3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Amphenol heeft ook mooie stekkers, zoals deze (via Mouser): https://nl.mouser.com/Pro...KX63v8RunU1Vpm9GZCA%3D%3DPentaClover schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:47:
Ben links en rechts alvast wat spulletjes aan het verzamelen om later dit jaar een paar batterijen te bouwen, nu leek het me handig om ze met een stekker te verbinden met de DC busbar zodat ze straks makkelijk los gehaald kunnen worden, ook in geval van calamiteiten, dus een paar Anderson connectoren voor 70 mm2 besteld.
Plan is om 1 deel van de stekker aan de behuizing vast te zetten met boutjes, en de andere met de trekbeugel aan de kabel naar de busbar.
Deze stekkers zijn best fors en lomp, pak hagelslag er naast gezet om idee van het formaat te krijgen:
[Afbeelding]
Welke Huawei lader is dit? Is het de huawei R4830G1?Willie Wortel schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:28:
Componenten,
-Lader AC-DC is een Huawei 2 kilowatt, instelbaar ik heb er voor betaald ong 155 euro. Als de dynamisch tarief laag <4c (rule) dan gaat de Huawei van het net in de batterij laden.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ik heb sinds februari vorig jaar de " standaard Victron installate" 3x Multiplus, JK BMS, 14kWh Docan accupack. Draait met DESS tot redelijke tevredenheid.
Ik ga verhuizen en wil het hele spul natuurlijk in mijn nieuwe huis zetten met nog een accupack en 2x MPPT RS erbij.
Ik wil daar ook de handigste opzet van de groepenkast maken. Ik heb de technische ruimte aangrenzend aan de achterkant van de meterkast laten maken en wil dus in de technische ruimte de groepenkast maken.
Het idee is dan om in de meterkast alleen de 3x25A hoofdzekering en de kWh meter te plaatsen en van daaruit met een kabel door de wand (hout) naar de groepenkast. De kabel zou dan ongeveer 1 meter lang worden. De brandweer heeft dan toegang tot de meterkast zoals dat in het bouwbesluit is vastgelegd en kan het hele huis spanningsloos maken.
Voor zover ik weet mag ik met max 3 meter kabel, brandvrij gelegd vanaf de kWh meter naar de groepenkast. dat zal dan een 5G6 kabel worden. Daarna aansluiten op de hoofdschakelaar van de groepenkast aan de andere kant van de wand.
De installateur wil daar niet aan. Hij heeft dat nooit zo gemaakt dus hij denkt dat dit niet mag.
Nu heb ik in het installatiejournal een artikel gevonden van mei 2023 dat er plannen zijn om de NEN 2768 zo aan te passen dat dit toegestaan is. Ik kan alleen niet vinden of dit al zo ver is.
Weet iemand of het binnen de huidige normen ( NEN2768:2026+A2:2022) toegestaan is om dit te doen?
In theorie is het achter de meter dus ik zou redelijk veel vrijheid hebben om dit soort dingen te doen. Maar je kunt op je klompen aanvoelen als Liander komt en deze opstelling ziet daar wel vragen over gesteld kunnen worden.
Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft of antwoord op kan geven?
Dat was aan beide zijde van de kabel een lastscheider en afzekeren met verschillende traagheden.
Aan groepenkast zijde een automaat bepaald door installateur en voor en na netwerkbeheersmeter smeltzekeringen bepaald en geplaatst door monteurs van de netbeheerder incl testen, ondanks installateur zegelrecht had was die niet bevoegd.
In huidige woning heb ik enkel 3x25A en een kleine groepenkast met hoofdschakelaar en kabelafzekeringen direct na de slimme meter met 15meter verder op mijn hoofdverdeler en direct naast die van boven de slimme meter de werkelijke verdeler (groepenkast) voor de woningdeel welke wordt gevoedt vanuit de load uitgang van de Deye.
De meterkast met slimme meter voldoet niet aan de meterkast-eisen, is 15 meter van enige buitendeur, het verschil is wel dat de technische ruimte met hoofdverdeler wel direct vanaf buiten bereikbaar is met korte route naar de straat, (dat was eerst ook niet, was enkel via binnenplaats van pand in u vorm).
De hoofdschakelaar doet niet veel bij mij, daarvan gaat geen lamp op het hele perceel vanuit, daarvoor moet je deze drie op de hoofdverdeler hebben, die elk een pand deel met elk een eigen verdeler geheel spanningsloos maken.
Dat heb je nu eenmaal bij oude bestaande gebouwen, is wel vooraf overleg geweest met netbeheerder, heel even nog wilde netbeheerder vasthouden aan de plek wat zij in archief op de tekening hadden, dat was ergens midden in een andere ruimte op 3-3,5 meter hoogte boven de vloer,
Ze zijn nog steeds de tekening kwijt dat er ooit een nieuwe huis aansluitingskabel is verlegd, bij vernieuwen van de straatkabel.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Heb het uitlezen van de Victron spullen in DaL geprogrammeerd zodat ik toegang heb tot de data.
Hier de Victron MPPT die TIJDELIJK in een TEST OPSTELLING is opgehangen, veilig 100%.
Adviezen over een extra brandverzekering worden niet op prijs gesteld en directe buren heb ik niet.
:strip_exif()/f/image/Ps6Mv8RwbqZi4KhQqXJgfIt3.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu ben ik aan het testen indien de batterijen (zo goed als) vol zijn om de omvormer de stroom die binnenkomt niet meer naar de batterijen maar direct op het net te zetten. En hoe hoog is dan het rendement.? NU was het zo dat indien de batterijen vol waren (in de zomer) de MPPT in idle stand was en niets meer leverde.
In DaL de voorwaarde:
/f/image/5PMF6GxFaZUsDfjNDs4scDEe.png?f=fotoalbum_large)
Dit zet ik door als voorwaarde in de SOYO omvormer in dit stukje programma, dit is een TEST,
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| sendValue = DaL.VictronMPPT("TweePanelen").PanelPower highByte = sendValue >> 8 lowByte = sendValue And 255 checksum = (264 - highByte - lowByte) And 255 buf = {36, 86, 0, 33, highByte, lowByte, 128, checksum} Const cnstRepeat As Integer = 2 For t = 1 To cnstRepeat Dim c = 0 ReceivedLastTelegramInTicks = DaL.p1Now.LastTimeReceivedTelegram Do While ReceivedLastTelegramInTicks = DaL.p1Now.LastTimeReceivedTelegram AndAlso c < 6 'de omvormer moet elke 3 seconden data ontvangen (of sneller) If sendValue > 0 Then Await _SerialDevice.OutputStream.WriteAsync(buf.AsBuffer) End If Task.Delay(2000).Wait() c += 1 Loop Next |
Vooralsnog is het rendement een krappe 93% evenveel als mijn SMA op het grote systeem wat direct aan het net levert. Het voordeel is de winst van niet meer niets doen (Idle) als de batterijen vol zijn.
Nu heb ik een rol grondkabel liggen 3x6mm2, van de zomer trek ik een kabel vanaf de schuur naar de meterkast om een extra aparte groep te maken voor de omvormer zodat ik niet meer gelimiteerd ben met terugleveren. (op een bestaande groep max 500watt)
add: als je de batterijen laad (via de zonnepanelen) heb je mijns inzien een kleine 2% verlies. Dit is na berekening Victron MPPT en Victron Shunt.
Dus je laadt met MPPT vanaf je panelen of de acculader vanaf het net en je ontlaadt met een andere omvormer.Willie Wortel schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:22:
Ik heb een extra set panelen bij mijn systeem gehatseflatst inclusief een Victron MPPT als TEST.
