Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:21
Een terugkerende discussie. Leg je cellen op de zijkant, dan kunnen gevormde luchtbellen niet ontsnappen en kunnen er dendrieten ontstaan, waardoor de cel sneller degradeert.
https://www.eoswetenschap...ithiumbatterij-ontmaskerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Volgens sommigen hier, je moet de cel horizontaal plaatsen (je moet niks) Dan doen miljarden$ bedrijven het verkeerd. https://www.alibaba.com/p...a-ta-b.0.0.3c5ef19c7cHCTF
Kijk eens naar dit bovenstaand videotje. plat geplaatst waarbij de onderstaande cel 7x5.5kg aan gewicht moet torsen. Hoe ik de cellen in mijn schuurtje heb geplaatst is geen leidraad maar heb ze op de kant geplaatst. Waarom, weet ik veel, maar heb wel navraag gedaan toen. Zou het nooit hebben gedaan als dit niet juist zou zijn geweest, immers ik laat niks aan het toeval over qua veiligheid wat batterijen betreft.

NOTA BENE, het samenpersen was ook niet noodzakelijk voor een langere levensduur !

[ Voor 5% gewijzigd door Willie Wortel op 07-05-2025 14:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:32
Met alle respect, dat is een artikel uit 2019 - hoe was het marktaandeel LiFePO4 toen - van een matig artikel zonder uberhaupt een bronvermedeling te doen naar het onderzoek. Dat staat in schrijn contrast met het gebruik van datasheets van de fabrikanten zelf. Fabrikanten die in dezelfde datasheets tig aanbevelingen doen voor het vergroten van de veiligheid en levensduur van de cellen. Indien cellen zijdelings monteren nadelig zou zijn, dan is dat de plaats waar je het kunt terugvinden. Als je een iets overtuigendere bron zou hebben - dus een datasheet waarin dit vermeld staat - dan geloof ik je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Heb je een linkje naar een directe bron van EVE waar dit expliciet wordt benoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

BenSKIP schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:12:
Een terugkerende discussie. Leg je cellen op de zijkant, dan kunnen gevormde luchtbellen niet ontsnappen en kunnen er dendrieten ontstaan, waardoor de cel sneller degradeert.
https://www.eoswetenschap...ithiumbatterij-ontmaskerd
Sorry, maar die link naar die site vind ik onbetrouwbaar overkomen. Heb je iets van een wat betrouwbaardere bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:44

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Bron ? (puur ter referentie, zodat iedereen even kan verifiëren dat wat jij hier beweert ook klopt)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-07 20:15
scoobs schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:57:
[...]

Ik heb even een datasheet erbij gepakt van een willekeurige EVE230Ah cel, en daarin staat dat de compression force 3-5kN moet zijn, met een absoluut maximum van 7kN.

Als je met aanschroeven in elke hoek een aantal vandeze in serie op elkaar stackt, dan span je automatisch de cellen correct aan, zeker icm de folie die je nog tussen de cellen plakt. Je bovenste cel heeft dan +/-3kN aan kracht, de onderste heeft vanwege het gewicht van alle cellen dan een kracht van ca 3.65kN, gebaseerd op het gewicht van 4.1kg per cel. Zelfs met 16 cellen gestapeld op elkaar krijgt de onderste cel nog amper meer kracht in verhouding dan de bovenste.

Dat hele gedoe dat je cellen niet mag stapelen, omdat de onderste teveel gewicht op zich krijgt is in theorie waar, tot je daadwerkelijk eens de waarden doorrekent en vergelijkt met de parameters. Ga geen toren van 128 cellen op elkaar maken inderdaad.

Ik zie ook wel eens vaker commentaar van mensen dat ze de verticale batterijen niet willen, want gestapeld, dus assymetrische druk. Vaak zijn die cellen per 4 op elkaar gestapeld. Uitgaande van de wat zwaardere 280-315Ah cellen praat je dan over een variatie in kracht van 0.2kN, op een tolerantie die van 2 tot 5kN gaat. Dat is afhankelijk van wat de specsheet van de fabrikant zegt. Als je het doorrekent, dan zie je dat dat niet uitmaakt.
Je hebt er in ieder geval aangerekend en zo te zien valt het ruim binnen de marge. Volgens mij is het enige wat je niet meeneemt is hoe de druk toeneemt door uitzetting van de cellen de foam zal dat deels opvangen. Denk dat het in de praktijk allemaal wel los zal lopen en voor zover zijn er geen studies gedaan naar levensduur versus oriëntatie.

Wel is het ventiel volgens mij zo ontworpen voor horizontale plaatsing maar geen idee wat daar de effecten van zijn wellicht kan het gas dan niet weg en krijg je gigantisch druk opbouw. Qua warmte ontwikkeling zal het ook niet evenredig verdeeld zijn over de cellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyrus The Virus op 07-05-2025 15:43 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Cyrus The Virus schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:39:
[...]

Je hebt er in ieder geval aangerekend en zo te zien valt het ruim binnen de marge. Volgens mij is het enige wat je niet meeneemt is hoe de druk toeneemt door uitzetting van de cellen de foam zal dat deels opvangen
De belleville washers waar ik naar link doen precies dat; ze worden dunner als de druk hoger wordt. Je hebt er in dit geval wel een stuk of 20 per bout nodig, als je zelf zo'n kist zou willen maken. Het schuim dat veel gebruikt wordt is in dat opzicht vast een prima alternatief, al heb ik nooit echt gekeken wat het is, wat de dichtheid is, etc. Dan kun je weer prima doorrekenen of het wel geschikt is.

Er zijn vast betere oplossing voor de pak em beet 1,5mm aan speling per cel die je nodig hebt (wederom, staat in de datasheet :+ ), maar het is maar ter illustratie.

Als je weet wat de materialen zijn, de diameter van de bout, staat van de schroefdraad, en eventuele olie erin, dan kun je ook adhv de frictiecoefficient terugrekenen hoeveel nm torque je moet plaatsen om de juiste preload in kgf te krijgen. Het is een mooie dubbelcheck op wat de fabrikanten van de batterijboxen in hun manual plaatsen. (als dat er al in staat)

[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 07-05-2025 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:13
Yixiang komt toch niet lekker over de brug - mijn cases werden op de deadline verstuurd om onder de boete van Alibaba uit te komen. Ik zag al aan het gewicht dat de batterijen niet verscheept werden, maar op een expliciete vraag werd dit ontkend. Het lijkt erop dat ze tijd aan het kopen zijn en krijg geen echte deadline. Ik zit er nu aan te denken deze MB31 cellen te annuleren en voor de Envision ESS 72173207 - 315Ah - LiFePO4 3.2V - Grade A te gaan van NKON. De prijzen zijn erg gunstig - heeft iemand ervaring met Envision of deze cellen?

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
cyclone schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:11:
[...]

Bron ? (puur ter referentie, zodat iedereen even kan verifiëren dat wat jij hier beweert ook klopt)
De bron is nkon en wistek.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:14

luigi87

Domotica Fanaticus

sailor_dg schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:12:
Yixiang komt toch niet lekker over de brug - mijn cases werden op de deadline verstuurd om onder de boete van Alibaba uit te komen. Ik zag al aan het gewicht dat de batterijen niet verscheept werden, maar op een expliciete vraag werd dit ontkend. Het lijkt erop dat ze tijd aan het kopen zijn en krijg geen echte deadline. Ik zit er nu aan te denken deze MB31 cellen te annuleren en voor de Envision ESS 72173207 - 315Ah - LiFePO4 3.2V - Grade A te gaan van NKON. De prijzen zijn erg gunstig - heeft iemand ervaring met Envision of deze cellen?
Ik ben ook geintresseerd.
Wilde mijn cellen (mb31) ook bij yixiang bestellen maar lees meerdere mindere berichten. Dus twijfel nu wel.

Wil je de cellen plaatsen in een diy yixiang box?

De cellen die je noemt hebben toch alleen een m6 aansluiting en geen directe busbar aansluiting.
Of hoe sluit je dit dan aan?

- leeg -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

reneeke1970 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:15:
[...]

De bron is nkon en wistek.
Ik doel op een directe link naar de plek / pagina / pdf waar je deze info gehaald hebt en je jouw conclusie baseert.
Nogmaals puur ter referentie zodat iedereen kan inzien hoe je tot die conclusie bent gekomen (en wellicht ook volledig geïnformeerd dezelfde conclusie kan trekken).
Zelfde gedoe als wat ik had, volledig alle schuld bij de vervoerder leggen en geen enkele verantwoording nemen.
Maar wel voor je je centjes overmaakt een shipping van 3 tot 7 werkdagen beloven.
Kan een ieder afraden om hier zaken te doen, en je ook van harte aanraden om je cellen lekker via NKON te regelen.
Zie je jezelf een garantie claim regelen met Yixiang die nu al bij een simpele shipment al geen thuis geeft ?

[ Voor 55% gewijzigd door cyclone op 07-05-2025 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X28VvRNu2ASPA5WGnujx3u1sd3I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LAe6pqDPFBjrFtAChdnbZjkD.jpg?f=user_large

Vanavond tijdens het ontladen even met een warmtecamera gekeken. Kon toch een hotspot vinden. Het lijkt de doorvoer te zijn. Morgen even de kabels los halen om te zien of ik een probleem kan vinden, het zal de Chinese kabel wel zijn die geleverd is bij de behuizing XR-08. Op deze foto zie je het niet maar hij tikt de 60 graden aan terwijl de rest onder de 30 blijft.

[ Voor 6% gewijzigd door hood op 08-05-2025 07:01 ]

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:13
luigi87 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:20:
[...]

Ik ben ook geintresseerd.
Wilde mijn cellen (mb31) ook bij yixiang bestellen maar lees meerdere mindere berichten. Dus twijfel nu wel.

Wil je de cellen plaatsen in een diy yixiang box?

De cellen die je noemt hebben toch alleen een m6 aansluiting en geen directe busbar aansluiting.
Of hoe sluit je dit dan aan?
had hier nog niet in detail naar gekeken. vergelijkbare MB31 cellen, welke ik eigenlijk wil hebben ook M6 toch: https://www.nkon.nl/eve-m...lifepo4-3-2v-a-grade.html is dezelfde aansluiting. Moet toch passen in mijn V2 Yixiang box.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

sailor_dg schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:52:
[...]

had hier nog niet in detail naar gekeken. vergelijkbare MB31 cellen, welke ik eigenlijk wil hebben ook M6 toch: https://www.nkon.nl/eve-m...lifepo4-3-2v-a-grade.html is dezelfde aansluiting. Moet toch passen in mijn V2 Yixiang box.
Klopt hebben ook m6, maar wel een dubbele aansluiting en een alumium blok waar de busbar dan beter contact op maakt.

Die cellen die je benoemd hebben een enkele stud en geen alumium blok. Daarom mijn vraag hoe je deze dan zou moeten connecten.
De diy box gaat naar mijn idee uit van cellen met een dubbele aansluiting

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:47

thido

Tilburg

luigi87 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:12:
[...]

Klopt hebben ook m6, maar wel een dubbele aansluiting en een alumium blok waar de busbar dan beter contact op maakt.

Die cellen die je benoemd hebben een enkele stud en geen alumium blok. Daarom mijn vraag hoe je deze dan zou moeten connecten.
De diy box gaat naar mijn idee uit van cellen met een dubbele aansluiting
De dubbele busbars passen ook op de cellen nmet enkele stud. Alleen degene die de twee rijen cellen met elkaar verbind zul je dan moeten aanpassen of vervangen door een ander exemplaar, die past niet.

Plaatje bij het praatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuK3Zkz4gomVBt0y3d3VOvaAkxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0b7DJInE4vAzQdsG8Lhos4I.jpg?f=fotoalbum_large

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterbenz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-07 13:06
Ik vind het leuk om wat met een thuis accu te doen ,gebruik lithium accu van 60 volt en 40 amp. meerdere 5 st parallel geschakeld. 5 keer 2500 watt.
Werkt perfect met een omvormer van alie die de meter zoveel mogelijk de hele dag op 0 watt houd.
Dagen bij dat ik nog geen 100 of 200 watt gebruik van het net. kosten zijn minder dan een home wizard thuis accu?????

ben eigenlijk benieuwd wat er van binnen allemaal in de home wizard accu zit.
ik heb mijn eigen systeem gebouwd, en zo gouw er 1000 wat aan overtollige spanning is gaat het de accus in,enz.

nu wil ik zon accu van 60v 40amp ( kleine 2500 watt ) ook zo maken als de home wizard accu.
is hier een hobbyist, met de zelfde hobby,zo dat we elkaar kunnen helpen.
Ik wil geen dure componenten gebruiken.

jammer dat er gen reacties komen op mijn vraag, zie alleen overal dat mensen duizenden euro uitgeven aan accus,wat ik niet gedaan heb,en nog meer KW in huis heb dan de gemiddelde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:56
misterbenz schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:54:
Ik vind het leuk om wat met een thuis accu te doen ,gebruik lithium accu van 60 volt en 40 amp. meerdere 5 st parallel geschakeld. 5 keer 2500 watt.
Werkt perfect met een omvormer van alie die de meter zoveel mogelijk de hele dag op 0 watt houd.
Dagen bij dat ik nog geen 100 of 200 watt gebruik van het net. kosten zijn minder dan een home wizard thuis accu?????

ik heb mijn eigen systeem gebouwd, en zo gouw er 1000 wat aan overtollige spanning is gaat het de accus in,enz.

nu wil ik zon accu van 60v 40amp ( kleine 2500 watt ) ook zo maken als de home wizard accu.

jammer dat er gen reacties komen op mijn vraag, zie alleen overal dat mensen duizenden euro uitgeven aan accus,wat ik niet gedaan heb,en nog meer KW in huis heb dan de gemiddelde
Ik denk dat je dat beter kunt vragen in het andere topic over eenvoudige thuisaccus Eenvoudige thuisaccu samenstellen

Daar staan nette oplossingen die veiliger zijn en misschien zelfs nog minder kosten.
Zeker mee eens dat voor een hoop mensen het genoeg is om een 12/24v lfp acccu te kopen met een omvormer en lader.

Ik zou vooral nog even goed nadenken voor de risico’s die je neemt met de “goedkope” componenten.

Lithium accu’s wil je echt niet in huis
AliExpress omvormer heb ik ook weinig vertrouwen in

Ik ben begonnen met een simpele opstelling en ook goedkope omvormer van AliExpress etc. Maar goedkoop is duurkoop
Dat ding was binnen een week door gebrand
Refund, andere gekocht en die heeft het een maand volgehouden
Nog los van de ongelofelijk herrie dat dat ding maakte

Victron mag dan duurder zijn, het verdient zich terug door betere efficiëntie en een veel veilig gevoel.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:51

Naast de antwoorden van @Hvdbnl begrijp ik wellicht je vraag niet helemaal.

Je geeft aan dat je huidige setup je meter NOM houd, Home Wizard accu doet precies het zelfde.

Dus wat je wilt heb je al of ik begrijp het niet helemaal?

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

thido schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:23:
[...]

De dubbele busbars passen ook op de cellen nmet enkele stud. Alleen degene die de twee rijen cellen met elkaar verbind zul je dan moeten aanpassen of vervangen door een ander exemplaar, die past niet.

Plaatje bij het praatje:

[Afbeelding]
Ah kijk dit wist ik niet, top en dank voor het plaatje.
Je hebt dus 1 andere busbar nodig voor de 2 rijen met elkaar te verbinden.

ik neig dus nu ook naar deze cel, mooi prijsje en een goede partij om dit te kopen.
https://www.nkon.nl/envis...lifepo4-3-2v-a-grade.html

[ Voor 10% gewijzigd door luigi87 op 08-05-2025 10:08 ]

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

@thido @sailor_dg
kwam een mooi filmpje tegen over de verschillen tussen de terminals.
Komt er op neer dat eigenlijk alles wel oke is tot 100-200A, ook de "oudere" circle contact studs.

YouTube: Comparing EVE, SFK, REPT, & Common Battery Terminals for Lifepo4 pr...

Later in het filmpje wordt de EVE double terminal zelfs een beetje soort van afgekraakt.

Studs met een vierkant opervlak en een slotmoer zijn dus eigenlijk de beste aansluting.
helaas heeft NKON geen cellen met het deze vierkant verbinding.
https://www.nkon.nl/recha...h.html?loodaccuah=304-316

[ Voor 27% gewijzigd door luigi87 op 08-05-2025 10:07 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:59
@luigi87 De meeste van de YT neem ik maar met een korreltje zout, veel zijn vooringenomen over wat wel en niet goed is.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

habbekrats schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:06:
@luigi87 De meeste van de YT neem ik maar met een korreltje zout, veel zijn vooringenomen over wat wel en niet goed is.
Mee eens, maar goed ff 2.000 euro weg leggen bij een partij die je niet kent e.d. weerhoudt mij wel meer van het plaatsen van zo grote order daar.
Mijn 2 boxen heb ik ook besteld en zullen lang onderweg zijn, maar ik vindt het prima.

De cellen haal ik liever iets dichterbij.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
luigi87 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:45:
[...]

Ah kijk dit wist ik niet, top en dank voor het plaatje.
Je hebt dus 1 andere busbar nodig voor de 2 rijen met elkaar te verbinden.

ik neig dus nu ook naar deze cel, mooi prijsje en een goede partij om dit te kopen.
https://www.nkon.nl/envis...lifepo4-3-2v-a-grade.html
Toevallig heb ik de 305 versie ervan gisteren besteld. Cycle life van die cellen is iets korter volgens mij - ik meende 5000 cycles - maar als we de trend van ESS ook maar een beetje doortrekken, dan verwacht ik dat de economische levensduur van die cellen ten einde is ruim voor de technische levensduur. Ik zie dat nu ook met de panelen; Die zijn 11 jaar terug op het dak gelegd en er is zeker niets mis mee, maar momenteel krijg je 2x zoveel vermogen op hetzelfde oppervlak, én kost het maar een tiende van de prijs. Accu's lijken een soortgelijk traject door te maken, waarbij kosten de afgelopen 10 jaar van een krappe 500 naar iets van 50 euro/kwh zijn gezakt.

Ohja, en bepalen of een terminal "goed" is, is heel makkelijk: je meet de weerstand van alle cellen, en daarna meet je de weerstand van de cellen + terminals. Dan kun je gelijk bepalen hoeveel vermogen je normaal gesproken daarin kwijt raakt. Probleem is helaas wel dat je daar een bijzonder goeie multimeter voor nodig hebt. Tot slot kun je nog even met een IR camera onder load even een kijkje nemen of een van de terminals wat warmer wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door scoobs op 08-05-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@thido heb jij een V2 box ?(volgens mij wel gezien je er ook de brandblus unit erin hebt zitten) If so dan kun je Yixiang even contacten om busbars te vragen (sturen ze volgens Andy gratis na) ter vervanging van jouw terminal / bms / breaker verbindingen.
Zie dat jij hier nog de (te dunne) bekabelde oplossing geleverd hebt gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HptNiLz8DX5EKMrFLOup556LuWY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qxArdNSowIcnOtQk5x7SRqO6.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door cyclone op 08-05-2025 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:21
scoobs schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:49:
[...]Ik zie dat nu ook met de panelen; Die zijn 11 jaar terug op het dak gelegd en er is zeker niets mis mee, maar momenteel krijg je 2x zoveel vermogen op hetzelfde oppervlak, én kost het maar een tiende van de prijs.
Het spijt me maar dat is niet waar. De efficiecy van zonnepanelen is maximaal 4% per jaar verbeterd heb ik onlangs berekend. Reken zelf maar na. Dan geen appels met peren vergelijken (monocrystalline met monocrystalline en poly met poly).
Bovendien kosten ze 10 jaar geleden rond de 200-225 euro per stuk en tegenwoordig rond de 55-65 euro, dat is geen tiende maar een kwart van de prijs.

[ Voor 11% gewijzigd door Aziona op 08-05-2025 13:32 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, Nissan Leaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

scoobs schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:49:
[...]

Toevallig heb ik de 305 versie ervan gisteren besteld. Cycle life van die cellen is iets korter volgens mij - ik meende 5000 cycles - maar als we de trend van ESS ook maar een beetje doortrekken, dan verwacht ik dat de economische levensduur van die cellen ten einde is ruim voor de technische levensduur. Ik zie dat nu ook met de panelen; Die zijn 11 jaar terug op het dak gelegd en er is zeker niets mis mee, maar momenteel krijg je 2x zoveel vermogen op hetzelfde oppervlak, én kost het maar een tiende van de prijs. Accu's lijken een soortgelijk traject door te maken, waarbij kosten de afgelopen 10 jaar van een krappe 500 naar iets van 50 euro/kwh zijn gezakt.

Ohja, en bepalen of een terminal "goed" is, is heel makkelijk: je meet de weerstand van alle cellen, en daarna meet je de weerstand van de cellen + terminals. Dan kun je gelijk bepalen hoeveel vermogen je normaal gesproken daarin kwijt raakt. Probleem is helaas wel dat je daar een bijzonder goeie multimeter voor nodig hebt. Tot slot kun je nog even met een IR camera onder load even een kijkje nemen of een van de terminals wat warmer wordt.
Waarschijnlijk heb je gelijk betreft de economische levensduur. We zitten momenteel nog aan de voorkant van de levenscyclus van de zelfbouw ESS systemen.
Daarom wil ik ook een systeem wat batterij onafhankelijk (Victron) is en niet een all in pakket wat na 10 jaar niets meer waard is.

Heb je deze cell besteld? https://www.nkon.nl/envis...lifepo4-3-2v-a-grade.html
Dan zit je op Cycle life tot 70% capaciteit: 6000 cycles

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Aziona schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:59:
[...]

Het spijt me maar dat is niet waar. De efficiecy van zonnepanelen is maximaal 4% per jaar verbeterd heb ik onlangs berekend. Reken zelf maar na. Dan geen appels met peren vergelijken (monocrystalline met monocrystalline en poly met poly).
Je hebt helemaal gelijk! Ik was vergeten dat de panelen een stukje breder zijn, zo'n 15% extra. In de situatie zoals die nu is, op een plat dak, boeide dat niet, vandaar dat ik er niet op lette.

Verder heb ik inderdaad niet gekeken naar de techniek, maar gewoon naar wat toen de hoogste wp/euro was, en wat het nu was. Het valt me op dat je dan pak em beet 2 1,8x zoveel opbrengst per m2 krijgt, ongeacht de techniek. Net zoals we in tien jaar geswitcht zijn van li-ion naar LiFePO4 voor stationaire opslag.*

@luigi87 nee deze: https://www.nkon.nl/envis...lifepo4-3-2v-a-grade.html
Dat was de allergoedkoopste per kwh. Heeft zelfs 10k+ cycles voor 70% zie ik nu. Ik zou zo niet weten waarom je voor iets anders wilt gaan. Besef wel dat de C-rate die in de documentatie staat bijzonder laag is: 0.1 bij <15c, 0.25C bij <20c. Daartegenover staat dat wel dat de charge rate geldt voor 0-100%. EVE cellen hebben in hun tabellen vaak ook een significantie derating staan bij <20% - >80%, envision heeft dit niet verder gespecificeerd. Desalniettemin, ik predik altijd voor het hanteren van de specsheets. :+

[ Voor 30% gewijzigd door scoobs op 09-05-2025 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
scoobs schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:32:
[...]Ik was vergeten dat de panelen een stukje breder zijn, zo'n 15% extra. I*
Niet alleen breder maar ook veel hoger. De panelen die in 2014 gebruikelijk waren, waren circa 165cm/99cm, tegenwoordig 176/104cm of 172/113cm.
Panelen van 550Wp (2x zoveel als 10 jaar geleden) zijn 223/113cm.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, Nissan Leaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berke84
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-07 13:29
Ik heb 48x Envision ESS 72173207 305Ah - LiFePO4 - 3.2V B-grade in gebruik sinds januari 2024, opzich zeer tevreden over. Doet wat het moet doen in 3x Seplos Mason v2 cases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Berke84 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:34:
Ik heb 48x Envision ESS 72173207 305Ah - LiFePO4 - 3.2V B-grade in gebruik sinds januari 2024, opzich zeer tevreden over. Doet wat het moet doen in 3x Seplos Mason v2 cases.
Ah ook 3 x 15 kwh dus.

Ik ben nog in dubio om of 2x 15 kwh te gaan doen of toch een 3de boxje erbij.

Wil pogen zo rustig mogelijk te laden en ontladen maar toch wel beetje vermogen eruit te halen 3000W ong.

Heb nu dus 3 multiplusjes 5000kva hangen.

Wat is de laad/onlaadstroom bij 2 boxjes per DC kabel/ zekering ?
is toch gewoon 70A * 3 = 210A /2 boxjes = max 110A per boxje waarbij je dan liefste niet harder wil laden dan 65,2A om de 0,2C aan te houden. (Bron: RailHenk87 in "Zelf een powerwall bouwen")

Dus ik met 2 boxen het laden en ontladen moeten beperken tot max 130A, per Multi 43,3 Amp.
Of
Dus met 3 boxjes verdeel je alles veel netter tot max ong 0,2C ong 70A max per boxje ?

Of sla ik het plankje nu mis :?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:47

thido

Tilburg

cyclone schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:09:
[...]

@thido heb jij een V2 box ?(volgens mij wel gezien je er ook de brandblus unit erin hebt zitten) If so dan kun je Yixiang even contacten om busbars te vragen (sturen ze volgens Andy gratis na) ter vervanging van jouw terminal / bms / breaker verbindingen.
Zie dat jij hier nog de (te dunne) bekabelde oplossing geleverd hebt gekregen.

[Afbeelding]
Ik heb inderdaad een v2 box.
Dit is de eerste versie daarvan (zonde busbars). Ik heb die later nog wel gekregen.
Mijn tweede v2 box zaten ze al wel direct in. Daar moet ik alleen nog cellen voor aanschaffen een keer.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:29

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

luigi87 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:55:
[...]

Ah ook 3 x 15 kwh dus.

Ik ben nog in dubio om of 2x 15 kwh te gaan doen of toch een 3de boxje erbij.

Wil pogen zo rustig mogelijk te laden en ontladen maar toch wel beetje vermogen eruit te halen 3000W ong.

Heb nu dus 3 multiplusjes 5000kva hangen.

Wat is de laad/onlaadstroom bij 2 boxjes per DC kabel/ zekering ?
is toch gewoon 70A * 3 = 210A /2 boxjes = max 110A per boxje waarbij je dan liefste niet harder wil laden dan 65,2A om de 0,2C aan te houden. (Bron: RailHenk87 in "Zelf een powerwall bouwen")

Dus ik met 2 boxen het laden en ontladen moeten beperken tot max 130A, per Multi 43,3 Amp.
Of
Dus met 3 boxjes verdeel je alles veel netter tot max ong 0,2C ong 70A max per boxje ?

Of sla ik het plankje nu mis :?
hoeveel je je accu wilt belasten moet je natuurlijk zelf bepalen. Ik ben niet bang voor wat degradatie.
Ik trek in de winter 230A uit mijn 2x seplos V2. zeg maar 115A per pack. Dat is met 280Ah cellen dik 0.4C..

In de zomer reduceer ik het wat, omdat ik de temperaturen in de cellen onder 35 graden wil houden. Dus dan ga ik naar 190A totaal.

Opladen gaat met max 3x70A. Ontladen gaat (hier) met afgerond 10kW, wat dus 232A is. en dat urenlang.
als jij verwacht vooral nul op de meter te draaien, dan zijn al die C-waardes niet zo interessant, omdat je niet zo hard zult ontladen. Wellicht wel hard laden vanwege veel zon trouwens..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

prein2 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:38:
[...]

hoeveel je je accu wilt belasten moet je natuurlijk zelf bepalen. Ik ben niet bang voor wat degradatie.
Ik trek in de winter 230A uit mijn 2x seplos V2. zeg maar 115A per pack. Dat is met 280Ah cellen dik 0.4C..

In de zomer reduceer ik het wat, omdat ik de temperaturen in de cellen onder 35 graden wil houden. Dus dan ga ik naar 190A totaal.

Opladen gaat met max 3x70A. Ontladen gaat (hier) met afgerond 10kW, wat dus 232A is. en dat urenlang.
als jij verwacht vooral nul op de meter te draaien, dan zijn al die C-waardes niet zo interessant, omdat je niet zo hard zult ontladen. Wellicht wel hard laden vanwege veel zon trouwens..
Ja precies, met 2 packs moet je even net wat meer regelen als met 3 packs. Want delende factor op alle stromen is '/3 ipv /2

Nul op de meter is één van de doelen, maar ik heb een best hoog verbruik 8000kwh per jaar (verwarm met airco's en heb een Spa staan met 3kw heater element die dan voor 6 uur aan staat).

Een ander is dat ik met mijn elektrische leasewagen straks ook een paar euro kan terug verdienen. iedere kwh uit mijn panelen of goedkoop uit het net kan in de auto en het verschil is dan voor mij.

Daarnaast wil ik wel investeren maar probeer dan wel met ca 5-7 jaar het terug te hebben, wat dus met met 0 op de meter ( +30% extra eigenverbruik van 8000kwh tegen 0,23 cent = 552 per jaar) en per jaar mogelijk ~300-500 euro uit de auto wel mogelijk lijkt.

Wil de investering namelijk wel een beetje onderbouwen aan de CFO (de vrouw) :+

- leeg -

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BenSKIP
Ook mijn ervaring met Yixiang. De verkoopsters zijn arrogant te noemen. Als je ze asnspreekt op de kwaliteit van de boxen die op veler details tegenvalt, dan ben je de eerste die kritisch is. Als kort daarna Andy (OGG) nagenoeg hetzelfde zegt dan is dat een toevallige batch geweest. Ik bestelde 4 witte boxen, kreeg 2 zwarte, twee witte, kabelogen waarvan het oog te klein was. Twee defecte PCB's (transportschade) te weinig EVA tape, geen epoxysheets, een box zinder busbars, kapot gedraaide schroeven, ontbrekende schroeven, te dunne kabels en dubbel oog kabels waarvan ik een oog moest uitboren omdat deze gewoon niet paste. Als ik opnieuw boxen kopen zou, dan absoluut geen Yixiang meer. Inmiddels heb ik een ander bedrijf gevonden. Shenzhen Hualianneng Technology Development Zij fabriceren een grote diversiteit aan boxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP

Ik denk dat je vraag wat onduidelijk is. En ik denk niet dat je meer kilowatt in huis hebt dan de gemiddelde.
Je hebt wel meer cellen dan gemiddeld. 40Ah per cel is niet heel veel. Je doet mij een beetje denken aan de wannabee youtuber die alles zo goedkoop mogelijk bouwen wil en daarmee essentiele zaken mist. Four38 ofzo. Hoe oud zijn die cellen?
5x2.500 watt is 12.5kilowatt. Eén box met 280+ Ah cellen komt daar al met gemak overheen. 5 BMSn of slechts één BMS, misschien is dat je omslagpunt al wel. Maar ok.

Als ik het goed begrijp heb je een losse lader een grote(re) hoeveelheid cellen (die je laad naar 60v? - te hoog voltage) en een omvormer die van 60v 230v maakt. Wat balanceert de cellen en zorgt dat deze niet te diep ontladen worden, te hoog belast worden (C rating) met te hoog voltage geladen worden? Hoe praat dat onderling met elkaar? Hoe weet de lader dat de cellen geladen moeten worden, hoe weet de omvormer dat het huis stroom trekt? Of werkt de boel als een UPS?

Wat is je setup en wat zijn je vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Ik heb de Envision ESS 72173207 305Ah van NKON in juni 2023 gekocht... draait tot heden zonder problemen.

QR code op de cellen zijn bij mij wel weg gekrast, maar verder niks op aan te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
Vertel eens, wat zijn de verschillen tussen Pylontech Force L2 en US5000? Er is een andere laadstroom, een andere garantie en een ander aantal aangesloten modules. Wat nog meer? En wat is beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
@Jazsie Weggekraste QR codes zouden voor mij een NoGo zijn. Je kunt nu niet weten hoe oud de cellen zijn en welke fabrikanten deze geproduceerd hebben. Komen de cellen chemisch niet overeen en/of is de ene ouder dan de ander dan heb je al een onbalans te pakken. Als je ze wel koopt....
Dan zou ze even allemaal over een weegschaal halen. Het kunnen afgekeurde cellen zijn. Ik las al B-Grade. Dat hoeft niet te betekenen, maar het komt voor dat de cel op het laswerk op gewicht of wat dan ook afgekeurd wordt. Deze cellen gaan dan 'de handel' in. Net even wat minder gewicht. Einde van de rol? Minder elektrolyt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
NKON heeft dit netjes vermeld en ook de productie datum is bekend.
En het zijn A-Grade cellen. En als ik zie hoe ze presteren tot heden, geen klachten vanuit mijn kant.

Ze doen in ieder geval niet minder dan de EVE cellen die toen der tijd ruim 1,5x zo duur waren.

Verder is het uiteraard ieder zijn eigen keus :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

BenSKIP schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:33:
[...]
Je doet mij een beetje denken aan de wannabee youtuber die alles zo goedkoop mogelijk bouwen wil en daarmee essentiele zaken mist. Four38 ofzo.
Ik moest echt HEUL hard lachen toen ik dat las, Richard van Four38AM is een heerlijk eigenzinnige knakker waar ik heel graag naar kijk maar inderdaad COMPLEET de plank misslaat met zijn gesponsorde woekie foekie shit.

Die kletst straks wel anders als zijn vers gekochte Noorse Hytte tot op het stalen frame is afgefikt omdat hij wilde experimenteren met goedkope zooi die hij nota bene gesponsord krijgt.

Gezien hij inmiddels wel een flink bereik (dus invloed) heeft best wel een zorgelijk iets als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
cyclone schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:26:
[...]

Ik moest echt HEUL hard lachen toen ik dat las, Richard van Four38AM is een heerlijk eigenzinnige knakker waar ik heel graag naar kijk maar inderdaad COMPLEET de plank misslaat met zijn gesponsorde woekie foekie shit.

Die kletst straks wel anders als zijn vers gekochte Noorse Hytte tot op het stalen frame is afgefikt omdat hij wilde experimenteren met goedkope zooi die hij nota bene gesponsord krijgt.

Gezien hij inmiddels wel een flink bereik (dus invloed) heeft best wel een zorgelijk iets als je het mij vraagt.
O-)

[ Voor 3% gewijzigd door BenSKIP op 09-05-2025 11:09 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Dat de Yixiang service het laat afweten, je hier je ervaring deelt om zo andere tweakers te helpen en dat je dan een andere tweaker in je PM hebt die je aanbiedt om de epoxy platen die hij over heeft geheel belangeloos toe te sturen.

Daar word ik eventjes stil en heel dankbaar van. Dank je wel kerel ! (weet niet of je met naam genoemd wilde worden dus vandaar even zo , you know who you are).

DANK JE WEL ! Dit weekend even mijn 32 celletjes voorzien van de extra epoxy plaatjes ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Op welke manier voeden jullie de Cerbo?

Via AC en de net zijde (met een dc voeding)
Via AC en de AC out 1 (met een dc voeding)
Of via de DC en dan op de busbars ergens aangesloten?

De laatste genoemde is denk ik toch de beste of niet?

- leeg -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:14
luigi87 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:57:
Op welke manier voeden jullie de Cerbo?

Via AC en de net zijde (met een dc voeding)
Via AC en de AC out 1 (met een dc voeding)
Of via de DC en dan op de busbars ergens aangesloten?

De laatste genoemde is denk ik toch de beste of niet?
Direct op de 48V busbar. Als daar geen prik meer in zit is de cerbo ook niet meer nodig. Zo valt ie ook niet uit als je je MPs update. Wel met condensator parallel ivm oude cerbo en problemen met voeding.

Edit: En met een in-line zekering natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 10-05-2025 10:35 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

V_ger schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:59:
[...]

Direct op de 48V busbar. Als daar geen prik meer in zit is de cerbo ook niet meer nodig. Zo valt ie ook niet uit als je je MPs update. Wel met condensator parallel ivm oude cerbo en problemen met voeding.

Edit: En met een in-line zekering natuurlijk.
Top dat dacht ik dus ook al als beste manier.
De inline zekering zit toch in de standaard mee geleverde voedingsdraden?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

luigi87 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:23:
[...]

Top dat dacht ik dus ook al als beste manier.
De inline zekering zit toch in de standaard mee geleverde voedingsdraden?
Op de busbar idd en ja bij mijn Cerbo GX MKII die ik onlangs binnenkreeg zit er netjes een zekering op de voedingsdraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-07 21:46
BenSKIP schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 06:43:
[...]

Ook mijn ervaring met Yixiang. De verkoopsters zijn arrogant te noemen. Als je ze asnspreekt op de kwaliteit van de boxen die op veler details tegenvalt, dan ben je de eerste die kritisch is. Als kort daarna Andy (OGG) nagenoeg hetzelfde zegt dan is dat een toevallige batch geweest. Ik bestelde 4 witte boxen, kreeg 2 zwarte, twee witte, kabelogen waarvan het oog te klein was. Twee defecte PCB's (transportschade) te weinig EVA tape, geen epoxysheets, een box zinder busbars, kapot gedraaide schroeven, ontbrekende schroeven, te dunne kabels en dubbel oog kabels waarvan ik een oog moest uitboren omdat deze gewoon niet paste. Als ik opnieuw boxen kopen zou, dan absoluut geen Yixiang meer. Inmiddels heb ik een ander bedrijf gevonden. Shenzhen Hualianneng Technology Development Zij fabriceren een grote diversiteit aan boxen.
Ik heb twee Apexium boxen, geleverd vanuit een EU magazijn. Moest bij deze wel het hele frontpanel nog in elkaar zetten, maar als het al gemonteerd was zou ik sowieso toch het de boutjes nog met een momentsleutel checken. Voor cellen met de studs zit alles in de box, alle schroefjes en boutjes met een paar reserve. Wat ontbreekt zijn epoxyplaatjes tussen de cellen. Epoxy rondom in de box en eva-foam voor tussen de cellen zit er wel bij.
Ik gebruik cellen met de twee schroefbevestigingen.Heb dus andere busbars gebruikt en moest dus ook andere oogjes aan de sensordraden slaan. Maar dat is eigen keuze.
Heb er nog een op pre-order staan (levering waarschijnlijk begin juni), deze nieuwe versie komt met een DC breaker (200A) en gemonteerd frontpaneel. Met die DC breaker ben ik minder blij, denk dat ik 'm ga overbruggen om gewoon op de AE5 smeltpatronen te vertrouwen.

Misschien toch ook wel blij dat deze niet op Andy z'n lijstje staat. Het pluggen van die boxen via Andy levert geheid flinke extra omzet op zonder er (behalve een bijdrage aan Andy z'n omzet) veel moeite voor te hoeven doen.

En met Alibaba vol met dit soort boxen kunnen we hier ervaringen met de diverse aanbieders delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
BernieW schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:18:
[...]
Ik heb twee Apexium boxen, geleverd vanuit een EU magazijn.
Mag ik vragen wat je ervoor betaald hebt?
Ik neem aan dat je er nu in investeert om te verdienen aan teruglevering?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BernieW
Aziona schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:23:
[...]

Mag ik vragen wat je ervoor betaald hebt?
Ik neem aan dat je er nu in investeert om te verdienen aan teruglevering?
Je kunt ze hier vinden.Afhankelijk van wisselkoersen rond e € 500 incl verzending. Omdat het al in de EU is geen andere bijkomende kosten. Ze hebben ook een actieve Facebook pagina.

Ik doe niet mee aan discussies over terugverdientijd nog even los van hoe dit gedefineerd is. Heb het ook niet gedaan voor mijn huis, warmtepomp ,wasmachine, vaatwasser, auto etc ;)
Mijn streven is mijn energiekosten zo laag mogelijk houden vooral als straks salderen is afgeschaft. Realiseer mij drommels goed dat ik de laatste jaren spekkoper ben geweest met de salderingsregeling.

Daarnaast houd ik er rekening mee dat we in de toekomst vaker energie uitval zullen krijgen. Het huidige beleid van de overheid is er immers (nog) niet op gericht om bij een toenemende vraag ook bij dunkelflautes voldoende opwekvermogen achter de hand te hebben. Just my two cents :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Net 4x de Gobelpower DYI kits in elkaar gezet met MB31 cellen, toch wel mooi spul van ze, komen verticaal tegen de muur te staan.

ik twijfel alleen nog over de bekabeling, ik wou ze direct op een Lynx distribitur zetten met allemaal eigen kabels, maar ik lees ook dat je ze beter door kan lussen en dan met 1 kabel naar de Lynx, is dat zo ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
Slux schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:46:
Net 4x de Gobelpower DYI kits in elkaar gezet met MB31 cellen, toch wel mooi spul van ze, komen verticaal tegen de muur te staan.

ik twijfel alleen nog over de bekabeling, ik wou ze direct op een Lynx distribitur zetten met allemaal eigen kabels, maar ik lees ook dat je ze beter door kan lussen en dan met 1 kabel naar de Lynx, is dat zo ?
Om het even. Als je kabeldoorsnede maar past bij de hoeveelheid stroom die je er doorheen gaat jassen. Oh en elke accubak zijn eigen (juiste) zekering.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
Ik heb een vraag over de garantie van pylontech. Ze zeggen dat de batterijen door een gecertificeerde installateur moeten worden geïnstalleerd. Hebben we die überhaupt in Nederland? Geef uw gegevens door in een privébericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:00
Jesaul schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:46:
Geef uw gegevens door in een privébericht.
Volgens mij is dat niet het doel van zo'n forum toch? Dan hebben andere lezers er niets aan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
Andrehj schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:48:
[...]

Volgens mij is dat niet het doel van zo'n forum toch? Dan hebben andere lezers er niets aan.
Het lijkt erop dat hier geen reclame toegestaan ​​is? Zelfs nadat ik het systeem zelf in elkaar heb gezet, heb ik nog steeds garantie op de batterijen nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Over bekabeling gesproken.
Mijn hofleverancier is Elektramat en ik heb deze en deze kabels besteld. Heerlijk soepel en ondanks de "funky" naamgeving is dit prima kabel te gebruiken in je ESS.

Na wat heen en weer communiceren met de service desk kwam ik er al snel achter dat men niet goed snapte wat ESS is, en dacht men bij Accu kabels aan een auto accu 8)7

Maar ook de op maat bestelde kabels mogen gewoon retour dus ik heb de proef op de som genomen en eerst de 35mm2 besteld. Top kabel en prima af te persen met de klauwkes kabel ogen (die ze dus ook verkopen) en afgelopen zaterdag ook de 70mm2 kabels en kabel ogen binnen gekregen. Ook weer dikke prima.

Kortom lekker handig om alles op 1 plek te kunnen bestellen en volgens mij zijn ze ook 1 van de goedkopere webshops die razend snel versturen en prima service (althans dat is mijn ervaring van de afgelopen 8 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:53
Slux schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:46:
Die Gobelpower vind ik wel charmant, zijn er ook ergens foto's van de binnenkant en hoe de accu's opgeborgen zijn?
Ik zag bij Alieexpress een gek verschil in prijs tussen de bak (289,--) zonder BMS en de bak met BMS (545,--) dat is wel veel geld voor de JK BMS, zelfs als de BMS (display, datacompoorten, breker,) ingebouwd zijn. Of is er meer verschil tussen die twee versies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
ger356 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:03:
[...]

Die Gobelpower vind ik wel charmant, zijn er ook ergens foto's van de binnenkant en hoe de accu's opgeborgen zijn?
Ik zag bij Alieexpress een gek verschil in prijs tussen de bak (289,--) zonder BMS en de bak met BMS (545,--) dat is wel veel geld voor de JK BMS, zelfs als de BMS (display, datacompoorten, breker,) ingebouwd zijn. Of is er meer verschil tussen die twee versies?
Zal van de week even een paar foto's maken.

ik heb ze bij Gobel zelf besteld (EU stock), vertrouw allie niet helemaal met zulke dingen er zijn ook een paar versies uit van dit model waarvan een aantal met verkeerd gelabelde bms strings

https://www.gobelpower.co...ehouse_p217.html?cPath=11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Het probleem waarvan ik wist dat het ging komen maar hoopte het snel kon oplossen :-)

Nu ik de hele spullenboel inelkaar heb staan (mijn 2 x Yixiang accu doosjes met 16 MB31 cellen) gebouwd op elkaar en liggend op een stevig verhuis hondje (plankie met wielen) wil ik ze gaan plaatsen in hun definitieve plekje ( 22U HP server kastje).

Gisteren wilde ik enthousiast de bovenste doos van de onderste aftillen, maar die dikke 100kilo ga ik niet eens met 2 man er vanaf krijgen. Laat staan in die serverkast krijgen.

Nu ben ik aan het kijken of het op een slimme manier kan, en mocht dat niet lukken dan is het alternatief alle cellen los en eruit en dan opnieuw opbouwen in de server kast.

De motor takel zoals Andy doet lijkt me niet praktisch omdat ik daarmee niet om de 19" kast kom gereden.
Mensen die ideeen / alternatieven hebben bedacht ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
cyclone schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:13:
Het probleem waarvan ik wist dat het ging komen maar hoopte het snel kon oplossen :-)

Nu ik de hele spullenboel inelkaar heb staan (mijn 2 x Yixiang accu doosjes met 16 MB31 cellen) gebouwd op elkaar en liggend op een stevig verhuis hondje (plankie met wielen) wil ik ze gaan plaatsen in hun definitieve plekje ( 22U HP server kastje).

Gisteren wilde ik enthousiast de bovenste doos van de onderste aftillen, maar die dikke 100kilo ga ik niet eens met 2 man er vanaf krijgen. Laat staan in die serverkast krijgen.

Nu ben ik aan het kijken of het op een slimme manier kan, en mocht dat niet lukken dan is het alternatief alle cellen los en eruit en dan opnieuw opbouwen in de server kast.

De motor takel zoals Andy doet lijkt me niet praktisch omdat ik daarmee niet om de 19" kast kom gereden.
Heftafel? Dan kan je die op de juiste hoogte zetten en de boel in het rack schuiven. Kost nogsteeds moeite, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
[b]cyclone in "Zelf een powerwall bouwen"
Niet in een serverkast plaatsen. Serverkasten zijn handig om je apparatuur even naar buiten te schuiven (gaat nu toch niet niet) of om apparatuur van verschillende afmetingen redelijk efficient te stapelen (alles is hetzelfde formaat hier.) Ook beschermt het tegen per ongeluk omstoten. (Hoedan?) En tot slot neem ik aan dat je geen kinderen hebt die moedwillig een schroevendraaier gaan gebruiken om de terminals los te schroeven en de accu's kort te sluiten? In dat laatste geval zou ik overwegen om de case met de voorkant naar de muur te plaatsen, met nog genoeg speling om een kabel in je BMS te kunnen steken.

Qua mobiliteit: gewoon een fatsoendelijke meubelroller onder de onderste accu plaatsen - of zelfs dat niet, want die zet je er wel onder als het nodig is - en klaar.

Kijk, ik snap de charme van het gebruik van een 19" rack - ik ben ook een IT'er die van standardisatie houdt - maar ik denk dat het in dit geval alleen maar onnodige ruimte inneemt. Als het gaat voor het netjes wegwerken zou ik eerder kiezen om er een soort uitgeholde dressoir omheen te zetten. Als het goed is genereren die accu's effectief toch geen warmte die problematisch zou worden.

[ Voor 6% gewijzigd door scoobs op 12-05-2025 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
Slux schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:57:
[...]

Zal van de week even een paar foto's maken.

ik heb ze bij Gobel zelf besteld (EU stock), vertrouw allie niet helemaal met zulke dingen er zijn ook een paar versies uit van dit model waarvan een aantal met verkeerd gelabelde bms strings

https://www.gobelpower.co...ehouse_p217.html?cPath=11
Sorry, ik dacht dat je deze bedoelde: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkLSTmYPr1p12HkdQOp-DTwRgZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X3CmCQ8j3TR1BbRMfe1KSzIF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
BernieW schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:31:

Daarnaast houd ik er rekening mee dat we in de toekomst vaker energie uitval zullen krijgen. Het huidige beleid van de overheid is er immers (nog) niet op gericht om bij een toenemende vraag ook bij dunkelflautes voldoende opwekvermogen achter de hand te hebben. Just my two cents :)
Hoe wil je dat doen met de switchover? Ik zat eerst te denken aan een Deye omvormer + een ATS in de meterkast. Maar toen bedacht ik me dat de Deye zichzelf dan van stroom gaat voorzien via de backup load poort. Lijkt me niet dat dat de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 15:18
scoobs schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:48:
[...]

Hoe wil je dat doen met de switchover? Ik zat eerst te denken aan een Deye omvormer + een ATS in de meterkast. Maar toen bedacht ik me dat de Deye zichzelf dan van stroom gaat voorzien via de backup load poort. Lijkt me niet dat dat de bedoeling is.
als je de deye aan een groep hangt die niet achter de ats zit, gaat het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@scoobs
De accu's wil ik netjes opbergen, de 22u kast heb ik al en ze gaan daar sowieso in.
Puur om zo bekabeling / terminals e.d. achter een deur te hebben. Behalve dat smoelt het gewoon netter.

Dus of ik bouw de accu's een keer opnieuw op, of ik ga wat slims doen om ze te verplaatsen, ze staan dus nu al op meubelroller / meubelhondje als tijdelijke oplossing.

@V_ger
Heftafel ik kende ze wel, maar de term niet :-) blijft een flinke aanschaf maar wel handig om mijn flipperkast een keer te verplaatsen (daar ken ik ze van).

Ben benieuwd of er wellicht iemand iets slims kent waar ik nog niet aan heb gedacht.
Uiteindelijk is er sowieso altijd een oplossing (opnieuw opbouwen in de server kast is een prima optie alleen is nogal tijd intensief, dus zou het liever op een handige / snelle manier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
scoobs schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:48:
[...]

In ieder geval met de Victron Multiplus II of Deye lader/omvormers, dit zijn hier de bekendste, er zijn er natuurlijk meer. Voor Deye weet ik het niet, maar Victron schakelt bij stroomuitval vanaf het net binnen 20 ms om. Bij het aansluiten van AC kies je of je deze backup wel of niet wilt gebruiken, is verder niet in software te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:16
cyclone schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:46:
@scoobs
De accu's wil ik netjes opbergen, de 22u kast heb ik al en ze gaan daar sowieso in.
Puur om zo bekabeling / terminals e.d. achter een deur te hebben. Behalve dat smoelt het gewoon netter.

Dus of ik bouw de accu's een keer opnieuw op, of ik ga wat slims doen om ze te verplaatsen, ze staan dus nu al op meubelroller / meubelhondje als tijdelijke oplossing.

@V_ger
Heftafel ik kende ze wel, maar de term niet :-) blijft een flinke aanschaf maar wel handig om mijn flipperkast een keer te verplaatsen (daar ken ik ze van).

Ben benieuwd of er wellicht iemand iets slims kent waar ik nog niet aan heb gedacht.
Uiteindelijk is er sowieso altijd een oplossing (opnieuw opbouwen in de server kast is een prima optie alleen is nogal tijd intensief, dus zou het liever op een handige / snelle manier doen.
Ik heb ze met een paar planken als hefboom op een glad stuk meubelplaat getild En vervolgens kun je ze schuiven.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
Pim57 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:12:
[...]

Ik heb ze met een paar planken als hefboom op een glad stuk meubelplaat getild En vervolgens kun je ze schuiven.
Steekkar? (Wel een zware die het kan dragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
cyclone schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:46:
@scoobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
100kg is toch wel te doen met 2 personen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Slux schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:30:
100kg is toch wel te doen met 2 personen ?
Niet op halve meter van je vandaan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:58
Andrehj schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:25:
@Royytje Ziet er netjes uit, maar hoe zit het met de ventilatie als de kastdeur dicht is? En komt die kast in de zon te staan? Of ergens aan de noordkant van het huis in de schaduw?
Aan de linkerkant zit een ventilator in de zijkant gemonteerd. Het verwarmingselement wordt nog toegevoegd en zal worden geregeld via de thermostaat rechts van de Multiplus.
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:18:
[...]

Ziet er goed uit het zit het met de cel druk op van de onderste cel word die niet hoog zeker gezien je ook nog de boel aan trekt ?
Alles zit licht geklemd op zijn plek, dus ik maak me niet al te veel zorgen over compressie.

Ondertussen heb ik de BMS ingesteld met de waarden van Andy. Vervolgens ben ik begonnen met de Multiplus, maar dat viel me eerlijk gezegd behoorlijk tegen. Na veel googelen begon ik eigenlijk steeds meer te twijfelen of mijn instellingen wel kloppen. Wat is jullie mening hierover?
En is het daadwerkelijk nodig om de BMS te koppelen aan de Multiplus voor een correcte werking van het systeem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdcptUfrs4k2nxkO3vFrdQXBL-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGdOmcFloDqEyVaV1Q4Jzih6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xk_hco-XC1bOXRh4lEo7cNQ1MBE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LwiX0xawclXDfqUyRzAaHp8R.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Slux ja dat dacht ik dus ook, maar dat valt dus HEUL vies tegen.
Mij lukt het dus niet.

@ger356
Ja die heb ik wel 1 staan alleen ik krijg heb nu niet eens van de 1ste box afgetild, laat staan dat ik hem op een steekkar kan zetten.

@Jesaul
Je post een filmpje van een inverter die in de fik staat wat heeft dat te maken met het plaatsen van batterijen in een serverkast ?
Als je een puntje veiligheid wilt aanstippen prima maar als je mee hebt gelezen in dit topic zou je kunnen weten dat mijn Accu's in mijn garage / werkplaats staan. De desbetreffende serverkast op wieltjes staat en indien ik een thermische runaway voor kan zijn dus de boxen (nogmaals als ik op tijd ben) de boel kan afschakelen, kabels (35mm) door kan zagen / slijpen en de hele boel in 1 keer naar buiten kan rijden.

Op het moment dat de boel al rookt / vlam heeft gevat doe ik maar 3 dingen, de deur snel dicht en 112 bellen terwijl ik naar mijn hoofdverdeler loop om de onderverdeler spanningsloos te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
En met zijn tweeen icm spanbanden, zodat je de box maar 3cm hoeft op te tillen voordat je recht staat? Dan heb je tevens je handen vrij, en kan de box "recht" blijven - wat makkelijker is met plaatsen lijkt me - ondanks dat je misschien niet even lang bent als diegene die je meehelpt.

Maar nogmaals, als het met zijn twee zo lastig is om 100kg te verplaatsen, dan is het gewoon een kwestie van of andere mensen vragen, of accu's uit- en inbouwen. A gaat dat laatste wel wat lastiger in een serverrack.

[ Voor 27% gewijzigd door scoobs op 13-05-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
@Jesaul
Je post een filmpje van een inverter die in de fik staat wat heeft dat te maken met het plaatsen van batterijen in een serverkast ?
Als je een puntje veiligheid wilt aanstippen prima maar als je mee hebt gelezen in dit topic zou je kunnen weten dat mijn Accu's in mijn garage / werkplaats staan. De desbetreffende serverkast op wieltjes staat en indien ik een thermische runaway voor kan zijn dus de boxen (nogmaals als ik op tijd ben) de boel kan afschakelen, kabels (35mm) door kan zagen / slijpen en de hele boel in 1 keer naar buiten kan rijden.

Op het moment dat de boel al rookt / vlam heeft gevat doe ik maar 3 dingen, de deur snel dicht en 112 bellen terwijl ik naar mijn hoofdverdeler loop om de onderverdeler spanningsloos te gooien.
Ik ben van plan om 1 x MAUS Stixx PRO 5 te kopen
of 2 x MAUS Stixx PRO V1.
Een serverkast is goed. Maar moet het ook goed gekoeld en in de winter thermisch geïsoleerd zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

cyclone schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:47:
De desbetreffende serverkast op wieltjes staat en indien ik een thermische runaway voor kan zijn dus de boxen (nogmaals als ik op tijd ben) de boel kan afschakelen, kabels (35mm) door kan zagen / slijpen en de hele boel in 1 keer naar buiten kan rijden.
Ik vind dit een zeer, zeer onverstandig plan.
Ik adviseer mensen om dit nooit te doen.

Doe

Het

Niet

Zoek een video van een uitgassende cellen en begrijp dat ze zo snel en gaswolk genereren dat je totaal kansloos bent.

Ondertussen adem je giftige dampen in want een geschikt gasmasker heb je niet en beschermende kleding aantrekken duurt te lang. Ondertussen ontstaat er explosiegevaar door het vrijkomende waterstofgas.

Ik snap dat je je dit plan mogelijk alleen in werking zet als er elders brand is. Maar dan nog, als de brand zo ernstig is maakt die accu niet meer uit. Denk om je eigen veiligheid.

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 13-05-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Jesaul
Er zit al een soort gelijk product in de Yixiang V2 box, maar in basis is blussing van een accu brand zo goed als onmogelijk. Maar baat het niet dan schaadt het niet. Zijn meerdere van dit soort blus producten die je kunt kopen. maar ik denk dat het bij een accu weinig uithaalt.
(Brandweer blust elektrische auto's door ze in een container met water te plaatsen om je een idee te geven waarom ik dat dus denk).

MAAR
@Q
Maakt hier een zeer terechte opmerking, als je accu's roken of aan het ontgassen zijn wil je NIET in die ruimte zijn. Dan ist simpel z.s.m. naar buiten, ruimte afsluiten (om zoveel mogelijk zuurstof toevoer te voorkomen), 112 bellen en de stroom toevoer afsluiten.

In basis ben ik het geheel eens met Q hier.

Waar ik op doel is een gecontroleerde situatie waarbij ik de boel toch niet helemaal vertrouw.
Niet als er al brand of überhaupt al rook te zien is. Als er rook is zijn er giftige gassen en ga ik die ruimte niet meer in. Ben gekke Henkie niet :-)
Als ik ook maar 1 seconde twijfel of de boel al dan niet in orde is ga ik de garage niet meer in, schakel ik de boel af en kijk ik door het raam wel wat er gebeurd.

Brand doodt geen mensen, dat doen de giftige gassen en rook die je vaak niet kunt zien en of ruiken, volledig valide punt wat je maakt.
Jesaul schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:11:
[...]

Een serverkast is goed. Maar moet het ook goed gekoeld en in de winter thermisch geïsoleerd zijn.
Neu hoor mijn garage is prima geïsoleerd en ik ga mijn accu's niet verder dan op 0,2P laden en of ontladen hetgeen koeling niet nodig is. In de winter is het nooit kouder dan een graad 10 in mijn garage.

[ Voor 24% gewijzigd door cyclone op 13-05-2025 13:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

cyclone schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:26:
@Jesaul

Waar ik op doel is een gecontroleerde situatie waarbij ik de boel toch niet helemaal vertrouw.
Niet als er al brand of überhaupt al rook te zien is. Als er rook is zijn er giftige gassen en ga ik die ruimte niet meer in.
Misschien ben ik te stellig en vervelend, maar ik zie geen praktisch scenario waarin het een verstandig idee is om met accu's van honderden kilos op wieltjes te gaan lopen slepen in een situatie waarbij je de accu's niet vertrouwd.

Mijn mening: accepteer de situatie en ren weg en haal de andere mensen uit huis.

Notabene Harold Halewijn heeft zijn twee knutselaccu's op wieltjes staan, en beschreef ook in zijn video dat hij de accu's dacht naar buiten te trekken. Dat zegt wat mij betreft niets over het plan. Helaas zegt dit iets over Harold: dat ook ervaren mensen met veel domeinkennis soms onverstandige ideeën hebben.

Overigens ik richt me nu niet puur op Cyclone, ook al citeer ik Cyclone. Want het gaat niet om wat één individu doet. Het gaat mij meer voor iedereen om kritisch na te denken over veiligheid.

Maar als je ondanks alles toch de accu's op wieltjes zet om die snel weg te kunnen slepen, doe het dan ook écht goed. :7

Oefen het proces regelmatig, zoals een brandoefening.

Hak / knip / zaag die DC kabels maar door en slepen met die hap.

Oefen je dit niet, dan weet je helemaal niet of het gaat lukken in een stress situatie. Dan is dat hele accu-op-wieltjes verhaal puur veiligheidstheater wat mij betreft. ;)

Doe het ook een paar keer achter elkaar om er handig in te worden.
Herhaal de training halfjaarlijks. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Q schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:07:
[...]

Notabene Harold Halewijn heeft zijn twee knutselaccu's op wieltjes staan, en beschreef ook in zijn video dat hij de accu's dacht naar buiten te trekken. Dat zegt wat mij betreft niets over het plan. Helaas zegt dit iets over Harold: dat ook ervaren mensen met veel domeinkennis soms onverstandige ideeën hebben.
Ik schrok toen ik dat zag, had wel verwacht dat hij iets meer kennis zou hebben van accus, en dan nog anderson stekkers van alliexpress :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenSKIP
De Maus Stixx zijn 'leuk', DUUR! en je hebt er behoorlijk aantal van nodig wil het effectief zijn. Daar heb ik mij lelijk op verkeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qe-gVtefafBL7IcHLRQGRpDkOAM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3GWrCUG7nOx2dSE5naEiDOEN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEeAmCAOwOykftabcJ0n7sMocbI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/38tNl347W8BujU8FCOVKcPjD.jpg?f=user_large

Nou moet ik alleen nog even kijken of er 5cm (of meer) speling tussen de compressieplaat en de afdekplaat zit. Volgens mij zou het moeten passen, maar ben er (nog) niet geheel zeker van.

Zijn er eventueel meer mensen die een aerosol (extra) willen? Stuur mij dan even een PM.

[ Voor 34% gewijzigd door BenSKIP op 14-05-2025 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 18:59
@BenSKIP Als dat dus waar is stel die brandblusser dus geen zak voor.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Slux schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:24:
[...]

Ik schrok toen ik dat zag, had wel verwacht dat hij iets meer kennis zou hebben van accus, en dan nog anderson stekkers van alliexpress :F
@Hhalewijn
VIERvoudig 8)7
1.) Een Andersonconnectie drukt 2 pinnen TEGEN elkaar, dat gaat dus absoluut knetteren en dus oxideren en weerstand opbouwen.
2.) Hij denkt dus 24/7 naar de accu te kunnen rennen en de boel los te kunnen maken?
3.) Hij begrijpt niet helemaal dat de vrijkomende gassen/dampen en temperatuur hem daarin remmen gaan?
4.) Ali
Gevalletje JAMMER, had een beter advies van hem verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
habbekrats schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:53:
@BenSKIP Als dat dus waar is stel die brandblusser dus geen zak voor.
Waarom niet? Je hebt volumetrisch GAS en volumetrische RUIMTE. De aorosolen zijn passend voor de volumetrische ruimte, in mijn berekening geef ik slechts even ter indicatie hoeveel gas de patronen gaan uitblazen. Daar moet je afzuiging dus op berekend zijn. Daarover gesproken, de aerosol moet ook vertraagd geactiveerd worden, want zolang je ventilatie draait, zuigt het dus ook het aerosol af. Er moet dus rekening gehouden worden met de nalooptijd van de fan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Q Goed dat je dit challenged hoor, ik zie dit louter als goede feedback.
Als het om veiligheid gaat heb ik geleerd ook zonder enige oordeel altijd te luisteren en zaken nog eens bij mezelf te toetsen.

Jouw punt dat je dingen moet trainen klopt. Ergo het plannetje de accu's weg te rollen heb ik inmiddels ter ziele gedaan :-)
Neemt niet weg dat ik ze nog steeds in mijn serverkast wil hebben omdat nou eenmaal beter smoelt. Feit dat ook de terminals nu door een deur van de rest van mijn garage zijn afgeschermd vind ik mooi meegenomen.

En nogmaals een accu brand valt NIET te blussen, als de potentiële opgeslagen energie eenmaal ongecontroleerd vrij komt is er geen houden meer aan en moet je maar van 1 ding zeker zijn. Dat je niet in dezelfde ruimte bent.

Precies om die reden zal ik ook NOOIT accu's in huis nemen of adviseren. Hoe veilig het systeem ook beweert te zijn je hebt ALTIJD de kans dat er iets mis gaat (hoe klein ook) dat wil je gewoon niet in je huis hebben.

Accu's plaats je in ruimtes waar niet in geleefd word zoals vrijstaande schuurtjes / garage's / kasten of desnoods aan de buitenmuur van je huis. MAAR NIET BINNEN waar mensen slapen / wonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
BenSKIP schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:50:
De Maus Stixx zijn 'leuk', DUUR! en je hebt er behoorlijk aantal van nodig wil het effectief zijn. Daar heb ik mij lelijk op verkeken.
Ik kan de bron zo snel niet vinden. Toch wil ik meegeven dat er bij een penlite Li-ion batterij NEGEN liter gas kan afblazen. (50,5mm en de diameter is 14,5mm = 735mm3) = NEGEN liter gas.
Onze accu boxen bevatten dan doorgaans geen Li-ion cellen, maar toch: 680*410*260mm = 72.488.000mm3

735mm3 : 9 = afgerond 82 (verhouding)
72.488.000 * 82 = 5.944.016.000 liter gas. Waarvan ongeveer 60-65% brandbaar / explosief is.

De heren van FirePro geven aan dat je per M3 250gr aerosol nodig hebt. 1 batterybox is heeft een inhoud van ongeveer 0,75m3
Ehm, pardon? 6 mijlard liter gas? Je beseft dat dat 6km3 is he? Als je dat binnen de typische 30 seconden genereert die een accu nodig heeft om af te fikken, dan komt dat min of meer overeen met een kernwapen.

Enfin, voor wat het waard is: Een peer reviewed paper waarin details staan
https://www.sciencedirect...cle/pii/S2352152X23001883
Het komt neer op 100-200x expansion, afhankelijk van de situatie.
En een thuisaccu is geen 0.75m3, je typische 15kwh thuisbatterij is zo'n 0.033m3 voor de cellen. Dus ga uit van pak em beet 6m3 aan gas, niet 6.000.000.000. De box zelf zal ongeveer het dubbele zijn aan inhoud?

[ Voor 7% gewijzigd door scoobs op 13-05-2025 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 15:18
BenSKIP schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:50:

Ik kan de bron zo snel niet vinden. Toch wil ik meegeven dat er bij een penlite Li-ion batterij NEGEN liter gas kan afblazen. (50,5mm en de diameter is 14,5mm = 735mm3) = NEGEN liter gas.
uhm, het volume van een cilinder is pi*r^2*hoogte, dus pi * (14.5/2)^2 * 50.5 = 8339 mm3

8339 mm3 = 8.339 cm3 = 0.008339 dm3 = 0.008339l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
fwimc:

Ik kreeg vandaag een email van de ontwikkelaar van de Powerlink ( video ). Daarin wordt geschreven dat de Powerlink voor particulieren begin juni beschikbaar komt op https://mdrix.at

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-07 13:20
Heeft iemand hier toevallig nog een aantal Adler EF3 zekeringen over? O-)

Ik ben nog op zoek naar 2x 150A & 2x 200A

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:41
SHIFTER [NL] schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:13:

Niet over, zelf net wel besteld bij "lithiumaccus.nl" (https://lithiumaccus.nl/p...ring-200v-dc-ir-tot-50ka/)

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Wil toch graag hier nog eens iets checken.

Ik heb straks 3 battery packs met ieder 16x 305ah
en dan op een kabeltje van 50mm2 per pack.

Deze zeker ik af met T-class zekeringen van 150A (de max stroom voor de DC kabel van 50mm2 als ik het goed heb).

Dit gaat toch prima? Ik zie hier namelijk regelmatig tweakers voor 200A kiezen in deze situatie.
Zit liever dichter op de max van kabels dan er 25% boven.

Wat is jullie mening?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
luigi87 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:59:

Deze zeker ik af met T-class zekeringen van 150A (de max stroom voor de DC kabel van 50mm2 als ik het goed heb).

Dit gaat toch prima? Ik zie hier namelijk regelmatig tweakers voor 200A kiezen in deze situatie.

Wat is jullie mening?
Dat het een illusie is dat de zekering afgaat bij de nominale stroom of iets daarboven. De zekering is vooral of juist voor het geval van een volle kortsluiting. Bij overbelasting moet het BMS de boel regelen.

Bij dit soort korte kabels is 4A per mm2 als afzekerwaarde volgens mij niet zon issue. Het hangt er ook maar net van af welke code je pakt en wat de temperatuur limiet is van de tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l0rien
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-07 00:58
Vraag die ik zo snel niet terug kan vinden:

Ik heb een 3x25A aansluiting, ik wil graag een ESS starten op basis van Victron Multiplus-II met DIY 16S 310Ah MB31s. Ik kan dan toch gewoon nu starten met NOM op basis van die ene Victron(max 4kWh is prima) en later uitbreiden naar 3 voor island mode en meer load? Op die manier is er een upgradepad, ipv direct all-in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
l0rien schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:38:

Ik ben een 3x25A aansluiting, ik wil graag een ESS starten op basis van Victron Multiplus-II met DIY 16S 310Ah MB31s. Ik kan dan toch gewoon nu starten met NOM op basis van die ene Victron(max 4kWh is prima) en later uitbreiden naar 3 voor island mode en DESS en meer load? Op die manier is er een upgradepad, ipv direct all-in.
Dan moet je hopen dat tegen de tijd dat je wil upgraden nog een zelfde MP kan bemachtigen. Niet een soortgelijke, nee zelfde hardware revisie.

Andere optie, koop er wel 3 en ga je je batterij op een later tijdstip uitbreiden. Pas dan wel je vermogens aan op de batterij capaciteit die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

l0rien schreef op dinsdagrrr 13 mei 2025 @ 22:38:

Ik heb een 3x25A aansluiting, ik wil graag een ESS starten op basis van Victron Multiplus-II met DIY 16S 310Ah MB31s. Ik kan dan toch gewoon nu starten met NOM op basis van die ene Victron(max 4kWh is prima) en later uitbreiden naar 3 voor island mode en meer load? Op die manier is er een upgradepad, ipv direct all-in.
Je kunt met een enkele fase setup al een heel eind komen.

De vraag is eigenlijk of je écht een scenario ziet voor jezelf waarin je dat extra vermogen nodig hebt.

Het is ruim duizend euro extra, in welk scenario verdient zich dat terug?

Ga je misschien een EV laden uit je accus en moet dat persé met meer dan 4KW?

[ Voor 56% gewijzigd door Q op 13-05-2025 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l0rien
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-07 00:58
Q schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:55:
Je kunt met een enkele fase setup al een heel eind komen.

De vraag is eigenlijk of je écht een scenario ziet voor jezelf waarin je dat extra vermogen nodig hebt.

Het is ruim duizend euro extra, in welk scenario verdient zich dat terug?

Ga je misschien een EV laden uit je accus en moet dat persé met meer dan 4KW?
Ja ik zat eigenlijk vooral op het spoor van NOM en met dynamisch contract slim laden en ontladen voor eigen gebruik. Ik heb een laadpaal en 5400Wp aan AC(micros) die ik beide parallel zou zetten aan de omvormer. Simpelweg de rest van je load uit je ESS compenseren.

Maar uit @V_ger s reactie begrijp ik dat de ene MultiPlus de andere niet is dus uitbreiden niet zo simpel is als het lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

luigi87 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:59:

Wat is jullie mening?
Dit hangt helemaal af van hoeveel stroom je wilt gaan trekken waarbij je de specificaties van je cellen in acht moet nemen.
Bij mijn cellen (Eve MB31) is de maximale laad en ontlaad stroom 0,5P wat neer komt op max 157A.

Nu ben ik zuinig op mijn celletjes en zal ik ergens tussen de 0,2P en 0,3P gaan zitten en dat komt neer op 63A en 94A.
Mijn kabels zijn 2 meter lang et voilla dan kom je uit op een kabel dikte van 35mm2 aldus de vrinden van Victron.

Zou je (kan het je van harte afraden) full pull je BMS gebruiken en 200A willen gaan trekken over weer 2 meter. Dan kom je uit op een dikte van 70mm2 (vanuit het zelfde Victron tabelletje).

Met jouw 50mm zit je daar mooi tussenin en zou je je laad en ontlaad stromen tot max 150A kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
SHIFTER [NL] schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:13:

Ik heb ze vorige week hier besteld:

https://ecs-online.org/Fu...kA-Size-77x22mm::431.html

Waren binnen een paar dagen binnen - maar ze hebben dus alleen de 200A versie

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-07 20:15

Interessante video over LFP prijzen van afgelopen jaren.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Ik heb mijn berekeningen maar verwijderd. Heb ingezien dat er weinig van klopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
scoobs schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:19:
[...]

Ehm, pardon? 6 mijlard liter gas? Je beseft dat dat 6km3 is he? Als je dat binnen de typische 30 seconden genereert die een accu nodig heeft om af te fikken, dan komt dat min of meer overeen met een kernwapen.

Enfin, voor wat het waard is: Een peer reviewed paper waarin details staan
https://www.sciencedirect...cle/pii/S2352152X23001883
Het komt neer op 100-200x expansion, afhankelijk van de situatie.
En een thuisaccu is geen 0.75m3, je typische 15kwh thuisbatterij is zo'n 0.033m3 voor de cellen. Dus ga uit van pak em beet 6m3 aan gas, niet 6.000.000.000. De box zelf zal ongeveer het dubbele zijn aan inhoud?
Ik zag inderdaad dat ik met een vork aan het rekenen was. My bad.
Pagina: 1 ... 99 ... 108 Laatste