Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-06 15:01
Q schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:31:
...

Een solaredge StorEdge 5K wat qua specs lijkt op een Victron Multiplus 5000 setup, neemt wel al veel minder ruimte in beslag. Zelf zie ik het gemis van een all-in-one 3-fase omvormer eigenlijk wel als een minpunt voor Victron.
Ik kan het zo snel niet vinden in de handleiding,
maar zover ik weet valt de SE 20sec ofzo uit bij een netstoring.
De MP niet, zodat je spullenboel (pc's, ovenklokjes e.d.) aan blijft.

3fase-MP is denk ik wel de grootste volgende stap die Victron kan en moet maken.
Welke naam zou die krijgen? TP, TriplePlus
of MultiPlus3? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-06 10:48
GMJansen schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:07:
[...]
3fase-MP is denk ik wel de grootste volgende stap die Victron kan en moet maken.
Welke naam zou die krijgen? TP, TriplePlus
of MultiPlus3? :P
Daar hebben ze een tijdje geleden al een sneak preview van laten zien. Ik weet niet meer welke. Was wel een HV ding voor in een server rack. Op zich is dat niet zo gek natuurlijk gezien de verliezen die we nu met de LV MP's maken.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GMJansen
RikHa schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:28:
[...]

Daar hebben ze een tijdje geleden al een sneak preview van laten zien. Ik weet niet meer welke. Was wel een HV ding voor in een server rack. Op zich is dat niet zo gek natuurlijk gezien de verliezen die we nu met de LV MP's maken.
Idd, de Multi HS19.
Maar nog niet te koop.

https://www.victronenergy...t-intersolar-europe-2023/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:03
Alleen is 800V wel iets te veel van het goede...

Dan zou je minimaal ~270 stuks LFP cellen (3.2v) moet hebben.

Verder is deze trafo loos, niet perse slecht iets maar de huidige MP zijn juist zo betrouwbaar door hun "transformator" design.

Ik ben wel in voor zo een trafo loos rack design en HV is ook prima maar voor thuis mag dat HV toch wel wat lager dan 800V :o.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:50
Jazsie schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:22:

Verder is deze trafo loos, niet perse slecht iets maar de huidige MP zijn juist zo betrouwbaar door hun "transformator" design.

Ik ben wel in voor zo een trafo loos rack design en HV is ook prima maar voor thuis mag dat HV toch wel wat lager dan 800V :o.
Ik ga mijn vingers er iig niet aan branden!

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Dat is idd voor de meesten het punt: de onbekendheid en linke hoge spanning.
Ik vermoed dat de meeste batterijbouwers ook pouch cellen gebruiken, ivm de anders te grote volumes bij gebruik van prismatic cellen.
En dat geeft ook weer een extra issues met het koppelen. Industrieel worden die strips gepuntlast of ultrasoon gelast.
Dan nog de BMS, veel draadjes en weinig van Ali.
Net even gegoogled, het valt me mee hoeveel er blijkbaar wel te koop zijn. Maar je bent wel meteen flink geld kwijt voor een complete accu. Ook dat schrikt natuurijk wel wat af.
Ohja, en als laatste: zover ik kan zien zijn de meesten pouchcellen non-LFP. Dus eigenijk (te) link voor thuis. Bedrijven zouden zich dat overigens ook mogen aantrekken.
Ben wel benieuwd wanneer de eerste grote cq. Industriele NMC batterij in het nieuws komt. Valt tot nu toe mee. De boot met nieuwe auto's was de laatste grote.

[ Voor 26% gewijzigd door GMJansen op 22-04-2024 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GMJansen
Plaatsen van een batterij systeem:
In de UK is een nieuwe richtlijn/normering (correcte benaming?) van kracht gegaan over het plaatsten ervan.
Kort samengevat: liefst buiten.
Binnen mag onder voorwaarden.

YT channel Artisan Electrics - keurig installatiebedrijf, interessant en ook vermakelijk channel- suggereert dat dit om logische redenen wellicht ook de grens over gaat.

Location.
One of the primary directives of the PAS 63100 is the recommendation to install battery storage systems outside of living areas. This reduces the risk of fire-related incidents within the main living spaces of a home. If an outdoor installation isn't feasible, the standard specifies that EESS systems should be situated in non-living areas, and should be adequately isolated from the home's main areas and escape routes, ensuring the occupants have a clear path to safety in an emergency.

YouTube: Are Home Battery Installs BANNED In The UK?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
Jazsie schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:22:

Ik lees dat anders.
Inverter/Charger with 4 x Multi Power Point Tracking Solar Charge Controllers 800VDC from an (up to) 1000VDC, 32kWp solar array.
Die 800V gaat over de MPP trackers in mijn beleving. Verder kan ik er nog niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
RikHa schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:12:
[...]

Ik lees dat anders.

[...]
Die 800V gaat over de MPP trackers in mijn beleving. Verder kan ik er nog niks over vinden.
Om een beetje efficient te zijn wil je in hetzelfde voltage bereik zitten voor de DC-DC omzetting. Dus ga uit in ieder geval iets van >600V.

In ieder geval te hoog voor DIY.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57
Waarom is dat te hoog voor DIY? De panelen op het dak kunnen dezelfde spanning produceren en daar gelden dezelfde gevaren. Door het hoge voltage kan je veeeel dunnere kabel gebruiken en heb je minder gedoe met overgangsweerstanden in de keten. Alleen je isolatie moet je wat serieuzer nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
jadjong schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:37:
Waarom is dat te hoog voor DIY? De panelen op het dak kunnen dezelfde spanning produceren en daar gelden dezelfde gevaren. Door het hoge voltage kan je veeeel dunnere kabel gebruiken en heb je minder gedoe met overgangsweerstanden in de keten. Alleen je isolatie moet je wat serieuzer nemen.
De panelen op je dak zijn niet hetzelfde als een accu met bijzonder lage interne weerstand!
Iets met kortsluitstroom en het feit dat een typische DIY accu overal blootgestelde geleidende delen heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door V_ger op 22-04-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Die hoge kortsluitstroom is juist fijn, dan kan je een zekering plaatsen. Blootgestelde geleidende delen vallen onder de eerder genoemde isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:52

Ethirty

Who...me?

V_ger schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:05:
[...]

De panelen op je dak zijn niet hetzelfde als een accu met bijzonder lage interne weerstand!
Iets met kortsluitstroom en het feit dat een typische DIY accu overal blootgestelde geleidende delen heeft.
Dat dat met 48V relatief veilig is, wil niet zeggen dat je dat met 600V ook moet willen ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GMJansen
Hierbij nog enkele overwegingen bij accusystemen.

Hierbij wil ik ook een mythe ontkrachten: de misvattingen over het gebruik van blussystemen.
Ik lees meer en meer dat accusystemen een brandblusser/blussysteem aan boord hebben.
Klinkt natuurlijk fantastisch voor de marketing, maar is een wassen neus.
De literatuur laat wel zien dat een gasblussysteem helpt om de gassen die vrijkomen te verdunnen, om zo een verdere gasexplosie te voorkomen, maar dat gaat dan wel over NMC cellen en een ruimte die ook nog geventileerd moet worden.

Wanneer is dit nodig? Bij een Thermal Runaway. Wat gebeurt er nu juist in zo'n situatie? De cel wordt zo heet dat deze openbarst en opbrandt. Juist dat houdt dus niks tegen, dan enkele dagen onderdompelen in een bak water, zoals ze met auto's doen.

Geen enkel blussysteem in de wereld kan een eenmaal 'afgaande cel' -en dan hoogstwaarschijnlijk ook de omliggende cellen- tegengaan of blussen. De cel houdt zijn eigen brandproces nl. in gang.
Wat gebeurd er wél en wat kun je daartegen doen?

- Er komen veel giftige gassen vrij die ook weg moeten kunnen. Zorg dus bij plaatsing van de accu dat deze niet op een ontsnappingsroute-pad ligt. Bij NMC / (herbruikte) 18650 cellen zijn deze gassen ook nog eens explosief.
- zorg ervoor dat de gassen via een automatisch opengaande rooster de ruimte kunnen verlaten en een ventilator die verse lucht de ruimte inblaast om dat te forceren. Die dient dan nog wel spanning te krijgen om een 2 tal uren zijn werk te kunnen doen.
- wat doe je bij een dergelijk gebeuren? Als een cel gaat, dan gaat de rest mee. Binnen de minuut is de ruimte vol met giftige rook. Het enige dat je als bewoner kunt en moet is naar buiten gaan. Niet blussen of andere maatregelen proberen te treffen. Je bent altijd te laat en bij inademing niet lang meer op je benen. Zelfs een verrijdbare accubak is onmogelijk om op tijd naar buiten te krijgen.
- uitschakelen systeem: automatisch afschakelen van de gehele installatie.
- Een goede brand- en temperatuurmelder met gekoppeld alarm. Voor in huis (bedrijf) lijkt dan een sirene voor de bewoners erg handig. Technisch zou je met een relaiscontact zelfs beter ook een shutdown kunnen en moeten triggeren.
Victron heeft op de Multiplussen en Cerbo een fysieke ingang om de uitgang/systemen af te schakelen. De betere installatieautomaten/vermogenschakelaars hebben ook een remote uitschakeloptie. Daarmee zou je dan ook de (48V DC) uitgang van elke accubak kunnen afschakelen. Harold Halewijn liet laatst een (software) flow zien om dat via de Cerbo te doen.
Dan is een nood-uitknop (bij de voordeur bijvoorbeeld) waarschijnlijk niet meer nodig omdat het systeem al automatisch uitgeschakeld is.
- denk ook aan een fysieke scheiding tussen de accubanken: 5cm ruimte tussen de accubakken, met aan de voorzijde een ventilatieopening/ overdrukpunt lijken de beste kansen te hebben om overslaan te voorkomen. Vooral voor op elkaar gestapelde accubakken zoals in (server)racks.
Het wordt aangeraden om omvormers tegen een brandwerende achterwand te installeren, maar accu's doen we soms in een mooie houten kist. Ondanks dat NMC cellen veel brandgevaarlijker zijn dan LFP, kunnen die ook exploderen. Heet (100-200 graden) worden ze in ieder geval.

Een zeer interessant filmpje van een professor uit de UK over thermal runaway.
YouTube: Prof. PAUL CHRISTENSEN Electric Vehicle Battery Fires SUBSCRIBE NOW

Doe er je voordeel mee:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
RikHa schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:12:
[...]

Ik lees dat anders.

[...]
Ok ok, het is tussen de 650 - 1000V om precies te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://community.victronenergy.com/storage/attachments/61876-1695691476788.png

Afbeeldingslocatie: https://community.victronenergy.com/storage/attachments/61877-1695691499331.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Jazsie schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:59:
[...]

Ok ok, het is tussen de 650 - 1000V om precies te zijn:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Verrek, je hebt gelijk. Waar heb je dit gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Op het community forum van Victron zelf @RikHa.

Blijf het een goed design vinden maar voor thuis is deze niet echt geschikt.
Met 250 LFP cellen (=800V) van 300Ah zou ik dan 240 kWh aan capaciteit hebben 8) :+.

Voor mij toch iets te veel van het goede >:).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:35

JWT

Mwah komen we straks misschien toch nog de winter door ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Er zij ook kleinere cellen he... Dus als je perse een HV batterij in elkaar wil hobbyen.
22-50 Ah is ook beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Klopt, reken voorbeeld:

250 x 22,90 (32Ah nkon.nl) = 5725,-- of 4732,50 ex BTW.
250 * 3.2V = 800V x 32Ah = 25,6 kWh

Dat vind ik aardig aan de prijs aangezien als je met grote cellen werkt grofweg voor de helft klaar bent.
En dan heb ik het nog niet over de HV BMS die toch wel wat duurder zijn dan de standaard BMS :9.

Geef mij maar HV meer in de richting van 200V, dat is nog wel te doen met 64 cellen a 3.2V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Had even een offerte aangevraagd voor de nieuwe MB30 cellen, best een nette prijs denk ik zo.
Scheelt wel wat t.o.v. de EVE 280's dit geeft een totaal van ongeveer 17kwh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lklQMz1tAPeJhalqO8MDFVjm4Pc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kLWv4xEIUBmOF7aO40zBB9rB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Vind die transportkosten altijd zo tegenvallen. Dan is de prijs voor de cellen ongeveer hetzelfde als bij nkon (vast niet geheel toevallig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
V_ger schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:21:
Vind die transportkosten altijd zo tegenvallen. Dan is de prijs voor de cellen ongeveer hetzelfde als bij nkon (vast niet geheel toevallig).
Klopt, Bij Nkon is de levertijd ook nog erg lang voor de cellen, vandaar dat ik ze maar gewoon meebestel vanuit China.
Misschien door het gewicht dat het zo enorm duur is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ik zou gewoon bij nkon bestellen.

Versturen uit China gaat ook niet op een week, kan zomaar 2-3 maanden zijn als je beetje pecht hebt.
En stel er gaat iets mis, dan kan je nog langer wachten wanneer ze bv een nieuwe cell moeten opsturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:17
Jazsie schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:15:

Geef mij maar HV meer in de richting van 200V, dat is nog wel te doen met 64 cellen a 3.2V.
{Me Too}
Vind ook prima dat de accukabel stroom wat lager is.
Alleen het vinden van een 64cell BMS vind ik moeilijk.

Wat aan het experimenteren om DIYBMS aan te passen met extra tmp sensors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
screenSaver display Rasp victron OS GX.

Ga naar https://github.com/kwindrem/SetupHelper/
en download de package , zet dit op een USB stick, start je rasp opnieuw op, onderaan in instellingen verschijnt package manager. Installeer de setupHelper daarna RpiDisplaySetup.
suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-06 12:59
Die verzendkosten zijn denk ik wel per vliegtuig. Als je geen haast hebt kun je vragen wat het per trein kost. Dan kun je zomaar onder de 100 euro zitten. Maar hou wel rekening met 2 a 3 maanden levertijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Willempie27 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:48:
Die verzendkosten zijn denk ik wel per vliegtuig. Als je geen haast hebt kun je vragen wat het per trein kost. Dan kun je zomaar onder de 100 euro zitten. Maar hou wel rekening met 2 a 3 maanden levertijd.
Ik ben bang dat dit al per trein is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
V_ger schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:27:
[...]

Ik ben bang dat dit al per trein is.....
Klopt de verwachte verzendtijd is 60-75 dagen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Tja hehe...
Lord Anubis schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:17:
[...]

{Me Too}
Vind ook prima dat de accukabel stroom wat lager is.
Alleen het vinden van een 64cell BMS vind ik moeilijk.

Wat aan het experimenteren om DIYBMS aan te passen met extra tmp sensors.
Zijn er wel en worden ook steeds meer populair:
https://www.aliexpress.com/item/1005004981095833.html
>> Heltec is toch wel een bekende onder ons net als JK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Jazsie schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:40:
Tja hehe...

[...]

Zijn er wel en worden ook steeds meer populair:
https://www.aliexpress.com/item/1005004981095833.html
>> Heltec is toch wel een bekende onder ons net als JK.
Ik zat te denken om een Pc200 Bms te nemen (Pace geloof ik) Zie daar alleen weinig over, schijnt goed met Deye te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-04 19:20
Je kan ook een leverancier zoeken die een voorraad heeft in een warehouse in de EU, levertijd 5 dagen. Bijvoorbeeld Docan Power.\
Geen verzendkosten en DDU (batterijen zijn vrijgesteld van importtarieven en BTW).

Heb zelf ervaring met importeren vanuit China met m'n toenmalige bedrijf, dit zijn de kosten voor zeevracht of trein.
Per vliegtuig zijn batterijen 'onbetaalbaar' vanwege de hoge massa en volume ;) (ps, weet niet eens of ze wel in het vliegtuig mogen qua veiligheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Erik_Rave schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:59:
Je kan ook een leverancier zoeken die een voorraad heeft in een warehouse in de EU, levertijd 5 dagen. Bijvoorbeeld Docan Power.\
Geen verzendkosten en DDU (batterijen zijn vrijgesteld van importtarieven en BTW).

Heb zelf ervaring met importeren vanuit China met m'n toenmalige bedrijf, dit zijn de kosten voor zeevracht of trein.
Per vliegtuig zijn batterijen 'onbetaalbaar' vanwege de hoge massa en volume ;) (ps, weet niet eens of ze wel in het vliegtuig mogen qua veiligheid).
Docan zat ik inderdaad ook naar te kijken!
Ze hebben helaas net niet de nieuwe MB31 Cellen, en de 304ah cellen zijn uitverkocht. Dan zou ik voor de LF280k v3 moeten gaan.
Ik had bij Gobelpower de NEEY 4a Actieve balancer erbij gedaan, is dit wel nodig? Die apexium bms heeft alleen een 2A passieve balancer. Ik heb het liefst een batterij die ik 1x kan installeren en niet meer eventueel zelf hoef te balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ik heb een JKBMS met 2A actief balancer en dat gaat prima, draait nu een jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGn4bvJPieyzZtj5B4KmjoPJ2n8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/INmb5MZ4uX7EKWQwux4FnK2Y.png?f=user_large

18S, 315Ah cellen.
Ofwel een losse balancer is niet nodig wanneer je een BMS hebt die al +2A doet balanceren.

[ Voor 13% gewijzigd door Jazsie op 24-04-2024 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:11

HermanGast

Exige GT3

.Erik. schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:17:
Had even een offerte aangevraagd voor de nieuwe MB30 cellen, best een nette prijs denk ik zo.

[Afbeelding]
Mooie prijs/prestatie, maar waarom wordt dit niet in China al in elkaar geknutseld? En dan kant en klaar hier op de stoep zetten?

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

HermanGast schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:36:
[...]

Mooie prijs/prestatie, maar waarom wordt dit niet in China al in elkaar geknutseld? En dan kant en klaar hier op de stoep zetten?
Mijn ervaring N=1 is dat ze dit juist niet doen dus je krijgt case en batterijen appart. Mogelijk minder risico op transport schade en huge fire?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
.Erik. schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:17:
[...]

Docan zat ik inderdaad ook naar te kijken!
Ze hebben helaas net niet de nieuwe MB31 Cellen, en de 304ah cellen zijn uitverkocht. Dan zou ik voor de LF280k v3 moeten gaan.
Ik had bij Gobelpower de NEEY 4a Actieve balancer erbij gedaan, is dit wel nodig? Die apexium bms heeft alleen een 2A passieve balancer. Ik heb het liefst een batterij die ik 1x kan installeren en niet meer eventueel zelf hoef te balanceren.
Ze hebben wel de MB30 en MB31 cellen. Ik sta nog in hun Whatsapp distributielijst ;)

Hier het oorspronkelijke bericht:
'Good news! New 330Ah cell Arrival!

New EVE MB30 306AH Real capacity 330AH+
New EVE *MB31 314AH Real capacity 330AH+

Grade A+, brand new.
Free busbars and bolts
Free insulation sheet. '

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2bkxEnibZqy_Bgj2kM8j0OI1IQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NwhYrLsWnLNWeiZ3Qlrjuun.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTS2XxcNxyGQiTYqYryyBhv1ZAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PH0NzW5gyakiywYplTHLaxCz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Erik_Rave schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:29:
[...]

Ze hebben wel de MB30 en MB31 cellen. Ik sta nog in hun Whatsapp distributielijst ;)

Hier het oorspronkelijke bericht:
'Good news! New 330Ah cell Arrival!

New EVE MB30 306AH Real capacity 330AH+
New EVE *MB31 314AH Real capacity 330AH+

Grade A+, brand new.
Free busbars and bolts
Free insulation sheet. '

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oh dat is top! Zijn die dan ook op voorraad in de Eu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik_Rave
.Erik. schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:50:
[...]

Oh dat is top! Zijn die dan ook op voorraad in de Eu?
Dat weet ik niet, zou je even na moeten vragen via chat Alibaba of rechtstreeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:25
Na veel lezen in dit topic ben ik enthousiast geworden voor het maken van een thuisaccu icm een 3 fase multiplus || oplossing (3 stuks dus). Met +- 20kW oplevering per dag (op dit moment, zomer zal hoger zijn), lever ik nu teveel terug en dat wordt bij het aflopen van mijn huidige contract best een bedrag per jaar. Plus dat ik deze energie gewoon in de avond / nacht wil gebruiken (het verbruik in de nacht is hoog genoeg om ervoor te zorgen dat de accu in de ochtend weer klaar staat om geladen te worden).

De situatie zoals het nu is:

Aansluiting: 3 x 25A
Solar Inverter: GoodWe 5K-SDT
Panelen: 2 strings totaal 5900 watt piek

Wat ik graag toe wil voegen aan deze opstelling:

3x Multiplus || 48/3000 of 48/5000
16x Eve 280aH accu (ik wil eerst met 1 accubank beginnen en later mogelijk meer opslag bij plaatsen)

Hopelijk kunnen jullie mij hier wat tips voor geven voor welke Multiplus de voorkeur zou hebben voor de gewenste opstelling :)

[ Voor 7% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 25-04-2024 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En waarmee ga je die 16kWh ‘s nachts leegtrekken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
bbbrumbrum schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:24:
En waarmee ga je die 16kWh ‘s nachts leegtrekken dan?
Dat lijkt me van iets minder belang. Mijn verbruik overdag is ook iets hoger dan 4 kwh. In de nacht is het doel om het restant aan energie te verbruiken door mijn server, 3D printers (tientallen) en crypto miners.

[ Voor 20% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 25-04-2024 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Lijkt mij juist heel erg van belang want de dag erna wordt je accu weer geladen...

Dat gaat lastig als je accu dan nog voor 90% vol zit ;).

Voor optimaal gebruik en om je teruglevering te verminderen moet je verbruik ook ernaar wezen dat de volgende dag je accu bijna leeg is.

Uiteraard heb je in de zomer meer opwek dan in de winter, daar moet je een balans in vinden.

Zo zal je in de zomer altijd wel overschot hebben in de winter nooit genoeg :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
Jazsie schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:53:
Lijkt mij juist heel erg van belang want de dag erna wordt je accu weer geladen...

Dat gaat lastig als je accu dan nog voor 90% vol zit ;).

Voor optimaal gebruik en om je teruglevering te verminderen moet je verbruik ook ernaar wezen dat de volgende dag je accu bijna leeg is.

Uiteraard heb je in de zomer meer opwek dan in de winter, daar moet je een balans in vinden.

Zo zal je in de zomer altijd wel overschot hebben in de winter nooit genoeg :+.
Dat had ik inderdaad beter in mijn post kunnen verwerken (zal het even aanpassen). Maar het leeg krijgen van de accu's in de nacht is geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .sto
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 01-06 21:12
.Erik. schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:17:

[Afbeelding]
Ik heb ook prijs opgevraagd, na wat heen en weer chatten:
EVE 306AH 68 usd/piece,36piece DDP shipping cost $643 USD, so totals $3091

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
.sto schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:03:
[...]

Ik heb ook prijs opgevraagd, na wat heen en weer chatten:

[...]
Dat is dan wel vanuit China denk ik?

[ Voor 9% gewijzigd door .Erik. op 26-04-2024 01:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
.Erik. schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 01:50:
[...]
Dat is dan wel vanuit China denk ik?
36x Eve MB31 Prismatic 314Ah - LiFePO4 - 3.2V Grade A = € 3.094,20

Ok 62 dagen voordat het binnen is bij nkon maar uit china ben je ook 2-3 maanden kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik heb in mijn camper per ongeluk vol sluiting gemaakt op mijn batterij systeem. Was met een dopsleutel de moeren van de victron busbar aan het aandraaien. De draadeinden van de aansluitingen waren te lang zodat ik de dopsleutel iets van de ratel trok om meer ruimte te maken, toen heb ik de ratel laten vallen.

Trok zo snel mogelijk de sleutel van het punt waar sluiting werd gemaakt.
Maar wat er gebeurde, een vonkje .... verder niets. Huh .... Mijn ANL 250amp zekering nog heel. Whats going on guys?.... de Daly BMS heeft íngegrepen, de ontladen button was niet meer groen. Dat heeft de BMS dan ook razendsnel gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:33
Willie Wortel schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:04:
Ik heb in mijn camper per ongeluk vol sluiting gemaakt op mijn batterij systeem. Was met een dopsleutel de moeren van de victron busbar aan het aandraaien. De draadeinden van de aansluitingen waren te lang zodat ik de dopsleutel iets van de ratel trok om meer ruimte te maken, toen heb ik de ratel laten vallen.

Trok zo snel mogelijk de sleutel van het punt waar sluiting werd gemaakt.
Maar wat er gebeurde, een vonkje .... verder niets. Huh .... Mijn ANL 250amp zekering nog heel. Whats going on guys?.... de Daly BMS heeft íngegrepen, de ontladen button was niet meer groen. Dat heeft de BMS dan ook razendsnel gedaan.
afhankelijk hoe hard de sluiting is (weerstand en inductie) zou de BMS snel genoeg kunnen zijn zeker als er voldoende inductie in het pad zit. Zekering is normaal ook laatste redmiddel.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Erik.
Zojuist een quote van 1998 Euro gekregen van docan voor 16x EVE lf280l v3 en een DIY behuizing, op zich niet gek. Met 2-5 dagen verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
.Erik. schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:53:
Zojuist een quote van 1998 Euro gekregen van docan voor 16x EVE lf280l v3 en een DIY behuizing, op zich niet gek. Met 2-5 dagen verzending.
Verzendkosten?
Vanuit Europapa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Lord Anubis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:45:
[...]

Verzendkosten?
Vanuit Europapa?
Verzendkosten waren €0 en het komt uit Europa viaa Dpd express bezorgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Moet je daar wel zo'n haast mee hebben? Ik heb een keer 8 van diezelfde cellen besteld bij Docan. Bezorging en alles verliep prima. MAARRR de cellen testten alle 8 tussen de 272 en 275 Ah. Veel excuses en de volgende bestelling zou ik veel korting krijgen enzo. Die volgende bestelling komt er echter niet. Een tweede kans om een eerste indruk te maken is er niet bij mij. Dan hadden ze moeten zeggen sorry, je krijgt nieuwe maar dat was niet het geval. Nu heb ik ze samen met 8 goeie cellen in een batterij die dus nu alle 16 niet meer dan die 272 Ah leveren. Daar hou ik niet van.

Jammer want ik las veel goede ervaringen met Docan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:51
Om welke behuizing gaat het dan? Inclusief BMS?

Bij NKON kom je voor 16 van die cellen op minder dan 1250 euro. Dus dan is het wel een prijzige behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:13
RikHa schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:50:
[...]MAARRR de cellen testten alle 8 tussen de 272 en 275 Ah.
Zijn dat de nominaal waarde?

Of heb je met EBC-A40L getest, die meet geen nominaal waarde direct, wat zijn de Wh ?
Betere cellen met name voor 1C en 2C , waarvan de spanning minder inzakt bij belasting testen op het eerste oog slechter tot je omrekent naar de nominaal waarde van 3,2V, wat de gebruikelijke standaard is.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
RikHa schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:50:
[...]

Moet je daar wel zo'n haast mee hebben? Ik heb een keer 8 van diezelfde cellen besteld bij Docan. Bezorging en alles verliep prima. MAARRR de cellen testten alle 8 tussen de 272 en 275 Ah. Veel excuses en de volgende bestelling zou ik veel korting krijgen enzo. Die volgende bestelling komt er echter niet. Een tweede kans om een eerste indruk te maken is er niet bij mij. Dan hadden ze moeten zeggen sorry, je krijgt nieuwe maar dat was niet het geval. Nu heb ik ze samen met 8 goeie cellen in een batterij die dus nu alle 16 niet meer dan die 272 Ah leveren. Daar hou ik niet van.

Jammer want ik las veel goede ervaringen met Docan.
Hmm dat is wel vervelend inderdaad, hopelijk hebben ze dat nu wel verbeterd. Er stond bij dat de cellen gematched waren anders kan ik eventueel een geschil via PayPal doen? (Dit zijn overigens wel de V3 versie, ze gaven ook aan dat ze minimaal 310ah+ testten.

quote]Heronimo schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:20:
[...]

Bij NKON kom je voor 16 van die cellen op minder dan 1250 euro. Dus dan is het wel een prijzige behuizing.
[/quote]

Ja klopt, ik zat even te kijken maar wil die cellen eigenlijk wel binnen 3 weken dus dat duurde me net wat te lang. Behuizing was €570 en ik heb nog een active balancer erbij genomen van €40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
.Erik. schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 18:01:
[...]

Hmm dat is wel vervelend inderdaad, hopelijk hebben ze dat nu wel verbeterd. Er stond bij dat de cellen gematched waren anders kan ik eventueel een geschil via PayPal doen? (Dit zijn overigens wel de V3 versie, ze gaven ook aan dat ze minimaal 310ah+ testten.

quote]Heronimo schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:20:
[...]

[/quote]

Ja klopt, ik zat even te kijken maar wil die cellen eigenlijk wel binnen 3 weken dus dat duurde me net wat te lang. Behuizing was €570 en ik heb nog een active balancer erbij genomen van €40
Zowel de EVE LF280K v3 als de Envision 305Ah cellen hebben nu een levertijd van 18 dagen bij NKON, dus binnen 3 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb twee x bms van JBD met passieve balancers. Over het bms ben ik wel tevreden maar die passieve balancers functioneren slecht.
Wat kan ik het beste doen:
  • bms vervangen door bijv. JK bms met ingebouwde active balancers
  • separate active balancers kopen en erbij installeren
Wat is jullie mening?
Met welke separate balancers hebben jullie goede ervaringen?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@KC27 Ik heb Seplos BMS-en welke ook een passieve balancer hebben.
De 3 modules met 100Ah cellen heb ik nog nooit een nieuwe topbalans hoeven doen.

De 2 modules met 280 Ah cellen is het elke 200-300 cycles dat spanningsverschil tussen cellen te veel begint op te lopen, Ik gebruik daar een vast ingebouwde Neey actieve 12-16S met een A30-U3 controller die Neey actieve balancer inschakelt als pack spanning >56V is.
(Deze Neey is 1A by verschillen <100mV in de praktijk en 4A (edit Oeps wordt zelfs als 5A aangeboden) bij grotere spanningsverschillen, op print zelf is verder geen serie of model nummer te vinden)

Ik wil een mix met ander merk BMS vermijden,daar ik over het jaar zowel alle 5 modules als 1 accubank gebruik, als ook soms 1 Deye afspilts voor (firmware) testwerk

[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 28-04-2024 12:07 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Domba schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:09:
[...]
Of heb je met EBC-A40L getest
Ja. Dat doe ik altijd zo en bevalt uitstekend. Deze cellen van Docan testten het slechtst, by far.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
.Erik. schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 18:01:
ze gaven ook aan dat ze minimaal 310ah+ testten.
Dat werd mij dus ook beloofd. Wat ik tot nu toe heb besteld bij Gobel was wel altijd goed.
Behuizing was €570 en ik heb nog een active balancer erbij genomen van €40
Welke BMS zit daarin? Seplos? En welke balancer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
KC27 schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:36:
Ik heb twee x bms van JBD met passieve balancers. Over het bms ben ik wel tevreden maar die passieve balancers functioneren slecht.
Wat is jullie mening?
Je zou kunnen overwegen de JK inverter BMS erin te zetten. Ook vanwege de mooie integratie met Victron. Die zijn te krijgen voor 125 euro + verzendkosten.

Ik heb een aantal Gobel batterijen draaien met Heltec 4A balancer. Die zijn goed in te stellen bij welk voltage ze moeten beginnen met balanceren enzo. Prima spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
RikHa schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:33:
[...]

Dat werd mij dus ook beloofd. Wat ik tot nu toe heb besteld bij Gobel was wel altijd goed.

[...]

Ik heb ook in de trade assurance order staan dat het 310+ Ah is, mocht het nier overeenkomen start ik wel een geschil met Alibaba of Paypal. Als ik dan gecompenseerd word vind ik het prima.
RikHa schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:33:
[...]

[...]

De behuizing is van Apexium, wat een Seplos rebrand is voor zover ik heg gezien, En ik heb om een Neey balancer gevraagd.
RikHa schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:37:
[...]

Je zou kunnen overwegen de JK inverter BMS erin te zetten. Ook vanwege de mooie integratie met Victron. Die zijn te krijgen voor 125 euro + verzendkosten.

Ik heb een aantal Gobel batterijen draaien met Heltec 4A balancer. Die zijn goed in te stellen bij welk voltage ze moeten beginnen met balanceren enzo. Prima spul.
De Jk zag er ook goed uit inderdaad, maar ik ga werken met een Deye omvormer, en die combinatie hoor ik altijd veel goede verhalen over, En Domba gebruikt deze ook zag ik hierboven.

De deye omvormer is ook besteld en komt dinsdag binnen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
.Erik. schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:04:
De Jk zag er ook goed uit inderdaad, maar ik ga werken met een Deye omvormer, en die combinatie hoor ik altijd veel goede verhalen over, En Domba gebruikt deze ook zag ik hierboven.

De deye omvormer is ook besteld en komt dinsdag binnen _/-\o_
Ah Deye, ja Domba is enthousiast heb ik begrepen. Voordeel met Deye is, Bliq is een protocol aan het maken voor Deye, dan kun je op onbalans draaien straks. Lekker hoor. Succes met klussen man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
RikHa schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:27:
[...]
Ah Deye, ja Domba is enthousiast heb ik begrepen. Voordeel met Deye is, Bliq is een protocol aan het maken voor Deye, dan kun je op onbalans draaien straks. Lekker hoor. Succes met klussen man!
Niet voor alle setups, wel met een beperking tot 3 fase en boven 6-9MWh/j tot 25-30MWh/j voor de 48V versie anders worden de DC-zijdige amperes met een enkele accubank te hoog. (480A DC is nog nette doen, 1 milliohm in de bekabeling is dan al 230W verlies).

Ik ben voor het systeem met de minste overall verlies en voor de 1 fase en lagere vermogens zit het allemaal wel heel dichtbij elkaar.

Thuisaccu is inmiddels een wel een verzamelnaam geworden,
-onbalans-accu staat los van je verbruik en opwek
-day ahead optimailsatie
-eigen verbruik optimalisatie (zoveel mogelijk nul op de meter)
De laatste twee kan ook nog samen gaan met noodstroom of UPS of als combinatie van beide

Bliq is day ahead optimalisatie

Een andere optie voor Deye die er wel aan komt maar met een iets andere benadering voor Day ahead prijs sturing meer vanuit eiland mode gedachte is Solar Assistant die op een Raspberry draait.

De beta voor volgende stabiele versie heeft eigenlijk alles, maar wat ontbreekt is een vergelijkbare deal als de "nordpool intergratie" voor home assistant voor het mogen ophalen/inlezen van de day ahead uurprijzen zonder maandelijkse licentiekosten, zodat bij eenmalige aanschafprijs kan blijven zonder een aboo met maandelijkse kosten. Op moment heeft die alleen uurprijzen voor in de Baltic zone (van nordpool) en/of Oostenrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
.Erik. schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:04:
[...]

Ik heb ook in de trade assurance order staan dat het 310+ Ah is, mocht het nier overeenkomen start ik wel een geschil met Alibaba of Paypal. Als ik dan gecompenseerd word vind ik het prima.

[...]
De geschillencommissie van Alibaba ;) Ik weet niet wat je er van verwacht, maar verwacht er maar niets van ;) (bin there done that).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
RikHa schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:37:
[...]

Welk type JK inverter BMS zou je adviseren voor een mooie integratie met Victron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Domba schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:26:
[...]
Bliq is day ahead optimalisatie
En onbalans via Frank Energie. Komt snel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vraagje, ik kwam op de koningsdagbraderie wat ongewone spullen tegen. Na strakke onderhandelingen heb ik dit gekocht voor 0,-:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYi3iRyW1b9zw5wEgCXUk31Rrpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbqo4EqkbRDOU1jbXSGqPZ5C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFYjZNUCK8nX__hRsQcLptXnw_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CELXB2bVnENU3OmSl6MSjsfQ.jpg?f=fotoalbum_large

Maarrr, is het groene ding alleen om een 24V batterij op te laden, of is dit ook een omvormer? Het andere ding is klaarblijkelijk iets om aarde te maken in campers en boten. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
KabouterSuper schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:20:
Vraagje, ik kwam op de koningsdagbraderie wat ongewone spullen tegen. Na strakke onderhandelingen heb ik dit gekocht voor 0,-:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maarrr, is het groene ding alleen om een 24V batterij op te laden, of is dit ook een omvormer? Het andere ding is klaarblijkelijk iets om aarde te maken in campers en boten. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Dat groene ding heeft gewoon een NL leverancier met datasheet online staan, heel makkelijk te vinden via Google.

Maar ik denk dat dit inderdaad in dit topic niets te zoeken heeft, meer iets voor camperforum. Maarja, dat is (meestal) meer gericht op 12V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
24V is een beetje incourant, maar de oplaad functie an sich kan best waardevol zijn in relatie tot een batterij thuis.
Bijvoorbeeld door enkel de lader aan het net te hangen en de (hybride) PV/inverter/lader aan de andere kant.
Dan kan je enkelfasig continue laden en driefasig verbruik hebben aan de andere kant. Handig wanneer de netbeheerder nog geen tijd heeft om de aansluiting om te bouwen of je kan laden bij stroomuitval via een goedkoop aggregaat van de bouwmarkt. Een drie fase aggregaat is een stuk duurder en totaal niet nodig wanneer er een batterij tussen hangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
KC27 schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:36:
Wat is jullie mening?
Hier JKBMS met 2A actief balancer, draait nu een jaar en heb geen problemen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGn4bvJPieyzZtj5B4KmjoPJ2n8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/INmb5MZ4uX7EKWQwux4FnK2Y.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-06 11:34

Nhz

Deventer

Even een crosspost vanuit een ander topic. Ben wel benieuwd naar de meningen alhier.
jadjong schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:44:
[...]

Een accu floreert bij het Belgische systeem waar je niet betaalt voor de aansluiting maar voor de pieken in bandbreedte die je nodig hebt. Een 3x40A aansluiting die je max met 3x1A belast is goedkoop. De accu gebruik je dan om de pieken op te vangen en daarna weer rustig aan te laden.

[YouTube: Peakshaving deel 2]

Deze verbruikt ruim 100kWh per dag door 4.5kW van het net af te nemen, de pieken en dalen gaan via de accu.
Zou je met een dikke thuisaccu niet een onbemeten aansluiting kunnen nemen? Ik ken de voorwaarden hiervan niet precies, maar enexis heeft die optie, je krijgt dan een 1x10A aansluiting. Deze is onbemeten en kost slechts €101,55 per jaar.

Zie ook https://www.enexis.nl/tar...elektriciteit-maandelijks

Edit: Never mind. Zat net even in het wetboek te bladeren en mijn vlieger gaat niet op. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Nhz op 30-04-2024 14:41 ]

Groetjes Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:52:
[...]

Hier JKBMS met 2A actief balancer, draait nu een jaar en heb geen problemen:
[Afbeelding]
Ik heb inmiddels de Neey active balancer 4 gen 4A (goede review bij off grid garage) besteld bij Gobel Power.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Nhz schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:27:
Even een crosspost vanuit een ander topic. Ben wel benieuwd naar de meningen alhier.

[...]

Zou je met een dikke thuisaccu niet een onbemeten aansluiting kunnen nemen? Ik ken de voorwaarden hiervan niet precies, maar enexis heeft die optie, je krijgt dan een 1x10A aansluiting. Deze is onbemeten en kost slechts €101,55 per jaar.

Zie ook https://www.enexis.nl/tar...elektriciteit-maandelijks

Edit: Never mind. Zat net even in het wetboek te bladeren en mijn vlieger gaat niet op. :)
De 1x10A "bemeten" zou wel kunnen?
Dan zou je bijna 300,-- p/j minder kosten hebben in vergelijking met 1x40A of 3x 25A :+.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 01-05-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:38:
[...]

De 1x10A "bemeten" zou wel kunnen? Zou je als bijna 300,-- p/j schelen in vergelijking met 1x40A of 3x 25A :+.
Flink terugleveren of EV laden (in de winter) word wel lastig dan…. Laat staan als je DAH of onbalans wil handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Je kan, met accu als buffer, 55kWh per dag uit het net halen of er in stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
bbbrumbrum schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:41:
[...]

Flink terugleveren of EV laden (in de winter) word wel lastig dan…. Laat staan als je DAH of onbalans wil handelen.
In zo een situatie zal je waarschijnlijk ook niet gaan handelen. Lijkt mij eerder dat je, je installatie ingericht is op "off grid" met het net als backup om aan te vullen.

Verschil van 300,-- p/j lijkt mij overigens te weinig om zoiets te doen met financiëel "gewin".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Jazsie schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:56:
[...]
In zo een situatie zal je waarschijnlijk ook niet gaan handelen. Lijkt mij eerder dat je, je installatie ingericht is op "off grid" met het net als backup om aan te vullen.

Verschil van 300,-- p/j lijkt mij overigens te weinig om zoiets te doen met financiëel "gewin".
Ik heb geen idee wat effcientie is van EV laden op 1 fase (is dat enkel granny lader of kan dat ook nog wat vlotter) of het komt met extra verliezen om 3 fase achter de meter te hebben en besparing van je EV als nog op 11kW laden.
Maar die 300 euro/j zijn natuurlijk nog wel goed te maken met 3x25A met benutting van de dynamische uurprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Domba schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:15:
[...]

Ik heb geen idee wat effcientie is van EV laden op 1 fase (is dat enkel granny lader of kan dat ook nog wat vlotter) of het komt met extra verliezen om 3 fase achter de meter te hebben en besparing van je EV als nog op 11kW laden.
Maar die 300 euro/j zijn natuurlijk nog wel goed te maken met 3x25A met benutting van de dynamische uurprijzen.
1x10A is granny snelheid. Voor sommige auto’s is dat ook de minimale laadstroom.

Efficiëntie is >10% slechter dan bij >3x16A.
Maar uit de accu EV laden is nog slechter qua verlies.

Probleem zit m meer in de snelheid, je hebt je aansluiting een volledige dag nodig om 1x (of nog minder) je EV te laden. Als je veel rijdt is dat lastig. Daarnaast, je verbruikt zo 5-10MWh per jaar met een EV, alleen al de inefficiëntie van de granny kost dan bijna net zoveel als de besparing op de aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ja precies, je hebt meer voordeel als je ipv 3x40A naar een 3x25A kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Accu's van Docan net ontvangen en waren allemaal 3.29V. Dat scheelt in ieder geval al wat werk met balanceren.

Zou het nog nuttig zijn om ze verder te laden of kan ik de batterij meteen bouwen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
.Erik. schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:41:
Accu's van Docan net ontvangen en waren allemaal 3.29V. Dat scheelt in ieder geval al wat werk met balanceren.

Zou het nog nuttig zijn om ze verder te laden of kan ik de batterij meteen bouwen?
Bij deze spanning kan je niets zinnigs zeggen over de soc.
Als je een actieve balancer hebt bouwen en in gebruik nemen. Anders eerst opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
.Erik. schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:41:

Zou ze eerst eens laden tot max, dan pas komen de verschillen naar boven. Desnoods één hele cycle door laten lopen. Wel klem zetten zodat ze geen millimeter speling hebben.

Tenslotte kunnen ze zelf de accu’s tot die waarde laden om een false eerste indruk te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Goed verzorgt ja, van hem heb ik het idee om de kasten te gebruiken.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong

Voor de echte doe het zelfer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:07

tijmeng

Panasonic 7J

Tesla batterijen van de model 3 zijn momenteel spotgoedkoop, 60€/kWh is geen uitzondering bij grote demontage bedrijven.

Heb je alleen wel li-ion in je huis staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

tijmeng schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:48:
[...]

Tesla batterijen van de model 3 zijn momenteel spotgoedkoop, 60€/kWh is geen uitzondering bij grote demontage bedrijven.

Dat zou mij tegenhouden. Zou het alleen doen als je een bijgebouw op voldoende afstand van andere huizen hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01:58
Zelfbouw powerwalls zijn een leuke hobby, maar zeker niet zonder risico's blijkt uit een post op een ander forum van een zelfbouwer wiens huis is afgebrand.

Na het lezen van de thread; welke T class fuse heb ik nodig voor een 16S setup. Daarnaast ga ik nu wel serieus onderzoek doen om mijn thuisaccu toch in de losstaande schuur te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

ntram schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 00:34:
Zelfbouw powerwalls zojn een leuke hobby, maar zeker niet zonder risico's blijkt uit een post op een ander forum van een Nederlandse zelfbouwer wiens huis is afgebrand.

Na het lezen van de thread; welke T class fuse heb ik nodig voor een 16S setup. Daarnaast ga ik nu wel serieus onderzoek doen om mijn thuisaccu toch in de losstaande schuur te plaatsen.
Wat de echte oorzaak is geweest blijft speculatie. In het forum verdenken de mensen dat de mega fuses van victron niet goed genoeg zijn voor zware / hoge capaciteit builds. Velen gebruiken mede daarom ook T-fuses bij de batterij.

Ik denk dat het goed zou zijn als iemand een keer een representatieve test doen met een Victron mega fuse want ik heb ook mijn twijfels na alles wat ik heb gelezen over vlambogen bij DC en hele hoge kortsluiting stromen. Rotte is dat die dingen niet goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Mijn "imitatie" mega fuses werken anders goed, been there done that :D.

Dacht dat vlamboog bij DC vooral is bij hoogspanning en niet bij laagspanning zoals wij het gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Q schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 01:09:
[...]

Wat de echte oorzaak is geweest blijft speculatie. In het forum verdenken de mensen dat de mega fuses van victron niet goed genoeg zijn voor zware / hoge capaciteit builds. Velen gebruiken mede daarom ook T-fuses bij de batterij.

Ik denk dat het goed zou zijn als iemand een keer een representatieve test doen met een Victron mega fuse want ik heb ook mijn twijfels na alles wat ik heb gelezen over vlambogen bij DC en hele hoge kortsluiting stromen. Rotte is dat die dingen niet goedkoop zijn.
Die conclusie hadden we al getrokken dat mega fuses niet geschikt zijn voor dit soort grote accus T-class of NH fuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
ntram schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 00:34:
Zelfbouw powerwalls zijn een leuke hobby, maar zeker niet zonder risico's blijkt uit een post op een ander forum van een zelfbouwer wiens huis is afgebrand.

Deze had ik nog niet eerder voorbij zien komen, dank voor het delen.

Lijkt inderdaad op een vlamboog waarbij mogelijk een zekering niet deed wat hij moest doen. Installatie ziet er verder vrij netjes uit. Heel benieuwd wat uiteindelijk de oorzaak blijkt te zijn. Denk namelijk dat er velen hier zijn met een zeer vergelijkbare opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Jazsie schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:52:
Mijn "imitatie" mega fuses werken anders goed, been there done that :D.

Dacht dat vlamboog bij DC vooral is bij hoogspanning en niet bij laagspanning zoals wij het gebruiken...
Op welke spanning denk je dat gelijkstrooom electrische vlamboog lassen in basis werkt, als je even alle extra's voor stabilistatie van vlamboog en uitsluiten van zuurstof om verbranding te voorkomen buitenbeschouwing laat, voor de komst van inverter-type ?

<70V DC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
Tja. Ik zal het nog eens zeggen. T-class FTW. Maar er lopen genoeg types rond die T-class fuses te duur vinden en liever zo'n mooie fancy "zekeringautomaat" kopen bij ome ali....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Q schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 01:09:
[...]

De brandweer en hijzelf schreef dat er een vlamboog ontstond na het smelten.
Zou mooi zijn als er smelt zekeringen zouden zijn verpakt in zwavelhexafluoride (SF6).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Lord Anubis schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:47:
[...]

De brandweer en hijzelf schreef dat er een vlamboog ontstond na het smelten.
Zou mooi zijn als er smelt zekeringen zouden zijn verpakt in zwavelhexafluoride (SF6).
Waarom gelijk mileubelastende (als in heel groot CO2 equivalent) stoffen? Zand werkt ook prima om de vlamboog te doven -> T-class.

[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 03-05-2024 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:13
tijmeng schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:48:
[...]

Volgens mij zijn de standard-range Tesla model 3/Y batterijen wel LFP, en ze komen in een kant-en-klare verpakking die ontworpen is om met 100 km/u tegen een betonnen barriere te botsen en dan niet in de fik te vliegen.

Het is dat ik er geen ruimte voor heb om zo'n onhandelbaar en grote batterij ergens kwijt te kunnen.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Pagina: 1 ... 49 ... 103 Laatste