Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:11
Willie Wortel schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:32:
Je installatie laten keuren door een installateur. Tsja,....... hoe kan de keurder zien dat de kabelogen juist geperst zijn, dubbel geïsoleerd. De installatie juist is afgezekerd, de batterij moeren allen juist gemonteerd zijn en met de juiste tork zijn aangedraaid, er isolatie tussen de batterijen aanwezig zijn, er voldoende afvoer warme lucht aanwezig is, de installatie juist is geprogrammeerd. Om er een paar te noemen. Ik betwijfel of die kennis geheel aanwezig is. Maar goed zal allemaal wel. Vals gevoel van veiligheid lijkt me.
Volgens de normen voor paneelbouw (NEN EN 61439) mogen geperste kabelogen NIET geïsoleerd worden na het monteren. Juist om de keurders hun werkt te kunnen laten doen. Op mijn werk doen we het wel om IP2x te kunnen halen bij sommige apparaten die niet veel ruimte hebben, maar dan wel met transparante krimpkous.

En helaas zijn de keuringen nodig. Ik ben in een installatie een keer een kabeloog tegen gekomen met 4 verschillende persingen. Hoe krijg je het voor elkaar zou je zeggen.... |:(
@DavidZH@Rimco Hoe is de kans dat een andere/Europese (half)rond 6 tons hydraulische crimpmatrijs dezelfde maat heeft en in de Chinese crimptang past? Hanteren al die crimptangfabrikanten zelfde matrijs buitenmaten voor dit soort ronde 6 tons matrijzen?
Zoals hierboven al is gemeld lijkt het me wel op elkaar te passen. Misschien kan ik morgen op de zaak nog even een vergelijk-ploatje maken van een D22 matrijs van Klauke.

Maar persoonlijk ben ik van mening dat soepele kabel gewoon met korte kabelschoenen en een doorn- of kerfpersing gemonteerd moeten worden. Helaas heb ik nog geen Chinesium versie van deze Klauke kunnen vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door DavidZH op 23-10-2025 23:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:15
teka1 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:00:
[...]

Kijk en huiver: YouTube: New JK200 DIY kit for easier assembly
Vanaf 10:30 komt de momentsleutel in actie....

Vanuit Gobel heb ik dit filmpje gekregen als assemblage instructie voor hun kist. Ik heb daar ook de vraag uitstaan hoe zij op 8-10Nm komen als in de EVE documentatie wat anders staat....
Hier worden geen studs vastgezet, maar moeren.
10Nm nog steeds te hoog en loctite.... ze hebben nog niet van lock washers gehoord? Loctite gebruik je als bouten door bv trillen los kunnen raken. Kan mij niet bedenken waarom iemand 120kg op de fiets vervoeren wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teka1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:48
BenSKIP schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 03:09:
[...]

Hier worden geen studs vastgezet, maar moeren.
10Nm nog steeds te hoog en loctite.... ze hebben nog niet van lock washers gehoord? Loctite gebruik je als bouten door bv trillen los kunnen raken. Kan mij niet bedenken waarom iemand 120kg op de fiets vervoeren wil.
Check, de juiste term voor het juiste 'ding' gebruiken is soms lastig als het niet je dagelijkse bezigheid is. Excuses voor de verwarring.
Voor wat betreft de loctite, ik ben inderdaad niet van plan om ze mee te nemen en lekker te laten staan waar ze staan ;)
Voor meer zekerheid dat de moeren niet zomaar loskomen was een borgring wat beter geweest... Victron gebruikt dat natuurlijk ook niet zomaar ipv loctite om alles op z'n plaats te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:15
@teka1 Die "instuctievideo" is op vele vlakken gewoon FOUT. Dat ze al een accutol gebruiken om de moeren vast te zetten is al fout.
Loctite is een heel slecht idee, want mocht je de boel ooit weer eens los moeten halen, dan zit de moer op de bout vast en belast je de + of - pool van de cel. Risico op schade aan de cel, of het uit de hand schieten van je gereedschap en daarmee de kans op kortsluiting.
Die "instructievideo" zal het nodige commentaar hebben gehad op de wijze van installeren mag ik zo aannemen. (Ik kan er niet nogmaals naar kijken.) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:12

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

bbbrumbrum schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:53:
[...]

lbf/ft is een meer gangbare eenheid voor maffe landen zonder metrische eenheden.
De mevrouw zegt 10 Newton in het filmpje. Dat is geen eenheid het is of foot Pound of Newton Meter.
Stel ze doelt op 10 foot pound dan zou dat 13,55 Newton meter zijn dat lijkt me ook niet plausibel.

Ondanks dat het filmpje erg duidelijk wordt gevonden en blijkbaar afkomstig is van de fabrikant (die dus met een nut locker werkt 8)7 wat werkelijk nergens op slaat) is het sowieso verstandig om je als newbie in te laten met meerdere bronnen. (nahja dat doe ik altijd 1 bron is geen bron).
Er zijn genoeg DIY filmpjes te vinden op youtube

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

teka1 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:47:
[...]

Check, de juiste term voor het juiste 'ding' gebruiken is soms lastig als het niet je dagelijkse bezigheid is. ...Voor meer zekerheid dat de moeren niet zomaar loskomen was een borgring wat beter geweest... Victron gebruikt dat natuurlijk ook niet zomaar ...
Om het ding ook de juiste naam te geven. Geen borgring maar een veerring. Met, indien schotelveerring, de bolle zijde van de ring naar de moer gericht en nog een sluitring daaronder volgens Victron, en daaronder de celverbinder. Victron accukabels aansluiten.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:08
Even een vraag waar ik antwoord zo snel niet kon vinden. Mijn zelfbouw accu begint vorm te krijgen. De kabels naar de schuur ,meterkast aansluiting en 230 in de schuur zijn klaar. Accu,s (EVe314,s) staan er ook . De Yixiang boxen komen uit China die had ik als eerste besteld (begin augustus) en staan inmiddels in de haven.

Dus we kunnen binnenkort aan het 48V deel beginnen. Ik heb 2x een 16Kw box, Kan ik ze beter doorlussen en dan als 1 set aan de busbar monteren of beiede los ? Idee is een Victron distributor te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQmDhVHGCBEPWOYBIsyI-9pyuEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNvaUEU1YteAKviGqRM8eYLt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:47
Parallel zetten, anders gaan er wel heel erg grote stromen door je kabels lopen.

[ Voor 48% gewijzigd door SkiFan op 24-10-2025 13:45 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

DavidZH schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:17:
[...]
En helaas zijn de keuringen nodig. Ik ben in een installatie een keer een kabeloog tegen gekomen met 4 verschillende persingen. Hoe krijg je het voor elkaar zou je zeggen.... |:(
[...]
Maar persoonlijk ben ik van mening dat soepele kabel gewoon met korte kabelschoenen en een doorn- of kerfpersing gemonteerd moeten worden. Helaas heb ik nog geen Chinesium versie van deze Klauke kunnen vinden.
1 kabelschoen met 4 verschillende persingen kan wel...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbennDlNSQErUIFk2DZ5rYwvN9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ElNc0jHiBVA7t1dK6ceCQYB4.jpg?f=fotoalbum_large
als krimptest ;)

Behalve dat de kerfpersing Klauke's advies voor klasse 6 is, waarbij de andere Europese kabelschoenfabrikanten allemaal wat anders adviseren:
  • SBI Mecatraction: B-crimp;
  • Weitkowitz: WM-krimp door Intercable's overname veranderd tot Wi-krimp;
  • bij Cembre is het afhankelijk van de perstang een zeskant-vorm of Nesting+(kerf) Indentor.
Kun je iets meer toelichten waar jouw persoonlijke voorkeur voor een doorn- / kerfpersing bij klasse 6 op gebaseerd is?
Welke rol van betekenis speelt de toepassing (vast in een gebouw of voertuig) daarbij nog?
Welke na-/voordelen zie je aan de Siemens Norm 71322 WM-krimp?

PS Zo'n Chinese 6-ton accukrimper met bijvoorbeeld een wissel-doornpersmatrijs, bijvoorbeeld 95 mm2 Cimco 105952, komt dat niet in jouw wensrichting?

[ Voor 4% gewijzigd door cj1 op 24-10-2025 14:18 . Reden: PS toegevoegd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Pagina: 1 ... 118 119 Laatste