• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:17
Die koperen strips scoor ik bij de plaatselijke ijzerboer.

Hier vind je vaak afgedankte industriële installatie kasten met een veelvoud aan mooie componenten zoals ook die NH zekeringen, 90mm2 aluminium kabel uit kabelboom van afgedankte ev .

En net wat habbekrats ook opmerkte is dat veel reacties meer in het topic : is een thuisbatterij interessant voor mij passen.

Ik wil zeker niet negatief overkomen maar jullie snappen wat ik bedoel😄😄

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Kan hem hier dan ook plaatsen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGEZ7wY2yc5lKaTWTL7scCA_khY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJOMXlQ4msesPpbQOHH17zy6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5W9KPz8asPg0ibxrOgqib-AT2Xo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEILTAeXKcuO5kuh58QUoaR6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pvN-qPsiY6Nxg6MeDTP53xzIpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZpl4w4X81UEGuvADgQw7Ij8.jpg?f=fotoalbum_large

De onderste case heet slechts 0.001mv verschil. Dikke prima. De 2e case + cellen die later binnen kwamen, waren 4 cellen minder opgeladen. Deze staat nu een aantal dagen te balanceren. Dit was 0.0046 en is inmiddels 0.0029. 0.0022 Ik heb er geen haast mee.

Ik wil ''om'' de cases zelf nog een soort van constructie maken van (dubbele?) gipsplaten, ivm mogelijke brand wat dan vertragend werkt.

De DC kabels zal ik in een kabelgoot achter de zwarte uponor leidingen laten lopen richting het witte bord waarde Victrons komen te hangen.

De verwarming doet amper wat qua warmte (28 graden ivm warmtepomp max),dus voor de warmte zal dit geen issue moeten zijn.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
@Leipi35 Ik snap het wel, maar de vraag "is een thuisbatterij interessant voor mij" associeer ik meer met de kant en klaar pakketten. De insteek van dit topic is toch wel duidelijk zelf doen. Ik ben verder niet de eigenaar van dit topic en al helemaal geen moderator, maar het loopt hier niet zo'n storm dat je door de bomen het bos niet meer ziet met de economische component erbij.

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:55
@pegagus het is sowieso de vraag of het erg is als je niet je volle pv vermogen kunt opslaan. In de winter zal het maximum vermogen sowieso een stuk lager liggen en in de zomer kun je de victron bij negatieve teruglever tarieven laten limiteren. Uiteindelijk zit dadelijk de meeste winst denk ik in eigen verbruik voorzien. Mijn omvormer kan ook maar met 3,6 kw laden terwijl ik 6kWp aan panelen heb.

En waarom een 10kWh accu? Bij nkon koop je al een 16kWh accu voor 2000 euro. Als je daar 2 multiplus 2 4k5 en 1 multiplus 4k5 gx bij doet zit je op 3900 euro en kun je met 150A (7500VA) laden, de accu is dan in 2 uur vol.

Met een een enkele 6k5gx zit je op 2900 euro en kun je met 100A (5000VA) laden op 1 fase, de accu is dan nog steeds in 3 uur vol.

Eerlijk is eerlijk als je 3 fase hebt is 3 fase omvormers netter dan 1 fase. De vraag is of je de 1000 euro snel terugverdiend. Voor je nachtverbruik zal je met beide oplossingen prima uit de voeten komen. En ik zou sowieso niet alles op noodstroom aansluiten want je accu is zo leeg.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroenst op 14-08-2026 13:27 ]

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

pegagus schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:29:
[...]
Ik heb micro-omvormers, die verdeeld zijn over 3-fases.
Ah nu snap ik het. Bij de 1-fase optie zit dus 2/3e van je PV niet achter de Victron en daardoor kan je met een kleinere batterij uit de voeten.

Als je micro omvormers losse groepen hebben in de groepenkast zou je er voor kunnen kiezen om 1 van de 3 groepen op AC-OUT1 te zetten en de andere twee op AC-IN of AC-OUT2 van de andere twee Multiplussen. Dan schakelen ze uit bij netuitval en past het met een kleinere batterij.

Maar met veel PV capaciteit zou 2x16kwh zich ook snel terug kunnen verdienen. Als je 10kwh "overloopt" op zomerdagen en dan tegen 0 euro PV terug levert zou je 2x16 zomaar een euro of 5 a 6 per dag meer kunnen opleveren. Dan heb je het verschil best snel terug.

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Possible schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:43:
Kan hem hier dan ook plaatsen :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De onderste case heet slechts 0.001mv verschil. Dikke prima. De 2e case + cellen die later binnen kwamen, waren 4 cellen minder opgeladen. Deze staat nu een aantal dagen te balanceren. Dit was 0.0046 en is inmiddels 0.0029. 0.0022 Ik heb er geen haast mee.

Ik wil ''om'' de cases zelf nog een soort van constructie maken van (dubbele?) gipsplaten, ivm mogelijke brand wat dan vertragend werkt.

De DC kabels zal ik in een kabelgoot achter de zwarte uponor leidingen laten lopen richting het witte bord waarde Victrons komen te hangen.

De verwarming doet amper wat qua warmte (28 graden ivm warmtepomp max),dus voor de warmte zal dit geen issue moeten zijn.
Ik hoop niet dat je bij de afgebeelde celspanningen aan het balanceren bent, want dat heeft 0 zin. Beter wachten tot je de boel hebt aangesloten en pas als de 1e cel 3.45V bereikt balanceren. Zo staan die JK BMS ook standaard afgesteld.

• Possible
  • Nu online
marcel3 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:01:
[...]

Ik hoop niet dat je bij de afgebeelde celspanningen aan het balanceren bent, want dat heeft 0 zin. Beter wachten tot je de boel hebt aangesloten en pas als de 1e cel 3.45V bereikt balanceren. Zo staan die JK BMS ook standaard afgesteld.
Waarom heeft dat weinig zin? De JK heeft een active balancer toch van 2A?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• marcel3
  • Nu online
Possible schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:02:
[...]

Waarom heeft dat weinig zin? De JK heeft een active balancer toch van 2A?
Je zit bij deze spanning midden in het hele lange vlakke deel van de LiFePO4 laadcurve waardoor balanceren zinloos is. Die active balancer heeft een dergelijk verschil in minder dan een uurtje weggewerkt bij de juiste spanning. Wat je nu doet is echt gekkigheid.

• Possible
  • Nu online
marcel3 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:05:
[...]

Je zit bij deze spanning midden in het hele lange vlakke deel van de LiFePO4 laadcurve waardoor balanceren zinloos is. Die active balancer heeft een dergelijk verschil in minder dan een uurtje weggewerkt bij de juiste spanning. Wat je nu doet is echt gekkigheid.
Duidelijk thanks! De victrons laten nog even op zich wachten, maar dan doen we het later :)

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
@NTS Het Q-relay van Enphase is ook 3-fase. Ik denk niet dat die blijft werken met maar 1 fase beschikbaar. Het Q-relay zorgt er voor dat de omvormers afvallen bij stroomuitval.

@jeroenst die 10 kWh is puur voor het rekensommetje. En het is gebaseerd op een veelvoud van 5 kWh systemen. Vorige week (of zo) vroeg hier al iemand naar een MB30-cel, die schijnbaar niet meer leverbaar is.

Het is een beetje een beroepsdeformatie, maar ik kijk ook naar de risico's. Daarbij heb ik bij de bouw van mijn huis geïnvesteerd in een zonneboiler (ik moest wat om aan de energienorm te voldoen) die ik in nog geen 30 jaar zou terug verdienen. In de praktijk was dat ding binnen 10 jaar defect en de fabrikant (Itho Daalderop) gestopt met de hele productie. Nu begint die MB31 cel al wel aardig populair te worden, dus over een x aantal jaar kun je die waarschijnlijk wel op Marktplaats vinden.

• marcel3
  • Nu online
Possible schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:06:
[...]

Duidelijk thanks! De victrons laten nog even op zich wachten, maar dan doen we het later :)
Tot die tijd zou ik de BMS uitzetten, dan heb je ook geen drain op de cellen.
Pagina: 1 ... 138 139 Laatste