Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 100 Laatste
Acties:
  • 473.939 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:37
Calitomnication schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:25:
[...]

Is die OH1 compatible met een Garmin apparaat? Dat zou helemaal mooi zijn natuurlijk! En qua borstband, denk ook dat dit een stukje persoonlijk is. De borstband voel ik niet eens meer tijdens het lopen. Het is dat ik soms even moet voelen of ik 'm echt wel om heb. Een paar weken geleden was ik deze gewoon vergeten om te doen. De trigger was dat mijn hartslag extreem hoog lag voor het tempo dat ik liep, toen ik daarna aan mijn borst voelde bleek daar helemaal geen band te zitten. Het heeft me ruim 6km gekost om dat te ontdekken :P
Yup, ik heb zelf de OH1+ maar dat werkt echt helemaal prima :)

En idd, is natuurlijk persoonlijk. Over het algemeen eenmaal om heb ik ook niet veel last (hoewel wel sorot van bewust, en het gebeurde ook nog wel eens dat hij iets naar beneden zakte oid) maar het omdoen zelf vond ik net weer teveel gedoe.

Hoe dan ook, was meer als eventueel alternatief voor diegenen (zoals ik) die ook niet perse fan zijn van een borstband ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-06 15:35
m0ridin schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:16:
[...]

Als je het over een nauwkeurigere hartslag meting hebt kan ik ook de Polar OH1 aanraden... Ik heb zelf zowel de Garmin HRM run en Polar OH1 en gebruik tegenwoordig altijd de OH1.

Voor mij is een borstband een drempel, de OH1 die je over je bovenarm en in die zin veel makkelijker. De HRM run geeft wel meer info qua loop-vorm dus als je dat belangrijk vindt is dat wel een pre natuurlijk, ik merkte dat ik daar na de eeste x loopjes niet echt meer naar keek.
Bedankt voor de tip!

Na mezelf even snel ingelezen te hebben lijkt de OH1 qua nauwkeurigheid een beetje in het midden te liggen tussen pols -en borstband meting. Alhoewel vermoedelijk wat subjectief, zou de OH1 dan draagcomfort als extra bonus hebben.

Wat ik persoonlijk als nadeel(tje) zie is dat je met de OH1 weer een extra app/registratie nodig hebt.

Ik ga mezelf nog wat verder inlezen

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tim_W schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:48:
[...]

Bedankt voor de tip!

Na mezelf even snel ingelezen te hebben lijkt de OH1 qua nauwkeurigheid een beetje in het midden te liggen tussen pols -en borstband meting. Alhoewel vermoedelijk wat subjectief, zou de OH1 dan draagcomfort als extra bonus hebben.

Wat ik persoonlijk als nadeel(tje) zie is dat je met de OH1 weer een extra app/registratie nodig hebt.

Heb je de HRM Run gisteren niet al in bestelling gezet :P

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
Nog niet @Calitomnication, ik heb de opdracht aan iemand anders gegeven.

Mompelt iets over affiliate programma bol.com :+

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Tim_W schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:48:
[...]

Bedankt voor de tip!

Extra app? Niet dat ik weet hoor... Koppel hem gewoon met je garmin en hij wordt daarin opgenomen als HR. QUa nauwkeurigheid, had er zelf ok naar gekeken en kwam zelf tot de conclusie dat nauwkeurigheid (nagenoeg) identiek was met borstband (op een minimale vertraging bij intervallen oid na).

Hoe dan ook, idd een afweging, Heb er zelf geen enkele klagen over qua nauwkeurigheid dus voor mij de beste optie... succes met de keuze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
Ah dat heb ik inderdaad ergens verkeerd gelezen net, zojuist nog een keer gelezen en die extra Polar app heb je alleen nodig als je 'm als stand-alone gebruikt.

Nogmaals dank, ik ga nog wat verder vergelijken en spoedig een knoop doorhakken. :)

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-06 08:41
My 2 cents, ik heb armband gehad (Scosche Rhytm, ergens verloren) en nu een borstband (Polar H7), maar het draagcomfort van een armband is toch wel wat fijner. Je moet 'm alleen niet verliezen dus (niet tijdens het lopen, ergens in een vakantiehuisjes afgedaan en nooit meer terug gevonden)
Over de nauwkeurigheid kan ik nog een betrouwbare, noch een nauwkeurige uitspraak doen (anders dan dat die H7 batterijen vreet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Eens, batterij moet ik regelmatig opladen... geloof dat hij 10 uur qua activiteiten mee zou moeten gaan maar drain bij niet gebruiken is ook wel redelijk. Ik laad hem geloof ik om de week (of elke anderhalve week?) op, en dat is met zo'n 3-4 uur aan activiteiten per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:40

s3n

Met mijn knieklachten uiteindelijk toch maar naar de fysio gegaan. Advies om iig even niet te hardlopen zolang ik daar loop valt me zwaar. Ik heb constant de neiging om te willen gaan rennen. Gelukkig mag CrossFit nog wel en kan sporten nog gewoon, maar toch mis je iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

m0ridin schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:05:
Eens, batterij moet ik regelmatig opladen... geloof dat hij 10 uur qua activiteiten mee zou moeten gaan maar drain bij niet gebruiken is ook wel redelijk. Ik laad hem geloof ik om de week (of elke anderhalve week?) op, en dat is met zo'n 3-4 uur aan activiteiten per week.
Wow, dat is best een heftige batterijconsumptie. De HRM werkt op (ik meen) 1 knoopcelbatterij, maar deze heb ik sinds de aanschaf in mei 2019 niet 1x hoeven te vervangen. Gebruik hem 4x per week, wat neerkomt op ongeveer 5 tot 6 uur per week. Verschil zit 'm natuurlijk in de optische sensor van OH1, dat vreet batterijen.

Als ik terugdenk aan "vroegah" toen ik nog met een telefoon in zo'n armband rondliep zou ik persoonlijk niet voor de OH1 kiezen. In de zomer lekker zweterig en het zat gewoon niet lekker. Daarnaast vraag ik me af hoe dik die sensor is. Past dat onder een thermoshirt?

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Calitomnication schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:57:
[...]

Wow, dat is best een heftige batterijconsumptie. De HRM werkt op (ik meen) 1 knoopcelbatterij, maar deze heb ik sinds de aanschaf in mei 2019 niet 1x hoeven te vervangen. Gebruik hem 4x per week, wat neerkomt op ongeveer 5 tot 6 uur per week. Verschil zit 'm natuurlijk in de optische sensor van OH1, dat vreet batterijen.

Als ik terugdenk aan "vroegah" toen ik nog met een telefoon in zo'n armband rondliep zou ik persoonlijk niet voor de OH1 kiezen. In de zomer lekker zweterig en het zat gewoon niet lekker. Daarnaast vraag ik me af hoe dik die sensor is. Past dat onder een thermoshirt?
Klopt, het verbruik is vrij stevig (en het grootste nadeel van de OHR1 wat mij betreft) maar dat komt juist ook weer doordat hij vrij klein is (grootte van een 2 euro munt, denk een cm dik max?) en echt toaal niet te vergelijken met die banden met je telefoon.

Doe hem zelf idd ook gewoon onder een thermoshirt, zonder issue (alleen even opletten dat hij niet omklapt... doordat de band ook niet heel dik is kan dat eenvoudiger gebeuren).

Maar opladen is ook super eenvoudig, even in de lader klikken (met usb aanlsuiting, kan je in je pc of een adaptertje prikken) en even later is hij weer vol. (Werkt dus ook niet op batterijen, zit een accuutje in)

Het was voor mij dus inderdaad kiezen tussen de opties en gaan voor wat voor mij belangirjk was, nauwkeurige HR, compact formaat en minimale impact om comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:06

Rudedadude

Maybe we were born to run

Calitomnication schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:57:
[...]

Zo'n hartslag armband is niet te vergelijken met een band voor een telefoon, zeg ik met de ervaring met de Scosche rythm. In de zomer geen enkele last van. Ik draag hem trouwens op mijn onderarm, wat ik de fijnste plek vind. Ik dacht trouwens dat de oh1 niet compatibel zou zijn met een garmin horloge, blijkbaar wel dus. In de winter draag ik mijn Scosche trouwens nagenoeg niet, vanwege het gedoe idd met thermokleding. Ik zie wel weer wat mijn hartslag is als het beter weer wordt ☺️

[ Voor 6% gewijzigd door Rudedadude op 18-02-2020 17:49 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Rudedadude schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:48:
[...]

Zo'n hartslag armband is niet te vergelijken met een band voor een telefoon, zeg ik met de ervaring met de Scosche rythm. In de zomer geen enkele last van. Ik draag hem trouwens op mijn onderarm, wat ik de fijnste plek vind. Ik dacht trouwens dat de oh1 niet compatibel zou zijn met een garmin horloge, blijkbaar wel dus. In de winter draag ik mijn Scosche trouwens nagenoeg niet, vanwege het gedoe idd met thermokleding. Ik zie wel weer wat mijn hartslag is als het beter weer wordt ☺️
Ah, ik zag op allerlei foto's inderdaad dat je altijd een band op je onderarm had zitten. Nog geweten dat dit een hartslagmeter was, altijd gedacht dat het een soort van fashion statement was :P.

Gisteren weer een baantraining gehad en merk dat ik windmoe aan het worden ben. 400m op 21"/100 meter (3.30'/km) is bijna niet te doen. Op de 100 meter van start/finish krijg je vol de wind in de rug waardoor je veel te hard gaat, wanneer je dan de bocht richting het 200m punt uitkomt loop je tegen een muur van wind en valt je tempo zo 1 tot 3 seconden terug. Begrijp dat het gratis krachttraining (en een flink dosis mentale training), maar ben er nu wel een beetje klaar mee.
* Calitomnication heeft zin in zomer

tips voor New York

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-06 08:41
Hier iig wat positief nieuws van het revalidatiefront: vandaag weer naar m'n werk gefietst (dik 10km), na wat steekjes in het begin zonder pijn gefietst. Ik durf het voorzichtig beginnen met hardlopen nog niet aan, als ik wat huppel en probeer voelt de knie nog niet stabiel genoeg. Better safe than sorry.

Gaat akelig langzaam, knieband voor is toch stevig opgerekt door die val. Wandelen gaat wel goed, de hond is iig blij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
m0ridin schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:46:
[...]

Klopt, het verbruik is vrij stevig (en het grootste nadeel van de OHR1 wat mij betreft) maar dat komt juist ook weer doordat hij vrij klein is (grootte van een 2 euro munt, denk een cm dik max?) en echt toaal niet te vergelijken met die banden met je telefoon.

Doe hem zelf idd ook gewoon onder een thermoshirt, zonder issue (alleen even opletten dat hij niet omklapt... doordat de band ook niet heel dik is kan dat eenvoudiger gebeuren).

Maar opladen is ook super eenvoudig, even in de lader klikken (met usb aanlsuiting, kan je in je pc of een adaptertje prikken) en even later is hij weer vol. (Werkt dus ook niet op batterijen, zit een accuutje in)

Het was voor mij dus inderdaad kiezen tussen de opties en gaan voor wat voor mij belangirjk was, nauwkeurige HR, compact formaat en minimale impact om comfort.
Ik heb geen Polar OH1 (dus wat ik zeg kan misschien irrelevant zijn), maar bij de H10 raden ze aan om de sensor van de band los te maken als je die niet gebruikt. En dat om battery drain te voorkomen. Sinds mijn aankoop anderhalf jaar geleden heb ik dan ook nog nooit een batterij moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Pinguu Tnx, maar zal bij deze niet uitmaken... Het is een schijfje die je echt aan en uitzet met een knop. Zit in de band vast door hem simpelweg in een plastic houdertje te klikken.

Ach, voor mij over het algemeen ook niet zo'n punt hoor. Een keer in de zoveel tijd even opladen en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry2
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-01-2024
m0ridin schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:46:
[...]

Klinkt erg positief.
Ik ben erg benieuwd hoe de Polar OH1 het doet tijdens intervallen?
Zelf gebruik ik de H7 maar qua comfort zou ik graag overstappen naar de OH1 (via de pols is sowieso niet accuraat genoeg voor mij).
De review van DC rainmaker is erg positief met slechts enkele seconden vertraging, dat vind ik acceptabel.
Graag hoor ik jouw ervaring :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
Eind van de middag gaat het voor het eerst sinds een eeuwigheid, zo voelt het dan toch, een tikkie minder waaien. Plus een zonnetje!

Ik kan niet wachten tot ik tegen half 5 thuis ben, meteen de schoenen aan en gaan. :*)

Ben inmiddels behoorlijk windmoe...

Strava Garmin 265

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:26
Frenz64 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:29:
Hier iig wat positief nieuws van het revalidatiefront: vandaag weer naar m'n werk gefietst (dik 10km), na wat steekjes in het begin zonder pijn gefietst. Ik durf het voorzichtig beginnen met hardlopen nog niet aan, als ik wat huppel en probeer voelt de knie nog niet stabiel genoeg. Better safe than sorry.

Gaat akelig langzaam, knieband voor is toch stevig opgerekt door die val. Wandelen gaat wel goed, de hond is iig blij
Bij mij ook relatief positief nieuws. Deze morgen bij de kinesist (fysio) langsgegaan. Ik heb een reeks oefeningen gekregen waar ik mee aan de bak kan. Ze is zelf een voormalig atlete en begeleidt wel wat subtoppers in België, en ik kreeg het gevoel dat ze mij ook als een "profatleet" ziet :+ (ik was ook zo "lomp" om in een toestel waar je blijkbaar met je 2 voeten moest drukken, eenbenig te gaan werken en dat lukte vrij goed en toen zei ze "ah, gaan we het zo doen?" met een toontje waarvan ik al snel wist wat erna kwam :) ).

Het goeie is: ik moet fietsen, zoveel mogelijk. Dus conditie ga ik wel kunnen behouden (had haar gisteren gebeld en toen had ze me dit al aangeraden, en dus ineens maar 20 minuten geZwift en dat deed echt deugd).

Ze verwacht dat ik volgende week alweer een beetje zou kunnen joggen en ook snowboarden met een brace lijkt voor haar ok als ik geen gekke toeren uithaal (eerlijk, haar lichaamstaal keurde het wel af). Ze bevestigde ook dat er geen meniscus of ligamenten beschadigd zijn.

Het voelt allemaal niet zo maar volgens haar zit het nu tussen mijn oren. Ik moet vooral terug vertrouwen krijgen in de knie en de spieren rond mijn knie verstevigen. De pijn is maar een symptoom of zoiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Thierry2 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:36:
[...]

Klinkt erg positief.
Ik ben erg benieuwd hoe de Polar OH1 het doet tijdens intervallen?
Zelf gebruik ik de H7 maar qua comfort zou ik graag overstappen naar de OH1 (via de pols is sowieso niet accuraat genoeg voor mij).
De review van DC rainmaker is erg positief met slechts enkele seconden vertraging, dat vind ik acceptabel.
Graag hoor ik jouw ervaring :)
Prima ervaringen hier, hieronder 2 voorbeelden van intervallen :)

3x(5x300/100)/500:
https://connect.garmin.com/modern/activity/4488537239

8x600/200:
https://connect.garmin.com/modern/activity/4519470275

ps. Dit is met de OH1+ icm de FR945 dus, maar volgens mij is de enige verandering manier van verbinden en zou ook de OH1 met garmin moeten werken? Not 100% sure though?

[ Voor 10% gewijzigd door m0ridin op 19-02-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry2
m0ridin schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:08:
[...]

Prima ervaringen hier, hieronder 2 voorbeelden van intervallen :)

3x(5x300/100)/500:
https://connect.garmin.com/modern/activity/4488537239

8x600/200:
https://connect.garmin.com/modern/activity/4519470275

ps. Dit is met de OH1+ icm de FR945 dus, maar volgens mij is de enige verandering manier van verbinden en zou ook de OH1 met garmin moeten werken? Not 100% sure though?
Dat ziet er indrukwekkend uit! Denk dat ik overstag ga want de band begint steeds meer te irriteren.
Zelf heb ik de FR645. Volgens mij kun je deze gewoon verbinden, zal ik nog eens opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Lijkt me wel ja, het enige verschil tussen de OH1 en OH1+ was native ANT+ support op de OH1+ maar ik begreep dat de OH1 deze ook via een firmware update zou krijgen.

Je kan dus verbinden via ANT+ (wat ik doe) en Bluetooth (daarmee connect ik hem met mijn phone om te controleren hoeveel batterij ik nog heb). Lijkt me toch dat ook met een FR645 moet werken.

Mocht batterijduur (ten koste van grootte) belangrijker voor je zijn kun je ook voor de scosche oid gaan. Heb zelf veel aan dit artikel van dcrainmaker gehad:

https://www.dcrainmaker.c...roh1-wahoo-tickr-fit.html

[ Voor 28% gewijzigd door m0ridin op 19-02-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-06 08:54
m0ridin schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:46:
Lijkt me wel ja, het enige verschil tussen de OH1 en OH1+ was native ANT+ support op de OH1+ maar ik begreep dat de OH1 deze ook via een firmware update zou krijgen.

Je kan dus verbinden via ANT+ (wat ik doe) en Bluetooth (daarmee connect ik hem met mijn phone om te controleren hoeveel batterij ik nog heb). Lijkt me toch dat ook met een FR645 moet werken.
Hoe presteert deze dan tov een ingebouwde optische hartslagmeter in een horloge. Daar ben ik namelijk verre van onder de indruk (lees: werkt in mijn geval voor geen meter). Borstband vind ik ook niet altijd even comfortabel, dan ziet dit er wel aanlokkelijk uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
influenza schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:48:
[...]

Hoe presteert deze dan tov een ingebouwde optische hartslagmeter in een horloge. Daar ben ik namelijk verre van onder de indruk (lees: werkt in mijn geval voor geen meter). Borstband vind ik ook niet altijd even comfortabel, dan ziet dit er wel aanlokkelijk uit.
Euh, dat staat precies in alle posts direct boven je beschreven... incl links naar activiteiten van itnervallen met dat ding (wat over het algemeen een aardige graadmeter is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-06 15:39
Vandaag, kwam zo toevallig uit en mede ook door eerder aanraden van o.a. @kenneth hier, vandaag een dubbele training gedraaid. Vanmorgen eerst een 4 * 2000 meter op souplesse gedraaid voor een totaal van 15 KM. Later in de middag nog een benensessie in de sportschool. Voel mijn benen nu niet extra vermoeid dan normaal na een training. Ben benieuwd hoe het morgen en overmorgen is. Morgen een rustdag (misschien alleen even met de foamroller aan de slag) vrijdag een rustige duurloop met 2 keer 3000 meter op marathon tempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:29
Korte intervallen gedraaid vandaag. Na een warming-up 10*300/300. Misschien is de motivatie nu dan wat minder, voel me wel superfit op dit moment. Nog een nawee van de weken training voor de Asselronde toentertijd. Dit vasthouden tot aan een cross die ik 1 maart ga lopen (10km).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:04
Zo, dat was me een belevenis, terug van de watertorenloop in Rotterdam. Was vrij laat vertrokken want dochter gaat om 19:00 op bed, 20 minuten rijden dus ging opzich prima (10k begon 19:45). Tot ik er halverwege achter kwam dat ik mijn schoenen was vergeten. Dus snel vrouw gebeld, ik kom terug, dacht even om helemaal niet meer te gaan maar al snel toch geswitched naar "schoenen ophalen en we zien wel".

Vrouw kwam me al klein stukje tegemoet dus kon snel door en was er uiteindelijk om 41. Maar moest nog startnummer halen. Was geen rij meer dus dat ging lekker vlot, onderweg naar de start mijn startnummer opgespeld en ik liep langs het parcours waar iedereen al aan het lopen was. Zonder verdere warming up van start gegaan (om 47).

Begon echt lekker, tempo zat er lekker in en had al vrij snel de achterhoede in zicht van de grote groep. Tempo was voor mijn doen wel wat te hoog maar had wat moeite met temporiseren. Langzaamaan zakte het tempo wel terug naar mijn reguliere tempo en kon in de laatste kilometers nog wel klein beetje versnellen maar minder dan ik had gehoopt.

Ben uiteindelijk volgens mij nog twee keer ingehaald en in de grote menigte geëindigd dus dat voelde wel prettig. Enige was dat mijn horloge aangaf dat ik nog 20 meter moest dus na medaille nog even doorgelopen tot het horloge begon te trillen. Die gingen wel erg langzaam dus dat haalde het gemiddelde een heel klein beetje omlaag. Strava heeft dat volgens mij wel soort van gecorrigeerd (5:37/km) terwijl Garmin iets langzamer aangeeft (5:40/km).

Ambiance was goed, wel vrij stil en eigenlijk alleen bij startpunt en na 1,5km een enthousiasteling weinig toeschouwers. Wel op sommige trajecten romantisch verlicht met tuinfakkels. Route was goed duidelijk in ieder geval :)

Was overigens ook mijn eerste 10k in 2 maanden door blessure. Was een beetje de testcase of ik heel blijf. Tot nu toe voelt het goed maar had er vaak ook de volgende dag last van dus is nog even aankijken.

https://strava.app.link/k4raqtNnd4

Edit: inmiddels is Strava ook naar 5:40/km.

Edit2: Uitslagen staan online zie ik net, totale tijd is 56:07 maar doordat ik dus later ben gestart is mijn finishtijd 58:59 en daarmee 197 van 297. Morgen uitzoeken wat het ongeveer was geweest als ik bij de start was :)

[ Voor 11% gewijzigd door Shinji op 19-02-2020 22:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ÜberWicked
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:06
Na heel wat twijfel eindelijk in januari besloten om de Rotterdam marathon te gaan lopen.. blijk ik net 3 dagen te laat te zijn en zit het vol. Toen ingeschreven voor de wachtlijst en vandaag helaas te horen gekregen dat ik niet ingeloot ben. Iemand een idee wat de beste manier is om alsnog aan een startbewijs te komen?
Op marktplaats staan er meerdere maar dat vertrouw ik niet helemaal, hoor dat er ook voor startbewijzen veel oplichters zijn.

Ondertussen wel lekker in m’n schema, afgelopen zondag voor het eerst een halve marathon gelopen in 1:46:06. Storm was afzien maar bijzonder om in te lopen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54
ÜberWicked schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:13:
Na heel wat twijfel eindelijk in januari besloten om de Rotterdam marathon te gaan lopen.. blijk ik net 3 dagen te laat te zijn en zit het vol. Toen ingeschreven voor de wachtlijst en vandaag helaas te horen gekregen dat ik niet ingeloot ben. Iemand een idee wat de beste manier is om alsnog aan een startbewijs te komen?
Op marktplaats staan er meerdere maar dat vertrouw ik niet helemaal, hoor dat er ook voor startbewijzen veel oplichters zijn.

Ondertussen wel lekker in m’n schema, afgelopen zondag voor het eerst een halve marathon gelopen in 1:46:06. Storm was afzien maar bijzonder om in te lopen :)
Voor een evenement als Rotterdam regent het elk jaar weer startbewijzen in de maanden voorafgaand, door uitval, blessures, ziekte, andere verplichtingen, gebrek aan discipline, etc. Dit jaar zal het iets lastiger zijn een ticket te bemachtigen omdat het een stuk eerder uitverkocht is dan eerdere jaren, en er dus ook veel mensen op zoek zijn, maar zou nog steeds prima moeten lukken. Je kan bij bijvoorbeeld Facebookgroep "@Loopmaatjes Startbewijs Vraag & Aanbod" aanmelden en die de komende weken even bijhouden. Ja, net als marktplaats ook kans op oplichting, garantie heb je nooit.

Wat je dan nog zou kunnen doen is voorstellen om langs te komen voor de transactie/betaling / op naam zetten via site. Geef gewoon aan dat je keihard getraind hebt maar zeker wilt weten dat je dan ook echt een werkend startbewijs hebt, en er graag nog een flesje wijn (grote kans dat die andere persoon een blessure heeft dus toch geen intensief schema heeft ;) ) bij doet voor de extra moeite. Denk dat als iemand daar akkoord mee gaat dat je een hardloop-liefhebber treft die een andere hardloop-liefhebber graag helpt (en van ticket af wilt). Een oplichter zal voor die 70 euro niet het gedoe en risico willen denk ik van dat je zijn adres hebt, en voor die magere winst ook niet iets gaan ensceneren met een ander adres ;)

PS: Ik weet overigens niet hoe het zit met overschrijven naar andere naam etc. Als het mee zit kan dat nu al en nog steeds, dan kan je bij een aankoop sowieso aansturen op pas betalen nadat ie op jouw naam gezet is. Maar dan heeft verkoper weer kans op oplichting, dus onaantrekkelijk (zeker in een kopersmarkt ;) .. Maar als iemand bereid is het overschrijven ter plekke samen met je te doen dan wordt het voor beide een prima deal denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Valorian op 19-02-2020 23:45 ]

• ÜberWicked
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:06
Valorian schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 23:42:
[...]

Voor een evenement als Rotterdam regent het elk jaar weer startbewijzen in de maanden voorafgaand, door uitval, blessures, ziekte, andere verplichtingen, gebrek aan discipline, etc. Dit jaar zal het iets lastiger zijn een ticket te bemachtigen omdat het een stuk eerder uitverkocht is dan eerdere jaren, en er dus ook veel mensen op zoek zijn, maar zou nog steeds prima moeten lukken. Je kan bij bijvoorbeeld Facebookgroep "@Loopmaatjes Startbewijs Vraag & Aanbod" aanmelden en die de komende weken even bijhouden. Ja, net als marktplaats ook kans op oplichting, garantie heb je nooit.

Wat je dan nog zou kunnen doen is voorstellen om langs te komen voor de transactie/betaling / op naam zetten via site. Geef gewoon aan dat je keihard getraind hebt maar zeker wilt weten dat je dan ook echt een werkend startbewijs hebt, en er graag nog een flesje wijn (grote kans dat die andere persoon een blessure heeft dus toch geen intensief schema heeft ;) ) bij doet voor de extra moeite. Denk dat als iemand daar akkoord mee gaat dat je een hardloop-liefhebber treft die een andere hardloop-liefhebber graag helpt (en van ticket af wilt). Een oplichter zal voor die 70 euro niet het gedoe en risico willen denk ik van dat je zijn adres hebt, en voor die magere winst ook niet iets gaan ensceneren met een ander adres ;)

PS: Ik weet overigens niet hoe het zit met overschrijven naar andere naam etc. Als het mee zit kan dat nu al en nog steeds, dan kan je bij een aankoop sowieso aansturen op pas betalen nadat ie op jouw naam gezet is. Maar dan heeft verkoper weer kans op oplichting, dus onaantrekkelijk (zeker in een kopersmarkt ;) .. Maar als iemand bereid is het overschrijven ter plekke samen met je te doen dan wordt het voor beide een prima deal denk ik.
Bedankt voor de tips, de Facebook groep ga ik op inschrijven! Overschrijven kan tot ergens in maart gelukkig.

• Thierry2
m0ridin schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:46:

Mocht batterijduur (ten koste van grootte) belangrijker voor je zijn kun je ook voor de scosche oid gaan. Heb zelf veel aan dit artikel van dcrainmaker gehad:

https://www.dcrainmaker.c...roh1-wahoo-tickr-fit.html
Gisteren de Polar OH1 aangeschaft en zojuist mee gelopen.
Ik had het idee dat hij strak genoeg om mijn bovenarm zat maar helaas viel de hartslag meting constant weg en klopte er helemaal niks van.
Wellicht toch te los gedragen?

Hij gaat ook niet uit als ik lang op de aan uit knop druk

Hoe draag jij hem?

• m0ridin
Thierry2 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:18:
[...]

Gisteren de Polar OH1 aangeschaft en zojuist mee gelopen.
Ik had het idee dat hij strak genoeg om mijn bovenarm zat maar helaas viel de hartslag meting constant weg en klopte er helemaal niks van.
Wellicht toch te los gedragen?

Hij gaat ook niet uit als ik lang op de aan uit knop druk

Hoe draag jij hem?
Hmmmm, dat is rot... ik connect hem via ANT+ en zit op mijn linker bovenarm (aan de voorkant zeg maar). Niet overdreven strak ofzo.

Knippert het lampje groen na omdoen (en aanzetten?). Ik heb trouwens 1 keer gehad dat ik hem verkeerd om in de houder klikte (en dus de lampjes in de houder zaten ipv op mn arm). Snapte al niet waar ik toen die 200bpm gemiddeld van kreeg ;)

Maar nee, niet veel bijzonders hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry2
m0ridin schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:09:
[...]

Hmmmm, dat is rot... ik connect hem via ANT+ en zit op mijn linker bovenarm (aan de voorkant zeg maar). Niet overdreven strak ofzo.

Knippert het lampje groen na omdoen (en aanzetten?). Ik heb trouwens 1 keer gehad dat ik hem verkeerd om in de houder klikte (en dus de lampjes in de houder zaten ipv op mn arm). Snapte al niet waar ik toen die 200bpm gemiddeld van kreeg ;)

Maar nee, niet veel bijzonders hier?
Duidelijk. De lampjes branden zoals het hoort, de aan/uit knop werkt gelukkig ook al vind ik deze wat fragiel. De sensor zat ook goed.
Ik vermoed dat ik het bandje toch niet strak genoeg had.
Zie jij de led verlichting duidelijk aan de zijkant?

Ik had heb zoals jouw aan gedaan en zoals beschreven staat in de handleiding.

Ik heb hem overigens nog niet geüpdate, krijg geen connectie met de oh1 en polar flow op mijn mobiel?!

Komende dagen nog wat testen doen want ik hoop nog altijd dat het gaat werken zoals het bij jou werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
  • Laatst online: 23:08
Pff wat een weer deze week met de trainingen. Maandag vrouwlief overtuigd om toch mee te trainen (ze had geen zin), twee keer een hagelbui toen we tegen de wind in liepen op de baan. Niet de hele tijd regen en dus twee keer hagel, wel gemiezer. Was best koud toen ik thuiskwam, maar wel lekker getraind en ik heb ondanks het hondenweer volgehouden (in de tienerjaren gaf ik dan zeker op :+ ). Gisteravond weer getraind op de baan, we waren al met een klein groepje (6), bij het eerste rondje kregen we een volle hagelbui, wederom toen we tegen de wind in liepen. Iedereen is toen gestopt, maar ik ben maar doorgegaan met inlopen in de veronderstelling dat de rest later weer naar buiten kwam. Dat was niet zo, trainer heeft de boel gestopt en toen ben ik zelf maar volgens het schema gaan trainen. Alleen op de baan is toch wel wat pittiger dan omdat je ook geen aanspraak hebt, maar gelukkig was er nog iemand die haar rondjes liep, ondanks dat ze een totaal andere training had.
Al met al voldaan, afgelopen zaterdag ook mijn eerste echte cross gedaan van 4km, pittig maar genieten!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Ik moet ook weer even wennen aan het weer. Net terug van 5 dagen Sierra Nevada. Niet hardgelopen maar wel alpine klimtochten. Laatste dag de Noordwand van de Mulhacen (hoogste piek spanje) beklommen. Dat betekent 400m op 45 graden sneeuw/ijs met ijsbijlen en stijgijzers omhoog. Nu moed aan het verzamelen om weer te hardlopen terwijl mijn kuiten nog verzuurd zijn ;).. Nederlandse weer helpt niet mee. Al lijkt het vandaag mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Thierry2 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 07:34:
[...]

Duidelijk. De lampjes branden zoals het hoort, de aan/uit knop werkt gelukkig ook al vind ik deze wat fragiel. De sensor zat ook goed.
Ik vermoed dat ik het bandje toch niet strak genoeg had.
Zie jij de led verlichting duidelijk aan de zijkant?

Ik had heb zoals jouw aan gedaan en zoals beschreven staat in de handleiding.

Ik heb hem overigens nog niet geüpdate, krijg geen connectie met de oh1 en polar flow op mijn mobiel?!

Komende dagen nog wat testen doen want ik hoop nog altijd dat het gaat werken zoals het bij jou werkt.
Nee, als ik hem om heb zijn de ledjes absoluut niet zichtbaar... dat wil je ook niet want dat beinvloedt idd de meting. Maar naar mijn gevoel moet je hem best los hebben om de ledjes te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
m0ridin schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:50:
[...]

Nee, als ik hem om heb zijn de ledjes absoluut niet zichtbaar... dat wil je ook niet want dat beinvloedt idd de meting. Maar naar mijn gevoel moet je hem best los hebben om de ledjes te zien?
Ik zit zelf te twijfelen. Een band vind ik niet comfortabel en de optische meting van mijn horloge klopt totaal niet. Komt waarschijnlijk doordat het horloge niet goed aansluit p mijn pols en er dus licht wordt doorgelaten. Maakt niet uit hoe strak ik hem doe, blijft bagger. Alleen bij een duurloop op constant tempo klopt het een beetje.

De Polar OH1 spreekt me wel aan, maar dan moet het wel werken :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Wat een training gisteravond :/. Voor aanvang van de training had ik het er nog met mijn trainer over dat ik langzaam aan windmoe aan het worden was. Natuurlijk zijn er voordelen -> gratis krachttraining, maar wat ben ik het weer moe. Toen we naar buiten liepen begon het een beetje te regenen. Met de stevige wind kwam de regen wel horizontaal op je afvliegen. De warming up hebben we na het inlopen ook maar overgeslagen en zijn meteen aan de kern begonnen.

12km op 95%, de eerste 2km was het nog tegen de wind in bikkelen, maar daarna draaide de route en hadden we voor een kleine 4km de wind vol op de rug. Tegen het eind van training begon het steeds harder te regenen, tot het punt dat het ook eigenlijk niet meer uitmaakte, alles was nat! We zijn strak blijven lopen tot het moment kwam dat de regen in hagel veranderde die met orkaankracht horizontaal op je af kwam. We zijn van de weg gevlucht en in een portiek gaan schuilen, niet te doen. Daarna nog een paar heftige bliksemflitsen vrijwel meteen gevolgd door donder. Achteraf kreeg ik te horen dat deze bliksem bijna op de baan was ingeslagen, dus daar is iedereen ook meteen naar binnen gevlucht.

Maar goed, we houden maar vast aan gratis krachttraining en gezien de omstandigheden ben ik heel tevreden over hoe vlak we de training hebben gelopen. Op naar de lente :)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Calitomnication schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:00:
Wat een training gisteravond :/. Voor aanvang van de training had ik het er nog met mijn trainer over dat ik langzaam aan windmoe aan het worden was. Natuurlijk zijn er voordelen -> gratis krachttraining, maar wat ben ik het weer moe. Toen we naar buiten liepen begon het een beetje te regenen. Met de stevige wind kwam de regen wel horizontaal op je afvliegen. De warming up hebben we na het inlopen ook maar overgeslagen en zijn meteen aan de kern begonnen.

12km op 95%, de eerste 2km was het nog tegen de wind in bikkelen, maar daarna draaide de route en hadden we voor een kleine 4km de wind vol op de rug. Tegen het eind van training begon het steeds harder te regenen, tot het punt dat het ook eigenlijk niet meer uitmaakte, alles was nat! We zijn strak blijven lopen tot het moment kwam dat de regen in hagel veranderde die met orkaankracht horizontaal op je af kwam. We zijn van de weg gevlucht en in een portiek gaan schuilen, niet te doen. Daarna nog een paar heftige bliksemflitsen vrijwel meteen gevolgd door donder. Achteraf kreeg ik te horen dat deze bliksem bijna op de baan was ingeslagen, dus daar is iedereen ook meteen naar binnen gevlucht.

Maar goed, we houden maar vast aan gratis krachttraining en gezien de omstandigheden ben ik heel tevreden over hoe vlak we de training hebben gelopen. Op naar de lente :)
Verschrikkelijk ja ;). Wij hebben ene alternatieve training gedaan in de sportschool, die aan de AV vastzit. Hadden toch weinig bezoekers, dus we mochten ons daar 1.5 uur uitleven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry2
m0ridin schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:50:
[...]

Ja dat zou je denken, toch was dat in eerste instantie niet zo voor mijn gevoel. Inmiddels heb ik hem een stuk strakker gezet en waag ik morgen een nieuwe poging.
Wellicht werkt optisch voor mij gewoon niet zo goed maar ik wil het nog eens kans geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Thierry2 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:04:
[...]

Ja dat zou je denken, toch was dat in eerste instantie niet zo voor mijn gevoel. Inmiddels heb ik hem een stuk strakker gezet en waag ik morgen een nieuwe poging.
Wellicht werkt optisch voor mij gewoon niet zo goed maar ik wil het nog eens kans geven.
Zal van het weekend, als ik weer loop, er wel even aan proberen te denken een fotootje te maken van hoe ik hem om heb (voor zover dat nuttig is).

Misschien heb jij gewoon wel bovenarmen zo hard als boomstammen, dan kan hij natuuurlijk nooit helemaal afsluiten, terwijl het met die zachte kussentjes die ik heb wat makkelijker gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry2
m0ridin schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:14:
[...]

Zal van het weekend, als ik weer loop, er wel even aan proberen te denken een fotootje te maken van hoe ik hem om heb (voor zover dat nuttig is).

Misschien heb jij gewoon wel bovenarmen zo hard als boomstammen, dan kan hij natuuurlijk nooit helemaal afsluiten, terwijl het met die zachte kussentjes die ik heb wat makkelijker gaat ;)
Haha was het maar zo. Mijn armen zijn dan wel niet dik en enigszins gespierd maar de sensor kan prima bedekt worden.
Morgen een nieuwe kans, ik laat wel wat weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:44
(jarig!)
Wat vinden jullie dan irritant aan een borstband? Mijn 4iiii viiiiva zit prima :) vroeger toen ik mijn telefoon op m’n bovenarm droeg vond ik dat maar irritant, hoewel die sensor wel een stukje kleiner is.

Na 5 dagen hardlopen vanmorgrn een half uurtje spinning gedaan, blijft leuk de ervaren fietsers eruit fietsen >:) zonder dat ik zelf (nog) niet een race fiets heb.

Echter baal ik wel dat het nu perfect weer is om te lopen...

[ Voor 36% gewijzigd door Tinusvolkel op 21-02-2020 10:14 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Zonder (borst) band is het prettigste, dus in wedstrijden dus eigenlijk nooit om. Ik vertrouw er op wat ik geleerd / gevoeld heb tijdens de trainingen.
Een enkele keer heb ik om een keer een paar cijfers te hebben gekeken hoe een 5000m ging tov mijn Zoladz test. Eigenlijk was de fit erg goed, nooit meer behoefte gehad om het te herhalen, want als je diep gaat wil je liever geen band om.

Banden om de arm (voor metingen/ smart phones) doe ik nooit: Vind het nog irritanter dan de borstband, het is ook asymmetrisch, zeker omdat ruim meer dan 170 gram (de houder komt er ook nog bij) vind ik veel te veel.

Zonder borstband/ smart phone durven lopen zit ook een beetje in de mind set (gewenning?). Ik vind het super relaxed om zo een wedstrijd te lopen zonder dat op arm of zo. Een training is totaal anders en heeft immers ook een ander doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat @route99 zegt. Tenzij je een haas bent, geen meet apparatuur aan mijn lichaam bij officiële wedstrijden.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Zwerver schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:46:
Wat @route99 zegt. Tenzij je een haas bent, geen meet apparatuur aan mijn lichaam bij officiële wedstrijden.
Tijdens wedstrijden draag ik ook zelden een borstband. Een enkele keer vind ik het wel interessant om te kijken wat mijn hartslag heeft gedaan (achteraf). Het irritante is alleen wel dat doordat die optische meting echt totaal niet klopt mijn VO2Max standaard zakt na een wedstrijdje :X. Heb ik 5 km gelopen in 18 minuten en zegt mijn Garmin dat ik wel 5 KM moet kunnen lopen in 20 minuten :+

Niet belangrijk, ik weet het, maar zou toch leuk zijn als het gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Tinusvolkel Het omdoen, soms het zitten... Die ik heb/had moest je zogenaamd eerst nat maken met water oid en dan omdoen. Dat was gewoon weer extra gedoe, en ik ben een zeur dus vond het maar onprettig zo'n koude natte band om. Uiteindelijk viel dat nog wel mee, maar ik was er toch altijd bewust van dat ik dat ding om had en af en toe zakte hij iets waardoor dat nog meer irriteerde en ik hem tijdens het lopen wat omhoog moest doen ofzo (en nog strakker dragen was nog ongemakkelijker)

Tijdens wedstrijden doe ik de armband nu wel om, alles onder de HM eigenlijk zonder ernaar te kijken... meer uit interesse. Voor HM of iig een M gebruik ik hem wel om mijn hartslag in ieder geval een beetje te kunnen controleren, omdat dat je op kan breken aan het einde.

Ik heb dan ook maar een beperkt gevoel voor tempo of hartslag, dus in die zin is het voor mij een goede controle.

Maar ik heb hem vooral gebruikt (en de armband gekocht) toen ik een marathon training op basis van hartslagzones ging doen, daar zat de optische van het horloge te vaak naast waardoor je steeds waarschuwingen kreeg terwijl je echt wel goed zat. Maar door het gemak en totaal niet bewust zijn van omhebben draag ik hem nu eigenlijk standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

influenza schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:52:
[...] Het irritante is alleen wel dat doordat die optische meting echt totaal niet klopt mijn VO2Max standaard zakt na een wedstrijdje :X. Heb ik 5 km gelopen in 18 minuten en zegt mijn Garmin dat ik wel 5 KM moet kunnen lopen in 20 minuten :+

Dat wordt technisch wel lastig... je zult dan technisch gezien toch betere metingen moeten kunnen doen om de kracht van de voorspelbaarheid te voldoen... anders moet je met die 18 minuten toch weer de juiste tabellen op internet op zoeken..

Beter meten, hoe?
Heb amper ervaring tav de optische polsmeting. Net de 735XT en heb vnl met de HRM band gelopen, 910-XT had alleen een band voor HF meting.
Er zijn tuurlijk minimaal twee kanten.
1. Het licht moet op de juiste plaats komen.... dus al dan niet met trucjes de armband zo stabiel vast zetten dat dit gegarandeerd OK is.
2. Jouw pols zelf en de bloedvaten die er door heen lopen: Als jouw bloedvaten daar erg diep liggen, dan kun je moeilijk het sporthorloge de schuld geven... een warme pols helpt... dan worden bij de meeste mensen de aders wat dikker en komen ze meer naar het huidoppervlak te liggen. De sensor ziet ze beter... Die lokale warmte stuwing zou je zelf wat kunnen stimuleren door stoffen polszweetbandjes links en rechts v/h sporthorloge om te doen, immers je hebt dan wat isolatie.... om het sporthorloge heen. Of het afdoende is, is vast persoonlijk. Experimenteren of L- of R-arm beter is?

Tja, soms heb je pech en dan is jouw pols/arm totaal niet geschikt voor die technologie.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 21-02-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
route99 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:43:
[...]
Dat wordt technisch wel lastig... je zult dan technisch gezien toch betere metingen moeten kunnen doen om de kracht van de voorspelbaarheid te voldoen... anders moet je met die 18 minuten toch weer de juiste tabellen op internet op zoeken..

Beter meten, hoe?
Heb amper ervaring tav de optische polsmeting. Net de 735XT en heb vnl met de HRM band gelopen, 910-XT had alleen een band voor HF meting.
Er zijn tuurlijk minimaal twee kanten.
1. Het licht moet op de juiste plaats komen.... dus al dan niet met trucjes de armband zo stabiel vast zetten dat dit gegarandeerd OK is.
2. Jouw pols zelf en de bloedvaten die er door heen lopen: Als jouw bloedvaten daar erg diep liggen, dan kun je moeilijk het sporthorloge de schuld geven... een warme pols helpt... dan worden bij de meeste mensen de aders wat dikker en komen ze meer naar het huidoppervlak te liggen. De sensor ziet ze beter... Die lokale warmte stuwing zou je zelf wat kunnen stimuleren door stoffen polszweetbandjes links en rechts v/h sporthorloge om te doen, immers je hebt dan wat isolatie.... om het sporthorloge heen. Of het afdoende is, is vast persoonlijk. Experimenteren of L- of R-arm beter is?

Tja, soms heb je pech en dan is jouw pols/arm totaal niet geschikt voor die technologie.
Mijn pols is wat aan de smalle kant denk ik, waardoor het horloge gewoon niet goed genoeg aansluit. In rust werkt het wel prima, maar als ik hard loop niet. Zeker niet als het tempo hoger ligt. Dan stuitert het horloge teveel op en neer denk ik. Ik heb al een hoop geprobeerd: strakker, enorm strak, andere positie op de onder onder arm (maar dat werkt niet echt, gaat het horloge toch afzakken), polsen scheren etc. Bij kouder weer gaat het (nog) slechter dan met warm weer idd.

Maar zo'n bandje op je bovenarm (mits het niet knelt) werkt wellicht wel beter. Mijn bovenarmen zijn iig een stuk dikker dan mijn polsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Tijdens wedstrijden draag ik ook zelden een borstband. Een enkele keer vind ik het wel interessant om te kijken wat mijn hartslag heeft gedaan (achteraf). Het irritante is alleen wel dat doordat die optische meting echt totaal niet klopt mijn VO2Max standaard zakt na een wedstrijdje :X. Heb ik 5 km gelopen in 18 minuten en zegt mijn Garmin dat ik wel 5 KM moet kunnen lopen in 20 minuten :+

Mijn Garmin zegt dat de marathon in 2u44min gaat. Dan vraag ik me af, waar train ik nog voor :+ 8)7 Vo2max is 61 volgens Garmin.

Wat ik merk is dat m'n conditie echt heel hard is toegenomen afgelopen maanden, alleen de kracht blijft in verhouding nog wat achter. Dus een 10km of halve marathon gaat niet heel veel sneller dan voorheen, maar ik houd het simpelweg langer vol. Heb nog niet echt goed kunnen testen in wedstrijdverband. Storm gooit steeds roet in het eten :P

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 21-02-2020 13:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:12
influenza schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:10:
[...]

Mijn pols is wat aan de smalle kant denk ik, waardoor het horloge gewoon niet goed genoeg aansluit. In rust werkt het wel prima, maar als ik hard loop niet. Zeker niet als het tempo hoger ligt. Dan stuitert het horloge teveel op en neer denk ik. Ik heb al een hoop geprobeerd: strakker, enorm strak, andere positie op de onder onder arm (maar dat werkt niet echt, gaat het horloge toch afzakken), polsen scheren etc. Bij kouder weer gaat het (nog) slechter dan met warm weer idd.

Maar zo'n bandje op je bovenarm (mits het niet knelt) werkt wellicht wel beter. Mijn bovenarmen zijn iig een stuk dikker dan mijn polsen.
Welk horloge heb je dan? Ik heb zelf ook hele smalle polsen, en de ranke 735xt is daar echt goed geschikt voor. Geen enkel probleem met hr meting via de pols.
Sport_Life schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:14:
[...]
Mijn Garmin zegt dat de marathon in 2u44min gaat. Dan vraag ik me af, waar train ik nog voor :+ 8)7 Vo2max is 61.
Mijn garmin zegt 56... en een sporttest bij de sport poli (met ademgasanalyse) zegt 46. Dus die vo2 max van garmin daar klopt echt bar weinig van :P

[ Voor 17% gewijzigd door Tranze op 21-02-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tranze schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:15:
[...]

Welk horloge heb je dan? Ik heb zelf ook hele smalle polsen, en de ranke 735xt is daar echt goed geschikt voor. Geen enkel probleem met hr meting via de pols.

[...]

Mijn garmin zegt 56... en een sporttest bij de sport poli zegt 46. Dus die vo2 max van garmin daar klopt echt bar weinig van :P
Ik gebruik het wel om af te meten hoe m'n conditie is ten opzichte van eerdere momenten.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
(jarig!)
Het laatste half jaar is de VO2max benadering van de apple watch zo goed als kapot, zit al maanden rond de 57, maar binnenkort een officiële test op de fiets, dus ben benieuwd :) maar is een test op de fiets representatief voor een hardloper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Tinusvolkel Die van mij ging zelfs omlaag in de eerste maanden van couch to 5k :) Inmiddels zit ik rond de 41 en het gaat heel langzaam omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-06 11:36
Tinusvolkel schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:25:
Het laatste half jaar is de VO2max benadering van de apple watch zo goed als kapot, zit al maanden rond de 57, maar binnenkort een officiële test op de fiets, dus ben benieuwd :) maar is een test op de fiets representatief voor een hardloper?
Nee zeker niet, je gaat nooit je max halen als je niet veel op de fiets zit dus zul je lager uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:31
Heb ik 5 km gelopen in 18 minuten en zegt mijn Garmin dat ik wel 5 KM moet kunnen lopen in 20 minuten :+

Oh dat heb ik altijd andersom. Loop ik met veel moeite een 5km in 20.30, zegt m'n Garmin dat ik het ook wel in 19.35 moet kunnen :/
Nou ja, mijn eerste doel is nu wel om eerst maar eens naar die sub 20 toe te werken. Ik heb al iemand die haas wil spelen, dus als er weer eens een baanloop in de buurt is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
In mijn geval in ieder geval niet. Volgens de fietstest zou ik 10 km kunnen lopen in 50 minuten (tov 37 hoog in het echt)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Tranze schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:15:
[...]

[...]

Een Garmin Fenix 5X

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik heb net een 10km gelopen (op m'n Vaporflys). M'n PR was 36 hoog, en liep nu 34:09. Ondanks de wind en 't natte asfalt ging 't superlekker. Liep meteen voorop, en na ongeveer 400m kon ik niemand meer achter me horen... De tweede km ging zelfs in 3:13, maar daar schrok ik van dus ben wat langzamer gaan lopen. Bij km 6 was het echt even zwaar (het parcours was licht heuvelachtig) maar gelukkig waren de laatste paar km licht bergaf/vlak. Ik wist dat ik best fit was, maar onder de 35 minuten lopen is al jaren een droom, en dat 't nu relatief makkelijk midden in een marathonblok (vorige week 170km gelopen) lukt is echt heel cool. Nu zorgen dat ik nog vier weken goed verder kan trainen en dan lekker taperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
Gisteren direct na het werk (vind ik fijn lopen) een rondje van 11km op m'n nieuwe schoenen (Brooks Launch 6) gemaakt. Even wennen aan deze voor het eerste keer Brooks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:36

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Nieuwe schoenen gekocht. NB 860v10, met als de Mizuno's een antipronatie schoen, maar iets minder heftig in de ondersteuning.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
[...]

Als je OHR zo matig is dat je er niets aan hebt én het de nauwkeurigheid van je data eigenlijk vernaggeld dan zou je de OHR ook helemaal uit kunnen zetten. Dan heeft het (neem ik aan) geen slechte invloed op wat garmin vindt dat je vo-max is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:15

Secsytime

Automagisch

Heb hetzelfde met de Apple watch.. vast op 57 en een beetje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Secsytime schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:10:
[...]

Heb hetzelfde met de Apple watch.. vast op 57 en een beetje..
Hoe weet je dat het het horloge is wat 'vast' zit en niet je conditie die enigszins gestabiliseerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Valorian schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:37:
[...]

Hoe weet je dat het het horloge is wat 'vast' zit en niet je conditie die enigszins gestabiliseerd is?
Afgelopen zomer was die 59 en nu loop ik de 10k, 5 minuten sneller :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Secsytime schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:40:
[...]

Afgelopen zomer was die 59 en nu loop ik de 10k, 5 minuten sneller :p
Ah, dat is best een verschilletje ja. Tijd voor een echt sporthorloge dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mij mij zit het dus "vast" op 41. En met "vast" bedoel ik "wandelt heel kalmpjes omhoog".

En eigenlijk boeit heel die VO2max schatting mij niets. Ik ga ook geen los sporthorloge aanschaffen voor een nauwkeurigere schatting die mij toch niet boeit :P

De data die ik zie tijdens het lopen en de GPS opname voor achteraf vind ik het belangrijkst en dat werkt (althans met de WorkOutDoors app) gewoon prima op de Apple Watch. De telefoon en portemonnee kan ik dan ook thuis laten, want podcasts/muziek en contactloos betalen werkt daarmee ook prima :)

Enig minpuntje is de hartslagmeting die soms een km nodig heeft om op gang te komen.

[ Voor 22% gewijzigd door Zr40 op 22-02-2020 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Valorian schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:43:
[...]

Ah, dat is best een verschilletje ja. Tijd voor een echt sporthorloge dus :)
Ik heb hele dunne polsen, dus een "echt" sporthorloge ziet er niet uit :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Secsytime schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:30:
[...]

Ik heb hele dunne polsen, dus een "echt" sporthorloge ziet er niet uit :'(
Maakt dat iets uit als je aan het sporten bent?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

m-vw schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:25:
[...]

Maakt dat iets uit als je aan het sporten bent?
Nouja, ze zijn al niet goedkoop en om hem dan alleen tijdens het sporten te dragen.. wordt het een beetje te gek van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry2
m0ridin schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:14:
[...]

Vandaag de Oh1 getest tijdens een 10km wedstrijd.
Mijn gemiddelde hartslag lag zo'n 50 slagen lager dan normaal. De verbinding is constant weg gevallen.
De meting die hij wel heeft gedaan leek wel aardig
Bandje zat goed zodat er geen licht van de led te zien was.

Denk dat ik hem morgen retourneer. Polar stelt me iedere keer weer teleur.

Jij nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnevdS
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-02-2024
Thierry2 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 21:16:
[...]

Mijn gemiddelde hartslag lag zo'n 50 slagen lager dan normaal. De verbinding is constant weg gevallen.

Jij nog ideeën?
De OHR van mijn TomTom Runner 3 Cardio registreert deze winter ook nog niet veel goeds. Dan weer een cadence lock en dan weer constant rond de 107 bpm. Het lijkt me dat in de winter mijn pols ook gewoon te koud wordt en de bloeddoorstroming te weinig om voldoende trillingen in m'n huid te hebben.
(Verder hield mn batterij er na 2 uur mee op met toch ongeveer een batterij die voor twee derde vol zat... Vraag is of hij m'n streeftijd voor de marathon van 3h30 wel gaat halen :( )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
ArnevdS schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:04:
[...]

De OHR van mijn TomTom Runner 3 Cardio registreert deze winter ook nog niet veel goeds. Dan weer een cadence lock en dan weer constant rond de 107 bpm. Het lijkt me dat in de winter mijn pols ook gewoon te koud wordt en de bloeddoorstroming te weinig om voldoende trillingen in m'n huid te hebben.
(Verder hield mn batterij er na 2 uur mee op met toch ongeveer een batterij die voor twee derde vol zat... Vraag is of hij m'n streeftijd voor de marathon van 3h30 wel gaat halen :( )
Winter helpt volgens mij niet meer voor OHR. Had ik met tomtom ook altijd last van.

Wat helpt is bij marathon hartslagsensor helemaal uit zetten. Scheelt batterijen en als ie toch niet accuraat is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
[...]

Jij nog ideeën?
Wat balen zeg. Klinkt allemaal zoals het hoort...

Voor de zekerheid hier de fotos die ik vandaag nog had gemaakt, voor zover het helpt... Band staat aan en dus geen lampjes te zien, maar ook niet overdreven strak.

HIer echt nooit problemen met dat ding, geen idee waar het aan ligt. Tatoeages? donkere huidskleur? Andere zaken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P1lozWuyalT08xire2ty99RS/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9QIqrJB4fzMRLgo9xYMZIpDa/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hyjnDwI6HEVg03RGFFnbA5XD/medium.jpg

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:06

Rudedadude

Maybe we were born to run

[...]

Jij nog ideeën?
Wat bij mijn Scosche het beste werkt is hem niet op de bovenarm, maar aan de onderarm en dan aan de bovenkant (dus niet specifiek op de oppervlakkige aders van de onderkant van de onderarm). Gek genoeg de minste logische plek, maar werkt nagenoeg altijd. Bij de bovenarm of rechtstreeks op slagaders werkte het bij mij niet, of met wegvallen.

Ik heb vandaag voor het eerst een halve marathon binnen de 1:30 gelopen tijdens een trainingsronde. Doel was simpelweg iets van 23 kilometer lopen, maar nadat de eerste kilometer met tegenwind in 4:20 ging heb ik het plan bijgesteld en besloten alles maar zo ongeveer op marathontempo te lopen. Uiteindelijk 26km (ik heb de ronde aan het eind nog wat uitgebreid) gelopen met 4:14 gemiddeld. Windje mee was dat probleemloos 4:05 en windje tegen iets van 4:20. Mijn nieuwe marathonschoenen van Skechers (alhoewel, inmiddels al weer 70km op gelopen) hielpen goed mee. Ze maken zeker een verschil t.o.v. mijn voorraad minimalistische hardloopschoenen (zero drop, weinig demping) die ik ook nog altijd aan het 'op' lopen ben (maar ja, schoenen zonder demping kunnen die ook niet verliezen, dus ze gaan lang mee :P ).

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry2
m0ridin schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:27:
[...]

Wat balen zeg. Klinkt allemaal zoals het hoort...

Voor de zekerheid hier de fotos die ik vandaag nog had gemaakt, voor zover het helpt... Band staat aan en dus geen lampjes te zien, maar ook niet overdreven strak.

HIer echt nooit problemen met dat ding, geen idee waar het aan ligt. Tatoeages? donkere huidskleur? Andere zaken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor de foto's.
Het valt me op dat jij hem meer op je bicep draagt. ik heb hem aan de bovenkant gedaan zoals polar aangeeft (meer ook de meeste oppervlakte).
Mijn huid is licht, weinig haar en geen tatoeages.

Wellicht nog eens op de biceps proberen en de onderarm. Al is het vertrouwen wel gedaald.

Als het niet werkt denk ik er aan om maar weer voor een borstband te gaan (dan wel van Garmin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Thierry2

Hoe verbind je hem? (Ivm die connectie problemen ook...) Ant+? Dat is geloof ik de aan te raden manier icm garmin ook.

En de fotos zijn misschien wat vertekenend, maar echt op mijn biceps (voor zover je die van mij zo uberhaupt kan noemen ;) ) zit hij niet hoor... meer aan de bovenkant ervan (links ervan zeg maar, iets tegen de klok in gedraaid).

Maar balen dat het voor jou zo'n ellende is joh, zou niet weten wat het probleem dan kan zijn (lampjes zijn ook goed fel allemaal van dat ding?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry2
m0ridin schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:03:
@Thierry2

Hoe verbind je hem? (Ivm die connectie problemen ook...) Ant+? Dat is geloof ik de aan te raden manier icm garmin ook.

En de fotos zijn misschien wat vertekenend, maar echt op mijn biceps (voor zover je die van mij zo uberhaupt kan noemen ;) ) zit hij niet hoor... meer aan de bovenkant ervan (links ervan zeg maar, iets tegen de klok in gedraaid).

Maar balen dat het voor jou zo'n ellende is joh, zou niet weten wat het probleem dan kan zijn (lampjes zijn ook goed fel allemaal van dat ding?)
Volgens mij wordt er standaard via ant+ verbinding gemaakt toch? hoe zou ik dit kunnen bekijken of instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Als ik (met de band uitgeschakeld) naar settings --> sensors and accessories ga zie ik daar 2 HR sensoren.

HR - ##### Searching
HR - XX.XX.XX.XX.XX Off

die onderste is volgens mij de bluetooth variant, de bovenste ant+.

Dus denk dat het op die manier te checken is, maar zal vast standaard ant zijn idd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry2
Oke, ik zie daar enkel de H7 en de OH1 maar ik las dat er standaard via ant+ verbinding wordt gemaakt.
Zal van de week nog een poging doen op de onderarm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
Vanochtend toch maar vertrokken voor een rustige duurloop door de regen en wind. Tsjonge wat ben ik klaar met dit weer zeg! Maar ja, als je eenmaal bezig bent merk je er steeds minder van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilrub
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-06 16:56
Zijn er tweakers die trainen in tempozones?

Als ik in hartslagzone 1 en 2 moet lopen, dan is het een combinatie van joggen en wandelen. Geeft niet een gevoel dat ik hier beter van wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blavlaa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:00
wilrub schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:45:

Als ik in hartslagzone 1 en 2 moet lopen, dan is het een combinatie van joggen en wandelen. Geeft niet een gevoel dat ik hier beter van wordt.
Hier is er een, hoewel ik nu ik een Stryd heb me meer op de powerzones wil gaan richten.
In het begin had ik het zelfde gevoel bij easy runs dat je tempo gruwelijk langzaam is en lastig om dit aan te houden.
Maar als ik het www geloof dan heb je hier zeker wel benefits van. Ook probeer ik de aanwijzigingen die ik krijg van Garmin en Stryd te volgen. Ter voorkoming van overtrainen/blessures.

https://www.runnersworld....i-do-heart-rate-training/
https://www.coachmag.co.u...-zones-and-what-they-mean

In elke zone train je andere aspecten. Is meer dan genoeg leesvoer te vinden.
Heb me kleren al aan toch maar gaan lopen hoewel het hier Kwalitatief Uitermate Teleurstellend weer is.

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151 CT003 V114 Landis & Gyr E350 1P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Hoelang/kort ben je bezig?

Je zal namelijk zien dat naarmate de tijd verstrijkt je steeds sneller kan lopen bij dezelfde hartslag.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:09

Roozzz

Plus ultra

Wat @m-vw zegt. En hoe heb je je zones bepaald? Met name maxhr is vaak nogal relevant om echt te testen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thierry2

Deels Hr en deels pace

https://www.myprocoach.net/calculators/running-zones/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Zowel individueel als bij heel veel clubs/loopgroepen wordt er in zones getraind om voldoende variatie in het hardloop tempo te krijgen EN.... om niet geblesseerd te raken agv eenzijdige belasting.

Er is niet HET schema voor iemand zo maar ergens vandaan te plukken, schemas gebruiken vergt een persoonlijke aanpak, die je of zelf weet uit te zoeken obv opgedane kennis, dan wel je gaat bij een trainer langs en vraagt hem/haar erom, en als de trainer bij een groep hoort... krijg je vaak zo een schema.\
Eens snuffelen naar schema's obv trainen in zones?
https://www.google.nl/sea...-wKHT-GA2EQ4dUDCAo&uact=5

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 23-02-2020 13:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:31
Zo, vanochtend wezen intervallen met de club zoals gebruikelijk. Wat een takkeweer zeg. Uiteindelijk 18.36km op de klok en nat tot op het bot. Volgende week weer eens zonder regen en storm graag.

Strava: https://strava.app.link/eptJM2Btj4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

route99 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:48:
Zowel individueel als bij heel veel clubs/loopgroepen wordt er in zones getraind om voldoende variatie in het hardloop tempo te krijgen EN.... om niet geblesseerd te raken agv eenzijdige belasting.
De vraag is volgens mij tempozones vs hartslagzones. Je hebt helemaal gelijk wat betreft variatie en belasting, natuurlijk.

Ik vind hartslagzones maar niets, helemaal niet voor relatieve beginners. Gewoon op ervaren mate van inspanning (RPE). Is ook lastig voor beginners maar een heen en weer stuiterende hartslag kun je helemaal niets mee. En je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het leren aanvoelen van je inspanning.

Easy pace is dan ook een gevoel, geen getal. Ik loop tussen de 4'45 en 5'40 per kilometer, afhankelijk van waar mijn lichaam om vraagt. En met intervallen en tempolopen is het gas geven, dan wel op een redelijk vast tempo, dan is hartslag helemaal nutteloos, behalve ter analyse achteraf.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• route99

route99

Imho zijn tempozones en hartslagzones compleet gekoppeld.
Een trainer kan sneller een inschatting maken als er een 5 km wedstrijdje gelopen is.
Anders moet je met een echt basis schema beginnen.
Die ervaren mate van inspanning is in het begin imho erg lastig.
Start met gevarieerde tijdblokjes in tempo en duur variërend en kijk hoe er op gereageerd wordt.
Een trainer krijgt dat in de opleiding dus ik ga dat niet verder uitschrijven. Solo zonder feedback is lastig.
Ik zou adviseren om dan eerste een Start to run cursus te doen.
Wil je solo verder dan heb je al best redelijk wat mee kunnen krijgen ja de feedback de trainer maar ook schoeisel en voeding en rust...
Dan beslissen of je het zelf verder uit wilt zoeken, aangevuld met gerichte vragen op dit forum, of dat je toch besluit ergens hardloop lid te worden.

Persoonlijk vind ik het erg lastig om zomaar meer tips te geven zonder de persoon te kennen.
Het gaat nl ook over iemands gezondheid.

En mee eens die hartslag meter is maar een middeltje, je kunt er niet continue op kijken.
Als dan achteraf bij de analyse ook een goede bezinning komt....en er vervolgens ook naar gehandeld/getraind wordt... super....

Edit: als mensen wat verder zijn kunnen ze met een hartslag test een keer tempozones vs hartslagzones in kaart brengen om nog beter te trainen, inzicht te krijgen hoe eea bij hen samenhangt, meer dan op dat moment al bekend is.

[ Voor 18% gewijzigd door route99 op 23-02-2020 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
(jarig!)
Bartske schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:38:
[...]

Nee zeker niet, je gaat nooit je max halen als je niet veel op de fiets zit dus zul je lager uitkomen.
Ben benieuwd... kost mij gelukkig "maar" 50 euro, dus ben geen honderden euros kwijt voor een foutieve meting.
Zr40 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:03:
Mij mij zit het dus "vast" op 41. En met "vast" bedoel ik "wandelt heel kalmpjes omhoog".

En eigenlijk boeit heel die VO2max schatting mij niets. Ik ga ook geen los sporthorloge aanschaffen voor een nauwkeurigere schatting die mij toch niet boeit :P

De data die ik zie tijdens het lopen en de GPS opname voor achteraf vind ik het belangrijkst en dat werkt (althans met de WorkOutDoors app) gewoon prima op de Apple Watch. De telefoon en portemonnee kan ik dan ook thuis laten, want podcasts/muziek en contactloos betalen werkt daarmee ook prima :)

Enig minpuntje is de hartslagmeting die soms een km nodig heeft om op gang te komen.
Daarom koppel ik een bluetooth hartslagband aan de watch :)

Meer carnavalvierders die hun rusthartslag in de gaten houden... dacht dat ie iets zou stijgen, maar vind het best veel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dHuCVno.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-06 08:52

Galois

1811 - 1832

Vandaag stond een tempoloop van 10 km op het programma (in een run van 16 km). Eerst rustig 3 km inlopen (5:15/km) en daarna zou ik 10 km op mijn geplande HM-tempo van de CPC-run die ik wil doen. Ten eerste is zo'n tempoloop altijd een goede training en ten tweede is het ook een goede 'check' of het beoogd tempo ook een goed tempo is.

Ik had gepland om 3:55/km te lopen, maar had niet goed rekening gehouden met de wind. De eerste 3 km gingen in 3:50 en daarna draaide ik vol tegen de wind in om 5 km lang tussen de 4:00 en 4:15/km te doen. De laatste 2 km gingen weer onder de 4:00.

Man, man, man, wat was het zwaar tegen de wind in. Ook omdat het continu 'rukwinden' waren (in zowel de letterlijke betekenis als de figuurlijke :)).

Maar goed, nu weet ik dus nog steeds niet of 3:55/km een goede keuze is voor de CPC...
(de 7H (15k) heb ik in 3:48/km gedaan en is mijn meest recente loop van 15 km of meer).

Volgens de calculator van 'Het geheim van hardlopen', wat ik op zich een best goede vind, zou ik op basis van mijn 15 km tijd op de halve marathon met 3:55/km moeten kunnen lopen. Vandaar (mede natuurlijk :)) mijn keuze voor die 3:55/km. Al heb ik soms het gevoel dat ik daar wel onder moet kunnen. Ik doe bijvoorbeeld 10x 1000 m intervals met 3:45/km.

Nog even goed nadenken waar ik op weg wil, voor nu denk ik dat 3:55/km verstandig is, maar als iemand op basis van eigen ervaringen tips heeft, graag!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 21:28
Soms loont het om te wachten. Zat al vanaf vanochtend 9u te proberen om zin te maken om de deur uit te gaan... Maar toen rond half 3 de zon hier doorbrak moest het toch maar gebeuren. Een lekkere 17km en een beetje gelopen in de duinen in een soort fartlek achtige training van een kleine 1,5u, met een dun zonnetje erbij... Best goed te doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Yep, ook net terug van een ruim 12km DL in ca 1 uur....
Het was bijna de hele dag beestenweer maar het zou beter worden... en dat werd het. Totaal niet koud maar wel nog een stevige wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilrub
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-06 16:56
@m-vw Bedankt voor je reactie. Ik ben net weer begonnen na een lange break van meer dan een half jaar. In totaal heb ik ong 1,5 jaar ervaring (dus eigenlijk beginner). Dat je steeds sneller kan lopen bij dezelfde hartslag heb ik zelf ervaren, maar het is een langzaam proces. Wil kijken of het mogelijk is om sneller progressie te maken (zonder blessures). Voor mijn gevoel zijn de schema's te conservatief, na de meeste trainingen voel ik mijzelf prima en heb ik niet het idee echt mijn lichaam te hebben belast.
Zijn er meer hardlopers die dit ervaren?

@Roozzz Bedankt voor je reactie. Het programma werkt met 3 hartslagzones, en die heb ik bepaald via een formule (heel slecht, I know). Ik weet wel wat mijn maxhr is.

@kenneth Bedankt voor je reactie. Wat jij zegt, is wat ik denk :) Is dit jouw eigen filosofie/ervaring? Of zijn er trainers die dit ook vinden?

@route99 Bedankt voor je reactie. Ik ga kijken of een start-to-run cursus het geld waard is. Of anders een eenmalige sporttest of omslagpunt te bepalen [?]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-06 11:36
wilrub schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:23:
@m-vw Bedankt voor je reactie. Ik ben net weer begonnen na een lange break van meer dan een half jaar. In totaal heb ik ong 1,5 jaar ervaring (dus eigenlijk beginner). Dat je steeds sneller kan lopen bij dezelfde hartslag heb ik zelf ervaren, maar het is een langzaam proces. Wil kijken of het mogelijk is om sneller progressie te maken (zonder blessures). Voor mijn gevoel zijn de schema's te conservatief, na de meeste trainingen voel ik mijzelf prima en heb ik niet het idee echt mijn lichaam te hebben belast.
Zijn er meer hardlopers die dit ervaren?

@Roozzz Bedankt voor je reactie. Het programma werkt met 3 hartslagzones, en die heb ik bepaald via een formule (heel slecht, I know). Ik weet wel wat mijn maxhr is.

@kenneth Bedankt voor je reactie. Wat jij zegt, is wat ik denk :) Is dit jouw eigen filosofie/ervaring? Of zijn er trainers die dit ook vinden?

@route99 Bedankt voor je reactie. Ik ga kijken of een start-to-run cursus het geld waard is. Of anders een eenmalige sporttest of omslagpunt te bepalen [?]
Tsja, dit soort dingen hebben nou eenmaal tijd nodig om te verbeteren. Van langzame runs wordt je zeker ook sneller, het heeft bij mij ook een jaar geduurd om daar achter te komen..

Mijn tip is als je je prima voelt je afstanden bij te houden en je weektotaal elke week met max 10% op te hogen (wel langzaam blijven lopen). Van veel kilomters wordt je sneller, en dat maakt niet veel uit op welk tempo je die loopt. En als je langzaam loopt kun je meer kilometers lopen :+. Wel goed naar je lichaam blijven luisteren en als je ergens last van hebt gewoon niet gaan of alternatieve training doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55

Tazzios

..

@wilrub 'te conservatief' bestaat niet 'te snel wel' met alle blessure leed van dien. Je kan niet op basis van losse trainingen zeggen dat het te conservatief is, een blessure sluipt er in.
Na een training voel je hooguit je spieren, niet je of het zwaar was voor je gewrichten of pezen. Die voel je pas als het te laat is. Dat je 'niets' voelt betekend dat je spieren getraind zijn.

Edit:
Wat betreft de max 10% regel wel af en toe (om de 4-6 weken) een weekje een pas op de plaats, of zelfs wat minder.

[ Voor 13% gewijzigd door Tazzios op 23-02-2020 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dat gevoel verhaal hoor je heel vaak... niks gevoeld .. niet goed getraind....
Das imho een kwestie van een combi van de mind set dat het zo zou moeten horen en gebrek aan kennis hoe het dan wel zit....

Conservatief: https://www.encyclo.nl/begrip/conservatief
Vaak wordt dit woord verward met "ouderwets" maar het betekent vooral "behoudend"....
En dat lijkt me voor het lichaam een prima aanpak...dat wil je toch... je wilt het toch niet echt stuk maken....

De start-to-run cursus:Het hangt er vooral ook af hoe je er zelf in staat, niet alleen de trainer dus...
Ben je alleen de "eisende consument" of ben je de "geïnteresseerden sporter die een prettige interactie gedurende die weken aan wil gaan mijn de trainer om op die manier het maximale eruit te halen".....
De trainer voelt vast wel aan tot doelgroep je behoort... _/-\o_

[ Voor 68% gewijzigd door route99 op 23-02-2020 17:54 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-06 14:17
Vanmiddag weer een duurloop van een HM gedaan. Bewust even buienradar en windvoorspelling afgewacht tot het iets rustiger werd - uiteindelijk was dat dus om 16:30 de deur uit. (Zodat ik ook nog even het rondje kon doen voor het donker werd). Lekker gelopen, weer eens de polder ingetrokken richting dorpje verderop (Pijnacker) en daarna weer terug. Verschil in min/km was wel goed zichtbaar tussen wind mee en tegen. 't ging goed vandaag - zo goed dat mijn PR op de HM eraan ging en nu op 1:42:17 staat. Strava

Bedacht me ook tijdens mijn rondje dat het nu zo ongeveer een halfjaar geleden dat ik weer ben begonnen met hardlopen, vanaf niveau bijna 0. Het kan snel gaan :)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRON
  • Laatst online: 20:00
Zo... Na 7 maanden niet meer gelopen te hebben, ben ik vandaag toch maar weer rustig aan gestart. Ik had een blessure aan mijn enkel en had na 2 maanden al weer mogen beginnen van de arts. Op de een of andere manier kon ik me er niet meer toe zetten.

Vandaag rustig gestart met 10 minuten en nu weer langzaam opbouwen, zodat ik over 2 tot 3 maanden de 10km - 15km kan aantikken.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Pagina: 1 ... 98 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2