Volgens de normen voor paneelbouw (NEN EN 61439) mogen geperste kabelogen NIET geïsoleerd worden na het monteren. Juist om de keurders hun werkt te kunnen laten doen. Op mijn werk doen we het wel om IP2x te kunnen halen bij sommige apparaten die niet veel ruimte hebben, maar dan wel met transparante krimpkous.Willie Wortel schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:32:
Je installatie laten keuren door een installateur. Tsja,....... hoe kan de keurder zien dat de kabelogen juist geperst zijn, dubbel geïsoleerd. De installatie juist is afgezekerd, de batterij moeren allen juist gemonteerd zijn en met de juiste tork zijn aangedraaid, er isolatie tussen de batterijen aanwezig zijn, er voldoende afvoer warme lucht aanwezig is, de installatie juist is geprogrammeerd. Om er een paar te noemen. Ik betwijfel of die kennis geheel aanwezig is. Maar goed zal allemaal wel. Vals gevoel van veiligheid lijkt me.
En helaas zijn de keuringen nodig. Ik ben in een installatie een keer een kabeloog tegen gekomen met 4 verschillende persingen. Hoe krijg je het voor elkaar zou je zeggen....
Zoals hierboven al is gemeld lijkt het me wel op elkaar te passen. Misschien kan ik morgen op de zaak nog even een vergelijk-ploatje maken van een D22 matrijs van Klauke.
Maar persoonlijk ben ik van mening dat soepele kabel gewoon met korte kabelschoenen en een doorn- of kerfpersing gemonteerd moeten worden. Helaas heb ik nog geen Chinesium versie van deze Klauke kunnen vinden.
[ Voor 25% gewijzigd door DavidZH op 23-10-2025 23:06 ]
:strip_exif()/f/image/BNvaUEU1YteAKviGqRM8eYLt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ElNc0jHiBVA7t1dK6ceCQYB4.jpg?f=fotoalbum_large)