NoepZor schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:03:
[...]
Inmiddels zijn we 4 maand verder en ben ik in staat om 5km aan een stuk te lopen. Tempo is zo'n 6:30/km. Nu loop ik sinds een paar keer met een hartslagmeter (TomTom spark 3) en valt mij op dat bij de duurlopen mijn hartslag erg hoog is. Die loopt langzaam op en stabiliseert zich rond de 180bpm. Als ik vervolgens mij tempo laat zakken (zeg naar 7:00/km) dan zakt mijn hartslag niet mee. Ik heb ook een tweetal intervaltrainingen gedaan afgelopen weken, daar zakt de hartslag wel keurig in als je van een snel blok terugzakt naar 7-7:30/km om bij te komen. Van de duurlopen met hoge hartslag ben ik er eentje te hard gestart, dus die vond ik verklaarbaar. Maar gister tijdens het lopen weer rond de 180 bpm maar ik kon wel gewoon praten en was ook niet zwaar buiten adem. Kan het zijn dat de meter gewoon compleet er naast zit? Of kun je ook een hoge hartslag hebben met lopen op het moment dat je minder inspanning levert?
Ik ben geen deskundige, dus neem mijn woorden maar met de nodige korrels zout.
Ik ben 44 jaar en ik heb blijkbaar een raar lichaam. Mijn hartslag houdt zich in ieder geval niet aan de vuistregel Max HR = 220 - leeftijd (= 176). 2 weken geleden de Wooldereslopen à 15 km gelopen in 1:18:36 met een gemiddelde van 183 en een max van 198. Dit zijn gegevens van mijn huidig horloge Garmin Forerunner 245. 2 jaar geleden registreerde ik via mijn TomTom Runner 3 op hetzelfde loopje (1:19:02 met 177 gemiddeld en 187 max). Vorig jaar 10 km in een PR (toendertijd) gelopen met een HR van 183 / max 193. En zo kan ik wel blijven doorgaan (letterlijk en figuurlijk

)
Er bestaat natuurlijk de kans dat jij net toevallig wel een defect horloge hebt, maar het zou me verbazen mochten de waarden van je hardloopband significant af gaan wijken. Je bent waarschijnlijk, net zoals ik, een freak of nature
Ik ben weer volop aan het hardlopen, maar vaker dan 3 keer per week durf ik nog niet aan (al 3 keer een grote blessure en ditto hersteltijd gehad), maar een collega van mij zweert bij meer km en/of vaker trainen en ok ok, ik merk ook wel dat ik nu strak aan het trainen ben dat mijn gemiddelde hartslag wel mondjesmaat (maar nog helaas nog niet zoals ik het graag zie

) wel omlaag lijkt te kruipen.
(Of betekent het gewoon dat ik fitter aan het worden ben...)
Mocht je je zorgen maken, zou je natuurlijk ten rade kunnen gaan bij professionals (huisarts/sportfysio/e.d.)