Q schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:05:
[...]
Ik denk dat wat jij doet - dus van 100% tot 0% gaan - de enige betrouwbare methode is. Alleen doen heel weinig mensen dit, gok ik zo. Veel mensen willen wat capaciteit over houden als noodstroom voor de koelkast / vrieskist / verwarming. Heb geen data, maar dat vermoedt ik.
Als jij als DIY-er de health van je cellen in de gaten wilt houden, dan zou je het beste een keer per jaar tot 0 kunnen gaan. Als iemand een handiger plan heeft, laat het weten.

Het moet al wel bizar zijn dat op een moment dat ik aan het testen ben het net er zo lang uit ligt dat ik afhankelijk ben van een reserve-SoC%.
Black/brownouts, als die zich langdurig zoals in Spanje voordoen dan denk ik dat we echt zwaardere problemen hebben dan even onze vriezer die zonder spanning zit (trouwens dat ding kan best lang zonder stroom/spanning). Ik begin dan te denken aan koken, veiligheid en mobiliteit rondom mij. Nog even daar gelaten wat de oorzaak is. *kijkt even naar die Oompa Loompa rechts en diens BFF links op de aardkloot*
Losstaand van de cijfers waar ze vandaan komen is schrikken veel gezegd, weet je, ik heb de nest (== "zooi") toch al gekocht, ik kan er nu maar beter van genieten en eigenlijk doe ik dat ook wel.
Ik vind het enorm leuk om te zien hoeveel energie er dagelijks in de batterij gaat en hoe lang ik daar mee door kan in de nacht of bv. nu zelfs met airco's aan (het is hier enorm vochtig/laf weer vandaag). Met EVCC voor de wagen te laden is men nu ook bezig om in te kunnen stellen dat tegen het einde van de nacht hij de batterij leegtankt in de auto om op die manier ergens rond de X % 's morgens te komen zodat ie weer klaar is voor een dagje zon als de wagen weg is van huis. Je kan daar een mening over hebben dat dat inefficient is maar een kWh die ik langs de batterij laat passeren en daarna zelf gebruik om dan opnieuw hetzelfde te doen om er eentje op te slaan is er een die ik niet geïnjecteerd heb en wel voor vergoed wordt via de wagen.
Mijn energieverbruik/behoefte is nu verhoogd en/of verschoven, bovenop wat ik al deed doorheen de dag als ik PV overhad en het comfort en de gemoedsrust die ik er voor terugkrijg omdat ik weet dat die energie gewoon weer bijna zoals voorheen uit een terugdraaiende teller (aka salderen voor jullie in NL) komt vind ik enorm "bevrijdend".
Voorbeeld: voorheen liet ik de airco's overcompenseren en maakte ik van het huis bijna een vrieskist om dan bij zonsondergang de airco's uit te schakelen en onder de wol te kruipen in een koud huis.
Nu zet ik de airco's gewoon op een aangename temperatuur en laat ik ze de hele nacht rustig door pruttelen op de batterij.
Voor de "gewone bevolking" kijk ik enorm uit naar die Marstek of HomeWizard dingen, dat gaat echt hard en goedkoop. Opnieuw die grafiek van datadame.nl en dan een 5kWh batterijtje er bij, dan ben je al de slimste groene jongen van de blok. Maar daar stel ik me toch weer ernstige vragen, ons systeem versus dat van hun. Zouden zij er zoveel meer mee gedaan hebben? Alles op compressie? Veren er bij? Berekeningen? Ik weet het @
cj1 , die hun berekening moeten wij niet maken maar in the grand scheme of things in de wereld van thuisbatterijen stel ik me toch die vraag.
Ik moet het allemaal nog zien (dit is echt niet cynisch bedoeld), ik wil het echt allemaal zien gebeuren en me inlezen daarop.
Zolang alles hier brandveilig is vind ik het nog een leuke hobby met een aangename terugverdiener aan. Waarom? Omdat we het oh zo goedkoop maar toch zo kwalitatief hebben gedaan.
Nette Victron er bij, Nederlandse makelij. Dikke kabels die geen fluit warm worden, zelf geperst, iets of wat deftig BMS en Victron die daar rekening mee houdt, batterijen die op 0.2 à 0.32P opgeladen of ontladen worden (15kWh aan 4000W laden en 5000W ontladen) .
Echt, ik ben fan. Als ik nu nog een ding beter of anders had willen doen dan was het die batterijen in zo een mooie straatkast steken en achter de schuur gezet. Als het dan toch in brand vliegt dan doet het dat maar in de uithoek van de tuin en op het beton. Nu ligt het op de betonnen overspanningen onder het zoldertje, à la limite moet ik er ooit een nieuw dak op zetten

. *klopt af*
Binnen een paar jaar zullen we elkaar hier nog eens moeten rechtzetten @
Q @
cj1 
en dan even bekijken. Als ze effectief de 889 cycli maar zullen halen dan is het kantje boordje een niet terugverdiende investering maar dan is het nog geen duur leergeld want dan heeft het me een paar 100 EUR gekost.
Nu... @
Q ik weet niet hoe dat bij jou zat maar ik heb de cellen ontvangen met die "mousse" er tussen en ik heb de box bekleed met die gele platen. Alles is aangedraaid maar die cellen zatten nog "los" in de bak hoor. Kon jij echt die voorste plaat vastschroeven zodat de cellen tightly packed zaten?
[
Voor 19% gewijzigd door
HyperBart op 31-05-2025 21:11
]