Heb het uitlezen van de Victron spullen in DaL geprogrammeerd zodat ik toegang heb tot de data.
Hier de Victron MPPT die TIJDELIJK in een TEST OPSTELLING is opgehangen, veilig 100%.
Adviezen over een extra brandverzekering worden niet op prijs gesteld en directe buren heb ik niet.
Nu ben ik aan het testen indien de batterijen (zo goed als) vol zijn om de omvormer de stroom die binnenkomt niet meer naar de batterijen maar direct op het net te zetten. En hoe hoog is dan het rendement.? NU was het zo dat indien de batterijen vol waren (in de zomer) de MPPT in idle stand was en niets meer leverde.
…
Vooralsnog is het rendement een krappe 93% evenveel als mijn SMA op het grote systeem wat direct aan het net levert. Het voordeel is de winst van niet meer niets doen (Idle) als de batterijen vol zijn.
Nu heb ik een rol grondkabel liggen 3x6mm2, van de zomer trek ik een kabel vanaf de schuur naar de meterkast om een extra aparte groep te maken voor de omvormer zodat ik niet meer gelimiteerd ben met terugleveren. (op een bestaande groep max 500watt)
add: als je de batterijen laad (via de zonnepanelen) heb je mijns inzien een kleine 2% verlies. Dit is na berekening Victron MPPT en Victron Shunt.
Is het dan niet efficiënter om direct van PV naar net te gaan met een enkele omvormer?
Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Als je zonneenergie gebruikt op HET moment dat het wordt opgewekt ben je ZUINIGER waarschijnlijk met EEN oplossing die meteen 230V levert op HET net.HermanGast schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:34:
[...]
Dus je laadt met MPPT vanaf je panelen of de acculader vanaf het net en je ontlaadt met een andere omvormer.
Is het dan niet efficiënter om direct van PV naar net te gaan met een enkele omvormer?
Als je juist veel VERBRUIKT op momenten dat de zon weg is en je de accu moet aanspreken dan is de Victron MPPT route zuiniger omdat bij het laden er geen 230->12/24/48 volt conversie is. 🤷♀️
Maar het hangt denk ik ook WEL af van de apparatuur die je specifiek inzet hoe de berekening uitkomt, open deur natuurlijk maar toch even benoemen.
[ Voor 9% gewijzigd door Q op 16-02-2024 09:36 ]
Sorry voor mij late reactie: Ik zit met mijn 3x25A met de selectiviteit voor de rest natuurlijk vast. Als ik naar 3x35A kan ik dat wel voor elkaar krijgen maar is het vastrecht zo'n 900 euro p/j meer. Ik heb dan niet zo veel keus.Dan moeten de Victron kabels maar richting groepenkast i.p.v. groepenkast richting Victron.Domba schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:02:
@Fonzie666 Jaren terug voor aanvulling A1 heb ik als eindgebruiker hoofdgroepenkast in andere ruimte 25 meter van de hak met netwerkbeheerder meter laten aan leggen, betrof wel een 3x50A
Dat was aan beide zijde van de kabel een lastscheider en afzekeren met verschillende traagheden.
Aan groepenkast zijde een automaat bepaald door installateur en voor en na netwerkbeheersmeter smeltzekeringen bepaald en geplaatst door monteurs van de netbeheerder incl testen, ondanks installateur zegelrecht had was die niet bevoegd.
In huidige woning heb ik enkel 3x25A en een kleine groepenkast met hoofdschakelaar en kabelafzekeringen direct na de slimme meter met 15meter verder op mijn hoofdverdeler en direct naast die van boven de slimme meter de werkelijke verdeler (groepenkast) voor de woningdeel welke wordt gevoedt vanuit de load uitgang van de Deye.
De meterkast met slimme meter voldoet niet aan de meterkast-eisen, is 15 meter van enige buitendeur, het verschil is wel dat de technische ruimte met hoofdverdeler wel direct vanaf buiten bereikbaar is met korte route naar de straat, (dat was eerst ook niet, was enkel via binnenplaats van pand in u vorm).
De hoofdschakelaar doet niet veel bij mij, daarvan gaat geen lamp op het hele perceel vanuit, daarvoor moet je deze drie op de hoofdverdeler hebben, die elk een pand deel met elk een eigen verdeler geheel spanningsloos maken.
Dat heb je nu eenmaal bij oude bestaande gebouwen, is wel vooraf overleg geweest met netbeheerder, heel even nog wilde netbeheerder vasthouden aan de plek wat zij in archief op de tekening hadden, dat was ergens midden in een andere ruimte op 3-3,5 meter hoogte boven de vloer,
Ze zijn nog steeds de tekening kwijt dat er ooit een nieuwe huis aansluitingskabel is verlegd, bij vernieuwen van de straatkabel.
Je weet dat selectiviteit geen eis is en in de praktijk ook niet echt bestaat met automaten? Zou je daar niet door laten tegenhouden.Fonzie666 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:12:
[...]
Sorry voor mij late reactie: Ik zit met mijn 3x25A met de selectiviteit voor de rest natuurlijk vast. Als ik naar 3x35A kan ik dat wel voor elkaar krijgen maar is het vastrecht zo'n 900 euro p/j meer. Ik heb dan niet zo veel keus.Dan moeten de Victron kabels maar richting groepenkast i.p.v. groepenkast richting Victron.
Persoonlijk hecht ik niet zoveel waarde aan selectiviteit, het is geen verplichting.Fonzie666 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:12:
[...]
Sorry voor mij late reactie: Ik zit met mijn 3x25A met de selectiviteit voor de rest natuurlijk vast. Als ik naar 3x35A kan ik dat wel voor elkaar krijgen maar is het vastrecht zo'n 900 euro p/j meer. Ik heb dan niet zo veel keus.Dan moeten de Victron kabels maar richting groepenkast i.p.v. groepenkast richting Victron.
Ik ben DIY-er met voorkeur voor UK EICR principe en meer waarde aan hecht dat groepenkast en verdelerkasten niet te warm worden.
bijv bij C25A hoofd aansluiting, als een B20-module 11.7W verlieswarmte heeft bij 20A zal ik voor een B25 kiezen die maar 7.9W heeft bij 20A en pas bekabeling aan als nodig is.
Als ook veel din-modules gecalibreerd zijn voor 30 graden en een groepenkast of verdelerkast heeft geen ventilatie over het algemeen, dan is warmte verliesbeperkt.
grof op max gebruik
Temperatuurverhoging 20 graden; 15W plus elke din rail dat een kast hoog is 6W, voor alle modules
Temperatuurverhoging 30 graden; 27W plus elke din rail dat een kast hoog is 9W, voor alle modules
Heb je meer, kan nog steeds en er zijn kleine verschillen tussen merken, maar zal wel aan moeten rekenen, zoals gevoelige modules onderin en modules met meeste verlieswarmte en die geschikt zijn voor een hogere werktemperatuur boven in.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ja dat klopt dat is geen discussie. Helaas zijn de mannen van Liander erg vervelend soms. Hun wijsheid komt dan van de regels die ze geleerd hebben, in de praktijk zijn dingen anders.bbbrumbrum schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:36:
[...]
Je weet dat selectiviteit geen eis is en in de praktijk ook niet echt bestaat met automaten? Zou je daar niet door laten tegenhouden.
Ik wil ze alleen geen gelegenheid geven om te weigeren mij aan te sluiten ik heb erg vervelende verhalen gehoord en ze laten je gewoon 6 weken langer wachten.

Voor de rest wil ik voor 3x Multiplus II 5000 gaan en een JK BMS, enige waar ik nog niet over uit ben is locatie. Meest logische zou in de kelder zijn langs de meterkast maar na het zien van de foto's van de ontplofte cellen in dit topic word het toch de garage of buiten in de schaduw.
En nog hoop te leren van youtube
[ Voor 3% gewijzigd door Cyrus The Virus op 26-02-2024 15:39 ]
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
18 cellen lijkt mij heel vreemd. Normaal is 48V in overeenstemming met 16 EVE LiFePO4 cellen.Cyrus The Virus schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:06:
Kom even zwaaien als nieuwe Powerwall DIYervanmorgen 18 EVE cellen besteld (eind april leverbaar). Doel is om als ik digitale meter krijg tussen 2025 en 2029 om mijn zonnepanelen efficiënter te kunnen gebruiken en om piek vermogen op te vangen vanwege capaciteitstarief in belgie.
Voor de rest wil ik voor 3x Multiplus II 5000 gaan en een JK BMS, enige waar ik nog niet over uit ben is locatie. Meest logische zou in de kelder zijn langs de meterkast maar na het zien van de foto's van de ontplofte cellen in dit topic word het toch de garage of buiten in de schaduw.
Klopt maar de Multiplus kan tot 66V werken, en de JK BMS kan tot 20 cellen aan. Vandaar dat ik voor 18 cellen ben gegaan. En gezien ik wil kijken om onder de 80 a 90% wil blijven zal hij niet in buurt komen van 66Vopel corsa schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:40:
[...]
18 cellen lijkt mij heel vreemd. Normaal is 48V in overeenstemming met 16 EVE LiFePO4 cellen.
[ Voor 11% gewijzigd door Cyrus The Virus op 26-02-2024 15:00 ]
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Hier ook 18S opstelling. De lader van de Multiplus kan tot 64V laden en tot 66V inverteren. Ik heb een top balance gedaan met de Multiplus en JK BMS active balancer tot 3.55V per cel wat 63.9V systeem voltage is, en dat ging prima. Die twee cellen extra kosten vrij weinig en geven je wel 12,5% meer opslag volume in je systeem.opel corsa schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:40:
[...]
18 cellen lijkt mij heel vreemd. Normaal is 48V in overeenstemming met 16 EVE LiFePO4 cellen.
Zie ook de Meintechblog die de voor- en nadelen van 18s netjes in een overzicht heeft gezet: https://meintechblog.de/2...m-18s-batteriepackdesign/
Grootste nadelen zijn dat je niet kan combineren met 16s packs (nogal wiedes) en de grote MPPT RS 450 maar tot 60V gaat en dus niet te combineren is met een 18s setup. De kleinere MPPTs gaan tot 64,8V en zijn dus wel prima te combineren met 18s.
[ Voor 14% gewijzigd door Heronimo op 26-02-2024 15:38 ]
Die 80-90% is een Li-ion ding. Bij LFP kan je dat helemaal niet vaststellen door de vlakke charge/discharge curves. Dat je je cellen minder wil belasten door niet tot 3.65V te laden is begrijpelijk. Maar je zal zeker tot in de knie (minimaal 3.45V/cell) moeten laden om ook te kunnen balancen en uberhaupt vast te stellen hoe vol ze zijn. Welk percentage daarbij hoort is niet relevant.Cyrus The Virus schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:58:
[...]
Klopt maar de Multiplus kan tot 66V werken, en de JK BMS kan tot 20 cellen aan. Vandaar dat ik voor 18 cellen ben gegaan. En gezien ik wil kijken om onder de 80 a 90% wil blijven zal hij niet in buurt komen van 66V
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Oei dat is wel sjieke opstelling goed voor de ideeënHeronimo schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:35:
[...]
Hier ook 18S opstelling. De lader van de Multiplus kan tot 64V laden en tot 66V inverteren. Ik heb een top balance gedaan met de Multiplus en JK BMS active balancer tot 3.55V per cel wat 63.9V systeem voltage is, en dat ging prima. Die twee cellen extra kosten vrij weinig en geven je wel 12,5% meer opslag volume in je systeem.
Zie ook de Meintechblog die de voor- en nadelen van 18s netjes in een overzicht heeft gezet: https://meintechblog.de/2...m-18s-batteriepackdesign/
Grootste nadelen zijn dat je niet kan combineren met 16s packs (nogal wiedes) en de grote MPPT RS 450 maar tot 60V gaat en dus niet te combineren is met een 18s setup. De kleinere MPPTs gaan tot 64,8V en zijn dus wel prima te combineren met 18s.
OK, zelf heb ik een 16S opstelling gebouwd en laten keuren, destijds nog subsidies van de Vlaamse overheid bekomen. Ik had een meszekering van 80A voorzien in het DC circuit doch dit werd afgekeurd. Ik moest een DC automaat plaatsen tussen batterij en omvormer en de DC kabels dubbel isoleren.Cyrus The Virus schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:58:
[...]
Klopt maar de Multiplus kan tot 66V werken, en de JK BMS kan tot 20 cellen aan. Vandaar dat ik voor 18 cellen ben gegaan. En gezien ik wil kijken om onder de 80 a 90% wil blijven zal hij niet in buurt komen van 66V
Als je de batterij voor de 3 omvormers wil gebruiken dan is 280Ah aan batterijen wat krap. Welk piekvermogen wens je uit de batterij te halen via de 3 fasige Victron opstelling ?
[ Voor 100% gewijzigd door opel corsa op 26-02-2024 15:50 ]
Subsidie krijg ik niet meer dus daar hoef ik het niet te doen. Hadden ze gezegd waarom het afgekeurd was ?opel corsa schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:47:
[...]
OK, zelf heb ik een 16S opstelling gebouwd en laten keuren, destijds nog subsidies van de Vlaamse overheid bekomen. Ik had een meszekering van 80A voorzien in het DC circuit doch dit werd afgekeurd. Ik moest een DC automaat plaatsen tussen batterij en omvormer en de DC kabels dubbel isoleren.
Als je de batterij voor de 3 omvormers wil gebruiken dan is 280Ah aan batterijen wat krap. Welk piekvermogen wens je uit de batterij te halen via de 3 fasige Victron opstelling ?
Warmtepomp verbruikt kortstondig 6kW in de winter die opstart pieken zou ik willen opvangen ivm capaciteits tarief of althans zoveel mogelijk waarschijnlijk zal ik on de 4kW kunnen komen voor het tarief. Op termijn zal ik waarschijnlijk nog een 2e pack maken voor dubbele capaciteit vandaar dat ik nu ook kies voor de 5000 ipv de 3000.
Voor huishoudelijke installaties zijn meszekeringen niet meer toegelaten volgens de AREA. Je kan deze te gemakkelijk veranderen door een zwaarder model.Cyrus The Virus schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:11:
[...]
Subsidie krijg ik niet meer dus daar hoef ik het niet te doen. Hadden ze gezegd waarom het afgekeurd was ?
Warmtepomp verbruikt kortstondig 6kW in de winter die opstart pieken zou ik willen opvangen ivm capaciteits tarief of althans zoveel mogelijk waarschijnlijk zal ik on de 4kW kunnen komen voor het tarief. Op termijn zal ik waarschijnlijk nog een 2e pack maken voor dubbele capaciteit vandaar dat ik nu ook kies voor de 5000 ipv de 3000.
Dubbel geïsoleerde draad is ook verplicht. De AREA maakt geen onderscheid tussen 230VAC of DC kabels. Dubbele isolatie is eigenlijk de DC kabels in een flexibel geribbelde buis steken en klaar is kees. Is niet zo mooi ...
Een goede set LFP cellen in compacte set setup met koperen verbinders heeft een interne weerstand van 3-9 milli-Ohm (>7kA) ingeval er een volle kortsluiting optreedt in de BMS.
Weinig automaten die zo'n hoge AIC (Ampere Interrupting Capacity) hebben.
Of heeft AREA alleen betrekking op het deel na BMS?
deze zekering kan 16kA onderbrekingsvermogen aan : https://assets.legrand.com/pim/NP-FT-GT/F01204EN-01.pdfDomba schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 01:55:
@opel corsa Zijn in Belgie wel andere smeltzekeringen toegestaan om de cellen zelf af te zekeren ?
Een goede set LFP cellen in compacte set setup met koperen verbinders heeft een interne weerstand van 3-9 milli-Ohm (>7kA) ingeval er een volle kortsluiting optreedt in de BMS.
Weinig automaten die zo'n hoge AIC (Ampere Interrupting Capacity) hebben.
Of heeft AREA alleen betrekking op het deel na BMS?
Smeltzekeringen worden nog toegelaten mits er kalibreerelementen worden aangebracht
om een verzwaring van de zekering te voorkomen. Was in mijn geval niet aanwezig en dus afgekeurd.
https://www.vincotte.be/h..._Installaties_2022_NL.pdf
De AREA heeft betrekking tot de verbinding tussen de batterij en de omvormer
[ Voor 8% gewijzigd door opel corsa op 27-02-2024 07:18 ]
Heb die kalibreerelementen opgezocht maar die veranderen de functie toch niet van de smeltzekering ? Het is alleen kleurcodering voor zover ik kon zien die kun je dan toch nog makkelijk plaatsen ?opel corsa schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 06:53:
[...]
deze zekering kan 16kA onderbrekingsvermogen aan : https://assets.legrand.com/pim/NP-FT-GT/F01204EN-01.pdf
Smeltzekeringen worden nog toegelaten mits er kalibreerelementen worden aangebracht
om een verzwaring van de zekering te voorkomen. Was in mijn geval niet aanwezig en dus afgekeurd.
Ik was van plan victron lynx power disrti te gebruiken en daar zitten die smeltzekeringen in die zouden ze dan niet goedkeuren.
Over deze automaat wordt vooral AC karakteristiek beschreven, waar zie jij dat hij die 16kA bereikt kan worden met een DC schakeling? Bij die 16kA staat expliciet dat dit volgens IEC/EN 60898-1 zou zijn, dat is een AC feestje.opel corsa schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 06:53:
[...]
deze zekering kan 16kA onderbrekingsvermogen aan : https://assets.legrand.com/pim/NP-FT-GT/F01204EN-01.pdf
Voor DC zou je IEC/EN60947-2 verwachten en daar wordt niet over gesproken in de datasheets die ik kan vinden.
Never mind, er staat expliciet dat dit wel zo is
Breaking capacity:
. 16 kA according to IEC/EN/NF 60947-2 standard
[ Voor 7% gewijzigd door No13 op 27-02-2024 08:55 ]
Is het in zo'n geval niet logischer om een zekering aan de - kant van de cellen tussen de cellen en de BMS te zetten en zo ook beschermd te zijn tegen kortsluiting in of falen van de BMS ?
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
De montageinstructies van VICTRON volgen volstaat. Geen enkel probleem qua koeling als je deze respecteert.PentaClover schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:01:
Vandaag eens een multi-plus II uit de doos gehaald om eens te bekijken hoe de op hang bracket eruit ziet. Nu valt het me op dat de lucht uitlaat aan de bovenkant van de multiplus een dun spleetje aan de achterkant is, het lijkt me op het eerste gezicht erg klein, zijn er mensen die hem bewus een paar cm van de muur af gehangen hebben door de bracket op een blokje te monteren zodat er aan de achterkant meer airflow mogelijk is ?
Hangt heel er af hoe ze het gemaakt hebben, maar wat ik van foto's heb kunnen zien is dat alle cel metingen geisoleerd zijn (zou ook logisch zijn) dan kun je dus via die draden geen kortsluiting krijgen.PentaClover schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:57:
Ik zie in veel voorbeeld plaatjes bij de accus een zekering in de + kabel naast de set cellen zitten, de JK BMS die ik wil gebruiken moet aan de -kant van de accu cellen gezet worden, maar er lopen balanceer kabeltjes van de BMS naar alle +polen van de accu cellen.
Is het in zo'n geval niet logischer om een zekering aan de - kant van de cellen tussen de cellen en de BMS te zetten en zo ook beschermd te zijn tegen kortsluiting in of falen van de BMS ?
In mijn geval diende ik, om een elektrische goedkeuring te bekomen van een erkend keuringsorganisme, een thermisch magnetische 2polige automaat te plaatsen tussen de Victron en de batterij met BMS gelijkaardig aan dit model : https://assets.legrand.com/pim/NP-FT-GT/F01204EN-01.pdfPentaClover schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:57:
Ik zie in veel voorbeeld plaatjes bij de accus een zekering in de + kabel naast de set cellen zitten, de JK BMS die ik wil gebruiken moet aan de -kant van de accu cellen gezet worden, maar er lopen balanceer kabeltjes van de BMS naar alle +polen van de accu cellen.
[ Voor 4% gewijzigd door opel corsa op 28-02-2024 06:47 ]
En, kunnen we van start?JBtL schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:18:
[...]
Even een tussenstand na een week - ondertussen zitten we op >900 kWh opslag en >300kW vermogen. Bij 1MWh ga ik aan de slag ermee ;-)
Als ik de Zonneplan Nexus opbrengsten van soms 20 euro per dag zie lijkt het me heel interessant als mensen met Victron of Sessy systemen dit ook kunnen gaan doen.
Zou eerder kijken of je de fan mod kan toepassen:PentaClover schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:01:
Vandaag eens een multi-plus II uit de doos gehaald om eens te bekijken hoe de op hang bracket eruit ziet. Nu valt het me op dat de lucht uitlaat aan de bovenkant van de multiplus een dun spleetje aan de achterkant is, het lijkt me op het eerste gezicht erg klein, zijn er mensen die hem bewus een paar cm van de muur af gehangen hebben door de bracket op een blokje te monteren zodat er aan de achterkant meer airflow mogelijk is ?
https://community.victron...xed-for-me-without-l.html
Veel mensen gaan voor de JK BMS met 2A actieve balancer die je via USB adapter aan de Cerbo kan hangen.Charm schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:52:
Beste Tweakers, ik wil (ook) mijn eigen accupack gaan bouwen voor gebruik in combinatie met een Victron ESS (Multiplus 2 48/5000, Cerbo GX etc) . Waar ik nog niet uit ben, is welke algemeen verkrijgbare BMS compatibel is met deze configuratie.
Weet je dat zeker? Ik meen gelezen te hebben dat het een Can-bus aansluiting is naar de BMS-Can op de Cerbo.Heronimo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:53:
[...]
Veel mensen gaan voor de JK BMS met 2A actieve balancer die je via USB adapter aan de Cerbo kan hangen.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
De 'oude' JK BMS (https://www.nkon.nl/jk-bms-b2a20s20p.html) kan je gewoon via een RS485 naar USB adapter met de https://github.com/Louisvdw/dbus-serialbattery driver koppelen.RikHa schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:40:
[...]
Weet je dat zeker? Ik meen gelezen te hebben dat het een Can-bus aansluiting is naar de BMS-Can op de Cerbo.
Heronimo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:21:
[...]
Zou eerder kijken of je de fan mod kan toepassen:
:strip_exif()/f/image/AxdLoxjC84A7PJCA2ZQ4r26i.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Pgdj5OnChFPNG87FDt3mWrKb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ze geprint. En ga van het weekend inbouwen aansluiten en testen. Ik Laat het jullie wel even weten hoe het werkt.
opel corsa schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 06:43:
[...]
De montageinstructies van VICTRON volgen volstaat. Geen enkel probleem qua koeling als je deze respecteert.
Die fan mod heb ik eerder al langs zien komen inderdaad, het ging mij niet zozeer om de koeling maar meer om het geluid. In eerste instantie leek die spleet een kleiner oppervlakte te hebben dan de luchtinlaat aan de onderkant vandaar dat ik meer bezorgd was om hogere luchtsnelheden en dus onnodig meer geluid.Heronimo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:21:
[...]
Zou eerder kijken of je de fan mod kan toepassen:
Ik heb het eens opgemeten en de inlaat aan de onderkant heeft door het vele metaal geen groter oppervlakte, het oppervlakte is zelfs slechts ~70% van de doorlaat aan de bovenkant als de multiplus tegen een vlakke muur gemonteerd is, dus wat mij op eerste gezicht een potentieel probleem leek bestaat niet als je het opmeet.

Als je nu 4 van die BMS-en neemt, kan je die dan daisy chainen met 1 RS485 naar USB en de genoemde driver koppelen ?Heronimo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:02:
[...]
De 'oude' JK BMS (https://www.nkon.nl/jk-bms-b2a20s20p.html) kan je gewoon via een RS485 naar USB adapter met de https://github.com/Louisvdw/dbus-serialbattery driver koppelen.
Dat weet ik niet eerlijk gezegd. Volgens mij koppel je ze dan allemaal los aan de Cerbo met zo'n adapter en aggregeer je ze dan met een driver: https://louisvdw.github.i...regate-multiple-batteriesPentaClover schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:40:
[...]
Als je nu 4 van die BMS-en neemt, kan je die dan daisy chainen met 1 RS485 naar USB en de genoemde driver koppelen ?
Nee vooralsnog niet. Elk BMS zijn eigen USB adapter naar de Cerbo. Wel een goede hub ertussen.PentaClover schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:40:
[...]
Als je nu 4 van die BMS-en neemt, kan je die dan daisy chainen met 1 RS485 naar USB en de genoemde driver koppelen ?
Je kan trouwens goedkope TTL->USB adapters gebruiken.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Heb destijds deze gekocht, snelle levering, potentiaal vrij, werken primaV_ger schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:09:
[...]
Nee vooralsnog niet. Elk BMS zijn eigen USB adapter naar de Cerbo. Wel een goede hub ertussen.
https://www.aliexpress.co...st_main.80.79051802cGYfmr
Ah ja, je hebt gelijk. Ik was in de veronderstelling dat we het over de nieuwe, zeg maar industriële BMS van JK hadden.Heronimo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:02:
[...]
De 'oude' JK BMS (https://www.nkon.nl/jk-bms-b2a20s20p.html) kan je gewoon via een RS485 naar USB adapter met de https://github.com/Louisvdw/dbus-serialbattery driver koppelen.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
V_ger schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:09:
[...]
Nee vooralsnog niet. Elk BMS zijn eigen USB adapter naar de Cerbo. Wel een goede hub ertussen.
Hmmm, die adapter is RS232 en geen RS485, als dat goed werkt dan zou ik als leek zeggen dat het er haast op lijkt dat de BMS eigenlijk helemaal geen RS485 poort heeft.opel corsa schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:16:
[...]
Heb destijds deze gekocht, snelle levering, potentiaal vrij, werken prima
https://www.aliexpress.co...st_main.80.79051802cGYfmr
Goed om te weten.
Gebruik je de arctic P12 of de P12 PWM fan?
Haal je de interne 24vdc fan uit de Multiplus of laat je deze zitten?
Uit welk materiaal heb je deze adapters geprint?
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Ik ga ze ook laten printen. ABS is het mooiste ivm uitzetten en krimpen bij temperatuursverschillen, maar PLA is waarschijnlijk al meer dan prima.zonnepaneelxl schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:19:
@GertjanDH
Voor de voeding zag ik een mooie oplossing met USB 5V naar 12V fan kabel waar een kleine boost converter in zit. Met een beetje geluk kunnen de fans dan vanuit de Cerbo gevoed worden.
In verband met garantie zou ik de interne fans ongemoeid laten.
Deze doet namelijk 200m3 per uur bij 0 statische druk.
2x p12 arctic doen gezamelijk ook bijna 190m3 per uur.
[ Voor 38% gewijzigd door zonnepaneelxl op 29-02-2024 22:36 ]
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Heb je een link voor de converter? Klinkt als een goede oplossingHeronimo schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:30:
[...]
Ik ga ze ook laten printen. ABS is het mooiste ivm uitzetten en krimpen bij temperatuursverschillen, maar PLA is waarschijnlijk al meer dan prima.
Voor de voeding zag ik een mooie oplossing met USB 5V naar 12V fan kabel waar een kleine boost converter in zit. Met een beetje geluk kunnen de fans dan vanuit de Cerbo gevoed worden.
In verband met garantie zou ik de interne fans ongemoeid laten.
Een Cerbo USB poort kan max 5 volt en 0.5 A leveren dus 2.5 watt per poort. Je kunt dan netaan 1 fan draaien maar met conversie verliezen van 5 naar 12 volt gaat het denk ik niet werken. Worst-case sloop je je cerbo usb poort. Maar als iemand dit zonder problemen werkende heeft, dan heb ik dit niet geschreven.
Met noctua fans lukt het misschien wel die doen rond de 1 watt per stuk, maar weet niet of je dan nog genoeg airflow hebt.
Ik zou zelf er voor kiezen om zoiets er tussen te zetten met zekering voor paar tientjes.
Of zo'n victron orion ding als geld geen issue is.
[ Voor 14% gewijzigd door Q op 01-03-2024 12:09 ]
Dit zijn de artic p12 PWM. De interne fan wil ik laten zitten. Ben benieuwd bij welk constant vermogen de interne fan zal gaan aanslaan.zonnepaneelxl schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:19:
@GertjanDH
Materiaal is van anycubic.
[ Voor 13% gewijzigd door GertjanDH op 01-03-2024 13:43 ]
Volgens mij nemen de Chinezen het niet zo nouw. Bij mijn JK-BMS moet je de GPS poort gebruiken voor RS485. Andy van 'Off Grid Garage' heeft daar een video over op Youtube.PentaClover schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:40:
[...]
[...]
Hmmm, die adapter is RS232 en geen RS485, als dat goed werkt dan zou ik als leek zeggen dat het er haast op lijkt dat de BMS eigenlijk helemaal geen RS485 poort heeft.
Goed om te weten.
Hier is het resultaat:
:strip_exif()/f/image/KeL7ipheBx0PDWiUwTlZpYVG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja ik las dat de meeste kinderziekten nu wel met firmware updates opgelost zijn, ik zou ook 4 JK inverter BMS-en kunnen bestellen.Cyrus The Virus schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:53:
Volgens video van Andy kun je ook gewoon direct de JK bms aansluiten met CAN op de cerbo (wel alleen voor de inverter BMS)
Is er toevallig iemand hier die ervaring heeft met meerdere JK inverter bms-en in combinatie met een victron systeem ?
Ik heb wel de inverter BMS besteld, maar vooralsnog maar 1 stuksPentaClover schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:15:
[...]
Ja ik las dat de meeste kinderziekten nu wel met firmware updates opgelost zijn, ik zou ook 4 JK inverter BMS-en kunnen bestellen.
Is er toevallig iemand hier die ervaring heeft met meerdere JK inverter bms-en in combinatie met een victron systeem ?
Andy?PentaClover schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:15:
[...]
Ja ik las dat de meeste kinderziekten nu wel met firmware updates opgelost zijn, ik zou ook 4 JK inverter BMS-en kunnen bestellen.
Ter info:
Dit was met de nieuwere firmware versies toch opgelost?Willie Wortel schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:00:
Ik zit net een filmpje te kijken over JK BMS:
Ter info:
[YouTube: News from Off-Grid Garage; Dangerous JK BMS Flaw]
Ja, dat was heel snel opgelost met een nieuwe versie firmware.Heronimo schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:58:
[...]
Dit was met de nieuwere firmware versies toch opgelost?
En op de foto houdt die dame ook nog eens de verkeerde bms omhoog.

Alleen de versie met geïntegreerde inverter had er last van. Die bms is een stuk groter en zichtbaar in de linker bovenhoek bij de video van Andy’s Off-Grid Garage.
[ Voor 12% gewijzigd door Pim57 op 03-03-2024 18:18 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Ik wist niet dat Andy hier ook op Tweakers mee las
Dat is inderdaad al erg oud nieuws, en verholpen middels een firmware update (net als een aantal andere issues) maar was toen wel voor mij de reden om naar de gewone JK Smart BMS-en te kijken aangezien die al wat langer bestaan en zich bewezen hebben.Willie Wortel schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:00:
Ik zit net een filmpje te kijken over JK BMS:
Ter info:
[YouTube: News from Off-Grid Garage; Dangerous JK BMS Flaw]
Ondanks de slechte eerste indruk lijkt het ondertussen met de laatste firmware versies een stuk beter te werken, maar anders dan Andy's filmpjes over welke settings er zijn, heb ik nergens een review van iemand gezien die er een stuk of 4 ge-daisy chained aan een Victron systeem heeft hangen.
Maar ik zie steeds meer DC automaten in de plaatjes voorbij komen, dit zag ik vroeger nooit op DC. Hoe veilig zijn die automaten nu werkelijk, wel eens afgevraagd?
Ik heb een aantal besteld in meerdere amps van verschillende merken (allemaal van ALI, ABB is mede duur door verzendkosten en extreme marges verkopers), die zal ik achter mijn DC-AC omvormer hangen en kijken wanneer de automaat eruit klapt, ik in ieder geval geloof niet in de betrouwbaarheid van die automaten.
Een automaat van Ali om je DC te schakelen? kan vast wel, maar dan zonder load.Willie Wortel schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:44:
Ik heb in mijn 30kw hobby systeem smeltzekeringen tussen de componenten, dit is vertrouwd en super veilig.
Maar ik zie steeds meer DC automaten in de plaatjes voorbij komen, dit zag ik vroeger nooit op DC. Hoe veilig zijn die automaten nu werkelijk, wel eens afgevraagd?
Ik heb een aantal besteld in meerdere amps van verschillende merken (allemaal van ALI, ABB is mede duur door verzendkosten en extreme marges verkopers), die zal ik achter mijn DC-AC omvormer hangen en kijken wanneer de automaat eruit klapt, ik in ieder geval geloof niet in de betrouwbaarheid van die automaten.
Alle gekheid op een stokje nu...
Kijk es naar de industriele reeks van schneiden bv, hele mooie automaten en niet zo duur.
kheb er al paar keer hint gegeven. Ook hebben ze DC werkschakelaars zeg
En je smeltzekeringen installatie vind ik niet superveilig hoor...Moest je nu es degelijke meszekeringen gebruiken met de gepaste houder. Ieder zn recht op hobbybob, maar hou het veilig? Al eens een test gedaan met jou smeltzekeringen wat er gebeurd met een dikke kortsluiting?
Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
Ik heb zitten kijken maar die dingen van Schneider zijn vrij prijzig (+1000 euro voor NSX250F DC) maar misschien zit ik verkeerd te kijken.RedPas schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:11:
[...]
Een automaat van Ali om je DC te schakelen? kan vast wel, maar dan zonder load.
Kijk es naar de industriele reeks van schneiden bv, hele mooie automaten en niet zo duur.
En je smeltzekeringen installatie vind ik niet superveilig hoor...Moest je nu es degelijke meszekeringen gebruiken met de gepaste houder. Ieder zn recht op hobbybob, maar hou het veilig? Al eens een test gedaan met jou smeltzekeringen wat er gebeurd met een dikke kortsluiting?
Je zit al te kijken in de grote jongens categorie, das niet verkeerd, prijzen ook nietCyrus The Virus schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:56:
[...]
Ik heb zitten kijken maar die dingen van Schneider zijn vrij prijzig (+1000 euro voor NSX250F DC) maar misschien zit ik verkeerd te kijken.
Het is te zien wat en waar je bescherming wil.
Vlak na het accupack zou ik mes-zekeringen plaatsen, en dit al om verschillende redenen,
de betrouwbaarheid, veel gebruikt dus ook gemaklijk serviceonderdelen te vinden.
is een degelijk handvat om in panieksituaties naar te grijpen,
degelijk uitgevoerd en simpel,
Omvormers zou ik dan beschermen met een automaat,
igg van calamiteiten van deze bv remote aangestuurd/gecontroleerd worden.
Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
In deze video van Andy’s Off-Grid Garage heeft hij 3 bms-en (2xJK en 1xJBD) ge-daisy chained aan een Victron systeem.PentaClover schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:49:
Ondanks de slechte eerste indruk lijkt het ondertussen met de laatste firmware versies een stuk beter te werken, maar anders dan Andy's filmpjes over welke settings er zijn, heb ik nergens een review van iemand gezien die er een stuk of 4 ge-daisy chained aan een Victron systeem heeft hangen.
Hij heeft er zogenaamd “Peter board” voor gebruikt.
YouTube: JK-Interface 'Peter' boards replacing Victron Smart Shunt. Battery S...
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Nette setup, heb je nou tupperware gebruikt om je busbar af te schermenWillie Wortel schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:53:
Ik had natuurlijk al ruime ervaring met Lifepo4 batterijen, ik heb een paar jaar geleden de Electra van het huishoud gedeelte van mijn Hymercamper vervangen door CATL LifePo4 batterijen. Dat gaan niet zomaar, oude batterij eruit, nieuwe erin. Je hebt ter bescherming van je dynamo een DC DC booster nodig tussen dynamo en batterijen anders blaas je je dynamo op.
Hier is het resultaat:
[Afbeelding]
Dat is wel nice dan heb ik de dure victron shunt niet meer nodig, maar de vraag is of je dit nog nodig hebt met de inverter BMSPim57 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:53:
[...]
In deze video van Andy’s Off-Grid Garage heeft hij 3 bms-en (2xJK en 1xJBD) ge-daisy chained aan een Victron systeem.
YouTube: JK-Interface 'Peter' boards replacing Victron Smart Shunt. Battery S...
[ Voor 202% gewijzigd door Cyrus The Virus op 05-03-2024 21:15 ]
Waarom zou je een (veel duurdere) inverter bms willen?Cyrus The Virus schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:58:
[...]
