Klopt. Het probleem zit echter in de stalling: vrijwel niemand in Nederland heeft een mooi vrijstaand huis aan het water met eigen aanlegsteiger (erg jammer dat heel veel meren een weg of een weiland aan het water hebben, dat zijn ideale locaties voor mooie huizen!), dus je moet een jachthaven betalen. En dat kost per jaar al bijna meer dan een goedkoop bootje in aanschaf kost.
Edit: ik ben spuit 11 zie ik

Anoniem: 83328 schreef op maandag 19 juli 2010 @ 23:09:
Waar je ook rekening mee moet houden is de brandstofprijs (als je een motorboot hebt natuurlijk

). Boten zijn niet zuinig, ook de trage niet. Vooral oude boten verbruiken nogal veel. Goedkope boten hebben vaak benzinemotoren. Naast dat benzine dampt en stinkt, is 't ook nog eens duur in gebruik.
Een bootje met kleine dieselmotor daarentegen kan prima voor minder dan een euro per uur varen. Sloepen met 9 pk diesel, Doerak met 8 tot 12 pk, dat soort dingen.
3p0x schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:21:
Is het verstandig om dan een vaarbewijs te halen? Opzich is het niet nodig, veel groter dan 10/12m hoeft de boot niet te zijn en sneller dan 20 km/u ga ik toch niet (tiz vakantie

) maar misschien het wel handig om alle regels ect te kennen?
Ik heb een klein vaarbewijs (deel I), speedboot staat nog steeds op mijn verlanglijstje, maar de brandstofkosten zijn de laatste jaren niet minder geworden... En een beetje speedboot doet vol gas zo 100 liter per uur, dus laat nog maar even zitten.
Vaarbewijs
halen kost je een hoop geld als je er niets mee doet, het boek doorlezen is wel goed om te doen, en zeker aan te raden want regels kennen kan nooit kwaad. Het "blijf weg sein" bijvoorbeeld is een leuke, als je dat ooit tegenkomt ben je heel blij dat je het kent

En voorrangsregels natuurlijk, en andere dingen die je wel dagelijks gebruikt, etc.
Het deel: "je ziet deze 5 lampen: wat is het?" heb ik wel geleerd maar ben ik allang weer vergeten, simpelweg omdat je dat nooit gebruikt als je niet in het donker op de grote rivieren vaart.
Dat mag gelukkig ook digitaal, en welke Tweaker vaart er nou zonder laptop

Deel I is geldig op de meeste wateren, Deel II voor (uit m'n hoofd) de Westerschelde, de Eems, de Dolard en de Waddenzee. Met als grootste verschil dat de regels op die wateren soms tegenstrijdig zijn t.o.v. deel I, erg verwarrend dus (BPR vs RPR).
[
Voor 76% gewijzigd door
RemcoDelft op 21-07-2010 10:48
]