Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:07
l0rien schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:38:
Vraag die ik zo snel niet terug kan vinden:

Ik heb een 3x25A aansluiting, ik wil graag een ESS starten op basis van Victron Multiplus-II met DIY 16S 310Ah MB31s. Ik kan dan toch gewoon nu starten met NOM op basis van die ene Victron(max 4kWh is prima) en later uitbreiden naar 3 voor island mode en meer load? Op die manier is er een upgradepad, ipv direct all-in.
Ik snap het dat je technisch gezien 3 fasen fijner qua idee vondt maar als je NOM wilt en de TVT onder controle wil houden dan is 3 fasen echt the worst you can do.

Puur door een verhoging van zelfconsumptie (opwek later verbruiken) ga ik er van uit dat ik het ESS op een heel kleine 5 jaar terugverdien. Als ik twee MP’s toevoeg wordt dat 7 jaar. Gewoon om mijn 3 fasen te plezieren? Neen sorry dat vond ik het niet waard.

Batterijen zitten op zonnige dagen al vol tegen de middag (15kwh). Als ik dan al iets extra zou willen uitgeven dan is het een extra battery pack maar de cijfers onderbouwen ook dat niet. Ik kan in de zomer wel 30 of 45 of 60kWh gaan bufferen maar dat geraak ik zelfs niet kwijt in de EV. Die kan ik op mooie dagen rechtstreeks van de PV al opladen. Tja dan stopt het rekensommetje ergens natuurlijk.

Lang verhaal kort: een mp2 5000 met een zelfgebouwd pack van 15kWh is het financiele optimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:27

Q

Au Contraire Mon Capitan!

l0rien schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:05:
[...]

Ja ik zat eigenlijk vooral op het spoor van NOM en met dynamisch contract slim laden en ontladen voor eigen gebruik. Ik heb een laadpaal en 5400Wp aan AC(micros) die ik beide parallel zou zetten aan de omvormer. Simpelweg de rest van je load uit je ESS compenseren.

Maar uit @V_ger s reactie begrijp ik dat de ene MultiPlus de andere niet is dus uitbreiden niet zo simpel is als het lijkt.
Gegeven een totaal vermogen wat op een moment in je huis gevraagd wordt, is een enkele fase setup efficiënter dan een 3-fase setup, want ieder multiplus apparaat heeft zijn eigen verliezen.

Natuurlijk heeft een enkele MP5000 maar 18 watt standby verlies maar x 3 is dat 1296wH ofwel 1.3kWh per dag puur om je multiplussen te laten werken. Een enkele MP doet maar 432wH ofwel 0.43kWh per dag. Misschien relevant met name voor de winter. Ik denk dat een hoop mensen zich daar niet eens zozeer van bewust zijn en in de winter kan dat uitmaken afhankelijk van hoeveel wp solar je hebt.

Dus al met al heeft @HyperBart een punt wat mij betreft (Hij draait ook op 1 fase).

Gegeven je wattpiek op je dak weet ik niet precies wat je effectieve netto piek opbrengst is, maar als dat voorbij de 4kW gaat dan kun je gewoon niet al je solar via een MP5000 in je accu krijgen. Omdat het niet veel zal schelen zou ik me persoonlijk daar niet zo druk om maken. Zelfs niet als je nog meer solar zou gaan aanleggen (oost west bijvoorbeeld). Dat je wat piek vermogen niet kunt absorberen gaat die 1300 euro niet compenseren.

Wat resteert is vooral laadvermogen vanuit het grid, ofwel om te handelen (dus ook weer exporteren), ofwel puur om zelf goedkope stroom in te slaan als aanvulling op je solar. Als je wilt profiteren van een enkel super-goedkoop uur, dan wil je inderdaad een 3-fase setup zodat je 12kw in je accus kunt dumpen. Let wel accu's want 230A op 52V is veel te veel voor een enkele 15kWh accu.

Ik vind zo'n keuze niet gek als je ook een bijbehorend stroomverbruik hebt, zoals een auto die ook voor woon-werk veel km maakt. Dus 's avonds aan de lader is dan mooi geld verdienen. Duurt nog steeds lang om 1300 euro aan omvormers en 1500 aan extra accu terug te verdienen.

Maar dat snelle laden is eigenlijk het enige scenario wat ik weet. Want als jij je auto 's avonds aan de lader hangt op 1 fase en door de nacht heen laat laden, lijkt me prima.

Qua handel ben ik heel benieuwd hoe lang dat écht stand gaat houden de komende jaren. Je ziet nu al dat op zeer zonnige dagen door de week de prijs inclusief de belastingen (die straks gewoon betaald moeten worden) soms onder de 10 cent komt, maar de hele dag slechts een uurtje boven de ~28 cent.

Een enkele dag zijn de prijzen zwaar negatief (vaak in het weekend), hoe vaak en hoe lang je daar van kunt profiteren, who knows?

Mijn eerste jaar ervaring met Tibber en mijn eerst winter (2024-2025) liet zien dat er gemiddeld over de 4 koude maanden vrijwel niets te handelen viel. Af en toe een paar hele prijzige uren, maar dat zijn speldeprikken.

Als het écht op NOM gaat dan denk ik dat voor jouw situatie een één fase setup prima is.
Ook met een EV.

Je kunt ook overwegen - als je écht toch in de toekomst een use case hebt voor een 3-fase setup - om de huidige MP te verpatsen en 3 nieuwe te kopen. Ik zeg iets gevaarlijks maar je kunt er ook 2 bij bestellen en dit pas doen als die setup niet werkt. Hoe risico avers ben je? :D

Als je het belangrijk vind om tegen grid uitval te beschermen zonder met verlengsnoeren te stoeien die ene keer per twee jaar dan kan dat ook nog een overweging zijn voor een 3-fase setup.

Maar ik sta open voor andere gedachtes over waarom een 3-fase setup toch de investering waard zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:51
Vraag bij mij zou zijn wat het standby verbruik van de nieuwe 4K5 en 6K5 modellen is. En uiteraard de prijs. Bij introductie zullen ze nog niet zo goedkoop zijn als de 5000 nu is.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

SkiFan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:33:
Vraag bij mij zou zijn wat het standby verbruik van de nieuwe 4K5 en 6K5 modellen is. En uiteraard de prijs. Bij introductie zullen ze nog niet zo goedkoop zijn als de 5000 nu is.
Ik was niet bekend met nieuwe modellen, heb je een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:45
Q schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:39:
[...]

Als je Victron bedoeld is niet moeilijk te vinden en rs6000 Harold heeft er al wat van gemaakt https://youtu.be/MTBLz_9uDrM?feature=shared

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
[...]

Als je Victron bedoeld is niet moeilijk te vinden en rs6000 Harold heeft er al wat van gemaakt https://youtu.be/MTBLz_9uDrM?feature=shared

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
[...]

Nee, maar zag laatst een kort videootje van iemand op een beurs waar ze een nieuw 4K5 kW en 6K5 kW model toonden. Dat waren MultiPlus 2's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Q schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:26:
[...]
Gegeven een totaal vermogen wat op een moment in je huis gevraagd wordt, is een enkele fase setup efficiënter dan een 3-fase setup, want ieder multiplus apparaat heeft zijn eigen verliezen.

Natuurlijk heeft een enkele MP5000 maar 18 watt standby verlies maar x 3 is dat 1296wH ofwel 1.3kWh per dag puur om je multiplussen te laten werken. Een enkele MP doet maar 432wH ofwel 0.43kWh per dag. Misschien relevant met name voor de winter. Ik denk dat een hoop mensen zich daar niet eens zozeer van bewust zijn en in de winter kan dat uitmaken afhankelijk van hoeveel wp solar je hebt.

Dus al met al heeft @HyperBart een punt wat mij betreft (Hij draait ook op 1 fase).
Al met al? Zeg gewoon dat ik helemaal gelijk heb :P .
Even serieus, ik heb inderdaad een enkelfasige setup van Victron op een 3F400V-N en dat werkt echt prima.

Enige probleem is voorlopig (maar dat ligt niet aan Victron denken we) dat bij heel zonnige dagen en een heel groot verbruik (meer dan PV opwek) de Victron niet hard genoeg "bijduwt". Reden hiervoor zou kunnen zijn omdat het voltage hier bij mij in de straten echt heel hoog oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

SkiFan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:03:
[...]

Nee, maar zag laatst een kort videootje van iemand op een beurs waar ze een nieuw 4K5 kW en 6K5 kW model toonden. Dat waren MultiPlus 2's.
Waren dat niet die industriële racmounts zoals de Multi HS19?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

habbekrats schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:49:
[...]

Die ken ik al en heb ik al bij iemand geïnstalleerd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Q schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:21:
[...]

Waren dat niet die industriële racmounts zoals de Multi HS19?
Nee, zagen er gewoon uit als normale MP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:57
HyperBart schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:24:
[...]

Ik snap het dat je technisch gezien 3 fasen fijner qua idee vondt maar als je NOM wilt en de TVT onder controle wil houden dan is 3 fasen echt the worst you can do.

Puur door een verhoging van zelfconsumptie (opwek later verbruiken) ga ik er van uit dat ik het ESS op een heel kleine 5 jaar terugverdien. Als ik twee MP’s toevoeg wordt dat 7 jaar. Gewoon om mijn 3 fasen te plezieren? Neen sorry dat vond ik het niet waard.

Batterijen zitten op zonnige dagen al vol tegen de middag (15kwh). Als ik dan al iets extra zou willen uitgeven dan is het een extra battery pack maar de cijfers onderbouwen ook dat niet. Ik kan in de zomer wel 30 of 45 of 60kWh gaan bufferen maar dat geraak ik zelfs niet kwijt in de EV. Die kan ik op mooie dagen rechtstreeks van de PV al opladen. Tja dan stopt het rekensommetje ergens natuurlijk.

Lang verhaal kort: een mp2 5000 met een zelfgebouwd pack van 15kWh is het financiele optimum.
Ik zit nu in hetzelfde dilemma, in de zomer dikke over capaciteit die ik eigenlijk in accu's wil stoppen (nu maar 15kwh, terwijl panelen 65 opleveren). Echter als de saldering er volledig af is dan kan ik met een 1 fase omvormer nooit mijn zelf consumptie gebruiken. Bij laden gebruik ik fase 1 volledig terwijl 2 en 3 terugleveren waar ik dus dan veel minder over krijg. Nu gaat het goed omdat de meter saldeert, maar hoe gaat dit straks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

SkiFan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:28:
[...]

Nee, zagen er gewoon uit als normale MP's.
Mocht je de video nog ergens kunnen achterhalen dan zou ik je dankbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

rroetenberg schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:35:
Echter als de saldering er volledig af is dan kan ik met een 1 fase omvormer nooit mijn zelf consumptie gebruiken.
Bedoel je dat je soms meer vermogen (verbruik) vraagt dan je met 1 fase kunt compenseren?
Bij laden gebruik ik fase 1 volledig terwijl 2 en 3 terugleveren waar ik dus dan veel minder over krijg. Nu gaat het goed omdat de meter saldeert, maar hoe gaat dit straks?
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar het "Salderen achter de meter" heeft niets met de wettelijke salderingsregeling te maken.

Als je op fase 1 zeg 3kW gebruikt en op fase 2 en 3 ieder 1.5 kW terug levert dan ziet de meter effectief 0.
Dus betaal je niets, ook geen belasting over het verbruik op fase 1. Dit zal niet veranderen.

Voor je solar overschot wat je teruglevert krijg je vrijwel geen cent voor de stroom zelf. Maar voor iedere kWh teruggeleverd in de zomer kun je de belasting wegstrepen voor de kWh die je in de winter moet inkopen.

Lever je 1000 kWh terug en koop je 2000kWh in over een jaar dan kun je de belasting over 1000 kWh wegstrepen. Dat stukje gaat weg als de salderingsregeling stopt.

In principe maakt dat voor jou niets uit met een thuis accu. Het is dan extra handig om zoveel mogelijk je eigen solar te gebruiken. Maar gewoon je EV bijv op 1 fase laden (duurt wat langer) kan voldoende zijn.

Het hangt allemaal heel erg af van jouw situatie. Er is niet één antwoord te geven over wat verstandig is.
En het is ook belangrijk om te bepalen wat precies je doel is. Als je puur geld wilt besparen, dan betwijfel ik of een upgrade naar 3 fasen en extra accu capaciteit je gaat helpen want reken maar uit voor jezelf hoeveel jaar het duurt voordat je die extra 3K+ euro's hebt terugverdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerwinFi
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14:21
HyperBart schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:24:
[...]

Ik denk zelf wel dat extra accu's heel interessant kunnen gaan worden na de salderingsregeling, vooral ook het uitgesteld terugleveren levert nu al best wat op. Hoe denken anderen hierover?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:47

MrFish

Untitled

SkiFan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:03:
[...]

Deze: YouTube: #Victron MP2 4,5 und 6,5 kW - bald verfügbar.

Check mijn thuisbatterijsimulator

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:20

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Q schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:05:
[...]

Bedoel je dat je soms meer vermogen (verbruik) vraagt dan je met 1 fase kunt compenseren?

[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar het "Salderen achter de meter" heeft niets met de wettelijke salderingsregeling te maken.

Als je op fase 1 zeg 3kW gebruikt en op fase 2 en 3 ieder 1.5 kW terug levert dan ziet de meter effectief 0.
Dus betaal je niets, ook geen belasting over het verbruik op fase 1. Dit zal niet veranderen.
Ik kan me wel voorstellen dat er op een gegeven moment bepalingen komen in bijv. subsidieregelingen (zoals de btw-vrijstelling) dat de omvormer 3-fase moet zijn.

Het is ook specifiek een Victronding waarbij 3-fase gruwelijk veel duurder is dan 1-fase. Er zijn zat andere 3-fase hybride omvormers waarbij de kosten ten opzichte van 1-fase erg meevallen. Ik snap ook werkelijk niet waarom Victron nog geen geïntegreerde oplossing heeft. Dat zou toch prioriteit nummer één moeten zijn om op kosten van zowel hardware als installatie beter te kunnen concurreren met Chinese omvormers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q

Q

Femme schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:13:
[...]

Ik kan me wel voorstellen dat er op een gegeven moment bepalingen komen in bijv. subsidieregelingen (zoals de btw-vrijstelling) dat de omvormer 3-fase moet zijn.
Daar ben ik zelf niet zo bang voor.

Van wat ik weet is dat huizen geload-balanced worden over de fasen.
Dus jouw L1-L2-L3 is bij je buur L2-L1-L3 en die er naast L3-L2-L1 etc.
Er was een formule voor meen ik.

Maar misschien mis ik hier iets of heb ik het helemaal verkeerd.
Het is ook specifiek een Victronding waarbij 3-fase gruwelijk veel duurder is dan 1-fase. Er zijn zat andere 3-fase hybride omvormers waarbij de kosten ten opzichte van 1-fase erg meevallen. Ik snap ook werkelijk niet waarom Victron nog geen geïntegreerde oplossing heeft. Dat zou toch prioriteit nummer één moeten zijn om op kosten van zowel hardware als installatie beter te kunnen concurreren met Chinese omvormers.
Onsamenhangende rant over Victron
Dit is ook al wat ik jaren roep. Het neemt ook onwijs veel ruimte in. Het is niet meer van deze tijd.

Ik vind de kwaliteit van de Victron appartuur en het hele eco systeem top.
Maar het hele Victron ecosysteem vind ik ook zwaar verouderd.

Kijk naar de ve.configure tooling, de Cerbo interface met de remote console. Hoe je een multiplus met ESS agent moet configureren. Het is 25 jaar terug in de tijd.

Dat een RS6000 nu eindelijk op VE.can overstapt zodat we die proprietary ancient ve.bus kunnen dumpen op termijn (over 30 jaar) is top. Maar de RS6000 kan nog steeds niet over IP/Ethernet met de bijbehorende Energie meter VM-3P75CT praten, dus dat product is niet af :o (Victron weet dat dit een probleem is en werkt hard aan support, maar Victron is niet snel).

Maar misschien verdienen ze nu gewoon teveel geld om zich ergens iets aan gelegen te raken.

Ondertussen laat victron laat zichzelf enorm het kaas van het brood eten door de rest van de markt.
Vage thuisaccus - veelal gemarket door onze vriend Ketel Klets - schieten als paddestoelen uit de grond en ook al zullen wij veel aan te merken hebben op dat spul, ik durf te wedden dat het hele installatie en configuratie proces een stuk eenvoudiger zal zijn. Hoe het zit met cloud-afhankelijkheid parkeer ik even.

Nu ben ik niet onder de indruk van zoiets als het zelf verbruik van Deye inverters - dat doet Victron beter en dat maakt wel uit - maar alles bij elkaar kan ik kan absoluut begrijpen waarom mensen niet voor Victron kiezen.

Voor mijn gevoel laat Victron absoluut een kans liggen door geen 3-fase product aan te bieden. De RS6000 had dat moeten zijn in mijn ogen.

Als toevoeging: ik sta nog steeds achter mijn mening dat een 1-fase setup in veel gevallen goed genoeg is en voor veel mensen voldoende. Maar dat wil niet zeggen dat het beter kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 14-05-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Danke schön!

Dit lijkt heel vers, kan niets vinden via google.

De 4.5KVA is de vervanger van de MP II 3000 lijkt het en de 6.5KVA vervangt de 5000?

Verder voelt het niet heel spannend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:52
Berke84 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:34:
Ik heb 48x Envision ESS 72173207 305Ah - LiFePO4 - 3.2V B-grade in gebruik sinds januari 2024, opzich zeer tevreden over. Doet wat het moet doen in 3x Seplos Mason v2 cases.
Heb je die Seplos bakken aan Victron Multiplussen hangen? Zo ja, was het makkelijk om het BMS in de multiplus te krijgen, want dat BMS is niet van JK toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:53
Q schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:43:
[...]

[...]
Dit is ook al wat ik jaren roep. Het neemt ook onwijs veel ruimte in. Het is niet meer van deze tijd.

Kijk naar de ve.configure tooling, de Cerbo interface met de remote console. Hoe je een multiplus met ESS agent moet configureren. Het is 25 jaar terug in de tijd.

Dat een RS6000 nu eindelijk op VE.can overstapt zodat we die proprietary ancient ve.bus kunnen dumpen op termijn (over 30 jaar) is top. Maar de RS6000 kan nog steeds niet over IP/Ethernet met de bijbehorende Energie meter VM-3P75CT praten, dus dat product is niet af :o (Victron weet dat dit een probleem is en werkt hard aan support, maar Victron is niet snel).

Maar misschien verdienen ze nu gewoon teveel geld om zich ergens iets aan gelegen te raken.

Ondertussen laat victron laat zichzelf enorm het kaas van het brood eten door de rest van de markt.
Vage thuisaccus - veelal gemarket door onze vriend Ketel Klets - schieten als paddestoelen uit de grond en ook al zullen wij veel aan te merken hebben op dat spul, ik durf te wedden dat het hele installatie en configuratie proces een stuk eenvoudiger zal zijn. Hoe het zit met cloud-afhankelijkheid parkeer ik even.

Nu ben ik niet onder de indruk van zoiets als het zelf verbruik van Deye inverters - dat doet Victron beter en dat maakt wel uit - maar alles bij elkaar kan ik kan absoluut begrijpen waarom mensen niet voor Victron kiezen.

Voor mijn gevoel laat Victron absoluut een kans liggen door geen 3-fase product aan te bieden. De RS6000 had dat moeten zijn in mijn ogen.

Als toevoeging: ik sta nog steeds achter mijn mening dat een 1-fase setup in veel gevallen goed genoeg is en voor veel mensen voldoende. Maar dat wil niet zeggen dat het beter kan.
Spot on!, tijd zal vertellen hoe dit zich ontwikkelt...

Zelf heb ik 1x MP2 en denk dat ik ga wachten (maar dat zou zomaar nog wat jaartjes kunnen zijn) tot dat er een 3-fasen model uit komt.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:55
[...]

Dat de RS6000 niet over IP/Ethernet praat met de Energiemeter VM-3P75CT begrijp ik nog wel. Dit type communicatie is niet geschikt voor snelle uitwisseling van signalen. Daar is Can-bus beter geschikt voor.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Jojan265 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:09:
[...]

Dat de RS6000 niet over IP/Ethernet praat met de Energiemeter VM-3P75CT begrijp ik nog wel. Dit type communicatie is niet geschikt voor snelle uitwisseling van signalen. Daar is Can-bus beter geschikt voor.
De vereiste latency voor energie metingen is vele malen hoger dan de latency van gigabit ethernet.
Dus ik koop dit argument niet.

Bovendien zaten mensen met het probleem dat voorbij iets van 7 meter (meen ik) de Can-bus verbinding onbetrouwbaar werd of zelfs niet meer werkte.

Het feit is dat Victron formeel heeft aangegeven om gewoon zoals de bestaande producten communicatie over IP mogelijk te maken met een firmware update van de RS6000 - zie ik zelf als een erkenning dat het product niet af is.

Overigens zijn er meer redenen, gezien de relatief recente updates van Harrold een paar maanden terug, met firmwares die forse bugs oplosten. Als je een RS6000 hebt, ben je nog een beta-tester :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87
  • Laatst online: 24-10 23:46

luigi87

Domotica Fanaticus

cyclone schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:21:
[...]

Dit hangt helemaal af van hoeveel stroom je wilt gaan trekken waarbij je de specificaties van je cellen in acht moet nemen.
Bij mijn cellen (Eve MB31) is de maximale laad en ontlaad stroom 0,5P wat neer komt op max 157A.

Nu ben ik zuinig op mijn celletjes en zal ik ergens tussen de 0,2P en 0,3P gaan zitten en dat komt neer op 63A en 94A.
Mijn kabels zijn 2 meter lang et voilla dan kom je uit op een kabel dikte van 35mm2 aldus de vrinden van Victron.

Zou je (kan het je van harte afraden) full pull je BMS gebruiken en 200A willen gaan trekken over weer 2 meter. Dan kom je uit op een dikte van 70mm2 (vanuit het zelfde Victron tabelletje).

Met jouw 50mm zit je daar mooi tussenin en zou je je laad en ontlaad stromen tot max 150A kunnen zetten.
Ja theoretisch zit ik dus prima.
Praktijkisch ga ik nooit 150A laden want ik wil de 0.2C niet overschrijden.

Dank voor het mee redeneren

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Laatst online: 24-10 23:46

luigi87

Domotica Fanaticus

V_ger schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:32:
[...]

Dat het een illusie is dat de zekering afgaat bij de nominale stroom of iets daarboven. De zekering is vooral of juist voor het geval van een volle kortsluiting. Bij overbelasting moet het BMS de boel regelen.

Bij dit soort korte kabels is 4A per mm2 als afzekerwaarde volgens mij niet zon issue. Het hangt er ook maar net van af welke code je pakt en wat de temperatuur limiet is van de tabel.
Duidelijk. Ik wil max 0.2c laden en ontladen daarom lekker veel cellen en inverters dat ik wel vermogen heb, maar het systeem niet zwaar belast.

Dank voor je mening d:)b

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
rroetenberg schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:35:
[...]

Ik zit nu in hetzelfde dilemma, in de zomer dikke over capaciteit die ik eigenlijk in accu's wil stoppen
Hoezo dilemma. Maak je daar niet zo druk om en rationaliseer dat eens plat, je moet niet op emoties afgaan maar op cijfers (tenzij het om mensen gaat).
(nu maar 15kwh, terwijl panelen 65 opleveren).
Dat heb ik hier ook. Batterij van 15kWh en panelen maken 40 à 60 à 70kWh
Echter als de saldering er volledig af is dan kan ik met een 1 fase omvormer nooit mijn zelf consumptie gebruiken.
"met 1 fase omvormer nooit mijn zelf consumptie gebruiken" :? zelf consumptie is toch per woord al wat je zelf gebruikt. Je hebt hier wat gekke zinnen gezet ;)

Hoezo niet? Ik laad op op L1 en ik heb PV op L1 L2 L3 en 's nachts komt alles van L1.
Meter ziet gewoon netjes 0 en mijn verbruik voor Fluvius is 0kWh.

Je moet het echt plat rekenen en zo moeilijk is het niet.

Je pakt op jaarbasis je totaal verbruik, je totaal opwek PV en je zelfconsumptiegraad in percentage.
Op basis van gelijkaardige gebruiksprofielen (Tweakers, ChatGPT met je kwartierwaarden) schat je in hoeveel je denkt te gaan opslaan EN onttrekken van de batterij op jaarbasis.

Je zet die offloaded kWh af tegen een ontlaad en laad cyclus prijs op basis van je totale investering of alleen je batterij zelf (dat kies je). Offloaded kWh maal je afname prijs min offloaded kwh maal je cyclus prijs is de netto prijs die je bespaart. Voor mijn part fiets je daar nog wat percenten af omdat je conversieverliezen hebt.

Totale investering gedeeld door dat bedrag et voila de TVT.

Als je al die dingen bij elkaar gaat rekenen in combinatie met een heerlijk helder verhaal van datadame.nl (AI image alert :+ ) en je komt al heel snel tot de conclusie dat je het investeringsbedrag zo laag mogelijk moet houden en het optimum van kWh storage eigenlijk rond de 5kWh ligt.

Tuurlijk jeukt het hier ook om naar 3 MP2's met 60kWh te gaan maar dan ben ik straks 6k aan batterijen en 2k aan Victrons kwijt. Ja sorry maar je krijgt dat gewoon niet op een leuk getal getrokken qua terugverdientijd.

Verder ben ik het wel volmondig eens met een post ergens anders in dit of een ander Victron topic: het is echt doodzonde dat die mannen geen nieuwe moderne 3 fase omvormer hebben.
Bij laden gebruik ik fase 1 volledig terwijl 2 en 3 terugleveren waar ik dus dan veel minder over krijg. Nu gaat het goed omdat de meter saldeert, maar hoe gaat dit straks?
Die vragen zijn indertijd bij de opkomst van PV ook gesteld en dat is toen aangehouden, niks is gegarandeerd behalve de dood en belastingen. Ik schat in dat ze dat "salderen" over de fasen niet gaan afschaffen omdat statistisch gezien straks ieder huis wel wat PV op Fase X zit te duwen terwijl bij jou je gebruikt op X maar duwt op fase Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

[...]

[..]
Denk dat veel mensen ook beetje verkijken op de vergelijkingen. Een 3 fase 5kwh omvormer kun je niet vergelijken met een 3x1 fase 5kwh omvormer. Als je dan een solis pakt op beetje die capaciteit, zit je ook al snel op de 3k. Of een haier op 4k, moet je nog de 'backup' gateway hebben van 1,5k om te doen wat 1 Victron Multiplus van 800 EUR al kon.

Maar zeker, veel thuisaccu's zijn gemiste kansen. Al weet ik niet helemaal zeker of dat de markt is waar Victron echt heen wil. De mensen met boten, hebben meestal toch wat meer... ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
graceful schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:09:
[...]
De mensen met boten, hebben meestal toch wat meer... ruimte.
Niemand zegt toch dat die moderne 3-fase Victron goedkoop moet zijn? Momenteel vind ik Victron eigenlijk helemaal niet zo duur, maar het ecosysteem is ondoorzichtig (in het begin) en omslachtig (vergeleken met een AIO) en 3 omvormers & accessoires kost gewoon veel ruimte.

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 14-05-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:05:
[...]

Niemand zegt toch dat die moderne 3-fase Victron goedkoop moet zijn? Momenteel vind ik Victron eigenlijk helemaal niet zo duur, maar het ecosysteem is ondoorzichtig (in het begin) en omslachtig (vergeleken met een AIO) en 3 omvormers & accessoires kost gewoon veel ruimte.
Ah, ja. Zeker waar. Dat is inderdaad eigen invulling, zo las ik het. Mijn fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Ik zie dat ze bij NKON EVE MB31 grade A- cellen hebben voor +/-€ 52 ex BTW dat is wel erg goedkoop.
https://www.nkon.nl/eve-m...-single-stud-grade-a.html

iemand ervaring met hun grade A- ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-10 07:59
Bij mijn kit zijn aluminium busbars geleverd, ik begrijp dat je deze met een staalborstel iets moet opruwen en met alcohol moet schoonmaken en daarna met geleidingspasta moet monteren.
Nu lijkt het erop dat de EVE MB31 batterijen die nog geleverd moeten worden met een koperen busbar worden geleverd, is het verstandig om deze ook met geleidingspasta te monteren?
En uit welk materiaal bestaat eigenlijk de aansluiting van de EVE MB31 batterij zelf ?

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
SnarfB schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:52:
Bij mijn kit zijn aluminium busbars geleverd, ik begrijp dat je deze met een staalborstel iets moet opruwen en met alcohol moet schoonmaken en daarna met geleidingspasta moet monteren.
Nu lijkt het erop dat de EVE MB31 batterijen die nog geleverd moeten worden met een koperen busbar worden geleverd, is het verstandig om deze ook met geleidingspasta te monteren?
En uit welk materiaal bestaat eigenlijk de aansluiting van de EVE MB31 batterij zelf ?
Ik heb het nooit gebruikt met de accus die ik gemaakt heb, wel altijd koperen busbars gebruikt, de studs van de MB31 zijn van aluminium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-10 15:17
[...]

Je bedoelt sqrt(stdev1^2+stdev2^2) etc? De verdeling van fases binnen huishoudens is vrij arbitrair. Niet alleen met aansluiten, maar ook met wie welke gebruikers heeft. Zeker met grotere hoeveelheden huishoudens maakt dat niet zoveel meer uit of jij persoonlijk een flinke onbalans hebt op je fases. Om je een idee te geven*: stel dat je 100 huishoudens hebt die op een bepaald moment midden op de dag ca 1kw gemiddeld terugleveren, met een stdev van 500w tussen de fases: je zit dan op 100kw aan stroom door een wijkkastje, maar de variatie zou dan in totaal maar ca 5kw afwijken tussen de fases.

*Getallen zijn fictief en moeten met een korrel zout genomen worden, maar het gaat zich erom dat verschillen tussen de fases zelfs op wijkniveau normaliter geen significant probleem opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-10 08:31
Slux schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:06:
Ik zie dat ze bij NKON EVE MB31 grade A- cellen hebben voor +/-€ 52 ex BTW dat is wel erg goedkoop.
https://www.nkon.nl/eve-m...-single-stud-grade-a.html

iemand ervaring met hun grade A- ?
Die heb ik in mijn 2e accupack zitten. Draait nu ongeveer 2 maanden.

Heb er geen metingen aan gedaan, dus kan daar niet veel over vertellen. Maar ze draaien tot nu to prima. Laden / ontladen heb ik op 0,25C staan.

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berke84
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:20
ger356 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:15:
[...]

Heb je die Seplos bakken aan Victron Multiplussen hangen? Zo ja, was het makkelijk om het BMS in de multiplus te krijgen, want dat BMS is niet van JK toch?
Nee, deze hangen aan een Deye 10k omvormer. Connecteren ging heel eenvoudig, Seplos BMS staat standaard op Pylontech formaat CAN communicatie. Werkt dus ook vlot met bv. Victron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
SHIFTER [NL] schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:43:
[...]

Die heb ik in mijn 2e accupack zitten. Draait nu ongeveer 2 maanden.

Heb er geen metingen aan gedaan, dus kan daar niet veel over vertellen. Maar ze draaien tot nu to prima. Laden / ontladen heb ik op 0,25C staan.
Okay maar de kwaliteit is wel goed voor de rest, geen dikke cellen waar de MB31 bekend om staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-10 11:15
MB31 en dikke cellen? Waar haal je die info vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-10 08:31
Slux schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:51:
[...]

Okay maar de kwaliteit is wel goed voor de rest, geen dikke cellen waar de MB31 bekend om staan?
Ik ben zelf niet bekend met dikke MB31 cellen. Alle cellen die ik geleverd heb gekregen heb ik wel allemaal nagekeken of ze vlak waren. En dat was het geval.

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
BenSKIP schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:41:
MB31 en dikke cellen? Waar haal je die info vandaan?
Dat is algemeen bekend bij die cellen, zelfs de leveranciers geven het aan

https://diysolarforum.com...ollen-grade-a-mb31.89440/

Ik heb er zelf ook een paar van gehad via Qishou en Gobel, die waren netjes omgeruild

[ Voor 9% gewijzigd door Slux op 15-05-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Overthick noemen ze het. Ik zie het. Persoonlijk geen last van, heb direct bij EVE gekocht. Heb grade A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
BenSKIP schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:45:
Overthick noemen ze het. Ik zie het. Persoonlijk geen last van, heb direct bij EVE gekocht. Heb grade A.
Bulging cells noemen ze het volgens mij, ik wist niet dat je als particulier bij EVE zelf kon kopen? leveren ze ook met studs, of heb je die er zelf opgezet ?

Dan was je denk ik wel en stuk duurder uit dan bij een dealer/broker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-10 15:46
Slux schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:59:
[...]

Bulging cells noemen ze het volgens mij, ik wist niet dat je als particulier bij EVE zelf kon kopen? leveren ze ook met studs, of heb je die er zelf opgezet ?

Haal MB30/31 gewoon bij Luyuan, Docan, Apexium, Xiho, Gobel... Check ff voor evt EU stock. En dan met single pole terminals. Chat met die lui op Alibaba.

Heb EVE gebeld destijds, ze leveren niet aan particulieren direct, en de cellen verlaten hun fabriek zonder terminals.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• habbekrats

Mooie nieuwe spulletjes van Victron op de intersolar2025

Aanbod kome de vernieuwingen op multiplus gebied, rs6000, Victron os met nodered roadmap, de HS19 serie en uitleg waar komt de naam Victron vandaan.

[ Voor 29% gewijzigd door habbekrats op 15-05-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10 14:46
habbekrats schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:43:
[YouTube: Victron: The Future of Energy Storage (Intersolar 2025)]

Mooie nieuwe spulletjes van Victron op de intersolar2025

Aanbod kome de vernieuwingen op multiplus gebied, rs6000, Victron os met nodered roadmap, de HS19 serie en uitleg waar komt de naam Victron vandaan.
Die HS19 is wel mooi, maarja dat is wel niet echt geschikt voor DIY accu's, 235x MB31 in serie :+

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:42
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:04:
[...]

Die HS19 is wel mooi, maarja dat is wel niet echt geschikt voor DIY accu's, 235x MB31 in serie :+
En die kondigen ze al 2 jaar aan dusch....

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
PCJR schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:04:
[...]

Haal MB30/31 gewoon bij Luyuan, Docan, Apexium, Xiho, Gobel... Check ff voor evt EU stock. En dan met single pole terminals. Chat met die lui op Alibaba.

Heb EVE gebeld destijds, ze leveren niet aan particulieren direct, en de cellen verlaten hun fabriek zonder terminals.
@PCJR Ik heb AL mijn cellen direct van EVE China gekocht, zij leveren ALLE cellen met de terminal die jij wenst. Ik koos de doubble stud, maar single stud kan ook. Ik kan je de contactgegevens van EVE zo doorsturen.

[ Voor 4% gewijzigd door BenSKIP op 16-05-2025 08:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:04:
[...]
x 3.2V = 752V * 300 Ah = 225 kWh, leuke accubank :9.

De 3-fasen variant van de RS 19" rack model gaat nog jaren duren zeggen ze, heeft geen prioriteit...
Over de MP2 (ringtrafo) variant in 3-fasen wordt niets gezegd, acht de kans klein dat die er komt.

Je ziet meteen op welk doelgroep ze richten, en dat is zeker niet de plug & play thuis gebruikers :).

Een 3-fasen systeem in een "doos" zou toch wel leuk zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Slux schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:59:
[...]

Compleet met double stud terminals. Ik heb zelf geen laser welder. Ik was iets goedkoper uit, omdat ik een relatief groot aantal cellen kocht en daarmee de transportkosten in verhouding mee vielen. Het duurde wel lang voor ik de cellen binnen had. (2,5 maanden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Jazsie schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:06:
[...]
Je ziet meteen op welk doelgroep ze richten, en dat is zeker niet de plug & play thuis gebruikers :).

Een 3-fasen systeem in een "doos" zou toch wel leuk zijn geweest.
Victron richt zich qua hardware in eerste instantie op "mobiele" toepassingen: off-grid solar, boten, campers, bussen, etcetera. Daarna komen de industriële toepassingen. Het is al bijzonder dat Victron Dynamic ESS heeft geïmplementeerd, een eigenschap voor HESS (Home ESS).

Ik zie nog wel twee voordeel van 3 losse kasten met VE.CAN:
  1. redundantie. Met VE.BUS haalt 1 defecte omvormer de andere 2 offline, bij VE.CAN schijnen de andere omvormers door te draaien.
  2. lager standby verbruik: bijvoorbeeld 's nachts twee fases/apparaten uitschakelen en de basislast op 1 fase draaien
Als Victron een LV (48V-144V batterij) 3 fasen RS omvormer zou hebben met AC gekoppelde solar generator (=frequentie gestuurde vermogensregeling) voor € 3600 (mag zonder MPPT) dan ben ik verkocht.

:'( De burokratische Ginlong Solis organisatie krijgt een paar simpele pre-sales vragen over tech.specs van de S6 maar niet beantwoord (zonder allerlei niet ter zake doende details, zoals welke batterij er is aangekoppeld, te vereisen).

[ Voor 5% gewijzigd door cj1 op 16-05-2025 14:01 . Reden: Victron = off-grid solar; bijzonder dat Dynamic ESS is geïmplementeerd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
BenSKIP schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:07:
[...]

Compleet met double stud terminals. Ik heb zelf geen laser welder. Ik was iets goedkoper uit, omdat ik een relatief groot aantal cellen kocht en daarmee de transportkosten in verhouding mee vielen. Het duurde wel lang voor ik de cellen binnen had. (2,5 maanden)
Misschien eens een samen kopen actie uitleggen. Dacht dat dat nog mocht maar aan bepaalde regels gebonden was hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
HyperBart schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:03:
[...]

Misschien eens een samen kopen actie uitleggen. Dacht dat dat nog mocht maar aan bepaalde regels gebonden was hier.
Dat zal niet heel veel schelen, ik had een paar weken terug 128 stuks MB31 bij gobel besteld.

- Unit Price (Wholesale rate for 100+ cells): €60.95/pc, 128 pcs is €7801.6
-the shipping cost is EUR519.2 which we can palletize 128 pcs battery cells.
- Total Cells Cost: €8,320.8(includes standard shipping fees)

Normaal zijn ze 65/70 maar de verzendkosten maakt ze weer duurder

Bij NKON waren ze goedkoper maar dat zijn grade A- cellen
64 Stuks
Subtotaal € 4.028,80
Verzendkosten € 60,00
1% per bank discount € -38,98
Eindtotaal (Excl. BTW) € 3.350,61

[ Voor 13% gewijzigd door Slux op 16-05-2025 21:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ter info: Samenkopen / inkoopacties zijn op tweakers een dikke neenee.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Slux schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:01:
[...]

Dat zal niet heel veel schelen, ik had een paar weken terug 128 stuks MB31 bij gobel besteld.

- Unit Price (Wholesale rate for 100+ cells): €60.95/pc, 128 pcs is €7801.6
-the shipping cost is EUR519.2 which we can palletize 128 pcs battery cells.
- Total Cells Cost: €8,320.8(includes standard shipping fees)

Normaal zijn ze 65/70 maar de verzendkosten maakt ze weer duurder

Bij NKON waren ze goedkoper maar dat zijn grade A- cellen
64 Stuks
Subtotaal € 4.028,80
Verzendkosten € 60,00
1% per bank discount € -38,98
Eindtotaal (Excl. BTW) € 3.350,61
Hoe groot is jouw batterij bank wel niet :o.
128 cellen... zit ik hier met 18 :+.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:48:
[...]

Hoe groot is jouw batterij bank wel niet :o.
128 cellen... zit ik hier met 18 :+.
Valt wel mee hoor, ik gebruik er maar 64 ;)
De rest zijn voor een vriend van mij die ik aan het helpen ben, en een aantal sloepjes die ik aan het ombouwen ben naar 24v en 48v systeempjes, ik had er ook nog 64 bij NKON besteld, eens kijken hoe die bevallen want die zijn een stuk goedkoper i.v.m. de BTW die ik kan terug krijgen, dat is wel een nadeel van al die andere leveranciers met EU stocks, niemand levert ze met BTW.

Echt een aanrader dat elektrisch varen, de stilte is zo fijn op een sloepje. ik geniet er meer van dan een elektrische auto.

[ Voor 4% gewijzigd door Slux op 17-05-2025 00:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:53
Ik heb samen met wat vrienden ook wat cellen in china besteld. Wij kwamen met 192 cellen op 51 euro per cel inclusief verzendkosten.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
hood schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 07:14:
Ik heb samen met wat vrienden ook wat cellen in china besteld. Wij kwamen met 192 cellen op 51 euro per cel inclusief verzendkosten.
Dat waren denk ik geen grade A MB31 cellen?.

[ Voor 14% gewijzigd door Slux op 17-05-2025 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
Slux schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 07:32:
[...]

Dat waren denk ik geen grade A MB31 cellen?.
Volgens de verkoper wel. Maar we gaan het zien, ze zijn deze week verzonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
PCJR schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:04:
[...]

Je zegt single studs, interessant! Ik vond bij mijn mb31 de double studs net fijn omdat ik het idee had “beter en groter contact oppervlak”.

Waarom kies jij liever voor single studs?
Wat is daar de achtergrond van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
HyperBart schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:13:
[...]

Je zegt single studs, interessant! Ik vond bij mijn mb31 de double studs net fijn omdat ik het idee had “beter en groter contact oppervlak”.

Andy heeft single stud gestest meen ik, tot 300A ofzo is daar totaal niks aan de hand. Geen reden om double pole te pakken. Risico van double is altijd slechte lazer welding en dat ze dus loskomen met iets teveel kracht erop. Zit gewoon veel hefboom effect op doordat de 2 gaten "naast" de las/terminal zitten...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4pWOOKQi560t04d0XmTEzPHIKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpknrLRYB0bkkJCs3NXKGn3w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GppUrPtwdPy1tdx9eEtDqXsT7E4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a5fHwwvCoW9EpN1zF9I5T9T2.jpg?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
hood schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:15:
[...]

Volgens de verkoper wel. Maar we gaan het zien, ze zijn deze week verzonden.
Welke shop/seller?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
HyperBart schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:13:
[...]

Die double studs willen ook nog wel eens afbreken, persoonlijk vind ik de single studs ook veel fijner om mee te werken

Bron
https://diysolarforum.com...minal-snapping-off.91082/

[ Voor 11% gewijzigd door Slux op 17-05-2025 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-10 15:17
PCJR schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:19:
[...]

Andy heeft single stud gestest meen ik, tot 300A ofzo is daar totaal niks aan de hand. Geen reden om double pole te pakken. Risico van double is altijd slechte lazer welding en dat ze dus loskomen met iets teveel kracht erop. Zit gewoon veel hefboom effect op doordat de 2 gaten "naast" de las/terminal zitten...
[Afbeelding]
Zie ik nu een ΔT van 7 graden met 300A? (En hoe lang?) Dat is wel heel weinig zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
scoobs schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:00:
[...]

Zie ik nu een ΔT van 7 graden met 300A? (En hoe lang?) Dat is wel heel weinig zeg.
Ik ben op die foto niet met 300A aan t testen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:00
PCJR schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:19:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je niet van iedere las het certificaat opvragen, inclusief de film waarop de las gecontroleerd wordt?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q

Q

John245 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:06:
[...]

Kun je niet van iedere las het certificaat opvragen, inclusief de film waarop de las gecontroleerd wordt?
Ik zou de röntgenfotos van alle lassen opvragen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PCJR
Q schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:14:
[...]

Ik zou de röntgenfotos van alle lassen opvragen
Die chinezen leveren alles. Maken zo ook in 5min allemaal. Photoshoo helden soms.

Die fotos, certificaten, xray scans, zeggen niks, niet eens of t wel van ze zelf is, of van jou cellen. Dus al krijg je ze, 0 waarde.

My2c, gewoon single stud pakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

PCJR schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:33:
[...]

Die chinezen leveren alles. Maken zo ook in 5min allemaal. Photoshoo helden soms.

Die fotos, certificaten, xray scans, zeggen niks, niet eens of t wel van ze zelf is, of van jou cellen. Dus al krijg je ze, 0 waarde.

My2c, gewoon single stud pakken
Ik vond de grap van Jon245 leuk en moest er ook eentje maken, kon het niet laten. Het is niet meer dan dat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Als je dubbel studs gewoon met 6nm vast zet en de boel wat in bedwang houd is dat geen enkel probleem.

Ik heb videos gezien van beide soorten met afgebroken delen die waarschijnlijk niet goed gelast zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
EVE MB31 Grade A cellen kosten tussen de 50 en 55 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
BenSKIP schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:38:
EVE MB31 Grade A cellen kosten tussen de 50 en 55 euro.
Niet bij de bekende leveranciers die EU stock hebben, uit China wel maar dat is voor zover ik weet niet ddp dus dan komen er nog douane kosten en BTW bij.
Gemiddelde prijs is rond de 75

[ Voor 7% gewijzigd door Slux op 17-05-2025 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Slux schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:57:
[...]

Niet bij de bekende leveranciers die EU stock hebben, uit China wel maar dat is voor zover ik weet niet ddp dus dan komen er nog douane kosten en BTW bij.
Gemiddelde prijs is rond de 75
Gewoon DDP. En dus ZONDER douanekosten of BTW. Ze leveren immers eerst aan een Duitse opslaglocatie en zenden het dan op pallet door naar je voordeur.

[ Voor 5% gewijzigd door BenSKIP op 17-05-2025 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
BenSKIP schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:11:
[...]

Gewoon DDP. En dus ZONDER douanekosten of BTW. Ze leveren immers eerst aan een Duitse opslaglocatie en zenden het dan op pallet door naar je voordeur.
Bijzonder, ik moest toch echt BTW en meer verzendkosten betalen direct uit China en dat heb ik niet met de EU stocks.

https://www.gobelpower.co...-double-threads_p228.html
https://qsogreenenergy.co...power-storage-china-stock
https://www.apexiummall.c...uct/category&path=224_246
https://www.nkon.nl/eve-m...lifepo4-3-2v-a-grade.html
https://www.eelbattery.co...ls-EU-Stock-p4712938.html
https://wis-tek.com/produ...e-a-eve-mb31-poland-stock (1 van de goedkopere maar niet altijd top kwaliteit)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:39

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Slux dergelijke statements zoals nu gemaakt worden over dergelijke lage prijzen zonder referentie / link zijn dan ook niets waard.

Waarom zou je dan niet even delen hier waar je zo goedkoop je cellen kunt kopen, zoals jij ook netjes laat zien hoe jij aan je info komt.

Ik snap nooit zo wat de moeite is om een linkje erbij te plaatsen.
Jammer

[ Voor 24% gewijzigd door cyclone op 17-05-2025 18:28 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
cyclone schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:26:
@Slux dergelijke statements zoals nu gemaakt worden over dergelijke lage prijzen zonder referentie / link zijn dan ook niets waard.

Waarom zou je dan niet even delen hier waar je zo goedkoop je cellen kunt kopen, zoals jij ook netjes laat zien hoe jij aan je info komt.

Ik snap nooit zo wat de moeite is om een linkje erbij te plaatsen.
Jammer
@BenSKIP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hood
https://x.alibaba.com/Azb9fC?ck=minisite

De prijs is inmiddels weer iets gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Zijn dat wel EVE MB31 cellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
Slux schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:03:
[...]

Zijn dat wel EVE MB31 cellen ?
De verkoper zegt van wel. Maar een van de medekopers heeft een cel capaciteit tester. We gaan zien of de verkoper de waarheid spreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
hood schreef op zondag 18 mei 2025 @ 18:13:
[...]

De verkoper zegt van wel. Maar een van de medekopers heeft een cel capaciteit tester. We gaan zien of de verkoper de waarheid spreekt.
Okay ik zag geen EVE cellen staan, voor mij onbekende merk cellen maar kan best dat ik er overheen lees, link werkt niet goed op de PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:36
Voor wie een Seplos V3 of V4 case heeft (de versie waarbij de active balancer al aanwezig was en/ of active balancer leads al op de PCB zaten, of de kabelboom daarvoor verschaft was) en die die wil combineren met een NEEY active balancer i.p.v. die van Seplos, is er nu een handig boardje om dat te doen zonder dat je de bestaande seplos kabels hiervoor helemaal hoeft aan te passen. Je houdt overigens wel wat pinnetjes over, maar die kun je afknippen of afplakken. Zie ook de 'seplos user group' op Facebook hoe hij toegepast wordt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZH3s7UTOTatgrA_CuU7LpSacBQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/bW3DZU5bH7Ay8vQ1nOjvWnEP.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B48u-LQQ9mwZzrRO7l7iGoRr1PE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/2TDz0U9dIh58znOoswq3fySS.webp?f=user_large

Helaas wel een minimale bestelling van tien stuks, maar ik heb op Aliexpress nog niet iemand kunnen vinden die ze los verkoopt (niet hard gezocht overigens), wel in de UK.

[ Voor 7% gewijzigd door ntram op 18-05-2025 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Slux schreef op zondag 18 mei 2025 @ 19:01:
[...]

Okay ik zag geen EVE cellen staan, voor mij onbekende merk cellen maar kan best dat ik er overheen lees, link werkt niet goed op de PC
Op een mobiel werkt hij ook niet, maar dat heb ik wel vaker met Ali links.

Vooralsnog zie ik nergens EVE31 cellen voor de eerder genoemde prijzen.
Overigens ga je met een capaciteitsmeter niet achterhalen of het al dan niet EVE cellen zijn, daar zal een QR code je meer helderheid in kunnen verschaffen.

Hier heb je een QR decoder geen idee een beetje betrouwbaar is overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik weet niet zeker maar is dit niet iets voor jullie, direct van EVE kopen. Larry Lui is de contakt persoon.
Onderzoek maar even. Ik zelf heb een account op Alibaba en koop alles wat ik nodig heb op Alibaba.
https://www.alibaba.com/p...er.d_title.440313a0j8MPnc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Willie Wortel dank voor de link, maar de discussie loopt nu dat er geroepen wordt (scroll maar even terug ik ga dingen hier verder niet op de man spelen) dat een MB31 voor 50 a 55 euro zou moeten kunnen kopen waarbij een latere opmerking insinueert dat dit de prijs is waarvoor je ze thuis hebt liggen.

Helaas is enige referentie naar waar deze prijzen aangeboden worden achterwege gebleven en mijn statement is dat zonder deze referentie die een leeg statement is gezien de prijzen die ik kan vinden (op de plek waar jij ook naar refereert) al zonder transport hoger liggen.

Zie hier screenshot van jouw link (dus direct bij Eve)
MB31 (314Ah) kost 61,66 dollar en dat is nog zonder shipping kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJIf-beEIQW7p87PE80P27qM6co=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jVgSxlHFBHcDReaUnnARbP7o.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hallo Cyclone, je kunt ze wat goedkoper krijgen, de huidige prijs waar ik ze voor kan kopen, exclusief bezorging en tax: De EVE lf280K bij Kate.

https://tweakers.net/i/tt...95FYtFuM.jpg?f=user_large

Zij is heel betrouwbaar en weet van de hoed en de rand. Zij is van de grote firma Starmax, maker van batterij behuizingen. Het verschil zit um in de capaciteit.

[ Voor 3% gewijzigd door Willie Wortel op 19-05-2025 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Willie Wortel dat ik goedkoop cellen kan kopen die betrouwbaar zijn en minder capaciteit hebben snap ik.
Dat is niet het punt wat ik hier wil maken :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
cyclone schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:39:
@Willie Wortel dank voor de link, maar de discussie loopt nu dat er geroepen wordt (scroll maar even terug ik ga dingen hier verder niet op de man spelen) dat een MB31 voor 50 a 55 euro zou moeten kunnen kopen waarbij een latere opmerking insinueert dat dit de prijs is waarvoor je ze thuis hebt liggen.

Helaas is enige referentie naar waar deze prijzen aangeboden worden achterwege gebleven en mijn statement is dat zonder deze referentie die een leeg statement is gezien de prijzen die ik kan vinden (op de plek waar jij ook naar refereert) al zonder transport hoger liggen.

[Afbeelding]
Deze prijzen etc zeggen niks op Alibaba, je zult moeten chatten met die lui en ze een order laten opmaken met DDP genoemd hierin. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

PCJR schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:24:
[...]

Deze prijzen etc zeggen niks op Alibaba, je zult moeten chatten met die lui en ze een order laten opmaken met DDP genoemd hierin. 8)
Been there done that, all in all is mijn ervaring met de batterij dozen en accu cellen dat de prijzen als je wat grotere getallen afneemt iets kunnen zakken maar niets substantieels.

De observatie die jij hier zo zwart wit stelt dat de prijzen niks zeggen deel ik niet met je, soms krijg je er nog een paar procent af gekletst met de chat maar dat wordt altijd doodleuk teniet gedaan met de transport kosten (ook al is het DDP) omdat accu's / accu boxen nou eenmaal zwaar en groot zijn.

Ik houd er overigens nu wel even over op, mijn punt heb ik wel gemaakt nu.
Oneliners zonder enige referentie dragen niets bij aan de discussie.

[ Voor 3% gewijzigd door cyclone op 19-05-2025 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Een link maken van wat? Van een oude factuur die inmiddels al door zakkende prijzen geheel niet meer van toepassing is... of wil je inzage in mijn whatsappberichten met EVE? Zij hebben met regelmaat 'aanbiedingen' en ik zit tussen dat whatsapp en email bombardement.
Je kan zelf toch ook gewoon contact leggen met EVE? Dan krijg je alle info uit eerst hand. Daar hoef ik toch niet tussen te zitten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jazsie
Jij bent diegene die stellig zegt dat deze cellen 50-55 EUR kosten DDP...
Ook ik kan dit nergens zien/vinden, ook niet via whatsapp/e-mail met EVE.

Ik sluit mij aan bij @cyclone: Oneliners zonder enige referentie dragen niets bij aan de discussie.

Laten we idd maar verder gaan :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Gobel heeft weer een nieuwe case uitgebracht V3 met de JK v19 BMS en wat kleine aanpassingen/verbeteringen.

https://www.instagram.com/p/DIyTKTUP6ne/

Net 2 besteld bij ze, heb een aantal cases gehad maar die Gobel is toch wel de beste voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Willie Wortel schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:27:
Ik weet niet zeker maar is dit niet iets voor jullie, direct van EVE kopen. Larry Lui is de contakt persoon.
Onderzoek maar even. Ik zelf heb een account op Alibaba en koop alles wat ik nodig heb op Alibaba.
https://www.alibaba.com/p...er.d_title.440313a0j8MPnc
Mijn contactpersoon is Catherine Chen ik heb eventueel een telefoonnummer van haar voor 1:1 contact indien wenselijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
cyclone schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:39:

[Afbeelding]
Dat zijn de LF280K met hogere capacity, de MB31 staan hier.
https://www.alibaba.com/p...may_like.1.31c82cb7IAnz2w
US$65.66 excl tax en shipping

[ Voor 38% gewijzigd door Slux op 20-05-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Dogooder

dus...

Slux schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:11:
Gobel heeft weer een nieuwe case uitgebracht V3 met de JK v19 BMS en wat kleine aanpassingen/verbeteringen.

https://www.instagram.com/p/DIyTKTUP6ne/

Net 2 besteld bij ze, heb een aantal cases gehad maar die Gobel is toch wel de beste voor mij.
Leuk! Heb jij de specs van deze nieuwe kast? Ik kan ze niet vinden op de website. Zit er bijvoorbeeld een aerosol in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Dogooder schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:13:
[...]

Leuk! Heb jij de specs van deze nieuwe kast? Ik kan ze niet vinden op de website. Zit er bijvoorbeeld een aerosol in?
Nee kreeg het door via de mail, zo aerosol heb je echt helemaal niks aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Dogooder schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:13:
[...]

Net ff nagevraagd aerosol zit er niet bij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSaYWyGSC1P1lsU8XVfvjgRtrHI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Th4lwJySsotdQePGiVEWLKkU.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Aerosol heb je niets aan?

Het is één van de middelen die de EOS bouwers standaard toepassen in de proffesionele accusystemen. Tijdens de laatste Vakbeurs Energie in de Brabanthallen stonden er heel veel EOS systemen met ALLEMAAL een aerosol systeem.

Even een linkje?

Alfen een grote Nederlandse partij in het bouwen in ESS (EOS) https://alfen.com/en/ener...ility/thebattery-elements

03
Safe and smart

Each battery cabinet features high-quality LFP cells and smart systems like deflagration venting, fire suppression (water/aerosol), and an advanced battery management system, ensuring superior safety.

En zo zijn er VELE anderen die de Aerosol STANDAARD in de ESS/EOS aanbrengen. De mening: "Aerosol, heb je niets aan." Lijkt mij dan ook niet juist.

[ Voor 3% gewijzigd door BenSKIP op 21-05-2025 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
ntram schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:20:
Voor wie een Seplos V3 of V4 case heeft (de versie waarbij de active balancer al aanwezig was en/ of active balancer leads al op de PCB zaten, of de kabelboom daarvoor verschaft was) en die die wil combineren met een NEEY active balancer i.p.v. die van Seplos, is er nu een handig boardje om dat te doen zonder dat je de bestaande seplos kabels hiervoor helemaal hoeft aan te passen. Je houdt overigens wel wat pinnetjes over, maar die kun je afknippen of afplakken. Zie ook de 'seplos user group' op Facebook hoe hij toegepast wordt. [Afbeelding]

[Afbeelding]

Helaas wel een minimale bestelling van tien stuks, maar ik heb op Aliexpress nog niet iemand kunnen vinden die ze los verkoopt (niet hard gezocht overigens), wel in de UK.
Als je een beetje handig bent, dan kan je zelf een gerberfile maken en deze printplaat (inclusief toebehoren) laten maken door JLCPCB. (minimale afname 5 stuks.) Misschien een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
BenSKIP schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:41:
Aerosol heb je niets aan?

Het is één van de middelen die de EOS bouwers standaard toepassen in de proffesionele accusystemen. Tijdens de laatste Vakbeurs Energie in de Brabanthallen stonden er heel veel EOS systemen met ALLEMAAL een aerosol systeem.

Even een linkje?

Alfen een grote Nederlandse partij in het bouwen in ESS (EOS) https://alfen.com/en/ener...ility/thebattery-elements

03
Safe and smart

Each battery cabinet features high-quality LFP cells and smart systems like deflagration venting, fire suppression (water/aerosol), and an advanced battery management system, ensuring superior safety.

En zo zijn er VELE anderen die de Aerosol STANDAARD in de ESS/EOS aanbrengen. De mening: "Aerosol, heb je niets aan." Lijkt mij dan ook niet juist.
Klopt die bijgeleverde aerosols die ze bij de 16s 48v DIY kasten leveren heb je echt helemaal niks aan met LPF cellen, die dingen zijn veel te klein voor die kasten, als er iets schijnveiligheid is zijn het die dingetjes wel.

Je kan beter je geld investeren in de juiste zekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:36
Slux schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:15:
[...]

Klopt die bijgeleverde aerosols die ze bij de 16s 48v DIY kasten leveren heb je echt helemaal niks aan met LPF cellen, die dingen zijn veel te klein voor die kasten, als er iets schijnveiligheid is zijn het die dingetjes wel.

Je kan beter je geld investeren in de juiste zekeringen.
Mag het èn èn zijn. Als het de brand stopt, zodat de cel of cellen alleen nog uitgassen, dan hoeven ze toch ook niet heel erg groot te zijn? Zullen we die discussies in dit topic voortzetten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@ntram past prima in dit topic naar mijn mening maar dank voor de verwijzing naar andere topic dat kende ik nog niet.

En dan terug naar het onderwerp, voor een brand heb je 3 dingen nodig (iedereen die de bhv cursus gedaan heeft kent dit) zuurstof / brandstof / ontbrandingstemperatuut.

Een dergelijke aerosol neemt tijdelijk de zuurstof weg waardoor de brand ook maar tijdelijk zal stoppen.

Er zit zoveel potentiële energie in een cell / accu dat deze als deze eenmaal ongecontroleerd aan het reageren is je een accu uren lang moet onderdompelen. Waarmee je direct 2 oorzaken (temperatuur en zuurstof) wegneemt want je koelt ook nog eens.

Ja hij blust even en dat is beter dan niets, maar je hebt er precies niks aan gezien na de blessing er alsnog giftige dampen hangen waar je je niet in moet begeven en na een x aantal seconden als de aerosol op is begint het hele feestje gewoon weer te fikken.

Pagina: 1 ... 100 ... 119 Laatste