Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:40
cyclone schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:03:
@ntram past prima in dit topic naar mijn mening maar dank voor de verwijzing naar andere topic dat kende ik nog niet.

En dan terug naar het onderwerp, voor een brand heb je 3 dingen nodig (iedereen die de bhv cursus gedaan heeft kent dit) zuurstof / brandstof / ontbrandingstemperatuut.

Een dergelijke aerosol neemt tijdelijk de zuurstof weg waardoor de brand ook maar tijdelijk zal stoppen.

Er zit zoveel potentiële energie in een cell / accu dat deze als deze eenmaal ongecontroleerd aan het reageren is je een accu uren lang moet onderdompelen. Waarmee je direct 2 oorzaken (temperatuur en zuurstof) wegneemt want je koelt ook nog eens.

Ja hij blust even en dat is beter dan niets, maar je hebt er precies niks aan gezien na de blessing er alsnog giftige dampen hangen waar je je niet in moet begeven en na een x aantal seconden als de aerosol op is begint het hele feestje gewoon weer te fikken.
Allemaal zaken die in het andere topic besproken worden. Opnieuw fikken of exploderen voorkom je zo goed mogelijk door dampen, met zo weinig mogelijk vermenging met zuurstof naar buiten af te voeren. Thermal runaway bij Lifepo4 betekent naar ik begrijp niet per definitie brand, wel de productie van een heleboel brandbaar en explosief gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:08
Slux schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:15:
[...]

Klopt die bijgeleverde aerosols die ze bij de 16s 48v DIY kasten leveren heb je echt helemaal niks aan met LPF cellen, die dingen zijn veel te klein voor die kasten, als er iets schijnveiligheid is zijn het die dingetjes wel.

Je kan beter je geld investeren in de juiste zekeringen.
Weer niet juist. Er wordt gerekend met (uit mn hoofd) 120gr gram per M3? (zoiets) Voor lithium hebben ze het graag x2. En dan rekenen ze met de BRUTO inhoud van de batterybox. Kleinste canisters hebben dus al ruime overcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Laat je even voorlichten door FirePro en andere leveranciers. Nee, het is geen 1:1 oplossing wat alle risicos wegneemt, Ja, je hebt wel één van de risico's afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
BenSKIP schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 06:15:
[...]

Weer niet juist. Er wordt gerekend met (uit mn hoofd) 120gr gram per M3? (zoiets) Voor lithium hebben ze het graag x2. En dan rekenen ze met de BRUTO inhoud van de batterybox. Kleinste canisters hebben dus al ruime overcapaciteit.
Prima, d:)b Ik koop liever een paar goede zekeringen waar ik wat extra aan uitgeef, dan voor een paar euro voor een goedkope aerosol met het risico dat hij ongewenst afgaat.

Als er betere systemen zijn zou ik het best overwegen, maar wat hierboven ook al staat, je houdt het toch niet tegen en al helemaal niet met die bijgeleverde dingen, net zoals de breakers die ze erbij leveren.

Hier nog een mooie uitleg en dan zie je ook waarom zo aerosol geen nut heeft, je stop de hitte ontwikkeling er niet mee dat gebeurt in de cel zelf, die vervolgens een ketting reactie veroorzaakt, bij de eerste vlammen ben je al te laat

[ Voor 19% gewijzigd door Slux op 22-05-2025 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
ntram schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:30:
[...]

Allemaal zaken die in het andere topic besproken worden. Opnieuw fikken of exploderen voorkom je zo goed mogelijk door dampen, met zo weinig mogelijk vermenging met zuurstof naar buiten af te voeren. Thermal runaway bij Lifepo4 betekent naar ik begrijp niet per definitie brand, wel de productie van een heleboel brandbaar en explosief gas.
Ja precies ze branden niet, het gevaar zit hem juist in de thermal runaway, die kan je echt niet blussen met een aerosol van een paar euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BenSKIP
Beetje selectieve video. We gebruiken LFP en geen Li-ion en in dit voorbeeld wordt er geen aerosol toegepast.

YouTube: Lithium Battery Aerosol Fire Extinguisher Testing
YouTube: Stat-X® Fire Suppression for Energy Storage Systems Animation Video ...
YouTube: Lithium Battery aerosol fire suppression Test

Blussen doet het wel, koelen doet het niet.
YouTube: Lithium Ion Battery Fire Extinguisher -Automatic Aerosol | Clean Age...
Het onderdrukt wel brand, maar thermal runaway (en het afgassen) gaat door.
'Paar' euro? Ook niet juist.

Van mij hoeft niemand na te denken of iets uit te voeren waarmee je problemen beperken kan. Ik vind de video's van woningbranden en woningen zonder buitengevel ook mooi om te zien. Maar heb het liever niet zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door BenSKIP op 22-05-2025 10:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06:24
Slux schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 07:55:
[...]

Hier nog een mooie uitleg en dan zie je ook waarom zo aerosol geen nut heeft, je stop de hitte ontwikkeling er niet mee dat gebeurt in de cel zelf, die vervolgens een ketting reactie veroorzaakt, bij de eerste vlammen ben je al te laat

[YouTube: What is thermal runaway? Electric vehicle fires explained!]
Mooi verhaal, maar de thermal runaways tussen li-ion en lifepo4 zijn totaal niet vergelijkbaar. lifepo4 heeft een gedeeltelijke thermal runaway, waarbij brandbare gassen ontstaan. Als deze ontbranden kun je ze doven. De thermal runaway en productie stopt niet, maar met een aerosol kun je iig eenmalig de brand doven. Dat kan voorkomen dat de nog gezonde cellen in thermal runaway gaan.

lifepo4 thermal runaway is eigenlijk heel erg goed te vergelijken met een volle butaanfles (inc vloeistofreservoir) waar net de kraan van kapot is gegaan en nu niet meer dicht kan. Ventileren en hopen dat er geen ontstekingsbronnen in de buurt zijn is voldoende.

Li-ion daarintegen is als een flare; dat blijft branden en versterkt zichzelf. Alle opgeslagen energie komt gelijk als warmte vrij, in plaats van dat nog bijna alles als chemische energie in de vorm van brandbare gassen de ruimte in geslingerd wordt. Je aersol doet dan niets, en je enige veilige oplossing is het ding in een stalen bak leggen met erboven een deftig sprinklersysteem.

[ Voor 14% gewijzigd door scoobs op 22-05-2025 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
scoobs schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:39:
[...]

Mooi verhaal, maar de thermal runaways tussen li-ion en lifepo4 zijn totaal niet vergelijkbaar. lifepo4 heeft een gedeeltelijke thermal runaway, waarbij brandbare gassen ontstaan. Als deze ontbranden kun je ze doven. De thermal runaway en productie stopt niet, maar met een aerosol kun je iig eenmalig de brand doven. Dat kan voorkomen dat de nog gezonde cellen in thermal runaway gaan.

lifepo44 thermal runaway is eigenlijk heel erg goed te vergelijken met een volle butaanfles (inc vloeistofreservoir) waar net de kraan van kapot is gegaan en nu niet meer dicht kan. Ventileren en hopen dat er geen ontstekingsbronnen in de buurt zijn is voldoende.

Li-ion daarintegen is als een flare; dat blijft branden en versterkt zichzelf. Alle opgeslagen energie komt gelijk als warmte vrij, in plaats van dat nog bijna alles als chemische energie in de vorm van brandbare gassen de ruimte in geslingerd wordt. Je aersol doet dan niets, en je enige veilige oplossing is het ding in een stalen bak leggen met erboven een deftig sprinklersysteem.
Dus jij denk dat een aersol van een paar euro helpt? ik geloof er niks van.
Als er sluiting/narigheid is in een Lifepo4 cell komt er ook warmte vrij die de naastgelegen cellen opwarmt, dat doof je echt niet met zo dingetje, je krijgt gewoon een ketting reactie in een DYI case, zoals je zegt, het is hopen dat er geen ontstekingsbronnen bij komen, ja die zou je kunnen doven maar dan ben je al te laat en dat zorgt niet dat ze in het uiterste geval kunnen exploderen.

ik heb eens een lifepo4 battery uit een radiografisch rc autotje gehad die fout ging, een hele hoop hitte en gas, maar geen vlammen.

Als ik rook zou detecteren uit 1 van mijn cases, dan zet ik de deur open van de schuur en dan ren ik heel hard weg, ik ga niet wachten op een aerosoletje van een paar euro of zelfs duizenden euro's die het zouden moeten blussen of wachten tot er vlammen komen.

Hier kan je zien wat er gebeurt, je ziet de hitte, en vat pas een vlam na dat ie er een extra gat bij slaat.

Gelukkig is de kans heel klein met LiFePO4 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
BenSKIP schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:53:
Beetje selectieve video. We gebruiken LFP en geen Li-ion en in dit voorbeeld wordt er geen aerosol toegepast.

YouTube: Lithium Battery Aerosol Fire Extinguisher Testing
YouTube: Stat-X® Fire Suppression for Energy Storage Systems Animation Video ...
YouTube: Lithium Battery aerosol fire suppression Test

Blussen doet het wel, koelen doet het niet.
YouTube: Lithium Ion Battery Fire Extinguisher -Automatic Aerosol | Clean Age...
Het onderdrukt wel brand, maar thermal runaway (en het afgassen) gaat door.
'Paar' euro? Ook niet juist.

Van mij hoeft niemand na te denken of iets uit te voeren waarmee je problemen beperken kan. Ik vind de video's van woningbranden en woningen zonder buitengevel ook mooi om te zien. Maar heb het liever niet zelf.
Je refereert naar hele andere systemen dat kan je niet vergelijken met die dingetjes van die cases en ja die zijn maar een paar euro.

Bron
https://www.alibaba.com/p..._price.7e7013a0kwqtgc&s=p

En ja er zijn vast systemen die goed werken daar twijfel ik niet aan, maar wat zij bij hun cases leveren zijn dat niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Slux op 22-05-2025 14:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scoobs
Slux schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:38:
[...]

Als er sluiting/narigheid is in een Lifepo4 cell komt er ook warmte vrij die de naastgelegen cellen opwarmt, dat doof je echt niet met zo dingetje, je krijgt gewoon een ketting reactie in een DYI case, zoals je zegt, het is hopen dat er geen ontstekingsbronnen bij komen, ja die zou je kunnen doven maar dan ben je al te laat en dat zorgt niet dat ze in het uiterste geval kunnen exploderen.
Of het helpt? Geen idee, waarschijnlijk wel*, mits het over de volgende situatie gaat; De aerosol is er enkel om te voorkomen dat het verschil tussen een thermal runaway, en een brandende thermal runaway leidt tot cascade failure. Dus eenmalig blussen indien er brand is, en daarna hopen dat de ontstekingsbron weg is.

Van wat ik zie warmt een cel ca 100 graden op tijdens een niet ontstoken thermal runaway, en ik heb ook data gevonden dat een cel ruim boven de 100 graden moet zijn voordat deze onder verder normale omstandigheden een termal runayway start. Als je bedenkt dat er ook nog wat materiaal tussen cellen zit, en niet beschadigde cellen zelf natuurlijk ook wat warmte kunnen bufferen, dan betwijfel ik of er cascade failure is van de cellen binnen een LiFePO4 batterij - mits er geen brand is. Maar nogmaals, dit is wat mij aannemelijk lijkt na een uurtje papers scrollen over de karateristieken van lifepo4 runaways.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11177139/#bib21
linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1540748918300671

*Ik zou zelf ook moeten vertrouwen op wat de fabrikant zegt, en het is ook zeker niet zo dat ik hiermee denk dat een case inherent veilig is. Wel veiliger. Wil je het veilig, dan blijf ik erbij dat je een stalen bad + sprinklersysteem moet maken. Je hebt ca 0,55kwh nodig om 1L water te laten verdampen, dus een bak met water is super effectief in dat opzicht.
Of je legt een tyleen slang in je batterypack en sluit die (evt met drukverlager) aan op de kraan? :+

Het is niet dat ik het perse met je oneens ben. Ik zou het bijvoorbeeld niet onwaarschijnlijk noemen dat ook na het gebruik van de aerosol de ontstekingsbron een tweede keer de gassen kan laten ontbranden. Echter, Ik heb moeite deze mening van je te zien als meer dan een willekeurig gevoel, aangezien je eerder voorbeelden van li-ion aanhaalde terwijl het over lifepo4 ging. Het verschil tussen deze twee kennen is wat mij betreft fundamenteel alvorens je gaat vertellen over wat wel en niet werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door scoobs op 22-05-2025 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
scoobs schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:55:
[...]

