Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:33
Leipi35 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:55:
[...]

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Het gaat om het doe het zelven , dat is de essentie van dit forum 😃😃
Tja het was misschien wat bot en geheel zonder enig tact, maar wel gewoon eerlijk. Ik lees op Tweakers wel vaker dat mensen denken dat dit een "Werkspot" is.

"Ik heb een vraag / opdracht, wie kan het doen voor weinig of niets."

Het valt te proberen, maar ik krijg er een beetje jeuk van. Het zijn vaak eendagsvliegen (No harm intended) die de moeite niet nemen om te gaan lezen maar wel een stante pede reactie / oplossing willen hebben.

Ik ben best bereid te helpen want ik kan begrijpen dat dit niet iedereens dagelijks werk is, maar doe dan eerst zelf even wat kennis vergaren voor je hier gaat zitten roeptoeteren.

Exkuus my Vrenchs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BenSKIP
Leipi35 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 00:16:
[...]

Tja , wat voor advies moet je hier nu geven,?
Inmiddels zijn er zoveel leveranciers en types batterijen dat er niet 1 uitspringt .
Ik zou zeggen bestel gewoon 1 en deel je ervaring hier
Hier een vergelijk van cellen: https://nbcellenergy.com/...l-vs-eve-vs-calb-vs-rept/ Ze zullen elkaar niet (veel) ontlopen. Chinglezen weten anderen altijd goed te kopieren.

Zelf heb ik EVE MB31, maar MB30 schijnt langer mee te gaan. Ik koos de JK V15, maar had beter op de V19 kunnen wachten. (En dat zeg ik na de X-jaar weer als ik de V19 zou hebben en V20 uitkomt, de ontwikkeling gaat alsmaar door. Nu heb ik LFP, misschien had ik beter.... Als ik voor mijzelf spreek, dan zou ik de Yixiang box afraden, daar heb ik achteraf teveel gedoe mee gehad. (Moest zelf een hoop zaken aanpassen om het naar spec te verkrijgen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:17
HyperBart schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:22:
[...]

[...]

Serieuze vraag aan allen en de posters, maar is dat niet (heel) snel dat er dan afgeschakeld wordt?
Een beetje langer opladen bij lente temperaturen rond de 20 à 25 graden gaat toch al snel naar de +30°C voor de batterij zelf? Ik zit hier nu op 34°C op de batterij op 80% na een dagje pruttelend aan 3 à 3.5kW opladen.
Bij mij staat het systeem in een kelder. Op dagen als van de week wordt het niet warmer dan 24 gaden. Dus geen snelle afschakeling.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:00
BenSKIP schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:46:
[...]

Tja het was misschien wat bot en geheel zonder enig tact, maar wel gewoon eerlijk. Ik lees op Tweakers wel vaker dat mensen denken dat dit een "Werkspot" is.

"Ik heb een vraag / opdracht, wie kan het doen voor weinig of niets."

Het valt te proberen, maar ik krijg er een beetje jeuk van. Het zijn vaak eendagsvliegen (No harm intended) die de moeite niet nemen om te gaan lezen maar wel een stante pede reactie / oplossing willen hebben.

Ik ben best bereid te helpen want ik kan begrijpen dat dit niet iedereens dagelijks werk is, maar doe dan eerst zelf even wat kennis vergaren voor je hier gaat zitten roeptoeteren.

Exkuus my Vrenchs
En ik vraag mij af in hoeverre wij echte grade A cellen
Krijgen bij al die overzeese firma's
Daar zie je de bomen door het bos niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:38

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Leipi35 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:15:
[...]

En ik vraag mij af in hoeverre wij echte grade A cellen
Krijgen bij al die overzeese firma's
Daar zie je de bomen door het bos niet meer
Tel daarbij op dat het niet evens snel zelf te meten / testen is of je Cell Grade A is al dan niet.
Dit is puur gebaseerd op vertrouwen / reputatie van je leverancier.

Dit is dus de reden dat ik ervoor gekozen heb om ze hier in NL te kopen bij een leverancier waar ik al ruim 20 jaar mijn oplaadbare batterijen koop en daar dus al lang een vertrouwens relatie mee heb.

Aanschaf buiten Europa is puur een gok die je neemt (niet perse slecht) omdat het botweg niet te controleren is.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BenSKIP
@Leipi35 @cyclone Ben het niet eens met jullie stelling(en). Als je via AliE of AliA aankopen wil doen, dan neem je daarbij het risico dat je een grade B koopt. Om dat uit te sluiten ben je nagenoeg aan jezelf verplicht direct bij de fabrikant te kopen. (Al dan niet uit een EU wharehouse)
Cellen zijn absoluut WEL te testen, maar dan moet je daarvoor weer in een batterytester (ZKETECH) investeren en ben je minimaal 10 uur per cel aan het laden / ontladen om maar iets over de cel te kunnen zeggen.
Ik verhuur mijn ZKETech wel eens. Je krijgt een volledige NL instructie mee. Je ondertekend een contractje waarin de voorwaarden voor de teruggave van de borg staan. Je betaald dan de aanschafprijs aan borg en een nader te bepalen bedrag voor 2 weken. In die twee weken krijg jij de 16 cellen echt wel getest. Lukt je dit niet, dan snoep ik per dag 1/14 deel van je borg af. Sloop je iets van de ZKETech, dan mag je hem houden en ontvang je de aankoopbon en de garantiekaart en houd ik de gehele borg. Dan mag je zelf om garantie gaan leuren. Nakijken en testen van de ZKEtech doen we samen. Is er iets beschadigd / defect dan ben je (een deel van) je borg kwijt. Zo weet ik zeker dat ik mijn aparatuur heel terugkrijg en dat er voorzichtig mee omgegaan wordt. Voordeel voor jou, je hoeft hem niet zelf te kopen en te wachten. Voordeel voor mij hij zit geen stof te vergaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
BenSKIP schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:58:
[...] Als ik voor mijzelf spreek, dan zou ik de Yixiang box afraden, daar heb ik achteraf teveel gedoe mee gehad. (Moest zelf een hoop zaken aanpassen om het naar spec te verkrijgen.)
Kun je hier wat meer over vertellen? Ik heb vorige week drie boxen binnengekregen en inmiddels eentje gebouwd. Het viel mij op dat de box op diverse punten verbeterd was tov de video's van Andy. Maar het was mijn eerste build en misschien heb ik wat over het hoofd gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:14
Yixiang is volgens mij ook bij v4 onderhand :P

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:36
BenSKIP schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:58:
[...] Als ik voor mijzelf spreek, dan zou ik de Yixiang box afraden, daar heb ik achteraf teveel gedoe mee gehad. (Moest zelf een hoop zaken aanpassen om het naar spec te verkrijgen.)
Ik heb nu 5 Yixiang V1 en V2 dozen voor vrienden in elkaar gezet en de kwaliteit is helemaal prima. :)

In de laatste V2 waren zelfs insecten horren meegeleverd voor bij de ventilatie roosters te plaatsten. Waarschijnlijk een reactie op de bevinding van Andy Off-grid-garage dat er anders beestjes door de roosters kunnen.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Pim57 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:58:
[...]

Ik heb nu 5 Yixiang V1 en V2 dozen voor vrienden in elkaar gezet en de kwaliteit is helemaal prima. :)

In de laatste V2 waren zelfs insecten horren meegeleverd voor bij de ventilatie roosters te plaatsten. Waarschijnlijk een reactie op de bevinding van Andy Off-grid-garage dat er anders beestjes door de roosters kunnen.
Waarom überhaupt ventilatie roosters? naast de bugs zijn het ook fijne verzamelplekken voor o.a. stof.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@BenSKIP Ben je hier nou een beetje sluik reclame aan het maken voor de verhuur van je meter :-)

Maar alle gekheid op een stokje, dan doe je je metingen (daar investeer je dus "ff" 2 weken in (ik heb overigens wel wat beters met mijn tijd te doen maar sois).

En dan kom je er achter .. mmm verkocht als grade A maar is Grade B of slechter, en dan ? Hoe denk jij dat jij kostenloos jouw cellen weer naar China krijgt en je geld terug ?

Da's allemaal achterlijk veel werk en risico die ik voor dat tientje (misschien 2) per cel niet ga nemen, want eenmaal een slechte batch te pakken dan kom je er botweg niet meer vanaf.

Het is echter aan een ieder vrij om dit risico wel te nemen, ik kies wel voor het alternatief binnen Nederland bij een betrouwbaar adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Slux schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:13:
[...]

Waarom überhaupt ventilatie roosters? naast de bugs zijn het ook fijne verzamelplekken voor o.a. stof.
Hier ook ventilatie gemaakt, diy style. Scheelt paar graden in de box en de cellen. Achterkant box iets de plaat los en een paperclip ertussen voor intake.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKOIk_rVssFmvFa0_p-iokmg9yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOdBlVeBDZ1l8LGfNpsfiq9e.jpg?f=fotoalbum_large

ps: iets anders; ik ben aan het kijken om 1x nieuwe JK bms, v15 of v19 te bestellen ivm een issue in mijn box2. Iemand een aanrader op aliexpress/alibaba?

[ Voor 9% gewijzigd door PCJR op 17-06-2025 16:52 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
cyclone schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:28:
@BenSKIP Ben je hier nou een beetje sluik reclame aan het maken voor de verhuur van je meter :-)

Maar alle gekheid op een stokje, dan doe je je metingen (daar investeer je dus "ff" 2 weken in (ik heb overigens wel wat beters met mijn tijd te doen maar sois).

En dan kom je er achter .. mmm verkocht als grade A maar is Grade B of slechter, en dan ? Hoe denk jij dat jij kostenloos jouw cellen weer naar China krijgt en je geld terug ?

Da's allemaal achterlijk veel werk en risico die ik voor dat tientje (misschien 2) per cel niet ga nemen, want eenmaal een slechte batch te pakken dan kom je er botweg niet meer vanaf.

Het is echter aan een ieder vrij om dit risico wel te nemen, ik kies wel voor het alternatief binnen Nederland bij een betrouwbaar adres.
Ik had dan wel 16 cellen besteld of 32, waarvan enkele die iets bol waren en 1tje met rare bobbels aan de onderkant (bleek gewoon lijm), ik kreeg wel direct een nieuwe doos met cellen geleverd... Als je kunt laten zien dat je je capaciteit niet haalt, kan ik me best indenken dat ze je nieuwe sturen. Ze willen ook absoluut geen slechte reviews/reclame heb ik zo het gevoel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online

Ik heb bij QSO en Gobel EU stocks wel eens beschadigede en slechte cellen gehad, die werden netjes vervangen, maar was niet heel makkelijk, ik moest foto's doorsturen en weerstand van de cellen aantonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
PCJR schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:48:
[...]

Hier ook ventilatie gemaakt, diy style. Scheelt paar graden in de box en de cellen. Achterkant box iets de plaat los en een paperclip ertussen voor intake.

[Afbeelding]

ps: iets anders; ik ben aan het kijken om 1x nieuwe JK bms, v15 of v19 te bestellen ivm een issue in mijn box2. Iemand een aanrader op aliexpress/alibaba?
Niet bang voor brand of sluiting door stofophoping ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PCJR
Slux schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:34:
[...]

Niet bang voor brand of sluiting door stofophoping ?
Zoveel stof gaat er ook niet in. En met 48v moet je toch echt je best gaan doen om daar brand mee te maken.

Ik zou me eerder zorgen maken over de oven, de wasmachine en bv de droger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:08

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Is die fan een proef of is dat duct tape + een PSU boven op de accu om de fan te voeden een 'permanente' setup? O-) (Hoe ga je die fan permanent voeden?)

[ Voor 16% gewijzigd door Q op 17-06-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Q schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:08:
Is die fan een proef of is dat duct tape + een PSU boven op de accu om de fan te voeden een 'permanente' setup? O-) (Hoe ga je die fan permanent voeden?)
Alleen die tape nog vervangen door wat kit.
Alhoewel het al 3 maanden zo prima zit eigenlijk. Voeding is gewoon een 7v of 12v adapter meen ik. In een kaku socket, die aangaat/uitgaat op accu/inverter temp :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:37
V_ger schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:12:
Zijn er al mensen die een Eel CCS batterij hebben?
Ik wil misschien wel de losse modules kopen en dan zelf een bms eraan hangen, maar ik kan nergens vinden wat voor een connectors erop zitten.
Yep, ik heb hier drie van staan. Als je wat foto’s wil pb me even maar ik hem van het weekend even open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:10
Japieh schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:47:
[...]

Yep, ik heb hier drie van staan. Als je wat foto’s wil pb me even maar ik hem van het weekend even open.
O, cool!

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP

Dit is ook gewoon niet waar, want bij AliA/E koop je met aankoop garantie en krijg je dus gewoon nieuwe cellen of je geld terug als de boel niet voldoet.
En nee geen reclame, mensen zijn te eigenwijs om te willen testen en komen er pas later achter dat 1 of meer cellen slecht(er) zijn. "Paar tientjes, misschien 2" klopt ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door BenSKIP op 18-06-2025 04:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Hermarcel schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:04:
[...]
Kun je hier wat meer over vertellen? Ik heb vorige week drie boxen binnengekregen en inmiddels eentje gebouwd. Het viel mij op dat de box op diverse punten verbeterd was tov de video's van Andy. Maar het was mijn eerste build en misschien heb ik wat over het hoofd gezien?
Verschillende ervaringen bij 8 boxen: verkeerde breaker geinstalleerd, schroefjes dol, gaten die niet overeen komen, roest onder de verflaag, geen busbars meegeleverd, defecte pcb busbar, defecte BMS, geen eva tape, incomplete kabelset en verkeerde kleur geleverd. Het zijn V1 boxen. De verkopers staan niet open voor verbetering en kunnen niet tegen kritiek, blijven bij hoog en laag de kwaliteit verdedigen en zijn niet bereid te compenseren, heb AliBaba moeten laten ingrijpen voor ik vervangende onderdelen / aanvullende onderdelen en compensatie kreeg. Voor mij dus geen Yixiang meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
PCJR schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:48:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb hier ook aan zitten denken. Gatenzaag erin, gaatjes voor fans en aansturen via de temp controller. Moet dan alleen de boel weer uit elkaar halen, even geen zin in. achterin erin en voor eruit o.i.d.

Even bij Andy op zijn webpagina kijken, hij heeft zijn bronnen aangepast naar de fabrikant. Dan koop je niet via een tussenhandelaar.

[ Voor 7% gewijzigd door BenSKIP op 18-06-2025 04:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
BenSKIP schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 03:38:
[...]

Dit is ook gewoon niet waar, want bij AliA/E koop je met aankoop garantie en krijg je dus gewoon nieuwe cellen of je geld terug als de boel niet voldoet.
En nee geen reclame, mensen zijn te eigenwijs om te willen testen en komen er pas later achter dat 1 of meer cellen slecht(er) zijn. "Paar tientjes, misschien 2" klopt ook niet.
Mijn ervaring bij de niet erkende verkopers zoals op alliexpress is echt een drama, die doen er echt alles aan om er onderuit te komen, 1 keer gehad niet gelukt en koop daar ook nooit meer.

De officielle dealers doen al lastig en veel mensen kunnen de accus niet eens testen, succes met de garantie claim.

Snap sowieso niet waarom je cellen bij onbekende partijen zou bestellen, minder zekerheid, grotere kans op B cellen, prijs scheelt amper iets en garantie tot de deur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

[...]

Da's misschien jouw ervaring, niet de mijne. Heb al een paar keer een dispuut gehad dat ondanks dat ik zaken volledig onderbouwd had niet ten gunste van mijn uitpakten.

En zoals ook door anderen hier beschreven kost een garantie claim je een hoop tijd en pakt dat niet altijd gunstig uit.
Ergo het is niet zo zwart / wit of gunstig zoals jouw ervaring blijkbaar.
En nee geen reclame, mensen zijn te eigenwijs om te willen testen en komen er pas later achter dat 1 of meer cellen slecht(er) zijn.
Dat was maar een geintje (over het verhuren) vind dat een nette geste van je! Precies wat je zegt als je deze route bewandeld zul je alle cellen moeten testen. Dit heb ik overigens ook zeer summier gedaan middels het testen van de interne weerstand. (en dat geeft ook niet heel veel garanties).
"Paar tientjes, misschien 2" klopt ook niet.
Hier ga ik je wel even op callen, hoe goedkoop kun jij aan een MB31 A grade cel komen dan?
Ik betaal er netto (kan btw aftrekken) 56 euro voor. per stuk maar ik kocht de mijne per 32 wat uitkwam op 51,20 per stuk.

Jij meent ze dus voor minder dan 31,20 te kunnen inkopen, en dan heb ik het over volledige kosten thuis geleverd dus inclusief de transport kosten.

(ok hier heb ik 1 klein voordeeltje, NKON zit op 40 minuten rijden bij mij vandaan dus ik heb ze zelf eventjes opgehaald).
BenSKIP schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 03:48:
[...]

Verschillende ervaringen bij 8 boxen: verkeerde breaker geinstalleerd, schroefjes dol, gaten die niet overeen komen, roest onder de verflaag, geen busbars meegeleverd, defecte pcb busbar, defecte BMS, geen eva tape, incomplete kabelset en verkeerde kleur geleverd. Het zijn V1 boxen. De verkopers staan niet open voor verbetering en kunnen niet tegen kritiek, blijven bij hoog en laag de kwaliteit verdedigen en zijn niet bereid te compenseren, heb AliBaba moeten laten ingrijpen voor ik vervangende onderdelen / aanvullende onderdelen en compensatie kreeg. Voor mij dus geen Yixiang meer.
@Hermarcel
Ook ik deel de bovenstaande ervaring met Yixiang, mijn 2 V2 boxen kwamen incompleet en men was vooral niet genegen om me dan ook maar enigszins tegemoet te komen.
Ook hoop gehouwehoer gehad met logistiek.
Wat je ook zegt of vraagt het is iig nooit iets waar Yixiang iets aan kan doen, ligt altijd bij een ander.
AKA Kudt club die geen enkele verantwoording neemt.

[ Voor 23% gewijzigd door cyclone op 18-06-2025 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@BenSKIP @cyclone Dat zijn inderdaad wel serieuze missers. Ik ben blij dat mij dat niet is overkomen. Alleen de levering was een paar weken later dan verwacht. Vervelend maar ik had nog werk genoeg aan mijn installatie. Als compensatie is een JK V19 toegezegd. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-10 14:23
Tot hoe ver is het verstandig om je batterij te ontladen, ik ontlaad nu tot 20% en start weer bij 15% ?

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PCJR
SnarfB schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:08:
Tot hoe ver is het verstandig om je batterij te ontladen, ik ontlaad nu tot 20% en start weer bij 15% ?
% zegt niks.
Ik ga van 0% naar 100% en weer terug, zowat elke dag. Maar wat is bij mij 0%, wat is bij jou 0%?

Dat ligt er maar net aan wat je de omvormer of BMS zegt of insteld. Bij mij is 0% 2.85v per cell, en 100% is 3.48v per cell. Ruim binnen de specs, en dit kan ik dus prima 10.000 keer doen aldus de data sheet.

Als 0% 2v is en 100% 4v per cell, dan doe je dat maar 1 keer... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-10 14:23
PCJR schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:10:
[...]

% zegt niks.
Ik ga van 0% naar 100% en weer terug, zowat elke dag. Maar wat is bij mij 0%, wat is bij jou 0%?

Dat ligt er maar net aan wat je de omvormer of BMS zegt of insteld. Bij mij is 0% 2.85v per cell, en 100% is 3.48v per cell. Ruim binnen de specs, en dit kan ik dus prima 10.000 keer doen aldus de data sheet.

Als 0% 2v is en 100% 4v per cell, dan doe je dat maar 1 keer... :+
Zo te zien kan ik nog ver genoeg terug dus dat gaan we maar eens uit proberen. Eerst maar eens naar 5%
Is alleen de vraag waar moet ik in de Deye Low Warning , Batterij Shutdown en Battery Restart op instellen als ik eventueel tot 0% wil ontladen

Even een andere vraag los van dit alles, ik zie bij het nodige mensen onderaan hun topic een inventaris staan van hun apparatuur. Ik hadt verwacht dat als ik de inventaris lijst invult dat dit getoond wordt, hoe krijg ik dit ook zichtbaar ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60I9bxQe5jsqDkn5r9cTdnA2UoY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DCrqLpnsN2hWkXHvfFJVEny7.png?f=user_large

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
SnarfB schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:03:
[...]

Zo te zien kan ik nog ver genoeg terug dus dat gaan we maar eens uit proberen. Eerst maar eens naar 5%
Is alleen de vraag waar moet ik in de Deye Low Warning , Batterij Shutdown en Battery Restart op instellen als ik eventueel tot 0% wil ontladen

Even een andere vraag los van dit alles, ik zie bij het nodige mensen onderaan hun topic een inventaris staan van hun apparatuur. Ik hadt verwacht dat als ik de inventaris lijst invult dat dit getoond wordt, hoe krijg ik dit ook zichtbaar ?

[Afbeelding]
Ik heb 3x 0% ingevuld. Trouwens ik meen dat deze settings alleen er iets toe doen in offgrid modus. Dacht ik.

Onderin? Check ff Signature ofzoiets, bij je profiel settings :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Hermarcel schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:30:
@BenSKIP @cyclone Dat zijn inderdaad wel serieuze missers. Ik ben blij dat mij dat niet is overkomen. Alleen de levering was een paar weken later dan verwacht. Vervelend maar ik had nog werk genoeg aan mijn installatie. Als compensatie is een JK V19 toegezegd. Ben benieuwd.
Toezegging komen kwamen ze bij mij wel na, naar voor ze daartoe bewogen was ik de frustratie nabij. Wat anderen hier ook schrijven, het ligt niet aan hun, je zal zelf wel wat verkeerd gedaan hebben, stel typgeiten/-miepen zonder enige technische achtergrond die alle antwoorden onder de knop hebben staan en ook zolang ze aan je kunnen verdienen redelijk goed de Engelse taal beheersen en wordt het kritisch dan overgaan op Chinglish. "Ja meneel nee, ik niet geglijp."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
cyclone schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:19:
[...]

Da's misschien jouw ervaring, niet de mijne. Heb al een paar keer een dispuut gehad dat ondanks dat ik zaken volledig onderbouwd had niet ten gunste van mijn uitpakten.

En zoals ook door anderen hier beschreven kost een garantie claim je een hoop tijd en pakt dat niet altijd gunstig uit.
Ergo het is niet zo zwart / wit of gunstig zoals jouw ervaring blijkbaar.

[...]

Dat was maar een geintje (over het verhuren) vind dat een nette geste van je! Precies wat je zegt als je deze route bewandeld zul je alle cellen moeten testen. Dit heb ik overigens ook zeer summier gedaan middels het testen van de interne weerstand. (en dat geeft ook niet heel veel garanties).

[...]

Hier ga ik je wel even op callen, hoe goedkoop kun jij aan een MB31 A grade cel komen dan?
Ik betaal er netto (kan btw aftrekken) 56 euro voor. per stuk maar ik kocht de mijne per 32 wat uitkwam op 51,20 per stuk.

Jij meent ze dus voor minder dan 31,20 te kunnen inkopen, en dan heb ik het over volledige kosten thuis geleverd dus inclusief de transport kosten.

(ok hier heb ik 1 klein voordeeltje, NKON zit op 40 minuten rijden bij mij vandaan dus ik heb ze zelf eventjes opgehaald).

[...]

@Hermarcel
Ook ik deel de bovenstaande ervaring met Yixiang, mijn 2 V2 boxen kwamen incompleet en men was vooral niet genegen om me dan ook maar enigszins tegemoet te komen.
Ook hoop gehouwehoer gehad met logistiek.
Wat je ook zegt of vraagt het is iig nooit iets waar Yixiang iets aan kan doen, ligt altijd bij een ander.
AKA Kudt club die geen enkele verantwoording neemt.
Euh nee, heb geen btw kunnen afschrijven. En snap je wel, maar mijn EVE prijs was beter dan de NKON prijs. En ook al kocht ik wel bij NKON, dan ook had ik alle cellen getest. Mijn boxen zijn op weerstand en capaciteit gebouwd. Weerstand ontliep elkaar eigenlijk niet. (verwaarloosbaar) En cap liep maximaal 5Ah uit elkaar. (Eveneens verwaarloosbaar) Heb wel de cellen met hoger en lager Ah bij elkaar gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Test NKON de cellen per batch allemaal op capaciteit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Q schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:48:
Test NKON de cellen per batch allemaal op capaciteit?
Volgens mijn leveren ze alleen een rapport met de grade A+

De A- zijn daar trouwens ook meer dan dikke prima, zat helaas geen rapport bij, alleen jammer dat ze geen flexible busbars meeleveren.
Prijs is ook zeer scherp als je de BTW kan verrekenen, ik ben zelf geen goedkopere cellen tegengekomen.

[ Voor 16% gewijzigd door Slux op 18-06-2025 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

Risico mitigeren heeft meestal een prijs en niet iedereen wil die prijs betalen. Meten is weten, geen speld tussen te krijgen. Die kennis is wel aan de prijs. Vergeet ook niet in die prijs mee te rekenen dat je accu een paar weken had kunnen draaien / geld kunnen opleveren.

Vertrouwen kan je geld en tijd besparen. Zo 'vertrouw' ik NKON, betaal ik ietsje meer mogelijk maar ben ik uiteindelijk waarschijnlijk een stuk goedkoper uit.

Het enige wat ik wel heb gedaan is zo'n weerstand tester kopen voor 30 euro. Zegt niet alles - niet zo goed als capaciteitstesten - maar kan een écht rotte cel er wel uithalen. Die 30 euro vind ik redelijk voor de kennis die het oplevert.

[ Voor 15% gewijzigd door Q op 18-06-2025 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

BenSKIP schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:44:
[...]
Weerstand ontliep elkaar eigenlijk niet. (verwaarloosbaar) En cap liep maximaal 5Ah uit elkaar. (Eveneens verwaarloosbaar) Heb wel de cellen met hoger en lager Ah bij elkaar gezet.
Bij mijn Nkon cellen liep volgens fabrieksopgave:
  1. de IR-weerstand: 0,1535 t/m 0,1592,
  2. en de capaciteit van 335,0 t/m 337,4 Ah
Als ik de hoogste capaciteit buiten beschouwing laat, dan lopen de cellen van 335,0 t/m 336,6Ah.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

[...]
AliE is een onbetrouwbare toestand: komt je pakket beschadigd zonder inhoud aan, dan krijg je het aankoopbedrag echt niet terug van AliE: de zending is aangekomen zegt "tracking" ;w

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
cj1 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 23:31:
[...]

AliE is een onbetrouwbare toestand: komt je pakket beschadigd zonder inhoud aan, dan krijg je het aankoopbedrag echt niet terug van AliE: de zending is aangekomen zegt "tracking" ;w
Goed voorbeeld van een moeilijk te bewijzen conflict. In gevallen van "brievenbus post" wordt er niet gewogen en kan je niets gewijzen. Scherpe / puntige of zware dingen worden er in de centrifuge uitgedrukt. Het ligt dan aan de wijze van inpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
PCJR schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:13:
[...]

Ik heb 2x phanteks120mm die boven de sectionaal poort afzuigen naar buiten. Ik kan geen dichte luchtverbinding maken want dan gaat de poort niet meer open. Als ik thuis ben vaak poort iets open ja. Blijft lastig
[Afbeelding]
2 railsjes aan het plafond, daartussen pijpje fixeren deze met beugeltjes en pinnetje in het midden verbinden zodat de bocht gemaakt kan worden. pijpje --------- ° --- poort

je hebt dan absoluut blowby, maar flow zou enorm toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
BenSKIP schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 05:28:
[...]

2 railsjes aan het plafond, daartussen pijpje fixeren deze met beugeltjes en pinnetje in het midden verbinden zodat de bocht gemaakt kan worden. pijpje --------- ° --- poort

je hebt dan absoluut blowby, maar flow zou enorm toenemen.
Sorry dit snap ik niet helemaal🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
@PCJR Ik bedacht eerder zoiets in een vergelijkbare situatie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duBxJdPY3zJJQa4XY422rBCcCuc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FzzhtKq3uNdKpJvaEMc7q2CR.jpg?f=user_large

Je kan de voor / achterkant van het schuivende pijpje voorzien van een rubber stripje, zodat het iets beter afsluit. Dan kan je alsnog onder je kanaal een duct plaatsen.

[ Voor 87% gewijzigd door BenSKIP op 19-06-2025 08:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leipi35
He , he mijn dhz systeem is klaar
618Ah
Nog extra midnite solar charger voor iets sneller laden ivm 70A van de multiplus.
Ik wou eigenlijk victron maar met 200V van de panelen kom je op die hele dure van 400 a 500 euro.
Dat was mij iets te gek , deze midnite solar classic voor 125 euro gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raivZsaLu5dOdu8bdJ2ctamf_Rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RsBCcYLAMsa73Uqx4etYulzz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4jmyPJx9GpN6Q9QNYv37oVVKJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsXIC12DmMPIE7PPJVpnd3db.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLK3bHpHF1LjPjqLV1DvN7jGk1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUwiM8NPDsvxIa1530eXft9Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXHtkTq8iDFDQimKnrE8LA1kbxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwANzOXGrQmT3IO4Dab1WTSR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeQ31ty55G5vm18je4vEfB8u9Pc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rozPoTwXcBLNovRxOHPHDksr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Heet jouw Victron: Robinson Crusoë? Omdat je accu Woensdag heet? :-)
Zou beiden niet eens raar zijn als het ook in island mode fuctioneren zal.
Je setup zou dan 25 jaar moeten blijven functioneren, ook niet verkeerd.
Netjes en aan (eigen) en systeem veiligheid gedacht. Complimenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Over +/- 2 maanden zou JK (een) WiFi (module?) voor de V19 lanceren.
Wie weet daar wat meer over? Wordt het dan via een cloudservice naar je accu's kijken? Welk voordeel zou dat moeten geven? En maak je daar je DIY accu juist niet gevoelig voor shutdowns / defects? Ik bedoel via een backdoor OTA firmware installeren die je cellen laat laden naar 4v ofzo. Niet dat ik daar voor nu heel bang voor ben, maar je leest wel vaker dat systemen met een Chingling cloudservice uit het niets worden geblacklist. En met de huidige onrust overal is voorkomen misschien gewoon beter? IMHO zou het slechts makkelijker zijn om updates naar binnen te halen en wifi daarna weer uit te zetten. Al dan niet hardwarematig. Of denk ik nu heel raar? Ik bedoel.... je Chinese smartwatch gekoppeld met je gsm zend iets meer naar die server dan jij denkt en je chinese stofzuiger idem, waarom je JK dan niet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
BenSKIP schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 04:00:
Over +/- 2 maanden zou JK (een) WiFi (module?) voor de V19 lanceren.
Wie weet daar wat meer over? Wordt het dan via een cloudservice naar je accu's kijken? Welk voordeel zou dat moeten geven? En maak je daar je DIY accu juist niet gevoelig voor shutdowns / defects? Ik bedoel via een backdoor OTA firmware installeren die je cellen laat laden naar 4v ofzo. Niet dat ik daar voor nu heel bang voor ben, maar je leest wel vaker dat systemen met een Chingling cloudservice uit het niets worden geblacklist. En met de huidige onrust overal is voorkomen misschien gewoon beter? IMHO zou het slechts makkelijker zijn om updates naar binnen te halen en wifi daarna weer uit te zetten. Al dan niet hardwarematig. Of denk ik nu heel raar? Ik bedoel.... je Chinese smartwatch gekoppeld met je gsm zend iets meer naar die server dan jij denkt en je chinese stofzuiger idem, waarom je JK dan niet?
Volgens mij heeft de off grid garage het er al overgehad.

Ik zou zelf nooit een BMS aan het internet te hangen, als het draait dan draait het en blijf ik er ook vanaf waarom zou je hem elke keer willen voorzien van een nieuwe firmware? Als een product goed werkt heb je geen update nodig.

Bijna alle electronica verzend data, ik heb tegenwoordig liever dat China mijn data heeft dan de V.S. het is ook veel bangmakerij, met o.a. wireshark kan je het vrij goed analyseren, zo er zijn ook verhalen dat Chinese camera's beelden zouden doorsturen, ik heb het met o.a. Dahua en Hikvision getest en op activatie na sturen die voor de rest niks door, wel de versies van alliexpress e.d. die hebben vaak andere firmwares en die zijn niet betrouwbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Slux ern WiFi module insinueert niet per definitie cloud functionaliteit hè.

Gewoon makkelijker om ook je BMS via je lokale netwerk te monitoren door het bv in HomeAssistant te integreren.
Volledig lokaal 0 verkeer naar de cloud.

En als je dat niet volledig vertrouwd maak je (zo heb ik het opgelost) een 2de SSID aan waar je al je IOT zaken naar laat verbinden en zorg je ervoor dat dit een gescheiden VLAN is dat GEEN toegang heeft tot internet.

Vrij snel en makkelijk te realiseren en zorgt dat je volledig in controle bent en blijft.

Voor nu heb ik een ESP32 aan de rs485 poort van mijn JK V15 BMS hangen om alles cellen dus in HomeAssistant te kunnen monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:10
Leipi35 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:33:
He , he mijn dhz systeem is klaar
618Ah
Nog extra midnite solar charger voor iets sneller laden ivm 70A van de multiplus.
Ik wou eigenlijk victron maar met 200V van de panelen kom je op die hele dure van 400 a 500 euro.
Dat was mij iets te gek , deze midnite solar classic voor 125 euro gekocht.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie ik het nou goed, gebruik je (ook) aluminium kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Ah, ik heb nog wel een switch die VLAN ondersteunt en wat oude airports die ik daarvoor gebruiken kan. Thanks!
Wat betreft Hikvision heb ik gehoord, maar daarvoor heb ik de nieuwste firmware voor gedownload en deze inderdaad op dubieus verkeer gescanned. Daar kwam eigenlijk alleen het aanmelden uit en verder was het verkeer naar de NVR. Hik-connect is via port forwarding beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
BernieW schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:32:
[...]

Zie ik het nou goed, gebruik je (ook) aluminium kabel?
Klopt
Deze kabel kwam ik tegen bij oudijzer boer.
Komt uit een ev.

Gebruik ik alleen om de 2de accu box op de bussbars aan te sluiten

[ Voor 12% gewijzigd door Leipi35 op 20-06-2025 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

BenSKIP schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:43:

Wat betreft Hikvision heb ik gehoord, maar daarvoor heb ik de nieuwste firmware voor gedownload en deze inderdaad op dubieus verkeer gescanned. Daar kwam eigenlijk alleen het aanmelden uit en verder was het verkeer naar de NVR. Hik-connect is via port forwarding beperkt.
Dit is wel totaal off topic, maar geloof niet alles wat je leest, ik heb hier best wat onderzoek naar gedaan.
Ik kan mijn bevindingen niet staven met de beschuldigingen die in de media over "camera's uit China" wordt beweerd.

Maar ook weer gedaan doordat ik mijn IOT zaken (dus ook camera's) in een non internet connected VLAN heb staan. Alle connectie pogingen vang ik af met mijn firewall / PiHole (voor DNS) setup.
Dan ben je volledig in controle en heb je alles inzichtelijk.

En je hebt hier geen apparte switch voor nodig he, een beetje recente router met wifi kan meerdere SSID's aanbieden waarbij ze allemaal gescheiden netwerken (dus VLANS) zijn.
Zou het vooral niet moeilijker maken dan het nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Zien er wel netjes uit bij Gobel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwG_-zGggx4sbk9iRYCHSQ317ZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WahoI63Xf2saM3MQRwqWlVGD.png?f=fotoalbum_large

Lijkt wel een beetje schaarste te zijn met de MB31 op het moment, zoek er nog 64 maar niemand heeft ze op voorraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Dit zijn wel heel positieve tests. Ik kwam bij 64 cellen best wat lager uit. En deze cellen kwamen direct vanuit EVE.
CEL Ah
Cel 31 326,3
Cel 7 326,8
Cel 32 326,9
Cel 61 326,9
Cel 45 327,0
Cel 46 327,3
Cel 38 327,4
Cel 41 327,4
Cel 48 327,4
Cel 55 327,4
Cel 44 327,6
Cel 51 327,7
Cel 56 327,7
Cel 57 327,7
Cel 54 328,0 327,3
Cel 62 328,0
Cel 21 328,1
Cel 49 328,2
Cel 34 328,3
Cel 30 328,4
Cel 24 328,5
Cel 25 328,7
Cel 50 328,7
Cel 63 328,7
Cel 59 328,8
Cel 15 329,0
Cel 17 329,0
Cel 19 329,0
Cel 39 329,0
Cel 42 329,0
Cel 64 329,0 328,7
Cel 11 329,1
Cel 29 329,1
Cel 60 329,1
Cel 3 329,2
Cel 5 329,2
Cel 12 329,3
Cel 53 329,3
Cel 10 329,4
Cel 22 329,4
Cel 27 329,4
Cel 33 329,4
Cel 1 329,5
Cel 8 329,5
Cel 40 329,5
Cel 47 329,5
Cel 6 329,7
Cel 9 329,7 329,4
Cel 16 329,7
Cel 26 329,7
Cel 43 329,7
Cel 52 329,7
Cel 14 329,8
Cel 23 329,8
Cel 28 329,8
Cel 35 329,8
Cel 37 329,8
Cel 4 329,9
Cel 18 330,0
Cel 2 330,1
Cel 20 330,1
Cel 13 330,3
Cel 36 330,3
Cel 58 330,3 329,9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Slux schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:24:

zoek er nog 64 maar niemand heeft ze op voorraad
Even brutale vraag maar wat ga je in hemelsnaam met 64 MB31's doen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
Slux schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:13:
[...]

Bovenste box eens deksel afgehaald, 0 stof aangetroffen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47VPiKqOdHMQqEGjK5kj7ykr2IE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4FqZFDKPoiImdCgEqyfphL8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Slux schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:24:
Zien er wel netjes uit bij Gobel.

[Afbeelding]

Lijkt wel een beetje schaarste te zijn met de MB31 op het moment, zoek er nog 64 maar niemand heeft ze op voorraad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQ4j8GAx4PdG18TmRWOzMVvG0Rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h71dG8TgzY1P9uUXLcw5f7Yw.jpg?f=fotoalbum_large

https://x.alibaba.com/AzuFAw?ck=minisite

Docan heeft ook mb31 eu stock
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGNtjkUzCZ_f6BOl0WfufZWKtjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eF6GiyCH6YiQV4y0sdJkvo6E.jpg?f=fotoalbum_large

Basen green heeft ook eu stock meen ik.

[ Voor 19% gewijzigd door PCJR op 20-06-2025 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:23

thido

Tilburg

PCJR schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:15:
[...]

[Afbeelding]

https://x.alibaba.com/AzuFAw?ck=minisite

Docan heeft ook mb31 eu stock
[Afbeelding]

Basen green heeft ook eu stock meen ik.
Valt wat tegen met de voorraad. Volgens de Alibaba shops zijn ze er, maar als je dan wilt bestellen zijn ze er toch niet. De websites van de leveranciers zijn dan beter bijgewerkt v.w.b. EU stock, maar ook vaak pas eind juli beschikbaar (en dan nog maar zien).
Grade A- is dan wel weer redelijk makkelijk te verkrijgen, geen idee wat de verschillen zijn met Grade A eigenlijk?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
thido schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:43:
[...]

Valt wat tegen met de voorraad. Volgens de Alibaba shops zijn ze er, maar als je dan wilt bestellen zijn ze er toch niet. De websites van de leveranciers zijn dan beter bijgewerkt v.w.b. EU stock, maar ook vaak pas eind juli beschikbaar (en dan nog maar zien).
Grade A- is dan wel weer redelijk makkelijk te verkrijgen, geen idee wat de verschillen zijn met Grade A eigenlijk?
Zoals al vaker hier overal verteld, je kunt niks met de alibaba shop zelf, je moet even chatten met de winkelmedewerker en ernaar vragen. Alles verloopt via chat. Uiteindelijk maken ze een alibaba offer die je kunt checken en betalen. Vanuit EU stock is vaak binnen weekje in huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
cyclone schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:10:
[...]

Even brutale vraag maar wat ga je in hemelsnaam met 64 MB31's doen ?
ik heb er honderden 350+ gebruik ze o.a. in bootjes ;)
Thuis ook nog eens 4x gobel cases met 64 stuks MB31

[ Voor 9% gewijzigd door Slux op 20-06-2025 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
PCJR schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:46:
[...]

Zoals al vaker hier overal verteld, je kunt niks met de alibaba shop zelf, je moet even chatten met de winkelmedewerker en ernaar vragen. Alles verloopt via chat. Uiteindelijk maken ze een alibaba offer die je kunt checken en betalen. Vanuit EU stock is vaak binnen weekje in huis.
Ja dat valt dus tegen, die ik heb gemaild zeggen eind Juli zijn de eerste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
BenSKIP schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:38:
Dit zijn wel heel positieve tests. Ik kwam bij 64 cellen best wat lager uit. En deze cellen kwamen direct vanuit EVE.
CEL Ah
Cel 31 326,3
Cel 7 326,8
Cel 32 326,9
Cel 61 326,9
Cel 45 327,0
Cel 46 327,3
Cel 38 327,4
Cel 41 327,4
Cel 48 327,4
Cel 55 327,4
Cel 44 327,6
Cel 51 327,7
Cel 56 327,7
Cel 57 327,7
Cel 54 328,0 327,3
Cel 62 328,0
Cel 21 328,1
Cel 49 328,2
Cel 34 328,3
Cel 30 328,4
Cel 24 328,5
Cel 25 328,7
Cel 50 328,7
Cel 63 328,7
Cel 59 328,8
Cel 15 329,0
Cel 17 329,0
Cel 19 329,0
Cel 39 329,0
Cel 42 329,0
Cel 64 329,0 328,7
Cel 11 329,1
Cel 29 329,1
Cel 60 329,1
Cel 3 329,2
Cel 5 329,2
Cel 12 329,3
Cel 53 329,3
Cel 10 329,4
Cel 22 329,4
Cel 27 329,4
Cel 33 329,4
Cel 1 329,5
Cel 8 329,5
Cel 40 329,5
Cel 47 329,5
Cel 6 329,7
Cel 9 329,7 329,4
Cel 16 329,7
Cel 26 329,7
Cel 43 329,7
Cel 52 329,7
Cel 14 329,8
Cel 23 329,8
Cel 28 329,8
Cel 35 329,8
Cel 37 329,8
Cel 4 329,9
Cel 18 330,0
Cel 2 330,1
Cel 20 330,1
Cel 13 330,3
Cel 36 330,3
Cel 58 330,3 329,9
Ja dat was een mooie batch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:23

thido

Tilburg

PCJR schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:46:
[...]

Ja, uiteraard via de chat de order laten aanmaken (vaak kun je niet eens anders).
Van de shops waar ik contact mee heb was er maar een die kon leveren.
Maar ook dan pas eind juli en m.i. te duur.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edGL6tdQ_Q9TluW_rxSy9zoq6s8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFJrDjIhYZXzyqN15CPaqt6G.jpg?f=fotoalbum_large

Qso heeft volgende week?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Hmm Amy Peng vertede mij dat ze pas eind Juli verwacht worden, heb er maar een paar bij NKON besteld verwachte datum 06/07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Voor mensen die teveel geld hebben '' Solid State Lithium Iron Phosphate Battery''

https://www.renogy.com/re...m-iron-phosphate-battery/

Mooi spul, vooral dat laden onder -10 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 21:31
Slux schreef op zondag 22 juni 2025 @ 07:34:
Voor mensen die teveel geld hebben '' Solid State Lithium Iron Phosphate Battery''

https://www.renogy.com/re...m-iron-phosphate-battery/

Mooi spul, vooral dat laden onder -10 _/-\o_
Leuk voor in de camper met weinig plek, voor thuisgebruik veuls te duur.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Vraagje voor de Yixiang Box bezitters
Ik ben bezig om middels een ESP32 alle gegevens die je normaal met je bluetooth app kunt zien in HomeAssistant te krijgen.

Eerste poging was om dit via BlueTooth te doen maar dat bleek niet stabiel, en maakte dat ik na een dag ofzo helemala geen gebruik meer kon maken van bluetooth (ook niet via de app op mijn telefoon) en ik BMS moest resetten door hem helemaal uit en aan te zetten.

Liever doe ik dit via RS232 en zou mogelijk zijn gezien de BMS PB2A16S20P volgens de specsheet ook RS232 ondersteund.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95tCKX1snxoZ5uCMxz_xmZa7Ib0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i6OE19rvjjNtcTgUlp2Z4v0g.png?f=fotoalbum_large

Echter krijg ik 0,0 aan info uit de RS232 poort en heb ik zo mijn twijfels of deze al dan niet aangesloten. En dan doel ik op de aansluiting tussen het communicatie board en het BMS zelf.

Heb er nu een ESP32 op aangesloten gehad in zo goed als alle configuraties en ook een RS232 to usb interface maar ik zie helemaal niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UjFFqtai1o0tUfc6SaZOIqZ3V8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZovxLJrx2Kq7fkxNt1UzepLF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRShDF2to2BjF3KOuz1LPjjejF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eQBS6DNN5YnnTPpwY9PGSChX.png?f=fotoalbum_large
Nu zou ik mijn doos weer open kunnen schroeven, maar gezien mijn accu zo goed als vol is vind ik dat een beetje spannend.

Heeft iemand toevallig dit gecontrolleerd of een doos nog in aanbouw en kan verifieren of de RJ11 poort met RS232 label ook daadwerkelijk op het BMS is aangesloten ?

Of ervaring met het wel aan de de praat krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-10 12:59
Ik ben er nog steeds niet uit welk systeem ik moet nemen voor thuis. Heb een 1 fase aansluiting thuis.
Zelfbouw via Ali ben je inderdaad een stuk goedkoper uit rond de 1340 euro inclusief EVE314-16PCS accu's.
Voor 500 euro meer koop je ze op Marktplaats en dan zijn ze al gebouwd. Dan heb je weer websites welke complete sets leveren zoals https://zonnepanelensuper...-set-15-7kwh-5kva-1-fase/

Dan zou ik zelf nog een Victron Cerbo GX MK2 + Victron GX Touch 70 erbij willen.
Zelf alles aansluiten is niet zo moeilijk. Maar het aanbod is zo verschillend. Meest worden ze met versie jk bms 15 geleverd maar eind juli is er al versie 19. De verkopers zeggen dat alleen het scherm anders is.

In ieder geval wil ik beginnen met 16kW. Dan volgend naar uitbreiden naar 32kW of 48kW. Als de saldering verdwijnt. Mijn zonnepanelen wekken op een zonnige dag 40kWh op.
Dan is de volledige offgrid optie op de Viuctron ook wel gaaf. Hele keukenblok erop zetten via een schakelaar in de groepenkast. Net een powerstation zoals ik op de boot heb.

Begin juli wil ik de beslissing nemen.
Via Ali heb je bijvoorbeeld de 5e optie. https://nl.aliexpress.com/item/1005008936033451.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

@Draconian wat is je vraag nu precies? Wat weerhoudt jou om een keuze te maken?

[ Voor 33% gewijzigd door Q op 23-06-2025 10:27 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• V_ger
Mensen die het verschil niet weten tussen kW en kWh zouden zich (nog) niet bezig moeten houden met het zelf samenstellen van een batterijsysteem. Beter spenderen ze eerst wat tijd om wat bij te leren.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Draconian schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:20:
Ik ben er nog steeds niet uit welk systeem ik moet nemen voor thuis. Heb een 1 fase aansluiting thuis.
Zelfbouw via Ali ben je inderdaad een stuk goedkoper uit rond de 1340 euro inclusief EVE314-16PCS accu's.
Voor 500 euro meer koop je ze op Marktplaats en dan zijn ze al gebouwd. Dan heb je weer websites welke complete sets leveren zoals https://zonnepanelensuper...-set-15-7kwh-5kva-1-fase/

Dan zou ik zelf nog een Victron Cerbo GX MK2 + Victron GX Touch 70 erbij willen.
Zelf alles aansluiten is niet zo moeilijk. Maar het aanbod is zo verschillend. Meest worden ze met versie jk bms 15 geleverd maar eind juli is er al versie 19. De verkopers zeggen dat alleen het scherm anders is.

In ieder geval wil ik beginnen met 16kW. Dan volgend naar uitbreiden naar 32kW of 48kW. Als de saldering verdwijnt. Mijn zonnepanelen wekken op een zonnige dag 40kWh op.
Dan is de volledige offgrid optie op de Viuctron ook wel gaaf. Hele keukenblok erop zetten via een schakelaar in de groepenkast. Net een powerstation zoals ik op de boot heb.

Begin juli wil ik de beslissing nemen.
Via Ali heb je bijvoorbeeld de 5e optie. https://nl.aliexpress.com/item/1005008936033451.html
Waarom geen nette 1 fase Deye hybrid dan? Wsl ook nog goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Q schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:26:
@Draconian wat is je vraag nu precies? Wat weerhoudt jou om een keuze te maken?
Zelfbouw thuisaccu of kant en klaar kopen. Ik twijfel vanwege welke kast. Ik heb een inpandige schuur naast de meterkast. Er zit alleen een gipsmuur tussen. Breedte 52 cm en ook de diepte. Hoogte 242 cm. Dus daarin zou ik mooi wat kunnen bouwen en de meterkast zit er vlak naast. Het mooiste is dus stapelen maar de stapelkast is 74 cm diep. Dat wordt 24cm uitsteken. De andere kast op wieltjes is niet te stapelen. Ik kan de keuze niet maken welke behuizing nu het beste is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZXi9NoeMlBU5dlYkj1lLE09Gb8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Cbl2XD9lO9LlM56Y79UPdAKe.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-H3YMYsDq2gvK7pHUtkWbEzYBg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1W64mRgZhSRIq3k0kDCqtb0Q.jpg?f=user_large
PCJR schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:21:
[...]

Waarom geen nette 1 fase Deye hybrid dan? Wsl ook nog goedkoper...
Iedereen verteld mij dat Victron het beste is. Minste omzetverlies. Minimaal 96% behoud je? De rest van de omvormers hebben 10 tot 15% omzetverlies/energieverlies..
V_ger schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:24:
Mensen die het verschil niet weten tussen kW en kWh zouden zich (nog) niet bezig moeten houden met het zelf samenstellen van een batterijsysteem. Beter spenderen ze eerst wat tijd om wat bij te leren.
Rare opmerking. Dus dan maar lekker alles laten vallen en zoek het maar uit? Gaan we ook op spelfouten letten en dan zeggen, "jij kan zo een systeem niet bouwen"? 8)7
Ik had ook mijn eigen zonnepanelen geregeld 2,5 jaar geleden. Had ik dan gelijk alle techniek erachter moeten kennen? Het werkt perfect. Warmtepompboiler ook zelf aangesloten en draait al 2 jaar top. Ken ik alle techniek erachter? ;w

[ Voor 34% gewijzigd door Draconian op 23-06-2025 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Draconian schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:34:
[...]

Iedereen verteld mij dat Victron het beste is. Minste omzetverlies. Minimaal 96% behoud je? De rest van de omvormers hebben 10 tot 15% omzetverlies/energieverlies..
@Domba jij weet dit vast he, over de efficiëntie tussen Victron en Deye bakkies :)

Trouwens benieuwd wie " iedereen" is. Vast verkopers die Victron verkopen, of gebruikers die geen ervaring met Deye hebben dan ofzo. En definieer " het beste". Ik geef altijd het advies eerst zelf goed onderzoek te doen en niet zomaar alles over te nemen van " iedereen". 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
PCJR schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:43:
[...]

@Domba jij weet dit vast he, over de efficiëntie tussen Victron en Deye bakkies :)

Trouwens benieuwd wie " iedereen" is. Vast verkopers die Victron verkopen, of gebruikers die geen ervaring met Deye hebben dan ofzo. En definieer " het beste". Ik geef altijd het advies eerst zelf goed onderzoek te doen en niet zomaar alles over te nemen van " iedereen". 8)
Inderdaad alle verkopers. Ook in de watersport. Ze laten het overkomen alsof Victron heilig is. Enige merk met topprestaties.
Ik zat ook naar deze set te kijken maar dan heb je een Solis omvormer nodig. https://sunnergie.nl/prod...wh-battery-bms-and-cover/

Mijn contract loopt tot juni 2026 om te salderen. Ik wil ruim op tijd zijn want vanaf 2027 gaat de stormloop beginnen naar thuisbatterijen. Mijn mening.
PCJR schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:48:
[...]

Waterwereld klopt dat schat ik zo in, maar ik zit nu niet op een boot, en we hebben het hier over huisinstallaties. Jij toch ook?
Uiteraard thuis.

[ Voor 33% gewijzigd door Draconian op 23-06-2025 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Draconian schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:45:
[...]

Inderdaad alle verkopers. Ook in de watersport. Ze laten het overkomen alsof Victron heilig is. Enige merk met topprestaties.
Waterwereld klopt dat schat ik zo in, maar ik zit nu niet op een boot, en we hebben het hier over huisinstallaties. Jij toch ook?

Terug naar de efficiency, ik kan dit vinden over de multiplus (die nog lang niet de vermogens heeft van een all in one deye, en waar je ook nog 3x moet bij situaties met 3 fase) en de deye;

Deye:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l37D5DOiEkR2dgw7yQ8_4J906as=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gKdInj4SWEwgcUNNfqioxc83.jpg?f=user_large

Multiplus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJRSnL8W26Y1NWmsEu39T2WFRgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yiM5W1LUnUwDpnsu0EQqXDq2.jpg?f=fotoalbum_large

Magoed, Victron was " het beste" dus ik denk dat erover discussiëren al weinig zin meer heeft :P Ik zou toch nog eens goed ernaar kijken. En ook denken aan 1 versus 3 fase. Eerste dat ik thuis heb gedaan is 3 fase aangeschaft en alles omgezet (hoe eerder je hiermee begint, hoe makkelijker+goedkoper het is)...

[ Voor 61% gewijzigd door PCJR op 23-06-2025 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
[...]

Terug naar de efficiency, ik kan dit vinden over de multiplus (die nog lang niet de vermogens heeft van een all in one deye, en waar je ook nog 3x moet bij situaties met 3 fase) en de deye;

Deye:
[Afbeelding]

Multiplus:
[Afbeelding]

Magoed, Victron was " het beste" dus ik denk dat erover discussiëren al weinig zin meer heeft :P Ik zou toch nog eens goed ernaar kijken. En ook denken aan 1 versus 3 fase. Eerste dat ik thuis heb gedaan is 3 fase aangeschaft en alles omgezet (hoe eerder je hiermee begint, hoe makkelijker+goedkoper het is)...
Bedankt in ieder geval. Ik heb nog geen beslissing erin gemaakt dus jouw advies ga ik zeker meenemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q

Q

[...]

Zelfbouw thuisaccu of kant en klaar kopen.
Dat is helder.
Ik twijfel vanwege welke kast. Ik heb een inpandige schuur naast de meterkast. Er zit alleen een gipsmuur tussen. Breedte 52 cm en ook de diepte. Hoogte 242 cm. Dus daarin zou ik mooi wat kunnen bouwen en de meterkast zit er vlak naast. Het mooiste is dus stapelen maar de stapelkast is 74 cm diep. Dat wordt 24cm uitsteken. De andere kast op wieltjes is niet te stapelen. Ik kan de keuze niet maken welke behuizing nu het beste is.
Begrijp ik het goed dat je een (DESS) in de gipsmuur wil bouwen tussen je huis/meterkast en je inpandige schuur? Kan de warmte dan wel weg?
Kan de installatie niet in de schuur zelf gewoon geplaatst worden aan de muur, niet 'in' de 'muur'?
Er is niet zoiets als "de beste". Victron omvormers zijn relatief zuinig, maar om te bepalen wat voor jou situatie het 'beste' past, zou je alle requirements goed in beeld moeten hebben. En dat zeg ik als iemand die alleen met Victron gear ervaring heeft.
Rare opmerking. Dus dan maar lekker alles laten vallen en zoek het maar uit? Gaan we ook op spelfouten letten en dan zeggen, "jij kan zo een systeem niet bouwen"? 8)7
Ik had ook mijn eigen zonnepanelen geregeld 2,5 jaar geleden. Had ik dan gelijk alle techniek erachter moeten kennen? Het werkt perfect. Warmtepompboiler ook zelf aangesloten en draait al 2 jaar top. Ken ik alle techniek erachter? ;w
Het bouwen van een (D)ESS is een serieuze aangelegenheid met serieus risico en als jij zoiets simpels als je units door elkaar haalt, dat geeft geen goede indruk.

En als je dan zo 'als een wesp gestoken' reageert, dat maakt de indruk niet beter. Het geeft mij persoonlijk ook "Dunning-Krueger" vibes. Ik vind je posts ook een beetje warrig.

Het is verder aan jou, maar het zou beter zijn als je even pas op de plaats maakt en goed nadenkt over wat je wilt, of je ook écht de kennis en mentaliteit hebt om dit veilig aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Deye:
[Afbeelding]

Multiplus:
[Afbeelding]
Daar ging het in de "discussie" over efficiency niet om: maar om het eigen gebruik. Een Multiplus 5000 doet 18W. Keer drie is dat 54W, maar by Dye omvormers schijn je daar ver boven te zitten. Van 'scheelt niet veel' tot over 100W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
cyclone schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:17:
Vraagje voor de Yixiang Box bezitters
Ik ben bezig om middels een ESP32 alle gegevens die je normaal met je bluetooth app kunt zien in HomeAssistant te krijgen.

Eerste poging was om dit via BlueTooth te doen maar dat bleek niet stabiel, en maakte dat ik na een dag ofzo helemala geen gebruik meer kon maken van bluetooth (ook niet via de app op mijn telefoon) en ik BMS moest resetten door hem helemaal uit en aan te zetten.

Liever doe ik dit via RS232 en zou mogelijk zijn gezien de BMS PB2A16S20P volgens de specsheet ook RS232 ondersteund.

[Afbeelding]

Echter krijg ik 0,0 aan info uit de RS232 poort en heb ik zo mijn twijfels of deze al dan niet aangesloten. En dan doel ik op de aansluiting tussen het communicatie board en het BMS zelf.

Heb er nu een ESP32 op aangesloten gehad in zo goed als alle configuraties en ook een RS232 to usb interface maar ik zie helemaal niets.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu zou ik mijn doos weer open kunnen schroeven, maar gezien mijn accu zo goed als vol is vind ik dat een beetje spannend.

Heeft iemand toevallig dit gecontrolleerd of een doos nog in aanbouw en kan verifieren of de RJ11 poort met RS232 label ook daadwerkelijk op het BMS is aangesloten ?

Of ervaring met het wel aan de de praat krijgen ?
De JKBMS praat via RS485 of CAN. De omvormer mogelijk slechts RS232. Geen idee of e BMS data ook via RS232 uit de omvormer teruglezen kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

[...]

Zelfbouw thuisaccu of kant en klaar kopen. Ik twijfel vanwege welke kast. Ik heb een inpandige schuur naast de meterkast. Er zit alleen een gipsmuur tussen
Al nagedacht wat er kan gebeuren als iets mis gaat en je accu's gaan afgassen ?
Dan heb je dus al die giftige dampen die direct je huis in gepompt gaan worden. Heb je wel lekker een goedkoop systeempje gebouwd maar is wel alles en iedereen dood als er iets mis gaat.

Accu's niet installeren in ruimtes waar mensen / dieren verblijven.
Fix dan gewoon een kast die in de buitenlucht staat zodat je iig die dampen / rook niet in huis kunt krijgen.
Denk alsjeblieft goed na over je eigen veiligheid en dat van je gezin.
Nee terechte opmerking, en je vergelijking gaat heel scheef.
Het installeren van zonnepanelen is echt een compleet andere tak van sport t.o.v. het bouwen van een veilig thuis accu systeem.
Ik heb een elektrotechnische opleiding gehad (en succesvol afgerond) maar ook ik heb me stevig vergist in het verschil tussen het even aansluiten van een solar omvormer t.o.v. een thuis accu systeem, dat dus o.a. ook gesized moet worden op je solar systeem, je verdiepen of je de juiste dikte kabels in je hoofdverdeler en onder verdelers hebt liggen. Of de bekabeling zelf in de verdelers dik genoeg zijn.
Hoe stromen nu kunnen gaan lopen en hoe dit zich verhoud t.o.v. je huidige installatie automaten.

En ga zo maar door.
Dus denk er niet te makkelijk over, want of je doet het goed en dan loopt het aardig in de papieren, of je komt van een koude kermis thuis omdat je voor een uitgefikt huis staat als je terug komt van vakantie (ik ga maar even uit van het beste scenario).

Wil je hier niet bang maken, maar als je niet heel goed weet waar je aan begint of een beeld daarbij hebt dan raad ik het je van harte af.

En sowieso zet het installeren van een accu onder hetzelfde dak waar je verblijft en slaapt alsjeblieft uit je hoofd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:31
PCJR schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:43:
[...]

Geen idee op welke Victron serie @Draconian doelt, de oude MP-serie is niet heel efficient.
Er is een grote communitie, voor een eenvoudige start en kennis.
Deye is inmiddels al afgezakt naar een middenklasse met de laatste generatie, wel met een groeiende communitie die zeker handig is voor het gebruik na einde salderen voor de wat grotere vermogens en opslag.

Ik denk dat dit deze wel de moeite is https://solar.htw-berlin....-storage-inspection-2025/ . zodat je een idee hebt welke gegevens je moet verzamelen over een systeem om een indruk te krijgen van wat 1% efficientie verschil maakt .

Dit rapport gebruikt een Duits profiel die geen salderen kent en is 1% efficientie ca 26 euro/jaar

De gebruiks strategie heeft ook een belangrijke invloed op de efficientie, een Vitron MP als standalone accu opslag (AC gekoppeld) gebruikt komt nauwelijks onder 20% verlies met DC PV gekoppeld niet veel lager dan 14%.
Een Deye AC gekoppeld gebruik ligt rond 14-15% verlies en met DC gebruik op jaarbasis rond 8% verlies is haalbaar.
Het verschil is simpel het transformator verlies van de MP, Victron heeft inmiddels ook een nieuwe serie zonder, maar die zijn niet tegen magazijn opruim prijzen.

De nog nieuwere hebben een nog lagere standby en eigenverbruiken wat deze nog 3-4% efficienter maakt over een jaar gezien. Veel zijn onbekende modelen of merken voor Nederland omdat we nog salderen hebben, wat andere landen niet hebben of zelfs teruglevering niet van zelfsprekend is en elke bruikbare kWh meer op jaar basis telt.

Een systeem preformance van <85% voor 5kW systeem of <90% voor 10kW of groter systeem zijn niet meer bijzonder effcient of nog als instap te overwegen met wat er inmidddels beschikbaar is.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

BenSKIP schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:04:
[...]

De JKBMS praat via RS485 of CAN. De omvormer mogelijk slechts RS232. Geen idee of e BMS data ook via RS232 uit de omvormer teruglezen kan.
Zoals je kunt zien in de spec sheet staat dat deze JK BMS ook RS232 kletst.
Daar twijfel ik niet zo over, maar wel of het communicatie board ook (goed) is aangesloten.

Dit haal ik letterlijk uit de spec sheet :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BB7OLMjqOMYsZYswN5mqE_NGSjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/viRGi0MTTLHNHkg6tQ9NZTq1.png?f=fotoalbum_large

Dus echt even opzoek naar iemand die er ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
cyclone schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:06:
[...]

En sowieso zet het installeren van een accu onder hetzelfde dak waar je verblijft en slaapt alsjeblieft uit je hoofd.
PCJR in "Veiligheid Energy Storage System (ESS)"
Ik zou hier dezelfde reactie geven als dat ik daar had geplaatst ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
[...]

Waar ik A zei bedoel ik V en waar ik V zei bedoel ik A, stop de tijd :+

Maar zonder gekheid, het door elkaar halen van eenheden is NIET hetzelfde als een zpelvaut maken.
Een 15 kW omvormer op een 60 kWh accu is ook NIET hetzelfde als een 60 kW omvormer op een 15 kWh accu...
En ja als je zelf een accusysteem wil bouwen dan moet je de techniek erachter WEL kennen. Het is geen kinderspeelgoed he.

[ Voor 32% gewijzigd door V_ger op 23-06-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
cyclone schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:06:
[...]

Hmm, dat is dan wel een domper. Ik zag net ook al dat het wordt afgeraden om een thuisaccu naast je meterkast te installeren ook al zit er een gipsmuur tussen. Het was een buitenschuur aangrenzend aan het huis, Via de deurpost verplaatsen was de schuur bij de woning betrokken. Maar dat wordt nu als inpandig beschouwd. Er staan daar alleen een wasmachine en een wasdroger. Achter de muur van deze schuur zit de meterkast.
Domba schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:07:
[...]

Een systeem preformance van <85% voor 5kW systeem of <90% voor 10kW of groter systeem zijn niet meer bijzonder effcient of nog als instap te overwegen met wat er inmidddels beschikbaar is.
Beschikbaar zoals? Het klinkt nu alsof het alleen hobby is :P

[ Voor 22% gewijzigd door Draconian op 23-06-2025 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Q Voor de MP kan dat nog verder naar beneden als je deze uitschakelt bij standalone AC thuisaccu gebruik zoals met HA Day Ahead Optimizer. Je geeft automatische off-grid backup op en extra verlies voor gebruiksdeel, voor PV-opwek vanwege een extra AC-DC conversie stap voor wat via je accu gaat. Als ook de transformator 4% extra verlies geeft, als je toepassings gebruik ook met een TL-omvormer kan.

Een Deye 12kW 3 fase heeft on-grid default gemiddeld 120W verlies (20W vanwege default positieve offset) met recente firmware, maar zoals ik deze gebruik in eilandbedrijf met netondersteuning (~5000-6000 uur/jaar off-grid) kan dat naar beneden naar 70-75W.

*) oudere firmware voor Deye SG04PL3-serie heeft geen beperkingen in de grid-offset, het heeft wel een schaduwkant met regel ruis (in/uit schakelpieken) hebt, waardoor je on-grid tot wel ~1kWh/dag ongewenst heen en weer gaat, afhankelijk welke firmware versie je gebruikt, over de slimme meter die een DSMR 5 nog net ziet.
De nieuwere heeft enkel nog een postieve met een mininium off-set (verschuiving naar afname, ~120kwh/jaar) vanwege landen waar teruglevering niet van zelfsprekend is, maar bijv in Duitsland wil je juist een negatieve off set, wat met de oudere kan, waar je liever 15kWh/mnd teruglevering (~7ct/kWh) dan 15kWh/mnd (~40ct/kwh) afname, wilt hebben.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Draconian
Er zijn hele mooie systemen die je tegen je buitenmuur kunt plakken hoor. Volledig waterdicht.
Enige "nadeel" wat die hebben is dat je wat meer temperatuur gevoelig bent (zou iig een muur kiezen op het noorden zodat je nooit pal zon op je systeem hebt. Of anders er iets simpels omheen bouwen wat iig directe zon blokkeert op je accu systeem.

Dat nadeel valt overigens totaal weg met het risico wat je ermee mitigeert.

Ideaal zou zijn als je een schuurtje / garage hebt die los staat van je huis. Mijn systeem staat dus in mijn garage.
Koste me aardig wat geld en moeite om daar de juiste diktes kabel naartoe te trekken, maar het slaapt wel een stuk beter kan ik je melden :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
Draconian schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:36:
[...]

Hmm, dat is dan wel een domper. Ik zag net ook al dat het wordt afgeraden om een thuisaccu naast je meterkast te installeren ook al zit er een gipsmuur tussen. Het was een buitenschuur aangrenzend aan het huis, Via de deurpost verplaatsen was de schuur bij de woning betrokken. Maar dat wordt nu als inpandig beschouwd. Er staan daar alleen een wasmachine en een wasdroger. Achter de muur van deze schuur zit de meterkast.

[...]
Ook je tandenborstel, ebike, step, dyson, powerbank, laptop, gsm enzo dan wel enkel BUITEN opladen (en eigenlijk ook enkel buiten gebruiken...) :+ Ook voor jou; PCJR in "Veiligheid Energy Storage System (ESS)"

[ Voor 6% gewijzigd door PCJR op 23-06-2025 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Draconian schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:36:

Beschikbaar zoals? Het klinkt nu alsof het alleen hobby is :P
In de link die ik geef naar HTW rapport staan een stuk of 20 en dat zijn geen hobby zelfbouw systemen.

Ik verwijs naar Duitsland omdat daar een thuisaccu al 5 jaar langer normaal zijn en inmiddels ook al wat kritischer naar de prestatie kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
PCJR schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:57:
[...]

Ook je tandenborstel, ebike, step, dyson, powerbank, laptop, gsm enzo dan wel enkel BUITEN opladen (en eigenlijk ook enkel buiten gebruiken...) :+ Ook voor jou; PCJR in "Veiligheid Energy Storage System (ESS)"
Ik snap het. Misschien toch handiger om via een bedrijf te kopen vanwege de verzekering. Uiteindelijk moet je ook wel een beetje zelf bouwen :P Maar je hebt dan wel garantie en de verzekering doet minder moeilijk.
Voor nu hou ik heel even deze als favoriet met een Solis Hybride omvormer of een Deye.
Optie 1. https://sunnergie.nl/prod...wh-battery-bms-and-cover/
Optie 2 https://eigenstroomopslaan.nl/product/deye-gb-l-16-36-kwh/

Twee mooie opties en na alle discussie hier misschien een stapje veiliger voor mijn situatie >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

[...]

Je hebt je punt wel gemaakt he, er reageert niemand op omdat je stelling ridicule is.
Accu's van tandenborstels / je laptop e.d. gaan vergelijken met een ESS is natuurlijk een beetje dom dat snap je zelf ook wel.

We zitten hier in het topic ZELF een powerwall bouwen, waarbij we mede tweakers helpen en soms ook gewoon even wijzen op de mogelijke risico's.
Het is aan een ieder om daar vervolgens zelf een inschatting op te maken, ik adviseer enkel.

Dat je mijn advies in de wind slaat was bij je eerste post al meer dan duidelijk hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Draconian schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:23:
[...]
Ik snap het. Misschien toch handiger om via een bedrijf te kopen vanwege de verzekering. Uiteindelijk moet je ook wel een beetje zelf bouwen :P Maar je hebt dan wel garantie en de verzekering doet minder moeilijk.
Voor nu hou ik heel even deze als favoriet met een Solis Hybride omvormer of een Deye.
Optie 1. https://sunnergie.nl/prod...wh-battery-bms-and-cover/
Optie 2 https://eigenstroomopslaan.nl/product/deye-gb-l-16-36-kwh/

Twee mooie opties en na alle discussie hier misschien een stapje veiliger voor mijn situatie >:)
Ik geloof niet dat een Solis S6 mogelijk is met een GB-L16.
Deye kan zowel met de T17 als de GB-L16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Domba schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:46:
[...]

Ik geloof niet dat een Solis S6 mogelijk is met een GB-L16.
Deye kan zowel met de T17 als de GB-L16
Kijk, hier heb ik wat aan. Dan schrap ik Solis van mijn lijst.
Uiteindelijk blijven alleen deze 2 over.
  1. https://eigenstroomopslaa...verter-sun-5k-sg03-lp1eu/
  2. https://eigenstroomopslaa...4lp1-eu-met-wifi-stekker/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Draconian schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:53:
[...]

Kijk, hier heb ik wat aan. Dan schrap ik Solis van mijn lijst.
Uiteindelijk blijven alleen deze 2 over.
  1. https://eigenstroomopslaa...verter-sun-5k-sg03-lp1eu/
  2. https://eigenstroomopslaa...4lp1-eu-met-wifi-stekker/
Dat zijn Deye LV's, dat werkt niet. (LV=low voltag 42-60V)

Beide accubanken zijn HV. (hoogvoltage accu's >100V)
Bijv de GB-L16 kan je combineren met bijv een SUN-12K-SG01HP3-EU-AM2

Edit: Voor zover ik weet heeft geen Deye 1 fase/HP1, zijn alle LV's en heb je 48 of 51.2V accumodules nodig
Daarvan heb je de SG01LP1, SG02LP1, SG03LP1, SG04LP1 en SG05LP1 hoofd series met nog paar varianten zoals AM2 voor 5 en 8kW model.
Afhankelijk van je keuze moet je zoeken naar de compatibiliy list met welke deze combineerbaar is.

https://solarscouts.de/me...hter%20mit%20Speicher.pdf
bijv voor Dyness (https://www.nkon.nl/ess/thuisbatterij/dyness.html?)
Er staan 2 op de pagina, maar kunt geen mix gebruiken, de B4850 is net als Pylontech 15cel en de DL5.0 is 16 cel zoals heel veel

[ Voor 38% gewijzigd door Domba op 23-06-2025 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

[...]

De mensen die absoluut geen accu in huis plaatsen parkeren wel hun EV naast hun huis of dat van de buren.
Of stappen überhaupt in een auto. :o

Voorzichtigheid is prima, maar ik vind het advies niet in verhouding tot de risico’s. ‘Je’ mag het er mee oneens zijn, maar ik ben het op mijn beurt oneens met het idee dat een accu binnen het huis “onverantwoord” zou zijn.

Al die kant-en-klare thuis accu’s van de bekende merken zoals door Ketelklets (de ouwe grifter) worden gepromoot, waar komen die te staan :+
Als mensen duidelijk zouden aangeven dat dit hun persoonlijke mening is en niet zo stellig zouden zijn…

[ Voor 11% gewijzigd door Q op 23-06-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:42
Q schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:34:
[...]

De mensen die absoluut geen accu in huis plaatsen parkeren wel hun EV naast hun huis of dat van de buren.
Of stappen überhaupt in een auto. :o

Voorzichtigheid is prima, maar ik vind het advies niet in verhouding tot de risico’s. ‘Je’ mag het er mee oneens zijn, maar ik ben het op mijn beurt oneens met het idee dat een accu binnen het huis “onverantwoord” zou zijn.

Al die kant-en-klare thuis accu’s van de bekende merken zoals door Ketelklets (de ouwe grifter) worden gepromoot, waar komen die te staan :+

[...]

Als mensen duidelijk zouden aangeven dat dit hun persoonlijke mening is en niet zo stellig zouden zijn…
Precies, zouden al die miljoenen camperaars zich ook onveilig voelen met een lfp onder hun kont.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

offtopic:
Nou ja, die tolleren heel veel risico want die koken op open vuur. Oh wacht eens even..

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 23-06-2025 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
Domba schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:59:
[...]

Dat zijn Deye LV's, dat werkt niet. (LV=low voltag 42-60V)

Beide accubanken zijn HV. (hoogvoltage accu's >100V)
Bijv de GB-L16 kan je combineren met bijv een SUN-12K-SG01HP3-EU-AM2

Edit: Voor zover ik weet heeft geen Deye 1 fase/HP1, zijn alle LV's en heb je 48 of 51.2V accumodules nodig
Daarvan heb je de SG01LP1, SG02LP1, SG03LP1, SG04LP1 en SG05LP1 hoofd series met nog paar varianten zoals AM2 voor 5 en 8kW model.
Afhankelijk van je keuze moet je zoeken naar de compatibiliy list met welke deze combineerbaar is.

https://solarscouts.de/me...hter%20mit%20Speicher.pdf
bijv voor Dyness (https://www.nkon.nl/ess/thuisbatterij/dyness.html?)
Er staan 2 op de pagina, maar kunt geen mix gebruiken, de B4850 is net als Pylontech 15cel en de DL5.0 is 16 cel zoals heel veel
Bedankt voor het uitzoeken! Ik ga ze morgen even bellen. Thuis heb ik maar 1 fase en om alles om te zetten naar 3 fase komen er weer kosten bij. In principe redden we het hier prima met 1 fase.

Edit: Ik ga toch maar kijken en informeren bij de netbeheerder voor 3 fase. Het is teveel gekut in deze wereld met een 1 fase aansluiting _/-\o_
De systemen welke ik op het oog heb zijn hoog voltage en 3 fase hyrbide omvormers. Dat gaat dus niet werken met een 1 fase aansluiting. Plus ik heb 20 x zonnepanelen. 1 fase is in deze tijden niet meer te doen als ik nog meer elektrische apparaten wil.

[ Voor 13% gewijzigd door Draconian op 23-06-2025 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Misschien mis ik hier iets maar als je huis op één fase zit is dat vaak juist erg makkelijk. Veel mensen kiezen voor een één-fase setup zelfs als ze een 3-fase huis hebben omdat dit in de kosten scheelt en vaak meer dan genoeg vermogen levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Q schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:13:
Misschien mis ik hier iets maar als je huis op één fase zit is dat vaak juist erg makkelijk. Veel mensen kiezen voor een één-fase setup zelfs als ze een 3-fase huis hebben omdat dit in de kosten scheelt en vaak meer dan genoeg vermogen levert.
Maar deze systemen werken alleen op 3 fase hybride omvormers.Of mis ik iets?
Anders krijg ik 5 van zulke kasten laag voltage,
https://etronixcenter.com...8v-lifepo4-thuisaccu.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Draconian schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:13:
[...]

Bedankt voor het uitzoeken! Ik ga ze morgen even bellen. Thuis heb ik maar 1 fase en om alles om te zetten naar 3 fase komen er weer kosten bij. In principe redden we het hier prima met 1 fase.
Waar je naar linkt is een website van Blauhoff, die zijn onderdeel van Palidium, die autoonderdelen magazijn/verkopen in diverse EU landen. Ook lijkt dat PV/accu spullen met die containers aan autoondelen meekomen, die 1 fase 8kW Deye op hun website is bij voorbeeld officieel niet toegelaten voor Nederland en loopt je bij aanmelden al klem op energielever.nl.

Wat betreft elke regionale netbeheerder heeft een aansluitchecker (bijv Enexis, als komende jaren eventueel nog naar 3 fase wilt, kun je dat beter eerder doen , in bepaalde regios zal er een wachtlijst ontstaan, daar de net verzwaring veel langzamer dan de planning gaat..

Als eerste in FGU gebied, vanwege de verzwaring 4-6 jaar vertraging heeft opgelopen
(FGU=Flevopolder, Utrecht, Gelderland ) en daar was het de laatste van de 10 extra maatregelen, dat het licht niet uitgaat.

Pagina: 1 ... 105 ... 118 Laatste