Het grote boten topic

Pagina: 1 2 ... 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Charly schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 08:40:
[...]

WTF wat is dat voor'n bizar ding? Omgebouwde soviet sub ofzo 8)
Nee niks omgebouwd, hij is gemaakt door Blohm + Voss in Duitsland onder de naam A Project SF99/Sigma en hij is 119m lang :p
bonzz.netninja schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 08:45:
Hee is dat een X daar net voor dat rare russische ding?
Hij is dus niet Russisch ;) En welke X ?

[ Voor 26% gewijzigd door FabiandJ op 16-07-2010 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 04-06 22:18

bonzz.netninja

Niente baffi

X yacht.....die zeilboot die er net voor vaart
Maar dat is het niet

[ Voor 23% gewijzigd door bonzz.netninja op 16-07-2010 10:00 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:46

McMiGHtY

- burp -

Je kan voor verbazingwekkend weinig geld best wat leuke bootjes aanschaffen

http://www.botentekoop.nl...0/Gezinskruiser-1974.html

Afbeeldingslocatie: http://www.botentekoop.nl/webimages/0/8/5/811580.jpg
Leuke cruiser voor 4750,-

http://www.botentekoop.nl...727/Sturgeon-22-1974.html
Afbeeldingslocatie: http://www.botentekoop.nl/webimages/7/2/7/812727.jpg
Zeilbootje voor 4500,-

En zelfs voor onder de 1000 euro kun je best een aantal leuke vinden.

Het begint wel steeds meer te kriebelen.

[ Voor 21% gewijzigd door McMiGHtY op 18-07-2010 22:46 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Aanschaf is het probleem niet. Onderhoud en liggeld meestal wel.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 18-07-2010 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Kijk anders ook eens op www.apolloduck.com daar staat veel op.

Nee ik spaar nog een jaartje of 30 door, en dan lekker een 40-50ft jachtje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

bonzz.netninja schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 22:40:
[...]

Ligt eraan waar. Friesland, hoogseizoen, chaos met duitsers en huurboten. Beetje normale sluizen in zeeland (volkrak, bruinisse, dat soort werk) best goed en netjes. Maar ach, als je zelf maar netjes ligt en andere beetje helpt. Dan lukt het allemaal wel. Soms heb je ook gewoon pech en lig je opeens schots en scheef.

Mooiste was in vlissingen ooit in de grote zeesluis (groot!) waar wij en een ander jacht in lagen. En toen presteerde dat andere jacht met al die ruimte die er was toch achterstevoren af te meren. En dat ding is echt enorm, daar kun je rustig rondjes in varen als je dat zou willen. Schreeuwend wijf voorop met zo'n achterlijke pikhaak en achter een of andere gast die alleen maar vol gas voorruit of achterruit kent, en niet zonder zijn boegschroef kan
Sluizen zijn altijd leuk om te kijken, zeker als je zelf weet hoe het wel moet :P

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Anoniem: 93986 schreef op zondag 18 juli 2010 @ 22:51:
Aanschaf is het probleem niet. Onderhoud en liggeld meestal wel.
Aan wat voor een bedragen moet ik dan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-06 16:49
McMiGHtY schreef op maandag 19 juli 2010 @ 07:54:
[...]

Aan wat voor een bedragen moet ik dan denken?
Voor een bootje van 7 meter ben je zo 1000 euro per jaar aan liggeld / stalling kwijt. Onderhoud is afhankelijk van de staat van onderhoud waarin je hem koopt, maar ik geloof dat 15% van de (nieuwe) aanschafwaarde per jaar de vuistregel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Ja en de boot is niet zo zeer een enorm issue (alhoewel die goedkope rotdingen vaak strak van de osmose staan) maar rotte zeilen, rot tuigage, dat soort dingen. Of een stukke motor

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Charly schreef op maandag 19 juli 2010 @ 09:14:
[...]

Voor een bootje van 7 meter ben je zo 1000 euro per jaar aan liggeld / stalling kwijt. Onderhoud is afhankelijk van de staat van onderhoud waarin je hem koopt, maar ik geloof dat 15% van de (nieuwe) aanschafwaarde per jaar de vuistregel is.
En als je bijv. in je vakantie her en der in een jachthaven wil liggen? Moet ik denken aan campingprijzen? (Zo rond de 15 tot 25 euro per overnachting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nee, tenzij je een heel lange boot hebt ;) De prijs wordt per strekkende meter lengte van de boot bepaald: Normaal gesproken kun je rekenen op ongeveer 1 euro de meter lengte. Soms iets minder, soms ook behoorlijk wat meer, maar de gemene deler ligt rond die euro. Dus met een (toch al behoorlijke) boot van 10 meter lang, ben je een 10tje per nacht kwijt.
Wil je dan douchen, walstroom gebruiken of drinkwater tanken, kan het zijn dat er additionele kosten zijn. Maar da's sterk per jachthaven afhankelijk.

System Specs Desktop | System Specs Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

1000 euro per jaar liggeld voor een boot van 7 meter is wel veel hoor, er zijn ook havens waarbij je 400 euro voor 8 meter betaald.
Op vakantie gaan is spotgoedkoop, jachthavens kosten over het algemeen vrij weinig. Water is vaak gratis en stroom is vaak in de orde van een euro per dag ofzo.
Onderhoud is wel prijzig, vooral de anti-fouling is peperduur. Nou is er vaak wel een handige Harry op de haven die heel toevallig een adresje heeft, maar als je dat niet hebt...Je bent zo honderden euro's kwijt voor een nieuwe laag.
Waar je ook rekening mee moet houden is de brandstofprijs (als je een motorboot hebt natuurlijk :P ). Boten zijn niet zuinig, ook de trage niet. Vooral oude boten verbruiken nogal veel. Goedkope boten hebben vaak benzinemotoren. Naast dat benzine dampt en stinkt, is 't ook nog eens duur in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Anoniem: 83328 schreef op maandag 19 juli 2010 @ 23:09:
1000 euro per jaar liggeld voor een boot van 7 meter is wel veel hoor, er zijn ook havens waarbij je 400 euro voor 8 meter betaald.
Het zal heus wel voor minder kunnen, maar ik heb gezocht naar een ligplaats aan het gooi of eemmeer en dan lijkt het toch snel op dat soort bedragen uit te komen.