Of het helpt? Geen idee, waarschijnlijk wel*, mits het over de volgende situatie gaat; De aerosol is er enkel om te voorkomen dat het verschil tussen een thermal runaway, en een brandende thermal runaway leidt tot cascade failure. Dus eenmalig blussen indien er brand is, en daarna hopen dat de ontstekingsbron weg is.

Van wat ik zie warmt een cel ca 100 graden op tijdens een niet ontstoken thermal runaway, en ik heb ook data gevonden dat een cel ruim boven de 100 graden moet zijn voordat deze onder verder normale omstandigheden een termal runayway start. Als je bedenkt dat er ook nog wat materiaal tussen cellen zit, en niet beschadigde cellen zelf natuurlijk ook wat warmte kunnen bufferen, dan betwijfel ik of er cascade failure is van de cellen binnen een LiFePO4 batterij - mits er geen brand is. Maar nogmaals, dit is wat mij aannemelijk lijkt na een uurtje papers scrollen over de karateristieken van lifepo4 runaways.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11177139/#bib21
linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1540748918300671

*Ik zou zelf ook moeten vertrouwen op wat de fabrikant zegt, en het is ook zeker niet zo dat ik hiermee denk dat een case inherent veilig is. Wel veiliger. Wil je het veilig, dan blijf ik erbij dat je een stalen bad + sprinklersysteem moet maken. Je hebt ca 0,55kwh nodig om 1L water te laten verdampen, dus een bak met water is super effectief in dat opzicht.
Of je legt een tyleen slang in je batterypack en sluit die (evt met drukverlager) aan op de kraan? :+

Het is niet dat ik het perse met je oneens ben. Ik zou het bijvoorbeeld niet onwaarschijnlijk noemen dat ook na het gebruik van de aerosol de ontstekingsbron een tweede keer de gassen kan laten ontbranden. Echter, Ik heb moeite deze mening van je te zien als meer dan een willekeurig gevoel, aangezien je eerder voorbeelden van li-ion aanhaalde terwijl het over lifepo4 ging. Het verschil tussen deze twee kennen is wat mij betreft fundamenteel alvorens je gaat vertellen over wat wel en niet werkt.
Het was als voorbeeld bedoeld wat een thermal runaway doet, ok niet de juiste, excuses daarvoor ;)

Geen slecht idee dat met een stalen bad idd of een soort spuit die droog ijs tussen de cellen zou spuiten zou misschien ook nog helpen :*)

ik zou het wel eens willen testen wat er gebeurt als je 16x 314ah cellen compressed in een DYI case zet en in 1 een gaatje maakt, van wat ik gezien en meegemaakt met 1 kleine lifepo4 batterij, ga je dat echt niet blussen met dat apparaatje en krijg je echt een ketting reactie naar de andere cellen, maar wie weet misschien blijft het zoals je zegt bij 1 cell, dan zijn ze nog veiliger dan ik had gedacht.

Als iemand nog 16 celletjes over heeft, dan heb ik nog wel een case over voor de test.

Op https://diysolarforum.com zijn trouwens een paar interessante topics te vinden van mensen waar hun huis is afgebrand met lifepo4 accus, 1 had voorkomen kunnen worden door de juiste zekeringen te nemen, iets wat ik bij verschillende mensen ook al ben tegengekomen die gebruiken de standaard breakers en mega zekeringen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:54

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Slux schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:33:
[...]

Het was als voorbeeld bedoeld wat een thermal runaway doet, ok niet de juiste, excuses daarvoor ;)

Geen slecht idee dat met een stalen bad idd of een soort spuit die droog ijs tussen de cellen zou spuiten zou misschien ook nog helpen :*)

ik zou het wel eens willen testen wat er gebeurt als je 16x 314ah cellen compressed in een DYI case zet en in 1 een gaatje maakt, van wat ik gezien en meegemaakt met 1 kleine lifepo4 batterij, ga je dat echt niet blussen met dat apparaatje en krijg je echt een ketting reactie naar de andere cellen, maar wie weet misschien blijft het zoals je zegt bij 1 cell, dan zijn ze nog veiliger dan ik had gedacht.

Als iemand nog 16 celletjes over heeft, dan heb ik nog wel een case over voor de test.

Op https://diysolarforum.com zijn trouwens een paar interessante topics te vinden van mensen waar hun huis is afgebrand met lifepo4 accus, 1 had voorkomen kunnen worden door de juiste zekeringen te nemen, iets wat ik bij verschillende mensen ook al ben tegengekomen die gebruiken de standaard breakers en mega zekeringen |:(
Ik vond deze al maar heb je linkjes naar die andere verhalen die je vond, altijd interessant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:22
Slux schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:38:
[...]

ik heb eens een lifepo4 battery uit een radiografisch rc autotje gehad die fout ging, een hele hoop hitte en gas, maar geen vlammen.

Als ik rook zou detecteren uit 1 van mijn cases, dan zet ik de deur open van de schuur en dan ren ik heel hard weg, ik ga niet wachten op een aerosoletje van een paar euro of zelfs duizenden euro's die het zouden moeten blussen of wachten tot er vlammen komen.

Hier kan je zien wat er gebeurt, je ziet de hitte, en vat pas een vlam na dat ie er een extra gat bij slaat.

[YouTube: LiFePO4 Puncture Test - Can these batteries catch fire? Is LiFePO4 Safe?]

Gelukkig is de kans heel klein met LiFePO4 ;)
RC auto's hebben geen LiFePO4 maar Lipo, dat is wel een enorm verschil... heb je geluk mee overigens want LiPo is nog erger dan Li-ion.

Het beste is gewoon voorkomen, een cell gaat niet zomaar in thermal runaway.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:04:
[...]

RC auto's hebben geen LiFePO4 maar Lipo, dat is wel een enorm verschil... heb je geluk mee overigens want LiPo is nog erger dan Li-ion.

Het beste is gewoon voorkomen, een cell gaat niet zomaar in thermal runaway.
Klopt die ken ik ook maar dit waren echt LiFePo4 accus, worden wel vaker gebruikt ;)
Draken van accus trouwens lipo, was altijd wat met die dingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Slux op 22-05-2025 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Q schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:57:
[...]

Ik vond deze al maar heb je linkjes naar die andere verhalen die je vond, altijd interessant?
Klopt dat is hem, daarin staan nog een aantal verwijzingen van andere, kan even niet zo snel terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Nog wat photos van wat ze hebben aangepast met de Gobel V3 kast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yC8vvewEgIzFmgxB_ZE2RUwbEc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glgOD0aP7hmuo9GvDFn1DjKX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFW7qqoaQgI3dRdsk2SjwGAfpBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQfVknOByVQtRgNvHOlUepcz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBha7Sqy9fa9rvcSrjONmOzoZ8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChrlCZ36mjW0yr3Bw17YFJ75.jpg?f=fotoalbum_large

€499 excl shipping incl heating pad en de JK v19 BMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:28

MrFish

Untitled

Slux schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:17:
Nog wat photos van wat ze hebben aangepast met de Gobel V3 kast

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

€499 excl shipping incl heating pad en de JK v19 BMS
Mooi om te zien dat er een fabrikant is die een zinnige breaker in zo’n behuizing doet. 100 A past goed bij de verantwoorde (ont)laadstroom en hij heeft 20 kA breaking capacity (https://www.chintglobal.c...-CB-125G-MCCB-Catalog.pdf, pagina 33 van de pdf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
MrFish schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:36:
[...]

Mooi om te zien dat er een fabrikant is die een zinnige breaker in zo’n behuizing doet. 100 A past goed bij de verantwoorde (ont)laadstroom en hij heeft 20 kA breaking capacity (https://www.chintglobal.c...-CB-125G-MCCB-Catalog.pdf, pagina 33 van de pdf).
Ja is een mooie verbetering in de V2 versies zit een 250A 8)7 weet alleen nog niet wat ik van die ''busbar'' bekabeling moet vinden, heb toch liever gewone kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Inderdaad echt onbegrijpelijk die 250A breaker. 200A BMS en een 250A breaker (die waarschijnlijk ook pas laat om gaat.)
Die 100A is perfect gekozen, meteen een mooie beperking op de C waarde. Dit gaat ze wel klanten kosten, want bijna elke amateur wil de accu tot de max kunnen kietelen, die conclusie kon ik wel trekken na een eerdere discussie wat C rating betreft. Die 'discussie' gaat ons in de nabije toekomst mooie beelden op het nieuws opleveren. (accubrand / doorwaaiwoning) maar door hetzelfde gepruts zal de thuisaccu ook middels wetgeving aan banden gelegd gaan worden. De PGS spreekt al over een ondergrens van 20kw/h, die kan dus zo overgenomen worden. Er wordt ook al gesproken om in Omgevingsplannen de Wet binnentreden aan te wenden om ook toezicht bij de particuliere EOS mogelijk te maken met als gevolg dat vele THUISbatterijen, bokkiewokkie en FoekJoe systemen de huizen op straffe van een dwangsom de woningen weer uit zullen moeten. En wat hebben die soldeerschuivers dan bereikt? Hebben ze toch enkele "jaren" gratis stroom gehad. (Doel was echter om minimaal 10 jaar een thuisaccu in gebruik te hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 22:53
Goede video van Andy voor JK-bms bezitters betreffende het laden van je accu

Settings van Andy welke ik nu ook een tijdje gebruik
https://off-grid-garage.com/my-settings/

[ Voor 17% gewijzigd door habbekrats op 24-05-2025 09:36 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kim.net
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:17
Ik heb een Yixiang vertical DIY battery box besteld. Heeft iemand ervaring met heating pads? Waar zijn er goede te vinden?
Ik was aan het overwegen om ze aan de 2 zijkanten te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Kim.net schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:32:
Ik heb een Yixiang vertical DIY battery box besteld. Heeft iemand ervaring met heating pads? Waar zijn er goede te vinden?
Bij Alie noemen ze het verwarmingskussen.... https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:45
Kim.net schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:32:
Ik heb ze bij Yixiang samen met de box besteld. Ik weet alleen niet of ze die ook hebben voor de verticale accu pack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Zijn mooie kasten die Yixiang, ik vraag me alleen af hoe het zit met die ventilatie gaten, is dat geen broed plaats voor stof en insecten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Om deze op de bodem van de Yixiang te gebruiken moet de compressieplaat worden aangepast.
Het L-balkje onder de 'brievenbus' moet eraf.
Het aan de zijwanden inpassen gaat niet lukken, daar zijn de pads te dik voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:08
BenSKIP schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:45:
[...] daar zijn de pads te dik voor.
Ik heb ze van Alie van een soort plastic folie waar je papier mee lamineert. Is dat ook te dik?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-06 20:10
Ik heb bij Deligreen Power Europe 2 Seplos V4 bestelt met MB31 grade A batterijen.
De kits had ik vrij snel maar de batterijen moesten nog uit China komen, deze heb ik net binnen gekregen en mijn zoon heeft ze met Android telefoon in gescand en hier komt onderstaande uit .
Ze zijn achteraan in de tabel genummerd van A1 tot 16 en B1 tot 16 dit is ook de volgorde zoals ze in de dozen zitten dus 1-4 is doos en 5-8 ook en zo door.
Wat mijn opvalt is dat de productie datum en line verschillen, ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat zo serie eigenlijk uit een line hoort te komen en dat de batterijen al bijna dan een jaar geleden zijn geproduceerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jzBcy1FevvmneZL0ZT3DacGRh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bv6cPN6cUMx7livCnvsV9aEV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
SnarfB schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:26:
Ik heb bij Deligreen Power Europe 2 Seplos V4 bestelt met MB31 grade A batterijen.
De kits had ik vrij snel maar de batterijen moesten nog uit China komen, deze heb ik net binnen gekregen en mijn zoon heeft ze met Android telefoon in gescand en hier komt onderstaande uit .
Ze zijn achteraan in de tabel genummerd van A1 tot 16 en B1 tot 16 dit is ook de volgorde zoals ze in de dozen zitten dus 1-4 is doos en 5-8 ook en zo door.
Wat mijn opvalt is dat de productie datum en line verschillen, ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat zo serie eigenlijk uit een line hoort te komen en dat de batterijen al bijna dan een jaar geleden zijn geproduceerd

[Afbeelding]
Ik denk dat ze gesorteerd op capaciteit zijn, heb ik ook wel eens gehad toen dacht dat ik belazerd was, tot ik erachter kwam dat ze allemaal matched waren, alleen de datum klopte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
ntram schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:30:
[...]

Het m’n met de state of charge te maken, m’n beneden de 25% is de kans daartoe klein, echter heb je deze dus niet in de hand als het misgaat.
En ja, bij een thermale runaway ook met LFP heb je dus een behoorlijk probleem.
Kijk maar naar deze grafiek.verloop van een brand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEmg1Hkv4auSro_DGMbrgDKgh3U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FXWHiw7ATXbPn1oKNwJGucrZ.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 25-05-2025 09:08 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:47:
[...]

Waarom 3 accus/systemen voor 3 fase?

De slimme meter gooit toch alles op 1 hoop qua totaal...
Dus welke fase hij zit maakt niet uit. Als de som van de fases maar 0 is, heb je geen verbruik.

Ik heb hier meer vertrouwen in dan @Rol-Co 's Aliexpress
Volgens mij zijn het hier twee verschillende toepassingen.
Ga je voor NOM dat gebeurt exact wat je zelf aangeeft, een batterij op 1-fase of verdeeld over meerdere fases maakt dus niets uit, de slimme meter trekt het rechts bij een 3-fase voeding net.
De enige beperking is je beschikbaar vermogen, deze is met slechts 1-fase beperkt.

Wil je echter net-onafhankelijk, bv tijdens netuitval je hele huis welke verdeelt is over 3-fases kunnen voeden heb je dus wel een 3-fase aanbieding nodig, maar ook dient hierbij je nettoegang 3-fase plus de nul volledig gescheiden te worden van het net voordat je batterij spanning naar je huisinstallatie kan laten gaan.
Wil je dit automatisch laten gaan wordt dat een zeer duur grapje.

[ Voor 43% gewijzigd door MacD007 op 25-05-2025 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
cj1 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:04:
[...]

Op zich is zo'n MCCB niet half half. Maar wat je via Ali in je brievenbus krijgt wel.

NanQue maakt wel degelijk niet-gepolariseerde NQCM1 MCCB's. Als de NQCM1's unipolair zijn dan staat er vermoedelijk "Non-Polarized" en "+/-" "-/+" als poolaanduidingen expliciet op de behuizing getuige deze afbeelding op Nanquele.net:
[Afbeelding]

Voor mij blijft daarom alleen de Chinese ZJ Beny / ZBeny MCCB (BDM / BDM-250) over die expliciet wordt verkocht als non-polarized. Exclusief verzendkosten vanuit China exclusief BTW < €50 per stuk bij afname van 8 stuks. Die BDM-250 is weer enkelpolig omdat de 2 polen aan één zijde zijn gebrugd, dus maximaal 125A 2P. Dus ook ZBeny valt af.

Herstel: met deze niet Ali US$ 85 250A non-polarized NanQue NQCM1Z durf ik een bestelling wel iets beter aan. Ware het niet dat het zo'n vage webshop is met deels latijnse teksten en gedupliceerde inhoud bij de FAQ's.

T-class, zegt niet alles. Het gaat volgens mij om de karakteristiek/curve, de stroom die de geleider kan verdragen, en dat de beveiliging een relatief lage foutstroom altijd binnen (<) 5 seconde afschakelt.
Als je deze Nanque DC breaker met een draadbrug bovenin of onderop doorlust, dan is hij bi-directioneel er wordt dan wel juist (vooraf) gemeten. Stroom vloeit dan wel eerst door één van de spoelen. Helaas worden deze DC breakers vaak verkeerd toegepast door hier zowel plus als - mee te schakelen. Dan is deze breaker dus niet bi-directioneel, maar is hij alleen veilig bij ontladen OF laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:17
Voor iedereen die batterijbakken bestelt met een JK BMS, letten jullie er op dat er een nieuwe versie is van die BMS. Sinds twee maanden is versie 19 (hard- en software) uit en hebben ze meteen aangekondigd dat de eerdere versies 14 en 15 geen updates meer krijgen (versie 16, 17 en 18 zijn nooit uitgebracht). Ik denk dat het wel even duurt voor versie 15 niet meer geleverd wordt zeker met batterijbakken die vanuit Polen verstuurd worden. Dus als je updates belangrijk vindt, misschien voorlopig maar in China bestellen, de BMS los bestellen of garantie vragen dat je V19 krijgt.
NB. Het helpt niet dat het typenr van de BMS hetzelfde is gebleven en dat versienummer bijna nergens vermeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:09

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

SnarfB schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:26:
ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat zo serie eigenlijk uit een line hoort te komen en dat de batterijen al bijna dan een jaar geleden zijn geproduceerd
Ik vraag me dan af, waar heb je dat gelezen, en wat is je conclusie aan de hand van die info? En wat is nou precies je vraag?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
V19 is pas enkele weken geleden gereleased. Ik denk eraan één van de 4 BMS'n voor een V19 te vvervangen, zodat de communicatie met de Deye wel met een updatebare BMS kan gaan communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:42

luigi87

Domotica Fanaticus

ger356 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:52:
Voor iedereen die batterijbakken bestelt met een JK BMS, letten jullie er op dat er een nieuwe versie is van die BMS. Sinds twee maanden is versie 19 (hard- en software) uit en hebben ze meteen aangekondigd dat de eerdere versies 14 en 15 geen updates meer krijgen (versie 16, 17 en 18 zijn nooit uitgebracht). Ik denk dat het wel even duurt voor versie 15 niet meer geleverd wordt zeker met batterijbakken die vanuit Polen verstuurd worden. Dus als je updates belangrijk vindt, misschien voorlopig maar in China bestellen, de BMS los bestellen of garantie vragen dat je V19 krijgt.
NB. Het helpt niet dat het typenr van de BMS hetzelfde is gebleven en dat versienummer bijna nergens vermeld wordt.
Hoe kan je dan het beste checken welke versie je hebt.
Mijn bakken zijn ca. 4 weken geleden besteld uit china. Dus ben wel benieuwd wat er geleverd wordt.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
V19 heeft een dun glazen scherm, dat verschil zie je meteen. Je krijgt waarschijnlijk gewoon V15.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:54

pvg

Niks mis met V15 en nu weet je dat je firmware altijd up2date is 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
luigi87 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:56:
[...]

Hoe kan je dan het beste checken welke versie je hebt.
Mijn bakken zijn ca. 4 weken geleden besteld uit china. Dus ben wel benieuwd wat er geleverd wordt.
Er zit ook een extra poort op de BMS zelf, bij Gobel moest ik het apart aangeven, denk dat ze eerst van de oude voorraad af willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

BenSKIP schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:00:
V19 heeft een dun glazen scherm, dat verschil zie je meteen. Je krijgt waarschijnlijk gewoon V15.
Dat vermoed ik ook.
Prima als het werkt dan werkt het.

Hopelijk hiudt Victron wel alles backward compatible

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

pvg schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:50:
Weer een zorg minder :+

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Slux schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:56:
[...]

Er zit ook een extra poort op de BMS zelf, bij Gobel moest ik het apart aangeven, denk dat ze eerst van de oude voorraad af willen.
Tja lijkt mij niet meer dan logisch.

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
pvg schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:50:
Hier zit geen spleetje licht tussen. De mensenlijke drang "altijd meer en beter willen" nog maar even onderdrukken dan. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 23:09
Een vriend van mij heeft een Solis hybride omvormer 12kw gekocht. Nu wil hij deze gaan aansluiten i.c.m. een zelfbouw accusysteem 16x305ah batterijen.

Ik lees maar weinig ervaringen over Solis in dit topic. Is dit überhaupt wel mogelijk? Qua installatie lijkt mij dit veel makkelijker dan bijvoorbeeld een Victron systeem.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Possible schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:49:
Een vriend van mij heeft een Solis hybride omvormer 12kw gekocht. Nu wil hij deze gaan aansluiten i.c.m. een zelfbouw accusysteem 16x305ah batterijen.

Ik lees maar weinig ervaringen over Solis in dit topic. Is dit überhaupt wel mogelijk? Qua installatie lijkt mij dit veel makkelijker dan bijvoorbeeld een Victron systeem.
Ah, eerst kopen en dan uitzoeken of het überhaupt kan. Way to go!

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:29
Possible schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:49:

Ik denk dat het voornamelijk afhankelijk is welke batterijspanning de Solis verwacht. Bij laagvoltage ben je hier perfect aan het juiste adres, er is hier al ervaring zat hoe je zo'n systeem kan bouwen.

Hoogvoltage is beperkt op vlak van ervaring en niet zeker of er zelfs zefbouw mogelijk is. aangewezen is.

Communicatie tussen BMS in de batterij en de omvormer is mooi meegenomen, maar niet vereist. Je kan perfect op spanning regelen, alleen zal het dan wel wat lastiger worden om de soc van je batterij te bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
MacD007 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 01:01:
[...]

Wil je echter net-onafhankelijk, bv tijdens netuitval je hele huis welke verdeelt is over 3-fases kunnen voeden heb je dus wel een 3-fase aanbieding nodig, maar ook dient hierbij je nettoegang 3-fase plus de nul volledig gescheiden te worden van het net voordat je batterij spanning naar je huisinstallatie kan laten gaan.
Wil je dit automatisch laten gaan wordt dat een zeer duur grapje.
Wat is er een zeer duur grapje aan? GEYA heeft een zeer betaalbare ATS voor 50 euro. Dergelijke producten zijn ook niet super spannend volgens mij: het is intern vermoedelijk gewoon een dubbele contactor. Het zal vast niet de mechanische levensduur hebben van een ABB ATS, maar het lijkt me dat het aantal switch events - en dan al zeker met een significante load - onder de 100 blijft gedurende de het gebruik van het product. Eventueel zou je kunnen kijken of je zelf iets kunt maken met twee interlockbare contactors en een detectie relais van ABB. Maar dat is iets minder plug en play.

Of je houdt het op handmatig switchen en je haalt lekker zo'n Hagar SFT440. Ik ben zelf van mening dat als je een DIY thuisbatterij haalt, het een bijzonder lage meerprijs is om in ieder geval handmatige redundancy te hebben van het stroomnetwerk. Het zou zonde zijn om die feature dan niet gelijk te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
scoobs schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:49:
[...]

Wat is er een zeer duur grapje aan? GEYA heeft een zeer betaalbare ATS voor 50 euro. Dergelijke producten zijn ook niet super spannend volgens mij: het is intern vermoedelijk gewoon een dubbele contactor. Het zal vast niet de mechanische levensduur hebben van een ABB ATS, maar het lijkt me dat het aantal switch events - en dan al zeker met een significante load - onder de 100 blijft gedurende de het gebruik van het product. Eventueel zou je kunnen kijken of je zelf iets kunt maken met twee interlockbare contactors en een detectie relais van ABB. Maar dat is iets minder plug en play.

Of je houdt het op handmatig switchen en je haalt lekker zo'n Hagar SFT440. Ik ben zelf van mening dat als je een DIY thuisbatterij haalt, het een bijzonder lage meerprijs is om in ieder geval handmatige redundancy te hebben van het stroomnetwerk. Het zou zonde zijn om die feature dan niet gelijk te benutten.
Geen idee welke je bedoelt maar als het deze is : zou ik zelf daar een zeer grote boog om doen, als dit bedrijf het niet eens voor elkaar krijgt om het juiste CE teken op hun product te zetten.
Vraag maar eerst eens hun verklaring van overeenstemming van dit product aan, ik hoop niet dat dit net zo fake is das hun CE teken, want dat is in ieder geval fake.
Zelfs op hun eigen site weten ze blijkbaar niet het verschil tussen de echte CE en hun fake CE teken, wat ze zelf dan ook denken wat dat moet voorstellen, soms wordt dat wel als China Export aangeduid, wat eigenlijk net zo fake is.
Kijk maar eens naar deze post over het CE teken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-dGVbw0gex1PDuB5qMk-NDzE0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qejlho4HaszAJbfFexmBnTAv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 26-05-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-06 12:10
MacD007 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:28:
[...]

Geen idee welke je bedoelt maar als het deze is : zou ik zelf daar een zeer grote boog om doen, als dit bedrijf het niet eens voor elkaar krijgt om het juiste CE teken op hun product te zetten.
Vraag maar eerst eens hun verklaring van overeenstemming van dit product aan, ik hoop niet dat dit net zo fake is das hun CE teken, want dat is in ieder geval fake.

Kijk maar eens naar deze post over het CE teken.
[Afbeelding]
Ziet er bij mij uit als een geldig CE logo (middelste streepje is korter), wil niet zeggen dat als er een geldig CE logo opstaat dat het dan wel veilig is.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Cyrus The Virus schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:46:
[...]

Ziet er bij mij uit als een geldig CE logo (middelste streepje is korter), wil niet zeggen dat als er een geldig CE logo opstaat dat het dan wel veilig is.
Sorry, nee dit is dus definitief geen EU CE teken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CzprTzszmHn1WUPmTdnnubKdS0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qFYq0PaSC7awkv8Gol1PWCFl.jpg?f=user_large
De E zit namelijk veel te dicht op de C, en ja, hoe dit gebruikt moet worden ligt exact vast en je mag daar dus geen eigen interpretatie aan geven.
Het teken van Geya is dus gewoon fake.
Heb je hun verklaring van overeenstemming al eens gezien?
De versie die op hun site staat klopt in ieder geval niet eens en voldoet niet aan de gestelde eisen, is overigens ook nog verlopen en niet ondertekend.
Zelfs al de naam is onjuist, die zou namelijk Declaration of Conformity (DoC) moeten heten. Je zou mogelijk zelfs kunnen denken dat dit mogelijk gedaan is om een onwetende consument op het verkeerde been te zetten, de echte reden is echter onbekend. Alleen dit dus laat zien dat dit document geen formeel Declaration of Conformity is. Juridisch luistert dat namelijk zeer nauw.
Al met al reden genoeg om hier een grote boog om te maken, en je mag een dergelijk onderdeel dus ook niet in je groepenkast hebben verbouwd, een verzekering zou bij een schadegeval zelfs een uitkering van de schade kunnen weigeren.

Bv een ABB ATS kost bv dit type Truone ATS OXB200E3S4QB Automatische transmissieschakelaar ruim 3.000 euro.
Er zijn uiteraard goedkopere maar je zit al snel op ruim 300 - 500 euro voor een goed merk.

[ Voor 38% gewijzigd door MacD007 op 26-05-2025 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
@MacD007

3000 euro is inderdaad wel erg veel, maar ik verwacht dat hier nog wel het een en ander in zit wat ik niet perse nodig vind. 20ms switching time lijkt me bijvoorbeeld niet nodig voor thuis; zelfs als het een paar seconden is, is dat wat mij betreft nog acceptabel voor "automatisch" in een thuissituatie. Ja, je apparatuur valt uit, maar daar kan het wel tegen normaliter.

Want volgens mij heb je voor een ATS voor thuisgebruik niet veel meer nodig dan een paar gelockte NO en NC contactors nodig, of nog sterker: gewoon een I-II switch met een magneetschakelaar die powered is door spanning op circuit I of II. Het lijkt mij dat dat toch allemaal niet super spannend is? Maar ik heb dan ook net te weinig specifieke kennis van dit onderwerp om hier een goed oordeel over te kunnen vellen.

Zolang de contactors goed zijn in het spelen van contactor, en het onmogelijk is dat ze tegelijk in de NC kunnen, dan zit het wel goed toch?

Ohja, en de Geya waar ik het over heb heeft wel een "correct" CE logo, en word verkocht op amazon:
https://www.amazon.nl/GEY...ing-AC220V/dp/B0CFT9N8JT/

[ Voor 21% gewijzigd door scoobs op 26-05-2025 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
scoobs schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:49:
[...]

Ehhh, er is al meermaals gesproken hier over.
Een hager SFT440 is totaal niet geschikt om onder load te schakelen tenzij je graag je apparatuur wilt vernielen...

Iets met de nul als eerste en als laatste schakelen ;).

Zoek maar in deze topic wil je meer info weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Jazsie schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:36:
[...]

Een hager SFT440 is totaal niet geschikt om onder load te schakelen tenzij je graag je apparatuur wilt vernielen...

Tsja, het topic is 400 pagina's lang, kan zijn dat ik dat gemist heb.

Maar je schakelt toch ook helemaal niet onder load met de SFT440? Die zet je om als de stroom eraf ligt, dus dan heb je geen load, alle apparatuur in huis staat immers uit omdat je grid eruit ligt, en je dus (in het donker) naar de meterkast moet lopen. :+

Dat is wat anders dan een slinger eraan geven zodat je die schakelaar in 10ms via de O van grid naar backup zetten, terwijl er wel nog gridspanning is.

Edit: ik bedenk me net dat de weg terug naar grid wel een dergelijk scenario kan omvatten. Dus dat is een kwestie van braaf een seconde op de O setting houden terwijl je terugschakelt, toch?

[ Voor 27% gewijzigd door scoobs op 26-05-2025 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Klopt, en wanneer je terug gaat wisselen moet je dan ook eerst je complete huis afschakelen... in dat geval kan het ja.

Handig is anders en voor niet al te veel meer heb je een goede, dus beter dan gelijk voor het goede gaan ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Het schakelen van Net --> Backup oplossing blijft een heikel punt. Daar waar er veel te lichtvaardig gedacht wordt over de risico's van schakelen onder last.

Dit is overigens prima mogelijk (UPS en doen niets anders) maar vergt wel "iets" meer dan botweg al dan niet handmatig een schakelaar overhalen.

Dit geldt overigens ook bij het inschakelen van zaken (zie opmerking hierboven waarbij @scoobs compleet voorbij gaat aan het feit dat zaken die uit zijn gevallen i.v.m. grid outage direct weer inschakelen als je van het net naar je back-up oplossing over schakelt en je mogelijk een enorme inschakel piek kan veroorzaken) ook de nodige risico's met zich mee brengt.

Als je zoekt naar dergelijke UPS / automatische overschakel functionaliteit dan biedt b.v. een Victron Multiplus (mits goed aangesloten en geconfigureerd) je hier volledig veilige functionaliteit voor.

Kies je voor handmatig, dan is het verstandig om eerst alle apparatuur die aan stond voor de outage even handmatig uit te zetten, dan handmatig over te schakelen en dan apparaat voor apparaat ook weer rustig alles in te schakelen.

Je zult het vast wel eens gemerkt hebben bij het wegvallen van een zekeringsautomaat dat hij bij het weer willen inschakelen de inschakel piek / stroom zo hoog is dat hij direct weer tript.
Nou dat heb je dus in het groot als je meent je hele huis "even" om te kunnen schakelen zonder preventieve maatregelen of met de juiste apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
scoobs schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:30:
@MacD007

3000 euro is inderdaad wel erg veel, maar ik verwacht dat hier nog wel het een en ander in zit wat ik niet perse nodig vind. 20ms switching time lijkt me bijvoorbeeld niet nodig voor thuis; zelfs als het een paar seconden is, is dat wat mij betreft nog acceptabel voor "automatisch" in een thuissituatie. Ja, je apparatuur valt uit, maar daar kan het wel tegen normaliter.

Want volgens mij heb je voor een ATS voor thuisgebruik niet veel meer nodig dan een paar gelockte NO en NC contactors nodig, of nog sterker: gewoon een I-II switch met een magneetschakelaar die powered is door spanning op circuit I of II. Het lijkt mij dat dat toch allemaal niet super spannend is? Maar ik heb dan ook net te weinig specifieke kennis van dit onderwerp om hier een goed oordeel over te kunnen vellen.

Zolang de contactors goed zijn in het spelen van contactor, en het onmogelijk is dat ze tegelijk in de NC kunnen, dan zit het wel goed toch?

Ohja, en de Geya waar ik het over heb heeft wel een "correct" CE logo, en word verkocht op amazon:
https://www.amazon.nl/GEY...ing-AC220V/dp/B0CFT9N8JT/
Deze ziet er dus duidelijk beter uit ook als je hun DoC bekijkt, of dit een goede keuze is, zeker als je je hun andere zaken bekijkt, geen idee, prijs zegt ook iets, die kan ook gewoon te laag zijn.
Zou in ieder geval niet mijn keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
@cyclone Het klopt inderdaad dat je een redelijke piek kunt krijgen, maar dit gebeurt toch nadat je al contact hebt gemaakt? Ik meende dat UITschakelen onder load een probleem is vanwege arcing bij bestaande stromen. Bij het inschakelen krijg je die load pas als je reeds contact hebt gemaakt.

Trippende automaten bij inschakelen spanning heb ik nog niet meegemaakt hier in huis. Het scheelt natuurlijk wel dat stiekem redelijk wat apparatuur in huis van nature echt uit (niet standby) staat (master slave stekkerdozen, slimme stekkers die uitschakelen na x minuten, of daadwerkelijke schakelaars op de apparaten zelf), en dus sowieso pas echt inschakelt bij daadwerkelijk gebruik. Echter, ik onderken dat puur omdat nu niet van toepassing is voor mij, ik niet zomaar kan zeggen dat ik er geen rekening mee moet houden in mijn ontwerpkeuzes/opmerkingen in dit topic.

@Jazsie Wat zou jij een goede oplossing vinden dan? Voor de 3000 euro van de voorgestelde ABB gaan is natuurlijk niet realistisch. Dan is een "oke" oplossing in de vorm van een SFT440 wat mij betreft een prima alternatief. Zelfs als dat betekent dat even snel 4 aardlekschakelaars uit en aan moet zetten. Die 4 seconden extra overleef ik ook nog wel.

[ Voor 16% gewijzigd door scoobs op 26-05-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
De Deye heeft een ATS ingebouwd. Als je een externe ATS hebben wil, kijk dan naar de omschakeltijd. Iets met een draaiknop is veel te langzaam.
Weet het niet meer precies maar dacht dat je binnen de 20ms zou moeten kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-06 16:43
Begrijp inmiddels de discussie over de Hager SFT440, heb zelf de Hager HIM404. Weet niet of deze de nul wel later uitschakelt en eerder inschakelt. Mocht deze ook niet goed zijn, dan zit ik er aan te denken om deze te vervangen door een Sontheimer Umschalter 63A 4-polig 22 kW als blijkt dat HIM404 niet geschikt is.

Onder spanning schakelen is in elk geval niet de bedoeling. Al mijn grotere verbruikers zijn allemaal drie fasen, EV, warmtepomp, omvormer (mijn hele installatie draait op de "Load" uitgang van de omvormer).

Alleen vraag ik mij wel af hoe een hoofdschakelaar en/of automaten de nul schakelen bij bediening? Anders wordt het een heel ritueel bij spanningsuitval, afschakelen van net en onderhoud aan de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Noordhorn Jouw Hager HIM404 is prima voor jouw doel hoor.
Je moet daar "door de 0 heen" schakelen (dus eerst alles uit alvorens door naar de andere voedingsbron) gezien jij niet onder spanning (neem aan last) wil schakelen is dit dan een prima schakelaar.

@scoobs
Ik nam jouw opmerking als voorbeeld mee als idee wat ik hier allemaal lees. Als jij er over hebt nagedacht (zoals jij nu mooi uit een zette) dan is het prima. Maar ik lees vaak mensen die denken dat ze rucksichtloos even een vermogen van 16A (of een veelvoud daarvan) even om kunnen klatsen alsof ze een t.v. uit en aanzetten.

Dat zal wellicht een keer goed gaan, maar "gezond" is het niet voor een elektrische installatie.
Het is niet onmogelijk, alleen daar heb je dan wel de juiste spullen voor nodig die dus zaken intiligent af en op schakelen.
En een domme schakelaar kan altijd, maar dan moet je even 5 minuutjes door het zwart heen.
Bij uitval eerst even de meeste grootverbruikers uitzetten (of zorgen dat ze niet automatisch inschakelen na spanningsuitval vaak kun je dit ook in een config van een warmtepomp / pv omvormer e.d. configureren).
En dan kun je dit ook prima handmatig doen.

Maar blind zomaar in vol bedrijf een schakelaar omtrekken, ik kan het van harte afraden.
Dit is dus ook de reden waarom bij een grote Grid uitval het herstel langzaam en per wijk / verdeel station geleidelijk weer geschakeld wordt.
Bij grote stroomstoringen hoor je ook altijd dat spanning geldelijk weer terug komt en niet in 1 keer.
Wat we hier bespreken is dan wel van een totaal andere orde / tak van sport. Maar in het klein soort gebaseerd op dezelfde principes.

[ Voor 13% gewijzigd door cyclone op 26-05-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
scoobs schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:11:
@Jazsie Wat zou jij een goede oplossing vinden dan? Voor de 3000 euro van de voorgestelde ABB gaan is natuurlijk niet realistisch. Dan is een "oke" oplossing in de vorm van een SFT440 wat mij betreft een prima alternatief. Zelfs als dat betekent dat even snel 4 aardlekschakelaars uit en aan moet zetten. Die 4 seconden extra overleef ik ook nog wel.
Voor ATS weet ik er geen, ik heb Victron en heb dan ook geen ATS nodig. Dat regelt de Omvormer zelf.

Voor het handmatig bypassen tussen grid en omvormer is een handmatige voldoende:

- Kraus&Naimer (https://www.amazon.nl/-/en/dp/B09VLK4Z7N/)
- Sontheimer (https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0BJPWDKX3/)

Beiden zijn geschikt om te schakelen onder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:16
cyclone schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:32:
@Noordhorn Jouw Hager HIM404 is prima voor jouw doel hoor.
Je moet daar "door de 0 heen" schakelen (dus eerst alles uit alvorens door naar de andere voedingsbron) gezien jij niet onder spanning (neem aan last) wil schakelen is dit dan een prima schakelaar.
Maar dan kan je toch nog steeds hebben dat de 0 te laat wordt geschakeld en je stroom gaat lopen van de 'hoogste' naar de 'laagste' fase?

Dat wat Jazsie zei:
Iets met de nul als eerste en als laatste schakelen

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:17
scoobs schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:38:
[...]
Maar je schakelt toch ook helemaal niet onder load met de SFT440? Die zet je om als de stroom eraf ligt, dus dan heb je geen load, alle apparatuur in huis staat immers uit omdat je grid eruit ligt, en je dus (in het donker) naar de meterkast moet lopen. :+
Velen hier hebben een systeem waar alle verbruikers op de AC out hangen en vooral een bypass schakelaar hebben om het ESS even te isoleren als de grid er gewoon is. Dan is het nog wel een dingetje om zonder last te schakelen. Want als je de hoofdschakelaar van je groepenkast omzet neemt het ESS het binnen 20 ms. over en lopen er toch weer stromen door de schakelaar.
Om die reden twijfel ik toch wel over die bypass. Wanneer ga ik dat gebruiken en hoe?
scoobs schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:38:
[...]
Edit: ik bedenk me net dat de weg terug naar grid wel een dergelijk scenario kan omvatten. Dus dat is een kwestie van braaf een seconde op de O setting houden terwijl je terugschakelt, toch?
Is dat voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:37
Bij deze meld ik me in dit topic. Ik overweeg al langere tijd een eigen powerwall te bouwen en had me hier wat summier in verdiept. Het plan was eigenlijk om een eigen victron multiplus inatallatie te gaan bouwen, maar ben nu niet meer zo zeker dat dit nog de beste keuze is nu ik vrij impulsief 8)7 een batterij heb gekocht.

De batterij heeft de volgende specificaties:
merk/model: Blue Carbon Tech / BCT-V-48-300
Input:
Full charge Voltage56V-60V
Maximum Charging Voltage90V
Input Voltage Range60V-100V
Continuously Use Input Current100A
Maximum Solar Panel Input Current100A
Rshoot delay protection1000ms
Output:
Continuously Use Output Current100A
Discharge Cut-off Voltage 38V-48V
Over-Discharge Delay Protection 1000ms
Short Circuit Protection Delay300us
Short Circuit Protection RecoveryDisconnect Load
Instant Start Current300A
Instant Start CurrentTime 10S

Toen ik de batterij kocht waren er nauwelijks specificaties gedeeld, nu ik hem in mijn bezit heb zijn deze pas echt duidelijk. Dingen waar ik over twijfel:
- Het is geen "smart" uitvoering. M.a.w. de batterij heeft zelf geen aansluitingen om te communiceren met de bms.
- De schroefterminals van de accu zijn slechts m6 ( wel 2x negatief en 2x positief)

In eerste instantie wil ik de accu vooral gebruiken voor het opvangen van mijn nachtverbruik en het beperken van verbruik van het net op wisselvallige dagen. Tevens was ik van plan om de groep waarop nu mijn internet en mijn kantoor zit achter de "no-break" te zetten.

Voor ik deze batterij kocht, was het plan om voor een systeem te gaan met een MP 3k en dan te beginnen met 5kwh accu. Nu ik echter over 15kwh aan capaciteiet beschik, leek mij een MP 5k meer op zijn plek.

Dat de batterij geen uitleesfunctie heeft voor de BMS, is voor een MP volgens mij niet een probleem. De kabel diameter voor de accu naar MP verbinding heb ik mijn grootste twijfels bij.
Als ik de bijgeleverde m6 kabelschoenen zie, dan lijken mij deze voor max 35mm2. Volgens de Victron handleiding is dat voldoende voor een MP 3k maar niet voor een 5k uitvoering die 70mm2 wil. Pak ik de cable sizing tabel er bij, dan lijkt 35mm2 voldoende voor 105A (korter dan 5m kabel lengte).
Aangezien er volgens de battery specs 100A nom in en uit mag, zou ik denken dat 35mm2 voldoende is bij zowel de MP 3k als dMP 5k.

Mijn voorkeur gaat uit naar de MP 5k versie omdat ik dan wat meer ruimte heb op de afgaande kant. Waar ik naast mijn studeerkamer ook nog een pv inverter (growatt 2500w) aan zou willen hangen. en welicht mijn Aurea Warmtepomp.

Mijn voorlopig shopping list:
MuliPlus2 48/5000/70
mk3 usb
zekeringhouder
Zekering 100A (bestaan die wel in t-class?)
Batterij schakelaar?
2x 1m 35mm2 accukabel rood met geperste kabelschoenen
2x 1m 35mm2 accukabel zwart met geperste kabelschoenen

gx device venus os op een RPI reeds aanwezig. Beperking opgenomen net vermogen op 16 amp en nominaal vermogen MP op 4kW.

Kan dit zo, moeten de kabeldiktes toch naar 70mm2 en past dat dan op de m6 terminals van de batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:36:
[...]

Wat kan je dan het beste gebruiken om onder load te schakelen als je bijvoorbeeld onderhoudt wilt plegen aan je Victron systeem ?
Volgens mij heb ik ook zo hager in de meterkast hangen, nooit geweten :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Slux schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:10:
[...]

Wat kan je dan het beste gebruiken om onder load te schakelen als je bijvoorbeeld onderhoudt wilt plegen aan je Victron systeem ?
Met omschakelen zal de meeste apparatuur uitvallen. Waarom zou je onder load willen schakelen? Onderhoud voer je uit op een gepland en gepast moment. Periodiek dien je je aardlekschakelaars te testen. Onderhoud aan je Victron systeem? Test meteen je aardlekschakelaars!

Procedure :
  • Test al je aardlekschakelaars door op het knopje te drukken
  • Schakel je Hager SFT440 om
  • Schakel al je aardlekschakelaars weer in

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
Slux schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:10:
[...]

Letterlijk paar posts verder links gepost... |:(

Jazsie in "Zelf een powerwall bouwen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
sandergar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:20:
[...]

Met omschakelen zal de meeste apparatuur uitvallen. Waarom zou je onder load willen schakelen? Onderhoud voer je uit op een gepland en gepast moment. Periodiek dien je je aardlekschakelaars te testen. Onderhoud aan je Victron systeem? Test meteen je aardlekschakelaars!

Procedure :
  • Test al je aardlekschakelaars door op het knopje te drukken
  • Schakel je Hager SFT440 om
  • Schakel al je aardlekschakelaars weer in
Weet ik eigenlijk ook niet, ik doe er zelf ook niks aan, het was meer de gedachte dat het kon, en als er bijvoorbeeld een storing in het victron systeem zou zitten dat je het kan afschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Slux schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:28:
[...]

Weet ik eigenlijk ook niet, ik doe er zelf ook niks aan, het was meer de gedachte dat het kon, en als er bijvoorbeeld een storing in het victron systeem zou zitten dat je het kan afschakelen.
Er is een verschil tussen gepland onderhoud en nood. Schakelen onder belasting kan maar moet je bij voorkeur niet willen doen, er kan schade ontstaan. Schakel bij nood eerst naar 0 en niet meteen door.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Kodess schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:06:
[...]

Maar dan kan je toch nog steeds hebben dat de 0 te laat wordt geschakeld en je stroom gaat lopen van de 'hoogste' naar de 'laagste' fase?

Dat wat Jazsie zei:
Iets met de nul als eerste en als laatste schakelen
Als je mijn hele post leest (en niet selectief quote :) ) schrijf ik ook dat je moet zorgen dat het belangrijk is dat je de grote verbruikers zo configureert dat ze uitblijven bij spanning uitval.
Zodat je kunt omschakelen zonder dat deze direct inschakelen en je daarna handmatig ze even 1 voor 1 weer inschakelt.

Ik refereerde hier aan de 3 fase (groot) verbruikers die in de post daarvoor werden genoemd.
Dus zo voorkom je dat.
Gewoon rustig door het zwart heen (zo noemen wij dat aan boord van onze schepen dat als we zaken spanningsloos maken / of niet gepland spanningsloos vallen).
Alles uit, zorg dat alles uit is en blijft bij inschakelen van de spanning, en dan rustig 1 voor 1 gecontroleerd de gebruikers weer inschakelen.

Dat zorgt ervoor dat je automaten / schakelaars en apparatuur heel blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-05 19:51
ger356 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:19:
[...]

Velen hier hebben een systeem waar alle verbruikers op de AC out hangen en vooral een bypass schakelaar hebben om het ESS even te isoleren als de grid er gewoon is. Dan is het nog wel een dingetje om zonder last te schakelen. Want als je de hoofdschakelaar van je groepenkast omzet neemt het ESS het binnen 20 ms. over en lopen er toch weer stromen door de schakelaar.
Om die reden twijfel ik toch wel over die bypass. Wanneer ga ik dat gebruiken en hoe?
[...]

Is dat voldoende?
Volgens mij is het helemaal geen dingetje om zonder load te schakelen, je hebt er namelijk als het goed is ook voor gezorgt dat je met een hoofdschakelaar (al dan niet gekoppeld met de hoofdschakelaar van de netinvoeding) je huis spanningsloos kan maken door de AC-out van de ESS die in je meterkast binnenkomt af te schakelen.
Dus mocht je om wat voor reden dan ook de ESS er tussenuit willen hebben is het een kwestie van eerst die hoofdschakelaars om zodat je huis spanningsloos is en vervolgens de bypass switch omzetten naar netvoeding en daarna de hoofdschakelaar van de netinvoeding weer aan.
Handig voor als je een omvormer hebt die kapot gaat en gerepareerd/vervangen moet worden, dan kan je direct je huis weer van stroom voorzien totdat het spul het weer doet.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• habbekrats
@PentaClover @ger356 Als ik mijn Victron in onderhoud wil zetten voor bv firmware upgrade ga ik als volgt te werk

Dikke verbruikers wasmachine, vaatwasser, wasdroger staan niet aan. In de groepenkast zet ik alle eindgroepen af (gelijk even de aardleks testen). Daarna schakel ik via de bypass schakelaar de AC out af naar de stand grid.
Hierna zet ik de eindgroepen weer aan die nodig zijn. Sommige dingen niet, zolang duurt een firmware meestal niet.
Hierna kan ik indien nodig de AC voeding naar de victron installatie afzetten.

Terug doe ik hetzelfde.
Overigens als je naar de gemiddelde belasting kijkt zou onder belasting schakelen best wel meevallen, ik heb een 63A 1-0-2 omschakelaar.

Voor mijn IT apparatuur heb ik nog een lossen 750VA ups staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:06
cj1 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:09:
[...]

Deze vorm van compressie met een relatief starre metalen plaat doet meer kwaad dan goed.

Als de cellen geladen worden, dan zetten ze 1-2-3 mm uit (per 8 cellen). De druk op de cellen wordt dan veel hoger dan 3 kN.

Yixiang geeft op haar DIY-box productpagina ook helemaal niet aan dat ze 300 kgf/3kN compressie toepassen.
dat vind ik appart
als je kijk in de automotive wereld waar ze ook veel pouchcellen ( zijn in zekere zin toch wel vergelijkbaar ) gebruiken word ze juist volledige strak tegen elkaar gezet met een plaat tussen elke andere cel voor koeling e.d.
mij lijkt het juist goed om "zoveel mogelijk " de druk er goed op te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
SnarfB schreef op zondag 13 april 2025 @ 07:50:
Ik heb net 2 Seplos V4 kits binnen nog zonder batterijen deze komen begin mei, nu ben ik alvast begonnen de kit in elkaar aan het zetten.
Ik heb Andy wel eens vertellen dat hij de busbars met een bepaald spul eerst schoonmaakte, kan iemand mijn vertellen waar jullie deze mee schoonmaken.
Andere vraag is wat zijn de diameters over het algemeen van de busbars in de kits tussen de BMS en accu’s ik meet hier 2 x 20 mm ben hier wel eens benieuwd naar of hier nog verschil in zit.
waar heb je deze gekocht?
zie ze alleen in china staan via ali

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Maxwp schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:10:
[...]

dat vind ik appart
als je kijk in de automotive wereld waar ze ook veel pouchcellen ( zijn in zekere zin toch wel vergelijkbaar ) gebruiken word ze juist volledige strak tegen elkaar gezet met een plaat tussen elke andere cel voor koeling e.d.
Inderdaad, mijn Li-ion cellen die ik had voordat ik naar LFP ging zaten vast in een aluminium bak.
Daar kan de cellen geen mm uitzetten.

Ben zelf geen expert op dat gebied, mijn cellen zitten gewoon strak onder compressie :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-06 16:23
Zelf aan het kijken om mijn huidige Solaredge SE4K met 6.2KWp aan zonnepanelen om te bouwen naar een SE8K-RWS hybrideomvormer met 15 of 20KW aan batterijen van type Pylontech US5000-1C, nog mensen met ervaring hierin?

Als ik het bekijk is het natuurlijk eenvoudiger als sommige andere installaties hier :D
Op termijn wou ik eventueel op mijn vrijstaande garage nog een kleinere setting maken van 2a3KWp panelen met 5 a 10KW batterij als extra, kan ik hiervoor evt ook victron gebruiken en dan deze setup bvb als off-grid configureren of loopt de communicatie met solaredge dan niet optimaal?
Moet nog even kijken wat mag van de vrouw, ik heb achteraan mijn tuin nog wel wat plek om evt ook een extra semi-grond opstelling nog te maken :D.

[ Voor 11% gewijzigd door Hanzzzie op 27-05-2025 07:56 ]

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Nav een eerdere post hier bij Apaxium battery een case + BMS besteld. De eerste ervaringen zijn tot nu toe maar zo-zo:
Shipping zou 20 mei zijn. 23 mei de melding gekregen dat het product geshipt is, maar geen T&T code. Zojuist gemaild en dan word doodleuk gezegd dat DPD het pakket heeft opgehaald, en er deze week een T&T komt. Guys, komop. Als het product is opgehaald heb je een T&T code. Niet de zaak zitten bezeiken.

Edit: ik heb een tracking nummer gekregen, maar daarin is te zien dat het product nog niet shipped is.

[ Voor 11% gewijzigd door scoobs op 27-05-2025 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik heb gisteren m'n batterij een upgrade gegeven, het BMS was gebricked na een SW update. Ik had 100% zeker het juiste bestand gebruikt, maar de support negeerde me alsnog, dus heb ik die Seplos troep eruit gehaald en een JK BMS V19 geïnstalleerd. :+
Het JK BMS is een stuk veelzijdiger en is gemakkelijk aan te passen. Ik ben van plan om nog een tweede batterij te gaan bouwen in de vorm van een speciaal project en dan is een Seplos BMS echt veel duurder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2D_vNzuLk0vHAFl3QeFFzsUxJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6K5ubVPSnsrUa55zsM2oExZD.jpg?f=fotoalbum_large

*Ja, ik was een beetje uitgeschoten met de multitool toen ik het gat voor het display groter aan het maken was... :o

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

SpongeRob schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:24:
Ik heb gisteren m'n batterij een upgrade gegeven, het BMS was gebricked na een SW update. Ik had 100% zeker het juiste bestand gebruikt, maar de support negeerde me alsnog, dus heb ik die Seplos troep eruit gehaald en een JK BMS V19 geïnstalleerd. :+
Het JK BMS is een stuk veelzijdiger en is gemakkelijk aan te passen. Ik ben van plan om nog een tweede batterij te gaan bouwen in de vorm van een speciaal project en dan is een Seplos BMS echt veel duurder.

[Afbeelding]

*Ja, ik was een beetje uitgeschoten met de multitool toen ik het gat voor het display groter aan het maken was... :o
Die rode tape :+ wel jammer van de schade inderdaad

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:59
scoobs schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:02:
Nav een eerdere post hier bij Apaxium battery een case + BMS besteld. De eerste ervaringen zijn tot nu toe maar zo-zo:
Shipping zou 20 mei zijn. 23 mei de melding gekregen dat het product geshipt is, maar geen T&T code. Zojuist gemaild en dan word doodleuk gezegd dat DPD het pakket heeft opgehaald, en er deze week een T&T komt. Guys, komop. Als het product is opgehaald heb je een T&T code. Niet de zaak zitten bezeiken.

Edit: ik heb een tracking nummer gekregen, maar daarin is te zien dat het product nog niet shipped is.
Dat is best wel sloridg. Na een bericht op FB heb ik eind april via pre-order besteld. Had contact met Cassie Zhang. De container zou begin juni in Duitsland arriveren, maar was er dus verleden week al. Ben netjes door Cassie op de hoogte gehouden, zij stuurde me ook de t&t code, vandaag het pakketje ontvangen. Volgens de t&t 21 mei aangemeld, 23 mei door DPD ontvangen en vandaag dus bezorgd.

Er zit nu één of andere DC breaker in, ze claimen dat ie dubbelpolig 200A is. Omdat ik alle verbindingen zelf nog met de momentsleutel na wil trekken zal ik deze breaker ook even uitbouwen om te zien wat voor naam er op staat en ik er wat meer over kan vinden. Het heeft niet de afmetingen van een DC MCCB, Gelukkig zijn beide polen parallel aangesloten, denk daarom dat ik hem wel in het circuit laat. Maar als beveiliging komt er buiten de box wel een AE5 bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Hanzzzie schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:55:
Zelf aan het kijken om mijn huidige Solaredge SE4K met 6.2KWp aan zonnepanelen om te bouwen naar een SE8K-RWS hybrideomvormer met 15 of 20KW aan batterijen van type Pylontech US5000-1C, nog mensen met ervaring hierin?
.
Denk niet dat je hier ervaringen over gaat vinden gezien SolarEdge Pylonech accu's niet ondersteund, en ook niet gaat ondersteunen op de SE8K-RWS (en de gehele SE hybride lijn).
Onlangs op een SolarEdge event deze vraag gesteld en men zet vol in op hun nieuwe (nog te releasen) PV / thuis accu oplossing. Dit was het antwoord wat ik kreeg van de SolarEdge engineer die de presentatie gaf.

In basis ook logisch gezien SE het liefst hun eigen accu's verkoopt (aka vendor Lock In).

Hier screenshot van de spec sheet van de supported accu's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dieunXAogCwCftSwywUWQFq_2yY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3lpXsNcerlpeMI4s8OTfoElN.png?f=user_large

Kortom dit gaat niet werken (geloof me ik heb een SE12,5K hangen en had het liefste ook mijn accu's DC ingevoed direct van mijn SE omvormer.
Als je met Pylontech oid wil gaan werken dan gaat mijn voorkeur uit naar Victron (ik heb dus ook 3 Multiplussen II hangen inmiddels) met zelfbouw accu boxen. En hierbij neem ik de conversie verliezen voor lief. (Mijn solar installatie is allang terugverdiend dus alle PV die ik opwek is "gratis" of ik nu daar 10% of 30% aan conversie aan verlies zal me jeuken gezien ik totaal overgemensioneerd ben met mijn 50 panelen :)

Als je die luxe niet hebt, dan is het of accepteren dat je in de VendorLock in zit en koop je de RWS inverter van Solar Edge. Let wel deze serie is aflopend en men staat aan de vooravond van een nieuwe oplossing (waar ik overigens totaal niet van gecharmeerd ben).

Of je trapt SolarEdge je huis uit, waarbij je dus ook je dak op zult moeten om alle optimizers te verwijderen en duikt de wereld in van de vrije keuze met hybride string omvormers die wel de pylontechs accu's ondersteunen.

[ Voor 39% gewijzigd door cyclone op 28-05-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
cyclone schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:46:
[...]

Denk niet dat je hier ervaringen over gaat vinden gezien SolarEdge Pylonech accu's niet ondersteund, en ook niet gaat ondersteunen op de SE8K-RWS (en de gehele SE hybride lijn).
Onlangs op een SolarEdge event deze vraag gesteld en men zet vol in op hun nieuwe (nog te releasen) PV / thuis accu oplossing. Dit was het antwoord wat ik kreeg van de SolarEdge engineer die de presentatie gaf.

In basis ook logisch gezien SE het liefst hun eigen accu's verkoopt (aka vendor Lock In).

Hier screenshot van de spec sheet van de supported accu's
[Afbeelding]

Kortom dit gaat niet werken (geloof me ik heb een SE12,5K hangen en had het liefste ook mijn accu's DC ingevoed direct van mijn SE omvormer.
Als je met Pylontech oid wil gaan werken dan gaat mijn voorkeur uit naar Victron (ik heb dus ook 3 Multiplussen II hangen inmiddels) met zelfbouw accu boxen. En hierbij neem ik de conversie verliezen voor lief. (Mijn solar installatie is allang terugverdiend dus alle PV die ik opwek is "gratis" of ik nu daar 10% of 30% aan conversie aan verlies zal me jeuken gezien ik totaal overgemensioneerd ben met mijn 50 panelen :)

Als je die luxe niet hebt, dan is het of accepteren dat je in de VendorLock in zit en koop je de RWS inverter van Solar Edge. Let wel deze serie is aflopend en men staat aan de vooravond van een nieuwe oplossing (waar ik overigens totaal niet van gecharmeerd ben).

Of je trapt SolarEdge je huis uit, waarbij je dus ook je dak op zult moeten om alle optimizers te verwijderen en duikt de wereld in van de vrije keuze met hybride string omvormers die wel de pylontechs accu's ondersteunen.
Iemand die ik ken heeft het werkend met pylontech en bestaan ook hele fora's van in Duitsland.
Configureren als BYD batterij werkt perfect.

Maar idd, op termijn ga ik kijken wat ik ga doen ermee en wss de optimizers eruit halen en naar andere omvormers kijken zoals Victron, heb nu een korte termijn optie nodig en deze werkt gewoon...
Ga morgen bij Paul Voncken in Wijlre kijken die 2 van deze setups heeft draaien (SE8k RWS met Pylontech) , alles werkt zoals het moet.
Ik ben niet overtuigd van de SE oplossing (RWB met SE Batterij aan 9k voor hetzelfde vermogen, incl 1500eur cashback al reeds in rekening gebracht, deze terugverdientijd is onrealistisch in mijn ogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Maxwp schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:10:
[...]

Zo veel mogelijk dezelfde druk er op houden lijkt ook mij goed.

Automotive houdt de juiste zelfde "druk" er op met kunststof banden, waarbij ze heel veel geld steken in het vinden en testen van precies de juiste kunststof soort met de gewenste mechanische eigenschappen: kracht-versus-uitrekking van het kunststof, en dat zo'n 1000 keer herhaald.

In principe is ook ieder schroefdraadverbinding en blikken plaat voorzien van dit soort kracht-uitrekking mechanismes (veer-mechanisme).

Die van de schroefdraadverbinding zijn veel te star: het kost veel te veel kracht voordat de schroefdraad verbinding ook maar 1 millimeter is uitgerekt.

Volgens mij kan iedereen hier op zijn klompen aanvoelen als je zo'n 1 of 2 millimeter dun blik aandrukplaat op het einde van de rij zo'n 4 millimeter (8 cellen op 1 rij à 0,5 mm expansie per cel) gaat indrukken (met 50-60 kN), dat zo'n blikken plaat van 20 bij 40 cm niet meer terug gaat veren naar zijn oorspronkelijke positie zodra de cellen krimpen -> blijven vervormd is de plaat na 1 keer laden tot 100%. Na ontladen is er geen druk meer door een vervormde blikken plaat, met name in het < 40% SoC bereik.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
cj1 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:35:
[...]

Zo veel mogelijk dezelfde druk er op houden lijkt ook mij goed.

Automotive houdt de juiste zelfde "druk" er op met kunststof banden, waarbij ze heel veel geld steken in het vinden en testen van precies de juiste kunststof soort met de gewenste mechanische eigenschappen: kracht-versus-uitrekking van het kunststof, en dat zo'n 1000 keer herhaald.

In principe is ook ieder schroefdraadverbinding en blikken plaat voorzien van dit soort kracht-uitrekking mechanismes (veer-mechanisme).

Die van de schroefdraadverbinding zijn veel te star: het kost veel te veel kracht voordat de schroefdraad verbinding ook maar 1 millimeter is uitgerekt.

Volgens mij kan iedereen hier op zijn klompen aanvoelen als je zo'n 1 of 2 millimeter dun blik aandrukplaat op het einde van de rij zo'n 4 millimeter (8 cellen op 1 rij à 0,5 mm expansie per cel) gaat indrukken (met 50-60 kN), dat zo'n blikken plaat van 20 bij 40 cm niet meer terug gaat veren naar zijn oorspronkelijke positie zodra de cellen krimpen -> blijven vervormd is de plaat na 1 keer laden tot 100%. Na ontladen is er geen druk meer door een vervormde blikken plaat, met name in het < 40% SoC bereik.
Wat versta je onder een blikken plaat ?
Die pylontech hebben alleen de blikken behuizing of bedoel je bijvoorbeeld de seplos druk plaat want die is toch een stuk steviger al lijkt me die niet veel mee te laten maar daar zijn dan weer de foam voor die tussen alle cellen in zitten neem ik aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
wat @cj1 zegt. Echter Het is niet alleen de SOC die swelling bepaalt, maar ook State of Health (SOH)

Daarover gesproken, ik heb niets kunnen vinden in de datasheet over dat SOC het formaat bepaalt, alleen SOH. Indien SOC ook een significante bijdrage zou leveren aan de expansion, dan had ik dit terug verwacht in de datasheet. Indien het niet zo is, maakt permanente vervorming niet zoveel uit, aangezien de cellen alleen maar groeien, niet krimpen.

datasheet MB31
The inherent characteristics such as the rebound of the electrode thickness may lead to cell expansion during use which
generates force on the clamp, and the force increases with the attenuation of the cell capacity. The cell swelling force at
BOL and EOL (60% SOH) refer to Table 3:
Customer shall fully consider the influence of the cell swelling force when designing the module. The product generates
expansion force during use, and the expansion force is about 60000 N when the cell capacity attenuates to 60% under the
test conditions of 15 mm steel plate + 0.0 mm GAP (the space for cells to expand). Customers shall consider the
reliability of structural strength in the product design process, and it is suggested to reserve 2.0 mm ~ 2.5mm expansion
space while grouping the cells.
Om het in perspectief te plaatsen: static kracht is 60kN, de aanbevolen preload is is 3kN.

Die preload omzetten naar een bepaald moment kun je doen met diverse calculators

Dus volgens mij, als ik me niet vergis zou je afhankelijk van de frictiecoefficient kunnen stellen dat 20Nm aan totale torque gelijk is aan 3kN aan clamping foce, en ik verwacht dat je dat mag delen door het aantal bouten wat je hebt. Dus als je 6 bouten hebt, dat je ze met ongeveer 4Nm/stuk moet aandraaien voor een correcte preload. Uitgaande van een nette verdeling, en schone metalen schroefdraden zonder smering.

Het foam tussen de cellen dat toegepast wordt levert al een bepaalde hoeveelheid veerkracht op, en in een eerdere post heb ik de suggestie gegeven bepaalde inserts te gebruiken voor de schroeven, die kleiner worden onder kracht. Dat zou evt een mooie laatste (duidelijk zichtbare) buffer kunnen zijn. Qua foam zit je dan al snel te denken aan iets als EVA foam. Je moet alleen nog even checken of je 2mm expansion van je cellen kunt doen binnen de krachtrange van 2kN. Dus dat is even kijken naar de correcte druksterkte van de foam.

Stiekem zit er toch ook een hoop material science in een battery case. Ik leer iig weer een hoop nieuwe dingen. :+

[ Voor 20% gewijzigd door scoobs op 28-05-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik denk erover om zelf busbars te maken uit vertinde koperen strip. Het liefst zou ik de componenten en kabels met bouten en moeren (M8, rvs) vastzetten. Is dat ok? Of is er een goede reden om toch maar M8-draad in de busbar te snijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Hanzzzie Tof, dit wist ik niet en heb wel een en ander rondgeneusd. Ben benieuwd naar je ervaringen zou je die hier willen delen s.v.p. ?

Overigens hink ik op 2 benen, ik vind SolarEdge qua PV echt een top oplossing draait bij mij nu al bijna 5 jaar probleemloos. En het is naar mijn onbescheiden mening 1 van de meest veilige oplossingen die er op de markt is. (voor de criticasters ik zeg 1 van de .. en niet de veiligste he :-) )

Echter qua accu omvormer vind ik ze teleurstellend in de oplossing / ondersteuning en de te laad en ontlaad capaciteit die ze bieden.

Daar vind ik Victron weer met kop en schouders boven de competitie uitkomen, met name in het ESS stuk en de ondersteuning van zo goed als alles wat je zelf kunt bedenken.

Feit ook dat ik nu mijn PV los heb van mijn ESS systeem vind ik ook wel een voordeel i.v.m. onderhoud e.d.
Zeker met de prijzen voor de multiplussen II op dit moment is het stiekem best interessant om daar eens mee te gaan rekenen.
(Hoewel ik me wel een klein beetje stevig verrekent heb in de additionele kosten die de infra naast de Multiplussen in de vorm van bekabeling / busbars en zekeringen met zich mee brachten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
cyclone schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:45:
@Hanzzzie Tof, dit wist ik niet en heb wel een en ander rondgeneusd. Ben benieuwd naar je ervaringen zou je die hier willen delen s.v.p. ?

Overigens hink ik op 2 benen, ik vind SolarEdge qua PV echt een top oplossing draait bij mij nu al bijna 5 jaar probleemloos. En het is naar mijn onbescheiden mening 1 van de meest veilige oplossingen die er op de markt is. (voor de criticasters ik zeg 1 van de .. en niet de veiligste he :-) )

Echter qua accu omvormer vind ik ze teleurstellend in de oplossing / ondersteuning en de te laad en ontlaad capaciteit die ze bieden.

Daar vind ik Victron weer met kop en schouders boven de competitie uitkomen, met name in het ESS stuk en de ondersteuning van zo goed als alles wat je zelf kunt bedenken.

Feit ook dat ik nu mijn PV los heb van mijn ESS systeem vind ik ook wel een voordeel i.v.m. onderhoud e.d.
Zeker met de prijzen voor de multiplussen II op dit moment is het stiekem best interessant om daar eens mee te gaan rekenen.
(Hoewel ik me wel een klein beetje stevig verrekent heb in de additionele kosten die de infra naast de Multiplussen in de vorm van bekabeling / busbars en zekeringen met zich mee brachten).
As said... ik heb nu (owv aansluiting digitale meter Belgie) een short term oplossing nodig om pieken op te vangen enz enz... daarom kwam ik uit op de uitfaserende Se*k-RWS omvormers daar ik momenteel niemand snel thuis krijg om de optimizers te vervangen...
Heb zelf geen nood aan de extra mogelijkheden van de nieuwe RWB serie, al zeker niet owv het prijsverschil dat gewoon absurd is...
Als ik de optimizers niet had was het idd ook een no-brainer om direct naar Victron te gaan

Mijn idee was om te kijken met deze kleine investering van omvormer, om te kijken hoe ver ik geraak met ons verbruik, en dan beslis of ik de panelen ook vervang door zwaardere, een 2e install bijbouw op mijn garage, of andere oplossing zoek...

zo kan ik een optimale oplossing op termijn vinden zonder eventueel nog extra moeten te betalen als BVB ons belgenland ook beslist om negatieve injectie toe te passen (dan knal ik er wel een batterijtje of 2 bij :) )

[ Voor 5% gewijzigd door Hanzzzie op 28-05-2025 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

scoobs schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:18:
wat @cj1 zegt. Echter Het is niet alleen de SOC die swelling bepaalt, maar ook State of Health (SOH)

Daarover gesproken, ik heb niets kunnen vinden in de datasheet over dat SOC het formaat bepaalt, alleen SOH. Indien SOC ook een significante bijdrage zou leveren aan de expansion, dan had ik dit terug verwacht in de datasheet.
Krimpen en zwellen bij lagere en hogere SOC is standaard gedrag van een LFP prismatic, ook al staat het niet in het gegevensblad. Zie bijvoorbeeld cj1 in "Zelf een powerwall bouwen" @Jazsie Iets voor de TS?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Maxwp schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:12:
[...]

Wat versta je onder een blikken plaat ?
Die pylontech hebben alleen de blikken behuizing of bedoel je bijvoorbeeld de seplos druk plaat want die is toch een stuk steviger al lijkt me die niet veel mee te laten maar daar zijn dan weer de foam voor die tussen alle cellen in zitten neem ik aan
Als het een dikke stalen/aluminium plaat betreft, dan heeft de plaat nauwelijks/geen veerkrachtige werking. Gevolg: te veel kracht op de cellen.

Er staat namelijk wel in het gegevensblad dat de cellen die zwellen tijdens het laden 50 tot 60 kN aan kracht uit gaan oefenen. Dat is veel meer dan de toegestane 300±20 kgf (dit komt overeen met ongeveer 2,9 kN).

Ja, dan moet dat foam de veerwerking (constante druk bij een veranderlijke maat) uit gaan voeren. Na een keer of 1000 cycli (zeg 3 jaar) is de veerkrachtige werking echt wel uit dat foam verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
cj1 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:10:
[...]

Krimpen en zwellen bij lagere en hogere SOC is standaard gedrag van een LFP prismatic, ook al staat het niet in het gegevensblad. Zie bijvoorbeeld cj1 in "Zelf een powerwall bouwen" @Jazsie Iets voor de TS?
Daarom dus mijn opmerking over significante bijdrage. Tot 3mm per 8 cellen is in verhouding tot de 2 a 2,5mm expansie bij een lagere SOH niet heel veel - vind ik.
Enfin; als je je aan de datasheet houdt en 2,5mm expansieruimte per cel laat, dan zit het wel goed. ;)

Ohja, en ik ga nog even muggenziften op het originele bericht van je, mits ik goed begrepen heb wat je bedoelt daar: de 30 +/- 2kN compression waarover gesproken word is feitelijk gewoon een preload.. De totale compressie mag oplopen tot 70kN. Met een toename van 18kN valt hij nog binnen spec op dat moment. Echter, ik heb zo'n vermoeden dat over een paar jaar, als de SOH afneemt, hij zwaar buiten spec gaat zitten

Dus, zoals ik het interpreteer: je bouwt de cellen nieuw in met 15-40% SoC, zet er 30 +/-2kN aan preload op, en je zorgt dat je cellen per stuk 2,5mm mogen uitzetten dmv bijvoorbeeld een EVA foam of eindplaat die met veren is vastgezet, zonder dat er meer dan 40kN aan kracht extra bij komt.

Hierbij zou ik zeggen dat foam een nettere oplossing is: de totale afmeting van je batterypack gaat hiermee niet varieren over de tijd heen. Geen cellen die daadwerkelijk gaan schuiven over je heating mat en ergens kunnen blijven hangen etc. (I know, kleine kans, maar dit zijn wel dingen om rekening mee te houden.) Eventueel kun je zeggen dat je nog een set veren op het einde plaatst die beginnen mee te geven als je boven de 70kN kracht komt; dat is een mooie visuele cue dat er iets mis is met je pack.

Eigenlijk dus exact zoals alle dozenschuiversbouwers het aan je leveren. Ervanuitgaand dat ze de juiste foam leveren natuurlijk.

Voor dit hele argument + bijbehorende cijfers ga ik uit van de populaire MB31 cellen.

Edit: Ik heb nog eens goed gelezen, maar die 30 +/-2kN compression force is uberhaupt irrelevant: dit is de mate van compressie die gebruikt is toen ze de dikte van de cel hebben gemeten. De recommended compression is simpelweg 30-70kN. Oftewel; gewoon ervoor zorgen dat je tussen leeg en nieuw en oud en vol niet 40kN extra kracht genereert.

[ Voor 11% gewijzigd door scoobs op 28-05-2025 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maxwp
cj1 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:17:
[...]

Als het een dikke stalen/aluminium plaat betreft, dan heeft de plaat nauwelijks/geen veerkrachtige werking. Gevolg: te veel kracht op de cellen.

Er staat namelijk wel in het gegevensblad dat de cellen die zwellen tijdens het laden 50 tot 60 kN aan kracht uit gaan oefenen. Dat is veel meer dan de toegestane 300±20 kgf (dit komt overeen met ongeveer 2,9 kN).

Ja, dan moet dat foam de veerwerking (constante druk bij een veranderlijke maat) uit gaan voeren. Na een keer of 1000 cycli (zeg 3 jaar) is de veerkrachtige werking echt wel uit dat foam verdwenen.
dus.... geen diy accu behuizing is goed ?
Wat nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

scoobs schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:50:
[...]
Edit: Ik heb nog eens goed gelezen, maar die 30 +/-2kN compression force is uberhaupt irrelevant: dit is de mate van compressie die gebruikt is toen ze de dikte van de cel hebben gemeten. De recommended compression is simpelweg 30-70kN.
Je hebt niet goed gelezen, bij de MB31: 3-7 kN.
Bij nagenoeg alle andere prismatische cellen: 300±20 kgf
scoobs schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:50:
[...]
Oftewel; gewoon ervoor zorgen dat je tussen leeg en nieuw en oud en vol niet 40kN extra kracht genereert.
Succes met een foam (1) zonder enige specificatie, (2) na 3 jaar als de flexibiliteit verdwenen is...

[ Voor 3% gewijzigd door cj1 op 28-05-2025 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Maxwp schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:55:
[...]
Wat nog wel.
Een enkel zelfbouwers doet het naar mijn mening goed:
https://diysolarforum.com...ictures-only.87965/page-8 (wel alle 16 cellen onder 4 veren, dus of ±20 kgf gehaald gaat worden is twijfelachtig)

Deze zelfbouwers ondanks de veerspanning toch niet:
https://diysolarforum.com...ctures-only.87965/page-11 (spanband=onbekende veerconstante)
https://diysolarforum.com...ctures-only.87965/page-12 (twee rijtjes kun je niet onder dezelfde plaat duwen, er kan zomaar 1 mm verschil zitten in 8 cellen bij dezelfde SoC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 09:16
Hermarcel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:27:
Ik denk erover om zelf busbars te maken uit vertinde koperen strip. Het liefst zou ik de componenten en kabels met bouten en moeren (M8, rvs) vastzetten. Is dat ok? Of is er een goede reden om toch maar M8-draad in de busbar te snijden?
Ik weet niet hoe groot je busbars moeten worden. Maar waarom moeilijk doen en ze niet gewoon kopen? Zelfbouw lijkt me niet veel goedkoper.

Ik gebruik deze in 5 en 8 bouten. Kwaliteit is zeer netjes :) Wel m10 overigens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:54

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Maxwp schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:55:
[...]
Wat nog wel.
Dit onderwep (compressie) komt regelmatig terug en we kunnen er heel moeilijk over gaan doen, maar niemand monteert sensors om de druk ook te meten over tijd, dus uiteindelijk weet niemand of ze het écht goed doen qua druk.

Persoonlijk vind ik dat die DIY behuizingen van de bekende Chinese partijen ‘goed genoeg’ zijn. Ze bieden allemaal iets van een ‘druk plaat’.

Misschien niet perfect or ideaal, misschien doet het bijna niets.

Whatever.

Niemand gaat in de buurt komen van de max cycle life van de cellen. Ik blijf het persoonlijk een non-discussie vinden.

Maar ieder zijn hobby en passie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
SHIFTER [NL] schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:11:
[...]

Ik weet niet hoe groot je busbars moeten worden. Maar waarom moeilijk doen en ze niet gewoon kopen? Zelfbouw lijkt me niet veel goedkoper.

Ik gebruik deze in 5 en 8 bouten. Kwaliteit is zeer netjes :) Wel m10 overigens.
Die zijn van messing en niet koper, kan wel maar even rekening houden met de max stroom. Die Chinese 600A zou ik met een korreltje zout nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
cj1 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:00:
[...]

Je hebt niet goed gelezen, bij de MB31: 3-7 kN.
Bij nagenoeg alle andere prismatische cellen: 300±20 kgf

[...]

Succes met een foam (1) zonder enige specificatie, (2) na 3 jaar als de flexibiliteit verdwenen is...
Inderdaad, 3-7kN. Daar heb ik duidelijk niet opgelet met omzetten. Mea culpa.
Zou je me een voorbeeld kunnen geven van dergelijke cellen? Ik heb nog eens door de sheets van de lf280k gekeken, aangezien dat ook een populair model is/was, maar daar staat alleen een initiele clamping force (3+/-0.2kN) en een never exceed force van 50(ja, deze klopt)kN.
Linkje naar sheet

Dat alles laat mij geloven dat het niet super nauw komt qua krachten, zolang je maar voldoende expansieruimte hebt.

Qua foam heb je natuurlijk een punt. Aan de andere kant heb ik ook wel wat producten gezien die een foam specifiek voor prismatische cellen maken. Morgen kan ik evt wel wat doorsturen.

@Q je kunt met een eenvoudige digitale torque schroevendraaier prima een bout los/vast draaien en kijken wat het doet, als je zou willen. Maar dit is er eentje van hetzelfde kaliber als het advies elke maand je aardlekschakelaars te testen. Ik zal het mijn opa vertellen met zijn thuisaccu. Die is gepensioeneerd en heeft toch tijd zat. :+

[ Voor 12% gewijzigd door scoobs op 28-05-2025 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@SHIFTER [NL]
@habbekrats
Ik heb specifieke wensen ivm zekeringen, opstelling en toekomstige uitbreidingsmogelijkheden.
Messing geleidt een stuk slechter dan koper (afhankelijk van legering en/of zuiverheid tot wel een factor 3). Ik richt me wat koper-afmetingen op de busbars van Victron. Maar zij hebben niet wat ik zoek.

En omdat ik een smart shunt wil gebruiken (itt Lynx shunt) is de Lynx distributor ook lastig (shunt moet tussen twee distributors in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

scoobs schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:38:
[...]
Dat alles laat mij geloven dat het niet super nauw komt qua krachten, zolang je maar voldoende expansieruimte hebt.
Als je al het andere heel goed doet (temperatuur = 25±2ºC en precies volgens de testcondities laad, ontlaad en tussentijds pauzeert) dan is de celcompressiekracht het relatieve verschil tussen 3 en 20 duizend cycles levensduur, oftewel zonder compressie ongeveer 1/7 (één zevende) van het maximum.

bron: https://diysolarforum.com...6101/page-11#post-1103728

Bij te hoge compressie worden de cellen misschien wel snel vuurwerk... (door interne kortsluiting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:40
cj1 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:06:
[...]

Als je al het andere heel goed doet (temperatuur = 25±2ºC en precies volgens de testcondities laad, ontlaad en tussentijds pauzeert) dan is de celcompressiekracht het relatieve verschil tussen 3 en 20 duizend cycles levensduur, oftewel zonder compressie ongeveer 1/7 (één zevende) van het maximum.

bron: https://diysolarforum.com...6101/page-11#post-1103728
)
Ho, wacht even, dan moeten we een nieuwe hobby zoeken voor de rest van ons leven. Dat is niet de bedoeling ;)
Pagina: 1 ... 101 ... 103 Laatste