Het grote boten topic

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Weinig wind..
Mis ik gelukkig ook niks.
Ik zit even in de buurt van een ander watertje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLK8MHQjrWW-Wxmu1A0muqUvFdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlaXktK2HHKHuqces3iAKSPb.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Vandaag de inhaalwedstrijd van Ealahusen en deze wordt weer voor Waldsein gevaren.
WZW 2 a 3 -O- https://nl.windfinder.com/forecast/woudsend

Tracker: https://live.tractrac.com...3d-b1ee-342e996a9920.json

[ Voor 22% gewijzigd door PalingDrone op 13-08-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
1200 geworden.
Wind zou inzakken rond 1100 dus vandaar uurtje uitstel.

[ Voor 23% gewijzigd door PalingDrone op 13-08-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:58

franssie

Save the albatross

PalingDrone schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:50:
[...]

1200 geworden.
Wind zou inzakken rond 1100 dus vandaar uurtje uitstel.
Klopt inderdaad, wilde dat ook posten maar die is niet doorgekomen blijkbaar. Veel wind staat er nu ook nog niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Vanmiddag om 1400 de eerste wedstrijd (van 2) bij de Lemmer in de Lemster baai op het IJsselmeer.
NW 2 vandaag, gelukkkig is de richting wel gunstig en komt dat zuchtje wind ongehinderd over het grote water aanwaaien.
https://nl.windfinder.com...mer_friesland_netherlands

Sfeerbeeld webcam Lemmer:

Wedstrijdstream via Omrop Fryslân:

Tracker:
https://live.tractrac.com...3d-b1ee-342e996a9920.json

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Uitgesteld / startprocedure afgebroken -O-
Wat bliksems boven Gaasterland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Onweer. Start voor onbepaalde tijd uitgesteld als ik het goed verstond.

edit, milliseconde te laat 8)

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 14-08-2024 14:11 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
offtopic:
@franssie Great minds... ;)

Wat een vies weer, hopelijk trekt het onweer weg en komen er gewoon wat buien (met wind) voor terug.
Dit oogt weinig hoopgevend en nogal druilerig.

[ Voor 58% gewijzigd door PalingDrone op 14-08-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ja ze gaan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Alweer de een na laatste race van het SKS Skûtsjesilen 2024 vandaag, wederom bij de Lemmer.
De start is om 1400.
Van onweer is gelukkig geen sprake meer en het waait ook voldoende, verwachting rond kracht 4 uit het ZW.
https://www.windfinder.co...mer_friesland_netherlands
Sfeerbeeld Lemmer:

Omrop Fryslân wedstrijdstream:

Tracker:
https://live.tractrac.com...3d-b1ee-342e996a9920.json

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Vandaag om 1400 op het Snitser mar de laatste spek- en bonen wedstrijd van het SKS Skûtsjesilen 2024.
De Champagne Beerenburg was gisteren al voor Grou want Douwe Visser heeft het kampioenschap al voor de 8e keer op zijn naam gezet.
Blij dat we gisteren een fantastische race hebben kunnen zien want vandaag is het qua zeilen niet veel soeps, druilweer met windkracht 2 uit noordelijke richtingen
https://nl.windfinder.com/forecast/snitser_mar

https://webcams.kws-sneek.nl/

Omrop Fryslân stream:

Tracker: https://live.tractrac.com...3d-b1ee-342e996a9920.json

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Gisteren was inderdaad een fantastische race. We zullen het zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:41:
Gisteren was inderdaad een fantastische race. We zullen het zien
Valt mee qua wind- en bootsnelheid maar ligt het aan mij of heeft het publiek het nogal massaal laten afweten?
Nou is zitten in nat gras bij niemand favoriet maar vind het (iig op beeld) erg rustig overkomen, ook een vrijwel uitgestorven starteiland :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

PalingDrone schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:18:
[...]

Valt mee qua wind- en bootsnelheid maar ligt het aan mij of heeft het publiek het nogal massaal laten afweten?
Nou is zitten in nat gras bij niemand favoriet maar vind het (iig op beeld) erg rustig overkomen, ook een vrijwel uitgestorven starteiland :?
Dat zag je ook bij De Lemmer I, na de bui kwamen weinigen terug. Nu heb ik zelf hele kekke vouwstoeltjes voor dit soort dingen.

En de wind valt wel wat mee inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Weer een mooie wedstrijd deze :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:14

Fanta

FordPerformance™️

Vanaf as dinsdag mag ik mij ook gaan mengen in dit topic, want dan word ik de eigenaar van deze zeeschouw (zonder tuigage)!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0Q_B7A1YtrN6aDj-eLOv2-R_LA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRJiD9XieAxAiphps2vaqB4h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Fanta op 15-09-2024 23:35 ]

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Fanta schreef op zondag 15 september 2024 @ 23:31:
Vanaf as dinsdag mag ik mij ook gaan mengen in dit topic, want dan word ik de eigenaar van deze zeeschouw (zonder tuigage)!

[Afbeelding]
Hey wat moet je bij mijn boot in de haven?
Heb je daar straks ook een vaste plek?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Ronald.42 schreef op zondag 15 september 2024 @ 23:58:
[...]

Hey wat moet je bij mijn boot in de haven?
Heb je daar straks ook een vaste plek?
De foto is gemaakt in Heerenveen na een schilderbeurt, maar de boot komt in Joure te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Fanta schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:48:
[...]

De foto is gemaakt in Heerenveen na een schilderbeurt, maar de boot komt in Joure te liggen.
Ik herkende de haven, ze hebben daar leuke klus loodsen om de boot even aan te pakken.

Mooie boot d:)b

Vanuit Joure zit je wel een stuk sneller op leuk water.
En dan in de winter eruit of laat je hem gewoon liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Ronald.42 schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:17:
[...]

Ik herkende de haven, ze hebben daar leuke klus loodsen om de boot even aan te pakken.

Mooie boot d:)b

Vanuit Joure zit je wel een stuk sneller op leuk water.
En dan in de winter eruit of laat je hem gewoon liggen?
In de winter ligt hij binnen. :)

En bedankt, ik ben er zelf ook erg blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-06 10:18
Fanta schreef op zondag 15 september 2024 @ 23:31:

[Afbeelding]
Nice, maarruh... Komt er wel nog weer tuig op? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Charly schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:35:
[...]

Nice, maarruh... Komt er wel nog weer tuig op? :P
Nee, ik ga hem als ‘kajuitsloep’ gebruiken. Lekker rond tuffen door Friesland en overnachten op en aan het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WijbeT
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-12-2024
Hallo mede booteigenaren,
Heb een Bakdekker uit 1937 gekocht (foto volgt nog). Het elektrische systeem is ver onder de maat (oa aansluiting met ouderwetse, stugge huisbelkabel en kroonsteentjes). Dat dit anders moet weet ik en heb ook de mogelijkheden, qua kennis en gereedschap, om dit te doen.
Wil nu alles upgraden met bluetooth-nodes (Esp32 C3). Iemand van jullie hier ervaring mee, of praktische tips?
Alle tips ed zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@WijbeT er is een boek, van origine Engels dacht ik, electronica al boord.

En Victron is een goed merk, kan ook omgaan met Lion accus wil je later die stap maken

[ Voor 37% gewijzigd door franssie op 16-09-2024 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WijbeT
Als je het boek 'Elektriciteit aan boord' van Michael Herrmans bedoelt; deze heb ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

WijbeT schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 05:14:
[...]

Als je het boek 'Elektriciteit aan boord' van Michael Herrmans bedoelt; deze heb ik.
Dat zal m zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-06 11:06
Veel daaruit is wel een beetje achterhaald. Victron heeft op zijn website goede schema's voor verschillede type boten en gebruikers. Je hoeft niet per se de Victron variant ervan te kopen, maar je kan wel snel zien wat je nodig hebt en waar in de lijn.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-06 22:50
Ik heb dat boek en vind het eigenlijk heel matig. Prima theorie, maar in de praktijk heb je er eigenlijk geen fluit aan. Helemaal aan 't eind 2 pagina's met praktische tips.

Google 'Victron's wiring unlimited', daar staat eigenlijk alles in.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WijbeT
Mensen, bedankt voor jullie reacties (hoop stiekem op meer).
De 'Victron's wiring unlimited.pdf' kon ik nog niet. (Heb nu ~ 1/3 doorgebladerd, is voor mij allemaal redelijk bekend als voormalig middelbaar elektronicus, maar wel fijn als achtergrond info en om weggezakte kennis op te halen).
Waar ik hoofdzakelijk naar zoek is info mbt het toepassen van micro-elektronica voor het meten en aansturen aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:12

Wokschotel

Op 6 wielen

Vraagje van een beginner hier. We hebben een polyester sloepje met 9.9 pk bbm dat ik eind deze maand uit het water wil halen. Ik wil de motor een beurt laten geven want de laatste keer dat dat gedaan is weet niemand. Wat is het ideale moment voor zo'n motorbeurt, aan het eind van het vaarseizoen (dus ergens de komende weken) of aan het begin van het volgende seizoen? Ik kan hem naar de dealer toe varen, dan kan die hem gelijk uit het water hijsen. Als de boot uit het water is ga ik hem op eigen terrein reinigen en dan in de winter in een tent stallen.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:22
Maakt weinig uit. Als je ieder jaar olie ververst heb je altijd wel verse olie. Dan maakt niet veel uit of je nu of begin van seizoen doet. Ik laat het meestal in januari of februari doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
WijbeT schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:44:
De 'Victron's wiring unlimited.pdf' kon ik nog niet. (Heb nu ~ 1/3 doorgebladerd, is voor mij allemaal redelijk bekend als voormalig middelbaar elektronicus, maar wel fijn als achtergrond info en om weggezakte kennis op te halen).
Waar ik hoofdzakelijk naar zoek is info mbt het toepassen van micro-elektronica voor het meten en aansturen aan boord.
Dan moet je denk ik meer in de NMEA hoek zoeken. Dat is de standaard waarmee veel watersport apparatuur met elkaar praat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WijbeT
Charly schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:59:
[...]

Dan moet je denk ik meer in de NMEA hoek zoeken. Dat is de standaard waarmee veel watersport apparatuur met elkaar praat.
Kijk, alweer een mooie link, thnx. Ga ik verder induiken!
Mijn doel is echter dat ik met Home Assistant (heeft hier een eigen topic) en daarmee communicerende node's (ESP32) meetwaarden binnenkrijg en signalen stuur naar verbruikers (meetwaarden op scherm, verlichting aan stuur, enz.). 't Is voor mij een tweakers-project.

[ Voor 3% gewijzigd door WijbeT op 17-09-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-06 23:48

Wuursj

want worst is al bezet

Wokschotel schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:50:
Vraagje van een beginner hier. We hebben een polyester sloepje met 9.9 pk bbm dat ik eind deze maand uit het water wil halen. Ik wil de motor een beurt laten geven want de laatste keer dat dat gedaan is weet niemand. Wat is het ideale moment voor zo'n motorbeurt, aan het eind van het vaarseizoen (dus ergens de komende weken) of aan het begin van het volgende seizoen? Ik kan hem naar de dealer toe varen, dan kan die hem gelijk uit het water hijsen. Als de boot uit het water is ga ik hem op eigen terrein reinigen en dan in de winter in een tent stallen.
Ik doe het altijd aan het eind van het seizoen. Dan staat de motor de hele winter in de verse olie.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Wuursj schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:09:
[...]

Ik doe het altijd aan het eind van het seizoen. Dan staat de motor de hele winter in de verse olie.
Stilstaan is vaak slechter dan draaien voor olie. Vooral als de motor niet binnen staat. Ondanks dat onze boot wel binnen staat, doe ik het altijd in het voorjaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-06 23:08
WijbeT schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:44:
Ik heb de hele elektrische installatie op onze Dehler Optima 101 opnieuw ontworpen en geïnstalleerd afgelopen juni/juli.

Mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag.

Opper-prutser

• WijbeT
FatalZero schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:26:
[...]
@ Opper-prutser: Mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag.
Nou, kijk, hier denk ik dankbaar gebruik van te kunnen maken! Thnx mam! _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Nog even en dan gaat ons sloepje er weer uit.
Afgelopen zaterdag de laatste keer gevaren dit jaar vermoed ik.
Even een rondje snekermeer en wat rond Terherne pruttelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k30axbFuP5X2hpFX-os5vSN4jjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/usyX4xLmoMm9M4dSkuuFCLg7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IRxGp8Aj2d2Ws7OI_z5e3-gQNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgNymBxLewOqRT1knd6LNRH7.jpg?f=fotoalbum_large

Was het een prima weertje voor even het hengeltje uit koud biertje uit de compressor koelbox wat heb je nog meer nodig op zo'n dag.

Helaas wou het kreng niet starten vermoedelijk is de startaccu gaar.
Maar een paar startkabels en de accu uit de auto mee en gaan met die banaan.
Het wordt hier ook tijd om de elektra in het sloepje even netjes te maken, want daar zit ook ergens iets niet goed. De beide andere accu's zaten nog wel vol achteraf maar er mist ergens een verbinding of zo...
Nou ja genoeg klusjes voor de winter.

Afgelopen zondag nog even over de sloep gevaren dat is ook wel eens leuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6WF0jgphBb7UWJhDWGtyYMsWiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIpDUXyPk9lekNOqzPEpAQEs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZwAQC75GlX-tgY99Ic84JC-pTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2lkw5vMBgUbTgueyk1Xhq9y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdEGLqSPUn6i9bsjr-LDPOpZFP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OyCNpiracEC570aSoZVg6cUE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wp7k3HrBSUwJSM1spVOJKNuHLF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPvrz4duZD1aU5X5KHHphbvz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAqk0wjIyf9QXVqcsSPz9H8ye5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vugRl0nMIjDQEc6XxUDPdN2P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tu7XS7JPkTCxR7W1wk208tLnPXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMhjpNfyfIpAptWsGVBfCjCc.jpg?f=fotoalbum_large

• franssie

franssie

Save the albatross

@Ronald.42 lol, pas bij de foto's snapte ik wat je bedoelde met 'even over de sloep gevaren'
Leuk! En dat met die accu is vaak iets simpels zoals een zekering of een los contact.

• Ronald.42
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:27:
@Ronald.42 lol, pas bij de foto's snapte ik wat je bedoelde met 'even over de sloep gevaren'
Leuk! En dat met die accu is vaak iets simpels zoals een zekering of een los contact.
Achterhuis omhoog en echt recht over de haven, ik zei tegen mijn zoontje als je nu spuugd valt het op onze boot.
Leuke ervaring even.

Met die boot is iets verkeerd bekabeld denk ik.
Er staat 2x 130ah aan huishoud accu's in maar die zijn keurig vol.
Op alle 4 aansluitingen in de boot zag ik op de koelbox de spanning van startaccu en het laden van de motor.
Dus er zit een onderbreking tussen de huishoud accu's en de outlets.
Nu ik dat zo typ... zou idd prima een zekering of losse verbinding kunnen zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

virtualJac schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:08:
[...]

Stilstaan is vaak slechter dan draaien voor olie. Vooral als de motor niet binnen staat. Ondanks dat onze boot wel binnen staat, doe ik het altijd in het voorjaar.
Ja voor de olie zal het beter zijn. Maar de motor staat toch liever in verse olie waarvan de dopes nog actief zijn en de olie nog niet verzuurd is. En dan vind ik die motor belangrijker :)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• virtualJac
Wuursj schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:30:
[...]

Ja voor de olie zal het beter zijn. Maar de motor staat toch liever in verse olie waarvan de dopes nog actief zijn en de olie nog niet verzuurd is. En dan vind ik die motor belangrijker :)
Nog nooit gehoord van actieve dopes en verzuurde olie, maar doe vooral wat je goed dunkt. Als je motor niet draait staat al je olie in je carter, dus als jij die lekker van verse olie wil voorzien prima doen. Kan er mooi een laagje condens op komen te staan wat je door je motor draait int voorjaar d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:12
Wat een goede over olie! Beetje Xd100 en we kunnen er weer een tijd tegenaan (2-takt).

Stukje toeren op waarschijnlijk de laatste zomerse dag in Noorwegen.

De dag begon mistig…. Heel mistig…

Maar de terugweg was schitterend _/-\o_

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
@Rene Mooi dagje voor zo'n Fjord Fiesta.

[ Voor 6% gewijzigd door PalingDrone op 28-09-2024 13:28 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Zaterdag nog even genoten van het weer, wat was het heerlijk op het water. We hebben een klein rondje Joure - Goingarijp - Terherne en weer terug naar Joure gevaren. Onderweg even aangelegd op de Lytse Griene voor een lunch op het water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqcK5dnicE2n4KaIQcJ2WE5RAuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIsCGtkDc4v1mUbF3PI2Geo5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0m2u4bXJkDipOE-7mPr0du3Ydxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFm1gfq0oNT59W2k07IXVPaM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Aroz6ZB29wN7oAdZN_mcj_xPJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VAUeklIcvNktNRgqjycgLUU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjmsEdCP0O0POutRtbpOclNZyPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNfCdZQhiF6xj3oI6wUcWiVl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DytgFPbQIW3yZgSQzgD0lWFXxx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EY6alu3I0dPucfyzpjEzWLT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Langzaam tijd voor voorjaar met zon, wind en warmere temperaturen
Begint langzaam te kriebelen om weer eens met de zeilboot er op uit te gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik kijk er ook wel naar uit, maar moet er nu nog niet aan denken (nu heb ik ook meer een dagzeiler dus geen grote met verwarming etc).

Normaal ga ik met vrienden naar Boot.de voor de voorpret, maar dit jaar slaan we over. De afgelopen twee jaar was er te weinig echt nieuws en de boten worden alleen maar groter lijkt, ik ben niet in de markt voor een 65 voet jacht.
Boot Holland in Leeuwarden doen we wel elk jaar, eigenlijk meer bijpraten en ouwehoeren dan echt boten kijken (er zijn daar ook nauwelijks zeilboten en de sloepenmarkt ken ik wel).
En ach, misschien dat ik het zzeilbootje ook nog wel eens inruil voor een klein kajuitmotorbootje om eens een ander vaargebied te beleven, zou ken ik de revieren niet, want ondanks dat ie nog geen 7 meter lang is staat er een mast van bijna 9 meter op.

Hoe dan ook, ik hoop werkelijk op een droger voorjaar, hier heeft het van oktober tot en met juni 10 maanden geregend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
2 jaar terrug weer naar de boot inDusseldorf geweest en die boten daar vallen helaas ruim buiten het budget de komende jaren.

Op de Contest stand staan vergapen op een 55CS en de verkoper liep te peilen of er interesse was.
Hij moest wel lachen op mijn antwoord als je me een hele hele hele goeie prijs geeft voor mijn 50 jaar oude Contest 30 dan valt er altijd te praten.

Vroeger jaarlijks de hallen met surfspullen onveilig gemaakt maar dat is ook vergane glorie heb ik ondervonden. Geen hal vol met handelaren en wat er nog aan surfspul aanwezig is staat ergens weg geduwd in een hoekje. Geen stands van de fabrikanten zoals Fanatic, Mistral of F2 aanwezig.

Komende jaren ga ik er niet meer heen. Mocht ik de loterij onverwachts winnen dan ga ik wel direct op de werf van Contest shoppen :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Hopelijk 2025 veel van dit soort avonden met nagenieten van dag zeilen (of zwemmen bij gebrek aan wind) lekker met een koud biertje en de bbq aan op de hekstoel samen met vrouw/kinderen of paar vrienden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hqnWEAjwgeUnrrvBp_sENjCW78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8qN6KrtB9k0VHI35ozjSj2mE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:12
Het nieuwe bootseizoen mag weer beginnen! Gisteren de boot op het land gehaald (heeft heel de winter in het water gelegen) en vandaag even onderhoud gedaan:

- alles afgespoeld en de boot gewassen
- motor 15 minuten met vers water gespoeld
- nieuwe laag anti-fowling
- klein onderhoud (trim meter gefixen en USB-C lader med PD ingebouwd (blijft een tweaker en USB-A ging niet meer werken)

Morgen de boot weer te water laten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBeVzqpQCywoeIiWJY_Oyk1FcY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eupQA8WCjWLhPchQfa5GygYw.jpg?f=fotoalbum_large

Statistieken van het laatste jaar. Stiekem toch 400 nautische mijl gevaren :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hDkP1A3LpV5Av0MEVSdICMOTlE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGIZZL8krZaV9DGgDItYUrQQ.jpg?f=fotoalbum_large

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:32

paQ

4 jaar geleden boot verkocht dus sindsdien niet meer in dit topic geweest. Nu heb ik voor deze zomer een (vrij forse) boot gehuurd waar we met een deel van de familie mee op pad gaan. Stom genoeg zijn we nooit op de Friese meren geweest, en dat is nu wel het plan.
Wat zijn daar nou echt leuke gebieden of havens / plaatjes die ik niet moet missen?

We houden doorgaans wel van een terrasje of gezellig dorpje, en geen zorgen maken over de boord-elektra en dat soort zaken. Een nachtje 'los van alles' is ook geen probleem overigens, maar we slapen liever aangemeerd ergens. (ik slaap niet lekker aan 2 ankers op de een of andere manier)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@paQ hoe groot/zwaar/diep is de boot?
Bij de eilandjes op het Heegermeer is het goed vertoeven maar geen faciliteiten op een brood en koffie boot na in het hoogseizoen. Er zijn ook moorings.
Vwb plaatsen, Heeg is een leuk, Sneek ook maar drukker. Langweer maar kan ook druk zijn. Ter Herne is ook best aardig. Bij goed weer is van Stavoren naar Workum ook erg leuk buitenom.
Echt een heerlijk vaargebied, veel plezier alvast.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 22-04-2025 16:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Snekermeer en dan even naar paviljoen Salt voor de borrel en een hapje.
Dan kun je nog wat rond dobberen op de terkapelester en de terhornster poelen daar zit Kameleon dorp ook.
Je kunt dan ook nog via de nije wjittering richting het pikmeer.
Bij oude schouw zit nog een hotel restaurant en anders door naar Grou naar het Theehuis.
Van daaruit kun je weer richting De Veenhoop even bij Ie Sicht een hapje en een drankje.

Aanlegplaatsen hangt een beetje van de tijd in het seizoen af.

Je hebt een hoop marrekrite aanleg steigers.
Sommige plekken kun je op de wal komen andere plekken weer niet.
Meestal liggen die steigers wel aardig vol maar rond bepaalde tijden gaan mensen op zoek naar een nieuw plekje en dan moetje even geluk hebben.

Hoe dan ook er is genoeg te bevaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

franssie schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:34:
@paQ hoe groot/zwaar/diep is de boot?
Bij de eilandjes op het Heegermeer is het goed vertoeven maar geen faciliteiten op een brood en koffie boot na in het hoogseizoen. Er zijn ook moorings.
Vwb plaatsen, Heeg is een leuk, Sneek ook maar drukker. Langweer maar kan ook druk zijn. Ter Herne is ook best aardig. Bij goed weer is van Stavoren naar Workum ook erg leuk buitenom.
Echt een heerlijk vaargebied, veel plezier alvast.
15x4.90x d1.3x h4.25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat is een forse boot voor dat gebied, je zal bij de eilandjes niet overal aan de kant kunnen komen, maar er zijn ook wel afmeerplekken buitenop. De meeste havens zijn vernieuwd en kunnen ook de grotere boten aan. In het hoogseizoen zal je wel vaker een volle haven meemaken ben ik bang, het gebied is toch vooral ingesteld op kleinere boten. Maar gewoon gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

franssie schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:35:
[...]

Dat is een forse boot voor dat gebied, je zal bij de eilandjes niet overal aan de kant kunnen komen, maar er zijn ook wel afmeerplekken buitenop. De meeste havens zijn vernieuwd en kunnen ook de grotere boten aan. In het hoogseizoen zal je wel vaker een volle haven meemaken ben ik bang, het gebied is toch vooral ingesteld op kleinere boten. Maar gewoon gaan.
We hebben 2 weken.
Wilde ook nog eigenlijk een 'rondje' maken via randmeren, Muiden, Utrecht, Lek, Arnhem, Gelderse IJssel weer naar boven. Met name onderaan veel stroom mee.

Alleen ik loop vast bij de vaste brug bij Maarssen, (we zijn te hoog) dus dan moet ik bij Nigtevegt uiterlijk al het Amsterdam Rijnkanaal op, en dat is gewoon fokking saai. (Net als de randmeren overigens) Verder Zuidwaards op de Vecht kunnen we niet door de sluis (te breed), dus ik denk dat we van Friesland afzakken tot Deventer, en op de terugweg Zwolle meepikken bijv.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 22-04-2025 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Deventer is echt superleuk, nog nooit met een boot geweest, maar als je van terrassen etc houdt zit je dat zeker goed bij mooi weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:24
paQ schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:50:
4 jaar geleden boot verkocht dus sindsdien niet meer in dit topic geweest. Nu heb ik voor deze zomer een (vrij forse) boot gehuurd waar we met een deel van de familie mee op pad gaan. Stom genoeg zijn we nooit op de Friese meren geweest, en dat is nu wel het plan.
Wat zijn daar nou echt leuke gebieden of havens / plaatjes die ik niet moet missen?
De Friese meren zijn leuk om op te zeilen, met een motorjacht knal je er alleen maar overheen >:)
Friesland zit vol met mooie steden en stadjes...In willekeurige volgorde: Leeuwarden, Dokkum, Lemmer, Sneek, Franeker (Planetarium), Joure, Terherne, Grou, Bolsward.
Zoals hierboven al gezegd, Marrekrite-steigers ziin leuk om een nachtje aan te liggen. Ze hebben ook boeien (Marboei) waaraan je kunt vastmaken, heb je geen anker nodig. Geen stroom en water.
https://marrekrite.frl/varen/
Officieel moet je wel een wimpeltje aanschaffen, sommige Friese verhuurders hebben dat al voor je gedaan.

Deze app is een aanrader: https://waterkaarten.app/ontdek-waterkaarten/
Draait ook goed op een tablet. Je kunt de afmetingen van je boot instellen, zodat je kunt zien waar je langs past. Ook de routeberekening houdt daar rekening mee. Kost 15 euro voor een maand.

[ Voor 14% gewijzigd door gerritjan op 23-04-2025 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 20-06 21:28

bonzz.netninja

Niente baffi

paQ schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:57:
[...]

We hebben 2 weken.
Wilde ook nog eigenlijk een 'rondje' maken via randmeren, Muiden, Utrecht, Lek, Arnhem, Gelderse IJssel weer naar boven. Met name onderaan veel stroom mee.

Alleen ik loop vast bij de vaste brug bij Maarssen, (we zijn te hoog) dus dan moet ik bij Nigtevegt uiterlijk al het Amsterdam Rijnkanaal op, en dat is gewoon fokking saai. (Net als de randmeren overigens) Verder Zuidwaards op de Vecht kunnen we niet door de sluis (te breed), dus ik denk dat we van Friesland afzakken tot Deventer, en op de terugweg Zwolle meepikken bijv.
Gaat dat wel goed? Die brug bij deventer is ook niet zo hoog. Daar hebben we ooit eens de antenne geschraapt

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
bonzz.netninja schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:27:
[...]
Gaat dat wel goed? Die brug bij deventer is ook niet zo hoog. Daar hebben we ooit eens de antenne geschraapt
Dat moet dan wel heel hoog water zijn geweest. Doorvaarthoogte bij de laagste brug bij Deventer is ruim 6 meter bij een gemiddelde waterstand.
Als je er bij Zutphen doorpast gaat het bij Deventer ook goed.
https://www.dumpert.nl/item/100112807_bdbd650f

[ Voor 13% gewijzigd door gerritjan op 22-04-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

gerritjan schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:33:
[...]

Dat moet dan wel heel hoog water zijn geweest. Doorvaarthoogte bij de laagste brug bij Deventer is ruim 6 meter bij een gemiddelde waterstand.
Als je er bij Zutphen doorpast gaat het bij Deventer ook goed.
https://www.dumpert.nl/item/100112807_bdbd650f
Beetje zeilboot heeft wel een wat langere mast hoor :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
bonzz.netninja schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:41:
[...]
Beetje zeilboot heeft wel een wat langere mast hoor :)
Met een zeilboot heb je op de IJssel niets te zoeken, tenzij je de mast kunt strijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

gerritjan schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:47:
[...]

Met een zeilboot heb je op de IJssel niets te zoeken, tenzij je de mast kunt strijken.
Die konden we strijken. En zo kom je nog eens ergens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

franssie schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:04:
Deventer is echt superleuk, nog nooit met een boot geweest, maar als je van terrassen etc houdt zit je dat zeker goed bij mooi weer.
in 2020 ook nog aangemeerd in die snikhete zomer. Vooral om ergens een airco op te zoeken in een winkel 8)7

We hebben die dagen met kleren aan telkens de buitendouche gebruikt om ons helemaal nat te spuiten en dan 40 per uur in de wind om af te koelen. Binnen 45 min was je compleet droog. Repeat.

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 22-04-2025 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-06 13:32
Naast de Valk hebben we nu ook een Friendship 26, een familiestuk. Daarvan zijn echter de displays van diepte- en snelheidsmeter niet meer af te lezen. Het gaat om Autohelm Z095 en Z096 displays, deze zijn niet meer leverbaar.
Wat zou de makkelijkste manier zijn om deze instrumenten weer werkend te krijgen? Hoe weet ik of ik de bestaande sensoren op een nieuw display kan aansluiten? Of kan ik beter een nieuw display aan de bus (ST50) toevoegen die de informatie weergeeft? De boot staat deze winter niet op de kant, als het kan zonder de voeler onder water te vervangen is dat makkelijker.
Alle tips zijn welkom, dit is nieuw terrein voor me :-)

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:35:
[...]

Flinke boot inderdaad, zou overwegen een maatje kleiner te huren als dat kan. Zelf vorig jaar met een krappe 11 meter door Friesland en kop van Overijssel gevaren, erg leuk. Met de 1m diepgang konden we probleemloos over de meeste meren (daarboven wordt het snel problematisch: lees enkel vaargeul aanhouden), door kleine kanaaltjes en aanleggen bij Marrekrite steigers.

Anyway, veel plezier vast!

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arvado
Vandaag aan het schoonmaken geweest. Daarbij stond ik een bankje af te spuiten en daarin liggen automatische reddingsvesten. Nja je raad het al, er ging er dus 1 af 🤣. Blijkbaar zijn ze best gevoelig. Want bankje was aan de binnenkant verder bijna droog.

Maar weet iemand hoe je zoon ding weer leeg krijg? Heb al gekeken en het patroon enzo eraf gehaald en al Googled. Maar geen idee.

Dan kan ik ook even een nieuw patroon bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Arvado schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:09:
Vandaag aan het schoonmaken geweest. Daarbij stond ik een bankje af te spuiten en daarin liggen automatische reddingsvesten. Nja je raad het al, er ging er dus 1 af 🤣. Blijkbaar zijn ze best gevoelig. Want bankje was aan de binnenkant verder bijna droog.

Maar weet iemand hoe je zoon ding weer leeg krijg? Heb al gekeken en het patroon enzo eraf gehaald en al Googled. Maar geen idee.

lol, been there.

Vulpijp heeft een ventiel dat je kan indrukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
Arvado schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:09:

De meeste van die vesten werken met zout tabletjes, die smelten als je in het water valt en dan gaat het vest af. Door het vocht in de lucht (denk ik?) worden die tabletjes in de loop der jaren minder / weker tot het punt dat je vesten bij het minste of geringste af gaan.

Misschien dus meteen ff een paar nieuwe tabletjes bestellen O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 27-04-2025 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-06 23:37
franssie schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:12:
[...]

lol, been there.

Vulpijp heeft een ventiel dat je kan indrukken.
En er zit altijd iets aan het dopje waarmee je dat ventiel kan indrukken:

Ook wel gezien dat er een uitsteekseltje aan het bandje van dat dopje zit (volgens mij bij Viking).

Ik zit zelf bij de reddingsbrigade, en wij bouwden onze vesten altijd om naar handmatig. Maar het is meermaals gebeurd dat er toch ergens een tablet was blijven zitten en dat er iemand na het uitvaren door de branding met een opgeblazen vest in de boot zat 8)
Charly schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:41:
[...]

De meeste van die vesten werken met zout tabletjes, die smelten als je in het water valt en dan gaat het vest af. Door het vocht in de lucht (denk ik?) worden die tabletjes in de loop der jaren minder / weker tot het punt dat je vesten bij het minste of geringste af gaan.

Misschien dus meteen ff een paar nieuwe tabletjes bestellen O-)
Die worden volgens mij altijd in combinatie met de patronen verkocht. Maar als de tabletjes vergaan zijn, wordt het denk ik ook tijd om de vesten een keer te laten onderhouden/nakijken/keuren.

[ Voor 28% gewijzigd door Wild Chocolate op 27-04-2025 12:47 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik zal dit seizoen over moeten slaan. Mijn boot zou deze winter volledig gestraald, geplamuurd en geschilderd worden. De boot is al gestript, maar degene die de boot zou schilderen is langdurig ziek geworden en het bedrijf heeft niemand anders die dit werk (goed) kan doen. Heel vervelend voor mij, maar nog vervelender voor de schilder.

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
Wild Chocolate schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:39:
[...]

Ik zit zelf bij de reddingsbrigade, en wij bouwden onze vesten altijd om naar handmatig. Maar het is meermaals gebeurd dat er toch ergens een tablet was blijven zitten en dat er iemand na het uitvaren door de branding met een opgeblazen vest in de boot zat 8)

[...]

Die worden volgens mij altijd in combinatie met de patronen verkocht. Maar als de tabletjes vergaan zijn, wordt het denk ik ook tijd om de vesten een keer te laten onderhouden/nakijken/keuren.
Dat eerste kan ik me voor die hele specifieke use case iets bij voorstellen (maar zelfs dan zijn er volgens mij prima automatische opties), maar dat lijkt me geen verstandig advies voor algemeen gebruik / de gemiddelde recreant. (Dat zeg je ook niet, maar ik maak het maar even expliciet.)

Het lijkt me geen gek idee dat ze bij een gaspatroon meteen zo'n tabletje doen. Maar je kan ze zeker ook gewoon los kopen. (Zoek maar eens op Secumar smelttablet.)

Keuren heb ik zelf nooit laten doen, maar om de paar jaar een keer testen / nalopen (zelf of laten doen) is zeker geen slecht idee... Net als (zo als wel meer veiligheidsmateriaal) op een gegeven moment gewoon afschrijven, ook al heb je ze "nooit gebruikt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik loop mijn redvesten ook elk jaar na. Wegen van het CO2 patroon, nalopen naden en even op druk brengen. Visuele controle zouttablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semve
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-06 11:31
Nu het weer lekker weer wordt is het tijd om voor het vaarbewijs te gaan.

Ik zie online diverse cursussen voor verschillende prijzen, zoals https://nuvaarbewijs.nl, https://www.vaarbewijs.nl en https://vaarbewijstoppers.nl. Heeft iemand ervaring met een van deze partijen of kan mij aanraden wat handig is? Uit een boek leren lijkt mij minder fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

VB1 of VB2?

Bij VB2 (navigatie open water) kan een cursus handig zijn.

Mijn vriendin heeft VB1 gehaald met het lezen van het boek en oefenexamens te maken online, maar ook een cursus in persoon bij Vaarschool Albatros.

Ik heb VB1 en 2 en marcom B puur op zelfstudie behaald overigens, maar ik ben verwekt en net niet geboren op een boot, kon navigeren toen ik 12 was dus ben niet gemiddeld denk ik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Zowel ik als mijn vriendin hebben VB 1 en 2 uit een boekje gedaan. Ik had zelf wel wat basiskennis door zeilcursussen etc. maar mijn vriendin ging er blanco in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-06 22:25
semve schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:40:
Nu het weer lekker weer wordt is het tijd om voor het vaarbewijs te gaan.

Ik zie online diverse cursussen voor verschillende prijzen, zoals https://nuvaarbewijs.nl, https://www.vaarbewijs.nl en https://vaarbewijstoppers.nl. Heeft iemand ervaring met een van deze partijen of kan mij aanraden wat handig is? Uit een boek leren lijkt mij minder fijn.
Ik heb vb 1 2 en marifoon ook uit een boek geleerd. Vind ik t fijnste, kan je zelf bepalen wanneer je leert. En t goedkoopste ook natuurlijk.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:56
Hier ook (lang geleden....!) 1 en 2 en marifoon na zelfstudie gehaald. Zeker niet blanco er in gegaan maar mn 1 en marifoon zijn (waren) goed te doen door te stampen.
2 vereiste wel wat inzicht als in met stromingen ed

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Bij vb2 dacht ik bijna elk hoofdstuk aan t begin, hoe ga ik dit ooit snappen 😂 maar als je dan rustig verder gaat valt alles toch op zn plek.

Maar ze moeten me nu geen examen vb2 geven 🙈 maar vb1 ook niet haha

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Mocht iemand hier trouwens een mooie snel varende cruiser te koop hebben van een meter of 8 a 9 met een dieselmotor er in hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Voor marifonie kan ik wel het SRC (short range certificate) aanbevelen. Dat is een papiertje waar je meer mee mag dan met het gewone marifooncertificaat, eigen alles van Marcom B wat nuttig is voor de watersporter. oorspronkelijk bedacht en uitgegeven door RYA maar al een poosje ook afgenomen in Nederland.
Bij de meeste aanbieders doe je het in 1 dag inc, praktijk 'examen'. Daardoor duurder dan marifoon certificaat maar te overzien en goedkoper dan Marcom B. Voor ieder die wel eens op groter water komt wel een aanrader.

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 22-05-2025 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Wuursj schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:35:
Voor marifonie kan ik wel het SRC (short range certificate) aanbevelen. Dat is een papiertje waar je meer mee mag dan met het gewone marifooncertificaat, eigen alles van Marcom B wat nuttig is voor de watersporter. oorspronkelijk bedacht en uitgegeven door RYA maar al een poosje ook afgenomen in Nederland.
Bij de meeste aanbieders doe je het in 1 dag inc, praktijk 'examen'. Daardoor duurder dan marifoon certificaat maar te overzien en goedkoper dan Marcom B. Voor ieder die wel eens op groter water komt wel een aanrader.
+1 Voor deze

Wat betreft VB1 heb ik 10 jaar geleden ofzo een soort e-learning gedaan bij watersportcursussen.nl/ en dat was toen prima. Deel 2 staat nog steeds op de to-do lijst. O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTD_CbWRJa7ixvuFxev8FWAFSOg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pjuF5GMPIjwTBVXK8ztAkkyJ.webp?f=fotoalbum_large

Ik ben een fanatiek zeiler. Wij hebben een Dehler Optima 101 uit 1986. :) Normaal gesproken heb ik op deze datum al een hoop mijlen erop zitten, maar een verbouwing thuis en een pup 🐶 in huis hebben roet in het eten gegooid.

Iemand nog tips voor het varen met een pup aan boord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Charly schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:05:
[...]

+1 Voor deze

Wat betreft VB1 heb ik 10 jaar geleden ofzo een soort e-learning gedaan bij watersportcursussen.nl/ en dat was toen prima. Deel 2 staat nog steeds op de to-do lijst. O-)
Ik heb ook watersportcursussen.nl gebruikt voor zowel VB1 als VB2 vorig jaar. Dat ging prima. Ook VB2 is handig, krijg je veel vragen om te oefenen met koersen en gelijk feedback als je antwoord gekozen hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-06 13:32
ik schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:02:
<vraag over vervangen/repareren oude Autohelm dieptemeter / log met defecte displays >
Het is gelukt. Ik heb een nieuwe Raymarine i40 tridata display aangeschaft. De bestaande sensoren voor dieptemeter en log zouden compatibel kunnen zijn, maar die heb ik nog op de oude displays aangesloten gelaten. Verloopkabel van de oude ronde Seatalk aansluiting naar nieuwe platte aansluiting kost minimaal 60 euro maar kon het nieuwe instrument op de bus en voeding aansluiten in de "junction box" waar ook de voeding op de oude bus aangesloten is. Nieuwe display in "repeater mode" en klaar.
Log en dieptemeter kan ik later wel vervangen, als de boot volgende winter uit het water gaat. Eerst varen.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
VB1 via nuvaarbewijs.nl gehaald. Was goed te doen, in 1x geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-06 20:09

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Slux even verplaatst naar ontopic :) maar wel nieuwsgierig.
Hoe lang / ver kun je varen op 2 van die koffers ? En welke motor gebruik je voor je bootjes ?

Heb nog ergens een stalen bootje (meter of 6) met een 15PK yamaha erachter die me prima is maar ik nooit zo stil ga krijgen als een electro motor natuurlijk. Dus wel even nieuwsgierig wat dit doet qua kosten (motor / schroef / aansturing) accu's snap ik zelf wel :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 03-06-2025 13:46 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
cyclone schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:49:
@Slux even off topic maar wel nieuwsgierig.
Hoe lang / ver kun je varen op 2 van die koffers ? En welke motor gebruik je voor je bootjes ?

Heb nog ergens een stalen bootje (meter of 6) met een 15PK yamaha erachter die me prima is maar ik nooit zo stil ga krijgen als een electro motor natuurlijk. Dus wel even nieuwsgierig wat dit doet qua kosten (motor / schroef / aansturing) accu's snap ik zelf wel :-)
Verschillende binnen en buiten motoren (pods 1.6kw), voorbeeld met een Antaris 520 en een 3kw binnenmotor +/- 5uur, die heb ik dan wel op 1.2kw geknepen, dan haal je ongeveer +/- 6km per uur, ze zijn voor de verhuur en je mag niet hard varen daar, dus prima voor ons.

Ze worden voor +/- 4 uur per keer verhuurd, dan gaan ze een klein uurtje aan de lader, zo halen we makkelijk de hele dag +/- 12 uur.

Zijn wel een hoop factoren die meespelen, de aluminium boten zijn zwaarder, aantal personen, wind, stad of openwater, dus sommige zullen vast langer kunnen varen, maar ik hou wat marge zodat ze niet leeg komen te liggen.

Het vaart erg goed trouwens, en die stilte is echt top! ik zou zelf nooit meer anders willen. Maar voor lange stukken varen is het nog niet geschikt, dan kan je beter hybride nemen.

Staal kan ik helaas niks over zeggen, vermoed dat je daar wel een wat zwaardere pod onder moet hangen, en dus grotere accus als je langer dan 5 uur wilt varen.

[ Voor 5% gewijzigd door Slux op 03-06-2025 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berns
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 07:07
@cyclone ik had 10 jaar geleden een sloepje met een fluistermotor. Toen sleepte ik een 100Ah AGM accu van 30Kg mee waar maar 50ah uit kwam, en ik ongeveer 4u kon varen. Had ik toen maar een 105ah LFP accu (8kg) waar ik bijna dubbel ah uitkrijg en het voltage pas de laatste 20% goed begint te zakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
berns schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:58:
@cyclone ik had 10 jaar geleden een sloepje met een fluistermotor. Toen sleepte ik een 100Ah AGM accu van 30Kg mee waar maar 50ah uit kwam, en ik ongeveer 4u kon varen. Had ik toen maar een 105ah LFP accu (8kg) waar ik bijna dubbel ah uitkrijg en het voltage pas de laatste 20% goed begint te zakken
Zo dat is wel heel netjes, daar kom ik niet in de buurt van met de huidige pods, hoe hard kon je ermee ? was denk ik een klein polyester sloepje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:33
berns schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:58:
Als je tussen accu en motor een PWM controller plaatst kan je je bereik vergroten met een kleinere accu. (Als je niet op 100% vaart) PWM schakelt op frequency aan en uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berns
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 07:07
Ja kleine polyester sloep en ging traag. Iets te traag als het druk was op de Amstel, maar heerlijk als het rustig was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
BenSKIP schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:06:
[...]

Als je tussen accu en motor een PWM controller plaatst kan je je bereik vergroten met een kleinere accu. (Als je niet op 100% vaart) PWM schakelt op frequency aan en uit.
Of je gebruikt gewoon de gashendel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Slux schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:15:
[...]

Of je gebruikt gewoon de gashendel :+
Nee, want dan gebruik je een weerstand die de niet gebruikte wattage omzet in warmte en je dus evensnel je accu leegzuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
BenSKIP schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:47:
[...]

Nee, want dan gebruik je een weerstand die de niet gebruikte wattage omzet in warmte en je dus evensnel je accu leegzuigt.
Nee zo werkt het niet, je vaart veel langer op een accu als je langzaam vaart dan snel, zelfde als met een auto.
Minder vraag is minder stroom, stroom wat je niet gebruikt is er niet, en kan dus ook niet omgezet worden in warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Slux schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:04:
[...]

Nee zo werkt het niet, je vaart veel langer op een accu als je langzaam vaart dan snel, zelfde als met een auto.
Minder vraag is minder stroom, stroom wat je niet gebruikt is er niet, en kan dus ook niet omgezet worden in warmte.
Ohw joh!
Als je geen PWM in gebruik hebt, dan gebruik je een weerstand. Weerstanden worden warm.
Maargoed, we wijken af van het topic.

[ Voor 29% gewijzigd door BenSKIP op 03-06-2025 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:23
Slux schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:04:
[...]

Dat komt omdat de weerstand van het water toe neemt bij hogere snelheid, dat vertroebeld je beeld.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Ik zit een beetje met AVNAV te spelen in afwachting van mijn nmea4wifi en heb dat nu aan de gang op een oude android tablet met open sea map kaarten.

Het ziet er in basis veelbelovend uit maar diepte is met een zeiljacht wel een dingetje en kent open sea map niet, dus ik zit naar een andere kaartenset te kijken.

- De RWS kaarten zouden prima kunnen zijn, ware het niet dat die vector zijn en AVNAV blijkbaar alleen raster ondersteunt. (Er is het eea aan plugins maar die werken voor zo ver ik zie alleen op de pi en niet de android versie).

Zelf die kaarten converteren met een extern dektop tooltje schijnt te kunnen, maar lijkt me nogal gedoe. Ook qua uitvogelen van settings etc.

- De makkelijkste optie lijkt een set o-charts te kopen, maar die vindt ik vergeleken met andere aanbieders een beetje raar goedkoop. :? Op een zeker bootjesforum worden ze schijnbaar wel veel gebruikt / zijn de reacties positief. Maar ben even benieuwd wat de ervaringen hier zijn / of er een catch is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:36
Charly schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:44:
- De makkelijkste optie lijkt een set o-charts te kopen, maar die vindt ik vergeleken met andere aanbieders een beetje raar goedkoop. :? Op een zeker bootjesforum worden ze schijnbaar wel veel gebruikt / zijn de reacties positief. Maar ben even benieuwd wat de ervaringen hier zijn / of er een catch is?
Ik heb er ook wel eens een set aangeschaft, werkt prima. Zij kopen het direct in bij de hydrografische diensten, en hebben volgens mij geen winstoogmerk. Uit hun FAQ:
Why do I have to pay for oeSENC and oeRNC charts?
We have to run this operation and respond to the charts licensors fees and conditions. The structure and costs are kept to a minimum. In case we have a great success economical speaking, funds will go back to OpenCPN.
Je hebt een jaar recht op updates. Zorgt dat je vlak voor het verlopen daarvan een backup maakt met de laatste updates, dan kan je die ook daarna nog blijven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
Helder. Had er zelf niet eens aan gedacht om gewoon de faq te lezen :X
Dan ga ik gewoon een setje kopen en proberen.

In ander nieuws, vorig jaar niet veel gevaren en inmiddels hebben we er een bemanningslid bij. Bij de eerste vond mijn partner het allemaal nog wel spannend en heeft het bijna een jaar geduurd voor die mee mocht op de boot. Bij de 2e is het allemaal wat relaxter, dus die is met 4 maanden al mee wezen zeilen met hemelvaart. Die lag ook opkruisend bij een dikke 4 rustig te tukken in de punt. :P

De oudste is nu bijna 3 en heeft zich op de Fluessen prima vermaakt met naar -alle- boten zwaaien en met water kliederen in de kuip is nog steeds groot succes.

Het geluid van de motor was altijd nog een beetje eng, maar lijkt inmiddels ook te wennen dus dat maakt het leven ook weer wat makkelijker.

Geeft vertrouwen voor de zomer. Het plan is dan 2 weken op de Grevelingen dobberen en een beetje eilandjes hoppen.

[ Voor 77% gewijzigd door Charly op 06-06-2025 10:55 ]

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste