Dat gebeurd precies wel meende dat toch helder uit te leggen maar blijkbaar was het niet duidelijk.KarsS schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:09:
Dus zat ik te denken: als er een onbalans tussen de packs ontstaat en de BMS van 1 pack schakelt af, dan zouden de resterende 3 pack opeens meer moeten leveren waardoor mogelijk een tweede afschakelt enz...
Zo gebeurd het blijkbaar niet,
[Edit] wat ik mij dus eigenlijk afvraag, bij een te hoge stroom;
- schakelt de BMS dan af (wat boven genoemde domino effect kan hebben)
- gaat hij de stroom begrenzen op de ingestelde waarde
- meldt hij dat alleen aan de omvormer en moet die reageren
If accu's parallel then grote stromen kunnen ongecontrolleerd gaan lopen als er een onbalans is.
En dan grijpt je JK BMS in en zal een overcurrent alarm creeren en direct Charge disablen op de packs waar te grote stromen lopen (lees stromen groter dan jij hebt ingesteld zoals de 70A (waarde handteer ik ook) die je noemde).
Ondanks de current limmit zal er toch een kleine (10A) laadstroom doorgelaten worden om zo langzaam alle packs weer in balans te brengen.
Kortom wat er ook gebeurd, je hebt altijd de current limmiter van je BMS die ingrijpt ook zonder enige communicatie met een inverter of de BMS en onderling.
Dus ja BMS schakelt in Current limmiter en ja dat kan een domino effect veroorzaken.
Ja hij gaat de stroom begrenzen naar een niet instelbare (althans ik ben de instelling niet tegen gekomen) 10A
En ja dit wordt ook gemeld naar je omvormer. Mijn victron reageert daar op of het systeem wat jij gaat gebruiken dat ook doet geen idee geen ervaring mee.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
/f/image/TL5bvQE1CrAwgZJMSCgHSCZj.png?f=fotoalbum_large)