Toon posts:

Het grote boten topic

Pagina: 1 2 3 ... 12 Laatste
Acties:

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-05 17:03

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Topicstarter
Eindelijk is hij er dan, een plekje waar de tweakers hun boot kunnen showen en er gepraat kan worden over boten in het algemeen. *O*

Echter zijn er wel een paar regels:

1. Resize je plaatjes. post plaatjes van maximaal 600 pixels breed, of maak een thumbnail. 1
2. post niet alleen één of meer foto's van je boot, maar geef er ook wat relevante en interessante info bij.
3. Dit topic is niet super serieus, maar onthoud dat het de huiskamer niet is.

Nog een kleine opmerking, tips zijn ook welkom. Ken je een mooie, onbekende ligplek die je met tweakers wil delen? Heb je een verfsoort ontdekt die tien keer zo goed is als de rest? Ken je een maas in de wet die voor ons van belang is? Deel het dan met de rest. Alle hulp is welkom bij het nooit ophoudende onderhoud.

1Een thumbnail maak je door eerst een foto te resizen. (bijvoorbeeld met Photoshop, paint.NET, The Gimp, EasyCrop, etc). De resized versie en de originele foto load je up. Dan post je het op deze manier in het forum, [url=URL_Orginele_plaatje_van_Desktop][img]URL_preview_plaatje[/img][/url]. Zo staan er resized plaatjes en gaan de mensen naar het origineel zodra ze op de resized foto klikken.

De startpost is nog work in progress, opmerkingen en tips zijn welkom.

[Voor 81% gewijzigd door jdm8 op 15-08-2008 21:24]

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

ToolkiT

brit-tweaker

jdm8 schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 17:29:

De startpost is nog work in progress, opmerkingen en tips zijn welkom.
Ik mis nog wat... een plaatje van een boot ;)

Zelf geen boot, want de beste boot is de boot van een ander ;)

In Sydney had ik een buurman met 2 zeilboten, heerlijk was dat, geen gezeur met onderhoud maar wel lekker zeilen (vaak op zijn verzoek zelfs omdat hij crew nodig had voor wedstrijden).

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• jdm8

jdm8

Topicstarter
En hierbij de Vertrouwen. Een voormalig 25 meter lang geklonken beurtschip uit +/- 1920. 90pk Dafje er in en varen maar :) Het voordeel van zo'n beurtschip is dat je een zee van ruimte hebt binnen en op het dek. Nadeel is dat hij vrijwel onbestuurbaar is als het een beetje waait doordat hij heel hoog op het water ligt en een groot, plat, oppervlak heeft. Daarbij komt de absentie van een boegschroef en de manouvreernachtmerrie is compleet. geen schip om mee in kleine haventjes te varen dus.

http://c.imagehost.org/0531/vertrouwen.jpg
Een foto van enkele weekjes geleden toen het nog mooi weer was. Hangmat aan de voorstag en mast en genieten maar.
http://c.imagehost.org/0246/vertrouwen2.png
Achterop een gerestaureerde koekoek. Nog glas in lood. Deze hoort origineel neit bij het schip.
http://c.imagehost.org/0448/vertrouwen3.jpg
Van binnen, bij de bank staat nog een TV in de planning, nadat de stroomvoorziening op orde is.
http://c.imagehost.org/0549/aga.jpg
Het fornuis, een originele, recent opgeknaptel, cokes gestookte AGA. Deze zal ook wel bijna 50 jaar oud zijn. De deksels over de platen moeten nog gemonteerd worden. Omdat het stoken van een AGA vooral in de zomer niet erg praktisch is staan rechts er van nog een gas- en een elektrisch stelletje ;)

Verder zijn er nog een tweepersoons slaapkamer, een eenpersoons logeerkamer, een bad, wc en in de toekomst misschien nog een douche.

http://c.imagehost.org/0450/stuurhut.jpg
Kleine verrassing in de stuurhut vandaag. Er blijkt een lek in de (opklapbare) stuurhut te zitten. Daardoor is al het piepschuim en hout beschimmeld en verrot. Ook is de boel lekker gaan roesten. (foto van na opruimen). Een tip dus, denk er om dat er geen water ergens tussen kan komen. In dit geval was het niet zichtbaar en zo is het hout gaan rotten en er veel schilmmel gekomen.

@boven, fototoestel moest eerst terug gevonden worden ;)

[Voor 7% gewijzigd door jdm8 op 15-08-2008 18:35]

Anoniem: 54122

Sinds twee weken hebben we ook onze eigen boot. Normaal lenen we altijd de boot van mijn ouders, maar nu die een motorboot hebben, zijn wel het zeilen wel gaan missen. Om toch te kunnen varen wanneer we maar willen, hebben we dus nu de onderstaande boot in de tuin.

Specs:

Lengte: 550cm
Breedte: 95 cm
Diepgang: een paar centimeter
Snelheid: ongeveer 3 knopen

Op dit moment roeien we er alleen nog mee. Over heel korte tijd komt er wel een zeiltuig op. Waarschijnlijk zal het iets van een optimisten tuig worden. Een paar m2 moet voldoende zijn voor ongeveer 7 knopen snelheid.

Ons vaargebied is nu nog de Binnenmaas in de Hoekse Waard, maar met het Haringvliet en Hollands Diep naast de deur zullen we snel verder weg varen.

We hebben gisteren 2 fenders besteld. De kleinste maat die ze hadden. 8 cm doorsnee. Zo klein heb ik ze nog nooit in mijn handen gehad :D

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 54122 op 16-08-2008 21:28]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mijn bootje heet Rose :)

Ik heb Rose gebouwd tussen zomer 2003 en zomer 2004 volgens mij, en ze drijft nog steeds ;)

Nog een paar fotootjes van de transitie van planken mahonie, platen okoume ply, en potten epoxy naar deze babe zijn hier te vinden: http://www.eamelink.nl/rose/

Specs: Lengte 3 meter, breedte 1,4 meter, diepgang ex motor 20 cm ofzo, 25 pk Mercury bakkie wat een maximum snelheid oplevert van zo'n 45 km/u en maar liefst ruimte voor één hele passagier(e) naast mij :P

Rose ligt bij mijn ouders in Reeuwijk, vlak bij de zo befaamde Reeuwijkse Plassen. Helaas ben ik er niet meer zo vaak en heb ik dit seizoen pas één keer gevaren :X

Tips heb ik overig genoeg, zoveel zelfs dat ik er niet aan kan beginnen om ze allemaal op te sommen, maar vraag maar raak als je iets wilt weten.

@jdm8, gave boot zeg! Wat is de bestemming ervan?

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 05:38
Wauw, ben meer van de zeilboten maar die van jou vind ik wel heel erg schattig en leuk.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:08
M'n ouders hebben een boot kepela crouser ergens uit 79.

Erg leuk maar mij vind je er niet op.

Ik vind een zeil vakantie wel leuk maar om nou 2 weken of meer op de binnen wateren te doberen. nee dank je :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

• real_FireFly
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01-2020
http://www.waterland850.nl/boten/146.jpg
De boot van m'n ouders, een Waterland 850. Gebouwd in Nederland, rond 1974. 8.50 bij 3.20 inclusief (door m'n pa gebouwde) zwemplank. Dat afzichtelijke dak is er inmiddels af en er zijn nieuwe kajuitramen geplaatst. Binnenkort komt er een nieuwe kap op.
Hij heeft ook een (door m'n pa gebouwde) zwemplank gekregen.
http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/zwemplank.jpg

Mijn opa heeft zelf een boot gebouwd, zie hier.
http://vuurvliegje.ath.cx/boot%20opa/foto_tn.jpg
Helaas heeft hij 'm vrij snel verkocht, daarna hebben we hem nooit meer terug gevonden. Ben wel benieuwd of hij nog bestaat :) Zou ook wel aardig zijn voor m'n opa om z'n boot eens terug te zien.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2019

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

eamelink schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 21:42:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb Rose gebouwd tussen zomer 2003 en zomer 2004 volgens mij, en ze drijft nog steeds ;)

Nog een paar fotootjes van de transitie van planken mahonie, platen okoume ply, en potten epoxy naar deze babe zijn hier te vinden: http://www.eamelink.nl/rose/

Specs: Lengte 3 meter, breedte 1,4 meter, diepgang ex motor 20 cm ofzo, 25 pk Mercury bakkie wat een maximum snelheid oplevert van zo'n 45 km/u en maar liefst ruimte voor één hele passagier(e) naast mij :P

Rose ligt bij mijn ouders in Reeuwijk, vlak bij de zo befaamde Reeuwijkse Plassen. Helaas ben ik er niet meer zo vaak en heb ik dit seizoen pas één keer gevaren :X

Tips heb ik overig genoeg, zoveel zelfs dat ik er niet aan kan beginnen om ze allemaal op te sommen, maar vraag maar raak als je iets wilt weten.

@jdm8, gave boot zeg! Wat is de bestemming ervan?
Super mooi man, volgens mij had je destijds een topic dat je dat ding bouwde of niet ?
Leuk om te zien dat 'ie nog steeds (en waarom ook niet?) leeft!

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• unclero
  • Laatst online: 25-05 09:08

unclero

Kona EV ftw \o/

Cool ding :D. Is dat een bouwpakket of zelf ontworpen?

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het is geen bouwpakket, maar ik heb haar ook niet zelf ontworpen hoor ;). Ik heb bouwtekeningen gekocht van Glen-L. Dit model is alweer zo'n vijftig jaar oud :)

Ik wilde wel de zogeheten 'Frame Kit' kopen, waar een aantal van de framedelen inzitten. Dat was ook niet zo duur, iets van 200 dollar. Helaas was het verschepen daarvan naar Nederland ook nog eens 250 dollar en dat vond ik in die tijd toch echt wat te gortig. Zo'n framekit kopen bespaart je wel heel veel tijd, dan hoef je niet vanaf de bouwtekening de framedelen over te trekken en te spiegelen op je hout enzo :)

@real_Firefly: Leuke boot van je opa. Vooral gaaf om te zien dat die crappy lasnaden op de foto hier bij het eindresultaat helemaal weg zijn. Je vader is ook goed bezig geweest met die zwemplank. Hoe doet hij die metaalbewerking? :)

• Pinda
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Lijkt net op een mini Riva :P Ziet er wel vet uit! Ooit hoop ik ook nog eens een echte Riva te bezitten.

Helaas heb ik zelf geen boot meer. Vorig jaar is de Örnvik met 8 pk Honda gestolen :/ Gelukkig veel geld teruggekregen van de verzekering dus zijn we aan het kijken voor een leuke rubberboot. Het wordt waarschijnlijk een Bombard Aerotec (compleet opblaasbaar) met een 15 pk Suzuki kortstaart (lichter dan Honda, Yamaha, e.d.). Thuisbasis is trouwens altijd de Vinkeveense Plassen, met uitstapjes naar de Vecht en de A'damse grachten. Plan is om met de rubberboot ook mee te nemen op vakantie, maar eerst maar eens dat ding aanschaffen :P De set wordt waarschijnlijk aangeschaft in Duitsland, daar is vooral de Bombard een stuk goedkoper dan hier.

• real_FireFly
eamelink schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 13:23:

@real_Firefly: Leuke boot van je opa. Vooral gaaf om te zien dat die crappy lasnaden op de foto hier bij het eindresultaat helemaal weg zijn. Je vader is ook goed bezig geweest met die zwemplank. Hoe doet hij die metaalbewerking? :)
M'n pa heeft een tijdje bij een staalhandel gewerkt, daar heeft hij de buizen gelast en gebogen. Die afneembare trap zat er overigens standaard al op, die is alleen een stukje ingekort.
Als je dat spul moet kopen ben je een godsvermogen kwijt :X Wat dat betreft is een boot niet leuk meer als je zelf niks kan qua onderhoud e.d.

• unclero

unclero

Kona EV ftw \o/

Het is geen bouwpakket, maar ik heb haar ook niet zelf ontworpen hoor ;). Ik heb bouwtekeningen gekocht van Glen-L. Dit model is alweer zo'n vijftig jaar oud :)
Coole tekeningen hebben ze daar :D. Zoiets staat ook nog ergens op mijn verlanglijstje van nog-te-doen (als ik ooit een trailer heb oid), niet alleen omdat scheepsbouw en houtbewerking in het algemeen in de familie zit.

Ik zie dat die van jou trouwens geregistreerd is? Moet je zo'n bootje bij het scheepsregister onderbrengen, of is dat niet verplicht, ik zie het meer als een veredelde zodiac.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• real_FireFly
unclero schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 11:56:

Ik zie dat die van jou trouwens geregistreerd is? Moet je zo'n bootje bij het scheepsregister onderbrengen, of is dat niet verplicht, ik zie het meer als een veredelde zodiac.
Alles wat sneller dan 20km/u kan moet geregistreerd zijn. En je hebt een vaarbewijs nodig.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
unclero schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 11:56:
[...]
Zodra je bootje sneller kan dan 20 km/u moet je registreren. En moet je in het bezit zijn van een vaarbewijs en er zijn nog wat regeltjes, maar die weet ik allemaal niet precies. Ik ben helaas niet in het bezit van een bootje, ik heb echter wel m'n vaarbewijs.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:22
Bij mijn ouders ligt nog een dart 15 in de garage, best een gaaf ding maar de laatste seizoenen niet meer in het water gelegen omdat ik er meestal met paps op zat en we een beetje te zwaar werden. (vooral paps :P)

http://www.dee-sc.co.uk/images/2008/Dart15_LeChat.jpg
(niet deze, maar wel de zelfde uitvoering / kleuren)

Dit seizoen wel een paar keer een bm gehuurd, maar da's toch een hele andere tak van sport. (meer chillen, beetje zwemmen etc.)

Ik hoop zelf over een paar jaar iets van een waarschip ofzo te kunnen kopen, lijkt me echt super om makkelijk een weekendje mee weg te kunnen.

[Voor 19% gewijzigd door Charly op 18-08-2008 12:12]

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:21
Leuk topic.

Misschien kan je de topic start wat opleuken door bijvoorbeeld wat standaard info er in te zetten. Vaarbewijs etc. Wat algemene regels/gebruiken op het water (is in het vuilwater tank topic al voorbij gekomen.)

De beurzen mogen uiterraard ook niet ontbreken.

Hier even een klein lijstje:
Hiswa te water: 2 t/m 7 september
Boot Holland Aqua: 17 t/m 21 september
Misschien voor de fanatieke jachtliefhebbers nog een paar leuke:
Monaco Boatshow: 24 t/m 27 september
Genua Boatshow: 4 t/m 12 Oktober
Ford Lauderdale Boatshow: 30 Oktober t/m 4 November.

Zijn hier mensen die naar dit soort beurzen gaan? Genua Boatshow is trouwens wel heel erg aan te raden als je van zowel kleine bootjes al grote boten houd.

En om dit filmpje moest ik stiekem toch best even lachen:
http://www.dumpert.nl/med...te_water_lating_fail.html

Instagram: Hus_Yn_Harns - Nieuwbouw

• real_FireFly
Deze en Deze zijn toch iets duurder ;)

Ben wel eens bij de Hiswa geweest, maar ben er niet echt weg van moet ik zeggen. Spullen kopen hoef je er iig niet te doen, zijn gewoon dezelfde watersportwinkelwoekerprijzen (mooi scrabblewoord). Je kan er wel leuk mensen kijken, de een nog bekakter dan de ander :P

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 16:44

Jazzper

BB4E^Guerilla

wat een cool bootje die Rose!

Ooit (GTD - projects ooit) wil ik nog eens een oud sloepje kopen en helemaal opknappen. Vrienden van me hebben voor een appel en een ei een godslelijk sloepje gekocht en helemaal verspijkerd met deels houten dek, banken rondom, een bok etc etc. Echt super.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• FreezingPixels
  • Laatst online: 18:21
real_FireFly schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 21:19:
Deze en Deze zijn toch iets duurder ;)

Ben wel eens bij de Hiswa geweest, maar ben er niet echt weg van moet ik zeggen. Spullen kopen hoef je er iig niet te doen, zijn gewoon dezelfde watersportwinkelwoekerprijzen (mooi scrabblewoord). Je kan er wel leuk mensen kijken, de een nog bekakter dan de ander :P
Whaha die zijn indd ook mooi.

Kwa beurzen is het wel zo dat je er echt met een doel heen moet gaan anders is er niet veel aan. Laatste paar jaar ben ik wel met een ander oog naar de beurzen wezen kijken door m'n werk.

Ow en deze wil ik jullie toch niet onthouden:

http://www.yachting.nl/documentos/untitled.jpg

Komt begin 2009 op de markt. Deze heb ik samen met m'n collega's ontworpen.

4x 600pk volvo penta met een maximale snelheid van ongeveer 38.5 knoop. Das toch best wel hard voor zo'n boot. Het is ook de 1e boot in z'n klasse met 4x ips

Instagram: Hus_Yn_Harns - Nieuwbouw

• Gullie007
  • Niet online
Ha, het topic is er! :D

@ ^^: VIER motoren van ELK 600 PK...?? Kom ik aan met m'n 9PK 1-cilinder, pfff.. Loopt dan ook geen 38 knopen ;)

Onderstaand mijn trots:

Nu voor het tweede seizoen in bezit en láng niet alles is gedaan wat ik wil doen (o.a. namechange), maar gordijnen (waren wit/roze), bekleding, kussens achter etc etc kan ik iig alvast afstrepen van m'n lijstje..

Tis een Doerak 650 overigens, en ik vind 'r helemaal perfect. Al járen verliefd op 't type boot: Niet heel elegant zogezegd, maar wel heel karaktervol :) En: Op 6½ meter lengte vier slaapplaatsen, een toilet, een kombuisje, meer dan voldoende ruimte binnen om te leven - enorm praktisch dus. Geen moment spijt van de aanschaf gehad.

Dit weekend het dek geschilderd:

Gelukkig wel binnen, want er was een behoorlijke stortbui toen ik halverwege was. En zo blijf je lekker aan 't klussen ;)

[Voor 17% gewijzigd door Gullie007 op 18-08-2008 23:20]

System Specs Desktop | System Specs Laptop

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:44

franssie

Save the albatross

Gullie007 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 23:17:
Ha, het topic is er! :D
<SNIP>
Tis een Doerak 650 overigens, en ik vind 'r helemaal perfect. Al járen verliefd op 't type boot: Niet heel elegant zogezegd, maar wel heel karaktervol :) En: Op 6½ meter lengte vier slaapplaatsen, een toilet, een kombuisje, meer dan voldoende ruimte binnen om te leven - enorm praktisch dus. Geen moment spijt van de aanschaf gehad.

Dit weekend het dek geschilderd:

[afbeelding]

Gelukkig wel binnen, want er was een behoorlijke stortbui toen ik halverwege was. En zo blijf je lekker aan 't klussen ;)
je weet wat er de ronde doet over naams veranderingen he (niet dat dat mijzelf ooit tegenhield)? Maar respect voor het in zo'n goede staat houden van een Doerak, al ben ik een zeiler kan ik zo'n Hollandsch scheepstype waarderen.

Ik zal eens wat foto's zoeken van mijn vlootje.

[Voor 29% gewijzigd door franssie op 20-07-2010 13:54]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Anoniem: 21785

Ik denk er ernstig over na om binnenkort zoiets te kopen:

Een Linder bootje van aluminium, met stuurconsole en iets van 30 PK erachter. Maar eerst nog een goede ligplek en winterstalling zien te vinden in of bij Amsterdam. Of een mooie plek om een trailer te stallen. Iemand nog goede ideeën hiervoor?

• Gullie007
  • Niet online
franssie schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 23:51:
[...]

je weet wat er de ronde doet over naams veranderingen he (niet dat dat mijzelf ooit tegenhield)? Maar respect voor het in zo'n goede staat houden van een Doerak, al ben ik een zeiler kan in zo'n Hollandsch scheepstype waarderen.
Ja dat is me bekend idd.. Maar ik ga niet met "Binkie" rondvaren :P Brrr...
Ik moet nog even Googlen, maar er schijnt iets van een ritueel te zijn voor een naamsverandering. Vast iets met dopen oid, en da's sowieso leuk natuurlijk ;)
Bovendien zie je zát binnenvaarders rondtuffen met een andere naam op de boeg (waarbij je de originele naam nog in die opliggende letters ziet), en ach, die drijven nog steeds.. Maar bijgelovig of niet, dat ritueel wil ik wel eens vinden.

Anoniem: 54122

Anoniem: 21785 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 03:10:
Ik denk er ernstig over na om binnenkort zoiets te kopen:

[afbeelding]

Een Linder bootje van aluminium, met stuurconsole en iets van 30 PK erachter. Maar eerst nog een goede ligplek en winterstalling zien te vinden in of bij Amsterdam. Of een mooie plek om een trailer te stallen. Iemand nog goede ideeën hiervoor?
De eerste vraag is natuurlijk of je een vaarbewijs hebt. De tweede is wat je ermee wilt gaan doen. Een van de nadelen van aluminium kan zijn dat je het klotsen van het water goed hoort. Geen punt als je alleen wilt varen, maar als je een dagje achter het anker ligt te zonnen, kun je er goed gek van worden.

Check ook of je ergens met een trailer terecht kunt. Veel jachthavens zijn niet happig op "passanten" die alleen hun boot te water willen laten.

Nog even een leuke eye-opener omtrent de snelheid en een vaarbewijs. Mijn ouders hebben een rubberbootje van 2,75 meter met een 3 pk motor. Ik heb afgelopen vakantie dat ding op 17 kilometer per uur geklokt op de GPS. Met 4 pk zou ik al over de 20 kilometer per uur zijn gegaan. Je kan dus best snel aan de grens voor een vaarbewijs zitten.

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 54122 op 19-08-2008 08:49]

• Vince Dexa
  • Laatst online: 26-05 11:29
robin222 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 21:37:
[...]
Ow en deze wil ik jullie toch niet onthouden:
[afbeelding]

http://www.yachting.nl/documentos/untitled.jpg

Komt begin 2009 op de markt. Deze heb ik samen met m'n collega's ontworpen.

4x 600pk volvo penta met een maximale snelheid van ongeveer 38.5 knoop. Das toch best wel hard voor zo'n boot. Het is ook de 1e boot in z'n klasse met 4x ips
Knap werk! erg mooie boot vind ik. mooie lijn. en die snelheid.. :9~

Now go away or I shall taunt you a second time!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-12-2022
Anoniem: 54122 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 08:48:
[...]

De eerste vraag is natuurlijk of je een vaarbewijs hebt.
Een vaarbewijs is natuurlijk zo te regelen. Erg moeilijk is het niet en als je vandaag een afspraak maakt dan heb je je vaarbewijs over ongeveer een maand wel binnen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• franssie

franssie

Save the albatross

Gullie007 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 08:39:
[...]

Ja dat is me bekend idd.. Maar ik ga niet met "Binkie" rondvaren :P Brrr...
Ik moet nog even Googlen, maar er schijnt iets van een ritueel te zijn voor een naamsverandering. Vast iets met dopen oid, en da's sowieso leuk natuurlijk ;)
Bovendien zie je zát binnenvaarders rondtuffen met een andere naam op de boeg (waarbij je de originele naam nog in die opliggende letters ziet), en ach, die drijven nog steeds.. Maar bijgelovig of niet, dat ritueel wil ik wel eens vinden.
Hier staan een paar (engelstalige) rituelen beschreven - leuk een leerzaam ;) http://www.bitwrangler.com/wt/renaming.shtml

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Anoniem: 21785

Anoniem: 54122 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 08:48:
De eerste vraag is natuurlijk of je een vaarbewijs hebt.
Ja, die heb ik. Ik heb hier wel eens een electrisch bootje gehuurd voor een tochtje over de Amstel en door de grachten en toen vond ik het al een prettig idee dat ik kort daarvoor een vaarbewijs had gehaald. Als ik een eigen boot koop dan wil ik er ook het IJ mee op en daar vind ik het veel te druk met vrachtschepen, duwbakken, cruiseschepen, rondvaartboten en veerponten om daar zonder kennis zomaar een beetje te gaan varen (natuurlijk nog afgezien van het feit dat een vaarbewijs gewoon verplicht is bij zo'n snel bootje).
De tweede is wat je ermee wilt gaan doen. Een van de nadelen van aluminium kan zijn dat je het klotsen van het water goed hoort. Geen punt als je alleen wilt varen, maar als je een dagje achter het anker ligt te zonnen, kun je er goed gek van worden.
Ik geloof dat dat bij zo'n Linder boot wel meevalt, vanwege de dubbelwandige constructie, maar dat is natuurlijk wel een goed punt. Ik ben eigenlijk niet van plan om ergens lang voor anker te gaan liggen, maar altijd moeilijk om in te schatten of ik daar in de toekomst anders over ga denken. Zoals ik het nu bekijk gaat het me echt om het varen. Voor de tochtjes die ik ermee wil maken is zo'n snel consolebootje denk ik een betere optie dan bijvoorbeeld een sloep. Snelvaren is hier lang niet overal mogelijk, maar er zijn wel een paar plekken in de buurt waar dat wel kan, en met een goede kussenset is het volgens mij ook een leuk toerbootje voor tochtjes langs b.v. de Amstel of de Vecht.
Check ook of je ergens met een trailer terecht kunt. Veel jachthavens zijn niet happig op "passanten" die alleen hun boot te water willen laten.
Ja, dat kan ik me wel voorstellen. Het gebruik van dergelijke faciliteiten bij de meeste jachthavens is ook niet gratis en daar is verder niets op tegen. Maar ik heb in Amsterdam Noord laatst nog een redelijk mooie openbare trailerhelling gevonden die goed bereikbaar is met de auto, dus dat moet wel gaan lukken.

Maar het zijn voorlopig nog maar plannen. Ik wil ook nog wel eens bij een paar jachthavens gaan kijken hoe erg het gesteld is met het gebrek aan ligplaatsen hier in de stad. Ook al is het een klein bootje; misschien is een ligplaats bij een jachthaven ondanks de kosten nog wel zo handig en gezellig.

• franssie

franssie

Save the albatross

[quote]Anoniem: 21785 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 17:10:
[...]
Maar het zijn voorlopig nog maar plannen. Ik wil ook nog wel eens bij een paar jachthavens gaan kijken hoe erg het gesteld is met het gebrek aan ligplaatsen hier in de stad. Ook al is het een klein bootje; misschien is een ligplaats bij een jachthaven ondanks de kosten nog wel zo handig en gezellig.
gezellig valt wel mee (afhl welke haven) maar is wel veel makkelijker dan steeds traileren. Verder zie ik ze (snelle speedboten die gelukkig meestal rustig varen) hier wel eens door de Vecht gaan (ik woon in de Vecht) maar daar is een sloepje wat relaxter want stiller en beter bestuurbaar op lage snelheid. Maar op het IJsselmeer heb je buiten de vaargeul geen maximale snelheid en dan verliest een sloepje het weer vwb fun ;)

[Voor 7% gewijzigd door franssie op 19-08-2008 17:21]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:35
jdm8 schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 18:20:
En hierbij de Vertrouwen. Een voormalig 25 meter lang geklonken beurtschip uit +/- 1920. 90pk Dafje er in en varen maar :) Het voordeel van zo'n beurtschip is dat je een zee van ruimte hebt binnen en op het dek. Nadeel is dat hij vrijwel onbestuurbaar is als het een beetje waait doordat hij heel hoog op het water ligt en een groot, plat, oppervlak heeft. Daarbij komt de absentie van een boegschroef en de manouvreernachtmerrie is compleet. geen schip om mee in kleine haventjes te varen dus.
Zo'n schip lijkt me geweldig, is het de bedoeling dat je hier lange tochten mee gaat maken of gebruik je hem als woonboot?

Het Grote - 2023 Tweakers Social Ride- Topic!

Anoniem: 50683

Charly schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 12:11:
Bij mijn ouders ligt nog een dart 15 in de garage, best een gaaf ding maar de laatste seizoenen niet meer in het water gelegen omdat ik er meestal met paps op zat en we een beetje te zwaar werden. (vooral paps :P)
cool, ik heb vroeger (naast windsurfen) , nog een paar jaar een Prindle 16 gehad met een maatje, erg leuk. (ook veel andere zeilboten gezeild, oa Optimist :), Laser, 420, 470 en nog les gegeven aan die gastjes in hun optimistjes)

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Beetje druk de laatste tijd, dus minder tijd aan dit topic besteed dan dat ik van plan was :(

Lange tochten lijken wel leuk in een verre toekomst, maar eerst nog niet. Ook wordt er niet op gewoond, behalve soms eenkopje koffie drinken in de stuurhut. Nu wordt het schip vooral gebruikt om even lekker te relaxen in korte vakanties. We zoeken een mooi plekje op (bijvoorbeeld bij van die aanlegdingen die vreger gebruikt werden voor het melkbussen vervoer per schip, na toestemming vragen aan de boer, wel toestemming vragen.) en leggen daar voor één of meerdere dagen aan. Lekker de heel dag een beetje lezen en van het lege landschap genieten. 's Avonds dan nog even op de bank bij de houtkachel zitten in het licht van een oude olielamp. :D

Rose is trouwens een schatje O+ ik heb ook plannen om ooit zo'n klein bootje te maken, van aluminium dan. Maarja, de tijd he?

Wie van de tweakers heeft eigelijk ook daadwerkelijk zo'n super snelle, grote en luxe bak? Of vaart er wel eens mee? Het lijkt me wel geinig om een een paar dagen er in te varen, maar na een tijdje zou het me denk ik toch gaan vervelen. Het is net zo luxe als thuis, maar dan met meer plastic. Kun je net zo goed thuis blijven. Voor mij is het hele "bootgevoel" weg bij zoiets. Maar als je zo'n boot kunt betalen kun je waarschijnlijk ook niet meer leven in iets wat niet super luxe en duur is. :p

Ik heb ook nog een klein zeilbootje, frans racebootje. Één of twee persoons, geen idee hoe het type heet. Wel eens wat in gezeild, maar ik kan het niet echt. Ik kom vooruit, maar daar is het dan ook wel mee gezegd. Misschien moet ik maar eens gaan leren zeilen. Dan kan ik ook gaan zeilen met de "echte zeilboot die ook voor de wal ligt. Niet zo groot, maar wel een leuk bootje om een weekendje mee weg te gaan. De mast is er echter in geen jaren op geweest. Varen gaat alitjd op het binnenboord motortje :$

(Aapies kijken op beurzen is idd leuk. Dat en gratis poffertjes eten :+ )

[Voor 16% gewijzigd door jdm8 op 26-08-2008 20:35]

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 13:32

Dutch_guy

WYSIWYG

Ah een botentopic ! _/-\o_

Ik vaar en heb al boten gehad sinds m'n 15e. Ook meteen destijds mijn vaarbewijs gehaald.

Ooit begonnen met een speedbootje van 3,60 meter, daarna een kajuitboot van 5 meter, vervolgens een Draco 2100 en als laatste een Draco 2300. Allemaal snelle boten.

De laatste:

http://www.thinktwice.nl/draco2300.jpg

Verder nog 4 opknappers gehad voor de verkoop.

2 jaar gewerkt bij de grootste jachtmakelaar van Nederland, die nu ik zelfstandige ben mijn klant is geworden, dus ja ik heb wel wat met boten. :)

3 weken geleden heb ik bovenstaande boot verkocht omdat de boot te klein was geworden om met zijn 4'en op vakantie mee te gaan en te groot om even snel te pakken.

Ben nu dus even bootloos, maar ben druk op zoek naar een speedboot met een 4-takt buitenboordmotor.

Ik ben al 15 jaar lid van een jachthaven aan de Nieuwe Meer in Amsterdam. Mooi gebied om te varen, je bent zo in Amsterdam, of even naar de Westeinder in Aalsmeer.

Pay peanuts get monkeys !

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:20

Wuursj

want worst is al bezet

Ha! Mooi topic!
Ik ben zelf meer een zeiler. Mijn huidige boot is een Kolibri 560 die ik als wrak gekregen heb. Na 1,5 jaar werk met veel nieuw hout, epoxy en lak ziet ie er nu een stuk beter uit. Ondanks zijn geringe lengte van nog geen zes meter toch al drie keer voor weken achter elkaar mee weg geweest. Afgelopen zomer hebben mijn vriendin en ik nog een maand Denemarken onveilig gemaakt. Prachtig toegankelijk maar helaas wel prijzig gebied! Je rijdt er zo heen.

Pics:

Specs:
Type: Kolibri 560, zelf(af)bouw. Was destijds in bouwpaketten leverbaar maar ook (deels) afgebouwd.
Bouwjaar: 1978
Materiaal: Plakhout: laagjes fineer die in een mal verlijmd worden, soort multiplex maar dan in de vorm van een boot. Rondspant dus.
Afmetingen: 5.60 x 1.95 meter
Vaste ligplaats: momenteel trailer-sailer, staat dus op een trailer en wordt voor weekenden of vakanties verreden. De lokale plas ik uit m'n hoofd zo bespaar ik liggeld.

Elk jaar klus ik weer wat dingen erbij. Zo is dit jaar een ankerbak verschenen en voor volgend jaar staat een uitgebreider en verbeterde elektrische installatie op het programma.

[Voor 38% gewijzigd door Wuursj op 27-08-2008 14:43]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• franssie

franssie

Save the albatross

Wuursj schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 14:33:
Ha! Mooi topic!
Ik ben zelf meer een zeiler. Mijn huidige boot is een Kolibri 560 die ik als wrak gekregen heb. Na 1,5 jaar werk met veel nieuw hout, epoxy en lak ziet ie er nu een stuk beter uit. Ondanks zijn geringe lengte van nog geen zes meter toch al drie keer voor weken achter elkaar mee weg geweest. Afgelopen zomer hebben mijn vriendin en ik nog een maand Denemarken onveilig gemaakt. Prachtig toegankelijk maar helaas wel prijzig gebied! Je rijdt er zo heen.

Pics:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Respect! Ze ziet er erg mooi uit. Ik heb hier nog een Albin Vega aan huis drijven waarmee ik zoiets wilde doen maar het ontbreekt me helaas nog de tijd.
Hoelang ben je bezig geweest?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:07

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb geen boot, maar hoop toch wel ooit een knikspankruiser o.i.d te kunnen kopen. Verlekkerd naar YachtVision kijken :)

Mooie boten van binnen vind ik die van www.Fairline.com

LinkedIn WoT Cash Converter

• franssie

franssie

Save the albatross

PcDealer schreef op donderdag 04 september 2008 @ 01:05:
Ik heb geen boot, maar hoop toch wel ooit een knikspankruiser o.i.d te kunnen kopen. Verlekkerd naar YachtVision kijken :)

Mooie boten van binnen vind ik die van www.Fairline.com
Stoom strijkijzers ;) (yeah I know - flame intended).
Maar serieuzer, wat vind je zo mooi aan het interieur? ziet er goed uit maar dat heb je ook met andere merken, zelf ben ik wel een fan van Nimbus (ja die bestaan al langer dan Harry Potter) en Van Wijk (al vind ik hun buitenkanten minder).
Voor wat betreft leefbaarheid & zeewaardigheid zou ik zelf voor een Grand Banks kiezen trouwens.

Maar zo lang ik kan blijf ik zeilen!

[Voor 10% gewijzigd door franssie op 04-09-2008 01:57]

• Dutch_guy

Dutch_guy

WYSIWYG

Even dit topic nieuw leven inblazen !

Mijn nieuwste aanwinst (zonder motor gekocht):

Askeladden 515 Freestyle

http://www.thinktwice.nl/askeladden.jpg

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:17

Touchdomex

Meisje!

Dat ik dit topic nog niet gezien heb zeg :D

Wij hebben een hunter 26. Amerikaans zeilschip van 8 meter en met een kielmidzwaard( echt serieuze FTW op de friese binnenwateren) Heeft een klein Honda 9.9 motortje, waarmee hij wel redelijk van zijn plaats komt. Maar dit is niet het belangrijkste, hij zeilt namelijk ook echt :*) Heb alleen daar geen plaatjes van die ik zo kan vinden. Mijn oom heeft er vermoedelijk wel een paar maar die kan ik niet zo snel in contact mee komen.

http://img394.imageshack.us/img394/4097/p1010043qq8.jpg

Dit is in volgens mij harlingen :+

Hij heeft afgelopen jaar alleen wel te koop gestaan. Geen reactie's erop gehad. Alleen wel mensen die hem hebben gehuurd.

Wil je deze boot huren :>
http://www.ownship.nl/Boo...unter-26/Workum/code=Z017

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ik ga eventjes wat van het onderhoud leed delen, velen vast wel bekend. :p Foto's zijn enkele weken geleden gemaakt, toen het nog mooi weer was.

http://d.imagehost.org/0905/Herschaalde_kopie_van_DSC04859.jpg
Rondom het hele schip zijn de roestige plekken geschuurd en opnieuw geverfd.

http://d.imagehost.org/0906/Herschaalde_kopie_van_DSC04875.jpg
Dit is het grootste probleem. Rondom het hele schip is de onderkant van de stootrand weggerot. Vroeger zat er hout in, maar dat was al weggerot toen mijn moeder het schip kocht (er groeide toen ook gras uit de stootrand :p) Deze foto is van nadat alle roesttroep verwijderd was, samen met enkele duizenden spinnen die tussen de kier woonden. We lossen het op door een strip op maat geslepen strip onder de hele stootrand te lassen, zodat er geen vocht meer tussen kan komen. Waar de strip de wand van het schip raakt komt echter (voorlopig) kit, ivm. het in brand vliegen van de betimmering. (links op de foto een stukje van de nieuwe stip, onder de klem)

http://d.imagehost.org/0602/Herschaalde_kopie_van_DSC04871.jpg
Door de nogal moeilijke vorm is het precies op maat maken van de strip bepaald niet makkelijk. Maar gelukkig is er het oog van de vakman (rechts op de foto, mijn vader) en wat grof geweld (links).

Nog in de planning:
In de zomer de boel helemaal verfen, zodat alles weer egaal wordt. En de lier om de mast op en neer te doen motoriseren. Het op en neer laten van de mast is nu een hels en gevaarlijk karwei. Ooit was er een prachtig antiek motortje voor, maar tijdens revisie van de lier is die uitgeleend. Ondertussen wordt al jaren geprobeerd hem weer terug te krijgen :(

[Voor 12% gewijzigd door jdm8 op 06-11-2008 20:58]

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Hoe is het afgelopen met die boord-installatie van je JDM? Waar je een tijdje terug een topic over had? Al een oplossing geinstalleerd en/of gevonden?

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Zelf heb ik geen boot, maar de afgelopen 4 jaar hebben wij een zeiljacht gehuurd in Griekenland.
Dit zijn telkens Bavaria's geweest waarvan de kleinste een 38 footer was en de grootste een 42 footer.
De 42 footer heeft ook een boegschroef wat echt ideaal is met harde wind, je ankerd hem zo met de achterkant tegen de wal aan.
Aankomende zomer zullen we deze boot weer hebben en gaan we in het gebied bij Lefkas en Corfu zitten, samen met 5 andere zeilboten.

Heb er zin in!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
@c0ne

Er wordt aan gewerkt. Dankzij de hulp van de tweakers is een besluit gekomen over wat er moet komen. Echter is het hele project een voor onbepaalde tijd uitgesteld. E zijn op het moment namelijk dringendere zaken (oa. het verbouwen van een "nieuw" huis, het opknappen van het andere huis gaat ook nog altijd door en tussendoor wordt er ook nog zo nu en dan gewerkt aan het zeilbootje pics coming.) Als de zomer er weer aan komt, en de drang om te varen terug komt, komt er waarschijnlijk meer haast bij. O-) Als alles gereed is zal ik dat ook nog wel ergens op tweakers gaan plaatsen.

Dutch3men, Jij hebt het maar makkelijk. Zo hoef je je ook niet druk te maken over het onderhoud ;)

[Voor 7% gewijzigd door jdm8 op 06-11-2008 21:05]

• FabiandJ
  • Niet online
jdm8 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 21:03:
@c0ne

Er wordt aan gewerkt. Dankzij de hulp van de tweakers is een besluit gekomen over wat er moet komen. Echter is het hele project een voor onbepaalde tijd uitgesteld. E zijn op het moment namelijk dringendere zaken (oa. het verbouwen van een "nieuw" huis, het opknappen van het andere huis gaat ook nog altijd door en tussendoor wordt er ook nog zo nu en dan gewerkt aan het zeilbootje pics coming.) Als de zomer er weer aan komt, en de drang om te varen terug komt, komt er waarschijnlijk meer haast bij. O-) Als alles gereed is zal ik dat ook nog wel ergens op tweakers gaan plaatsen.

Dutch3men, Jij hebt het maar makkelijk. Zo hoef je je ook niet druk te maken over het onderhoud ;)
Klopt, behalve afgelopen zomer elke jaar een boot gehad die uit dat jaar sinds april/mei vaart, dus de boot was altijd in top conditie.
Zelf zijn we ook benaderd of we wouden investeren in een Bavaria, maar dit hebben we niet gedaan omdat we het niks vonden om de boot dat te verhuren aan mensen die we niet kennen etc. Ook a weten we dat die in goeie handen zou zijn geweest.

Voordeel is trouwens ook om te zielen/varen in Griekenland is dat het water schoon en warm is.
Plus dat je kans hebt om dolfijnen, zeeschildpadden etc te zien wat erg gaaf is, 2 jaar geleden zwommen er 20 stuks rond ons heen erg vet.

[Voor 9% gewijzigd door FabiandJ op 06-11-2008 21:17]

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Dutch3men schreef op donderdag 06 november 2008 @ 21:02:
Zelf heb ik geen boot, maar de afgelopen 4 jaar hebben wij een zeiljacht gehuurd in Griekenland.
Dit zijn telkens Bavaria's geweest waarvan de kleinste een 38 footer was en de grootste een 42 footer.
De 42 footer heeft ook een boegschroef wat echt ideaal is met harde wind, je ankerd hem zo met de achterkant tegen de wal aan.
Aankomende zomer zullen we deze boot weer hebben en gaan we in het gebied bij Lefkas en Corfu zitten, samen met 5 andere zeilboten.

Heb er zin in!
Dat heb ik eens gedaan als bedrijfsuitje, 3 dagen in de zomer zeilen in Griekenland. Geweldig genoten! Lekker tussen de eilanden door, zonnetje er bij (bril en zonnebrand!).
http://tweakers.net/gallery/182832/fotoalbum/?MapID=10126

Enne, JDM, ik vind het nog steeds interessant dus tegen die tijd verwacht ik piccies!

Edit @ hieronder.
Ik wou ook best langer, maar de directie vond 3 dagen lang genoeg voor een man of 75. Gelukkig heb ik wel meer in die contreien gevaren. Alleen niet op een zeilboot.

[Voor 14% gewijzigd door c0ne op 06-11-2008 21:30]

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• FabiandJ
  • Niet online
c0ne schreef op donderdag 06 november 2008 @ 21:16:
[...]

Dat heb ik eens gedaan als bedrijfsuitje, 3 dagen in de zomer zeilen in Griekenland. Geweldig genoten! Lekker tussen de eilanden door, zonnetje er bij (bril en zonnebrand!).
http://tweakers.net/gallery/182832/fotoalbum/?MapID=10126

Enne, JDM, ik vind het nog steeds interessant dus tegen die tijd verwacht ik piccies!
Jammer dat je maar 3 dagen bent geweest, wij zijn tot nu toe altijd 2 weken geweest wat precies lang genoeg is. 1 Week is namelijk veel te kort aangezien je dan niet ver weg kan gaan, met 2 weken kan je heel ver gaan. Als thuis basis hebben wij Lefkas en zijn we de afgelopen 2 jaar helemaal naar Katakolon gevaren, dan maken we elke dag tochten van zeker 6 uur. En mocht het niet waaien leggen we de boot midden op zee stil, maken we wat eten en als we het te warm hebben springen we de zee in.
Of wat ook erg leuk is om te doen is een lijn aan de achterkant vast maken, aan het einde een bolder en eraan hangen. Alleen dacht afgelopen jaar dat een zeemeeuw dat ik voer was, dus die kwam even 1m over mij heen vliegen, nou dan schijt je eff in je broek :X

Dit zijn simpelweg groter voordelen van het zeilen in Griekenland ten opzichte van in Nederland, ook hoefden wij tijdens de vakantie hooguit maar 5x uit te wijken voor een ander schip, probeer dat maar eens in Nederland lukt je niet :P

[Voor 32% gewijzigd door FabiandJ op 23-12-2016 11:54]

• ToolkiT
  • Nu online

ToolkiT

brit-tweaker

Dutch3men schreef op donderdag 06 november 2008 @ 21:08:
[...]

Klopt, behalve afgelopen zomer elke jaar een boot gehad die uit dat jaar sinds april/mei vaart, dus de boot was altijd in top conditie.
Zelf zijn we ook benaderd of we wouden investeren in een Bavaria, maar dit hebben we niet gedaan omdat we het niks vonden om de boot dat te verhuren aan mensen die we niet kennen etc. Ook a weten we dat die in goeie handen zou zijn geweest.
Mijn buurman in Sydney (of eigenlijk zijn maat, maar dat is een lang verhaal) had ook een Bavaria 42, leuke boot, paar keer een wedstrijd van zijn zeilclub (in Sydney harbour) meegedaan en wel eens 2e geworden, niet slecht voor zo'n zware boot..

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:43

Ik wilde wel de zogeheten 'Frame Kit' kopen, waar een aantal van de framedelen inzitten. Dat was ook niet zo duur, iets van 200 dollar. Helaas was het verschepen daarvan naar Nederland ook nog eens 250 dollar en dat vond ik in die tijd toch echt wat te gortig. Zo'n framekit kopen bespaart je wel heel veel tijd, dan hoef je niet vanaf de bouwtekening de framedelen over te trekken en te spiegelen op je hout enzo :)
Erg vet. Het resultaat mag er zeker zijn. Is dit nou een beetje te doen of heb je gewoon veel ervaring met het hout bewerken? En is dat hout makkelijk te krijgen en een beetje betaalbaar?

Neem bijvoorbeeld deze... wat een pareltje. Als ik die nou eens zelf zou kunnen bouwen en hij een beetje betaalbaar is. 8)7 http://www.glen-l.com/picboards/picboard17/pic876a.html :9

[Voor 9% gewijzigd door HawVer op 06-11-2008 23:01]

http://hawvie.deviantart.com/

• FabiandJ
  • Niet online
ToolkiT schreef op donderdag 06 november 2008 @ 22:16:
[...]

Mijn buurman in Sydney (of eigenlijk zijn maat, maar dat is een lang verhaal) had ook een Bavaria 42, leuke boot, paar keer een wedstrijd van zijn zeilclub (in Sydney harbour) meegedaan en wel eens 2e geworden, niet slecht voor zo'n zware boot..
Dat is zeker niet slecht, de top die iemand met een 42 footer gehaald had in onze groep was iets van 10 knopen. Wat echt gigantisch snel is voor een zo'n caravan op het water :P

• dhr. banuyn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2021

dhr. banuyn

Dat gaan we doen...

Dutch3men schreef op donderdag 06 november 2008 @ 23:51:
[...]

Dat is zeker niet slecht, de top die iemand met een 42 footer gehaald had in onze groep was iets van 10 knopen. Wat echt gigantisch snel is voor een zo'n caravan op het water :P
Maar wel een luxe caravan. :+
Flotielje zeilen in Griekenland staat nog hoog op mijn lijstje, amar met tweekoters (2 en 4) stel ik dat nog even uit tot zwemvaardige leeftijd.

Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging

• FabiandJ
  • Niet online
dhr. banuyn schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 12:33:
[...]

Maar wel een luxe caravan. :+
Flotielje zeilen in Griekenland staat nog hoog op mijn lijstje, amar met tweekoters (2 en 4) stel ik dat nog even uit tot zwemvaardige leeftijd.
Zeker een luxe caravan, 3 douches aan boord :p En een hele grote waar de boot in ligt, de zee dus.
Verder ja flottielje zeilen in Griekenland is super, na 4 jaar hebben we nu een vaste groep van inclusief onzelf 6 boten, en hebben we vorige week een hele route uitgestippeld hoe wij zouden willen varen. Nu leggen we dit voor aan de eigenaren van de flottielje die tevens goeie vrienden zijn en kijken wat er mogelijk is.
Verder zou ik net zo als je zegt even wachten met het flottielje zeilen in Griekenland, als je nu gaat met die twee kids van je hou je jezelf alleen maar tegen. Elke keer op je kids letten is niet leuk, plus dat hun er dan ook niet echt van kunnen genieten, zwemmen etc.

Ik ga nu toch eff spammen :p, maar wij hebben tot nu toe altijd de zeiljachten gehuurd bij Sunny Sailing, hun proberen ook altijd de groepen met elkaar te koppelen aan de hand van de leeftijd van de kinderen, dus zeker een aanrader. En ze hebben kwalitatief ook de beste boten, voor als je het vergelijkt met andere organisaties die daar zeilen.

• ToolkiT
  • Nu online

ToolkiT

brit-tweaker

Dutch3men schreef op donderdag 06 november 2008 @ 23:51:
[...]

idd ze kunnen best hard, maar je hebt wel een stevig windje nodig om hem op snelheid te krijgen..
Dus je kansen om te winnen hangen erg van de wind af..

Zijn andere boot wat een veel rankere boot (geen idee welk model) die eigenlijk veel beter voor racen is, maar die lag niet bij een zeilclub...

Maar meestal was het meer caravan zeilen-> zeilen naar een mooi plekje, daar voor anker of aan een boei en een lekker flesje wijn opentrekken en relaxed lunchen, en dan weer relaxed terug zeilen...
Dat mis ik hier af en toe wel..

• FabiandJ
  • Niet online
ToolkiT schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 18:07:
[...]

idd ze kunnen best hard, maar je hebt wel een stevig windje nodig om hem op snelheid te krijgen..
Dus je kansen om te winnen hangen erg van de wind af..

Zijn andere boot wat een veel rankere boot (geen idee welk model) die eigenlijk veel beter voor racen is, maar die lag niet bij een zeilclub...

Maar meestal was het meer caravan zeilen-> zeilen naar een mooi plekje, daar voor anker of aan een boei en een lekker flesje wijn opentrekken en relaxed lunchen, en dan weer relaxed terug zeilen...
Dat mis ik hier af en toe wel..
Je het waaide toen ook behoorlijk, 35 windknopen of zo :9

Ja en dat ergens voor anker gaan, wat eten etc is heel herkenbaar. Aan een boei zou alleen wat lastig zijn aangezien die niet te vinden zijn.
Meestal gaan wij ergens tussen 10 en 12 weg uit de haven of waar we dan ook hebben overnacht. En dan varen we richting de eind bestemming en als we een leuke plek tegen komen. Of er staat geen wind en geen zin hebben om 6 uur of langer te motoren leggen we de boot stil en gaan we gewoon midden op zee eten (wel opletten of er geen jacht aankomt van 50m of langer :o ). Of soms spreken we af met een paar boten om naar een baai te gaan en daar met zijn allen wat aan kloten.

En als we bij de eindbestemming zijn met een aantal andere boten zoeken de kinderen en de ouders elkaar vanzelf op en gaan de wijnflessen/bier/cola etc open en blijven we zo tot een uur of 7 zitten. Daarna douchen, klaar maken en met de hele club uit eten. En zodra we daarmee klaar zijn gaan de jongeren kijken of er enig nachtleven is, zo waren wij afgelopen zomer in Zakynthos en hebben we dar de taxi gepakt naar het Salau voor de Britten gegaan namelijk Laganas en daar tot een uur of 5 geweest en met de taxi terug, slapen en het verhaal begint weer opnieuw.

• Gullie007
  • Niet online
Afgelopen week (in de freezing kou) m'n onderwaterschip geschilderd.

Van:

Via (tijdens schoonmaken):

Naar:

Had nu mooi even tijd zonder een mooie vaardag te missen, de werf had mogelijkheid om 'r te stallen en voor de antifouling maakte de lage temperatuur niet uit.
Tis zelfslijpende antifouling trouwens (die rotzooi is duur! Pfff...), vandaar de kale plekken op de tweede foto. Hadden de vorige eigenaars erop gesmeerd en is op zich niet onlogisch door de lage snelheden die ik ermee kan halen. Helaas hebben diezelfde vorige eigenaars bedacht dat schuren niet zo interessant is ofzo, want ik trok met het schilderstape de waterlijnverf mee :|

Maar ze kan er weer even tegenaan, me is tevreden!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

eamelink schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 21:42:
[afbeelding]
[afbeelding]

Zo, een heerlijke megakick, maar mijn vraag kan prima in dit topic.

Ik ben geen boten- of vaarfanaat. Mede omdat ik geen toegang heb tot een leuke boot en omdat het in mijn familie geen hobby is. Toch ben ik al een paar jaar aan het fantaseren over zo'n bootje zoals hierboven. Niet dat ik echt realistische plannen heb, mede vanwege het feit dat je in Arnhem e.o. nou niet echt wonderschoon kan varen. (Ja, het Rhederlaag op en af, maar wil je echt ergens heen dan moet je toch de grote rivieren op lijkt me.)

Eerder heb ik al wel eens gekeken waar je een leuk bootje kunt huren, maar ik kon eigenlijk weinig vinden. In de biesbosch kun je wel iets huren, maar dat is er nog niet van gekomen. Weet iemand toevallig een bootverhuur in de omgeving van Arnhem, waar je een bootje als bovenstaande kunt huren voor een dag of weekend? (Een sloep is ook goed, ik wil gewoon de sfeer/ervaring eens meemaken, om vervolgens te kijken of ik verliefd zou kunnen worden op 'varen'.)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:07

PcDealer

HP ftw \o/

Jojk schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 11:57:
[...]

Weet iemand toevallig een bootverhuur in de omgeving van Arnhem, waar je een bootje als bovenstaande kunt huren voor een dag of weekend?
Bel ze eens op:
http://www.goudengids.nl/...rhuur_Regio:ARNHEM-1.html

Zelf ben ik nogal fan van motorjachten/knikspantboten en ik kijk uiteraard naar Yacht Vision.
Mijn type boten zijn:
http://www.seriousyachts....380-fotogallery-jacht.htm
http://www.vivante-yachts.nl/vivante43cc-nl.php?page=fotoex

[Voor 26% gewijzigd door PcDealer op 24-03-2009 18:04]

LinkedIn WoT Cash Converter

• unclero

unclero

Kona EV ftw \o/

Jojk schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 11:57:
Eerder heb ik al wel eens gekeken waar je een leuk bootje kunt huren, maar ik kon eigenlijk weinig vinden. In de biesbosch kun je wel iets huren, maar dat is er nog niet van gekomen. Weet iemand toevallig een bootverhuur in de omgeving van Arnhem, waar je een bootje als bovenstaande kunt huren voor een dag of weekend? (Een sloep is ook goed, ik wil gewoon de sfeer/ervaring eens meemaken, om vervolgens te kijken of ik verliefd zou kunnen worden op 'varen'.)
Bij mij komen eigenlijk alleen de verhuurders bij de Mookerplas (in Mook) en de Kraaijenbergse Plassen (bij Beers) in me op.. Daar heb ik vroeger veel gezeild.

Als het je eerste keer is zou ik aanraden een ervarener iemand mee te nemen ;).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
Subtiel kickje, ik heb afgelopen weekend eindelijk weer kunnen varen, heerlijk! Sinds december had ik m'n vloeren uit m'n boot gehaald om ze op te knappen, en zaterdag konden ze eindelijk weer terug.

Paar before & after plaatjes:

In de kuip achter:

En binnen in de kajuit:

Tussen before & after: groeven frezen, helemaal kaal halen, injecteren, voegen vullen met epoxy met wit vulmiddel, schuren schuren schuren, tweemaal in de epoxy zetten (schuren) en tweemaal in de UV-bestendige 2 componenten lak, waarvan de laatste laag met anti-slip zand. Hoop dat ik er een tijdje van af ben, maar ben erg tevreden met het resultaat.

Wat volgt is het bankje vóór en natuurlijk de naamborden die op dit moment bij de Vergulderij liggen.
Langzaam maar zeker wordt het wat!

Meer mensen die het seizoen goed zijn begonnen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 15:49

bonzz.netninja

Niente baffi

Morgen reis ik af naar vigo (volgens zeilen het mooiste zeilgebied ter wereld) om daar 10 dagen op een Xyacht 36 te gaan zeilen.....

sweeeeet

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:57
bonzz.netninja schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 22:31:
Morgen reis ik af naar vigo (volgens zeilen het mooiste zeilgebied ter wereld) om daar 10 dagen op een Xyacht 36 te gaan zeilen.....

sweeeeet
36 bestaat niet. Bedoel je een 37? Of een oud bouwjaar?

In ieder geval veel plezier, zal vast wel lukken met mooi weer (en wat wind als het meezit) d:)b.
Wel tof dat je met een X-Yacht gaat, meestal beperken organisaties in warme gebieden als Sunrise/OCC zich tot Bavaria's...

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0Henk 'm!

• real_FireFly
Inmiddels zit onze nieuwe kap erop :)

Voor:

Na:

De ramen zijn ook nieuw. Het originele dak had nogal een beperkte stahoogte, dat is nu geen probleem meer :)
Nu nog de zijruiten, die zijn van kunststof en hebben hun beste tijd wel gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Jedi_Pimp schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 23:19:
[...]

36 bestaat niet. Bedoel je een 37? Of een oud bouwjaar?

In ieder geval veel plezier, zal vast wel lukken met mooi weer (en wat wind als het meezit) d:)b.
Wel tof dat je met een X-Yacht gaat, meestal beperken organisaties in warme gebieden als Sunrise/OCC zich tot Bavaria's...
zeg ik 36? ik bedoel idd 37 geloof ik. een x 36.5 om precies te zijn. En het is de boot van de ouders van een vriend die we elk jaar meenemen. Maar nu ligt de boot daar toevallig dus gaan we daar maar naar toe :)

[Voor 3% gewijzigd door bonzz.netninja op 26-05-2009 23:49]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:20

Wuursj

want worst is al bezet

Gullie007 schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 22:28:
Subtiel kickje, ik heb afgelopen weekend eindelijk weer kunnen varen, heerlijk! Sinds december had ik m'n vloeren uit m'n boot gehaald om ze op te knappen, en zaterdag konden ze eindelijk weer terug.

In de kuip achter:
[afbeelding]

En binnen in de kajuit:
[afbeelding]

Tussen before & after: groeven frezen, helemaal kaal halen, injecteren, voegen vullen met epoxy met wit vulmiddel, schuren schuren schuren, tweemaal in de epoxy zetten (schuren) en tweemaal in de UV-bestendige 2 componenten lak, waarvan de laatste laag met anti-slip zand. Hoop dat ik er een tijdje van af ben, maar ben erg tevreden met het resultaat.

Wat volgt is het bankje vóór en natuurlijk de naamborden die op dit moment bij de Vergulderij liggen.

Mooi die vloer zo! Als je epoxy niet houdt, kun je dat dan aangeven hier? Ik heb epoxy op blank hout nog niet aangedurft ivm de slechte UV bestendigheid. Maar met een goede UV filter er over heen wel eens het proberen waard.

Maar om op je laatste vraag terug te komen: Ja, het seizoen is weer goed begonnen. naast m'n eerder klusproject (zie eerder in dit topic) en veel vaarplezier daarmee heb ik samen met m'n vriendin een nieuw project gekocht. Een Koopmans 34 met wat achterstallig onderhoud en wat slechte plekken in opbouw en dek. We gaan dan ook het verfsysteem vernieuwen en veel dingen veranderen. Maar vooral mbt het lelijke interieur hebben we veel plannen en misschien gaan we de motor vervangen. De dame in kwestie:

en hoe ze er vroeger uit zag:

Leuk detail is dat ze na de bouw in '78 met de eerste eigenaar op wereldreis is geweest. De tweede eigenaar heeft hem vooral als familieboot gebruikt en ingericht en wij willem hem weer voor langere reizen gaan gebruiken.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ToolkiT
  • Nu online

ToolkiT

brit-tweaker

Gullie007 schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 22:28:

In de kuip achter:
[afbeelding]

En binnen in de kajuit:
[afbeelding]

netjes! ziet er chic uit! d:)b

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:27
Tof, een bootjes topic!
Ik zeil "van huis uit" al m'n hele leven, en verlang al lange tijd naar een eigen bootje. Helaas is dat als student toch lastig... Nu studeer ik volgende maand af (als alles volgens plan gaat), daarna hoop ik snel een trekhaak te bezitten, en dan een leuk bootje op de kop te tikken :)

• Gullie007
  • Niet online
@Wuursj: Mij is verteld dat de UV-laag door zonstraling afbreekt en zolang je de deze intact houdt (aanvult, dus eens in t jaar of om t jaar lakken) er weinig aan de hand zou moeten zijn. In het geval dat je hout buiten ligt tenminste, binnen kan de interval groter zijn.
Als je hout goed in de lak wilt houden (ook zonder epoxy eronder of zelfs zonder 2 componenten) zul je het toch zeer regelmatig moeten lakken, dus daar is dit geen uitzondering op. "Koop 'n boot, werk je..." Wel is t op deze manier harder natuurlijk, en beter beschermd. Over een tijd kan ik zeggen of het klopt :)

Mooi project heb je gekocht, ze heeft 'n mooie, elegante lijn. Veel (klus-) plezier ermee!!

@ToolkiT: Thnx! :)

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 20:06
Mijn boot:

Helaas is ie niet van mij, maar ik werk er wel op. Vandaag lekker in Venetie liggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ko9
  • Laatst online: 13:40
Specs:
Type: Hobie Tiger
L x B x H : 5,51m(18ft) x 2.50m x 9.00m
Gewicht : 180 kg
Grootzeil : 17,00 m²
Fok : 4,15 m²
Spi : 21 m²
Topspeed : heel hoog :P

Helaas geen fatsoenlijke eigen foto, daarom deze maar (wel zelfde 'kleurstelling' als mijn boot)

Ligt iig in Muiderzand, dé catamaran-spot in NL als je het mij (en vele anderen) vraagt. Geen moeilijk gedoe met branding enzo, gewoon het water inrollen en gas geven! 8)

[Voor 20% gewijzigd door ko9 op 01-06-2009 12:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Vroeger hebben wij ook altijd een motorboot gehad, een 9m50 lange Pedro.

En dat 'vroeger' is alweer 15 jaar geleden.

Mijn ouders hebben heel Nederland gezien vanaf het water, en zijn toen overgestapt naar een kampeerauto.

Ik moet het nu met deze 2 doen:
:+

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Iemand ervaring met elektrische sloepen? Komend weekend wil ik graag een sloep huren, maar je hebt keus uit elektrische en 'normale' sloepen. Geluid, beleving, snelheid, ruimte?

Divide and conquer.

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Leuk detail is dat ze na de bouw in '78 met de eerste eigenaar op wereldreis is geweest. De tweede eigenaar heeft hem vooral als familieboot gebruikt en ingericht en wij willem hem weer voor langere reizen gaan gebruiken.
Herkende de romp al als een koopmans voordat ik je tekst las. Mijn ouders hebben net hun schip verkocht. Ze hebben er 10 jaar op gewoond waarvan 8 jaar lang een wereldreis. Ze hebben hem toenertijd laten bouwen bij een werf in Nijkerk en compleet naar hun eigen smaak laten inrichten.

http://tweakers.net/ext/f/PFsLqaxyJvCVfVPM2To3lcZR/thumb.jpg

http://tweakers.net/ext/f/hl94G0MLgktdgOzxsj4t3qzl/thumb.jpg

http://tweakers.net/ext/f/ayBMksGghhdHU9Zj5QbUNGeC/thumb.jpg

Klick voor fullsize.

• Charly
Als het meezit gaat over een paar weken onze oude catamaran ook nog weer even het water in.
Zuslief is een camping met een geschikte haven of een strandje aan het zoeken. *O*

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

hoera

• McMiGHtY
ik wil er ook een!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Een boot, of een zus die een camping met een geschikte haven of strandje aan het zoeken is? O-)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• McMiGHtY
Een boot, een zus heb ik al, maar die doet niks met campings of strandjes.

Sinds het begin van het jaar woon ik langs een watertje waar de laatste tijd geregeld bootjes langs komen varen, lijkt me reuze!

Net al even op http://www.glen-l.com/ gekeken, en het is dat ik niet handig ben en de ruimte niet heb.

• real_FireFly
McMiGHtY schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 21:14:

Net al even op http://www.glen-l.com/ gekeken, en het is dat ik niet handig ben en de ruimte niet heb.
:o die 10ft hydro (Super Spartan) :D
Ben benieuwd hoe hard dat loopt, heb zo'n vermoeden dat nog niemand echt volgas heeft gevaren >:)

• McMiGHtY
Volgens mij heb je met al met een klein motorretje een vaarbewijs voor nodig. Verder is die niet echt pracktisch natuurlijk :)

Leuk: http://www.botentekoop.nl...en/809958/Placom-420.html
Ook leuk: http://www.botentekoop.nl...811218/Pilot-Visboot.html

• Charly
McMiGHtY schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 11:56:
Volgens mij heb je met al met een klein motorretje een vaarbewijs voor nodig. Verder is die niet echt pracktisch natuurlijk :)

Leuk: http://www.botentekoop.nl...en/809958/Placom-420.html
Ook leuk: http://www.botentekoop.nl...811218/Pilot-Visboot.html
Volgens mij heb je voor alles langer dan 15 meter, of sneller dan 20kmu een vaarbewijs nodig.
Vermogen maakt niet meer uit dacht ik.

[Voor 3% gewijzigd door Charly op 14-07-2010 12:05]

• Gullie007
  • Niet online
Klopt helemaal. Maar met zo'n ongelofelijk licht bootje zit je met een simpel 5PKtje al ruim over de twintig km/u denk ik. 't Dingetje komt natuurlijk in no-time in plané.

• McMiGHtY
Sneller als 20 KM is idd een vaarbewijs. Lengte weet ik niet, blijft leuk.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-12-2022
Wat het vaarbewijs betreft is het volgens mij niet onverstandig om dat hoe dan ook z.s.m. te halen. Kost je een paar tientjes en een avondje studeren. Voordat je het weet wordt er een praktijkexamen ingevoerd (wat niet onlogisch zou zijn en waar al enige tijd over gesproken wordt), dan ben je opeens zomaar 100 euro kwijt voor dat vaarbewijs.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• ToolkiT
  • Nu online

ToolkiT

brit-tweaker

argro schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 13:25:
Wat het vaarbewijs betreft is het volgens mij niet onverstandig om dat hoe dan ook z.s.m. te halen. Kost je een paar tientjes en een avondje studeren. Voordat je het weet wordt er een praktijkexamen ingevoerd (wat niet onlogisch zou zijn en waar al enige tijd over gesproken wordt), dan ben je opeens zomaar 100 euro kwijt voor dat vaarbewijs.
Ik moet altijd zo lachen als ik die verhalen in over x-bewijs (golf, vaar etc) hoor in NL, nog even en ze voeren een fietsbewijs in...
Wat is NL toch vol met regeltjes en bewijzen...

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Gekeken naar hoe een hoop idioten zich gedragen op de fiets in het verkeer vind ik dat geen slecht plan.

Mensen zorgen er zelf voor dat er regeltjes komen in een hoop gevallen. Als men nu zelfs weer eens gaat nadenken en verantwoording gaat nemen voor zijn eigen acties dan zou dit allemaal niet nodig zijn.

• Charly
ToolkiT schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 14:28:
[...]

Ik moet altijd zo lachen als ik die verhalen in over x-bewijs (golf, vaar etc) hoor in NL, nog even en ze voeren een fietsbewijs in... Wat is NL toch vol met regeltjes en bewijzen...
Niet dat ik er nou voor ben om een verplicht vaarbewijs in te voeren, maar ik vindt het wel vreemd dat je voor een snorfiets een papiertje moet hebben maar voor een jacht tot 15 meter niet.

In het buitenland heb je geloof ik ook wel vaak een papiertje (ICC) nodig voor boten waar je in Nederland geen vaarbewijs voor hoeft te hebben.

• ToolkiT
  • Nu online

ToolkiT

brit-tweaker

Anoniem: 93986 schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 14:32:
Gekeken naar hoe een hoop idioten zich gedragen op de fiets in het verkeer vind ik dat geen slecht plan.

Mensen zorgen er zelf voor dat er regeltjes komen in een hoop gevallen. Als men nu zelfs weer eens gaat nadenken en verantwoording gaat nemen voor zijn eigen acties dan zou dit allemaal niet nodig zijn.

[afbeelding]
Ik weet het, en NL is nu eenmaal dichtbevolkt wat het alleen maar erger maakt...
Maar een beetje common sense en beleeftheid zou voldoende moeten zijn bij veel dingen.. maar die zijn de laatste tijd telkens meer zeldzaam lijkt het soms wel..
Charly schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 14:48:
[...]

Niet dat ik er nou voor ben om een verplicht vaarbewijs in te voeren, maar ik vindt het wel vreemd dat je voor een snorfiets een papiertje moet hebben maar voor een jacht tot 15 meter niet.

In het buitenland heb je geloof ik ook wel vaak een papiertje (ICC) nodig voor boten waar je in Nederland geen vaarbewijs voor hoeft te hebben.
Weet ik eigenlijk liet, volgens mij kon je in Australia gewoon een boot huren zonder bewijsje.. ze vroegen hooguit of je een beetje ervaring had...
maar misschien waren die korter dan 15m.

De bavaria 40 van mijn buurman mocht ik iig wel besturen (legaal of illegaal weet ik eigenlijk niet)

• real_FireFly
[...]

Ik moet altijd zo lachen als ik die verhalen in over x-bewijs (golf, vaar etc) hoor in NL, nog even en ze voeren een fietsbewijs in...
In 't buitenland is 't nog veel "erger" hoor, in Duitsland, Frankrijk en Spanje gaat 't bijvoorbeeld naar motorvermogen. Duitsland vanaf 5pk (ongeacht lengte), Frankrijk vanaf 6.1pk (of langer dan 5 mtr) en Spanje vanaf 9.5pk (ongeacht lengte? Niet zeker).

[Voor 6% gewijzigd door real_FireFly op 14-07-2010 15:29]

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 21:50
[...]

Nou een vaarbewijs is echt geen verkeerde zaak als ik zie hoe sommige hufters zich gedragen op het water. Ik woon zelf aan het water en als je af en toe ziet wat mensen uitvoeren... :S. Dan hebben we het met name over mensen die nooit gevaren hebben, een bootje kopen en wat gaan klooien, en daarbij soms de meest gevaarlijke capriolen uithalen. Ik zou het alleen maar goed vinden als iedereen een vaarbewijs moet halen die wil varen, met bij voorkeur nog een praktijk examen.

[Voor 3% gewijzigd door boaty op 14-07-2010 19:27]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• Gullie007
  • Niet online
Ben het op zich helemaal met je eens. 't Wordt steeds drukker op het water en een basiskennis van de regels is helemaal niet gek. Moet ik overigens wel eerlijk bij zeggen dat ik al m'n hele leven vaar (plezier) en pas vorige week m'n vaarbewijs heb gehaald, maar de belangrijkste (omgangs)regels kende ik natuurlijk al. Ik heb wettelijk gezien nog steeds geen vaarbewijs nodig voor mijn boot, maar vond eigenlijk dat ik niet zonder kon ;) Het valt me alleen op hoe gemakkelijk mensen de regels vergeten, heb meerdere malen (zonder vaarbewijs) iemand mét vaarbewijs mogen uitleggen dat die beroepsvaart van rechts voorrang had.. Dus het zegt zeker niet alles.

En wat ik erg heb gemist bij het vaarexamen is niet zozeer een praktijktoets (op het water gaat eea relatief zo traag dat ik dat persoonlijk niet zo noodzakelijk acht en daarnaast kun je nooit alle weersomstandigheden of boottypen toetsen en die maken een wereld van verschil), maar vooral ook de ongeschreven regels, de etiquette. Eerste bij de sluis/brug gaat er ook als eerste doorheen (beroepsvaart daargelaten), je lijntje nooit over een ander lijntje knopen, een beetje op het volume van de radio letten, etc etc. Een dergelijk hoofdstuk - ondanks niet wettelijk verplicht - zou wat mij betreft wenselijk zijn.

[Voor 4% gewijzigd door Gullie007 op 14-07-2010 21:04]

• Dutch_guy

Dutch_guy

WYSIWYG

Iedereen verplicht een vaarbewijs. Belachelijk dat als je harder dan 20km je opeens aan allerlei voorwaarden moet voldoen.

Al wil een vaarbewijs nog niet zeggen dat iemand ook kan varen. In de sluisen zie altijd de meest fantastische dingen gebeuren...

• Charly
Gullie007 schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 20:51:
... maar vooral ook de ongeschreven regels, de etiquette. Eerste bij de sluis/brug gaat er ook als eerste doorheen (beroepsvaart daargelaten), je lijntje nooit over een ander lijntje knopen, een beetje op het volume van de radio letten, etc etc. Een dergelijk hoofdstuk - ondanks niet wettelijk verplicht - zou wat mij betreft wenselijk zijn.
Gewoon normaal doen bedoel je? ;)
Het is treurig genoeg maar het zou inderdaad niet slecht zijn als daar een keer een examen voor kwam.

Trouwens... Over 'grote boten topic' gesproken, kijk eens wat er vorig jaar achter onze fok vandaan kwam!

De independance of the seas ... bekend van Discovery channel :P

[Voor 19% gewijzigd door Charly op 15-07-2010 21:08]

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Hee daar was ik bij :) Die was idd enurm!

Anyhoe...ja vaarbewijs. Ik weet niet of je dat verplicht moet maken. Het is geen garantie voor ervaring en/of etiquette. Dat is meer iets wat je door ervaring leert. Sowieso is klein vaarbewijs niet zo heel erg diepgaand.

Aan de andere kant is het idd wel gek dat je een 15 m zeiljacht (en die zijn groot, en duur) zomaar mag besturen. Daar kun je toch een hoop problemen mee veroorzaken.

Nu zit ik trouwens niet zo heel vaak op het water maar heb eigenlijk in de jaren dat ik actief zeil op groot water nooit echt problemen gehad omdat iemand anders niet zijn vaarbewijs had. Wel eens wat gekloot in de sluis enzo maar daar had een vaarbewijs niet geholpen. Eigenlijk kom ik altijd wel mensen tegen die wel weten wat ze doen en gewoon netjes over het voordek lopen en dat soort dingen.

Ik ga iig mijn vaarbewijs halen binnenkort.

[Voor 29% gewijzigd door bonzz.netninja op 15-07-2010 22:36]

• Anoniem: 89521
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
boaty schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 18:48:
[...]

Nou een vaarbewijs is echt geen verkeerde zaak als ik zie hoe sommige hufters zich gedragen op het water. Ik woon zelf aan het water en als je af en toe ziet wat mensen uitvoeren... :S. Dan hebben we het met name over mensen die nooit gevaren hebben, een bootje kopen en wat gaan klooien, en daarbij soms de meest gevaarlijke capriolen uithalen. Ik zou het alleen maar goed vinden als iedereen een vaarbewijs moet halen die wil varen, met bij voorkeur nog een praktijk examen.
Het vaarbewijs heeft helaas geen bal te maken met het gedrag van mensen, zie ook het wegverkeer.
Mentaliteit heeft niets met een papiertje te maken.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 20:06
Ik heb grootvaarbewijs alle schepen, maar mag niet eens varen met kleine bootjes hier :P Heb trouwens ook geen flauw idee hoe het eraan toegaat in een sluis (ja panama sluizen :P).

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Megamind schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 22:38:
Ik heb grootvaarbewijs alle schepen, maar mag niet eens varen met kleine bootjes hier :P Heb trouwens ook geen flauw idee hoe het eraan toegaat in een sluis (ja panama sluizen :P).
Ligt eraan waar. Friesland, hoogseizoen, chaos met duitsers en huurboten. Beetje normale sluizen in zeeland (volkrak, bruinisse, dat soort werk) best goed en netjes. Maar ach, als je zelf maar netjes ligt en andere beetje helpt. Dan lukt het allemaal wel. Soms heb je ook gewoon pech en lig je opeens schots en scheef.

Mooiste was in vlissingen ooit in de grote zeesluis (groot!) waar wij en een ander jacht in lagen. En toen presteerde dat andere jacht met al die ruimte die er was toch achterstevoren af te meren. En dat ding is echt enorm, daar kun je rustig rondjes in varen als je dat zou willen. Schreeuwend wijf voorop met zo'n achterlijke pikhaak en achter een of andere gast die alleen maar vol gas voorruit of achterruit kent, en niet zonder zijn boegschroef kan

[Voor 26% gewijzigd door bonzz.netninja op 15-07-2010 22:43]

• FabiandJ
  • Niet online
Charly schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 21:01:
[...]

Gewoon normaal doen bedoel je? ;)
Het is treurig genoeg maar het zou inderdaad niet slecht zijn als daar een keer een examen voor kwam.

Trouwens... Over 'grote boten topic' gesproken, kijk eens wat er vorig jaar achter onze fok vandaan kwam!

[afbeelding]

De independance of the seas ... bekend van Discovery channel :P
Dat gevoel had ik 3 jaar geleden ook toen ik op vakantie was in Griekenland, we lagen toen in de haven Katakolon en toen we wakker werden zagen we dit voor ons liggen.

En op de foto zie je dat er rechts ook nog één lag, die was dus heel sneaky midden in de nacht binnen komen varen.

En de 26e vertrek ik naar Corfu waar we voor twee weken een Bavaria 42 foot gehuurd hebben (4x al :) ) lekker flottielje zeilen als zullen we denk ik snel uit de groep gaan aangezien we verder naar het zuiden willen en dit is niet de planning voor deze flottielje.
Foto van vorig jaar.

Oh en we kwamen ook dit beest tegen :9

• Charly
Dutch3men schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 22:58:
[...]
Oh en we kwamen ook dit beest tegen :9
[afbeelding]
WTF wat is dat voor'n bizar ding? Omgebouwde soviet sub ofzo 8)

[Voor 5% gewijzigd door Charly op 16-07-2010 08:40]

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Hee is dat een X daar net voor dat rare russische ding?

Pagina: 1 2 3 ... 12 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee