Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:24
Als je voldoende PV hebt zoals ik neem je die verliezen maar erbij. In de winter haal ik meestal rond de 4-5 kWh per dag genoeg om de verliezen weg te werken en de garage wat warmer te houden. Daar had ik vroeger een 500 watt olie radiator staan om de temp > 9 graden te houden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:09
habbekrats schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:36:
Als je voldoende PV hebt zoals ik neem je die verliezen maar erbij. In de winter haal ik meestal rond de 4-5 kWh per dag genoeg om de verliezen weg te werken en de garage wat warmer te houden. Daar had ik vroeger een 500 watt olie radiator staan om de temp > 9 graden te houden.
Kijk, dat zou ik ook graag willen! Maar mijn mogelijkheden voor extra PV zijn beperkt door schaduwen e.d. Ik verwacht nog naar een jaaropbrengst tussen de 5000 en 6000kWh te kunnen, maar dan houd het ook eigenlijk wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

KarsS schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:32:
...De Solis (tenminste hun nieuwe designs) zijn op papier nog beter. Maar zoals je aangeeft, klopt dit in de praktijk??? Daarom hoopte ik wat praktijk ervaring met Solis te vernemen hier, maar het lijkt er op dat die er (nog) niet is.
Voor een 1 fase 8kW Solis S6 EH1P 8K-L-PLUS hybride inverter met onnauwkeurige metingen afgelezen van het scherm van de Solis zelf:
- 60-80W in "Generating" mode
- 100-110W in "No-Grid" mode
- 10-30W in "No battery" mode

bron: YouTube: Solis Hybrid Inverter Self-Consumption Power - How Much Does It Use?

PS de Ginlong documentatie van de product meldt helelmaal niets over standby consumption.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarsS
cj1 schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:45:
[...]

Voor een 1 fase 8kW Solis S6 EH1P 8K-L-PLUS hybride inverter met onnauwkeurige metingen afgelezen van het scherm van de Solis zelf:
- 60-80W in "Generating" mode
- 100-110W in "No-Grid" mode
- 10-30W in "No battery" mode

bron: YouTube: Solis Hybrid Inverter Self-Consumption Power - How Much Does It Use?

PS de Ginlong documentatie van de product meldt helelmaal niets over standby consumption.
Bedankt voor deze info!
Zo zie je maar weer, het gaat nog steeds op: als het niet gespecificeerd is, is het meestal niet zo best!

De S6-EH3P(x)K-H-EU serie die ik op het oog heb geeft op zich wel een duidelijke specificatie:
- Zelfverbruik (s'nachts): < 25 W
Maar goed, de precieze omstandigheden die Solis als "s'nachts" aanmerkt ken ik niet, dus daar zou nog steeds een verrassing kunnen zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:35
KarsS schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:41:
[...]
Bedankt voor deze info!
Zo zie je maar weer, het gaat nog steeds op: als het niet gespecificeerd is, is het meestal niet zo best!

De S6-EH3P(x)K-H-EU serie die ik op het oog heb geeft op zich wel een duidelijke specificatie:
Maar goed, de precieze omstandigheden die Solis als "s'nachts" aanmerkt ken ik niet, dus daar zou nog steeds een verrassing kunnen zitten...
Ik denk dat ze bedoelen dat de zon dan niet schijnt en die 25W uit batterij of net moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-06 19:16

luigi87

Domotica Fanaticus

Wat is nu de exacte reden dat je de cellen (mb31) op voltage moet checken voordat je ze samen in de battery box steekt?

Is dit om te checken of een cell defect is?
Of krijg je problemen op moment dat je er eentje met een undervoltage in stopt?

Wat kan je doen met een cell die undervoltage heeft? Chargen met een gestabiliseerde voeding?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@luigi87 Voor je alles in elkaar gaat schroeven en monteren is het wel handig om te weten of alle cellen ongeveer dezelfde spanning en Ri hebben.
De 32 die ik besteld had zat max 20mV verschil tussen. Ook alle qr codes gecontroleerd. Daarna cellen gemerkt A1-16 en B1-16

Daarna de zaak ingebouwd en aangesloten. Mijn eerste set heeft toen 5 dagen geladen met 56V 10A kon ik in het bms mooi zien of alles werkte instellingen goed zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

habbekrats schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:49:
@luigi87 Voor je alles in elkaar gaat schroeven en monteren is het wel handig om te weten of alle cellen ongeveer dezelfde spanning en Ri hebben.
De 32 die ik besteld had zat max 20mV verschil tussen. Ook alle qr codes gecontroleerd. Daarna cellen gemerkt A1-16 en B1-16

Daarna de zaak ingebouwd en aangesloten. Mijn eerste set heeft toen 5 dagen geladen met 56V 10A kon ik in het bms mooi zien of alles werkte instellingen goed zetten.
Ik zie dat vaker in de beschrijvingingen staan, ben daarom ook benieuwd waarom dat zo is.

Wel een goede tip om ze te markeren.

En idd gewoon ff lekker langzaam laten laten met een max stroom van 10 Amp.

Na die 5 dagen heb je ze pas maximaal laten laden en ontladen dus?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:05
luigi87 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:54:
[...]

Ik zie dat vaker in de beschrijvingingen staan, ben daarom ook benieuwd waarom dat zo is.

Wel een goede tip om ze te markeren.

En idd gewoon ff lekker langzaam laten laten met een max stroom van 10 Amp.

Na die 5 dagen heb je ze pas maximaal laten laden en ontladen dus?
Metingen zijn leuk maar je veranderd er toch niks aan.
Ik heb ze er gewoon ingezet, de bms zei max 1 mv verschil, ben nu aan het laden met 4/5 ampère, meer geven de zonnepanelen niet, en nadat er reeds 10 kWh(van15 totaal) ingegaan is, begint het verschil op te lopen naar 3 mv.(bij 3.42volt )
Ik heb de balancer eventjes krap ingesteld dus die probeert nu de boel zo recht mogelijk te houden.
Zodra er grote onverklaarbare verschillen op gaan treden is het tijd voor onderzoek, en mogelijk garantie...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:33

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

luigi87 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:18:
Wat is nu de exacte reden dat je de cellen (mb31) op voltage moet checken voordat je ze samen in de battery box steekt?

Is dit om te checken of een cell defect is?
Of krijg je problemen op moment dat je er eentje met een undervoltage in stopt?

Wat kan je doen met een cell die undervoltage heeft? Chargen met een gestabiliseerde voeding?
Omdat je geen grote onbalans wilt hebben in je totale accu pakket.
En omdat het mogelijk (grote IF ) pointer is dat de cel afwijkt van alle andere cellen.

Het beste is om zoveel mogelijk gelijk gedragende cellen in 1 accu pakket te steken, om onbalans te voorkomen. Onbalans maakt dat BMS stopt met laden omdat 1 cel op het maximale voltage zit, dus 1 cell voorkomt dan dat alle andere cellen wellicht nog verder doorgeladen kunnen worden.

Ook hier geldt dat de zwakste schakel (slechtste cel) de rest van je pakket kan beperken en je zo niet volledig gebruik kunt maken van de beschikbare capaciteit.

Kortom of bij betrouwbare bron kopen, mijn 32 MB31's zaten allemaal full on spec qua IR (18mOhm) en qua voltage zaten ze op de 8 milivolt nauwkeurig tussen elkaar om je een voorbeeld te geven.

Overigens is dit ook maar een moment opname, dus geeft geen garantie, maar je weet iig dat je bij aanvang on spec gedrag hebt gemeten.
Verder zal de info uit het BMS je op de hoogte houden van hoe de cellen zich over hun levensduur gedragen.

[ Voor 8% gewijzigd door cyclone op 29-04-2025 14:11 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

reneeke1970 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:46:
[...]

Metingen zijn leuk maar je veranderd er toch niks aan.
Ik heb ze er gewoon ingezet, de bms zei max 1 mv verschil, ben nu aan het laden met 4/5 ampère, meer geven de zonnepanelen niet, en nadat er reeds 10 kWh(van15 totaal) ingegaan is, begint het verschil op te lopen naar 3 mv.(bij 3.42volt )
Ik heb de balancer eventjes krap ingesteld dus die probeert nu de boel zo recht mogelijk te houden.
Zodra er grote onverklaarbare verschillen op gaan treden is het tijd voor onderzoek, en mogelijk garantie...
cyclone schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:10:
[...]

Omdat je geen grote onbalans wilt hebben in je totale accu pakket.
En omdat het mogelijk (grote IF ) pointer is dat de cel afwijkt van alle andere cellen.

Het beste is om zoveel mogelijk gelijk gedragende cellen in 1 accu pakket te steken, om onbalans te voorkomen. Onbalans maakt dat BMS stopt met laden omdat 1 cel op het maximale voltage zit, dus 1 cell voorkomt dan dat alle andere cellen wellicht nog verder doorgeladen kunnen worden.

Ook hier geldt dat de zwakste schakel (slechtste cel) de rest van je pakket kan beperken en je zo niet volledig gebruik kunt maken van de beschikbare capaciteit.

Kortom of bij betrouwbare bron kopen, mijn 32 MB31's zaten allemaal full on spec qua IR (18mOhm) en qua voltage zaten ze op de 8 milivolt nauwkeurig tussen elkaar om je een voorbeeld te geven.

Overigens is dit ook maar een moment opname, dus geeft geen garantie, maar je weet iig dat je bij aanvang on spec gedrag hebt gemeten.
Verder zal de info uit het BMS je op de hoogte houden van hoe de cellen zich over hun levensduur gedragen.
Thanks, duidelijk.

Ik meet ze straks allemaal ff door en noteer het. Dan weet ik als in toekomst issues zijn waar het aan zou kunnen liggen.

Ik kan best wel zwaar laden en ontladen als ik wil.
10A op de 230v per fase.
Maar ik ga de eerste paar dagen ff de mutliplus beperken tot een lagere laadstroom. Of is dat onzin en gewoon max 60A/48Vdc per accu pakket laden.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

KarsS schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:41:
[...]
Bedankt voor deze info!

Vermoedelijk bedoelt Ginlong Solis "bergaf" en "wind mee". Oftewel, geen batterij, grid-connected: als normale zonnepanelen-inverter gedurende de nacht. Dan is minder dan 25 watt ontzettend slecht voor een trafoloze 15 kWp omvormer.

(Mijn PVS-60 omvormer met relais uitgang gebruikt 0,0 watt 's nachts.)

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Wat een fijn topic is dit, me zeer bewust van idle verbruik maar nooit stil gestaan bij het idle verbruik van mijn SolarEdge SE12,5K inverter.

Snel even opgezocht en het Night mode power verbruik van mijn schatje is minder dan 2,5Watt aldus de spec sheets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTZLJroxmOGkWtJGPkdSdwNAchg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5FR7Cz0nPdNUZVjwwtoayiuJ.png?f=user_large

Dan steekt een zelfverbruik van minder dan 25W wel erg schraal af, da's 10x zoveel dan mijn Solar Edge inverter die nota bene nog zwaarder is dan de zwaarste inverter van Solis met deze spec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
@cyclone, @cj1, Dit is het "Zelf een Powerwall bouwen topic" :)

Edit; Beetje kort door de bocht bovenstaand, maar de SE12,5K en PVS-60 zijn enkel PV omvormers, dat is toch wel een heel ander verhaal.

[ Voor 50% gewijzigd door KarsS op 30-04-2025 07:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:54
luigi87 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:40:
[...]

[...]

Thanks, duidelijk.

Ik meet ze straks allemaal ff door en noteer het. Dan weet ik als in toekomst issues zijn waar het aan zou kunnen liggen.

Ik kan best wel zwaar laden en ontladen als ik wil.
10A op de 230v per fase.
Maar ik ga de eerste paar dagen ff de mutliplus beperken tot een lagere laadstroom. Of is dat onzin en gewoon max 60A/48Vdc per accu pakket laden.
Zelf heb ik alles cellen im de beurt ontladen/geladen met de ZKEtech, zodat ik de cellen op capaciteit in de boxen sorteren kon. Maar dit had voornamelijk het doel om de kwaliteit van de levering te controleren en ik dus geen defecte cellen monteren zou.
Ook IR is van alle cellen bekend.
Voltage van de cellen vind ik niet spannend, daar is de JKBMS voor bedoeld.
Deviatie Ah en IR was nihil. Cellen zijn op volgorde van capaciteit per box verdeeld. JKBMS hoefde eigenlijk niets te balanceren, heb dat per box geforceerd om ook deze functie van de BMS te testen. Had redelijk snel 1 defecte BMS. Deze gaf geen temperaturen meer weer, weigerde te updaten (ook de geforceerde update niet) Deze kon niet meer communiceren. Deze onder garantie teruggestuurd naar JK en had de vervangende BMS binnen een week op de mat. Achteraf ook netjes feedback op het defect ontvangen. Een weerstandje defect die de temperaturen stuurt, waar het defect zat qua communicatie hebben ze niet kunnen vinden. Eerst zou ik volgens JK de sensewires foutief hebben aangesloten waardoor de weerstand gekookt zou zijn, maar na wat heen en weren en het opsturen van fotos was dat argument van tafel. Ik houd het dus op een krom voltje die was blijven hangen. (Bedorven stroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

KarsS schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:11:
@cyclone, @cj1, Dit is het "Zelf een Powerwall bouwen topic" :)

Edit; Beetje kort door de bocht bovenstaand, maar de SE12,5K en PVS-60 zijn enkel PV omvormers, dat is toch wel een heel ander verhaal.
Sorry voelde me niet aangesproken, tis een breed onderwerp waarbij we soms wat deviëren van het topic maar het schuurt er wel tegenaan. Efficiëntie van inverters (PV of ESS) vind ik wel degelijk relevant.

Mocht je daar moeite mee hebben is het je vrij om even een mod aan te spreken zodat hij of zij dit kan toetsen en daar waar nodig kan corrigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

KarsS schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 08:24:
Wat is jullie mening over Solis? En over de S6-EH3Px serie in het bijzonder?
Eindelijk duitstalige ervaring met een Solis S6-EH3P12K02-NV-YD-L, samengevat:
  • <0,02 kWh verbruik/teruglevering per uur bij nulregeling met CT-klemmen
  • vol gas ventilatorgeluid bij > 4kW belasting
  • 100-130 watt eigen verbruik bij 700 watt belasting
  • 60 watt net + 15 watt batterijverbruik zonder belasting
  • off-grid bij backup-aansluiting uitgeschakeld: 10-15 watt verbruik uit de batterij
  • overgang off-grid naar on-grid is flikkervrij
  • modbus documentatie, read-only PDF
  • firmware vernieuwingen uitsluitend door klantendienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
cj1 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:33:
[...]

Eindelijk duitstalige ervaring met een Solis S6-EH3P12K02-NV-YD-L, samengevat:
  • <0,02 kWh verbruik/teruglevering per uur bij nulregeling met CT-klemmen
  • vol gas ventilatorgeluid bij > 4kW belasting
  • 100-130 watt eigen verbruik bij 700 watt belasting
  • 60 watt net + 15 watt batterijverbruik zonder belasting
  • off-grid bij backup-aansluiting uitgeschakeld: 10-15 watt verbruik uit de batterij
  • overgang off-grid naar on-grid is flikkervrij
  • modbus documentatie, read-only PDF
  • firmware vernieuwingen uitsluitend door klantendienst
Interessant, fijn dat je alvast een samenvatting geeft! Ik ga dit komen weekend zelf nog eens goed bestuderen maar mijn eerste indruk over het zelfverbruik is dat het 75Watt is (60W net + 15W batt.). Dat is niet zo best... Nou ja, in ieder geval veel meer dan 25W...

Het zelfverbruik bij 700W belasting moet je denk ik anders zien (nogmaals, ik moet het nog bestuderen). Waarschijnlijk wordt er bij deze test 700W afgenomen en neemt de unit 930W op. Maar dat is dan het zelfverbruik + het omvormer verlies. De gespecificeerde max. efficiency geldt bij een bepaalde afname. Daarboven en daaronder wordt het minder (daarom noemen ze het "max. efficiency", bij een goed ontwerp zit dit ergens halverwege Full-Load). In dit geval; met 130W - 65W zelfverbruik gaat er dus 65W verloren in het conversie proces. Dat betekend ca. 91% efficiency bij ca. 6% van de maximale belasting. Dat is best een net getal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
KarsS schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:36:
[...]
Dat is best een net getal.
Vind je?
Als ik snachts nom wil houden, is 400/800 watt heel normaal. Als ik daarbij 130 watt verlies moet nemen vind ik dit toch heel veel.
Dit is ongeveer twintig procent verlies.

Als ik overdag in de winter nom wil houden, en de PV doet maar 500 watt produceren, en als er dan hetzelfde verlies is, nou dan blijft er nie veul over....

[ Voor 47% gewijzigd door reneeke1970 op 01-05-2025 09:48 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:36
reneeke1970 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:45:
[...]

Vind je?
Als ik snachts nom wil houden, is 400/800 watt heel normaal. Als ik daarbij 130 watt verlies moet nemen vind ik dit toch heel veel.
Dit is ongeveer twintig procent verlies.

Als ik overdag in de winter nom wil houden, en de PV doet maar 500 watt produceren, en als er dan hetzelfde verlies is, nou dan blijft er nie veul over....
20% voor een enkele conversie is dan ook veel ja.

Mijn Victron zit op 8-10% bij 400-800W. Een trafoloos omvormer zal efficiënter zijn echter blijf je dit houden.

Hoewel efficiëntie een factor is, is dat voor mij niet de bepalende factor om voor een bepaald systeem te kiezen.
Dan had ik zeker geen Victron moeten nemen :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Jazsie schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:25:
[...]

20% voor een enkele conversie is dan ook veel ja.

Mijn Victron zit op 8-10% bij 400-800W. Een trafoloos omvormer zal efficiënter zijn echter blijf je dit houden.

Hoewel efficiëntie een factor is, is dat voor mij niet de bepalende factor om voor een bepaald systeem te kiezen.
Dan had ik zeker geen Victron moeten nemen :+.
Dacht dat victron met lage vermogens juist koploper was, volgens data sheet -5 procent tot 1000 watt.
Welke omvormer is volgens jou dan beter?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:37

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Voor de Multiplus 5000 - die hier veel wordt toegepast - zit je op 75% efficiency bij een verbruik van slechts 50W en bij 100W zit je al op 85%.

Bij 200W idle zit je al op 90% en piek efficiency (96%) zit op 600-1500W

Lijkt me wel handig om scherp te hebben bij de product selectie.

Bron:

https://communityarchive....000-efficiency-curve.html

Scroll voor de grafiek van de MP 5000, de eerste tabel en grafiek is van de MP 3000.

[ Voor 20% gewijzigd door Q op 01-05-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Q schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:10:
Voor de Multiplus 5000 - die hier veel wordt toegepast - zit je op 75% efficiency bij een verbruik van slechts 50W en bij 100W zit je al op 85%.

Bij 200W idle zit je al op 90% en piek efficiency (96%) zit op 600-1500W

Lijkt me wel handig om scherp te hebben bij de product selectie.

Bron:

https://communityarchive....000-efficiency-curve.html

Scroll voor de grafiek van de MP 5000, de eerste tabel en grafiek is van de MP 3000.
Inderdaad, ik vond deze praktijk meting op internet, deze is dus niet van victron.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDCupl87QvzPWEj3abMNA_jHsMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPqUwNv32XvTUaMIIUDBJxHN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xhu3q4f-sgip06lV81Ftb5G6eCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfIFlb6Qjqu2RJ0OS1XN0lYh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door reneeke1970 op 01-05-2025 14:24 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:56

MrFish

Untitled

reneeke1970 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:23:
[...]

Inderdaad, ik vond deze praktijk meting op internet, deze is dus niet van victron.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik plug hier nog een keertje schaamteloos mijn eigen bewerking van deze data, waarbij ik bij de open symbolen het standbyverbruik (20 W) van de metingen heb afgetrokken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FC8Vlz_FdiTQo_krJ2840Vua50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5jQJDDOwfsr0I6NEx2tnUcaw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
Wel mooi te zien dat de max. efficiency van een MultiPlus II al bij zo'n 20% belasting bereikt wordt! Dat is nuttig lijkt mij want de meeste mensen zullen een groot deel van de tijd in de onderste regionen zitten. Tenzij je gaat handelen op de onbalans markt, dan wil je dat punt waarschijnlijk graag hoger hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MrFish schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:12:
[...]

Ik plug hier nog een keertje schaamteloos mijn eigen bewerking van deze data, waarbij ik bij de open symbolen het standbyverbruik (20 W) van de metingen heb afgetrokken:

[Afbeelding]
Die is er bij mijn grafiek ook al af, een vermogen meter voor, en een shunt na de omvormer heeft deze man gebruikt als ik het goed begreep

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
KarsS schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:31:
Wel mooi te zien dat de max. efficiency van een MultiPlus II al bij zo'n 20% belasting bereikt wordt! Dat is nuttig lijkt mij want de meeste mensen zullen een groot deel van de tijd in de onderste regionen zitten. Tenzij je gaat handelen op de onbalans markt, dan wil je dat punt waarschijnlijk graag hoger hebben...
Dat handelen heeft geen lange levensduur meer, dus ik richt me op nom, en daarin is victron het beste naar mijn bescheiden mening.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

reneeke1970 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:51:
[...]

Die is er bij mijn grafiek ook al af, een vermogen meter voor, en een shunt na de omvormer heeft deze man gebruikt als ik het goed begreep
Nee, die is er nog niet vanaf. Daarom zie je in de data bij nul AC last nog ~20 W DC vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MrFish schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:02:
[...]

Nee, die is er nog niet vanaf. Daarom zie je in de data bij nul AC last nog ~20 W DC vermogen.
Zal aan mij liggen, maar als je meet wat erin gaat(vanuit het net), en meet wat eruit gaat(in de accu), zit het zelf verbruik daar automatisch bij

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

reneeke1970 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:12:
[...]

Zal aan mij liggen, maar als je meet wat erin gaat(vanuit het net), en meet wat eruit gaat(in de accu), zit het zelf verbruik daar automatisch bij
We bedoelen hetzelfde. In de originele data is het stand-by verbruik meegerekend in de efficiëntie. Het stand-by verbruik niet meerekenen is echter ook interessant: die 20 W stand-by moet je immers continu ‘betalen’, of de omvormer nu iets doet of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Nou eindelijk mijn accu boxes van Yixiang binnen en direct aan de slag gegaan.
Helaas zijn mijn beide boxes niet compleet en mis ik de epoxy boards die tussen de cellen moeten.
Heb wel de foam, en 4 van de epoxy boards voor begin en einde van de rijen, maar niet de resterende 14 boards die tussen de cellen onderling zitten.

Meer mensen die onlangs de Yixiang box hebben ontvangen met hetzelfde ?
Zonder de boards kun je de cellen ook niet compressen dus lijkt me redelijk essentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

cyclone schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:14:
Nou eindelijk mijn accu boxes van Yixiang binnen en direct aan de slag gegaan.
Helaas zijn mijn beide boxes niet compleet en mis ik de epoxy boards die tussen de cellen moeten.
Heb wel de foam, en 4 van de epoxy boards voor begin en einde van de rijen, maar niet de resterende 14 boards die tussen de cellen onderling zitten.

Meer mensen die onlangs de Yixiang box hebben ontvangen met hetzelfde ?
Zonder de boards kun je de cellen ook niet compressen dus lijkt me redelijk essentieel.
Zitten ze ook niet bij de cellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

MrFish schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:21:
[...]

Zitten ze ook niet bij de cellen?
Nope .. en dit is de manual van de box .. ze hadden er gewoon bijgeleverd moeten zitten.
Eerst duurt de shipment bijna 2 maanden (ipv de 3 tot 7 werkdagen zoals beloofd) en nu dit weer.

Niet blij met Alibaba store van Yixiang want support loopt nu te roepen .. nee sorry leveren we niet.
Waarom zet je het dan in de manual ??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhTM0xr1o47msM2XXh5-d0Wf0Ws=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ht1bAlX49LHdsjHajdRv9KSU.png?f=fotoalbum_large

Gelukkig heb ik de cellen daar niet besteld.
Wel bij NKON en die leveren serieuze shit af zeg ..
Check dit dan alle cellen 0,001V deviate .. kijk zo kan het ook :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8bHQ1M83QSvSYfaAt2G48UM95Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hsRTWrJXMqxzbWuPOascgPb1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAS_GZ9FAC_gLoCGrvI_ZwoTRcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYTz8rqkhXA9p7sIAdpf0uhM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door cyclone op 01-05-2025 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@cyclone mijn cellen van wistek zaten ook op 0.001 uit elkaar. Zelfs na laden tot 3.55 volt nog maar 0.003

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:59
cyclone schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:24:
[...]

Nope .. en dit is de manual van de box .. ze hadden er gewoon bijgeleverd moeten zitten.
Eerst duurt de shipment bijna 2 maanden (ipv de 3 tot 7 werkdagen zoals beloofd) en nu dit weer.

Niet blij met Alibaba store van Yixiang want support loopt nu te roepen .. nee sorry leveren we niet.
Waarom zet je het dan in de manual ??
[Afbeelding]

Gelukkig heb ik de cellen daar niet besteld.
Wel bij NKON en die leveren serieuze shit af zeg ..
Check dit dan alle cellen 0,001V deviate .. kijk zo kan het ook :-)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook geen EVA foam ertussen? Die epoxyplaatjes kun je ook op Aliexpress bestellen. Even letten op de afmetingen en aantal die je nodig hebt en de bezorgtijd. Ik heb een Apexium box en deze plaatjes besteld. Binnen een week in huis.

De reden dat ik ondanks EVA foam er ook epoxy tussen wou hebben is dat de behuizing van de cellen niet helemaal potentiaalvrij zijn, zie deze thread. Met uitzetten en krimpen wil ik niet op alleen de krimpfolie rond de cellen vertrouwen.

[ Voor 9% gewijzigd door BernieW op 02-05-2025 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
reneeke1970 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:00:
[...]

Dacht dat victron met lage vermogens juist koploper was, volgens data sheet -5 procent tot 1000 watt.
Welke omvormer is volgens jou dan beter?
De MP2 bevatten trafo's en dat is gewoon meer conversie verlies, inhert aan de gebruikte techniek.

Deye (Het grote Deye inverter (en accu) topic), ook bekend hier voor powerwalls is trafoloos en -zou- het beter moeten doen.

Of die beter is laat ik in het midden, ik heb voor Victron gekozen omwille van opties/mogelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:35

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

MrFish schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:26:
[...]

We bedoelen hetzelfde. In de originele data is het stand-by verbruik meegerekend in de efficiëntie. Het stand-by verbruik niet meerekenen is echter ook interessant: die 20 W stand-by moet je immers continu ‘betalen’, of de omvormer nu iets doet of niet.
@reneeke1970 Ik denk dat het verwarrend is om te spreken over efficiëntie omdat je ongeacht van het gebruik je altijd de stand-by verliezen hebt. Je kan dus net zo goed 0W omzetten of een paar honderd Watt, want in beide gevallen zal het verlies nagenoeg gelijk zijn.

Ik kies er dan ook voor om de verliezen echt als verlies te modelleren en op basis daarvan het schema te optimaliseren. In mijn geval is dat dan zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5639WMcKDRGiOxopQxPGO4035A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LdG0QL8MYgHyblbtGZnrYEhh.png?f=fotoalbum_large

Daarbij is de X as gebaseerd op de AC-in metingen van de MPII zelf (nog niets op AC-out aangesloten) en Y is het verschil tussen AC-in vermogen en wat de SmartShunt meet. Als er dus 16kW van AC-in wordt gebruikt wordt dat 2kW warmte en 14kW gaat de accu in. Aan de andere kant als je 16,5kW het net op wilt gooien heb je daar 18kW vanuit de accu voor nodig.

Daarbij laat ik de lineare factor aan de linkerkant compleet vervallen en zet ik de constante vast op 130W voor beide kanten. Op die manier is het minimum bij X=0 en zal een omvormer die niets doet de minste verliezen hebben. Je ziet ook dat laden meer verliezen heeft dan ontladen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rimco schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:08:
[...]

@reneeke1970 Ik denk dat het verwarrend is om te spreken over efficiëntie omdat je ongeacht van het gebruik je altijd de stand-by verliezen hebt. Je kan dus net zo goed 0W omzetten of een paar honderd Watt, want in beide gevallen zal het verlies nagenoeg gelijk zijn.

Ik kies er dan ook voor om de verliezen echt als verlies te modelleren en op basis daarvan het schema te optimaliseren. In mijn geval is dat dan zoiets:

[Afbeelding]

Daarbij is de X as gebaseerd op de AC-in metingen van de MPII zelf (nog niets op AC-out aangesloten) en Y is het verschil tussen AC-in vermogen en wat de SmartShunt meet. Als er dus 16kW van AC-in wordt gebruikt wordt dat 2kW warmte en 14kW gaat de accu in. Aan de andere kant als je 16,5kW het net op wilt gooien heb je daar 18kW vanuit de accu voor nodig.

Daarbij laat ik de lineare factor aan de linkerkant compleet vervallen en zet ik de constante vast op 130W voor beide kanten. Op die manier is het minimum bij X=0 en zal een omvormer die niets doet de minste verliezen hebben. Je ziet ook dat laden meer verliezen heeft dan ontladen.
Jij hebt dus op dezelfde manier gemeten als de persoon waarvan ik zijn grafiek getoond had. Dank u.
En inderdaad ontladen is gunstiger dan laden, daarom doe ik dat ook met een losse mppt lader, dat geeft maar 2 procent verlies met de 250/100 model

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Berke84 De EVA foam zat er dan wel voldoende bij.
En precies om de reden die jij noemt wil ik er dus ook epoxy plaatjes tussen hebben, behalve dat werden ze voorheen wel bijgeleverd.
En het staat nota bene letterlijk in de Manual.
Tevens mis je nu een aantal mm in de totale lengte van de cellen waardoor alle cellen nu gewoon los in de doos zitten zonder enige vorm van compressie. Kortom dit is gewoon niet de bedoeling en een nogal onhandige manier van Yixiang om wat kosten te besparen. |:(

Die geweldige service waar Andy het altijd over heeft van Yixiang is voor een niet bekende youtuber ver te zoeken.
Beetje jammer als je het mij vraagt, maar hun service / aftersales is echt waardeloos. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-06 11:32
Ik ben opzoek naar een rode en zwarte 0 AWG (70mm²) kabel van 3 meter, met aan de ene kant een ESP plug en aan de andere kant een M10 kabelschoen.
Het liefst heb ik een complete kabel, gezien ik geen materiaal heb om deze dikke kabel goed aan te sluiten en ik geen aansluit fouten wil hebben tussen de omvormer en batterij.
Iemand die weet waar ik zoiets kan vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:27

thido

Tilburg

cyclone schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:58:
@Berke84 De EVA foam zat er dan wel voldoende bij.
En precies om de reden die jij noemt wil ik er dus ook epoxy plaatjes tussen hebben, behalve dat werden ze voorheen wel bijgeleverd.
En het staat nota bene letterlijk in de Manual.
Tevens mis je nu een aantal mm in de totale lengte van de cellen waardoor alle cellen nu gewoon los in de doos zitten zonder enige vorm van compressie. Kortom dit is gewoon niet de bedoeling en een nogal onhandige manier van Yixiang om wat kosten te besparen. |:(

Die geweldige service waar Andy het altijd over heeft van Yixiang is voor een niet bekende youtuber ver te zoeken.
Beetje jammer als je het mij vraagt, maar hun service / aftersales is echt waardeloos. :F
Voor zo ver ik weet heeft Yixiang ze nooit meegeleverd. Wat ik zelf vervelend vond is dat bij mijn eerste box de bodemplaten er niet bij zaten en minder EVA sheets. Bij de tweede box van beide weer wel voldoende.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-06 20:58
Heb sinds kort een externe balancer in gebruik (Neey 2415) en dat werkt boven verwachting goed (met de interne balancer was het onbegonnen werk om te doen, 1 ampère balancer).

Vraag me nu wel af hoe je dat doet als je meerdere bakken op elkaar gestapeld hebt. Heb namelijk vijf bakken op elkaar gestapeld en dat in het geheel op een mobilekar staan. Voor de bovenste bak is het natuurlijk geen probleem (deksel er af, draden aansluiten en starten maar). Maar voor de bakken er onder dient alles weer af gestapeld te worden, dat is alleen natuurlijk niet te doen (zelf met twee personen kun je de bovenste nauwelijks weer terug plaatsen).

Zijn hier handiger manieren voor om dat eenvoudiger te doen, of is een takel erboven het enigste wat normaal gesproken over blijft (heeft niet direct mijn voorkeur).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
@Noordhorn kijk maar eens de video's van Andy's offgrid garage, die gebruikt ook een werkplaats kraantje. Een setje lfp280 met behuizing zit zomaar op 100kg, dat is voor 2 personen al een uitdaging helemaal als je dat ding even 1 meter moer optillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Daar is dit dan weer handig bij: https://www.amazon.nl/-/en/dp/B01J5M0EOA/

Werkt top, ook voor andere zaken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-06 14:12

geerttttt

Manisch positief

Nou, mijn winst calculator draait nu een week en heeft ongeveer 5 euro winst opgeleverd. Leuk om te zien dat het iig wat winst geeft, al zie je hiermee direct dat, stel, je koopt nu een commerciële batterij, dat je het vrijwel niet terug gaat verdienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cc3jccpz_IEWc8Z-64Q1BOg2-1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mt8DrcGmK6Wfl2WZ56TQJ0hM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-gnX994uDzgJyIf6HmtQ6qo12o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tG1q07BdTdQGVNeLd4zyO5oZ.jpg?f=fotoalbum_large

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@geerttttt
Hoe is dit tot stand gekomen ? (Ik heb gepoogd te zoeken maar ik en de zoekfunctie van dit forum zijn geen goede vrienden meer)
Met andere woorden hoe breng jij de spulleboel / info in HA en welke berekening laat jij er op los ?
Zou dit graag ook wel willen nabouwen.

Voor nu ben ik voornemens om met behulp van ESP Home mijn accu's via RS485 uit te lezen, de Victron spulleboel heb ik nog niet aan staan dus heb ik me nog niet op gefocussed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Hoe maken jullie verbinding met je victron?
De vrm portal en connect app, brengen me niet verder dan wat basis gegevens.
Ik wil naar de instellingen toe, hoe geraak ik daar?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
vrm portal remote console of apparatenlijst in vrm portal en dan remote configure?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
habbekrats schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:24:
vrm portal remote console of apparatenlijst in vrm portal en dan remote configure?
Daar kom ik ook via de wifi,maar dan komt er een vaag en traag en niet passend scherm op mijn telefoon. Is dat de weg om te programmeren?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

geerttttt schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 08:51:
Nou, mijn winst calculator draait nu een week en heeft ongeveer 5 euro winst opgeleverd. Leuk om te zien dat het iig wat winst geeft, al zie je hiermee direct dat, stel, je koopt nu een commerciële batterij, dat je het vrijwel niet terug gaat verdienen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk concept, hoe heb je dit gemaakt en heb je ook de round-trip verliezen meegerekend in de berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
reneeke1970 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:28:
[...]

Daar kom ik ook via de wifi,maar dan komt er een vaag en traag en niet passend scherm op mijn telefoon. Is dat de weg om te programmeren?
Nee laptop zover ik weet niet op een android of iphone te doen er moet ve-configure op staan.
https://www.victronenergy...ion-and-requirements.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
habbekrats schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:48:
[...]

Nee laptop zover ik weet niet op een android of iphone te doen er moet ve-configure op staan.
https://www.victronenergy...ion-and-requirements.html
Ja daar loop ik mooi tegenaan, heb geen laptop.
Ik mis ook de ess wizard, maar dat zal wel komen omdat ik eerst moet instellen via ve configureren.
Pff wat een gedoe

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Q schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:53:
[...]

Leuk concept, hoe heb je dit gemaakt en heb je ook de round-trip verliezen meegerekend in de berekening?
Ja het is in feite niet heel lastig. Ik heb een kWh meter achter mijn powerwall. Die meet dus hoeveel stroom er in gaat en hoeveel stroom eruit.
Bij elke wijziging van die meter doe ik dat getal * de huidige stroomprijs en tel dat op bij mijn totaalbedrag aan stroom'kosten'.
Dan heb ik daarnaast nog een paar 'nutsmeters' aangemaakt in Home Assistant om daar weer extra meters van te maken die elk uur, dag, week, maand, jaar resetten naar 0, zodat ik kan zien hoeveel winst ik vandaag gemaakt heb, of deze maand, etc.

Dus zo heb je automatisch alle verliezen in de round trip etc. Meegenomen en is het echt exact wat het je oplevert. Op relatief normale weken dus zo'n 5 euro per week. Dus tja, laten we zeggen x 45 = 225 euro per jaar dat het me oplevert naar schatting...

Niet super veel, maar dit alles heeft mij denk ik ongeveer 250 euro gekost, dus na een jaar ben ik uit de kosten. En zodra de saldering eraf gaat verwacht ik dat dit me nog wat meer kan besparen op jaarbasis dan het nu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Bedankt voor de uitleg, leuk om te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

cyclone schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:29:
@geerttttt
Hoe is dit tot stand gekomen ? (Ik heb gepoogd te zoeken maar ik en de zoekfunctie van dit forum zijn geen goede vrienden meer)
Met andere woorden hoe breng jij de spulleboel / info in HA en welke berekening laat jij er op los ?

Voor nu ben ik voornemens om met behulp van ESP Home mijn accu's via RS485 uit te lezen, de Victron spulleboel heb ik nog niet aan staan dus heb ik me nog niet op gefocussed.
Mijn powerwall is helemaal zelf gebouwd, dus ik lees met rs232 de bms uit. Er was al iemand die daar de moeite voor had genomen om daar een esphome script voor te maken dus dat scheelde een beetje. Dus daardoor heb ik de meeste variabelen sowieso al in Home Assistant. De kWh meter is een losse sonoff tweekanaals relais met power measurement. Die is ook gewoon te koppelen aan home assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-06 15:53
Noordhorn schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:25:
Heb sinds kort een externe balancer in gebruik (Neey 2415) en dat werkt boven verwachting goed (met de interne balancer was het onbegonnen werk om te doen, 1 ampère balancer).

Vraag me nu wel af hoe je dat doet als je meerdere bakken op elkaar gestapeld hebt. Heb namelijk vijf bakken op elkaar gestapeld en dat in het geheel op een mobilekar staan. Voor de bovenste bak is het natuurlijk geen probleem (deksel er af, draden aansluiten en starten maar). Maar voor de bakken er onder dient alles weer af gestapeld te worden, dat is alleen natuurlijk niet te doen (zelf met twee personen kun je de bovenste nauwelijks weer terug plaatsen).

Zijn hier handiger manieren voor om dat eenvoudiger te doen, of is een takel erboven het enigste wat normaal gesproken over blijft (heeft niet direct mijn voorkeur).
Je kunt ook 5 setjes balancer kabeltjes kopen en de connector op een bereikbare plaats maken. Dan kun je de bakken laten staan.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
cyclone schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:29:
@geerttttt

Ik stuur mijn thuisbatterij aan met DAO (=Day Ahead Optimizer)
Daar zit de besparingsberekening en de rapportage van je kostenbesparing standaard ingebouwd in de rapportages.
Bijvoorbeeld in tabelvorm, vorige week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkrlgYG4OXqMnDV7QuizC1FwzqM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/g5E0UUXFNq5uCqKXMoof7yHe.png?f=user_large

Of in grafiekvorm vorige maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcuvIVHLnBOAldw0XXvarymT_FY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/az1hxIdkKM2UujHzhO9x9Bkf.png?f=fotoalbum_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@KC27 thanks ! Da’s mooi en ook inclusief een link (@geerttttt hint hint kun je s.v.p. even delen waar je de bestaande ESPhome config vandaan hebt)

Ik ben namelijk beter in het verzamelen van oplossingen en niet zo goed in het compleet uitwerken van dit soort zaken onder het motto “beter goed gejat dan slecht bedacht 😜.

Wat een mooie besparing trouwens @KC27 466 euronen in april maakt dat je je set best snel “terug bespaart”
Ik zit met een soortgelijke setup dus zou mooi zijn als ik in die soort getallen zou eindigen.

[ Voor 24% gewijzigd door cyclone op 04-05-2025 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
cyclone schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:37:
@KC27 thanks ! Da’s mooi en ook inclusief een link (@geerttttt hint hint kun je s.v.p. even delen waar je de bestaande ESPhome config vandaan hebt)

Ik ben namelijk beter in het verzamelen van oplossingen en niet zo goed in het compleet uitwerken van dit soort zaken onder het motto “beter goed gejat dan slecht bedacht 😜.

Wat een mooie besparing trouwens @KC27 466 euronen in april maakt dat je je set best snel “terug bespaart”
Ik zit met een soortgelijke setup dus zou mooi zijn als ik in die soort getallen zou eindigen.
Nee dat is een verkeerd lezing van de grafiek.
4 euro op 30 april en
66 euro over de hele maand
Ik kan het niet mooier maken :)

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

KC27 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:20:
[...]

Nee dat is een verkeerd lezing van de grafiek.
4 euro op 30 april en
66 euro over de hele maand
Ik kan het niet mooier maken :)
4 euro op 1 dag is sowieso netjes. Dat haal ik zeker niet. Ik verdien er een keer een euro of 1,5 mee per dag.

Hoe haal jij zoveel? Als je dynamisch handelt heb je bij gunstige schommelingen een keer 25 cent winst per kwh. Dus dan moet je 16 kwh laden/ontladen om daaraan te komen... Exclusief verliezen nog..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

cyclone schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:37:

https://github.com/syssi/esphome-jk-bms

Deze gebruik ik. Je kunt in feite gewoon een van de example configs hieruit pakken en overnemen/aanpassen naar jouw wens. In mijn geval lees ik hem bijvoorbeeld nu uit via rs232 en eerder deed ik dat via bluetooth. Verder heb ik hem op een klein esp32c3 apparaatje geïnstalleerd met rond touchscreen. Ik wil nog een gat boren in mijn powerwall kastje om dat schermpje er precies in te laten passen. Dan kan ik mooi daarop laten zien wat hij momenteel aan het doen is, state of charge, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kim.net
  • Laatst online: 12:27
Wat zijn jullie ervaringen met verticale diy batterij behuizingen?
Yixiang heeft er een, maar vind er niet echt ervaringen over. Zou ze eenzelfde kwaliteit zijn als de v2 box? Specs/opties zijn niet altijd duidelijk op Alibaba vind ik.
Gobelpower lijkt ook goed, maar wordt minder gewaardeerd op off grid garage dan de v2 van yixiang.

Iemand die de Yixiang v2 verticaal heeft staan?

Bedankt voor jullie feedback!

Kim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Laatst online: 12:58
Kim.net schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:09:
Yixiang heeft er een, maar vind er niet echt ervaringen over. Zou ze eenzelfde kwaliteit zijn als de v2 box? Specs/opties zijn niet altijd duidelijk op Alibaba vind ik.
Gobelpower lijkt ook goed, maar wordt minder gewaardeerd op off grid garage dan de v2 van yixiang.

Kim
Seplos heeft ook enkele modellen, denk dat ik binnenkort een een Seplos V4 bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Kim.net schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:09:

Kim
Persoonlijk zou ik geen verticale nemen, dit omdat de cellen plat liggen en dus de compressie niet gelijk verspreid is.
Daarnaast zit dan de veiligheidsventiel die normaal aan de bovenzijde zit dan aan de zijkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarsS
Ik zit er ook naar te kijken, een verticale box veel zou beter passen op de plek waar ik de batterij graag wil hebben. Maar is dat nou minder goed voor de cellen?

In het commentaar bij een van de Youtube filmpjes van Seplos riep iemand: "wanneer stoppen jullie nou eens met het maken van verticale boxen! De batterij fabrikanten geven duidelijk aan dat dat niet goed is".

Vervolgens heb ik de specificaties van EVE en AESC (Envision) nageplozen maar vind ik geen woord over een gewenste orientate van de cellen...

Dat het veiligheidsventiel aan de zijkant komt voelt minder goed, maar aan de andere kant, als dat ventiel aanspreekt is het waarschijnlijk toch afgelopen met die cel?

Heeft iemand wel eens iets van de batterij fabrikanten gezien hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Docan heeft verticaal opgestelde batterijen met vertikaal staande cellen. Ik heb er geen ervaring mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ky8L4GAIHyUff1mZpU35Jg9YOOs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/NTMPlJ45g5qkGNXofgEz5U1f.avif?f=user_large

Edit: Ze stonden op mijn shortlist maar het BMS beviel me niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Hermarcel op 05-05-2025 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HyjiceaQhHI6lpPJoWJJlXcLVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bT3KHxi9QC1WeooWxpXcMFJA.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb deze besteld
Eind mei op voorraad in Polen
Ben benieuwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Leipi35 Bij die box staan de cellen niet rechtop. Dat is een nogo voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:38
Prima , ik heb er geen problemen mee.
Maar dat is ieder voor zich.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik heb een Seplos Mason 280L waar de cellen dus ook plat in liggen.
In overleg met NKON heb ik EVE cellen gebruikt omdat deze wel plat gebruikt kunnen worden waar het bij de Envision cellen werd afgeraden.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kim.net
  • Laatst online: 12:27
Leipi35 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:08:
[Afbeelding]

Ik heb deze besteld
Eind mei op voorraad in Polen
Ben benieuwd....
Ik vind deze ook het overwagen waard. Als de kwaliteit hetzelfde is als de V2 zou het toch ook interessant moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJHTTE
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11-05 20:46
Heeft iemand een 'voorbeeld' van een splitter? Dwz de controller van de warmtepomp op de RS485 van de (Solis S5) aansluiten en de wifi-dongel (of via z'n RJ-45) van de Solis laten werken om het contact met z'n portal. Dank

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:04
De afgelopen dagen flink bezig geweest met mijn accusysteem in een straatkast, Alles zit strak op z’n plek, de betonfundering buiten is gestort en de setup staat er netjes bij. Als alles mee zit, kan ik komend weekend beginnen met het instellen en finetunen van het systeem.

Superblij met hoe het er nu al uitziet!

setup:

16x EVE 230Ah LiFePO4-cellen
JK BMS met 2A actieve balancer
Victron MultiPlus GX 3000

Hieronder een foto van het resultaat tot nu toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ebWN00soTa1FK4_k27SnZFVias=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHSFfcKyORrA7yHCCcxU9Ers.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-06 10:36
Royytje schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:33:
De afgelopen dagen flink bezig geweest met mijn accusysteem in een straatkast, Alles zit strak op z’n plek, de betonfundering buiten is gestort en de setup staat er netjes bij. Als alles mee zit, kan ik komend weekend beginnen met het instellen en finetunen van het systeem.

setup:

[Afbeelding]
Netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

setup:

[Afbeelding]
Ziet er netjes en verzorgd uit. Jammer dat de cellen liggen 😁

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:47
@Royytje Ziet er netjes uit, maar hoe zit het met de ventilatie als de kastdeur dicht is? En komt die kast in de zon te staan? Of ergens aan de noordkant van het huis in de schaduw?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Royytje Mooi gemaakt, zit er tussen de cellen ook een isolatieplaatje? (kan het op de foto niet zien)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Royytje WOW ! Ziet er netjes uit zeg ! En wat een goed idee om het in een straatkast te bouwen.

Andere vraag, kan iemand mij helpen hoe ik mijn 2 Yixiang V2 dozen nu aansluit op de Cerbo CX ?
Ik heb ergens niet goed opgelet want ik had verwacht dat ik de CAN aansluitingen kon doorlussen (CAN is immers een bus) nu wilde ik de boel aansluiten zie ik net dat er geen doorlus mogelijkheid (maar 1 CAN aansluiting) op deze doosjes zit.

Dus hoe hebben jullie dit opgelost ?

[Edit]
En dan ben je een hele dag aan het zoeken tussen de bedrijven door en dan vindt je niks. En ff later na de post hier dacht ik.
Laat ik de JK BMS manual ook er eens op naslaan.

Gevonden :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFK4-Ownrabr9ZWhK3rrXRfCCDI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/548i4Uo0I9LZQClo54j9dfa7.png?f=fotoalbum_large

Nu nog ff een goeie kabel klussen voor tussen de Can van de Master accu en de Cerbo en klaar is kees.

Mmmm als ik de Victron pin out bekijk komt die niet overeen met de JK pinout :
Victron :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3RqRdSNqINnyES4ptS0rusIGik=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Me1HfUTGF224TQg01cpe6qFw.png?f=user_large

En dit zegt JK

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tY4ePZPsPZWDgLkrTCXyZAMtPtg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jzsWA6QQVeewRfM3ZkddLNXe.png?f=fotoalbum_large

Mijn vertaling zou dan zijn :
Victron kant JK kant
GND 3 GND 7
CAN-L 8CAN-L 4
CAN-H 7CAN-H 5

Wel mooi dat het allemaal zo lekker standaard is :-)

Oooh fuk wat een rabbithole ben ik in gedoken want die gekke JK tekening heeft de nummering van de RJ45 verkeerd om ... 8)7

Dit is hoe de industrie het doet :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdNI6jt-9D8vM9gTOYTdl09Ivno=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XezK0niHVTkwhCiwLzSLYpbh.png?f=user_large

Kortom dan komen we uit op JK kant =
2 = GND
4= CAN H
5 = CAN L

En laat dat nou precies de Type B kabel zijn :-)
Pffff
Deze dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEbQJ73SmjFBt7-7IqifzlLGHI8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/e3nHq8sZ5YknvzEEpD6hbBIt.png?f=user_large

[ Voor 88% gewijzigd door cyclone op 05-05-2025 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
cyclone schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:23:
@Royytje WOW ! Ziet er netjes uit zeg ! En wat een goed idee om het in een straatkast te bouwen.

Andere vraag, kan iemand mij helpen hoe ik mijn 2 Yixiang V2 dozen nu aansluit op de Cerbo CX ?
Ik heb ergens niet goed opgelet want ik had verwacht dat ik de CAN aansluitingen kon doorlussen (CAN is immers een bus) nu wilde ik de boel aansluiten zie ik net dat er geen doorlus mogelijkheid (maar 1 CAN aansluiting) op deze doosjes zit.

[Edit]
En dan ben je een hele dag aan het zoeken tussen de bedrijven door en dan vindt je niks. En ff later na de post hier dacht ik.

[Afbeelding]

Nu nog ff een goeie kabel klussen voor tussen de Can van de Master accu en de Cerbo en klaar is kees.

Victron :

[Afbeelding]

En dit zegt JK

[Afbeelding]

Victron kant JK kant
GND 3 GND 7
CAN-L 8CAN-L 4
CAN-H 7CAN-H 5

Laat even weten als je eruit bent, ik krijg ook geen verbinding met de jk.

Ook de energie meter gaat fout, ik dacht doe de verbruikers en de PV, met twee kabels door de ct klem, volgens internet moet dat elkaar gewoon op en af tellen, nou er deugt geen hout van zucht....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@reneeke1970
Zie mijn relaas hierboven .. maar de korte versie voor de JK PB2A16S20P BMS zoals ik aantrof in mijn Yixiang V2 boxen moet je Type B kabel maken voor naar je Cerbo (zoals je ook kunt vinden in de Victron documentatie).
En de BMS en onderling verbindt je door middels de RS-485 2 poorten en dat kan volgens mij gewoon met een 1:1 standaard netwerk kabel.
Niet vergeten met de DIP switches de adressen te wijzigen, alle boxen / BMS en moeten een uniek adres hebben voor de RS-485 communicatie (is ook een bus).

Wat je bedoelt met je energie meter snap ik niet helemaal. Als je de VM-3P75CT bedoeld dan moet je deze aansluiten direct NA je hoofdschakelaar, en per CT klem precies 1 kabel laten lopen en goed op de pijl op de CT klem kijken die moet de juiste richting op wijzen. (K moet naar de grid kant / je meter wijzen en de L naar jouw huis installatie)
Ik vond de handleiding wel duidelijk als ik eerlijk ben Hierin staat ook duidelijk 1 kabel (fase) per CT.

Hier plaatje eruit :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fes0dZjmq1u-uZiU3aK5W7eTZ7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f1hkd2mqTjxQ0hWS2O7eBuJS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
cyclone schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:23:

[Edit]

[Afbeelding]

Victron :

[Afbeelding]

En dit zegt JK

[Afbeelding]

Victron kant JK kant
GND 3 GND 7
CAN-L 8CAN-L 4
CAN-H 7CAN-H 5

Oooh fuk wat een rabbithole ben ik in gedoken want die gekke JK tekening heeft de nummering van de RJ45 verkeerd om ... 8)7

Dit is hoe de industrie het doet :

[Afbeelding]

Kortom dan komen we uit op JK kant =
2 = GND
4= CAN H
5 = CAN L

En laat dat nou precies de Type B kabel zijn :-)
Pffff
Deze dus.

[Afbeelding]
Zoek eens een paar posts van mij terug. Exact dit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

HyperBart schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:49:
[...]
Zoek eens een paar posts van mij terug. Exact dit :P
Nou gedaan maar om eerlijk te zijn heb ik geen idee wat je met exact dit bedoelt :-)
Welke post bedoel je ?

Oooh je bedoelt deze HyperBart in "Zelf een powerwall bouwen"

Tja die is wel iets meer dan een paar postjes terug hahaha maar die had ik idd gemist.
nice one !

[ Voor 20% gewijzigd door cyclone op 05-05-2025 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
cyclone schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:35:
@reneeke1970
Zie mijn relaas hierboven .. maar de korte versie voor de JK PB2A16S20P BMS zoals ik aantrof in mijn Yixiang V2 boxen moet je Type B kabel maken voor naar je Cerbo (zoals je ook kunt vinden in de Victron documentatie).
En de BMS en onderling verbindt je door middels de RS-485 2 poorten en dat kan volgens mij gewoon met een 1:1 standaard netwerk kabel.
Niet vergeten met de DIP switches de adressen te wijzigen, alle boxen / BMS en moeten een uniek adres hebben voor de RS-485 communicatie (is ook een bus).

Wat je bedoelt met je energie meter snap ik niet helemaal. Als je de VM-3P75CT bedoeld dan moet je deze aansluiten direct NA je hoofdschakelaar, en per CT klem precies 1 kabel laten lopen en goed op de pijl op de CT klem kijken die moet de juiste richting op wijzen. (K moet naar de grid kant / je meter wijzen en de L naar jouw huis installatie)
Ik vond de handleiding wel duidelijk als ik eerlijk ben Hierin staat ook duidelijk 1 kabel (fase) per CT.

Hier plaatje eruit :
[Afbeelding]
Ja de energie meter ga ik aanpassen, even rijg klemmen bestellen....

De bms gebruikt geen gnd ,dus a of b zou niet uit moeten maken. En anders word het knippen want ik heb a ...
De dipswitsch is voor meerdere parallel toch? Staat op één in ieder geval. Het can kanaal staat op 4, en in victron uh.... Iets met 500lv ben ik even kwijt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Adres van je JKBMS aangegeven, dipswitches staan goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BenSKIP schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:52:
Adres van je JKBMS aangegeven, dipswitches staan goed?
Een specifiek adres, uh nee, verklaar u nader SVP. Heb alleen ve bus aangegeven
De switch staat op één, is alleen nodig voor meerdere bms parallel toch?
Waar moet ie op staan dan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Dacht zelf op nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-06 12:23

setup:

[Afbeelding]
Ziet er goed uit het zit het met de cel druk op van de onderste cel word die niet hoog zeker gezien je ook nog de boel aan trekt ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

setup:

[Afbeelding]
Inderdaad netjes gedaan, wel wat krap vind ik zelf. en zoals @V_ger zei; jammer dat de cellen plat liggen.
cyclone schreef op maandag 5 mei 2025 @ 23:10:
[...]

Nou gedaan maar om eerlijk te zijn heb ik geen idee wat je met exact dit bedoelt :-)
Welke post bedoel je ?

Oooh je bedoelt deze HyperBart in "Zelf een powerwall bouwen"

Tja die is wel iets meer dan een paar postjes terug hahaha maar die had ik idd gemist.
nice one !
Bericht van @HyperBart is ook nog eens gepind, iets meer zoekwerk verrichten :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nu op nul gezet, maakt niks uit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
In de JK bms moet je ook aangeven welk dialect je naar de Cerbo wil praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
habbekrats schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:50:
In de JK bms moet je ook aangeven welk dialect je naar de Cerbo wil praten.
Ja protocol 4, of bedoel je wat anders?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Er zijn 2 dingen die hier benoemd worden.
@reneeke1970 : idd protocol moet op 4 staan.
Als je meerdere batterijen hebt in een "ketting" dan moet je ze allemaal een adres geven met dipswitches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
HyperBart schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:04:
Er zijn 2 dingen die hier benoemd worden.
@reneeke1970 : idd protocol moet op 4 staan.
Als je meerdere batterijen hebt in een "ketting" dan moet je ze allemaal een adres geven met dipswitches.
Nee ik heb maar één batterij, dus vond die dip switch ook al beetje vreemd. Die is pas bij meerdere parallel in te stellen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-06 07:18
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:18:
[...]

Ziet er goed uit het zit het met de cel druk op van de onderste cel word die niet hoog zeker gezien je ook nog de boel aan trekt ?
Ik heb even een datasheet erbij gepakt van een willekeurige EVE230Ah cel, en daarin staat dat de compression force 3-5kN moet zijn, met een absoluut maximum van 7kN.

Als je met aanschroeven in elke hoek een aantal vandeze in serie op elkaar stackt, dan span je automatisch de cellen correct aan, zeker icm de folie die je nog tussen de cellen plakt. Je bovenste cel heeft dan +/-3kN aan kracht, de onderste heeft vanwege het gewicht van alle cellen dan een kracht van ca 3.65kN, gebaseerd op het gewicht van 4.1kg per cel. Zelfs met 16 cellen gestapeld op elkaar krijgt de onderste cel nog amper meer kracht in verhouding dan de bovenste.

Dat hele gedoe dat je cellen niet mag stapelen, omdat de onderste teveel gewicht op zich krijgt is in theorie waar, tot je daadwerkelijk eens de waarden doorrekent en vergelijkt met de parameters. Ga geen toren van 128 cellen op elkaar maken inderdaad.

Ik zie ook wel eens vaker commentaar van mensen dat ze de verticale batterijen niet willen, want gestapeld, dus assymetrische druk. Vaak zijn die cellen per 4 op elkaar gestapeld. Uitgaande van de wat zwaardere 280-315Ah cellen praat je dan over een variatie in kracht van 0.2kN, op een tolerantie die van 2 tot 5kN gaat. Dat is afhankelijk van wat de specsheet van de fabrikant zegt. Als je het doorrekent, dan zie je dat dat niet uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Het gaat verder dan enkel compressie.

Meermaals besproken hier en genoeg over te vinden op internet
Ieder heeft ook zijn eigen mening.

Voor mij persoonlijk blijft het een no-go wanneer de cellen niet rechtop staan indien voorgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Battleborn 12V accu's mogen in iedere positie geplaatst worden. Maar wat blijkt: die gebruikt geen prismatische cellen, maar van die kleine dikke cylindrische LFP cellen.

Persoonlijk zou ik het niet aandurven om de cellen op hun zijkant te plaatsen zonder hard bewijs / expliciet groen licht van de celfabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Q schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:52:
Battleborn 12V accu's mogen in iedere positie geplaatst worden. Maar wat blijkt: die gebruikt geen prismatische cellen, maar van die kleine dikke cylindrische LFP cellen.

Persoonlijk zou ik het niet aandurven om de cellen op hun zijkant te plaatsen zonder hard bewijs / expliciet groen licht van de celfabrikant.
En Eve geeft dat licht...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-06 07:18
Jazsie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:28:
Voor mij persoonlijk blijft het een no-go wanneer de cellen niet rechtop staan indien voorgeschreven.
Als er staat dat het niet mag, dan moet je het inderdaad niet doen. Dat ben ik 100% met je eens. :+
Maar laten we bijvoorbeeld eens de datasheet van een EVE 315Ah cel erbij pakken:
https://www.gobelpower.co...iFePO4-Cell-Datasheet.pdf
Hierin word ingegaan op de typische constraints (C rate vs temperatuur, humidity, ) en in sectie 5 zit een zeer uitgebreide sectie van wat je allemaal niet mag doen met de cel, zoals in water dompelen, blootstellen aan shock, etc etc. Maar er wordt geen woord gesproken over orientatie. Zeker met hoe vaak je de montage verticaal ziet, zou je verwachten dat het dan hier wel benoemd zou worden.

Ik heb meerdere datasheets bekeken, maar heb nog nergens iets kunnen vinden dat het niet mag. Spreekt voor zich dat je natuurlijk eerst even de specifieke datasheet leest voordat je het doet.
Pagina: 1 ... 98 ... 105 Laatste