Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:32

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Waarom zou je dit willen doen?

Waarom niet bij hoge prijzen maximaal profijt zoeken en gewoon dat uur of die uren op max stampen todat je een ondergrens raakt qua SOC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:40
Hoe hebben de heren hier de temp sensoren op je accu gemonteerd?
Ik heb het nu met aluminium tape gedaan, maar misschien kan het beter?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:36
reneeke1970 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:47:
Hoe hebben de heren hier de temp sensoren op je accu gemonteerd?
Ik heb het nu met aluminium tape gedaan, maar misschien kan het beter?
Welke?

Ik heb met kabel en de juiste sensoren zelf twee ambient temperature sensors gemaakt.
De batterij temperatuur komt binnen (wordt uitgelezen op de Cerbo) via de BMS
Er zit nog een kabel bij voor een van de polen te meten maar die heb ik (nog) niet aangesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 23-04-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:26
Ik zou graag mee willen denken, maar ik kan je tekstueel niet volgen. Probeer even te schrijven zoals vrouwen praten, gebruik meer woorden.
Sensoren vastplakken met alu tape? welke sensoren? waar? Temperatuur sensoren in de accu?
De batterij komt binnen via de bms? Que?!
Kabel om één van de polen te meten.... je zal een CT bedoelen? Nog niet aangesloten?? Vaak best essentieel.
Soms kunnen plaatjes helpen. Zoals het nu beschreven staat ziet het er in mijn hoofd uit als een bord spaghetti. Staat de batterij in de deuropening waarboven het bordje BMS aan de muur hangt en sta jij met een thermometer een Pool te temperaturen en heb je een rol tape in je hand. Vaak reageren mensen niet omdat ze het plaatje niet kunnen inkleuren. Zij willen zich niet vermoeien im duidelijkheid te krijgen.
Jep, ben visueel ingesteld en wil wel helpen, maar weet niet hoe of waar ik de spaghetti oppakken moet.
Ik kan je helaas niet volgen en op deze wijze dus ook niet helpen. En dit zal ongetwijfeld ook voor anderen gelden. Dit is niet bedoeld om vervelend te doen.

[ Voor 13% gewijzigd door BenSKIP op 23-04-2025 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Temp is afkorting voor temperatuur.
En die sensoren in de accu kunnen alleen van de bms komen, iets anders zit er niet in. Externe randapparatuur heb ik het niet over, alleen de accu.
Dus het gaat om de vier sensoren van de bms ,die vier draadjes met die kunststof bolletjes op het eind. Ik heb het maar met aluminium tape gedaan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Q schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:52:
Waarom zou je dit willen doen?

Waarom niet bij hoge prijzen maximaal profijt zoeken en gewoon dat uur of die uren op max stampen todat je een ondergrens raakt qua SOC?
En als die "hoge" prijs 1x per week langs komt?. Bij mij gaat het ontladen dynamisch, voorkeur in te stellen. Gisteravond was de prijs hoog, toen stond de MP2 op 2000watt terug te leveren. Hoger gaat ie niet.
Ik heb een Ipad met dashboard in de woonkamer en kan on the fly monitoren. :)

Nee, voor mij koste DESS geld.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Erdna86
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-05 21:27
Na een tijd van maanden lang meelezen, ontwerpen en nadenken is nu dan mijn ESS zo goed als klaar. Ik ben er best een beetje trots op en wil het hier delen om ook andere op weg te kunnen helpen.

Setup:
3x MultiPlus II 5000
SolarEdge 10k
30x Zonnepanelen 11kWp
Cerbo GX
Victron GX Touch 70
AV Access 4KEX70-L HDMI-extender
Lynx Distributor
Lynx Class-T power IN
1000a SmartShunt
Tesla wallcharger (wordt nog vervangen door Victron EVCS)
VM-3P75
EM-540
Yixiang DIY box met JKBMS
16x EVE MB31 314ah cellen
HikVision thermal domecamera (brandhaard detectie) DS2TD1217-2/PA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUmr0EgUcPSmkD_m4-m4qYLEs7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJTKz1MRn3MeWrGrB7Jznf5L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSIO6y7J1dpqmivqew2Na4Ps0LI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZdXh2Fm4wGTUZpvOKMmHDvu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcUX1u05Om3c1fxygpmG4uTMhys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWU3OmBCtF5708pKnOD7sxLc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgkW_C4YjyhYcVYNRg_cd8-R3LU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4cqVDwFXgfwu0bOZuURBfbPd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGfRQT5hoJ-Z2x44RgaHhnohvqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whTeFLH5wd555lOxmusUrBZt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G11ArFV00JzCKyYNx_vTPtX7zKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhYIYFafNuqYfMgN0kQCzP2V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZ4-9Xzr3nWekRUejsB3MgObSaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lCXSitEv6nlgdaV5pcwaK59g.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0PJkxmhZf6O8_LL6mJsqtdrQw8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ofGQV9HH5me76YucibUocP9R.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82a89rCdudtOFGYM2Zb3AyoR-PY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aWTAa2xedrqYjDNoJPZOq2qI.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:55

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Erdna86

Wow ! ziet er heul netjes uit, en dank voor het delen.
Ben zelf met zo ongeveer exact hetzelfde bezig (zelfde Victron setup, alleen heb ik (nog) geen laadpaal en is mijn SolarEdge de 12,5K en begin ik direct met 2 batterijen (ook dezelfde yixiang boxen)).

Zou je de details willen delen :
Welke kabel goten je gekocht hebt en waar ?
Waar je je DC bekabeling gekocht hebt en welke je gebruikt hebt?
Welke hikvision thermo camera met brandhaard detectie je hebt gebruikt ?

Met name die camera vind ik aardig briljant overigens, en ook heel tof dat je eerst je setup uitgeprint hebt :-)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
reneeke1970 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:29:
En die sensoren in de accu kunnen alleen van de bms komen, iets anders zit er niet in. Externe randapparatuur heb ik het niet over, alleen de accu.
Dus het gaat om de vier sensoren van de bms ,die vier draadjes met die kunststof bolletjes op het eind. Ik heb het maar met aluminium tape gedaan.
Ah helder! Ik had niet begrepen dat het hier slechts over een batterybox + BMS gaat.
Je draden met bolletjes zijn de temperatuur sensoren inderdaad. Je kan deze vastplakken met alutape / kopertape of capton tape. Vaak zitten ze in een kabeloog zodat je ze op een PCB of busbar vastschoeven kan.
Alu en koper geleiden de warmte, capton niet. (Neemt bij koude dus minder omgevingstemperatuur op.)
De andere draden van de BMS zijn sensewires die het balanceren van de cellen verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
reneeke1970 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:29:
Ik ben net even door mijn foto's gegaan, ik heb een draadoog (geen tempsensor) op:

rechtse rij cellen (A) op de min pool van de 2de cel
rechtse rij cellen (A) op de min pool van de 6de cel
linkse rij cellen (B ) op de min pool van de 3de cel
linkse rij cellen (B ) op de min pool van de 7de cel

Dus volgens mijn nummering is dat telkens op de min van cel 2, cel 6, cel 10, cel 14.

Perspectief om te tellen: je staat voor de box, kijkt met je ogen naar de zijde waar het schermpje van het BMS in hangt en telt zo "naar achter" telkens. :+ Meer woorden gaat nu alleen maar tot meer onduidelijkheid leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
HyperBart schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:52:
[...]

Ik ben net even door mijn foto's gegaan, ik heb een draadoog (geen tempsensor) op:

Dus volgens mijn nummering is dat telkens op de min van cel 2, cel 6, cel 10, cel 14.

Perspectief om te tellen: je staat voor de box, kijkt met je ogen naar de zijde waar het schermpje van het BMS in hangt en telt zo "naar achter" telkens. :+ Meer woorden gaat nu alleen maar tot meer onduidelijkheid leiden.
In de kabelogen zitten de temperatuursensoren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erdna86
@cyclone

Dank voor je complimenten, en graag gedaan. Uit ervaring weet ik dat alle informatie best overweldigend kan zijn. Ik ben ook nog van plan om nog 2 of 3 boxen erbij te nemen. Maar ik wilde eerst even dit uittesten. Tot nu toe goed bevallen overigens. Bouw is redelijk eenvoudig, cellen goede kwaliteit, box ook goede bouwkwaliteit en ik heb de meest nieuwe versie met de vernieuwde PCB's.

Voor de goten heb ik gekozen voor de Hager Tehalit in de maten 60x100 en 60x50.
De DC bekabeling heb ik gekocht bij Accu Noord en ik heb gekozen voor de Klasse 6 Accukabel 70mm²
De camera die ik heb gebruikt is de Hikvision DS2TD1217-2/PA. Deze is zo geconfigureerd dat hij bij brand een relais schakelt welke er vervolgens voor zorgt dat er verschillende waarschuwingen uit zal sturen en een alarm zal activeren.

Ik wil nog een (slimme) co2 sensor toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Erdna86
Ooh en nog meer vragen :-)
Hoeveel meter kabel had je uiteindelijk nodig en heb je ze zelf gemaakt of heb je ze door Accu Noord op maat laten maken en af laten persen ?

Verder vermoed ik dat je zo goed als alles identiek doet als ik van plan ben te gaan bouwen.
Boxen via Alibaba (als het goed is worden ze EINDELIJK geleverd vandaag bij mij) en de cellen bij NKON.

De Flir had ik al liggen maar die Hikvision vindt ik een hele mooie toevoeging.

Ik kies er overigens voor om mijn accu boxen in een 22u 19" kast te leggen. Achterliggende idee (wat ik nog verder moet uitwerken) is dat de kast op wieltjes staat (HP kast die ik voor 30 euro van marktplaats geplukt heb) en indien er een calamiteit is de accuboxes naar buiten kan trekken.

Wat nog uitgewerkt moet worden is dat i.v.m. gewicht de kast standaard niet op zijn wielen kan blijven staan en hoe ik de kabels tussen de busbar en de accu boxes makkelijk / snel / veilig los moet kunnen trekken als de boel mis is gegaan.
Geen idee of ik hier een oplossing voor ga vinden, maar de 19" kast voor 30 tientjes vond ik sowieso een koopje en ga ik sowieso gebruiken.

Ooh en ik zie dat je een media extender hebt gebruikt, is er een reden waarom je die gebruikt en niet de dedicated android tablet app zoals o.a. hier beschreven ?
Als je zoekt op dedicated Android Victron tablet vindt je er nog veel meer info over. Zo kun je dus de het Victron touch screen bij de installatie houden en alsnog vanuit de huiskamer (naast de flessen met sterke drank :) ) ook de boel in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6twkWE7-OHN4X6ytWkJQxN-XScQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWU3OmBCtF5708pKnOD7sxLc.jpg?f=user_large

Heb je nog overwogen om de Lynx Distributor 180 graden te draaien zodat de kabels van de omvormers van boven aangesloten konden worden en daardoor veel korter kunnen zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door sandergar op 23-04-2025 10:23 ]

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Ik begrijp de gedachte om de boel op wielen te zetten zodat het weg te rollen is. Maar de boel wordt heel heet als het fout gaat en de brandweer gaat slechts naar binnen als er nog mensen in het pand aanwezig zijn. Anders laten ze de boel gewoon gecontroleerd uitbranden. De boel kunnen lostrekken lijkt mij dan ook een schijnveiligheid, maar nogmaals, ik begrijp de gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04:11
sandergar schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:21:
[...]

[Afbeelding]

Heb je nog overwogen om de Lynx Distributor 180 graden te draaien zodat de kabels van de omvormers van boven aangesloten konden worden en daardoor veel korter kunnen zijn?
Als Victron nou een inverted model uit zou brengen van OF de distributor OF de power in. Dat zou handig zijn zeg. Ik heb een vergelijkbare layout en heb dus relatief lange kabels aan de MPs zitten omdat die een heel rondje moeten maken om aan de onderzijde van de distributor te moeten komen.

Of zou het mogelijk zijn om hem om te bouwen? Ik kan hem niet simpelweg andersom ophangen aangezien ik een lynx shunt heb.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erdna86
sandergar schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:21:
[...]

[Afbeelding]

Ja zeker, heb ik dit overwogen en dit was ook in eerste instantie mijn bedoeling. Maar al snel bleek in de praktijk dat er gewoon simpelweg geen ruimte was om alle kabels (AC + DC) kwijt te kunnen aan de bovenkant. Het is best wel een puzzel omdat je natuurlijk alle DC kabels even lang moet hebben. Zodoende moet je regelmatig een omweg maken om alles kwijt te kunnen, wat natuurlijk weer ruimte kost. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erdna86
BenSKIP schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:27:
Ik begrijp de gedachte om de boel op wielen te zetten zodat het weg te rollen is. Maar de boel wordt heel heet als het fout gaat en de brandweer gaat slechts naar binnen als er nog mensen in het pand aanwezig zijn. Anders laten ze de boel gewoon gecontroleerd uitbranden. De boel kunnen lostrekken lijkt mij dan ook een schijnveiligheid, maar nogmaals, ik begrijp de gedachte.
Eens! ik snap de gedachte ook, en ik heb hier ook een tijdje mee in m'n hoofd gezeten.

Maar wanneer er iets gebeurt moet je maar 1 ding willen, en dat is z.s.m. het pand ontruimen en 112 bellen. Daarom heb ik ook alles ingezet op vroeg signalering d.m.v. AI brandhaarddetectie en (de nog te plaatsen) slimme co2 sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erdna86
@cyclone

Ik heb uiteindelijk 9 meter DC kabel besteld, terwijl ik had uitgemeten aan 8m voldoende te hebben. Achteraf bleek ik met 9 meter precies uit te komen :-D. in de praktijk pakte het toch altijd anders uit. Precies om de reden ben ik ook blij dat ik besloten heb om de kabels zelf te krimpen. Dit houdt je veel flexibeler wanneer je moet afwijken van je plan, en geloof me je moet afwijken van je plan haha... ik heb mijn plannen tijdens het bouwen meerdere malen omgegooid terwijl ik echt uitvoerig van te voor over alles heb nagedacht. (zie de geprinte setup)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@BenSKIP
Allereerst heb je gelijk voor wat betreft de brandweer die gaan echt het pand niet in als het niet noodzakelijk is.

Zal je even meenemen in mijn hersenspinsel wat veroorzaakt is door de toevallige MP vondst van de HP serverkast.
Ik ken dit type kast erg goed omdat ik dit in de afgelopen decenia meermaals op diverse plekken heb ingezet. Fijne kast op wieltjes die je zodra je op locatie bent makkelijk middels 4 poten die je naar beneden kunt schroeven van zijn wielen kunt halen.

Dat bracht mij dus bij het idee zoals eerder beschreven en heb ik direct de kast gekocht en opgehaald.
Eenmaal de kast op zijn plek gezet bedacht ik me de praktische bezwaren.
Als het nodig zou zijn kan ik niet nog even die kast weer rustig op zijn wieltjes schroeven (probleem 1)
Als het nodig zou zijn en ik krijg de kast op zijn wielen zitten de accu's nog met 4 x 35mm2 kabels aan de busbar. Die knip je niet ff door / trek je niet zomaar los.

Dus dit zijn eigenlijk al 2 belemmeringen waar ik middels "losse pootjes" waar ik de kast vanaf zou kunnen trekken en wellicht iets met HEULE ZWARE connectoren die 200A+ aankunnen omheen zou kunnen werken.
Vraag is of ik daar niet meer issues mee introduceer dus al met al "work in progress".

Voor wat betreft überhaupt gaan slepen met een accubox die in de fik staat of dreigt te gaan zit er natuurlijk veel tijd tussen de brandweer die gearriveerd is en mogelijk het probleem waarnemen.
Zo'n box in je eentje tillen is voor mij geen optie, ik kan geen 100kilo+ tillen dus daar komt een kast op wieltjes om de hoek kijken.
Plus ik kies voor LifePo4 cellen die in principe (een hele grote in principe) geen thermal runnaway zouden moeten hebben.

Dus in de situatie waarbij ik de boel niet meer vertrouw en vanuit de monitoring een seintje krijg dat de temperatuur behoorlijk begint op te lopen (zeg 60 graden + voor de vuist genomen) heb ik met deze kast de optie gecreeerd om zaken af te schakelen en in mijn eentje (nog voor ik de brandweer hoef te bellen) zelf de accu''s buiten te kunnen rollen.

Niet meer niet minder.
Maar er is een reden waarom ik geen accu's ooit in een huis waar mensen in verblijven / slapen zal installeren. Brand is gevaarlijk maar de meeste mensen zijn al dood voor ze verbranden i.v.m. verstikking door rook.
Als mijn garage (waar ik alles ga bouwen) vol met rook staat, gooi ik alle deuren dicht, schakel ik vanuit de meterkast de boel spanningloos en bel ik de brandweer.
Jammer dan van mijn garage en alle spulleboel maar verder is mijn familie veilig en dat is het enige wat telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
V_ger schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:29:
[...]

Als Victron nou een inverted model uit zou brengen van OF de distributor OF de power in. Dat zou handig zijn zeg. Ik heb een vergelijkbare layout en heb dus relatief lange kabels aan de MPs zitten omdat die een heel rondje moeten maken om aan de onderzijde van de distributor te moeten komen.

Of zou het mogelijk zijn om hem om te bouwen? Ik kan hem niet simpelweg andersom ophangen aangezien ik een lynx shunt heb.
@Erdna86 heeft de busbars via kabels met elkaar verbonden. Dit maakt je flexibeler met de positie van de Lynx units.

Hoop het zelf zo te kunnen realiseren :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJaP652IUQ5Arb_ZgtbYdu-Tboc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zOM3mkZ3b3K3VR62wZY91HZi.png?f=fotoalbum_large

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
HyperBart schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:52:
[...]

Ik heb dus geen draad ogen, heb wel getwijfeld om ze daar zelf in te knijpen, maar ben bang dat ze stuk gaan. Dus ik ga nu maar afwachten hoe lang de tape het vol houd.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erdna86
sandergar schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:47:
[...]

@Erdna86 heeft de busbars via kabels met elkaar verbonden. Dit maakt je flexibeler met de positie van de Lynx units.

Hoop het zelf zo te kunnen realiseren :

[Afbeelding]
hoe wil je deze gaan verbinden met elkaar? en wat ga je op de power in aansluiten? indien dit je accu's zijn zou ik je adviseren om een class-t power in te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Erdna86
Thanks voor de tips. Ik ben ook voornemens zelf de kabels af te persen maar miste nog even wat ervaringen hier met betrekking tot de lengte e.d.
Wat me overigens opvalt maar vermoed te kunnen verklaren is dat je jouw onderverdeelkast al wel hebt voorbereid om off grid te kunnen gaan maar je MultiPlussen nog niet volledig hebt aangesloten op de AC out.

Neem aan dat dit i.v.m. de factor 1.0 regel van doen heeft omdat je nu nog maar 1 accu box hebt liggen ?

En wat me tevens opvalt is dat je de AC zijde niet met YMVK kabel hebt aangesloten hebt (zoals je SolarEdge) maar met Neopreen kabel. Puur gedaan i.v.m. werkbaarheid / soepelheid van de kabel ?
En welke diameter heb je gebruikt 4mm2 of dikker ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Erdna86 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:51:
[...]
hoe wil je deze gaan verbinden met elkaar?
De 2 busbars direct met elkaar verbinden en dankbaar gebruik maken van het reeds aanwezige gat in de busbar. Ik wil de Power In met afstandhouders van 8mm gaan plaatsen waardoor deze hoger komt dan de Distributor. De busbars zijn 8mm dus de 2 busbars gaan elkaar hierdoor overlappen. Een bout/moer verbinding en de koppeling is gedaan. Alternatief zou zijn een stukje los busbar of een kort stukje kabel maar hiermee creëer je meer weerstand.
Erdna86 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:51:
en wat ga je op de power in aansluiten? indien dit je accu's zijn zou ik je adviseren om een class-t power in te nemen.
Ik ben van plan om 9 accu's te gaan plaatsen. De Class-T Power In kan alleen de grotere Class-T zekeringen aan en niet de kleinere 125A zekeringen. Ik wil elke accu afzonderlijk gaan afzekeren met 125A dus dat worden afzonderlijke zekerhouders. Per 3 accu's wil ik naar de gewone Power In gaan zodat ik met 1 Power In 9 accu's kan aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erdna86
cyclone schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:56:
@Erdna86
Thanks voor de tips. Ik ben ook voornemens zelf de kabels af te persen maar miste nog even wat ervaringen hier met betrekking tot de lengte e.d.
Wat me overigens opvalt maar vermoed te kunnen verklaren is dat je jouw onderverdeelkast al wel hebt voorbereid om off grid te kunnen gaan maar je MultiPlussen nog niet volledig hebt aangesloten op de AC out.

Neem aan dat dit i.v.m. de factor 1.0 regel van doen heeft omdat je nu nog maar 1 accu box hebt liggen ?

En wat me tevens opvalt is dat je de AC zijde niet met YMVK kabel hebt aangesloten hebt (zoals je SolarEdge) maar met Neopreen kabel. Puur gedaan i.v.m. werkbaarheid / soepelheid van de kabel ?
En welke diameter heb je gebruikt 4mm2 of dikker ?
Wat ook belangrijk is om eerst de kabel te passen en vervolgens het 2e oog aftekenen alvorens deze aan te krimpen. Als het oog verkeerd om is aangekrimpt krijg je de kabel niet meer 'even' gedraaid.

De MultiPlussen zijn nu volledig aangesloten met alles op de AC-out. Vanwege de verschillende orientaties van mijn panelen zal ik maximaal 8500 watt aan productie hebben op een uitermate gunstige dag. met het standby verbruik eraf blijft er dan maximaal zo'n 8000 watt over dat de ene accubox wel kan verwerken. Wel zal de SolarEdge in het geval van een gridverlies geschakelt worden naar de APS modus en wordt dan door de MultiPlussen via frequentieregeling gestuurd.

Ik heb gekozen voor 6mm2 neopreen kabel inderdaad puur voor de soepelheid van de kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erdna86
sandergar schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:57:
[...]

De 2 busbars direct met elkaar verbinden en dankbaar gebruik maken van het reeds aanwezige gat in de busbar. Ik wil de Power In met afstandhouders van 8mm gaan plaatsen waardoor deze hoger komt dan de Distributor. De busbars zijn 8mm dus de 2 busbars gaan elkaar hierdoor overlappen. Een bout/moer verbinding en de koppeling is gedaan. Alternatief zou zijn een stukje los busbar of een kort stukje kabel maar hiermee creëer je meer weerstand.

[...]

Ik ben van plan om 9 accu's te gaan plaatsen. De Class-T Power In kan alleen de grotere Class-T zekeringen aan en niet de kleinere 125A zekeringen. Ik wil elke accu afzonderlijk gaan afzekeren met 125A dus dat worden afzonderlijke zekerhouders. Per 3 accu's wil ik naar de gewone Power In gaan zodat ik met 1 Power In 9 accu's kan aansluiten.
Klinkt goed, het is inderdaad jammer dat je niet de kleinere t fuses kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Erdna86 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:09:
[...]
Ik heb gekozen voor 6mm2 neopreen kabel inderdaad puur voor de soepelheid van de kabel.
Ook nog overwogen om voor losse 6mm2 montage draad te kiezen ipv kabel met mantel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erdna86
sandergar schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:12:
[...]

Ook nog overwogen om voor losse montage draad te kiezen ipv kabel met mantel?
Ja, ook dit heb ik overwogen. Maar gezien het een aardige volle bedoeling is in de goot vond ik het veiliger om wel iets van een mantel erom heen te hebben. Ik vraag me ook af of je in deze toepassing 'losse' kabels zou 'mogen' gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Erdna86 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:15:
[...]
Ja, ook dit heb ik overwogen. Maar gezien het een aardige volle bedoeling is in de goot vond ik het veiliger om wel iets van een mantel erom heen te hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGlC34qSj0sJh5-nPEzZC0n9pGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U1UWjLs8SvPwkl5726wuYXK5.png?f=fotoalbum_large

Daarom wil ik een aparte AC goot en een aparte DC goot gaan plaatsen. Een 6 cm AC goot en eronder een 10cm DC goot. AC en DC dan netjes gescheiden en makkelijker te onderhouden.
Erdna86 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:15:
Ik vraag me ook af of je in deze toepassing 'losse' kabels zou 'mogen' gebruiken.
6 mm² montagedraad is toegestaan, mits in een buis of goot, goed beschermd, correct gezekerd, en voorzien van adereindhulzen bij soepele draad.

En uit de Victron documentatie :
Gebruik geen vastekern AC-draden:
Vermijd de omvormer/acculader in contact te brengen met draden met harde vaste kernen.
Draden met vaste kernen zijn niet geschikt voor de omvormer/acculader AC-connectoren,
leidend tot slecht contact en het risico op ontkoppeling. Gebruik in plaats hiervan draden met
fijne en flexibele kernen.
Bron : 43562-Wiring_Unlimited-pdf-nl.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door sandergar op 23-04-2025 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Erdna86 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:09:
[...]
. Vanwege de verschillende orientaties van mijn panelen zal ik maximaal 8500 watt aan productie hebben op een uitermate gunstige dag. met het standby verbruik eraf blijft er dan maximaal zo'n 8000 watt over dat de ene accubox wel kan verwerken. Wel zal de SolarEdge in het geval van een gridverlies geschakelt worden naar de APS modus en wordt dan door de MultiPlussen via frequentieregeling gestuurd.
Ben je bekend met de factor 1.0 regel en de vereisten t.o.v. je minimale accu capaciteit vs je mogelijke Solar productie, ik vermoed van niet nu ik bovenstaande lees.

Om met jouw huidige setup en de 8kW PV vermogen waar jij mee rekent dien je minimaal (aldus Victron documentatie) 25,6kWh aan litium Ion accu capaciteit te hebben om off grid te kunnen draaien.

Om deze reden gooi ik dus nog niets op de AC out maar op de AC in, dan kun je het wel veilig ontsluiten maar dus nog niet offgrid. Gezien jouw plannen qua accu capaciteit uitbreiding komt het wel goed maar in je huidige setup voldoe je niet aan de factor 1.0 regel voor wat betreft minimum accu capaciteit.

Gezien ik meen op te maken uit jouw aanpak dat je veiligheid voorop hebt staan wellicht toch nog wel eventjes iets om te overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erdna86
sandergar schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:23:
[...]

[Afbeelding]

Daarom wil ik een aparte AC goot en een aparte DC goot gaan plaatsen. Een 6 cm AC goot en eronder een 10cm DC goot. AC en DC dan netjes gescheiden en makkelijker te onderhouden.

[...]

6 mm² montagedraad is toegestaan, mits in een buis of goot, goed beschermd, correct gezekerd, en voorzien van adereindhulzen bij soepele draad.
Ja precies, 'in een buis of goot' ik twijfel of met zovele andere kabels 'in een goot' nog telt in deze situatie. Daarom heb ik gekozen voor de neopreen kabel.

De 2 goten AC en DC gescheiden heb ik ook over nagedacht. Uiteindelijk besloten dat ik dit toch niet werkbaar vond. Uiteindelijk gaat AC en DC in/uit dezelfde multiplus. Het scheiden wordt dus sowieso erg lastig zonder al te veel ruimte te gebruiken.

Maar als je heel veel ruimte hebt om e.e.a. op te bouwen is dat zeker mooier. Mijn ruimte was helaas wel gelimiteerd tot een hele plaat multiplex.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@sandergar Dank voor deze info, die had ik even volledig gemist en zou voor vaste kern YMVK kabel gekozen hebben. Dit is dus niet aanbevolen Hier screenshot ter referentie voor mede / toekomstige bouwers uit jouw bron document

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9gO7q2u0PYJHtrWGHqIfTGDSzI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5ntsSPbYqQECQZPH9nnwhwDu.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erdna86
cyclone schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:24:
[...]

Ben je bekend met de factor 1.0 regel en de vereisten t.o.v. je minimale accu capaciteit vs je mogelijke Solar productie, ik vermoed van niet nu ik bovenstaande lees.

Om met jouw huidige setup en de 8kW PV vermogen waar jij mee rekent dien je minimaal (aldus Victron documentatie) 25,6kWh aan litium Ion accu capaciteit te hebben om off grid te kunnen draaien.

Om deze reden gooi ik dus nog niets op de AC out maar op de AC in, dan kun je het wel veilig ontsluiten maar dus nog niet offgrid. Gezien jouw plannen qua accu capaciteit uitbreiding komt het wel goed maar in je huidige setup voldoe je niet aan de factor 1.0 regel voor wat betreft minimum accu capaciteit.

Gezien ik meen op te maken uit jouw aanpak dat je veiligheid voorop hebt staan wellicht toch nog wel eventjes iets om te overwegen.
Ja zeker ben ik bekend met de factor-1 rule. ik denk alleen dat onze interpretatie van het document anders is. m.b.t. de batterij capaciteit staat in het document 'sufficiently sized battery'. 8kw komt overeen met 0,5c belasting wat geen probleem is voor de accu om aan te kunnen. Mijn inziens dus 'sufficiently sized'
Daarnaast gaat de SolarEdge sowieso uit wanneer deze naar APS mode geschakeld wordt. Hij gaat pas weer in productie wanneer er een stabiel 'grid' gedetecteerd wordt na een x tijd.

Ik zie hier dus geen saftey issues, maar wanneer er andere meningen zijn sta ik hier graag voor open. Ik leer graag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
@cyclone

Een Andersonplug kan je beter niet gebruiken. Ja deze is eventueel los te trekken, maar dat betekend ook dat het contact niet heel deugdelijk is. Boel op spetteren en dus vastlassen met 200A is mogelijk. Daarnaast zal een niet heel best contact o.i.v. weerstand ook warm gaan worden.

Wat betreft LFP is de kans relatief klein dat er een runaway optreedt, maar deze is zeker niet uit te sluiten. Als je de kans en het effect verkleind is er mogelijk een aanvaardbaar risico te behalen.

Bij de CO2 meter kan je ook een CO meter en H2(g) meter plaatsen. Die laatste zoek ik zelf ook nog.
Ik heb deze gevonden: https://gasalarm.com.au/2994-2/ Bedrijf uit Australië die Duitse componenten gebruikt. Kan de (Duitse) fabrikant echter (nog) niet vinden.

Ik wil die boel op 2 (afgeschermde) relais plaatsen, de ene die bij detectie de afzuiging aanzet, een ander die bij temperatuur X het relais juist verbreekt, omdat ik een brand niet van extra zuurstof wil voorzien.

Belangrijk is om rekening te houden met de eigenschappen van de gassen. Het ene is zwaar en moet je dus onderin detecteren, het ander is lichter dan lucht en zal je dus bovenin moeten detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-06 23:44
Ik kwam dit mooie rapport tegen van de NIPV over thuisbatterijen en brandveiligheid. Link: https://nipv.nl/wp-conten...en-en-brandveiligheid.pdf

Nu is er 1 gerapporteerd incident in Nederland met een thuisbatterij geweest, in 2023. Dit was met een zelfgebouwde thuisbatterij. Beetje een longshot, maar is wellicht iemand hier op de hoogte van de oorzaak van dit incident?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erdna86
BenSKIP schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:56:
@cyclone

Een Andersonplug kan je beter niet gebruiken. Ja deze is eventueel los te trekken, maar dat betekend ook dat het contact niet heel deugdelijk is. Boel op spetteren en dus vastlassen met 200A is mogelijk. Daarnaast zal een niet heel best contact o.i.v. weerstand ook warm gaan worden.

Wat betreft LFP is de kans relatief klein dat er een runaway optreedt, maar deze is zeker niet uit te sluiten. Als je de kans en het effect verkleind is er mogelijk een aanvaardbaar risico te behalen.

Bij de CO2 meter kan je ook een CO meter en H2(g) meter plaatsen. Die laatste zoek ik zelf ook nog.
Ik heb deze gevonden: https://gasalarm.com.au/2994-2/ Bedrijf uit Australië die Duitse componenten gebruikt. Kan de (Duitse) fabrikant echter (nog) niet vinden.

Ik wil die boel op 2 (afgeschermde) relais plaatsen, de ene die bij detectie de afzuiging aanzet, een ander die bij temperatuur X het relais juist verbreekt, omdat ik een brand niet van extra zuurstof wil voorzien.

Belangrijk is om rekening te houden met de eigenschappen van de gassen. Het ene is zwaar en moet je dus onderin detecteren, het ander is lichter dan lucht en zal je dus bovenin moeten detecteren.
Klopt, waterstofgas (H2) gevolgd door Koolstofdioxide (CO2) zijn de gassen die in de hoogste concentratie voorkomen bij het ontgassen van LiFePo4 cellen. Omdat CO2 sensoren veel beter verkrijgbaar zijn heb ik hiervoor gekozen. CO komt overigens maar in relatief kleine concentraties vrij bij het ontgassen.

Welke co2 meter gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Nul_op_de_Meter schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:56:
Ik kwam dit mooie rapport tegen van de NIPV over thuisbatterijen en brandveiligheid. Link: https://nipv.nl/wp-conten...en-en-brandveiligheid.pdf

Nu is er 1 gerapporteerd incident met een thuisbatterij geweest, in 2023. Dit was met een zelfgebouwde thuisbatterij. Beetje een longshot, maar is wellicht iemand hier op de hoogte van de oorzaak van dit incident?
Nou nee hoor, alleen in Duitsland zijn er al meerdere woningen gevelloos geblazen door een geëxplodeerde thuisaccu en als je de roze staven op pagina 15 bekijkt dan zie je dat er steeds meer incidenten met thuisaccu's geregistreerd worden.

Oorzaken zijn divers: kortsluiting middels gereedschap, overladen, verschillende type cellen in een opstelling gebruiken, LG rommel, etc. Er is geen pijl op te trekken. Meestal komt het neer op hetzelfde. Human-failure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
cyclone schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:41:
@BenSKIP
Allereerst heb je gelijk voor wat betreft de brandweer die gaan echt het pand niet in als het niet noodzakelijk is.

Zal je even meenemen in mijn hersenspinsel wat veroorzaakt is door de toevallige MP vondst van de HP serverkast.
Ik ken dit type kast erg goed omdat ik dit in de afgelopen decenia meermaals op diverse plekken heb ingezet. Fijne kast op wieltjes die je zodra je op locatie bent makkelijk middels 4 poten die je naar beneden kunt schroeven van zijn wielen kunt halen.

Dat bracht mij dus bij het idee zoals eerder beschreven en heb ik direct de kast gekocht en opgehaald.
Eenmaal de kast op zijn plek gezet bedacht ik me de praktische bezwaren.
Als het nodig zou zijn kan ik niet nog even die kast weer rustig op zijn wieltjes schroeven (probleem 1)
Als het nodig zou zijn en ik krijg de kast op zijn wielen zitten de accu's nog met 4 x 35mm2 kabels aan de busbar. Die knip je niet ff door / trek je niet zomaar los.

Dus dit zijn eigenlijk al 2 belemmeringen waar ik middels "losse pootjes" waar ik de kast vanaf zou kunnen trekken en wellicht iets met HEULE ZWARE connectoren die 200A+ aankunnen omheen zou kunnen werken.
Vraag is of ik daar niet meer issues mee introduceer dus al met al "work in progress".

Voor wat betreft überhaupt gaan slepen met een accubox die in de fik staat of dreigt te gaan zit er natuurlijk veel tijd tussen de brandweer die gearriveerd is en mogelijk het probleem waarnemen.
Zo'n box in je eentje tillen is voor mij geen optie, ik kan geen 100kilo+ tillen dus daar komt een kast op wieltjes om de hoek kijken.
Plus ik kies voor LifePo4 cellen die in principe (een hele grote in principe) geen thermal runnaway zouden moeten hebben.

Dus in de situatie waarbij ik de boel niet meer vertrouw en vanuit de monitoring een seintje krijg dat de temperatuur behoorlijk begint op te lopen (zeg 60 graden + voor de vuist genomen) heb ik met deze kast de optie gecreeerd om zaken af te schakelen en in mijn eentje (nog voor ik de brandweer hoef te bellen) zelf de accu''s buiten te kunnen rollen.

Niet meer niet minder.
Maar er is een reden waarom ik geen accu's ooit in een huis waar mensen in verblijven / slapen zal installeren. Brand is gevaarlijk maar de meeste mensen zijn al dood voor ze verbranden i.v.m. verstikking door rook.
Als mijn garage (waar ik alles ga bouwen) vol met rook staat, gooi ik alle deuren dicht, schakel ik vanuit de meterkast de boel spanningloos en bel ik de brandweer.
Jammer dan van mijn garage en alle spulleboel maar verder is mijn familie veilig en dat is het enige wat telt.
Bekend met de videos van Harold Halewijn? Zie o.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
BenSKIP schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:10:
[...]

Nou nee hoor, alleen in Duitsland zijn er al meerdere woningen gevelloos geblazen door een geëxplodeerde thuisaccu en als je de roze staven op pagina 15 bekijkt dan zie je dat er steeds meer incidenten met thuisaccu's geregistreerd worden.

Oorzaken zijn divers: kortsluiting middels gereedschap, overladen, verschillende type cellen in een opstelling gebruiken, LG rommel, etc. Er is geen pijl op te trekken. Meestal komt het neer op hetzelfde. Human-failure.
Dank voor je reactie. Ik bedoelde 1 gerapporteerd incident in Nederland, maar we hoeven ons niet te berperken tot Nederland idd om lessen te leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Erdna86 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:07:
[...]

Klopt, waterstofgas (H2) gevolgd door Koolstofdioxide (CO2) zijn de gassen die in de hoogste concentratie voorkomen bij het ontgassen van LiFePo4 cellen. Omdat CO2 sensoren veel beter verkrijgbaar zijn heb ik hiervoor gekozen. CO komt overigens maar in relatief kleine concentraties vrij bij het ontgassen.

Welke co2 meter gebruik je?
Ik heb de CO2 meter nog niet, al wel gevonden. Er komt echter slechts een PWM signaal uit deze sensor wat ik zelf niet wil. Ik hoef niet te weten hoeveel gas aanwezig is ik wil slechts detectie en dan actie. Ik ben nog in onderhandeling met deze fabrikant, dit neemt helaas wat meer tijd in beslag omdat zij niet goed begrijpen wat ik wil. Zij hebben niet eerder deze vraag gehad. (Wat ik persoonlijk niet begrijp.) Ja, er zit van nature al CO2 in de lucht, maar zodra deze over de 80% (of maak er 85% van) dan zou het een relais aan moeten trekken. Zij willen die grens niet vastleggen en de benodigde PCB voor de relais is hun onbekend. Omdat ik een combi sensor door hun wil laten maken zijn we nog 'on speaking terms' maar het lijkt op weinig uit te gaan lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Nul_op_de_Meter schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:56:

Nu is er 1 gerapporteerd incident in Nederland met een thuisbatterij geweest, in 2023. Dit was met een zelfgebouwde thuisbatterij. Beetje een longshot, maar is wellicht iemand hier op de hoogte van de oorzaak van dit incident?
Geen idee of dit het incident is waar je op doelt maar deze is uit 2023

https://www.haarlemsdagbl...-in-haarlem/11675581.html
Haarlem - Een accu van een zonnepaneel in Haarlem-Noord is zondagochtend geploft en in de brand gevlogen in Haarlem-Noord. Een monteur was zondagochtend naar de woning aan de Roerdompstraat gekomen nadat er storing was ontstaan in de zonnepanelen. Terwijl de man bezig was plofte een van de accu’s en vloog in de brand. De hulpdiensten werden gealarmeerd en gelukkig wist de monteur de brand wel snel te blussen. De toegesnelde brandweer de geplofte en nog rokende accu losgehaald en naar buiten gebracht. Een groene rolemmer is met water gevuld waarin de accu is gestopt. De belletjes van de accu kwamen nog steeds omhoog. De brandweer is verder met onderzoek gegaan en heeft een aantal andere accu’s op de zolder losgehaald en naar buiten gebracht. Verder is er onderzoek gedaan of de brand niet door is geslagen naar het dak. De monteur raakte bij het incident en het doven van het vuur gewond. Hij is door ambulancepersoneel nagekeken en behandeld aan zijn verwondingen. Team Brandonderzoek van de brandweer gaat onderzoek doen naar de toedracht van de brand. © Mizzle Media
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rSyVMp9R-O5LZxrUext7a7pHJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YpFXqVqVKf06Y5CnZ911UMZ9.webp?f=fotoalbum_large

Er zijn meer foto's maar ivm copyright plaats ik die even niet en je kunt ze ondanks de paywall wel bekijken.
Ik heb de indruk dat het een zelfbouw 12V systeem was en niet van het kaliber wat we hier voorbij zien komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
Q schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:45:
[...]

Geen idee of dit het incident is waar je op doelt maar deze is uit 2023

https://www.haarlemsdagbl...-in-haarlem/11675581.html

[...]

[Afbeelding]

Er zijn meer foto's maar ivm copyright plaats ik die even niet en je kunt ze ondanks de paywall wel bekijken.
Ik heb de indruk dat het een zelfbouw 12V systeem was en niet van het kaliber wat we hier voorbij zien komen.
Dank! Ik zie prismatische cellen, wat iig duidt op een zelfbouw batterij (zal wel zonder box zijn). De monteur zal wel een kortsluiting hebben veroorzaakt, aangezien er op dat moment aan gewerkt werd. Dit moet dan weer een ander incident zijn geweest, aangezien in het rapport wordt gesproken over Losser. Met onderstaande beschrijving erbij. Het is jammer dat de oorzaak er niet bij staat:

"Losser, Overijssel
Bij een incident op 13 september 2023 in Losser ontstaat er brand in een grote thuisbatterij.
De batterij voldoet niet aan de criteria die in dit rapport worden gehanteerd. De batterij in
kwestie is namelijk een zelfgebouwde batterij van 56 kWh. Desalniettemin wordt deze casus
hier toegelicht vanwege de opgedane kennis en informatie.
De betreffende batterij stond in een garage nabij een auto. De batterijbrand straalde de auto
aan op het moment dat de brandweer ter plaatse kwam. Tijdens de bestrijding lag de focus
op het blussen van de batterijbrand en het voorkomen van verdere uitbreiding richting de
nabij geparkeerde auto en het woonhuis. Directe omwonenden kregen het advies om ramen
en deuren te sluiten in verband met mogelijke schadelijke stoffen. Na het blussen van de
brand werd de thuisbatterij in een afvalcontainer geplaatst op de oprit van de woning.
Vervolgens werd er een dompelcontainer aangevraagd die normaal gesproken dienst doet
voor het onderdompelen van brandende elektrische auto’s.
De thuisbatterij was gekoppeld aan zonnepanelen. Door de brand raakten kabels beschadigd, waardoor de zonnepanelen niet langer veilig konden worden gebruikt. De eigenaar van
de woning heeft zelf gezorgd voor het afknippen en isoleren van alle beschadigde kabels.
De gemeente heeft de volgende dag de installatie gecontroleerd (Brandweer Twente, 2023)."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenSKIP
In mijn werk kom ik met enige regelmaat bij een EOS. Ik ben dus bekend met die PGS. Deze is echter nog niet vanuit wetgeving aangestuurd en dus nog niet bekrachtigd. Elke PGS is een leidraad (pseudo-wetgeving) zolang deze nog niet via een wet wordt aangestuurd. [Omgevingswet (Bal of Bbl)] dan zijn die voorschriften dus nog niet van toepassing.

Daarnaast is geen enkele (bestuursrechtelijke) dienst bevoegd om binnen een private situatie handhavend op te treden.
De PGS 37 1&2 zullen dus slechts van toepassing worden voor bedrijven. Maar je verzekering zal het graag zien dat je thuisaccu conform deze PGS in werking is.

"De Gemeente heeft de installatie gecontroleerd?"
De gemeente is geenszins bevoegd de woning te betreden. En gecontroleerd waarop? :+
Alleen als je een bestuursrechtelijke ambtenaar of dienst zelf toestemming geeft mogen ze 'de woning' betreden. Zij hebben dan echter nog geen rechten verworven om te kunnen handhaven, want de aan hen gegeven toestemming kan je elk moment intrekken. Verblijven de ambtenaren dan toch, dan betreft dit Ambtelijke huisvredebreuk, waar zeer hoge sancties op staan. Het lokale snuffertje heeft het dus mooi opgeschreven, maar er klopt (juridisch) geen (__*__) van.

[ Voor 25% gewijzigd door BenSKIP op 23-04-2025 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
BenSKIP schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:10:
[...]

Overlading kan een dingetje zijn maar dan zijn de (BMS) instellingen fout geweest. Het gevaar zit hem met DIY opstellingen in onjuiste bedrading , kabelschoenen en niet vast genoeg gedraaid. Als een stroom kan butteren is het foute boel.
Daarnaast is de (ont)laad snelheid een dingetje. Ik hoor maar vaak genoeg ....... Als de tarieven hoog (of laag) zijn dan BATS full power. (Moet een ieder zelf weten maar niet bij mij)

ADD: je bedrading etc moet zo zijn dat iedere set de gehele stroom kan bedienen. Vergeet dat niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Willie Wortel op 23-04-2025 13:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BenSKIP
Willie Wortel schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:38:
[...]

Overlading kan een dingetje zijn maar dan zijn de (BMS) instellingen fout geweest. Het gevaar zit hem met DIY opstellingen in onjuiste bedrading , kabelschoenen en niet vast genoeg gedraaid. Als een stroom kan butteren is het foute boel.
Daarnaast is de (ont)laad snelheid een dingetje. Ik hoor maar vaak genoeg ....... Als de tarieven hoog (of laag) zijn dan BATS full power. (Moet een ieder zelf weten maar niet bij mij)

ADD: je bedrading etc moet zo zijn dat iedere set de gehele stroom kan bedienen. Vergeet dat niet.
Heb daar inderdaad pas nog even op zitten hameren. Zelfs bij diverse installateurs! Zij hanteren: "Zij vragen, wij draaien." Persoonlijk vind ik dat een zeer onprofessionele houding, want zo werk je als installateur doelbewust mee met de ellende bij een ander. De oplossing is om het accupakket te vergroten, maar dat kost dan te veel. De gebruikers (en dus eigenlijk ook de installateurs) zijn onbekend met de risico's die eraan hangen.
Ook hier op het forum lees ik herhaald terug dat als de prijs gunstig is dat er op vol vermogen 'gestampt' kan worden. Mijn niet beschreven reactie is dan ook: :X 8)7 |:( :F
0,2C mensen en pieken van MAX 0,5C, maar blijf daar zoveel mogelijk ONDER!
Wil of doe je toch meer, dan ben je een }:O die met vuurwerk stunt.
:O

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q

Q

Als je van mening bent dat harder laden dan 0.2C stunten met vuurwerk is, dan verwacht ik daar veel harder bewijs voor dan wijzen naar een door iemand anders zelf-gemaakte grafiek (met alle respect) een aantal posts terug.

Overigens durf ik te wedden dat als 0.2C de grens is voor laden, er heel erg veel runderen in dit topic zitten }:O

Ondertussen moet ik aan EVs denken die op LFP gebaseerd zijn en veel hogere laadstromen aan kunnen. Uiteraard is hier de nuance dat ze actieve vloeistofkoeling hebben.

Ik zeg niet dat het zo is, maar als we zouden stellen dat je boven de 0.2C laden waarschijnlijk iets aan koeling moet gaan doen, dan vind ik dat al een stuk genuanceerder en mogelijk accurater en behulpzamer.

Ik bedoel het niet kwaad verder, maar ik ben meer van de nuance en de boel écht goed begrijpen. En sterke uitspraken vereisen sterk bewijs wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:40
Als er ooit dynamisch capaciteitstarief geldig zou zijn in NL zal het BATS BOEM batterij volstampen aan volle stroom ook snel gedaan zijn. Je winsten verdampen meteen door het hogere tarief als je dit doet in Vlaanderen.

Bovendien zou dit dynamische tarief gunstiger zijn voor jullie reeds overvolle elektriciteitsnet denk ik. Hier heb ik een piekafname van 4,5kW doorheen de maand. Dit is dan de wagen die aan 5A 3F aan het laden is + huisverbruik (niet koken of dergelijke, dan kapt de auto er mee).
Het zal gemiddeld over het jaar nog een pak lager liggen, aangezien peakshaving actief is via de thuisbatterij.

Zo zit ik zelfs ruim onder jullie 1x25A aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@sandergar jazeker, de man deelt een hoop kennis, maar ik ben geen fan van hem. Wordt teveel mening als waarheid verkondigd i.v.m. zijn commercieel motief en daar ben ik een beetje allergisch voor.

@Erdna86
Wellicht begrijp ik je situatie niet goed, maar als je de SolarEdge omvormer ook op de AC out kant hebt staan van je Victron (je gaf aan alles via de AC Out te hebben staan) dan snap ik de opvatting van je niet helemaal over het "sufficient" stukje. Dit "sufficient" is niet voor eigen interpretatie vatbaar maar wordt verderop in het artikel volledig uitgelegd met een berekening:

Als je Lithium accu's hebt dien je volgens deze ontwerp regel per 1,5kW (mogelijke) PV opbrengst 4,8kWh aan accu capaciteit hebben om de pieken zoals bij 2.2 worden uitgelegd op te kunnen vangen in een off grid situatie om zo het vermogen dat de PV omvormer levert weg kan vloeien in je accu bank.
Dit dien je te kunnen doen als buffer voor de tijd die aansturing nodig heeft om je PV omvormer terug of uit te schakelen.

Met een te kleine accu bank heb je niet voldoende buffer en kan bij het wegvallen van een grote belasting dus je PV omvormer / Victron of je accu's beschadigd raken omdat ze het vermogen niet kwijt kunnen.

In een niet off grid situatie vloeit dit vermogen als teruglevering het net weer op via de AC-IN (en gebruik je dat dus als buffer).

Een en ander is overigens NIET van toepassing als je de SolarEdge op de AC-IN kant hebt zitten. Alleen dan heb je bij wegvallen van het Net dat je SolarEdge omvormer uitvalt en je accu's niet meer geladen worden.

Ik zit met een bomvolle SolarEdge 12,5K dus moet minimaal (12,5/1,5)x 4,8= 40kWh hebben om aan deze ontwerp regel te voldoen maar ik houd voorlopig mijn omvormer lekker aan de AC IN kant. Met dik 30kWh houd ik een net uitval zeker wel een uurtje of 12 uit (en op een zomer dag wanneer ik geen warmte pomp nodig heb nog veel langer).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BenSKIP
Q schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:16:
Als je van mening bent dat harder laden dan 0.2C stunten met vuurwerk is, dan verwacht ik daar veel harder bewijs voor dan wijzen naar een door iemand anders zelf-gemaakte grafiek (met alle respect) een aantal posts terug.

Overigens durf ik te wedden dat als 0.2C de grens is voor laden, er heel erg veel runderen in dit topic zitten }:O

Ondertussen moet ik aan EVs denken die op LFP gebaseerd zijn en veel hogere laadstromen aan kunnen. Uiteraard is hier de nuance dat ze actieve vloeistofkoeling hebben.

Ik zeg niet dat het zo is, maar als we zouden stellen dat je boven de 0.2C laden waarschijnlijk iets aan koeling moet gaan doen, dan vind ik dat al een stuk genuanceerder en mogelijk accurater en behulpzamer.

Ik bedoel het niet kwaad verder, maar ik ben meer van de nuance en de boel écht goed begrijpen. En sterke uitspraken vereisen sterk bewijs wat mij betreft.
Nee, dat staat er niet, er staat dat 0,2C het ADVIES is en 0,5C MAX is.
Wat ik hier voorbij zie komen is dat mensen 0,5C als standaard hanteren en zelf met gemak over de 0,5C heen gaan.
Nee, ik vind dat niet verstandig. Nee, ik hoef hier geen bewijs voor te leveren, dit staat al beschreven in de cel specificaties van elke fabrikant. Nee, ik zal er geen nacht minder om slapen als iemand het wel doet. Ja, ik wil mensen er wel op wijzen.

Ook even.... een thuisaccu is 16S1P (58V max) 15kw per box
Een EV accu is 400+ VDC om deze reden kunnen ze veel hogere laadstromen aan. (tegenwoordig is 30kw al niets meer, toch?)

Als je met lage voltage veel watt maken wil heb je een hogere ampèrage nodig.
Heb je een hogere voltage en wil je dezelfde wattage bereiken (om te kunnen rijden) dan heb je een lagere ampèrage nodig. (Om hetzelfde vermogen te bereiken.)

Ik weet niet welke LFP cellen in EV's zitten en kan dus ook niet over de specificaties van die cellen zeggen. Volgens mij zijn het gestapelde pouchcellen en dus zullen er ook cellen parallel verbonden zijn, wardoor de C waarde dus ook (minimaal) verdubbeld wordt.

[ Voor 37% gewijzigd door BenSKIP op 23-04-2025 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@BenSKIP voor wat het waard is, ik ben blij met jouw duiding over hoe de waardes met betrekking tot het instellen van een BMS ten opzichte van een datasheet.

Dank daarvoor, uiteindelijk is het voor mij belangrijk me voor de veiligheid niet buiten de specs van de specificaties van de fabrikant te gaan handelen.
Leuke bijkomstigheid is dat het de levensduur van de cellen ten goede komt, maar in the end is er maar 1 ding dat prevaleert naar mijn mening :

Veiligheid

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BenSKIP
Moet het denk ik wel met @Q eens zijn dat er heel veel }:O zullen zijn. (Helaas)
Naar niemand persoonlijk bedoeld, maar er komt toch best wat unkundige backlash op mijn waarschuwing. De mensen die duimpjes geven op een post die mijn waarschuwing van de hand wijst, daar voel ik niets van. Ik kan slechts aangeven dat het onverstandig is.
Je hebt drie soorten }:O : Niet weten, niet willen, niet kunnen. De eerste en de laatste zijn te helpen, de middelste soort maakt de grootste ellende, ook voor anderen, dat is een gegeven. Ik richt mij dan op slechts op de eerste en de derde soort. Ik informeer ze en daar waar ze hulp nodig hebben wil ik ze helpen. Mensen die het 'beter weten' en dus niet geholpen willen worden, daar kan ik helaas niets mee. Ik blijf echter adviseren: 0,2C en MAX 0,5C (als zijnde [korte] piek belasting.) Denk je zelf je accu wel snel vol en leeg te kunnen stampen, prima. Ik hoop daarbij met je mee dat het goed zal blijven gaan, herstel aan een doorwaaiwoning geeft immers zoveel ellende. (Mogelijk ook voor je buren.)

[ Voor 11% gewijzigd door BenSKIP op 24-04-2025 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@BenSKIP Maar voor bijv. de populaire EVE MB31 geldt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4YE9iTXzGiyJlTjquid2lGCzpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VlRyysgwD0zJoDqN9BZbBD4b.png?f=fotoalbum_large

Hierbij dien je wel rekening te houden met verminderende capaciteit door de tijd/gebruik heen: 0.5P geldt voor de huidige capaciteit, niet de capaciteit op het label.

Bron: MB31 Datasheet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6twkWE7-OHN4X6ytWkJQxN-XScQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWU3OmBCtF5708pKnOD7sxLc.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMkqCeo5CysYzk9xO88viSqYfb4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IhYIYFafNuqYfMgN0kQCzP2V.jpg

@Erdna86 Vanwaar de wissel van 3 afzonderlijke 1P+N voor de AC IN naar een 3P+N? Voor de aardlekbeveiliging?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04:11
Zucht... Dat iets kan/mag, betekent niet automatisch dat het ook een goed idee is om te doen.

Je kan ook zelf even uitrekenen hoeveel warmte er geproduceerd wordt in je accu's bij vol laden/ontladen. I^2 * R.
Als je helemaal gaaf bent, dan reken je ook uit wat je temperatuurimpact zal zijn en hoeveel koeling er nodig is. Ik ben het verder wel met @BenSKIP eens dat je je moet richten op een waarde van ongeveer 0.2-0.25C. Ofwel helemaal vol laden of ontladen duurt dan 4 a 5 uur.
Dat er dan uitschieters zijn is helemaal prima.

Geneuzel of je nou 300 Ah hebt of 314 of wel 330 is niet relevant. Ga gewoon uit van de stickercapaciteit en baseer daar je max laadstroom op.

En ja nieuwe auto's kunnen met pieken van wel 10-12C geladen worden, maar dat is niet relevant voor de cellen die iedereen hier heeft.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Hermarcel schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:46:
@BenSKIP Maar voor bijv. de populaire EVE MB31 geldt:

[Afbeelding]

Hierbij dien je wel rekening te houden met verminderende capaciteit door de tijd/gebruik heen: 0.5P geldt voor de huidige capaciteit, niet de capaciteit op het label.

Bron: MB31 Datasheet
Ik check even de spec sheet en zie nog 1 regeltje eronder wat je niet in je screenshot meenam wat ik wel vrij essentieel vind in deze discussie :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFKHG0ji5r1Nvvvm4JG74R1hcDQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bZn3MLDh9THd7h6v3xTUeZmW.png?f=user_large

Charge to 3.65V with a constand power of 502,4W
Bij de 3,65V is 502,4W afgerond 138A wat dan bij een C van 314Ah een waarde van 0,44P representeert en bij het minimum voltage van 3,2V 157A wat dan een waarde van 0,5P is, maar hoe verder je in het laad proces komt hoe lager de waarde P wordt.
Een en ander is overigens van toepassing op nieuwe cellen, dus daar conservatiever in gaan zitten (zoals eerder voorgesteld) komt dan de veiligheid en levensduur van je cellen alleen maar ten goede.
En volgens mij is dat nu juist het hele punt.

Overigens is dit ter aanvulling op jouw post gebaseerd op mijn eigen interpretatie van dezelfde spec sheet die je deelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erdna86
sandergar schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:02:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Erdna86 Vanwaar de wissel van 3 afzonderlijke 1P+N voor de AC IN naar een 3P+N? Voor de aardlekbeveiliging?
Ik had gemist in de documentatie dat de MultiPlussen in een 3-fase opstelling zijn ontworpen voor een ster opstelling, dus met een gedeelde nul. De driehoek opstelling die ik in gedachten had ging dus niet werken.

Scherp opgemerkt trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:48
Erdna86 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:27:
[...]

Ik had gemist in de documentatie dat de MultiPlussen in een 3-fase opstelling zijn ontworpen voor een ster opstelling, dus met een gedeelde nul. De driehoek opstelling die ik in gedachten had ging dus niet werken.

Hier had ik hetzelde idee en dezelfde "fout" in mijn systeem tijdens het ontwerp. Na normaals lezen van de documentatie kwam ik hier ook achter.

Welke ik ook gemist heb is dat het aansluiten met vaste kern aders niet toegestaan is (van een paar posts terug). Dit viel me ook niet op tijdens de testen met de warmtebeeld camera. Maar dit ga ik nog even wijzigen voor een flex neopreen kabel :)

Het gebruik van je kleurenschema voor de automaten ga ik ook van je kopieren! Dat ziet er netjes en duidelijk uit! _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 24-04-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erdna86
SHIFTER [NL] schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:35:
[...]

Hier had ik hetzelde idee en dezelfde "fout" in mijn systeem tijdens het ontwerp. Na normaals lezen van de documentatie kwam ik hier ook achter.

Welke ik ook gemist heb is dat het aansluiten met vaste kern aders niet toegestaan is (van een paar posts terug). Dit viel me ook niet op tijdens de testen met de warmtebeeld camera. Maar dit ga ik nog even wijzigen voor een flex neopreen kabel :)
Dit was mij ook niet opgevallen in de documentatie, in mijn geval een gevalletje 'meer geluk dan wijsheid' O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Erdna86 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:27:
[...]

Heb je ook een foto van de uiteindelijke kast zonder deksel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erdna86
sandergar schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:37:
[...]

Heb je ook een foto van de uiteindelijke kast zonder deksel?
Nee, ik heb nog even gekeken maar die heb ik niet gemaakt. Wat wil je zien dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Erdna86 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:43:
[...]
Nee, ik heb nog even gekeken maar die heb ik niet gemaakt. Wat wil je zien dan?
Ik ben mijn eigen plan nog aan het uitwerken. Doe graag inspiratie op. Hoe heb je bijv. de nul aders aan elkaar geknoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erdna86
sandergar schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:45:
[...]

Ik ben mijn eigen plan nog aan het uitwerken. Doe graag inspiratie op. Hoe heb je bijv. de nul aders aan elkaar geknoopt?
d.m.v. een distributieklemmenblok, dit heb ik voor zowel de AC in als AC out gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Erdna86 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:49:
[...]
d.m.v. een distributieklemmenblok, dit heb ik voor zowel de AC in als AC out gedaan.
Ok! Kast zit nu dan wel vol neem ik aan?
Vanwaar de keus om de Hager omschakelaar bij de Victron installatie te plaatsen en niet in je meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erdna86
sandergar schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:10:
[...]

Ok! Kast zit nu dan wel vol neem ik aan?
Vanwaar de keus om de Hager omschakelaar bij de Victron installatie te plaatsen en niet in je meterkast?
ja zeker, de kast zit flink vol.

Ik heb deze keuze gemaakt omdat ik vanaf deze kast eigenlijk onderverdeel naar 3 grote verbruikers.
1. PV
2. Laadpaal
3. Meterkast (woning)

ik kan d.m.v. deze omschakelaar dus alle verbruikers omzetten van ESS naar direct grid in geval van onderhoud o.i.d. aan het ESS en alle verbruikers dus langere tijd spanningsloos zouden zijn.

Let wel, dat je met deze omschakelaar alleen maar kan schakelen indien alles spanningsloos is. Maar aangezien ik het niet regelmatig zal gebruiken is dit voor mij geen probleem. Mocht jij dit zelf anders willen zul je een omschakelaar met een voor- en naleidende nul moeten gebruiken. bijvoorbeeld de Kraus & Naimer KG63B K950 VE2 F437

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

cyclone schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:08:
[
Bij de 3,65V is 502,4W afgerond 138A wat dan bij een C van 314Ah een waarde van 0,44P representeert en bij het minimum voltage van 3,2V 157A wat dan een waarde van 0,5P is, maar hoe verder je in het laad proces komt hoe lager de waarde P wordt.
Een en ander is overigens van toepassing op nieuwe cellen, dus daar conservatiever in gaan zitten (zoals eerder voorgesteld) komt dan de veiligheid en levensduur van je cellen alleen maar ten goede.
Dat is een interpretatie van de P-waarde die ik nergens kan valideren. Dat zou betekenen dat iedereen een }:O is want volgens mij moet je dan op 0.1P/C gaan zitten als je 90% zit van de capaciteit en naar mijn weten doet Victron apparatuur dat bijvoorbeeld niet. Die stampt gewoon de max (ingestelde) stroom in de batterij totdat het DVCC voltage is bereikt. (En als je MPPTs hebt + naar het grid levert is er geen maximum stroom!)

Dus ik denk dat dit niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erdna86
cyclone schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:08:
[...]

Ik check even de spec sheet en zie nog 1 regeltje eronder wat je niet in je screenshot meenam wat ik wel vrij essentieel vind in deze discussie :

[Afbeelding]

Overigens is dit ter aanvulling op jouw post gebaseerd op mijn eigen interpretatie van dezelfde spec sheet die je deelde.
Dat is ook waarom er gesproken wordt over 0,5 P en niet C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Erdna86 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:26:
[...]
Let wel, dat je met deze omschakelaar alleen maar kan schakelen indien alles spanningsloos is.
Om deze reden ben ik zelf van plan om de omschakelaar in de meterkast te plaatsen. Eerst alle huis groepen afschakelen en dan de omschakelaar omhalen in dezelfde kast. Mijn PV en autolader zitten dan ook in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erdna86
sandergar schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:34:
[...]

Om deze reden ben ik zelf van plan om de omschakelaar in de meterkast te plaatsen. Eerst alle huis groepen afschakelen en dan de omschakelaar omhalen in dezelfde kast. Mijn PV en autolader zitten dan ook in de meterkast.
Dan is dat in jouw situatie logischer en makkelijker ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Q schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:28:
[...]

Dat is een interpretatie van de P-waarde die ik nergens kan valideren.
Jip, en alles wordt benoemd in de SPEC sheet in de verklaring BEHALVE P.
Dus ik deel je observatie.
Mijn interpretatie is nu dat C gelijk is aan P op basis van de discussie die we hier voeren / cijfers die ik meen terug te kunnen rekenen.

Maar bottom line het zou goed zijn als P ook in de verklaring zou worden benoemd / uitgelegd in de Spec sheet.
Helemaal met u eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

BenSKIP schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:15:
Moet het denk ik wel met @Q eens zijn dat er heel veel }:O zullen zijn. (Helaas)
Naar niemand persoonlijk bedoeld, maar er komt toch best wat unkundige backlash op mijn waarschuwing. De mensen die duimpjes geven op een post die mijn waarschuwing van de hand wijst, daar voel ik niets van. Ik kan slechts aangeven dat het onverstandig is.
Je hebt drie soorten }:O : Niet weten, niet willen, niet kunnen. De eerste en de laatste zijn te helpen, de middelste soort maakt de grootste ellende, ook voor anderen, dat is een gegeven. Ik richt mij dan op slechts op de eerste en de derde soort. Ik informeer ze en daar waar ze hulp nodig hebben wil ik ze helpen. Mensen die het 'beter weten' en dus niet geholpen willen worden, daar kan ik helaas niets mee. Ik blijf echter adviseren: 0,2C en MAX 0,5C (als zijnde [korte] piek belasting.) Denk je zelf je accu wel snel vol en leeg te kunnen stampen, prima. Ik hoop daarbij met je mee dat het goed zal blijven gaan, herstel aan een doorwaaiwoning geeft immers zoveel ellende. (Mogelijk ook voor je buren.)
Tja, "niet weten, willen en kunnen" maar wat voegt dat toe? Onkundige backlash? Het is retoriek wat mij betreft, maar ik vind dat niets toevoegen. Het zou wel toevoegen als je met wat linkjes komt aanzetten met externe validatie van je standpunt. Misschien heb ik dat gemist, maar tot nu toe heb ik daar niets van gezien.

Die fixatie op 0.2C vind ik interessant, waar komt dat vandaan? Waarom niet 0.21C of 0.3C, etc. Waar is de externe onderbouwing, of heb je die getallen zelf bedacht?

Ik ben het er absoluut mee eens dat lagere C laden/ontladen beter is voor de levensduur van de cellen.
Maar als mensen met hele specifieke waarden aan komen zetten, zoals die 0.2C dan ben ik gewoon benieuwd waar dat vandaan komt, hoe kom je aan deze informatie?

Het is aan jou verder of je kunt/wilt aangeven waar die informatie vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erdna86
cyclone schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:42:
[...]

Jip, en alles wordt benoemd in de SPEC sheet in de verklaring BEHALVE P.
Dus ik deel je observatie.
Mijn interpretatie is nu dat C gelijk is aan P op basis van de discussie die we hier voeren / cijfers die ik meen terug te kunnen rekenen.

Maar bottom line het zou goed zijn als P ook in de verklaring zou worden benoemd / uitgelegd in de Spec sheet.
Helemaal met u eens.
P = Power
C = Current

dus 0,5*1004,8wh (nominal energy cf specsheet) = 502,4w

De 0,5p is dus een constante factor en naarmate de cellen voller raken neemt de c-waarde dus af. Daarom noemt de spec een P-waarde en geen C-waarde

[ Voor 10% gewijzigd door Erdna86 op 24-04-2025 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Erdna86 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:33:
[...]

Dat is ook waarom er gesproken wordt over 0,5 P en niet C
@cyclone Wat ik ook al schreef: huidige capaciteit, niet label capaciteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenSKIP
@Q Ik ben niet iemand die het zo even zelf bedenkt, maar moet je gelijk geven dat ik zo even niet weet waar ik de info vandaan heb. De datasheets van EVE LF280K, MB30 en MB31 hanteren 0,5C tot 1C. Maar dit is allemaal EVE. Mensen gebruiken ook CATL, CALB, BYD, etc. CATL kan 1C charge en 2C discharge aan. CALB maar 0,3C Er zit dus wel wat 'ruimte' in mijn stelling. Maar evengoed in de belastbaarheid van de cellen. Ik kan hier ook verkondigen dat cellen met gemak de 2C aankunnen. Maar ook in dat geval ben ik ook niet volledig. Ik hanteer dus liever de ondergrens. Daarmee weet ik zeker dat ik anderen niet de ellende in praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Erdna86 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:55:
[...]

P = Power
C = Current

dus 0,5*1004,8wh (nominal energy cf specsheet) = 502,4w

De 0,5p is dus een constante factor en naarmate de cellen voller raken neemt de c-waarde dus af. Daarom noemt de spec een P-waarde en geen C-waarde
Pwoah tis dat het echt HEUL lang geleden is dat ik MTS Elektro heb afgerond want die P had ik gewoon moeten weten.
C staat overigens niet voor current maar voor Coulumb (bron) wat overigens wel weer overeenkomt met Amperes als eenheid.
Kortom jouw uitleg klopt inderdaad.

Ik heb altijd aangenomen dat C voor Capacity stond (als in de capaciteit van een accu in Ah) en dat is dus feitelijk niet correct.
Nooit te oud om te leren zo zie je maar weer O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Wat is de C-waarde van deze accu :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHM_C5yNKer-ujBKk3uA05dHflc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QJWOHtizsX2dvcZ1HzGkCuBa.png?f=fotoalbum_large

Is dat 1C ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erdna86
sandergar schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:50:
Wat is de C-waarde van deze accu :

[Afbeelding]

Is dat 1C ?
normal discharge is 100A. Ik zie geen capaciteit dus C-waarde is niet te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Is de continue stroom niet :

I = P / U = 5.12 kW / 51.2 V = 100A

Normal discharge = 100A

Dus 1C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

BenSKIP schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:13:
@Q Ik ben niet iemand die het zo even zelf bedenkt, maar moet je gelijk geven dat ik zo even niet weet waar ik de info vandaan heb. De datasheets van EVE LF280K, MB30 en MB31 hanteren 0,5C tot 1C. Maar dit is allemaal EVE. Mensen gebruiken ook CATL, CALB, BYD, etc. CATL kan 1C charge en 2C discharge aan. CALB maar 0,3C Er zit dus wel wat 'ruimte' in mijn stelling. Maar evengoed in de belastbaarheid van de cellen. Ik kan hier ook verkondigen dat cellen met gemak de 2C aankunnen. Maar ook in dat geval ben ik ook niet volledig. Ik hanteer dus liever de ondergrens. Daarmee weet ik zeker dat ik anderen niet de ellende in praat.
Helder, bedankt voor de toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erdna86
sandergar schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:07:
Is de continue stroom niet :

I = P / U = 5.12 kW / 51.2 V = 100A

Normal discharge = 100A

Dus 1C?
Denk dat dat tekort door de bocht is, als je die denkwijze doortrekt betekend dat de dubbele unit maar 0,5C heeft enz...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-06 21:07
Ach laat ik ook nog maar een duit in het c of p rate zakje doen. Voorop, ik ben geen batterij-expert, de fysische mechanismes ken ik niet.
Voor mij is de c of p of zelfs e rating een onderdeel van de batterij (cel) specificatie, dus houd je hieraan.
Een rating van 1c betekent dat je de batterij in een uur op de 1c stroom volledig ontlaadt. Op 0.5c duurt ontladen 2 uur, en op 2c een half uur (in theorie, de praktijk wijkt natuurlijk wat af). Afhankelijk van de toepassing selecteer je als ontwerper de batterij.
Voor elektrisch gereedschap zul je juist een hele hoge c rating willen hebben, je hebt immers niet zoveel aan een boormachine van maximaal 30W (3 Ah batterij met 0.5c). De consequentie zal zijn dat zo'n batterij veel minder dan 8000 laad/ontlaad cycli zal hebben (zoals mijn EVE EES cellen).

De c rating hoeft voor op- en ontladen ook niet gelijk te zijn je kunt best cellen hebben met bv 6c ontladen en 3c laden.

Voor een EES systeem is het uitgangspunt anders, je doet een forse investering, wilt dus een lange levensduur en wilt eigenlijk ook een behoorlijke hoeveelheid energie opslaan. De c rating kan (en ik denk voor de levensduur zelfs moet) een stuk lager zijn. Ga je hoger dan de gespecificeerde c rating, dan gaat de cel niet direct kapot, hij wordt wel warmer zal sneller degraderen (dus kortere levensduur) en het risico op venting en brand neemt toe. Simpel gezegd het is de consequentie van de keuzes die je maakt.

Voor de langste levensduur kun je natuurlijk het best ruim binnen de specificaties blijven (een auto waar je altijd plankgas in rijdt gaat ook minder lang mee), dus op een lagere c dan de gespecificeerde max c laden en ontladen en zo weinig mogelijk volledig ontladen of tot 100% opladen. Een goede vuistregel is tot 20% ontladen en tot 80% opladen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
BernieW schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:34:
.... Een goede vuistregel is tot 20% ontladen en tot 80% opladen.
Volgens mij is laden tot 100% geen probleem. 80% SOC is ook moeilijk te vinden, aangezien de laadcurve zo vlak is. Andy heeft daar een video over gemaakt: YouTube: Busting the 20%-80% SOC myth for LiFePO4 batteries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:38
@BernieW wat @Nul_op_de_Meter ook al schrijft is 80% soc niet makkelijk vast te stellen je zit dan nog in het vlakke gedeelte van de laad curve. Ik laad regelmatig 100% soc 3.5 volt cellen gedurende x tijd = dan 100% soc.

Levensduur, stel ik ontlaad en laad elke dag tussen 20 en 100%. Ik laad en ontlaad max 100A dus 0,3C. Haal ik dan 8000 cyclussen dan ben ik 21 jaar verder. Ik denk dat ik na 10 jaar wel een andere/betere batterij heb.
Mijn systeem is nu 6 maand in gebruik ik zit volgens JK bms op 93 cyclussen dus bij lange na niet op 1x per dag.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Dat hou ik ook aan. Ik hou mijn voltages sterk in het oog om te vermijden dat ik te diep of te hoog ga maar ik gebruik wel het volledige bereik van de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
De curve's van de diverse cellen staan bij Andy op de website. Zodra de laadcurve stijl omhoog gaat, is het aan te bevelen te stoppen met laden. Andy heeft al zijn BMS'sn ingesteld op 3,45V-3,55V en niet op 3,65V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
BenSKIP schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:08:
De curve's van de diverse cellen staan bij Andy op de website. Zodra de laadcurve stijl omhoog gaat, is het aan te bevelen te stoppen met laden. Andy heeft al zijn BMS'sn ingesteld op 3,45V-3,55V en niet op 3,65V.
Inderdaad zo heb ik ze staan.
Dat bedoelde ik met goed in het oog houden. Ik heb geen zin om onnodige risico’s te nemen. We zijn al winnaars door het zo laag qua budget te kunnen houden, dan moet je niet kantjes er af lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:09
Ik ben op zoek naar een hybride omvormer met een laag eigen verbruik. Voor mij is dat een belangrijke parameter omdat ik mijn installatie wil gebruiken om het eigen verbruik te optimaliseren, niet om te handelen.

Van wat ik hier lees heb je met drie stuks Victron of een Deye-3f toch al gauw >100W eigen verbruik. Dat is zo'n 900kWh per jaar. Mijn zonnepanelen doen maar zo'n 3500kWh per jaar wat betekend dat ruim 1/4 van mijn opbrengst daar in gaat zitten. 's Winters is de situatie nog veel slechter, de dagopbrengst is vaak maar een paar kWh. Leuk meegenomen maar als er 2.4kWh/dag in de omvormer gaat zitten kan ik het systeem beter uitzetten.

Tot nu toe heb ik de Solis S6-EH3P8K-H-EU gevonden als beste optie met <25W eigen verbruik. Deze unit heeft ook nog eens 4 MPPT trackers (ik heb er 3 nodig), een (UPS) back-up output voor kritische groepen, en hij is niet duur. Dit lijkt dus een ideale keuze...

Maar goed, als iets te mooi lijkt om waar te zijn...
Wat is jullie mening over Solis? En over de S6-EH3Px serie in het bijzonder?

P.S. Het is wel een HV-unit, vanaf 120V DC input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
KarsS schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 08:24:
Ik ben op zoek naar een hybride omvormer met een laag eigen verbruik. Voor mij is dat een belangrijke parameter omdat ik mijn installatie wil gebruiken om het eigen verbruik te optimaliseren, niet om te handelen.

Van wat ik hier lees heb je met drie stuks Victron of een Deye-3f toch al gauw >100W eigen verbruik. Dat is zo'n 900kWh per jaar. Mijn zonnepanelen doen maar zo'n 3500kWh per jaar wat betekend dat ruim 1/4 van mijn opbrengst daar in gaat zitten. 's Winters is de situatie nog veel slechter, de dagopbrengst is vaak maar een paar kWh. Leuk meegenomen maar als er 2.4kWh/dag in de omvormer gaat zitten kan ik het systeem beter uitzetten.

Tot nu toe heb ik de Solis S6-EH3P8K-H-EU gevonden als beste optie met <25W eigen verbruik. Deze unit heeft ook nog eens 4 MPPT trackers (ik heb er 3 nodig), een (UPS) back-up output voor kritische groepen, en hij is niet duur. Dit lijkt dus een ideale keuze...

Solis heeft ook een LV versie, die is hier wel ontopic. Maar die vertoont nogal wat gelijkenissen met de Deye…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:06

Waarom zou je in jouw situatie voor 3F gaan? 1 Fase is zat genoeg en dan heb je het ook over een lager eigen verbruik.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970

Juist daarom ga ik ook naar victron ,kan 4000watt leveren wat eigen verbruik voor 99 procent dekt, de enkele uitschieter daarboven ga ik niet voor investeren.
Eigen verbruik is 18 watt totaal.
Dus vanwaar jou drie fase keuze? Eigen verbruik is prima te dekken met één fase.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
Jojan265 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:17:
[...]

Waarom zou je in jouw situatie voor 3F gaan? 1 Fase is zat genoeg en dan heb je het ook over een lager eigen verbruik.
Nou, mijn verhaal was niet helemaal compleet, ik wil mijn Solar capaciteit in de komende jaren uitbreiden. Verder is mijn huis netjes verdeeld over de drie fasen. Om een nuttige back-up functionaliteit te hebben (licht in elke ruimte) moet ik eigenlijk van elke fase wel een paar groepen hierop aansluiten. Ook laadt mijn elektrische auto met 3 fasen. Nu is het laden van de auto geen prioriteit, in de winter gaat dat sowieso niks worden, maar toch wil ik de mogelijkheid wel graag hebben.

Met 1 fase moet de slimme meter het salderen doen. Kan prima, maar stoort mij als techneut toch wel een beetje ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Van wat ik hier lees heb je met drie stuks Victron of een Deye-3f toch al gauw >100W eigen verbruik.
2 vragen wat bedoel je met 100W precies ? En waar heb je deze info vandaag ?

Ik heb er nooit bij stil gestaan dus ben eventjes benieuwd hoe je zo tot deze conclusie komt.

Heel snel even de spec sheet erbij gepakt van de Multiplus 2 en als ik dan naar de MP II die ik hier het meest voorbij zie komen kom ik in het meest slechte scenario kijk kom ik op 18W per omvormer aan continue standby verbruik. Dat maal 3 is 54W.
Echter zal je dit verbruik niet de hele dag zien gezien dit standby verbruik is, dus in de uren dat je omvormer laadt / ontlaadt is er geen standby verbruik maar moet je gaan rekenen met hoe efficient de omzetting is.
Dit is een lastige som gezien de efficient verschilt t.o.v. het te leveren vermogen (hoe hoger in vermogen deste meer efficient je omvormer is).

Kortom zo zwart wit als jij nu stelt, kan ik niet herleiden uit de informatie die ik zo 1 2 3 kan bedenken.
Dus nogmaals benieuwd hoe je zo tot deze informatie bent gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4nGKrmNfm1jVCN0E9ee972sTYc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WrT27wO1tiCG3PgMzMg4eT2M.png?f=user_large

[ Voor 55% gewijzigd door cyclone op 26-04-2025 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-06 15:53
KarsS schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:56:
[...]
Nou, mijn verhaal was niet helemaal compleet, ik wil mijn Solar capaciteit in de komende jaren uitbreiden. Verder is mijn huis netjes verdeeld over de drie fasen. Om een nuttige back-up functionaliteit te hebben (licht in elke ruimte) moet ik eigenlijk van elke fase wel een paar groepen hierop aansluiten. Ook laadt mijn elektrische auto met 3 fasen. Nu is het laden van de auto geen prioriteit, in de winter gaat dat sowieso niks worden, maar toch wil ik de mogelijkheid wel graag hebben.

Met 1 fase moet de slimme meter het salderen doen. Kan prima, maar stoort mij als techneut toch wel een beetje ;) .
Zo had ik mijn huis ook netjes verdeeld over 3 fasen. Echter nu 1 Victron MP 5000 en bijna het hele huis weer terug naar 1 fase. :(
Die ene fase kan 25 A hebben, plus de power assist maakt 45 A _/-\o_

De zonnepanelen, inductie fornuis en EV lader zitten nu vóór de MP. Bij stroomstoring blijft mijn huis dus grotendeels werken. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uv1u3-kyoTs-n4CdS0nUYVx6hb8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UsfDImmfgDNouXqARimAX5NE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Pim57 op 26-04-2025 16:07 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Pim57 Ik had de voeding een 25A/ 300mA aardlekautomaat gemaakt. Ik heb de 30mA na een week er weer uitgegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-06 15:53
habbekrats schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:07:
@Pim57 Ik had de voeding een 25A/ 300mA aardlekautomaat gemaakt. Ik heb de 30mA na een week er weer uitgegooid.
Gaat al meer dan een jaar probleemloos. Hoewel ik achteraf de 300 mA had gewild. Maar zolang het werkt hou het ik maar zo.

Misschien heb je ergens een lekje naar aarde?

[ Voor 11% gewijzigd door Pim57 op 26-04-2025 16:15 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Pim57 Nee niet een lekje, maar een zaag met frequentieregelaar heeft een netfilter en lekte net genoeg met de rest van de lekstroom om de aardlek af en toe te laten uitvallen. Liefst had ik nog een selectieve gehad maar die waren me nog veel te duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
reneeke1970 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:24:
[...]

Juist daarom ga ik ook naar victron ,kan 4000watt leveren wat eigen verbruik voor 99 procent dekt, de enkele uitschieter daarboven ga ik niet voor investeren.
Eigen verbruik is 18 watt totaal.
Dus vanwaar jou drie fase keuze? Eigen verbruik is prima te dekken met één fase.
KarsS schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:56:
[...]

Goh, kijk, als je techneut bevredigd wordt door 3F te steken en daarvoor toch een 1400 EUR extra te investeren (ik ga uit van MP2's van 5000VA, kwestie dat we een beetje serieus blijven), dan is dat prima. Economisch/TVT/financieel is het voor de business case van een powerwall om eigen consumptie te verhogen een bleeder tot en met. Door op te schalen van 1F naar 3F gaat de TVT hier omhoog van 4.7 jaar naar 6.9.

Het is ook enigszins een bewijs van wat bv datadame.nl ook al had geschreven. Je moet heus niet een grote battery pack hebben om een goede TVT neer te zetten en op een bepaald punt levert het niets meer op en kost het alleen maar meer omdat je de investering meer moet doen.

EDIT: Nu ja goed, ik begrijp het wel, als ik hier 6.9kW lig op te wekken jeukt het ook wel een beetje dat er maar 4kW tops in de batterij kan gaan, maar daar gaan 3 omvormers niet veel aan veranderen, daarvoor heb ik EN omvormers EN een extra pack nodig om een beetje rustig op te laden.

Zeg nooit nooit en ik stiekem zou ik het ook wel "cool" vinden om hier 2 tot 4 boxen van 15kWh te hebben staan om op die manier straks met 2 dagen zon het huisverbruik van 2 tot 3 dagen af te dekken of een de elektrische auto 's nachts op te laden uit een andere batterij aan 0 cent maar die momenten zijn zo zeldzaam dat het allemaal uitkomt over een jaarbasis dat het gewoon financieel echt niet gerechtvaardigd is.
Cool is het wel ja, maar geef dat dan ook toe dat je het daarom zou doen. :+

Noot: als je functioneel dermate verknocht bent aan backup te willen hebben dan snap ik het ook nog wel ergens, maar even serieus blijven: hoe vaak valt dat nu voor. Ik hoop 2 jaar later deze post niet terug te vinden na wat gebeurtenissen die me ongelijk bewijzen door ergens in een ander land met een gekke mijnheer aan het stuur :+ (je hebt nu wat keuze).

[ Voor 23% gewijzigd door HyperBart op 26-04-2025 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarsS
@cyclone Die multi-plussen lijken inderdaad mee te vallen. Ik had van iemand die er 3 heeft hangen begrepen dat zijn installatie, met de alles wat er nog bij komt (Cerbo? ik ken de MPII niet zo), hij ca. 90Watt in rust had. Maar als mensen hier andere getallen hebben hoor ik dat graag. Voor de Deye heb ik uit het grote Deye forum dat het eigen verbruik 100 - 135W is afhankelijk van settings. Vrijwel iedereen in dit topic klaagt er over.

Eigen verbruik is wat de omvormer altijd nodig heeft. Dus als hij niets doet, maar ook extra opneemt als hij wel gaat omvormen. 's Nachts heb ik hier een verbruik van ca. 120W/uur. Dat kan een thuisbatterij mooi reduceren tot 0. Maar als je dan een Deye hebt hangen met een eigen verbruik 120W zal het nullen van de nacht-energie toch 240W uit de batterij nemen.

@Pim57 , @HyperBart In het geval van een Victron op 1 fase wordt alles natuurlijk een stuk gunstiger. Maar ik heb nou eenmaal een sterke voorkeur voor een 3 fasen systeem. En financieel... zo'n Solis 3 fasen unit heb je al rond 1000,- euro. En ja HyperBart, ik geef het toe, ik bouw mijn installatie vooral omdat ik het technisch interessant vindt, niet om er aan te verdienen. niet voor een korte terugverdientijd.

Dat brengt mij weer bij mijn oorspronkelijke vraag; wat vinden jullie van de Solis S6-EH3P8K-H-EU (en niet; waarom ga je niet voor een 1 fase Victron :) ) Maar suggesties als; waarom geen 1 fase systeem zijn ook welkom! (ik moet natuurlijk wel open blijven staan voor andere ideeën, anders hoef ik ook niet op dit forum te posten :$ )

[ Voor 11% gewijzigd door KarsS op 27-04-2025 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02:23

Dogooder

dus...

@KarsS ik heb eenzelfde zoektocht achter de rug. Ik vond het eigen verbruik ook een belangrijk aspect. Maar ik kwam er achter dat er uiteindelijk maar weinig verschil zit in alle systemen tenzij je naar hoge voltages gaat.
Vuistregel is ongeveer 1% van het piek vermogen van de omvormer. Een 12Kw deye heeft 120w verlies, een 8kw heeft 84w verlies. Ook het aantal fases maakt uit. Dit komt volgens mij gewoon door de schakelverliezen van de IGBT's. Meer fases is meer igbt's, meer vermogen is ook meer igbt's die parallel staan.
Is is meestal nog aardig terug te rekenen met de EU efficiency berekening. Maar omdat het verlies terug is te herleiden naar de algemeen gebruikte componenten denk ik niet dat solis of growatt hier ineens baanbrekende technology hebben, maar slechts een mooie datasheet. En hoe dat kan komt waarschijnlijk door mooie features zoals deye no_batt waarbij een deel van de omvormer wordt afgeschakeld. Dan blijft er een lager eigen verbruik over, maar dat is geen goede weergave voor het gebruik wat wat wij voor ogen hebben, want dan heb je natuurlijk wel een batterij nodig. Maar dan komt dat terug in het efficiency getal.

[ Voor 17% gewijzigd door Dogooder op 27-04-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
@Dogooder Je algemene beschouwing: meer vermogen is meer eigen verbruik, en meer fasen ook, ben ik het helemaal mee eens. Die 1% regel die je noemt is een interessant getal, ga ik in de gaten houden!

Toch ben ik, als oud electronica ontwerper, er van overtuigd dat het eigen verbruik nog wel omlaag kan als de ontwikkelaars zich daarop focussen. Die ontwikkelaars hebben vele uitdagingen; rendement, eigen verbruik, robuustheid tegen stroom/spannings pieken, en vooral dat alles tegen zo laag mogelijke productiekosten. Eigen verbruik is dan een parameter die niet zo in het oog springt en krijgt daardoor misschien minder aandacht.

De Victrons bewijzen al een beetje dat het beter kan door ruim onder die 1% uit te komen. De Solis (tenminste hun nieuwe designs) zijn op papier nog beter. Maar zoals je aangeeft, klopt dit in de praktijk??? Daarom hoopte ik wat praktijk ervaring met Solis te vernemen hier, maar het lijkt er op dat die er (nog) niet is.

Ik ben hier misschien ook wel een beetje te principieel... Uiteindelijk verlies je ook zomaar 10% op je round-trip energie plaatje, en dat is iets waar ik me dan wel weer bij neerleg.

In ieder geval ben ik blij met de algemene inzichten die hier gegeven worden!

[Edit] Nog een kleine aanvulling, features als no-batt. zijn inderdaad weinig nuttig. Ik spreek dan ook steeds over "eigen verbruik" en niet "standby" verbruik. Voor sommige merken is dit hetzelfde, maar ik heb er ook gevonden die een eigen verbruik van 40W en een standby verbruik van 5W specificeren. Ik neem aan dat je voor die 5W een standby stand moet initiëren, of misschien kan hij automatisch op standby over gaan. Maar dan zal er geen conversie meer plaats vinden. Dus voor b.v. het nullen van het nachtverbruik is dit niet nuttig.

[ Voor 18% gewijzigd door KarsS op 27-04-2025 11:43 ]

Pagina: 1 ... 97 ... 105 Laatste