Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:23

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Animal schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:21:
[...]

Dankjewel. Dit voelt een stuk constructiever :)

Bedoel je de 48V versie Victron MultiPlus-II 48/3000/35-32? (klik)
Samen met een PYLONTECH US5000 48V 4.8kWh Home Battery? (klik)

Dan ga ik eens uitzoeken wat ik allemaal nog meer nodig heb. Een wegwijs is fijn. De TS is een beetje verouderd denk ik?
Voor iets meer geld heb je de Multiplus 2 5000 die fors meer vermogen kan leveren (4000W vs 2400W). Dat betekent dat deze op de hogere vermogens ook wat efficiënter is. Ook kun je met veel meer vermogen de
batterij laden (32360W vs 1680W).

Dat laatse betekent dat je solar ofwel volledig de batterij in gaat (wat het meest kosten-efficient kan zijn) of dat je een deel het net op moet gooien omdat je MP niet sneller kan laden.

Of dat voor jouw situatie uitmaakt moet jij zelf bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:36
Q schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:44:
[...]

Voor iets meer geld heb je de Multiplus 2 5000 die fors meer vermogen kan leveren (4000W vs 2400W). Dat betekent dat deze op de hogere vermogens ook wat efficiënter is. Ook kun je met veel meer vermogen de
batterij laden (32360W vs 1680W).

Dat laatse betekent dat je solar ofwel volledig de batterij in gaat (wat het meest kosten-efficient kan zijn) of dat je een deel het net op moet gooien omdat je MP niet sneller kan laden.

Of dat voor jouw situatie uitmaakt moet jij zelf bepalen.
Dat wou ik ook schrijven. Echter als ik teruglees gaat het over sluipverbruik. Dan is de 3000 misschien wel de betere optie. Zelf heb ik 3x de 5000.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

John245 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:46:
[...]

Dat wou ik ook schrijven. Echter als ik teruglees gaat het over sluipverbruik. Dan is de 3000 misschien wel de betere optie. Zelf heb ik 3x de 5000.
Ik snap 'm maar 18W vs 11W, dus 7 watt verschil lijkt mij niet echt de moeite. Maar het hangt van context af.

https://www.victronenergy...I-inverter-charger-EN.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Q schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:48:
[...]

Ik snap 'm maar 18W vs 11W, dus 7 watt verschil lijkt mij niet echt de moeite. Maar het hangt van context af.

https://www.victronenergy...I-inverter-charger-EN.pdf
Volgens mij was het sluipverbruik in context wat de woning in de nacht verbruikt. Maar inderdaad hangt het helemaal van de context af.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:51
[...]

Dan ga ik eens uitzoeken wat ik allemaal nog meer nodig heb. Een wegwijs is fijn. De TS is een beetje verouderd denk ik?
Je kunt prima starten met een 48-3000-35 inderdaad. Een GX versie zou ik niet doen maar er een losse Cerbo GX bij kopen. De hobby is verslavend ;) en dan heb je al snel te weinig mogelijkheden met de ingebouwde GX.

Met betrekking tot de batterijen; Pylontech is een uitstekend merk maar heeft 2 belangrijke nadelen. Ten eerste is het een 15s configuratie waar de algemene standaard voor 48 Volt 16s is. Als je dus kiest voor Pylontech zit je er aan vast. 16s batterijen kun je eindeloos combineren. Tweede nadeel is het lagere voltage waardoor er hogere stromen gaan lopen. Hou daar rekening mee.

*knip*

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 10-03-2024 16:35 . Reden: V&A ]

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Q

Q

@Animal Mijn advies zou zijn om even goed te kijken wat je echt wilt en wat je eind-doel is, en dat hier met ons te delen, dus hoe ziet je ideale situatie er uit die je uiteindelijk wilt bereiken.

Het is goed om eventueel te delen wat je jaarlijkse stroomverbruik is om context te geven.

Om wel verwachtingen te managen denk ik dat vrijwel niemand echt op dit moment geld verdient aan een thuis-accu, zelfs niet een relatief goedkope zelf-bouw installatie omdat je altijd duizenden euros kwijt bent en gezien de zeer lage kWh prijs - zeker op een dynamisch contract - denk ik dat de terugverdientijd 10+ jaar is, zoniet veel langer.

Uiteraard hangt dit allemaal af van context.

Veel mensen bouwen ESS systemen (energy storage systems) om wat minder afhankelijk te zijn van het grid. Anderen doen het voor het milieu en voor dat soort redenen geldt dat kosten of terugverdienen niet echt het punt is. En voor sommigen is het ook hobby.

Of die Multiplus 3000 nu werkelijk de goede keuze is, met name ook vanwege de lage laadsnelheid van de accu, zeker als je maar op 1 fase begint. En als je huis in de praktijk maar weinig boven de 2KW komt op een fase, (moet je meten) zou het genoeg kunnen zijn.

Ik vind dat mensen uiteindelijk niet zomaar moeten roepen dat de Multiplus 3000 de goede keuze is zonder verdere context of informatie over de poster (no offence). Ik begin zelf over de 5000 maar ik benoem ook expliciet dat de persoon zelf moet bepalen of dat wel nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 10-03-2024 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
Q schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:59:
@Animal Mijn advies zou zijn om even goed te kijken wat je echt wilt en wat je eind-doel is, en dat hier met ons te delen, dus hoe ziet je ideale situatie er uit die je uiteindelijk wilt bereiken.

Het is goed om eventueel te delen wat je jaarlijkse stroomverbruik is om context te geven.

Om wel verwachtingen te managen denk ik dat vrijwel niemand echt op dit moment geld verdient aan een thuis-accu, zelfs niet een relatief goedkope zelf-bouw installatie omdat je altijd duizenden euros kwijt bent en gezien de zeer lage kWh prijs - zeker op een dynamisch contract - denk ik dat de terugverdientijd 10+ jaar is, zoniet veel langer.

Uiteraard hangt dit allemaal af van context.

Veel mensen bouwen ESS systemen (energy storage systems) om wat minder afhankelijk te zijn van het grid. Anderen doen het voor het milieu en voor dat soort redenen geldt dat kosten of terugverdienen niet echt het punt is. En voor sommigen is het ook hobby.

Of die Multiplus 3000 nu werkelijk de goede keuze is, met name ook vanwege de lage laadsnelheid van de accu, zeker als je maar op 1 fase begint. En als je huis in de praktijk maar weinig boven de 2KW komt op een fase, (moet je meten) zou het genoeg kunnen zijn.

Ik vind dat mensen uiteindelijk niet zomaar moeten roepen dat de Multiplus 3000 de goede keuze is zonder verdere context of informatie over de poster (no offence). Ik begin zelf over de 5000 maar ik benoem ook expliciet dat de persoon zelf moet bepalen of dat wel nodig is.
Goed punt. Mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door RikHa op 10-03-2024 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:30
[...]

Eens met bovenstaande posters, bedenk eerst even goed wat je doel, budget en ruimte is die je er voor hebt.

Voor Victron gerelateerde vragen zou ik even in het Het grote Victron aansturing topic rondkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 08:49
Ik ben me aan het orienteren op een zelfbouw home batterij. In mijn vorige huis had ik er een van Harold Halewijn op basis van Victron en hun eigen batterijen. Het huis is verkocht, ik kijk alvast naar de opties voor het volgende huis.

Elektrisch krijg ik het spul vast goed, maar mechanisch lijkt het me wel een klus en iets waar je huis op draait moet wel een beetje degelijk zijn. Nou kwam ik deze DYI kits tegen: https://www.kesheebattery.com/collections/diy-kit

Prijzen weet ik nog niet maar het lijkt op een mooie manier om 16 EVE LF280K's in te monteren, eventueel 32 stuks in twee van die kisten parallel. Iemand daar ervaring mee? Besturing zal weer Victron worden maar dan met CAN koppeling aan BMS.

To terminate or not to terminate, that's the question...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

scsirob schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:24:
Ik ben me aan het orienteren op een zelfbouw home batterij. In mijn vorige huis had ik er een van Harold Halewijn op basis van Victron en hun eigen batterijen. Het huis is verkocht, ik kijk alvast naar de opties voor het volgende huis.

Elektrisch krijg ik het spul vast goed, maar mechanisch lijkt het me wel een klus en iets waar je huis op draait moet wel een beetje degelijk zijn. Nou kwam ik deze DYI kits tegen: https://www.kesheebattery.com/collections/diy-kit

Prijzen weet ik nog niet maar het lijkt op een mooie manier om 16 EVE LF280K's in te monteren, eventueel 32 stuks in twee van die kisten parallel. Iemand daar ervaring mee? Besturing zal weer Victron worden maar dan met CAN koppeling aan BMS.
Ik heb geen ervaring met die kisten, ziet er wel netjes uit. Misschien even vragen van welk merk de BMS is, als je dat nog niet weet tenminste.

Hoe is jouw installatie van Harold in je vorige huis bevallen en waarom kies je nu om zelf iets in elkaar te zetten, puur lagere prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 08:49
Q schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:49:
Ik heb geen ervaring met die kisten, ziet er wel netjes uit. Misschien even vragen van welk merk de BMS is, als je dat nog niet weet tenminste.
Ze gebruiken hun eigen merknaam voor de BMS. Ik herken het ook zo gauw niet als ik de Youtube assemblage video bekijk. YouTube: 【LiFePO4 Battery DIY For Solar System】KESHEE DIY Battery Box Install...
Q schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:49:
Hoe is jouw installatie van Harold in je vorige huis bevallen en waarom kies je nu om zelf iets in elkaar te zetten, puur lagere prijs?
Harold heeft bij mij een prima job gedaan. Installatie beviel goed, al zou ik de door mij gekozen locatie nu niet meer in het huis zelf doen. Die Victrons maken toch wel wat geluid als er vermogen doorheen gaat. Keuze voor zelfbouw is inderdaad prijs, met name de batterij, en geen CAN/RS-485. De batterijen van Harold hebben geen communicatie met de GX, de smartshunt moet het allemaal benaderen. Ik zag al snel wat mismatch tussen de daadwerkelijke en aangegeven charge levels ontstaan. Geen drama, maar als ik dan toch ga knutselen..

To terminate or not to terminate, that's the question...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonrops
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 11:44
Dit vind ik ook wel een mooie: EEL DIY box. Of de Mason box van Seplos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:12
antonrops schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:07:
Dit vind ik ook wel een mooie: EEL DIY box. Of de Mason box van Seplos.
Seplos blijft de marktleider qua zelfbouwkasten en innoveert in elke iteratie wel weer. EEL is toch een beetje een kwalitatief mindere kopie er van. De reviews van Andy van de Off grid garage van de Seplos kasten zijn in dat opzicht ook niet echt fair; 6 maanden oude versies reviewen waar daarna grote verbeteringen zijn doorgevoerd. Ook de active balancer van Seplos afkraken terwijl hij ze niet in de praktijk getest heeft en mede daardoor het punt mist hoe ze werken qua triggering.

Seplos cases zijn in de EU te krijgen via Deligreen (beste prijs via Alibaba) en bij Lichtex.de (voorbestelling op verzoek) voor andere plekken houd ik me aanbevolen. Beide adressen verkopen ze voor minder geld dat de EEL, je moet alleen wel wat langer wachten.

Oh, en hopen dat probleem met de Seplos 3.0 BMS snel opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

scsirob schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:04:
[...]

Ze gebruiken hun eigen merknaam voor de BMS. Ik herken het ook zo gauw niet als ik de Youtube assemblage video bekijk. YouTube: 【LiFePO4 Battery DIY For Solar System】KESHEE DIY Battery Box Install...

[...]

Harold heeft bij mij een prima job gedaan. Installatie beviel goed, al zou ik de door mij gekozen locatie nu niet meer in het huis zelf doen. Die Victrons maken toch wel wat geluid als er vermogen doorheen gaat. Keuze voor zelfbouw is inderdaad prijs, met name de batterij, en geen CAN/RS-485. De batterijen van Harold hebben geen communicatie met de GX, de smartshunt moet het allemaal benaderen. Ik zag al snel wat mismatch tussen de daadwerkelijke en aangegeven charge levels ontstaan. Geen drama, maar als ik dan toch ga knutselen..
Bedankt voor je toelichting 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonrops
EEL is toch een beetje een kwalitatief mindere kopie er van.
Ik zie niet zo goed waarom EEL een kopie zou zijn. Hun cases zijn echt anders. Laat staan dat ze kwalitatief minder zouden zijn. Zij gebruiken bijv. flexibele busbars van koper i.p.v. starre aluminium busbars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik ben dus bezig met zekering automaten (wel/niet) voor mijn zelfbouwer. In mijn zoektocht en honger naar kennis viel mij iets op.

De Schneider automaten moet gekeken worden naar polariteit bij het aansluiten + de stroomrichting is essentieel. Ik dacht, dat kan niet want een batterij kan voeden maar ook gevoed worden in Jip en Janneke.

Dit is wat ik bedoel, een detail van de automaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fvg07Dg67KtUBx5QuHlNVNF8U-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RcoYtqM7llSyBrTrCMNibnzY.png?f=fotoalbum_large

en hier de Schneider C65 DC :
It is essential that the polarities be respected in relation to the power supply

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSAbqCtfb5Wi1N7wnBUaNreUf54=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/krTYdCmQTVfcc5DJcnu5CDpL.png?f=user_large

Wat nu als je de + met de - verwissel. Dit kan al automatisch als de stroomrichting verandert.
Dan gebeurt er dit:

Polariteit van automaten wordt ook nog eens fijn uitgelegd in deze saaie video:

En hoe een automaat werkt wordt hier tot in detail uitgelegd:

Gaten schieten mag, ik heb de wijsheid niet in pacht maar hou het netjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Willie Wortel op 11-03-2024 09:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:09

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@Willie Wortel Als ik kijk naar automaten van ABB zijn ze gewoon DC gecertificeerd, zonder polariteitsaanduiding.. Dus wellicht gewoon een andere automaat kiezen?

https://new.abb.com/products/nl/2CDS251103R0034/s201-c3na

https://abb-elsupport.nl/...jkstroom-dc-toepassingen/

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-06 20:09
RikHa schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:54:
[...]

Je kunt prima starten met een 48-3000-35 inderdaad. Een GX versie zou ik niet doen maar er een losse Cerbo GX bij kopen. De hobby is verslavend ;) en dan heb je al snel te weinig mogelijkheden met de ingebouwde GX.

Met betrekking tot de batterijen; Pylontech is een uitstekend merk maar heeft 2 belangrijke nadelen. Ten eerste is het een 15s configuratie waar de algemene standaard voor 48 Volt 16s is. Als je dus kiest voor Pylontech zit je er aan vast. 16s batterijen kun je eindeloos combineren. Tweede nadeel is het lagere voltage waardoor er hogere stromen gaan lopen. Hou daar rekening mee.

[mbr] *knip* [/]
Dank voor de info.
De 15s configuratie is jammer. Dan kan ik alleen maar uitbreiden met andere Pylontech 15s units?
Is de 48-3000-35 direct te gebruiken in home assistant? En kan ik via mijn P1 meter ook gewoon scripts schrijven wat normaal de Cerbo unit zou moeten doen? Mijn solar informatie komt ook gewoon via MQTT local binnen op home assistant

Edit: Alles loopt dus toch via de Cerbo. Als ik alleen maar MQTT gebruik, koop ik dan beter de Victron Energy MultiPlus-II GX? Hierna verhuis ik naar het Victron topic :>

[ Voor 10% gewijzigd door Animal op 11-03-2024 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Animal schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:12:
[...]

Dank voor de info.
De 15s configuratie is jammer. Dan kan ik alleen maar uitbreiden met andere Pylontech 15s units?
Is de 48-3000-35 direct te gebruiken in home assistant? En kan ik via mijn P1 meter ook gewoon scripts schrijven wat normaal de Cerbo unit zou moeten doen? Mijn solar informatie komt ook gewoon via MQTT local binnen op home assistant

Edit: Alles loopt dus toch via de Cerbo. Als ik alleen maar MQTT gebruik, koop ik dan beter de Victron Energy MultiPlus-II GX? Hierna verhuis ik naar het Victron topic :>
Het kan ook zonder Cerbo GX. Je kan ook Venus OS (besturingssysteem van Cerbo GX) op een Raspberry Pi draaien, zie bijvoorbeeld ook: YouTube: All your Victron Gear online | Venus OS + Raspberry Pi, how easy is ...

Dus dan heb je alleen een Multiplus nodig en kabeltje om hem aan je Raspberry Pi te knopen. Je P1 en solar info kan je vanuit HA via MQTT dan naar Venus OS sturen, zie bijvoorbeeld deze driver die ik hier thuis gebruik om P1 en solar info in de Cerbo GX (waar dus Venus OS op staat): https://github.com/freakent/dbus-mqtt-devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-06 12:06
V_ger schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:03:
[...]
Euh, geen idee. Het is al even geleden dat ik vanaf scratch ben opgestart. Seconde of 10 gok ik. Gewoon tot alle lampjes blijven branden en je niets meer hoort. Dan hoofdschakelaar om en daarna pre charge knop los.
Nog een vraagje, heb je er ook een heatsink op gezet, of gebruik je de weerstand zonder heatsink ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:17
PentaClover schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:24:
[...]

Nog een vraagje, heb je er ook een heatsink op gezet, of gebruik je de weerstand zonder heatsink ?
Geïntegreerde heatsink. Maar voor kortstondig gebruik niet zo relevant. Je hoeft alleen maar de condensators op te laden. En als het goed is gebruik je het hele pre charge systeem ook maar zelden. Het is wel handig en goed om te hebben en te gebruiken vanaf een koude start.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
V_ger schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:32:
[...]
Geïntegreerde heatsink. Maar voor kortstondig gebruik niet zo relevant. Je hoeft alleen maar de condensators op te laden. En als het goed is gebruik je het hele pre charge systeem ook maar zelden. Het is wel handig en goed om te hebben en te gebruiken vanaf een koude start.
Ik keek in de datasheet en zag toen dat hij zonder extra heatsink maar de helft van het vermogen aan kan. Maar ik vroeg me af in hoeverre dat een issue is als hij maar zo kort belast wordt en hij volgens de datasheet 16x de rated Wattage aan kan voor een periode van 5 seconden voordat er rook komt.
Dat Lijkt mij thermisch gezien hetzelfde als 4x de rated Wattage voor 20 seconden en dus niet echt een issue als ik iedere multiplus zijn eigen pre-charge weerstand geef.

Maar jij denk dus ook dat het niet zo'n issue is.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
PentaClover schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:52:
[...]

Ik keek in de datasheet en zag toen dat hij zonder extra heatsink maar de helft van het vermogen aan kan. Maar ik vroeg me af in hoeverre dat een issue is als hij maar zo kort belast wordt en hij volgens de datasheet 16x de rated Wattage aan kan voor een periode van 5 seconden voordat er rook komt.
Dat Lijkt mij thermisch gezien hetzelfde als 4x de rated Wattage voor 20 seconden en dus niet echt een issue als ik iedere multiplus zijn eigen pre-charge weerstand geef.

Maar jij denk dus ook dat het niet zo'n issue is.
Je precharged niet per multiplus. Je precharged je gehele dc systeem met alles wat daar aanhangt. Maar naarmate het voltage verschil kleiner wordt, neemt de stroom ook af.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Willie Wortel schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:13:
Ik ben dus bezig met zekering automaten (wel/niet) voor mijn zelfbouwer. In mijn zoektocht en honger naar kennis viel mij iets op.

De Schneider automaten moet gekeken worden naar polariteit bij het aansluiten + de stroomrichting is essentieel. Ik dacht, dat kan niet want een batterij kan voeden maar ook gevoed worden in Jip en Janneke.

Dit is wat ik bedoel, een detail van de automaat:

[Afbeelding]

en hier de Schneider C65 DC :
It is essential that the polarities be respected in relation to the power supply

[Afbeelding]

Wat nu als je de + met de - verwissel. Dit kan al automatisch als de stroomrichting verandert.
Dan gebeurt er dit:
[YouTube: Polarised Solar DC Circuit Breakers - Reverse Polarity]

Polariteit van automaten wordt ook nog eens fijn uitgelegd in deze saaie video:
[YouTube: Polarity DC Breakers Explained]

En hoe een automaat werkt wordt hier tot in detail uitgelegd:
[YouTube: MCBs, how do they work?]

Gaten schieten mag, ik heb de wijsheid niet in pacht maar hou het netjes.
Ik kwam bij ome Ali een DC automaat tegen speciaal voor LV batterijen, is dat misschien een goede optie?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
V_ger schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:57:
[...]
Je precharged niet per multiplus. Je precharged je gehele dc systeem met alles wat daar aanhangt. Maar naarmate het voltage verschil kleiner wordt, neemt de stroom ook af.
Ah, ik was van plan om elke multiplus zijn eigen schakelaar op de DC+ te geven, en die dan 1 voor 1 pre-chargen en daarna aanzetten. Heb jij dan 1 schakelaar tussen je 3 multiplussen en de DC bus zitten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
PentaClover schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:23:
[...]

Ah, ik was van plan om elke multiplus zijn eigen schakelaar op de DC+ te geven, en die dan 1 voor 1 pre-chargen en daarna aanzetten. Heb jij dan 1 schakelaar tussen je 3 multiplussen en de DC bus zitten ?
Ik heb geen schakelaars per MP. Dat werkt toch niet want in een 3 fase systeem moeten ze alle 3 tegelijkertijd aan zijn. Als er 1 uit gaat, gaan de anderen ook uit.

Ik heb een schakelaar per accubank en dus ook een bypass daarvan voor het pre chargen. Ik heb dus 3 drukknoppen zodat ik met elk van mijn 3 accubanken kan starten. Maar let wel 1 tegelijk anders gaat het niet goed.

Als ik de DC bus spanningsvrij moet maken schakel ik dus elk van de 3 batterijen afzonderlijk af. Dan trekken de MPs de spanning omlaag totdat ze uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
SpongeRob schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:14:
[...]

Ik kwam bij ome Ali een DC automaat tegen speciaal voor LV batterijen, is dat misschien een goede optie?
Het idee vd beveiligingen is natuurlijk dat deze je systeem veiliger maken.
Beetje ironisch als de beveiliging zelf faalt…
Kan vast niet slecht spul zijn, maar bij Ali kun je daar niet vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
antonrops schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:38:
[...]

Ik zie niet zo goed waarom EEL een kopie zou zijn. Hun cases zijn echt anders. Laat staan dat ze kwalitatief minder zouden zijn. Zij gebruiken bijv. flexibele busbars van koper i.p.v. starre aluminium busbars.
De constructie is slechter; Hun pressure plates zijn een beetje een grap en hun verticale cases hebben ontwerp fouten die Seplos al heeft opgeheven.

EEL zit qua case constructie steeds een aantal iteraties achter qua kwaliteit. Ze maken wel veel goed met BMS'en en gebruik van active balancers, vooral als ze eindelijk de leads voor de BMS en active balancer goed weten te combineren in de printplaat.
Qua busbars; Seplos is volgens mij al een tijdje over qua flexibel.

Uiteraard is iedereen is vrij te kiezen wat hij wil. Laten we blij zijn dat er concurrentie is, houdt de marktleider ook scherp. Laat duidelijk zijn dat ik dit niet zou zeggen als ik niet al heel (te) veel research had gedaan. Ik wil alleen duidelijk maken dat Seplos op dit moment qua constructie beter is, en niet duurder hoeft te zijn dan EEL. Als je je geen zorgen maakt over compressie, die EEL in geen enkele van zijn cases goed kan bieden, noch de ongelijke en hoge fysieke belasting bij de verticale cases van EEL voor de onderste cellen, dan zou ik zeker voor hen gaan. :|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:22:
[...]

Het idee vd beveiligingen is natuurlijk dat deze je systeem veiliger maken.
Beetje ironisch als de beveiliging zelf faalt…
Kan vast niet slecht spul zijn, maar bij Ali kun je daar niet vanuit gaan.
Feit of mythe ?

Daar gaat het hier nu om. Alle door mij bestelde Chinese automaten (om te testen) zijn binnen, wachten is nog op de ABB 201 c32 en de Schneider C60 2p 32a.

Ik test TUSSEN de AC-DC omvormer en de batterij met als zekerheid aan het eind een extra smeltzekering van 63a voor als het mis zou gaan. Gewoon zo simpel mogelijke opstelling zonder fratsen. Bij de omvormer kan ik handmatig het ampèrage verhogen van 0 tot 60a

Ben gisteren al bezig geweest, de TAIXI 25a 2p niks mee aan de hand, sloeg netjes af. De EARU 1p 25a, 32a automaten idem, niks mee aan de hand. Werden ook niet warm.

Nu ga ik de automaten ook open maken gewoon uit nieuwsgierigheid. Zo heb ik dat al gedaan bij de EARU smelt zekering houder. Ziet er prima uit, goede sterke veer en alles koper vernikkeld.

De opengemaakte smelt zekeringhouder van EARU, werkt uitstekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSndNc0LVsGqKN7TKioVkGNiBmk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPJzVL8R2buHDTnby75jgYBo.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik zit hier niet ter promotie van Chinees spul maar kan me niet voorstellen van bedrijven die al 35 jaar zekeringen produceren en een kleine 2000 man personeel hebben troep produceren. Kijk op een gegeven moment zouden dit soort bedrijven geen bestaansrecht meer hebben. Wie is de Chinese ABB, dat vraag ik me af. Later meer.

En even over abb, die vragen voor een automaat net zoveel als een Victron MPPT
Victron MPPTKlik hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4To0TW6-lP3ufibnKBhuiCuTgho=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/NgTldYhHAlokPlOxXs48dDnW.png?f=fotoalbum_small

ABB klik hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UySUa6ClziXRTHtfQyi5zUpLneo=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/yz4HA1PMqRnrvrDdDM4326ru.png?f=fotoalbum_small

Ik beweer hier ook niet dat mijn tests leidraad moeten zijn voor aankoop oid, ik wil gewoon mijn kennis (hoe klein ook) delen met jullie. Wordt vervolgd.

[ Voor 20% gewijzigd door Willie Wortel op 12-03-2024 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

Ik wil prima geloven dat de automaat op 60A er uit klapt als de automaat voor 32A is bedoeld.

Het probleem met 'onbekende goedkope chinese automaten' is niet dat ze niet werken onder deze condities.

Het gaat om hoe ze zich gedragen bij kortsluiting, waarbij een accu gerust duizenden amperes kan genereren. Dan kan de automaat het misschien niet aan en houdt deze de kortsluiting in stand (vonkboog).

Voor veel 15KWH accus die mensen neerzetten kijk je liefst ook naar de KA (?) rating dus wat ze aan piek stroom kunnen afschakelen. En daarom schrijven zoveel mensen hier ook over T1 fuses op de accu als een 'last resort' bescherming, dure dingen maar goedkoper dan een afgefikt huis.

Een in mijn ogen correcte test zou dus zijn om zo'n goedkopere chinese mcb kort te sluiten op een batterij, maar dat is een niet ongevaarlijke test, zeker als het ding faalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:21
Interessant, ben benieuwd naar de resultaten.
Willie Wortel schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:03:
[...]

En even over abb, die vragen voor een automaat net zoveel als een Victron MPPT
Victron MPPTKlik hier:
[Afbeelding]

ABB klik hier:
[Afbeelding]
Je moet bij ABB componenten in Nederland heel goed uitkijken, vaak wordt hier de hoofdprijs gevraagd terwijl dit in andere EU landen veel goedkoper is.
Dezelfde is ook voor minder dan de helft te vinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wbkpimv2SfipfpN4whbsk0lzV68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VwywubBIXDpdiO9vmWVVJriC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
En dan nog een prangende vraag die bij me opkomt, karakteristiek B of C automaat.

Lijkt mij dat bij een te hoog ampèrage direct afgeschakeld dient te worden. Dus tussen MPPT of de DC AC omvormer en de batterij. Mijn gedachte is hoe sneller hoe veiliger.

Victron bv adviseert om het device op 30a af te zekeren, en dan wordt er bedoeld....

Ik heb nu normale smeltzekeringen in mijn systeem, dus geen trage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• opel corsa
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-06 12:56
Willie Wortel schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:50:
En dan nog een prangende vraag die bij me opkomt, karakteristiek B of C automaat.

Lijkt mij dat bij een te hoog ampèrage direct afgeschakeld dient te worden. Dus tussen MPPT of de DC AC omvormer en de batterij. Mijn gedachte is hoe sneller hoe veiliger.

Victron bv adviseert om het device op 30a af te zekeren, en dan wordt er bedoeld....

Ik heb nu normale smeltzekeringen in mijn systeem, dus geen trage.
het keuringsorganisme dat bij mij (België) was langsgekomen heeft de opstelling met een meszekering van 80A afgekeurd omdat men er 'gemakkelijk' een zwaardere kan insteken. Ik heb een automaat van 80A moeten plaatsen - 10kA DC onderbrekingsvermogen. De 80A uitvoering gaat er thermisch niet uit bij een 48V/5000 Victron Multiplus.

https://www.se.com/nl/nl/...2p-in80a-ckarakteristiek/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-06 09:28
opel corsa schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:34:
[...]

het keuringsorganisme dat bij mij (België) was langsgekomen heeft de opstelling met een meszekering van 80A afgekeurd omdat men er 'gemakkelijk' een zwaardere kan insteken. Ik heb een automaat van 80A moeten plaatsen - 10kA DC onderbrekingsvermogen. De 80A uitvoering gaat er thermisch niet uit bij een 48V/5000 Victron Multiplus.

die moet je dan wel 1 per MP hebben, als je de batterijen zelf wilt afzekeren zou je in theorie minimaal 210A moeten hebben (3x70A laadstroom mogelijk door 3xMP).

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:39:
[...]

die moet je dan wel 1 per MP hebben, als je de batterijen zelf wilt afzekeren zou je in theorie minimaal 210A moeten hebben (3x70A laadstroom mogelijk door 3xMP).
Meer. De MP 5k kan 8kW leveren. Dat is 8000/48=166,66A Dat maal 1,2 efficiency bij die belasting is 200A. Laat dat nou precies zijn wat Victron adviseert in de manual van de 5k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
RikHa schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:58:
[...]

Meer. De MP 5k kan 8kW leveren. Dat is 8000/48=166,66A Dat maal 1,2 efficiency bij die belasting is 200A. Laat dat nou precies zijn wat Victron adviseert in de manual van de 5k.
manual zegt max 70A aan de DC zijde maar dat is alleen voor de laadstroom zeggen idd niks over ontlaad stroom

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

[...]

100% dit. De setup van iemand anders waar de limiet op 16A ligt, dus ~3600 hebben we aan de DC zijde een 100A DC MCB zitten, juist omdat het potentiële piek-vermogen nooit behaald zal worden.16A AC is ~ 75A DC 48V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Heb een mooi ladeblok van metaal kunnen kopen met 2 lades genoeg om 2x16 (of 2x18) cellen in te plaatsen.
En dan wielen eronder maken alleen twijfel ik nog over de connector mijn idee was anderson SB350 maar dan steekt die wel ver uit. Maar kan nog niet mooie panel mount connectors vinden alleen dure Amphenol Surlok plus connectors.

Ook nog eens zitten kijken naar de mega fuses die in bijvoorbeeld zn lynx module gaat maar als je al een goede hebt gaan die maar tot 5kA (Little fuse 60V ). Met bijvoorbeeld EVE LF280K cellen zit je op 0.25mOhm ofwel +12kA aan kortsluit stoom dat is dan niet genoeg. Eigenlijk zijn dan alleen meszekeringen geschikt voor zoiets. Ik ga die and ook gebruiken om de batterij af te zekeren.
opel corsa schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:34:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de redenering, als het argument inderdaad is dat je er makkelijk in grotere in kan zetten zou geen enkele vervangbare fuse geschikt voor welke toepassing dan ook.

[ Voor 105% gewijzigd door Cyrus The Virus op 14-03-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:28
[...]

Let erop dat de bms afschakelt bij 2.5v
8000/2.5= 200A
Juist over de 3 volt gaan de stromen flink oplopen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:28
Punt is dat iedereen(!) deze wil, maar dat het spul (en er zijn veeel aanbieders op Ali) géén CE markering/normering / UL listing e.d. heeft.

Wat al gezegd is: kortsluit waarde is een heel belangrijke waar het op mis gaat.
De keuring van een type omvat ongetwijfeld nog veel meer testitems.
Dus inderdaad: kunnen wij dit met enig fatsoen zelf?
Ik ben bang dat we de kennis en apparatuur missen.

Ook denk ik dat als ik zo'n automaat zou importen en bij KEMA zou laten keuren binnen zou lopen met de wereldwijde bestellingen.
...als ie goedgekeurd zou worden.
Aangezien ze niet te krijgen zijn met zo'n keurmerk zegt dat al wel genoeg lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Schneider .... Alle certificaten KEMA TUV etc maar verboden oa Australië wegens niet veilig. Ik heb niet kunnen ontdekken dat het Chinese merk Taixi verboden is in enig land, heeft wel een CE certificering.
Maar G.M. Jansen heeft wel een punt, beter veilig dan voor een paar tientjes bezuinigen de boot in. Bij mij gaat het meer om de hobby van het ontdekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fvg07Dg67KtUBx5QuHlNVNF8U-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RcoYtqM7llSyBrTrCMNibnzY.png?f=fotoalbum_large

Voor mijn test heb er ook een ABB s202 B32 bijgesleept, deze deed wat het moest doen en wel bij 32 amps. De C versie bij 38amps na 12 secs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lM-I2t3nJeo5ZDa3Bks4pdKng8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QL98iQirZPohNFLSsFX1F8oZ.jpg?f=fotoalbum_large

opengemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3qdJcykssT5_-P9EkfwN-Y_93A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gesKTby46goecHgLq1KZMrii.jpg?f=fotoalbum_large

Na mijn bevindingen vind ik nog steeds de smeltzekeringen het meest veilig want automaten teveel techniek.
wordt vervolgd.

