Op de Noordzee zelf (dus niet de havens) is een vaarbewijs niet verplicht. Dus ook zonder vaarbewijs mag je daar varen met een vaartuig wat op binnenwater vaarbewijsplichtig is. Dat is denk ik ook waarom je voor de kust van Scheveningen wel eens mensen vanaf een RIB op een jetski ziet stappen.
De B in BPRJoni schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:37:
Op de Noordzee zelf (dus niet de havens) is een vaarbewijs niet verplicht. Dus ook zonder vaarbewijs mag je daar varen met een vaartuig wat op binnenwater vaarbewijsplichtig is. Dat is denk ik ook waarom je voor de kust van Scheveningen wel eens mensen vanaf een RIB op een jetski ziet stappen.
De verplichting voor het hebben van een vaarbewijs staat los van het BPR. Er zijn ook andere plekken waar het BPR niet geldt, maar je toch een vaarbewijs nodig hebt, bijvoorbeeld op de Westerschelde.
Er staat behalve in een post hierboven nergens"kajuit" in het BPR stukje over verlichting, slechts "open". Dat "open" slaat blijkbaar op de plek waarvandaan je stuurt (rondom vrij zicht), een klein stalen kruisertje van 6,95m met alleen een stuurinrichting binnen is dus geen "open" motorboot.Eärendil schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 07:52:
[...]
Voor een zeilboot heb je gelijk, maar als je de motor aan zet ben je een motorboot. En voor een motorboot geldt die 7 meter regel alleen voor een open motorschip. (zie optie 5 hierboven)
Een sloep van 6,95 met onder het voordek een toilet en een provisorische slaapplaats waarbij je "buiten" stuurt of bijvoorbeeld een consoleboot of tender zijn dat weer wel.
Zelfde geldt voor zeilboten waarbij er vrijwel altijd vanuit de buitenlucht gestuurd wordt, start je de motor dan ben je 's nachts <7m gewoon een kleine open motorboot, kajuit of niet maakt geen fluit uit.
Quizvraag: https://classicboatshow.c...an-micro-motorsailer-1980
Wanneer deze 's nachts op de motor vaart...
[ Voor 7% gewijzigd door PalingDrone op 22-08-2026 13:42 ]
Een mooie buiskap/dektent is geen kajuit maar dat hele kajuitverhaal is ook maar ruis, het gaat er om dat de verlichting goed zichtbaar is, zit er iets voor dan moet je de plek van je navigatieverlichting aanpassen zodat je weer aan de eisen voor de verlichting voldoet.HTT-Thalan schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:09:
Tja wanneer noemen we iets een kajuit. Er zit een buizen constructie voorop met een zeil erop en plastic ramen. Het ontneemt in ieder geval wel het zicht op een te laag geplaatste lamp op het middenschip.
Paaltje met een wit rondschijnend ledlicht en je kan weer veilig ankeren, wat je ook voor "bouncy castles" of bungalowtenten op je boot plaatst 's nachts, je moet wel zichtbaar zijn.
@HTT-Thalan Een zwarte ankerbal (om aan je verlichtingsmastje te hangen overdag tijdens het ankeren) lijkt me ook handig om aan boord te hebben en qua toeter volstaat zo'n rode plastic luchthoorn op een flesje drijfgas ook, een zelfblaas scheepshoorn of zelfs een trompet mocht je die toevallig hebben liggen. Gaat er maar om dat je een luide signaaltoon kan geven bij o.a. naderend gevaar of om een andere reden de aandacht kan trekken, ook kan het handig zijn om aan te geven dat je brugbediening wenst zonder marifoon of te bellen.
brugbediening, is of een zuil of een 06 nummer meestal, er zijn ook apps voor rondje polder tegenwoordig, wordt je automatisch gemeldPalingDrone schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:33:
@HTT-Thalan Een zwarte ankerbal (om aan je verlichtingsmastje te hangen overdag tijdens het ankeren) lijkt me ook handig om aan boord te hebben en qua toeter volstaat zo'n rode plastic luchthoorn op een flesje drijfgas ook, een zelfblaas scheepshoorn of zelfs een trompet mocht je die toevallig hebben liggen. Gaat er maar om dat je een luide signaaltoon kan geven bij o.a. naderend gevaar of om een andere reden de aandacht kan trekken, ook kan het handig zijn om aan te geven dat je brugbediening wenst zonder marifoon of te bellen.
Vroeger, toen de brug nog moest worden open getoetert, had ik inderdaad een trompet aan boord.
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen
Klopt, ankerbal is onderweg. Vandaag de motor getest in een diep vat water en de brandblusser een vaste montageplek gegeven. Motor start zonder enige fuss en loopt echt extreem kalm/stil, dat verbaasde me. De waterverplaatsing maakt meer lawaai dan de motor zelfPalingDrone schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:33:
toch kom ik nog wel eens een brug in een dorpje tegen met een bordje "3x toeteren voor brugopening" tegen. Ben even kwijt waar dat was.franssie schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:00:
Vroeger, toen de brug nog moest worden open getoetert, had ik inderdaad een trompet aan boord.
Maar goed, met een sloep kun je er meestal wel onderdoor.
Nu weet ik er nog helemaal niks van, maar ik weet niet of je met een bootje dat slechts 20km/u of minder haalt heel fijn vaart op het IJsselmeer.