Leuk die vakantie updates, bij deze de mijne
Wegens de soap met de staande mast route ging de reis naar Zeeland deze zomer verplicht over zee. Voor ons de eerste keer op zee met onze eigen boot, iets waar we al jaren tegenaan hikte dus op zich al een mooie ervaring.

Voor vertrek na enig prutsen AVnav met Ocharts aan de praat op mn oude Android tablet. Dat bleek mooi te werken en gaf ons wat digitale ondersteuning / plotter functionaliteit om de tochtplanning een beetje in de gaten te houden.
De reis begint pas
echt na het passeren van de Oranjesluizen, met de snelle pontjes achter het centraal en de eerste “grote boten”. Het Noordzeekanaal is inmiddels bekend terrein, alleen namen we eerder altijd de afslag Haarlem en gaan we nu nog een stukje door naar IJmuiden. Daar komt naast een paar coasters ook nog een of ander superjacht door de sluis. We overnachten in de Seaport marina, logistiek fijn dat ie er is maar verder een soort verlopen bedrijventerrein waar toevallig een paar jachten liggen. Wel een paar strandtenten op loopafstand, dus we kiezen voor een biertje en een hapje eten in de ondergaande zon. Het is tenslotte vakantie!
De volgende ochtend tanken we snel nog wat extra diesel en dan gaan we
echt de zee op. In eerste instantie kunnen we nog even zeilen maar in de loop van de ochtend kakt de wind volledig in en wordt het immer gerade aus dieselen over een spiegel gladde noordzee. We hebben wat afleiding in de vorm van bruinvissen en zeehonden die onderweg de kop op steken, maar verder is het allemaal vrij eentonig tot de volgende hindernis zich aandient; de Maasmond kruising bij Hoek van Holland. Maargoed, rustig weer en prima zicht. Dus netjes melden bij de verkeerspost en zonder drama overgestoken. Alleen de ferry naar Engeland kwam vrij enthousiast onze kant op, dus toen zelf ook maar een tikkie gas bij gegeven om goed uit de buurt te blijven.
De laatste horde van de dag, het Slijkgat bleek (bij kalm weer) ook breder dan ik op basis van de diverse beschrijvingen online verwacht had. En daar konden we zowaar nog een stukje motorzeilen, wat toch net wat leuker is dan alleen maar dieselen. Stellendam leek op zich een leuk haventje, er lag ook een leuke First te verpieteren. Thuishaven Den Helder, maar aan de groene aanslag te zien was ie al een tijdje in Stellendam blijven plakken. Misschien een briefje achterlaten en… Nee, we hebben al een boot en ik heb geen tijd voor nieuwe projecten.

In de kuip een bak nasi naar binnen gewerkt. 12u onderweg geweest, het was een lange dag.
De laatste dag eerst het Haringvliet op, richting de brug. Inmiddels is de wind oost gedraaid, dus na een korte poging tot zeilen gooien we mopperend de motor maar weer aan. We moeten de Volkerak sluizen nog door en dat zou zomaar een paar uur kunnen duren wegens beperkte bediening deze zomer. Dat bleek inderdaad ff te duren, maar in de sluis nog een leuk praatje gemaakt met onze buurman die (in zijn jonge jaren) zijn eigen boot in elkaar gelast had. Als je me verteld had dat het werfbouw was had ik het ook geloofd en het ding zag er ondanks zn inmiddels gevorderde leeftijd uit om door een ringetje te halen.

Toen zonder verdere noemenswaardigheden de Krammersluis door en tot slot de nokkie volle Grevelingen sluis, waar een groep waterscouts er een feestje van maakte met gekke dansjes op hun lelievletten.
De vakantiekracht bij de meldsteiger van de haven gaf me nog even een hartverzakking door te roepen dat ze vol lagen, ondanks eerdere mailwisseling waarbij ons bezworen was dat ze een plekje voor ons zouden hebben. Maar dat was uiteindelijk ook snel opgelost. Missie geslaagd!