Hoi mede-Tweakers,
Met veel interesse volg ik dit topic en ben nu op het punt gekomen dat ik ook graag mijn eigen ESS wil gaan realiseren.
Wat wil ik bereiken?:
- In de periode voorjaar-najaar off-grid kunnen leven
- In de winterperiode in de goedkopere periodes de accu volladen, om dit op de duurdere momenten te gebruiken.
Handel in de zin van handel op de onbalansmarkt, of opgeslagen stroom terugverkopen aan het net is zeker niet iets wat (nu) mijn bedoeling is.
Waar ik naar zit te kijken is een oplossing met Victron Multiplus II omvormer(s), i.c.m. een zelfgebouwd accupakket met EVE grade A 3.2V 314Ah cellen, 16 of 32kWh.
Qua oplossing zit ik te dubben, ik heb een 3-fase aansluiting dus een 3-fase ESS oplossing klinkt verleidelijk. Ergens zit een stemmetje in mijn hoofd dat graag de mooiste/beste oplossing wil i.c.m. 3 Victron MP II 5000/48, zodat ik ook noodstroom heb over alle fases. In deze setup zou ik ook 2 batterijpacks nodig hebben met in totaal 32 kWh.
Aan de andere kant zit een rationeel stemmetje (en ook een beetje de stem van de vrouw des huizes

) die zeg dat ik 32kWh nooit op krijg (zomers) en in de winter niet met eigen zonnestroom gevuld krijg. Ook is er de afgelopen jaren eigenlijk nooit een stroomstoring geweest wat een noodstroomoplossing zou rechtvaardigen.
Prijstechnisch maakt het ook nogal een verschil, de 3F oplossing zou ~€6500,- kosten terwijl de 1F oplossing ~€3500,- kost (incl. kabels, zekeringen, Cerbo e.d.).
Kortom lichte keuzestress.
Concrete vragen voor jullie als experts:
- - Welke opstelling zouden jullie adviseren 1f/3f?
- - In het geval van 1fase, maakt het dan nog uit op welke fase in de Victron aansluit? Qua (groot)verbruikers heb ik op fase1 de warmtepomp zitten en op fase2 een airco. Stel ik sluit de Victron aan op fase 1, hoe komt de stroom dan bij fase2? Of wordt dit intern in de meter verrekend dat ik X stroom van het net haal op fase 2 en ditzelfde aan stroom teruglever op fase 1. (en blijft dit dan probleemloos werken als in de toekomst salderen aan banden wordt gelegd)
- - Ik heb mijn oog laten vallen op een GP-SR1-KIT_PL case van Gobel. Nu las ik eerder al dat enkele weken geleden V3 is uitgekomen met als grootste pluspunt een betere ingebouwde zekering, is het de moeite waard om deze versie te vragen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
[
Voor 0% gewijzigd door
teka1 op 12-06-2025 21:24
. Reden: Typefoutjes ]