Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-10 21:31
Hermarcel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:18:
@SHIFTER [NL]
@habbekrats
Ik heb specifieke wensen ivm zekeringen, opstelling en toekomstige uitbreidingsmogelijkheden.
Messing geleidt een stuk slechter dan koper (afhankelijk van legering en/of zuiverheid tot wel een factor 3). Ik richt me wat koper-afmetingen op de busbars van Victron. Maar zij hebben niet wat ik zoek.

En omdat ik een smart shunt wil gebruiken (itt Lynx shunt) is de Lynx distributor ook lastig (shunt moet tussen twee distributors in.
een tijdje terug was iemand met een post met een alternatief voor de Victron lynx uitgevoerd met NH zekeringen. Kan het nog niet weer terug vinden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:12

Q

Au Contraire Mon Capitan!

cj1 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:06:
[...]

Als je al het andere heel goed doet (temperatuur = 25±2ºC en precies volgens de testcondities laad, ontlaad en tussentijds pauzeert) dan is de celcompressiekracht het relatieve verschil tussen 3 en 20 duizend cycles levensduur, oftewel zonder compressie ongeveer 1/7 (één zevende) van het maximum.

bron: https://diysolarforum.com...6101/page-11#post-1103728

Bij te hoge compressie worden de cellen misschien wel snel vuurwerk... (door interne kortsluiting)
Grappig al die 3e hands informatie die via via via wordt gedeeld op zo’n forum. Maar van EVE engineers dus het klopt vast.

Als jij je accu iedere dag 100% laadt en ontlaadt en je past geen enkele compressie toe dan zouden cellen het max 8 jaar volhouden (3000 cycles / 365).

Maar heel weinig mensen halen 365 complete cycles per jaar denk ik zo. Dus zelfs met deze slechte cycle life zul je in de praktijk best 15 jaar kunnen halen in een realistische situatie. Waarschijnlijk langer.

Als deze info klopt dan vind ik het juist een mooi argument waarom die “Chinese behuizingen” prima voldoende druk bieden om iets meer cycle life er nog uit te halen - het is meer dan niets - dat niemand zich zorgen hoeft te maken.

Maar als er inmiddels al spijtoptanten zijn, die een batterij opstelling zonder compressie hebben en al een forse afname (gemeten, niet op gevoel) van bruikbare capaciteit waarnemen, dan is dat natuurlijk altijd goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Q schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:19:
[...]

Dit onderwep (compressie) komt regelmatig terug en we kunnen er heel moeilijk over gaan doen, maar niemand monteert sensors om de druk ook te meten over tijd, dus uiteindelijk weet niemand of ze het écht goed doen qua druk.

Persoonlijk vind ik dat die DIY behuizingen van de bekende Chinese partijen ‘goed genoeg’ zijn. Ze bieden allemaal iets van een ‘druk plaat’.

Misschien niet perfect or ideaal, misschien doet het bijna niets.

Whatever.

Niemand gaat in de buurt komen van de max cycle life van de cellen. Ik blijf het persoonlijk een non-discussie vinden.

Maar ieder zijn hobby en passie.
Niemand gaat die max leeftijd halen . ? Waarom . Als die accu bij mij staat zal die blijven staat tot hij stuk is en met beloofde 6000 cycles is zeker 15 jaar en zover ik het nu zie draai ik 1 per 2 dagen dus eerder tegen de 30 jaar.
Het zou niet goed zijn als ze niet die 6000 cycles gaan halen.

Ben niet echt bang voor explosie
Moet heel wat gebeuren

YouTube: Czy Przeładowanie Ogniwa LiFePO4 Może Spowodować Pożar? Eksperyment ...

[ Voor 12% gewijzigd door Maxwp op 28-05-2025 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:48
[...]

Niemand gaat die max leeftijd halen . ? Waarom . Als die accu bij mij staat zal die blijven staat tot hij stuk is en met beloofde 6000 cycles is zeker 15 jaar en zover ik het nu zie draai ik 1 per 2 dagen dus eerder tegen de 30 jaar.
Nou, omdat de techniek op dit vlak bijzonder snel verbetert én goedkoper wordt. Lees voor de gein eens de topicstart van 7 jaar terug door: toen werd nog gesproken over het reclaimen van 18650 cellen. Tuurlijk kan het zijn dat ze het bij jou 30 jaar blijven doen (als time degradation niet ook een ding is.

@cj1 en we zijn het volledig met elkaar eens: preload is belangrijk. Dat je een no preload situatie aanhaalt is ook niet van toepassing op onze discussie. Ik wil alleen zeggen dat het zich niet super nauw aankomt allemaal (die +/-.2kN bij uitzetten waar je het over hebt is in mijn optiek onnodig precies), zolang je maar wat expansieruimte hebt ingebouwd in je pack. Of die standaard eva voldoende is daarvoor? Geen idee. Ik mag hopen van wel. Als je er gelukkig van word kun je er altijd voor kiezen om óók nog een set veren te gebruiken.

Ohja, en de afbeelding is niet te lezen zonder me te registreren op een forum dat wel erg veel van me wilt weten. Plaats de afbeelding svp hier dan.

[ Voor 23% gewijzigd door scoobs op 28-05-2025 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-10 23:13
Nou die wordt goed mishandeld, zo extreem kan infeite in een normale situatie niet gebeuren.

Li-ion was al lang in brand gevlogen :+.

Zelf pas ik gewoon compressie toe (als in, tussen 2 platen vast met draadstangen), meer omdat toen der tijd flexibele busbars aardig prijzig waren en bij geen compressie de cellen na verloop van tijd iets gaan uitzetten.

Wil voorkomen dat er druk op de polen komt.

Komende maand gaat het geheel uit elkaar, ben benieuwd hoe de cellen er voor staan naar 2jr dienst draaien :9.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
cj1 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:10:
[...]

Krimpen en zwellen bij lagere en hogere SOC is standaard gedrag van een LFP prismatic, ook al staat het niet in het gegevensblad. Zie bijvoorbeeld cj1 in "Zelf een powerwall bouwen" @Jazsie Iets voor de TS?
Interessant video.

TS moet nog op de schop, in progress. Iets met momenteel tijd te kort...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:00
Q schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:40:
[...]

Grappig al die 3e hands informatie die via via via wordt gedeeld op zo’n forum. Maar van EVE engineers dus het klopt vast.

Als jij je accu iedere dag 100% laadt en ontlaadt en je past geen enkele compressie toe dan zouden cellen het max 8 jaar volhouden (3000 cycles / 365).

Maar heel weinig mensen halen 365 complete cycles per jaar denk ik zo. Dus zelfs met deze slechte cycle life zul je in de praktijk best 15 jaar kunnen halen in een realistische situatie. Waarschijnlijk langer.

Als deze info klopt dan vind ik het juist een mooi argument waarom die “Chinese behuizingen” prima voldoende druk bieden om iets meer cycle life er nog uit te halen - het is meer dan niets - dat niemand zich zorgen hoeft te maken.

Maar als er inmiddels al spijtoptanten zijn, die een batterij opstelling zonder compressie hebben en al een forse afname (gemeten, niet op gevoel) van bruikbare capaciteit waarnemen, dan is dat natuurlijk altijd goed om te weten.
Ik denk dat de meeste mensen zich onnodig druk maken over compressie van de cellen.
Natuurlijk als je ze in een ev omgeving gebruikt zal dit echt wel uit maken.
Ik laad met de multiplus max 70A
Ik heb cellen van 304 Ah dus op 0,23 C
Mijn ontladen is max 93A is dus 0,29 C

Ik gebruik zelf een opstelling dat 2 x 8 cellen op zijn kant liggen en compressie vindt dan plaats onder eigen gewicht en de ductape .
Mijn eigenbouw systeem staat nu 305 dagen aan waar mijn bms zegt dat er 107 complete cycles zijn geweest.
Mocht mijn systeem nu maar 2500 cycles meegaan dan praten we nu al over bijna 20 jaar ....

Dus heeft compressie zin ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bz4TD7ImIu9m2xuc93mCH1-8k5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SnBdB8V4RIAX4sfxtkac2m4Y.jpg?f=fotoalbum_large( in mijn geval)
In mijn ogen niet en zal de kalender age slijtage eerder aan de beurt zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Maxwp schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:53:
[...]

[/url]
Met de juiste stand van de maan zullen ze het van halen, er zijn zoveel factoren die meespelen.
Ik ben blij met alles boven de 10 jaar, we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
Leipi35 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:44:
[...]

Ik denk dat de meeste mensen zich onnodig druk maken over compressie van de cellen.
Natuurlijk als je ze in een ev omgeving gebruikt zal dit echt wel uit maken.
Ik laad met de multiplus max 70A
Ik heb cellen van 304 Ah dus op 0,23 C
Mijn ontladen is max 93A is dus 0,29 C

Ik gebruik zelf een opstelling dat 2 x 8 cellen op zijn kant liggen en compressie vindt dan plaats onder eigen gewicht en de ductape .
Mijn eigenbouw systeem staat nu 305 dagen aan waar mijn bms zegt dat er 107 complete cycles zijn geweest.
Mocht mijn systeem nu maar 2500 cycles meegaan dan praten we nu al over bijna 20 jaar ....

Dus heeft compressie zin ?[Afbeelding]( in mijn geval)
Wat voor bms heb je daar ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipi35
De jk inverter bms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

scoobs schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:38:
[...]
Ik wil alleen zeggen dat het zich niet super nauw aankomt allemaal (die +/-.2kN bij uitzetten waar je het over hebt is in mijn optiek onnodig precies), zolang je maar wat expansieruimte hebt ingebouwd in je pack. Of die standaard eva voldoende is daarvoor? Geen idee. Ik mag hopen van wel. Als je er gelukkig van word kun je er altijd voor kiezen om óók nog een set veren te gebruiken.

Ohja, en de afbeelding is niet te lezen zonder me te registreren op een forum dat wel erg veel van me wilt weten. Plaats de afbeelding svp hier dan.
Zolang je begrijpt dat een rijtje van 8 cellen zo'n 1 tot 3 mm uitzetten en krimpen, en over dat hele bereik van 2 tot 6 millimeter verschil het de bedoeling is om met een kracht van zo'n 300 kgf te blijven drukken.

Ga er eens vanuit (ook al staat dit niet expliciet in het gegevensblad) dat in het cyclus-test-laboratorium van de celfabrikant er wel druksensoren onder ieder van de 6 schroefpunten zijn aangebracht en elektromotoren de druk voortdurend constant houden op de optimale drukkracht.

Ik wordt niet gelukkig van veren, maar die drukveren of trekveren zijn al bijna niet in staat om binnen het bereik van ±20 kgf te blijven bij een rijtje van 4 cellen. Een betere en meer betaalbare oplossing heb ik nog niet gevonden.

Members only: Cycle life of the cell can be optimized by applying the proper pressure to the face of the cell and maintaining that throughout the life of the cell
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door cj1 op 29-05-2025 11:43 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Leipi35 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:44:
[...]
Wat is de temperatuur van jouw cellen? Minimaal? Maximaal? De bovenste? De onderste?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@habbekrats dat was ik ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipi35
Ik heb 4 ntc's gelijk verdeeld over de cellen
Ik heb ze nog nooit boven de 30 graden gezien.
Binnen de kast heb ik tot nu toe 40 graden gemeten
Maar dat is zeldzaam .
Ik gebruik wel geforceerde koeling zodra temperatuur in de kast boven de 30 graden komt.
Ingang zit rechts onder naast de cellen.
Uitgang linksboven

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Q

Q

Ik had dat plaatje nog niet eerder gezien hier, grappig.
Dit document lijkt de bron van deze grafiek: https://electrodacus.com/..._battery_Design_guide.pdf.

Wat blijkt: deze grafiek geldt voor een specifiek product van een specifieke fabrikant. En volgens mij gebruikt niemand dit specifieke product. En de test is uit 2014! Ondertussen heeft de techniek niet stilgezeten.

Natuurlijk kun je er voor kiezen - bij gebrek aan meer informatie - om te doen alsof deze waarden ook gelden voor de EVE/CATL/enzovoorts cellen die hier in het forum veel worden toegepast. Het kan een redelijk vergelijkbaar product zijn en dan snap ik die gedachte, maar het blijft een 'leap-of-faith'.

Ik vind dat mijn evaluatie van compressie hier nog steeds staat.

Mijn conclusie hier is dat de meeste mensen zich geen zorgen hoeven te maken over compressie, en zeker niet met een doorsnee case met compressie plaat.

En dat met een worst-case cycle count van 2500 cycles. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Leipi35 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:10:
Ik gebruik wel geforceerde koeling zodra temperatuur in de kast boven de 30 graden komt.
Voor de cel-levensduur zou ik de thermostaat wat lager afstellen.

Inschakelen boven 25/26/27ºC.
Weer uitschakelen zodra de temperatuur onder de 23ºC gedaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
cj1 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:55:
[...]

Voor de cel-levensduur zou ik de thermostaat wat lager afstellen.

Inschakelen boven 25/26/27ºC.
Weer uitschakelen zodra de temperatuur onder de 23ºC gedaald is.
Dat gaat een beetje moeilijk als de buitentemperatuur al 23 graden is.

Maar als ik de datasheet van de eve mb31 bekijk dan
Is een cel temperatuur van 45 graden binnen de specificaties.

Ja die temperatuur van 25 graden voor de maximale prestaties.
Maar dat ga ik niet halen ...

[ Voor 9% gewijzigd door Leipi35 op 29-05-2025 17:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-10 19:57
Mijn conclusie hier is dat de meeste mensen zich geen zorgen hoeven te maken over compressie, en zeker niet met een doorsnee case met compressie plaat.

En dat met een worst-case cycle count van 2500 cycles. :o
Voor wat het waard is: ook onze Duitser down under vindt dat compressie er niet (veel) toe doet. Hij baseert zich ook op een interview met een "expert".
Waarschijnlijk bij een ieder wel bekend, maar na het zien van dit verhaal heb ik besloten me niet druk te maken over compressie.
YouTube: Why you should compress your LiFePO4 battery! And why it does not ma...
YouTube: Why compression will not extend battery life (something else kills y...
NB het geeft rust als je een onderwerp kunt afstrepen en gewoon kunt negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:40
habbekrats schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:20:
[...]

Die zijn van messing en niet koper, kan wel maar even rekening houden met de max stroom. Die Chinese 600A zou ik met een korreltje zout nemen.
Heb ze allemaal even gechecked, maar ze zijn zeker weten koper. ;) En 600A ga ik sowieso niet halen op de busbars.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xb7-nl-DxwNcYsF0ruuwA5iK5ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TuW8JVc3ykf3MGDauCFHHyMq.jpg?f=fotoalbum_large

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-10 09:48
Hoe gaan mensen om met de Precharge voor Victron Omvormers

Merk dat dit mij een soort van tegen houd in mijn project om een accu te bouwen.
Ik heb twee JK Inverter BMS (V14 en V19) in mijn accu pakketen, deze zouden automatisch het moeten opvangen. Maar ik kan er weinig ervaring over vinden

Of kan het via de AC In van de Victron MP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
djneo-nl schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:14:

Merk dat dit mij een soort van tegen houd in mijn project om een accu te bouwen.
Ik heb twee JK Inverter BMS (V14 en V19) in mijn accu pakketen, deze zouden automatisch het moeten opvangen. Maar ik kan er weinig ervaring over vinden

Ik heb zelf een precharge starter gemaakt, meetpen met weerstand 100ohm in serie. Als je een regelbare voeding met instelbare stroom. Wanneer de Multiplus leds gaan branden schakel ik de dc hoofdschakelaar in. Zo ga ik alle 3 dan af.

Volgens mij werkt het niet met de 230V op ac-in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35

Ik neem aan dat als je met deze materie bezig bent op zijn minst wel een gestabiliseerde voeding hebt?
Dan is het toch geen probleem om de elco's op te laden tot bv 30V ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Nu online

De JK inverter bms detecteert de precharge en beperkt de stroom zodanig dat de bms heel blijft.

Ik heb het zo al meerdere keren gedaan en de bms werkt nog steeds prima.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

ger356 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:18:
[...]

Voor wat het waard is: ook onze Duitser down under vindt dat compressie er niet (veel) toe doet. Hij baseert zich ook op een interview met een "expert".
Waarschijnlijk bij een ieder wel bekend, maar na het zien van dit verhaal heb ik besloten me niet druk te maken over compressie.
YouTube: Why you should compress your LiFePO4 battery! And why it does not ma...
YouTube: Why compression will not extend battery life (something else kills y...
Zelfde voor temperatuur. Gebruik je verstand maar laat je niet gek maken.

Zolang je cellen niet 24/7/365 op 35-45 graden staan te stomen - wat waarschijnlijk bij vrijwel niemand het geval is - is ook daar niet veel aan de hand.

Ja in de zomer worden ze misschien 20+ dagen 35+ graden, een uurtje of wat 40 graden misschien. Over het hele jaar gezien stelt dat bar weinig voor, lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
ger356 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:18:
[...]

maar we gaan een Duitser in Australië die wat aan hobbied en zelf zijn fouten gaande weg erkend ( want die maakt die ook ) gebruiken als wetenschappelijk feit hoe we onze accu bouwen
. Zie me al bij de verzekering aan kloppen.. :" kijk die Duitser in Australië gaf aan dat het zo ook kon "......
....
Maar goed zolang de leverancier van een accu et niet moeilijk over doet en wellicht na 10a 15 jaar de accu toch vervangen is dat dan minder relevant

[ Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 29-05-2025 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-10 22:24

luigi87

Domotica Fanaticus

zie hier in een bericht op het Victron forum dat je het in feite gewoon via de AC in kan doen.
AC erop en een minuutje wachten tot je je batterij schakelaar omzet.

https://communityarchive....charge-with-ac-input.html

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Maxwp schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:18:
[...]

Maar goed zolang de leverancier van een accu et niet moeilijk over doet ...
Waar doet de leverancier niet moeilijk over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Terzijde:
  • Iedere Chinese LFP packbouwer voor EV's of voor storage past compressie toe.
  • In iedere EV batterij zit tegenwoordig een koelsysteem (vaak een plaat in de bodem).
  • In nagenoeg al die batterij storage kasten zit een airco ingebouwd (bij Andy hangt een airco).
  • Geen van beide lithiumceltoepassingen worden met een paar zonnepaneeltjes geladen. (stroomsterkte langdurig < 0.05C en U > 3,37Vpc = risico op overladen)
Kort door de bocht: geen goede compressie = cycles ÷ 6~7, > 25ºC = cycles ÷ 1~2, solar overladen en langere tijd op hoge spanning door lage laadstromen = cycles ÷ 1,5~5.

Mijn optimistisch kijk op MB31 in een Chinese hobbybak + dito BMS = 8000 ÷ 9 = 889 volle cycles.

PS bij de MB31 komt daar nog bij dat het aantal cycles is gespecificeerd bij 0.5P. Oftewel de cel wordt chemisch gezien niet helemaal vol geladen. Pak hem beet 2-3% minder vol geladen dan CC=0.5C en CV=3.65V en terminatie bij I < 0,05C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:44

Ik heb eerst AC in aangesloten, zekering sprong niet.... Daarna de accu, kwam maar amper een vonkje af, geen probleem dus

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

cj1 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 02:17:
Terzijde:
  • In iedere EV batterij zit tegenwoordig een koelsysteem (vaak een plaat in de bodem).
  • In nagenoeg al die batterij storage kasten zit een airco ingebouwd (bij Andy hangt een airco).
  • Geen van beide lithiumceltoepassingen worden met een paar zonnepaneeltjes geladen. (stroomsterkte langdurig < 0.05C en U > 3,37Vpc = risico op overladen)
Kort door de bocht: geen goede compressie = cycles ÷ 6~7, > 25ºC = cycles ÷ 1~2, solar overladen en langere tijd op hoge spanning door lage laadstromen = cycles ÷ 1,5~5.

Mijn optimistisch kijk op MB31 in een Chinese hobbybak + dito BMS = 8000 ÷ 9 = 889 volle cycles.

PS bij de MB31 komt daar nog bij dat het aantal cycles is gespecificeerd bij 0.5P. Oftewel de cel wordt chemisch gezien niet helemaal vol geladen. Pak hem beet 2-3% minder vol geladen dan CC=0.5C en CV=3.65V en terminatie bij I < 0,05C.
Ik zie allemaal getallen maar waar zijn die op gebaseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-10 21:40
Bij een JK BMS zitten 4 temperatuur sensoren.

Wat is de beste locatie voor deze sensoren en hoe bevestigen jullie deze?
Tussen de cellen lijkt mij geen goed idee. Plakken jullie die er gewoon ergens boven op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 11:13
Nelisj schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:37:
Bij een JK BMS zitten 4 temperatuur sensoren.

Wat is de beste locatie voor deze sensoren en hoe bevestigen jullie deze?
Tussen de cellen lijkt mij geen goed idee. Plakken jullie die er gewoon ergens boven op?
Ik heb die netjes verspreid op de terminals gezet dacht ik.

EDIT: jup net nog even gaan kijken op de foto's. Ik heb ze "gelijk op" gedeeld door 4 op de zoveelste negatieve terminal gezet.

Dus
A Cel 2 op de Min
A Cel 6 op de Min
B Cel 2 (vanachter begin je te tellen, je volgt de slang door de box) ook weer op de min
B Cel 6 op de Min

[ Voor 27% gewijzigd door HyperBart op 30-05-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Terzijde:

Oef, als die cijfers bewaarheid worden dan ga ik het jullie binnen 7 jaar weten te vertellen.
Even losstaand van die cijfers en of het zo erg gaat zijn ja dan neen: hoe gaat zich dat uiten? Zit je dan met cellen die zga 0 capaciteit gaan kunnen dragen of is dat ook weer een regressieve lijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

HyperBart schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:56:
[...]

Oef, als die cijfers bewaarheid worden dan ga ik het jullie binnen 7 jaar weten te vertellen.
Even losstaand van die cijfers en of het zo erg gaat zijn ja dan neen: hoe gaat zich dat uiten? Zit je dan met cellen die zga 0 capaciteit gaan kunnen dragen of is dat ook weer een regressieve lijn?
Ik meen dat een fabrikant de “absolute” ondergrens ligt op 60% van de oorspronkelijke capaciteit omdat als je nog lager gaat, je kortsluiting riskeert door dendrietvorming. Ik zal nog eens kijken uit welke bron ik dat heb.

Dus ik zou zelf bij 70% de cellen niet meer gebruiken, ook al is de gereduceerde capaciteit geen punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-10 14:55
Mijn schoonzus heeft een enkelfasige aansluiting met solaredge SEH5000 omvormer.
Zou ik hier iets op kunnen bouwen met bvb Victron en Pylontech batterijen of beter een simpele plugin batterij zoals myrtek?

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Q schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:53:
[...]

Ik meen dat een fabrikant de “absolute” ondergrens ligt op 60% van de oorspronkelijke capaciteit omdat als je nog lager gaat, je kortsluiting riskeert door dendrietvorming. Ik zal nog eens kijken uit welke bron ik dat heb.
Die kortsluiting, is dat niet gewoon wat we uit het loodzuur tijdperk kennen als toegenomen zelfontlading?

Enfin, het zal me benieuwen. Eerlijk gezegd verwacht ik (iets met resultaten behaald in het verleden...) eerder dat je tegen de tijd dat het over 10 jaar zo ver is alweer hebt geupgrade naar iets nieuws. 10 jaar is lang als je kijkt naar de prijsontwikkeling tot op heden.

[ Voor 23% gewijzigd door scoobs op 30-05-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

scoobs schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:58:
[...]

Die kortsluiting, is dat niet gewoon wat we uit het loodzuur tijdperk kennen als toegenomen zelfontlading?
Nee, dit is echt specifiek voor LFP prismatische cellen. Ik zal een bron proberen te vinden. Ik weet vrij zeker dat ik het in een spec sheet ergens las.

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 30-05-2025 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Q schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:00:
[...]

Nee, dit is echt specifiek voor LFP prismatische cellen. Ik zal een bron proberen te vinden. Ik weet vrij zeker dat ik het in een spec sheet ergens las.
Toevallig de specsheet die ik een dag of twee terug linkte, waarin EOL op 60% gezet was?

Ik vind het interessanter om te weten of EOL betekent dat de cellen van een klif af vallen qua capaciteit/gevaarlijk worden. Als je pack gewoon duidelijk versleten is en een paar procent standverliezen begint te krijgen, dan is dat tot daaraan toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Terzijde:

EV Compressie, is altijd nodig om de impact van aanrijdingen te beperken.
EV systeem heeft ook een airco nodig, parkeer je auto maar eens met 30 graden in de brandende zon. Dan wordt de auto al snel 50-60 graden In de winter een verwarming om onder de 5 graden ook nog eens te rijden.
De airco bij andy hangt er sinds een maand of 3

Auto's aan de snellader houden ze ook gewoon vol, tijdje flink door"gassen" is ook niet zo'n probleem. Na 10 jaar hebben ze nog 90% capaciteit wordt er beweerd.

Wat afgeraden wordt bij LFP om de accu lang helemaal of lang helemaal vol weg te zetten.

Ik hoor bv Andy ook nog niet over degradatie van zijn eerste set 4 jaar oud.
De battery shelf heeft hij ook 3 sets staan zonder compressie.

Een batterij zou 15 jaar mee kunnen gaan bij gunstig laden ontalden en juiste omstandigheden. Echter staat er ook een factor timedegradation in de psecificaties.

Overigens denk ik dat mijn batterij na 8 jaar wel vervangen gaat worden door een betere/grotere

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

scoobs schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:04:
[...]

Toevallig de specsheet die ik een dag of twee terug linkte, waarin EOL op 60% gezet was?

Ik vind het interessanter om te weten of EOL betekent dat de cellen van een klif af vallen qua capaciteit/gevaarlijk worden. Als je pack gewoon duidelijk versleten is en een paar procent standverliezen begint te krijgen, dan is dat tot daaraan toe.
Hier een voorbeeld gevonden van 70%. https://www.battery-germa...ecification-Version-B.pdf

Waar ik heb gelezen dat je écht moet stoppen bij 60% ivm gevaar op kortsluiting kan ik nog even niet vinden.

Mijn conclusie is - beetje open deur - dat je de cellen gewoon tot 70% kunt gebruiken maar daarna beter stoppen ivm veiligheid/ risico op cel falen. Dat ik een dermate grote marge dat vrijwel niemand zich hier druk over hoeft te maken.

Als de spec van “jouw” cellen 60% zegt, ook prima. Maar waarschijnlijk wil je die toch wel vervangen ver voor die tijd.

Maar er is één fors probleem: hoe weten mensen hier hoever hun cellen zijn gedegradeerd?
Wie doet periodiek een “goede” capaciteitsmeting? :D

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 30-05-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Q schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:11:
[...]
Doen we dat niet continu voltijds door via de shunt en het BMS de Ah te bekijken die er in en uit gaan?

Ik sjas regelmatig/af en toe mijn batterij eens tot 0 pct, alles in de auto als ik eens een calibratie wil en weet dat de volgende dag het blauw en zonnig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

HyperBart schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:13:
[...]

Doen we dat niet continu voltijds door via de shunt en het BMS de Ah te bekijken die er in en uit gaan?

Ik sjas regelmatig/af en toe mijn batterij eens tot 0 pct, alles in de auto als ik eens een calibratie wil en weet dat de volgende dag het blauw en zonnig is.
Ik denk dat wat jij doet - dus van 100% tot 0% gaan - de enige betrouwbare methode is. Alleen doen heel weinig mensen dit, gok ik zo. Veel mensen willen wat capaciteit over houden als noodstroom voor de koelkast / vrieskist / verwarming. Heb geen data, maar dat vermoedt ik.

Als jij als DIY-er de health van je cellen in de gaten wilt houden, dan zou je het beste een keer per jaar tot 0 kunnen gaan. Als iemand een handiger plan heeft, laat het weten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

[...]
Maar er is één fors probleem: hoe weten mensen hier hoever hun cellen zijn gedegradeerd?
Precies dat. Zelfs Andy kan niet goed meten: zijn temperatuur is doorgaans > 25ºC ("...sunny hot Australia..."), waardoor de capaciteit al een paar procent toeneemt. Vervolgens met 20A op een 314Ah cel = 0.06C in plaats van 0.5C. Zo moeten je cellen wel heel erg slecht zijn om niet aan de capaciteit van de fabrikant te voldoen.

Ik verwacht niet dat iemand hier volgens fabrikant specificatie die resterende capaciteit gaat meten, dus SOH: State-Of-Health kan bepalen. EVE MB31 heeft nog wel wat marge: cycle specificatie is bij 70% en EOL bij 60% SOH.

Anderszijds als je temperatuur rond de 25ºC zit, en je doet dan een capaciteitsmeting BOL (Beginning-Of-Life) met de stroomsterkte die je apparatuur maximaal af kan, noteert die capaciteit, en gaat uit van 70% van die initiële waarde als EOL, dan is zo'n vergelijking, denk ik, een bruikbaar en voldoende veilig alternatief. Of niet?

Eens per (twee) jaar zo de capaciteit testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

habbekrats schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:05:
[...]

Auto's aan de snellader houden ze ook gewoon vol, tijdje flink door"gassen" is ook niet zo'n probleem. Na 10 jaar hebben ze nog 90% capaciteit wordt er beweerd.
Snellader: precies daarom vergelijk je die EV batterij ervaring niet met jouw thuisbatterij. Dat snelladen is precies waar de celfabrikant cycle testen op afstemmen. (zie de datasheet verandering van 0.5C naar 0.5P en van CC-CV naar CP).

Die huis-tuin-keuken-batterij wordt niet snel geladen, maar door een onregelmatige zoninstraling. De meeste DIY-box BMS-en kunnen laden met variabele zonnestroom helemaal niet goed beveiligen/aansturen (als jouw BMS een vaste eindspanning heeft die niet afhankelijk is van de stroomsterkte, dan heb je dit probleem bij een terminatiespanning >= 3,37Vpc).

[ Voor 9% gewijzigd door cj1 op 30-05-2025 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

@cj1 ik ben het deels eens, maar Andy heeft van zijn cellen in het verleden capaciteitstests uitgevoerd met die capaciteitsmeter van hem.

Wat wij hier doorgaans niet kunnen, kan hij wel: hij kan zijn oude meting van een paar jaar terug vergelijken met een huidige meting @20A en ik denk dat dit wel voldoende zegt over de capaciteit.

Of het vermogen om hoge stromen te leveren gereduceert is dat weten we dan niet. Maar als dat evenredig / lineair is met de verloren capaciteit vind ik dat minder spannend. Het is wel spannend voor mensen die hun cellen op 0.5C+ belasten bij ontladen natuurlijk. Maar als dat een punt is dan heb je ook eigenlijk een te kleine accu capaciteit.

Overigens ben ik nog steeds heel benieuwd waar deze cijfers vandaan komen. Je hebt HyperBart al laten schrikken :D maar ik denk dat het wel een héél zwarte kijk is op de gevolgen van een (slechte) compressie, (te hoge) temperatuur enzovoort.

[ Voor 35% gewijzigd door Q op 30-05-2025 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-10 18:37
[...]

Hier een voorbeeld gevonden van 70%. https://www.battery-germa...ecification-Version-B.pdf

Waar ik heb gelezen dat je écht moet stoppen bij 60% ivm gevaar op kortsluiting kan ik nog even niet vinden.

Mijn conclusie is - beetje open deur - dat je de cellen gewoon tot 70% kunt gebruiken maar daarna beter stoppen ivm veiligheid/ risico op cel falen. Dat ik een dermate grote marge dat vrijwel niemand zich hier druk over hoeft te maken.

Als de spec van “jouw” cellen 60% zegt, ook prima. Maar waarschijnlijk wil je die toch wel vervangen ver voor die tijd.

Bij de LF280K staat in de data sheet <70% capacity
Bij de MB31 staat in de datasheet <60% capacity of >150% interne weerstand.

Voorbij die grenzen accepteerd EVE geen aansprakelijkheid voor eventuele schade als gevolg van het toch blijven gebruiken van de cellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZqeo0SKPq6br9ia_2WvUlmZ_ew=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZyN4rQjoBIRsjwSvCUtqev85.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

PentaClover schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:51:
[...]

Bij de LF280K staat in de data sheet <70% capacity
Bij de MB31 staat in de datasheet <60% capacity of >150% interne weerstand.

Voorbij die grenzen accepteerd EVE geen aansprakelijkheid voor eventuele schade als gevolg van het toch blijven gebruiken van de cellen:
Eigenlijk zou je dus eens per jaar je accu open moeten halen en de weerstand van je cellen moeten meten. :)
Of is er een manier om de weerstand per cel realtime in de gaten te houden?

Dus jaarlijkse DIY (D)ESS maintenance draaiboek:

1. Weerstand van alle cellen meten
2. Capaciteitsmeeting van 100% naar 0%
3. Alle bouten/moeren controleren - zijn ze nog vast?
4... :+

Dan ben ik zo'n type die zich afvraagt hoe het dan zit met al die kant-en-klare thuis-accu-meuk die nu wordt verkocht. Gewoon stekker in stopcontact en nooit naar omkijken de komende 15 jaar, wat doen wij verkeerd :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Q
Ik laad mijn batterij vol tot 55,2V 3,45Volt per cel. Dit moet 1 uur duren dan is 100% soc. Dan gaat de spanning naar beneden float 53,6Volt 3,35V per cel. Dit gaat 6 uur.

Een LfP opladen naar 70% kun je gewoon niet weten daar is geen enkel bms/shunt nauwkeurig genoeg voor helemaal niet 2 maanden later. Ik zet 1 juli de minimum weer eens terug naar0% lees naar minimum cel spanning. De laatste keer in december ook eenmalig van normaal 25 naar 0, kwam er nog ruim 7 kWh uit. Dat zou ongeveer 8 moeten zijn (32x314Ah)

Mijn batterij temperatuur zit nu rond de 24 graden in de winter was dat rond de 19. In de zomer maar eens kijken waar we uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Q schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:34:

Dan ben ik zo'n type die zich afvraagt hoe het dan zit met al die kant-en-klare thuis-accu-meuk die nu wordt verkocht. Gewoon stekker in stopcontact en nooit naar omkijken de komende 15 jaar, wat doen wij verkeerd :o
Beter BMS met jaarlijjse checks en net als je pc en auto een POST? Zo lastig lijkt me dat niet te implementeren.

De eerste paar jaar geloof ik het wel. Ik verwacht dat tegen de tijd dat de capaciteit teruggezakt is naar 80%, het me vast weer jeukt om wat nieuws te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Q schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:34:
[...]

Eigenlijk zou je dus eens per jaar je accu open moeten halen en de weerstand van je cellen moeten meten. :)
Of is er een manier om de weerstand per cel realtime in de gaten te houden?

Dus jaarlijkse DIY (D)ESS maintenance draaiboek:

1. Weerstand van alle cellen meten
2. Capaciteitsmeeting van 100% naar 0%
3. Alle bouten/moeren controleren - zijn ze nog vast?
4... :+

Dat heb ik me dus ook al eens afgevraagd. Opeens vind ik het dan veel beter te verklaren dat de accu van een fiets na x jaar slecht werkt. Je maakt mij niet wijs dat daar zoveel meer maatregelen in zitten dan wat wij nu doen.

De weerstand die je opnoemt kan je via de bluetooth app van JKBMS uitlezen, live. Moet je wel bij de box staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
HyperBart schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:18:
[...]

De weerstand die je opnoemt kan je via de bluetooth app van JKBMS uitlezen, live. Moet je wel bij de box staan.
Is dat de weerstand van de cellen ? ik dacht dat het van de bedrading was.

Ik gebruik zelf atijd deze Zketch EBC-A40 daar balanceer ik ze ook mee voordat ik ze in productie zet

[ Voor 14% gewijzigd door Slux op 30-05-2025 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
edit

[ Voor 99% gewijzigd door Slux op 30-05-2025 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

HyperBart schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:18:
[...]

Dat heb ik me dus ook al eens afgevraagd. Opeens vind ik het dan veel beter te verklaren dat de accu van een fiets na x jaar slecht werkt. Je maakt mij niet wijs dat daar zoveel meer maatregelen in zitten dan wat wij nu doen.

BMS meldt weerstand van de draden zelf, niet van de cellen meen ik (cell wire resistance in jk app).

Maar ik denk dat je gelijk hebt en dat een teardown van die stekker accu’s helemaal geen fancy dingen laat zien als het meten van de weerstand van een cel.

Dat is allemaal keihard kapitalisme baby dus lekker coulomb counting als het mee zit en laten we hopen dat die dingen stoppen met werken als ze minder dan 70% capaciteit meten over 10 jaar… :o

Ik ben stiekem wel benieuwd of ik te negatief over dat spul ben of dat we over 10 jaar opeens met iets meer woningbranden te maken krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

habbekrats schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:53:
@Q
Ik laad mijn batterij vol tot 55,2V 3,45Volt per cel. Dit moet 1 uur duren dan is 100% soc. Dan gaat de spanning naar beneden float 53,6Volt 3,35V per cel. Dit gaat 6 uur.

Een LfP opladen naar 70% kun je gewoon niet weten daar is geen enkel bms/shunt nauwkeurig genoeg voor helemaal niet 2 maanden later. Ik zet 1 juli de minimum weer eens terug naar0% lees naar minimum cel spanning. De laatste keer in december ook eenmalig van normaal 25 naar 0, kwam er nog ruim 7 kWh uit. Dat zou ongeveer 8 moeten zijn (32x314Ah)

Mijn batterij temperatuur zit nu rond de 24 graden in de winter was dat rond de 19. In de zomer maar eens kijken waar we uitkomen.
Helemaal prima, maar je moet idd gewoon meten op de uiterste voltage grenzen, anders heb je geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Weet iemand een waterdichte bak waar je een 8s 24v LPF batterij in kwijt kan ? ik gebruik nu van die camera koffers maar die zijn vrij prijzig en eigenlijk ook te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
scoobs schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:02:
Nav een eerdere post hier bij Apaxium battery een case + BMS besteld. De eerste ervaringen zijn tot nu toe maar zo-zo:
Shipping zou 20 mei zijn. 23 mei de melding gekregen dat het product geshipt is, maar geen T&T code. Zojuist gemaild en dan word doodleuk gezegd dat DPD het pakket heeft opgehaald, en er deze week een T&T komt. Guys, komop. Als het product is opgehaald heb je een T&T code. Niet de zaak zitten bezeiken.

Edit: ik heb een tracking nummer gekregen, maar daarin is te zien dat het product nog niet shipped is.
Nog een korte update: de case is binnen, maar er is eentje gestuurd zonder automaat... Wat een gepruts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
HyperBart schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:41:
[...]

Ik heb die netjes verspreid op de terminals gezet dacht ik.

EDIT: jup net nog even gaan kijken op de foto's. Ik heb ze "gelijk op" gedeeld door 4 op de zoveelste negatieve terminal gezet.

Dus
A Cel 2 op de Min
A Cel 6 op de Min
B Cel 2 (vanachter begin je te tellen, je volgt de slang door de box) ook weer op de min
B Cel 6 op de Min
Dat klinkt als een mooi oplossing. Hoe heb je die aan de terminals bevestigd? Zo de foto willen delen ter inspiratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-10 22:10
scoobs schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 18:16:
[...]

Nog een korte update: de case is binnen, maar er is eentje gestuurd zonder automaat... Wat een gepruts.
Weet niet waar je woont, maar wil met plezier met je ruilen (woon zelf in ZO Friesland). Ik ga bij alle bakken de plus van de batterij met een stukje kabel rechtstreeks aan de uitgang knopen. De reden oorspronkelijk voor Apexium te kiezen was het ontbreklen van een DC breaker, maar ja nu komen ze er alsnog mee. De DC breaker die ze gebruiken is van Projoy, is wel netjes volgens de IEC standaard gecertificeerd, maar is volgens spec bestand tegen een kortsluitstroom van 7,5 kA (niet destructief) en 10 kA (destructief) wat voor mijn Eve MB31 te weinig is. Daarom ga ik ze eruit halen en vertrouw ik op de AE5 (vergelijkbaar met een class T).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
SpongeRob schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:24:
Ik heb gisteren m'n batterij een upgrade gegeven, het BMS was gebricked na een SW update. Ik had 100% zeker het juiste bestand gebruikt, maar de support negeerde me alsnog, dus heb ik die Seplos troep eruit gehaald en een JK BMS V19 geïnstalleerd. :+
Het JK BMS is een stuk veelzijdiger en is gemakkelijk aan te passen. Ik ben van plan om nog een tweede batterij te gaan bouwen in de vorm van een speciaal project en dan is een Seplos BMS echt veel duurder.

[Afbeelding]

*Ja, ik was een beetje uitgeschoten met de multitool toen ik het gat voor het display groter aan het maken was... :o
Dus dat is een jk bms kleuren screen .?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
Q schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:05:
[...]

Ik denk dat wat jij doet - dus van 100% tot 0% gaan - de enige betrouwbare methode is. Alleen doen heel weinig mensen dit, gok ik zo. Veel mensen willen wat capaciteit over houden als noodstroom voor de koelkast / vrieskist / verwarming. Heb geen data, maar dat vermoedt ik.

Als jij als DIY-er de health van je cellen in de gaten wilt houden, dan zou je het beste een keer per jaar tot 0 kunnen gaan. Als iemand een handiger plan heeft, laat het weten. :)
Het moet al wel bizar zijn dat op een moment dat ik aan het testen ben het net er zo lang uit ligt dat ik afhankelijk ben van een reserve-SoC%.

Black/brownouts, als die zich langdurig zoals in Spanje voordoen dan denk ik dat we echt zwaardere problemen hebben dan even onze vriezer die zonder spanning zit (trouwens dat ding kan best lang zonder stroom/spanning). Ik begin dan te denken aan koken, veiligheid en mobiliteit rondom mij. Nog even daar gelaten wat de oorzaak is. *kijkt even naar die Oompa Loompa rechts en diens BFF links op de aardkloot*
Q schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:26:
Overigens ben ik nog steeds heel benieuwd waar deze cijfers vandaan komen. Je hebt HyperBart al laten schrikken :D maar ik denk dat het wel een héél zwarte kijk is op de gevolgen van een (slechte) compressie, (te hoge) temperatuur enzovoort.
Losstaand van de cijfers waar ze vandaan komen is schrikken veel gezegd, weet je, ik heb de nest (== "zooi") toch al gekocht, ik kan er nu maar beter van genieten en eigenlijk doe ik dat ook wel.

Ik vind het enorm leuk om te zien hoeveel energie er dagelijks in de batterij gaat en hoe lang ik daar mee door kan in de nacht of bv. nu zelfs met airco's aan (het is hier enorm vochtig/laf weer vandaag). Met EVCC voor de wagen te laden is men nu ook bezig om in te kunnen stellen dat tegen het einde van de nacht hij de batterij leegtankt in de auto om op die manier ergens rond de X % 's morgens te komen zodat ie weer klaar is voor een dagje zon als de wagen weg is van huis. Je kan daar een mening over hebben dat dat inefficient is maar een kWh die ik langs de batterij laat passeren en daarna zelf gebruik om dan opnieuw hetzelfde te doen om er eentje op te slaan is er een die ik niet geïnjecteerd heb en wel voor vergoed wordt via de wagen.

Mijn energieverbruik/behoefte is nu verhoogd en/of verschoven, bovenop wat ik al deed doorheen de dag als ik PV overhad en het comfort en de gemoedsrust die ik er voor terugkrijg omdat ik weet dat die energie gewoon weer bijna zoals voorheen uit een terugdraaiende teller (aka salderen voor jullie in NL) komt vind ik enorm "bevrijdend".
Voorbeeld: voorheen liet ik de airco's overcompenseren en maakte ik van het huis bijna een vrieskist om dan bij zonsondergang de airco's uit te schakelen en onder de wol te kruipen in een koud huis.
Nu zet ik de airco's gewoon op een aangename temperatuur en laat ik ze de hele nacht rustig door pruttelen op de batterij.

Voor de "gewone bevolking" kijk ik enorm uit naar die Marstek of HomeWizard dingen, dat gaat echt hard en goedkoop. Opnieuw die grafiek van datadame.nl en dan een 5kWh batterijtje er bij, dan ben je al de slimste groene jongen van de blok. Maar daar stel ik me toch weer ernstige vragen, ons systeem versus dat van hun. Zouden zij er zoveel meer mee gedaan hebben? Alles op compressie? Veren er bij? Berekeningen? Ik weet het @cj1 , die hun berekening moeten wij niet maken maar in the grand scheme of things in de wereld van thuisbatterijen stel ik me toch die vraag.

Ik moet het allemaal nog zien (dit is echt niet cynisch bedoeld), ik wil het echt allemaal zien gebeuren en me inlezen daarop.
Zolang alles hier brandveilig is vind ik het nog een leuke hobby met een aangename terugverdiener aan. Waarom? Omdat we het oh zo goedkoop maar toch zo kwalitatief hebben gedaan.

Nette Victron er bij, Nederlandse makelij. Dikke kabels die geen fluit warm worden, zelf geperst, iets of wat deftig BMS en Victron die daar rekening mee houdt, batterijen die op 0.2 à 0.32P opgeladen of ontladen worden (15kWh aan 4000W laden en 5000W ontladen) .

Echt, ik ben fan. Als ik nu nog een ding beter of anders had willen doen dan was het die batterijen in zo een mooie straatkast steken en achter de schuur gezet. Als het dan toch in brand vliegt dan doet het dat maar in de uithoek van de tuin en op het beton. Nu ligt het op de betonnen overspanningen onder het zoldertje, à la limite moet ik er ooit een nieuw dak op zetten :+ . *klopt af*

Binnen een paar jaar zullen we elkaar hier nog eens moeten rechtzetten @Q @cj1 O+ en dan even bekijken. Als ze effectief de 889 cycli maar zullen halen dan is het kantje boordje een niet terugverdiende investering maar dan is het nog geen duur leergeld want dan heeft het me een paar 100 EUR gekost.

Nu... @Q ik weet niet hoe dat bij jou zat maar ik heb de cellen ontvangen met die "mousse" er tussen en ik heb de box bekleed met die gele platen. Alles is aangedraaid maar die cellen zatten nog "los" in de bak hoor. Kon jij echt die voorste plaat vastschroeven zodat de cellen tightly packed zaten?

[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 31-05-2025 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Nelisj schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:31:
[...]

Dat klinkt als een mooi oplossing. Hoe heb je die aan de terminals bevestigd? Zo de foto willen delen ter inspiratie?
Hoe ziet jouw battery box/doos er dan uit? Want je vraag verbaast me een beetje omdat bij mij er echt gewoon perfect passende oogjes bij zaten op de A en B rail die ik op de polen van de cellen kon zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
HyperBart schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:06:
[...]

Hoe ziet jouw battery box/doos er dan uit? Want je vraag verbaast me een beetje omdat bij mij er echt gewoon perfect passende oogjes bij zaten op de A en B rail die ik op de polen van de cellen kon zetten?
Ik heb vanwege ruimte gebrek alles zelf gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Maxwp schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:51:
[...]

Dus dat is een jk bms kleuren screen .?
Ja, een 4.3" JK BMS V19 display met compleet glazen voorkant.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
BernieW schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:38:
[...]

Weet niet waar je woont, maar wil met plezier met je ruilen (woon zelf in ZO Friesland). Ik ga bij alle bakken de plus van de batterij met een stukje kabel rechtstreeks aan de uitgang knopen. De reden oorspronkelijk voor Apexium te kiezen was het ontbreklen van een DC breaker, maar ja nu komen ze er alsnog mee. De DC breaker die ze gebruiken is van Projoy, is wel netjes volgens de IEC standaard gecertificeerd, maar is volgens spec bestand tegen een kortsluitstroom van 7,5 kA (niet destructief) en 10 kA (destructief) wat voor mijn Eve MB31 te weinig is. Daarom ga ik ze eruit halen en vertrouw ik op de AE5 (vergelijkbaar met een class T).
Hahaha Friesland, met Zuid-Limburg hier had het niet verder weg gekund. Ik heb ze gevraagd om het op te lossen. Het is een mooi moment om korting te bedingen.

Enfin, die zekering zou op zich wel kunnen werken lijkt me. Puur de cellen zouden welliswaar net wel aan de 10kA komen, maar je hebt ook nog de busbars, connectors, en een paar meter kabel. Daarnaast is er vaak nog wel een significante weerstand van het object dat de short maakt. Op de "for funsies" filmpjes op youtube had het wat weg van een leidenfrost effect.

Ik wacht met smart op diegene hier die me nu heel hard ongelijk gaan bewijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
SpongeRob schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:24:
Ik heb gisteren m'n batterij een upgrade gegeven, het BMS was gebricked na een SW update. Ik had 100% zeker het juiste bestand gebruikt, maar de support negeerde me alsnog, dus heb ik die Seplos troep eruit gehaald en een JK BMS V19 geïnstalleerd. :+
Het JK BMS is een stuk veelzijdiger en is gemakkelijk aan te passen. Ik ben van plan om nog een tweede batterij te gaan bouwen in de vorm van een speciaal project en dan is een Seplos BMS echt veel duurder.

[Afbeelding]

*Ja, ik was een beetje uitgeschoten met de multitool toen ik het gat voor het display groter aan het maken was... :o
waar de seplos gehaald? in nl of officieel chinees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

HyperBart schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:35:
[...]

Het moet al wel bizar zijn dat op een moment dat ik aan het testen ben het net er zo lang uit ligt dat ik afhankelijk ben van een reserve-SoC%.

Black/brownouts, als die zich langdurig zoals in Spanje voordoen dan denk ik dat we echt zwaardere problemen hebben dan even onze vriezer die zonder spanning zit (trouwens dat ding kan best lang zonder stroom/spanning). Ik begin dan te denken aan koken, veiligheid en mobiliteit rondom mij. Nog even daar gelaten wat de oorzaak is. *kijkt even naar die Oompa Loompa rechts en diens BFF links op de aardkloot*
[...]
Losstaand van de cijfers waar ze vandaan komen is schrikken veel gezegd, weet je, ik heb de nest (== "zooi") toch al gekocht, ik kan er nu maar beter van genieten en eigenlijk doe ik dat ook wel.

Ik vind het enorm leuk om te zien hoeveel energie er dagelijks in de batterij gaat en hoe lang ik daar mee door kan in de nacht of bv. nu zelfs met airco's aan (het is hier enorm vochtig/laf weer vandaag). Met EVCC voor de wagen te laden is men nu ook bezig om in te kunnen stellen dat tegen het einde van de nacht hij de batterij leegtankt in de auto om op die manier ergens rond de X % 's morgens te komen zodat ie weer klaar is voor een dagje zon als de wagen weg is van huis.
Dat blijft gewoon fantastisch. En dit is ook het scenario voor iemand die ik help en ook een EV heeft. Benut de EV om je stroom ergens kwijt te kunnen voor een nuttige opbrengst.
Je kan daar een mening over hebben dat dat inefficient is maar een kWh die ik langs de batterij laat passeren en daarna zelf gebruik om dan opnieuw hetzelfde te doen om er eentje op te slaan is er een die ik niet geïnjecteerd heb en wel voor vergoed wordt via de wagen.
Zon is toch gratis en zolang je uitkomt is er niets aan de hand.
Mijn energieverbruik/behoefte is nu verhoogd en/of verschoven, bovenop wat ik al deed doorheen de dag als ik PV overhad en het comfort en de gemoedsrust die ik er voor terugkrijg omdat ik weet dat die energie gewoon weer bijna zoals voorheen uit een terugdraaiende teller (aka salderen voor jullie in NL) komt vind ik enorm "bevrijdend".
Voorbeeld: voorheen liet ik de airco's overcompenseren en maakte ik van het huis bijna een vrieskist om dan bij zonsondergang de airco's uit te schakelen en onder de wol te kruipen in een koud huis.
Nu zet ik de airco's gewoon op een aangename temperatuur en laat ik ze de hele nacht rustig door pruttelen op de batterij.
Vaak is het gelukkig zo dat als de airco echt nodig is (ik heb er geen, ik moet gewoon zweten en zwoegen) er ook een hoop zon is om die Airco te laten draaien en dat is gewoon super handig. Dat het verschoven is geeft wat verlies maar soit.
Voor de "gewone bevolking" kijk ik enorm uit naar die Marstek of HomeWizard dingen, dat gaat echt hard en goedkoop. Opnieuw die grafiek van datadame.nl en dan een 5kWh batterijtje er bij, dan ben je al de slimste groene jongen van de blok. Maar daar stel ik me toch weer ernstige vragen, ons systeem versus dat van hun. Zouden zij er zoveel meer mee gedaan hebben? Alles op compressie? Veren er bij? Berekeningen? Ik weet het @cj1 , die hun berekening moeten wij niet maken maar in the grand scheme of things in de wereld van thuisbatterijen stel ik me toch die vraag.
Ik heb nog geen teardown gezien van dat spul, maar ik heb mijn reserveringen.

Persoonlijk - en dat is gek voor iemand die in dit topic zit - zie ik thuisaccus als een super inefficiënte oplossing. Ze zouden niet nodig moeten zijn. Een accu op grotere schaal lijkt me efficiënter. Of dat op wijk niveau moet of iets kleiner of groter weet ik niet. Maar al die losse omvormers in ieder huis lijken mij een stuk inefficiënter dan één grote. Alle mensen op dynamisch contract om te voorkomen dat ze hun gedrag niet aanpassen en je komt een heel eind.

Ik snap dat mensen op hun eigen stukje gericht zijn - en het is technisch ook een leuke hobby - maar ik denk dat je collectief veel meer kunt bereiken dan op individueel niveau.
Ik moet het allemaal nog zien (dit is echt niet cynisch bedoeld), ik wil het echt allemaal zien gebeuren en me inlezen daarop.
Zolang alles hier brandveilig is vind ik het nog een leuke hobby met een aangename terugverdiener aan. Waarom? Omdat we het oh zo goedkoop maar toch zo kwalitatief hebben gedaan.

Nette Victron er bij, Nederlandse makelij. Dikke kabels die geen fluit warm worden, zelf geperst, iets of wat deftig BMS en Victron die daar rekening mee houdt, batterijen die op 0.2 à 0.32P opgeladen of ontladen worden (15kWh aan 4000W laden en 5000W ontladen) .

Echt, ik ben fan. Als ik nu nog een ding beter of anders had willen doen dan was het die batterijen in zo een mooie straatkast steken en achter de schuur gezet. Als het dan toch in brand vliegt dan doet het dat maar in de uithoek van de tuin en op het beton. Nu ligt het op de betonnen overspanningen onder het zoldertje, à la limite moet ik er ooit een nieuw dak op zetten :+ . *klopt af*

Binnen een paar jaar zullen we elkaar hier nog eens moeten rechtzetten @Q @cj1 O+ en dan even bekijken. Als ze effectief de 889 cycli maar zullen halen dan is het kantje boordje een niet terugverdiende investering maar dan is het nog geen duur leergeld want dan heeft het me een paar 100 EUR gekost.
Ik denk dat er al best een aantal mensen hier zijn die al een aantal jaren een setup draaien en ik meen dat een aantal mensen had aangegeven nog geen noemenswaardige degradatie te hebben opgemerkt. Dat is wat anders als een echte meting, maar als het écht zo ernstig zou zijn, dan hadden we van deze mensen gehoord denk ik zo.
Nu... @Q ik weet niet hoe dat bij jou zat maar ik heb de cellen ontvangen met die "mousse" er tussen en ik heb de box bekleed met die gele platen. Alles is aangedraaid maar die cellen zatten nog "los" in de bak hoor. Kon jij echt die voorste plaat vastschroeven zodat de cellen tightly packed zaten?
Ik heb zelf niet van die cases, slechts een tweetal 12V LFP 'ikea' accus zonder compressie.

Wel heb ik iemand geholpen met een case waarbij er zowel zwart schuim als van die gele platen tussen de cellen gestopt moesten worden. Die case leek wel iets van compressie te bieden, het zat allemaal goed strak met de plaat aangedraaid met een zooi schroeven. Zeker geen cellen die nog los konden bewegen in de case.

Ook bij een eerdere yinxian oid build (niet zo'n nette case) zatten de cellen muurvast.

Aangezien de verschillende capaciteiten van cellen zich vertalen naar verschillende fysieke dimensies, zou het heel misschien kunnen zijn dat je een case hebt die voor grotere cellen was bedoeld? Ik gok hier totaal, maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Q schreef op zondag 1 juni 2025 @ 00:39:

Ik heb nog geen teardown gezien van dat spul, maar ik heb mijn reserveringen.

Persoonlijk - en dat is gek voor iemand die in dit topic zit - zie ik thuisaccus als een super inefficiënte oplossing. Ze zouden niet nodig moeten zijn. Een accu op grotere schaal lijkt me efficiënter. Of dat op wijk niveau moet of iets kleiner of groter weet ik niet. Maar al die losse omvormers in ieder huis lijken mij een stuk inefficiënter dan één grote. Alle mensen op dynamisch contract om te voorkomen dat ze hun gedrag niet aanpassen en je komt een heel eind.

Ik snap dat mensen op hun eigen stukje gericht zijn - en het is technisch ook een leuke hobby - maar ik denk dat je collectief veel meer kunt bereiken dan op individueel niveau.
Qua efficientie zal het denk ik niet gigantisch veel schelen. Sterker nog: als je standaard je accu laadt via je panelen zou het zowaar een simpele dc-dc conversie kunnen zijn ipv dc-ac-dc. Dat scheelt wel een slok op de borrel.

Het is alleen jammer dat autoladers voor thuis nog niet in dc-vorm komen: de hvdc circuits van auto's en PV hebben een vergelijkbaar voltage, dat zou zeer efficient solar charging moeten toestaan.

Dat gezegd hebbende: economy of scale is wel een ding. Het plaatsen van een enkele accu grote accu in de wijkverdeler is significant sneller per kwh dan in elk huis gaan liggen prutsen. Je moet dan natuurlijk wel de mankracht hebben bij de lokale netbeerder. Daarnaast is peak shaving op wijkniveau veel efficienter uit te voeren dan op individueel niveau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
@Q

Dat hoop ik niet, dan ga je aan je netbeheerder weer een stuk meer per maand betalen. Die laten dit soort zaken installeren door een partij die winst wil maken. Ik zie dezelfde situatie ontstaan als met warmtenetten, peperduur en niet te vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Maxwp schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 23:26:
[...]
waar de seplos gehaald? in nl of officieel chinees
Ik heb 'm destijds via Aliexpress besteld bij Battery queen. Ik zou zelf nu niet meer kiezen voor Seplos, maar JK.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

scoobs schreef op zondag 1 juni 2025 @ 01:15:
[...]

Qua efficientie zal het denk ik niet gigantisch veel schelen. Sterker nog: als je standaard je accu laadt via je panelen zou het zowaar een simpele dc-dc conversie kunnen zijn ipv dc-ac-dc. Dat scheelt wel een slok op de borrel.

Het is alleen jammer dat autoladers voor thuis nog niet in dc-vorm komen: de hvdc circuits van auto's en PV hebben een vergelijkbaar voltage, dat zou zeer efficient solar charging moeten toestaan.

Dat gezegd hebbende: economy of scale is wel een ding. Het plaatsen van een enkele accu grote accu in de wijkverdeler is significant sneller per kwh dan in elk huis gaan liggen prutsen. Je moet dan natuurlijk wel de mankracht hebben bij de lokale netbeerder. Daarnaast is peak shaving op wijkniveau veel efficienter uit te voeren dan op individueel niveau.
De AC-DC-AC verliezen zijn inderdaad een punt. Maar heel veel mensen hebben al een bestaande zonnepanelen installatie op 230V staan. Heel veel DIY mensen hier hebben deze verliezen ook.

Alleen de mensen die bewust een PV naar DC installatie maken op basis van een juiste omvormer of dat MPPT spul van Victron hebben deze verliezen niet. Dat zijn maar weinig mensen.

Het grote voordeel van één grote accu is dat die accu niet zo veel capaciteit hoeft te hebben. Als je tien huizen hebt met 10kWh hoeft de centrale batterij echt geen 100kWh te zijn om dat te compenseren. Ook hoeft de centrale omvormer niet 10 x de capaciteit van de 10 huizen aan te kunnen.
habbekrats schreef op zondag 1 juni 2025 @ 07:10:
@Q
[...]
Dat hoop ik niet, dan ga je aan je netbeheerder weer een stuk meer per maand betalen. Die laten dit soort zaken installeren door een partij die winst wil maken. Ik zie dezelfde situatie ontstaan als met warmtenetten, peperduur en niet te vermijden.
Maar wie legt dan de kabels in de grond aan? Wie doen de installatie en onderhoud van de transformatorhuisjes, enzovoorts? Volgens mij - maar ik kan het verkeerd hebben - zijn dat ook gewoon (onder)aannemers.

Het specifieke probleem van de warmtenetten is dat het één systeem is voor de hele stad. Het is een commercieel monopoly. Als netbeheerder kan ik best met meerdere partijen werken om de markt niet weg te geven aan één partij.

Een wijk-batterij is waarschijnlijk goedkoper dan de DIY oplossing

Wat denk ik een groter probleem is wat écht buiten de scope van dit verhaal valt is de politiek: er is geen visie in de huidige politiek voor wat betreft onze energie voorziening. Een paar nucleaire reactors aanleggen is geen visie. Dat mensen ondertussen - terwijl de politiek niets doet - dan maar zelf accu's ophangen snap ik vanuit individueel oogpunt. Maar vanuit sociaal / collectief / ecologisch / efficiëntie oogpunt is dit waarschijnlijk niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-10 19:57
Even controleren

Mijn ESS to be, heeft nu
netwerkaansluiting 3 * 25 A
drie maal Multiplus II/5000/70
alle afnemers op de AC out
SMA 8 kWp omvormer ook op AC out
2 maal 16 Envision 315 Ah batterijen
Afstand tussen meterkast en ESS 8 mtr. (dus zowel aan de AC in kant en de AC out kant)

Ik zag hier op het forum iemand met vrijwel dezelfde opzet en de volgende beveiliging op de AC kant.

* In de meterkast een aardlekautomaat 25A B 300 mA (dus voor de AC in)
* Bij de ESS direct achter de AC out een aardlekautomaat 32A C 30 mA

Is dat logisch?
die 300 en 30 mA denk ik te snappen (tussen grid en ESS zit alleen 8 meter kabel, dus nauwelijks veiligheidsrisico)
maar waarom 32 A op de AC out ? is dat omdat de Multiplus een piek van 9000 VA kan leveren (maar dan is 32A eigenlijk weer te weinig)
en waarom een C kar?

Of is dat voorbeeld toch niet zo goed als ik dacht?
Dank voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:44
Slux schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:55:
Weet iemand een waterdichte bak waar je een 8s 24v LPF batterij in kwijt kan ? ik gebruik nu van die camera koffers maar die zijn vrij prijzig en eigenlijk ook te groot.
Jij kent je afmetingen, wij niet....
Kijk eens bij de wit in Schijndel, of obelink

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Q schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:32:
[...]

De AC-DC-AC verliezen zijn inderdaad een punt. Maar heel veel mensen hebben al een bestaande zonnepanelen installatie op 230V staan. Heel veel DIY mensen hier hebben deze verliezen ook.

Alleen de mensen die bewust een PV naar DC installatie maken op basis van een juiste omvormer of dat MPPT spul van Victron hebben deze verliezen niet. Dat zijn maar weinig mensen.
Laatst nog een gesprek met iemand gehad. Het probleem vind ik wel dat je met Victron heel kleine strings moet bouwen.

Bij SMA kon ik redelijk eenvoudig alles in Sunny Design Web gooien en dan kreeg je "industry standard string groottes", denk aan 8 tot 12 panelen per string.

Bij Victron heb ik het idee dat je niet zo snel een grote huis installatie kan bouwen of ik moet die sizing calculator echt heel verkeerd gebruiken.

Doe voor de grap eens hier https://www.victronenergy.com/mppt-calculator dat je een huis met 24 panelen van pakweg 435Wp wil sizen. Hij komt dan bij mij altijd uit dat er geen passende componenten zijn :? .

Resultaat is dat je in mijn beleving altijd naar een PV grid omvormer gaat en dan Victron er bij zijt of naar een hybride systeem wat dan niet Victron is.
Het grote voordeel van één grote accu is dat die accu niet zo veel capaciteit hoeft te hebben. Als je tien huizen hebt met 10kWh hoeft de centrale batterij echt geen 100kWh te zijn om dat te compenseren. Ook hoeft de centrale omvormer niet 10 x de capaciteit van de 10 huizen aan te kunnen.

[...]

Maar wie legt dan de kabels in de grond aan? Wie doen de installatie en onderhoud van de transformatorhuisjes, enzovoorts? Volgens mij - maar ik kan het verkeerd hebben - zijn dat ook gewoon (onder)aannemers.

Het specifieke probleem van de warmtenetten is dat het één systeem is voor de hele stad. Het is een commercieel monopoly. Als netbeheerder kan ik best met meerdere partijen werken om de markt niet weg te geven aan één partij.

Een wijk-batterij is waarschijnlijk goedkoper dan de DIY oplossing

Wat denk ik een groter probleem is wat écht buiten de scope van dit verhaal valt is de politiek: er is geen visie in de huidige politiek voor wat betreft onze energie voorziening. Een paar nucleaire reactors aanleggen is geen visie. Dat mensen ondertussen - terwijl de politiek niets doet - dan maar zelf accu's ophangen snap ik vanuit individueel oogpunt. Maar vanuit sociaal / collectief / ecologisch / efficiëntie oogpunt is dit waarschijnlijk niet zo handig.
Terecht punt maar ik denk dat het een combinatie van factoren is.
Geen samenhorigheid, geen draagvlak/regelgeving, complexe tariefstructuren en netheffingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:30:
[...]

Jij kent je afmetingen, wij niet....
Kijk eens bij de wit in Schijndel, of obelink
Die hebben ze helaas niet.

Het zijn gewoon standaard maten volgens mij
https://www.lithium-solar...ure-case-without-bms.html

Zoiets, mag ook iets kleiner zijn maar dan van kunststof en waterdicht.

ik kom helaas alleen maar 12v versies tegen.
https://www.amazon.com/XB...-Empty-Case/dp/B0B9S4XZRH

[ Voor 12% gewijzigd door Slux op 01-06-2025 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:05

Jog

HyperBart schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:43:
[...]
Bij SMA kon ik redelijk eenvoudig alles in Sunny Design Web gooien en dan kreeg je "industry standard string groottes", denk aan 8 tot 12 panelen per string.
Bij Victron heb ik het idee dat je niet zo snel een grote huis installatie kan bouwen of ik moet die sizing calculator echt heel verkeerd gebruiken.
Doe voor de grap eens hier https://www.victronenergy.com/mppt-calculator dat je een huis met 24 panelen van pakweg 435Wp wil sizen. Hij komt dan bij mij altijd uit dat er geen passende componenten zijn :? .
kleine disclaimer, ik heb niet niet in de realiteit getest, gewoon een hersenspinsel afgaande van de specs:

Ik dacht dat eerst ook, maar heb toen gezien dat bv een 250/100 een kortsluitstroom van 70A heeft waardoor je dan weer behoorlijk wat parallel kunt zetten. Je kan de beperking tot 130% oversizing uitzetten in advanced settings. Paralel zetten is natuurlijk wel wat omslachtiger omwille van extra zekeringen die je aan dc kant nodig hebt en meer kabel. Langs de andere kant kan je dan wel meerdere orienteringen plaatsen op de zelfde mppt. En misschien wat handig rond bepaalde schaduwen werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbNlzAF1Jz42fmvjcA8YpRro2ts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MABCI82QBaeZlIJViVV7gKJe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Ik heb iemand geholpen die met twee MPPTs draait die ieder twee strings parallel heeft.

De MPPTs zijn uitgekozen op het aantal ampere op de 48V bus, aangezien Victron best wel wat verschillende formaten heeft.

De capaciteit van de MPPT is dus voornamelijk beperkt tot hoeveel ampere de MPPT kwijt kan op de 48V bus.

Je kunt op de zwaarste 450V/200A bijna 10kW kwijt.

[ Voor 27% gewijzigd door Q op 01-06-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berns
  • Laatst online: 13-09 08:12
Slux schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:55:
Ik heb deze vorige week gehaald voor een 24V bak met deze cellen die er bijna zijn.

De iets lagere variant is niet hoog genoeg, want aan de binnenkant is de bodem wat verhoogd. Het deksel moet je erbij bestellen. Hij is dus iets te hoog, maar dat hindert niet hier. Het deksel is sterk genoeg om er accuconnectoren M8 op te monteren. Ik ga er wel 2 laagjes epoxy board tussen doen voor de extra stevigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@berns/@Slux https://www.karwei.nl/ass...iter-waterdicht/p/B180191 is dan ongeveer hetzelfde en echt waterdicht. Ik heb hem volgens mij bij de cranenbroek vandaan, al gebruik ik hem om filament luchtdicht te bewaren.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berns
Vast Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQWSlseI002v3Yije2D_rwdR-qA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3IkNk4jcfq8vEPwPdEtXGZM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uMFwwsbCYBFmvyFxOcblpDqzF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkOhAxYbx7crlvzBqxhZjxm4.jpg?f=fotoalbum_largewel, maar je moet hem niet onderdompelen. Aan de zijkanten zitten in het deksel en daaronder 2 verticale gleufjes. Ik vermoed om met tie rips vast te maken. Dat is niet 100% waterdicht denk ik, maar makkelijk op te lossen met rubberrepair bvb. Die van de karwei lijkt met niet zo stevig, vooral het deksel

[ Voor 7% gewijzigd door berns op 02-06-2025 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
HyperBart schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:43:
[...]

Laatst nog een gesprek met iemand gehad. Het probleem vind ik wel dat je met Victron heel kleine strings moet bouwen.

Resultaat is dat je in mijn beleving altijd naar een PV grid omvormer gaat en dan Victron er bij zijt of naar een hybride systeem wat dan niet Victron is.

Terecht punt maar ik denk dat het een combinatie van factoren is.
Geen samenhorigheid, geen draagvlak/regelgeving, complexe tariefstructuren en netheffingen.
De MPPT RS van Victron doet gewoon ~11kW. Mee eens dat 450 VDC niet het hoogste is, opzich moet je hier wel mee uit te voeten komen tenzij je grote strings hebt.

Zolang mijn AC PV omvormer werkt blijft ie hangen. Wanneer ie stuk is komt er een MPPT variant voor terug.

Daarnaast komt de PV uit in de meterkast, batterij staat ergens anders. Dus dan is AC PV omvormer een meer praktische keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21-10 15:33
Cellen in een kunststof doos bewaren is geen goed idee. Het kunststof gaat absoluut smelten. Afblazen is een exotherme reactie. Iets 'waterdicht' willen maken, waar één cel zo snot van maakt wat ook nog eens een verhoogde blootstelling geeft qua dampen en deeltjes lijkt mij geen goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
berns schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:41:
[...]

Ik heb deze vorige week gehaald voor een 24V bak met deze cellen die er bijna zijn.

De iets lagere variant is niet hoog genoeg, want aan de binnenkant is de bodem wat verhoogd. Het deksel moet je erbij bestellen. Hij is dus iets te hoog, maar dat hindert niet hier. Het deksel is sterk genoeg om er accuconnectoren M8 op te monteren. Ik ga er wel 2 laagjes epoxy board tussen doen voor de extra stevigheid.
Ja zoiets zoek ik idd, alleen is die helaas te hoog voor mij, ik kan maar 30cm kwijt :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Rimco schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:07:
@berns/@Slux https://www.karwei.nl/ass...iter-waterdicht/p/B180191 is dan ongeveer hetzelfde en echt waterdicht. Ik heb hem volgens mij bij de cranenbroek vandaan, al gebruik ik hem om filament luchtdicht te bewaren.
Die ziet er net even te fragiel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
berns schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:39:
Vast [Afbeelding]

[Afbeelding]wel, maar je moet hem niet onderdompelen. Aan de zijkanten zitten in het deksel en daaronder 2 verticale gleufjes. Ik vermoed om met tie rips vast te maken. Dat is niet 100% waterdicht denk ik, maar makkelijk op te lossen met rubberrepair bvb. Die van de karwei lijkt met niet zo stevig, vooral het deksel
Dat is wel aan te passen, ze hoeven niet 100% waterdicht te zijn, ik gebruik ze voor in sloepjes.
Momenteel heb ik deze (30 stuks)https://www.allekoffers.nl/explorer-case-5326 zijn top maar helaas net even te groot voor het volgende projectje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
BenSKIP schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:34:
Cellen in een kunststof doos bewaren is geen goed idee. Het kunststof gaat absoluut smelten. Afblazen is een exotherme reactie. Iets 'waterdicht' willen maken, waar één cel zo snot van maakt wat ook nog eens een verhoogde blootstelling geeft qua dampen en deeltjes lijkt mij geen goede keuze.
LifePO4 accu's worden meer verkocht in kunststof dan metalen behuizingen, daar maak ik me geen zorgen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Slux schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:49:
[...]

Die ziet er net even te fragiel uit
Ten opzichte van andere dozen is deze in mijn optiek wat steviger dan de rest. Maar alsnog heb ik mijn cellen wel liever in stalen behuizingen ;) Beste zelf even kijken of je hem ergens in het echt kunt bekijken.

Het deksel heeft ook ribben ter versteviging en lijkt daarmee zelf steviger dan de Wham die werd aangehaald.

[ Voor 13% gewijzigd door Rimco op 02-06-2025 16:35 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Rimco schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:28:
[...]

Ten opzichte van andere dozen is deze in mijn optiek wat steviger dan de rest. Maar alsnog heb ik mijn cellen wel liever in stalen behuizingen ;) Beste zelf even kijken of je hem ergens in het echt kunt bekijken.

Het deksel heeft ook ribben ter versteviging en lijkt daarmee zelf steviger dan de Wham die werd aangehaald.
Thuis heb ik ze liever ook in een stalen kast, maar in de maritieme, auto/campers wereld zitten ze allemaal in kunststof behuizingen, ook de accus van bijvoorbeeld Victron of de andere grote merken, die gebruiken allemaal kuststof.

Ik ga even opzoek of ik hem in het echt kan zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Harold Halewijn boude zijn eerste batterij in aluminium transportkisten. Die kun je wel enigzins waterdicht maken. Ik zou er dan wel een overdruk ventiel op maken. Een rubberen barstplaatje zou al wel voldoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
habbekrats schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:31:
Harold Halewijn boude zijn eerste batterij in aluminium transportkisten. Die kun je wel enigzins waterdicht maken. Ik zou er dan wel een overdruk ventiel op maken. Een rubberen barstplaatje zou al wel voldoen.
Tja die knutseldozen van hem sla ik liever over :+

Ze moeten ''mobiel'' zijn zodat ik ze kan uitwisselen, kunststof geleid niet en scheelt ook gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Slux schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:08:
[...]

Tja die knutseldozen van hem sla ik liever over :+

Ze moeten ''mobiel'' zijn zodat ik ze kan uitwisselen, kunststof geleid niet en scheelt ook gewicht.
Of een kant en klare Victron IP65 batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
habbekrats schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:24:
[...]

Of een kant en klare Victron IP65 batterij.
Die zijn helaas erg duur en hebben een beperkte capaciteit, ik heb gebruik nu 2 koffers van elk minimaal 314ah i.c.m. een daly bms met hun parallel module, thuis heb ik JK maar Daly is stabiel en lekker simpel voor de rest., alleen jammer dat ik niet 2 accus tegelijk kan uitlezen met hun app.

Voor 2 koffers met elk 8x EVE MB31 cellen ben ik nog geen 1500 euro kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
ger356 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:19:
Even controleren

Mijn ESS to be, heeft nu
netwerkaansluiting 3 * 25 A
drie maal Multiplus II/5000/70
alle afnemers op de AC out
SMA 8 kWp omvormer ook op AC out
2 maal 16 Envision 315 Ah batterijen
Afstand tussen meterkast en ESS 8 mtr. (dus zowel aan de AC in kant en de AC out kant)

Ik zag hier op het forum iemand met vrijwel dezelfde opzet en de volgende beveiliging op de AC kant.

* In de meterkast een aardlekautomaat 25A B 300 mA (dus voor de AC in)
* Bij de ESS direct achter de AC out een aardlekautomaat 32A C 30 mA

Is dat logisch?
die 300 en 30 mA denk ik te snappen (tussen grid en ESS zit alleen 8 meter kabel, dus nauwelijks veiligheidsrisico)
maar waarom 32 A op de AC out ? is dat omdat de Multiplus een piek van 9000 VA kan leveren (maar dan is 32A eigenlijk weer te weinig)
en waarom een C kar?

Of is dat voorbeeld toch niet zo goed als ik dacht?
Dank voor jullie input.
De 25B bij de input is net iets sneller dan de 25C smeltpatronen in de hoofdzekering
De 32C op de output is inderdaad omdat de Multiplus een schepje op de 25 ampere huis aansluiting kan doen.

Omdat de MP een te hoge inwendige weerstand heeft tript de 32C nooit op een kortsluiting. In geval van kortsluiting schakelt de MP af met de error ‘Overload L1: Alarm’.
De 32C tript alleen bij overbelasting over langere tijd en ook wat langer dan een 32B. B of C karakteristiek bepaalt hoe lang de overbelasting mag aanhouden.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berns
@slux vandaag komen deze voor een paar 12V bakken. Ik ben benieuwd naar de kwaliteit. Gratis verzenden vanaf 59€ en 5€ korting met code newlook.
Misschien is deze wat voor je, maar ik denk dat de 58cm net te krap is, ( en is dit de binnenmaat?)
Ik kan de batterij aansluitingen makkelijk in het deksel verwerken, hoewel voor mijn toepassingen er een anderson 50A stekker uit komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21-10 15:33
Slux schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:58:
[...]

LifePO4 accu's worden meer verkocht in kunststof dan metalen behuizingen, daar maak ik me geen zorgen over.
Helemaal goed! In dat geval zou ik inderdaad voor PVC gaan. Chloride is perfect voor de longen dit komt al vrij bij warmte en het roet ook lekker zwart als het brand. Double score! d:)b

Die kunststof dozen zijn bedoeld voor BUITEN.
E- pompwagen, -forkheftrucks, -buitenboordmotor, etc
Daar waar het weinig risico heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door BenSKIP op 03-06-2025 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
berns schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:49:
@slux vandaag komen deze voor een paar 12V bakken. Ik ben benieuwd naar de kwaliteit. Gratis verzenden vanaf 59€ en 5€ korting met code newlook.
Misschien is deze wat voor je, maar ik denk dat de 58cm net te krap is, ( en is dit de binnenmaat?)
Ik kan de batterij aansluitingen makkelijk in het deksel verwerken, hoewel voor mijn toepassingen er een anderson 50A stekker uit komt
Thanks maar die zien er wel heel wiebelig uit, dan kan je beter voor zulke koffers gaan, wel wat duurder maar ze zijn echt top die dingen, helaas niet in de maat die ik nu zoek ;(
https://www.explorercases.com/en/products/
ik gebruik trouwens ook anderson stekkers voor die koffers, werken top, zou ze alleen niet adviseren met een thuis accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
BenSKIP schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:51:
[...]

Helemaal goed! In dat geval zou ik inderdaad voor PVC gaan. Chloride is perfect voor de longen en het roet ook lekker zwart als het brand. Double score! d:)b
:?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

eea naar Het grote boten topic verplaatst

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 03-06-2025 13:46 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipi35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i28QnMRV0julQuSzdaocWxi5hq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMT1VWILVtTbtmCpneJuS0Jh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2L46Y5pn1XGDkl0-pHBfcH6ZR4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmsaBP3cmwpJVH04DhjcJ6AM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWKq4WoV1rwri3uDLuJpnNlHTSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7ALAgNrwxNZHBNdF3iLyXeP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNuM5mMkaq9ToYABq55NE_5yCN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMgmKHy6mz0S4tcX2y9ogqaE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3Dv-E8kPEIBbZwevuApQkDo00A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oX24gpbbSWDpMLsbgANrJEmz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzCHeuXQD5flVwPtDjYOrUSd1jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9b6tGrABZGW7UF6BOk5KqYq.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de zuinige doe het zelver zijn vaak leuke items te scoren bij de plaatselijke ijzerboer.
Uiteraard zijn de 50mm2 kabels geen koper maar aluminium maar deze 4 meter totaal maar 1,73mohm
De andere is iets dunner,ik denk 35mm 2
En die heeft 2.22 mohm.
Ook een dikke vlakstaaf koper 30mm breed , 10 mm dik voor maar 7 euro
Voor die kabels en andere koperstaaf was ik totaal 10 euro kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Bekabeling uit een EV?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
inderdaad
Pagina: 1 ... 102 ... 118 Laatste