Dat is wel nice dan heb ik de dure victron shunt niet meer nodig, maar de vraag is of je dit nog nodig hebt met de inverter BMS
Q in "Zelf een powerwall bouwen"Cyrus The Virus schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:56:
[...]
Ik heb zitten kijken maar die dingen van Schneider zijn vrij prijzig (+1000 euro voor NSX250F DC) maar misschien zit ik verkeerd te kijken.
Heb iemand geholpen met een installatie zonder Lynx, helemaal gebaseerd op dc automaten.
Niet de goedkoopste oplossing, maar wel netjes en compact. Zeker geen 1000-euro-automaten.
Vraag is vooral wat voor amperage’s en voltages je nodig hebt.
[ Voor 8% gewijzigd door Q op 06-03-2024 00:29 ]
Ja die zijn inderdaad stuk goedkoper maar die kunnen maar tot 125A en dan is voor mij voor nu niet voldoende met 1 accu pack om het piek vermogen op te vangen (12kW). Dus boven die 125A word het gelijk heel prijzig.Q schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 00:28:
[...]
Q in "Zelf een powerwall bouwen"
Heb iemand geholpen met een installatie zonder Lynx, helemaal gebaseerd op dc automaten.
Niet de goedkoopste oplossing, maar wel netjes en compact. Zeker geen 1000-euro-automaten.
Vraag is vooral wat voor amperage’s en voltages je nodig hebt.
Meer communicatie mogelijkheden directe communicatie met Victron, mogelijkheid tot display te verbinden. En schroef terminals voor de batterij te verbinden. En zo heel veel duurder is niet.Pim57 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:18:
[...]
Waarom zou je een (veel duurdere) inverter bms willen?
Kwam gisteren deze tegen vind het wel mooi idee om ladekast te gebruiken.
Pat-Juh schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:56:
[...]
Nette setup, heb je nou tupperware gebruikt om je busbar af te schermen? Vrouwlief maar afvragen waar de lunchtrommels gebleven zijn
.
Zeker wel, die smelt zekeringen klappen er netjes uit op de aangegeven ampères, dit heb ik uitgebreid getest, en na jouw schrijven nogmaals. Weerstand hebben die dingen in de houders nauwelijks.RedPas schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:11:
[...]
Een automaat van Ali om je DC te schakelen? kan vast wel, maar dan zonder load.
In mijn camper heb ik trouwens gekozen voor Hella MIDI zekeringen 20 40 en 100 amps (naar toepassing), die dingen zijn jammer genoeg pissig duur, via Amazon.de.
ADD: Hier uitleg over hoe een automaat werkt, teveel techniek wat fout kan gaan.
ADD: de automaten die besproken worden zijn chinees
https://www.langir.com/dc-circuit-breaker/
Zie ik ook plaatjes van automaten geplaatst tussen zonnepanelen en omvormer. Deze kan en zal nooit afgaan omdat het max vermogen van de automaat nooit bereikt kan worden. Wel handige aan/uit schakelaar voor veel geld.
En ter info, van dit chinees bedrijf heb ik een automaat besteld, die ga ik testen:
https://www.txele.com/
Kijk ook gerust eens naar de componenten in je Victron, kijk eens naar de herkomst
Ik heb in totaal 10 Victron apparaten, 6 in de camper en 4 thuis. Zelfs de zonnepanelen heb ik van Victron.
[ Voor 33% gewijzigd door Willie Wortel op 07-03-2024 17:08 ]
[ Voor 100% gewijzigd door Q op 06-03-2024 21:59 ]
Blijft wel heel veel onduidelijk zo.
Die cellen heb je best wel creatief aangesloten. Moet ik toch eens gaan uittekenen hoe je dat nu precies gedaan hebt.Willie Wortel schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:53:
Ik had natuurlijk al ruime ervaring met Lifepo4 batterijen, ik heb een paar jaar geleden de Electra van het huishoud gedeelte van mijn Hymercamper vervangen door CATL LifePo4 batterijen. Dat gaan niet zomaar, oude batterij eruit, nieuwe erin. Je hebt ter bescherming van je dynamo een DC DC booster nodig tussen dynamo en batterijen anders blaas je je dynamo op.
8 batterijen, per 2 parallel zodat er 4 dubbele batterijen ontstaan en deze in serie.Samoerai schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:30:
[...]
Die cellen heb je best wel creatief aangesloten. Moet ik toch eens gaan uittekenen hoe je dat nu precies gedaan hebt.
Zoiets, maar ondertussen staan er ook 4 batterijen via 1 busbar aan elkaar doorgelust... Dus 2x + aan 2x - ah... kwartje.....Willie Wortel schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:38:
[...]
8 batterijen, per 2 parallel zodat er 4 dubbele batterijen ontstaan en deze in serie.
Telegraaf zet niet-kritische journalist in zonder relevante domeinkennis?Niek_ schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 06:38:
Als het lijkt dat het te mooi om waar te zijn is…: https://www.telegraaf.nl/...lithiumbatterij-vervangen
Blijft wel heel veel onduidelijk zo.
Heb het gevoel dat een paar mensen wat geld gaan verliezen.
Die boardjes zijn voor de gewone JK smart BMS, en zijn niet leverbaar de komende maanden en samen met een BMS duurder dan een inverter BMS. Ik kan dan denk ik beter de inverter BMS bestellen.Pim57 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:53:
[...]
In deze video van Andy’s Off-Grid Garage heeft hij 3 bms-en (2xJK en 1xJBD) ge-daisy chained aan een Victron systeem.
Als je voor de laagste kosten wil gaan, dan kan je de (oude) jk bms en met een usb->ttl adapter aansluiten (via een usb hub) op de cerbo. De aansturing kan dan softwarematig via de "serial battery" driver. Dan samenvoegen met een aggegrator. Dat werkt ook prima. Iets hoger hobby gehalte, dat wel. Aangenomen dat je een Victron systeem hebt.PentaClover schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:35:
[...]
Die boardjes zijn voor de gewone JK smart BMS, en zijn niet leverbaar de komende maanden en samen met een BMS duurder dan een inverter BMS. Ik kan dan denk ik beter de inverter BMS bestellen.
Hier 3x jk op deze manier aan het Victron systeem geknoopt.
Ja, daar zit ik nu een beetje tussen te twijfelen, ik ga 4 batterijen gebruiken dus dan is het of 4 van die nieuwe JK inverter BMS-en of 4x de oude met een USB hub, 4 adapters en de serial battery driver en aggregator op de cerbo.V_ger schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:50:
[...]
Als je voor de laagste kosten wil gaan, dan kan je de (oude) jk bms en met een usb->ttl adapter aansluiten (via een usb hub) op de cerbo. De aansturing kan dan softwarematig via de "serial battery" driver. Dan samenvoegen met een aggegrator. Dat werkt ook prima. Iets hoger hobby gehalte, dat wel. Aangenomen dat je een Victron systeem hebt.
Hier 3x jk op deze manier aan het Victron systeem geknoopt.
Wet van Ohm. Je moet voor jezelf bedenken wat voor een startstroom acceptabel is.PentaClover schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:59:
Ik zie overal verschillende weerstanden (tussen de 4 en 33 ohm) genoemd voor een pre-charge circuit voor de Multiplus 2, kan iemand mij de logica uitleggen waarom een bepaalde weerstand de juiste waarde is ?
I=U/R
En je weerstand moet dan I^2R aan warmte afvoeren.
Hier 33 Ohm 100W weerstand op een 48V systeem.
Thanks, Ik zie dat je ook Multiplus-II 5000 hebt, weet je toevallig hoe lang het duurt om te pre-chargen bij jouw met een 33 Ohm weerstand ?V_ger schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:08:
[...]
Wet van Ohm. Je moet voor jezelf bedenken wat voor een startstroom acceptabel is.
I=U/R
En je weerstand moet dan I^2R aan warmte afvoeren.
Hier 33 Ohm 100W weerstand op een 48V systeem.
Euh, geen idee. Het is al even geleden dat ik vanaf scratch ben opgestart. Seconde of 10 gok ik. Gewoon tot alle lampjes blijven branden en je niets meer hoort. Dan hoofdschakelaar om en daarna pre charge knop los.PentaClover schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:18:
[...]
Thanks, Ik zie dat je ook Multiplus-II 5000 hebt, weet je toevallig hoe lang het duurt om te pre-chargen bij jouw met een 33 Ohm weerstand ?
Aha bedankt, dan zal het met een 68 Ohm, 50 Watt weerstand zo'n 20 seconden duren.V_ger schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:03:
[...]
Euh, geen idee. Het is al even geleden dat ik vanaf scratch ben opgestart. Seconde of 10 gok ik. Gewoon tot alle lampjes blijven branden en je niets meer hoort. Dan hoofdschakelaar om en daarna pre charge knop los.
Is openDTU niet sneller? Ik krijg via openDTU om de 5 seconde nieuwe data van mijn hoymiles invertorsPASware schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:10:
[...]
Dat lees ik ook over Hoymiles, dat ze te limiteren zijn, maar niet instant, omdat de omvormer alleen commando's begrijpt tussen 30 en 90sec:
https://www.domoticz.com/...d6347e7e6f156dc25#p300769
[...]
https://www.shinetech-pow...Set70Percent_Hoymiles.pdf
https://github.com/tbnobody/OpenDTU/issues/571
het lijkt dus wel mogelijk, maar reageert dus met vertraging en lijkt op/af te schalen, want ook weer tijd kost.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Nu ben ik nog maar pas begonnen met research voor een beginnersbatterijtje. Ik vind het belangrijk dat het veilig is en ik het systeem goed begrijp voor troubleshooting.
Ik gebruik home assistant en ik gebruiken openDTU(via MQTT) van mijn 7 hoymiles micro invertors. Ook heb ik een dynamisch contract.
Wat vinden jullie van deze opstelling? Wat kan ik nog vragen aan de verkoper?
Euh slechts mijn 2 centen, maar als je draad die volgens de kleurcodering voor aarde/potentiaalvereffening is gebruikt voor wat anders, dan snap je het iig niet.Animal schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:01:
Op een ander forum kwam ik de volgende advertentie tegen:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Nu ben ik nog maar pas begonnen met research voor een beginnersbatterijtje. Ik vind het belangrijk dat het veilig is en ik het systeem goed begrijp voor troubleshooting.
Ik gebruik home assistant en ik gebruiken openDTU(via MQTT) van mijn 7 hoymiles micro invertors. Ook heb ik een dynamisch contract.
Ik ben benieuwd waarom je geen bus bars hebt gebruikt om de cellen met elkaar in serie te zetten.Animal schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:01:
Al die kabels krimpen is veel werk geweest en die kabel oogjes zijn bij elkaar ook niet gratis.
Balen in mijn geval, want ik heb net een case ontvangen met zo'n een 3.0 BMS er in. Kon gelukkig nog niet starten met bouwen. Edit: Zal hem er even moeten uitschroeven de komende week om vast te stellen of het ook een 'BMS16S200A-SP18B 231021-0023' is.
[ Voor 17% gewijzigd door ntram op 10-03-2024 21:46 ]
Ik heb de batterij niet gebouwd. Het staat te koop zag ikQ schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:55:
[...]
Ik ben benieuwd waarom je geen bus bars hebt gebruikt om de cellen met elkaar in serie te zetten.
Al die kabels krimpen is veel werk geweest en die kabel oogjes zijn bij elkaar ook niet gratis.
Wellicht bruikbaar op boot of camping (= off-grid). Maar de wijze waarop dit is opgebouwd geeft niet veel vertrouwen in de vakkennis van de maker.Animal schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:01:
Op een ander forum kwam ik de volgende advertentie tegen:
..
Wat zou je er mee willen doen?
Leren en experimenten met laden en ontladen (via scripts in home assistant) en mijn sluipverbruik op de dure momenten uit de batterij halen (ik heb een aantal zonnepanelen (micro inventors) en een dynamisch contract)HermanGast schreef op zondag 10 maart 2024 @ 06:28:
[...]
Wellicht bruikbaar op boot of camping (= off-grid). Maar de wijze waarop dit is opgebouwd geeft niet veel vertrouwen in de vakkennis van de maker.
Wat zou je er mee willen doen?
Als ik het goed zie kun je die SWP DC-AC omvormer niet op je lichtnet koppelen. Vraag zou kunnen zijn of de kWh-kosten van het experiment niet vele malen hoger worden dan het tarief van je contract. Maar om van te leren lijkt het een goed begin.Animal schreef op zondag 10 maart 2024 @ 06:40:
[...]
Leren en experimenten met laden en ontladen (via scripts in home assistant) en mijn sluipverbruik op de dure momenten uit de batterij halen (ik heb een aantal zonnepanelen (micro inventors) en een dynamisch contract)
En je vraag of het veilig is…. Nee.
Bedrading is op zijn minst bedenkelijk, wellicht zelfs aanraakgevaarlijk. Zekeringen (waarde en type) niet zichtbaar? Is de acculader geschikt voor dit accupakket? De behuizing is zeker niet goed. En stel je voor wat er gebeurt als zoiets van tafel valt.
[ Voor 19% gewijzigd door HermanGast op 10-03-2024 08:10 ]
Als je simpel en goedkoop wil beginnen zou ik het volgende doen:Animal schreef op zondag 10 maart 2024 @ 06:40:
[...]
Leren en experimenten met laden en ontladen (via scripts in home assistant) en mijn sluipverbruik op de dure momenten uit de batterij halen (ik heb een aantal zonnepanelen (micro inventors) en een dynamisch contract)
3kW Multiplus 2
5kWh Pylontech accu
Zal je totaal iets van 2500 euro kosten inclusief en dan heb je fatsoenlijke componenten. En je hebt een mooie basis om uit te kunnen breiden met meer accu's en/of omvormers naar gelang de behoefte.
Andere opties die je nog kan overwegen:
- Sessy, prima optie als je helemaal kant en klaar wilt
- zelf accu bouwen met cellen van een betrouwbare leverancier zoals NKON
Dankjewel. Dit voelt een stuk constructieverHeronimo schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:46:
[...]
Als je simpel en goedkoop wil beginnen zou ik het volgende doen:
3kW Multiplus 2
5kWh Pylontech accu
Zal je totaal iets van 2500 euro kosten inclusief en dan heb je fatsoenlijke componenten. En je hebt een mooie basis om uit te kunnen breiden met meer accu's en/of omvormers naar gelang de behoefte.
Andere opties die je nog kan overwegen:
- Sessy, prima optie als je helemaal kant en klaar wilt
- zelf accu bouwen met cellen van een betrouwbare leverancier zoals NKON
Bedoel je de 48V versie Victron MultiPlus-II 48/3000/35-32? (klik)
Samen met een PYLONTECH US5000 48V 4.8kWh Home Battery? (klik)
Dan ga ik eens uitzoeken wat ik allemaal nog meer nodig heb. Een wegwijs is fijn. De TS is een beetje verouderd denk ik?
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic