• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-09 16:08

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

KarsS schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:09:
Dus zat ik te denken: als er een onbalans tussen de packs ontstaat en de BMS van 1 pack schakelt af, dan zouden de resterende 3 pack opeens meer moeten leveren waardoor mogelijk een tweede afschakelt enz...

Zo gebeurd het blijkbaar niet,
[Edit] wat ik mij dus eigenlijk afvraag, bij een te hoge stroom;
  • schakelt de BMS dan af (wat boven genoemde domino effect kan hebben)
  • gaat hij de stroom begrenzen op de ingestelde waarde
  • meldt hij dat alleen aan de omvormer en moet die reageren
Dat gebeurd precies wel meende dat toch helder uit te leggen maar blijkbaar was het niet duidelijk.
If accu's parallel then grote stromen kunnen ongecontrolleerd gaan lopen als er een onbalans is.
En dan grijpt je JK BMS in en zal een overcurrent alarm creeren en direct Charge disablen op de packs waar te grote stromen lopen (lees stromen groter dan jij hebt ingesteld zoals de 70A (waarde handteer ik ook) die je noemde).

Ondanks de current limmit zal er toch een kleine (10A) laadstroom doorgelaten worden om zo langzaam alle packs weer in balans te brengen.

Kortom wat er ook gebeurd, je hebt altijd de current limmiter van je BMS die ingrijpt ook zonder enige communicatie met een inverter of de BMS en onderling.
Dus ja BMS schakelt in Current limmiter en ja dat kan een domino effect veroorzaken.
Ja hij gaat de stroom begrenzen naar een niet instelbare (althans ik ben de instelling niet tegen gekomen) 10A
En ja dit wordt ook gemeld naar je omvormer. Mijn victron reageert daar op of het systeem wat jij gaat gebruiken dat ook doet geen idee geen ervaring mee.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:44
pvg schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:40:
[...]

Bij een Victron systeem worden de bms-en via canbus met de cerbo verbonden. De master jk bms communiceert de totale maximale stroom voor alle accupacks aan de cerbo. Als er 1 in storing gaat, zou de max stroom ook verlaagd moeten worden. In de cerbo moet “dvcc” aan staan en dan volgt de cerbo wat de master bms doorgeeft. De cerbo neemt ook nog marge op de waarde die van de master bms komt (5/10%).

Als er grote onbalans is, kun je dus een fout triggeren (in het pakket met de grootste stroom / kleinste lading) en zal de omvormer de stroom verlagen. Hierdoor kan de fout verdwijnen (na over current timeout in bms) en wordt de stroom weer verhoogd. Het systeem zou hierdoor een tijdje in een loop kunnen komen. Daardoor kan het wat langer duren totdat de pakketten gebalanceerd zijn (omdat de stroom op 10A begrensd wordt in een over current situatie).

Ik weet niet of je Solis omvormer ook “dvcc” functionaliteit heeft…?
Zo gedraagt mijn Victron systeem zich exact ook

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:20
Inmiddels even een testje gedaan, De over-current settings in de BMS op 2A gezet (ik kan zo los in de garage maximaal 4A laden of ontladen) en de BMS schakelt de boel inderdaad gewoon helemaal af als ik daar overheen ga. Die 10A charge-current limiter is er bij een 2A setting niet maar ik zag wel direct na afschakelen bij laden dat er een korte hervatting was en dan weer afschakelen. Bij ontladen is het direct "0".

Jammer, ik had een beetje hoop dat de stroom op de max. limiet gehouden zou worden i.p.v. helemaal afschakelen.

@cyclone: je beschrijving was prima maar je noemde ergens "current limiting", dat was voor die 10A laadstroom, maar dat had ik even niet goed gelezen.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:50

pvg

KarsS schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:43:
Inmiddels even een testje gedaan, De over-current settings in de BMS op 2A gezet (ik kan zo los in de garage maximaal 4A laden of ontladen) en de BMS schakelt de boel inderdaad gewoon helemaal af als ik daar overheen ga. Die 10A charge-current limiter is er bij een 2A setting niet maar ik zag wel direct na afschakelen bij laden dat er een korte hervatting was en dan weer afschakelen. Bij ontladen is het direct "0".

Jammer, ik had een beetje hoop dat de stroom op de max. limiet gehouden zou worden i.p.v. helemaal afschakelen.

@cyclone: je beschrijving was prima maar je noemde ergens "current limiting", dat was voor die 10A laadstroom, maar dat had ik even niet goed gelezen.
Blijkbaar heeft de solis geen “dvcc”, want anders had ie max 4A geladen/ontladen. Of ergens een setting die nog uit staat?

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 14:45

ErikKo

Rippie

Ik heb sinds gisteren een 3-fase setup met 3x Multi RS Solar en 2 doosjes van 16kwh en JK BMS aan de gang. Als eerste stap probeer ik de sets samen te balanceren. De BMS is vandaag voor het eerst van 'Bulk' naar 'Float' gegaan (inclusief SoC reset naar 100%). Op Float ligt de voltage per cell een stuk lager, waardoor hij besloot te ontladen tot de lagere voltage per cell.

Zijn er hier kenners die dit herkennen, en kunnen bevestigen dat dit volgens verwachting loopt? Mis ik nog iets om de accus voor de eerste keer te balanceren voordat ik hem in gebruik neem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ol0Wyd3pMxh1hkj828NGv6sLv34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TL5bvQE1CrAwgZJMSCgHSCZj.png?f=fotoalbum_large

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:55
ErikKo schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:11:
Ik heb sinds gisteren een 3-fase setup met 3x Multi RS Solar en 2 doosjes van 16kwh en JK BMS aan de gang. Als eerste stap probeer ik de sets samen te balanceren. De BMS is vandaag voor het eerst van 'Bulk' naar 'Float' gegaan (inclusief SoC reset naar 100%). Op Float ligt de voltage per cell een stuk lager, waardoor hij besloot te ontladen tot de lagere voltage per cell.

Zijn er hier kenners die dit herkennen, en kunnen bevestigen dat dit volgens verwachting loopt? Mis ik nog iets om de accus voor de eerste keer te balanceren voordat ik hem in gebruik neem?

[Afbeelding]
Dat doet mijn set ook lijkt mij volledig normaal.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:20
pvg schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:50:
[...]

Blijkbaar heeft de solis geen “dvcc”, want anders had ie max 4A geladen/ontladen. Of ergens een setting die nog uit staat?
De Solis zit nog in de verpakking :)

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-09 16:08

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

KarsS schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:43:
Ja helemaal eens want op 10A laden maakt dat het dan helemaal lang duurt voor je pack weer in balans is met de andere 3.
Voordeel wel is dat als de accu's een tijdje parallel staan ze steeds meer in balans komen en dit eigenlijk amper meer gebeurd.

En als het wel gebeurd is het een kwestie van geduld uiteindelijk komen de accu's die parallel staan altijd onderling in balans.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:50

pvg

Als ze na in balans geweest te zijn weer uit balans raken, is er wat mis.
Pagina: 1 ... 139 140 Laatste