[ Voor 13% gewijzigd door Willie Wortel op 15-03-2024 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
T-Class FTW. Eventueel in combinatie met een DC automaat. Dan kan je die laatste gebruiken voor afschakelen en het aan de regels voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Het 'probleem' met DC-automaten is de noodzaak dat ze niet polair zijn omdat bij ESS installaties de stroom altijd twee kanten op kan gaan. Dat maakt de zoektocht wat moeilijker om geschikte automaten te vinden voor een redelijke prijs.

Wij hebben ook heel specifiek gekeken naar de kilo-ampere rating van deze automaten, minimaal 15KA gezien de enorme stomen die een 15kWh batterij kan genereren.

De test die ik wil zien is zekeringen (smelt en automaten), BMSsen van alle soorten en maten en dat iemand dan met 70mm2 kabels kortsluiting maakt. Dat het scenario waar we echt tegen beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Q schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:31:
Het 'probleem' met DC-automaten is de noodzaak dat ze niet polair zijn omdat bij ESS installaties de stroom altijd twee kanten op kan gaan. Dat maakt de zoektocht wat moeilijker om geschikte automaten te vinden voor een redelijke prijs.

Wij hebben ook heel specifiek gekeken naar de kilo-ampere rating van deze automaten, minimaal 15KA gezien de enorme stomen die een 15kWh batterij kan genereren.

De test die ik wil zien is zekeringen (smelt en automaten), BMSsen van alle soorten en maten en dat iemand dan met 70mm2 kabels kortsluiting maakt. Dat het scenario waar we echt tegen beschermen.
Op youtube zijn genoeg filmpjes van gekken/dwazen die kortsluiting maken met enorme batterij packs. Soms alleen voor het spektakel, soms om te laten zien wat er daadwerkelijk gebeurt.of in wat zeldzamere gevallen onhandige zelfbouwers die wel zo eerlijk zijn te laten zien dat ze per ongeluk kortsluiting hebben gemaakt.

Maar als je een directionele automaat toe zou passen, dan is de grootste stroom die vanaf de batterij, niet daar naartoe toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
V_ger schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:56:
T-Class FTW. Eventueel in combinatie met een DC automaat. Dan kan je die laatste gebruiken voor afschakelen en het aan de regels voldoen.
T-class of NH(meszekering), na wat zoeken is mes zekering goedkoper zeker in europa omdat die makkelijker te verkrijgen zijn plus je kan ze redelijk makkelijk vervangen/eruit halen.

Als je bijvoorbeeld naar de DIY battery boxen kijkt die hebben ook van die automaten erin ik vraag me af of die de rating wel aan kunnen.
Je kan maar hobby hebben 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Cyrus The Virus op 15-03-2024 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:24:
[...]

T-class of NH(meszekering), na wat zoeken is mes zekering goedkoper zeker in europa omdat die makkelijker te verkrijgen zijn plus je kan ze redelijk makkelijk vervangen/eruit halen.

Als je bijvoorbeeld naar de DIY battery boxen kijkt die hebben ook van die automaten erin ik vraag me af of die de rating wel aan kunnen.

[...]

Je kan maar hobby hebben 8)7
Sommige DIY boxen komen ook met een aparte smeltzekering. Misschien niet T-Class maar wel een ANL of iets.
Voor T-Class heb je overigens ook nette houders, dan is vervangen ook simpel. Kosten wel (bijna) net zoveel als de zekering..... Maar als je het goed doet dan hoef je ze nooit te vervangen he. En mocht ie wel ooit afgaan, dan was je blij dat je hem had en maken die paar tientjes ook niet meer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
V_ger schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:54:
[...]

Sommige DIY boxen komen ook met een aparte smeltzekering. Misschien niet T-Class maar wel een ANL of iets.
Voor T-Class heb je overigens ook nette houders, dan is vervangen ook simpel. Kosten wel (bijna) net zoveel als de zekering..... Maar als je het goed doet dan hoef je ze nooit te vervangen he. En mocht ie wel ooit afgaan, dan was je blij dat je hem had en maken die paar tientjes ook niet meer uit.
Ja maar die ANL fuses zijn dus ook niet geschikt :P

Ja voor T-class heb je ook van alles maar vrij prijzig, de meszekeringen houders zijn goedkoper plus de meszekeringen kunnen vaak +100kA aan T-class zit rond de 20kA wat ik zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Bij Amazon zijn de NH zekeringen betaalbaar. MAAR.... deze zekeringen moeten in een klem geduwd worden. Ga je dan kijken naar veiligheid, want dat is wat er speelt, dan is die methode ook discutabel Zijn niet aangedraaid door oog en moer, ze klemmen tussen metaal en dus bestaat de mogelijkheid van butteren.

Er ontstaat vaker brand door slechte verbindingen dan andere oorzaken.
En in hoeverre speelt een BMS een rol in deze, die zit er toch ook niet voor niks.

[ Voor 9% gewijzigd door Willie Wortel op 15-03-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Wat denken jullie van deze set? https://www.marktplaats.n...6844589-thuisaccu-op-maat

Toch vreemd dat dat op marktplaats staat zonder verdere referentie naar een website. Te mooi om waar te zijn, addertjes onder het gras of een slimmere/goedkopere keuze dan pakweg een Huawei Luna accu? (we hebben een Huawei omvormer).

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 15-03-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:16
Ziet er netjes uit, wat vraag je voor zo'n kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

jadjong schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:01:
Ziet er netjes uit, wat vraag je voor zo'n kast?
Van dezelfde verkoper zie ik onderaan een 15,5 kWh set voor 5000 euro.

Een Luna met die capaciteit gaat richting 7000 euro:
https://eigenstroomopslaa...i-luna2000-system-15-kwh/

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 15-03-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

V_ger schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:56:
[...]

Op youtube zijn genoeg filmpjes van gekken/dwazen die kortsluiting maken met enorme batterij packs. Soms alleen voor het spektakel, soms om te laten zien wat er daadwerkelijk gebeurt.of in wat zeldzamere gevallen onhandige zelfbouwers die wel zo eerlijk zijn te laten zien dat ze per ongeluk kortsluiting hebben gemaakt.

Maar als je een directionele automaat toe zou passen, dan is de grootste stroom die vanaf de batterij, niet daar naartoe toch?
Dat laatste is inderdaad het grootste risico.

Ik ken de youtube videos waar je het over hebt, maar ik zoek meer ‘gecontroleerde’ serieuze experimenten met 48-volt accus met specifieke producten die interessant zijn voor ESS bouwers. Dus kortsluiting tests met name.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Iemand een goed alternatief voor deze plug ?
https://sinuss.nl/product...os=6&_sid=14eefd436&_ss=r

Vind ze te prijzig eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:44
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:31:
Iemand een goed alternatief voor deze plug ?
https://sinuss.nl/product...os=6&_sid=14eefd436&_ss=r

Vind ze te prijzig eigenlijk
kijk eens bij andere leveranciers er is niet direct een andere fabrikant die surlok clones maakt

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Domba schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:51:
[...]

kijk eens bij andere leveranciers er is niet direct een andere fabrikant die surlok clones maakt
ja ben bekend met mouser en digikey enzo maar wat lastiger als particulier. Was meer aan het zoek naar ander merk van zelfde soort connector maar voor zover niks kunnen vinden. Vooralsnog anderson stuk goed koper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:55:
[...]

ja ben bekend met mouser en digikey enzo maar wat lastiger als particulier. Was meer aan het zoek naar ander merk van zelfde soort connector maar voor zover niks kunnen vinden. Vooralsnog anderson stuk goed koper
seplos diy behuizingen gebruiken futronics,
Er zitten verschillen in afmetingen Amphenol is bijv 10.3mm voor 300A waar Chinese clones 12mm zijn.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
Domba schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:17:
[...]

seplos diy behuizingen gebruiken futronics,
Er zitten verschillen in afmetingen Amphenol is bijv 10.3mm voor 300A waar Chinese clones 12mm zijn.
Alleen de Seplos 280 (horizontaal), niet de Seplos 280 L (verticaal). De laatste gebruikt M8 lugs, als ik goed geïnformeerd ben.

[ Voor 8% gewijzigd door ntram op 19-03-2024 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRKx-L8frY07Ep7b0WM_dM7s8dA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VN0oNz4ZsP5qidGw29zBNxtn.jpg?f=fotoalbum_large

Kastje is binnen, en connectors besteld op Ali 250Amp

[ Voor 4% gewijzigd door Cyrus The Virus op 16-03-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Probleem
Bij volle zon en volle batterij wordt er slechts 250 watt terug geleverd op het net terwijl er zeker 2kW terug geleverd zou kunnen worden

Setup
Installatie van iemand anders:
1xMultiplus II 5000
1x15kWh batterij
2x mppt 150/35 / 4.5KW solar
Cerbo gx
Em24 in de meterkast

- ESS ingeschakeld
- DVCC ingeschakeld

Heeft iemand tips?

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 16-03-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Q schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:16:
Probleem
Bij volle zon en volle batterij wordt er slechts 250 watt terug geleverd op het net terwijl er zeker 2kW terug geleverd zou kunnen worden

Setup
1xMultiplus II 5000
1x15kWh batterij
Cerbo gx
Em24 in de meterkast

- ESS ingeschakeld
- DVCC ingeschakeld

Heeft iemand tips?
Allow DC feed in? Hij moet volgens mij in bulk blijven. Kan alleen maar terugleveren als het voltage hoog blijft. Als er ergens iets is wat hem naar het lagere float voltage dwingt, zal de MPPT terug regelen.

Maar de probleem omschrijving is wel wat summier. Mijn glazen bol blijft mistig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

V_ger schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:51:
[...]

Allow DC feed in? Hij moet volgens mij in bulk blijven. Kan alleen maar terugleveren als het voltage hoog blijft. Als er ergens iets is wat hem naar het lagere float voltage dwingt, zal de MPPT terug regelen.

Maar de probleem omschrijving is wel wat summier. Mijn glazen bol blijft mistig.
Allow DC feed in is zeker ingeschakeld. Verder weet ik niet wat je zou willen weten om er verder iets over te kunnen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:19
Probleem

Setup
1xMultiplus II 5000
1x15kWh batterij
Cerbo gx
Em24 in de meterkast

- ESS ingeschakeld
- DVCC ingeschakeld

Heeft iemand tips?
Schakel DVCC eens uit en kijk of dat verbetering geeft.

Hoeveel volt is dat 15kWh pack? Is het zo’n 15 cellen batterij met een wat lager voltage?

En staan de Grid feed-in opties bij ESS wel goed?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyA9JfEaBEbSy7Voe9PnlCHHF6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWQBEVrM7LNp0v7fM0BB9bSN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Pim57 op 16-03-2024 20:52 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Pim57 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:46:
[...]

Schakel DVCC eens uit en kijk of dat verbetering geeft.

Hoeveel volt is dat 15kWh pack? Is het zo’n 15 cellen batterij met een wat lager voltage?

En staan de Grid feed-in opties bij ESS wel goed?
[Afbeelding]
De setting in het screenshot is ingeschakeld.

Het is een 16S configuratie / 16 cellen van 304Ah

DC Ripple
Als we DVCC uitschakelen dan krijgen we een ongewenst oscillerend effect als de batterij vol zit: de multiplus gaat het overschot op het net (feed in) gooien, maar we zien dan dat de batterij mee gaat doen en ook gewoon 500-1000 Watt gaat leveren. Vervolgens raakt de batterij een beetje leger, dus gaat de batterij weer met 500-1000 watt laden, totdat deze vol zit. Dit proces herhaalt zich continue als de batterij vol zit.
De Mutiplus ziet dus continue dat de 48-volt bus qua voltage flink fluctueert en gaat over DC ripple klagen.
Veel mensen roepen meteen "kable sizing" maar we krijgen deze melding nooit, ook niet onder hoge belasting van de multiplus, alleen als de batterij vol zit.

DVCC inschakelen loste dit probleem direct op.

But there's a twist
We zien vaak dat later in de middag de setup gaat werken zoals het zou moeten: we zien vanaf ~1600 gewoon 2Kwh op het net geleverd worden, met een volle batterij en DVCC aan, zoals we graag zouden zien. Maar een groot deel van de dag - als er flink PV overschot is bij een volle batterij - zien we dat dit overschot verloren gaat en niet op het net wordt uitgeleverd (misschien 250 watt).

Tot nu toe was de batterij niet op de cerbo aangesloten en gebruikten wij alleen de Victron Shunt.
De eigenaar heeft eindelijk sinds vandaag de moeite genomen om even van UTP-kabel een werkende canbus kabel te maken + aan te sluiten (de batterij levert nu CVL, CCL en DCL waarden) en we gaan nu even kijken hoe het zich gaat gedragen.

Het mee denken wordt zeer op prijs gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
Die ‘DC Ripple’ zou kunnen worden veroorzaakt als de DC van de PV aan de verkeerde (batterij) kant van de shunt zit aangesloten.

De PV hoort aan de systeem kant van de shunt te zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Pim57 op 16-03-2024 21:19 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Pim57 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:17:
[...]

Die ‘DC Ripple’ zou kunnen worden veroorzaakt als de DC van de PV aan de verkeerde (batterij) kant van de shunt zit aangesloten.

De PV hoort aan de systeem kant van de shunt te zitten.
De shunt zit tussen de batterij en de 48 volt bus.
De MPPTs zitten dus aan de systeem kant en kunnen hun energie direct naar de MP sturen zonder dat de shunt er tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
@Q Met de Cerbo erbij zal het nu wel goed gaan.

Zonder Cerbo kan de MP niet weten wat de stroom in/uit van de batterij is. De MP kan dus niet de batterij stroom op nul houden bij excess PV vermogen + 100% SOC.
Of zat de shunt wel op een of andere manier op de MP aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Pim57 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:27:
@Q Met de Cerbo erbij zal het nu wel goed gaan.

Zonder Cerbo kan de MP niet weten wat de stroom in/uit van de batterij is. De MP kan dus niet de batterij stroom op nul houden bij excess PV vermogen + 100% SOC.
Of zat de shunt wel op een of andere manier op de MP aangesloten?
Sorry, de Cerbo is er altijd geweest en alle apparatuur is op de cerbo aangesloten, inclusief de victron shunt die dus tussen de baterij en de 48-volt bus zit. De shunt is exclusief voor de batterij er zit niets anders achter die shunt behalve de batterij.

Ik weet dat Harrold Halewijn systemen uitleverde met alleen een shunt (geen BMS aangesloten op cerbo), dus dat zou prima moeten werken.

Ik begin te denken dat we toch even naar de batterij voltages moeten gaan kijken die we hebben ingesteld. Want ik realiseer dat het laad/charge voltage wat we nu ook zien veel hoger ligt dan we mogelijk elders hebben ingesteld in DVCC (~55V). Misschien is dat nu al opgelost omdat de batterij sinds vandaag wel met de cerbo kan praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Iemand ervaring met dit soort advertenties?

Ze lijken verdacht veel op de pylontechs.
- Werken deze ook samen met Pylontech US5000?
- Zijn er andere redenen om dit niet van ome Ali te bestellen?

Bij een stuk of 5 scheelt het al 2200 euro tov nederlandse aanbieders. (Terwijl het dezelfde dingen lijken)
https://nl.aliexpress.com/item/1005006410318075.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
g1n0 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:55:

Bij een stuk of 5 scheelt het al 2200 euro tov nederlandse aanbieders. (Terwijl het dezelfde dingen lijken)
Zou me niet verbazen als deze net als de Pylontechs LFP pouch cellen gebruiken ipv prismatische cellen. In Duitsland is een explosie geweest in een woonhuis met een pack van pouch LFP cellen van Basen.

Als je de bespaaringsroute opwil zou ik in NL bij NKON cellen bestellen en die in een Seplos/EEL box of zelfbouw box met JK BMS zetten. Heb je en bespaart en veilige hoogwaardige spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
g1n0 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:55:

Ik gok dat misschien wel eens alleen de behuizing kan zijn zonder accu, soms goed opletten bij Ali

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:34

No13

/me was here

Heronimo schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:54:
[...]

Zou me niet verbazen als deze net als de Pylontechs LFP pouch cellen gebruiken ipv prismatische cellen. In Duitsland is een explosie geweest in een woonhuis met een pack van pouch LFP cellen van Basen.

Als je de bespaaringsroute opwil zou ik in NL bij NKON cellen bestellen en die in een Seplos/EEL box of zelfbouw box met JK BMS zetten. Heb je en bespaart en veilige hoogwaardige spullen.
Ali shops met de naam ShopXXXXXXXXXX Welke geen reputatie hebben (of soms allemaal 5-star reviews op 1 dag) zijn vaak een scam. Je krijgt nep track mails en uiteindelijk heb je in het gunstige geval je geld terug na maanden wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
No13 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 07:13:
[...]

Ali shops met de naam ShopXXXXXXXXXX Welke geen reputatie hebben (of soms allemaal 5-star reviews op 1 dag) zijn vaak een scam. Je krijgt nep track mails en uiteindelijk heb je in het gunstige geval je geld terug na maanden wachten.
Hmm heb bij zn shop die DC-connectors besteld voor 100 euro (Link) nou maar hopen dat het geen scam is. Dit was de enige shop die 250A 70mm2 connectors had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-06 09:21
No13 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 07:13:
[...]

Ja dat kan wel. Maar mijn laaste paar bestellingen zijn ook bij zo'n shop en dat is prima aangekomen. Overigens als je veel koopt krijg je in 48 uur je geld terug tot 1000 euro.

Onderlaatst 3 ssd gekocht en van 4TB en die gingen maar tot 128GB. Verkoper reageert niet maar in 6 dagen mn geld terug. Dat was ook een SHOPXXXXXXX

Je loopt dus misschien iets meer risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Cyrus The Virus schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:08:
[...]

Hmm heb bij zn shop die DC-connectors besteld voor 100 euro (Link) nou maar hopen dat het geen scam is. Dit was de enige shop die 250A 70mm2 connectors had.
Zou weleens mee kunnen vallen, anders is er wat moeite gedaan om te registreren onder ANCHI
De foto's zijn met andchier watermerk maar dat zijn anchi connectors ook dat is van Dongguan Moke Precision Electromechanical Co., Ltd.
Als ik de gegevens van mevr. Yangmei Chen natrek is zij ook daar manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Domba schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:00:
[...]

Zou weleens mee kunnen vallen, anders is er wat moeite gedaan om te registreren onder ANCHI
De foto's zijn met andchier watermerk maar dat zijn anchi connectors ook dat is van Dongguan Moke Precision Electromechanical Co., Ltd.
Als ik de gegevens van mevr. Yangmei Chen natrek is zij ook daar manager.
Bedankt voor de info, hier wel heel stuk goedkoper :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Cyrus The Virus schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:44:
[...]

Bedankt voor de info, hier wel heel stuk goedkoper :+
Is wel met een minimale afname, waar nog verzendkosten/inklaring en een fee voor alibaba bijkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1j_xC-3RmKARmldSB1ubwzCgmm0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8kWVoYPRJ8JQS778akSdra95.png?f=fotoalbum_large

Eerste schets gemaakt, de la zit toch voller dan ik dacht :+

Wat me ook opviel is dat de meeste accu schakelaars officieel maar rated zijn voor 32/48V die zou je officieel niet mogen gebruiken voor 16s maar die schakelaars zijn ook gemaakt om actief 300A te schakelen dat zal in het geval van thuis batterij niet snel gebeuren (schakelen onder load)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 06:54:
[Afbeelding]

Eerste schets gemaakt, de la zit toch voller dan ik dacht :+

Wat me ook opviel is dat de meeste accu schakelaars officieel maar rated zijn voor 32/48V die zou je officieel niet mogen gebruiken voor 16s maar die schakelaars zijn ook gemaakt om actief 300A te schakelen dat zal in het geval van thuis batterij niet snel gebeuren (schakelen onder load)
Voltage is wat anders dan stroomsterkte. Zie het als de waterdruk... Bij hogere voltages is het voor vonkjes ook veel makkelijker om over te springen. En de spullen zijn er allemaal gewoon, is alleen duurder dan de spulletjes voor lagere voltages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Ik zie dat sommige ook een pre-charge circuit hebben maar zie in de manual van victron nergens dat het nodig is. Output capaciteit van de victron is ook nergens gespecificeerd.

[ Voor 22% gewijzigd door Cyrus The Virus op 19-03-2024 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:47:
Ik zie dat sommige ook een pre-charge circuit hebben maar zie in de manual van victron nergens dat het nodig is. Output capaciteit van de victron is ook nergens gespecificeerd.
Pre chargen zeker doen. Je kan zelf een permanent iets bouwen of handmatig met een weerstand.
Of je moet nu al weten dat je je systeem nooit uit gaat doen, dan start je 1x op zonder pre chargen en met vonkjes.

Als je spanningsloze apparaten met condensatoren opeens spanning geeft trekken die een grote stroom. Dan ga je vonkjes maken op je schakelaar. Ik betwijfel of het heel goed is voor de levensduur van je componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
V_ger schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:15:
[...]

Pre chargen zeker doen. Je kan zelf een permanent iets bouwen of handmatig met een weerstand.
Of je moet nu al weten dat je je systeem nooit uit gaat doen, dan start je 1x op zonder pre chargen en met vonkjes.

Als je spanningsloze apparaten met condensatoren opeens spanning geeft trekken die een grote stroom. Dan ga je vonkjes maken op je schakelaar. Ik betwijfel of het heel goed is voor de levensduur van je componenten.
Ja weet wel hoe het werkt maar om te bepalen of het nodig is zou je de capaciteit moeten weten en de weerstand van het hele pad en elco's en dan nog de vraag of er direct aan de output uberhaupt veel capaciteit zit, maar het word er natuurlijk niet slechter op met een pre-charge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:31:
[...]

Ja weet wel hoe het werkt maar om te bepalen of het nodig is zou je de capaciteit moeten weten en de weerstand van het hele pad en elco's en dan nog de vraag of er direct aan de output uberhaupt veel capaciteit zit, maar het word er natuurlijk niet slechter op met een pre-charge.
De capaciteit aan de output kan je op 0 zetten door de output af te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:15:
[...]

Mijn voorkeur is om het jaarlijks onderhoud uit te voeren als het systeem niet onder spanning staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
John245 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:35:
[...]

De capaciteit aan de output kan je op 0 zetten door de output af te schakelen.
Ah zo maar dan is nog steeds de vraag of er inrushlimiter in de victron zit of dat het in simpel output relais is.
Inprincipe kan de victron zijn eigen bus opladen via de mains connectie en dan zorgen dat die bus spanning nagenoeg gelijk is aan de batterij terminals en dan relais open gooien op die manier heb je dus geen inrush weerstand nodig. Maar daar word dus voor zover ik kon lezen niks over gemeld.

Als ik dit filmpje bekijk, zie ik hele kleine condensator bank plus hij heeft multimeter tussen accu zitten en Multiplus die is gefused met 10A fuse (heb dezelfde multimeter) dus de inrush stroom zal nooit heel hoog zijn. Nu is dit wel maar de 2000 maar op andere fotos van de 5000 zie ik ook maar hele kleine condensator bank.

[ Voor 27% gewijzigd door Cyrus The Virus op 19-03-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Probleem

Setup
1xMultiplus II 5000
1x15kWh batterij
Cerbo gx
Em24 in de meterkast

- ESS ingeschakeld
- DVCC ingeschakeld

Heeft iemand tips?
Inmiddels batterij ook via canbus op cerbo aangesloten dus dvcc met batterij bms in de lead.

Helaas zien we dat er welliswaar nooit meer DC ripple wordt gerapporteerd, maar bij volle batterij wordt het solar overschot niet op het grid geloosd. Ja dc feed in staat aan.

Iemand nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 15:09
Q schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:25:
[...]

Inmiddels batterij ook via canbus op cerbo aangesloten dus dvcc met batterij bms in de lead.

Helaas zien we dat er welliswaar nooit meer DC ripple wordt gerapporteerd, maar bij volle batterij wordt het solar overschot niet op het grid geloosd. Ja dc feed in staat aan.

Iemand nog tips?
Ik heb het geprobeerd terug te lezen, maar heb je de ESS assistent geladen in je multiplus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonrops
De Seplos BMS heeft een ingebouwd pre-charge circuit. De JK bij mijn weten niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:47:
Als je de Victron eerst aanzet als “CHARGER”, dan worden de condensatoren door de victron geladen. Op die manier kun je zonder pre charge werken en de schakelaar van de batterij aanzetten.
De spanning bij de Victron ligt dan vlakbij de spanning van de batterij. Zo heb je geen vonken ⚡️ bij het inschakelen.

Daarna kun je de Victron op “ON” zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Samoerai schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:42:
[...]

Ik heb het geprobeerd terug te lezen, maar heb je de ESS assistent geladen in je multiplus?
Ja dat hebben we gedaan met de ve configure windows tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Heronimo schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:54:
[...]

Hm, ik zit niet echt te wachten op zelfbouw accu’s. Heb daar gewoon niet veel kaas van gegeten, en ben met elektra nogal huiverig om te experimenteren.
Btw: Is een prismatische cell niet hetzelfde als pouch maar dan in een harde case? Zover ik weet is het gevaar bij pouch voornamelijk over-charging, maar met een goede BMS en nog eens limitaties op de chargers, zou dit toch eigenlijk prima moeten zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

@g1n0 het is allemaal aan jou, laten we dat voorop stellen.

Mijn gedachte is: kiezen voor kant-en-klaar heeft een prijs. Als je toch kant-en-klaar wilt, maar niet die prijs wilt betalen ga je gewoon een risico nemen. Denk aan experiment van het bestellen van een op-pylontech-lijkend product wat het mogelijk niet is via AliExpress.

Als je bereid bent om risico’s te nemen - merk op dat ik niet praat over de grootte van de risico’s - overweeg dan eens om het risico te nemen om iets nieuws te leren en iets leuks te doen. 😆

Je hoeft bij zelfbouw alleen de cellen in een kant-en-klare case te monteren en dat is niet zo moeilijk.
Je weet voor jezelf of je plus en min, serieel en parallel, amperes en volts teveel met elkaar verhaspelt en hoe groot het risico is. 🤷‍♀️

Pouch of prismatisch maakt inhoudelijk niet veel uit als de pouch cellen maar wel contained worden en niet teveel uit kunnen zetten. Zelf geen ervaring met pouch. Belangrijkste safety feature van BMS is het beschermen van individuele cel voltages en stoppen met laden als er minimaal één cel over de ingestelde grenswaarde gaat (en vice versa) dus wel eens.

[ Voor 18% gewijzigd door Q op 20-03-2024 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Q schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:44:
Ik wil prima geloven dat de automaat op 60A er uit klapt als de automaat voor 32A is bedoeld.

Het probleem met 'onbekende goedkope chinese automaten' is niet dat ze niet werken onder deze condities.

Het gaat om hoe ze zich gedragen bij kortsluiting, waarbij een accu gerust duizenden amperes kan genereren. Dan kan de automaat het misschien niet aan en houdt deze de kortsluiting in stand (vonkboog).

Voor veel 15KWH accus die mensen neerzetten kijk je liefst ook naar de KA (?) rating dus wat ze aan piek stroom kunnen afschakelen. En daarom schrijven zoveel mensen hier ook over T1 fuses op de accu als een 'last resort' bescherming, dure dingen maar goedkoper dan een afgefikt huis.

Een in mijn ogen correcte test zou dus zijn om zo'n goedkopere chinese mcb kort te sluiten op een batterij, maar dat is een niet ongevaarlijke test, zeker als het ding faalt.
Welke T1 smeltzekering heb jij, heb je daar een linkje van zodat ik me daar verder in kan verdiepen. Of wie dan ook die T1 aanbeveelt.

- heb in de tijd even een en ander bij elkaar gezocht om geen krom beeld te krijgen, die 'goedkope chinees automaten' hebben een KEMA keur.
https://retelec.com/wp-co...icados_dekra_160-800A.pdf
en de productie geheel geautomatiseerd, scroll maar door het filmpje.

Ik ga vrijdag over op een dynamisch energie contract van Tibber, heb de volledige API functie outcome van Tibber in mijn programma geschreven, ben benieuwd vrijdag.

Ander ding, (voortschrijdend inzicht) .... laad ik de batterijen niet verder dan SOC >95%, alles wat de panelen meer produceren gaat direct gedumpt naar het net zonder voorwaarden. Op <=95% stopt het dumpen naar het net.
De ondergrens van de batterijen (routine verbruik op 0 houden) heb ik ingesteld op SOC 20% daaronder wordt het ontladen gestopt. Ik wil ook niet meer AC-DC laden via het net, dat kost geld in mijn beleving.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Willie Wortel schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:46:
[...]

Welke T1 smeltzekering heb jij, heb je daar een linkje van zodat ik me daar verder in kan verdiepen. Of wie dan ook die T1 aanbeveelt.

- heb in de tijd even een en ander bij elkaar gezocht om geen krom beeld te krijgen, die 'goedkope chinees automaten' hebben een KEMA keur.
https://retelec.com/wp-co...icados_dekra_160-800A.pdf
en de productie geheel geautomatiseerd, scroll maar door het filmpje.
[YouTube: 128# Canton Fair Live Video --- Introduction to Circuit Breaker Production]

Ik ga vrijdag over op een dynamisch energie contract van Tibber, heb de volledige API functie outcome van Tibber in mijn programma geschreven, ben benieuwd vrijdag.

Ander ding, (voortschrijdend inzicht) .... laad ik de batterijen niet verder dan SOC >95%, alles wat de panelen meer produceren gaat direct gedumpt naar het net zonder voorwaarden. Op <=95% stopt het dumpen naar het net.
De ondergrens van de batterijen (routine verbruik op 0 houden) heb ik ingesteld op SOC 20% daaronder wordt het ontladen gestopt. Ik wil ook niet meer AC-DC laden via het net, dat kost geld in mijn beleving.!
Dit ziet er goed uit zeker ook het Dekra rapport, maar probleem is voor zover ik kan zien dat er niks gezegd word over de DC rating. En deze komen ook niet van Ali express

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opel corsa
Cyrus The Virus schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:39:
[...]

Dit ziet er goed uit zeker ook het Dekra rapport, maar probleem is voor zover ik kan zien dat er niks gezegd word over de DC rating. En deze komen ook niet van Ali express
C120N - Installatieautomaat 2P - In=80A - C-Karakteristiek van Schneider Electric geven wel DC ratings.
https://www.se.com/eg/en/...-608981-10-ka-iec-609472/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
opel corsa schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:53:
[...]

C120N - Installatieautomaat 2P - In=80A - C-Karakteristiek van Schneider Electric geven wel DC ratings.
https://www.se.com/eg/en/...-608981-10-ka-iec-609472/
Ja maar die gaat maar tot 80A en 10kA (wat theoretisch ook te weinig is), een 250A DC automaat zijn er niet of nauwelijks of extreem duur. Deze van Schneider kan 250A aan maar is eigenlijk voor 3 fase en gaat ook maar tot 10kA en 1800euro

maar in dit geval ging het over de chinese circuit breaker of ze wel of niet veilig zijn. Deze Suntree is wel geschikt en gekeurd maar kost ook gewoon minimaal 500 euro op aliexpress als je er maar 1 wilt

[ Voor 32% gewijzigd door Cyrus The Virus op 20-03-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Cyrus The Virus schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:36:
[...]

Ja maar die gaat maar tot 80A en 10kA (wat theoretisch ook te weinig is), een 250A DC automaat zijn er niet of nauwelijks of extreem duur. Deze van Schneider kan 250A aan maar is eigenlijk voor 3 fase en gaat ook maar tot 10kA

maar in dit geval ging het over de chinese circuit breaker of ze wel of niet veilig zijn. Deze Suntree is wel geschikt en gekeurd maar kost ook gewoon minimaal 500 euro op aliexpress als je er maar 1 wilt
3-Fase DC? :o

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
haha ja 8)7 nja ze zijn gedesigned voor 3 fase maar hebben ook DC rating deze zou je na je accu kunnen zijn en dan naar 3x Victron multiplus bijvoorbeeld. Dan heb je en geen batterij schaklaars nodig en geen losse fuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opel corsa
Cyrus The Virus schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:36:
[...]

Ja maar die gaat maar tot 80A en 10kA (wat theoretisch ook te weinig is), een 250A DC automaat zijn er niet of nauwelijks of extreem duur. Deze van Schneider kan 250A aan maar is eigenlijk voor 3 fase en gaat ook maar tot 10kA en 1800euro

Hun gamma gaat tot 125A DC. In mijn geval heb ik de inwendige weerstand van een 16S 280Ah EVE batteriijpack gemeten en de daaruit voortvloeiende kortsluitstroom is minder dan 10kA. De 80A uitvoering werkt prima met deze pack en een VICTRON 48V/5000 omvormer.
Pagina: 1 ... 46 ... 107 Laatste