Zei 'ie vanaf z'n "30 tonner diesel"paQ schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:12:
Idd de June
Dure heren zaten zaken te doen met grote bellen wijn.
Ver van huis maar in z'n sas...
[ Voor 10% gewijzigd door PalingDrone op 10-07-2025 00:36 ]
Zei 'ie vanaf z'n "30 tonner diesel"paQ schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:12:
Idd de June
Dure heren zaten zaken te doen met grote bellen wijn.
[ Voor 10% gewijzigd door PalingDrone op 10-07-2025 00:36 ]
Zijn we denk ik wel langs gekomen gister en vandaag, zijn van Zwartsluis naar Ossenzijl gevaren en terug. Super omgeving 👌paQ schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:17:
Even een nachtje in de natuur in de Overijsselse Weerribben. Wat een prachtig gebied is dat zeg!
Wel in mijn top 3 mooiste vaarwater
[Afbeelding]
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Kalenbergergracht? Inderdaad erg mooi!paQ schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:17:
Even een nachtje in de natuur in de Overijsselse Weerribben. Wat een prachtig gebied is dat zeg!
[Afbeelding]
Ja, het is bijzonder fraai en net Giethoorn met al die bruggetjes. Heel bijzonder al die huisje die alleen per fiets of over het water bereikbaar zijn.paQ schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:17:
[Afbeelding]
Klopt. Zit net 400m 1200m onder de haven Ossenzijl, komend vanaf Blokzijl. Was ook heel leuk trouwens.nokiaan958GB schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:41:
[...]
Ja, het is bijzonder fraai en net Giethoorn met al die bruggetjes. Heel bijzonder al die huisje die alleen per fiets of over het water bereikbaar zijn.
Deze foto gemaakt met de neus naar Ossenzijl lijkt het en dan naar Driewegsluis?
Wel veel bruggen/sluizen op een kort stukje
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
van 10m1 naar 13m1 gegaan en jaar of 3 geleden. Alleen dat went ook weer heel erg snel. Kosten zijn wel stuk meer idd; brandstof, liggeld, verzekering, winterstalling, nachtjes in havens... maar comfort wel een stuk hoger; fatsoenlijke hutten die je achter je dichttrekt, twee badkamers, stabiliteit.paQ schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:50:
Herkenbaar ja.
10 m net te kort.
Boot op de wal. Onderkant is te groot
[ Voor 24% gewijzigd door virtualJac op 15-07-2025 12:42 ]
there's no tweak without the tweaker
:strip_exif()/f/image/J8MYqRzKpz0KSq43NJRHZbi6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zz3mZZchdrMK3QjmXHsO2lb9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NkxnXzvrY4kF6ntXgToBoGea.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vi1eilWpCKuybfB22QaYct21.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fe4sH2Eh3rUQTdchvrS4M8mi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3lZZhm8mtO9fm1RC7tqtFTnU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rgOPmjen5YypOCLKEpbssRFw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xlezlnf2vclDT6tljT7Zm2Kw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xxWuh7adJiqiZVInu0CNaFcm.jpg?f=fotoalbum_large)
there's no tweak without the tweaker
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
/f/image/m2njNYJctFH5xQjX5aQWOSUJ.png?f=fotoalbum_large)
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
ja , en dan was er gewoon ook nog eens geen SneekWeekpaQ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 00:06:
@ArwinV heel mooi![]()
We zijn nu in Leeuwarden. Morgen nog even Grou aan doen voor de laatste nacht. En dan hebben we 700km afgelegd in 14 dagen.
Erg leuke stad trouwens! (aan de noordzijde dan)
Op de weg er heen wel weer even tot realisatie gekomen dat een lang schip accentueert dat je aan de achterzijde stuurt.
[Afbeelding]
Smalle doorvaart aan de oostzijde (onder) en brugdoorgang als je 5m breed bent.
Na eenpoosje wachten (godzijdank windstil want geen wachtplaats hier) kreeg ik rood/groen.
Ik vaar met ca 5 per uur de opening door. Zonder tractie geen stuur immers, en net als ik de boeg in de opening steek komt er aan de andere kant een zeilboot aan de kade om te wachten op zijn beurt. Op ca 18 m van de brug.
Ja HALLO!![]()
Sturen in de opening gaat niet want ik heb die ruimte eenvoudig weg niet, veel ruimte om te remmen heb ik ook niet.
Dus vol gas achteruit en ik kom met de kont uit de opening net tot stilstand, ca 3m voor de zeilboot.
Toen op boeg en hekschroef gestuurd en weer door kunnen varen.
Maar sjesis. Zonder vaarervaring zit je dan aardig in de piepzak.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
:strip_exif()/f/image/LD9JTHd2jnTI0ylGNeAQtsdu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AO8f5jK3wAXMxwA0WD7AYUTS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SXTgGuxoLa4jwt9AA8fCYKs8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SZrc1Z93st9LInDRZfxXDIbT.jpg?f=fotoalbum_large)
Inderdaad. Wij komen op zich wel vaker bij HVH en het kan daar bij vlagen behoorlijk druk zijn als je ziet wat er allemaal in en uit vaart.franssie schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:58:
@Charly leuk verslag. Maasmond voelt inderdaad wel eens als https://happyhopper.org/
[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 06-08-2025 17:29 ]
[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 06-08-2025 19:08 ]
Dat HBM setje ziet er goed uit idd. Denk dat ik die maar bestel. Die andere dingen lijken me ook ideaal. Ga ik ook proberen!franssie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:16:
@Arvado HBM is voor dit soort dingen soms wel de sweetspot, ze kopen zelf in in China vermoed ik, maar bewaken wel een zekere ondergrens in kwaliteit.
Zoiets bijvoorbeeld, de tang ziet er degelijk genoeg uit (meer persen dan knijpen wat die bouwmark tdingen doen), de koffer minder (dus kans dat de schoentjes van boven en beneden overal gaan slingeren).
https://www.hbm-machines....krimptang-set?sku=H130238
Voor verbindingen maar ik gebruik van krimpkousjes met soldeer en een heteluchtpistool, tamelijk waterdicht namelijk:
Zoiets
https://www.bol.com/nl/nl...nnector/9300000011033794/
Iets sneller in huis
https://www.amazon.nl/dp/B0B5947JD5?
[ Voor 7% gewijzigd door gerritjan op 09-08-2025 20:13 ]
Ach, breekpennetje en anders een nieuwe schroef, maakt allemaal niet uit gedurende je 20 seconds of fame.gerritjan schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:11:
Vanavond een onderwerp bij 1Vandaag met twee dames van de reddingsbrigade die met hun bootje vastliepen op een strekdam en de grootste moeite hadden om daar weer vanaf te komen.
Hoe zou dat nou komen? [Afbeelding]
Arme BB-motor
[ Voor 27% gewijzigd door PalingDrone op 09-08-2025 22:37 ]
Al die toeschouwers op het water bij de start hebben wel flink spektakel gezien wanneer die enorme lappen ff wegtrekken richting de 20 knopen in een vlaag. Heel jammer dat er 2 van de 7 binnen 5 minuten al uitgevallen zijn.franssie schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:49:
Ik volg het niet meer, soms lijkt het alsof je naar beelden van het ISS kijkt.
Dit is voor mij geen zeilen meer, door de automatisering en dat zou mij als tweaker moeten aantrekken, maar het stoot me juist af.
SKS een beetje gemist, hoop op een leuke strontrace.
[ Voor 13% gewijzigd door Charly op 11-08-2025 16:28 ]
Mwah. die IMOCA's presteren het om de hele wereld rond te varen en dan nog met zicht op de ander te finishen, ook was er een "gate bonus" van 2 punten voor de eerste (en 1 punt voor de 2e) die als snelste het stukje startlijn-1e gate zou zeilen.Charly schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:22:
Pff. Hoe dan? Mapei denkt dat ze er al langs zijn en stopt met kijken net op het moment dat Holcim uit het roer loopt en naar binnen komt varen? Voelt echt heel klungelig dit.
Side note. Viel bij de start van de fastnet ook wel op dat sommige mensen echt tot het gaatje gaan tijdens de start. Terwijl je (in mijn bescheiden mening*) nauwlijks iets te winnen, maar vooral veel te verliezen hebt bij de start van die langere races.
* Charly is nooit verder gekomen dan een woensdagavond competitie in de spek en bonen klasse.
Dat afvallen zou een autopilot ook zeker gedaan hebben alleen waren ze nu nog manueel aan het sturen.franssie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:22:
Ik dacht dat je bij een code 0 juist moest afvallen ipv loeven om de controle terug te krijgen. Maar nooit mee gevaren, zal het mijn buurman nog eens vragen, die heeft er namelijk een aparte setting voor op zijn auto pilot (nke)
[ Voor 28% gewijzigd door PalingDrone op 19-09-2025 11:05 ]
You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Ik ben zo blij dat ik >20 jaar geleden gelijk beide gehaald heb. Je kan het maar hebben... (Goed, eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik 2 in Nederland nog nooit nodig gehad hebCharly schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:26:
Na jaaaaaren tegenaan hikken (deel 1 haalde ik in 2014) toch maar eens mijn klein vaarbewijs 2 gehaald.
![]()
Dat doe je inmiddels ook al weer jaren bij het CBR, dus ik zat met mijn passer en plotter tussen alle tieners die op hun rijbewijs zaten te zweten.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Bootje kunnen huren in het buitenland was voor mij inderdaad ook de voornaamste reden om het te willen halen. Ik heb zelf eerder al een keer het hierboven genoemde RYA SRC certificaat gehaald dat was toen volgens mij gewoon een dag cursus en wel een aanrader wat mij betreft. Omdat ze daar dan ook een soort proef opstelling hebben en je dus ook echt "aan de knoppen" mag zitten.Wild Chocolate schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:55:
[...]
Ik ben zo blij dat ik >20 jaar geleden gelijk beide gehaald heb. Je kan het maar hebben... (Goed, eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik 2 in Nederland nog nooit nodig gehad heb). Was pittig, 5 verschillende reglementen kennen (de verschillen iig), en het navigeren. Ik had mijn koers 180 graden verkeerd uitgelezen
, dat kostte me 3 van de 6 punten voor de navigatie-opdracht, geloof ik. Maar ik had genoeg punten dat ik zelfs met 0 punten voor de navigatie-opdracht nog geslaagd zou zijn
. En in werkelijkheid zou ik mijn fout denk ik wel ontdekt hebben op het moment dat ik richting NNO (afsluitdijk) was gaan varen i.p.v. richting ZZW (Flevoland)
![]()
En met het internationale vaarbewijs is het wel lekker dat ik daarmee inland & coastal waters heb, in plaats van alleen inland waters. Hoewel de particulier waar ik in Kroatië een boot van huurde, geen seconde naar dat ding heeft gekeken![]()
Ik moet nog wel eens wat aan marifoon gaan doen. Overweeg om dan maar gelijk Marcom B te doen. Ook weer niet omdat ik meer dan basiscertificaat nodig heb, maar je kan het maar hebben.
In mijn tijd zat er nog geen praktijk bij, achteraf was dat wel informatief geweest.Wild Chocolate schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:34:
@franssie en @Charly Ik heb ook overwogen om voor SRC te gaan, maar aangezien het RYA vaarbewijs inmiddels ook niet meer erkend is in Nederland, ga ik niet meer het risico lopen dat iets dergelijks ook met SRC gebeurt.
Bij Marcom B zit ook praktijk. En op zich heb ik genoeg ervaring met radioprocedures, dat er vanuit ga dat ik met het bedienen wel redelijk vlot uit de voeten kan.
Jeetje wat sloom, ik bedoelde uiteraard het SRC! Excuses voor eventuele verwarringfranssie schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:15:
@EvaluationCopy je bedoelt denk ik Short Range Certificate (SRC).
Is gelijkgesteld aan Marcom B
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
[ Voor 95% gewijzigd door Musta op 19-11-2025 19:53 ]
NS FC: SW 2742 0448 8213
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2QRRL6lPUTwivu1P0T2z7mRl.jpg?f=user_large)
[ Voor 34% gewijzigd door AW_Bos op 24-01-2026 22:53 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
[ Voor 15% gewijzigd door Charly op 25-01-2026 09:38 ]
Als @Alain een dieselmotor heeft, kan het ook lonen om het spul om te bouwen naar Diesel:Charly schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:37:
Is het op een motorboot niet de moeite om het gas er meteen helemaal uit te trekken en een extra accu en een inductie plaatje te gebruiken? Aangezien je (neem ik aan) toch regelmatig stroom kunt draaien tijdens het varen of aan de walstroom ligt.
(ook niet gratis, snap ik. Maar als je nu toch met een grote renovatie bezig bent...)
Ik zal dan ook over moeten op 24V en dus al mijn 12V gebruikers moeten vervangen. Zo'n boot is sowieso al een grote geld put.Charly schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:37:
Is het op een motorboot niet de moeite om het gas er meteen helemaal uit te trekken en een extra accu en een inductie plaatje te gebruiken? Aangezien je (neem ik aan) toch regelmatig stroom kunt draaien tijdens het varen of aan de walstroom ligt.
(ook niet gratis, snap ik. Maar als je nu toch met een grote renovatie bezig bent...)
Ik heb hier wel over nagedacht, maar ik heb er toch voor gekozen om het (nagenoeg nieuwe) fornuis met oven te behouden, zeker omdat mijn vader het geweldig vond. Ik heb de gasinstallatie laten keuren en de slangen allemaal vervangen, maar toch doe ik voor de zekerheid de kraan na elk gebruik dicht. Het is niet veel werk, maar een knopje zou wel prettig zijn.Wild Chocolate schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:13:
[...]
Als @Alain een dieselmotor heeft, kan het ook lonen om het spul om te bouwen naar Diesel:
https://standkachels.nl/camper/
Voordeel daarvan is ook dat de verbrandingsgassen naar buiten worden afgevoerd, dus je houdt schonere lucht in het interieur dan met een open gaspit.
Begrijpelijk, een 3-gas alarm is het overwegen waard. Waar een caravan of camper van nature nog vrij goed geventileerd is, is een boot juist een dichte kuip.Alain schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:12:
[...]
Ik zal dan ook over moeten op 24V en dus al mijn 12V gebruikers moeten vervangen. Zo'n boot is sowieso al een grote geld put.
[...]
Ik heb hier wel over nagedacht, maar ik heb er toch voor gekozen om het (nagenoeg nieuwe) fornuis met oven te behouden, zeker omdat mijn vader het geweldig vond. Ik heb de gasinstallatie laten keuren en de slangen allemaal vervangen, maar toch doe ik voor de zekerheid de kraan na elk gebruik dicht. Het is niet veel werk, maar een knopje zou wel prettig zijn.
Super! Wat voor motorisering heb je besteld? En kan je hem vlak bij huis leggen?DON PAPA schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:30:
Wow wat leuk, ik heb nooit geweten dat er ook een boten topic op tweakers was. Ik ga deze topic zeker volgen, aangezien ik pas geleden een nieuwe Coastliner 598 tender sloep heb gekocht. Het is nu alleen nog wachten tot hij afgeleverd gaat worden, dat word waarschijnlijk eind maart begin mei. Als het zover is dan zal ik wat foto's van de boot posten...
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Een Suzuki DF 30 ARS heb ik er bij besteld, en voorlopig komt hij vlakbij in een jachthaven te liggen.Makrolon schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 02:09:
[...]
Super! Wat voor motorisering heb je besteld? En kan je hem vlak bij huis leggen?
[ Voor 4% gewijzigd door jeroegro op 02-03-2026 22:47 ]
Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.
Uit m'n eigen nieuwsgierigheid: waarom wil je het niet met satellieten oplossen? Ik kijk voor mijn boot ook naar een snelheidsmeter in het dashboard, maar ik vind het denk ik juist wel aantrekkelijk dat ik niet (nog) een gat door m'n romp hoef te boren voor een sensor. GPS doet je boot niet zinken zeg maarjeroegro schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:59:
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, en ja, ik wil het niet met satelieten oplossen :-)
Daar heb ik meerdere redenen voor maar misschien heb ik dat onhandig beschreven. Een log dat onafhankelijk werkt van satelieten vind ik belangrijk om bijv. navigatieoefeningen te doen. Met vaargebid waddenzee is het altijd fijn om te zien of de metingen overeenkomen met je verwachtingen. Heb je geen stroom dan moeten ze gelijk zijn, wordt je weggezet dan zie je dat aan je magnetisch compas t.o.v. de koers op de GPS. Old classic way zeg maar, en ook heel fijn als ik mensen wil leren varen als instructeur. Ik ben zeker geen tegenstander van GPS maar wio ze gewoon beide op orde hebben. Het gat door de romp is zeker een argument om het anders op te lossen. GPS is tegenwoordig zo nauwkeurig (als de beheerders en jammers van de settings afblijven!) Een nadeel van het wieltje onder de boot is ook dat het kwetsbaar is voor vuil, planten en zelfs stuk stoten door een onverwachte gebeurtenis. (ooit met iemadn de keien op geschoven door een zichtfout, waarmee de dieptesensor vand eromp werd gestoten en de boot vol liep.Gullie007 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:08:
[...]
Uit m'n eigen nieuwsgierigheid: waarom wil je het niet met satellieten oplossen? Ik kijk voor mijn boot ook naar een snelheidsmeter in het dashboard, maar ik vind het denk ik juist wel aantrekkelijk dat ik niet (nog) een gat door m'n romp hoef te boren voor een sensor. GPS doet je boot niet zinken zeg maar(nog even los van bijkomende hellingkosten idd)
Dus benieuwd naar jouw reden juist níet voor GPS te gaan?
[ Voor 23% gewijzigd door jeroegro op 04-03-2026 10:24 ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/A2oQfSNrBWJBe6oDAIUGR7zu.jpg?f=user_large)
Dat ziet er prachtig uit, al weet ik niet waar je mee begonnen bent want net nieuw in dit topic. Kwast, roller of met de spuit?Alain schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 22:14:
We zijn er bijna, het schilderwerk is klaar en het monteren is begonnen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb alles laten doen. Hier zie je een beetje wat er allemaal gedaan is:jeroegro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:49:
[...]
Dat ziet er prachtig uit, al weet ik niet waar je mee begonnen bent want net nieuw in dit topic. Kwast, roller of met de spuit?
2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30
Ik zie het niet terug in je link?Alain schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:50:
Even een klein vraagje. Als je bij een brug aankomt na "sluitingstijd" en deze wordt dus niet meer bedient, dan leg ik normaal gesproken bij de wachtplaats aan om de volgende morgen bij openingstijd weer verder te varen. Ik las vanavond alleen dat dit echt een no-go is. (zie o.a. Waterkaart.net)
Ik snap dat ik geen gebruik mag maken van deze plaatsen als de brug bedient wordt, maar waar moet ik anders heen tussen sluiting- en openingstijd? Is dit echt verboden?
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Er staat in de link te lezen:
Ik lees dat als, aanmeren smiddags om 3 uur om er de rest van de dag te blijven liggen en dan te overnachten is een no go, meer je om 20u aan en pak je sochtends de 1e opening mag dat wel. Dat is namelijk letterlijk wat het bord ook zegt dat toegestaan is.DON PAPA schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:22:
[...]
Er staat in de link te lezen:
Passeren van beweegbare bruggen
Het is verplicht om je snelheid aan te passen als je een beweegbare brug nadert, het inhalen van andere schepen is niet toegestaan, tenzij de brugwachter iets anders zegt. Afmeren bij de wachtplaats is gewenst, maar natuurlijk alleen om te wachten op de bediening van de brug. Aanmeren om te overnachten is een no-go.
Dat zou ik ook zeggen, maar er staat tot letterlijk dat het een no-go is.Makrolon schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:05:
Er staat altijd bij zon wachtplaats aanmeren toegestaan tot eerstvolgende bediening. Daar uit maak ik op dat je savonds mag blijven liggen tot de volgende ochtend...
Die zijn er niet altijd.jack zomer schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:05:
Ook kan je een jachthaven opzoeken, en aan de passante steiger gaan liggen voor de nacht,
Dat zou ik ook verwachten, maar dit is niet de enige site waar ik dit gelezen heb.Makrolon schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:41:
[...]
Ik lees dat als, aanmeren smiddags om 3 uur om er de rest van de dag te blijven liggen en dan te overnachten is een no go, meer je om 20u aan en pak je sochtends de 1e opening mag dat wel. Dat is namelijk letterlijk wat het bord ook zegt dat toegestaan is.
Deel die eens.Alain schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:52:
Dat zou ik ook verwachten, maar dit is niet de enige site waar ik dit gelezen heb.
https://www.watersport-tv...e_bruggen_en_sluizen.html
Wat je in mijn mening doet.Afmeren bij de wachtplaats mag alleen om te wachten op brugbediening.
Wat je niet doet. je bent daar niet om te overnachten. Je bent daar om door te varen. Wat alleen niet mogelijk is op dit moment. Als de brug nu open gaat, dan ga jij ook weg.Je mag er bijvoorbeeld niet overnachten.
[ Voor 16% gewijzigd door jack zomer op 24-04-2026 16:47 ]
Geen probleem of wel een probleem?jack zomer schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:26:
[...
De 3 dagen daarna gevraagd, en ook een probleem..
FUMES et CARNES
FUMES et CARNES
Je zou is kunnen beginnen om een sloep te huren om wat vaar ervaring op te doen. Dan kun je ook meteen de buurt in Alkmaar een beetje verkennen voor als je dagjes wilt gaan varen straks met je eigen boot. Ik zou wel beginnen met het leerboek wat er is voor het halen van het vaarbewijs is goed door te gaan lezen, zodat je op de hoogte bent van de verschillende regels op het water. Er zit ergens in Noord-Holland ook nog iemand die kleine motorboten verhuurd als ik mij niet vergis, dus als het sloep varen bevalt, dan zou je dat ook nog een weekendje kunnen uit proberen, voordat je zelf wat gaat kopen. En ik weet niet of je al een geschikte ligplaats hebt voor de boot, maar dat valt ook niet altijd mee om een mooie plek te vinden, dus regel dat wel eerst, voordat je tot koop overgaat.Iusedto schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:12:
Mijn vrouw en ik zitten al jaren te twijfelen, maar willen nu serieus gaan kijken of een eigen motorboot iets voor ons is. We hebben alleen nog nul ervaring (nog nooit zelfstandig gevaren).
Ik zou kijken of je eens met iemand mee kan varen, zo is het bij mij ook begonnen. Meekijken, wat sturen, voelen. En als het bevalt, lekker gaan shoppen voor een boot.Iusedto schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:12:
Ah, er is een boot-topic op Tweakers 🙂
Mijn vrouw en ik zitten al jaren te twijfelen, maar willen nu serieus gaan kijken of een eigen motorboot iets voor ons is. We hebben alleen nog nul ervaring (nog nooit zelfstandig gevaren).
De laatste weken heb ik me flink ingelezen en oriënteer ik me op stalen motorboten rond de 8–10 meter (Saga 27, Target 830, dat soort werk).
Wat we tot nu toe als advies hebben gekregen:
Klein Vaarbewijs halen
Eerst een boot huren
Eventueel eens met iemand meevaren
Niet te groot beginnen
Dat klinkt logisch, maar ik ben benieuwd naar ervaringen hier:
👉 Zijn dit inderdaad de juiste eerste stappen?
👉 Dingen die beginners bijna altijd onderschatten?
👉 Is kopen als complete beginner echt zo onverstandig als soms wordt gezegd?
Alle tips/ervaringen welkom!
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer
FUMES et CARNES
Ik vond dit wel een leuk ding om wat handigheid te krijgen. Is een beetje tussen sloep en motorboot in:Iusedto schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:57:
Bedankt voor alle adviezen en tips. Daar heb ik een hoop aan.
Heb me net ingeschreven om het vaarbewijs te halen.
Ga in deze regio een sloep huren.
Zag dat er zeer dichtbij ook iemand is die zijn stalen motorboot verhuurd inclusief schipper.
Dat zou mooi zijn om alles te leren, lijkt me
Zag ook mooie verhuur in Friesland voor bijvoorbeeld een week, maar ik ga eerst maar eens de eerste stappen volgen
Spiekbriefje:Iusedto schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:57:
Heb me net ingeschreven om het vaarbewijs te halen.
:strip_exif()/f/image/tyIC8d6P4kYGJorJNbvX0af7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door DON PAPA op 01-05-2026 11:54 ]
“Internet is een internationaal verschijnsel” (minister Piet-Hein Donner, 6 sept 2011)