzen tussen Nkon en een Duitse webshop

Ik kan zo geen verschil vinden op de website van Victron. De "10" is ook te koop bij Nederlandse webshops, wel voor hogere prijs.

Hetzelfde geld voor de 3000VA versie:

- PMP482305010: € 485,82
- PMP482305012 : € 619.95
Wat een prijzen joh, jaar geleden nog ruim het dubbele betaald :+.
Model PMP482505012 is een nieuwere versie van de PMP482505010, waarbij de behuizing een betere ophangbeugel heeft en de onderste beschermkap makkelijker te monteren is. Elektrisch zijn ze identiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
SpongeRob schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:36:
[...]

Hmm, mijn EVE 304's zijn nog niet verzonden, misschien kan ik ze wel zo ver krijgen om m'n bestelling om te zetten naar deze cellen!
Ja, moet je alleen wel tot eind juni willen wachten.

Overigens verwacht ik dat later dit jaar de MB56 op de markt komt. Dat is een cel die ongeveer 2x zo groot is als de MB31 en dus ook twee keer zoveel capaciteit heeft, EVE claimt zelfs 628Ah per cel. Met zulke cellen in een 16S of 18S opstelling ga je dus richting de 35kWh tot 40kWh. Zie ook: https://www.evebattery.com/en/news-1554

[ Voor 9% gewijzigd door Heronimo op 17-04-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berns
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 19:51
Het zal toch niet veel schelen of zelfs iets duurder danNkon. En geen kopzorgen.
32 cellen, met nog 2% korting met ideal komt het op 84€/stuk all in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:36
Heronimo schreef op woensdag 17 april 2024 @ 18:30:
[...]

Overigens verwacht ik dat later dit jaar de MB56 op de markt komt. Dat is een cel die ongeveer 2x zo groot is als de MB31 en dus ook twee keer zoveel capaciteit heeft, EVE claimt zelfs 628Ah per cel. Met zulke cellen in een 16S of 18S opstelling ga je dus richting de 35kWh tot 40kWh. Zie ook: https://www.evebattery.com/en/news-1554
Gedeeld door 2 is ook weer 314Ah, zoals nu beschikbaar is en in de meeste diy batterijdozen past. Die grotere maat zal vast passen in een 8s / 9s opstelling. Heel handige upgrade voor de standaard diy'er zal het niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Heronimo schreef op woensdag 17 april 2024 @ 18:30:
[...]

Voor MB56 zal waarschijnlijk met 10-11kg elk wel een lagere volume/oppervlak ratio hebben, waardoor vermogen wel lager zal zijn dan 0.5C in praktijk.
Wat wel met komst van MB30 is een wel een flink verbeterde datasheet heeft met meer details, maar ook PR-trucjes, zoals het aantal cycles, voor LF280k is 0.5C tot SOH 80%, terwijl de MB3x zijn tot SOH 70%, wat zonder meer flink aantal meer cycles geeft, maar niet kunt vergelijken ondanks laatste versie lf280k evenveel cycles heeft als mb31.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
De restcapaciteit is wel ongeveer hetzelfde. 70% van 316 is ongeveer hetzelfde als 80% van 280. Maar het riekt wel naar betrokkenheid van marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
V_ger schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:40:
De restcapaciteit is wel ongeveer hetzelfde. 70% van 316 is ongeveer hetzelfde als 80% van 280. Maar het riekt wel naar betrokkenheid van marketing.
Wat wel aanzienlijk verandert is de bijna 30% lagere interne weerstand, de gebruikelijke voor nieuwe LF280k cellen is voor de MB3x zogoed als end of life.
3 Product End-life Management
The cell life is limited. Customers should establish an effective tracing system to monitor and record the internal resistance and capacity of each cell during its life. The measurement method and calculation method of internal resistance and capacity need to be discussed and agreed between the customer and EVE. When the internal resistance of the cell in use exceeds 150% of the initial internal resistance, or the capacity is less than 60% of nominal capacity, the cell should not to be used any more. Violation of this requirement will exempt EVE from its responsibility for product quality assurance in accordance with the product sales agreement and this specification, as well as all related liabilities such as loss compensation caused thereby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Domba schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:38:
[...]

Voor MB56 zal waarschijnlijk met 10-11kg elk wel een lagere volume/oppervlak ratio hebben, waardoor vermogen wel lager zal zijn dan 0.5C in praktijk.
Wat wel met komst van MB30 is een wel een flink verbeterde datasheet heeft met meer details, maar ook PR-trucjes, zoals het aantal cycles, voor LF280k is 0.5C tot SOH 80%, terwijl de MB3x zijn tot SOH 70%, wat zonder meer flink aantal meer cycles geeft, maar niet kunt vergelijken ondanks laatste versie lf280k evenveel cycles heeft als mb31.
Ja, de warmteontwikkeling alsook de BMS zal wel de limiterende factor worden. Als je bijvoorbeeld de JK BMS pakt gaat die maar tot 200A, waarbij het maar de vraag is of hij 200A continu voor langere tijd overleeft. Dus dan kom je bij 150A max toch al op 0.25C bij 600Ah cellen.

Ben trouwens wel benieuwd of er hier iemand met 500+ cycles is die iets van degradatie heeft gemeten van de cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
PASware schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:23:

er stond me iets van bij dat dit dezelfde zijn, maar door een andere fabriek gemaakt.
De PMP482505012 werd steeds in de 3-voor-2 aanbieding van vorig jaar genoemd
(mogelijk roddel: Op de VSK beurs 2 maanden geleden zei een leverancier dat Victron mogelijk een typfout met een bestelling naar die fabriek had gedaan en dat er daarom iets teveel van gemaakt waren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
GMJansen schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:37:
[...]
er stond me iets van bij dat dit dezelfde zijn, maar door een andere fabriek gemaakt.
https://community.victron...various-multiplus-ii.html

Of wel je moet het zien als een andere revisie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 14:27
Beste medetweakers,

ik heb de energiemeter ET112 nu aangesloten vanaf de hoofdschakelaar (linksboven 1) en vandaar uit naar de belasting in de meterkast en via een 20A veiligheid naar de Multiplus.
Maar als ik de nul aansluit op de ET112 vliegt mijn aardlekschakelaar eruit?
Laat ik de nul van de ET112 blijft alles werken.
Als ik meet op de ET112 tussen de beide fases en de nul in de meterkast meet ik 228V
Als ik meet op beide fases bovenop de ET112 en op de onderste (nul) contacten meet ik niets.
Als ik meet op de ET112 op de onderste (nul) contacten en de nul in de meterkast of multi meet ik ook 228V?

Is mijn meter defect?

[ Voor 6% gewijzigd door spattex op 19-04-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:33

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Jullie kennen waarschijnlijk het youtube Ketelklets kanaal wel. Daarin merkte Ketelklets op dat Victron spul natuurlijk aan de prijs is en dat andere partijen vergelijkbare kit aanbiedt voor een kwart van de prijs.

Volgens mij gaat het dan wel om kant-en-klaar spul want ik vraag me af op welke gear hij dan doelt (niet gevraagd). Ik snap dat dit het DIY kanaal is maar ik vraag me af of iemand een idee heeft waar je dan aan moet denken. En is dat dan wel een 48V systeem waar je zelf nog wat mee kunt qua batterijen of zit je met zo'n high-voltage kant-en-klaar ding waar je beter af kunt blijven?

Ik weet dat Deye hier ook leeft, maar ik weet niet of Deye op het niveau van seamless integratie zit zoals Victron het heeft.

Een solaredge StorEdge 5K wat qua specs lijkt op een Victron Multiplus 5000 setup, neemt wel al veel minder ruimte in beslag. Zelf zie ik het gemis van een all-in-one 3-fase omvormer eigenlijk wel als een minpunt voor Victron.

[ Voor 22% gewijzigd door Q op 19-04-2024 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-04 14:22
Het ligt er natuurlijk helemaal aan welke kant je nu of later op wilt gaan. Ik heb diverse merken gehad met allemaal hun plus- en minpunten.

Maar uiteindelijk is Victron gewoon koning als het gaat om stabiliteit, doorontwikkeling en integratiemogelijkheden.

Van al dat Chinese spul wat ik had, krijg je nagenoeg nooit een update in welke vorm dan ook en is het take-it-or-leave-it. Integreren is lastig(er) en werkt eigenlijk nooit 100% naar je zin en vaak via omwegen.

Victron daarentegen blijft door ontwikkelen. En die kosten dekken ze natuurlijk door de producten duurder aan te prijzen.

Was voor mij veel leergeld door eerst voor het goedkope spul te gaan om daarna toch alsnog te besluiten om alles te vervangen voor Victron. Achteraf had ik dus beter direct voor Victron kunnen gaan, was het nog goedkoper ook ;-)

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Q schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:31:
Jullie kennen waarschijnlijk het youtube Ketelklets kanaal wel. Daarin merkte Ketelklets op dat Victron spul natuurlijk aan de prijs is en dat andere partijen vergelijkbare kit aanbiedt voor een kwart van de prijs.

Volgens mij gaat het dan wel om kant-en-klaar spul want ik vraag me af op welke gear hij dan doelt (niet gevraagd). Ik snap dat dit het DIY kanaal is maar ik vraag me af of iemand een idee heeft waar je dan aan moet denken. En is dat dan wel een 48V systeem waar je zelf nog wat mee kunt qua batterijen of zit je met zo'n high-voltage kant-en-klaar ding waar je beter af kunt blijven?

Ik weet dat Deye hier ook leeft, maar ik weet niet of Deye op het niveau van seamless integratie zit zoals Victron het heeft.

Een solaredge StorEdge 5K wat qua specs lijkt op een Victron Multiplus 5000 setup, neemt wel al veel minder ruimte in beslag. Zelf zie ik het gemis van een all-in-one 3-fase omvormer eigenlijk wel als een minpunt voor Victron.
Had toevallig laatst nog een discussie met KetelKlets over Kerncentrales, hij kon er niet tegen dat ik hem wees op zijn inhoudelijk gebrek aan kennis, Ben geshadowbanned op dat kanaal nu helaas :+

Maar over jouw vraag: Bij bijvoorbeeld Deye omvormers zijn de standaard functies al best uitgebreid, maar als je hem helemaal wilt aansturen met Node-Red bijvoorbeeld kan je het beste de omvormer via RS485 en ESPhome verbinden

Deye krijgt overigens ook heel veel updates , en ze luisteren relatief goed naar de community

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
Ik ben Deye gebruiker, voor dynamisch heb je externe sturing nog.
Met vrijstaande woning zit ik niet in rijtjes huis met 1 fase segment en beperkte dakruimte, daar weet ik gewoon te weinig vanaf voor een goed vergelijk te maken. Als ook je went aan andere getallen, 60-100kWh op een dag is voor mij niet bijzonder een ander doet er een week over, maar dan is die accu cel temperatuur en componenten waar mijn focus ligt ook geen issue
Maar Deye is zeker niet de enigste 1 fase met een open accu protocol voor 48V. ( kijk hier onder wat Solar Assistant kan aansturen, lang niet alle in Nederland makkelijk verkrijgbaar of geschikt)

In het meer vermogen segment met 3 fase is de Deye wel de moeite om die externe sturing zelf voor elkaar te maken, bijna de helft overall verlies tov een Victron.
48V heeft zijn beperkingen, bij 300-500A (15-25kW) uit een enkele accubank is het wel heel zorgvuldig werken en elke onnodige milliohm weerstand te proberen te vermijden.

Maar ik kijk ook uit tot iemand een Solis S6 10kW (is wel HV) als gewone thuisaccu gaat gebruiken en de externe sturing in elkaar sleutelt, niet zoals Zonneplan Nexus, die is fanloos, waar Deye nog fans heeft, die heeft zeer waarschijnlijk nog minder overal verlies.
Deye heeft firmware updates, maar Victron heeft het voordeel van lokaal bekend te zijn met gebruik en kennis van de lokale regelgeving hoe het ingericht is voor consumenten.

Zo ben ik oa een beta-tester van Solar-Assistant /Zuid-Afrika), een Raspberry Pi die als externe sturing voor Deye/Sunsynk/Sol-ark/Growatt/EASUN/PowMr/Powland/EG4/Luxpower/Megarevo/MUST kunt gebruiken, de intergratie van day ahead prijzen loopt moeizaam, omdat bij de start van deze update onvoldoende kennis was bij de ontwikkelaars van de structuur in EU en hoe verschillend het gebruik is in verschillende landen.
In Zuid-Afrika hebben ze al jaren load-shedding, dat heeft ook nodige impact hoe ze de conditionele sturing benaderen, zoals altijd reserve noodstroom in de accu te hebben.

