Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:03
Oranje kleur, vandaar.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjn
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-06 14:53

wjn

Q schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:11:
[...]
Maar er is één fors probleem: hoe weten mensen hier hoever hun cellen zijn gedegradeerd?
Wie doet periodiek een “goede” capaciteitsmeting? :D
Een goede BMS houdt ook de SOH bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:10

Q

Au Contraire Mon Capitan!

wjn schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:29:
[...]

Een goede BMS houdt ook de SOH bij.
Hoe bepaalt een BMS dat en heb je voorbeelden van een BMS die dat doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-06 17:13
Het bepalen van de State of Charge is altijd een benadering en geen directe meting, want het is geen natuurkundige grootheid. Hoe je toch die SOC kan berekenen is afhankelijk van de soort accu: bij sommige typen (Li-Ion?) is er een mooi lineair verband tussen de spanning en de Soc, dus dan kun je eenvoudig de spanning meten en daar een Soc aan koppelen. Bij de hier veel gebruikte Lithium Ijzer fosfaat accus is dat verband er niet of nauwelijks. Dan wordt de Soc berekend door een 100% te nemen en vervolgens nauwkeurig bij te houden hoeveel er in en uit gaat (VA in en uit) en dan te rekenen. Vandaar dat je die accu's zo nu en dan helemaal door moet laden om die 100% te bepalen. Kijk op Coulomb Count methode. Onze Aussie Duitser heeft er ook een redelijk verhelderende video over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:28
Aan een LFP is geen SOC te verbinden, dit is een 'benadering' en loopt helemaal zoek zodra er wat sluipstroom is wat niet gemeten kan worden. 100% calibratie is bij een LFP onmogelijk. De mee spelende variabelen waaronder temperatuur e.d. zijn niet in te voeren.
SOH is al helemaal onmogelijk met een BMS te bepalen. SOH kan alleen met een batterytester worden bepaald en daarvoor moeten alle cellen onafhankelijk gemeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjn
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-06 14:53

wjn

Q schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:41:
[...]

Hoe bepaalt een BMS dat en heb je voorbeelden van een BMS die dat doet?
Meestal middels coulomb count en dat tegen de geschatte (ontlaad/laad) tijd afzetten.

Ja, het is een benadering, zoals bijvoorbeeld elke EV voertuig dat heeft.

ORION BMS doet het soortgelijk.
Mastervolts Shunt doet ook iets dergelijks en noemen het CEF (is dan wel geen BMS, maar elke BMS meet de stroom met een shunt of flux, dus dit kun je zien als dat onderdeel van de BMS)

Iets anders dan "benadering" is ook niet mogelijk, omdat je het berekend.
Berekening is ook de reden dat er af en toe tot 100% geladen moet worden, zodat de SOC counter gereset wordt en de SOH berekend kan worden.

Als je echt je SOH wilt hebben, zul je inderdaad moeten testen, de vraag is of dat in de praktijk nodig is (of een accu nu 68% or 72% is, maakt niet zoveel uit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:30
Slux schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:55:
Weet iemand een waterdichte bak waar je een 8s 24v LPF batterij in kwijt kan ? ik gebruik nu van die camera koffers maar die zijn vrij prijzig en eigenlijk ook te groot.
Deze kwam ik nog tegen https://www.rcgcarpgear.com/product/hardcase-l-high/

hier iemand die een kleinere variant gebruikt YouTube: Een Off-Grid Accu box Bouwen - Outoor power station 12v met Li Time...

[ Voor 29% gewijzigd door habbekrats op 04-06-2025 14:55 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-06 21:51
BenSKIP schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:51:
[...]

Helemaal goed! In dat geval zou ik inderdaad voor PVC gaan. Chloride is perfect voor de longen dit komt al vrij bij warmte en het roet ook lekker zwart als het brand. Double score! d:)b

Die kunststof dozen zijn bedoeld voor BUITEN.
E- pompwagen, -forkheftrucks, -buitenboordmotor, etc
Daar waar het weinig risico heeft.
Maar je plaats toch sowieso je accu buiten uit veiligheidsredenen? :+ :+.
Leipi35 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:59:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor de zuinige doe het zelver zijn vaak leuke items te scoren bij de plaatselijke ijzerboer.
Uiteraard zijn de 50mm2 kabels geen koper maar aluminium maar deze 4 meter totaal maar 1,73mohm
De andere is iets dunner,ik denk 35mm 2
En die heeft 2.22 mohm.
Ook een dikke vlakstaaf koper 30mm breed , 10 mm dik voor maar 7 euro
Voor die kabels en andere koperstaaf was ik totaal 10 euro kwijt
Persoonlijk zou ik enkel volledige koperen kabels gebruiken, maar dat ben ik :o.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snamkob1994
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Ik heb een aantal Seplos Mason 280L (vertical) behuizingen in elkaar gezet met Eve LF280K cellen en een Solis S6 8kW 3-fase omvormer. Binnenkort zal ik meetresultaten met betrekking tot de efficiëntie van de omvormer plaatsen op verschillende werkpunten, voor degenen die geïnteresseerd zijn. Het systeem draait nu ongeveer twee maanden met gemiddeld één cyclus per dag.

Eerst moet ik echter een probleem oplossen met een van de parallel geschakelde packs. In één pack is het plastic rondom de busbar gesmolten, met enige schade in de omgeving. Ik vermoed dat dit komt door een washer die tussen de interne MEGA-zekering en de busbar zat (hogere weerstand), ondanks dat alles met een momentsleutel is aangedraaid. De andere (2) behuizingen vertonen geen schade, en daar zit de zekering direct op de busbar. Hopelijk voorkomt dit een soortgelijk probleem bij de anderen. Ik laad met maximaal 80A (~0,3C), exclusief enige onbalansstroom tussen de twee parallelle packs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oM0y5bY9POOmkARCDXVGwVrw4Ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ph3whkYAvRqxZaOMI4p5bdi3.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het controleren van mijn andere batterijen viel me iets op: er zit een soort residu op de BMS PCB's van Seplos. Dit zit op alle drie de BMS PCB's die ik heb bekeken. Het lijkt me geen flux, want het is te veel en zit overal ook op de ICs. Ook zat het nog niet de PCBs toen ik deze heb geassembleerd. Heeft iemand een idee wat dit residu kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsCfthJH7EAKMRSNOpnx-2rd-EE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogpcqmBB7Wb88xqa4SomOKKD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
@Snamkob1994 Uit industrie ervaring, busbar, zekering en zekeringhouder gewoon vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
@Snamkob1994 Holy moly die is goed warm gestookt geweest. Je bout ring is helemaal blauw! Toch wel 300 graden dan.

[ Voor 17% gewijzigd door V_ger op 04-06-2025 17:39 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:43

MrFish

Untitled

Snamkob1994 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:58:
Ik heb een aantal Seplos Mason 280L (vertical) behuizingen in elkaar gezet met Eve LF280K cellen en een Solis S6 8kW 3-fase omvormer. Binnenkort zal ik meetresultaten met betrekking tot de efficiëntie van de omvormer plaatsen op verschillende werkpunten, voor degenen die geïnteresseerd zijn. Het systeem draait nu ongeveer twee maanden met gemiddeld één cyclus per dag.

Eerst moet ik echter een probleem oplossen met een van de parallel geschakelde packs. In één pack is het plastic rondom de busbar gesmolten, met enige schade in de omgeving. Ik vermoed dat dit komt door een washer die tussen de interne MEGA-zekering en de busbar zat (hogere weerstand), ondanks dat alles met een momentsleutel is aangedraaid. De andere (2) behuizingen vertonen geen schade, en daar zit de zekering direct op de busbar. Hopelijk voorkomt dit een soortgelijk probleem bij de anderen. Ik laad met maximaal 80A (~0,3C), exclusief enige onbalansstroom tussen de twee parallelle packs.

[Afbeelding]

Bij het controleren van mijn andere batterijen viel me iets op: er zit een soort residu op de BMS PCB's van Seplos. Dit zit op alle drie de BMS PCB's die ik heb bekeken. Het lijkt me geen flux, want het is te veel en zit overal ook op de ICs. Ook zat het nog niet de PCBs toen ik deze heb geassembleerd. Heeft iemand een idee wat dit residu kan zijn?