En die 400 is exclusief winterstalling neem ik aan?
Anders ben ik wel benieuwd waar dat dan is. :P

[ Voor 14% gewijzigd door Charly op 20-07-2010 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Tja, bij populaire plaatsen weten ze wel wat ze moeten vragen natuurlijk.
Winterstalling komt er vaak apart bij. Afhankelijk van je boot en of de haven keihard dichtvriest hoeft je boot er niet elk jaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
Waar je ook rekening mee moet houden is de brandstofprijs (als je een motorboot hebt natuurlijk :P ). Boten zijn niet zuinig, ook de trage niet. Vooral oude boten verbruiken nogal veel. Goedkope boten hebben vaak benzinemotoren. Naast dat benzine dampt en stinkt, is 't ook nog eens duur in gebruik.
Gelukkig zijn er ook uitzonderingen: Mijn Doerak 650 verbruikt gemiddeld ongeveer 1 liter per uur, en dan heb ik t over diesel :D Nou, ik kan je zeggen, dat kost je de kop niet!
Als je t dan gaat omzetten naar kilometers per liter kom je alsnog op 1:8 uit en dat lijkt opeens weer vrij veel, maar ik denk dat het gros van de 'normale' motorjachten met dieselmotor (in mijn ogen altijd aan te bevelen boven een benzinemotor) tussen de 4 en de 6 liter per uur doen, dus zeg 1:2 ongeveer... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-06 14:56
Interessant topic :) Ik heb afgelopen zaterdag een sloep gehuur in friesland wat ik supergaaf vond :D Zo gaaf dat ik eigenlijk wel een (mid)weekje daar een boot wil huren met 3-4 man om verder te varen, uiteraard met een grotere boot 8)

Is het verstandig om dan een vaarbewijs te halen? Opzich is het niet nodig, veel groter dan 10/12m hoeft de boot niet te zijn en sneller dan 20 km/u ga ik toch niet (tiz vakantie :P) maar misschien het wel handig om alle regels ect te kennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft niet zoveel met verstandig te maken. Als de boot langer als x meter is of sneller KAN als x knopen dan heb is een vaarbewijs gewoon verplicht. Dat jij niet harder wil als x knopen doet daar niets aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:32:
Heeft niet zoveel met verstandig te maken. Als de boot langer als x meter is of sneller KAN als x knopen dan heb is een vaarbewijs gewoon verplicht. Dat jij niet harder wil als x knopen doet daar niets aan af.
Ik bedoelde dat ik sowieso een boot huur waarvoor geen vaarbewijs nodig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ah Ok. Ik begreep iets anders uit je opmerking over de snelheid en je vakantie. ALs jij denkt dat je vertrouwd genoeg bent met een boot en situaties kan overzien, wat let je. Daarentegen is het in deze periodes best druk op de friese wateren en is het misschien wel prettig om wat meer kennis te hebben. Baat het niet.........

Voor de toeschouwers bij een sluis is het altijd erg vermakelijk om te zien hoe een huurboot loopt te kloten om een sluis een beetje normaal door te komen. Je kan soms redelijk voor gek staan zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Ik zou het gewoon gaan halen, het kost niet veel en je leert toch wel wat bij, of haal teminste een theorieboek, dan ga je teminste nog voorbereid op reis.

Je kan vaarbewijs 1 zien als een bromfiets certificaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

franssie

Save the albatross

maar een boot van 10 meter gedraagdt zich wel heel anders dan een sloepje van 7. Niet alleen de lengte maar vooral het fors grotere gewicht icm de hoogte (windvang).
Je zal veel en veel meer moeten anticiperen maar als je dat al kan of snel leert is het leuk.
Vaarregels staan ook in almanak deel 1 en moeten verplicht aan boord zijn (en ja dat controleren ze ook). Wel handig om even door te nemen - examen is niet nodig.
Iedereen ziet dat je op een huurboot zit dus bespaar je de schande van een kapitale fout.
En als je examen wilt doen, probeer dan gelijk deel II erbij te doen - navigeren is leuk en je kan dan ook het ijsselmeer op met wat meer kennis.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 20-07-2010 16:00 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:02

-tom-562

Oliesjeik

Gullie007 schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 12:22:
[...]

Gelukkig zijn er ook uitzonderingen: Mijn Doerak 650 verbruikt gemiddeld ongeveer 1 liter per uur, en dan heb ik t over diesel :D Nou, ik kan je zeggen, dat kost je de kop niet!
Als je t dan gaat omzetten naar kilometers per liter kom je alsnog op 1:8 uit en dat lijkt opeens weer vrij veel, maar ik denk dat het gros van de 'normale' motorjachten met dieselmotor (in mijn ogen altijd aan te bevelen boven een benzinemotor) tussen de 4 en de 6 liter per uur doen, dus zeg 1:2 ongeveer... ;)
Idd, in de meeste normaal formaat motorboten zit een kleine diesel, van BMC/Volvo/Mercedes o.i.d., als je rustig vaart verbruiken die dingen helemaal niet veel :P

M'n ouders hebben een Bekkenkruiser, rond de 11 meter. Zelf had ik een Honda rubberboot met 6 pk Suzuki motortje (verkocht, omdat ik er bijna niks meer mee deed). Bij ons zit het zo'n beetje in de familie. M'n opa en oma hadden eerst altijd zeilboten (de laatste was een Friendship 28, die hebben ze 3 jaar geleden verkocht, nu hebben ze een motorboot). M'n oom en tante hebben 2 LM's motorsailers en een klein speedbootje. Andere oom en tante hebben ook een motorboot. Ze liggen allemaal in Maasbommel

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
franssie schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 14:11:
maar een boot van 10 meter gedraagd zich wel heel anders dan een sloepje van 7. Niet alleen de lengte maar vooral het fors grotere gewicht icm de hoogte (windvang).
Je zal veel en veel meer moeten anticiperen maar als je dat al kan of snel leert is het leuk.
Vaarregels staan ook in almanak deel 1 en moeten verplicht aan boord zijn (en ja dat controleren ze ook). Wel handig om even door te nemen - examen is niet nodig.
Iedereen ziet dat je op een huurboot zit dus bespaar je de schande van een kapitale fout.
En als je examen wilt doen, probeer dan gelijk deel II erbij te doen - navigeren is leuk en je kan dan ook het ijsselmeer op met wat meer kennis.
Ik denk dat ik beide maar ga halen, heb je bij deel II wel praktijk of dat alleen theorie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 11:57
3p0x schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 14:48:
[...]

Ik denk dat ik beide maar ga halen, heb je bij deel II wel praktijk of dat alleen theorie?
Alleen theorie, eigenlijk hetzelfde als deel 1.
* vorige week geslaagd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Laatst online: 05:41
Charly schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 08:40:
[...]

WTF wat is dat voor'n bizar ding? Omgebouwde soviet sub ofzo 8)
Stealth boot, misschien zit er ook wel een CIWS op? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Ik heb hier nog een paar oefenkaarten liggen thuis als iemand wilt oefenen want ga ze toch weggooien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Bij interesse wil ik ook nog wel even de kaartentafel induiken om te zien of ik iets overjarigs heb liggen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:46
[...]

Zou ik ook doen. Vaar zelf eigenlijk nooit, maar wel een jaar of 2 geleden vaarbewijs I+II gehaald. Dit vanwege de geruchten over een mogelijk praktijkexamen.

Wanneer je een beetje technisch bent aangelegd dan zou ik de theorie van met name het navigeren links laten liggen. Ik vond de vragen heel goed te doen met een beetje logsich nadenken. Dat boek van de ANWB maakt alles alleen maar overdreven ingewikkeld met alle informatie in een verhaalvorm.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
argro schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 16:27:
[...]
Zou ik ook doen. Vaar zelf eigenlijk nooit, maar wel een jaar of 2 geleden vaarbewijs I+II gehaald. Dit vanwege de geruchten over een mogelijk praktijkexamen.

Wanneer je een beetje technisch bent aangelegd dan zou ik de theorie van met name het navigeren links laten liggen. Ik vond de vragen heel goed te doen met een beetje logsich nadenken. Dat boek van de ANWB maakt alles alleen maar overdreven ingewikkeld met alle informatie in een verhaalvorm.
Welke boeken zijn aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

http://www.strand-craft.com/
Kwam net deze tegen, als ik ooit de loterij mag winnen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:46
3p0x schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 17:14:
[...]

Ik ken geen ander boek dan het ANWB boek. Je zult het daar dus mee moeten doen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

het kan ook online, maar de boeken staan ook wel op marktplaats etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
McMiGHtY schreef op zondag 18 juli 2010 @ 22:44:
En zelfs voor onder de 1000 euro kun je best een aantal leuke vinden.

Het begint wel steeds meer te kriebelen.
Klopt. Het probleem zit echter in de stalling: vrijwel niemand in Nederland heeft een mooi vrijstaand huis aan het water met eigen aanlegsteiger (erg jammer dat heel veel meren een weg of een weiland aan het water hebben, dat zijn ideale locaties voor mooie huizen!), dus je moet een jachthaven betalen. En dat kost per jaar al bijna meer dan een goedkoop bootje in aanschaf kost.

Edit: ik ben spuit 11 zie ik :X
Een bootje met kleine dieselmotor daarentegen kan prima voor minder dan een euro per uur varen. Sloepen met 9 pk diesel, Doerak met 8 tot 12 pk, dat soort dingen.
3p0x schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:21:
Is het verstandig om dan een vaarbewijs te halen? Opzich is het niet nodig, veel groter dan 10/12m hoeft de boot niet te zijn en sneller dan 20 km/u ga ik toch niet (tiz vakantie :P) maar misschien het wel handig om alle regels ect te kennen?
Ik heb een klein vaarbewijs (deel I), speedboot staat nog steeds op mijn verlanglijstje, maar de brandstofkosten zijn de laatste jaren niet minder geworden... En een beetje speedboot doet vol gas zo 100 liter per uur, dus laat nog maar even zitten.
Vaarbewijs halen kost je een hoop geld als je er niets mee doet, het boek doorlezen is wel goed om te doen, en zeker aan te raden want regels kennen kan nooit kwaad. Het "blijf weg sein" bijvoorbeeld is een leuke, als je dat ooit tegenkomt ben je heel blij dat je het kent :) En voorrangsregels natuurlijk, en andere dingen die je wel dagelijks gebruikt, etc.
Het deel: "je ziet deze 5 lampen: wat is het?" heb ik wel geleerd maar ben ik allang weer vergeten, simpelweg omdat je dat nooit gebruikt als je niet in het donker op de grote rivieren vaart.
franssie schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 14:11:
Vaarregels staan ook in almanak deel 1 en moeten verplicht aan boord zijn (en ja dat controleren ze ook).
Dat mag gelukkig ook digitaal, en welke Tweaker vaart er nou zonder laptop :+
[...]
Deel I is geldig op de meeste wateren, Deel II voor (uit m'n hoofd) de Westerschelde, de Eems, de Dolard en de Waddenzee. Met als grootste verschil dat de regels op die wateren soms tegenstrijdig zijn t.o.v. deel I, erg verwarrend dus (BPR vs RPR).

[ Voor 76% gewijzigd door RemcoDelft op 21-07-2010 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:23

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ondertussen hebben wij op dit moment geen boot meer... Geen hunter dus :+

Maar er komt er wel weer eentje. Drukke zoektocht. Hebben nu een huis aan het water. Dus er komt een klein bootje zonder kajuit. We twijfelen nog over een zeil of gewoon een sloep of iets bijzonders.

Laatst nog een proefvaart gemaakt in zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.vanvossendesign.nl/assets/images/modellen/tug_50_out/foto_tug_06.jpg

Vond dat ding wel erg vet! :D Alles van dik gelast aluminium. Dit is weliswaar de outboard. Maar wij willen dan de inboard met een 10PK vetus dieseltje. Moet zeggen dat hij erg mooi en modern is vormgegeven. Erg onderhoudsvrij! Daarnaast bijzonder praktisch door zijn lage diepgang en stevige diesel.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
...en lekker warm in t zonnetje? ;)
3p0x schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 17:14:
[...]

Zelf ben ik erg tevreden met de boeken van Vaarbewijs. Goed geprijst, op een simpele manier uitgelegd, fijne kleurenplaatjes erbij, (oefen)vragen die je ook op je examen tegenkomt, helemaal goed. Als je dan nog ooit eens je marfifoonexamen gaat halen hebben ze 'm ook, alleen vond ik die wat tegenvallen. Je haalt je examen er (denk ik tenminste, heb de uitslag nog niet, bureaucraten) wel mee, maar met 5 pagia's theorie heb je gewoon rustig 7 pagina's vragen die nagenoeg hetzelfde zijn :S
Overigens ben ik t wel met RemcoDelft eens, je hele vaarbewijs halen voor een weekje boot huren is misschien wat overkill, maar daarentegen is het zeer aanbevelingswaardig dat je de regels goed wilt kennen!
RemcoDelft schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 10:35:
[...]
Dat mag gelukkig ook digitaal, en welke Tweaker vaart er nou zonder laptop :+
Heee, dat wist ik niet. En hoe komt men daaraan? Mijn Almanak stamt inmiddels alweer uit 2008, dus wellicht tijd voor vervanging..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Gullie007 schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:18:
...en lekker warm in t zonnetje? ;)
Ach als je de kussens thuis bewaart en als je wilt varen ze eventjes afstoft en op de boot legt valt het allemaal wel mee... Daarnaast dek kleed doet ook wonderen ;) Overigens is een polyvalk of een randmeer ook een optie. Niet veel groter dan dat want anders is het nogal lomp op het meer hier...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Gullie007 schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:18:

Heee, dat wist ik niet. En hoe komt men daaraan? Mijn Almanak stamt inmiddels alweer uit 2008, dus wellicht tijd voor vervanging..?
Niet vervangen - ws worden de meeste wetten dit jaar nog aangepast.
Laatste versies kan je downloaden (.rtf) op http://wetten.overheid.nl/zoeken/
Touchdomex schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 13:27:
Ondertussen hebben wij op dit moment geen boot meer... Geen hunter dus :+

Maar er komt er wel weer eentje. Drukke zoektocht. Hebben nu een huis aan het water. Dus er komt een klein bootje zonder kajuit. We twijfelen nog over een zeil of gewoon een sloep of iets bijzonders.

Laatst nog een proefvaart gemaakt in zoiets:

[afbeelding]

Vond dat ding wel erg vet! :D Alles van dik gelast aluminium. Dit is weliswaar de outboard. Maar wij willen dan de inboard met een 10PK vetus dieseltje. Moet zeggen dat hij erg mooi en modern is vormgegeven. Erg onderhoudsvrij! Daarnaast bijzonder praktisch door zijn lage diepgang en stevige diesel.
Zeker erg onderhoudsvrij en je 'm bij huis hebt liggen zou ik er eventueel een automatische pomp inzetten en geen dektent. Ik heb wel een dektent en dan pak je toch niet zo snel even de boot, al ligt ie voor de deur. Kussens pakken, dweil erdoor en varen is toch een mindere drempel dan die tent weer opvouwen en na het varen dat ding weer aanspannen.

[ Voor 71% gewijzigd door franssie op 21-07-2010 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 16:33:
[...]

Niet vervangen - ws worden de meeste wetten dit jaar nog aangepast.
Laatste versies kan je downloaden (.rtf) op http://wetten.overheid.nl/zoeken/
Top, dank voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

franssie schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 16:33:

[...]

Zeker erg onderhoudsvrij en je 'm bij huis hebt liggen zou ik er eventueel een automatische pomp inzetten en geen dektent. Ik heb wel een dektent en dan pak je toch niet zo snel even de boot, al ligt ie voor de deur. Kussens pakken, dweil erdoor en varen is toch een mindere drempel dan die tent weer opvouwen en na het varen dat ding weer aanspannen.
Als het goed is zit er al een zelflozende kuip in. Dus alleen eventjes doekje eroverheen zou genoeg zijn ;) Maar aangezien hij op de 2e hands markt nog niet bestaat (deze boot zelf is bijzonder nieuw qua model...) zijn de nieuwprijzen bijzonder hoog... Ga maar voor een beetje kale inboard 50 (kleinste model ongeveer) 20 duizend met gemak.... Dat is voor eventjes een leuk bootje achter het huis die 2 a 3 keer per maand erop uit gaat in de lente en zomer een beetje to much ;)

Dus ondertussen kijken wij ook vrolijk door. Mochten zijn nog een occasion binnenkrijgen van de tug 50 zijn wij de eerste die hij belt. Hij had namelijk bijzonder veel respect voor de afstand die wij hebben afgelegd om eventjes een proefvaart te maken! :D Groningen - Amsterdam :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Zelflozende kuipt werkt natuurlijk alleen als je vaart :P Als het hard regent dan zal die nogsteeds halfvol water zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Megamind schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 18:08:
Zelflozende kuipt werkt natuurlijk alleen als je vaart :P Als het hard regent dan zal die nogsteeds halfvol water zitten.
Afhankelijk van je boot... Onze boten tot nu toe hebben allemaal een zelflozende kuip gehad die ook werkte als je niet vaarde :> Maar ja dat zijn wel zeilboten geweest....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-12-2024
Touchdomex schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 15:47:
[...]

Ach als je de kussens thuis bewaart en als je wilt varen ze eventjes afstoft en op de boot legt valt het allemaal wel mee... Daarnaast dek kleed doet ook wonderen ;) Overigens is een polyvalk of een randmeer ook een optie. Niet veel groter dan dat want anders is het nogal lomp op het meer hier...
In dat geval zou ik eerder voor de randmeer gaan dan de valk. Wel veel lijntjes die je als recreatiezeiler waarschijnlijk niet gebruikt maar een midzwaard is toch wel ideaal op de nederlandse meren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

een hooravalk kun je daarentegen in je eentje strijken, is ook wel makkelijk. Maar een randmeer zeilt lekkerder en ik voel me er beter op, keuzes keuzes :)
Wij hebben een hoora-valk overigens, bevalt prima in Friesland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Truss schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 18:48:
[...]

In dat geval zou ik eerder voor de randmeer gaan dan de valk. Wel veel lijntjes die je als recreatiezeiler waarschijnlijk niet gebruikt maar een midzwaard is toch wel ideaal op de nederlandse meren.
Het is eventjes kijken wat men hier wil. Ik zelf roep constant de randmeer. Mooie lage boot met een grote kuip. Daarnaast inderdaad de zeileigenschappen ;)

Maar ja een polyvalk is iets meer dummyproof en gemakkelijker voor anderen om er ook eventjes lekker te zeilen en te touren... inderdaad wat hierboven staat het in je eentje de mast strijken en opzetten is ideaal!

Maar omdat wij niet weten wat wij nog willen kan het ook net zo goed een sloepje en een klein zeilbootje. Ligt er eventjes aan wat men wil en hoe het loopt :) of alleen een sloep ala de stormer...

Tijd zal het leren! :D

[ Voor 4% gewijzigd door Touchdomex op 21-07-2010 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

succes met de keuze. Let wel dat de gas geveerde mast een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

franssie schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 19:08:
succes met de keuze. Let wel dat de gas geveerde mast een optie is.
Zijn wij bekend mee ;) Maar als er hier weer een leuk bootje ligt dan komt er sowieso een pic van! Eerst eens ervoor zorgen dat er een verbinding is met het meer :X moet nog worden aangelegd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-06 16:38
Ik bezit zelf een Lodestar 290 V(bodem) met een 6 pk Yamaha 4 takt.
@Touchdomex, varen die aluminium boten lekker. Heb het wel gezien met mijn rubberboot en dat lijkt mij een leuke vervanger, zal ook wel vlot varen in combinatie met mijn 6pk.

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

thefabiman88 schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 20:11:
Ik bezit zelf een Lodestar 290 V(bodem) met een 6 pk Yamaha 4 takt.
@Touchdomex, varen die aluminium boten lekker. Heb het wel gezien met mijn rubberboot en dat lijkt mij een leuke vervanger, zal ook wel vlot varen in combinatie met mijn 6pk.
Die alu boot die wij hadden als testvaart (stormer 50 inboard dus) was erg fijn. Stil bij rustig varen, comfortabel, bijzonder stevig, onderhoudsvrij en ook nog eens lekker krachtig dankzij de diesel. Voordeel van deze boot tegenover normale sloepjes is dat die stormer ontwikkelt is in Amsterdam met het idee dat ze in de verhuur het goed moeten doen. Zo zijn ze extra stevig gebouwd en kunnen ze de mishandelingen van onervaren vaarders bijzonder goed aan.

Voordeel is ook dat ze dus een belachelijk kleine draaicirkel hebben en nog lekker over het water scheren bij hogere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Touchdomex schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 18:59:
[...]

Het is eventjes kijken wat men hier wil. Ik zelf roep constant de randmeer. Mooie lage boot met een grote kuip. Daarnaast inderdaad de zeileigenschappen ;)

Maar ja een polyvalk is iets meer dummyproof en gemakkelijker voor anderen om er ook eventjes lekker te zeilen en te touren... inderdaad wat hierboven staat het in je eentje de mast strijken en opzetten is ideaal!

Maar omdat wij niet weten wat wij nog willen kan het ook net zo goed een sloepje en een klein zeilbootje. Ligt er eventjes aan wat men wil en hoe het loopt :) of alleen een sloep ala de stormer...

Tijd zal het leren! :D
Qua zeilen....randmeer. Geen enkele twijfel. Dat is bij farr de relaxtste open boot die er te koop is. Zeilt echt enorm goed en snel.
Je zou nog kunnen kijken naar een centaur. Dat is een persoonlijke favo van mij en gaan ook als een raket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

bonzz.netninja schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 22:21:
[...]

Qua zeilen....randmeer. Geen enkele twijfel. Dat is bij farr de relaxtste open boot die er te koop is. Zeilt echt enorm goed en snel.
Je zou nog kunnen kijken naar een centaur. Dat is een persoonlijke favo van mij en gaan ook als een raket.
Nadeel is dat er niet alleen echte zeilers op gaan zitten maar bijvoorbeeld ook niet zeilers. Dan is zo'n die-hard zeilboot die alleen maar snel gaat of kan minder. Ook is het meer niet bijster groot dus dan is de fun er al vrij snel af om alleen maar snel rondjes te varen. Dan is zo'n tourboot als een polyvalk wel leuker om te varen ;)

Imho vind ik een mooie randmeer wel velen malen vetter achter het huis staan :9~ Maar we moeten rekening houden met iedereen hier. Dus ook de nietzeilers ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-12-2024
Touchdomex schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 22:26:
[...]

Nadeel is dat er niet alleen echte zeilers op gaan zitten maar bijvoorbeeld ook niet zeilers. Dan is zo'n die-hard zeilboot die alleen maar snel gaat of kan minder. Ook is het meer niet bijster groot dus dan is de fun er al vrij snel af om alleen maar snel rondjes te varen. Dan is zo'n tourboot als een polyvalk wel leuker om te varen ;)

Imho vind ik een mooie randmeer wel velen malen vetter achter het huis staan :9~ Maar we moeten rekening houden met iedereen hier. Dus ook de nietzeilers ;(
Ik vind een randmeer ook voor de beginnende zeiler een prima boot. Je hoeft natuurlijk alle afstelmogelijkheden te gebruiken die op de boot zitten ;) De mensen die ik ken met een randmeer hebben er dan ook een toerzeil op zitten (reefbaar) in plaats van een wedstrijdzeil (niet reefbaar).
Het verschil in snelheid is verder ook niet bijster groot, vorig jaar met een randmeer meegedaan aan de sneekweek en we hadden veel moeite om het valkenveld (wat na ons startte) voor te blijven.
Randmeer vind ik vooral voor de geoefende zeiler een stuk leuker, niets mooier dan met windkracht 6 in de trapeze hangen of kijken of je je spinaker heel kan houden O+

Voor toeren zou ik echter toch voor de valk gaan, mast is makkelijker te strijken en bij een redelijk hoge brug is de top van de gaffel wat laten zakken soms ook voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

hangt idd van je vaargebied af ook, hier bij mij thuis e.o. zou ik eerder een randmeer willen, daar durf ik het IJsselmeer wel mee op, in Friesland toch liever een valk (en dan de hoora strijkbare mast erbij - echt super simpel).
Maar dit weekend even lekker raggen met de maxi-1100, ouders hebben 'm in de verkoop ivm malo-39 (makkelijker als je bijna 70 bent) dus nog even genieten en trimmen zolang het kan deze zomer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Om het toch wat beter te maken waar wij gaan varen met de boot ;)

http://maps.google.nl/map....031899,0.090895&t=h&z=14

Dat is het meer waar wij op gaan varen. De toegang vanaf ons huis tot het meer is er nog niet. Wat voor brug er komt is op dit moment nog niet 100% duidelijk. Maar vermoedelijk hoeft de mast niet naar beneden ;)

Ik ga nog eens lekker overleggen hier wat het gaat worden. Het heeft absoluut geen haast dus rustig doorzoeken en door proefvaren! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Weet iemand hoe je de CDrom voor het vaarbewijs kan starten onder win 7 / 64?
Ik krijg iedere keer de melding dat het geen geldige 64bit toepassing is en ook met compatibility mode vertikt ie het... :/

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 21:54

Dentheman

Zie signature

Ah een boten topic :)

Na hiervoor een rubberbootje gehad te hebben (samen met een maatje) waar je eigenlijk weinig aan kon beunen (polyester werd ook slecht) hebben we deze geruild voor een 'Owen Malibu', er zit inmiddels een 25 pk mercury motor achter die het nog prima doet na afgelopen winter als onderzeebootmotor gefunctioneerd te hebben :X

Afbeeldingslocatie: http://dentheman.nl/Fotos/bootbodem.jpeg

Na lang zoeken hebben we een trailer gevonden voor weinig en na een paar weken 'gedroogd' te hebben, zijn we aan de slag gegaan, schuren, plamuren etc. De bodem zit knap in de anti-fauling (er hing een baard van 25 cm mosselen onder :p ) en nu moet alleen nog de bovenrand geverfd worden (op onderstaande foto blauw/rood).

Vandaag de binnenkant geverfd en de bilgepomp & verlichting aangesloten.
Afbeeldingslocatie: http://dentheman.nl/Fotos/boot.jpg

Ter verduidelijking dit is het model.

Zie ondertitel

• franssie

franssie

Save the albatross

Leuke boot, eerlijke foto :) Onder water gebeurd er eigenlijk niet zoveel met een motor, pas als er zuurstof bijkomt en je maakt 'm niet schoon (met vet en olie) gaat het echt fout. (edit: en mercury motoren zijn zeker onverwoestbaar, ook wel eens een Thomas uittekend zien lopen na drie weken vinkeveense plas)
Maar zijn dat nou stoffen stoelen? Als die ook gezwommen hebben zou ik er een bank van een 2cv oid inzetten ;) Ook leuker als je met een meisje vaart zo'n bank (tip: YouTube: Stickshifts and Safetybelts )

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 12-08-2010 19:46 ]

Anoniem: 89521

Megamind schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 18:08:
Bij een zelflozende kuip ligt de vloer hoger dan de waterspiegel en loost dus permanent.... _/-\o_

• franssie

franssie

Save the albatross

laten er nou twee soorten lozende kuipen zijn, een die via zuiging (varend) de kuip leegtrekt (valk en randmeer bijvoorbeeld) en een type dat idd boven de waterlijn ligt en bijna altijd kan lozen (meer gevonden in de grotere boten).

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Charly schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 08:40:
Weet iemand hoe je de CDrom voor het vaarbewijs kan starten onder win 7 / 64?
Ik krijg iedere keer de melding dat het geen geldige 64bit toepassing is en ook met compatibility mode vertikt ie het... :/
Bij mij doet ie het gewoon maar ik heb dan ook win7 / 32 bit

• franssie

franssie

Save the albatross

bonzz.netninja schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 22:54:
[...]

Dus dan zou je een virtualbox kunnen aanmaken met 32 versie, super-omslachtig maar misschien ook wel handig, denk niet dat dit de enige app is die niet op 64 draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 21:54

Dentheman

Zie signature

franssie schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 19:40:
[...]
Maar zijn dat nou stoffen stoelen?
Ja dat klopt, maar als er weer budget is worden die snel vervangen, en tot die tijd gaat er een vuilniszak overheen als men erop moet zitten ;)

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
bonzz.netninja schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 22:54:
[...]

franssie schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 23:12:
[...]

Dus dan zou je een virtualbox kunnen aanmaken met 32 versie, super-omslachtig maar misschien ook wel handig, denk niet dat dit de enige app is die niet op 64 draait
Heb sinds gisteren weer XP draaien op mijn oude bak dus denk dat ik het daar maar gewoon op probeer...

Vorig weekend trouwens met de catamaran bezig geweest, die nu tijdelijk bij een camping aan het Veluwemeer ligt.

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_oq2VxsbksFM/TGMI-p2tuoI/AAAAAAAAEww/Wzt2hKrOwLY/s400/IMG_0456.JPG

Wel veel Duitsers daar :P

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_oq2VxsbksFM/TGMJE-gW9DI/AAAAAAAAExA/Gn4wNKU5Yu0/s400/IMG_0466.JPG

Morgen weer lekker varen *O*

[ Voor 26% gewijzigd door Charly op 13-08-2010 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Resistor schreef op maandag 19 juli 2010 @ 07:47:
[...]

Sluizen zijn altijd leuk om te kijken, zeker als je zelf weet hoe het wel moet :P
>:) Zo heb ik me eens een middag kostelijk vermaakt bij de sluis in Enkhuizen. 6 uur wachttijd (voor pleziervaart) en wat doe je dan? Juist... kijken... :)
Top attractie was een stel dat kans zag om met hun 11meter lange zeiljacht (sluis is iets meer dan 12 meter breed) in de sluis uiteindelijk achterste voren er in te liggen. Die man over de rooie, de vrouw janken.... fantastisch amusement O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

franssie schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:48:
laten er nou twee soorten lozende kuipen zijn, een die via zuiging (varend) de kuip leegtrekt (valk en randmeer bijvoorbeeld) en een type dat idd boven de waterlijn ligt en bijna altijd kan lozen (meer gevonden in de grotere boten).
Ik noem de eerste geen zelflozende kuip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Anoniem: 89521 schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 12:47:
[...]

Ik noem de eerste geen zelflozende kuip.
Dat is idd meer een kuip met zelflozers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

bonzz.netninja schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 22:21:
[...]

Ik heb zelf behoorlijk veel in Centaur gezeild. De watersport vereniging waar ik voorheen lid van was had een vloot van 16 Centaurs. Met weinig wind toch nog goed vooruit te krijgen en met veel wind absoluut een kick om met een boot van 600kg in plané in de trapeze te hangen. Door het toptuig absoluut geschikt voor beginners. Kortom, een uiterst comfortabele toerboot voor beginners en gevorderden.
Overigens schijnt het (heb zelf nooit een exemplaar gezien) dat er ook Centaurs met kielmidzwaard zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door 26779 op 14-08-2010 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

26779 schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 16:26:
[...]

Ik heb zelf behoorlijk veel in Centaur gezeild. De watersport vereniging waar ik voorheen lid van was had een vloot van 16 Centaurs. Met weinig wind toch nog goed vooruit te krijgen en met veel wind absoluut een kick om met een boot van 600kg in plané in de trapeze te hangen. Door het toptuig absoluut geschikt voor beginners. Kortom, een uiterst comfortabele toerboot voor beginners en gevorderden.
Overigens schijnt het (heb zelf nooit een exemplaar gezien) dat er ook Centaurs met kielmidzwaard zijn.
Ik heb er nog nooit in gezeild :( Maaaaaar ze zijn wel echt super mooi en de verhalen beloven veel goeds :) Alleen voor een echt goede moet je toch nog redelijk bedrag neer leggen eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
Zaterdag met onze bayliner naar een bevriende monteur geweest. De motor wilde nog wel eens warm lopen en voor we ermee naar kroatie gaan is het toch wel lekker om met een zeker gevoel weg te gaan.

Na het controleren van de compressie, vervangen van bougies en het vervangen van versleten waterpomp was het koelwatercircuit weer tiptop in orde.
Helaas bleek bij het testdraaien dat er een gat in de cylinderkop zat waardoor het koelwater naar buiten kwam. Deze moest dus vervangen worden.
Bij het loshalen bleek dat ook de koppakking op 1 plek flinterdun was en we dus het risico hadden gelopen om de motor definitief de vernieling in te draaien.

Een paarhonderd euro lichter maar met een veel beter gevoel kunnen we binnenkort richting kroatie karren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 16:29

Dutch_guy

WYSIWYG

4-cylinder motor ? Flinterdun tussen de 2 middelste cylinders ?

Dat had ik tenminste met m'n 1 van mijn vorige motoren, 140pk Mercruiser. Middelste cylinders staan zo dicht tegen elkaar, is vragen om een lekke koppakking.

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 17:08
Leuk, boten topic :)
Ik ben ook fervent watersporter. Vroeger als kleine jongen zeilen geleerd in een optimist, later met BM, valken en catamaran gezeild. Motorbootjes ook mee gevaren, aantal jaren met een sloep, zodiac met 90pk, afgelopen jaar formula 330ss met 2x220pk volvo diesel (dat is ook leuk :))
Mijn ouders hebben nu een 16,5m lemsteraak en daar zeilen we ook wedstrijden mee. Daar ben ik afgelopen 2 weken ook mee op vakantie geweest met vrienden.

Wil nu eigenlijk wel wat meer gaan doen met catamarans vanwege de snelheid. Aken zijn spectaculair omdat je 35ton door het water duwt met 9 knopen maar op zo'n cat ga je toch wel een tandje harder.

[ Voor 17% gewijzigd door ChiLLeR op 17-08-2010 15:59 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
ChiLLeR schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:57:

Wil nu eigenlijk wel wat meer gaan doen met catamarans vanwege de snelheid. Aken zijn spectaculair omdat je 35ton door het water duwt met 9 knopen maar op zo'n cat ga je toch wel een tandje harder.
't Gaat zeker hard, maar ik moet zeggen dat ik (open) catamarans toch een beetje beperkt vindt. Hard op en neer varen is namelijk wel een beetje het enige wat je er mee kan. :P Dat is denk ik ook de reden dat we die van ons steeds minder zijn gaan gebruiken, je bent er op een gegeven moment wel een beetje klaar mee.

... Tenzij je echt wedstrijden wil gaan varen natuurlijk, dat geeft weer een hele andere uitdaging. Maar daar leent die van ons zich niet zo voor omdat het geen populaire klasse is in Nederland.

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_oq2VxsbksFM/TGg-wpqPzSI/AAAAAAAAEys/f5rvUIwky38/CRW_9749.jpg
Dikke crop, maar afgelopen zondag was ook weer echt zo'n dag dat je baalt dat je geen log hebt... Maar als je windsurfers aan het bijhouden bent is dat meestal wel een aardige indicatie dat je toch echt wel hard gaat. 8)

[ Voor 16% gewijzigd door Charly op 17-08-2010 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Charly schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:47:
[...]
<>
Dikke crop, maar afgelopen zondag was ook weer echt zo'n dag dat je baalt dat je geen log hebt... <>
Toen ik surfde mat ik de tijd tussen twee boeien (kilometer of 10) en rekende later met de kaart de gemiddelde snelheid uit. Nu zou ik gewoon een GPS meenemen in een waterdicht zakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik zou geen gps meenemen in een waterdicht zakje. De kans dat je overboord gaat is veel te groot en dan moet je wel een echt goed waterdicht zakje hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Mja, je kan natuurlijk zo'n gps logger aan je boot binden of in de drijver doen, da's op zich wel redelijk veilig.
Misschien iets voor volgend seizoen ...

En je hebt de speedpuck, da's ook een cool dingetje. Maar die zijn me iets te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Bij een klant van een oud-werkgever heb ik een keer een demo gezien van een outdoor GPS-ding die bleef drijven. Daarnaast lijkt het me weinig moeite om het zakje aan de boot te bevestigen met een touwtje oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Charly schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 09:14:
Mja, je kan natuurlijk zo'n gps logger aan je boot binden of in de drijver doen, da's op zich wel redelijk veilig.
Misschien iets voor volgend seizoen ...

En je hebt de speedpuck, da's ook een cool dingetje. Maar die zijn me iets te duur.
In de drijver.....> geen signaal. Aan de boot zou misschien nog kunnen maar ook daar zou ik het niet riskeren geloof ik. Tenminste, tenzij je een of andere budget gps logger hebt en niet je telefoon waar ik zelf aan dacht.

[ Voor 3% gewijzigd door bonzz.netninja op 18-08-2010 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Gewoon gps logger in een waterdicht zakje doen (die zijn er ook voor mobiele telefoons, dubbel gesealed) en vast binden op je mast met ducktape. Als je omslaat komt er dan ook echt geen water in hoor. Dat lijkt mij het meeste handige.
Of inderdaad die speedpuck, mooi simpel apparaatje.

[ Voor 10% gewijzigd door ChiLLeR op 18-08-2010 09:42 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

zo nieuw zeilkpakkie gekocht (br1 channel musto). Nu nog een boot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Iemand nog mee gedaan met de 24uurs dit weekend?

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Zo afgelopen zomervakantie ben ik weer naar Griekenland geweest en daar 2 weken flottielje gezeild aan de oost kant van Corfu en vaste land, al zijn we 4 dagen uit de groep gegaan en naar Lefkas, Meganissie en Kefalonia :)

Veel dolfijnen gezien alleen iets wat weinig wind, laatste dag de meeste wind gehad met max 30 knopen lekker schuin gaan en gaan met dat ding.
Helaas toen niet ons record verbeterd die we de 2e dag gezet hebben toen haalde we 9.3 knopen met een ruime wind, betreffende boot was een Bavaria 42 :)

Volgend jaar weer dan waarschijnlijk een rondje om Corfu.

Nog wat foto's dan :p
Afbeeldingslocatie: http://www.fabje.eu/IMG_2754k.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.fabje.eu/IMG_2780k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

Charly schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:47:
[...]
Dikke crop, maar afgelopen zondag was ook weer echt zo'n dag dat je baalt dat je geen log hebt... Maar als je windsurfers aan het bijhouden bent is dat meestal wel een aardige indicatie dat je toch echt wel hard gaat. 8)
Heerlijk toch, vroeger ook gedaan op een Prindle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Wij hebben ook weer wat nieuws op scouting! Wij hebben een bootje gekregen van mensen die dachten dat wij als landscouts wel wat ermee konden! Oftewel er staat hier nu een bootje met halfwerkende trailer. Bootje is in optisch slechte staat maar voor zover wij het kunnen zien is hij niet lek en zijn alle zeilen en mast+giek aanwezig. Alleen de kabels zijn wat kapot/roestig/niet aanwezig. Binnenkort dus misschien een project met het opknappen van ons bootje om hem weer varende te krijgen.

Keep you guys posted. Wat voor type het is weet ik dus ook nog niet want er ligt een groot zeil overheen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Touchdomex schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 20:25:
Wij hebben ook weer wat nieuws op scouting! Wij hebben een bootje gekregen van mensen die dachten dat wij als landscouts wel wat ermee konden! Oftewel er staat hier nu een bootje met halfwerkende trailer. Bootje is in optisch slechte staat maar voor zover wij het kunnen zien is hij niet lek en zijn alle zeilen en mast+giek aanwezig. Alleen de kabels zijn wat kapot/roestig/niet aanwezig. Binnenkort dus misschien een project met het opknappen van ons bootje om hem weer varende te krijgen.

Keep you guys posted. Wat voor type het is weet ik dus ook nog niet want er ligt een groot zeil overheen!
Spannend, klinkt als een mooi project :)

Bedoel je met kabels de verstaging? (dus wat de mast overeind houdt), zorg dan wel dat je dat goed in orde maakt. Als die verstaging het begeeft tijdens het zeilen is dat meestal niet zo grappig namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Charly schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 15:02:
[...]

Bedoel je met kabels de verstaging? (dus wat de mast overeind houdt), zorg dan wel dat je dat goed in orde maakt. Als die verstaging het begeeft tijdens het zeilen is dat meestal niet zo grappig namelijk.
check (gebroken mast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Die afgebroken mast idd, maar ook met de catamaran ook wel eens een stag gebroken (in 1x de complete mast overboord :X ) en een keer met een kielboot gehad dat de voorstag opeens uit het (rotte) dek getrokken kwam toen we net ons eerste biertje open hadden ... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

kzou wel een biertje lusten

Nouja zoals we al zeiden, de bestaging is super essentieel

[ Voor 53% gewijzigd door bonzz.netninja op 30-08-2010 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Charly schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 15:02:
[...]

Alle kabels. Zowel van de verstaging als van de zeilen. Er zitten enkele geknapte stagen tussen van het lomp vervoeren... Die MOETEN direct vervangen worden. Daarnaast is vermoedelijk de helft van de tuigage gewoon op.... Maar tot op heden staat hij gewoon netjes onder een zeiltje op ons terrein. Aangezien de aanhanger 2 lekke banden heeft kan niemand er ook mee weg :+

Maar het word een leuk project zonder twijfel! Leuke is dat wij landscouts zijn en dit gewoon erbij doen. Lekker in fasen werken! :D Eerst de romp in goede staat maken en daarna gaan wij pas bezig met het zeil gedeelte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 16:46

Bosmonster

*zucht*

Ik zit eraan te denken deze winter een bootje op de kop te tikken. Ik woon in Rotterdam, dus genoeg jachthavens op fietsafstand (10-15 minuutjes).

Nu wil ik iets met niet al te veel onderhoud (polyester?), maar wel met slaapmogelijkheden en een toilet/keukentje. Liefst een binnenboordmotor ook. En geen sloep, daar zie je er gewoon teveel van.

Iemand tips?

[ Voor 12% gewijzigd door Bosmonster op 06-09-2010 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Bosmonster schreef op maandag 06 september 2010 @ 11:07:
Ik zit eraan te denken deze winter een bootje op de kop te tikken. Ik woon in Rotterdam, dus genoeg jachthavens op fietsafstand (10-15 minuutjes).

Nu wil ik iets met niet al te veel onderhoud (polyester?), maar wel met slaapmogelijkheden en een toilet/keukentje.

Iemand tips?
Hoe groot wil je het hebben en hoeveel ervaring heb je? Waar wil je gaan varen? Hoeveel mensen wil je op de boot hebben slapen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Touchdomex schreef op maandag 06 september 2010 @ 11:13:
[...]

Hoe groot wil je het hebben en hoeveel ervaring heb je? Waar wil je gaan varen? Hoeveel mensen wil je op de boot hebben slapen?
Weinig ervaring (alleen met anderen meevaren). Varen is gewoon op binnenwateren en aantal mensen kan max 2 zijn.

Budget tegen de 8K.

Zit al een beetje op marktplaats te kijken, maar ik vind het lastig te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
Ik ben zelf de trotse eigenaar van een Doerak en als ik jou zo hoor zou dat ook wel wat voor jou zijn. Als je voor een stalen boot kiest, hoef je 'r niet persee iedere winter uit t water te halen; eens in de paar jaar een schilderbeurt is genoeg. Een polyester romp is ook niet vrij van onderhoud: die moet regelmatig gepoetst worden en er is kans op osmose.
Mijn Doerak 650 heeft een zuinige inboard-diesel, slaapplaats voor 4, een toilet, een kombuis, extreem veel binnenruimte terwijl je 'r toch in de kleinste gaatjes aanlegt. Ideaal. En tegenwoordig koop je ze vrij eenvoudig voor het bedrag dat je in gedachten hebt. Van het uiterlijk moet je houden, maar juist het gebrek aan elegantie (ook objectief gezien is t niet de sierlijkste boot ooit) geeft de boot bakken vol karakter en dat is wat ik er zo leuk aan vind :)

Plaatje bij t praatje:
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/s29y5u.jpg
(hier staan meer foto's nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Dat is ook ongeveer wat een vriend van mij heeft en heeft doen besluiten zelf ook te gaan kijken. Uiterlijk boeit me niet zo heel erg.

Vind die trouwens wel aan de grote kant. Ook istie te hoog voor veel van de viaductjes in de stad :)

[ Voor 27% gewijzigd door Bosmonster op 06-09-2010 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
Wat is de doorvaarthoogte in de stad? Mijn bovenste ramen kunnen klappen en dan heb je een doorvaarthoogte van 1,75m. Met ramen omhoog zo'n 2,30m. Leiden kom ik bijvoorbeeld niet door, maar Haarlem en grote delen van Amsterdam lukt met geklapte ramen feilloos.
Wil je een lagere kruiphoogte, dan lever je automatisch natuurlijk ook in op leefcomfort in de kajuit dus dat is een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Bosmonster schreef op maandag 06 september 2010 @ 11:14:
[...]

Weinig ervaring (alleen met anderen meevaren). Varen is gewoon op binnenwateren en aantal mensen kan max 2 zijn.

Budget tegen de 8K.

Zit al een beetje op marktplaats te kijken, maar ik vind het lastig te beoordelen.
Simpele bootjes zijn dan al meer dan genoeg. Je moet ook rekening houden dat bijvoorbeeld winterstalling en een ligplaats in de zomer ook afhankelijk zijn van de lengte van je boot. Dus des te korter jij je boot kiest die bij je past des te "goedkoper" de vaste kosten zijn jaarlijks.

Tevens maakt leeftijd imho weinig uit. Uiteraard is een nieuwere boot voorzien van nieuwe dingen en zal er uiteindelijk minder onderhoud om de hoek komen. Maar een leuke oudere boot is met jou budget meer aan te raden.

Ik kwam net al op boten.nl enkele leuke bootjes tegen die wel leuk zijn.

http://www.boten.nl/boten...pe/Oplopend/pag7#bigfotos

Goed onderhouden en simpele boot. Hebben hem zelf ook gehad maar dan nog met het originele interieur... Welke wel erg krap is. Maar met 5 man zelfs nog te doen. Zeer leuke en makkelijke zeiler.

http://www.boten.nl/boten...e/Oplopend/pag1/#bigfotos

Iets sportiever maar ook een degelijke boot.

Daarnaast is marktplaats is een leuke plek om te beginnen maar imho kun je beter op Boten.nl kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ah, voor de duidelijkheid: GEEN zeilboot, maar motorboot :+

Ik ga eens op boten.nl kijken :)

[ Voor 23% gewijzigd door Bosmonster op 06-09-2010 13:18 ]

• Gullie007
  • Niet online
't Einde van 't seizoen nadert helaas alweer :'(, wie heeft er in de omgeving van de Kaag een goede tip waar ik m'n romp van de winter (overdekt en verwarmd) kan schilderen voor een schappelijke prijs? Tijssen staat op t lijstje, maar zou graag nog wat alternatieven hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
Deze zomer de bayliner maar eens meegenomen naar kroatie.
Dan krijg je het volgende plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://img696.imageshack.us/img696/4875/img2610nr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:10
wij zijn met de vrienden groep ook aan het kijken voor een speedbootje type zo goedkoop mogelijk met motor en trailer.. word dan alleen gebruikt 2 weken per jaar op vakantie. we hikken alleen tegen de kosten aan, zeker omdat we hem zo weinig gaan gebruiken..

moet een boot ook nog verzekerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Reloader schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 10:30:
wij zijn met de vrienden groep ook aan het kijken voor een speedbootje type zo goedkoop mogelijk met motor en trailer.. word dan alleen gebruikt 2 weken per jaar op vakantie. we hikken alleen tegen de kosten aan, zeker omdat we hem zo weinig gaan gebruiken..

Voor 2 weken per jaar zou ik geen boot kopen, lekker iets huren heb je ook geen gedoe met onderhoud of dingen die stuk gaan. Kun je ook nog een keer iets anders huren als je een keer met een grotere of juist kleinere groep weg wil.

Je weet trouwens dat je voor snelle motorboten een vaarbewijs moet hebben om er mee te mogen varen?

[ Voor 15% gewijzigd door Charly op 01-10-2010 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
Reloader schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 10:30:

Waarom alleen voor twee weken in 't jaar?
ik had hiervoor ook een klein 4persoons speedbootje met 50pk outboard.
Die was lekker licht, dus kon makkelijk via hellingbaan het water in (bij Tull aan't Waal in de lek) waar we dus zo'n beetje iedere zaterdag en vaak in de zomer nog wel een avondje aan't waterskieen / wakeboarden, chillen op strandje, bbq'en waren!

Verzekering is niet verplicht, behalve als je vaste ligplaats huurt bij sommige jachthavens.
Overigens, klein speedbootje is misschien 6tientjes per jaar WA!
Pagina: 1 2 ... 16 Laatste