Maar dichter bij huis maak maar eens het vergelijk hoe verschillend de gebruikstrategie is van een thuisaccu in Duitsland en hier in Nederland of een ander EU land, die kennis moet wel bij de ontwikkelaar terecht komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 13:27
Victron levert hetzelfde als bijvoorbeeld Synology, goede hardware met een werkende interface er bij die je met drie klikken koppelt aan apparatuur van derden. De rest van de concurrentie komt hooguit op een zelfbouw FreeBSD NAS uit waar je afhankelijk bent van een onbekende met vrije tijd die een plug-in schrijft voor iets waar hij zelf tegenaan loopt.

Wil je iets tegen de muur schroeven en niet meer dan een halve dag over de configuratie doen dan is Victron je enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Victron is prima spul, ik heb zelf 12 apparaten in bezit. Maar software Victron OS GX... is houtje touwtje. Ook bij Victron ben je afhankelijk van derden die software schrijven. Kijk eens naar SetupHelper, zonder dat was GX helemaal een crime. Apparaten oké maar gebruiksvriendelijke software die de lading dekt niet oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Willie Wortel schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:24:
Victron is prima spul, ik heb zelf 12 apparaten in bezit. Maar software Victron OS GX... is houtje touwtje. Ook bij Victron ben je afhankelijk van derden die software schrijven. Kijk eens naar SetupHelper, zonder dat was GX helemaal een crime. Apparaten oké maar gebruiksvriendelijke software die de lading dekt niet oké.
Wat mis je in de software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-05 22:15
EEL heeft een nieuwe versie van zijn verticale case, met een JK BMS. Helaas heeft hij niet als de Seplos Mason 280L een extra druk verdelende tussen-plank, maar hij ziet er wel mooi uit in het filmpje . Compressie lijken ze niet erg serieus te nemen, gewoon ruimte boven cellen en bovenplaat.

[ Voor 14% gewijzigd door ntram op 20-04-2024 22:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RikHa
ntram schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:42:
EEL heeft een nieuwe versie van zijn verticale case, met een JK BMS. Helaas heeft hij niet als de Seplos Mason 280L een extra druk verdelende tussen-plank, maar hij ziet er wel mooi uit in het filmpje . Compressie lijken ze niet erg serieus te nemen, gewoon ruimte boven cellen en bovenplaat.
Het lijkt inderdaad of ze gewoon los op elkaar liggen. Ze zouden toch wel iets samengedrukt moeten worden al is het maar dat ze vast liggen. Nu weet ik niet of dat tussen plankje veel verschil zou maken. Nu heeft de onderste cel 7 cellen op zich liggen à 5,5 kilo. Dat is 38,5 kilo. Bij een tussen plankje zou dat 16,5 kilo zijn. Dat is allebei niet heel spannend als je bedenkt dat 300 kg aangeraden wordt.

Ps. als ik een batterij zelf bouw dan doe ik helemaal niet aan compressie en ook niet aan liggende cellen.

Ps2. die al gezien: https://www.gobelpower.co...circuit-breaker_p124.html Ik zal er eens een bestellen dan kunnen we zien wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
John245 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:28:
[...]

Wat mis je in de software?
Keuze in fases aan uit in verband met berekening hoeveel stroom te leveren aan het net en of huis.

Zou ook wel een mode in kunnen zitten waarbij de variabele weerstand in de MP2 die de hoeveelheid stroom regelt extern aangestuurd kan worden. Dus ik wil dat de MP2 300 watt levert, je via UART dit kan communiceren. Zodoende kun je zelf berekeningen maken en zijn de mogelijkheden eindeloos. Heb ik in mijn hobby systeem ook. Het past elke 10 seconden de te leveren stroom aan aan de hand van tarieven en slimme meter. Dit is echt zijn tijd ver vooruit. Dan hoef je je niet meer druk te maken over dynamisch uur tarieven etc want de externe software heeft dit al voor je gedaan. Het proces kan al aangestuurd worden door een 2 dollar board.

En GUI met meer info. Dat wat ik nu te zien krijg is een beetje ouderwets zeg maar en de keuze is door de ontwikkelaar al vastgesteld. En ja, er zijn wel wat instel mogelijkheden en GUI 2.0 op komst, dat weet ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
@Willie Wortel je zou kunnen overwegen elke fase zijn eigen MP2 te geven en onafhankelijk aan te sturen dan krijg je dat wel voor elkaar. De standaard Victron software voorziet daar, zover ik weet, inderdaad niet in. Dat gezegd hebbende, ik betwijfel of er merken zijn waarbij dat wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Willie Wortel schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:08:
[...]

Keuze in fases aan uit in verband met berekening hoeveel stroom te leveren aan het net en of huis.

Zou ook wel een mode in kunnen zitten waarbij de variabele weerstand in de MP2 die de hoeveelheid stroom regelt extern aangestuurd kan worden. Dus ik wil dat de MP2 300 watt levert, je via UART dit kan communiceren. Zodoende kun je zelf berekeningen maken en zijn de mogelijkheden eindeloos. Heb ik in mijn hobby systeem ook. Het past elke 10 seconden de te leveren stroom aan aan de hand van tarieven en slimme meter. Dit is echt zijn tijd ver vooruit. Dan hoef je je niet meer druk te maken over dynamisch uur tarieven etc want de externe software heeft dit al voor je gedaan. Het proces kan al aangestuurd worden door een 2 dollar board.

En GUI met meer info. Dat wat ik nu te zien krijg is een beetje ouderwets zeg maar en de keuze is door de ontwikkelaar al vastgesteld. En ja, er zijn wel wat instel mogelijkheden en GUI 2.0 op komst, dat weet ik.
Het voordeel is juist de kant en klare GUI. En GUI 2.0 ziet er meer fancy uit, maar voegt volgens mij weinig toe.

Ik heb geen behoefte om een geheel eigen GUI te bouwen in HomeSeer. Heb wel iets toegevoegd, maar maak dit op dit moment nog niet fancy zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-05 22:15
RikHa schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:46:
[...]

Het lijkt inderdaad of ze gewoon los op elkaar liggen. Ze zouden toch wel iets samengedrukt moeten worden al is het maar dat ze vast liggen. Nu weet ik niet of dat tussen plankje veel verschil zou maken. Nu heeft de onderste cel 7 cellen op zich liggen à 5,5 kilo. Dat is 38,5 kilo. Bij een tussen plankje zou dat 16,5 kilo zijn. Dat is allebei niet heel spannend als je bedenkt dat 300 kg aangeraden wordt.
Dat is wel een punt. In de 280L kun je de druk wel wat beter verdelen, maar qua compressie zal hij waarschijnlijk ook nooit in de buurt komen van wat aangeraden wordt. De opzet van de 280 L Misschien wel een veilig idee voor als je kast ooit omvalt. De ene balk per kolom cellen waar de PCB op zit gaat je dan denk ik niet redden.
Ps. als ik een batterij zelf bouw dan doe ik helemaal niet aan compressie en ook niet aan liggende cellen.
Ja, dat debat ken ik. Zulke verticale kasten zijm een praktisch overweging qua gebruik van ruimte. Ik zal zou zeker bij vertikaal de grenzen niet gaan opzoeken qua laadsnelheid, maar het bij 0.2 a 0.3 C houden. Eerste paar keer laden blijft hij lekker horizontaal liggen.
Ps2. die al gezien: https://www.gobelpower.co...circuit-breaker_p124.html Ik zal er eens een bestellen dan kunnen we zien wat het is.
JK 200 ESS BMS zie ik, maar ik heb geen verstand van de JK versies. Active balancer als optie. Hij is €591,80 incl shipping bij overmaking, €617,30 indien via PayPal.

Dat is duurder dan een Seplos 280L (EU warehouse met wachttijd) maar ja, moet je wel fan zijn van een Seplos V3 BMS. Niet dat daar veel mis mee is, de eerdere paniek verhalen zijn niet door anderen bevestigd op andere fora.

Seplos komt voor de 280 L (en wellicht ook voor de 280) met speciale busbars en overgangen voor de EVE studs met de dubbele schroeven (hebben anderen dat al?). Bij mijn build liep er daar tegen aan. Ook komt er einde van de maand eindelijk een eerste proef versie van PCB board waarbij de leads voor de Active balancer ingebouwd zijn (had EEL al) , dus je niet aparte kabels hoeft te trekken. Je kan zien dat de verschillende fabrikanten elkaar scherp houden qua innovaties.
Pagina: 1 ... 48 ... 102 Laatste