Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:02
Willie Wortel schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:32:
Je installatie laten keuren door een installateur. Tsja,....... hoe kan de keurder zien dat de kabelogen juist geperst zijn, dubbel geïsoleerd. De installatie juist is afgezekerd, de batterij moeren allen juist gemonteerd zijn en met de juiste tork zijn aangedraaid, er isolatie tussen de batterijen aanwezig zijn, er voldoende afvoer warme lucht aanwezig is, de installatie juist is geprogrammeerd. Om er een paar te noemen. Ik betwijfel of die kennis geheel aanwezig is. Maar goed zal allemaal wel. Vals gevoel van veiligheid lijkt me.
Volgens de normen voor paneelbouw (NEN EN 61439) mogen geperste kabelogen NIET geïsoleerd worden na het monteren. Juist om de keurders hun werkt te kunnen laten doen. Op mijn werk doen we het wel om IP2x te kunnen halen bij sommige apparaten die niet veel ruimte hebben, maar dan wel met transparante krimpkous.

En helaas zijn de keuringen nodig. Ik ben in een installatie een keer een kabeloog tegen gekomen met 4 verschillende persingen. Hoe krijg je het voor elkaar zou je zeggen.... |:(
@DavidZH@Rimco Hoe is de kans dat een andere/Europese (half)rond 6 tons hydraulische crimpmatrijs dezelfde maat heeft en in de Chinese crimptang past? Hanteren al die crimptangfabrikanten zelfde matrijs buitenmaten voor dit soort ronde 6 tons matrijzen?
Zoals hierboven al is gemeld lijkt het me wel op elkaar te passen. Misschien kan ik morgen op de zaak nog even een vergelijk-ploatje maken van een D22 matrijs van Klauke.

Maar persoonlijk ben ik van mening dat soepele kabel gewoon met korte kabelschoenen en een doorn- of kerfpersing gemonteerd moeten worden. Helaas heb ik nog geen Chinesium versie van deze Klauke kunnen vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door DavidZH op 23-10-2025 23:06 ]

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-11 08:13
teka1 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:00:
[...]

Kijk en huiver: YouTube: New JK200 DIY kit for easier assembly
Vanaf 10:30 komt de momentsleutel in actie....

Vanuit Gobel heb ik dit filmpje gekregen als assemblage instructie voor hun kist. Ik heb daar ook de vraag uitstaan hoe zij op 8-10Nm komen als in de EVE documentatie wat anders staat....
Hier worden geen studs vastgezet, maar moeren.
10Nm nog steeds te hoog en loctite.... ze hebben nog niet van lock washers gehoord? Loctite gebruik je als bouten door bv trillen los kunnen raken. Kan mij niet bedenken waarom iemand 120kg op de fiets vervoeren wil.

• teka1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-11 19:39
BenSKIP schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 03:09:
[...]

Hier worden geen studs vastgezet, maar moeren.
10Nm nog steeds te hoog en loctite.... ze hebben nog niet van lock washers gehoord? Loctite gebruik je als bouten door bv trillen los kunnen raken. Kan mij niet bedenken waarom iemand 120kg op de fiets vervoeren wil.
Check, de juiste term voor het juiste 'ding' gebruiken is soms lastig als het niet je dagelijkse bezigheid is. Excuses voor de verwarring.
Voor wat betreft de loctite, ik ben inderdaad niet van plan om ze mee te nemen en lekker te laten staan waar ze staan ;)
Voor meer zekerheid dat de moeren niet zomaar loskomen was een borgring wat beter geweest... Victron gebruikt dat natuurlijk ook niet zomaar ipv loctite om alles op z'n plaats te houden.

• BenSKIP
@teka1 Die "instuctievideo" is op vele vlakken gewoon FOUT. Dat ze al een accutol gebruiken om de moeren vast te zetten is al fout.
Loctite is een heel slecht idee, want mocht je de boel ooit weer eens los moeten halen, dan zit de moer op de bout vast en belast je de + of - pool van de cel. Risico op schade aan de cel, of het uit de hand schieten van je gereedschap en daarmee de kans op kortsluiting.
Die "instructievideo" zal het nodige commentaar hebben gehad op de wijze van installeren mag ik zo aannemen. (Ik kan er niet nogmaals naar kijken.) 8)7

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:10

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

bbbrumbrum schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:53:
[...]

lbf/ft is een meer gangbare eenheid voor maffe landen zonder metrische eenheden.
De mevrouw zegt 10 Newton in het filmpje. Dat is geen eenheid het is of foot Pound of Newton Meter.
Stel ze doelt op 10 foot pound dan zou dat 13,55 Newton meter zijn dat lijkt me ook niet plausibel.

Ondanks dat het filmpje erg duidelijk wordt gevonden en blijkbaar afkomstig is van de fabrikant (die dus met een nut locker werkt 8)7 wat werkelijk nergens op slaat) is het sowieso verstandig om je als newbie in te laten met meerdere bronnen. (nahja dat doe ik altijd 1 bron is geen bron).
Er zijn genoeg DIY filmpjes te vinden op youtube

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

teka1 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:47:
[...]

Check, de juiste term voor het juiste 'ding' gebruiken is soms lastig als het niet je dagelijkse bezigheid is. ...Voor meer zekerheid dat de moeren niet zomaar loskomen was een borgring wat beter geweest... Victron gebruikt dat natuurlijk ook niet zomaar ...
Om het ding ook de juiste naam te geven. Geen borgring maar een veerring. Met, indien schotelveerring, de bolle zijde van de ring naar de moer gericht en nog een sluitring daaronder volgens Victron, en daaronder de celverbinder. Victron accukabels aansluiten.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:45
Even een vraag waar ik antwoord zo snel niet kon vinden. Mijn zelfbouw accu begint vorm te krijgen. De kabels naar de schuur ,meterkast aansluiting en 230 in de schuur zijn klaar. Accu,s (EVe314,s) staan er ook . De Yixiang boxen komen uit China die had ik als eerste besteld (begin augustus) en staan inmiddels in de haven.

Dus we kunnen binnenkort aan het 48V deel beginnen. Ik heb 2x een 16Kw box, Kan ik ze beter doorlussen en dan als 1 set aan de busbar monteren of beiede los ? Idee is een Victron distributor te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQmDhVHGCBEPWOYBIsyI-9pyuEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNvaUEU1YteAKviGqRM8eYLt.jpg?f=fotoalbum_large

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:16
Parallel zetten, anders gaan er wel heel erg grote stromen door je kabels lopen.

[ Voor 48% gewijzigd door SkiFan op 24-10-2025 13:45 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• cj1
  • Niet online

cj1

DavidZH schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:17:
[...]
En helaas zijn de keuringen nodig. Ik ben in een installatie een keer een kabeloog tegen gekomen met 4 verschillende persingen. Hoe krijg je het voor elkaar zou je zeggen.... |:(
[...]
Maar persoonlijk ben ik van mening dat soepele kabel gewoon met korte kabelschoenen en een doorn- of kerfpersing gemonteerd moeten worden. Helaas heb ik nog geen Chinesium versie van deze Klauke kunnen vinden.
1 kabelschoen met 4 verschillende persingen kan wel...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbennDlNSQErUIFk2DZ5rYwvN9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ElNc0jHiBVA7t1dK6ceCQYB4.jpg?f=fotoalbum_large
als krimptest ;)

Behalve dat de kerfpersing Klauke's advies voor klasse 6 is, waarbij de andere Europese kabelschoenfabrikanten allemaal wat anders adviseren:
  • SBI Mecatraction: B-crimp;
  • Weitkowitz: WM-krimp door Intercable's overname veranderd tot Wi-krimp;
  • bij Cembre is het afhankelijk van de perstang een zeskant-vorm of Nesting+(kerf) Indentor.
Kun je iets meer toelichten waar jouw persoonlijke voorkeur voor een doorn- / kerfpersing bij klasse 6 op gebaseerd is?
Welke rol van betekenis speelt de toepassing (vast in een gebouw of voertuig) daarbij nog?
Welke na-/voordelen zie je aan de Siemens Norm 71322 WM-krimp?

PS Zo'n Chinese 6-ton accukrimper met bijvoorbeeld een wissel-doornpersmatrijs, bijvoorbeeld 95 mm2 Cimco 105952, komt dat niet in jouw wensrichting?

[ Voor 4% gewijzigd door cj1 op 24-10-2025 14:18 . Reden: PS toegevoegd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:23
teka1 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:00:
[...]

Kijk en huiver: YouTube: New JK200 DIY kit for easier assembly
Vanaf 10:30 komt de momentsleutel in actie....

Vanuit Gobel heb ik dit filmpje gekregen als assemblage instructie voor hun kist. Ik heb daar ook de vraag uitstaan hoe zij op 8-10Nm komen als in de EVE documentatie wat anders staat....
In deze video zitten er stalen M6 studs gelast op de aluminium polen.
Afhankelijk van de staalsoort varieert de torque van 9.5 tot 17 NM. Voor grade 8.8 is dat 11.3 NM bijvoorbeeld. En roestvast staal 8.5 NM.
Dus met een aanhaal moment van 10 NM zit dat prima vast. :)

Ik weet niet hoe stevig die lasverbinding (staal-aluminium) is, maar die draai je er niet zo makkelijk af, lijkt mij?
Ze zijn bij jou in ieder geval alle 32 heel gebleven!

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:38
Ik krijg volgende week mijn tweede accu binnen. Hoe kan ik deze het beste toevoegen aan mijn bestaande installatie. Mijn idee is Accu 1 volledig laden dan deze loskoppelen en accu 2 aansluiten en deze ook volledig laden

Zelfde settings gebruiken (JK BMS)

enige verschil is de nieuwste heeft een V19 en de oude een V15 de V19 wordt de master.

Vergeet ik iets moet ik ergens rekening mee houden ?

• Pim57
hhoekstra schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:56:
Ik krijg volgende week mijn tweede accu binnen. Hoe kan ik deze het beste toevoegen aan mijn bestaande installatie. Mijn idee is Accu 1 volledig laden dan deze loskoppelen en accu 2 aansluiten en deze ook volledig laden

Zelfde settings gebruiken (JK BMS)

enige verschil is de nieuwste heeft een V19 en de oude een V15 de V19 wordt de master.

Vergeet ik iets moet ik ergens rekening mee houden ?
Bij twee of meer accu’s moet je de OCCP delay verhogen van de default 3s naar 30 seconden. Dit is nodig omdat de Victron wat langzaam reageert als één van de accu’s als eerste vol is en zodoende de laadstroom (CCL) aangepast moet worden.

Als je dit niet doet krijg je zeer waarschijnlijk charge overcurrent errors. (Hoe weet ik dat?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlD7mhPfbtHM-Q4MtccdiP4nFyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdZx0D0cxkR5BpXNWH8tybcx.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de slave de RCV timer en het 100% voltage iets lager zetten dan de master.

Jouw idee is goed, maar je kunt ook accu 1 naar ergens tussen de 20 ~ 50% brengen en dan de boel gelijk definitief aansluiten.
Nieuwe accu’s zijn rond de 30% geladen en de voltages liggen dan in het vlakke deel van de curve vlak bij elkaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Pim57 op 24-10-2025 19:23 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:57

Japie.G

Colour Classic

Pim57 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:21:
[...]

Bij twee of meer accu’s moet je de OCCP delay verhogen van de default 3s naar 30 seconden. Dit is nodig omdat de Victron wat langzaam reageert als één van de accu’s als eerste vol is en zodoende de laadstroom (CCL) aangepast moet worden.

Als je dit niet doet krijg je zeer waarschijnlijk charge overcurrent errors. (Hoe weet ik dat?)
[Afbeelding]

Bij de slave de RCV timer en het 100% voltage iets lager zetten dan de master.

Jouw idee is goed, maar je kunt ook accu 1 naar ergens tussen de 20 ~ 50% brengen en dan de boel gelijk definitief aansluiten.
Nieuwe accu’s zijn rond de 30% geladen en de voltages liggen dan in het vlakke deel van de curve vlak bij elkaar.
Hmm ik heb 3 accu’s en heb alle drie gelijk ingesteld. Kun je wat meer uitleggen over deze overweging? Wellicht moet ik wat aanpassingen maken..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• cyclone

cyclone

@hhoekstra richt je op de accu spanning en niet op de SoC. Ergo zorg ervoor dat je oude en je nieuwe accu op dezelfde spanning zijn voor je ze op elkaar aansluit.
Bij een spanningsverschil tussen de accu’s zal de accu met de hogere spanning de andere gaan laden en ben je overgeleverd aan de beveiliging van je BMS en.
Beste is om dit te voorkomen door beide accu’s onbelast (da’s essentieel) dus op exact dezelfde spanning te krijgen. Meet dit met 1 multimeter en vertrouw niet teveel op de info die je uit je BMS krijgt. Die willen onderling vaak nogal afwijken is mijn ervaring. Die meetfout voorkom je door beide accu’s met 1 multimeter te meten (dan meet je i.i.g. beide accu’s met dezelfde meet afwijking)

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:38
cyclone schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:06:
@hhoekstra richt je op de accu spanning en niet op de SoC. Ergo zorg ervoor dat je oude en je nieuwe accu op dezelfde spanning zijn voor je ze op elkaar aansluit.
Bij een spanningsverschil tussen de accu’s zal de accu met de hogere spanning de andere gaan laden en ben je overgeleverd aan de beveiliging van je BMS en.
Beste is om dit te voorkomen door beide accu’s onbelast (da’s essentieel) dus op exact dezelfde spanning te krijgen. Meet dit met 1 multimeter en vertrouw niet teveel op de info die je uit je BMS krijgt. Die willen onderling vaak nogal afwijken is mijn ervaring. Die meetfout voorkom je door beide accu’s met 1 multimeter te meten (dan meet je i.i.g. beide accu’s met dezelfde meet afwijking)
Dat de BMS geen juiste waardes geeft is mij ook al opgevallen. Heb ze al meerdere keren gecorrigeerd in de JK BMS app.

Mij is inderdaad geleerd dat je geen tweede pack mag aansluiten wanneer het voltage verschil te hoog is.
Ik weet niet hoe JK BMS hier mee omgaat.

• cyclone

cyclone

@hhoekstra heel simpel
Er gaat een ongecontroleerde stroom lopen tussen de 2 accu’s. Je BMS springt in overcurrent beveiliging en stopt alle stroom.
Tot de timer afloopt, dan ontstaat er weer een te hoge laadstroom en BMS gaat weer in overcurrent.

Dit voorkom je door de accu’s tot op 2 cijfers achter de komma op zelfde spanning te zetten.
Scheelt je een hoop vonken / Vlambogen etc bij het inschakelen van je accu’s

En tis makkelijk te voorkomen kost alleen ff wat tijd. Je initiële plan is zo gek niet hoor bestaande accu volgooien tot (ik neem aan ) 55,20v dan die afschakelen. Dan de nieuwe accu aansluiten op de bus bar (wel de
Multi’s aanlaten dan anders gaat het alsnog vonken) en die dan ook vol laden naar de 55,20 volt. Dan beide accu packs met de hand nog even meten (kijken of de bestaande accu niet teveel is ingezakt qua spanning) is de boel gelijk prima kun je alles bijzetten. If not Dan nieuwe accu ff uitzetten oude accu op spanning brengen en dan de boel meten en waarschijnlijk zit je dan wel qua spanning gelijk en kun je de boel veilig bijzetten.

Kwestie van beetje geduld en even goed opletten / meten.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:45
@cj1 Tegenwoordig met zoveel merken met eigen voorschriften is ook niet meer handig. Op het werk is alles Klauke bij voorkeur dynamic. Daar wordt over het algemeen geen klasse 5-6 gebruikt. Maar er is wel een doornperstang tot 300mm2. Die heb ik dus voor mijn Victron/batterij gebruikt met klauke kabel schoenen daarvoor. Behalve de 2x35 mm2 naar 70mm2 voor de jk-bms. De 35mm2 dynamic schoenen met doornpersing gedaan, gaat prima. Aangezien ik hier genoeg van had liggen eens een trektest gedaan in de bankschroef met een dommekracht 3ton. De verbinding ging niet los de kabel werd wel steeds langer voordat deze uit de schoen getrokken werd.

Ben laatst bij iemand geweest die ook een systeem aan het bouwen was wachtte op 1 kabelschoen. Tip bestel wat extra er mislukt wel eens wat bij mij ook want het is niet mijn dagelijks werk meer. En wees kritisch met dit soort opstellingen mislukte persingen komen vroeger of later altijd ongewild naar boven.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:44
cyclone schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:30:
@hhoekstra heel simpel
Er gaat een ongecontroleerde stroom lopen tussen de 2 accu’s. Je BMS springt in overcurrent beveiliging en stopt alle stroom.
Tot de timer afloopt, dan ontstaat er weer een te hoge laadstroom en BMS gaat weer in overcurrent.

Dit voorkom je door de accu’s tot op 2 cijfers achter de komma op zelfde spanning te zetten.

En tis makkelijk te voorkomen kost alleen ff wat tijd. Je initiële plan is zo gek niet hoor bestaande accu volgooien tot (ik neem aan ) 55,20v dan die afschakelen. Dan de nieuwe accu aansluiten op de bus bar (wel de
Multi’s aanlaten dan anders gaat het alsnog vonken) en die dan ook vol laden naar de 55,20 volt. Dan beide accu packs met de hand nog even meten (kijken of de bestaande accu niet teveel is ingezakt qua spanning) is de boel gelijk prima kun je alles bijzetten. If not Dan nieuwe accu ff uitzetten oude accu op spanning brengen en dan de boel meten en waarschijnlijk zit je dan wel qua spanning gelijk en kun je de boel veilig bijzetten.

Kwestie van beetje geduld en even goed opletten / meten.
Zo hoog zijn die stromen niet hoor. In mijn elektrische vis boot gebruik ik 100ah lfp ,als ik met de half lege accu thuis kom prik ik die gewoon aan mijn 560ah in mijn camper, hij loopt dan mooi vol met 15 ampère, geen aparte lader nodig. De camper word weer geladen met klein zonnepaneel...

1 PVoutput . Dongen NB

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@reneeke1970
Dat verbaast me niet. Eén van de eigenschappen van LiFeP04 cellen is de vlakke laad- en ontlaadcurve. Dus als beide accu's zich op dat punt van de curve bevinden (plm tussen de 20% en 80% SOC) , zal het spanningsverschil tussen de accu's minimaal zijn. De stroom die er gaat lopen bij parallel schakelen zal dan ook niet groot zijn.
Met één accu leeg (cellen op 2,5V) en de andere accu vol (cellen op 3,65V) zou ik héél voorzichtig zijn.

• cyclone

cyclone

Ik cap mijn laadstroom op 60A in mijn BMS en die vloog direct in overcurrent protectie toen ik 1 doos erbij zette en ik niet even nagedacht had over spanningsverschil.
Dus jouw ervaring is anders dan de mijne.
Feit is wel hoe lager het spanningsverschil hoe lager de stroom die gaat lopen.
Iets met een natuurkundige wet ;-)

• Pim57
cyclone schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:30:
@hhoekstra

Dat is wel zwaar overdreven. Onze Australische vriend Andy heeft het in extreme getest met 3,5 Volt verschil, zie video.
[spoiler] helaas niet zo spectaculair.

Dus zeker als je binnen een volt verschil zit, hoef je geen vuurwerk te verwachten. :)

• cj1
  • Niet online

cj1

BernieW schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:22:
[...]
Heb zelf DIN 46235 ogen gebruikt met een Chinese pers ...
Na twee nachten slaap ben ik wel gecharmeerd van de DIN 46235 kabelschoenen:
  1. Qua prijs, de helft van een SN 71322,
  2. qua hoeveelheid koper: met 140 mm2 is dat de meeste hoeveelheid koper van alle 95 mm2 kabelschoenen
  3. qua oppervlak meest nabij de SN 71322 norm (bijv. Bosch SF series) qua persmatrijs, die is 137 mm2
Nadeel van de DIN 46235 is de krappe invoer met 13,5 mm1 diameter, en een rechte invoer zonder trechter/trompetvorm. Dat wordt misschien de koperbuis bij de invoer een beetje ruimen/optrompen om het invoeren van de klasse 6 makkelijker te maken.

Inmiddels ben ik ook achter de buistoleranties van een 95 mm2 SN 71322 kabelschoen:
  • binnendiameter ± 0,04 mm1
  • buitendiameter ± 0,05 mm1
Dat betekent 15±0,04 en 20±0,05 mm1, oftewel 15,04 bij 19,95 minimaal = 134,932 mm2.
En maximaal 14,96 bij 20,05 = 139,959 mm2. :z

Terzijde: Zelfs een Cimco "normaaluitvoering" heeft 2 maten groter (180778, 150 mm2 => ⌀o=21 en ⌀i=16,5 ) met haar 132,5 mm2 nog steeds minder koper dan een 95 mm2 "SN 71322" of "DIN 46235" kabelschoen.

@BernieW Hoe ging bij jou het invoeren van klasse 6 in de DIN 46235 kabelschoenen?

[ Voor 11% gewijzigd door cj1 op 25-10-2025 21:05 . Reden: link naar halve prijs; terzijde ]

• habbekrats
cj1 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:41:
[...]

@BernieW Hoe ging bij jou het invoeren van klasse 6 in de DIN 46235 kabelschoenen?
tip om de klasse 6 makkelijker in de kabelschoen te krijgen YouTube: How To Keep cable Strands Together While Crimping Lugs

tip 2 neem een goede kabelschaar om de kabel inenns recht af te knippen.
tip 3 leg de kabel uit in de bochten die je moet maken. Vooral bij korte stukjes met bochten trek je de aders op spanning of kapot.

[ Voor 21% gewijzigd door habbekrats op 25-10-2025 12:17 ]

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:05
cj1 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:41:
[...]

Na twee nachten slaap ben ik wel gecharmeerd van de DIN 46235 kabelschoenen:
  1. Qua prijs (de helft van een SN 71322)
  2. qua hoeveelheid koper: met 140 mm2 is dat de meeste hoeveelheid koper van alle 95 mm2 kabelschoenen
  3. qua oppervlak meest nabij de SN 71322 norm (bijv. Bosch SF series) qua persmatrijs, die is 137 mm2
Nadeel van de DIN 46235 is de krappe invoer met 13,5 mm1 diameter, en een rechte invoer zonder trechter/trompetvorm. Dat wordt misschien de koperbuis bij de invoer een beetje ruimen/optrompen om het invoeren van de klasse 6 makkelijker te maken.

Inmiddels ben ik ook achter de buistoleranties van een 95 mm2 SN 71322 kabelschoen:
  • binnendiameter ± 0,04 mm1
  • buitendiameter ± 0,05 mm1
Dat betekent 15±0,04 en 20±0,05 mm1, oftewel 15,04 bij 19,95 minimaal = 134,932 mm2.
En maximaal 14,96 bij 20,05 = 139,959 mm2. :z

Ik heb 70 mm2 kabel gebruikt, ietsje dunner dus. Maar voor mijn 3 fase 48/5000 Multiplus goed genoeg.
Heb eerst een beetje zitten prutsen, maar uiteindelijk werkte bij mij een tie-wrap die ik binneste buiten bevestigde (kartels aan de buitenkant zodat ie makkelijk los kan). Die om het gestripte koper, zo ver mogelijk naar het uiteinde. Dan de tijdens het opschuiven van de kabeloog langzaam mee naar beneden schuiven. Als je er bijna bent de tie wrap losser schuiven en die is klaar voor de volgende. Geen gedoe met knippen, met alle risico's en het apenhaar zit mooi recht in de kabelschoen.

Het lastigste is de montage op de MP, met 95mm2 zal het nog lastiger zijn. Je moet de gemonteerde kabelschoen door het gat van de MP2 prutsen en dan ook nog om de terminal zien te krijgen. Omdat de kabelschoenen langer zijn is dit een stuk lastiger. Met 70mm2 is me dit met pijn en moeite gelukt, en heb ik zelfs de tules nog kunnen plaatsen. Denk niet dat ik op deze 48/5000 met 95mm2 zou willen proberen.

Ik heb wel bewust voor DIN gekozen omdat met andere kabelschoenen het een hele zoektocht kan worden om de juiste matrijsjes nog enigszins betaalbaar te vinden. Jouw overzicht van een paar dagen geleden laat mooi zien hoeveel verschillende maatvoeringen er zijn. Daarom ging ik liever voor een gestandaardiseerde schoen dan me de vraag moeten stellen hoe goed of slecht over- of onderkrimpen op de lange duur zal zijn. Heb wel gewoon rode en zwarte krimpkous gebruikt ipv van transparant.
Nadat ik alles klaar had, ben ik op Ali nog wel matrijsjes voor een doornpersing tegen gekomen, gevoelsmatig
lijkt een doornpersing me iets minder maatgevoelig tov hex. Maar kan ernaast zitten natuurlijk.

• cyclone

cyclone

@Pim57 tis wat er bij mij gebeurde mag je overdreven vinden maar dan nog waarom zou je het risico nemen ? Of je nou toch al aan het laden bent dan toch beter zo dichtbij de waarde van de andere accu ? Kost 0 moeite.

Maar hey doe ermee wat je wilt.

• cj1
  • Niet online

cj1

BernieW schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:16:
[...]
Ik heb 70 mm2 kabel gebruikt, ietsje dunner dus.
Bedoel je 70 mm2 kabel op 95 mm2 DIN 46235 kabelschoenen,
of 70 mm2 kabel op 70 mm2 DIN 46235 kabelschoenen?

Ik dacht er zelf aan om met een hamer en een buisoprekker of iets anders sterk conisch, de buisinvoer wat trompetvormig te hameren.
Met dien verstande dat de buitendiameter op de plaats waar de tweede krimp komt, niet verder oprekt dan 20 mm1 (de Siemens Norm 95 mm2 buitendiameter) zodat de buis nog mooi binnen de breedte van de SF/SN matrijs past.
BernieW schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:16:
[...]
Het lastigste is de montage op de MP, met 95mm2 zal het nog lastiger zijn. Je moet de gemonteerde kabelschoen door het gat van de MP2 prutsen en dan ook nog om de terminal zien te krijgen.
Bij de Multiplus II kun je aan de DC-zijde de 2 lichtgrijze "invoertules" (shrouds?) toch uitnemen, zodat je zelfs helemaal geen enkele accukabel door een gat hoeft te prutsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4OodU5rWdPshP6kwAAI0tCYCFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FahvmZIlcsyMnFIuFmy5bfUX.jpg?f=fotoalbum_large
bron: YouTube: #Victron #Multiplus II 6k5 - ein Gamechanger ?

Of is die brede T-vormige opening bij de DC-kabelinvoeren iets nieuws van de Multiplus II 4K5 en 6K5?

[ Voor 19% gewijzigd door cj1 op 25-10-2025 13:24 ]

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:19
cj1 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Ik dacht er zelf aan om met een hamer en een buisoprekker of iets anders sterk conisch, de buisinvoer wat trompetvormig te hameren.
Met dien verstande dat de buitendiameter op de plaats waar de tweede krimp komt, niet verder oprekt dan 20 mm1 (de Siemens Norm 95 mm2 buitendiameter) zodat de buis nog mooi binnen de breedte van de SF/SN matrijs past.

[...]

Bij de Multiplus II kun je aan de DC-zijde de 2 lichtgrijze "invoertules" (shrouds?) toch uitnemen, zodat je zelfs helemaal niets door een gat hoeft te prutsen?

[Afbeelding]

Of is die brede T-vormige opening bij de DC-kabelinvoeren iets nieuws van de Multiplus II 4K5 en 6K5?
Als je nog een oudere MP hebt, loopt die zwarte rail waar die thules inzitten door. Dan krijg je de bocht niet gemaakt met lange/grote kabelschoenen. Ik heb mijn dremel dus maar gepakt toen ik de boel installeerde.
Zo te zien is Victron er ook achter gekomen dat het wat krap was.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• BernieW
cj1 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

[...]

Bij de Multiplus II kun je aan de DC-zijde de 2 lichtgrijze "invoertules" (shrouds?) toch uitnemen, zodat je zelfs helemaal geen enkele accukabel door een gat hoeft te prutsen?

[Afbeelding]

Gewoon 70 kabel op 70 schoen.

Die opening is inderdaad nieuw, de 5000 heeft gewoon ronde gaten net als bij de data en AC in- uitgangen. De tule heb ik er eerst uitgehaald en om de kabel geschoven, daarna voor het vastdraaien van de moer op de terminal weer met wat moeite in het gat gevrot. Op zich heb je ze niet echt nodig, maar het oog wil ook wat.

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18
V_ger schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 13:26:
[...]

Als je nog een oudere MP hebt, loopt die zwarte rail waar die thules inzitten door. Dan krijg je de bocht niet gemaakt met lange/grote kabelschoenen. Ik heb mijn dremel dus maar gepakt toen ik de boel installeerde.
Zo te zien is Victron er ook achter gekomen dat het wat krap was.
ik heb hetzelfde gedaan en zo'n stukje eruit gehaald.

• teka1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-11 19:39
Ha allen,

In het kader van meten is weten (en de goede tip van @cyclone), eens kijken wat er gebeurd met de temperatuur van de studs bij vol vermogen opladen.
Gezien de nieuwheid van mijn accu wilde ik deze sowieso graag nog een keer volledig opladen om te kijken of hij correct van bulk naar absorptiemode gaat, mooi moment om dit te combineren.

Hoe/wat is er getest? Cerbo/ESS staat ingesteld op 'geoptimaliseerd met batterylife'. Hierdoor is hij vannacht bij een SOC van 60% gestopt met stroom leveren en stond hij al een tijdje op 'idle'.
Ik heb de ESS modus aangepast naar 'accu opgeladen houden' en verteld dat hij niet naar de PV opbrengst moet kijken.
Hiermee het systeem gedwongen om op vol vermogen (~3300 watt) te gaan laden. Na iets meer dan 2 uren was de accu vol en is de MP overgegaan op 'absorptie mode'.

EDIT: nog even een verduidelijking over vol vermogen. Dit is vol vermogen wat mijn MP aankan, DC laden met 70A.
Als we kijken naar de C-rate dan komt het neer op ongeveer 0.23C. Hiermee raak ik dus niet het volle vermogen van wat de cellen aankunnen (advies voor deze cellen 0.5C).
0-meting
Wat is een test zonder goed beginpunt. Van links naar rechts, de gehele opstelling, voorkant accubox en bovenkant accubox
Nu is de Cerbo nog het heetste element in de ruimte...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1TupJ0kHbdoQlQZlFdv3qkfeWI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emsACyJ6XQ5OdPmgAAAW9aYK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6yQaXxJ8lAj1UPLvzys_j1uQwE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vIS87W6yxCJC3sxBMfrBxhWj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJlO_r5Igw3JHNzzF-7h8D7zCC8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoMgULNdC0TWn1fMxBl5i1qZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Na 1 uur
Het wordt wat warmer. De cerbo is niet meer het heetste element. Je ziet de contouren van de stroomkabels mooi lopen. Om goed te kijken naar de temperatuur in de box de deksel voor de 'foto' verwijderd. Daarna deze weer geplaatst om de warmte lekker binnen te houden :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXGNEMJ3fXxtM8uVo2uxypm50m4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgMpTWVfHHr5xL9nnA38G6nZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wG2bEUHOcC-08AQ5gdOqSqFuVCY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3jJm9mzlP0JMI84ndb65mOJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zE6keEBJMv-2lqZEIfnYvVwdV58=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmbANCXVJj3sKSR9zUT8HjrJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Na 2 uren
Accu vol en de MP blijkt een heethoofd te zijn (met zo'n 50 graden). Nog even een extra foto genomen van de zekeringen in de Distributor (wederom voor de foto zonder deksel), geen temperatuur waar ik van schrik.
Kijk in naar de accu, dan is de BMS het heetst met goed 31 graden (Celcius). Maak ik wat close-ups van de van de studs dan zijn die niet warmer dan zo'n 25 graden geworden.
Naar mijn idee is dit zeer acceptabel, gezien het feit dat de EVE MB31 geadviseerd onder de 60 graden moet blijven, en absolute max 65 graden is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OffiyhkwQkWt1KqRJzgb8FtSWmg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIZUYpcnQrkA1MbRDwf98PZB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lTbkxDxmn5eJa2DHIHQ17GFJ5E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iureJHDCBAyxcN6MZVSl1RGL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-fGfREtTQ3VXlY_W-WbNi_A-Kc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Zn8IlnDlxNuqEoqslBa43ep.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vGw5pbjJ1QxccknaASa0Fg_Z1Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSEkKMQvLz907RxbZwhHSZRH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfI-mnHMMCOCW4gMudKIaF0HVgg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lB23wZEfqQQW7wxLAWDbonFb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sr7jbzwsFUyHQq74OVz0aCcoNq8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPwIGrgN2iB1r9nqwmK9utaN.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcQBMaDd_GA6VGE4n9-5sEHn_Sw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xk99y1eCJFmc0TgbST6Xjsuz.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik zit te dubben of ik nog eens zal testen met een lagere SOC als startpunt, zodat hij langer op vol vermogen wordt belast.
Of is deze test goed genoeg om te weten dat mijn DC-bekabeling en interne accu verbindingen in orde zijn?

[ Voor 1% gewijzigd door teka1 op 25-10-2025 15:57 . Reden: Verduidelijking vol vermogen ]

• Pim57
@teka1 Die DC bekabeling en de busbars zien er keurig koel uit. Niks meer aan doen.

• pmaene
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:06
Ik ga hier beginnen met het monteren van mijn DIY box, maar vroeg me af hoe jullie de EVA foam bevestigen? Volgens de handleiding moeten deze op de cellen gekleefd worden, maar een ander mogelijkheid is om deze op de epoxy plaatjes te plakken die tussen de cellen komen. Het lijkt me niet dat deze tweede optie impact zou hebben op hun functie?

• jheerink14
pmaene schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:07:
Ik ga hier beginnen met het monteren van mijn DIY box, maar vroeg me af hoe jullie de EVA foam bevestigen? Volgens de handleiding moeten deze op de cellen gekleefd worden, maar een ander mogelijkheid is om deze op de epoxy plaatjes te plakken die tussen de cellen komen. Het lijkt me niet dat deze tweede optie impact zou hebben op hun functie?
Ik heb mijn Yixiang boxxen gisteren ontvangen, maar alleen epoxy platen voor buitenzijde, zoals je ook in meeste video,s ziet, en foam sheet voor tussen de cellen. Ik vroeg mij af waarom kleven ? Je kan ze er ook gewoon tussen zetten ,toch ? ze kunnen nergens heen.

Andere vraag , de T-class fuse die ik ga gebruiken, hangt af van de dikte aansluitkabel meen ik. Ik heb 70mm2 DC kabels van 1,5 mtr klopt het dat ik dan een T-class van zo rond de 250A moet hebben ?

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Goed is om Victron als vraagbaak te raadplegen als het gaat om bekabeling, Hoe te doen en waarmee.

Lees deze doc eens:
https://www.victronenergy...ed_book/nl/dc-wiring.html

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

jheerink14 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 06:43:
[...]

Ik heb mijn Yixiang boxxen gisteren ontvangen, maar alleen epoxy platen voor buitenzijde, zoals je ook in meeste video,s ziet, en foam sheet voor tussen de cellen. Ik vroeg mij af waarom kleven ? Je kan ze er ook gewoon tussen zetten ,toch ? ze kunnen nergens heen.

Andere vraag , de T-class fuse die ik ga gebruiken, hangt af van de dikte aansluitkabel meen ik. Ik heb 70mm2 DC kabels van 1,5 mtr klopt het dat ik dan een T-class van zo rond de 250A moet hebben ?
Heb ze er ook gewoon tussen gezet. Geen gedoe. En hier 225a tclass aan 70mm2 2 meter kabel.

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 26-10-2025 08:08 ]

• BenSKIP
cyclone schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:39:
@Pim57 tis wat er bij mij gebeurde mag je overdreven vinden maar dan nog waarom zou je het risico nemen ? Of je nou toch al aan het laden bent dan toch beter zo dichtbij de waarde van de andere accu ? Kost 0 moeite.

Maar hey doe ermee wat je wilt.
Elk verschil in spanning (V) met voldoende stroom (A) geeft behoorlijke knetters. Als je de voltage gelijk aan elkaar houdt, heb je weinig vonken omdat de batterijen onderling niet gaan nivelleren en dus gaat er nagenoeg geen stroom van A naar B. Doe je het zonder, dan heb je kans dat het metaal bij 'sluiten' zich aan elkaar last, of dat er een oxidelaag (door de vlamboog) volgt. Deze oxidelagen zorgen voor een slecht contact en dus hogere weerstand en dus weer voor meer warmteopbouw.
Je kan de vonk mitigeren door in de BMS'n een lage charge / discharge stroom in te stellen. Nadeel: Je BMS krijgt de tik alsnog.

Anders gezegd: Cyclone heeft gelijk.

• Hermarcel
  • Niet online
@BenSKIP
Dan vergeet je dat er altijd sprake is van weerstand in een circuit. Dus nee, niet elk verschil in spanning leidt tot hoge stromen/grote knetters.

• habbekrats
BenSKIP schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:07:
[...]

Elk verschil in spanning (V) met voldoende stroom (A) geeft behoorlijke knetters. Als je de voltage gelijk aan elkaar houdt, heb je weinig vonken omdat de batterijen onderling niet gaan nivelleren en dus gaat er nagenoeg geen stroom van A naar B. Doe je het zonder, dan heb je kans dat het metaal bij 'sluiten' zich aan elkaar last, of dat er een oxidelaag (door de vlamboog) volgt. Deze oxidelagen zorgen voor een slecht contact en dus hogere weerstand en dus weer voor meer warmteopbouw.
Je kan de vonk mitigeren door in de BMS'n een lage charge / discharge stroom in te stellen. Nadeel: Je BMS krijgt de tik alsnog.

Anders gezegd: Cyclone heeft gelijk.
In een jk-bms kun je wel lage charge / discharge stroom in stellen wat dan als gevolg heeft dat je bms afschakeld en je moet herstarten.
Beste is gewoon zorgen dat de spanningen van de verschillende sets nagenoeg gelijk zijn. Ik dacht dat een 0,5Volt genoeg was maar kreeg toch even een laadstroom van 140A naar de andere batterij. Na 3 minuten daalde deze naar onder de 40A.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Nou de zon is wel een beetje klaar dit jaar. Ik draai victron ESS nul op de meter, geen handel of wat dan ook. Was van plan nu de batterijen (3x 16kwh yixiang) even helemaal naar 100 procent te laden inclusief balanceersessie indien nodig, en daarna het ESS setpoint op 50pct te zetten en dat zo te laten tot dat straks in maart de boel weer wat tot leven gaat komen. Is dat een okee strategie? Of beter anders?

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:19
Japie.G schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:58:
Nou de zon is wel een beetje klaar dit jaar. Ik draai victron ESS nul op de meter, geen handel of wat dan ook. Was van plan nu de batterijen (3x 16kwh yixiang) even helemaal naar 100 procent te laden inclusief balanceersessie indien nodig, en daarna het ESS setpoint op 50pct te zetten en dat zo te laten tot dat straks in maart de boel weer wat tot leven gaat komen. Is dat een okee strategie? Of beter anders?
Dat lijkt mij een niet optimale strategie. Zoals vandaag kan je goedkoop inkopen (kale prijs circa 0), al is het niet voor de handel, dan toch voor eigen verbruik.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

V_ger schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:15:
[...]

Dat lijkt mij een niet optimale strategie. Zoals vandaag kan je goedkoop inkopen (kale prijs circa 0), al is het niet voor de handel, dan toch voor eigen verbruik.
Snap ik, maar ik heb (nig) geen dynamisch contract 😉

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-11 02:03
Zijn er al mensen met een zelfbouw accu in losstaande schuur zonder verwarming?|
Ben op zoek naar wat ideetjes voor een ombouw voor de accu`s met PIR isolatie en een kleine verwarming.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:48

pvg

Dhr. Satoshi schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:29:
Zijn er al mensen met een zelfbouw accu in losstaande schuur zonder verwarming?|
Ben op zoek naar wat ideetjes voor een ombouw voor de accu`s met PIR isolatie en een kleine verwarming.
Hier een PIR geïsoleerd huisje met temperatuurgeregelde afzuigunit. Ik ga het eerst ‘ns aankijken zonder verwarming: de buitentemperatuur is nu ca 9C en de accu in het huisje is 17C (bovenin het huisje is het 23C). Dus verwarming door laden/ontladen zou wel eens voldoende kunnen zijn.

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-11 02:03
Dus als ik het goed begrijp dan houden de accu`s zich tijdens normaal gebruik ook al behoorlijk warm? Hoe warm is het in je schuur zelf? Die van mij komt behoorlijk bij de buitentemp in de buurt gedurende het jaar.

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18
tot nu toe laden mijn accus zich snachts vnaf ongeveer 0200 op tot 0600 en daarna ontladen ze, dat houdt ze best netjes op temperatuur, als dat niet meer lukt gooi ik er in eerste instantie een dekentje overheen

• cyclone

cyclone

Pim57 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:39:
[...]

Dat is wel zwaar overdreven.
Euh nee dat is het dus niet maar ik wilde mijn gelijk niet teveel opdringen maar zie deze ervaring
habbekrats schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:48:
[...]
Ik dacht dat een 0,5Volt genoeg was maar kreeg toch even een laadstroom van 140A naar de andere batterij. Na 3 minuten daalde deze naar onder de 40A.
I rest my case, niks overdreven aan mijn advies om je accu's liefst zo dicht mogelijk bijelkaar te brengen qua voltage. Zelfs met een halve volt verschil (wat ogenschijnlijk niet veel lijkt) trek je dus grotere stromen dan je zou willen met al het geknetter en gevonk van dien.

Nogmaals doe ermee wat je wilt. :*)

• cj1
  • Niet online

cj1

Dhr. Satoshi schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:29:
Een idee is om het in een oude vrieskist (geen vrieskast) te plaatsen, die zijn vrij goed geïsoleerd. (Niet zo'n nieuwe met vacuümplaten, daar kun je geen gaten in boren voor de kabeldoorvoeren.) Zo kan de warmte goed binnen in de kist blijven. Voor het geval van een te hoge temperatuur kun je:
  1. met automatische kasraamopeners volledig mechanisch (zonder stroom) het deksel van de kist openen
  2. of de vriezer zelf in- en uitschakelen
Als het mis gaat kun je de vrieskist vol laten lopen met bluswater (met dank aan @reneeke1970).

[ Voor 4% gewijzigd door cj1 op 26-10-2025 19:05 . Reden: Als het mis gaat.... ]

• pvg

pvg

Dhr. Satoshi schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:41:
Dus als ik het goed begrijp dan houden de accu`s zich tijdens normaal gebruik ook al behoorlijk warm? Hoe warm is het in je schuur zelf? Die van mij komt behoorlijk bij de buitentemp in de buurt gedurende het jaar.
Ja. Geen schuur, maar een met PIR geïsoleerd huisje. De delta T is dus al gauw 8C. Dan zou de accu zich dus tot -5C buitentemperatuur op +3C houden. Evt kan ik de ventilatieopnening (100mm) nog sluiten als het echt koud wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door pvg op 26-10-2025 17:24 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:44
cj1 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:47:
[...]

Een idee is om het in een oude vrieskist (geen vrieskast) te plaatsen, die zijn vrij goed geïsoleerd. (Niet zo'n nieuwe met vacuümplaten, daar kun je geen gaten in boren voor de kabeldoorvoeren.) Zo kan de warmte goed binnen in de kist blijven. Voor het geval van een te hoge temperatuur kun je:
  1. met automatische kasraamopeners volledig mechanisch (zonder stroom) het deksel van de kist openen
Goed idee, nog makkelijk om te blussen ook

1 PVoutput . Dongen NB

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:02
Kun je iets meer toelichten waar jouw persoonlijke voorkeur voor een doorn- / kerfpersing bij klasse 6 op gebaseerd is?
Welke rol van betekenis speelt de toepassing (vast in een gebouw of voertuig) daarbij nog?
Welke na-/voordelen zie je aan de Siemens Norm 71322 WM-krimp?

PS Zo'n Chinese 6-ton accukrimper met bijvoorbeeld een wissel-doornpersmatrijs, bijvoorbeeld 95 mm2 Cimco 105952, komt dat niet in jouw wensrichting?
[Plaatje] Tuurlijk kan het! Alleen kwam ik het tegen in een productieomgeving die na x jaar vernieuwd werd. Dus dan ga je je écht afvragen wat voor omstandigheden er waren dat die Frankenstein er uit kwam...

Mijn voorkeur komt vooral omdat de accudoornpersing echt stopt bij een gecalibreerde druk die 100% op de schoen en kabel wordt uitgeoefend. Een zeskantpersing kan bijvoorbeeld door een iets kleinere diameter van de kabel (meet de verschillen tussen de diverse kabelmerken maar na) de matrijs volledig sluiten voordat de koude las 100% voltooid is. Dus in dat geval geen goede aansluiting. Helaas is de controle hierop altijd destructief.

Die Cimcomatrijs die je linkt heeft helaas dezelfde vlakke kanten als een zeskantpers dus ook de mogelijkheid om onvoldoende las te produceren.

Op werk hebben we naast de standaard EKM 60 UNV ook nog een bejaarde maar pas opgeknapte EK 60 VP. Die klauw is onhandig lomp en zwaar maar Hellboy wordt groen van jaloezie. Helaas gaan daar de oude stijl Makita accu's in (NiMH), die leven niet bijster lang met de laaddiscipline van tegenwoordig. Ik neem ze bijna altijd allebei mee (wij doen ad-hoc service, dus vaak onbekende situaties) een een voorraadje verschillende schoenen.

• cj1
  • Niet online

cj1

pvg schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:22:
[...]

Ja. Geen schuur, maar een met PIR geïsoleerd huisje. De delta T is dus al gauw 8C. Dan zou de accu zich dus tot -5C buitentemperatuur op +3C houden. Evt kan ik de ventilatieopnening (100mm) nog sluiten als het echt koud wordt.
Benieuwd ben ik naar wat delta T wordt indien volledig gesloten... (en iets meer over de omgevingscondities)

Kun je de ventilatieopening afsluiten met PIR? (of is de afsluiter zo'n metaal of kunststof rooster)
PIR van welke dikte?
Aan alle zes de zijden PIR?
Hangt de BMS in het huisje, bovenin, onderin, of juist daarbuiten?
Bij welke basislast/belasting (vermogen)?
Verdeeld over welk aantal batterijen?

• pvg

pvg

cj1 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:45:
[...]

Benieuwd ben ik naar wat delta T wordt indien volledig gesloten... (en iets meer over de omgevingscondities)

Kun je de ventilatieopening afsluiten met PIR? (of is de afsluiter zo'n metaal of kunststof rooster)
PIR van welke dikte?
Aan alle zes de zijden PIR?
Hangt de BMS in het huisje, bovenin, onderin, of juist daarbuiten?
Bij welke basislast/belasting (vermogen)?
Verdeeld over welk aantal batterijen?
De juiste vragen 😉

Er zit nu zo’n plastic schuifroostertje voor de inlet, maar ik kan natuurlijk ook wat anders in de pijp proppen.

Ik heb volgens mij 5cm PIR gebruikt. 6 zijden rondom (ook de vloer) en 2 lagen op het dakje (was toch over). Binnenzijde dichtgezet met dampdicht plastic en buitenzijde met damp open plastic. Binnenzijde afgewerkt met fermacel en buitenzijde met zweeds rabat.

Accu staat op balkjes onderin het huisje. Is 1 Yixiang doos met JK BMS.

Temp verloop van accu afgelopen week:

Zelf even de buitentemperaturen van afgelopen week opzoeken 😜 Noord-brabant.

Accu vermogen:

Edit: in 1 grafiek, zodat het iets makkelijker te interpreteren is. Je ziet dat een groot deel van de tijd, de accu niets doet door gebrek aan PV (NOM, geen handel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PegCiahHSossePeCT4hbrd0WNr4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9Q65Se5TYC7fgjGmN8wF4ewH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door pvg op 26-10-2025 20:12 ]

• habbekrats
Ik zag op een yt kanaal de nieuwe Lynx geschikt voor 2x t-class zekering voorbij komen.
Deze was nog niet beschikbaar toen ik mijn systeem in elkaar geschroefd heb.
Afbeeldingslocatie: https://www.victronenergy.nl/_next/image?url=https%3A%2F%2Fwww.victronenergy.com%2Fupload%2Fproducts%2FLynx_Class-T_Power_In_2.png&w=640&q=70
https://www.victronenergy...ems/lynx-class-t-power-in

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:00
habbekrats schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:56:
Ik zag op een yt kanaal de nieuwe Lynx geschikt voor 2x t-class zekering voorbij komen.
Deze was nog niet beschikbaar toen ik mijn systeem in elkaar geschroefd heb.
[Afbeelding]
https://www.victronenergy...ems/lynx-class-t-power-in
[YouTube: Mastering Victron Energy Lynx Class-T Power In: A Comprehensive Guide]
En jammergenoeg ook niet beschikbaar voor de kleinere class T zekeringen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Willie Wortel
  • Niet online
Onderzoek eens automaten ipv T class, misschien het overwegen waard. Kijk deze video eens.
https://www.youtube.com/watch?v=7Fbga77ERtY&t=1166s

Edit: Ik persoonlijk, en misschien de enige op aarde, vind de lynx kabel distributeur NIET veilig naar mijn gevoel. Ik vind de + en - zo bij elkaar gehatseflatst niet veilig. Niet alles van Victron vind ik top.

[ Voor 40% gewijzigd door Willie Wortel op 27-10-2025 10:20 ]

• BernieW
Willie Wortel schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:16:
Onderzoek eens automaten ipv T class, misschien het overwegen waard. Kijk deze video eens.
https://www.youtube.com/watch?v=7Fbga77ERtY&t=1166s

Edit: Ik persoonlijk, en misschien de enige op aarde, vind de lynx kabel distributeur NIET veilig naar mijn gevoel. Ik vind de + en - zo bij elkaar gehatseflatst niet veilig. Niet alles van Victron vind ik top.
Waarom zou je je op een video van een influencer willen baseren in plaats van de normale ontwerpregels?

• Willie Wortel
  • Niet online
BernieW schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:49:
[...]

Waarom zou je je op een video van een influencer willen baseren in plaats van de normale ontwerpregels?
Nou, daar heb ik een andere mening over. .... Wil een influencer :)
Gaan we toch Nick bekijken:
Edit:
Ik heb mijn HTTP RS van Victron ook moeten veranderen omdat ik vond dat de connectors niet veilig waren. De snel connectors van zonnepanelen die gebaseerd zijn op klemmen om contact te maken wil ik niet binnen hebben, brand gevaarlijk. Die zaten wel gemonteerd op de RS. En hier maar kwekken om hoeveel Nm op batterijen moeren en dit over het hoofd zien. Ik heb brand buiten meegemaakt met de connectoren, gelukkig op de dakpannen.

[ Voor 32% gewijzigd door Willie Wortel op 27-10-2025 11:40 ]

• cyclone

cyclone

[b]Willie Wortel schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:16:
Dat mag natuurlijk maar ben wel benieuwd waarom eigenlijk.
Gezien de gebruikte spanning is er geen gevaar voor overslag en is het sowieso niet de bedoeling dat je live gaat lopen knutselen aan de busbars (aka de boel spanningsloos is als je überhaupt de busbars kunt zien laat staan dat je er aan werkt).

Dus kan zo snel geen argument bedenken waarom je ze voor jou als niet veilig voelen.

• Willie Wortel
  • Niet online
cyclone schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:37:
[...]

Dat mag natuurlijk maar ben wel benieuwd waarom eigenlijk.
Gezien de gebruikte spanning is er geen gevaar voor overslag en is het sowieso niet de bedoeling dat je live gaat lopen knutselen aan de busbars (aka de boel spanningsloos is als je überhaupt de busbars kunt zien laat staan dat je er aan werkt).

Dus kan zo snel geen argument bedenken waarom je ze voor jou als niet veilig voelen.
Wat jij omschrijft, ik ben daar bang van zeg maar. Ik wil het niet bij elkaar hebben. Maar wat kun jij als argument verzinnen waarom het wel te gebruiken buiten, voor jullie, gelikt eruit te zien. Normaals ik heb alles van Victron zelfs de zonnepanelen. :) Gewoon een Busbar van Victon voor de + en een voor de min. Ziet er iets anders uit en zo is de shunt ook mooi geïsoleerd van de rest .

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:12
BernieW schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:49:
[...]

Ik zou Will Prowse in ieder geval niet zomaar een influencer benoemen. Naar mijn mening is zijn kennis erg hoog, net zoals bijvoorbeeld Andy.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:37
PASware schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:58:
[...]

Ik zou Will Prowse in ieder geval niet zomaar een influencer benoemen. Naar mijn mening is zijn kennis erg hoog, net zoals bijvoorbeeld Andy.
Dat weet ik nog net zo niet. Binnen kortsluittesten uitvoeren op 80+kWh accupacks vind ik niet echt getuigen van kennis.
Bij minder dan dat zijn wel is laboratoria afgebrand.

[ Voor 6% gewijzigd door Noshi op 27-10-2025 12:18 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Noshi schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:17:
[...]

Dat weet ik nog net zo niet. Binnen kortsluittesten uitvoeren op 80+kWh accupacks vind ik niet echt getuigen van kennis.
Valt wel mee hoor voor mijn gevoel - dat spul hangt in een betonnen bunker die oorspronkelijk bedoeld was als gun range… (maar bunker als gun range dat mocht niet)

Bovendien heel interessant dat hij ook wordt gehinderd door de BMSsen die allemaal netjes direct ingrijpen. Zouden veel meer tests op uitgevoerd moeten/mogen worden wat mij betreft.

Will Prowse is wel een ‘figuur’, maar ik heb toch wel de indruk dat hij snapt wat hij doet en welke risico’s hij neemt.

Zoals het er nu voor staat gaat hij tests doen zoals die duitse video met 16s setup zonder BMS om ook echt de short-circuit current op te wekken die theoretisch kan ontstaan (als bms zou falen)

• cyclone

cyclone

@Willie Wortel

Waarom wel ?
Compact / veilig / rigide / kwalitatief goed spul dat goed gedocumenteerd is en waardoor ik d.m.v. cablemanagement een net , overzichtelijk (en daarmee veilig) systeem kan bouwen.

Enige gevaar wat je zou kunnen zien als je de boel niet spanningsloos brengt als je de beschermkappen eraf haalt en er dan met niet geïsoleerd gereedschap aan gaat werken. Qua spanning nog steeds verre van gevaarlijk maar als je dus fout op fout op fout maakt (niet spanningsloos maken, beschermkap verwijderen, niet geïsoleerd gereedschap gebruiken) en een sluiting veroorzaakt dan heb je mogelijk kans op letsel en sowieso grote schade.

Overslagspanning van lucht is 3MegaVolt per meter. Dat betekent dat je 3 miljoen volt nodig hebt om een vlamboog / bliksem te creëren van 1 meter door de lucht heen (laat even de luchtvochtigheid hier achterwege). Er is dus geen natuurkundige / veiligheid reden om de + en de - bar verder uiteen te leggen bij de DC spanning gebruikt in de Victron systemen die hier in dit topic voorbij komen.

Heb het even uitgerekend maar de overslag afstand van 60V is 20 μm in droge lucht.

• BernieW
Willie Wortel schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:35:
[...]

Nou, daar heb ik een andere mening over. .... Wil een influencer :)
Gaan we toch Nick bekijken:
[YouTube: DC Breaker vs Fuse: What Should You Use in Your Battery Bank?]

Edit:
Ik heb mijn HTTP RS van Victron ook moeten veranderen omdat ik vond dat de connectors niet veilig waren. De snel connectors van zonnepanelen die gebaseerd zijn op klemmen om contact te maken wil ik niet binnen hebben, brand gevaarlijk. Die zaten wel gemonteerd op de RS. En hier maar kwekken om hoeveel Nm op batterijen moeren en dit over het hoofd zien. Ik heb brand buiten meegemaakt met de connectoren, gelukkig op de dakpannen.
Wat is er mis met de ontwerpregels voor dit soort installaties?

• Willie Wortel
  • Niet online
Noshi schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:17:
[...]

Bij minder dan dat zijn wel is laboratoria afgebrand.
Bekijk deze dan maar eens van Will. :)

• BernieW
Wat probeer je te vertellen met dit filmpje? Het is mij onduidelijk op wat voor spanningen hij test (behalve de momenten dat hij een batterij in beeld brengt), en wat zijn de kortlsuitstromen bij al deze testjes? En dan reageer ik maar ven niet op zijn opmerking aan het eind "breaking current of 20000 amps".

• jheerink14
Weet iemand waar deze kabels voor kunnen zijn ? Zaten meegepakt in mijn Yixiang box. 4 kabeltjes met stekkers en losse draden aan andere kant. Labels 1 t/m 4. Ze passen zo te zien niet in de box, die is compleet en alles aangesloten . Deze bleven over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3QewWiu37d_WP25pQWIkeuQWqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnfmYR5wau1ub9bBfRnD8V6C.jpg?f=fotoalbum_large

• Hermarcel
  • Niet online
@jheerink14
Dat zijn de balance-kabels die JK standaard meelevert met de BMS. Omdat Yixiang andere balance-cables gebruikt (de lange PCB's/printplaten over de cellen), zijn deze kabels dus inderdaad "over".

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:25
jheerink14 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:42:
Weet iemand waar deze kabels voor kunnen zijn ? Zaten meegepakt in mijn Yixiang box. 4 kabeltjes met stekkers en losse draden aan andere kant. Labels 1 t/m 4. Ze passen zo te zien niet in de box, die is compleet en alles aangesloten . Deze bleven over.
[Afbeelding]
Dat lijken de kabels van de JK-bms te zijn die je erbij krijgt als je de BMS los koopt. De Yixiang box heeft deze verwerkt in de 2 kabels naar de A & B print boven de accu's.

Mogelijk perongelijk in de doos gedaan?

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

• Hermarcel
  • Niet online
@jheerink14 @SHIFTER [NL]
Ze zaten er bij mijn kasten ook bij. Misschien is meeleveren goedkoper ivm extra kosten door afval?

[ Voor 5% gewijzigd door Hermarcel op 27-10-2025 16:50 ]

• jheerink14
Hermarcel schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:49:
@jheerink14 @SHIFTER [NL]
Ze zaten er bij mijn kasten ook bij. Misschien is meeleveren goedkoper ivm extra kosten door afval?
Ja denk het, heb ook 2 kasten en bij beide zaten ze in. Maar bedankt voor het antwoord

• habbekrats
@Willie Wortel @BernieW Ik eigenlijk liever zekeringen, na een kortsluiting weet je zeker dat je een verse hebt. Een automaat in 20kA dc stroom loopt altijd schade op. Meestal resulterend in ongezonde opwarming door aangevreten contacten. Voor een gewone overbelasting kan een automaat best werken, daar heb ik ze eigenlijk niet voor. Mijn Victrons zijn beperkt in stroom opname. Daar zit ook nog een bms tussen welke ook afschakelt bij overbelasting.

• BernieW
habbekrats schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:05:
@Willie Wortel @BernieW Ik eigenlijk liever zekeringen, na een kortsluiting weet je zeker dat je een verse hebt. Een automaat in 20kA dc stroom loopt altijd schade op. Meestal resulterend in ongezonde opwarming door aangevreten contacten. Voor een gewone overbelasting kan een automaat best werken, daar heb ik ze eigenlijk niet voor. Mijn Victrons zijn beperkt in stroom opname. Daar zit ook nog een bms tussen welke ook afschakelt bij overbelasting.
Hoef je mij niet van te overtuigen :) En smeltpatronen zoals class-T of bv de Adler zouden ook sneller moeten zijn dan de automaten (op kortsluitstroom vaak ondergedimensioneerd) die je tegenwoordig veel in de Chinese bakken ziet. Wat mij betreft dus altijd een smeltpatroon tussen batterijen en busbar, het liefst in de batterijbak zelf. Vandaar dus ook mijn vraag wat er mis is met de gangbare ontwerpregels.

[ Voor 3% gewijzigd door BernieW op 27-10-2025 21:49 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
BernieW schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:59:
[...]

Wat probeer je te vertellen met dit filmpje? Het is mij onduidelijk op wat voor spanningen hij test (behalve de momenten dat hij een batterij in beeld brengt), en wat zijn de kortlsuitstromen bij al deze testjes? En dan reageer ik maar ven niet op zijn opmerking aan het eind "breaking current of 20000 amps".
Waar denk je waar dit forum voor dient? Van gedachten wisselen en kennis vergaren, toch. En dan ben ik netjes gebleven. Was je vroeger op school ook zo Bijdehand?

• Hermarcel
  • Niet online
BernieW schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:59:
[...]

Volgens mij zijn de spanningen niet echt interessant. Hij is zekeringen/automaten aan het testen. Die reageren alleen op stroomsterktes. De spanning is alleen relevant om te weten of de zekering/automaat in staat is om het circuit betrouwbaar te verbreken (vlambogen te doven).

Reageer aub eens op zijn opmerking "breaking current of 20000 amps", want ik begrijp niet goed wat hij daar verkeerd zegt.

• Noshi
Hermarcel schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:55:
[...]

Volgens mij zijn de spanningen niet echt interessant. Hij is zekeringen/automaten aan het testen. Die reageren alleen op stroomsterktes. De spanning is alleen relevant om te weten of de zekering/automaat in staat is om het circuit betrouwbaar te verbreken (vlambogen te doven).

Reageer aub eens op zijn opmerking "breaking current of 20000 amps", want ik begrijp niet goed wat hij daar verkeerd zegt.
Het enige zinvolle wat je uit dit filmpje kunt halen is dat het BMS van zijn accupacks sneller reageert op kortsluiting dan mechanische automaten. Om over de rest een uitspraak te kunnen doen had hij stroom moeten meten met iets van een oscilloscoop o.i.d.. Dat had het ook veel interessanter gemaakt vanuit een technisch perspectief.

• cyclone

cyclone

Noshi schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:16:
[...]
Om over de rest een uitspraak te kunnen doen had hij stroom moeten meten met iets van een oscilloscoop o.i.d.. Dat had het ook veel interessanter gemaakt vanuit een technisch perspectief.
Hoe meet je stroom met een Oscilloscoop ? 8)7

For the record dit is wat Wiki schrijft over een Oscilloscoop.
In mijn beperkte uitleg is het een meet instrument dat golfsignalen (aka variërende voltages binnen een signaal ) zichtbaar maakt.
Zou je wat willen kunnen doen met DC Stroomsterkte en een Oscilloscope dan heb je daar minstens een Shunt voor nodig, en bij de eerder genoemde stroomsterktes vraag ik me af oof deze bestaan en als ze bestaan of ze uberhaupt betaalbaar zijn.

Mijn 2 centjes

• Noshi
cyclone schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:30:
[...]
Hoe meet je stroom met een Oscilloscoop ? 8)7
Daar zijn gewoon probes voor te krijgen; voor ieder budget is er wat.

• cyclone

cyclone

Noshi schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:06:
[...]

Precies deze probes zijn gebaseerd op een shunt inderdaad alleen de link die je stuurt zijn probes tot "maar" 100A.
Dat komt niet in de buurt bij de 20.000A waar er hier over gesproken wordt. Maar er zijn shunts / meetapparatuur (nee geen probe / oscilloscoop) die zo goed als tot 20.000A DC kunnen meten.

Zal een paar lieve duiten kosten.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
Noshi schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:06:
[...]

is een stroomtang niet veel handiger?

• Noshi
borft schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:18:
[...]

is een stroomtang niet veel handiger?
Alle probes achter die link zijn stroomtangen, maar dan voor een oscilloscope.
Een standaard hand stroomtang kan meestal niet snel genoeg meten voor zo'n korte stroompuls.
cyclone schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:16:
[...]
Precies deze probes zijn gebaseerd op een shunt inderdaad alleen de link die je stuurt zijn probes tot "maar" 100A.
Dat komt niet in de buurt bij de 20.000A waar er hier over gesproken wordt.
...
Een 1kA shunt is nog niet heel duur (+/- 100 euro) en voldoet waarschijnlijk. De spanning daar uit zou prima rechtstreeks in een oscilloscoop kunnen. Het nadeel van een shunt is dat je daarmee de kortsluitstroom verkleint.

[ Voor 45% gewijzigd door Noshi op 28-10-2025 13:17 ]

• Q

Q

In deze video wordt het voltage verschil over een shunt gemeten via een oscilloscoop.
De setup is 16S zonder BMS en ze meten ongeveer 6kA max stroom. Minder dan de verhalen over 10K-20K maar hoog genoeg om een probleem te vormen voor bijvoorbeeld een mega fuse.

YouTube: MEGAFUSE Trennvermögen Auslöseverhalten | Victron Sicherung | billig...

• cj1
  • Niet online

cj1

Noshi schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Alle probes achter die link zijn stroomtangen, maar dan voor een oscilloscope.
Een standaard hand stroomtang kan meestal niet snel genoeg meten voor zo'n korte stroompuls.
[...]
Een 1kA shunt is nog niet heel duur (+/- 100 euro) en voldoet waarschijnlijk. De spanning daar uit zou prima rechtstreeks in een oscilloscoop kunnen. Het nadeel van een shunt is dat je daarmee de kortsluitstroom verkleint.
Het verschil tussen een shunt en een stroomtang met voldoende bandbreedte, is bij BMS kortsluit metingen vermoedelijk niet heel groot.

Zie hier een voorbeeld van een andere community met "shunt" (groen/C) en "probe" (bordeaux-rood-paars/H), t1 = tijd waarop de stroom te hoog wordt en het BMS in moet gaan grijpen (153A), t2 = moment waarop BMS de FET's begint te ontladen (=begin van MOSFET schakelaar openen; felle lichtblauwe lijn is de spanning op de V_gs (gate-source)), dit BMS heeft ongeveer 12 microseconden nodig om intern de te hoge stroom te registreren en te verwerken tot een actie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCchPNHc3k3KNLvU3tgg7e3Zxxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GOSxxsykGUdgKpiQbzdCDc9B.png?f=fotoalbum_large

• cj1
  • Niet online

cj1

Q schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:14:
In deze video wordt het voltage verschil over een shunt gemeten via een oscilloscoop.
De setup is 16S zonder BMS en ze meten ongeveer 6kA max stroom. Minder dan de verhalen over 10K-20K maar hoog genoeg om een probleem te vormen voor bijvoorbeeld een mega fuse.

YouTube: MEGAFUSE Trennvermögen Auslöseverhalten | Victron Sicherung | billig...
Deze bron geeft zelf al aan dat door de 4-5 mOhm weerstand in het circuit (door alle andere kabels, zekeringen en automaten) is in deze test de theortische kortsluitstroom al gereduceerd tot 11-12kA, met de interne weerstand van de batterij daarbij wordt de kortsluitstroom verminderd tot 6-7kA.

Bedenk dat een 314 of 345Ah cel minder weerstand heeft, om nog maar niet te spreken van de MB56. Die MB56 verdubbeld ongeveer de kortsluitstroom.

Die BAOYI SGM1 magneetschakelaar verbreekt bij 4 milliseconden. Gelukkig beperkt de snelheid van de magneetschakelaar de maximale stroom tot 4,85kA.

De Offgridt 125A 70V MEGA zekering verbreekt na 8½ ms. Die extra tijd laat de maximale stroom oplopen tot 5,5 kA.

• Q

Q

cj1 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:37:

Deze bron geeft zelf al aan dat door de 4-5 mOhm weerstand in het circuit (door alle andere kabels, zekeringen en automaten) is in deze test de theortische kortsluitstroom al gereduceerd tot 11-12kA, met de interne weerstand van de batterij daarbij wordt de kortsluitstroom verminderd tot 6-7kA.

Bedenk dat een 314 of 345Ah cel minder weerstand heeft, om nog maar niet te spreken van de MB56. Die MB56 verdubbeld ongeveer de kortsluitstroom.

Die BAOYI SGM1 magneetschakelaar verbreekt bij 4 milliseconden. Gelukkig beperkt de snelheid van de magneetschakelaar de maximale stroom tot 4,85kA.

De Offgridt 125A 70V MEGA zekering verbreekt na 8½ ms. Die extra tijd laat de maximale stroom oplopen tot 5,5 kA.
Als ik het goed versta is de kabel 50mm2 en dat is denk ik een belangrijke bottleneck in deze test. Als 50mm2 al 5kA+ kan verwerken, wat zal 70mm2 doen? Gewoon wederom perfecte illustratie van de noodzaak voor Class T fuses of equivalent.

• habbekrats
doet er ca 8ms over bij 2kA , kijk dan even vanaf YouTube: 160A DC MCCB | BAOYI SGM1-250Z/1300 | MCCB | Lasttrennschalter | Bre... 25 minuten hoe aangevreten dat ding van binnen is.

• Q

Q

Ik ben geen expert maar deze video lijkt eigenlijk ook aan te tonen dat ook een DC breaker gewoon als een consumable gezien moet worden als je het nodig vind om onder vollast / kortsluiting af te schakelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 28-10-2025 17:25 ]

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:16

MrFish

Untitled

Q schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:24:
[...]

Ik ben geen expert maar deze video lijkt eigenlijk ook aan te tonen dat ook een DC breaker gewoon als een consumable gezien moet worden als je het nodig vind om onder vollast / kortsluiting af te schakelen.
Dat is helemaal waar, en iets wat niet vaak genoeg benadrukt kan worden. Bij de nominale stroom kunnen ze vaak bijvoorbeeld duizend keer schakelen (staat in de datasheet), maar bij de maximale breekstroom
dienen ze inderdaad vervangen te worden. En met alles daar tussenin ben je in het ongewis.

Dit geldt overigens net zo voor de automaten in de meterkast.

Check mijn thuisbatterijsimulator

• BernieW
Willie Wortel schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 05:24:
[...]

Waar denk je waar dit forum voor dient? Van gedachten wisselen en kennis vergaren, toch. En dan ben ik netjes gebleven. Was je vroeger op school ook zo Bijdehand?
Ik was wel leergierig, ben ik nog steeds trouwens.
Maar uit mijn reacties mag toch duidelijk zijn dat ik graag op inhoud van gedachten wil wisselen, en ook graag nieuwe inzichten op wil steken. Als ik in bovenstaande reacties op je "RED Button" heb gedrukt, dat was niet de bedoeling. Maar maak alsjeblieft ook duidelijk welk punt je wilt maken met deze filmpjes. Het zal mogelijk aan mij liggen dat het muntje niet valt, maar breng dan svp het geduld op om het me uit te leggen, want ook ik wil hier graag kennis vergaren.

• BernieW
Q schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:24:
[...]

Is toch ook afhankelijk van de stroom die onderbroken moet worden, kun je terugvinden in de Icu en Ics. Ik vind het hier wel mooit uitgelegd.
Maar ook binnen de Ics grenzen is de levensduur van aantal keren kunnen trippen beperkt, dit geldt ook voor de automaten in de meterkast.

• cj1
  • Niet online

cj1

PCJR schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:57:
[...]
Rustaag :)
95% van de boxen heeft een dergelijke breaker, gaan we niks aan doen ...

...
Ik snap je concerns, maar ik zoek oplossingen met de (redelijk beschikbare en bereikbare) middelen die wij als thuishobbyisten hebben :9
Hier een 4 uur jonge Duitstalige "Elektronik Extrem" YouTube video waarom getest en uitgelegd wordt waarom die CHCYZO RKB1/DC B250A MCB en die B125A en de 2-polige Chyt NBT2-125DC allemaal goedkope troep is dat niet betrouwbaar functioneert: YouTube: CHCYZO RKB1/DC B250A MCB | EEL-Battery

Tevens legt de bovenstaande video uit hoe je 2 gepolariseerde automaten anti parallel schakelt t.b.v. batterij gebruik.

De Chint CB-125A heeft momenteel nog wel het voordeel van de twijfel door de TüV opdruk en een vestiging van Chint Electric in Nederland.

Terzijde: struikel niet over Chyt en Chint, de namen lijken op elkaar en de logo's nog meer.

Nog steeds dank aan @Domba voor de tip met de fast-acting 50 kA DC LMT serie smeltpatronen.

[ Voor 14% gewijzigd door cj1 op 29-10-2025 08:08 . Reden: link naar Chint Electric NL ]

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-11 21:33
cj1 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:15:
[...]

Hier een 4 uur jonge Duitstalige "Elektronik Extrem" YouTube video waarom getest en uitgelegd wordt waarom die CHCYZO RKB1/DC B250A MCB en die B125A en de 2-polige Chyt NBT2-125DC allemaal goedkope troep is dat niet betrouwbaar functioneert: YouTube: CHCYZO RKB1/DC B250A MCB | EEL-Battery

De Chint CB-125A heeft momenteel nog wel het voordeel van de twijfel door de TüV opdruk.

Terzijde: struikel niet over Chyt en Chint, de namen lijken op elkaar en de logo's nog meer.

Nog steeds dank aan @Domba voor de tip met de fast-acting 50 kA DC LMT serie smeltpatronen.
Ik herinner me even niet wat mijn standpunt was en/of waarom je op mij reageert :) maar ik heb al die kleine breaker naar de kliko verwezen, ik meen dat ik dit ook altijd heb geadviseerd.

Ik heb enkel nanque mccb breakers nu met 20 of 25kA. Ook hier op het forum fotos en info over gegeven. Ik zie nu ook vaker diy kasten met een meer degelijke mccb erin :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Hermarcel
  • Niet online
cj1 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:37:
[...]
Bij twee of meer parallel geschakelde 16S accu's met 314Ah cellen loopt de potentiële kortsluitstroom ook snel op. Het is niet zo dat de kortsluitstroom alleen uit de accu komt wiens kabels de sluiting veroorzaken. Alle andere accu's doen ook mee.

Edit: Ik vul alleen aan. Wat jij schrijft is correct.

[ Voor 5% gewijzigd door Hermarcel op 28-10-2025 23:19 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
cj1 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:15:
[...]
De keuze mogelijkheden zijn waarschijnlijk wel wat groter dan 3 jaar geleden voor een snelle zekering.

Voor de CHCYZO RKB1/DC zie ik geen verbeteringen tov 2022/23.
Zijn wel kleine aanpassingen, is gewoon 125A base , voor langdurig stabiel gebruik <70-90A (2/3)
Voor een 100Ah LFP accumodule (<0,5C) bruikbaar, maar ~300Ah accumodule kan je beter een op voorraad hebben of ombouwen voor iets anders met meer maak/breek contact oppervlak als het mogelijk is.

De Baoyi SGM1, ook niets nieuws tov 2 jaar terug , thermische afslag is voor 250A base als je meetpunten neemt. 160A ook de zelfde 2/3 waaronder het nog stabiel blijft werken.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• cj1
  • Niet online

cj1

PCJR schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:46:
[...]

Ik herinner me even niet wat mijn standpunt was en/of waarom je op mij reageert :) maar ik heb al die kleine breaker naar de kliko verwezen, ik meen dat ik dit ook altijd heb geadviseerd.
Bij het zoeken naar "CHCYZO RKB1", in dit draadje, kwam ik wel een aan mij gericht kalmeringsbericht tegen over die DC automaat. Dat je daarna die CHCYZO RKB1 in de prullenbak hebt geworpen, kwam niet naar voren.

Mijn recente post is tevens bedoeld om anderen te helpen om dat CHCYZO RKB1 ding te vervangen, en al helemaal niet > 125A proberen te gebruiken.

• cj1
  • Niet online

cj1

Domba schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:22:
[...]
Voor de CHCYZO RKB1/DC zie ik geen verbeteringen tov 2022/23.
Zijn wel kleine aanpassingen, is gewoon 125A base , voor langdurig stabiel gebruik <70-90A (2/3)e
De permanent magneten zijn wegbezuinigd in de polaire CHCYZO RKB1/DC. Voor een batterij is daardoor een anti-parallel schakeling nodig, volgens mij. Dat betekent dat je 2 stuks van die automaten per batterij nodig hebt. Totaal is dat ruim 2 milliohm (aan verliezen/warmteproductie).

• BenSKIP
cj1 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:47:
[...]

Als het mis gaat kun je de vrieskist vol laten lopen met bluswater (met dank aan @reneeke1970).
Qua brand een prima oplossing, maar qua H2 (g) een NO-NO. Gas wil je niet opsluiten dan gaat het zich comprimeren, dan vergroot je de klap.

Er kan altijd nog ventilatie op.

• cj1
  • Niet online

cj1

BenSKIP schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:41:
[...]
Qua brand een prima oplossing, maar qua H2 (g) een NO-NO. Gas wil je niet opsluiten dan gaat het zich comprimeren, dan vergroot je de klap.

Er kan altijd nog ventilatie op.
De (circa 0,25~0,4kW) mini compressor van de vrieskist gaat de warmte van een thermal runaway niet tijdig wegkoelen. Bedenk bijvoorbeeld dat je de voorvries-stand 24 uur van tevoren inschakelt om een paar graden dieper te vriezen.

Indien er een thermal runaway is loopt de temperatuur in de gesloten vrieskist, zelfs met compressor ingeschakeld, dusdanig snel op dat de automatische kasraamopeners het deksel open duwen.

[ Voor 0% gewijzigd door cj1 op 31-10-2025 09:11 . Reden: tikfout bedankt -> bedenk ]

• BenSKIP
Will Prowse doet deze tests in een bunker. Die bunker is, op de testopstellingen na, geheel leeg. Een kortsluitstroom testen heeft hierbij weinig andere gevolgen dan dat de boel elke keer weer een flinke oplawaai krijgt. Hij heeft het al meerdere keren voor elkaar gekregen dat de BMS afschakelde en dus de "fuse" alles doorliet. De krijgt kans op ellende neemt daardoor toe. Ik ben blij met zijn tests, ik zou het zelf nooit doen.
Bij sluiting kunnen de cellen opzwellen. Dat bemoeilijk niet alleen het later weer uit de kast krijgen, maar de kans op H2 vorming neemt daarbij ook toe.
Dat die 'thermisch' resetable fuses het toch redelijk goed deden vond ik wel opmerkelijk. Al had hij er ook meteen een aantal defect. Zelf neem ik liever geen enkel risico. Zowel zekeringen per pack en een DC breaker.

• BenSKIP
cj1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:05:
[...]

De (circa 0,25~0,4kW) mini compressor van de vrieskist gaat de warmte van een thermal runaway niet tijdig wegkoelen. Bedankt bijvoorbeeld dat je de voorvries-stand 24 uur van tevoren inschakelt om een paar graden dieper te vriezen.

Indien er een thermal runaway is loopt de temperatuur in de gesloten vrieskist, zelfs met compressor ingeschakeld, dusdanig snel op dat de automatische kasraamopeners het deksel open duwen.
Eens, maar je hebt bij Lithium 3 risico's.

-Brand (Meest gunstige) Afgassende dampen hebben vlamgevat, redelijk beheersbaar tot volgende stadium.
-Thermal runaway (Shit hit the fan!)
-Afgassen (ophoping van giftige & explosieve gassen en dampen)

Nou ben ik het met je eens dat voorafgaand aan het afblazen er al het nodige aan warmteontwikkeling zou moeten zijn.
Pagina: 1 ... 119 ... 122 Laatste