Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:00
Het is en blijft een gok met die overzeese leveranciers.
Bij elke leverancier zijn er weer mensen die toch niet tevreden zijn.
Ook bij nkon zie je wel negatieve reviews.
Wij als tweakers zijn toch een beetje de pioniers op thuisbatterij gebied.
Als je geen risico wil lopen bestel dan bv een sessy of homewizard.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:33
@Leipi35 Misschien nog een opmerking over de yixiang cellen. Deze terminals lijken te glimmen, is dat ook zo, of lijkt dat slechts op de foto zo?
Originele EVE terminals zijn van mat aluminium. Kijk daar even goed naar!

[ Voor 3% gewijzigd door BenSKIP op 12-06-2025 13:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Leipi35
BenSKIP schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:31:
@Leipi35 Misschien nog een opmerking over de yixiang cellen. Deze terminals lijken te glimmen, is dat ook zo, of lijkt dat slechts op de foto zo?
Originele EVE terminals zijn van mat aluminium. Kijk daar even goed naar!
Zijn inderdaad mat.

Ook alle interne weerstanden gemeten
Zitten allen op 0.2 mohm

Alles ingebouwd , op moment alles aangedraaid.
En nu de bussbars opbouwen om de 2 accupakketen samen te voegen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJxSjYDi0LOJ35SPqTu0_oOVK7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k04ZB41sfYOTJThB7pzIxdii.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6W4ALT4sF9lDPDRmMxLr5FklUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwIunrxXa02ijCpr7flNN5qs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIUTmB9HSP9CdTued0Wn4CJ7qX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXR9utNYlfh3JyJtC6Di8VEz.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bz4TD7ImIu9m2xuc93mCH1-8k5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SnBdB8V4RIAX4sfxtkac2m4Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Leipi35 op 12-06-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snamkob1994
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-10 09:33
@Leipi35 ziet er gaaf uit! Waar haal je die koperen strips vandaan en moet je daar nog iets mee doen om te voorkomen dat deze gaan oxideren bij de contacten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
Aziona schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:26:
MIjn sluipverbruik is circa 5kWh per dag. Ik heb een EV gekocht die ik zaterdag kan ophalen. We rijden gemiddeld 30km per dag, dat is circa 5kWh. Totaal zou ik normaal gesproken dus 10kWh nodig. Ik wil een thuisbatterij aanschaffen en moet kiezen tussen 16 of 32kWh. Ik heb de indruk dat ik dat met 16kWh wel ga redden en 32kWh niet terug te verdienen is.

Hoeveel kWh, of beter, hoeveel % kun je van je capaciteit maximaal benutten als je gezond wilt laden en ontladen?
Aziona schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:26:
MIjn sluipverbruik is circa 5kWh per dag. Ik heb een EV gekocht die ik zaterdag kan ophalen. We rijden gemiddeld 30km per dag, dat is circa 5kWh. Totaal zou ik normaal gesproken dus 10kWh nodig. Ik wil een thuisbatterij aanschaffen en moet kiezen tussen 16 of 32kWh. Ik heb de indruk dat ik dat met 16kWh wel ga redden en 32kWh niet terug te verdienen is.

Hoeveel kWh, of beter, hoeveel % kun je van je capaciteit maximaal benutten als je gezond wilt laden en ontladen?
Snamkob1994 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:22:
@Leipi35 ziet er gaaf uit! Waar haal je die koperen strips vandaan en moet je daar nog iets mee doen om te voorkomen dat deze gaan oxideren bij de contacten?
Allemaal gekocht bij de plaatselijke ijzerboer.
Ze worden gebruikt in binnen klimaat , dus daar maak ik mij geen zorgen om.
Dit zijn van die dikke koper rails die in de industrie schakelkasten wordt gebruikt.
En daar wordt ook niks aan corrosie bescherming gedaan
Ook dikke nh zekeringen , nog via marktplaats 160A busman zekeringen gescoord.
Ook mooie dikke 50mm2 kabels uit een ev
Wel aluminium maar he we hebben het maar over een kabel lengte van plusminus 1 meterAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LDBY9buzXjKCegNDPg84SQwNtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/je5knNqCv05WSjADyGWDJfZx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Leipi35 op 12-06-2025 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:38

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Ziet er tof uit absoluut maar een MP in een lichtdichte kast zetten samen met BMS & cellen met maar 1 ventilator erop zou niet mijn voorkeur hebben.

Ik voelde net aan mijn MP ‘s die in een relatieve koele garage hangen en vrij hun warmte kwijt kunnen maar daar komt best wat warmte vanaf.

Ben benieuwd hoe dat temperatuur technisch gaat.
Leipi35 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:37:
Als je geen risico wil lopen bestel dan bv een sessy of homewizard.....
Da’s beetje te zwart wit, als je het mij vraagt.
Zit nog wel wat verschil tussen je cellen halen bij een Chinese vendor en een kant en klare stekker accu.

[ Voor 33% gewijzigd door cyclone op 12-06-2025 16:47 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
cyclone schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:07:
[...]

Vooralsnog dus gewoon lekker bij NKON in Nederland bestellen, voor die paar tientjes dat het scheelt ga ik dat risico met Yixiang niet meer nemen.
Groot voordeel bij hun is dat er BTW opzit daardoor zijn ze zelfs ook nog goedkoper dan de andere leveranciers, mits je ze zakelijk koopt natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:36
Leipi35 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:56:
[...]

Zijn inderdaad mat.

Ook alle interne weerstanden gemeten
Zitten allen op 0.2 mohm

Alles ingebouwd , op moment alles aangedraaid.
En nu de bussbars opbouwen om de 2 accupakketen samen te voegen.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is geen seplos bms tocjb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
cyclone schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:07:
Ziet er tof uit absoluut maar een MP in een lichtdichte kast zetten samen met BMS & cellen met maar 1 ventilator erop zou niet mijn voorkeur hebben.

Ik voelde net aan mijn MP ‘s die in een relatieve koele garage hangen en vrij hun warmte kwijt kunnen maar daar komt best wat warmte vanaf.

Ben benieuwd hoe dat temperatuur technisch gaat.

[...]

Da’s beetje te zwart wit, als je het mij vraagt.
Zit nog wel wat verschil tussen je cellen halen bij een Chinese vendor en een kant en klare stekker accu.
Ja , dat is wel zo , maar ging meer om het idee

Op zich geen probleem met de binnen temperatuur in de kast , bij vol vermogen geen degradatie .
Maar goed deze ventilator doet dan ook 159 CFM (4.5 m3/min)
Deze wordt op temperatuur en toerental geregeld .

Hoogste temperatuur op de multiplus kast 43 graden
Cellen dan zo rond de 30 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipi35
Maxwp schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:48:
[...]
Dat is geen seplos bms tocjb?
Nee , een jk inverter bms
Nog wel hardware versie 15
Kwam met software versie 38
Deze nu naar de laatste versie 41 geüpdatet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teka1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-10 19:55
Hoi mede-Tweakers,

Met veel interesse volg ik dit topic en ben nu op het punt gekomen dat ik ook graag mijn eigen ESS wil gaan realiseren.
Wat wil ik bereiken?:
- In de periode voorjaar-najaar off-grid kunnen leven
- In de winterperiode in de goedkopere periodes de accu volladen, om dit op de duurdere momenten te gebruiken.

Handel in de zin van handel op de onbalansmarkt, of opgeslagen stroom terugverkopen aan het net is zeker niet iets wat (nu) mijn bedoeling is.

Waar ik naar zit te kijken is een oplossing met Victron Multiplus II omvormer(s), i.c.m. een zelfgebouwd accupakket met EVE grade A 3.2V 314Ah cellen, 16 of 32kWh.

Qua oplossing zit ik te dubben, ik heb een 3-fase aansluiting dus een 3-fase ESS oplossing klinkt verleidelijk. Ergens zit een stemmetje in mijn hoofd dat graag de mooiste/beste oplossing wil i.c.m. 3 Victron MP II 5000/48, zodat ik ook noodstroom heb over alle fases. In deze setup zou ik ook 2 batterijpacks nodig hebben met in totaal 32 kWh.

