Hier ook 4 cases met mb31 cellen, ik had ze wel eerst geladen en gebalanceerd voordat ik ze had ingebouwd.Leipi35 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:48:
Dan ben ik dus het proefkonijn van tweakers😁😁
Want al mijn cellen van beide batterij banken zijn mb31 en liggen op zijn kant...
De tijd zal het uitwijzen wat dit brengt👍
*incorrecte informatie*
[ Voor 115% gewijzigd door Q op 28-06-2025 12:06 ]
Hoe zit je met schaduw van paneel naar paneel?cj1 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:55:
[...]
Het gaat niet over high en low, maar over gemiddeld en low (exclusief alle belastingen om het zicht minder te vertroebelen)
Daarbij ga ik er vanuit dat je in 1 uur kunt laden wat je in 23 uur verbruikt: 15 kWh/dag ≅ 5500 kWh/jaar.
@cyclone Om de winterzelfconsumptie te verhogen ga ik de zonnepanelen op hellingshoek 72,5º of 90º zetten. Veel werk, maar vanaf 2027 leveren de zonnepanelen in de lente en zomer geen cent meer op zonder batterij. Dat project komt in prio voor de batterij.
24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner
Denk je er wel aan dat je in de winter hééél veel grijze dagen hebt waarop die oriëntatie niet zo veel uitmaakt. Dan moet je het doen voor die paar dagen dat in de winter de zon een paar uur lekker schijnt (de kou helpt dan wel weer extra mee).cj1 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:55:
[...]
@cyclone Om de winterzelfconsumptie te verhogen ga ik de zonnepanelen op hellingshoek 72,5º of 90º zetten. Veel werk, maar vanaf 2027 leveren de zonnepanelen in de lente en zomer geen cent meer op zonder batterij. Dat project komt in prio voor de batterij.
Kijk voor de grap eens naar afgelopen winter (november-februari) dat je panelen meer dan pakweg 0.5 kWh per paneel opbrachten. Alleen op die dagen kun je er iets mee winnen, op de andere dagen zal dat nihil zijn omdat op een grijze dag de oriëntatie er weinig toe doet. Mischien even uitrekenen wat die oriëntatie je gaat opleveren en of dat het geld waard is (en of je het aanzicht van je woning ook wat waard is
Hallo!
Ik ga mezelf ook een powerwall bouwen op basis van Yixian V2 met MB31’s en Victron Multiplus II 5000’s. Het bekende recept zegmaar. Spullen in huis echter toen kwam ik een soort all in one oplossing van het bedrijf Viqtory tegen.
Zie deze link
Dat inspireerde me dus ben begonnen met tekenen om zelf mijn systeem in zo’n soort kast te bouwen. Ik ga hem bouwen op basis van aluminium extrusieprofielen. Voor ik doorga met ontwerpen, zijn er hier ook mensen die dit op vergelijkbare manier hebben gebouwd? Dus alles in 1 ‘mobiele’ kast, inplugbaar in het huis als compleet systeem dus? Ik hou me dan aanbevolen. Anders aankomend weekend verder tekenen.
:strip_exif()/f/image/0AL3R0aYpgEpkCzII2w6QRfu.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga mezelf ook een powerwall bouwen op basis van Yixian V2 met MB31’s en Victron Multiplus II 5000’s. Het bekende recept zegmaar. Spullen in huis echter toen kwam ik een soort all in one oplossing van het bedrijf Viqtory tegen.
Zie deze link
Dat inspireerde me dus ben begonnen met tekenen om zelf mijn systeem in zo’n soort kast te bouwen. Ik ga hem bouwen op basis van aluminium extrusieprofielen. Voor ik doorga met ontwerpen, zijn er hier ook mensen die dit op vergelijkbare manier hebben gebouwd? Dus alles in 1 ‘mobiele’ kast, inplugbaar in het huis als compleet systeem dus? Ik hou me dan aanbevolen. Anders aankomend weekend verder tekenen.
:strip_exif()/f/image/0AL3R0aYpgEpkCzII2w6QRfu.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/UaaYx8DZx31SguRSY0CWWVp8.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Japie.G op 01-07-2025 11:30 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
@Japie.G Deze meneer maakt/ verkoopt ze ook en zelf installeren is mogelijk YouTube: 106. Installeren van een Victron thuisaccu / thuisbatterij
website https://www.energie-transitie.info/thuisaccu-informatie/
Zitten compact inelkaar, vraag is wat dit met de warmtehuishouding doet deze dagen.
Zitten compact inelkaar, vraag is wat dit met de warmtehuishouding doet deze dagen.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Waarom wil je dat? Hoe verhoud zich dat tot je oorspronkelijke plan?Japie.G schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:02:
Dus alles in 1 ‘mobiele’ kast, inplugbaar in het huis als compleet systeem dus
[ Voor 10% gewijzigd door Q op 30-06-2025 21:12 ]
Die kende ik nog niet! Das mooi zeg, mooie inspiratie maar te next level voor mij. Ik hou t op hobbymatig design, wil overal verder bij kunnen :-)habbekrats schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:53:
@Japie.G Deze meneer maakt/ verkoopt ze ook en zelf installeren is mogelijk YouTube: 106. Installeren van een Victron thuisaccu / thuisbatterij
Er gaat eigenlijk niets aan origineel plan veranderen, behalve dat ik alles in 1 ‘meubel’ ga zetten, inclusief de omschakelkast. Kan de hele zwik er zo uit gereden worden bij bijvoorbeeld verhuizing of verkoop. Lijkt me eigenlijk in alle opzichten ideaal, behalve dat het een paar euro’s aan aluminium extrusieprofiel en wielen kost..Q schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:11:
[...]
Waarom wil je dat? Hoe verhoud zich dat tot je oorspronkelijke plan?
Aansluiten grid en ac out via CEE stekkers denk ik.
[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 30-06-2025 22:16 ]
1 yixiang accu module met 16x mb31 weegt meer dan 100kg. Vergeet mobiliteit…Japie.G schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:32:
[...]
Er gaat eigenlijk niets aan origineel plan veranderen, behalve dat ik alles in 1 ‘meubel’ ga zetten, inclusief de omschakelkast. Kan de hele zwik er zo uit gereden worden bij bijvoorbeeld verhuizing of verkoop. Lijkt me eigenlijk in alle opzichten ideaal, behalve dat het een paar euro’s aan aluminium extrusieprofiel en wielen kost..
Aansluiten grid en ac out via CEE stekkers denk ik.
Ik ben wel benieuwd hoe het de mensen afgaat die straks een paar uur lekker hun omvormers op het net gaan laten dumpen om wat geld te verdienen en hoe dat gaat met deze temperaturen ;-)
Over het algemeen is het voor iedereen wel interessant misschien of het warme weer nog iets opmerkelijks oplevert, of dat alles ondanks de hogere temperaturen toch goed werkt?
Over het algemeen is het voor iedereen wel interessant misschien of het warme weer nog iets opmerkelijks oplevert, of dat alles ondanks de hogere temperaturen toch goed werkt?
Ik heb het volgende probleem
1x 50mm2 (lengte 2 meter) gaat van een nh00 160a naar het accupakket. (2x 280ah box)
Per accupakket gaat er maximaal 65a doorheen dus 130a totaal.
De verbinding tussen de nh zekering en 50mm2(m8) kabel hier word het te warm +-70 graden.
Ik heb deze verbinding al los gehaald en opnieuw vastgezet. Maar de warmte blijft.
Ik heb nog meer accu pakketen zo aangesloten zitten en deze worden minder warm 55 graden maximaal.
Wat kan ik hier verder aan doen?
Opschuren en ontvetten?
Ik heb wel eens wat gelezen van een thermische pasta gebruiken maar welke is goed?
1x 50mm2 (lengte 2 meter) gaat van een nh00 160a naar het accupakket. (2x 280ah box)
De verbinding tussen de nh zekering en 50mm2(m8) kabel hier word het te warm +-70 graden.
Ik heb deze verbinding al los gehaald en opnieuw vastgezet. Maar de warmte blijft.
Ik heb nog meer accu pakketen zo aangesloten zitten en deze worden minder warm 55 graden maximaal.
Opschuren en ontvetten?
Ik heb wel eens wat gelezen van een thermische pasta gebruiken maar welke is goed?
Ik vind 130A door 50mm2 best optimistisch. Dus als het te warm wordt...peterpannekoek schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:02:
Opschuren en ontvetten?
Ik probeer hier door 50mm2 ongeveer 60 te doen. Pieken op 75 ofzo.
[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 01-07-2025 18:09 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Wire Unlimited zegt 50mm2 tot een totale lengte van 5 meter 150A met een voltagedrop 0.259v
Valt hier dan toch ruim binnen de specificaties?
Dit zijn trouwens wel de originele seplos aansluitkabels.
Hoe kan ik dit waarschijnlijk slecht contact toch beter maken?
Kunnen, mogen en willen zijn niet hetzelfde. Net als dat incidenteel niet hetzelfde is als continue. Maar ik klaag dan ook niet dat mijn bekabeling te warm wordt..peterpannekoek schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:38:
Wire Unlimited zegt 50mm2 tot een totale lengte van 5 meter 150A met een voltagedrop 0.259v
.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
De Victron toolkit app zegt op 48V 150A en 5 meter 1.4% drop dus 0,7V drop.peterpannekoek schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:38:
Dat is 0,7V x 150A = 105 W aan energie wat kwijt moet.
Dat je kabel (te) warm wordt vind ik niet gek. Maar ik ben geen professional.
En ik ben niet degene die de wiring guide gaat tegenspreken.
Als alleen de aansluiting te heet wordt dan is er eigenlijk geen probleem met de kabel diameter in mijn ogen.
Het is dan mogelijk de krimp in een connector, een schroef die los zit of anders?
[ Voor 20% gewijzigd door Q op 01-07-2025 20:01 ]
Ik vind dit altijd lastige dingen, puur op voltage en Amp wordt minimaal 70mm² geadviseert. Zonder rekening te houden met Weerstand of Voltagedrop. Ik heb 2x 50mm² in gebruik. Lekker flexibel en geen warme kabels.
Lengte is een belangrijke factor ivm de weerstand van de kabel.
Het lastige met de Victron Tookit App is dat je moet opletten: de lengte is slechts één richting. Dus als de afstand twee meter is, dan moet je - zoals ik het begrijp - 4 meter invoeren ivm de plus en min kabel.
Het lastige met de Victron Tookit App is dat je moet opletten: de lengte is slechts één richting. Dus als de afstand twee meter is, dan moet je - zoals ik het begrijp - 4 meter invoeren ivm de plus en min kabel.
Hier bijna klaar met ontladen. Accutemperatuur nu 25 Deg/ C.Q schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:53:
Ik ben wel benieuwd hoe het de mensen afgaat die straks een paar uur lekker hun omvormers op het net gaan laten dumpen om wat geld te verdienen en hoe dat gaat met deze temperaturen ;-)
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
@q ik sta nu 6 kw terug te pompen en de warmste mp = 43 graden en de accu 28 graden,
@habbekrats Hoe meet je de temperatuur van de multiplus?
Lekker koele boel bij jullie. Hier is de garage inmiddels aan het afkoelen. Maar dat was zojuist 33 graden, nu nog "maar" 30. Cellen zijn 30-35 graden. Ben nog aan het terugleveren. Circa 40-45A per pack.
Vanaf 40 graden cell temp throttle ik CCL en DCL terug.
[ Voor 26% gewijzigd door V_ger op 01-07-2025 22:29 ]
Bij een kennis heb ik gezien dat z'n accu (op zolder) tegen de 40 graden zat, maar niet voor lang. Dat zonder hoge ontlaadvermogens (geen dynamisch contract).
Ik heb hetzelfde maar dan met een 70mm2 kabel.peterpannekoek schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:02:
Opschuren en ontvetten?
Kabel is 1.2m besteld bij een wel bekende shop.
100A en dan wordt de aansluiting 70+ graden.
Van het weekend loshalen en opschuren en schoonmaken en hopen dat het helpt.
Als er andere ideeen zijn hoe dit kan dan hoor ik het graag!
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
Bij elke multiplus krijg je een tempsensor ingegoten in een kabelschoen, deze heb ik boven in de uitblaasopening van elke omvormer gemaakt. Helaas stelt Victron de interne tempsensor niet bv via nodered beschikbaar.
De hete aansluiting kan ook ontstaan door de bekabeling aan de andere kant.Hvdbnl schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:38:
[...]
Ik heb hetzelfde maar dan met een 70mm2 kabel.
Kabel is 1.2m besteld bij een wel bekende shop.
100A en dan wordt de aansluiting 70+ graden.
Van het weekend loshalen en opschuren en schoonmaken en hopen dat het helpt.
Als er andere ideeen zijn hoe dit kan dan hoor ik het graag!
Ik had dit bij de Yixiang V2 box met de oude bekabeling. Later kreeg ik nieuwe dikkere flexibele busbars en ging de temperatuur van 70 naar 40 °C.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Dat is wel slim, thanks voor de tip.habbekrats schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:59:
[...]
Bij elke multiplus krijg je een tempsensor ingegoten in een kabelschoen, deze heb ik boven in de uitblaasopening van elke omvormer gemaakt. Helaas stelt Victron de interne tempsensor niet bv via nodered beschikbaar.
Dat heb ik ook gedaan, en vandaag werd die temperatuur zo'n 40 graden bij een omgevingstemperatuur van 22 graden (kelder).habbekrats schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:59:
Ik heb extra LM335 sensoren op een bout van de ringkerntrafo en op het koelblok van de mosfets geplaatst. Die laatste werd ook zo'n 40 graden, maar de trafo werd vandaag na een paar uur laden met 60A zo'n 85 graden!
De sensor in de kast of buiten de kast geplaatst? En waarom bij elke omvormer? Zit er bij 3 fase een groot verschil in temp tussen de omvormers? Wat doe je vervolgens in NodeRed met de temp data?habbekrats schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:59:
[...]
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Hier zit ik standaard op 39c met 3x multiRS niet te doen deze warmte.Q schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:27:
Bij een kennis heb ik gezien dat z'n accu (op zolder) tegen de 40 graden zat, maar niet voor lang. Dat zonder hoge ontlaadvermogens (geen dynamisch contract).
Mag je goed voor gaan waken, condensatoren lijden sterk onder hoge temperaturen. Zou externe koeling adviseren.a.d.s schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 00:06:
[...]
Dat heb ik ook gedaan, en vandaag werd die temperatuur zo'n 40 graden bij een omgevingstemperatuur van 22 graden (kelder).
Ik heb extra LM335 sensoren op een bout van de ringkerntrafo en op het koelblok van de mosfets geplaatst. Die laatste werd ook zo'n 40 graden, maar de trafo werd vandaag na een paar uur laden met 60A zo'n 85 graden!
De sensor hangtsandergar schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 06:29:
[...]
De sensor in de kast of buiten de kast geplaatst? En waarom bij elke omvormer? Zit er bij 3 fase een groot verschil in temp tussen de omvormers? Wat doe je vervolgens in NodeRed met de temp data?
:strip_exif()/f/image/Tdj7AQ1PuY87YAJ5wO1Ii81k.jpg?f=fotoalbum_large)
Ter hoogte van het rode cirkeltje, ik heb hem dus niet open gehad.
In nodered stuur ik het naar Influxdb. In de VRM kun je hem ook op het dashboard zetten.
Ik knutsel aan mijn eigen DESS in Python en de library die ik gebruik kan de batterij temperatuur sensor waarde niet uitlezen. Da's pech hebben. Om het juiste commando te gaan reverse-engineeren, daar heb ik de spullen, kennis en motivatie niet voor.
Voor 99.999% van de mensen hier geen issue verder.
Voor 99.999% van de mensen hier geen issue verder.
Die 85 graden is alleen de temperatuur van de ringkerntrafo bovenin, daar zitten geen elco's in de buurt. De luchtstroom gaat eerst langs de elektronica en de MOSFET's onderin. Ik heb trouwens als aanvulling op de interne fan ook twee extra fan's aan de onderkant gemonteerd om de luchtstroom door de kast te verbeteren.BenSKIP schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:47:
Mag je goed voor gaan waken, condensatoren lijden sterk onder hoge temperaturen. Zou externe koeling adviseren.
hoe heb je dit aangepakt? kan je dat eens met ons delen?V_ger schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:26:
Lekker koele boel bij jullie. Hier is de garage inmiddels aan het afkoelen. Maar dat was zojuist 33 graden, nu nog "maar" 30. Cellen zijn 30-35 graden. Ben nog aan het terugleveren. Circa 40-45A per pack.
- leeg -
Ik heb dit zelf gedaan met Node-Red aan de hand van het voorbeeld van dit filmpje. Hier wordt de laadstroom verkleind naarmate de temperatuur oploopt van de omvormers.luigi87 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:37:
[...]
hoe heb je dit aangepakt? kan je dat eens met ons delen?
Dit kan je vrij gemakkelijk aanpassen om aan de hand van de accu temp te werken.
3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP
Standaard functionaliteit in de serial-battery driverluigi87 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:37:
[...]
hoe heb je dit aangepakt? kan je dat eens met ons delen?
Bedoel je dan deze?V_ger schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:31:
[...]
Standaard functionaliteit in de serial-battery driver
https://github.com/mr-man...attery?tab=readme-ov-file
- leeg -
Wat wordt eigelijk te warm, je kabel zelf of je aansluitingen. Hier kun je al wat uit opmaken.peterpannekoek schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:02:
Opschuren en ontvetten?
Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
@SnarfB
Dat snap ik ook dat het te warm word.
Mijn vraag is dan ook wat kan ik hier het beste aan doen.
Opschuren en ontvetten met alcohol?
Ik heb wel wat gelezen van een thermische pasta tussen de contacten te smeren.
Maar welke dan?
Maar welke dan?
@peterpannekoek Wat is de waarde van je nh zekering?
160a
Zekering mag continu belasting hebben van 80%
Dus +- 125-130A
Voor een scope keuring word ook altijd met 80% gerekend.
Dus +- 125-130A
[ Voor 93% gewijzigd door peterpannekoek op 04-07-2025 10:58 ]
Gegeven het type zekering - waar ik geen ervaring mee heb - kan ik me voorstellen dat die aan de buitenkant koud blijft door het isolerende / brandwerende materiaal. Maar ondertussen geleid het metaal gewoon de warmte naar de aansluitingen.peterpannekoek schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:56:
160a
Dus +- 125-130A
In de documentatie valt me op dat Victron eigenlijk altijd met veel grotere marges werkt qua zekeringen. Vaak wel richting 1.5x.
Ik heb een speelgoed multiplus (12/1200/50) en dat ding trekt 100A op max vermogen terugleveren op het net. Ik heb er een 125A zekering op zitten en die wordt net iets te warm, dus 150A besteld conform schema.
https://www.victronenergy...-50-Argo-Fet-and-MPPT.pdf
edit misschien zou je - tenzij je dit niet al gedaan hebt - de voltage drop over de zekering eens kunnen meten, dan weet je hoeveel watt daar verloren gaat.
[ Voor 37% gewijzigd door Q op 04-07-2025 13:29 ]
Ik ga er dus vanuit dat de aansluitingen te warm worden en niet je kabel, ik heb voor mijn busbars en aansluitingen contactpasta van Wago gebruikt een tube is voldoendepeterpannekoek schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:33:
@SnarfB
Maar welke dan?
https://www.conrad.nl/nl/...AmEcEALw_wcB#gad_source_1
Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
Hij is wel speciaal voor aluminium, de busbars van accu’s zijn van aluminium maar daar staat ook bij dat ze geschikt zijn voor koperdraad.peterpannekoek schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:29:
@SnarfB
Deze pasta is toch voor aluminium kabels?
Uiteindelijk is het geleidingspasta wat de als extra eigenschap heeft dat het de oxide van aluminium aanpakt
Bij mij zijn deze verbindingen namelijk niet van aluminium.
Het is een koper vertinde kabelschoen van 50mm2 met 8mm gat
Gemonteerd op een nh00 zekering houder welke denk ik ook van koper is wat vertint is.
Er zit schroefdraad m8 in deze houder.
3 van de 4 aansluitingen worden veel minder warm dan deze ene aansluiting
Gemonteerd op een nh00 zekering houder welke denk ik ook van koper is wat vertint is.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4VZMVPOzWvzNPcaogd9h3LcY.jpg?f=user_large)
Wissel de zekering eens. Misschien verwarmt de zekering het contact?peterpannekoek schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:16:
[Afbeelding]
Ik zou ook even kijken of de klemmem van de nh00 houder wel vlak zijn, ik kan het niet helemaal goed zien op de foto maar het lijkt net of ze niet vlak zijn.peterpannekoek schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:16:
[Afbeelding]
Hieronder een Siemens nh00 houder.
https://www.conrad.nl/nl/...8&utm_content=SHOPIA%20NL
@peterpannekoek Het beste zou zijn om een thermografie camera even te gebruiken of lenen. Hier kun je redelijk snel de slechte overgang vinden.
Je hebt verschillende punten zekeringlip - kabelschoen- persing
Mocht je hem loshalen zou ik eens stevig aan de kabelschoen trekken een goede persing trek je er niet af met mankracht.
Mocht je meerdere batterij aansluitingen hebben dan zou je nog eens kinnen ruilen.
Mocht je hem loshalen zou ik eens stevig aan de kabelschoen trekken een goede persing trek je er niet af met mankracht.
Mocht je meerdere batterij aansluitingen hebben dan zou je nog eens kinnen ruilen.
[ Voor 11% gewijzigd door habbekrats op 05-07-2025 10:22 ]
Je haalt me de woorden uit de moment. Alle verbindingen controleren, hotspots zijn het makkelijkst te vinden met een warmtebeeld camera. Als je die niet hebt of kunt lenen ga je gestructureerd één voor één compenenten en kabels uitwisselen tot je de boosdoener te pakken hebt.habbekrats schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:21:
@peterpannekoek Het beste zou zijn om een thermografie camera even te gebruiken of lenen. Hier kun je redelijk snel de slechte overgang vinden.
En verbingen is echt alles waar twee materialen aan elkaar vastzitten of klemmen, dus ook las, soldeer en krimp verbindingen.
Mijn Seplos BMS geeft 2 alarmen op het moment dat de batterij bijna vol is \, Cell high voltage alarm en Battery voltage alarm.
Wat op zichzelf wel klopt want hij overschrijd de waardes, ik heb de Deye 12K bij Batt mode op Lithium staan dus zou de BMS eigenlijk de boel moeten regelen.
Ik heb in de Seplos BMS gewoon de standaard parameters staan, is dit een probleem en hoe kan ik dit oplossen ?
Wat op zichzelf wel klopt want hij overschrijd de waardes, ik heb de Deye 12K bij Batt mode op Lithium staan dus zou de BMS eigenlijk de boel moeten regelen.
Ik heb in de Seplos BMS gewoon de standaard parameters staan, is dit een probleem en hoe kan ik dit oplossen ?
/f/image/Eg5hFflWjiMnBTrpVmCTDUyU.png?f=fotoalbum_large)
Je geeft zelf al aan "hij overschrijdt de waardes" dus of de waarde in de omvormer omlaag of die van de BMS wat omhoog. Naar mijn idee een mismatch in waardes.SnarfB schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:12:
Mijn Seplos BMS geeft 2 alarmen op het moment dat de batterij bijna vol is \, Cell high voltage alarm en Battery voltage alarm.
[Afbeelding]
Dit is een klemfitting. Vrij logisch dat dit warm wordt, het contact is niet optimaal. Houders wat aanknijpen of de houder verwijderen en wat leuks met de zekering doen om de verbinding te verbeteren.peterpannekoek schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:16:
[Afbeelding]
Luistert de deye naar de bms? Maw past de deye de laadspanning aan aan wat de bms vraagt?SnarfB schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:12:
[Afbeelding]
Wat zijn de bms parameters en wat is het laadprofiel in de deye? Je plaatje laat gemeten waardes zien en dat zegt niets over waarom het misgaat. Ik zou graag de ingestelde params willen zien. Ik vind 3.5V wel onnodig hoog.
Niet icm een deye omvormer.Leipi35 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:49:
Had andy van de offgrid garage daar niet een filmpje van ?
euh pardon? Ik hen vele honderden van dit soort houders tot 630A in gebruik en die worden echt niet warm. De betere houders zijn ook verzilverd en de mespatronen ook. Zekeringen even schoonmakem met Scotch-Brite indien nodig en licht insmeren met siliconen en erin plaatsen.BenSKIP schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:01:
[...]
Dit is een klemfitting. Vrij logisch dat dit warm wordt, het contact is niet optimaal. Houders wat aanknijpen of de houder verwijderen en wat leuks met de zekering doen om de verbinding te verbeteren.
Ik gebruik zelf ook een nh zekering van 200A
Maar ben daar zo een 20 watt kwijt
Dus ja ook bij mij wordt dat onder volle belasting behoorlijk warm
Ook die bussmann zekering van 160A heeft maar 0.8678 mohm weerstand maar dat is bij 100A ook al bijna 9 watt aan warmte
Ook die bussmann zekering van 160A heeft maar 0.8678 mohm weerstand maar dat is bij 100A ook al bijna 9 watt aan warmte
[ Voor 29% gewijzigd door Leipi35 op 05-07-2025 18:54 ]
Dat is normaal gedrag, een bout/kabelschoen die veel heter wordt bij dezelfde belasting als de andere gelijke is verdacht.Leipi35 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:49:
Ik gebruik zelf ook een nh zekering van 200A
Brandbeveiliging: als je twee battery boxes in een waterdichte bak zet (5cm rondom, bijv. plaatmateriaal met epdm) dan heb je genoeg aan twee jerrycans van 25 liter water om ze bij nood (automatisch) onder water te zetten.
Of ontstaat er eerst een ontploffing die de bak stuk maakt?
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
Als een cel staat uit te gassen dan evacueer je mensen in de buurt en bel je de brandweer, lijkt mij.
Het idee dat je met je hoofd in de giftige gassen een tweetal 25L jerrycans staat leeg te gooien (meet maar hoe lang dat duurt) in een bak met cellen vind ik persoonlijk zelf “vrij frappant”.
Explosie gevaarlijk is ook een risico ja, gegeven de samenstelling van de gassen (oa waterstof).
Het idee dat je met je hoofd in de giftige gassen een tweetal 25L jerrycans staat leeg te gooien (meet maar hoe lang dat duurt) in een bak met cellen vind ik persoonlijk zelf “vrij frappant”.
Explosie gevaarlijk is ook een risico ja, gegeven de samenstelling van de gassen (oa waterstof).
@Q Het woord “automatisch” impliceert ook dat het idee niet is om dat zelf te doen. Ik gebruikte het woord “jerrycan” om een gevoel te geven van de hoeveelheid.
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
@Aziona was niet helemaal wakker maar je onderwerp past misschien beter hier Veiligheid Energy Storage System (ESS)
[ Voor 17% gewijzigd door Q op 06-07-2025 10:45 ]
Ja... vast met een hogere voltage en wellicht in een wisselstroom situatie. Nu lager voltage, hoog vermogen, weerstand dus warmte? Of niet?habbekrats schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:45:
[...]
euh pardon? Ik hen vele honderden van dit soort houders tot 630A in gebruik en die worden echt niet warm. De betere houders zijn ook verzilverd en de mespatronen ook. Zekeringen even schoonmakem met Scotch-Brite indien nodig en licht insmeren met siliconen en erin plaatsen.
25 liter doet naar mijn idee niet heel veel.. Cellen die heet worden doen dat relatief weinig koelen en snel verdampen. Begin temp bij thermal runaway is +/- 115-130'C tot ruim over de 500'C. Misschien dan beter koelvloeistof gebruiken, dat gaat minder snel aan de kook. (Maar houdt de warmte dus ook weer beter vast, juist omdat het minder snel koken gaat.) Denk maar eerst aan detectie en goede schoenen zodat je de cursus hardlopen gebruiken kan. Als je de boel gaat opsluiten en cellen gaan afblazen dan verhoog je de compressie en wordt de klap sterker. Wat eerst komt is niet te voorspellen. Met brand ben je naar mijn idee beter af. Beter kan je investeren in voorkomen dan beperken.Aziona schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:09:
Brandbeveiliging: als je twee battery boxes in een waterdichte bak zet (5cm rondom, bijv. plaatmateriaal met epdm) dan heb je genoeg aan twee jerrycans van 25 liter water om ze bij nood (automatisch) onder water te zetten.
Huh, leg es uit. Tot 630 A is van een iets andere grootte orde dan wat je in de meeste thuisbatterijen ziet. En I^2 * R voor dissipatie (dus warmte) in een overgangsweerstand is toch oanafhankelijk van je systeemspanning?BenSKIP schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:19:
[...]
Ja... vast met een hogere voltage en wellicht in een wisselstroom situatie. Nu lager voltage, hoog vermogen, weerstand dus warmte? Of niet?
Vooropgesteld, dit is mijn theroie:BernieW schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:42:
[...]
Huh, leg es uit. Tot 630 A is van een iets andere grootte orde dan wat je in de meeste thuisbatterijen ziet. En I^2 * R voor dissipatie (dus warmte) in een overgangsweerstand is toch onanafhankelijk van je systeemspanning?
Weinig contactoppervlak is hogere weerstand. Hogere stroom heeft minder dik koperdraad, omdat er minder amp hoeft te stromen voor dezelfde wattage. Er is dus ook minder oppervlakte nodig. Neemt het oppervlak af, dan neemt de weerstand toe, en bouw je dus ook meer warmte op.
[ Voor 5% gewijzigd door BenSKIP op 06-07-2025 11:52 ]
Nee. Je dimensioneert op stroom, niet op vermogen.BenSKIP schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:47:
[...]
Vooropgesteld, dit is mijn theroie:
Weinig contactoppervlak is hogere weerstand. Hogere stroom heeft minder dik koperdraad, omdat er minder amp hoeft te stromen voor dezelfde wattage. Er is dus ook minder oppervlakte nodig. Neemt het oppervlak af, dan neemt de weerstand toe, en bouw je dus ook meer warmte op.
Die vlieger gaat alleen op als je twee installaties van hetzelfde vermogen maar op twee verschillende spanningen vergelijkt. Stel een 4 kW installatie, bij 40 V is dit 100A en bij 400V is dit 10A. Maar als je puur naar contactovergangen kijkt blijft 100A gewoon 100A. Een aansluiting van een zekering of kabelverbinding voor 100A in een 40V installatie zal hetzelfde warmteverlies geven als zo'n aansluiting bij 400V. Die 400V installatie is in totaal vermogen wel veel hoger natuurlijk, het verlies in de verbindingen is dan alleen relatief lager.BenSKIP schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:47:
[...]
Vooropgesteld, dit is mijn theroie:
Verschil kun je wel in de zekeringen zelf hebben, bij hogere spanning zal de constructie anders zijn dan bij lagere spanning, net als AC of DC en de max kortsluitstroom speciale eisen aan de zekering stellen.
Nee vermogen verlies is afhankelijk van stroom en weerstand.BenSKIP schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:19:
[...]
Ja... vast met een hogere voltage en wellicht in een wisselstroom situatie. Nu lager voltage, hoog vermogen, weerstand dus warmte? Of niet?
vermogen verlies is I2 x R dc of wisselstroom maakt geen ruk uit. En DC stroom 150A is gelijk aan 150A AC stroom eff.
Strak werk, mooi!
Vraag: lopen er nou enkelvoudig geïsoleerde VD draden in de draadgoot en tussen goot en MP?
Vraag: lopen er nou enkelvoudig geïsoleerde VD draden in de draadgoot en tussen goot en MP?
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
In de bovenste goot liggen de VD draden gebundeld van en naar de automaten in de kast. Tussen de goot en MP in ribbelbuis (nog niet op de foto).Gieliovd520 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:02:
Strak werk, mooi!
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
ik wil graag mijn mccbs / zekering houders / busbars weghouden van grijpgrage (kinder) handjes. Heeft iemand hier goede voorbeelden voor?
Ik denk zelf aan om een abs doos te McGyveren zodat ik wel bij de mccbs kan als hij gesloten is. Maar dat de rest achter de plastic behuizing zit.
Ik denk zelf aan om een abs doos te McGyveren zodat ik wel bij de mccbs kan als hij gesloten is. Maar dat de rest achter de plastic behuizing zit.
Als je de Victron busbars gebruikt heb je zaken netjes afgeschermd en in 1 zitten zonder dat je zelf met ducttape zaken in elkaar hoeft te plakken.djoenez schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:19:
ik wil graag mijn mccbs / zekering houders / busbars weghouden van grijpgrage (kinder) handjes. Heeft iemand hier goede voorbeelden voor?
De Victron Energy Lynx DC Distributor (M8) heeft zekeringhouders erin en de Victron Energy Lynx Power In modulaire DC-busbar (M8) is alleen een bus bar.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Zeer bedankt!
Dan nog een vraag (ik zou kunnen zeggen laatste vraag, maar who am i kidding?). Ik twijfel tussen deze 2 opties:
1. Dyness G2 pro batterij (met DC switch) ---> MCCB ---> busbar ---> hoofd smeltzekering ---> Deye
Of:
2. Dyness G2 pro batterij (met DC switch) ---> De Victron Energy Lynx DC Distributor (zekering-busbar-hoofd smeltzekering in 1) ---> Deye
Optie 1 heeft het voordeel dat ik altijd de batterijen kan afsluiten, ook al geeft de DC switch van de batterij er de brui aan. Nadeel is dat de MCCBs die ik zie niet goed afgeschermd zijn bij de aansluitingen en 2x meer overgangen/kabel (oftewel meer warmte/risico op problemen).
Optie 2 is netjes, goed afgeschermd tegen perongeluk aanraken. maar mist de optie om de batterij van het circuit af te halen mocht de DC switchses een issue hebben.
Ik waardeer jullie input zeer, ik heb in mijn omgeving weinig technische mensen waarmee ik kan sparren en dit is mijn eerst 48V systeem (ik werk zelf veel aan elektra/meterkasten - natuurkundige achtergrond). En leer veel van deze en andere topics.
Dan nog een vraag (ik zou kunnen zeggen laatste vraag, maar who am i kidding?). Ik twijfel tussen deze 2 opties:
1. Dyness G2 pro batterij (met DC switch) ---> MCCB ---> busbar ---> hoofd smeltzekering ---> Deye
Of:
2. Dyness G2 pro batterij (met DC switch) ---> De Victron Energy Lynx DC Distributor (zekering-busbar-hoofd smeltzekering in 1) ---> Deye
Optie 1 heeft het voordeel dat ik altijd de batterijen kan afsluiten, ook al geeft de DC switch van de batterij er de brui aan. Nadeel is dat de MCCBs die ik zie niet goed afgeschermd zijn bij de aansluitingen en 2x meer overgangen/kabel (oftewel meer warmte/risico op problemen).
Optie 2 is netjes, goed afgeschermd tegen perongeluk aanraken. maar mist de optie om de batterij van het circuit af te halen mocht de DC switchses een issue hebben.
Ik waardeer jullie input zeer, ik heb in mijn omgeving weinig technische mensen waarmee ik kan sparren en dit is mijn eerst 48V systeem (ik werk zelf veel aan elektra/meterkasten - natuurkundige achtergrond). En leer veel van deze en andere topics.
Als je de mb31 cellen voor een batt pack bij elkaar zoekt.
Kan je ze dan het beste groeperen op capaciteit?
Deze capciteit kan ik halen uit de meet rapporten obv de qr code nummers. (Zelf meten is lastig)
Mijn celletjes komen van wistek en hebben allemaal exact 3.26v spanning.
Zien er ook allemaal netjes uit. Geen vervorming of schades what so ever dus mooi dealtje met ze kunnen maken
Deze capciteit kan ik halen uit de meet rapporten obv de qr code nummers. (Zelf meten is lastig)
Zien er ook allemaal netjes uit. Geen vervorming of schades what so ever dus mooi dealtje met ze kunnen maken
- leeg -
@djoenez ik heb andere accu’s maar zelfde idee.
Dus accu met schakelaar dan de Victron bus bar en dan op de afgaande DC kant op de plus nog een DC schakelaar (ook Victron).
Ik kan dus de omvormer isoleren van de accu’s met de losse DC schakelaar.
Alle aansluitingen (accu naar bus bar en bus bar naar omvormer hebben hun eigen zekering) en dan kan ik elke accu mechanisch afschakelen met de schakelaar op de accu box en ook het BMS uitschakelen waardoor ook de accu geen spanning meer afgeeft.
Zo kan ik iedere DC component (ik maak gebruik van 3 Victron omvormers) individueel spanningsloos maken (vwb DC) en is iedere kabel minstens 1 x gezekerd en dus beveiligd voor kortsluiting.
Dus accu met schakelaar dan de Victron bus bar en dan op de afgaande DC kant op de plus nog een DC schakelaar (ook Victron).
Ik kan dus de omvormer isoleren van de accu’s met de losse DC schakelaar.
Alle aansluitingen (accu naar bus bar en bus bar naar omvormer hebben hun eigen zekering) en dan kan ik elke accu mechanisch afschakelen met de schakelaar op de accu box en ook het BMS uitschakelen waardoor ook de accu geen spanning meer afgeeft.
Zo kan ik iedere DC component (ik maak gebruik van 3 Victron omvormers) individueel spanningsloos maken (vwb DC) en is iedere kabel minstens 1 x gezekerd en dus beveiligd voor kortsluiting.
Hoe heb je getest dat je SOC ernaast zat? Je kan toch nergens anders aan refereren dan het Display welke deze "afwijkende" SOC weergeeft?MrFish schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:09:
[...]
Heel goed lijstje.
Nog een paar extra hints:SmartShunt vs JK BMS:
- Officieel moet je de ongebruikte poorten nog termineren met de meegeleverde terminators van Victron. (Maar hier werkte het ook prima zonder, moet ik er gelijk bij zeggen.)
- Als je packs parallel wilt zetten, kun je ze doorlossen via de rechter twee RS485-2 poorten, dus NIET via de linker twee CAN poorten. De master zet je met de dipswitches op '0', de eerste slave op '1', etc. Dit kan met een gewone netwerkkabel kabel.
- De Type A kabel kun je indien nodig ook gewoon verlengen met een standaard UTP koppelstukje en een netwerkkabel.
- De ingebouwde shunt van de JK BMS is helaas toch behoorlijk ruk. Na een paar dagen zat de SOC er bij mij al 30% naast. Ook klopte de energie-rapportages in VRM van geen kant. Een Victron SmartShunt toevoegen is aan te raden. Je kunt de JK BMS als 'controlling BMS' houden en de Shunt toevoegen als 'battery monitor'.
[Afbeelding]
Of zie ik dit verkeerd.
Waar plaats je nu de Victron SmartShunt het best? wordt mij niet geheel duidelijk uit de guide e.d.
- leeg -
Zeker wel. Je weet immers dat je accu bij ~55.2 V (als de laadstroom iig laag genoeg is geworden) helemaal vol is. Dan zie je de SOC van de JK BMS ineens naar 100% springen, bijv vanaf 90% -> 100%. Dan weet je dat je er dus 10% naast zat. De SmartShunt zit er bij mij hooguit 0.1-0.2% naast.luigi87 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:37:
[...]
Hoe heb je getest dat je SOC ernaast zat? Je kan toch nergens anders aan refereren dan het Display welke deze "afwijkende" SOC weergeeft?
Of zie ik dit verkeerd.
Waar plaats je nu de Victron SmartShunt het best? wordt mij niet geheel duidelijk uit de guide e.d.
De SmartShunt zet je ergens aan de DC-min, bij voorkeur zo dicht mogelijk bij je batterijen.
Check mijn thuisbatterijsimulator
Een tijdje geleden plaatste ik een bericht over de busbar in mijn Seplos-behuizing die aardig warm werd doordat een ringetje bij de zekeringhouder verkeerd was geplaatst. Inmiddels is alles weer functioneel. De reserveonderdelen zijn binnen en dankzij de tip van @ntram heb ik nu de juiste Seplos-busbars voor EVE-batterijen met twee M6-gaten. Daarnaast zijn er Adler EF3 200A-zekeringen geïnstalleerd, die perfect passen in de zekeringhouder in de behuizing.
Alles is nu netjes op het juiste moment vastgedraaid. Bij het laden van de twee batterijen met 160A (ongeveer 80A per batterij) wordt de zekering het warmst (zie eerste afbeelding). De min-aansluitingen van de batterijen zijn in de Solis-omvormer met elkaar verbonden, en de plus-aansluitingen komen samen op een DCM-busbar van TBS Electronics, voordat ze via een DC-schakelaar naar de omvormer gaan. Wat opvalt, is dat vooral de kabels bij de DC-schakelaar warm worden. Er zijn twee parallelle kabels van 50 mm² aangesloten op één terminal. Volgens de FLIR-meting (afbeelding 2) bereikt deze terminal na twee uur laden bij 160A een temperatuur van ongeveer 56 °C. De kabels zijn goed vastgemaakt, maar de stroom moet via een moertje en het schroefdraad naar de schakelaar lopen. Is deze temperatuur acceptabel, of wijst dit op een probleem in de schakelaar? De schakelaar is geschikt voor een continue stroom van 200A.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uEiB7u0UsJwlMvJmw9aNvgER.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zvv0UfgZYM9mJIIs0W7DItZb.jpg?f=user_large)
Tot slot wil ik mijn ervaring delen met de Solis S6-EH3P8K02-omvormer die ik gebruik. Dit is een 8 kW 3-fase omvormer met een interne hoogfrequente LLC-converter voor het laden van 48V-laagspanningsbatterijen. Ik stuur de omvormer aan via de RS485-poort in combinatie met een Elfin EW11 WiFi-RS485-adapter. In Node-RED lees ik direct de registers uit met relevante data (spanningen, stromen, errors, enz.) en stel ik setpoints in voor (ont)laadstroom, tijden en SOC, bepaald door de DayAheadOptimizer. Voor meer details kun je me een DM sturen. Wat ik vooral interessant vind, is de gemeten efficiëntie. Deze is gebaseerd op de vermogensmetingen van de omvormer, die binnen ±2% overeenkomen met een externe energiemeter en Fluke-stroomtang. De meting is uitgevoerd bij een hoge SOC van ongeveer 90% (batterijspanning ~53V) en een omgevingstemperatuur van 23 °C. De omvormer heeft interne ventilatoren die aanspringen bij een vermogen boven ongeveer 3 kW. Bij hogere vermogens regelt de temperatuur van de omvormer netjes naar 58 °C. Let wel op: bij hoge vermogens kan deze omvormer aardig wat geluid produceren, dus ik zou hem niet in een woonruimte/zolder plaatsen als daar de deur niet dicht kan. De efficiëntie is iets hoger bij laden (95%) dan bij ontladen (93%) bij vermogens tussen 5 en 8 kW. Bij lagere vermogens zakt natuurlijk de efficientie tot ongeveer 88% rond de 1.5kW. Het idle-vermogen van de omvormer is ongeveer 30 W (uit de batterij) wanneer ik via de registers de omvormer uitschakel (waarbij het netkoppelingrelais uitschakelt). Als het relais aanstaat, verbruikt de omvormer ongeveer 40 W vanuit het net.
Alles is nu netjes op het juiste moment vastgedraaid. Bij het laden van de twee batterijen met 160A (ongeveer 80A per batterij) wordt de zekering het warmst (zie eerste afbeelding). De min-aansluitingen van de batterijen zijn in de Solis-omvormer met elkaar verbonden, en de plus-aansluitingen komen samen op een DCM-busbar van TBS Electronics, voordat ze via een DC-schakelaar naar de omvormer gaan. Wat opvalt, is dat vooral de kabels bij de DC-schakelaar warm worden. Er zijn twee parallelle kabels van 50 mm² aangesloten op één terminal. Volgens de FLIR-meting (afbeelding 2) bereikt deze terminal na twee uur laden bij 160A een temperatuur van ongeveer 56 °C. De kabels zijn goed vastgemaakt, maar de stroom moet via een moertje en het schroefdraad naar de schakelaar lopen. Is deze temperatuur acceptabel, of wijst dit op een probleem in de schakelaar? De schakelaar is geschikt voor een continue stroom van 200A.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uEiB7u0UsJwlMvJmw9aNvgER.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zvv0UfgZYM9mJIIs0W7DItZb.jpg?f=user_large)
Tot slot wil ik mijn ervaring delen met de Solis S6-EH3P8K02-omvormer die ik gebruik. Dit is een 8 kW 3-fase omvormer met een interne hoogfrequente LLC-converter voor het laden van 48V-laagspanningsbatterijen. Ik stuur de omvormer aan via de RS485-poort in combinatie met een Elfin EW11 WiFi-RS485-adapter. In Node-RED lees ik direct de registers uit met relevante data (spanningen, stromen, errors, enz.) en stel ik setpoints in voor (ont)laadstroom, tijden en SOC, bepaald door de DayAheadOptimizer. Voor meer details kun je me een DM sturen. Wat ik vooral interessant vind, is de gemeten efficiëntie. Deze is gebaseerd op de vermogensmetingen van de omvormer, die binnen ±2% overeenkomen met een externe energiemeter en Fluke-stroomtang. De meting is uitgevoerd bij een hoge SOC van ongeveer 90% (batterijspanning ~53V) en een omgevingstemperatuur van 23 °C. De omvormer heeft interne ventilatoren die aanspringen bij een vermogen boven ongeveer 3 kW. Bij hogere vermogens regelt de temperatuur van de omvormer netjes naar 58 °C. Let wel op: bij hoge vermogens kan deze omvormer aardig wat geluid produceren, dus ik zou hem niet in een woonruimte/zolder plaatsen als daar de deur niet dicht kan. De efficiëntie is iets hoger bij laden (95%) dan bij ontladen (93%) bij vermogens tussen 5 en 8 kW. Bij lagere vermogens zakt natuurlijk de efficientie tot ongeveer 88% rond de 1.5kW. Het idle-vermogen van de omvormer is ongeveer 30 W (uit de batterij) wanneer ik via de registers de omvormer uitschakel (waarbij het netkoppelingrelais uitschakelt). Als het relais aanstaat, verbruikt de omvormer ongeveer 40 W vanuit het net.
:strip_exif()/f/image/H4We5ZCv8aioRD0hD3q26Uql.png?f=user_large)
Welke schakelaar gebruik je? Ik heb dezelfde problematiek gehad met zowel de Victron schakelaar als met de Marinco BEP Pro schakelaar.
Wanneer je kabels kracht uitoefenen op de draadeindes, verkleint het interne contactoppervlak in de schakelaar, wat zorgt voor een hogere overgangsweerstand. Na contact met de technische support van Marinco, werd me aangeraden om de schakelaar te combineren met de stud in de afbeelding hieronder waardoor de krachten van de kabel worden weggenomen van de schakelaar, hiermee was dit probleem finaal opgelost bij mij.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BcW0VJUQ4Br6MkAMfhJeBYdc.jpg?f=user_large)
Wanneer je kabels kracht uitoefenen op de draadeindes, verkleint het interne contactoppervlak in de schakelaar, wat zorgt voor een hogere overgangsweerstand. Na contact met de technische support van Marinco, werd me aangeraden om de schakelaar te combineren met de stud in de afbeelding hieronder waardoor de krachten van de kabel worden weggenomen van de schakelaar, hiermee was dit probleem finaal opgelost bij mij.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BcW0VJUQ4Br6MkAMfhJeBYdc.jpg?f=user_large)
/f/image/xbSvmj7cfKw3U3fvwJKXS1wE.png?f=fotoalbum_large)
Ik had de schakelaar meebesteld waar ik de kabels heb laten maken. Hij lijkt heel erg op de Marinco die jij hebt maar wel een stukje goedkoper dus het zal wel een merkloos ding zijn. Maar ik ga de tip uitproberen en kijken of het helpt als ik de stress van het draadeind wegneem.
Ah top, dan weet ik hoe ik het in de gaten kan houden.MrFish schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:34:
[...]
Zeker wel. Je weet immers dat je accu bij ~55.2 V (als de laadstroom iig laag genoeg is geworden) helemaal vol is. Dan zie je de SOC van de JK BMS ineens naar 100% springen, bijv vanaf 90% -> 100%. Dan weet je dat je er dus 10% naast zat. De SmartShunt zit er bij mij hooguit 0.1-0.2% naast.
De SmartShunt zet je ergens aan de DC-min, bij voorkeur zo dicht mogelijk bij je batterijen.
Wordt nog wel een ding om eventueel die shunt te plaatsen.
Al mijn DC- mins zitten op een 6 voudige busbar. (3 multis en 3 accupacks, en dan zou dit er precies tussen moeten)
- leeg -
Je kunt die DC schakelaar er beter uit laten, want die wordt toch nooit gebruikt. Veroorzaakt meer problemen dan dat het oplost.Snamkob1994 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:03:
Ik had de schakelaar meebesteld waar ik de kabels heb laten maken. Hij lijkt heel erg op de Marinco die jij hebt maar wel een stukje goedkoper dus het zal wel een merkloos ding zijn. Maar ik ga de tip uitproberen en kijken of het helpt als ik de stress van het draadeind wegneem.
Als de DC spanning eraf moet voor onderhoud of installatie dan schakel je eenvoudiger de BMS uit. En als je battery box een breaker of zekering heeft kun je die ook nog uitschakelen/verwijderen.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Ik heb al mijn cellen vooraf gemeten en toen inderdaad op capaciteit bij elkaar gezet.luigi87 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:58:
Als je de mb31 cellen voor een batt pack bij elkaar zoekt.
Mijn boxen hadden een variatie van ergens 326,4 tot ergens in de 330Ah, een marginaal verschil dus. Ik heb ze daarna ook van laag naar hoog aan de - in de box gezet. Als ik dan in het display ineens bv een cel 6 of 8 vooruit zie schieten of achter blijft tijdens het balanceren dat ik dan weet dat er iets niet goed gaat. Ik durf niets te zeggen over de testsheets van jou cellen. Proefondervindelijk heb ik gezien dat je met 40A laden en ontladen minder Ah in de cellen duwen kan dan met 10A laden, of dit een meetfout betreft weet ik ook niet. Ook temperatuur en weerstand speelde een rol. De eerste 4 cellen heb ik meervoudig geladen omdat deze vreemde pieken un de curve toonde. Ik ging daardoor niet alleen aan de cellen twijfelen, maar ook aan mijzelf. Deed ik het wel goed? Wat moet anders. En als je dan vanuit EVE verneemt dat cellen op vele manieren beinvloed kunnen worden en luchtbellen de pieken kunnen verklaren dan ben je enigszins gerustgesteld. Groote deviatie in één cel was 11Ah afhankelijk van de stroomsterkte ik had cycles aangemaakt in de ZKE. laden/ontladen/laden etc elke keer met een andere sterkte en een uur rust tussen de cyclus. Dat grapje kostte mij bijna een week per cel, maar ik wilde er zeker van zijn dat ik geen defecte cellen gekregen had. Durf achteraf wel toe te geven dat het langdurige testen geen zin gehad heeft, maar wel een mooi inzage in het gedrag van de cellen gegeven heeft. Conclusie: Het zijn net mensen, neemt de druk toe, dan neemt de productie af.
Dat is het nadeel van hobbies, ze kunnen je veel tijd kostenBenSKIP schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 07:59:
[...]
Ik heb al mijn cellen vooraf gemeten en toen inderdaad op capaciteit bij elkaar gezet.
Mijn boxen hadden een variatie van ergens 326,4 tot ergens in de 330Ah, een marginaal verschil dus. Ik heb ze daarna ook van laag naar hoog aan de - in de box gezet. Als ik dan in het display ineens bv een cel 6 of 8 vooruit zie schieten of achter blijft tijdens het balanceren dat ik dan weet dat er iets niet goed gaat. Ik durf niets te zeggen over de testsheets van jou cellen. Proefondervindelijk heb ik gezien dat je met 40A laden en ontladen minder Ah in de cellen duwen kan dan met 10A laden, of dit een meetfout betreft weet ik ook niet. Ook temperatuur en weerstand speelde een rol. De eerste 4 cellen heb ik meervoudig geladen omdat deze vreemde pieken un de curve toonde. Ik ging daardoor niet alleen aan de cellen twijfelen, maar ook aan mijzelf. Deed ik het wel goed? Wat moet anders. En als je dan vanuit EVE verneemt dat cellen op vele manieren beinvloed kunnen worden en luchtbellen de pieken kunnen verklaren dan ben je enigszins gerustgesteld. Groote deviatie in één cel was 11Ah afhankelijk van de stroomsterkte ik had cycles aangemaakt in de ZKE. laden/ontladen/laden etc elke keer met een andere sterkte en een uur rust tussen de cyclus. Dat grapje kostte mij bijna een week per cel, maar ik wilde er zeker van zijn dat ik geen defecte cellen gekregen had. Durf achteraf wel toe te geven dat het langdurige testen geen zin gehad heeft, maar wel een mooi inzage in het gedrag van de cellen gegeven heeft. Conclusie: Het zijn net mensen, neemt de druk toe, dan neemt de productie af.
Wat vinden jullie van de samenbouw van de accu's van eco-lithium? (accu's van bedrijf van Harold Halewijn volgens mij)
Ik vind de opbouw in een halve pack wel interessant qua gewicht, maar weer een gekke keuze qua spul in serie en parallel plaatsen en extra kabels. En verbaas me een beetje over de keuze voor een Daly BMS. Wel een mooie /gemakkelijke print gemaakt, maar zie volgens mij wel aluminium busbars wat ik weer wat apart vindt. Koper zou hier beter zijn?
Hier een overview te zien: YouTube: Bouw van professionele thuisaccus en verbouw van mijn hobby thuisbat...
Ik vind de opbouw in een halve pack wel interessant qua gewicht, maar weer een gekke keuze qua spul in serie en parallel plaatsen en extra kabels. En verbaas me een beetje over de keuze voor een Daly BMS. Wel een mooie /gemakkelijke print gemaakt, maar zie volgens mij wel aluminium busbars wat ik weer wat apart vindt. Koper zou hier beter zijn?
Hier een overview te zien: YouTube: Bouw van professionele thuisaccus en verbouw van mijn hobby thuisbat...
3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP
@SHIFTER [NL] Volgens mij gebruiken ze Daly bms.
Die bedoelde ik ook, foutje.habbekrats schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:43:
@SHIFTER [NL] Volgens mij gebruiken ze Daly bms.

Ik heb zelf een Daly BMS gekocht jaren terug omdat ik Harold er mee zag spelen. Ik heb er mijn eerste 12V pack mee gemaakt en het BMS werkt OK. Gewoon niets over te klagen. Bluetooth is stabiel om mee uit te lezen maar wired werkt ook. Balanceren is ruk, maar dat wist ik, dus aparte balancer er naast die start boven de 3.45V en dat werkt prima.SHIFTER [NL] schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:11:
Wat vinden jullie van de samenbouw van de accu's van eco-lithium? (accu's van bedrijf van Harold Halewijn volgens mij)
Harold heeft daar dus zijn eigen print voor ontwikkeld, met extra’s. Zijn keuzes zijn apart maar te begrijpen. En als je bij Harold koopt weet je dat je het voor het milieu doet, niet voor je portemonnee
Welk materiaal je gebruikt voor bus bars is denk ik niet zo’n punt zolang de diameter van het materiaal maar klopt. Maar ik ben geen expert.
[ Voor 4% gewijzigd door Q op 12-07-2025 22:00 ]
Ik denk zelf ook aan een gebruikt 19 " rack voor een aantal accu's.cyclone schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:46:
@scoobs
De accu's wil ik netjes opbergen, de 22u kast heb ik al en ze gaan daar sowieso in.
Puur om zo bekabeling / terminals e.d. achter een deur te hebben. Behalve dat smoelt het gewoon netter.
Dus of ik bouw de accu's een keer opnieuw op, of ik ga wat slims doen om ze te verplaatsen, ze staan dus nu al op meubelroller / meubelhondje als tijdelijke oplossing.
@V_ger
Heftafel ik kende ze wel, maar de term niet :-) blijft een flinke aanschaf maar wel handig om mijn flipperkast een keer te verplaatsen (daar ken ik ze van).
Ben benieuwd of er wellicht iemand iets slims kent waar ik nog niet aan heb gedacht.
Uiteindelijk is er sowieso altijd een oplossing (opnieuw opbouwen in de server kast is een prima optie alleen is nogal tijd intensief, dus zou het liever op een handige / snelle manier doen.
Hoe ga je de accu's in het rack 'hangen'? op een lade, of zelf iets gemaakt ?
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
@hannibal2206
De yixiang dozen pasten mooi op het bodem frame van de kast dus niks voor hoeven maken, wel de stijlen van de kast beetje aangepast zodat de stijlen aan de voorkant iets verder naar achter zitten.
De dozen “hangen” dus niet (kan ook niet met dit gewicht) en zijn net iets smaller dan 19”. Stapelen is dus het devies.
In de 22 u passen mooi 3 dozen op elkaar, en nog een paar u over voor mijn switch en patch panel.
Let wel op, ff de yixiang dozen met de cellen zijn niet te tillen en ik heb gezien ik achter de kast niet bij kom (staat in een hoek) de dozen dus leeg in de kast geplaatst en daarna pas de cellen geplaatst en de boel afgebouwd.
Was wel een werkje maar was voor mij de meest pragmatische oplossing omdat ik die dozen in zijn geheel met cellen erin (dikke 100kilo) botweg niet kan tillen.
Maar in de 22u kast heb je ruimte voldoende om dit netjes / rustig te doen.
De yixiang dozen pasten mooi op het bodem frame van de kast dus niks voor hoeven maken, wel de stijlen van de kast beetje aangepast zodat de stijlen aan de voorkant iets verder naar achter zitten.
De dozen “hangen” dus niet (kan ook niet met dit gewicht) en zijn net iets smaller dan 19”. Stapelen is dus het devies.
In de 22 u passen mooi 3 dozen op elkaar, en nog een paar u over voor mijn switch en patch panel.
Let wel op, ff de yixiang dozen met de cellen zijn niet te tillen en ik heb gezien ik achter de kast niet bij kom (staat in een hoek) de dozen dus leeg in de kast geplaatst en daarna pas de cellen geplaatst en de boel afgebouwd.
Was wel een werkje maar was voor mij de meest pragmatische oplossing omdat ik die dozen in zijn geheel met cellen erin (dikke 100kilo) botweg niet kan tillen.
Maar in de 22u kast heb je ruimte voldoende om dit netjes / rustig te doen.
Het zijn mooie boxen, maar ze zijn niet veel anders of beter dan andere boxen. Het zijn slechts halve boxen, en dus (in mijn ogen) nutteloos duurder. Wat ik niet fijn om te horen vond is dat hij bulged cellen alsnog "in de originele vorm" is gaan terugpersen. Naar mijn mening is dat de bedoeling niet. Ook geeft hij aan dat hij cellen onderling mengt. Cellen met een andere SOH (of andere chemische samenstelling) moet je NIET met elkaar mengen! Naar mijn idee is dat vragen om problemen. Als hij dit als 'kenner' al doet, vrees ik een beetje voor de kwaliteit van het geheel. Je kan immers een lad / ontlaad cyclus helemaal verstieren als je cellen met elkaar gaat mengen. De ene chemische samenstelling is immers de andere niet en misschien laad deze daardoor net even sneller / langzamer dan de anderen.SHIFTER [NL] schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:11:
Zo zou ik hem niet bestempelenBenSKIP schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:58:
[...]
Als hij dit als 'kenner' al doet, vrees ik een beetje voor de kwaliteit van het geheel.
De beste man heeft vanuit een hobby matig projectje een leuk handeltje gevonden.
En ere wie ere toekomt, met Victron (inmiddels ook met een economisch belang) heeft hij in het begin van zijn kanaal veel uitzoek werk gedaan en gedeeld.
Ook ik heb daar wel het nodige van opgepikt.
Maar wat iemand al eerder schreef, zijn installaties zijn goed prijzig en in basis niet heel erg bijzonder qua opbouw.
Zoals Theo Maassen ooit eens mooi neerzette :
‘Er is blijkbaar behoefte aan, en wie zijn wij dan om daar niet aan te voldoen?’
De opzet vond ik inderdaad wel handig vanwege het gereduceerde gewicht en de handelbaarheid, maar juist ook wel appart daardoor haha. 2x zoveel bms'en, behuizingen en meer bekabeling maakt het allemaal weer duurder en ingewikkelder inderdaad.BenSKIP schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:58:
[...]
Het zijn mooie boxen, maar ze zijn niet veel anders of beter dan andere boxen. Het zijn slechts halve boxen, en dus (in mijn ogen) nutteloos duurder. Wat ik niet fijn om te horen vond is dat hij bulged cellen alsnog "in de originele vorm" is gaan terugpersen. Naar mijn mening is dat de bedoeling niet. Ook geeft hij aan dat hij cellen onderling mengt. Cellen met een andere SOH (of andere chemische samenstelling) moet je NIET met elkaar mengen! Naar mijn idee is dat vragen om problemen. Als hij dit als 'kenner' al doet, vrees ik een beetje voor de kwaliteit van het geheel. Je kan immers een lad / ontlaad cyclus helemaal verstieren als je cellen met elkaar gaat mengen. De ene chemische samenstelling is immers de andere niet en misschien laad deze daardoor net even sneller / langzamer dan de anderen.
Wil hier binnenkort nog een extra box erbij plaatsen. Weet alleen nog niet welke box.
Heb jij nog steeds die battery monitor uitstaan?Flappie schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:15:
[...]
Ik liep een tijdje geleden tegen exact dezelfde problemen aan met met MP2 5000VA en 314Ah cellen met JK-BMS. Bij mij was de oplossing om inderdaad DVCC aan te zetten. Ik heb alleen de optie voor "Limit managed battery charge voltage" uit staan zodat het JK-BMS de vraag stuurt voor het voltage.
Ook moest ik "Battery monitor" uitzetten. Als ik die aan had staan ging bij mij een rood lampje voor "Low Battery" branden op de Victron MP2. Ik vraag me af of die settings qua voltages e.d. in VEConfigure wel iets doen als je onder "Controlling BMS" je JK-BMS selecteert. Want volgens mij regelt het JK-BMS dan alles en doet de Victron niets meer met zijn settings.
Ik ben dit weekend live gegaan met mijn systeem, en heb regelmatig op de MP2 op (L1 enkel) de low battery warning.
- leeg -
Ik heb de battery monitor op mijn JK-BMS gezet ipv de Multiplus. Dat was de oplossingluigi87 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:00:
[...]
Heb jij nog steeds die battery monitor uitstaan?
Ik ben dit weekend live gegaan met mijn systeem, en heb regelmatig op de MP2 op (L1 enkel) de low battery warning.
Thanks voor het delen. Hier ook omgezet. Kijken of dit het oplostFlappie schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:01:
[...]
Ik heb de battery monitor op mijn JK-BMS gezet ipv de Multiplus. Dat was de oplossing
- leeg -
Let op:
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic