Pay peanuts get monkeys !
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Anoniem: 83328
Alleen bij kleine vaartuigen, zeil tot 16m2 en motor tot 3KW. Alles daarbuiten valt niet onder de AVP.bonzz.netninja schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 14:21:
Schade die ik aan andere toebreng valt toch gewoon onder mijn WA neem ik aan?
Vorig weekend mijn nieuwe speedboot opgehaald. Nou ja, nieuw..

Het is een Bekro Triumph 430. Er is hiervan bitter weinig informatie te krijgen, ik heb de fabrikant al gemaild, en die heeft me 2 algemene brochures doorgestuurd, waar in ieder geval wel een enkele foto van dit bootje in staan. Ik ben over de vorm van de boot zéér te spreken, hij is groot zat (430cm bij 165cm) om met een man of 2, 3 te gaan varen en hij heeft weinig diepgang. Ik ga hem vooral gebruiken voor een dagje varen, en om te gaan vissen. Het is de bedoeling dat ik er een 4takt buitenboordmotor van een PK of 10 in ga hangen.
Heb hem van de week maar even leeg laten lopen, heeft een paar dagen buiten gestaan en dan regent het toch hard door. Vanavond de trailer gefixt, de buitenste rollers stonden te laag waardoor de boot niet recht op de trailer kon liggen, nu ligt ie weer recht. Ook heb ik de voorruit (was kapot, maar nog wel compleet) met plakband 'hersteld', die mag binnenkort naar een bedrijf waar ze er een kopie van maken. Verder de rand op 1 plaats nog even extra gepopnageld, komende dagen gaan zoeken naar een nieuwe rubberen stootstrip.
Zodra hij gewassen, afgespoeld en goed gedroogd is, moet ie een kleurtje gaan krijgen (zat zelf te denken aan marineblauw met een dubbele witte dodge viper streep), nieuwe kikkers erop, nieuwe verlichting (heb ik allemaal al liggen), en dan kan ik aan de slag met het interieur. Of althans, dat mag ik helemaal nieuw gaan maken.
Dat wordt nog wat!
Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Vergeet vooral Marktplaats niet, staan vaak zat stoeltjes e.d. in. Achterbankje maak je makkelijk zelf.
Pay peanuts get monkeys !
Misschien kan je er bankjes uit een auto in passen? Uit een ouwe panda, of 205 ofzo? Gewoon eens kijken bij de sloop.
http://www.boot.de/
Aanrader
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Ik kan dit jaar helaas niet, maar veel plezier!
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik twijfel...wil het graag eens een keer zien al die mooie boten waar je normaal al helemaal niet bij kan. Is er veel "afgesloten" of valt dat wel mee?Resistor schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 18:42:
Voor de genen die zich morgen vervelen, en niet bang zijn om een paar uurtjes te rijden:
http://www.boot.de/
Aanrader(ik ga er ook heen morgen)
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Ik ben er wel eens geweest en kon eigenlijk overal wel op/in. Behalve idd de mega grote jachten (laten we zeggen 40m+) niet omdat daar vaak events zijn/afspraken.psy schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 19:37:
[...]
Ik twijfel...wil het graag eens een keer zien al die mooie boten waar je normaal al helemaal niet bij kan. Is er veel "afgesloten" of valt dat wel mee?
En soms moet je gewoon doen alsof je van niks weet en naar binnen lopen.
Een toptip: ga niet onder de douche staan en hem voor de gein proberen
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Ben gisteren wezen kijken voor een BBM, en ik heb er een gezien die toch wel erg leuk is. Inclusief electrische start, afstandbediening, aansluiting voor m'n monokabel en jawel.. 35PK. Toevallig kan diezelfde man ook draaibare kuipstoeltjes leveren tegen een voor mij aantrekkelijke prijs, dan heb ik de hele kuip achter me tot mijn beschikking om te vissen. Komende week maar eens uitonderhandelen
Wat betreft de kleur: de bovenkant wordt haast zeker nachtblauw, terwijl het onderwatergedeelte óf oranje óf grijs wordt. Die viperstreep ben ik nog niet aan uit..
Vooralsnog schiet ik redelijk op, maar ik heb nog veel werk te doen. Sowieso moet ik nog een rubberen u-profiel hebben, maar als ik dat bij een watersporthandel haal, kost me dat bak-ken met geld. Een rubberen u-profieltje voor 'n rand van 8mm dik en 19mm diep hoeft toch niet veel te kosten
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| [] [] \ [] \ [ ] en achteruit [] / [] / [] [ ] |
Verdraaibare stoelen zijn echter wel zo lekker mocht je gaan waterskiën.
en idd, rubberen (of zwart kunststof) U-profielen worden overal gebruikt, zijn wel te vinden als je op producenten zoekt, voor die meters die je nodig hebt is er vast wel wat te regelen.
[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 31-01-2011 19:58 ]
Heb je een vaarbewijs? Die kon je nl wel eens nodig gaan hebben als je zo'n motor bij je bootje koopt.hefaistos schreef op zondag 30 januari 2011 @ 20:16:
Ben gisteren wezen kijken voor een BBM, en ik heb er een gezien die toch wel erg leuk is. Inclusief electrische start, afstandbediening, aansluiting voor m'n monokabel en jawel.. 35PK. Toevallig kan diezelfde man ook draaibare kuipstoeltjes leveren tegen een voor mij aantrekkelijke prijs, dan heb ik de hele kuip achter me tot mijn beschikking om te vissen. Komende week maar eens uitonderhandelen
Vanmorgen naar Gelderland gereden, en ik heb 'em hoor
Evinrude 35HP uit '82, compleet met aansluiting voor monokabel-besturing (zat al in de boot toen ik die kocht), afstandsbediening, electrische start en benzinetank. Oh, en een heel jaar garantie.

Ook heb ik bij dezelfde meneer 2 van deze gekocht, incl draaiswivels:

Montagepunt vóór is al gemaakt, achter komt er een achterbankje = opbergkist met neerklapbare rugleuning, die is bijna af nu.
Nu nog te doen:
Boot omdraaien en lakken
Trailer iets verlengen, waar nodig even een lasnaadje leggen, en het geheel spuiten
Interieur kan in de grondverf en afgelakt worden
..en dan zijn we wel weer een week of 2, 3 verder
En ook heb ik de boot met 3 collega's omgedraaid, zodat ik de onderkant goed schoon kan schrobben, repareren waar nodig en daarna kan gaan lakken.

Als er mensen zijn die zich storen aan mijn updates, geef maar een brul
Bootje is weer zowat schoon van onder:

en trailer is voor de 1e keer gespoten:

Neuswieltje gescored trouwens, moet alleen nog een klem hebben.
Ook kan ik nu aan de gang om mijn bankjes opnieuw te maken, heb nu wel een veel beter idee dan eerst.
Maar goed, heb nu wel weer een uitdaging.. alles wat wit is, moet eigenlijk wit blijven. Het bovendek wordt donkerblauw, maar het is (m.i.) veel mooier om de onderkant wit te houden.
Dat wordt dus op zoek naar een goede lak, die ik ook al gevonden heb..
Voorlopig nog niet klaar dus, maar ben al wel weer een heel eind verder!
[ Voor 98% gewijzigd door PcDealer op 14-02-2011 22:49 ]
Ik geniet van je updates en als je eens rustig (!) door de Vecht komt varen ben je van harte uitgenodigd om onder het genot van een glas van een of ander je boot te komen showen.
Ik heb een vaarbewijs en als je eens achter je eigen boot wilt hangen dan valt dat ook wel te regelen.
edit:// ik zie net je woonplaats, dat is dan wel even rijden e/o varen naar Muiden.
[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 14-02-2011 22:56 ]
Anoniem: 168490
Volgens mij heb ik nog nooit onze boot laten zien. Twee jaar geleden nieuw gekocht in Engeland. Was ondanks benzine + overtocht nog steeds véél goedkoper dan in Nederland.
Het is een Bombard Aerotec 380 met een Suzuki 15 pk kortstaart erachter. De Bombard is volledig opblaasbaar en weegt zo rond de 43 kg. In combinatie met 15 pk gaat dat dus als de brandweer

Nu nog een keer mijn vaarbewijs halen en de boot registreren

Nog een paar weekenden, en wat vrije dagen, en dan ben ik een heel eind verder.
[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 19-02-2011 21:46 ]
Dat zijn dingen voor komende week 's avonds. En ook dan bellen voor mijn ruit, had al iemand gevonden.
Ondertussen thuis ook nog knutselen aan de bankjes (ik had nog ISPM15 behandeld hout liggen, maar de bankjes zijn nu vrij zwaar, en heb vorige week een hele berg watervast multiplex op de kop getikt), en de afdekplank van de bilge in de beits zetten.
Anti-brul, ga zo door!hefaistos schreef op maandag 14 februari 2011 @ 22:35:
Stormlooptopic trouwens
Als er mensen zijn die zich storen aan mijn updates, geef maar een brul
Ik hoop (als alles volgens plan gaat) over enkele maanden een lease-auto met trekhaak te kunnen bemachtigen, dan kan ik mijn langgekoesterde droom waar gaan maken
Da's een leuke tip!Anoniem: 168490 schreef op maandag 14 februari 2011 @ 23:10:
Volgens mij heb ik nog nooit onze boot laten zien. Twee jaar geleden nieuw gekocht in Engeland. Was ondanks benzine + overtocht nog steeds véél goedkoper dan in Nederland.
Dat was inderdaad mijn volgende vraag.... Nu vaar je dus onverzekerd etc.Nu nog een keer mijn vaarbewijs halen en de boot registreren
Weet je of er na import nog iets extra's komt kijken bij registratie?
Anoniem: 168490
Hmm vziw komt er niks extra's bij kijken, maar heb me er nog niet erg in verdiept. Wil dat wel zo spoedig mogelijk geregeld hebben in ieder geval, evenals het halen van m'n vaarbewijs.RemcoDelft schreef op zondag 20 februari 2011 @ 11:10:
[...]
Anti-brul, ga zo door!
Ik hoop (als alles volgens plan gaat) over enkele maanden een lease-auto met trekhaak te kunnen bemachtigen, dan kan ik mijn langgekoesterde droom waar gaan maken
[...]
Da's een leuke tip!
[...]
Dat was inderdaad mijn volgende vraag.... Nu vaar je dus onverzekerd etc.
Weet je of er na import nog iets extra's komt kijken bij registratie?
Welk bootje heb je op het oog?
En kan iemand mij een indicatie geven hoeveel tijd er ongeveer in het leren voor het vaarbewijs gaat zitten?
26779
Wat ik vroeger gebruikte op mijn surfplank was een transparante 2 componenten PU lak en daarin als het nog nat was een egale dunne laag keukenzout strooien. Na uitharden het zout oplossen door er water over te laten stromen. Een PERFECTE antisliplaag die ook nog eens zeer slijtvast is.franssie schreef op maandag 14 februari 2011 @ 22:55:
bespaar overigens niet op de lak van je dek, die krijgt het redelijk zwaar te verduren dus minimaal 2 componenten denk ik of je moet er zelfs een nieuwe gelcoat op willen zetten (maar dat lijkt mij teveel geld en moeite voor nu).
Ik geniet van je updates en als je eens rustig (!) door de Vecht komt varen ben je van harte uitgenodigd om onder het genot van een glas van een of ander je boot te komen showen.
Ik heb een vaarbewijs en als je eens achter je eigen boot wilt hangen dan valt dat ook wel te regelen.
edit:// ik zie net je woonplaats, dat is dan wel even rijden e/o varen naar Muiden.
[ Voor 3% gewijzigd door 26779 op 20-02-2011 20:07 ]
Eigenlijk een speedboot, maar tanken tegen 100 liter per uur is niet leuk in Nederland...
Na 2 keer grondig doorlezen maakte ik het "examen" foutloosEn kan iemand mij een indicatie geven hoeveel tijd er ongeveer in het leren voor het vaarbewijs gaat zitten?
Vandaag een vrije dag dus op m'n gemak knutselen aan de achterbank (watervast multiplex), zoals gezegd had ik er al een gemaakt maar die is én veel te zwaar, én veel te lelijk.
De voorruit heb ik al iemand voor gevonden, die vraagt alleen vrij veel geld voor het op maat zagen. Maar goed, dan nog zou ik voor 130 euro klaar zijn, en da's nog steeds niet veel geld voor een voorruit.
De stootrand ben ik nog voor aan het kijken, ik wou de verkoper van de boot nog eens laten kijken of ie daar niet nog lag.
Qua lakken, de onderkant is al helemaal klaar, de bovenkant wordt dit weekend onder handen genomen.
Zondag de 2e laag erop, en dan komt er maandag waarschijnlijk wel een fotootje

Anoniem: 172410
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Oehhwwww die oranje boot is mooi!!!!! Ow wacht dat ding heb ik ontworpenKnightwolf schreef op zondag 06 maart 2011 @ 00:35:
Grote boten topic... da's een mooie plek om een aantal van mijn HISWA foto's neer te zetten
[afbeelding]
[ Voor 76% gewijzigd door FreezingPixels op 09-03-2011 21:17 ]
Die viel mij ook op in die enorme lijst. Riva/Boesch zijn toch wel de mooie boten met een heel mooi geluidje!Anoniem: 172410 schreef op zondag 06 maart 2011 @ 00:40:
Zo'n houten cruiser vind ik altijd wel mooi, doet me een beetje aan vervlogen Hollywoodtijden denken. Als ik nou echt ooit eens geld over had zou ik met zoiets over een Zwitsers meer gaan varen ofzo.
Helaas ook een hele mooie prijs...
Wuh wat, jij hebt hem ontworpen? Lol.robin222 schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 21:16:
[...]
Oehhwwww die oranje boot is mooi!!!!! Ow wacht dat ding heb ik ontworpenLeuk dat ie je is opgevallen!!! Erg veel positieve reacties gehad en volgend jaar ligt er een nog mooiere....
Maar, opgevallen.. heb gewoon wat raak geschoten met m'n camera, bijna alles staat er wel op

Vandaag de binnenkant maar even van een laagje grijs voorzien en de motor er al achter gehangen.
Van de week 's avonds de bankjes afmaken, dan kunnen die in de grondverf gezet en daarna afgelakt worden.
Dan verder nog nadenken over waar ik m'n autoradio en boxen in ga bouwen (misschien wel zelf een kist maken waar de radio en boxen in komen), kikkers uitzoeken, een accubak maken, op zoek naar fenders, spullen halen voor het afmonteren van de ruit etc etc etc
Zo veel te doen nog. Gelukkig wel genoeg tijd
welke werf is het eigenlijk? Beetje spam mag toch wel?robin222 schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 21:16:
[...]
Oehhwwww die oranje boot is mooi!!!!! Ow wacht dat ding heb ik ontworpenLeuk dat ie je is opgevallen!!! Erg veel positieve reacties gehad en volgend jaar ligt er een nog mooiere....
Anoniem: 34342
robin222 schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 21:16:
[...]
Dat ding schijnt nogal wat motorproblemen te hebben.
Werf? De Hiswa in de RAI bedoel je?franssie schreef op zondag 13 maart 2011 @ 19:37:
[...]
welke werf is het eigenlijk? Beetje spam mag toch wel?
[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 14-03-2011 00:07 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Knightwolf op 14-03-2011 19:52 ]
Anoniem: 34342
Dit zijn toch wel erg leuke dagen om een beetje te klussen hoor. Alleen jammer dat je verf niet droog kan toveren.

[ Voor 12% gewijzigd door Dentheman op 30-03-2011 19:00 ]
Zie ondertitel
[ Voor 7% gewijzigd door IJnte op 03-04-2011 16:57 ]
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Maar als je het niet als kind hebt geleerd is een zeilschool wle de beste start denk ik, liefst in een kleinere boot (laser of valk) want die straffen hard, frustrerender maar ook leerzamer.
instructie is ook aan te raden, ook frustrerender, maar zeker ook leerzamer dan leren van vrienden/bekenden.
Let wel of je een beetje met leeftijdsgenoten in een boot komt, en beter ook of je een instructeur kan krijgen die ricthting eigen leeftijd gaat want dat communiceert gewoon makkelijker (en geloof me op een zeilboot valt er een hoop te communiceren totdat iedereen zijn/haar plek en routine gevonden heeft, dan kan alles uiteindelijk zonder woorden, zelfs in een wedstrijd, maar verwacht dat niet tijdens een les).
En stel je in op een hoop gemoet en mag niet ... - is vervelend maar voor iedereens veiligheid, na een jaar roep je ook dat je een hand voor jezelf hebt en één voor de boot.
Krêk oer it wetter (friesland) heeft ook cursussen voor 18+ en 30+, ik noem ze Njet oer 't wetter maar dat komt omdat we met 4 zeezeilers en een jonge te enthousiaste instructeur op 1 boot belanden bij een personeelsuitje, dat hebben we opgelost
oh - en drie weekeinden moet voldoende zijn om te basis te pakken als je een beetje snel van begrip bent en een voldoende op natuurkunde had (een vector kunnen ontleden is echt iets wat je met zeilen continue doet). Goed leren zeilen leer je later wel, veiligheid en kunnen afmeren is gewoon de basis die snel op te pakken is.
edit://
Die van bartvl is zeker een aanrader, als je gelijk met stroming kan leren zeilen zou ik dat doen, extra vector erbij maar zo handig om te weten hoe dat werkt. Ook in Friesland als er een binnenvaart schip voorbijgaat kan er behoorlijke stroming staan, bij sluizen heb je vaak stroming en bij bepaalde windrichtingen kan het op sommige wateren ook behoorlijk stromen, het is zeker goed als je het (her)kent!
[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 03-04-2011 17:37 ]
Ik heb het geleerd bij Nautilis in Kerkdriel (vlak boven Den Bosch). Goede ervaring mee gehad. Ik heb er een weekend cursus gevolgd toendertijd (x-aantal keer zaterdagochtend vroeg in de boot stappen).IJnte schreef op zondag 03 april 2011 @ 16:54:
Heeft iemand hier ervaring met een cursus/diploma traject voor het leren zeilenIk wil graag leren zeilen maar ik heb geen enkel idee waar ik nou het beste kan beginnen. Ik woon in het midden van het land, dus ik zal er een stukje voor moeten rijden (geen probleem). Ik heb gekeken bij een zeilschool bij de loosdrechtse plassen en die bieden een 3-daagse cursus aan, zodat je 3 weekenden de basisbeginselen van het zeilen onder de knie krijgt. Is dit een goede optie om mee te beginnen
Tips voor andere bedrijven of organisaties zijn welkom. Ik vind het niet zo erg om er een stukje voor te moeten rijden. Overigens gaat het niet om zeezeilen, want dat vereist volgens mij weer een hele andere tactiek
Bij de beginnerscursus stap je bij een ervaren instructeur in de valk, zonder buitenboordmotor. Je moet het écht op de wind en stroming doen. Erg veel geleerd en erg veel plezier (van) gehad.
Life is not about specs, it is about joy!
Heb jij nog locaties of aanraders qua zeilschool franssie
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Achterbank zit er in, voorbank + voorstoelen, telegraaf zit er in.
Nu nog de boel aansluiten (ik dènk dat ik even naar de toko rij waar ik de motor gekocht heb), de rugleuning van de achterbank d'r in jetsen, stootrand erop verlijmen (komt v/d week binnen), voorruitje laten maken en dan ben ik er denk ik toch wel heel ver klaar mee.

leuk bootje, Dentheman!
De startmotor was gemaakt, maar lijkt het nu weer begeven te hebben, ach de motor start goed dus geen probleem
Gisteren er heerlijk mee naar het Amstelmeer mee wezen varen vanuit Den Helder, kwam met 3 personen nog net in plané.
Donderdag of Vrijdag komt er iemand kijken om 'm over te nemen maar misschien besluiten we toch om 'm zelf te houden
[ Voor 17% gewijzigd door Dentheman op 25-04-2011 10:34 ]
Zie ondertitel
En de motor is in principe al helemaal aangesloten, ik mis alleen een stukje waarmee ik de monokabel vast kan zetten op de boot (waar hij uit de boot komt bij de motor, daar moet hij gefixeerd worden en ik heb alleen een groot gat
26779
Allereerst: in 3 dagen leer je niet zeilen. Zelfs de basisbeginselen zijn wat hoog gegrepen om in 3 dagen te doen. Ikzelf heb leren zeilen bij de zeilvereniging en Scouting (waterwerk/zeeverkenners)IJnte schreef op zondag 03 april 2011 @ 16:54:
Heeft iemand hier ervaring met een cursus/diploma traject voor het leren zeilenIk wil graag leren zeilen maar ik heb geen enkel idee waar ik nou het beste kan beginnen. Ik woon in het midden van het land, dus ik zal er een stukje voor moeten rijden (geen probleem). Ik heb gekeken bij een zeilschool bij de loosdrechtse plassen en die bieden een 3-daagse cursus aan, zodat je 3 weekenden de basisbeginselen van het zeilen onder de knie krijgt. Is dit een goede optie om mee te beginnen
Tips voor andere bedrijven of organisaties zijn welkom. Ik vind het niet zo erg om er een stukje voor te moeten rijden. Overigens gaat het niet om zeezeilen, want dat vereist volgens mij weer een hele andere tactiek
Ik zou je aanraden eerst eens de theorie van zeilen door te nemen. Als je begrijpt wat er gebeurd tijdens zeilen dan is de praktijk een stuk eenvoudiger. Verder is de praktijk toch een mix van inzicht en gevoel.
Ik zou adviseren om een zeilvereniging op te zoeken die intern zeilcursussen geven. Dat scheelt vaak veel geld. Als je de tijd hebt, ga eens bij een water scouting groep kijken.
Mjah ik vind eigenlijk dat je wel in 3 dagen kan leren zeilen (basisbeginselen). Het is ook weer niet zulke rocket science. Zeker met een goede instructeur kun je prima je CWO kiel halen in 3 dagen. (alhoewel ik zou proberen zwaard te halen, want met kleine zwaard bootjes leer je nog wat beter wat een boot precies doet en kun je nog eens leuk omgaan26779 schreef op donderdag 28 april 2011 @ 09:14:
[...]
Allereerst: in 3 dagen leer je niet zeilen. Zelfs de basisbeginselen zijn wat hoog gegrepen om in 3 dagen te doen. Ikzelf heb leren zeilen bij de zeilvereniging en Scouting (waterwerk/zeeverkenners)
Ik zou je aanraden eerst eens de theorie van zeilen door te nemen. Als je begrijpt wat er gebeurd tijdens zeilen dan is de praktijk een stuk eenvoudiger. Verder is de praktijk toch een mix van inzicht en gevoel.
Ik zou adviseren om een zeilvereniging op te zoeken die intern zeilcursussen geven. Dat scheelt vaak veel geld. Als je de tijd hebt, ga eens bij een water scouting groep kijken.
Voor het geld kan je ook een boek kopen, maar dit is voor sommigen ook misschien leuk. Haal het voordat ze een praktijk examen gaan invoeren (spongebob)
thx. Gekocht. Ga ik wellicht dit jaar zowaar met een vaarbewijs zeilenfranssie schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 01:21:
even spammen: Online cursus Vaarbewijs I € 19 - http://www.groupon.nl/dea...atersportcursussen/359424
Voor het geld kan je ook een boek kopen, maar dit is voor sommigen ook misschien leuk. Haal het voordat ze een praktijk examen gaan invoeren (spongebob)
Vandaag m'n ruit weggebracht naar een bedrijf in Voorschoten, die maken een nieuwe, iets ander model voor me. Komende week de monokabel op de motor monteren (duurde even, maar ik heb hem nu door, hij kan 'gewoon' direct op de motor gemonteerd worden), de stootrand vastzetten en dan ben ik klaar
Waarschijnlijk over een week of 1-2 nieuwe foto's

Wikipedia: Efsix
Zoiets dus
Ik zal als ik er binnenkort mee uit varen ga eens wat foto's maken en plaatsen!
Nu nog een sloepje voor naast de zeilboot
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ruim een maand vroeger dan verwacht
De ruit is gemonteerd!!

* hefaistos is zo blij als een aap met 7 lu.. ehh
De ruit was trouwens duurder dan de boot
[ Voor 5% gewijzigd door hefaistos op 03-06-2011 15:19 ]

Vanavond eventjes de foto's van mijn telefoon plukken en hier neerzetten. Als klap op de vuurpijl toen wij weggingen bij de "jachthaven" zagen wij ook nog onze eerste boot!
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Bootjes | ||
![]() | ![]() |
Links onze eerste boot. Rechts is onze nieuwste boot

Draaibare stoeltjes voorin, dus foto van standje vissen maar:

alleen die benzinetank nog verbergen
Afgelopen donderdag ben ik ook weer wezen varen, komende week maar even naar het motortje kijken want er zit een tik in
Zie ondertitel
* franssie is onder de indruk. Tank tzt vervangen door een inbouw voorin van rvs (met rvs leiding) of ergens wegstoppen achterin. Ziet er mooi uit, zker de ruit !hefaistos schreef op zondag 05 juni 2011 @ 17:04:
Here we go!
<>
@Touchdomex toch is de Esfix een leuke boot, geen randmeer maar ze kan best wat hebben - alles beter dan een 16 Liter.
[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 05-06-2011 22:03 ]
Oh ja die boot kan loeihard! Dat weten wij ook! Standaard zit er een kleine trapeze in en een grootzeil en een kleiner grootzeil. Wij zoeken nog een genua. Uiteindelijk moet dit bootje eerst weer in een nette staat. Dat is hij nog niet. Goedkoop gekocht maar ja moet dus nog wel wat aan gebeurd. Grootzeil opspanner die knapte was wel echt een bummer maar ja dat is allemaal netjes te maken. Nieuwe touwen zijn ook al in huis en binnenkort nog eventjes de stagen spannen.franssie schreef op zondag 05 juni 2011 @ 22:01:
[...]
* franssie is onder de indruk. Tank tzt vervangen door een inbouw voorin van rvs (met rvs leiding) of ergens wegstoppen achterin. Ziet er mooi uit, zker de ruit !
@Touchdomex toch is de Esfix een leuke boot, geen randmeer maar ze kan best wat hebben - alles beter dan een 16 Liter.
Ziet er goed uit! Als je Neobahamuth meeneemt kunnen jullie zo een remake maken voor Miami Vicehefaistos schreef op zondag 05 juni 2011 @ 17:04:
Here we go!
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Draaibare stoeltjes voorin, dus foto van standje vissen maar:
[afbeelding]

Afgelopen donderdag op het amstelmeer
Zie ondertitel

Weet iemand wat voor boot dit is? Merk/type/omschrijving... Vind zoiets erg mooi!
NOSIG
Zie ondertitel
Dat is denk ik een Riva:_Christiaan_ schreef op zondag 05 juni 2011 @ 23:28:
[afbeelding]
Weet iemand wat voor boot dit is? Merk/type/omschrijving... Vind zoiets erg mooi!
http://www.riva-yacht.com
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei
Ik hab vorig jaar "ons" zeilbootje, dat al een aantal jaar bij mn ouders in de tuin stond te nixen, bij mij om de hoek in de plas gelegd (walplaats).
Maar omdat de lak best wel verweerd was, ben ik een paar weken begonnen met opknappen. Status:
- alles eraf geschoefd en netjes opgeschuurd,
- zwaardkast voorzien van laagje epoxy,
- trailer uit elkaar gehaald: torsieas is kapot (roest in het midden),
- nieuwe velgen gekocht; ga van 10" naar 13", nu nog passende ( platte) bandjes vinden.
- bus verf gehaald.
To do:
- nieuwe as kopen voor trailer en weer inelkaar zetten,
- kijken of het schuurwerk voldoende is of toch hier en daar nog wat plamuur toevoegen,
- indien nodig de zwaardkast en bodem voorzien van extra laagje polyester (laagste punt en trek 'm graag op een zandplaat)
- lakken (sun yellow),
- heerlijke zeilweer wat ik de afgelopen weken heb moeten missen inhalen
fotos van internet:
Flying sailor:

[ Voor 10% gewijzigd door DopdeDouwer op 05-06-2011 23:41 ]
Dit soort boten noemt men "runabouts" of "autoboten" (vanwege het motorblok in het vooronder, en de stuurstand lijkt op die van een auto), vroegah bedoelt om je van je jacht naar de wal te brengen._Christiaan_ schreef op zondag 05 juni 2011 @ 23:28:
[afbeelding]
Maar dankzij het wereldwijde internet tegenwoordig geschikt voor iedereen met veel vrije tijd, een lading lattenhout en een globaal begrip van houtbewerking.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Deze specifieke was trouwens van het type runabouts. (Google maar op Riva Runabout)
Vind het ongelofelijk mooie boten, maar ze zijn ook ongelofelijk duur (voor een mooie tweedehands (!) betaal je zo maar ongeveer €100.000,-...), en niet alleen in aanschaf maar ook onderhoud.
Zei iemand autoboot? Dit is wel een hele mooie:unclero schreef op maandag 06 juni 2011 @ 09:45:
[...]
Dit soort boten noemt men "runabouts" of "autoboten" (vanwege het motorblok in het vooronder, en de stuurstand lijkt op die van een auto)...
MALIBU’S CORVETTE BOAT

Oa http://www.nedcraft.nl/
En nog zo'n bedrijf uit Brabant, ik ben de naam kwijt..
Oh gevonden:
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Dat is de Walt. Had ze al eerder horen varen maar werd dit weekend dicht langszij gevaren op de Amer door zo'n monster. Echt fantastisch. Ding kwam bijna stationair voorbij maar het motorgeluid is dan al met geen pen te beschrijven. Stukje verderop gooide hij het gas vol open. Tweemaal een Dodge Viper motor op vol vermogen, echt een beleving amai amai... zelfs mijn niet in motoren/techniek geinteresseerde vrouw zat met haar bek open van WTF. Ding is ook echt machtig mooi, glanzend hout in combi met veel chroom pffff....unclero schreef op maandag 06 juni 2011 @ 13:55:
In nederland zijn ook plenty bedrijven actief die ze ontwerpen/bouwen
Oa http://www.nedcraft.nl/
En nog zo'n bedrijf uit Brabant, ik ben de naam kwijt..
Oh gevonden:
[video]
Kost een ton of 5 maar dan ben je wel lekker snel in Willemstad vanuit Drimmelen
Overigens ben ik een zeiler en heb geen interesse verder in het motorspul... zal een een foto zoeken van ons ding.
Mijn weekend- en vakantiebesteding, een Kolibri 700 ID kajuitzeiljachtje:

[ Voor 8% gewijzigd door EvaluationCopy op 06-06-2011 14:05 ]
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Ik heb een tijdje terug mijn CWO Kajuitjachtzeilen I gehaald in een 8 daagse cursus in Kroatië. Zeg maar het nuttige (leren) met het aangename (vakantie) combineren. Samen met 4 andere cursisten het CWO1 proberen te halen met een instructeur. Overdag van het ene naar het andere plaatsje zeilen, rond de lunch ergens aanmeren op een mooie locatie, en 's avonds lekker ergens eten.bonzz.netninja schreef op donderdag 28 april 2011 @ 11:56:
[...]
Mjah ik vind eigenlijk dat je wel in 3 dagen kan leren zeilen (basisbeginselen). Het is ook weer niet zulke rocket science. Zeker met een goede instructeur kun je prima je CWO kiel halen in 3 dagen. (alhoewel ik zou proberen zwaard te halen, want met kleine zwaard bootjes leer je nog wat beter wat een boot precies doet en kun je nog eens leuk omgaan)
Ik had nog nooit eerder gezeild en wilde het graag leren. Van tevoren heb ik wel zoveel mogelijk theorie opgedaan om de zeilbegrippen te leren kennen en dat scheelt ontzettend veel. Het gevoel met de wind kwam wel met de cursus. Wat mij betreft was dit een vrij ideale manier om te leren zeilen.
Ey leuk, zoals eerder in dit topic beschreven heb ik lang een 560 gehad en daarmee heel wat (zee)mijlen mee gemaakt. Lig je in drimmelen? (powerplant op de achtergrond). Daar heb ik m'n huidige boot gekochtEvaluationCopy schreef op maandag 06 juni 2011 @ 14:00:
[...]
[afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 06-06-2011 18:22 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
'Wuursj schreef op maandag 06 juni 2011 @ 18:20:
[...]
Ey leuk, zoals eerder in dit topic beschreven heb ik lang een 560 gehad en daarmee heel wat (zee)mijlen mee gemaakt. Lig je in drimmelen? (powerplant op de achtergrond). Daar heb ik m'n huidige boot gekocht
Drimmelen inderdaad.Nette 560, heb even wat teruggelezen. Met zo'n ding naar Denemarken ja?? Pfff, knap hoor. Ik heb hem pas voor het tweede seizoen, zeezeilen doe ik voorlopig nog niet. Vorig jaar juni gekocht, wel meteen in juli op vakantie naar Zeeland (oa Grevelingen), echt geweldig. Eerste keer sluis was wel even shaken, maar zo druk als bij de Volkeraksluizen toen heb ik het ook nooit meer gezien
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Klopt. De moderne configuratie is de motor achter de stuurstand.Gullie007 schreef op maandag 06 juni 2011 @ 11:53:
En voor zover ik weet ligt 'ie bij zowel Boesch als Riva gewoon achterin, maar dat zijn dan waarschijnlijk variaties op het thema.
Vroegah was dat nog niet zo, want toen had men nog het idee: "Bij sportvliegtuigen ligt de motor voor de cockpit. Bij sportwagens ligt de motor voor de bestuurdersstoel. Dus bij sportboten moet de motor daar ook liggen."
Daarnaast is tegenwoordig de power/weight ratio heel anders dan vroeger. Vroeger was het blok zo zwaar dat je die ook gewoon echt midscheeps wilde hebben. Combineer dat met het feit dat men toen nog niet het inzicht hadden dat je niet meer over de punt heen kan kijken als je achterin zit, en de schroef de kont naar beneden duwt.
(toen was het ook nog zo dat als je een motorboot over de rompsnelheid heen joeg, je de romp eigenlijk dieper het water in duwde... verloren gegane kennis
Precies.. Of je moet zeeen van vrije tijd en een garage en geen linkerhanden hebben.Vind het ongelofelijk mooie boten, maar ze zijn ook ongelofelijk duur (voor een mooie tweedehands (!) betaal je zo maar ongeveer €100.000,-...), en niet alleen in aanschaf maar ook onderhoud.
Edit:
Breek me de bek niet open over de Volkeraksluizen. Nog nooit zo'n verkwisting van belastingcenten gezien.EvaluationCopy schreef op maandag 06 juni 2011 @ 19:52:
Volkeraksluizen
Voor dat hoogteverschil van een paar centimeter (vooruit, 3cm bij 'vloed') hebben ze het grootste binnenvaartsluizencomplex ter wereld neergelegd. En de capaciteit is ruim onvoldoende. En in plaats om die dingen dan maar gewoon open te zetten of een extra sluis erbij te bouwen hebben ze miljoenen gestoken in een nieuwe digitale verkeerstoren en tijdverspillende regels als "de lichten gaan niet automatisch op groen, maar pas op groen als de sluismeester ook gezien heeft dat de deuren open staan".
En daar hebben ze jaren over moeten lunchen en vergaderen

[ Voor 22% gewijzigd door unclero op 06-06-2011 21:04 ]
Wat was vroeger? De chris craft uit 1942 heeft 'm gewoon achterin. Sommige italianen hadden 'm misschien voorin maar zoveel zijn daar dacht ik niet van?unclero schreef op maandag 06 juni 2011 @ 20:50:
[...]
Klopt. De moderne configuratie is de motor achter de stuurstand.
Vroegah was dat nog niet zo, want toen had men nog het idee: "Bij sportvliegtuigen ligt de motor voor de cockpit. Bij sportwagens ligt de motor voor de bestuurdersstoel. Dus bij sportboten moet de motor daar ook liggen."
Daarnaast is tegenwoordig de power/weight ratio heel anders dan vroeger. Vroeger was het blok zo zwaar dat je die ook gewoon echt midscheeps wilde hebben. Combineer dat met het feit dat men toen nog niet het inzicht hadden dat je niet meer over de punt heen kan kijken als je achterin zit, en de schroef de kont naar beneden duwt.
(toen was het ook nog zo dat als je een motorboot over de rompsnelheid heen joeg, je de romp eigenlijk dieper het water in duwde... verloren gegane kennis)
[...]
Precies.. Of je moet zeeen van vrije tijd en een garage en geen linkerhanden hebben.
Dat een romp boven haar snelheid het water induikt/zuigt is nog steeds zo - als ie dus niet in plané kan. Lengte loopt en omgekeerd maakt snelheid lengte door te zinken. Klassieke s-spant zeilboten gaan echt heerlijk trillen als je die kort boven de rompsnelheid duwt door van een golf af te surfen (vanaf 8 bft met flinke zee lukt dat) wat een apart gevoel is.
Leuk zeiljachtjeEvaluationCopy schreef op maandag 06 juni 2011 @ 14:00:
[...]
Dat is de Walt. Had ze al eerder horen varen maar werd dit weekend dicht langszij gevaren op de Amer door zo'n monster. Echt fantastisch. Ding kwam bijna stationair voorbij maar het motorgeluid is dan al met geen pen te beschrijven. Stukje verderop gooide hij het gas vol open. Tweemaal een Dodge Viper motor op vol vermogen, echt een beleving amai amai... zelfs mijn niet in motoren/techniek geinteresseerde vrouw zat met haar bek open van WTF. Ding is ook echt machtig mooi, glanzend hout in combi met veel chroom pffff....
Kost een ton of 5 maar dan ben je wel lekker snel in Willemstad vanuit Drimmelen![]()
Overigens ben ik een zeiler en heb geen interesse verder in het motorspul... zal een een foto zoeken van ons ding.
[afbeelding]

Paar jaar geleden samen met m'n pa en broer hebben we een zeiljachtje gehuurd voor een week en rondgevaren op de Friese meren, was erg leuk maar ik zou zelf geen zeilboot willen kopen
Dat 'bootje' op de achtergrond overigens:
Ik ben meer van de motorbootjes. Zelf hebben we een ijzeren sloep van zo'n 5,5 meter achter huis liggen met een 8pk motortje. Beetje rondvaren in de omgeving enzo
Hij moet er eigenlijk nog een keer uit en helemaal opgeknapt worden, ziet er niet uit op het moment
(heb nu geen foto maar zal binnenkort eens een foto maken)
Onze "grote"boot lag vroeger ook altijd in Drimmelen in de zomer. In de winter in de haven in de woonplaats of op de kant in Lage Zwaluwe.EvaluationCopy schreef op maandag 06 juni 2011 @ 19:52:
[...]
'
Drimmelen inderdaad.Nette 560, heb even wat teruggelezen. Met zo'n ding naar Denemarken ja?? Pfff, knap hoor. Ik heb hem pas voor het tweede seizoen, zeezeilen doe ik voorlopig nog niet. Vorig jaar juni gekocht, wel meteen in juli op vakantie naar Zeeland (oa Grevelingen), echt geweldig. Eerste keer sluis was wel even shaken, maar zo druk als bij de Volkeraksluizen toen heb ik het ook nooit meer gezien
Maar omdat we het liefst gelijk in de biesbosch willen zijn pakten we voor rotterdam-drimmelen de auto.
De boot van mn ouders is een jaar of wat geleden verkocht. Laatst was ik weereens in Drimmelen, OMG, die haven is nog groter geworden.
Het grappige is dat ik toen bij de Moerdijkburg onze oude boot weer terug zag (Huitema Zeeschouw).
Ga je ook vaak naar de biesbosch (al is dat voor zeilboten niet echt het walhalla, grevelingen juist wel ja)?
Die strijkplank? Meen je echt serieus dat je dat ook maar *iets* vindt?