l0rien schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:05:
[...]
Ja ik zat eigenlijk vooral op het spoor van NOM en met dynamisch contract slim laden en ontladen voor eigen gebruik. Ik heb een laadpaal en 5400Wp aan AC(micros) die ik beide parallel zou zetten aan de omvormer. Simpelweg de rest van je load uit je ESS compenseren.
Maar uit @
V_ger s reactie begrijp ik dat de ene MultiPlus de andere niet is dus uitbreiden niet zo simpel is als het lijkt.
Gegeven een totaal vermogen wat op een moment in je huis gevraagd wordt, is een enkele fase setup efficiënter dan een 3-fase setup, want ieder multiplus apparaat heeft zijn eigen verliezen.
Natuurlijk heeft een enkele MP5000 maar 18 watt standby verlies maar x 3 is dat 1296wH ofwel 1.3kWh per dag puur om je multiplussen te laten werken. Een enkele MP doet maar 432wH ofwel 0.43kWh per dag. Misschien relevant met name voor de winter. Ik denk dat een hoop mensen zich daar niet eens zozeer van bewust zijn en in de winter kan dat uitmaken afhankelijk van hoeveel wp solar je hebt.
Dus al met al heeft @
HyperBart een punt wat mij betreft (Hij draait ook op 1 fase).
Gegeven je wattpiek op je dak weet ik niet precies wat je effectieve netto piek opbrengst is, maar als dat voorbij de 4kW gaat dan kun je gewoon niet al je solar via een MP5000 in je accu krijgen. Omdat het niet veel zal schelen zou ik me persoonlijk daar niet zo druk om maken. Zelfs niet als je nog meer solar zou gaan aanleggen (oost west bijvoorbeeld). Dat je wat piek vermogen niet kunt absorberen gaat die 1300 euro niet compenseren.
Wat resteert is vooral laadvermogen vanuit het grid, ofwel om te handelen (dus ook weer exporteren), ofwel puur om zelf goedkope stroom in te slaan als aanvulling op je solar. Als je wilt profiteren van een enkel super-goedkoop uur, dan wil je inderdaad een 3-fase setup zodat je 12kw in je accus kunt dumpen. Let wel accu's want 230A op 52V is veel te veel voor een enkele 15kWh accu.
Ik vind zo'n keuze niet gek als je ook een bijbehorend stroomverbruik hebt, zoals een auto die ook voor woon-werk veel km maakt. Dus 's avonds aan de lader is dan mooi geld verdienen. Duurt nog steeds lang om 1300 euro aan omvormers en 1500 aan extra accu terug te verdienen.
Maar dat snelle laden is eigenlijk het enige scenario wat ik weet. Want als jij je auto 's avonds aan de lader hangt op 1 fase en door de nacht heen laat laden, lijkt me prima.
Qua handel ben ik heel benieuwd hoe lang dat écht stand gaat houden de komende jaren. Je ziet nu al dat op zeer zonnige dagen door de week de prijs inclusief de belastingen (die straks gewoon betaald moeten worden) soms onder de 10 cent komt, maar de hele dag slechts een uurtje boven de ~28 cent.
Een enkele dag zijn de prijzen zwaar negatief (vaak in het weekend), hoe vaak en hoe lang je daar van kunt profiteren, who knows?
Mijn eerste jaar ervaring met Tibber en mijn eerst winter (2024-2025) liet zien dat er gemiddeld over de 4 koude maanden vrijwel niets te handelen viel. Af en toe een paar hele prijzige uren, maar dat zijn speldeprikken.
Als het écht op NOM gaat dan denk ik dat voor jouw situatie een één fase setup prima is.
Ook met een EV.
Je kunt ook overwegen - als je écht toch in de toekomst een use case hebt voor een 3-fase setup - om de huidige MP te verpatsen en 3 nieuwe te kopen. Ik zeg iets gevaarlijks maar je kunt er ook 2 bij bestellen en dit pas doen als die setup niet werkt. Hoe risico avers ben je?
Als je het belangrijk vind om tegen grid uitval te beschermen zonder met verlengsnoeren te stoeien die ene keer per twee jaar dan kan dat ook nog een overweging zijn voor een 3-fase setup.
Maar ik sta open voor andere gedachtes over waarom een 3-fase setup toch de investering waard zou zijn.