[Afbeelding]
Dat is een zeer waarschijnlijke uitleg. Die washers zijn (meestal) van staal en de geleidbaarheid daarvan is zomaar 10x slechter dan koper (als het niet veel meer is), dus de warmteontwikkeling tien keer hoger. Zo'n ring hoort dus inderdaad niet tussen zekering en busbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Leipi35 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:59:
Voor de zuinige doe het zelver zijn vaak leuke items te scoren bij de plaatselijke ijzerboer.
Uiteraard zijn de 50mm2 kabels geen koper maar aluminium maar deze 4 meter totaal maar 1,73mohm
De andere is iets dunner,ik denk 35mm 2
En die heeft 2.22 mohm.
Bij zulke lage weerstanden zou ik een vierdraadsmeting doen.
Je meet dan de overgangsweerstanden van je klemmen niet mee.
Als je meter dat niet direct ondersteunt dan kan je het handmatig doen met een 1A+ stroombron/labvoeding en multimeter op de uV of mV stand.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snamkob1994
  • Nu online
Ik ben blij dat jullie mijn vermoeden kunnen bevestigen @habbekrats en @MrFish. De zekeringhouder, zekering en busbar ga ik inderdaad vervangen voor nieuwe.

Heb ook de logfiles van het BMS uitgelezen en er gaat een aantal keer een "High ambient temperature alarm" af om vervolgens weer te resetten als die afkoelt. Dan gaat vervolgens de batterij die in parallel staat met een relatief hoge stroom de 2 packs weer balanceren. In het vervolg moet ik de BMS warnings ook in HA via modbus uitlezen en als er een warning zoals dit voordoet niet meer verder de andere batterij opladen.

Voor de residu op de BMS wil ik de PCB schoonmaken met een flux cleaner. Maar geen idee waarom deze afzetting ook onstaat op andere printen die niet zo warm zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

wjn schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:53:
[...]

Meestal middels coulomb count en dat tegen de geschatte (ontlaad/laad) tijd afzetten.

Ja, het is een benadering, zoals bijvoorbeeld elke EV voertuig dat heeft.

ORION BMS doet het soortgelijk.
Mastervolts Shunt doet ook iets dergelijks en noemen het CEF (is dan wel geen BMS, maar elke BMS meet de stroom met een shunt of flux, dus dit kun je zien als dat onderdeel van de BMS)

Iets anders dan "benadering" is ook niet mogelijk, omdat je het berekend.
Berekening is ook de reden dat er af en toe tot 100% geladen moet worden, zodat de SOC counter gereset wordt en de SOH berekend kan worden.

Als je echt je SOH wilt hebben, zul je inderdaad moeten testen, de vraag is of dat in de praktijk nodig is (of een accu nu 68% or 72% is, maakt niet zoveel uit).
Bedankt voor de toelichting van wat je bedoeld, maar ik ken geen DIY thuis accu BMS dat een dergelijke “administratie” bijhoudt. Ik snapt het voorbeeld van de automotive wereld, maar wat kunnen wij DIY accu bouwers doen?

Ik denk dat over een aantal jaren de eerste pioniers er verstandig aan doen om een SoC meting te gaan doen. Want - en daar zou ik betere bronnen voor moeten aandragen - kan door slijtage en ouderdom dendrietvorming en dus kortsluiting ontstaan.

Ik zou zelf iedereen aanraden om een keer een SoC meting te doen zodat je een referentie kader hebt voor je volgende meting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:39
Proton_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:41:
[...]

Bij zulke lage weerstanden zou ik een vierdraadsmeting doen.
Je meet dan de overgangsweerstanden van je klemmen niet mee.
Als je meter dat niet direct ondersteunt dan kan je het handmatig doen met een 1A+ stroombron/labvoeding en multimeter op de uV of mV stand.
Dit is een 4 draads meting
En het ging mij erom om aan te tonen dat deze kabels goed bruikbaar zijn in een diy thuisbatterij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Snamkob1994 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:48:
Ik ben blij dat jullie mijn vermoeden kunnen bevestigen @habbekrats en @MrFish. De zekeringhouder, zekering en busbar ga ik inderdaad vervangen voor nieuwe.

Heb ook de logfiles van het BMS uitgelezen en er gaat een aantal keer een "High ambient temperature alarm" af om vervolgens weer te resetten als die afkoelt. Dan gaat vervolgens de batterij die in parallel staat met een relatief hoge stroom de 2 packs weer balanceren. In het vervolg moet ik de BMS warnings ook in HA via modbus uitlezen en als er een warning zoals dit voordoet niet meer verder de andere batterij opladen.

Voor de residu op de BMS wil ik de PCB schoonmaken met een flux cleaner. Maar geen idee waarom deze afzetting ook onstaat op andere printen die niet zo warm zijn geworden.
Nog even een waarschuwing: Mega zekeringen zijn absoluut onvoldoende bij LFP accu’s. Vervang hem door een betere als je toch bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:33
[b]Snamkob1994 in "Zelf een powerwall bouwen"

Kan het een coating (lak, conformal coating) zijn? Wordt wel gebruikt om printplaten te beschermen tegen vocht.

En zoals al gezegd, vervang die mega-fuse door een type fuse dat de kortsluitstroom van zo'n pakket aan kan (bv T-class of Adler EF3 (past in een ANL zekeringhouder), AE5 etc).

Als je de beschikking hebt over een warmtebeeldcamera kun je tijdens bedrijf controleren of er nog andere hotspots zijn (en ook de kabelschoenen/verbindingen naar je omvormer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snamkob1994
  • Nu online
Ik vermoed van niet maar weet het niet zeker. Maar kan het eens navragen aan Seplos of ze zo een conformal coating normaliter aanbrengen.

Wat betreft de zekering, ik was van plan een Victron busbar met T class zekeringen extern te plaatsen. Ook nu alles controleren met de warmtebeeldcamera staat op de planning alvorens alles weer gaat draaien vanuit HA.

Daarnaast zit ik met nog een gewetensvraag en ben ik wel benieuwd wat jullie zouden adviseren. Ik heb de EVE LF280K grade A cellen van NKON met 2 schroefgaten. Op sommige plekken kan ik maar 1 van de 2 schroefgaten bevestigen, bijvoorbeeld bij de bovenste cellen waar de busbars van de Seplos verbinding maken met de cellen, aangezien deze busbars maar 1 schroefgat hebben en te kort zijn voor een tweede gat te boren. Is dit mogelijk nog een risico aangezien de contact oppervlakte daar kleiner?

[ Voor 41% gewijzigd door Snamkob1994 op 04-06-2025 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik heb in mijn Seplos Mason 280l de zekering eruit gegooid en deze vervangen voor een busbar. Ik heb extern al een T-class zekering, dus een zekering in de behuizing vind ik niet nodig.
Ik heb de mijne na de opbouw ongeveer een uur op 150A laadstroom getest en toen kwamen er geen problemen aan het licht met de warmtebeeldcamera, ook niet met dezelfde dubbele aansluiting op de cellen als @Snamkob1994 waarvan cel 1 en 16 maar één aansluiting gebruiken.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
Snamkob1994 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:24:
Ik vermoed van niet maar weet het niet zeker. Maar kan het eens navragen aan Seplos of ze zo een conformal coating normaliter aanbrengen.

Wat betreft de zekering, ik was van plan een Victron busbar met T class zekeringen extern te plaatsen. Ook nu alles controleren met de warmtebeeldcamera staat op de planning alvorens alles weer gaat draaien vanuit HA.

Daarnaast zit ik met nog een gewetensvraag en ben ik wel benieuwd wat jullie zouden adviseren. Ik heb de EVE LF280K grade A cellen van NKON met 2 schroefgaten. Op sommige plekken kan ik maar 1 van de 2 schroefgaten bevestigen, bijvoorbeeld bij de bovenste cellen waar de busbars van de Seplos verbinding maken met de cellen, aangezien deze busbars maar 1 schroefgat hebben en te kort zijn voor een tweede gat te boren. Is dit mogelijk nog een risico aangezien de contact oppervlakte daar kleiner?
Als je geen zekeringen meer in de kisten wilt, kun je die twee busbars vervangen door een stukje kabel. Bij mij zijn die busbars ongeveer 40mm2. Een stukje kabel van 50mm2 met kabelschoenen zou dus kunnen.
Ik heb ook cellen met die opgelaste aansluitingen met 2 gaten. Van de busbar heb ik een klein stukje krimpkous weggesneden zodat ie op het achterste gat past. Contact oppervlak lijkt me sowieso al groter dn bij de tradionele aansluitingen, maar ik heb geen andere cellen om het te vergelijken.
Kan nog geen warmtebeelden laten zien, ben alles nog aan het opbouwen. Het is hier m'n stopklus :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenSKIP

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een "mooi" voorbeeld van hoge weerstanden met / in een accu doet. Niet fijn om hier achter te komen, wel fijn dat je erachter gekomen bent. Tevens mijn dank dat je dit deelt. Veel vaker gaan dit soort beelden onder het vloerkleed.

Dat residu kan van alles zijn, flux, coating, lijm of neergeslagen plasticdamp, vet van het metaal (snijwater / -olie).
Koop koper ringen voor dit soort toepassingen. Niet heel makkelijk te vinden en duur, maar kan wel dit soort ellende voorkomen.
Kies een zekering die intern is voorzien van quartz (zand), zodat dit bij het smelten van de smeltdraad niet alsnog een vlamboog vormen kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Jazsie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:58:
[...]

Maar je plaats toch sowieso je accu buiten uit veiligheidsredenen? :+ :+.
Ja / Nee.... Ja, is veiliger qua dampen en brand / explosie. Nee, weersinvloeden (vocht, warmte/koude), corrosie. En mensen vergelijken graag met de thuisbatterijen die allemaal binnen geplaatst worden. De meeste thuisaccu's staan naar mijn idee gewoon binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:11

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Op een Seplos zekeringhouder kan direct een Adler EF3. Is in mijn optiek zelfs veiliger dan extern @SpongeRob. Wat er bij wordt geleverd is onbekende rommel, niet eens noodzakelijk een echte MEGA fuse.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Zolang de zekering maar quartz bevat, merk of voltage is niet van belang, de juiste Amp rating wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:18
Lijkt me dat de voltage rating toch echt 60+V moet zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Ik top balance altijd eerst mijn 24v accu's met een zketech voordat ik ze in productie zet, is dat ook nodig als je een 48v thuisbatterij maakt met een JK BMS en Victron systeem erachter?

[ Voor 13% gewijzigd door Slux op 05-06-2025 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
Slux schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:21:
Ik top balance altijd eerst mijn 24v accu's met een zketech voordat ik ze in productie zet, is dat ook nodig als je een 48v thuisbatterij maakt met een JK BMS en Victron systeem erachter?
Nee, met een actieve balancer zoals op de JK balanceert de boel vanzelf wel.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:11

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

BenSKIP schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:54:
Zolang de zekering maar quartz bevat, merk of voltage is niet van belang, de juiste Amp rating wel.
AIC is ook wel relevant hier. Vandaar EF3 of T-class voor LFP.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Slux schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:21:
Ik heb zelf ook een ZKEtech, maar de mijne kan geen 24v accu topbalancen, hoe doe jij dat? Ik heb de EBC-A40L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
BenSKIP schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:05:
[...]

Ik heb zelf ook een ZKEtech, maar de mijne kan geen 24v accu topbalancen, hoe doe jij dat? Ik heb de EBC-A40L
Ik leg het weer verkeerd uit :X , ik zet ze eerst in serie met een 24v lader eraan, dan zet ik ze parallel om met de zketech het laatste beetje erin te stoppen, duurt zolang anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:15
Slux schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:51:
[...]

Ik leg het weer verkeerd uit :X , ik zet ze eerst in serie met een 24v lader eraan, dan zet ik ze parallel om met de zketech het laatste beetje erin te stoppen, duurt zolang anders.
volgens mij verwissel je parallel en serieel hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35

[Afbeelding]

[Afbeelding]
nog even een vraag

heb je die opvulring zelf gemonteerd of was dit af fabriek ?
anders is het wel een grote fout naar mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snamkob1994
  • Nu online
Leipi35 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:34:
[...]

nog even een vraag

heb je die opvulring zelf gemonteerd of was dit af fabriek ?
anders is het wel een grote fout naar mijn idee.
Dat heb ik zelf gedaan. Alles komt los binnen en zet je zelf in elkaar, dus ik heb hier zelf even niet goed opgelet.

Dit zou Seplos nog wel in de handleiding kunnen vermelden als waarschuwing. Deze is best summier en met veel oude afbeeldingen die niet meer kloppen.

Overigens was het spul op de print wel een conformal coating inderdaad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leipi35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79K9hxatZZGVWdEeAfDmzCMItp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ryu1dXfE9BwLSr8eOuSzP9se.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5X5vQRSAqlzNX8uzET8sICWSqAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ivc2JAG0kT4mQdS8HJifEhTk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xIHa8fNYFxDbVXlJVt_Ig9qNHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmdVdqWzzPCW6pqP51B2p2V0.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn box is binnen
Ziet er goed uit , alles netjes verpakt en alles zit erbij .
Nu de accu's nog.
Als het goed is komen die volgende week

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leipi35
Zelf maar even bussbars gemaakt😁😁

Vast beter dan de aliexpress bussbars😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIUTmB9HSP9CdTued0Wn4CJ7qX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXR9utNYlfh3JyJtC6Di8VEz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqalIHMT5Cxl9f-E2mtdx6O3IJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5F9T3iIQPTebfqk2pUiPbJ3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik kan hier in Portugal dit type kabel voor een redelijke prijs kopen in 1x50mm2.
Vinden jullie deze kwaliteit geschikt als DC-bekabeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Leipi35 Mooi! Hoe bescherm je het koper tegen oxidatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
Leipi35 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:34:
Zelf maar even bussbars gemaakt😁😁

Vast beter dan de aliexpress bussbars😂

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oh, dat is mooi. Als ik nou 2 van die strips maak kan ik mijn victron power in / distributor zo koppelen dat de ene de aansluiting naar beneden heeft en de ander naar boven. Zegmaar de 2 female kanten naar elkaar.
Waar koop je zoiets, want dit is geen bouwmarkt spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
Hermarcel schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:56:
@Leipi35 Mooi! Hoe bescherm je het koper tegen oxidatie?
Ik denk aan vernikkelen.
Zal daar nog eens een proef mee doen
Maar misschien laat ik het ook zo .
Is toch binnenklimaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
V_ger schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:38:
[...]

Oh, dat is mooi. Als ik nou 2 van die strips maak kan ik mijn victron power in / distributor zo koppelen dat de ene de aansluiting naar beneden heeft en de ander naar boven. Zegmaar de 2 female kanten naar elkaar.
Waar koop je zoiets, want dit is geen bouwmarkt spul.
Zoals ik in een eerdere post al aangaf.
Heeft de plaatselijke ijzerboer vaak mooi spul voor de doehetzelver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
Hermarcel schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:49:
Ik kan hier in Portugal dit type kabel voor een redelijke prijs kopen in 1x50mm2.
Vinden jullie deze kwaliteit geschikt als DC-bekabeling?
Ziet er op zich goed uit.
Ik zou niet weten waarom dat niet geschikt is.
En of je nou fijne aders of wat grotere aders hebt
50mm2 is 50mm2....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Hermarcel Dit is wel klasse 5 soepel, heb ik ook gebruikt. Is wel een heel stuk stugger dan klasse 6 accukabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:28

Dan heb je een set met de verkeerde busbars gekocht. Voor double stud heb je ofwel een hele set specifieke busbars, of kun je de YS-N4, YS-N6 (naar de PCB), en 2x de SF-L1-E-A (overbrugging horizontale plaat), nodig van hen. Kostte $27, plus $40 shipping. De verbinding tussen de twee kolommen heb ik niet mij hen gekocht, want die had Nkon ook zelf, en de busbars tussen de cellen zelf ook.

Enige nadeel is wel dat Seplos de SF-L1-E-A busbars van aluminium maakt. Wellicht kun je dus beter de hele set kopen, om weerstandsverschillen te voorkomen ten opzichte van de andere cellen die dan onderling met koper zijn verbonden? Experts; Is dat een issue, aluminium en koper mengen qua busbars? Ik zie ook dat de reguliere cell naar cell busbars van Seplos voor double stud niet flexibel zijn (of althans; waren). Dat heeft natuurlijk ook zijn nadelen.

Seplos lijkt tegenwoordig moeilijk te doen bij het bestellen van losse onderdelen maar vorig jaar ging het nog soepel. Wellicht lag dat aan mijn contactpersoon. Met jou recente incident zijn ze wellicht wat soepeler. Mocht je wat bestellen, dan lift ik graag mee indien alle busbars aluminium hebben toch een beter idee is. :)

[ Voor 5% gewijzigd door ntram op 08-06-2025 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
habbekrats schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:59:
@Hermarcel Dit is wel klasse 5 soepel, heb ik ook gebruikt. Is wel een heel stuk stugger dan klasse 6 accukabel.
Hmm, ik had niet verwacht dat er een groot verschil zou zijn: Beide worden als flexibel beschreven. Nog maar eens verder zoeken dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DavidZH
  • Laatst online: 19:23
Hermarcel schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:43:
[...]

Hmm, ik had niet verwacht dat er een groot verschil zou zijn: Beide worden als flexibel beschreven. Nog maar eens verder zoeken dus.
Ligt er aan hoe lang het stuk draad is en hoe je het aansluit. Bij een stuk van 30 cm 50m2 met aan beide kanten een kabelschoen aangeknepen is klasse 6 net zo stug als klasse 5 en niet veel soepeler als klasse 2.
Hert is ook aan te raden voor korte stukjes (zoals in de box), om de kabel mét de benodigde bochten af te knippen, anders krijg je noot de goede vulling van je kabelschoen en dus een hotspot.
MrFish schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:38:
[...]

Dat is een zeer waarschijnlijke uitleg. Die washers zijn (meestal) van staal en de geleidbaarheid daarvan is zomaar 10x slechter dan koper (als het niet veel meer is), dus de warmteontwikkeling tien keer hoger. Zo'n ring hoort dus inderdaad niet tussen zekering en busbar.
En daarnaast is de ring een kortgesloten spoel om een geleider omdat de bout zelf ook een deel van de stroom zal geleiden. Er wordt dus stroom geïnduceerd in de ring. Dat voegt ook weer extra warmte toe. Denk inductieheater. Je ziet dat de bout zelf ook goed heet is geweest.

De eerste foto van @Snamkob1994 zou eigenlijk ook als waarschuwing inde TS moeten staan. En dat bedoel ik niet als name-and-shame! Gewoon als waarschuwing: Never-ever-ever-ever sluitringen tussen geleiders stoppen. En ook niet van koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

DavidZH schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:24:
[...]
En daarnaast is de ring een kortgesloten spoel om een geleider omdat de bout zelf ook een deel van de stroom zal geleiden. Er wordt dus stroom geïnduceerd in de ring. Dat voegt ook weer extra warmte toe. Denk inductieheater. Je ziet dat de bout zelf ook goed heet is geweest.
Inductie-effecten gaan pas spelen bij wisselstroom, hier hebben we het over DC.
Dit zal gewoon joule-opwarming zijn geweest. Het kwadraatje bij I²R doet een hoop :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
Proton_ schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:03:
[...]

Inductie-effecten gaan pas spelen bij wisselstroom, hier hebben we het over DC.
Dit zal gewoon joule-opwarming zijn geweest. Het kwadraatje bij I²R doet een hoop :)
8)7 Dô'h! I stand corrected. Beroepsmatig zit ik idd vooral aan de AC kant. Daar kom ik af en toe ook dingen tegen die je niet kan verzinnen...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Ik heb mijn thuisbatterij, bestaande uit 3x MP 5000 en 32 kWh opslag, nu draaien sinds maart icm Tibber, aangestuurd door DESS. Met deze post wilde ik wat observaties delen wat betreft efficiëntie en financiële opbrengsten. Ik focus even op de maanden april en mei, want in maart heb ik de opslag nog vergroot van 16 -> 32 kWh.

Voor deze twee maanden kom ik op een RTE van 80-81%, waarbij ik (ter indicatie) 1700 kWh in de accu heb gestopt (53 cycles, vrijwel elke dag van 100% -> 10%).

De verliezen heb ik geprobeerd uit te splitsen. Ik kom op
  • ca 5% standbyverlies (uitgaande van 60 W 24/7)
  • ca 4% verlies in de batterij zelf (gemeten met SmartShunt) plus een deel v/d bekabeling. EVE heeft het in de specs (MB31) over een RTE van 94% (dus 6% verlies), dus ik scoor iets beter maar ik (ont)laad ook wat trager (0.2-0.25C) dan spec (0.5P).
  • ca 11% omzettingsverliezen in de omvormers (restant).
Het laden en ontladen heb ik beperkt tot resp 135 en 150 A; volgens eerdere metingen is het rendement van de omvormers bij dergelijke stromen ca 92% resp. 95%, wat neerkomt op 100% - 92%*95% = ~12,5% omzettingsverliezen. Dat klopt dus heel aardig met mijn 11% (bovendien (ont)laad DESS niet altijd op maximaal vermogen bij mij omdat ik wat prijsprikkels meegeef om zelfconsumptie te bevorderen).

Dan het financiële plaatje. In april was de energierekening -144 euro, in mei -183 euro. De gemiddelde in- en verkoopprijzen lagen op zo'n 14 cent en 29 cent (incl belastingen).

Ter vergelijk heb ik uitgerekend wat de energierekening zou zijn geweest met vast contract, zonder thuisbatterij. Aannames: 35% zelfconsumptie, 25 cent/kWh en 13 cent/kWh TLK. Dan kom ik voor beide maanden op ca -20 euro, oftewel ~120 en ~160 euro 'winst' in april en mei. Ik ben er tevreden mee.

[ Voor 4% gewijzigd door MrFish op 08-06-2025 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
[...]
De eerste foto van @Snamkob1994 zou eigenlijk ook als waarschuwing inde TS moeten staan. En dat bedoel ik niet als name-and-shame! Gewoon als waarschuwing: Never-ever-ever-ever sluitringen tussen geleiders stoppen. En ook niet van koper.
Hoe zit het dan met bijvoorbeeld een Victron Lynx lynx distributor? daar adviseren ze juist wel om ze te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Slux schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:52:
[...]

Hoe zit het dan met bijvoorbeeld een Victron Lynx lynx distributor? daar adviseren ze juist wel om ze te gebruiken.
Je moet wel sluitringen gebruiken, maar nooit in het geleidende pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
MrFish schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:00:
[...]

Je moet wel sluitringen gebruiken, maar nooit in het geleidende pad.
Maar dan lijkt het hier toch goed te zitten ?

Snamkob1994 in "Zelf een powerwall bouwen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
Slux schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:52:
[...]

Ik heb de laatste manual bekeken, daar zitten de ringen altijd direct onder de moer, nooit tussen twee geleidende delen. Zoals het hoort.
Moet wel zeggen dat ik een doorsnede mis van het aansluiten van de zekeringen. En gezien een aantal voorbeelden van hier en andere fora, is dat niet overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Er lijkt daar ook een ring tussen de busbar en de zekering te zitten. Dat is het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipi35
Sorry hoor, maar dit kun je toch niet menen.
Als je als bedrijf zijnde daly bms gebruikt .

En dan in begin zegt dat balanceren niet nodig is
Later het wiel opnieuw uitvinden door eigen balancer te maken en dan op het eind zeggen dat die bms toch wel vrij regelmatig defect gaat.
En dat jk bms ook volgens Harold niet je van het is.
Ik heb toch 10 x liever een jk bms dan daly.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Leipi35 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:25:
[...]

Later het wiel opnieuw uitvinden door eigen balancer te maken en dan op het eind zeggen dat die bms toch wel vrij regelmatig defect gaat.
Deze batterij is een van de eerste die hij voor zichzelf gebouwd heeft. Toen was er een stuk minder keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snamkob1994
  • Nu online
@MrFish ziet er goed uit. Ben benieuwd naar de opbrengsten over een wat langere periode. Zelf doe ik in HA de opbrengst monitoren door het vermogen van de omvormer met de huidige energieprijs en dit dan in een integrator te stoppen. Uiteindelijk zijn gemiddelde inkoop en verkoop prijzen soms wat vertekend als je bijvoorbeeld een EV hebt waar je flink de gemiddelde afname prijs kan drukken. Nog een vraagje, waarmee heb jij deze efficiënties gemeten? Ik weet niet hoe nauwkeurig de interne metingen zijn dus heb een Eaton energiemeter voor de AC kant en doe de DC zijde nog eens controleren met een Fluke stroomtang.

@Slux De foto is niet van geweldige kwaliteit maar er zat een ring tussen de busbar en zekering (dus zoals het niet hoort).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipi35
habbekrats schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:47:
[...]

Deze batterij is een van de eerste die hij voor zichzelf gebouwd heeft. Toen was er een stuk minder keus.
Dan heb je niet het hele filmpje gezien.
Hij gebruikt nog steeds daly in zijn professionele accu's voor consumenten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:14
Leipi35 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:06:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn box is binnen
Ziet er goed uit , alles netjes verpakt en alles zit erbij .
Nu de accu's nog.
Als het goed is komen die volgende week
Wat voor merk is deze.
Via Ali?
Seplos bms of jk ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Leipi35 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:02:
[...]

Dan heb je niet het hele filmpje gezien.
Hij gebruikt nog steeds daly in zijn professionele accu's voor consumenten...
Met eigen balancer oplossing. +1 een eigen ontwikkeling weer eens wat anders dan alle chinese spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipi35
En waar dacht je dat daly gemaakt werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Leipi35 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:16:
En waar dacht je dat daly gemaakt werd?
Chinees hoeft niet altijd slecht te zijn, bijna alle elektronica komt uit het verre oosten, zelfs Victron doet daar aan mee. Als je maar boven op de kealiteits controle zit.

Daly maakt een hele product range voor vele bms toepassingen.
In Duitsland zijn ook 2 fabrikanten van bms systemen, iets meer euro's meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
Zoek maar eens op daly reviews.
Dan wil je dat zeker niet als bedrijf gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ik vind het zelf wel grappig hoe open hij is over Daly.

Ik denk wel dat Harrold een doelgroep bedient voor wie gewoon een knappe totaal oplossing wil met service en zonder gezeik. Een klant die ‘minder prijsgevoelig’ is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
[...]

Ik gebruik zelf ook Daly +/- 30 stuks en kan er weinig op aanmerken, ze doen het goed tegenwoordig stabiel. simpel in gebruik en support is goed.

Ik gebruik JK voor mijn thuis accus, ook niks mis mee maar zitten net even teveel ''onzin'' features op vindt ik zelf, kijk maar naar de bugs en firmware updates die regelmatig uitkomen, met daly heb ik nog nooit een firmware update gedaan, alle opties werken gewoon zonder bugs, het product is imo beter uitgewerkt dan een JK, maar ik snap dat er een doelgroep is die allerlei features willen hebben en met firmwares willen spelen.

Ik snap die accus van Harold niet echt, waarom maar 8 cellen per kast en waarom zitten die studs zo dicht op de kast :? Is die bekabeling van de bms naar de contact punten ook niet een beetje aan de dunne kant ? zou zelf nooit zo accu kopen, blijft een aparte man die Harold.

[ Voor 4% gewijzigd door Slux op 09-06-2025 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:37
Q schreef op maandag 9 juni 2025 @ 01:17:
[...]

Ik vind het zelf wel grappig hoe open hij is over Daly.

Ik denk wel dat Harrold een doelgroep bedient voor wie gewoon een knappe totaal oplossing wil met service en zonder gezeik. Een klant die ‘minder prijsgevoelig’ is. :)
Moeten die mensen gewoon niet door de markt en gewone installateurs bediend worden met SMA en BYD en consoorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

HyperBart schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:59:
[...]

Moeten die mensen gewoon niet door de markt en gewone installateurs bediend worden met SMA en BYD en consoorten?
Ik heb geen idee hoe hij zich positioneert. Hij is ook een installateur en hij bouwt ook custom industriële setups.

Ik vraag me af of je beter bij hem af bent dan met een doorsnee installateur.
Hoop halve beunhazen en hele oplichters als ik radar moet geloven.

Wat hij zou kunnen doen met dat custom print + software is tussen de BMS en Victron / andere toepassingen gaan zitten en daar lijkt hij mee bezig. Dus kun je meer uit BMS uitlezen dan met victron mogelijk is.

[ Voor 17% gewijzigd door Q op 09-06-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Slux schreef op maandag 9 juni 2025 @ 07:36:
[...]

Ik gebruik zelf ook Daly +/- 30 stuks en kan er weinig op aanmerken, ze doen het goed tegenwoordig stabiel. simpel in gebruik en support is goed.

Ik gebruik JK voor mijn thuis accus, ook niks mis mee maar zitten net even teveel ''onzin'' features op vindt ik zelf, kijk maar naar de bugs en firmware updates die regelmatig uitkomen, met daly heb ik nog nooit een firmware update gedaan, alle opties werken gewoon zonder bugs, het product is imo beter uitgewerkt dan een JK, maar ik snap dat er een doelgroep is die allerlei features willen hebben en met firmwares willen spelen.
Zelf 1x daly BMS en prima stabiel.
Ik snap die accus van Harold niet echt, waarom maar 8 cellen per kast en waarom zitten die studs zo dicht op de kast :? Is die bekabeling van de bms naar de contact punten ook niet een beetje aan de dunne kant ? zou zelf nooit zo accu kopen, blijft een aparte man die Harold.
Ik vroeg het hem: 16 cellen is niet te tillen. Dus daarom 2x 8 in serie.
Ik heb daar niet echt een mening over, is gewoon een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Slux schreef op maandag 9 juni 2025 @ 07:36:
[...]

Als ik hier kijk https://eco-lithium.nl/solutions zijn het 150Ah sets en is de maximale stroom op 125A begrenst. Zullen wel keuzes zijn in ontwerp en handeling door mensen.

Misschien dat Harold dit een kan toelichten, hij leest wel eens mee hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Snamkob1994 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:53:
@MrFish ziet er goed uit. Ben benieuwd naar de opbrengsten over een wat langere periode. Zelf doe ik in HA de opbrengst monitoren door het vermogen van de omvormer met de huidige energieprijs en dit dan in een integrator te stoppen. Uiteindelijk zijn gemiddelde inkoop en verkoop prijzen soms wat vertekend als je bijvoorbeeld een EV hebt waar je flink de gemiddelde afname prijs kan drukken. Nog een vraagje, waarmee heb jij deze efficiënties gemeten? Ik weet niet hoe nauwkeurig de interne metingen zijn dus heb een Eaton energiemeter voor de AC kant en doe de DC zijde nog eens controleren met een Fluke stroomtang.

@Slux De foto is niet van geweldige kwaliteit maar er zat een ring tussen de busbar en zekering (dus zoals het niet hoort).
Ik ben ook benieuwd; zeker ook naar de wintermaanden. We hebben een all-electric huis met inderdaad ook nog een EV. Ik ga het nauwgezet bijhouden.

Voor de totale RTE ben ik inderdaad afhankelijk van de gerapporteerde verbruikscijfers uit VRM / de multiplussen. Voor zover ik kan zien kloppen die; ik weet bijvoorbeeld goed wat het nachtverbruik van ons huis is en dat komt ook keurig VRM. Een andere indicatie dat het klopt is bijvoorbeeld dat als ik op enig moment de efficiëntie bepaal adhv de vermogens in VRM, dit heel goed (binnen een procent) klopt met de efficiënties in 't grafiekje dat ik eerder postte (die wel netjes met een losse AC meter zijn gemeten). De SmartShunt staat ook bekend als heel nauwkeurig; de gerapporteerde stromen en vermogens kloppen naar mijn idee heel goed.

Ik vond het in mijn resultaten vooral heel interessant dat de batterijverliezen absoluut niet verwaarloosbaar zijn; die worden vaak vergeten, maar ze zijn vergelijkbaar met de standbyverliezen van de MP's. Én je kunt met MultiPlussen ook dus best heel nette cijfers krijgen, mits je ze niet vol belast en de (ont)laadstroom een beetje slim kiest; de conversieverliezen (~11-12%) vallen me alleszins mee. Een upgrade naar 3x Multi RS zou een paar procentpunt verbetering van de RTE geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Wel interessant filmpje over die nieuwe studs, dat is ook de reden waarvoor ik ze niet zal gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Slux Vooringenomem video, our battery terminals are better.

Ik heb zelf 32 eve dubbel stud cellen. Stonden allemaal even recht
welke idioot draait stelbouten in de stud? Je krijgt er op lengte zijnde m6 boutjes met veerring bij
Bijna iedereen gebruikt flexbars op dubbel stud. Dus scheef maakt niet eens zoveel uit dat trek je met 6 nm wel recht.
Loctite why why, nog nooit gebruikt in de elektro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
habbekrats schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:04:
@Slux Vooringenomem video, our battery terminals are better.

Ik heb zelf 32 eve dubbel stud cellen. Stonden allemaal even recht
welke idioot draait stelbouten in de stud? Je krijgt er op lengte zijnde m6 boutjes met veerring bij
Bijna iedereen gebruikt flexbars op dubbel stud. Dus scheef maakt niet eens zoveel uit dat trek je met 6 nm wel recht.
Loctite why why, nog nooit gebruikt in de elektro.
Ja beetje wij van wc eend maar ik herken wel dat ze scheef staan of zelfs zijn afgebroken, iets wat ik nog nooit heb gehad met de single studs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 23:58
Wij zijn ons aan het oriënteren op een accu oplossing.
Het idee is nu :
- Deye 3Fase 12KW omvormer
- PV (4.9KWP) vol zuid, via micro omvormers op de MI ingang.
- 1x 15KW in een 16s box in een liggende of staande box - daar zijn we nog niet over uit staand verdiend de voorkeur, maar ligt nogal gevoelig in de de discussies in dit forum.
Dit zal de start opstelling worden

Voor de toekomst moet er nog wat PV bij +/_ 2,5 KWP (50\50 op zuid en noord)
ook zal er nog wat extra batterij(en) bij komen.
We zitten met de volgende overweging:

Ik zie in diverse YT filmpjes dat ze de batterijboxen door verbinden via de terminals op de boxen zelf.
(parallel met een de + en - gekruist over de boxen)
Ik zie ook oplossingen waar elke box apart op een busbar zijn aangesloten en de busbar met een dikkere kabel naar de omvormer.

In de eerste situatie, moeten de kabels tussen de boxen dan gedimensioneerd zijn op het totale vermogen van alle boxen samen?
Is dan "makkelijker" om elke box met een busbar te verbinden en dan bv 70mm2 kabel te gebruiken en dan met 95mm2 naar de omvormer

Onder staande een afbeelding uit het laatste YT van Andy een stack met 4 Goble boxen met totaal (theoretische) 1180A (dit zal de omvormer never "trekken" maar toch...)
En dit met verschillende types, lengtes en afmetingen kabel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0y0kxY7uKpSXfVWH7Cd6OdDVr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vL1u4n7mWvdo09wSe9jQZcTd.jpg?f=fotoalbum_large

Don't speak unless you can improve on the silence.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Dogooder

dus...

Je @Amster vergeet dat je de meeste batterijcellen met maar de helft van de capaciteit kan belasten. 0.5C.
Over het algemeen is zelfs 0.2 - 0.3C de aanbevolen belasting.
16 x 314ah mag dus maximaal 157A hebben. Dat ongeveer 8kW maximaal.
15kW er in proppen is niet aan te raden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BernieW
Amster schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:24:
Wij zijn ons aan het oriënteren op een accu oplossing.
Het idee is nu :
- Deye 3Fase 12KW omvormer
- PV (4.9KWP) vol zuid, via micro omvormers op de MI ingang.
- 1x 15KW in een 16s box in een liggende of staande box - daar zijn we nog niet over uit staand verdiend de voorkeur, maar ligt nogal gevoelig in de de discussies in dit forum.
Dit zal de start opstelling worden

Voor de toekomst moet er nog wat PV bij +/_ 2,5 KWP (50\50 op zuid en noord)
ook zal er nog wat extra batterij(en) bij komen.
We zitten met de volgende overweging:

Ik zie in diverse YT filmpjes dat ze de batterijboxen door verbinden via de terminals op de boxen zelf.
(parallel met een de + en - gekruist over de boxen)
Ik zie ook oplossingen waar elke box apart op een busbar zijn aangesloten en de busbar met een dikkere kabel naar de omvormer.

In de eerste situatie, moeten de kabels tussen de boxen dan gedimensioneerd zijn op het totale vermogen van alle boxen samen?
Is dan "makkelijker" om elke box met een busbar te verbinden en dan bv 70mm2 kabel te gebruiken en dan met 95mm2 naar de omvormer

Onder staande een afbeelding uit het laatste YT van Andy een stack met 4 Goble boxen met totaal (theoretische) 1180A (dit zal de omvormer never "trekken" maar toch...)
En dit met verschillende types, lengtes en afmetingen kabel
[Afbeelding]
Ken je Wiring Unlimited al? Is een aanrader voor iedereen die zelf een ESS wil bouwen. In hoofdstuk drie komt de diagonale aansluiting die onze "Duitser Down Under" ook gebruikt (maar niet zoals hij in het vorbeeld filmpje met verschillende kabel doorsnedes ;) ).

Ik twijfel ook hoe veilig zijn opstelling is, stel dat er een kortsluiting ontstaat, wat gebeurt er dan met die dunne kabels? Ik neem aan dat iedere box met zo'n 200A afgezekerd is, maar met vier parallel vraag ik me af of met die lengte en doorsnede kabel er een zekering doorbrand.
Ik zit dus meer in het kamp per bak naar een busbar bekabelen (kost meer kabel) en iedere bak fatsoenlijk afgezekerd (en heb voor veel Chinese bakken weinig vertrouwen in de ingebouwde zekering en zeker dus voor de busbar af met Class-t achtige zekeringen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

[...]
Ligt er aan hoe lang het stuk draad is en hoe je het aansluit. Bij een stuk van 30 cm 50m2 met aan beide kanten een kabelschoen aangeknepen is klasse 6 net zo stug als klasse 5 en niet veel soepeler als klasse 2.
Hert is ook aan te raden voor korte stukjes (zoals in de box), om de kabel mét de benodigde bochten af te knippen, anders krijg je noot de goede vulling van je kabelschoen en dus een hotspot.
[...]
Naast het stuk over geen (koperen) sluitringen tussen contacten, is de paragraaf hierboven vrij essentiële informatie voor de zelfbouwer, in het bijzonder de zelf-kabel-krimpers. Inmiddels ben ik fan van busbars voor alle geleiders in de batterijbox.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leipi35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDT6UokkR3tgaOM6ZFP0aL5RT4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWHcpifvC93N9PGAlw5Zb6Na.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsfRJZci3vQq3jUAAg0DfzrK2bU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WE2RpyXqFj5tSbLgq8ijJZt9.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels ook de 16 stuks mb31 314Ah cellen binnen.
Geen beschadigingen , allemaal mooi vlak , alle qr codes gescand en in orde.
Enigste minpuntje wat is op te noemen is dat ze niet allemaal van dezelfde batch zijn
Oudste is van 6/24
Nieuwste van 2/25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:30
MIjn sluipverbruik is circa 5kWh per dag. Ik heb een EV gekocht die ik zaterdag kan ophalen. We rijden gemiddeld 30km per dag, dat is circa 5kWh. Totaal zou ik normaal gesproken dus 10kWh nodig. Ik wil een thuisbatterij aanschaffen en moet kiezen tussen 16 of 32kWh. Ik heb de indruk dat ik dat met 16kWh wel ga redden en 32kWh niet terug te verdienen is.

Hoeveel kWh, of beter, hoeveel % kun je van je capaciteit maximaal benutten als je gezond wilt laden en ontladen?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Laatst online: 13:07
Aziona schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:26:
Ik wil een thuisbatterij aanschaffen en moet kiezen tussen 16 of 32kWh. Ik heb de indruk dat ik dat met 16kWh wel ga redden en 32kWh niet terug te verdienen is.
Dit is het zelf powerwall bouw topic. Dus kun je capaciteit zelf bepalen. ;)
Hoeveel kWh, of beter, hoeveel % kun je van je capaciteit maximaal benutten als je gezond wilt laden en ontladen?
Bij kant en klaar thuisaccu kan de leverancier je dat vertellen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Leipi35 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:17:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Enigste minpuntje wat is op te noemen is dat ze niet allemaal van dezelfde batch zijn
Oudste is van 6/24
Nieuwste van 2/25
Ik zou mij er niet druk over maken. Succes met de build.
MIjn sluipverbruik is circa 5kWh per dag. Ik heb een EV gekocht die ik zaterdag kan ophalen. We rijden gemiddeld 30km per dag, dat is circa 5kWh. Totaal zou ik normaal gesproken dus 10kWh nodig. Ik wil een thuisbatterij aanschaffen en moet kiezen tussen 16 of 32kWh. Ik heb de indruk dat ik dat met 16kWh wel ga redden en 32kWh niet terug te verdienen is.

Je kunt gewoon de hele capaciteit gebruiken, zolang je maar binnen de specificaties blijft van de cellen.
En hoe verder je van de genzen van de specificaties weg blijft, hoe langer de cellen mee zullen gaan.

Daarom zie je dat veel mensen roepen om bijvoorbeeld niet harder dan 0.2C te laden ook al mag 0.5C.
Persoonlijk heb ik het idee dat die 0.2C een "magisch" getal is geworden dat een eigen leven is gaan leiden, ik denk dat het niet erg is om 0.3C / 0.4C te doen. Maar ook 0.5C is een keuze, niemand weet écht of je cel degradatie resulteert in 'slechts' 10 jaar levensduur of 5 jaar of 15 jaar. Hoe risico avers ben je?

Soms is de keuze om voor 30kWh te gaan (twee accu's) niet gebaseerd op een noodzaak voor capaciteit maar voor het leveren van vermogen of het kunnen absorberen van de beschikbare solar opwek.

Als jij je auto op 1 fase laadt en je draait met één omvormer op één fase dan ga jij je (enkele) accu nooit écht significant belasten. Als je al 4kW uit bijvoorbeeld een Multiplus 5000 zou zou benutten om te laden/ontladen

Ondanks dat er mensen zijn die op papier hun investering terug gaan verdienen, zou ik mijn eigen verwachtingen bijstellen want bij een geschatte minimale investering van ~3500 euro (1-fase setup) hangt het - zo is mijn indruk - enorm af van je solar capaciteit hoe snel je dat terug verdient.

De mensen (N<5) die hun geld binnen 6-7 jaar terug verdienen lijken veel opwek te hebben maar ook veel te verbruiken via EV bijvoorbeeld.

"Terugverdienen" blijf ik een lastige vinden, want je kunt zo met de cijfers spelen dat je jezelf helemaal voor de gek kunt houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP

Rekening houdende met de verwachting dat je ook zonnepanelen hebt, zou ik voor 2 diy accu's gaan. De zon intensieteit is elke dag anders. Elke dag laden zal je naar verwachting niet consequent gaan doen. Met slimme software is ook de 32kWh terug te verdienen. Heb je twee accu's dan kan je sneller laden/ontladen i.c.m. C-rating.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
BenSKIP schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:45:
[...]

Rekening houdende met de verwachting dat je ook zonnepanelen hebt, zou ik voor 2 diy accu's gaan. De zon intensieteit is elke dag anders. Elke dag laden zal je naar verwachting niet consequent gaan doen. Met slimme software is ook de 32kWh terug te verdienen. Heb je twee accu's dan kan je sneller laden/ontladen i.c.m. C-rating.
Ik durf die bewering een stukje in twijfel te trekken Ben.
Het grootste terugverdieneffect van thuisaccus ligt bij het verhogen van zelfconsumptie aka zonnestroom opslaan om later te gebruiken. Ik geloof op dit moment met de RTE die we zien op de Victrons + de energieprijsstructuur nog niet dat we met batterijen of dynamische tarieven een deuk gaan maken die groot genoeg is om de batterij extra terug te verdienen.

Afhankelijk van je verbruiksprofiel en bv een elektrische wagen is het nemen van een grotere accu (10 naar 20 naar 30kWh) weinig impact gevend op de hoeveelheid kWh die je op een jaar tijd kan "shiften" van opwek naar verbruiksmomenten.

Te meer omdat de kWh die je dan opslaat ook weer opgebruikt moeten worden tegen de volgende keer.
Met een EV kan je een deel wisselen (dus eerst opslaan in de thuisbatterij om dan af te geven naar de EV batterij) maar als ik naar de cijfers hier kijk en zie hoeveel kWh per dag op jaarbasis zou overschieten boven de 15kWh EN dag er na waarop ik verbruik heb wat hoger is dan 15kWh dan kom ik er echt niet aan om op een redelijke termijn die 2de pack terug te verdienen.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat "just for the fun of it" ik zelf wel twijfel om een tweede pack te zetten :+ , maar dat is dan echt "because I can" maar blauw gerekend is een accu groter dan 15kWh niet rendabeler dan eentje van 15kWh.

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 11-06-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

BenSKIP schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:45:
[...]

Ik denk niet dat dit verstandig advies is voor die persoon, tenzij er een enorm solar overschot beschikbaar is.

En over anderhalf jaar is salderen over en kun je die belasting van 14 cent bij het laden uit het net niet meer wegstrepen. Er zijn maar weinig dagen in het jaar dat laden uit het net en ontladen op dure momenten loont zonder salderen.

Je koopt zo’n ESS niet voor 1.5 jaar salderen.

Misschien zie ik dingen over het hoofd maar 30kWh vereist ook een 3-fase setup om nog enigszins met tempo die capaciteit te kunnen benutten en dan is de rekensom in mijn beleving helemaal kansloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Q schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:16:
[...]
Misschien zie ik dingen over het hoofd maar 30kWh vereist ook een 3-fase setup om nog enigszins met tempo die capaciteit te kunnen benutten en dan is de rekensom in mijn beleving helemaal kansloos.
EDIT: Ik interpreteer nu pas je post juist @Q :F . Eigenlijk zeg je hetzelfde

@BenSKIP
Op zonnige dagen zit de 15kWh hier al tegen de middag vol en dat met 1 x MP2 5000VA.

De grootste eye opener bij batterijen en omvormers is hier dat het lang en weinig/grillig/veel mag zijn maar dat de batterijen wel snel vol zitten en prima de pieken en dalen kunnen opvangen.

Maw: ik heb hier nu 4 sets zonnepanelen over 3 monofasige omvormers en buiten dat het technisch superieur is heb ik geen 3F systeem nodig om de batterij terug te verdienen of in mijn eigen comfort te voorzien daarmee.

Zelfs met een 45kWh batterij zou het nog uitkomen met een 5000VA enkelvoudig omdat het maar een paar uurtjes is dat er meer dan 5kVA wordt opgewekt en dat dat niet rechtvaardigt om extra investeringen om dat vermogen af te dekken/op te slaan.

Nu, ik heb wel echt de business case gemaakt op harde knaken. Met verschillende mensen over gepraat en die neigen vaak en graag naar 3F "want dat is leuker" maar eigenlijk is het heel slecht voor de ROI.

De financiële slimste en gemiddelde Jan met de Pet zijn diegenen die voor zo min mogelijk geld totaal een batterij van 2 tot 5kWh zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 11-06-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
2-5 kWh aan batterij en een EV? De EV dan laden met een granny charger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:18
HyperBart schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:23:

De financiële slimste en gemiddelde Jan met de Pet zijn diegenen die voor zo min mogelijk geld totaal een batterij van 2 tot 5kWh zetten.
En dan nog een goedkope 1kw omvormer. Je zou zeggen dat zo'n omvormer iets van 250 euro ofzo kost?

Aan de andere kant, zijn de (kant en klare) 2-5kWh packs nu echt veel goedkoper dan de 1400 euro die je kwijt bent voor 15kWh DIY?

Ik kan van het weekend eens een query maken van de afgelopen jaar waarin ik dit simuleer. Da's altijd wel leuk om te weten. Eens kijken welk percentage van mijn netto verbruik tot 500w is, 500-1000, en 1000+, icm een 4kwh accu. Het enige probleem is dat ik niet weet hoe de data aggregation is, en het zijn vooral de piekjes waar het me om gaat. Als influxDB de ruwe P1 data en zonnepaneel data heeft, dan is dat 1 resp 30 seconden voor verbruik en opwek. Ruim voldoende om exacte resultaten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
BenSKIP schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:08:
2-5 kWh aan batterij en een EV? De EV dan laden met een granny charger?
Een EV opladen vanuit de thuisbatterij is tenzij je een heel grote batterij hebt en heel veel PV ook weinig significant maar dan is het ook weer een heel dun lijntje waar de investering van die opstelling opweegt tegen wat je dagelijks kan overhevelen van de ene batterij in de EV batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:30
HyperBart schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:11:
[...]
Een EV opladen vanuit de thuisbatterij is tenzij je een heel grote batterij hebt en heel veel PV ook weinig significant
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp maar ik denk dat dat meevalt. Als je een 16kWH batterij hebt waar je bijvoorbeeld 12kWh effectief van wilt gebruiken omdat je niet 100% wilt laden en ontladen(mijn oorspronkelijke vraag) en het sluipverbruik is 5kWh dan houd je circa 5kWh (ivm verliezen) over om je EV na zonsondergang te laden. Dat is circa 30km, ik denk dat we gemiddeld zoveel rijden in de EV.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Aziona schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:15:
[...]

Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp maar ik denk dat dat meevalt. Als je een 16kWH batterij hebt waar je bijvoorbeeld 12kWh effectief van wilt gebruiken omdat je niet 100% wilt laden en ontladen(mijn oorspronkelijke vraag) en het sluipverbruik is 5kWh dan houd je circa 5kWh (ivm verliezen) over om je EV na zonsondergang te laden. Dat is circa 30km, ik denk dat we gemiddeld zoveel rijden in de EV.
Ik heb een 14kWh accu, ik heb dagelijks 60km ww, en daar kom ik precies de dagen mee door, dus verbruik in de nacht + dagelijks laden van de EV.

Als de dagen weer iets korter zijn dan zou een upgrade naar 17kWh wel ideaal zijn voor ons huishouden is die 14kWh-17kWh wel echt de sweetspot voor NOM

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Aziona schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:15:
[...]

Even serieus blijven. Voor ons hier op Tweakers is 15kWh een klein batterijtje maar voor de meeste mensen is dit een serieus grote batterij.

Ik zit in dezelfde situatie als jou, iets meer dagelijkse km's.

Ik snap bv. echt niet dat mensen een accu van 15kWh of groter zetten voor 10.000 EUR bij een installateur. Hoe je dat ooit moet terugverdienen zie ik echt niet.
revolution-nl schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:28:
[...]

Ik heb een 14kWh accu, ik heb dagelijks 60km ww, en daar kom ik precies de dagen mee door, dus verbruik in de nacht + dagelijks laden van de EV.

Als de dagen weer iets korter zijn dan zou een upgrade naar 17kWh wel ideaal zijn voor ons huishouden is die 14kWh-17kWh wel echt de sweetspot voor NOM
Inderdaad! Dit dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Oudste is van 6/24
Nieuwste van 2/25
Niks mis mee, zijn dan grade A- cellen, ik heb ook grade A uit dezelfde batch zit geen verschil in op de prijs na.

Soms ook grade A gehad met verschillende datums maar die waren dan op capaciteit ge-matched.

ik koop nu alleen nog maar grade A- .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:31

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Slux en @Leipi35
Ik ben nog geen vriendelijk geprijste A- cellen tegen gekomen met de dubbele studs .. waar hebben jullie deze gekocht ?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
cyclone schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:45:
@Slux en @Leipi35
Ik ben nog geen vriendelijk geprijste A- cellen tegen gekomen met de dubbele studs .. waar hebben jullie deze gekocht ?
Ik gebruik geen dubbele studs meer, zijn altijd krom of zelfs afgebroken bij mij ;( diverse testen gezien dat het ook niks uitmaakt single of dubbele studs.

Je zou Gobel of QSO een mailtje kunnen sturen volgens mij hebben zij ze wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Slux op 11-06-2025 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
cyclone schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:45:
@Slux en @Leipi35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mc4p_yOW9puW34IdaRlopPBf5UQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTYvaQORkCCFZXFp15JKicjQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of het mag
Maar hier heb ik ze vandaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Verder onderzoek naar "dikke busbars" leerde me dat de Lynx power-in helemaal nog niet zo gek is. Je kunt ze zelfs aanpassen zodat de Adler fuses er in passen. Maar ik had de SmartShunt al en hikte tegen de aanschaf van een Lynx Shunt aan.

Dus ben ik aan het Tweakeren gegaan. Ik heb een power-in aangepast zodat er een 500A SmartShunt in past. Hiervoor heb ik twee aansluitposities van de power-in opgeofferd, maar de andere twee zijn normaal bruikbaar, ook met fuses.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNulQ7vNx9aLSC69UzV4qHHXr3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cUkG6b7ttRRiWZA7kzkxaXGa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rxWAAoNTUSa4upxkFkWsPB6HMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KhHAAIOdnL2mTQ5RGcJ9GeSj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:42

luigi87

Domotica Fanaticus

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Oudste is van 6/24
Nieuwste van 2/25
Waar heb je jouw cellen gekocht? En sinds wanneer handeld de IKEA hier ook al in ;)
Zijn dit EVE cellen?

[ Voor 3% gewijzigd door luigi87 op 12-06-2025 08:16 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
Hermarcel schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:37:
Verder onderzoek naar "dikke busbars" leerde me dat de Lynx power-in helemaal nog niet zo gek is. Je kunt ze zelfs aanpassen zodat de Adler fuses er in passen. Maar ik had de SmartShunt al en hikte tegen de aanschaf van een Lynx Shunt aan.

Dus ben ik aan het Tweakeren gegaan. Ik heb een power-in aangepast zodat er een 500A SmartShunt in past. Hiervoor heb ik twee aansluitposities van de power-in opgeofferd, maar de andere twee zijn normaal bruikbaar, ook met fuses.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Top, mooie tweaker waardige oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:31

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Slux schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:51:
[...]

Ik gebruik geen dubbele studs meer, zijn altijd krom of zelfs afgebroken bij mij ;( diverse testen gezien dat het ook niks uitmaakt single of dubbele studs.

Je zou Gobel of QSO een mailtje kunnen sturen volgens mij hebben zij ze wel.
Op plaatje van @Leipi35 stonden dubbele studs en gezien jij daar op doorborduurde kwam het op mij over dat jij dezelfde cellen hebt.

En dank voor de info @Leipi35 maar ik heb ZO VEEL gezeik gehad met deze store dat ik daar geen geld meer aan toevertrouw.
Vooralsnog dus gewoon lekker bij NKON in Nederland bestellen, voor die paar tientjes dat het scheelt ga ik dat risico met Yixiang niet meer nemen.

[ Voor 18% gewijzigd door cyclone op 12-06-2025 09:07 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste