Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-05 14:14
Een terugkerende discussie. Leg je cellen op de zijkant, dan kunnen gevormde luchtbellen niet ontsnappen en kunnen er dendrieten ontstaan, waardoor de cel sneller degradeert.
https://www.eoswetenschap...ithiumbatterij-ontmaskerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Volgens sommigen hier, je moet de cel horizontaal plaatsen (je moet niks) Dan doen miljarden$ bedrijven het verkeerd. https://www.alibaba.com/p...a-ta-b.0.0.3c5ef19c7cHCTF
Kijk eens naar dit bovenstaand videotje. plat geplaatst waarbij de onderstaande cel 7x5.5kg aan gewicht moet torsen. Hoe ik de cellen in mijn schuurtje heb geplaatst is geen leidraad maar heb ze op de kant geplaatst. Waarom, weet ik veel, maar heb wel navraag gedaan toen. Zou het nooit hebben gedaan als dit niet juist zou zijn geweest, immers ik laat niks aan het toeval over qua veiligheid wat batterijen betreft.

NOTA BENE, het samenpersen was ook niet noodzakelijk voor een langere levensduur !

[ Voor 5% gewijzigd door Willie Wortel op 07-05-2025 14:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:02
Met alle respect, dat is een artikel uit 2019 - hoe was het marktaandeel LiFePO4 toen - van een matig artikel zonder uberhaupt een bronvermedeling te doen naar het onderzoek. Dat staat in schrijn contrast met het gebruik van datasheets van de fabrikanten zelf. Fabrikanten die in dezelfde datasheets tig aanbevelingen doen voor het vergroten van de veiligheid en levensduur van de cellen. Indien cellen zijdelings monteren nadelig zou zijn, dan is dat de plaats waar je het kunt terugvinden. Als je een iets overtuigendere bron zou hebben - dus een datasheet waarin dit vermeld staat - dan geloof ik je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:07

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Heb je een linkje naar een directe bron van EVE waar dit expliciet wordt benoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:07

Q

Au Contraire Mon Capitan!

BenSKIP schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:12:
Een terugkerende discussie. Leg je cellen op de zijkant, dan kunnen gevormde luchtbellen niet ontsnappen en kunnen er dendrieten ontstaan, waardoor de cel sneller degradeert.
https://www.eoswetenschap...ithiumbatterij-ontmaskerd
Sorry, maar die link naar die site vind ik onbetrouwbaar overkomen. Heb je iets van een wat betrouwbaardere bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:19

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Bron ? (puur ter referentie, zodat iedereen even kan verifiëren dat wat jij hier beweert ook klopt)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-05 06:30
scoobs schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:57:
[...]

Ik heb even een datasheet erbij gepakt van een willekeurige EVE230Ah cel, en daarin staat dat de compression force 3-5kN moet zijn, met een absoluut maximum van 7kN.

Als je met aanschroeven in elke hoek een aantal vandeze in serie op elkaar stackt, dan span je automatisch de cellen correct aan, zeker icm de folie die je nog tussen de cellen plakt. Je bovenste cel heeft dan +/-3kN aan kracht, de onderste heeft vanwege het gewicht van alle cellen dan een kracht van ca 3.65kN, gebaseerd op het gewicht van 4.1kg per cel. Zelfs met 16 cellen gestapeld op elkaar krijgt de onderste cel nog amper meer kracht in verhouding dan de bovenste.

Dat hele gedoe dat je cellen niet mag stapelen, omdat de onderste teveel gewicht op zich krijgt is in theorie waar, tot je daadwerkelijk eens de waarden doorrekent en vergelijkt met de parameters. Ga geen toren van 128 cellen op elkaar maken inderdaad.

Ik zie ook wel eens vaker commentaar van mensen dat ze de verticale batterijen niet willen, want gestapeld, dus assymetrische druk. Vaak zijn die cellen per 4 op elkaar gestapeld. Uitgaande van de wat zwaardere 280-315Ah cellen praat je dan over een variatie in kracht van 0.2kN, op een tolerantie die van 2 tot 5kN gaat. Dat is afhankelijk van wat de specsheet van de fabrikant zegt. Als je het doorrekent, dan zie je dat dat niet uitmaakt.
Je hebt er in ieder geval aangerekend en zo te zien valt het ruim binnen de marge. Volgens mij is het enige wat je niet meeneemt is hoe de druk toeneemt door uitzetting van de cellen de foam zal dat deels opvangen. Denk dat het in de praktijk allemaal wel los zal lopen en voor zover zijn er geen studies gedaan naar levensduur versus oriëntatie.

Wel is het ventiel volgens mij zo ontworpen voor horizontale plaatsing maar geen idee wat daar de effecten van zijn wellicht kan het gas dan niet weg en krijg je gigantisch druk opbouw. Qua warmte ontwikkeling zal het ook niet evenredig verdeeld zijn over de cellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyrus The Virus op 07-05-2025 15:43 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Cyrus The Virus schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:39:
[...]

Je hebt er in ieder geval aangerekend en zo te zien valt het ruim binnen de marge. Volgens mij is het enige wat je niet meeneemt is hoe de druk toeneemt door uitzetting van de cellen de foam zal dat deels opvangen
De belleville washers waar ik naar link doen precies dat; ze worden dunner als de druk hoger wordt. Je hebt er in dit geval wel een stuk of 20 per bout nodig, als je zelf zo'n kist zou willen maken. Het schuim dat veel gebruikt wordt is in dat opzicht vast een prima alternatief, al heb ik nooit echt gekeken wat het is, wat de dichtheid is, etc. Dan kun je weer prima doorrekenen of het wel geschikt is.

Er zijn vast betere oplossing voor de pak em beet 1,5mm aan speling per cel die je nodig hebt (wederom, staat in de datasheet :+ ), maar het is maar ter illustratie.

Als je weet wat de materialen zijn, de diameter van de bout, staat van de schroefdraad, en eventuele olie erin, dan kun je ook adhv de frictiecoefficient terugrekenen hoeveel nm torque je moet plaatsen om de juiste preload in kgf te krijgen. Het is een mooie dubbelcheck op wat de fabrikanten van de batterijboxen in hun manual plaatsen. (als dat er al in staat)

[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 07-05-2025 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:58
Yixiang komt toch niet lekker over de brug - mijn cases werden op de deadline verstuurd om onder de boete van Alibaba uit te komen. Ik zag al aan het gewicht dat de batterijen niet verscheept werden, maar op een expliciete vraag werd dit ontkend. Het lijkt erop dat ze tijd aan het kopen zijn en krijg geen echte deadline. Ik zit er nu aan te denken deze MB31 cellen te annuleren en voor de Envision ESS 72173207 - 315Ah - LiFePO4 3.2V - Grade A te gaan van NKON. De prijzen zijn erg gunstig - heeft iemand ervaring met Envision of deze cellen?

All-electric | in aanbouw: Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:39
cyclone schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:11:
[...]

Bron ? (puur ter referentie, zodat iedereen even kan verifiëren dat wat jij hier beweert ook klopt)
De bron is nkon en wistek.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:42

luigi87

Domotica Fanaticus

sailor_dg schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:12:
Yixiang komt toch niet lekker over de brug - mijn cases werden op de deadline verstuurd om onder de boete van Alibaba uit te komen. Ik zag al aan het gewicht dat de batterijen niet verscheept werden, maar op een expliciete vraag werd dit ontkend. Het lijkt erop dat ze tijd aan het kopen zijn en krijg geen echte deadline. Ik zit er nu aan te denken deze MB31 cellen te annuleren en voor de Envision ESS 72173207 - 315Ah - LiFePO4 3.2V - Grade A te gaan van NKON. De prijzen zijn erg gunstig - heeft iemand ervaring met Envision of deze cellen?
Ik ben ook geintresseerd.
Wilde mijn cellen (mb31) ook bij yixiang bestellen maar lees meerdere mindere berichten. Dus twijfel nu wel.

Wil je de cellen plaatsen in een diy yixiang box?

De cellen die je noemt hebben toch alleen een m6 aansluiting en geen directe busbar aansluiting.
Of hoe sluit je dit dan aan?

- leeg -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

reneeke1970 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:15:
[...]

De bron is nkon en wistek.
Ik doel op een directe link naar de plek / pagina / pdf waar je deze info gehaald hebt en je jouw conclusie baseert.
Nogmaals puur ter referentie zodat iedereen kan inzien hoe je tot die conclusie bent gekomen (en wellicht ook volledig geïnformeerd dezelfde conclusie kan trekken).
sailor_dg schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:12:
Zelfde gedoe als wat ik had, volledig alle schuld bij de vervoerder leggen en geen enkele verantwoording nemen.
Maar wel voor je je centjes overmaakt een shipping van 3 tot 7 werkdagen beloven.
Kan een ieder afraden om hier zaken te doen, en je ook van harte aanraden om je cellen lekker via NKON te regelen.
Zie je jezelf een garantie claim regelen met Yixiang die nu al bij een simpele shipment al geen thuis geeft ?

[ Voor 55% gewijzigd door cyclone op 07-05-2025 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X28VvRNu2ASPA5WGnujx3u1sd3I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LAe6pqDPFBjrFtAChdnbZjkD.jpg?f=user_large

Vanavond tijdens het ontladen even met een warmtecamera gekeken. Kon toch een hotspot vinden. Het lijkt de doorvoer te zijn. Morgen even de kabels los halen om te zien of ik een probleem kan vinden, het zal de Chinese kabel wel zijn die geleverd is bij de behuizing XR-08. Op deze foto zie je het niet maar hij tikt de 60 graden aan terwijl de rest onder de 30 blijft.

[ Voor 6% gewijzigd door hood op 08-05-2025 07:01 ]

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:58
luigi87 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:20:
[...]

Ik ben ook geintresseerd.
Wilde mijn cellen (mb31) ook bij yixiang bestellen maar lees meerdere mindere berichten. Dus twijfel nu wel.

Wil je de cellen plaatsen in een diy yixiang box?

De cellen die je noemt hebben toch alleen een m6 aansluiting en geen directe busbar aansluiting.
Of hoe sluit je dit dan aan?
had hier nog niet in detail naar gekeken. vergelijkbare MB31 cellen, welke ik eigenlijk wil hebben ook M6 toch: https://www.nkon.nl/eve-m...lifepo4-3-2v-a-grade.html is dezelfde aansluiting. Moet toch passen in mijn V2 Yixiang box.

All-electric | in aanbouw: Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

sailor_dg schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:52:
[...]

had hier nog niet in detail naar gekeken. vergelijkbare MB31 cellen, welke ik eigenlijk wil hebben ook M6 toch: https://www.nkon.nl/eve-m...lifepo4-3-2v-a-grade.html is dezelfde aansluiting. Moet toch passen in mijn V2 Yixiang box.
Klopt hebben ook m6, maar wel een dubbele aansluiting en een alumium blok waar de busbar dan beter contact op maakt.

Die cellen die je benoemd hebben een enkele stud en geen alumium blok. Daarom mijn vraag hoe je deze dan zou moeten connecten.
De diy box gaat naar mijn idee uit van cellen met een dubbele aansluiting

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:26

thido

Tilburg

luigi87 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:12:
[...]

Klopt hebben ook m6, maar wel een dubbele aansluiting en een alumium blok waar de busbar dan beter contact op maakt.

Die cellen die je benoemd hebben een enkele stud en geen alumium blok. Daarom mijn vraag hoe je deze dan zou moeten connecten.
De diy box gaat naar mijn idee uit van cellen met een dubbele aansluiting
De dubbele busbars passen ook op de cellen nmet enkele stud. Alleen degene die de twee rijen cellen met elkaar verbind zul je dan moeten aanpassen of vervangen door een ander exemplaar, die past niet.

Plaatje bij het praatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuK3Zkz4gomVBt0y3d3VOvaAkxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0b7DJInE4vAzQdsG8Lhos4I.jpg?f=fotoalbum_large

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterbenz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:25
Ik vind het leuk om wat met een thuis accu te doen ,gebruik lithium accu van 60 volt en 40 amp. meerdere 5 st parallel geschakeld. 5 keer 2500 watt.
Werkt perfect met een omvormer van alie die de meter zoveel mogelijk de hele dag op 0 watt houd.
Dagen bij dat ik nog geen 100 of 200 watt gebruik van het net. kosten zijn minder dan een home wizard thuis accu?????

ben eigenlijk benieuwd wat er van binnen allemaal in de home wizard accu zit.
ik heb mijn eigen systeem gebouwd, en zo gouw er 1000 wat aan overtollige spanning is gaat het de accus in,enz.

nu wil ik zon accu van 60v 40amp ( kleine 2500 watt ) ook zo maken als de home wizard accu.
is hier een hobbyist, met de zelfde hobby,zo dat we elkaar kunnen helpen.
Ik wil geen dure componenten gebruiken.

jammer dat er gen reacties komen op mijn vraag, zie alleen overal dat mensen duizenden euro uitgeven aan accus,wat ik niet gedaan heb,en nog meer KW in huis heb dan de gemiddelde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:32
misterbenz schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:54:
Ik vind het leuk om wat met een thuis accu te doen ,gebruik lithium accu van 60 volt en 40 amp. meerdere 5 st parallel geschakeld. 5 keer 2500 watt.
Werkt perfect met een omvormer van alie die de meter zoveel mogelijk de hele dag op 0 watt houd.
Dagen bij dat ik nog geen 100 of 200 watt gebruik van het net. kosten zijn minder dan een home wizard thuis accu?????

ik heb mijn eigen systeem gebouwd, en zo gouw er 1000 wat aan overtollige spanning is gaat het de accus in,enz.

nu wil ik zon accu van 60v 40amp ( kleine 2500 watt ) ook zo maken als de home wizard accu.

jammer dat er gen reacties komen op mijn vraag, zie alleen overal dat mensen duizenden euro uitgeven aan accus,wat ik niet gedaan heb,en nog meer KW in huis heb dan de gemiddelde
Ik denk dat je dat beter kunt vragen in het andere topic over eenvoudige thuisaccus Eenvoudige thuisaccu samenstellen

Daar staan nette oplossingen die veiliger zijn en misschien zelfs nog minder kosten.
Zeker mee eens dat voor een hoop mensen het genoeg is om een 12/24v lfp acccu te kopen met een omvormer en lader.

Ik zou vooral nog even goed nadenken voor de risico’s die je neemt met de “goedkope” componenten.

Lithium accu’s wil je echt niet in huis
AliExpress omvormer heb ik ook weinig vertrouwen in

Ik ben begonnen met een simpele opstelling en ook goedkope omvormer van AliExpress etc. Maar goedkoop is duurkoop
Dat ding was binnen een week door gebrand
Refund, andere gekocht en die heeft het een maand volgehouden
Nog los van de ongelofelijk herrie dat dat ding maakte

Victron mag dan duurder zijn, het verdient zich terug door betere efficiëntie en een veel veilig gevoel.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:23
misterbenz schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:54:

Naast de antwoorden van @Hvdbnl begrijp ik wellicht je vraag niet helemaal.

Je geeft aan dat je huidige setup je meter NOM houd, Home Wizard accu doet precies het zelfde.

Dus wat je wilt heb je al of ik begrijp het niet helemaal?

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

thido schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:23:
[...]

De dubbele busbars passen ook op de cellen nmet enkele stud. Alleen degene die de twee rijen cellen met elkaar verbind zul je dan moeten aanpassen of vervangen door een ander exemplaar, die past niet.

Plaatje bij het praatje:

[Afbeelding]
Ah kijk dit wist ik niet, top en dank voor het plaatje.
Je hebt dus 1 andere busbar nodig voor de 2 rijen met elkaar te verbinden.

ik neig dus nu ook naar deze cel, mooi prijsje en een goede partij om dit te kopen.
https://www.nkon.nl/envis...lifepo4-3-2v-a-grade.html

[ Voor 10% gewijzigd door luigi87 op 08-05-2025 10:08 ]

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

@thido @sailor_dg
kwam een mooi filmpje tegen over de verschillen tussen de terminals.
Komt er op neer dat eigenlijk alles wel oke is tot 100-200A, ook de "oudere" circle contact studs.

YouTube: Comparing EVE, SFK, REPT, & Common Battery Terminals for Lifepo4 pr...

Later in het filmpje wordt de EVE double terminal zelfs een beetje soort van afgekraakt.

Studs met een vierkant opervlak en een slotmoer zijn dus eigenlijk de beste aansluting.
helaas heeft NKON geen cellen met het deze vierkant verbinding.
https://www.nkon.nl/recha...h.html?loodaccuah=304-316

[ Voor 27% gewijzigd door luigi87 op 08-05-2025 10:07 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:11
@luigi87 De meeste van de YT neem ik maar met een korreltje zout, veel zijn vooringenomen over wat wel en niet goed is.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

habbekrats schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:06:
@luigi87 De meeste van de YT neem ik maar met een korreltje zout, veel zijn vooringenomen over wat wel en niet goed is.
Mee eens, maar goed ff 2.000 euro weg leggen bij een partij die je niet kent e.d. weerhoudt mij wel meer van het plaatsen van zo grote order daar.
Mijn 2 boxen heb ik ook besteld en zullen lang onderweg zijn, maar ik vindt het prima.

De cellen haal ik liever iets dichterbij.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
luigi87 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:45:
[...]

Ah kijk dit wist ik niet, top en dank voor het plaatje.
Je hebt dus 1 andere busbar nodig voor de 2 rijen met elkaar te verbinden.

ik neig dus nu ook naar deze cel, mooi prijsje en een goede partij om dit te kopen.
https://www.nkon.nl/envis...lifepo4-3-2v-a-grade.html
Toevallig heb ik de 305 versie ervan gisteren besteld. Cycle life van die cellen is iets korter volgens mij - ik meende 5000 cycles - maar als we de trend van ESS ook maar een beetje doortrekken, dan verwacht ik dat de economische levensduur van die cellen ten einde is ruim voor de technische levensduur. Ik zie dat nu ook met de panelen; Die zijn 11 jaar terug op het dak gelegd en er is zeker niets mis mee, maar momenteel krijg je 2x zoveel vermogen op hetzelfde oppervlak, én kost het maar een tiende van de prijs. Accu's lijken een soortgelijk traject door te maken, waarbij kosten de afgelopen 10 jaar van een krappe 500 naar iets van 50 euro/kwh zijn gezakt.

Ohja, en bepalen of een terminal "goed" is, is heel makkelijk: je meet de weerstand van alle cellen, en daarna meet je de weerstand van de cellen + terminals. Dan kun je gelijk bepalen hoeveel vermogen je normaal gesproken daarin kwijt raakt. Probleem is helaas wel dat je daar een bijzonder goeie multimeter voor nodig hebt. Tot slot kun je nog even met een IR camera onder load even een kijkje nemen of een van de terminals wat warmer wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door scoobs op 08-05-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@thido heb jij een V2 box ?(volgens mij wel gezien je er ook de brandblus unit erin hebt zitten) If so dan kun je Yixiang even contacten om busbars te vragen (sturen ze volgens Andy gratis na) ter vervanging van jouw terminal / bms / breaker verbindingen.
Zie dat jij hier nog de (te dunne) bekabelde oplossing geleverd hebt gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HptNiLz8DX5EKMrFLOup556LuWY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qxArdNSowIcnOtQk5x7SRqO6.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door cyclone op 08-05-2025 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:45
scoobs schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:49:
[...]Ik zie dat nu ook met de panelen; Die zijn 11 jaar terug op het dak gelegd en er is zeker niets mis mee, maar momenteel krijg je 2x zoveel vermogen op hetzelfde oppervlak, én kost het maar een tiende van de prijs.
Het spijt me maar dat is niet waar. De efficiecy van zonnepanelen is maximaal 4% per jaar verbeterd heb ik onlangs berekend. Reken zelf maar na. Dan geen appels met peren vergelijken (monocrystalline met monocrystalline en poly met poly).
Bovendien kosten ze 10 jaar geleden rond de 200-225 euro per stuk en tegenwoordig rond de 55-65 euro, dat is geen tiende maar een kwart van de prijs.

[ Voor 11% gewijzigd door Aziona op 08-05-2025 13:32 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

scoobs schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:49:
[...]

Toevallig heb ik de 305 versie ervan gisteren besteld. Cycle life van die cellen is iets korter volgens mij - ik meende 5000 cycles - maar als we de trend van ESS ook maar een beetje doortrekken, dan verwacht ik dat de economische levensduur van die cellen ten einde is ruim voor de technische levensduur. Ik zie dat nu ook met de panelen; Die zijn 11 jaar terug op het dak gelegd en er is zeker niets mis mee, maar momenteel krijg je 2x zoveel vermogen op hetzelfde oppervlak, én kost het maar een tiende van de prijs. Accu's lijken een soortgelijk traject door te maken, waarbij kosten de afgelopen 10 jaar van een krappe 500 naar iets van 50 euro/kwh zijn gezakt.

Ohja, en bepalen of een terminal "goed" is, is heel makkelijk: je meet de weerstand van alle cellen, en daarna meet je de weerstand van de cellen + terminals. Dan kun je gelijk bepalen hoeveel vermogen je normaal gesproken daarin kwijt raakt. Probleem is helaas wel dat je daar een bijzonder goeie multimeter voor nodig hebt. Tot slot kun je nog even met een IR camera onder load even een kijkje nemen of een van de terminals wat warmer wordt.
Waarschijnlijk heb je gelijk betreft de economische levensduur. We zitten momenteel nog aan de voorkant van de levenscyclus van de zelfbouw ESS systemen.
Daarom wil ik ook een systeem wat batterij onafhankelijk (Victron) is en niet een all in pakket wat na 10 jaar niets meer waard is.

Heb je deze cell besteld? https://www.nkon.nl/envis...lifepo4-3-2v-a-grade.html
Dan zit je op Cycle life tot 70% capaciteit: 6000 cycles

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Aziona schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:59:
[...]

Het spijt me maar dat is niet waar. De efficiecy van zonnepanelen is maximaal 4% per jaar verbeterd heb ik onlangs berekend. Reken zelf maar na. Dan geen appels met peren vergelijken (monocrystalline met monocrystalline en poly met poly).
Je hebt helemaal gelijk! Ik was vergeten dat de panelen een stukje breder zijn, zo'n 15% extra. In de situatie zoals die nu is, op een plat dak, boeide dat niet, vandaar dat ik er niet op lette.

Verder heb ik inderdaad niet gekeken naar de techniek, maar gewoon naar wat toen de hoogste wp/euro was, en wat het nu was. Het valt me op dat je dan pak em beet 2 1,8x zoveel opbrengst per m2 krijgt, ongeacht de techniek. Net zoals we in tien jaar geswitcht zijn van li-ion naar LiFePO4 voor stationaire opslag.*

@luigi87 nee deze: https://www.nkon.nl/envis...lifepo4-3-2v-a-grade.html
Dat was de allergoedkoopste per kwh. Heeft zelfs 10k+ cycles voor 70% zie ik nu. Ik zou zo niet weten waarom je voor iets anders wilt gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door scoobs op 08-05-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:45
scoobs schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:32:
[...]Ik was vergeten dat de panelen een stukje breder zijn, zo'n 15% extra. I*
Niet alleen breder maar ook veel hoger. De panelen die in 2014 gebruikelijk waren, waren circa 165cm/99cm, tegenwoordig 176/104cm of 172/113cm.
Panelen van 550Wp (2x zoveel als 10 jaar geleden) zijn 223/113cm.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berke84
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:10
Ik heb 48x Envision ESS 72173207 305Ah - LiFePO4 - 3.2V B-grade in gebruik sinds januari 2024, opzich zeer tevreden over. Doet wat het moet doen in 3x Seplos Mason v2 cases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Berke84 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:34:
Ik heb 48x Envision ESS 72173207 305Ah - LiFePO4 - 3.2V B-grade in gebruik sinds januari 2024, opzich zeer tevreden over. Doet wat het moet doen in 3x Seplos Mason v2 cases.
Ah ook 3 x 15 kwh dus.

Ik ben nog in dubio om of 2x 15 kwh te gaan doen of toch een 3de boxje erbij.

Wil pogen zo rustig mogelijk te laden en ontladen maar toch wel beetje vermogen eruit te halen 3000W ong.

Heb nu dus 3 multiplusjes 5000kva hangen.

Wat is de laad/onlaadstroom bij 2 boxjes per DC kabel/ zekering ?
is toch gewoon 70A * 3 = 210A /2 boxjes = max 110A per boxje waarbij je dan liefste niet harder wil laden dan 65,2A om de 0,2C aan te houden. (Bron: RailHenk87 in "Zelf een powerwall bouwen")

Dus ik met 2 boxen het laden en ontladen moeten beperken tot max 130A, per Multi 43,3 Amp.
Of
Dus met 3 boxjes verdeel je alles veel netter tot max ong 0,2C ong 70A max per boxje ?

Of sla ik het plankje nu mis :?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:26

thido

Tilburg

cyclone schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:09:
[...]

@thido heb jij een V2 box ?(volgens mij wel gezien je er ook de brandblus unit erin hebt zitten) If so dan kun je Yixiang even contacten om busbars te vragen (sturen ze volgens Andy gratis na) ter vervanging van jouw terminal / bms / breaker verbindingen.
Zie dat jij hier nog de (te dunne) bekabelde oplossing geleverd hebt gekregen.

[Afbeelding]
Ik heb inderdaad een v2 box.
Dit is de eerste versie daarvan (zonde busbars). Ik heb die later nog wel gekregen.
Mijn tweede v2 box zaten ze al wel direct in. Daar moet ik alleen nog cellen voor aanschaffen een keer.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:07

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

luigi87 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:55:
[...]

Ah ook 3 x 15 kwh dus.

Ik ben nog in dubio om of 2x 15 kwh te gaan doen of toch een 3de boxje erbij.

Wil pogen zo rustig mogelijk te laden en ontladen maar toch wel beetje vermogen eruit te halen 3000W ong.

Heb nu dus 3 multiplusjes 5000kva hangen.

Wat is de laad/onlaadstroom bij 2 boxjes per DC kabel/ zekering ?
is toch gewoon 70A * 3 = 210A /2 boxjes = max 110A per boxje waarbij je dan liefste niet harder wil laden dan 65,2A om de 0,2C aan te houden. (Bron: RailHenk87 in "Zelf een powerwall bouwen")

Dus ik met 2 boxen het laden en ontladen moeten beperken tot max 130A, per Multi 43,3 Amp.
Of
Dus met 3 boxjes verdeel je alles veel netter tot max ong 0,2C ong 70A max per boxje ?

Of sla ik het plankje nu mis :?
hoeveel je je accu wilt belasten moet je natuurlijk zelf bepalen. Ik ben niet bang voor wat degradatie.
Ik trek in de winter 230A uit mijn 2x seplos V2. zeg maar 115A per pack. Dat is met 280Ah cellen dik 0.4C..

In de zomer reduceer ik het wat, omdat ik de temperaturen in de cellen onder 35 graden wil houden. Dus dan ga ik naar 190A totaal.

Opladen gaat met max 3x70A. Ontladen gaat (hier) met afgerond 10kW, wat dus 232A is. en dat urenlang.
als jij verwacht vooral nul op de meter te draaien, dan zijn al die C-waardes niet zo interessant, omdat je niet zo hard zult ontladen. Wellicht wel hard laden vanwege veel zon trouwens..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

prein2 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:38:
[...]

hoeveel je je accu wilt belasten moet je natuurlijk zelf bepalen. Ik ben niet bang voor wat degradatie.
Ik trek in de winter 230A uit mijn 2x seplos V2. zeg maar 115A per pack. Dat is met 280Ah cellen dik 0.4C..

In de zomer reduceer ik het wat, omdat ik de temperaturen in de cellen onder 35 graden wil houden. Dus dan ga ik naar 190A totaal.

Opladen gaat met max 3x70A. Ontladen gaat (hier) met afgerond 10kW, wat dus 232A is. en dat urenlang.
als jij verwacht vooral nul op de meter te draaien, dan zijn al die C-waardes niet zo interessant, omdat je niet zo hard zult ontladen. Wellicht wel hard laden vanwege veel zon trouwens..
Ja precies, met 2 packs moet je even net wat meer regelen als met 3 packs. Want delende factor op alle stromen is '/3 ipv /2

Nul op de meter is één van de doelen, maar ik heb een best hoog verbruik 8000kwh per jaar (verwarm met airco's en heb een Spa staan met 3kw heater element die dan voor 6 uur aan staat).

Een ander is dat ik met mijn elektrische leasewagen straks ook een paar euro kan terug verdienen. iedere kwh uit mijn panelen of goedkoop uit het net kan in de auto en het verschil is dan voor mij.

Daarnaast wil ik wel investeren maar probeer dan wel met ca 5-7 jaar het terug te hebben, wat dus met met 0 op de meter ( +30% extra eigenverbruik van 8000kwh tegen 0,23 cent = 552 per jaar) en per jaar mogelijk ~300-500 euro uit de auto wel mogelijk lijkt.

Wil de investering namelijk wel een beetje onderbouwen aan de CFO (de vrouw) :+

- leeg -

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste