Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:20
Noob hier :)
Ik wil een Seplos thuis batterij die ik bij Deligreen wil gaan bestellen. Een paar vragen hierover:
  1. Ik heb begrepen dat als je via Aliexpress besteld je geen btw betaald en toch via EU geleverd krijgt. Iemand hier ervaring mee? Klopt dit? hoe lang was de lever tijd?
  2. Werken de maandelijkse kortings codes bij het bestellen of als CashbackXXL een caskback heeft? En zijn er black friday aanbiedingen?
  3. Iemand adviseerde mij EVE grade A batterijen, is dat inderdaad aan te raden?
  4. Ik zou graag een pre-assembled toestel willen bestellen, echter zie ik niet dat je het merk EVE kunt kiezen. Zou je dit kunnen customizen door ze te contacteren? Iemand ervaring mee?
  5. Mocht ik uiteindelijk wel EVE willen en op DYI kit uitkom (kom ik wel uit, maar ik doe liever niets fout), wat is dan het slimste om de liggende of staande variant te kiezen? Ik zie discussies over wat beste is voor batterijen, maar niet echt duidelijke conclusie. Is verrijdbaar (staand) handig mocht er iets mis zijn dat ik alles snel uit de garage naar buiten kan rijden? Of wat zijn de voor en na-delen van de formfactors?
  6. Ik zou graag willen starten met 16kWh en in te toekomst als de prijs zakt uitbreiden naar 32kWh. Aangezien dit topic al vele jaren loopt, kan iemand mij een idee geven hoeveel de batterijen per jaar in prijs zakken? Is dit bv 10% dalen, of meer een halvering? Ik heb totaal geen idee
  7. Als ik wil uitbreiden moet ik dan weer voor Seplos gaan of is het BMS en de size leidend?

[ Voor 4% gewijzigd door The Source op 29-10-2025 22:19 ]

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
BernieW schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:00:
[...]

<knip> <knip>
Maar maak alsjeblieft ook duidelijk welk punt je wilt maken met deze filmpjes. Het zal mogelijk aan mij liggen dat het muntje niet valt, maar breng dan svp het geduld op om het me uit te leggen, want ook ik wil hier graag kennis vergaren.
Het topic is toch "Zelf een powerwall bouwen" en niet Victron schrijft voor.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, onderzoek alles en behoudt het goede. Hier is zeer veel kennis aanwezig op dit forum maar ook hierbuiten zoals deze:

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:41
@The Source Allereerst komen je vragen over als niet zelf uitgezocht, open deur vragen en vragen waar niemand antwoord op kan geven. anyway, hier een poging tot..
1. Nee, sinds juli 2021 betaal je altijd btw bij AliExpress, ook bij EU-levering; levertijd wordt vermeld en bij mij klopt het, meestal zelfs iets eerder.
2. Kortingscodes werken soms samen met cashback, maar vaak niet tegelijk; ja, er zijn Black Friday-aanbiedingen. Maar niemand kan vooruit kijken
3. Ja, EVE Grade A-cellen zijn aan te raden vanwege hun betrouwbare capaciteit en lage interne weerstand. Maarrrrr andere merken zijn niet per se slechter.
4. Ja, er zijn verkopers die EVE-cellen op verzoek leveren; logisch dat je dat bij hen moet vragen voor maatwerk. Open deur dat het meer gaat kosten.
5. Staande (verrijdbare) varianten zijn handiger voor onderhoud en koeling, liggende zijn iets compacter en stabieler. Maar cel datasheet is leidend ook boven de discussies dier hier op tweakers zijn. EVE moeten dus rechtop staan.
6. Prijsdaling van LiFePO₄-cellen ligt gemiddeld rond 10–20 % per jaar, geen halveringen. Als je het forum werkelijk doorgelezen had dan kon je dat laatste wel vergeten.
7. Bij uitbreiding is het vooral belangrijk dat BMS-type en celcapaciteit overeenkomen; merk Seplos hoeft niet verplicht.

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:29
Lord Anubis schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:35:
@The Source
5. Staande (verrijdbare) varianten zijn handiger voor onderhoud en koeling, liggende zijn iets compacter en stabieler. Maar cel datasheet is leidend ook boven de discussies dier hier op tweakers zijn. EVE moeten dus rechtop staan.
Voor alle duidelijkheid: Eve schrijft voor dat de cellen rechtop staan.

• Willie Wortel
  • Niet online
ger356 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:00:
[...]

Ik heb zelf gezocht in mijn datasheet en aan https://chatgpt.com/ gevraagd : "de EVE lf280k batterijen mogen deze in een liggende positie geplaats worden?"

Het antwoord: "Volgens de beschikbare specificaties van de EVE LF280K-cel is er géén expliciete vermelding gevonden waarin staat dat de cel niet in liggende (horizontale) positie geïnstalleerd mag worden."

ADD: verder gezocht:
In de forums (zoals op DIY Solar Power Forum) wordt aangegeven door gebruikers dat de fabrikant persoonlijk (via e-mail) heeft bevestigd dat de oriëntatie “does not matter as long as insulation is good”.

[ Voor 16% gewijzigd door Willie Wortel op 30-10-2025 10:54 ]

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-11 21:33
Willie Wortel schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:48:
[...]

Ik heb zelf gezocht in mijn datasheet en aan https://chatgpt.com/ gevraagd : "de EVE lf280k batterijen mogen deze in een liggende positie geplaats worden?"

Het antwoord: "Volgens de beschikbare specificaties van de EVE LF280K-cel is er géén expliciete vermelding gevonden waarin staat dat de cel niet in liggende (horizontale) positie geïnstalleerd mag worden."

In de forums (zoals op DIY Solar Power Forum) wordt aangegeven door gebruikers dat de fabrikant persoonlijk (via e-mail) heeft bevestigd dat de oriëntatie “does not matter as long as insulation is good”.
Je moet tegenwoordig niet zomaar van chatgpt enzo uitgaan. Er is meer dan enkel " maakt niet uit" :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-C4uSGHvqRagy-tenkOpLXNVDI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YwZHseoPStrPRuKPzzNmoijG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHO9TpVFqsgDqb_rbmfhBWoimME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0dDNEXnBpiRDoN2DABKgzyGK.png?f=fotoalbum_large

Mijn nieuwe cellen, KLOTSEN ook wat als ik ermee rammel. Dat wil zeggen dat er vloeistof in zit + iets van een luchtbel. Die bel behoort dus bovenaan te zitten bij het ventiel. Blijkbaar volgens EVE.
Er zijn 2 dingen concludeer ik als ik die cel plat ga leggen:
1. bij druk opbouw komt er vloeistof uit het ventiel ipv lucht/gas
2. de luchtbel komt plat, bovenin de platte kant van de cel te zitten, dit kan nooit goed zijn voor de " wikkelingen" daar, er zijn dan wikkelingen die droog komen te liggen

Ik heb ook wel eens gelezen dat na enkele keren full opladen en ontladen die vloeistof zich tot vaste/gel stof omzet. En dan zou het vanaf dan wel mogelijk zijn om de cellen plat te gebruiken. Hbe even geen bron hiervoor. En al had ik die, dan nog was mijn advies het niet plat te gaan gebruiken. Maar, van de andere kant, er zijn vele boxen (kant en klaar) die de cellen plat hebben. Nog nooit iets mis mee gegaan zo ver ik weet. Tja wat is slim :P

[ Voor 36% gewijzigd door PCJR op 30-10-2025 11:29 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Willie Wortel
  • Niet online
We hebben het hier over 2 verschillende batterijen, jij over de MB31 ik over de lf280k.
In mijn datasheet staat niets over horizontaal plaatsen. Ik heb de batterij kasten gekocht van een groot chinees bedrijf die contact heeft met de EVE producenten. Deze hebben de kasten niet zomaar ontwikkeld. Ik heb het nog gevraag voordat ik aankocht.

Ook dit gevraagd aan ChatGPT :
Ja, de MB31-cell mag technisch waarschijnlijk in verschillende oriëntaties gebruikt worden (er is geen formeel verbod gevonden).

Maar: de fabrikant adviseert niet om de cel zij-of liggend te plaatsen (“placing the battery sideways” wordt “niet aanbevolen”).

Dus: liggende montage kan, maar is niet aanbevolen door EVE, wat betekent dat er een verhoogd risico of extra aandacht vereist is.

Aangezien de fabrikant het niet expliciet verbiedt, maar wel afraadt, is verticale montage de veiligere en “aanbevolen” optie.

resumee mee:
Dus kom maar op met de datasheet waar dit verbod staat.

[ Voor 9% gewijzigd door Willie Wortel op 30-10-2025 11:39 ]

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:10

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Willie Wortel dit topic is al tot uit den treure besproken hier. Doe lekker wat je zelf wilt maar ga hier nou s.v.p. niet weer een oude discussie oprakelen alleen op basis van wat jouw favoriete LLM adviseert.

Behalve dat het feitelijk NIET juist is wat jouw LLM hier stelt (volledig onderuit getrokken in vele posts op dit forum (en nee die ga ik niet nu allemaal weer bij elkaar zoeken gezien @PCJR eigenlijk alle belangrijke zaken netjes onderbouwd) is ook de algemene consensus dat LLM's (dus ook ChatGPT) vaak onjuist / onvolledig advies geven.
Dus om dit nu als referentie te gebruiken vind ik (en laat ik het netjes houden) bedenkelijk en onbetrouwbaar.

Het data sheet waar je om vraagt staat bij Andy op zijn google drive ik heb hier eerder al een keer een link naartoe geplaatst.
Doe ermee wat je wilt, leg jij je cellen lekker plat neer (in tegenstelling wat EVE adviseert en door andere mensen ook netjes onderbouwd betitelt is als onverstandig in dit topic) het is een vrij land, maar ga niet jouw mening en wat ChatGPT zooi dit als waarheid verkondigen s.v.p.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-11 21:33
Willie Wortel schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:36:
We hebben het hier over 2 verschillende batterijen, jij over de MB31 ik over de lf280k.
In mijn datasheet staat niets over horizontaal plaatsen. Ik heb de batterij kasten gekocht van een groot chinees bedrijf die contact heeft met de EVE producenten. Deze hebben de kasten niet zomaar ontwikkeld. Ik heb het nog gevraag voordat ik aankocht.

Ook dit gevraagd aan ChatGPT :
Ja, de MB31-cell mag technisch waarschijnlijk in verschillende oriëntaties gebruikt worden (er is geen formeel verbod gevonden).

Maar: de fabrikant adviseert niet om de cel zij-of liggend te plaatsen (“placing the battery sideways” wordt “niet aanbevolen”).

Dus: liggende montage kan, maar is niet aanbevolen door EVE, wat betekent dat er een verhoogd risico of extra aandacht vereist is.

Aangezien de fabrikant het niet expliciet verbiedt, maar wel afraadt, is verticale montage de veiligere en “aanbevolen” optie.

resumee mee:
Dus kom maar op met de datasheet waar dit verbod staat.
Mb30 mb31 lf280kv3 zijn alle 3 "precies/nagenoeg" hetzelfde.

En boven alles, we moeten inderdaad echt kappen met dat chatgpt gezeik, de grootste waanzin komt daaruit soms

[ Voor 4% gewijzigd door PCJR op 30-10-2025 12:09 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:00
[...]

Hoe goed is jou Chinees dan. Want volgens mij staat er ergens dat de Chinesse versie rechtsgeldig is indien er vertaalfouten zijn gemaakt.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:05
Willie Wortel schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 05:37:
[...]

Het topic is toch "Zelf een powerwall bouwen" en niet Victron schrijft voor.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, onderzoek alles en behoudt het goede. Hier is zeer veel kennis aanwezig op dit forum maar ook hierbuiten zoals deze:
[YouTube: How to Size DC Fuses and Breakers. Bonus Tips and Tricks!]
Waar dat "Victron schrijft voor" vandaan komt weet ik niet, maar ik gebruik het niet in algemene zin. Het neemt niet weg dat bv "Wiring unlimited" voor velen handig kan zijn als richtlijn bij het ontwerp voor een installatie.

Net als bij vele andere filmpjes heb ik ook bij dit filmpje wel weer wat bedenkingen:
Als mensen niet weten hoe een kabeloog vastgezet moet worden kun je ze volgens mij beter aanraden om er iemand bij te halen die er wel verstand van heeft. Puur vanwege de veiligheid. Met elektriciteit heb je potentieel twee grote veiligheidsrisico's, elektrocutie en brand. Juist bij thuisbatterijen is dat brandrisico het grootst, maar in tegenstelleing tot je laagspanninsginstallatie (NEN 1010) is er voor dit soort DC systemen (nog) geen vergelijkbare installtie standaard. En als je al niet weet hoe een kabeloog vast te zetten, moet je jezelf afvragen of je het wel aan moet durven zelf een dergelijke installatie te ontwerpen en bouwen.

Ik begin nu ook te begrijpen waar de hardnekkige misvatting vandaan komt om installatie zekeringen te dimensioneren op specificatie van de aangesloten apparatuur ipv de kabeldoorsnede :-(

En als je (terecht) noemt op te letten op de polariteit van een zekeringautomaat, leg dan ook uit waarom ze gepolariserd zijn. Ook de grote MCCB's die hij laat zien hebben vaak een magneetje op de bluskamer, en ik durf m'n hand er niet voor in het vuur te steken dat ze allemaal als gepolariseerd gemarkeerd zijn.

Nog een leuke uit een filmpje wat je eerder deelde: maximale kortsluitstroom = 10 x C |:( Dan zou je zelfs je batterij met een Mega fuse kunnen beveiligen. Volgens mij is het gemiddelde niveau hier op tweakers gelukkig een stuk hoger.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:45
johnvolkering schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:15:
Beste medetweakers,
Nu ik mijn batterij in productie heb, wil ik de volgende stap gaan zetten: het instellen en beheren vanuit Home Assistant.
Het uitgangspunt is dat ik zowel mijn Deye Inverter als de JK BMS van beide batterijen vanuit home assistant kan uitlezen, maar ook kan configuren.
Het uitlezen van de Deye was vrij makkelijk met de Solarman integratie, maar deze biedt niet voldoende mogelijkheden tot configuren (toch?) en de afhangkelijkheid van de Cloud (icm de fameuze "chineese Kill switch" dreiging) zou ik tot alles liever lokaal willen houden.
Uit wat initieel onderzoek heb ik de conclusie getrokken dat het beste is om zowel de JK BMS als de Deye dmv RS485 uit te lezen moet zijn.
Ik heb een mooie post gevonden van @Ilja uit 2023 waarin hij in detail uitlegt hoe de Deye te connecteren is via RS485.
Ook zijn er verschillende wie JK BMS koppelingen via RS485 maken mbv de "syssi" integratie (https://github.com/syssi/esphome-jk-bms), welke ook RS485 ondersteund.

Mijn vragen:
1) zijn de bovenstaande oplossingen nog steeds de meest toenaangevende manieren voor het koppelen van Deye en JK in HA?
2) aangezien ze beide van RS485 gebruik maken, is het mogelijk om dit op 1 en dezelfde ESP32/RS485 bus te koppelen? Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat andere dit geprobeerd hebben, maar ik heb hier naar mijn weten niets over terug gelezen. Of is dit zeker niet aan te raden?
Ik heb een hele tijd zitten kloten om dat project met meerdere bms goed in HA te krijgen en stabiel te houden. Ik ben nu overgestapt op een ander project zonder ESP. Aangezien ik geen netwerk bedraad daar meer heb en geen switch erbij wilde hebben maar eens een rs485<>wifi kastje besteld op Alie na flink wat lees werk welke je moet hebben er staan zoals gebruikelijk vele.
Dus hier zit nu met een losse wifi antenne buiten op de kast een Din Rail Seriële Poort RS485 Naar WiFi Converter Server IOT Apparaat ZLAN7110M Ondersteuning Modbus MQTT JSON.
Github project kan direct in HA worden geladen https://github.com/jean-luc1203/jkbms-rs485-addon en dmv TCP koppeling praten.
Alle gemeten waarden komen via MQTT in HA beschikbaar. en probleemloos tot nu toe 2 x BMS uitlezen.

Er zijn betaalde HA cards, maar zijn prima zelf te maken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• cyclone

cyclone

@habbekrats hebbie een linkie naar de hardware die je hier voor hebt gebruikt ?
Want ook ik loop vast met die blue tooth ESP oplossing (blijft toch zeer instabiel) dus ben zeer geïnteresseerd naar jouw bevindingen.

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-11 16:45
Ik werk liefst met de bedraade kabels naar alle omvormers via modbus. Ook hoort een RS485 link met de Cerbo Gx bij voor uitlezen van data vanuit energie meter. Zelfs een ESP met ethernet port voor warmtepomp (ebus) heb ik toegepast. Dus geen gedoe met WiFi of Bluetooth meer. Deze kabels met bijbehorende protocollen zullen jarelang goed blijven functioneren. Tot nu toe ben ik tevreden.

[ Voor 10% gewijzigd door Eriko op 30-10-2025 16:48 ]

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• Lord Anubis
[...]

Dat is dus wat ik bedoel, geloof alleen wat EVE zelf schrijft en zegt; ze moeten rechtop staan. Wat een ander forum raaskalt doet er niet toe. EVE zegt….. zoek ook altijd de courantste datasheet. Met alle respect, wat sommigen beweren dat EVE hen verteld heeft in het verleden geldt misschien voor oudere modellen waarbij ze zelf nog niet achter waren wat het effect is net zoals het klemmen onder druk van de cellen tijden montage de afgelopen jaren meer en meer aandacht aangegeven wordt.

Voortschrijdend inzicht heet dat.

• Lord Anubis
ger356 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:00:
[...]

Er zijn geen kasten van EVE volgens mij dus het gaat hier dus om de cellen. Maar wel goed om het te herhalen.

• habbekrats
@cyclone https://nl.aliexpress.com/item/1005005674736711.html Dezelfde type's zijn er ook met netwerkt aansluiting.

Ik heb maar een paar instellingen veranderd, gelinked naar mijn IOT wifi vlan station en dan je ssid erin zetten met password.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUnLvIkKhDvguxiBNFQ7gRpkyEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTf0OcBRvLvTD4ty1tNYkGlV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrnF5f32GslLVOAvWBjansXqlYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuixO9jvAgLTC9XXWoQnTjjR.jpg?f=fotoalbum_large

In HA dan een link naar in mijn geval 192.168.2.159:4195

• The Source
Lord Anubis schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:35:
@The Source Allereerst komen je vragen over als niet zelf uitgezocht, open deur vragen en vragen waar niemand antwoord op kan geven. anyway, hier een poging tot..
1. Nee, sinds juli 2021 betaal je altijd btw bij AliExpress, ook bij EU-levering; levertijd wordt vermeld en bij mij klopt het, meestal zelfs iets eerder.
2. Kortingscodes werken soms samen met cashback, maar vaak niet tegelijk; ja, er zijn Black Friday-aanbiedingen. Maar niemand kan vooruit kijken
3. Ja, EVE Grade A-cellen zijn aan te raden vanwege hun betrouwbare capaciteit en lage interne weerstand. Maarrrrr andere merken zijn niet per se slechter.
4. Ja, er zijn verkopers die EVE-cellen op verzoek leveren; logisch dat je dat bij hen moet vragen voor maatwerk. Open deur dat het meer gaat kosten.
6. Prijsdaling van LiFePO₄-cellen ligt gemiddeld rond 10–20 % per jaar, geen halveringen. Als je het forum werkelijk doorgelezen had dan kon je dat laatste wel vergeten.
7. Bij uitbreiding is het vooral belangrijk dat BMS-type en celcapaciteit overeenkomen; merk Seplos hoeft niet verplicht.
Ik ga inderdaad geen draad doorlezen die in 2018 start omdat er sindsdien veel ontwikkelingen zijn geweest. Ipv daarvan heb ik alles sinds Dec 2024 doorgelezen en dit van meerdere thuis batterij / deye gerelateerde topics en alle searches op Seplos en Mason doorgelezen. Die open deuren zijn vragen naar ervaringen van mensen. Dank je voor je antwoorden.

Mbt btw vrij daar wordt nog steeds mee geadverteerd.
Ik was gecharmeerd van een model op wieltjes, maar dan ga ik liever voor een liggend model ivm veiligheid.

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-11 08:13
ChatGPT is geen betrouwbare bron te noemen. Contactgegevens van Catherine (EVE werknemer) zijn hier meermaals genoemd. Je vragen wat betreft EVE cellen daar stellen. Zij zal bevestigen dat ook de LF280 "upright" moet staan. Eerder is ook al aangegeven dat luchtbelling tussen de lithiumsheets bijzondere pieken geeft. Die luchtbellen verdwijnen na enkele keren laden ontladen. Het plat leggen van cellen werkt averechts op de aanwezigheid van luchtbellen tussen de sheets en zorgt ervoor dat deze ook nog eens moeilijker te mobiliseren zijn.
Je gaat de levensduur van de cellen beperken.
PS. Als ik een drol als moorkop zou willen eten, kan chatgpt mij vertellen dat er chocolade overheen moet. Het te verkrijgen antwoord is binnen chatgpt heel erg te beinvloeden en dus geenszins betrouwbaar. Dat de post van sinds 2018 maar niet gelezen wordt is bijzonder jammer. Als dat wel gedaan was, dan had de kennis van noob naar expert kunnen stijgen. Leden hebben hier al hun kennis en ervaringen gedeeld, een rijke bron aan informatie. Dat alles kan chatgpt niet genereren

[ Voor 14% gewijzigd door BenSKIP op 31-10-2025 03:11 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
cyclone schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:54:
@Willie Wortel dit topic is al tot uit den treure besproken hier. Doe lekker wat je zelf wilt maar ga hier nou s.v.p. niet weer een oude discussie oprakelen alleen op basis van wat jouw favoriete LLM adviseert.

<knip>
oké, sorry zal het niet meer doen.

[ Voor 188% gewijzigd door Willie Wortel op 31-10-2025 08:24 ]

• cyclone

cyclone

@Eriko Zou je willen delen hoe je de verbinding tussen de ESP en RS485 hebt gerealiseerd en hoe je dit verder softwarematig hebt gedaan ?

@habbekrats thanks ! ik blijf een voorkeur hebben voor de ESP omdat ik daar veel ervaring mee heb dus ben benieuwd hoe @Eriko dit gedaan heeft maar dit is eventueel wel een mooi alternatief.

@The Source Je hoeft ook niet de hele draad door te spitten daar hebben we toch een zoekfunctie voor :-)

@Willie Wortel je raakt een gevoelige snaar zie je aan de opmerkingen door ChatGPT als betrouwbare bron te betitelen. Ik denk dat de uitleg van @BenSKIP de spijker op de kop is, ChatGPT gaat jou precies vertellen wat je wilt horen, en doet hij dat niet en jij zegt joh ik vind .(vul maar wat in) dan zal hij jou daarin altijd gelijk in geven en met jouw beredenering mee gaan. Ik heb hetzelfde pad bewandeld over de positionering van cellen gezien liggend mij ook veel meer gelegen kwam voor het plaatsen van mijn accu's.
Met ChatGPT kwam ik er niet, en ben toen hier in dit topic gaan zoeken en kwam dus uiteindelijk uit bij de data sheets die Andy op zijn google drive heeft staan (daar staat echt expliciet in dat de cellen rechtop moeten staan). Tevens is er hier in dit topic de achterliggende reden volledig technisch / chemisch onderbouwd (waar BenSkip een korte versie hierboven heeft beschreven).

Zoals ik net hierboven al noemde gebruik ook eens de zoekfunctie binnen dit topic over het positioneren van je cellen dan snap je wellicht wat beter waarom er hier zo op gereageerd wordt.

En als jij dan alsnog contrair gaat aan dat advies en je cellen wilt neerleggen (omdat je wellicht al zo'n behuizing hebt aangeschaft) tja dan is de keuze aan jou.
Ik zou het je i.v.m. veiligheid (ontgassen van een liggende cel zal 1 groot electrolyte spuitfestein worden) en duurzaamheid (zie uitleg Benskip) van harte willen afraden.

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-11 16:45
cyclone schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:47:
@Eriko Zou je willen delen hoe je de verbinding tussen de ESP en RS485 hebt gerealiseerd en hoe je dit verder softwarematig hebt gedaan ?
Ik heb alleen maar een ESP met ethernet poort die met e-bus (Vaillant) is verbonden. De RS-485 poort is bedoeld voor de energie meter die via een USB-RS485 met Cerbo Gx is aangesloten.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• Willie Wortel
  • Niet online
<knip>
Ik zou het je i.v.m. veiligheid (ontgassen van een liggende cel zal 1 groot electrolyte spuitfestein worden) en duurzaamheid (zie uitleg Benskip) van harte willen afraden.
Cyclone, Dan moet EVE ook niet schrijven naar de bouwer : "it's okay but don't really recommend"
Ja ik heb zonder dit alles te weten aangeschaft. Het gaat mij niet om die paar honderd euro maar wil het beste. De bouwer schrijft "Many are built daily, no issues reported"
Ik heb de specs van EVE (gekocht bij NKON) hier liggen en zelfde hier te bekijken: https://www.boetronics.nl/files/EVE_LF280K.pdf Er staat helemaal niets over positionering. De bouwer vroeg de specs van EVE waar de positionering in vermeld staat. Ze draaien erom heen. Ik ben een proefkonijn geworden. :)

• Dirduc
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTGblVh_Hdy7JkComGoEbQCDMK4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sg9hy1Rxc8Dy8e1g4kTw4JcQ.jpg?f=user_large

• Willie Wortel
  • Niet online
Dit zijn andere cellen maar heb je ook de link van EVE dat het echt van EVE afkomstig is, dan kan ik verder bij dat bedrijf die mijn box heeft gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Willie Wortel op 31-10-2025 10:56 ]

• cyclone

cyclone

Willie Wortel schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:52:
[...]
Dit zijn andere cellen maar heb je ook de link van EVE dat het echt van EVE afkomstig is, dan kan ik verder bij dat bedrijf die mijn box heeft gemaakt.
Als je nou even gewoon gezocht had zoals ik nu al tig keer had aangegeven dan had je mijn post gevonden waarin je gewoon een link naar de specifieke EVE Spec sheet had gevonden.

Tis echt niet zo moeilijk he, gewoon even wat moeite doen om iets op te zoeken.

cyclone in "Zelf een powerwall bouwen"

En als je al te moe wordt om op de link te klikken hier een screenshot van de post.
HELE GROTE DIEPE ZUCHT.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0N08q5rIlmIyP1Fy2ovgSLrZW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/geSA97v2pPFJN8jS1yV9IJpB.png?f=fotoalbum_large

• Willie Wortel
  • Niet online
Dat begrijp ik wel maar toen had ik toch al lang die batterijen, Toen stond er niets in de specs van EVE over positionering. Die link van EVE specs heb ik hier geplaatst in vorige post. https://www.boetronics.nl/files/EVE_LF280K.pdf Dit is waar ik toen mee te maken had. Ik heb de video van Andy ook wel gezien maar dat was voor hem ook compleet nieuw. En laat nou maar hoor.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:44
Willie Wortel schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:40:
Dat begrijp ik wel maar toen had ik toch al lang die batterijen, Toen stond er niets in de specs van EVE over positionering. Die link van EVE specs heb ik hier geplaatst in vorige post. https://www.boetronics.nl/files/EVE_LF280K.pdf Dit is waar ik toen mee te maken had. Ik heb de video van Andy ook wel gezien maar dat was voor hem ook compleet nieuw. En laat nou maar hoor.
Misschien was vroeger de interne constructie wel anders dan bij de huidige.
Toen ik die van mij vier jaar geleden kocht waren het super accus volgens de camper monteurs, al monteerde je ze op zijn kop, geen enkel probleem. En inderdaad, die van mij doen het nog net zo goed als de tweede set die toevallig wel rechtop staat

1 PVoutput . Dongen NB

• BenSKIP
Willie Wortel schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:52:
[...]
Willy Wortel is een uitvinder, toch hoop ik dat Lampie ingrijpt en jij het niet proef ondervindelijk hoeft gaan te bewijzen.

• BenSKIP

@habbekrats thanks ! ik blijf een voorkeur hebben voor de ESP omdat ik daar veel ervaring mee heb dus ben benieuwd hoe @Eriko dit gedaan heeft maar dit is eventueel wel een mooi alternatief.

@The Source Je hoeft ook niet de hele draad door te spitten daar hebben we toch een zoekfunctie voor :-)

@Willie Wortel je raakt een gevoelige snaar zie je aan de opmerkingen door ChatGPT als betrouwbare bron te betitelen. Ik denk dat de uitleg van @BenSKIP de spijker op de kop is, ChatGPT gaat jou precies vertellen wat je wilt horen, en doet hij dat niet en jij zegt joh ik vind .(vul maar wat in) dan zal hij jou daarin altijd gelijk in geven en met jouw beredenering mee gaan. Ik heb hetzelfde pad bewandeld over de positionering van cellen gezien liggend mij ook veel meer gelegen kwam voor het plaatsen van mijn accu's.
Met ChatGPT kwam ik er niet, en ben toen hier in dit topic gaan zoeken en kwam dus uiteindelijk uit bij de data sheets die Andy op zijn google drive heeft staan (daar staat echt expliciet in dat de cellen rechtop moeten staan). Tevens is er hier in dit topic de achterliggende reden volledig technisch / chemisch onderbouwd (waar BenSkip een korte versie hierboven heeft beschreven).

Zoals ik net hierboven al noemde gebruik ook eens de zoekfunctie binnen dit topic over het positioneren van je cellen dan snap je wellicht wat beter waarom er hier zo op gereageerd wordt.

En als jij dan alsnog contrair gaat aan dat advies en je cellen wilt neerleggen (omdat je wellicht al zo'n behuizing hebt aangeschaft) tja dan is de keuze aan jou.
@cyclone Dank voor de credits, maar het is commen sense. De bedoeling van dit forum is kennis vergaren en kennis delen. Een bot vragen om een antwoord te genereren om je punt te maken vind ik persoonlijk heel raar. Ik verbaas mij wel eens vaker hier. We spelen hier niet even met speelgoed, het kan serieus FOUT gaan als je gaat aankloten. Als dan ook de vele waarschuwingen niet landen, dan wil ik punaises op een kaart zien, zodat ik weet waar ik op veilige afstand mijn klapstoeltje en bakje popcorn neer kan zetten. Het gehele "veiligheid ESS" topic lijkt ook niet gelezen te worden. Daar zijn inmiddels meerdere foto's en video's gedeeld waarin te zien is dat gehele gevels weggeblazen zijn en om dan hier weer te lezen dat dat risico wel genomen wordt, vind ik hoogst bijzonder. Vast een vrijstaande woning en geen rijtjeshuis en dus geen buren en ook geen vrouw en/of kinderen in de buurt waar je verantwoordelijk voor bent. (Hoop ik)

• johnvolkering
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:45
habbekrats schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:25:
[...]

Ik heb een hele tijd zitten kloten om dat project met meerdere bms goed in HA te krijgen en stabiel te houden. Ik ben nu overgestapt op een ander project zonder ESP. Aangezien ik geen netwerk bedraad daar meer heb en geen switch erbij wilde hebben maar eens een rs485<>wifi kastje besteld op Alie na flink wat lees werk welke je moet hebben er staan zoals gebruikelijk vele.
Dus hier zit nu met een losse wifi antenne buiten op de kast een Din Rail Seriële Poort RS485 Naar WiFi Converter Server IOT Apparaat ZLAN7110M Ondersteuning Modbus MQTT JSON.
Github project kan direct in HA worden geladen https://github.com/jean-luc1203/jkbms-rs485-addon en dmv TCP koppeling praten.
Alle gemeten waarden komen via MQTT in HA beschikbaar. en probleemloos tot nu toe 2 x BMS uitlezen.

Er zijn betaalde HA cards, maar zijn prima zelf te maken.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb het uitlezen van je JK via RS485 niet werkend gekregen.
Nu maar overgestapt op BLE. Dat werkt eigenlijk prima.
Ik gebruik hiervoor syssi.

Ik zit inmiddels te kijken naar YAMBMS. Ziet er veelbelovend uit. Ze schijnen meer grip te geven op BMS SOC drift en het biedt de mogelijkheid om een Victron Shunt aan te sluiten (iets dat bij Deye standaard niet mogelijk is).
Ik heb hiervoor een nieuwe ESP32 aangeschaft (deze:
https://a.aliexpress.com/_EvRkds4).
Ben eigenlijk wel verbaasd dat YAMBMS op dit forum geen aandacht krijgt. Zie ik iets over het hoofd?

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:10
@johnvolkering ik ga ook met yambms aan de slag. Net een lilygo T-connect gekocht.

• habbekrats
@johnvolkering Begrijp ik nu goed dat je dat ding de hele boel laat besturen ? Ik gebruik het puur om in HA monitoring te hebben.

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:45
Mijn installatie is inmiddels bijna klaar, wacht nog op goede zekering voor in de Victorn Class T, Ik heb alles 3 fase aangelgd maar op dit moment nog 1 Multiplus geinstallleerd op 1 van de fases. Vanaf de AC-1 out nu dus ook 1 fase aangesloten weer naar meterkast. De vraag is kan ik die 1 fase voorlopig probleemloos over alle drie de draden aansluiten naar de meterkast, en er dus in feite een 1 fase retour van maken ? In de meterkast is alles gescheiden met een Hager SFT440. Bij omschakelen worden dan in huis alle 3 de fase aansluitngen door dezelfde fase gevoed. Zijn daar alleen laag verbruikers die voorheen ook als 1 fase hebben gewerkt.

• johnvolkering
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:45
habbekrats schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:55:
@johnvolkering Begrijp ik nu goed dat je dat ding de hele boel laat besturen ? Ik gebruik het puur om in HA monitoring te hebben.
Ik weet nog niet precies wat ik wil. Vooralsnog ook voornamelijk monitoring, maar ook handmatige besturing (zodat ik niet steeds naar de schuur moet) . Wie weet wat de mogelijkheden zijn. Ik zie het ook als science project, lekker tweaken is een goed tijdverdrijf voor deze donkere dagen.

• habbekrats
johnvolkering schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:08:
[...]

Ik weet nog niet precies wat ik wil. Vooralsnog ook voornamelijk monitoring, maar ook handmatige besturing (zodat ik niet steeds naar de schuur moet) . Wie weet wat de mogelijkheden zijn. Ik zie het ook als science project, lekker tweaken is een goed tijdverdrijf voor deze donkere dagen.
Mijn kastje rs485 naar wifi serial kan ik ook op de laptop de JK software gebruiken. Dat was overigens ook mijn eerste test of ik de settings in het kastje goed had staan alvorens in HA te gaan spelen.

• BenSKIP
habbekrats schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:16:
[...]

Mijn kastje rs485 naar wifi serial kan ik ook op de laptop de JK software gebruiken. Dat was overigens ook mijn eerste test of ik de settings in het kastje goed had staan alvorens in HA te gaan spelen.
@habbekrats Hoe heb je dit dan voor elkaar gekregen? Ik wil ook kunnen monitoren. Ik heb 4 JK's en wil de cellen kunnen monitoren. Ik heb namelijk gezien dat cel 1 HEEL snel naar de 3,6V gaat terwijl cel 16 op de 3,2V blijft hangen terwijl de rest op 3.45 / 3.50V zit. Heb dat pack nu dus los van de rest en ben hem aan het balanceren. Als dit aanblijft wil ik de 2 afwijkende cellen eruit hebben.

• ger356
Ook hier de behoefte om de JK status en instellingen in Home Assistant te krijgen, want elke keer met je laptop/telefoon in de accukast hangen terwijl het regent is ook maar niets. Voordat ik omzetters ging bestellen toch eens de Batmon add-on geprobeerd. Dat werkt via de Bluetooth verbinding en ik draai Home Assistant op een Pi dus Bluetooth is al aanwezig. Voorwaarde is dan wel dat je Home Assistant server (de Pi in mijn geval) dicht bij de accubakken staat. Bij mij is dat 2 meter, wel met twee muren ertussen. Na het gewone gedoe om Bluetooth te pairen, werkt dat nu prima.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:19
Ik heb hier alles in HA. Ik heb wel 4x oude JKs. v10 en v11 volgens mij. Via usb-TTL verbonden met de cerbo. Serial-battery driver maakt alles beschikbaar op de cerbo.
Mijn HA haalt vervolgens alles op via MQTT en dan heb je je historie en settings en alles.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• habbekrats
@BenSKIP

habbekrats in "Zelf een powerwall bouwen"
habbekrats in "Zelf een powerwall bouwen"

In HA ziet er dan zo uit, er zijn nog wel wat aanmerkingen maar het project wordt wel bijna wekelijks bijgewerkt. Het is een Fransman en je komt nog wel Franse termen tegen ipv Engels
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_ztj5S_lK7sTiYhqrPDx5G_OTQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZT6EgeDgswoQgDnnzpuUDIpQ.png?f=fotoalbum_large

• bigricknl
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:33
Alles ook in HA,
Victron + jk bms,

Alles goed instellen kan je de data zo uit de HA victron addon halen van alle cellen.

Correctie, ik gebruik daar voor wel de RS485 naar USB-interface tussen de jk bms en cerbo

https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-serialbattery

https://github.com/Dr-Gigavolt/dbus-aggregate-batteries

[ Voor 16% gewijzigd door bigricknl op 02-11-2025 15:16 ]

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:23
jheerink14 schreef op zondag 2 november 2025 @ 07:06:
Mijn installatie is inmiddels bijna klaar, wacht nog op goede zekering voor in de Victorn Class T, Ik heb alles 3 fase aangelgd maar op dit moment nog 1 Multiplus geinstallleerd op 1 van de fases. Vanaf de AC-1 out nu dus ook 1 fase aangesloten weer naar meterkast. De vraag is kan ik die 1 fase voorlopig probleemloos over alle drie de draden aansluiten naar de meterkast, en er dus in feite een 1 fase retour van maken ? In de meterkast is alles gescheiden met een Hager SFT440. Bij omschakelen worden dan in huis alle 3 de fase aansluitngen door dezelfde fase gevoed. Zijn daar alleen laag verbruikers die voorheen ook als 1 fase hebben gewerkt.
Ja, dat kan. Met de netspanning aanwezig heb je dan 25A voor die “ene” fase (plus eventueel peak sheaving) en bij off-grid enkel het vermogen van de Multiplus.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• The Source
Ondertussen weer veel gelezen.

Ik wilde een Seplos kast echter zie ik dat v3 van het BMS nog niet goed door HA wordt gesupport. Daarbij wil ik voor de zekerheid ook de batterijen horizontaal plaatsen (na al jullie argumenten), echter het is wel gek dat er steeds meer verticale kasten op de markt komen.

Zodoende ook over naar een Yixiang kast met JK v19. Nu wil ik op dit moment 15 of 16kWh plaatsen en dit in de toekomst verdubbelen / uitbreiden als de prijzen weer wat gezakt zijn. Is het dan slim om voor 2 Yixiang kasten te gaan en die parellel te kopelen of direct voor de MB56 te gaan gezien die 628Ah nagenoeg hetzelfde kosten als de 314Ah. Vraag is dan wel, kan ik de Yixiang MB56 met maar 8 batterijen vullen en hem draaien of moeten er direct 16 in? .

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:06
Met de helft van de batterijen kom je maar aan de helft van de spanning...
Ik kies er voor om 2 keer een yixiang te nemen. Ik had eerst de 32kWh van nkon op het oog maar daar liggen de cellen plat in dus die sla ik over.
Als er 1 unit mee stopt heb je nog een 2e als backup.

• The Source
Flesdop schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:05:
Met de helft van de batterijen kom je maar aan de helft van de spanning...
Ik kies er voor om 2 keer een yixiang te nemen. Ik had eerst de 32kWh van nkon op het oog maar daar liggen de cellen plat in dus die sla ik over.
Als er 1 unit mee stopt heb je nog een 2e als backup.
Klopt, gewicht is ook een issue, maar zou wel een kabels en kast aan kosten schelen.
Sorry ben niet zo technisch en nog vollop in onderzoek naar mijn DIY batterij. Je zegt dan kom ik maar aan de helft van de spanning, wat wil dat zeggen? Ik snap dat ik dan niet zo snel kan laden/ontladen. Maar heeft dit nog meer invloed?

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:19
The Source schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:44:
[...]

Klopt, gewicht is ook een issue, maar zou wel een kabels en kast aan kosten schelen.
Sorry ben niet zo technisch en nog vollop in onderzoek naar mijn DIY batterij. Je zegt dan kom ik maar aan de helft van de spanning, wat wil dat zeggen? Ik snap dat ik dan niet zo snel kan laden/ontladen. Maar heeft dit nog meer invloed?
Ik denk dat met je huidige kennisniveau het zelf bouwen van een batterij wat te hoog gegrepen is...

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Flesdop
In plaats van 48V zul je maar aan 24V komen en daar dus je omvormer op moeten aanpassen, als je dan later 8 cellen bij plaatst zul je ook je omvormer moeten vervangen. En dan nog, de internen van zo een kast zijn zo opgebouwd dat je die eigenlijk niet voor de helft kunt bezetten en zal dus helemaal vol moeten. Wil je een lagere capaciteit kies dan voor een kast met MB31 cellen. Een kast met MB56 is duurder in aanschaf dan een kleinere, scheelt een paar honderd euro, de MB56 cellen zijn een 60 euro duurder. Verschil is op de gehele aanschafprijs dus minimaal.

Poosje terug zei ik dat ik de keuze had gemaakt voor een 4k5 maar eigenlijk twijfel nog steeds over een 5kVA omdat er mensen zijn die vinden dat de 4k5 de 3kVA gaat vervangen terwijl die eigenlijk de specs heeft van een 5kVA. De grootste verschillen zijn de maximale laadstroom (55A vs 70A) en de doorvoerstroom 32A vs 50A).

[ Voor 22% gewijzigd door Flesdop op 02-11-2025 20:56 ]

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:23
Wat betrerft die maximale laadstroom , dan wil je dus echt alleen via de ac kant laden?
Ik heb ervoor gekozen om een gedeelte via ac te doen en een deel via een victron solar charge controller.
Dat scheelt ook weer in de efficiëntie.
Ik heb een multiplus-ii 48/5000 en ik kom dan tot plusminus 106A in gunstige omstandigheden

• Flesdop
Voorlopig liggen de zonnepanelen met micro-omvormers op mn dak en de batterij moet in de schuur komen. Later komen er misschien nog wat op de schuur en dan direct de batterij mee laden.

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:21
Ik wou net even alle settings na lopen op mijn 2 seplos v4 dozen voordat ik ze online breng. Ik merk dat ik ze beide apart wel via rs485 kan aanspreken. Maar op het moment dat ik ze daisy chain werkt niets meer.

Er zitten geen dip switches op de achterkant. Iemand een idee? (Andere utp kabel is al geprobeerd)

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

djoenez schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:56:
Ik wou net even alle settings na lopen op mijn 2 seplos v4 dozen voordat ik ze online breng. Ik merk dat ik ze beide apart wel via rs485 kan aanspreken. Maar op het moment dat ik ze daisy chain werkt niets meer.

Er zitten geen dip switches op de achterkant. Iemand een idee? (Andere utp kabel is al geprobeerd)
Je hebt ze wel op de juiste manier aangesloten (vraag 2)?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• djoenez
SpongeRob schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:40:
[...]

Je hebt ze wel op de juiste manier aangesloten (vraag 2)?
Ik heb elke variant geprobeerd. Deze is ook langs geweest (leek mij de meest logische topologie. Heb het ook andersom geprobeerd).
Wel bedenk ik mij nu. Dat als ik de 2e bms erbij aansloot dat de tx rx lampjes op mijn usb stick een stuk feller gingen branden. Ik ga vanavond even kijken of mijn ground kabel klopt (of is dit een bekend iets?)

Edit: Goh, op die website wijzen ze je in de SW naar rechtsonder standalone mode. Dat die in parallel moet....zal dat eens vanavond proberen.. :')

[ Voor 9% gewijzigd door djoenez op 03-11-2025 06:27 ]

• BenSKIP
The Source schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:40:

Ik wilde een Seplos kast echter zie ik dat v3 van het BMS nog niet goed door HA wordt gesupport. Daarbij wil ik voor de zekerheid ook de batterijen horizontaal plaatsen (na al jullie argumenten), echter het is wel gek dat er steeds meer verticale kasten op de markt komen.

Zodoende ook over naar een Yixiang kast met JK v19. Nu wil ik op dit moment 15 of 16kWh plaatsen en dit in de toekomst verdubbelen / uitbreiden als de prijzen weer wat gezakt zijn. Is het dan slim om voor 2 Yixiang kasten te gaan en die parellel te kopelen of direct voor de MB56 te gaan gezien die 628Ah nagenoeg hetzelfde kosten als de 314Ah. Vraag is dan wel, kan ik de Yixiang MB56 met maar 8 batterijen vullen en hem draaien of moeten er direct 16 in? .
Een kleine correctie Yixiang MB56 cellen bestaan niet. Yixiang maakt geen cellen, maar boxen.
Het zijn EVE cellen.
Yixiang krijgt te vaak aandacht vanwege de prijs en deze verwarring. Ik reageer hier wat allergisch op, omdat Yixiang aan de voorkant altijd mooi weer speelt en bij aftersales isseus NOOIT thuis geeft.

• BenSKIP
The Source schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:40:

Tenzij je een 24v accu hebben wil, heb je voldoende aan 8. Anders heb je er 16 nodig om aan de 48v te komen.

• BenSKIP
[...]

Nee, je hebt geen reserve. Je moet ze beide aansluiting m.b.t. C-rating.

• BenSKIP
djoenez schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:56:

Dipswitches staan bij beide vast hetzelfde. Als je Piet roept, maar ze beide Henk genoemd hebt.....

• BenSKIP
[...]

@The Source Voor je zaken kopen gaat, eerst even alle posts lezen en je dan bedenken of je de materie snapt. Niet om vervelend te doen, maar als je het verschil tussen parallel en serie niet begrijpt, dan kan je voor nu beter je tijd in lezen en opschrijven steken voor je tot het bouwen overgaat. Een zelfstudie, kennis, ervaring en zelfvertrouwen is hier absoluut van belang.

• djoenez
BenSKIP schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:29:
[...]

Dipswitches staan bij beide vast hetzelfde. Als je Piet roept, maar ze beide Henk genoemd hebt.....
Check, maar het probleem is dat er geen dip switches zijn (iniedergeval niet aan de buitenkant van de kast). En ik op mijn fotos ook nergens een rood doosje met witte vierkantjes kan vinden.. Ik ga vanavond even kijken met de SW in multi-mode (raar dat dat niet apart al automatisch aanstaat als je aangeeft dat je 2 parallel boxes hebt :) ).

• The Source
BenSKIP schreef op maandag 3 november 2025 @ 06:59:
[...]
Een kleine correctie Yixiang MB56 cellen bestaan niet. Yixiang maakt geen cellen, maar boxen.
Het zijn EVE cellen.
Yixiang krijgt te vaak aandacht vanwege de prijs en deze verwarring. Ik reageer hier wat allergisch op, omdat Yixiang aan de voorkant altijd mooi weer speelt en bij aftersales isseus NOOIT thuis geeft.
Ik doelde op de kast, want deze kast waar de 16x MB56 inpassen heeft "Yixiang MB56"
BenSKIP schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:48:
[...]

@The Source Voor je zaken kopen gaat, eerst even alle posts lezen en je dan bedenken of je de materie snapt. Niet om vervelend te doen, maar als je het verschil tussen parallel en serie niet begrijpt, dan kan je voor nu beter je tijd in lezen en opschrijven steken voor je tot het bouwen overgaat. Een zelfstudie, kennis, ervaring en zelfvertrouwen is hier absoluut van belang.
V_ger schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:49:
[...]

Ik denk dat met je huidige kennisniveau het zelf bouwen van een batterij wat te hoog gegrepen is...
Dank voor jullie zorgen die wellicht terecht zijn. Ik wil leren en lees me dan ook in. Elke noob vraag die ik stel geeft me weer kennis waardoor ik weer meer begrijp. Ik wist eerst enkel van Seplos, en na een search hier gaf dat niet veel informatie. Daarna kwam ik er achter dat er ook een Yixiang kast bestond die hier heel populair is en die gaf veel meer info. Dus sorry ik ga nog veel noob vragen stellen :) Ik ben niet bang voor het bouwen van de batterij, daar kom ik wel uit, zolang alles maar bij elkaar past en toekomst proof is. Vandaar dat ik nu zoveel mogelijk uitzoek zodat ik de juiste keuzes maak. Ik gebruik ook vaak preplexity echter is die erg wispelturig qua informatie.

• cyclone

cyclone

[...]

Sorry ben niet zo technisch en nog vollop in onderzoek naar mijn DIY batterij.
En hier geef je direct in 2 zinnen waarom ook ik denk dat een DIY batterij niets voor u is.
Beknibbelen op kosten voor kabels zonder eigenlijk te weten wat dit voor een effect kan hebben doet bij mij alle alarmbellen afgaan.

Dan aangeven dat je niet zo technisch bent is rode vlag (een grote) nummer 2.

Oprecht tof dat je je wilt verdiepen in de wereld van elektra en thuis batterijen maar als je hier niet een degelijke basiskennis hebt en dus snapt wat de gevaren zijn van werken aan DC accu's en AC installaties dan zou ik je met klem aanraden iemand in de arm te nemen die deze kennis wel heeft. En niet op basis van Youtube filmpjes en weet ik veel wat andere Interwebs bronnen. Neen degelijke praktijk kennis.

Mijn achtergrond is MTS / HTS Elektrotechniek, ik doe fluitend huisinstallaties en PV installaties. Mijn 3 fase thuisbatterij op basis van Victron was wel even andere koek waar ook ik flink tijd in heb moeten steken alvorens ik goed door had waar ik in mijn ontwerp rekening mee moest houden.
Tis gewoon echt een andere tak van "sport", inmiddels doe ik het vrij aardig maar fluitend zeker (nog) niet.

Dus laat je alsjeblieft goed begeleiden, en je kunt een heel eind komen op dit forum, maar zonder technische achtergrond is mijn advies begin er niet in je eentje aan en laat je bijstaan door iemand met praktijk kennis.

• The Source
cyclone schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:32:
[...]

En hier geef je direct in 2 zinnen waarom ook ik denk dat een DIY batterij niets voor u is.
Beknibbelen op kosten voor kabels zonder eigenlijk te weten wat dit voor een effect kan hebben doet bij mij alle alarmbellen afgaan.

Dan aangeven dat je niet zo technisch bent is rode vlag (een grote) nummer 2.

Oprecht tof dat je je wilt verdiepen in de wereld van elektra en thuis batterijen maar als je hier niet een degelijke basiskennis hebt en dus snapt wat de gevaren zijn van werken aan DC accu's en AC installaties dan zou ik je met klem aanraden iemand in de arm te nemen die deze kennis wel heeft. En niet op basis van Youtube filmpjes en weet ik veel wat andere Interwebs bronnen. Neen degelijke praktijk kennis.

Mijn achtergrond is MTS / HTS Elektrotechniek, ik doe fluitend huisinstallaties en PV installaties. Mijn 3 fase thuisbatterij op basis van Victron was wel even andere koek waar ook ik flink tijd in heb moeten steken alvorens ik goed door had waar ik in mijn ontwerp rekening mee moest houden.
Tis gewoon echt een andere tak van "sport", inmiddels doe ik het vrij aardig maar fluitend zeker (nog) niet.

Dus laat je alsjeblieft goed begeleiden, en je kunt een heel eind komen op dit forum, maar zonder technische achtergrond is mijn advies begin er niet in je eentje aan en laat je bijstaan door iemand met praktijk kennis.
Grote kans is dat ik alle electronica door een ZZP-er met ervaring op dit gebied (iemand in buurt van Eindhoven/Tilburg mag altijd een DM sturen) of mijn electricien (die minder ervaring heeft op gebied van batterijen heeft) laat aanleggen. Ik ga niet voor Victron want dat is boven mijn kennis niveau, wellicht ga ik voor Deye of Solis en vervang ik mijn huidige omvormer zelf. Mocht ik alles zelf aanleggen dan laat ik alles ook door mijn electricien keuren ivm de verzekering. Maar desondanks wil ik zelf zo veel mogelijk begrijpen... Maar nogmaals jullie zorgen worden gewaardeerd.

• BenSKIP
@The Source De Victron of de Deye ontlopen elkaar qua installatie niet veel. Waar je bij Victron alles in 3voud doet, doe je dat bij de Deye in één, dat kan het zowel complexer als minder complex maken. Zowel AC als DC zijdig vind ik het niet heel complex, maar ik knutsel al met 230V vanaf mijn 12e en ja toen heb ik meerdere keren een oplawaai gehad. Waar velen bang zijn voor stroom, vind ik het reuze interessant. Als je jezelf de tijd gunt om je over dit alles te informeren, dan ben ik van mening dat iedereen het wel kan. Maar niet iedereen heeft de drive zich terdege in de stof te verdiepen. Als je niet zeker weet waar je aan beginnen gaat, doe het dan vooral NIET, want je huisinstallatie gaat niet goed op 400V.

• reneeke1970
The Source schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:22:
[...]

Grote kans is dat ik alle electronica door een ZZP-er met ervaring op dit gebied (iemand in buurt van Eindhoven/Tilburg mag altijd een DM sturen) of mijn electricien (die minder ervaring heeft op gebied van batterijen heeft) laat aanleggen. Ik ga niet voor Victron want dat is boven mijn kennis niveau, wellicht ga ik voor Deye of Solis en vervang ik mijn huidige omvormer zelf. Mocht ik alles zelf aanleggen dan laat ik alles ook door mijn electricien keuren ivm de verzekering. Maar desondanks wil ik zelf zo veel mogelijk begrijpen... Maar nogmaals jullie zorgen worden gewaardeerd.
Als je toch al voor een deye gaat, kun je net zo makkelijk een kant en klaar accu kopen bij bv firma nkon ,scheelt je maar 300 euro op helemaal zelf knutselen.

1 PVoutput . Dongen NB

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 13:12
reneeke1970 schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:42:
[...]

Als je toch al voor een deye gaat, kun je net zo makkelijk een kant en klaar accu kopen bij bv firma nkon ,scheelt je maar 300 euro op helemaal zelf knutselen.
Bedoel je daarmee een prebuild Nkon 16kwh accu met een Victron Multiplus? en natuurlijk een T-class zekering, cerbo, noodschakelaar, stroommeter

Dat is wel een simpele setup die echt niet complexer is dan een Deye. Een accu zelfbouwen is naar mijn mening net een stapje complexer dan de rest van de setup.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• reneeke1970
PASware schreef op woensdag 5 november 2025 @ 07:57:
[...]

Bedoel je daarmee een prebuild Nkon 16kwh accu met een Victron Multiplus? en natuurlijk een T-class zekering, cerbo, noodschakelaar, stroommeter

Dat is wel een simpele setup die echt niet complexer is dan een Deye. Een accu zelfbouwen is naar mijn mening net een stapje complexer dan de rest van de setup.
Dat noem ik een kant en klaar accu ja. Ze hebben meerdere modellen. En ook andere leveranciers verkopen ze steeds vaker.
Het is maar willekeurig voorbeeld

1 PVoutput . Dongen NB

• ger356
PASware schreef op woensdag 5 november 2025 @ 07:57:
[...]

Dat lees ik hier vaker: het zelf bouwen van de accu is complex, of veel werk enz. Ik vind dat absoluut niet. Het in elkaar schroeven van zo'n accubak is het eenvoudigste deel van een thuisbatterijsysteem. Het is twee uurtjes werk en de tweede bak gaat al sneller. Je moet netjes en secuur werken, maar dat geldt voor alles. Wat mij betreft was het ombouwen van de meterkast, het plaatsen van de Multiplussen, de bekabeling enz. Veel meer werk en veel complexer.

• BenSKIP
"Een accu bouwen" klinkt spannender dan "cellen in een metalen doos duwen en vastzetten" maar het komt op het laatste neer. Gewoon de handleiding volgen.

• cyclone

cyclone

@ger356 en @BenSKIP jullie trekken het advies van @reneeke1970 uit zijn context.
Maar stiekem hebben jullie allemaal gelijk :)

Ja een accu bouwen is geen rocket science, als je een basis kennis elektro hebt en snapt dat als je geen geïsoleerd gereedschap gebruikt / voorzichtig werkt je voor onaangenaam vuurwerk kan komen te staan.

Dat is wel randvoorwaardelijk als we dan van @The Source wat vragen en opmerkingen voorbij zien komen waaruit op te maken valt dat hij niet zo technisch is (zijn eigen woorden) dan is het advies van @reneeke1970 helemaal zo gek nog niet. Het is dan aan The Source om zelf te kiezen :
Spendeer ik flink wat tijd om mijzelf goed te informeren / op te leiden om zelf een powerwall / thuis accu systeem te gaan bouwen. En gun ik mijzelf ook de fouten en kan ik de bijkomende risico's grotendeels wegnemen?

Of bespaar ik weken van tijd en geef ik een paar honderd euro uit en kom ik sneller bij mijn gewenste resultaat een werkende powerwall / thuis accu.

Ik denk dat we zo hem netjes geholpen hebben door hem te wijzen dat je echt wel moet weten waar je mee bezig bent, en niet even zo uit de losse pols kunt beslissen of je een wat dunner kabeltje kunt gebruiken tussen 2 accu's omdat het goedkoper lijkt en net zo goed.
Dat is het niet, maar dat moet je maar net wel ff weten.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 13:12
ger356 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:03:
[...]

Dat lees ik hier vaker: het zelf bouwen van de accu is complex, of veel werk enz. Ik vind dat absoluut niet. Het in elkaar schroeven van zo'n accubak is het eenvoudigste deel van een thuisbatterijsysteem. Het is twee uurtjes werk en de tweede bak gaat al sneller. Je moet netjes en secuur werken, maar dat geldt voor alles. Wat mij betreft was het ombouwen van de meterkast, het plaatsen van de Multiplussen, de bekabeling enz. Veel meer werk en veel complexer.
Ik denk dat ik verkeerde bewoording gebruikt heb, excuus daarvoor. Ik bedoel meer dat het bouwen van een accu spannender is dan de rest, zoals @BenSKIP ook aangeeft. Voor is de rest meer bekend werk dan het bouwen van de accu, wat eigenlijk niet echt complex is nee.

@cyclone
Helemaal mee eens. De kennis van @The Source lijkt mij zeker op dit moment ook nog te beperkt om hem te laten wagen aan volledig zelfbouw. Beter spendeer je een paar honderd euro meer uit en kom je sneller/veiliger tot het gewenste resultaat. Niks mis met een kant-en-klaar accupakket!

je moet het inderdaad allemaal maar net weten. Er komt ook een hoop bij kijken, welke dikte van kabels? Welk type zekering en welke amperage? Welke BMS? Hoe sluit je alles aan op een Victron systeem? Zo heb ik een Google Docs document die ik regelmatig bij werk door o.a. de informatie die hier voorbij komt.

[ Voor 34% gewijzigd door PASware op 05-11-2025 10:09 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• BenSKIP
Gewoon even om in de groep te gooien. Ik heb het nog niet eerder gezien, maar ik weet dat het past. WAAROM is mijn volgende idee WEL of juist GEEN goed idee?

Ik wil de flexbar in mijn box verkorten, om aan de buitenzijde een MEGA fuse holder met een Class T fuse te gebruiken.

Het ziet er netjes uit en ik kan indien nodig aan de buitenzijde de zekering vervangen.
Ik verneem graag de overdenkingen bij deze stap. Eén kan ik al zelf maken.... misschien. Ik ga van relatief veel oppervlak naar alleen één M8 bout. Maar met 60A lijkt mij deze bout wel voldoende, toch?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70d6dYB3hidzaOH9ARqQYaPJi4E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/amCrM8UlZwcIQ80WnEuBOHqF.jpg?f=user_large
Zie tekening. (Ik zie in de tekening al dat ik de bouten nog niet op moment gezet heb.)
:X
En ik ben het afschermkapje OVER de zekering heen vergeten te tekenen! |:(

[ Voor 12% gewijzigd door BenSKIP op 05-11-2025 10:12 ]

• BenSKIP
PASware schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:04:
[...]

Ik denk dat ik verkeerde bewoording gebruikt heb, excuus daarvoor. Ik bedoel meer dat het bouwen van een accu spannender is dan de rest, zoals @BenSKIP ook aangeeft. Voor is de rest meer bekend werk dan het bouwen van de accu, wat eigenlijk niet echt complex is nee.

@cyclone
Helemaal mee eens. De kennis van @The Source lijkt mij zeker op dit moment ook nog te beperkt om hem te laten wagen aan volledig zelfbouw. Beter spendeer je een paar honderd euro meer uit en kom je sneller/veiliger tot het gewenste resultaat. Niks mis met een kant-en-klaar accupakket!

je moet het inderdaad allemaal maar net weten. Er komt ook een hoop bij kijken, welke dikte van kabels? Welk type zekering en welke amperage? Welke BMS? Hoe sluit je alles aan op een Victron systeem? Zo heb ik een Google Docs document die ik regelmatig bij werk door o.a. de informatie die hier voorbij komt.
En zo leg je je eigen handleiding aan! Mijn complimenten! _/-\o_

• The Source
De accu bouwen is niet spannend, zorgen dat je de juiste componenten bij elkaar hebt, veiligheid voor alles, geduld en tijd, en af en toe een vraag stellen, ik hoop dat jullie af en toe makkelijke vragen willen beantwoorden zodat ik verder kan. Dat gedeelte ga ik zelf doen en alles is leuk om uit te zoeken.

Ik speel nog steeds met accu grote. Of ik plaats eerst 16kWh dat ik later ga uitbreiden.
Dan betaal ik wel 2x een kast, bespaar over 1 of 2 jaar iets op kosten omdat die gezakt zijn.
Het is mobiel (100kg makkelijker dan 200kg) and als 1 batterij offline is dan werkt de andere nog.

Maar ik kan ook direct voor 32kWh gaan want als ik alles in 1 MB56 kast doe ben ik direct klaar voor 1000 euro extra. Nadeel is het gewicht en dat als de batterij niet werk je direct zonder zit. Wel is met salderen het ook sneller terug te verdienen.

De Deye installatie en accu eraan hangen en configureren laat ik door een ZZP-er doen zodat alles de juiste bekabeling, zekering, eventueel settings heeft. Echter dan wil ik alsnog voor de juiste keuzes gaan zodat ik weet dat de ZZP-er het goed doet, op basis van de laatste inzichten. Ik heb straks nog een lijst met vragen hierover (en wellicht sommige noob vragen :) ) maar dat past beter in het Deye topic denk ik.

• BenSKIP
The Source schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:19:
De accu bouwen is niet spannend, zorgen dat je de juiste componenten bij elkaar hebt, veiligheid voor alles, geduld en tijd, en af en toe een vraag stellen, ik hoop dat jullie af en toe makkelijke vragen willen beantwoorden zodat ik verder kan. Dat gedeelte ga ik zelf doen en alles is leuk om uit te zoeken.

Ik speel nog steeds met accu grote. Of ik plaats eerst 16kWh dat ik later ga uitbreiden.
Dan betaal ik wel 2x een kast, bespaar over 1 of 2 jaar iets op kosten omdat die gezakt zijn.
Het is mobiel (100kg makkelijker dan 200kg) and als 1 batterij offline is dan werkt de andere nog.

Maar ik kan ook direct voor 32kWh gaan want als ik alles in 1 MB56 kast doe ben ik direct klaar voor 1000 euro extra. Nadeel is het gewicht en dat als de batterij niet werk je direct zonder zit. Wel is met salderen het ook sneller terug te verdienen.

De Deye installatie en accu eraan hangen en configureren laat ik door een ZZP-er doen zodat alles de juiste bekabeling, zekering, eventueel settings heeft. Echter dan wil ik alsnog voor de juiste keuzes gaan zodat ik weet dat de ZZP-er het goed doet, op basis van de laatste inzichten. Ik heb straks nog een lijst met vragen hierover (en wellicht sommige noob vragen :) ) maar dat past beter in het Deye topic denk ik.
Je denkwijze blijft bijzonder. Gaat een accu "offline".... schakelt de BMS de boel uit, ja..... dan heb je de instellingen niet juist of zit je met stront in de ventilator. Een tweede die dan wel "aan" blijft kan, maar dit moet je niet zien als een reserve, omdat je hiermee mogelijk meteen de gewenste C-rating overschrijd. In jou geval is één 16s MB56 box de beste keuze.

• The Source
BenSKIP schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:27:
[...]

Je denkwijze blijft bijzonder. Gaat een accu "offline".... schakelt de BMS de boel uit, ja..... dan heb je de instellingen niet juist of zit je met stront in de ventilator. Een tweede die dan wel "aan" blijft kan, maar dit moet je niet zien als een reserve, omdat je hiermee mogelijk meteen de gewenste C-rating overschrijd. In jou geval is één 16s MB56 box de beste keuze.
Het hebben van 2 batterijen werd hier als iemand als voordeel genoemd. Mijn idee, mocht er eentje om wat voor reden buiten bedrijf zijn dan pas je de limieten voor de 2de uiteraard aan voordat je die in bedrijf stelt. Maar misschien is het geen goede denkwijze, en kan ik daarmee beter voor een single 32kWh oplossing gaan.

• BenSKIP
@The Source Fijn te lezen dat je de commentaar niet als bashing ziet. Meerdere accu's (of een grote) is een voordeel, omdat je C-rating daarmee la(a)g(er) kan blijven, wat je cellen ten goede komt. Het is dus geen reserve. Als je 1 pack hebt, kan het zijn dat je op momenten aan de 1C komt, de cellen kunnen dit hebben, maar het betreft geen gewenste situatie. 0,5C of zelf lager komt de levensduur ten goede, als je continu je BMS instellingen wil aanpassen om niet boven die C-rating te komen wil ik je met klem afraden, daar kan je de boel mee in storingen jagen bij laden/ontladen. Eén pack "15kw" - 280-330Ah wil je eigenlijk niet veel hoger dan 0,5C belasten. (liefst minder)

[ Voor 7% gewijzigd door BenSKIP op 05-11-2025 12:44 ]

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-11 12:43
Ik sta op het punt om een kant en klare oplossing te bestellen bij NKON. Ik vind het voor mezelf een prettiger idee om een kant en klare accu te hebben, dan zelf 1 te maken. Het volgende wil ik gaan bestellen/is mij aangeboden:

3x Multiplus 6K5VA
2x NKON 32.15kWh
1x Cerbo GX
VE.Bus to USB-C
1x LYNX Distributor (M10)
1x LYNX Power in (M10)
5x 400A MEGA zekeringen
2x 95MM2 kabels en Victron to battery - Type A data cable

Ik heb 2x 5x 10mm2 kabels getrokken naar de garage waar ik dit wil laten installeren.
Zijn er nog dingen die ik nodig heb?

• BenSKIP
Ja, je mist schakelmateriaal, adereinden, en mogelijk wat aan gereedschap. 10mm2 is een flinke jongen, je bent heel wat van plan.

• cyclone

cyclone

@DmC1982
Ik mis eventjes details voor DC bekabeling tussen de Multiplussen en Lynx en DC bekabeling Lynx en je accu's
Of ga je ALLES op 95mm2 doen ? (Ik zou overigens je DC kabels op een goedkoper adres bestellen dan bij NKON).

Zie geen kabel ogen (en geen persgereedschap) voor het afwerken van je DC kabels.

En ik mis de spullenboel om de AC kabels te zekeren / wellicht een aditionele AC hoofdschakelaar (voor de AC out die je weer retour brengt naar je hoofdverdeelkast) en je zou een bypass schakelaar kunnen overwegen.

(met dank aan @BenSKIP ) eindader hulzen en tang voor je AC kabels (let op Victron adviseert om GEEN masieve AC bekabeling te gebruiken op de klemmen van de Multiplussen).

Verders ziet het er aardig compleet uit.

[ Voor 13% gewijzigd door cyclone op 05-11-2025 12:51 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

DmC1982 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:42:
Ik sta op het punt om een kant en klare oplossing te bestellen bij NKON. Ik vind het voor mezelf een prettiger idee om een kant en klare accu te hebben, dan zelf 1 te maken. Het volgende wil ik gaan bestellen/is mij aangeboden:

3x Multiplus 6K5VA
2x NKON 32.15kWh
1x Cerbo GX
VE.Bus to USB-C
1x LYNX Power in (M10)
5x 400A MEGA zekeringen

Ik heb 2x 5x 10mm2 kabels getrokken naar de garage waar ik dit wil laten installeren.
Class T zekeringen op de accu’s met Lynx class t fuse holder?

• BenSKIP
cyclone schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:49:
@DmC1982
Ik mis eventjes details voor DC bekabeling tussen de Multiplussen en Lynx en DC bekabeling Lynx en je accu's
Of ga je ALLES op 95mm2 doen ? (Ik zou overigens je DC kabels op een goedkoper adres bestellen dan bij NKON).

Zie geen kabel ogen (en geen persgereedschap) voor het afwerken van je DC kabels.

En ik mis de spullenboel om de AC kabels te zekeren / wellicht een aditionele AC hoofdschakelaar (voor de AC out die je weer retour brengt naar je hoofdverdeelkast) en je zou een bypass schakelaar kunnen overwegen.

(met dank aan @BenSKIP ) eindader hulzen en tang voor je AC kabels (let op Victron adviseert om GEEN masieve AC bekabeling te gebruiken op de klemmen van de Multiplussen).

Verders ziet het er aardig compleet uit.
De keuze voor flex kabel begrijp ik, dit heeft een installatietechnisch voordeel omdat het leggen van bochten en het strippen van massief niet heel makkelijk gaat, verder heeft het geen voor/nadeel. Ik heb 5*6mm2 massief.... en daarmee is mijn Haagse woordenboekje qua vocabulair goed toegenomen. #@^*! :(
Uit ellende ben ik in een klein stukje na de automaat overgegaan naar flex. (Had me al vele uren de T-zus zitten ergeren en was er klaar mee.) :*)

[ Voor 5% gewijzigd door BenSKIP op 05-11-2025 13:01 ]

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-11 12:43
BenSKIP schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:48:
Ja, je mist schakelmateriaal, adereinden, en mogelijk wat aan gereedschap. 10mm2 is een flinke jongen, je bent heel wat van plan.
Dank voor je reactie. Ik zou eerst 5x 6mm2 doen, alleen hier werd geadviseerd om meteen voor een 10mm2 te gaan. Ik begrijp dat er altijd een discussie is tussen 6mm2 en 10mm2. Ik wil alles goed hebben geregeld en vind het niet erg om extra te betalen als het (in theorie) beter is/kan zijn. Het gaat overigens om 2x 25meter kabel van het huis naar de garage.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

BenSKIP schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:09:
Ik wil de flexbar in mijn box verkorten, om aan de buitenzijde een MEGA fuse holder met een Class T fuse te gebruiken.

Het ziet er netjes uit en ik kan indien nodig aan de buitenzijde de zekering vervangen.
Ik verneem graag de overdenkingen bij deze stap. Eén kan ik al zelf maken.... misschien. Ik ga van relatief veel oppervlak naar alleen één M8 bout. Maar met 60A lijkt mij deze bout wel voldoende, toch?[Afbeelding]
De legenda mis ik.
Rood rechtsonder begrijp ik wel als de isolator om de kabel. De andere rode oppervlakken zijn vermoedelijk ook een isolator. Wat is het lichtgrijze materiaal waar de bouten in worden gemonteerd?

Wat voor materiaal is het zwarte deel, een isolator?

Ik zie nog niet voor mij hoe de stroom van boven door de isolator naar beneden richting het smeltpatroon gaat lopen...

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• BenSKIP
@cj1 Ik heb wat meer foto's van fuseholder geplaatst, hiermee wordt alles een stuk helderder.

Het is een fuseholder voor een MEGA / ANL zekering waar ook een Class T fuse in past.

De rode vierkanten zijn de connectoren op de batterybox. (dwars doorsnede)
Zwart is de basis van de holder.
Oranje is de flexbar in de box
Groen is de batterybox
De bout in de houder zit aan de achterzijde opgesloten met een plastic plaatje, dat is eruit te tikken, waardoor je de bout omdraaien kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZmy-tsBfC6VcJOX0DRLajAP4yM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjctISX65zQq4sQ3sLDSwtUG.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGeG_7D30_bg5TU2MqWVcBaF3Ok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGccLozjQUUWer3EtOAwJw67.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AKqtwxtejPFyXEpgyYyrhEJTEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YyrRCUGvBrWQ4lk5MXyiSeE4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nW_diKQI60Wp_m7TBV_df1oE34c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8fyK4TmjVEDpLP4zosZg8Ab.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5clZRPkFWF2FflaouBNLlC9SS-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPNejzOvZ4Ekyk5UMINl07fs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBoZv6-p8K2VfF1BSpX1FDq0LrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1a3CJ0vATMkOZvZD1MOcI9J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNZV6Z-h0ENaKIcUjUsQJAXEfjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VL3vpDlLtZiayPFkMwh1cWoF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 253% gewijzigd door BenSKIP op 05-11-2025 20:20 ]

• habbekrats
BenSKIP schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:30:
@The Source Fijn te lezen dat je de commentaar niet als bashing ziet. Meerdere accu's (of een grote) is een voordeel, omdat je C-rating daarmee la(a)g(er) kan blijven, wat je cellen ten goede komt. Het is dus geen reserve. Als je 1 pack hebt, kan het zijn dat je op momenten aan de 1C komt, de cellen kunnen dit hebben, maar het betreft geen gewenste situatie. 0,5C of zelf lager komt de levensduur ten goede, als je continu je BMS instellingen wil aanpassen om niet boven die C-rating te komen wil ik je met klem afraden, daar kan je de boel mee in storingen jagen bij laden/ontladen. Eén pack "15kw" - 280-330Ah wil je eigenlijk niet veel hoger dan 0,5C belasten. (liefst minder)
0,5c mb56 is toch ook 0,25c x 2 mb31 , ik zou het ook niet doen
-niet te handelen
-nog geen goede bms beschikbaar vind ik
-stuk = offline

[ Voor 5% gewijzigd door habbekrats op 05-11-2025 18:31 ]

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

BenSKIP schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:12:
@cj1 Ik heb wat meer foto's van fuseholder geplaatst, hiermee wordt alles een stuk helderder.

Het is een fuseholder voor een MEGA / ANL zekering waar ook een Class T fuse in past.

[Afbeelding]
Bouten zijn verrassend slecht om de stroom te geleiden tov de vlakke metalen delen (staal of RVS ipv koper/alu, factor 8-40). Je wilt dus eigenlijk de zekering rechtstreeks op je bestaande aansluiting krijgen. Kan hij niet gewoon intern? Geen bestaande houder?

Als die kapot gaat heb je denk ik wel grotere problemen dan hoe makkelijk hij te vervangen is ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• BenSKIP
Ik kan de zekering inderdaad ook aan de binnenzijde plaatsen, maar vind buiten wel praktischer. Wat je zegt wat betreft het moeten vervangen is absoluut waar. Ik dacht ook al ergens te hebben gelezen dat RVS eigenlijk niet de beste keuze is om als connector te gebruiken. Intern is geen bestaande houder, maar daar kan ik hem wel onder de flexbar (oranje) tegen de terminals (rood) plaatsen, daar zit wel goed vlees op.
En als ik koperen bouten koop? :9
https://nl.aliexpress.com...6503&gatewayAdapt=glo2nld

[ Voor 31% gewijzigd door BenSKIP op 05-11-2025 20:28 ]

• Dirduc
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:17
Beste is gewoon gegalvaniseerde bout ,geen corrosie , sterk en geleid goed .
Naar wij dachten.

• The Source
habbekrats schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:29:
[...]

0,5c mb56 is toch ook 0,25c x 2 mb31 , ik zou het ook niet doen
-niet te handelen
-nog geen goede bms beschikbaar vind ik
-stuk = offline
Dank je.
Ik zag deze video: YouTube: HUGE 32kWh LiFePO4 DIY Battery w/ 628Ah Cells! 90 Minute Build
300kg plus, dus de Yixiang MB56 32kWh is veel te zwaar. Hij gebruikt een kraan en loader.
Dus ik ga voor 2x MB31

[ Voor 4% gewijzigd door The Source op 06-11-2025 09:32 ]

• cyclone

cyclone

@The Source
Houdt rekening mee dat ook een doos met 16 MB31's compleet onhandelbaar is voor 1 persoon (weegt zo 110 kilo). Met 2 personen kun je hem misschien net optillen en snel op een karretje zetten.
Ik kreeg met 2 man de dozen niet in mijn serverkast en heb uiteindelijk de cellen weer uitgebouwd, en daarna alle 3 mijn accu's opgebouwd in de serverkast zelf. (dit ging overigens prima).

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:49
The Source schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:22:
[...]

Dank je.
Ik zag deze video: YouTube: HUGE 32kWh LiFePO4 DIY Battery w/ 628Ah Cells! 90 Minute Build
300kg plus, dus de Yixiang MB56 32kWh is veel te zwaar. Hij gebruikt een kraan en loader.
Dus ik ga voor 2x MB31
Offgrid garage had hem ook getest en was er tevreden over.

32KW systeem is denk ik lichter dan 2 16KW, je kan er gewoon een karretje bij bestellen precies op maat. je moet hem alleen op de kar in elkaar zetten. Of zie ik dat verkeerd.

Ik zit namelijk ook te twijvelen 1 32kwh of 2 16kwh? de 32kwh is goedkoper dan 2 16kwh systemen.

En betreft die zekering, die zit in de MB56 box intern, tussen de accu en de schakelautomaat op de plus busbar. Weet niet of die tegenwoordig ook al in de yixiang 16kwh boxen zit?

[ Voor 10% gewijzigd door agraaff op 06-11-2025 14:28 ]

• The Source
agraaff schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:18:
[...]

Offgrid garage had hem ook getest en was er tevreden over.

32KW systeem is denk ik lichter dan 2 16KW, je kan er gewoon een karretje bij bestellen precies op maat. je moet hem alleen op de kar in elkaar zetten. Of zie ik dat verkeerd.

Ik zit namelijk ook te twijvelen 1 32kwh of 2 16kwh? de 32kwh is goedkoper dan 2 16kwh systemen.

En betreft die zekering, die zit in de MB56 box intern, tussen de accu en de schakelautomaat op de plus busbar. Weet niet of die tegenwoordig ook al in de yixiang 16kwh boxen zit?
Een extra zekering kan nooit kwaad. Daarbij zit in Yixian v2 voor 16kWh ook een zekering."
Dit karretje is specifiek voor de 16kWh, er staat geen max gewicht bij dus mochten er 2 stackable Yixiang 16kWh op gaan, dan wellicht ook 1 32kWh. Daarbij heeft het karretje als zowel het 16 als kWh kast de metalen clips aan de zijkant om ze vast te zetten op de kar en te stapelen.

[ Voor 6% gewijzigd door The Source op 06-11-2025 15:02 ]

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:39
Met het oog op het afschaffen van salderen in 2027 ben ik aan het kijken naar een systeem op basis van 3 victrons. Huisaansluiting is 3x25, zonnepanelen leveren max 7 kW, volgens mij kom ik dan al snel op 3x Victron Multiplus II 48V - 5000VA - 70A. Accucapaciteit 16 kWh, enkel om zonnestroom te laden en later te gebruiken.

Twee vragen:

1) in hoeverre is het te doen om die victrons in huis te hangen? Op vollast maken ze behoorlijk geluid. Is dat te isoleren? Ik heb namelijk wel ruimte aan de andere kant van de achterwand van de meterkast. Dat zou qua bekabeling ideaal zijn.
2) Alternetief is de schuur. Voor noodstroom moet ik AC in en AC out gebruiken, maar kan ik zonder noodstroom ook toe met een enkele kabel? Nu ligt er naar de schuur 4x4mm2. Voor 7 kW terugleveren van de panelen is dat voldoende, de accu gaat niet meer vermogen leveren. De afweging wordt dan huidige kabel en geen noodstroom, of nieuwe kabel en de stoep weer open.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

BenSKIP schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:12:

Zwart is de basis van de holder.
Oranje is de flexbar in de box
Groen is de batterybox
Aha, het is een batterijbox waar de duo-connectoren op de juiste afstand staan om de gewenste zekering tussen te plaatsen.

Ik zou misschien wel de zekeringhouder weglaten. Hooguit kijken of je het transparante kapje over de zekering gemonteerd krijgt, en een kabelinvoer in de behuizing boren om de kabel aan de binnenzijde aan te sluiten (onder de zekering), en dan hopen dat de dikte van de kabelschoen even dik is als de platte geleider (busbar/celverbinder). Anders zou ik nog wat opvullen onder 1 van die 2 om deze zekering mooi parallel met de behuizing gemonteerd te hebben.

Nog een andere optie: de achterwand van de zekeringhouder op 2 plaatsen weg boren/zagen/frezen, de bouten uit de zekeringhouder verwijderen, zodat de zekeringhouder mooi over de boxconnectoren schuift, en dan de zekering weer direct op de oorspronkelijke batterijboxconnectoren monteren. Dan kun je de kabel wel aan de buitenzijde aansluiten. Wel nog de linker invoer van de zekeringhouder afdichten.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• agraaff
pegagus schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:07:
Met het oog op het afschaffen van salderen in 2027 ben ik aan het kijken naar een systeem op basis van 3 victrons. Huisaansluiting is 3x25, zonnepanelen leveren max 7 kW, volgens mij kom ik dan al snel op 3x Victron Multiplus II 48V - 5000VA - 70A. Accucapaciteit 16 kWh, enkel om zonnestroom te laden en later te gebruiken.

Twee vragen:

1) in hoeverre is het te doen om die victrons in huis te hangen? Op vollast maken ze behoorlijk geluid. Is dat te isoleren? Ik heb namelijk wel ruimte aan de andere kant van de achterwand van de meterkast. Dat zou qua bekabeling ideaal zijn.

2) Alternetief is de schuur. Voor noodstroom moet ik AC in en AC out gebruiken, maar kan ik zonder noodstroom ook toe met een enkele kabel? Nu ligt er naar de schuur 4x4mm2. Voor 7 kW terugleveren van de panelen is dat voldoende, de accu gaat niet meer vermogen leveren. De afweging wordt dan huidige kabel en geen noodstroom, of nieuwe kabel en de stoep weer open.
Waarom 3 keer een multiplus en niet 1 met een 1 16KWh accu?
Je kan naar de Multi RS 48/6000 kijken, die maakt bijna geen geluid en is 6kva. is wel wat duurder.
Wellicht kan je dan een mogelijke omvormer die je al hebt meteen weg doen :)

• agraaff
The Source schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:58:
[...]

Een extra zekering kan nooit kwaad. Daarbij zit in Yixian v2 voor 16kWh ook een zekering."
Dit karretje is specifiek voor de 16kWh, er staat geen max gewicht bij dus mochten er 2 stackable Yixiang 16kWh op gaan, dan wellicht ook 1 32kWh. Daarbij heeft het karretje als zowel het 16 als kWh kast de metalen clips aan de zijkant om ze vast te zetten op de kar en te stapelen.
https://off-grid-garage.com/diy-kits/
Heavy Duty Trolley to carry 2 of these DIY Boxes and move them around securely
Van de 16kva kunnen er 4 op :)

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:39
agraaff schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:31:
[...]

Waarom 3 keer een multiplus en niet 1 met een 1 16KWh accu?
Je kan naar de Multi RS 48/6000 kijken, die maakt bijna geen geluid en is 6kva. is wel wat duurder.
Wellicht kan je dan een mogelijke omvormer die je al hebt meteen weg doen :)
Omdat is een 3-fase aansluiting heb. De zonnepanelen zitten op Enphase micro omvormers. Victron heeft geen apparaten die 3-fase in één apparaat kan terug leveren.

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:45
agraaff schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:35:
[...]

https://off-grid-garage.com/diy-kits/
Heavy Duty Trolley to carry 2 of these DIY Boxes and move them around securely
Van de 16kva kunnen er 4 op :)
Ik heb een lowcost optie genomen, Stevige plank met 2 iets ingekorte hondjes. eronder gezet. Beetje voordleig hondje is minder dan €15 en kan volgens beschrjving 200kg per stuk dragen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLvmdQeHGAPne7qsvwnLDQQEKN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQuzzu3ZBKQcRwCsXCzLGuPq.jpg?f=fotoalbum_large

• habbekrats
pegagus schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:30:
[...]

Omdat is een 3-fase aansluiting heb. De zonnepanelen zitten op Enphase micro omvormers. Victron heeft geen apparaten die 3-fase in één apparaat kan terug leveren.
Dat maakt voorlopig niet uit, de op je inkomende aansluiting kWH meter sommeert alle fase naar 1 teller.

• Flesdop
DmC1982 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:42:

3x Multiplus 6K5VA
2x NKON 32.15kWh
1x Cerbo GX
VE.Bus to USB-C
1x LYNX Power in (M10)
5x 400A MEGA zekeringen

In die kant en klare batterij van NKON liggen de cellen plat, ook iets om in overweging te nemen.

• BenSKIP
En WEER een post met waarschuwingen over de Yixiang box.
YouTube: Yixiang 24V DIY Battery Kit - Needs Work

En nu weet ik dat:
- Alles wat je aandacht geeft GROEIT.
en
- Ook negatieve aandacht = aandacht.

Die met de battery busbars is SERIEUS. Die met de flex main busbar, valt mee, die is weg te buigen. (Of de ruimte anders wat opvullen met wat piepschuim oid.

[ Voor 53% gewijzigd door BenSKIP op 07-11-2025 09:07 ]

Pagina: 1 ... 120 ... 122 Laatste