Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:07
Q schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:34:
[...]

De mensen die absoluut geen accu in huis plaatsen parkeren wel hun EV naast hun huis of dat van de buren.
Of stappen überhaupt in een auto. :o

Voorzichtigheid is prima, maar ik vind het advies niet in verhouding tot de risico’s. ‘Je’ mag het er mee oneens zijn, maar ik ben het op mijn beurt oneens met het idee dat een accu binnen het huis “onverantwoord” zou zijn.

Al die kant-en-klare thuis accu’s van de bekende merken zoals door Ketelklets (de ouwe grifter) worden gepromoot, waar komen die te staan :+

[...]

Als mensen duidelijk zouden aangeven dat dit hun persoonlijke mening is en niet zo stellig zouden zijn…
Het is maar net hoe erg jij de risico's wilt beperken.
De een neemt allerlei verzekeringen en de ander slechts diegene die moeten.
Je hebt altijd een basis veiligheid, zorgen dat de kabels de juiste afmeting hebben goed aangesloten etc.

Over al het andere kan je discussies voeren wat je wilt, de een zal het prettig vinden als de accu direct in een bak water gaat en de ander boeit het niet.
Want ja niks is 100% veilig, je kan ook vallen over de drempel en je nek breken :-)

Maar los van de veiligheid discussie zijn er nog veel belangrijkere redenen waarom je een powerwall niet in huis wilt hebben. (of in ieder geval niet vlakbij waar je leeft/slaapt)

Geluid, op vol vermogen maakt het toch wel geluid.. (fans)
Warmte ontwikkeling, het op/ontladen gaat gepaard met warmte generatie. Als je dat in huis doet dan wordt je daar in de zomer niet vrolijk van.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:35
@Draconian https://eigenstroomopslaan.nl/product/deye-gb-l-16-36-kwh/ teksten wel eens gelezen, China google translate, bedroevend.

@cyclone Bij mijn weten heeft die rs232 nog nooit gewerkt bij JK.

[ Voor 21% gewijzigd door habbekrats op 23-06-2025 20:25 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04:25

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Hvdbnl schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:46:

Geluid, op vol vermogen maakt het toch wel geluid.. (fans)
Warmte ontwikkeling, het op/ontladen gaat gepaard met warmte generatie. Als je dat in huis doet dan wordt je daar in de zomer niet vrolijk van.
Een Multiplus RS is dermate stil dat iemand die ik ken tevreden is met de installatie op de 1e Verdieping van een rijtjeshuis.

De reguliere MP 5000 is wel luid, deels fan, maar ook door trillingen. Vervelend als dit te horen is in huis / de slaapkamers. Het meeste lawaai van de Multiplus lijkt door resonantie te komen, dus trillingvrij ophangen is een optie.

Een DESS in een schuur of garage lijkt me altijd beter maar dat is niet altijd mogelijk. Geluid en warmte zijn gewoon dingen waar je mee moet dealen of accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@cyclone @habbekrats
Dat van een niet-werkende RS232 poort weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat de JK PC software werkt via de RS485 (modbus) poort. Dat zijn de rechter twee, dus niet die naast de CanBus aansluiting. De PC software kan alles uitlezen en veranderen, dus functioneel zit je daar goed. Modbus RTU (dus over RS485) is een goed gedefinieerd protocol, dit kan ook een factor zijn als je zelf software gaat schrijven. Als laatste heeft de JK PC software een logging funktie die de Modbus frames (TX en RX) laat zien. Ook handig bij reverse engineering aktiviteiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Hermarcel op 23-06-2025 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:14
PCJR schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:48:
[...]

Waterwereld klopt dat schat ik zo in, maar ik zit nu niet op een boot, en we hebben het hier over huisinstallaties. Jij toch ook?

Terug naar de efficiency, ik kan dit vinden over de multiplus (die nog lang niet de vermogens heeft van een all in one deye, en waar je ook nog 3x moet bij situaties met 3 fase) en de deye;

Deye:
[Afbeelding]

Multiplus:
[Afbeelding]

Magoed, Victron was " het beste" dus ik denk dat erover discussiëren al weinig zin meer heeft :P Ik zou toch nog eens goed ernaar kijken. En ook denken aan 1 versus 3 fase. Eerste dat ik thuis heb gedaan is 3 fase aangeschaft en alles omgezet (hoe eerder je hiermee begint, hoe makkelijker+goedkoper het is)...
Deye trok mij ook wel aan, maar het uitzoeken om de sturing van de parameters op te zetten heeft me naar Victron laten kijken. Ik blijf wel nieuwsgierig naar Deye omdat er steeds meer info over de aansturing is te vinden.

Ik zou de 20kW Deye wel willen plaatsen maar ben inmiddels ook wel erg verwend door het Victron Systeem. De NodeRed integratie en de Victron console op een oud tablet maakt het best compleet.

Op dit moment hangt er een SMA Tripower x15 bij met 39x 450Wp die ook door de Cerbo dynamisch wordt aangestuurd op vermogen.

Het is de planning nog eens 25x 450Wp bij te plaatsen, misschien dan toch nog eens naar Deye (specs) kijken, misschien als toevoeging installeren of toch met losse MPPT's van Victron werken (ze zijn wel duur).
Wie weet welke ontwikkelingen nog op de markt komen tegen die tijd.

Het kabaal van de 3x 8000VA multiplussen is hier zeker niet storend en in de ruimte heb ik een airconditioner geplaatst. Ook tijdens vollast ontladen straalt de warmte wel van de muur maar de koude lucht van onderen houdt het goed bij ook met 32 graden buiten.

Als we de kelder renovatie klaar hebben moet de hele technische installatie daarheen verhuizen.

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-06 10:44
Ersus schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:29:
[...]

Deye trok mij ook wel aan, maar het uitzoeken om de sturing van de parameters op te zetten heeft me naar Victron laten kijken. Ik blijf wel nieuwsgierig naar Deye omdat er steeds meer info over de aansturing is te vinden.

Ik zou de 20kW Deye wel willen plaatsen maar ben inmiddels ook wel erg verwend door het Victron Systeem. De NodeRed integratie en de Victron console op een oud tablet maakt het best compleet.

Op dit moment hangt er een SMA Tripower x15 bij met 39x 450Wp die ook door de Cerbo dynamisch wordt aangestuurd op vermogen.

Het is de planning nog eens 25x 450Wp bij te plaatsen, misschien dan toch nog eens naar Deye (specs) kijken, misschien als toevoeging installeren of toch met losse MPPT's van Victron werken (ze zijn wel duur).
Wie weet welke ontwikkelingen nog op de markt komen tegen die tijd.

Het kabaal van de 3x 8000VA multiplussen is hier zeker niet storend en in de ruimte heb ik een airconditioner geplaatst. Ook tijdens vollast ontladen straalt de warmte wel van de muur maar de koude lucht van onderen houdt het goed bij ook met 32 graden buiten.

Als we de kelder renovatie klaar hebben moet de hele technische installatie daarheen verhuizen.
Check GBBoptimizer, dat is onderhand beter/uitgebreider dan de ess aansturing van Victron zelf (aldus de info)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:15
Het zijn geen chinesen, , geen idee wie meerderheidsbelang heeft in die BV, maar ik denk dat de aandacht voornamelijk uitgaat naar de wat grotere systemen, voor bij transportbedrijven, agrarische bedrijven die door netcongestie in de wachtrij staan.

maar het is wel copy paste en door een translator zowel bij de1f 5kW als 8kW als op de Nederlandse, Engelse als Duitse webshop staat dezelfde fout (SUN 5K-3G03LP1-SG) in de omschrijving.
Op bol.com is die op niet leverbaar gezet en daarmee kan je niet meer zien van welke datum en aanbieder die was

Onder mom van groothandel malen ze er niet over, dat ze niet goedgekeurde varianten voor Nederlandse markt verkopen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:14
PCJR schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:31:
[...]

Check GBBoptimizer, dat is onderhand beter/uitgebreider dan de ess aansturing van Victron zelf (aldus de info)
Dank voor verwijs. Je gebruikt het zelf niet? Ik heb niet al je berichten doorgelezen. Je zal zeker ergens topics aangemaakt hebben met uitleg hoe je zelf aanstuurt.

DESS van Victron heb ik idd meermaals gepoogd te gebruiken maar heeft voor mij vaak onlogische planningen.

GBBoptimizer lijkt het anders te doen.
Op zich niet duur: [Up to 500kWh battery about 15,48EUR/month or 154,76EUR/year]

Soms wel wat lastig maar veel tijd kost het me inmiddels niet echt meer.
Op basis van de dynamische tarieven stel ik tijden in, voor ontladen dito, de piektijden en vermogens instellen en NodeRed doet de rest.

Mei leverde €406 op inkl. eigenverbruik van ca 1000kWh.
Juni gaat in de zelfde richting.

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
cyclone schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:12:
[...]

Zoals je kunt zien in de spec sheet staat dat deze JK BMS ook RS232 kletst.
Daar twijfel ik niet zo over, maar wel of het communicatie board ook (goed) is aangesloten.

Dit haal ik letterlijk uit de spec sheet :
[Afbeelding]

Dus echt even opzoek naar iemand die er ervaring mee heeft.
Geen ervaring mee maar ik weet wel dat die baut rate belangrijk is voor de communicatie, er is iets afwijkends mee, ik weet alleen niet meer wat, en waar ik het gelezen had |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Draconian op 24-06-2025 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-06 15:00
Het niet zijn gehomologeerd komt mogelijk doordat enkele 1F Deye's niet over een zero to ground beschikken. Ik heb Keith van SunSynk (de Deye met andere firmware) daar herhaald over zien vertellen. Het us makkelijk alsnog voor elkaar te krijgen, maar niet standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Hermarcel schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:18:
@cyclone @habbekrats

Wat ik wel weet is dat de JK PC software werkt via de RS485 (modbus) poort. Dat zijn de rechter twee, dus niet die naast de CanBus aansluiting. De PC software kan alles uitlezen en veranderen, dus functioneel zit je daar goed. Modbus RTU (dus over RS485) is een goed gedefinieerd protocol, dit kan ook een factor zijn als je zelf software gaat schrijven. Als laatste heeft de JK PC software een logging funktie die de Modbus frames (TX en RX) laat zien. Ook handig bij reverse engineering aktiviteiten.
Op mijn JK BMS zit een RS232 aansluiting. Via het bluetooth menu kun je het protocol aangeven. Ik heb daar protocol 9 gekozen. Dat is standaard modbus. Ergens online zijn de registers te vinden.
Het werkte prima tot de beveiliging in kwam. Die onderbreekt de min en vervolgens rookwolk uit de bms. Doordat de min via RS232 naar PC ging.
Nieuwe besteld plus een gelvanisch gescheiden rs232 naar 485 converter. Alles ok.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
MarkV6 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:05:
[...]

Op mijn JK BMS zit een RS232 aansluiting. Via het bluetooth menu kun je het protocol aangeven. Ik heb daar protocol 9 gekozen. Dat is standaard modbus. Ergens online zijn de registers te vinden.
Het werkte prima tot de beveiliging in kwam. Die onderbreekt de min en vervolgens rookwolk uit de bms. Doordat de min via RS232 naar PC ging.
Nieuwe besteld plus een gelvanisch gescheiden rs232 naar 485 converter. Alles ok.
Voor RS323 of RS485 is de min toch helemaal niet nodig? Alleen TX / RX verbinden, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
BenSKIP schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:17:
[...]

Voor RS323 of RS485 is de min toch helemaal niet nodig? Alleen TX / RX verbinden, toch?
RS232: Niet correct. Heeft GND nodig
RS485: Correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:43
Verwijderd

[ Voor 160% gewijzigd door Aziona op 24-06-2025 11:48 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
PCJR schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:15:
[...]Ik ben voor de Luyuan box gegaan, met nieuwe 200A JK bms en display, ook nog goedkoper. 463 usd was ik kwijt. 16 x MB30 besteld voor nog geen 1300 usd bij Qishou.
Heb twee Luyuan boxen besteld met twee JK V19 en display. Was een vergelijkbaar bedrag kwijt. Kreeg netjes foto's van het pakket voor en na het inpakken, wat nu verstuurd is.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Hermarcel schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:24:
[...]

RS232: Niet correct. Heeft GND nodig
RS485: Correct
RS485 een differential bus, echter er is wel een maximum aan het common mode voltage. En met een accu pakket van 56V ga je daar overheen. Als je de min onderbreekt gaan de A en B signalen naar de plus. Driver stuk.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
MarkV6 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:32:
[...]

RS485 een differential bus, echter er is wel een maximum aan het common mode voltage. En met een accu pakket van 56V ga je daar overheen. Als je de min onderbreekt gaan de A en B signalen naar de plus. Driver stuk.
Die 56V is ten opzichte van GND. Als er geen GND verbinding is, dan speelt dat geen rol. Maximale spanning tussen de twee verbindingen van de bus blijft binnen de marges.

Dit gezegd hebbende: Geïsoleerde adapters/transceivers is altijd een goed idee. Als alternatief kun je een laptop zonder net-adapter gebruiken.

Zelf heb ik deze adapter met POE in gebruik om de JK PC software vanaf de bank te kunnen gebruiken ipv naar de accu's toe te moeten (bluetooth of Modbus/RTU).

[ Voor 19% gewijzigd door Hermarcel op 24-06-2025 10:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:13

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Voor wat betreft het RS232 verhaal, sec op de BMS hebben mensen dit al aan de praat gekregen (heb deze link al een keer gedeeld maar volgens mij is deze nog niet veel bekeken hier) Gaat mij dus nu puur of deze interface een break out heeft naar het communicatie bord.

https://github.com/syssi/esphome-jk-bms

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISPPpPLgF7DanWnq7U8t3NkvNkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0GFoYWKJsMmvFcrXjMAHVcbT.png?f=fotoalbum_large

En ik snap het hele RS485 verhaal wel, punt hier is dat de ESP geen RS485 interface heeft, wel native meerdere RS232 interfaces aankan.
Heb een RS485 --> USB liggen en hiermee netjes mijn BMS kunnen updaten dat werkt prima.
Maar ik wil met een ESP de intergratie doen naar HomeAssistant om zo met name goed zicht (en archief) te hebben van mijn individuele celspanningen en een beeld bij hoe goed de balancering plaats vindt.
Dit kan ik (zover mij bekend) niet gedetailleerd uit VRM halen.

Mijn huidige conclusie is dat ik me in onbekend terein bevind iig voor deze community en ik dus zelf even mijn accu doos moet gaan open schroeven.
Dat gaan we eens rustig komend weekend doen.

[ Voor 20% gewijzigd door cyclone op 24-06-2025 10:49 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@cyclone Dan neem ik aan dat de JK geen RS232 poort, maar een (5V, 3.3V, ...) UART poort heeft, klopt dat? RS232 heeft signalen die wisselen tussen +12V en -12V (tov GND). UART heeft signalen die wisselen tussen een maximum (5V, 3.3V, ...) en GND.

en overweeg serieus een geïsoleerde koppeling omdat je een GND verbinding nodig hebt. Of haal de voeding voor de ESP uit de BMS. Omdat je verder geen bedrade aansluitingen hebt, is dat ook prima.
Thanks! Kende ik nog niet idd.

Succes!

[ Voor 46% gewijzigd door Hermarcel op 24-06-2025 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
cyclone schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:45:
Voor wat betreft het RS232 verhaal, sec op de BMS hebben mensen dit al aan de praat gekregen (heb deze link al een keer gedeeld maar volgens mij is deze nog niet veel bekeken hier) Gaat mij dus nu puur of deze interface een break out heeft naar het communicatie bord.

[Afbeelding]

En ik snap het hele RS485 verhaal wel, punt hier is dat de ESP geen RS485 interface heeft, wel native meerdere RS232 interfaces aankan.
Heb een RS485 --> USB liggen en hiermee netjes mijn BMS kunnen updaten dat werkt prima.
Maar ik wil met een ESP de intergratie doen naar HomeAssistant om zo met name goed zicht (en archief) te hebben van mijn individuele celspanningen en een beeld bij hoe goed de balancering plaats vindt.

Mijn huidige conclusie is dat ik me in onbekend terein bevind iig voor deze community en ik dus zelf even mijn accu doos moet gaan open schroeven.
Dat gaan we eens rustig komend weekend doen.
Oeh! Deze is wel SJEKSJIE!
Kan dit ook net als V19 een overzicht van meer packs weergeven? Hoe monteer je dat, waar? Wie kan/wil dat voor mij knutselen? (tegen betaling uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Hermarcel Ik heb er al een logic analyser aan gehad, ik heb nu helemaal 0 signaal.
De ESP doet het overigens ook netjes met 3,3 en of 5v maar ook die monitor gaf niks.

Isoleren is altijd een goed idee overigens, goeie opmerking !

@BenSKIP
Hahaha .. ja zeker is da sjeksjie :-) alleen heb het nog niet aan de praat zoals je ziet dus ik weet het niet :-)

Keep you posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:28
BenSKIP schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:59:
[...]

Oeh! Deze is wel SJEKSJIE!
Kan dit ook net als V19 een overzicht van meer packs weergeven? Hoe monteer je dat, waar? Wie kan/wil dat voor mij knutselen? (tegen betaling uiteraard)
Als je alles naar hier stuurt wil ik het gerust wel solderen voor je, dan kan je virtueel aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@HyperBart hahaha .. niet te enthousiast voor nu heb ik het nog niet aan de praat he ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Domba schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:07:
[...]
De nog nieuwere hebben een nog lagere standby en eigenverbruiken wat deze nog 3-4% efficiënter maakt over een jaar gezien. Veel zijn onbekende modellen of merken voor Nederland

...met wat er inmiddels beschikbaar is.
Kun je wat namen en "rugnummers" van voor Nederland onbekende merken/modellen voor LV hybride omvormers met hoge efficiëntie noemen?

Terzijde: Al is LV bijna overbodig, HV bouwen in de fabriek kost nauwelijks meer. LV batterij kant-en-klaar zit op 16 kWh Deye RW-F16 à € 1949 of 14 kWh Felicity LUX-Y-48300LG01 à € 1649). De bouwkwaliteit van de Deye RW-F16 is onbekend, de Felicity laat nog wel wat te wensen over: siliconen tussen de cellen, balanceerdraden die voldoende vast gemonteerd worden, een tweepolige hoofdschakelaar, overal busbars voor vermogensgeleiders (geen kabels naar de breaker), stalen spanbanden ipv kunststof, ...

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:31
@cyclone

Wel bekend met die software; dat is hoe ik m'n pack uitlees via Bluetooth, met esphome op een smartplug.
Werkt als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04:25

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Persoonlijk heb ik goede ervaring door BMS van Daly en JK via Bluetooth uit te lezen. Dat doe ik via Python op een Pi4. De data kan dan naar influxdb en Grafana op een dashbordje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:15
cj1 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:49:
[...]

Kun je wat namen en "rugnummers" van voor Nederland onbekende merken/modellen voor LV hybride omvormers met hoge efficiëntie noemen?

Terzijde: Al is LV bijna overbodig, HV bouwen in de fabriek kost nauwelijks meer. LV batterij kant-en-klaar zit op 16 kWh Deye RW-F16 à € 1949 of 14 kWh Felicity LUX-Y-48300LG01 à € 1649). De bouwkwaliteit van de Deye RW-F16 is onbekend, de Felicity laat nog wel wat te wensen over: siliconen tussen de cellen, balanceerdraden die voldoende vast gemonteerd worden, een tweepolige hoofdschakelaar, overal busbars voor vermogensgeleiders (geen kabels naar de breaker), stalen spanbanden ipv kunststof, ...
Deye is meer voor de wat grotere vermogens en veelzijdigheid (veel verschillende intergratie manieren mogelijk in bestaande huis installatie) of voor retrofit, als ook dat inmiddels diverse aanstuur mogelijkheden er zijn.

Deze zijn efficient in hun voorkeurs setup.
-RCT power met BYD HVS
-Kostal Plenticore G2/G3 met BYD HVS (rond 5kw G2 rond 10kw G3 #)
-Fronius Primo/Symo GEN24 (rond 5kw Primovoor rond 10kw Symo)
-Energy Depot Centurio 10 and DOMUS 2.5
-FOX ESS H3-10.0-Smart and ECS2900-H6

#) Een G2 is net iets minder voor ~10kW profiel vermogens, een combinatie met Dyness T14/T17 kost meer eerder richting 1% minder efficient dan met een BYD HVS

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
HyperBart schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:33:
[...]

Als je alles naar hier stuurt wil ik het gerust wel solderen voor je, dan kan je virtueel aan de slag.
Thanks, maar het solderen is het probleem niet, het coderen is abracadabra voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
cyclone schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:47:
@HyperBart hahaha .. niet te enthousiast voor nu heb ik het nog niet aan de praat he ..
Keep us posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@RudolfR welke file gebruik jij exact uit de repositry ? Ik had de https://github.com/syssi/...sp32-ble-v15-example.yaml en de ESP lijkt dan na iedere read out de Blue Tooth verbinding te verbreken / verliezen en moet dan weer een reconnect doen.

Gebeurd dit bij jou ook ? Bij mij liep de bluetooth dus vast van mijn BMS en moest ik hele BMS uit en aan zetten (en daarmee de accu) om weer verbinding te krijgen to blue tooth (en dat binnen een dag).

Dus blue tooth voelde voor mij niet zo stabiel aan. Gebruik een ESP32 WROOM overigens.
BenSKIP schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:52:
[...]

Thanks, maar het solderen is het probleem niet, het coderen is abracadabra voor mij.
Nee joh .. dat kan jij ook zelf, ESP home is echt heeeel laagdrempelig en je hoeft echt maar 2 regels aan te passen ..

[ Voor 22% gewijzigd door cyclone op 24-06-2025 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:49
Hermarcel schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:18:

Ik ben zelf ook bezig om dit protocol te ontcijferen maar heb nog niet alle data gevonden. Je hebt het over dat het goed gedefinieerd is, heb je een linkje of iets naar deze documentatie?

https://github.com/syssi/esphome-jk-bms ken ik inmiddels maar bij mij lijkt op een of ander manier niet alles op dezelfde plekken te zitten als wat daar beschreven staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:21

Dogooder

dus...

cyclone schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:17:
Vraagje voor de Yixiang Box bezitters
Ik ben bezig om middels een ESP32 alle gegevens die je normaal met je bluetooth app kunt zien in HomeAssistant te krijgen.

Eerste poging was om dit via BlueTooth te doen maar dat bleek niet stabiel, en maakte dat ik na een dag ofzo helemala geen gebruik meer kon maken van bluetooth (ook niet via de app op mijn telefoon) en ik BMS moest resetten door hem helemaal uit en aan te zetten.

Liever doe ik dit via RS232 en zou mogelijk zijn gezien de BMS PB2A16S20P volgens de specsheet ook RS232 ondersteund.

[Afbeelding]

Echter krijg ik 0,0 aan info uit de RS232 poort en heb ik zo mijn twijfels of deze al dan niet aangesloten. En dan doel ik op de aansluiting tussen het communicatie board en het BMS zelf.

Heb er nu een ESP32 op aangesloten gehad in zo goed als alle configuraties en ook een RS232 to usb interface maar ik zie helemaal niets.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu zou ik mijn doos weer open kunnen schroeven, maar gezien mijn accu zo goed als vol is vind ik dat een beetje spannend.

Heeft iemand toevallig dit gecontrolleerd of een doos nog in aanbouw en kan verifieren of de RJ11 poort met RS232 label ook daadwerkelijk op het BMS is aangesloten ?

Of ervaring met het wel aan de de praat krijgen ?
Hier 2 fotos van mijn zojuist ontvangen doos.
De rj11 is gesoldeerd op het backplane.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9rjSaGwj1sPL6Jo6XoxM3JvRi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQLH4gQhHFxp5p4cYNSp2clH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlrtskBxwV-SCdt1u22cI0ZW0Hg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xILr4Zp1z9XzK3kBI8FDfPi7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Dogooder Die rs232 doet het niet, koop een 3 euro rs485 naar serial en hang die aan je esp

schema https://github.com/txubel...ts/jk_rs485_bms/README.md
rs485<>ttl
https://nl.aliexpress.com...FPmC&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:31
@cyclone

Geen idee welke ik als uitgangspunt heb genomen. Zoals gezegd heb ik smart-plug-v3 misbruikt.
Sorry, nu ik goed kijk zie ik dat dit een ander project is van deze auteur. esphome-jbd-bms / esphome-jk-bms.

My bad, hierbij alsnog de yaml.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
substitutions:
  name: athom-smart-plug-v3-50f110
  friendly_name: Athom Plug V3 50f110
  bms_name: jbd bms
  device_description: "Monitor and control a Xiaoxiang Battery Management System (JBD-BMS) via BLE"
  external_components_source: github://syssi/esphome-jbd-bms@main
  mac_address: -

packages:
  Athom_Technology.Smart_Plug_V3: github://athom-tech/esp32-configs/athom-smart-plug.yaml
esphome:
  name: ${name}
  name_add_mac_suffix: false
  friendly_name: ${friendly_name}
  project:
    name: "syssi.esphome-jbd-bms"
    version: 2.0.0

external_components:
  - source: ${external_components_source}
    refresh: 0s
  - source: github://Fabian-Schmidt/esphome-victron_ble

api:
  encryption:
    key: -

wifi:
  networks:
    - ssid: !secret wifi_ssid
      password: !secret wifi_password
    - ssid: !secret wifi_ssid2
      password: !secret wifi_password2
  manual_ip:
    static_ip: 192.168.1.15
    gateway: 192.168.1.1
    subnet: 255.255.255.0

esp32_ble_tracker:
  scan_parameters:
    active: false
  on_ble_advertise:
    then:
      - lambda: |-
          if (x.get_name().rfind("xiaoxiang", 0) == 0) {
            ESP_LOGI("ble_adv", "New JBD-BMS found");
            ESP_LOGI("ble_adv", "  Name: %s", x.get_name().c_str());
            ESP_LOGI("ble_adv", "  MAC address: %s", x.address_str().c_str());
            ESP_LOGD("ble_adv", "  Advertised service UUIDs:");
            for (auto uuid : x.get_service_uuids()) {
              ESP_LOGD("ble_adv", "    - %s", uuid.to_string().c_str());
            }
          }

ble_client:
  - id: client0
    mac_address: ${mac_address}

jbd_bms_ble:
  - id: bms0
    ble_client_id: client0
    # Some Liontron BMS models require an update interval of less than 8s
    update_interval: 2s

button:
  - platform: jbd_bms_ble
    jbd_bms_ble_id: bms0
    retrieve_hardware_version:
      name: "${bms_name} retrieve hardware version"

binary_sensor:
    balancing:
      name: "${bms_name} balancing"
    charging:
      name: "${bms_name} charging"
    discharging:
      name: "${bms_name} discharging"
    online_status:
      name: "${bms_name} online status"

sensor:
    battery_strings:
      name: "${bms_name} battery strings"
    current:
      name: "${bms_name} current"
    power:
      name: "${bms_name} power"
    charging_power:
      name: "${bms_name} charging power"
    discharging_power:
      name: "${bms_name} discharging power"
    state_of_charge:
      name: "${bms_name} state of charge"
    nominal_capacity:
      name: "${bms_name} nominal capacity"
    charging_cycles:
      name: "${bms_name} charging cycles"
    capacity_remaining:
      name: "${bms_name} capacity remaining"
    battery_cycle_capacity:
      name: "${bms_name} battery cycle capacity"
    total_voltage:
      name: "${bms_name} total voltage"
    average_cell_voltage:
      name: "${bms_name} average cell voltage"
    delta_cell_voltage:
      name: "${bms_name} delta cell voltage"
    min_cell_voltage:
      name: "${bms_name} min cell voltage"
    max_cell_voltage:
      name: "${bms_name} max cell voltage"
    min_voltage_cell:
      name: "${bms_name} min voltage cell"
    max_voltage_cell:
      name: "${bms_name} max voltage cell"
    temperature_1:
      name: "${bms_name} temperature 1"
    temperature_2:
      name: "${bms_name} temperature 2"
    temperature_3:
      name: "${bms_name} temperature 3"
    cell_voltage_1:
      name: "${bms_name} cell voltage 1"
    cell_voltage_2:
      name: "${bms_name} cell voltage 2"
    cell_voltage_3:
      name: "${bms_name} cell voltage 3"
    cell_voltage_4:
      name: "${bms_name} cell voltage 4"
    cell_voltage_5:
      name: "${bms_name} cell voltage 5"
    cell_voltage_6:
      name: "${bms_name} cell voltage 6"
    cell_voltage_7:
      name: "${bms_name} cell voltage 7"
    cell_voltage_8:
      name: "${bms_name} cell voltage 8"
    operation_status_bitmask:
      name: "${bms_name} operation status bitmask"
    errors_bitmask:
      name: "${bms_name} errors bitmask"
    balancer_status_bitmask:
      name: "${bms_name} balancer status bitmask"
    software_version:
      name: "${bms_name} software version"

switch:
  - platform: ble_client
    ble_client_id: client0
    name: "${bms_name} enable bluetooth connection"

charging:
      name: "${bms_name} charging"
    discharging:
      name: "${bms_name} discharging"

Probleem met JK en BLE disconnects is misschien bekend?
https://github.com/syssi/esphome-jk-bms/issues/732

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistral2
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:19
cyclone schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:45:

Kan je die RS485-->USB niet aan je ESP hangen?

Ik heb een RS486->USB nu aan een server hangen die toch in de buurt staat, en lees daarmee continue de modbus stream uit voor mijn 3 batterijen (met een simpel perl script). Je ziet alleen de 'dynamische' data. De batterijen hebben V15 JKBMS draaien met laatste firmware. Ik dump de data nu in een file (per dag) maar naar HA sturen zal niet zo moeilijk zijn. (De modbus info op het net is niet helemaal correct en met reverse engineering heb ik het eea wat kunnen corrigeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Nu online
3 fase aansluiting is aangevraagd bij de netbeheerder. Van 1 x 35A naar 3 x 25A.
Dan kan alles beter verdeeld gaan worden voordat ik aan een thuisaccu begin.
Nu zijn er wel enorme verliezen volgens deze uitleg. Klopt dat? 20% verlies/round trip! Als zijn uitleg juist is dan zou ik de SolarEdge SE5000h eruit moeten flikkeren en de 20 zonnepanelen direct op een Victron Multi RS Solar 48/6000 230V hybride omvormer moeten zetten. De thuisaccu wordt dan vrijwel zonder verlies opgeladen.
Vanaf 7 minuten begint zijn uitleg.

YouTube: Thuisbatterijen en efficiëntie: dit wil je weten voor je kiest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
@Draconian kunnen die optimizers dan gewoon blijven zitten als je ze op de Victron aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Dogooder U bent geweldig, alleen wat ik nu nog zoek is waar die kabels van het communicatie board wat jij op de foto laat zien naartoe gaan op het BMS.
Als het niet teveel gevraagd is, kun je dat eens checken ?

@mistral2 / @habbekrats Heren, de ESP32 is een wifi microcontroller die heeft default geen USB aan boord, er zijn wel ontwikkelboards (zoals de D1 mini) die een USB aansluiting hebben maar dat dient enkel voor flashen van de ESP en als voeding.

Ter illustratie :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jDfiweDsgxpflQFRYsCZRd7-xE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a6vANT1zfFhFHu6fimqaXZZn.png?f=user_large

Duidelijk dat jullie nog nooit een ESP8266 / ESP32 in het echt in de handen hebben gehad.
Wat jullie opperen "een RS485 interface via USB aansluiten" is niet mogelijk.
(en nu val ik in herhaling maar klaarblijkelijk leest niet iedereen alle postst) Behalve dat zijn er mensen die dit met RS232 direct op de JK BMS aan de gang hebben.

Het is al helemaal uitgekristaliseerd in de eerder genoemde GitHub echter had ik de hoop dat als er een RJ11 op het communicatie board zit hij ook gewoon werkt, het is immers ook (val ik weer in herhaling) supported door V15 JK BMS.

Tis gewoon ff uitvogelen.

@RudolfR Dank voor het delen, ga jouw oplossing ook eens bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Aziona schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:43:
@Draconian kunnen die optimizers dan gewoon blijven zitten als je ze op de Victron aansluit?
Nee de SolarEdge optimisers werken ALLEEN met een SolarEdge omvormer.
Als je de omvormer eruit gooit en alles op een Victron MPPT gooit zul je ook je dak op moeten en al je SolarEdge optimisers moeten verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Nu online
Aziona schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:43:
Dat ga ik die vent morgen vragen. Even bellen. Want dat is dan wel een hele goede vraag wat hij niet uitlegt in zijn video. Maar de andere opstellingen hebben megaveel energieverlies/omzetverlies. Schrikbarend zelfs. Dan blijft alleen zo een hybride omvormer een optie voor maximaal rendement. Maar er zijn vast andere merken welke hetzelfde doen. Zolang de SolarEdge optimizers maar blijven zitten.
cyclone schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:46:
[...]

Nee de SolarEdge optimisers werken ALLEEN met een SolarEdge omvormer.
Als je de omvormer eruit gooit en alles op een Victron MPPT gooit zul je ook je dak op moeten en al je SolarEdge optimisers moeten verwijderen.
Hmm, dat is balen. Het zit ook nooit eens mee :9 Andere hybride omvormers van SolarEdge zelf?

[ Voor 26% gewijzigd door Draconian op 24-06-2025 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Draconian schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:46:
[...]

Zolang de SolarEdge optimizers maar blijven zitten.
Helaas pindakaas, dat gaat niet werken :-)
Zijn weinig dingen waar ik echt HEUL VEUL verstand van heb, maar dit weet ik 100% zeker.
Een SolarEdge optimiser start alleen op als hij een SolarEdge omvormer ziet en kan communiceren.

Als hij dat niet ziet zal hij bij een werkend paneel precies 1 volt afgeven, dit is gedaan zodat je als je panelen geinstalleerd hebt snel met een multimeter kunt checken of ze het allemaal doen.
Heb je 25 panelen moet je op de string 25volt meten, heb je er 30 dan moet je 30v meten.

Maar SolarEdge optimisers op een Victron MPPT (of wel geteld elke andere oplossing / omvormer) gaat niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Draconian schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:46:

[...]

Hmm, dat is balen. Het zit ook nooit eens mee :9 Andere hybride omvormers van SolarEdge zelf?
Jazeker die zijn er wel ze hebben nu mooi een aantal uitlopende modellen die als je een beetje zoekt best leuk en scherp geprijsd zijn. (hier b.v.)

Maar let wel .. dan zit je weer met een vendor lock in qua te gebruiken batterijen.
Dan kun je kiezen uit LG /SolarEdge en BYD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vu6pxFxk4U3bw0NTUXhMefLSLQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cJHx9ZnJJZwGl8s86seHut37.png?f=user_large

En let ook even goed op de minimale stringlengte bij deze omvormers weet niet hoeveel panelen / optimisers je hebt liggen. Maar de 3 fase omvormers willen vaak een flink aantal optimisers zien (afhankelijk van je omvormer en type optimisers)

[ Voor 34% gewijzigd door cyclone op 24-06-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Nu online
cyclone schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:52:
[...]

Jazeker die zijn er wel ze hebben nu mooi een aantal uitlopende modellen die als je een beetje zoekt best leuk en scherp geprijsd zijn. (hier b.v.)

Maar let wel .. dan zit je weer met een vendor lock in qua te gebruiken batterijen.
Dan kun je kiezen uit LG /SolarEdge en BYD

[Afbeelding]
Dubbel. Je had al beantwoord :P

[ Voor 15% gewijzigd door Draconian op 24-06-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
cyclone schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:44:
@Dogooder U bent geweldig, alleen wat ik nu nog zoek is waar die kabels van het communicatie board wat jij op de foto laat zien naartoe gaan op het BMS.
Als het niet teveel gevraagd is, kun je dat eens checken ?

@mistral2 / @habbekrats Heren, de ESP32 is een wifi microcontroller die heeft default geen USB aan boord, er zijn wel ontwikkelboards (zoals de D1 mini) die een USB aansluiting hebben maar dat dient enkel voor flashen van de ESP en als voeding.

Ter illustratie :
[Afbeelding]

Duidelijk dat jullie nog nooit een ESP8266 / ESP32 in het echt in de handen hebben gehad.
(en nu val ik in herhaling maar klaarblijkelijk leest niet iedereen alle postst) Behalve dat zijn er mensen die dit met RS232 direct op de JK BMS aan de gang hebben.

Het is al helemaal uitgekristaliseerd in de eerder genoemde GitHub echter had ik de hoop dat als er een RJ11 op het communicatie board zit hij ook gewoon werkt, het is immers ook (val ik weer in herhaling) supported door V15 JK BMS.

Tis gewoon ff uitvogelen.

@RudolfR Dank voor het delen, ga jouw oplossing ook eens bestuderen.
ik gebruik deze
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/346407/files/425857828/700x700x2/otronic-esp32-wroom-4mb-devkit-v1-board-met-wifi-b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistral2
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:19
cyclone schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:44:

Ik heb ze wel in handen gehad, maar inderdaad geen éxpert. Heb er tot nu toe alleen nog maar een waterflowmeter mee gebouwd Een ESP8266 met USB poort, maar inderdaad misschien alleen om mee te flashen....
Ik lees echter dat de ESP32-S2 or ESP32-S3 wel USB kunnen praten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
In dit schema worden de ontwerpregels voor een RS485 interface met voeten getreden.
Ik mis de afsluitimpedantie, de bias weerstanden en waarom heeft deze ontwerper die ground verbinding gemaakt? Vooral bij langere stukken kabel kun je de afscherming gebruiken, maar sluit 'm dan in vredsenaam maar aan 1 kant aan de elektronica.

Zou zeggen, doe jezelf een plezier en gebruik een fatsoenlijk ontworpen interface, met deze brakke ontwerpen loop je, als ze het al doen, altijd kans op onverklaarbare communicatie fouten. Bij tweakers veel gebruikt is bv het bordje van @AUijtdehaag
Ook op Aliexpress kun je betere bordjes vinden, maar ook daar zijn er genoeg met de nodige ontwerpfouten, bv te hoge waardes van de biasweeerstanden (de weerstanden van de A en B datatlijnen neer Vcc en Vss).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@BernieW afsluitweerstanden zijn meestal niet nodig bij korte afstanden, ik gebruik ze ook niet en alles werkt netjes. Net als de biasweerstanden. Als je 2 jk-bms hebt staat er 1 als master. De esp32 met rs485 is slechts sniffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Draconian schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:36:
3 fase aansluiting is aangevraagd bij de netbeheerder. Van 1 x 35A naar 3 x 25A.
Dan kan alles beter verdeeld gaan worden voordat ik aan een thuisaccu begin.
Nu zijn er wel enorme verliezen volgens deze uitleg. Klopt dat? 20% verlies/round trip! Als zijn uitleg juist is dan zou ik de SolarEdge SE5000h eruit moeten flikkeren en de 20 zonnepanelen direct op een Victron Multi RS Solar 48/6000 230V hybride omvormer moeten zetten. De thuisaccu wordt dan vrijwel zonder verlies opgeladen.
Vanaf 7 minuten begint zijn uitleg.

Juist met thuisaccu icm powerassist is een enkelfase aansluiting toch prachtig ? Je hoeft dan juist niets te verdelen.
PV kun je vertraagd terugleveren.

Enkel voor handel is het grotere vermogen handig….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Nelisj schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:16:
[...]

Ik ben zelf ook bezig om dit protocol te ontcijferen maar heb nog niet alle data gevonden. Je hebt het over dat het goed gedefinieerd is, heb je een linkje of iets naar deze documentatie?

https://github.com/syssi/esphome-jk-bms ken ik inmiddels maar bij mij lijkt op een of ander manier niet alles op dezelfde plekken te zitten als wat daar beschreven staat.
Ik schreef dat Modbus een goed gedefinieerd protocol is. Daarmee bedoel ik dus het hardware-deel en de transport-structuur (signaal nivo's, timings, frame-structuur, etc). De inhoud van de frames is fabrikant-specifiek. Die is door JK bepaald en als zij dat niet vrij geven, dan ben je aangewezen op iemend die het reverse-engineered heeft òf zelf aan het reverse-engineeren slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
habbekrats schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:25:
@BernieW afsluitweerstanden zijn meestal niet nodig bij korte afstanden, ik gebruik ze ook niet en alles werkt netjes. Net als de biasweerstanden. Als je 2 jk-bms hebt staat er 1 als master. De esp32 met rs485 is slechts sniffer.
@BernieW heeft gelijk:
De afsluitweerstanden zijn een standaard onderdeel van de RS485 definitie. Dat het bij jou werkt wil niet zeggen dat de weerstanden niet nodig zijn: Vandaag of morgen besluit jij (of je buurman aan de andere kant van de muur) om een stevig apparaat in de buurt van de leidingen te zetten en werkt het ineens niet meer door de extra electromagnetische straling. Ook het verleggen van de RS485 kabel kan hier al voor zorgen.

GND aansluiten is geen goed idee. Afgeschermde kabel met het scherm aan één kant aangesloten aan GND is inderdaad prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:32:
[...]

Juist met thuisaccu icm powerassist is een enkelfase aansluiting toch prachtig ? Je hoeft dan juist niets te verdelen.
PV kun je vertraagd terugleveren.

Enkel voor handel is het grotere vermogen handig….
Enkelfase van 1 x 35A gaat te weinig worden in mijn huis met een thuisaccu erbij. Ik kan in principe maar 8000 Watt gelijktijdig over mijn netwerk pompen. Wasdroger, wasmachine (gelijktijdig aan), stofzuigen, inductiekookplaat op 230 volt. Bij ons staan deze apparaten weleens allemaal tegelijk aan. Dan heb ik nog 20 x zonnepanelen op het dak liggen op een 5kW omvormer. Dit gaat allemaal over 1 fase.
Dan wil ik ook nog een zelfbouw thuisaccu. Dat gaat niet goed alles op 1 fase.
Ik vergeet nog 2 dingen. Warmtepompboiler voor tapwater en een pas gebouwde gaming computer 1000 Watt.

Ik heb een elektricien gisteren gesproken die bij mij dan de hoofdschakelaar gaat plaatsen na goedkeuring Westlandinfra. Ik moet echt over naar 3 x 25A.

Thuisaccu zal ik toch naar een hybride omvormer van SolarEdge moeten gaan kijken als ik vrijwel geen omzetverlies wil hebben. 20% minimaal verlies door "round trip" vind ik echt te gek. Dan heb ik liever met 20 zonnepanelen en 20 x optimizers een goed werkend systeem met een uitstekende rendement.

Heb je het filmpje gezien? 79% blijft er maar over met de meeste setups van de zelfbouwers. Ik ga dan liever voor de 95% door de zonnepanelen direct op een hybride omvormer te zetten. Het blijft dan DC van zonnepanelen-hybride omvormer-thuisaccu. Naar de meterkast 93%. Dat zijn pas cijfers.

Was dat @cyclone die zei dat je een thuisaccu niet in huis moet plaatsen? Je hebt gelijk. Elektricien zei het ook tegen mij. Er kan altijd een fabricagefout in zo een accu zitten en dan fik heel je huis af. Binnenkort komen er ook nieuwe regels omtrent thuisaccu's. In ieder geval niet in je woning plaatsen. Wel tegen je buitenmuur of in een aparte schuur los van je huis. Plus met de nieuwe wet zullen de accu's waarschijnlijk gekeurd moeten worden. Je moet ze nu al aanmelden zoals ik lees.
Je moet een thuisbatterij aanmelden bij je netbeheerder voor je deze gebruikt. Dit geldt voor elke thuisbatterij die is aangesloten op het stroomnet (vanaf een vermogen van 0,8 kWh). Dit doe je makkelijk en snel via Energieleveren.nl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXnY--hIyhJPsv0TfhG95e4s6bw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/un57zAbyvSs5XnVkg8UpPpjo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Draconian op 25-06-2025 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
habbekrats schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:25:
Ik schaar dit in de categorie, ik hoefde maar een kort stukje daarom doe ik geen gordel om of ja maar dit is maar een proefritje in m'n eigen buurt, dan is een helm op m'n motor/brommer niet nodig.

Maar uiteindelijk ben je op dit onderwerp gelukkig zelf vrij om te kiezen en doe je wat je zelf het beste lijkt. Maar design regels zijn er met een reden, ongeacht het doel van je circuit, just my two cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Als je 20 panelen hebt dan produceren die zomers dagelijks 50kWh ? Welke accucapaciteit is dan minimaal nodig om het een optie te laten zijn, zonder die productie te beperken ? Afhankelijk van huisverbruik zal PV naar AC en AC naar batterij ondanks die circa 80% RTE voor t batterij gedeelte een kleiner energieverlies kunnen opleveren, daar vindt je ook youtubefilmpjes over.
Pagina: 1 ... 105 106 Laatste