Aan de andere kant zit een rationeel stemmetje (en ook een beetje de stem van de vrouw des huizes O-) ) die zeg dat ik 32kWh nooit op krijg (zomers) en in de winter niet met eigen zonnestroom gevuld krijg. Ook is er de afgelopen jaren eigenlijk nooit een stroomstoring geweest wat een noodstroomoplossing zou rechtvaardigen.

Prijstechnisch maakt het ook nogal een verschil, de 3F oplossing zou ~€6500,- kosten terwijl de 1F oplossing ~€3500,- kost (incl. kabels, zekeringen, Cerbo e.d.).
Kortom lichte keuzestress.

Concrete vragen voor jullie als experts:
  • - Welke opstelling zouden jullie adviseren 1f/3f?
  • - In het geval van 1fase, maakt het dan nog uit op welke fase in de Victron aansluit? Qua (groot)verbruikers heb ik op fase1 de warmtepomp zitten en op fase2 een airco. Stel ik sluit de Victron aan op fase 1, hoe komt de stroom dan bij fase2? Of wordt dit intern in de meter verrekend dat ik X stroom van het net haal op fase 2 en ditzelfde aan stroom teruglever op fase 1. (en blijft dit dan probleemloos werken als in de toekomst salderen aan banden wordt gelegd)
  • - Ik heb mijn oog laten vallen op een GP-SR1-KIT_PL case van Gobel. Nu las ik eerder al dat enkele weken geleden V3 is uitgekomen met als grootste pluspunt een betere ingebouwde zekering, is het de moeite waard om deze versie te vragen?
Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 0% gewijzigd door teka1 op 12-06-2025 21:24 . Reden: Typefoutjes ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Inmiddels draait mijn setup al een tijdje naar tevredenheid, tijd om een fotootje te delen en wat laatste losse eindjes op te lossen.

Een van de twee packs wordt zwaarder belast dan de ander. Als een pack 10A trekt doet de ander 15A. Dat lijkt op een hogere weerstand.

De kabels zijn exact even lang en lopen naar twee gelijke t-class zekeringen op een gedeelde busbar. De pack voltages zijn ook volgens de BMSen gelijk. Wat verder opvalt is dat de cell voltage delta onder belasting bij de minder belaste pack harder oplopen dan bij de pack die zwaarder wordt belast. Dit moet een brakke cell zijn denk ik? Hoe kom ik er achter welke cell het is, en kan ik zomaar een vervangende cell gebruiken? Die zou dan niet lekker matchen waarschijnlijk...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yt5x-oi60N5uKBJOy4teu5gIXNM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/B2RkWXY9urRshYWUpr4EINDT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1-gQOhFglDzdNkiG-i6PAtwOp8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vOPkmjLnFBiz7aO8ZWWwb3sq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YG555f7LztNETZz-cIeAtcGnUNs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/f1eOMIHIrlQn6P96MYDJEXNk.png?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SF-wmFwlC9ts0UEyNirInqE9ZCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sn54I2FXZTEB8O9fyX8v8T6t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-10 10:34
Wat is de consensus op Tweakers ivm aarding van een (metalen) LFP battery case?
Nodig, of simpelweg + en - aansluiten op de omvormer & gaan met die elektronen-banaan?

Ik lees online nl. wat tegenstrijdige meningen hierover...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:14

pvg

teka1 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:21:
Hoi mede-Tweakers,

Met veel interesse volg ik dit topic en ben nu op het punt gekomen dat ik ook graag mijn eigen ESS wil gaan realiseren.
Wat wil ik bereiken?:
- In de winterperiode in de goedkopere periodes de accu volladen, om dit op de duurdere momenten te gebruiken.

Handel in de zin van handel op de onbalansmarkt, of opgeslagen stroom terugverkopen aan het net is zeker niet iets wat (nu) mijn bedoeling is.

Waar ik naar zit te kijken is een oplossing met Victron Multiplus II omvormer(s), i.c.m. een zelfgebouwd accupakket met EVE grade A 3.2V 314Ah cellen, 16 of 32kWh.

Qua oplossing zit ik te dubben, ik heb een 3-fase aansluiting dus een 3-fase ESS oplossing klinkt verleidelijk. Ergens zit een stemmetje in mijn hoofd dat graag de mooiste/beste oplossing wil i.c.m. 3 Victron MP II 5000/48, zodat ik ook noodstroom heb over alle fases. In deze setup zou ik ook 2 batterijpacks nodig hebben met in totaal 32 kWh.

Aan de andere kant zit een rationeel stemmetje (en ook een beetje de stem van de vrouw des huizes O-) ) die zeg dat ik 32kWh nooit op krijg (zomers) en in de winter niet met eigen zonnestroom gevuld krijg. Ook is er de afgelopen jaren eigenlijk nooit een stroomstoring geweest wat een noodstroomoplossing zou rechtvaardigen.

Prijstechnisch maakt het ook nogal een verschil, de 3F oplossing zou ~€6500,- kosten terwijl de 1F oplossing ~€3500,- kost (incl. kabels, zekeringen, Cerbo e.d.).

• - In het geval van 1fase, maakt het dan nog uit op welke fase in de Victron aansluit? Qua (groot)verbruikers heb ik op fase1 de warmtepomp zitten en op fase2 een airco. Stel ik sluit de Victron aan op fase 1, hoe komt de stroom dan bij fase2? Of wordt dit intern in de meter verrekend dat ik X stroom van het net haal op fase 2 en ditzelfde aan stroom teruglever op fase 1. (en blijft dit dan probleemloos werken als in de toekomst salderen aan banden wordt gelegd)
  • - Ik heb mijn oog laten vallen op een GP-SR1-KIT_PL case van Gobel. Nu las ik eerder al dat enkele weken geleden V3 is uitgekomen met als grootste pluspunt een betere ingebouwde zekering, is het de moeite waard om deze versie te vragen?
Lees nog eens zelf waar je je post mee begint.
Conclusie: naar je vrouw luisteren. Met 1 fase setup bereik je je doel.
Btw: je bedoelt nul-op-meter, niet “off-grid”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

stefaantje schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:36:
Nodig, of simpelweg + en - aansluiten op de omvormer & gaan met die elektronen-banaan?

Ik weet niet of er consensus over is, maar mijn mening: als je een galvanisch geïsoleerde omvormer gebruikt (zoals multiplus II, maar niet de multi RS) EN geen mppt op de dc-bus aansluit, dan is het volgens mij veiliger om de dc-bus niet te aarden. (Als er dan een pool oid los komt en tegen een behuizing aan tikt, heb je niet meteen kortsluiting via aarde.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:27
@teka1 tja, inderdaad een hele goede analyse van je vrouw. Ik heb hier een MP2 3000 met een 5kWh batterij, all electric huis. Zou graag voor de hobby meer willen, maar krijg ik ook niet verkocht.
Heb in de meterkast een stopcontact op AcOut en 1 op zolder voor de vriezer, kan dus bij uitval de belangrijkste apparatuur aan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:08

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Je vrouw is wijs en verstandig, wees zuinig op haar.

Zelfs met een toekomstige EV zie ik geen use-case voor een 3-fase setup voor jouw context.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:36
@teka1
Ik had dezelfde overwegingen, maar kon een 3f setup niet rechtvaardigen qua kosten, efficiëntie en ruimte beslag.

Nu voor een 1F setup gegaan met 16 kWh zelfbouw Yixiang box.

Voor noodstroom de groepenkast opnieuw ingedeeld zodat de voor mij noodzakelijke apparatuur blijft werken bij stroomuitval.
Dus verlichting, internet, TV, warmtepomp, koel- en vrieskast op fase 1. Rest verdeeld over fase 2 en 3.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik deel de mening van @pvg vooral vanwege mijn eigen ervaring en advies van een expert van de nationale keuringsinstantie.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:22
pvg schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:11:
[...]

Ik weet niet of er consensus over is, maar mijn mening: als je een galvanisch geïsoleerde omvormer gebruikt (zoals multiplus II, maar niet de multi RS) EN geen mppt op de dc-bus aansluit, dan is het volgens mij veiliger om de dc-bus niet te aarden. (Als er dan een pool oid los komt en tegen een behuizing aan tikt, heb je niet meteen kortsluiting via aarde.)
En die MultiRS heeft sinds kort de zelfde stempel als de Multiplus.

Zie de laatste paar minuten.
YouTube: Nieuws van Victron Energy

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Impossibl3 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:19:
[...]

En die MultiRS heeft sinds kort de zelfde stempel als de Multiplus.

Zie de laatste paar minuten.
YouTube: Nieuws van Victron Energy
Volgens mij is dat wat anders: dat gaat over welk aardlektype je mag gebruiken en dus over lekken van dc bus naar grid. Hier gaat het over lekken van grid naar dc bus…

De multi rs heeft geen galvanische scheiding tussen grid en dc bus. En dus zul je de dc bus moeten aarden zodat ie aanraakveilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
Jazzle schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:30:
Inmiddels draait mijn setup al een tijdje naar tevredenheid, tijd om een fotootje te delen en wat laatste losse eindjes op te lossen.

Een van de twee packs wordt zwaarder belast dan de ander. Als een pack 10A trekt doet de ander 15A. Dat lijkt op een hogere weerstand.

De kabels zijn exact even lang en lopen naar twee gelijke t-class zekeringen op een gedeelde busbar. De pack voltages zijn ook volgens de BMSen gelijk. Wat verder opvalt is dat de cell voltage delta onder belasting bij de minder belaste pack harder oplopen dan bij de pack die zwaarder wordt belast. Dit moet een brakke cell zijn denk ik? Hoe kom ik er achter welke cell het is, en kan ik zomaar een vervangende cell gebruiken? Die zou dan niet lekker matchen waarschijnlijk...

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Er is geen accupakket hetzelfde
Dus deze verschillen zullen er altijd zijn
maar inderdaad de verschillen in deltavoltages bij zo weinig stroom is wel vreemd
kun je niet in het menu zien of er een cel meer afwijkt dan de ander?
als er een slechte cel in zou zitten dan zou het altijd dezelfde cel zijn die de meeste afwijking geeft
weet je ook wat voor balance stroom die bms kan doen ?

ook een slecht gemonteerde verbinding van cel naar cel zou dit kunnen veroorzaken.
of zijn deze cellen gelast ?

[ Voor 11% gewijzigd door Leipi35 op 13-06-2025 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 21:31
pvg schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:29:
[...]

Volgens mij is dat wat anders: dat gaat over welk aardlektype je mag gebruiken en dus over lekken van dc bus naar grid. Hier gaat het over lekken van grid naar dc bus…

De multi rs heeft geen galvanische scheiding tussen grid en dc bus. En dus zul je de dc bus moeten aarden zodat ie aanraakveilig is.
Dat staat nergens, ook niet bij de vele TL- pv omvormers waar meestal expliciet instaat dat de dc zijde niet aan aarde gelegd mag worden. Het montageframe moet wel vereffend worden met aarde en soms met de bliksem afleider. Ik heb hier een omvormer die niet meer opstart als je de plus of min aan aarde verbind.

In het schema van Victron ga je dit ook niet vinden
Afbeeldingslocatie: https://www.victronenergy.com/media/pg/Multi_RS_Solar/nl/image/167f7631d1369b.png

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

habbekrats schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 06:30:
[...]

Dat staat nergens, ook niet bij de vele TL- pv omvormers waar meestal expliciet instaat dat de dc zijde niet aan aarde gelegd mag worden. Het montageframe moet wel vereffend worden met aarde en soms met de bliksem afleider. Ik heb hier een omvormer die niet meer opstart als je de plus of min aan aarde verbind.

In het schema van Victron ga je dit ook niet vinden
[Afbeelding]
In dat schema staat ook niet dat je het frame van de pv moet asrden en dat moet toch ook echt. Het schema voor de rs last alleen zien hoe je de rs moet aansluiten.

Hoofdstuk 7.7, vanaf pagina 65: https://www.victronenergy...ring_Unlimited-pdf-nl.pdf
Zodra je iets aan de dc bus hangt dat geen galvanische scheiding heeft van hogere spanning, moet je de dc bus aarden.

Ik weet niet of de rs een galvanische scheiding heeft tussen mppt/grid en de dc bus.
Edit: inderdaad, op p14 van multi rs handleiding staat dat pv dc galvanisch gescheiden is van accu dc. Ik neem aan dat dat ook geldt voor grid ac / accu dc?
Als dat zo is, dan heeft de multi rs hier een voordeel tov de multiplus icm mppts.

[ Voor 29% gewijzigd door pvg op 13-06-2025 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenb21
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-10 21:54
Hoi mede-Tweakers,

Wat wil ik bereiken?:

Ik ben op het moment ook aan het kijken wat interessante opties zijn. De marstek 5kwh stekkerbatterij vind ik ook een goede optie. Deze kost €1500 heeft een vermogen van 2500W. Je hebt geen omvormer nodig en hij komt met een P1 meter wat voor mij ideaal is aangezien CT klemmen erg lastig worden. En als je wilt uitbreiden kan je een 2e op een andere fase koppelen en heb je 10kwh met 5000w vermogen.

Als alternatief kijk ik naar een Yixiang 16kwh (€1500) met een 12kw deye omvormer(€1850). Deze set komt waarschijnlijk al op €4000 met kabels etc. en dan zit je met CT klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

jeroenb21 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 07:23:
[...]

Ik ben op het moment ook aan het kijken wat interessante opties zijn. De marstek 5kwh stekkerbatterij vind ik ook een goede optie. Deze kost €1500 heeft een vermogen van 2500W. Je hebt geen omvormer nodig en hij komt met een P1 meter wat voor mij ideaal is aangezien CT klemmen erg lastig worden. En als je wilt uitbreiden kan je een 2e op een andere fase koppelen en heb je 10kwh met 5000w vermogen.

Als alternatief kijk ik naar een Yixiang 16kwh (€1500) met een 12kw deye omvormer(€1850). Deze set komt waarschijnlijk al op €4000 met kabels etc. en dan zit je met CT klemmen.
Kijk ook even naar met hoeveel x C je gaat laden/ontladen in de systemen die je hier voorstelt. Continu lade/ontladen met 0.5C (of zelfs hoger) wordt niet aangeraden ivm warmteontwikkeling in de cellen (brandveiligheid wn levensduur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenb21
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-10 21:54
pvg schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 07:28:
[...]

Kijk ook even naar met hoeveel x C je gaat laden/ontladen in de systemen die je hier voorstelt. Continu lade/ontladen met 0.5C (of zelfs hoger) wordt niet aangeraden ivm warmteontwikkeling in de cellen (brandveiligheid wn levensduur).
Bedankt voor de tip. Over het algemeen lees ik dat 0,5 prima zou moeten zijn. En je ook niet te laag moet gaan zitten ivm de afbouw van de cellen. Je moet wel de cycli halen binnen de 8 jaar. Maar er wordt zoveel geroepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@pvg volgens mij wil @stefaantje de metalen behuizing aarden, niet de DC bus zelf. Verandert dat iets aan het antwoord, als de behuizing niet aan DC hangt?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Proton_ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 07:56:
@pvg volgens mij wil @stefaantje de metalen behuizing aarden, niet de DC bus zelf. Verandert dat iets aan het antwoord, als de behuizing niet aan DC hangt?
Goeie vraag. Mijn mening: als je een stalen kist in dezelfde ruimte zet als de installatie, hoef je die niet te aarden. Dus als je dc bus niet geaard hoeft te worden, hoeft de behuizing van de cellen dat ook niet. (Als de dc bus wel geaard moet worden, dan zal de behuizing ook geaard moeten worden.)

Of zijn de regeltjes toch anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:10
Jazzle schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:30:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Al nagemeten met een multimeter? Een beetje een hobbymultimeter heeft een tolerantie van 0.5%, zie in de specs van een BMS geen toleranties, maar ik ga er van uit dat ze een bredere tolerantieband hebben.
En als je alles nameet met dezelfde multimeter weet je in ieder geval hoe de twee bakken zich tot elkaar verhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP

Nodig! De cellen kunnen beschadigd raken, dan wil je dat naar de aarde hebben en niet naar je huisinstallatie.Er is ook wel eens eerder een defect bij een BMS geweest waardoor er een sluipstroompje gedetecteerd werd en de aardlek steeds weer omsloeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Hoi mede-Tweakers,

Wat wil ik bereiken?:

Waarom een Victron als je voor minder geld een 3P Deye hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:10

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

BenSKIP schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:07:
[...]

Nodig! De cellen kunnen beschadigd raken, dan wil je dat naar de aarde hebben en niet naar je huisinstallatie.Er is ook wel eens eerder een defect bij een BMS geweest waardoor er een sluipstroompje gedetecteerd werd en de aardlek steeds weer omsloeg.
Hoe doet jouw aardlek dat als er een galvanische scheiding is tussen AC en DC? Al zou een cel de behuizing verbinden met - of +, dat zou dan verder alsnog geen effect moeten hebben. In principe zweeft de DC bus tov de aarde en er is dus geen gesloten kring.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:10
jeroenb21 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 07:47:
[...]

Bedankt voor de tip. Over het algemeen lees ik dat 0,5 prima zou moeten zijn. En je ook niet te laag moet gaan zitten ivm de afbouw van de cellen. Je moet wel de cycli halen binnen de 8 jaar. Maar er wordt zoveel geroepen.
Over het algemeen lees ik dat 0.2-0.3 aan te raden is.
De boel gaat ook echt wel warm worden, alleen al door de interne weerstand. Die is laag, maar 16x0.0002 ohm is 0.0032. Jas daar 150A doorheen en dan heb je zomaar 720 72 watt aan warmte.
Die 0.2-0.3 is wat diegenen roepen die een installatie hebben staan.
Die 0.5-1 is alleen maar op basis van een datasheet van de fabrikant en dat het dus moet kunnen.

Edit: Ik kan niet rekenen. Ik was een 0 vergeten, maar blijkbaar is een nul toch meer dan niets.

[ Voor 7% gewijzigd door V_ger op 13-06-2025 14:29 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger

Case aarden voor potentiaalvereffening. Niet de DC bus aarden.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
V_ger schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:18:
[...]

Over het algemeen lees ik dat 0.2-0.3 aan te raden is.
De boel gaat ook echt wel warm worden, alleen al door de interne weerstand. Die is laag, maar 16x0.002 ohm is 0.032. Jas daar 150A doorheen en dan heb je zomaar 720 watt aan warmte.
Die 0.2-0.3 is wat diegenen roepen die een installatie hebben staan.
Die 0.5-1 is alleen maar op basis van een datasheet van de fabrikant en dat het dus moet kunnen.
Gelukkig is het maar 72 Watt in plaats van 720 (interne weerstand is 0.0002 ohm). :)

Maar 72 Watt 2 of 3 uur lang, warmt je batterij flink op! :(

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

pvg schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 06:49:
[...]

Hoofdstuk 7.7, vanaf pagina 65: https://www.victronenergy...ring_Unlimited-pdf-nl.pdf
...
Ik weet niet of de rs een galvanische scheiding heeft tussen mppt/grid en de dc bus.
Edit: inderdaad, op p14 van multi rs handleiding staat dat pv dc galvanisch gescheiden is van accu dc. Ik neem aan dat dat ook geldt voor grid ac / accu dc?
Ik neem dit niet aan. De RS heeft een hogere werkingsgraad, dat betekent doorgaans minder galvanische scheiding.

In Wiring Unlimited pagina 69 staat ook:
De negatieve PV- ingang van de MPPT is niet geïsoleerd van de negatieve uitgang. Aarden van de PV resulteert daarom in aardingsstromen.
lees: ongewenste aardingsstromen, omdat de volgende zin begint met:
De PV-frames kunnen echter worden geaard,
dat impliceert dat PV DC-bus niet kan worden geaard.

Er staat ook:
De negatieve PV- ingang van de MPPT is niet geïsoleerd van de negatieve uitgang.
Uitgang lees ik in dit geval als "AC uitgang". Oftewel de "AC Nul", en die hangt al aan aarde als het Victron interne aardrelais goed functioneert. (zie afbeelding op pagina 62).

Als je PV DC - zou gaan aarden, dan levert dat een dubbele verbinding met aarde op, op 2 verschillende posities in het circuit. Volgens mij is dat niet goed.

Toevoeging: als je DC gaat aarden, dan doe je dat uitsluitend bij de accu minpool volgens pagina 66 en 67.

[ Voor 3% gewijzigd door cj1 op 13-06-2025 16:25 . Reden: Toevoeging ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:11

MrFish

Untitled

Pim57 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:50:
[...]

Gelukkig is het maar 72 Watt in plaats van 720 (interne weerstand is 0.0002 ohm). :)

De typische interne weerstand is inderdaad ~0.2 mOhm, maar dat betekent niet dat je maar 72 W warmteontwikkeling hebt bij 150 A laden of ontladen (~ 8 kW). Dit zou betekenen dat je een RTE hebt van 98% (1% verlies bij laden, en nog een keer 1% bij het ontladen), maar dat is niet het geval.

De interne weerstand wordt gemeten bij een zeer kleine stroom (vaak AC). Bij een hoge stroom is de weerstand hoger ivm de overpotentiaal die nodig is om o.a. de elektrochemische reacties in de cellen te laten verlopen en voor het transport van de ionen door de cel.

EVE specificeert zelf een RTE van 93.5% bij (ont)laden met 0.5 P, wat grofweg overeenkomt met 150 A. Dat betekent ongeveer 3% verlies voor het laden en 3% voor het ontladen. Dit betekent automatisch ook dat de spanning ca 3% hoger/lager is (1,5 V) bij laden/ontladen met 150 A. Bij lagere stromen is het verlies aanzienlijk kleiner, bij hogere stromen groter. (EVE specificeert bijv een RTE van 87% bij 1 P, dus ~300 A).

Check mijn thuisbatterijsimulator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

[...]
Die interne opwarming valt misschien wel mee. Probeer maar eens om met een soldeerbout van 80 watt een stalen plaat van 5 kg op te warmen. Met een 16 kWh LFP batterij heb je circa 16 van die stalen platen.

Ook komt er een deel warmte binnen via en van de celverbinders en kabels binnen. Met 50 mm2 en 150A zal de geleider ongeveer 20ºC boven de omgevingstemperatuur opwarmen.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

cj1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:07:
[...]

Ik neem dit niet aan. De RS heeft een hogere werkingsgraad, dat betekent doorgaans minder galvanische scheiding.

In Wiring Unlimited pagina 69 staat ook:

[...]

lees: ongewenste aardingsstromen, omdat de volgende zin begint met:

[...]

dat impliceert dat PV DC-bus niet kan worden geaard.

Er staat ook:

[...]

Uitgang lees ik in dit geval als "AC uitgang". Oftewel de "AC Nul", en die hangt al aan aarde als het Victron interne aardrelais goed functioneert. (zie afbeelding op pagina 62).

Als je PV DC - zou gaan aarden, dan levert dat een dubbele verbinding met aarde op, op 2 verschillende posities in het circuit. Volgens mij is dat niet goed.
Uitgang van de mppt is de dc bus van de accu (bij een multiplus met losse mppt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Rimco schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:14:
[...]

Hoe doet jouw aardlek dat als er een galvanische scheiding is tussen AC en DC? Al zou een cel de behuizing verbinden met - of +, dat zou dan verder alsnog geen effect moeten hebben. In principe zweeft de DC bus tov de aarde en er is dus geen gesloten kring.
Tja, mij niet vragen. Het was niet mijn aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
In een gewoon woonhuis met aardleks waar de aardverspreidings weerstand vaak to max 166 ohm mag zijn wil je helemaal geen DC foutstromen van meerdere ampere's hebben. Dan rot je aarding in record tempo weg.
En mocht deze ook nog aan je beton fundatie liggen dan heb je helemaal feest.

Wat ik normaal doe is is metalen delen dus PV frames,Multiplussen en MPTT koelblokken waarop het aarde teken staat dit ook aansluiten. Een beetje PV omvormer start helemaal niet op met de plus of min aan aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
[...]

Oopsie. Een factor 10 ernaast. Dat kan ik met recht significant noemen.
Ook had ik het kunnen weten want 720 W verlies is wel wat veel.

In de praktijk is het iets meer want ook verlies in je bedrading, BMS, verbinders etc. Maar dat is geen factor 10. Eerder een factor 2.

Bedankt voor de correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teka1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-10 19:55
Hoi mede-Tweakers,

Wat wil ik bereiken?:

Iedereen bedankt voor de antwoorden en het meedenken. 't is mij wel duidelijk dat de Victron 3F oplossing niet interessant is qua investering.
Om terug te komen op enkele puntjes:
  • Ik bedoel inderdaad nul op de meter in de zomer periode, voor off-grid zou ik wat anders nodig hebben.
  • De Deye omvormers ben ik niet zo bekend mee, ik zal mij daar eens in verdiepen of ze wellicht interessanter zijn dan de Victrons
Ik zag daarnaast at recent de V19 is uitgekomen van de PB JK-BMS. Heeft iemand toevallig al ervaring met de V19? Gevoelsmatig zou ik bij nieuwe aanschaf altijd voor het laatste model gaan, maar als hier nog bugs oid inzitten is wellicht V15 een veiligere keuze :*)

[ Voor 0% gewijzigd door teka1 op 13-06-2025 14:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

teka1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:25:
De Deye omvormers ben ik niet zo bekend mee, ik zal mij daar eens in verdiepen of ze wellicht interessanter zijn dan de Victrons [/li]
Ik heb geen aandelen victron en ik ken Deye niet, alleen van naam.

Wat ik alleen weet is dat de Multiplus 5000 (enkele fase) een eigen verbruik heeft van 18 watt. 0.432kWh/d.
3-fase victron doet 3 x 18 = 1.296kWh/d eigen verbruik.

De (3-fase) Deye inverters ziten vaak ver boven de 50+ watt naar mijn weten. 1,2 kWh/d of meer.

Ik laat me graag corrigeren door Deye experts.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 13-06-2025 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:39
Eerste echte warme en laffe dagen hier.
Op wat komen jullie batterijen nu qua temperatuur? Ik trap af: batterijen in de schuurzolder zitten nu rond de 36 graden met ambient temp van 32 graden.

Ambient temp in de schuur is 30, daar waar de omvormer hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
HyperBart schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:33:
Eerste echte warme en laffe dagen hier.
Op wat komen jullie batterijen nu qua temperatuur? Ik trap af: batterijen in de schuurzolder zitten nu rond de 36 graden met ambient temp van 32 graden.

Ambient temp in de schuur is 30, daar waar de omvormer hangt.
30-34 graden voor de batterijen. Circa 30 in de garage. En ja de boel is momenteel actief, Ik wil echt airco...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7pwnBi4WNWdeOUvRIb65f6ZsTY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GXSgWDAlwapTtcOtcFFFpGGi.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door V_ger op 13-06-2025 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
V_ger schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:46:
[...]

30-34 graden voor de batterijen. Circa 30 in de garage. Ik wil echt airco...
Voor je batterijen of voor leef/slaapruimtes? Nu met de batterijen laat ik de airco's dag en nacht rustig door pruttelen, verbruikt veel minder vermogen en het hele interieur is nu koel. Aanrader ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
HyperBart schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:47:
[...]

Voor je batterijen of voor leef/slaapruimtes? Nu met de batterijen laat ik de airco's dag en nacht rustig door pruttelen, verbruikt veel minder vermogen en het hele interieur is nu koel. Aanrader ja.
Met name voor de garage. Kan mijn bier zo niet koud zetten ;)
Maar ook om de was te kunnen drogen. We hebben passieve vloerkoeling (niet in de garage!), maar daardoor stijgt wel de relatieve vochtigheid in huis.
En als je dan toch bezig bent..... Daar komt bij dat op de momenten dat ik de airco nodig heb is stroom toch in overvloed aanwezig en zeker straks weinig meer waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Als je zon overschot hebt is airco top, als je ook jezelf koel houdt. Maar airco alleen om je (d)ESS koel te houden, daar gaat je efficiency en “terugverdientijd” 🤣

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 13-06-2025 18:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:13
Even terug op de welbekende compressie, ivm verhuizen mijn zelfbouw accu waarbij ik compressie toegepast hebt door middel van 18mm houten platen was dit blijkbaar niet genoeg om het bij elkaar te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LY-NROpaKYvdbMRnIdEc9Y8n24U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RowPvyJf8Q2Jd4AaWBizzmOX.jpg?f=fotoalbum_tile Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6-AHXTTt8LTtMRNcXD_jO36YwQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhjbh8MajlT5DTb9PzLKwK3S.jpg?f=fotoalbum_tile
** Klik voor groter plaatje **

Dit is na 2 jaar draaien, verder nergens last van gehad en werkt alles tot heden zonder problemen.

Later eens de cellen bekijken, kort gekeken was er 1 cel die duidelijk bol stond.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jazsie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:44:
Even terug op de welbekende compressie, ivm verhuizen mijn zelfbouw accu waarbij ik compressie toegepast hebt door middel van 18mm houten platen was dit blijkbaar niet genoeg om het bij elkaar te houden.

[Afbeelding] [Afbeelding]
** Klik voor groter plaatje **

Dit is na 2 jaar draaien, verder nergens last van gehad en werkt alles tot heden zonder problemen.

Later eens de cellen bekijken, kort gekeken was er 1 cel die duidelijk bol stond.
Wat voor platen zijn het? Geen multiplex neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
Ziet eruit als meubelpaneel?
Dat is inderdaad niet zo sterk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Meubelpaneel inderdaad.

Blijkt dat het niet sterk is :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Daar hadden een paar stalen u-tjes tegenaan moeten zitten, betonplex trekt waarschijnlijk net zo krom.

Wat vinden jullie een gezonde temperatuur voor de uitblaas van een Multiplus II 5000?

Ik zit nu net boven de 40 graden, ik heb de bij elke multiplus meegeleverde kabelschoen thermistor boven aan het frame vast gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uulow11_0OzDaGovnN-AgY_34Jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHz7rK1Usm0KykGV2cqN6Ezr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
Euh , dat is koud.....
De mijne vandaag 47 graden gemeten.
Ook op buitenkant kast gemeten.
Maar die van mij zit dus in gesloten kast
Zoals je in mijn eerdere post hebt kunnen zien
En de buitentemperatuur was hier ook dik 30 graden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-10 21:09
ik schakel mijn batterijen in het BMS af boven de 35 graden, wellicht wat behoudend. ze staan in de garage waar de temperatuur rond de 30 graden was. Vooral de Deye weet goed te stoken.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Mijn multiplus en batterij zitten in een grote rittalkast. Op ca 60cm hoogte zit een temperatuur geregelde Rittal Blueuplus e+. De uitblaas zit aan de bovenzijde door de kast waar de mppt omvormer zit. De ventilator heb ik voor 25euro kunnen kopen bij verkeerd geleverd. Erbij zit een standaard temperatuurvoeler die op een Multiplus hangt. Dat ding kan ook pwm geregeld worden, misschien nog eens door de Cerbo Nodered laten aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:17
sailor_dg schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:23:
ik schakel mijn batterijen in het BMS af boven de 35 graden, wellicht wat behoudend. ze staan in de garage waar de temperatuur rond de 30 graden was. Vooral de Deye weet goed te stoken.
Hier schakelt het uit vanaf 31 graden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
Habbekrats heeft het over de multiplus-ii temperatuur en niet de cell temperatuur.

Ondanks dat mijn multiplus 47 graden was , waren de cellen zo rond de 32 graden.

Ik wil nog een extra ventilator op de ingang zetten om zo een push pull koeling te creëren.
En deze via de cerbo aan te sturen.
Eens kijken of dit nog wat extra flow in de kast creëert

[ Voor 8% gewijzigd door Leipi35 op 15-06-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-10 16:59
Leipi35 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:17:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Inmiddels ook de 16 stuks mb31 314Ah cellen binnen.
Geen beschadigingen , allemaal mooi vlak , alle qr codes gescand en in orde.
Enigste minpuntje wat is op te noemen is dat ze niet allemaal van dezelfde batch zijn
Oudste is van 6/24
Nieuwste van 2/25
Mag ik vragen wat je er voor hebt betaald? Ik overweeg om 96 van deze accu's te bestellen met 6x JK BMS boxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
Toen ik ze kocht was het 70 dollar per stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
Iemand bekend met 46kWh 900AH batterijen @ https://www.apexiummall.c...th=229_235&product_id=525

Zijn deze ook ergens in de EU te koop?

Ik wil graag een Victron ESS bouwen met 2 tot 4 van deze 46kWh batterijen.
We hebben een huis met een warmtepomp, EV en gebruiken zo een 15.000kWh per jaar en leveren met 54 zonnepanelen rond de 18.000kWh. Vandaar de grote batterijopslag, ook wel prettig om een buffer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
DmC1982 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:20:.
We hebben een huis met een warmtepomp, EV en gebruiken zo een 15.000kWh per jaar en leveren met 54 zonnepanelen rond de 18.000kWh. Vandaar de grote batterijopslag, ook wel prettig om een buffer te hebben.
Dat hebben de meeste hier….

Kun je beetje toelichten hoe je aan 100-200kWh komt?

[ Voor 23% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-06-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
DmC1982 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:20:
Iemand bekend met 46kWh 900AH batterijen @ https://www.apexiummall.c...th=229_235&product_id=525

Je kan ze toch gewoon op hun website bestellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
habbekrats schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:35:
Daar hadden een paar stalen u-tjes tegenaan moeten zitten, betonplex trekt waarschijnlijk net zo krom.

Wat vinden jullie een gezonde temperatuur voor de uitblaas van een Multiplus II 5000?

Ik zit nu net boven de 40 graden, ik heb de bij elke multiplus meegeleverde kabelschoen thermistor boven aan het frame vast gemaakt.

[Afbeelding]
Inderdaad, stalen u-tje hadden erop moeten zitten.

Prima temperatuur overigens, denk dat iedereen dat wel wil hebben :+.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pim57
DmC1982 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:20:

In de specsheet staat maximum charge current 100 A. Dan ben je 9 uur bezig om van 0-100% te gaan!
Ze bezuinigen op 2 bms-en door een 3P16S configuratie. Niet mijn voorkeur.

In de zomer/winter is er meestal 4-5 uur goedkope stroom, dus in dat tijdsbestek wil je de accu laden.

En de bms is een DAREN bms, ook niet erg bekend….

[ Voor 4% gewijzigd door Pim57 op 15-06-2025 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Pim57 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:20:
[...]

In de specsheet staat maximum charge current 100 A. Dan ben je 9 uur bezig om van 0-100% te gaan!
Ze bezuinigen op 2 bms-en door een 3P16S configuratie. Niet mijn voorkeur.

In de zomer/winter is er meestal 4-5 uur goedkope stroom, dus in dat tijdsbestek wil je de accu laden.

En de bms is een DAREN bms, ook niet erg bekend….
Ook niet echt duidelijk wat voor cellen ze gebruiken, persoonlijk zou ik er ver van weg blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DmC1982
bbbrumbrum schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:27:
[...]

Dat hebben de meeste hier….

Kun je beetje toelichten hoe je aan 100-200kWh komt?
Ik vind het een fijne gedachte dat als de stroom langdurig uitvalt, dat we dan voor dagenlang stroom hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

DmC1982 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:45:
[...]

Ik vind het een fijne gedachte dat als de stroom langdurig uitvalt, dat we dan voor dagenlang stroom hebben.
Als de stroom er zo lang uit ligt, dan zit je meer in de situatie, eet ik mijn buren op of zij mij? 😳

Hoe groot je accu ook is, je bent toch volledig afhankelijk van de rest van de samenleving die mogelijk geen stroom heeft.

Maar het is wel gaaf 🌷

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:47

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Q schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:42:
[...]

Als de stroom er zo lang uit ligt, dan zit je meer in de situatie, eet ik mijn buren op of zij mij? 😳

Hoe groot je accu ook is, je bent toch volledig afhankelijk van de rest van de samenleving die mogelijk geen stroom heeft.

Maar het is wel gaaf 🌷
Het geeft je extra weerbaarheid en rust, zeker met twee EV's vind ik het een heerlijk gevoel dat als er een grootschalige stroomstoring is de auto gewoon kan opladen, dat de vriezer werkt, wij kunnen koken en dat de thuisaccu netjes wordt geladen vanuit de PV.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
revolution-nl schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:05:
[...]

Het geeft je extra weerbaarheid en rust, zeker met twee EV's vind ik het een heerlijk gevoel dat als er een grootschalige stroomstoring is de auto gewoon kan opladen, dat de vriezer werkt, wij kunnen koken en dat de thuisaccu netjes wordt geladen vanuit de PV.
Precies dat. En als ik dan 48kWh batterijen kan kopen voor 2500 dollar, dan wil ik er wel 3 of 4.
Uit de adviezen begrijp ik dat dit misschien niet een goede keuze is. Ik zou dan veel van die 16kWh boxen kunnen kopen met 16x 1.0kWh EVE batterijen er in. Alleen dan betaal je toch een stuk meer om de 150-200kWh te halen. Zijn er nog goede alternatieven? Zijn er ook 32 of 48 kWh DHZ boxen waar ik dan 32/48 EVE batterijen in kan plaatsen?

Ik moet overigens nog wel veel lezen uit dit topic. Excuses als ik dingen vraag die al zijn behandeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
DmC1982 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:27:
[...]

Precies dat. En als ik dan 48kWh batterijen kan kopen voor 2500 dollar, dan wil ik er wel 3 of 4.
Uit de adviezen begrijp ik dat dit misschien niet een goede keuze is. Ik zou dan veel van die 16kWh boxen kunnen kopen met 16x 1.0kWh EVE batterijen er in. Alleen dan betaal je toch een stuk meer om de 150-200kWh te halen. Zijn er nog goede alternatieven? Zijn er ook 32 of 48 kWh DHZ boxen waar ik dan 32/48 EVE batterijen in kan plaatsen?

Ik moet overigens nog wel veel lezen uit dit topic. Excuses als ik dingen vraag die al zijn behandeld.
Die boxen zijn 1200 euro voor verzenden, misschien als je er meer koopt of met Tweakers een container vol dat het wat goedkoper is. Denk er ook even aan dat die dingen ~350KG per stuk wegen. Zet je er meer bij elkaar dan zou ik even naar de draagkracht van de vloer (laten) kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:14
Garage temp is hier zomers ook het enige probleem (afgelopen weekend 28-29 graden), die Deye stookt dan 4 uur lang met 900w warmte de ruimte in :+ Al is dat relatief nog vrij gunstig volgens mij.

Diverse zaken voor afvoer van warme lucht, het blijft behelpen... Ik heb een fanduct gemaakt, en de warmte wordt aangezogen rechts boven, en daar richting de aanzuig fan gestuurd van de garage. Die gaat via een kort ventilatie kanaal naar buiten/voorkant boven de garagepoort. Ik weet het anders ook ff niet meer 8) Fan duct voor onderkant mee aan het testen, moet er asap nog onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GpdEYawx5QlUSr3J0AF7mNIaRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5KiDExUGBM11vsMFfzc0d41.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqE84he6VckqQFJhvhxR53yBrnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rEJ6e19w07JtloK3NRGHZpJy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door PCJR op 16-06-2025 12:59 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-10 21:09
PCJR schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:31:
[...]

Garage temp is hier zomers ook het enige probleem (afgelopen weekend 28-29 graden), die Deye stookt dan 4 uur lang met 900w warmte de ruimte in :+ Al is dat relatief nog vrij gunstig volgens mij.

Diverse zaken voor afvoer van warme lucht, het blijft behelpen... Ik heb een fanduct gemaakt, en de warmte wordt aangezogen rechts boven, en daar richting de aanzuig fan gestuurd van de garage. Die gaat via een kort ventilatie kanaal naar buiten/voorkant boven de garagepoort. Ik weet het anders ook ff niet meer 8) Fan duct voor onderkant mee aan het testen, moet er asap nog onder.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik loop een paar weken op je achter - moet nog fan bracket en fans installeren op de Deye. Mijn opstelling is erg vergelijkbaar, ook ten opzichte van de garage deur. Ik zet deze nu soms half open, maar zit te kijken naar een oplossing met een buisventilator.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
@PCJR Alleen even om mee te denken: https://nl.aliexpress.com...l?spm=a2g0o.home.search.0

Dit zijn fans voorzien van een (EC) inverter motor met PWM temp controller. Dus 'geen' vonken van een koolborstel. Niet Atex gecertificeerd, maar je komt er een heel eind mee. Met wat spirobuis verloopjes en wat knutselwerk extra kan je het debiet flink doen toenemen.
Als je er een venturi verloop tussen maken kan, (van smal, naar wijd, naar smal) dan verhoog je de uitstroomsnelheid eveneens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
sailor_dg schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:10:
[...]

Ik loop een paar weken op je achter - moet nog fan bracket en fans installeren op de Deye. Mijn opstelling is erg vergelijkbaar, ook ten opzichte van de garage deur. Ik zet deze nu soms half open, maar zit te kijken naar een oplossing met een buisventilator.
Ik heb 2x phanteks120mm die boven de sectionaal poort afzuigen naar buiten. Ik kan geen dichte luchtverbinding maken want dan gaat de poort niet meer open. Als ik thuis ben vaak poort iets open ja. Blijft lastig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WZaWWr3E3RSqk3GC8_sJO0sg0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1rA0vVGpH1156rlVd6bRYVo.jpg?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
BenSKIP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:11:
@PCJR Alleen even om mee te denken: https://nl.aliexpress.com...l?spm=a2g0o.home.search.0

Dit zijn fans voorzien van een (EC) inverter motor met PWM temp controller. Dus 'geen' vonken van een koolborstel. Niet Atex gecertificeerd, maar je komt er een heel eind mee. Met wat spirobuis verloopjes en wat knutselwerk extra kan je het debiet flink doen toenemen.
Als je er een venturi verloop tussen maken kan, (van smal, naar wijd, naar smal) dan verhoog je de uitstroomsnelheid eveneens.
Thx voor t meedenken. Die link doet t hier niet. En zoals hierboven, ik kan geen dicht kanaal maken, poort moet open gaan nog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
John245 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 07:43:
[...]

Hier schakelt het uit vanaf 31 graden.
Serieuze vraag aan allen en de posters, maar is dat niet (heel) snel dat er dan afgeschakeld wordt?
Een beetje langer opladen bij lente temperaturen rond de 20 à 25 graden gaat toch al snel naar de +30°C voor de batterij zelf? Ik zit hier nu op 34°C op de batterij op 80% na een dagje pruttelend aan 3 à 3.5kW opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipi35
PCJR schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:31:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat nu nodig om dit zo te doen?
Als ik de algemene specs lees van deye dan treed er pas boven de 45 graden degradatie op .

En kun je daadwerkelijk verschil merken?

[ Voor 3% gewijzigd door Leipi35 op 16-06-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Leipi35 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:34:
[...]

Is dat nu nodig om dit zo te doen?
Als ik de algemene specs lees van deye dan treed er pas boven de 45 graden degradatie op .

En kun je daadwerkelijk verschil merken?
De deye intern gaat richting de 65 meen ik. Tot 70-75 is er niks aan de hand. Maar deze poespas is eigenlijk om de garage temp niet te hoog te laten gaan. Het is vaak 2x4uur per dag een 1kw kachel moet je je bedenken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
HyperBart schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:22:
[...]

[...]

Serieuze vraag aan allen en de posters, maar is dat niet (heel) snel dat er dan afgeschakeld wordt?
Een beetje langer opladen bij lente temperaturen rond de 20 à 25 graden gaat toch al snel naar de +30°C voor de batterij zelf? Ik zit hier nu op 34°C op de batterij op 80% na een dagje pruttelend aan 3 à 3.5kW opladen.
Cellen gaan hier tot een 32-33 vaak, soms 35. Voor enkele uren per dag, en niet alle maanden per jaar, is dat (vind ik) prima te doen. Ik heb wel een fannetje in de 2 bovenste boxen gemaakt voor iets van ventilatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

HyperBart schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:22:
[...]

Mijn accu's staan in mijn garage en met de temrperatuur van nu 25 graden is het daar nu 27 graden op 2 meter.
Mijn accu doosjes geven beiden gemiddeld een temperatuur 24 graden (staan op 30 en 60 cm van de vloer).
En dit deed de temperatuur de afgelopen week (ook met die taffes hitte)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-8NLWenrZJ0X_9da03AVlqbRBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vt0zKGpOm7Cpc3dHHr7TAtyW.png?f=fotoalbum_large

Maar ik laad enorm conservatief met max 60A per doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
PCJR schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:14:
[...]

Thx voor t meedenken. Die link doet t hier niet. En zoals hierboven, ik kan geen dicht kanaal maken, poort moet open gaan nog :)
je kan die vent toch ook aan de andere kant plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
BenSKIP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:27:
[...]

je kan die vent toch ook aan de andere kant plaatsen?
Buiten? :) dat gaat esthetisch niet hehe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1UIh7A9Jj-fiIMwCBCcwuQmrcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGlHotuOPC6vTX7BiIKsG0R5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
Is dit een goede optie om te bestellen "16KWH 16S 51.2V CATL 314ah Seplos Mason V3.0 DIY LFP battery case" @ https://deligreencharger....lar-energy-storage-system voor omgerekend 1456 euro per stuk?

Of beter toch de 16KWH Seplos V4 51.2v EVE MB31 314ah DIY @ https://deligreencharger....em?variant=46229734260989 voor 1560 euro per stuk?

[ Voor 27% gewijzigd door DmC1982 op 16-06-2025 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-10 12:59
Is er een Tweaker goed in een thuisaccu bouwen? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Teveel aanbod en cowboys. Ik ben al een tijdje op zoek naar een thuisaccu van rond de 15kW. Verschrikkelijk veel aanbod.
Op Marktplaats was ik te laat bij een gast met zelfbouw.
Onderstaande bouwde hij voor 1700 euro. Maar binnen een dag waren ze allemaal verkocht. 16kW 48volt.
De kast kan ik nergens vinden en hij gaat misschien pas weer over 2 maanden bouwen. Deze kast heeft mijn voorkeur vanwege display bovenop inclusief de aansluitingen. Op Ali zie ik ze wel staan trouwens.
EEL 48V 16S Vertical DIY Battery V2 Box

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldTsgvl_ktroAIiAe5qa_7U0Q20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMLJH9E5882lFqog6xVnetrk.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als je dus verder zoekt kom je teveel cowboys tegen met belachelijke prijzen. Ik heb een 1 fase aansluiting thuis dus dat moet mijn systeem ook worden met een Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50.
Ik heb mij laten vertellen dat Victron het minste omzetverlies heeft. De andere merken hebben 10 tot 15% omzetverlies.

Kan iemand mij helpen met zelfbouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Draconian schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:08:
Is er een Tweaker goed in een thuisaccu bouwen? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Teveel aanbod en cowboys. Ik ben al een tijdje op zoek naar een thuisaccu van rond de 15kW. Verschrikkelijk veel aanbod.
Onderstaande bouwde hij voor 1700 euro. Maar binnen een dag waren ze allemaal verkocht. 16kW 48volt.
De kast kan ik nergens vinden en hij gaat misschien pas weer over 2 maanden bouwen. Deze kast heeft mijn voorkeur vanwege display bovenop inclusief de aansluitingen. Op Ali zie ik ze wel staan trouwens.

[Afbeelding]

Maar als je dus verder zoekt kom je teveel cowboys tegen met belachelijke prijzen. Ik heb een 1 fase aansluiting thuis dus dat moet mijn systeem ook worden met een Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50.
Ik heb mij laten vertellen dat Victron het minste omzetverlies heeft. De andere merken hebben 10 tot 15% omzetverlies.

Je kan bij de bekende leveranciers ook kant en klare kasten kopen, scheelt niet zoveel met zelfbouw tegenwoordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart

[Afbeelding]

Cowboys benoemen maar dan wel de verkeerde eenheden gebruiken vind ik een beetje ironisch :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Draconian 1700 euro voor een 15 kwh met Victron multiplus ga je niet redden.
Die eel box https://www.eelbattery.co...ck-Pre-sale-p6237694.html 619 euro zonder accu. Met een beetje nette 280Ah cellen zit je dan al bijna op 2000 euro. Dan de rest nog ben je misschien voor 3000 euro klaar en moet je installateur ook nog iets verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
habbekrats schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:30:
Neem aan dat de €1700 enkel de accu is…

[ Voor 44% gewijzigd door bbbrumbrum op 16-06-2025 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
DmC1982 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:45:
[...]

Als je het toch nooit gaat gebruiken is een klein aggegraat mss een betere investering.

Naast een “normale” setup van 30-50kWh.

EV laden uit accu is wel erg slechte RTE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

bbbrumbrum schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:50:
[...]

Neem aan dat de €1700 enkel de accu is…
Nou dan nog ga je dat zelf net aan redden tenzij je er habbikebabbi cellen ingooit.
Maar als je er 16 mb31's in wilt leggen ben je samen met die kast dus direct die 1700 euro verder (als je bij een legitieme plek je cellen haalt zodat je zeker weet dat je eve's koopt.

mmm deze mijnheer verkoopt ze inclusief shipping voor 575 dus dan moet het wel lukken idd oom met eve cellen

[ Voor 44% gewijzigd door cyclone op 16-06-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Zijn er al mensen die een Eel CCS batterij hebben?
Ik wil misschien wel de losse modules kopen en dan zelf een bms eraan hangen, maar ik kan nergens vinden wat voor een connectors erop zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
PCJR schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:29:
[...]

Buiten? :) dat gaat esthetisch niet hehe
[Afbeelding]
Ik begrijp je punt, tenzij de onderplaat van die overkapping te verwijderen is. Maar dan zit je op slopers hoogte. Naar binnen toe boren is ook niets.... en aan de andere kant heb je de buren? En achterin de garage ook geen mogelijkheid?

Dat woningontwikkelaars zo weinig rekening houden met tweakers....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leipi35
DmC1982 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:41:
Is dit een goede optie om te bestellen "16KWH 16S 51.2V CATL 314ah Seplos Mason V3.0 DIY LFP battery case" @ https://deligreencharger....lar-energy-storage-system voor omgerekend 1456 euro per stuk?

Of beter toch de 16KWH Seplos V4 51.2v EVE MB31 314ah DIY @ https://deligreencharger....em?variant=46229734260989 voor 1560 euro per stuk?
Tja , wat voor advies moet je hier nu geven,?
Inmiddels zijn er zoveel leveranciers en types batterijen dat er niet 1 uitspringt .
Ik zou zeggen bestel gewoon 1 en deel je ervaring hier

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BenSKIP

[Afbeelding]

Als je het fora goed leest en de tips opvolgt dan kan je het DIY lijstje samenstellen. Sommige mensen willen een accu hebben en andere mensen bouwen ze voor de verkoop. Dat kan je cowboys noemen, maar het zou zomaar kunnen dat de DIY boxen beter, netter en completer zijn samengesteld dan de branded thuisaccu's. Vaak hebben ze al meer capaciteit in zowel Ah als C. Ik zou dus wat terughoudend zijn met de term cowboys. Als je niet zelf bouwen wil / kan / durft dan doet een ander dat tegen betaling. Ik heb al voor vrienden en familie gebouwt, leuk om kennis te delen en de boel samen te monteren. Zou ik dat voor een vreemde doen? Dat denk ik niet. Dan moet het snel, netjes en goedkoop. Dat kan niet. Wil je het snel, dan wordt het niet netjes en gaat de prijs omhoog. Wil je het netjes, dan gaat het langzaam met oog voor details en gaat de prijs omhoog. Wil je het goedkoop dan gaat het snel en lelijk. Mag je alle afwerking zelf doen en zal het wellicht opnieuw moeten om het achteraf netjes te maken. Daarbij zou ik het risico lopen de hete adem in de nek te gaan voelen omdat het toch niet snel, net en goedkoop genoeg gaat waardoor de kans op foutjes toe kunnen nemen. Alles moet immers in de vrije uren bedacht / samengesteld / gekocht / geplaatst worden, daarmee kan je zomaar weken verder mee zijn. Mensen die op tweakers aangeven het niet te kunnen / willen / durven komen hier waarschijnlijk alleen omdat het goedkoop moet. Goedkoop = het zelf doen
Het niet kunnen / willen / durven = het door een installateur laten doen en hem daarvoor betalen en ben je duurder uit. Velen van ons zijn hobbyisten. Wij zijn bereid te helpen, maar doorgaans op detailniveau. "Hoe moet ik het zelf doen?" is niet specifiek genoeg. "Kan iemand mij helpen?" idem. Eerst bedenken wat en hoe je het wil, dan het ook gaan doen. Vergt wat kennis van AC / DC en je hebt er het nodige gereedschap voor nodig. Ik zeg vaak: Waar mijn wil is, is een weg. Waar een andere wil is, ben ik weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-10 12:59
habbekrats schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:30:
Die eel box https://www.eelbattery.co...ck-Pre-sale-p6237694.html 619 euro zonder accu. Met een beetje nette 280Ah cellen zit je dan al bijna op 2000 euro. Dan de rest nog ben je misschien voor 3000 euro klaar en moet je installateur ook nog iets verdienen.
Is zonder de Victron uiteraard. Hij gaat binnenkort weer bouwen en misschien mag ik meehelpen omdat ik nieuwsgierig ben naar de techniek. Ik heb wel een technische opleiding elektrotechniek niveau 4 maar dat is alweer 32 jaar geleden _/-\o_
Dus de kast compleet maar zonder de Victron omvormer. Totaal zal het dan 1700 euro voor de 16kW thuisbatterij zelfbouw en 1500 voor de Victron inclusief alle toebehoren zoals kabels, zekering en Victron Energiemeter ET112.

Meterkast aansluiten kan ik zelf wel. Was vroeger mijn werk ook. Niet zo spannend een aparte groep erbij.

[ Voor 4% gewijzigd door Draconian op 17-06-2025 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
BenSKIP schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 00:39:
[...]

Als je het fora goed leest en de tips opvolgt dan kan je het DIY lijstje samenstellen. Sommige mensen willen een accu hebben en andere mensen bouwen ze voor de verkoop. Dat kan je cowboys noemen, maar het zou zomaar kunnen dat de DIY boxen beter, netter en completer zijn samengesteld dan de branded thuisaccu's. Vaak hebben ze al meer capaciteit in zowel Ah als C. Ik zou dus wat terughoudend zijn met de term cowboys. Als je niet zelf bouwen wil / kan / durft dan doet een ander dat tegen betaling. Ik heb al voor vrienden en familie gebouwt, leuk om kennis te delen en de boel samen te monteren. Zou ik dat voor een vreemde doen? Dat denk ik niet. Dan moet het snel, netjes en goedkoop. Dat kan niet. Wil je het snel, dan wordt het niet netjes en gaat de prijs omhoog. Wil je het netjes, dan gaat het langzaam met oog voor details en gaat de prijs omhoog. Wil je het goedkoop dan gaat het snel en lelijk. Mag je alle afwerking zelf doen en zal het wellicht opnieuw moeten om het achteraf netjes te maken. Daarbij zou ik het risico lopen de hete adem in de nek te gaan voelen omdat het toch niet snel, net en goedkoop genoeg gaat waardoor de kans op foutjes toe kunnen nemen. Alles moet immers in de vrije uren bedacht / samengesteld / gekocht / geplaatst worden, daarmee kan je zomaar weken verder mee zijn. Mensen die op tweakers aangeven het niet te kunnen / willen / durven komen hier waarschijnlijk alleen omdat het goedkoop moet. Goedkoop = het zelf doen
Het niet kunnen / willen / durven = het door een installateur laten doen en hem daarvoor betalen en ben je duurder uit. Velen van ons zijn hobbyisten. Wij zijn bereid te helpen, maar doorgaans op detailniveau. "Hoe moet ik het zelf doen?" is niet specifiek genoeg. "Kan iemand mij helpen?" idem. Eerst bedenken wat en hoe je het wil, dan het ook gaan doen. Vergt wat kennis van AC / DC en je hebt er het nodige gereedschap voor nodig. Ik zeg vaak: Waar mijn wil is, is een weg. Waar een andere wil is, ben ik weg.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Het gaat om het doe het zelven , dat is de essentie van dit forum 😃😃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
DmC1982 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:41:

Ik geef zelf de voorkeur aan een JK v19 bms, en EVE mb30 of mb31.

Pagina: 1 ... 104 ... 118 Laatste