• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
cj1 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:24:
[...]

Aha, het is een batterijbox waar de duo-connectoren op de juiste afstand staan om de gewenste zekering tussen te plaatsen.

Ik zou misschien wel de zekeringhouder weglaten. Hooguit kijken of je het transparante kapje over de zekering gemonteerd krijgt, en een kabelinvoer in de behuizing boren om de kabel aan de binnenzijde aan te sluiten (onder de zekering), en dan hopen dat de dikte van de kabelschoen even dik is als de platte geleider (busbar/celverbinder). Anders zou ik nog wat opvullen onder 1 van die 2 om deze zekering mooi parallel met de behuizing gemonteerd te hebben.

Nog een andere optie: de achterwand van de zekeringhouder op 2 plaatsen weg boren/zagen/frezen, de bouten uit de zekeringhouder verwijderen, zodat de zekeringhouder mooi over de boxconnectoren schuift, en dan de zekering weer direct op de oorspronkelijke batterijboxconnectoren monteren. Dan kun je de kabel wel aan de buitenzijde aansluiten. Wel nog de linker invoer van de zekeringhouder afdichten.
De zwarte onderplaat met mijn (om vast in de stemming te komen) "kerstboom" (zoals mijn dochter de getrapte boor noemt) op te ruimen, vind ik nog wel een idee. Ik ga kijken of dit technisch mogelijk is. Ik vrees echter dat de terminal daar te breed voor is. Bedankt voor het meedenken! _/-\o_

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:59
In hoeverre moet ik mijn BMS settings aanpassen aan de waarden in de handleiding van EVE? (MB31 314Ah)

Er staat wat conflicterende literatuur op internet. Seplos geeft zelf aan niets te veranderen. Maar de waarden lijken mij wat onlogisch (BMS V3).

• BenSKIP
  • Nu online
djoenez schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:58:
In hoeverre moet ik mijn BMS settings aanpassen aan de waarden in de handleiding van EVE? (MB31 314Ah)

Er staat wat conflicterende literatuur op internet. Seplos geeft zelf aan niets te veranderen. Maar de waarden lijken mij wat onlogisch (BMS V3).
Omdat we niet allemaal Seplos gebruiken, is het handiger als jij je settings tonen kan, dan kunnen we meekijken.
@djoenez Is dit bruikbaar? YouTube: Seplos V3 BMS Settings Improved

[ Voor 10% gewijzigd door BenSKIP op 08-11-2025 11:32 ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:20

pvg

djoenez schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:58:

Heb je een handleiding van EVE? Of een spec sheet? In een spec sheet staat meestal wat maximaal mag en dat is niet altijd nodig/verstandig.

• djoenez
pvg schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:04:
[...]

Heb je een handleiding van EVE? Of een spec sheet? In een spec sheet staat meestal wat maximaal mag en dat is niet altijd nodig/verstandig.
BenSKIP schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:00:
[...]

Omdat we niet allemaal Seplos gebruiken, is het handiger als jij je settings tonen kan, dan kunnen we meekijken.
@djoenez Is dit bruikbaar? YouTube: Seplos V3 BMS Settings Improved
Ik zal vanavond die youtube even bekijken. Ik heb nu de volgende settings, mijn interpretatie, en wat er in de EVE MB31 manual staat.
captionSeplos standard settingMijn interpretatieEVE manualunitopmerking
Ntc number44num
Serial battery number1616num
Battery high voltage recovery5454V
Battery high voltage alarm5656V
Battery over voltage recovery5454V
Battery over voltage protection57,658,458,4V3,65*16 (charging voltage eve manual)
Battery low voltage recovery484848V
Battery low voltage alarm46,546,4V
Battery under voltage recovery4848V
Battery under voltage protection43,243,241,6VEVE low voltage is 2.5V, ik doe nu 16*2.6
Cell high voltage recovery3,43,43,4V
Cell high voltage alarm3,53,53,5V
Cell over voltage recovery3,53,43,4V
Cell over voltage protection3,653,73,8VDit is max voltage volgens EVE manual, neem hier 0,1 V marge
Cell low voltage recovery3,13,1V
Cell low voltage alarm2,92,8V
Cell under voltage recovery3,13,1V
Cell under voltage protection2,72,62,6V
Cell under voltage failure221,8Vvolgens EVE nooit onder 1.8V gebruiken, ik neem hier 0,2V marge
Verder heeft mijn Deye de volgende settings:

Float: 56V (deze zou dan naar 58.4 moeten? --> maar dan heb ik dus alle cellen op 3.65V)
Empty: 48V (zo dan 41.6V moeten worden (16*2,6V)
Low voltage: 46.4V (16*2,8V, 2,6+0,2V*16)

ik plan om de batterijen alleen te gebruiken tussen 20% en 80%, en eens 1 in de 2 maanden van 10 naar 100% te gaan om de SOC te calibreren. dus de extremen zoals hierboven (2.6V en 3.65V zullen ze niet vaak zien). Verder heb ik 2x 16SP1, die ik beide met max 100A belast ~0.3C). De settings hoeven niet zo strak te staan dat ik "alles" uit de batterij haal.

Bedankt alvast voor het meekijken en meedenken. Ik ben zelf natuurkundige, en heb veel in het lab gewerkt. Maar dit is de eerste keer voor mij om een batterijpack in elkaar te zetten, en ik heb niemand in mijn omgeving met een technische achtergrond.

[ Voor 1% gewijzigd door djoenez op 08-11-2025 13:00 . Reden: foutje. ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:20

pvg

djoenez schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:56:
[...]

[...]

Ik zal vanavond die youtube even bekijken. Ik heb nu de volgende settings, mijn interpretatie, en wat er in de EVE MB31 manual staat.
captionSeplos standard settingMijn interpretatieEVE manualunitopmerking
Ntc number44num
Serial battery number1616num
Battery high voltage recovery5454V
Battery high voltage alarm5656V
Battery over voltage recovery5454V
Battery over voltage protection57,658,458,4V3,65*16 (charging voltage eve manual)
Battery low voltage recovery484848V
Battery low voltage alarm46,546,4V
Battery under voltage recovery4848V
Battery under voltage protection43,243,241,6VEVE low voltage is 2.5V, ik doe nu 16*2.6
Cell high voltage recovery3,43,43,4V
Cell high voltage alarm3,53,53,5V
Cell over voltage recovery3,53,43,4V
Cell over voltage protection3,653,73,8VDit is max voltage volgens EVE manual, neem hier 0,1 V marge
Cell low voltage recovery3,13,1V
Cell low voltage alarm2,92,8V
Cell under voltage recovery3,13,1V
Cell under voltage protection2,72,62,6V
Cell under voltage failure221,8Vvolgens EVE nooit onder 1.8V gebruiken, ik neem hier 0,2V marge
Verder heeft mijn Deye de volgende settings:

Float: 56V (deze zou dan naar 58.4 moeten? --> maar dan heb ik dus alle cellen op 3.65V)
Empty: 48V (zo dan 41.6V moeten worden (16*2,6V)
Low voltage: 46.4V (16*2,8V, 2,6+0,2V*16)

ik plan om de batterijen alleen te gebruiken tussen 20% en 80%, en eens 1 in de 2 maanden van 10 naar 100% te gaan om de SOC te calibreren. dus de extremen zoals hierboven (2.6V en 3.65V zullen ze niet vaak zien). Verder heb ik 2x 16SP1, die ik beide met max 100A belast ~0.3C). De settings hoeven niet zo strak te staan dat ik "alles" uit de batterij haal.

Bedankt alvast voor het meekijken en meedenken. Ik ben zelf natuurkundige, en heb veel in het lab gewerkt. Maar dit is de eerste keer voor mij om een batterijpack in elkaar te zetten, en ik heb niemand in mijn omgeving met een technische achtergrond.
Advies: gebruik de settings van Andy van the offgrid garage: https://off-grid-garage.com/my-settings/

Voor de veiligheid en levensduur wil je wat verder van de limieten wegblijven zoals opgegeven door EVE in hun spec sheet(!). Dat zijn nl. absolute max getallen en die houden bijv geen rekening met meet-/calibratiefouten van je lader/bms, kabelverliezen enz.
Met de settings van Andy verlies je misschien een paar procent capaciteit, maar ben je wel veilig. Met die settings is de accu prima dagelijks tussen 10 en 100% te cyclen btw. Je wil regelmatig 100% laden om de accu’s te balanceren (bij LFP kan dat alleen nabij de 100% vanwege de spanningscurve die te vlak is in het midden gebied).

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

De meest opvallende is:
[...]
Een float spanning van:
  • 3,375 volt per cel is buitensporig hoog.
  • 3,35 volt per cel is de waarde die Andy hanteert.
  • 3,3516 volt per cel ≍ 96% SoC in onbelaste toestand (niet laden/ontladen) na circa 30 minuten rust
  • 3,3490 volt per cel ≍ 95% SoC in onbelaste toestand
  • 3,3398 volt per cel ≍ 80% SoC in onbelaste toestand
Daarnaast speelt er bij Lithium iron phosphate (LiFePO4) een fenomeen "over-potential voltage slump" (zie RCinFLA). Het komt er op neer dat er in belaste toestand een best groot spanningsverschil per cel is vergeleken met onbelast, dat spanningsverschil is ook nog eens van heel veel variabelen afhankelijk is. Samenvatting: De float-instelling luistert nogal nauw.

Kort door de bocht: zelfs met 3,375 volt per cel kun je jouw cellen 100% chemisch vol laden als je maar genoeg tijd hebt. En als de stroomsterkte maar klein genoeg is (< 0,05C), dan kun je op die spanning de cel zelfs overladen (met permanente schade tot gevolg).

Bedenk dat zelfs loodzuur batterijen in een UPS, ten minste in die van mij, maar op een floating SoC van 85% worden gehouden.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:37
ik plan om de batterijen alleen te gebruiken tussen 20% en 80%, en eens 1 in de 2 maanden van 10 naar 100% te gaan om de SOC te calibreren.
Maak daar maar 1x per week van. Zoals al vermeld is de voltage curve van LFP nogal vlak en is je shunt niet 100% nauwkeurig.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:36
Mensen die 20-80 roepen over LFP kunnen zich beter nog wat verdiepen in hoe het werkt.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• BenSKIP
  • Nu online
The recommended float voltage for an EVE MB31 LFP cell is 3.4V, with a maximum absorption voltage of 3.625V

• BenSKIP
  • Nu online
V_ger schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:36:
Mensen die 20-80 roepen over LFP kunnen zich beter nog wat verdiepen in hoe het werkt.
Zal even helpen..... De double hocky-stick-curve piekt SNEL (aan beide zijden) daartussen is de lijn vrijwel vlak. De spanning is niet in percentages uit te drukken, ook omdat deze temperatuur afhankelijk is.
Je moet zowel links als rechts op de curve UIT de pieken blijven.

NOOIT < 2,5V
Advies: Niet < 2,7V
Absoluut NOOIT > 3,65V
Eigenlijk NIET > 3,55V
Advies: 3,45V
https://www.dropbox.com/s...0ikfmyrk9jtmzs33&e=2&dl=0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxtheWnEQavmCxYYvORGjkc0Qac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOawZywvzQlEWl8brgiahdfE.jpg?f=fotoalbum_large
https://diysolarforum.com....418/version/744/download

[ Voor 10% gewijzigd door BenSKIP op 09-11-2025 03:25 ]

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:00

Japie.G

Colour Classic

Jazsie schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:16:
[...]

Maak daar maar 1x per week van. Zoals al vermeld is de voltage curve van LFP nogal vlak en is je shunt niet 100% nauwkeurig.
Waarom zou je 1x per week naar 100% SoC willen. Kan iemand dat uitleggen? De verschillen tussen mijn mb31 cellen blijven zo extreem klein. Volgens mij als ik een jaar niet naar SoC 100 zou gaan zit ik nog steeds binnen 0,010v verschil op SoC 100. Voor de zekerheid is een keertje in de 3/4 maanden toch ook meer dan genoeg? Of hebben jullie andere ervaringen met andere cellen?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:14
Japie.G schreef op zondag 9 november 2025 @ 07:02:
[...]

Waarom zou je 1x per week naar 100% SoC willen. Kan iemand dat uitleggen? De verschillen tussen mijn mb31 cellen blijven zo extreem klein. Volgens mij als ik een jaar niet naar SoC 100 zou gaan zit ik nog steeds binnen 0,010v verschil op SoC 100. Voor de zekerheid is een keertje in de 3/4 maanden toch ook meer dan genoeg? Of hebben jullie andere ervaringen met andere cellen?
Ik had het eerst op 1 x per 14 dagen nu op 1 x per maand. Als je batterij gezond is je bms niet constant staat te balanceren zie ik het nut er niet van in. In de PV maanden raakt de batterij veel vaker vol / leeg.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• V_ger
@Japie.G Na een week jojo-en tussen x en y% soc klopt die hele soc waarde niet meer. Althans met mijn lynx shunt niet. Zal vast niet helpen dat die een te laag, niet aanpasbaar voltage meet (dank Victron). Maar als ie dan vol gaat zie je bijvoorbeeld dat ie al vol is terwijl de soc nog 94% was of iets.
Heeft verder niet met het voltage verschil te maken. Het is gewoon cosmetisch dat de SOC niet meer klopt.

Niet dat ik er om geef, ik ga hier ook niet om volladen. Ik laad gewoon vol als de prijs goed is, of in de zomer elke dag als ik maar genoeg zon heb.

[ Voor 16% gewijzigd door V_ger op 09-11-2025 07:14 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:00

Japie.G

Colour Classic

Technisch dus niet echt een reden voor als je geen rotte cellen hebt, dan zit mn redenatie goed. Dat over die lynx shunt had ik al eens gelezen ja. Daarom voor een smart shunt gegaan die vooralsnog prima werk levert hier.

[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 09-11-2025 07:19 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• djoenez
V_ger schreef op zondag 9 november 2025 @ 07:12:
@Japie.G Na een week jojo-en tussen x en y% soc klopt die hele soc waarde niet meer. Althans met mijn lynx shunt niet. Zal vast niet helpen dat die een te laag, niet aanpasbaar voltage meet (dank Victron). Maar als ie dan vol gaat zie je bijvoorbeeld dat ie al vol is terwijl de soc nog 94% was of iets.
Heeft verder niet met het voltage verschil te maken. Het is gewoon cosmetisch dat de SOC niet meer klopt.

Niet dat ik er om geef, ik ga hier ook niet om volladen. Ik laad gewoon vol als de prijs goed is, of in de zomer elke dag als ik maar genoeg zon heb.
Bedankt voor je bijdrage. Maar die druist wel in in je potentieel wat "lompe" opmerking boven. Die stelt dat je "je je niet goed ingelezen hebt" als je niet constant 10-100 doet (of in iedergeval zo lees ik hem). Terwijl je dat zelf ook niet doet. Of begrijp ik het verkeerd?

In iedergeval. Zeer bedankt voor iedereens bijdrage op mijn tabel boven. Ik zet hem nog wat veiliger door de input van jullie en Andy. Als jullie het nuttig vinden date ik de tabel op voor future reference voor iemand met een seplos bms 3.

• V_ger
djoenez schreef op zondag 9 november 2025 @ 07:46:
[...]

Bedankt voor je bijdrage. Maar die druist wel in in je potentieel wat "lompe" opmerking boven. Die stelt dat je "je je niet goed ingelezen hebt" als je niet constant 10-100 doet (of in iedergeval zo lees ik hem). Terwijl je dat zelf ook niet doet. Of begrijp ik het verkeerd?

In iedergeval. Zeer bedankt voor iedereens bijdrage op mijn tabel boven. Ik zet hem nog wat veiliger door de input van jullie en Andy. Als jullie het nuttig vinden date ik de tabel op voor future reference voor iemand met een seplos bms 3.
Nee, 20-80 roepen blijft gewoon een opmerking als in "ik heb op facebook gelezen dat dat goed is voor je batterij".
In lijn met mijn post hierboven, de (berekende) SOC is niet interessant. Je kan bij LFP de soc niet meten aan de hand van het voltage. Het is een leuke inschatting over hoe vol je batterij nog zou kunnen zijn, maar niet meer dan dat.
Het enige wat relevant is, is dat je de juiste voltages hanteert en respecteert.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Jazsie @Japie.G @habbekrats
Hier ook eenmaal per maand. No problem.

@V_ger
Als het goed is, heeft Victron zijn shunts geijkt. Hoe heb je geconstateerd dat de spanning die de shunt meet niet klopt?

• BenSKIP
  • Nu online
De capaciteit van EVE MB31 LFP tussen 2.7V en 3.55V is ongeveer 314 Ah Maximaal kan je er van 2.5V - 3.65V 330Ah van maken. Dat stukje onderin en bovenin de curve is dus niet 20-80% maar minder dan 5%.

• V_ger
Hermarcel schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:01:
@Jazsie @Japie.G @habbekrats
Hier ook eenmaal per maand. No problem.

@V_ger
Als het goed is, heeft Victron zijn shunts geijkt. Hoe heb je geconstateerd dat de spanning die de shunt meet niet klopt?
De lynx shunt is gewoon een inferieur product wat dat betreft. De meting wijkt af van mijn mulimeters en van de waarde die de Victron omvormers zelf meten. Op Victron forum ook terug te vinden. Maar ik heb me er bij neergelegd dat ik gewoon teveel heb betaald voor wat het is.
En ja, dat is in rust. Dus geen A-tjes die de boel in de war sturen.
Tevens irritant is dat ie de kWh charged en discharged niet telt. K-ding.

• BenSKIP
  • Nu online
OGG heeft iBMS review nu opnieuw aangekondigd, is daar al enige tijd mee aan het experimenteren. Dit zou "DE" oplossing zijn wat betreft de SOC drift. Ik ben benieuwd, want dat ding is ook DUUR.
https://shop.jamestronics...2590459037&pr_seq=uniform

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
V_ger schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:19:
[...]

De lynx shunt is gewoon een inferieur product wat dat betreft. De meting wijkt af van mijn mulimeters en van de waarde die de Victron omvormers zelf meten. Op Victron forum ook terug te vinden. Maar ik heb me er bij neergelegd dat ik gewoon teveel heb betaald voor wat het is.
Misschien heb je hier wat aan?

Ik post hier alleen een plaatje van de flow om de actuele code op één plek te houden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjthwK_ZPritAvdrAwqsIx2wOi4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6LPmV3mzwsLfZZpwjOrxJBnB.png?f=user_large

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:14
V_ger schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:19:
[...]

De lynx shunt is gewoon een inferieur product wat dat betreft. De meting wijkt af van mijn mulimeters en van de waarde die de Victron omvormers zelf meten. Op Victron forum ook terug te vinden. Maar ik heb me er bij neerg elegd dat ik gewoon teveel heb betaald voor wat het is.
Zowel een JK-BMS als de Victron shunt geven na bepaalde tijden afwijkingen. Ik kijk daar ook niet echt naar bij een volledige laadcyclus laat ik de JK-BMS de 100% SOC bepalen na x tijd laden naar 55,2V dan nog 2 uurtjes absorptie dan vind ik het wel ok en de batterijen schijnbaar ook.
Hierna zet ik de Victron shunt naar 100%

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:37
Heb nergens gezegd dat het slecht is, enkel dat je shunt niet 100% nauwkeurig is en dus je SOC % gaat driften na een bepaalde tijd. Hoe vaker je laad/ontlaad des te sneller dit gebeurd.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste