@
BenSKIP
Allereerst heb je gelijk voor wat betreft de brandweer die gaan echt het pand niet in als het niet noodzakelijk is.
Zal je even meenemen in mijn hersenspinsel wat veroorzaakt is door de toevallige MP vondst van de HP serverkast.
Ik ken dit type kast erg goed omdat ik dit in de afgelopen decenia meermaals op diverse plekken heb ingezet. Fijne kast op wieltjes die je zodra je op locatie bent makkelijk middels 4 poten die je naar beneden kunt schroeven van zijn wielen kunt halen.
Dat bracht mij dus bij het idee zoals eerder beschreven en heb ik direct de kast gekocht en opgehaald.
Eenmaal de kast op zijn plek gezet bedacht ik me de praktische bezwaren.
Als het nodig zou zijn kan ik niet nog even die kast weer rustig op zijn wieltjes schroeven (probleem 1)
Als het nodig zou zijn en ik krijg de kast op zijn wielen zitten de accu's nog met 4 x 35mm2 kabels aan de busbar. Die knip je niet ff door / trek je niet zomaar los.
Dus dit zijn eigenlijk al 2 belemmeringen waar ik middels "losse pootjes" waar ik de kast vanaf zou kunnen trekken en wellicht iets met HEULE ZWARE connectoren die 200A+ aankunnen omheen zou kunnen werken.
Vraag is of ik daar niet meer issues mee introduceer dus al met al "work in progress".
Voor wat betreft überhaupt gaan slepen met een accubox die in de fik staat of dreigt te gaan zit er natuurlijk veel tijd tussen de brandweer die gearriveerd is en mogelijk het probleem waarnemen.
Zo'n box in je eentje tillen is voor mij geen optie, ik kan geen 100kilo+ tillen dus daar komt een kast op wieltjes om de hoek kijken.
Plus ik kies voor LifePo4 cellen die in principe (een hele grote in principe) geen thermal runnaway zouden moeten hebben.
Dus in de situatie waarbij ik de boel niet meer vertrouw en vanuit de monitoring een seintje krijg dat de temperatuur behoorlijk begint op te lopen (zeg 60 graden + voor de vuist genomen) heb ik met deze kast de optie gecreeerd om zaken af te schakelen en in mijn eentje (nog voor ik de brandweer hoef te bellen) zelf de accu''s buiten te kunnen rollen.
Niet meer niet minder.
Maar er is een reden waarom ik geen accu's ooit in een huis waar mensen in verblijven / slapen zal installeren. Brand is gevaarlijk maar de meeste mensen zijn al dood voor ze verbranden i.v.m. verstikking door rook.
Als mijn garage (waar ik alles ga bouwen) vol met rook staat, gooi ik alle deuren dicht, schakel ik vanuit de meterkast de boel spanningloos en bel ik de brandweer.
Jammer dan van mijn garage en alle spulleboel maar verder is mijn familie veilig en dat is het enige wat telt.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...