Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 100 Laatste
Acties:
  • 473.973 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08:48
Mystikal schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:26:
[...]

Dat ligt eraan hoe laat je vertrekt :P
En hoe lang je loopt. :P

Ik ben tegen half 5 thuis uit m'n werk, meteen omkleden en de deur uit. Als ik dan een uurtje -of minder loop dan ben ik nu al voor de echte schemer thuis, heerlijk. Nu alleen nog wat minder wind, want ben inmiddels wel serieus windmoe. :+

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:53
Of hoe vroeg je begint ;)
Volgens de KNMI site komt de zon 16 mei pas om 5:45 op hoewel ik wel verwacht dat het daarvoor ook al licht genoeg is.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-06 16:30

Niku

Alagaesii

Ik was gisteren om 21:00 uur terug van kantoor, vrolijk de schoenen nog aangetrokken hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:30
Niku schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:01:
Ik was gisteren om 21:00 uur terug van kantoor, vrolijk de schoenen nog aangetrokken hoor :+
Ha dat ken ik. Ik heb ook niet zo’n vast ritme, loop de ene keer voor het eten, de andere keer meteen na eten en soms ook na 21:00uur nog 1,5 uur op pad (wat mijn slaap daarna overigens niet echt ten goede komt). Voordeel is wel dat zolang ik geen snelle interval training ofzo plan ik eigenlijk op elk moment kán lopen, of ik nu wel/niet gegeten heb, ochtend/middag/avond. Lopen is lopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Als ik ga trainen moet ik altijd iets gegeten hebben. Weet niet of dat puur iets mentaals is, maar zonder een goede bodem heb ik idee dat de training niet maximaal kan worden aangegaan. Door de week eet ik ook altijd iets voor de training, meestal bananen pancakes of een licht pastagerecht.

Er zitten ook jongens bij ons in de groep die werken 1 uur van te voren nog een vette friet ;) naar binnen en komen dan lekker intervallen. Dat hoef ik lig niet te proberen, dan weet ik zeker dat m'n maag gaat protesteren ;).

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:46

Rudedadude

Maybe we were born to run

JMaster schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:07:
[...]

Ah, ook de RFR Besthemerberg gelopen? De vrouwelijke deelneemster die zoveel marathons had gelopen was volgens mij niemand minder dan Arenda Könnecke - Scherpenkate. Onder de ultrarunners wel bekend denk ik :) Ik had al zo'n vermoeden dat ik haar als eens eerder had gezien (tv, interview, krant oid).

Wat vond je overigens van de trail? Ik wil misschien vaker een trail gaan lopen, maar zijn de trails gevoelsmatig altijd op deze manier gemaakt? Ik ben alleen maar trails op het veen gewend, maar in het bos loopt zoveel beter.
Het was de derde keer dat ik deze liep, dus ik wist wat ik zo ongeveer kon verwachten. Voor de Runforestrun trails is dit wel een goed voorbeeld, met iets meer bos en iets minder heide dan gemiddeld. Ik ben sowieso een fan van bostrails.

Ik heb Arenda volgens mij niet bewust gezien, ik kom zo veel lopers tegen die waanzinnige afstanden en aantallen lopen ;) Ik krijg ook altijd vreemde ogen als ik zeg dat ik elke maand een marathonafstand wil lopen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Wow, friet en dan vlak er na intervallen dat zou bij mij ook meteen overgeven worden.

Rustige duurloop kan prima nuchter, snelheidswerk wel even iets eten van te voren.... Mijn beleving in ieder geval.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:54
Poekie schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 21:39:
Wow, friet en dan vlak er na intervallen dat zou bij mij ook meteen overgeven worden.
Het is echt bij iedereen anders. Ik heb een standaard receptje voor gevulde pasta met courgette voor mijn intervaltrainingen, waarbij anderen meteen roepen "Pasta? Echt, dat gaat bij mij helemaal mis!".

En dan hoor ik van anderen dat ze gewoon pannenkoeken met stroop en poedersuiker vreten. Vet en koolhydraten met daarop koolhydraten en nog meer koolhydraten. Moet er niet aan denken...

* dreamscape heeft overigens wel eens zo'n training gelopen met vooraf een haastige bak friet speciaal. Da's geen aanrader, maar hij bleef binnen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Net een keer savonds gelopen en viel niet tegen :)

Had 5 minuten van te voren bedacht om elke km 10 seconden sneller te lopen, want dacht dat dit een soort test was en dit ooit ergens gelezen te hebben maar krijg het niet gevonden, dus iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:55
dreamscape schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 21:53:
[...]

Het is echt bij iedereen anders. Ik heb een standaard receptje voor gevulde pasta met courgette voor mijn intervaltrainingen, waarbij anderen meteen roepen "Pasta? Echt, dat gaat bij mij helemaal mis!".

En dan hoor ik van anderen dat ze gewoon pannenkoeken met stroop en poedersuiker vreten. Vet en koolhydraten met daarop koolhydraten en nog meer koolhydraten. Moet er niet aan denken...

* dreamscape heeft overigens wel eens zo'n training gelopen met vooraf een haastige bak friet speciaal. Da's geen aanrader, maar hij bleef binnen.
Afgelopen woensdag ook nog zoiets gedaan. Rond 5 wat pasta gegeten en strak om half 7 op de baan voor een interval training.
Er zijn er ook die pas na de training gaan eten, maar dat trek ik echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-04 16:23
Je lichaam zou genoeg energie moeten hebben voor 1 uur aan inspanning op elk moment van de dag. Iets eten van te voren is dan ook niet nodig en puur psychologisch effect, als je het denkt nodig te hebben, heb je het ook nodig. Langer dan een uur sporten zul je je energie onderweg bij moeten vullen om niet in te teren op je spieren. Voor echt lange duurtrainingen en wedstrijden is het aan te raden je lichaam maximaal op te laden door al een dag van te voren zoveel mogelijk koolhydraten te eten, op de dag van de wedstrijd een hoop snelle koolhydraten te eten en tijdens het lopen nog aan te vullen. Maar voor normale trainingen hoef je eigenlijk helemaal niet op je eten te letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Kluutmaran schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:20:
Langer dan een uur sporten zul je je energie onderweg bij moeten vullen om niet in te teren op je spieren.
Eerder (ruim) 90 minuten, en dat op wedstrijdinspanning.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Kluutmaran schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:20:
Je lichaam zou genoeg energie moeten hebben voor 1 uur aan inspanning op elk moment van de dag. Iets eten van te voren is dan ook niet nodig en puur psychologisch effect, als je het denkt nodig te hebben, heb je het ook nodig. Langer dan een uur sporten zul je je energie onderweg bij moeten vullen om niet in te teren op je spieren. Voor echt lange duurtrainingen en wedstrijden is het aan te raden je lichaam maximaal op te laden door al een dag van te voren zoveel mogelijk koolhydraten te eten, op de dag van de wedstrijd een hoop snelle koolhydraten te eten en tijdens het lopen nog aan te vullen. Maar voor normale trainingen hoef je eigenlijk helemaal niet op je eten te letten.
Het ging me niet zozeer om de koolhydraten, maar pasta staat nou eenmaal snel op tafel :P
Ik heb na een lange werkdag gewoon honger.

Ik train trouwens wel vaker +2 uur (inlopen, interval, uitlopen) zonder onderweg aan te vullen. Gaat makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:35
Voeding ligt bij mij vrij simpel. Ik eet 2 uur voordat ik ga sporten niet. Dit is ontstaan vanuit zwemmen wat ik 3x per week ernaast doe (daar komt het écht naar boven als je vlak van te voren eet). Doordeweeks betekent dat dat ik rond een uur of 4 nog wat fruit eet oid. en dan om 6 uur ga hardlopen. Avondeten doe ik daarna wel, nooit echt last van energie-tekorten tijdens het sporten.

Op zondagochtend met de lange duurloop loop ik op een nuchtere maag - hooguit een kopje koffie (of op de hoeveelheid bier van de avond ervoor, ahum). Gaat best.

[ Voor 5% gewijzigd door Nat-Water op 15-02-2020 14:59 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:11

vhal

ಠ_ಠ

kenneth schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:48:
[...]

Eerder (ruim) 90 minuten, en dat op wedstrijdinspanning.
Hoe moet ik dit zien, gels e.d. zijn overbodig als je <90 minuten op wedstrijdinspannng loopt? :?

Want ik vind het persoonlijk wel fijn om halverwege een gel op de 15km te drinken...

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Afgelopen zondag op 1 krentenbol en 2 koffie een halve marathon gelopen in voor mij een record tijd van net onder de 90 minuten. Tijdens het rennen niks gedronken of gegeten en ging prima :) Moet wel zeggen dat ik de dagen ervoor veel koolhydraten binnen had gekregen als voorbereiding op een hele marathon die helaas afgelast was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

vhal schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:48:
[...]

Hoe moet ik dit zien, gels e.d. zijn overbodig als je <90 minuten op wedstrijdinspannng loopt? :?

Want ik vind het persoonlijk wel fijn om halverwege een gel op de 15km te drinken...
Als je goed getraind bent zal je glycogeenvoorraad wel 90' meegaan, ja. Het kan mentaal prettig zijn om wat suiker in je mond te krijgen, dat doe ik ook met de HM. Maar een progressieve duurloop van 24km (ongeveer 1h53) doe ik dan weer slechts op water.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 22-06 11:47

Galois

1811 - 1832

Ik probeer altijd technisch goed te lopen. Ik let vooral dan op de juiste knie-inzet en de zwaai naar achter. En ook op mijn loopcadans die ik op >175 stappen met minuut wil houden.

Ik heb er veel moeite mee als ik ‘rustig’ loop om op 175 spm te komen. Gisteren heb ik samen met mijn vrouw 10k gelopen op 6:15/km en dan kom ik op 163 spm 😨
Terwijl ik er dus wel op let.

Vandaag een lange duurloop gedaan (alleen) op 4:40/km en dan haal ik wel 175 spm. En voor mijn gevoel let ik er net zoveel op als gisteren.

Iemand een tip om mijn cadans vooral op de lage snelheden omhoog te krijgen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:04
Galois schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 17:43:
Ik probeer altijd technisch goed te lopen. Ik let vooral dan op de juiste knie-inzet en de zwaai naar achter. En ook op mijn loopcadans die ik op >175 stappen met minuut wil houden.

Ik heb er veel moeite mee als ik ‘rustig’ loop om op 175 spm te komen. Gisteren heb ik samen met mijn vrouw 10k gelopen op 6:15/km en dan kom ik op 163 spm 😨
Terwijl ik er dus wel op let.

Vandaag een lange duurloop gedaan (alleen) op 4:40/km en dan haal ik wel 175 spm. En voor mijn gevoel let ik er net zoveel op als gisteren.

Een lagere cadans bij een lagere snelheid is toch ook helemaal niet zo vreemd?
Anyway tip: kleinere passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Roadman schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 17:57:
[...]

Een lagere cadans bij een lagere snelheid is toch ook helemaal niet zo vreemd?
Dat hoort niet... :-) Vreemd is het niet nee...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
@Galois, lopen met een metronoom :)
Ik heb er paar jaar terug 1 aangeschaft die ik dan tijdens het lopen meenam en zo af en toe aanzette op de gewenste cadans. Heeft mij erg goed geholpen.
Metronoom zit tegenwoordig op mijn Garmin ingebouwd trouwens, mss heb jij die functionaliteit ook op je horloge (als je daarmee loopt natuurlijk).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Galois schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 17:43:
Let it go, let it go! ;) 175 is keurig. Je wilt ook ervoor zorgen dat je zweefmoment op hogere snelheden behouden blijft. Heb je trouwens baat bij je Stox?

Ik heb vandaag de Jutbergtrail gelopen (30km). Dat ging een stuk beter dan vorige week, ik heb redelijk goed kunnen knallen en was nog iets sneller dan vorig jaar, terwijl het parkoers een stukje modderige r was. Doordat ik samen met de koploper het gpx parkoers liep en de rest de iets ingekorte uitgepeilde route, lagen we na 16km niet meer 1 en 2, maar 5 en 6. In de tweede helft die personen weer ingehaald. De nr. 1 was duidelijk sneller, waardoor ik tweede ben geworden.

Ik liep met de restjes gel van vorige week (ik heb een fles gel die ik in bidonnetjes stop en dus hou ik soms wat over). Verder 2x 250ml water met maltodextrine en wat zeezout. 30km is precies zo'n overgangsafstand, maar dit was, inclusief 2 bekertjes water bij 2 verzorgingsposten, precies goed. Bij een HM heb ik tegenwoordig wat sportdrank bij me, bij korter nooit wat. Tenzij het weer niet meewerkt.

Overigens raken mijn glycogeenvoorraden wel uitgeput op het moment dat ik meerdere dagen achter elkaar loop icm een ingeperkt eetpatroon. Dan merk ik dat ik na 5-10km al over moet schakelen naar vetverbranding en m'n ademhaling sterk omhoog moet.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag een HM wedstrijd gehad :).
Eerste kms wind mee waren wel prettig, maar 7km tegen de wind in was echt killing. Benen voelen wel gedurende de hele wedstrijd prima, dat is iig een goed teken.

Kom nu op totaal 75km deze week.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 16-02-2020 16:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Vanochtend met de groep 4 x 200m, 2 x 400, 1 x 800m, 1 x 400m, 1 x 200m, rust zelfde afstand . Die laatste 2 waren bonus omdat de rest nog niet klaar was.
Daarna met iemand nog een stuk wezen uitlopen, uiteraard lekker open tussen de weilanden enzo. Dat was soms even ploeteren maar we hebben Dennis overwonnen. Uiteindelijk een goeie HM afstand gelopen.. zonder onderweg aanvullen overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:04

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Mensen lekker tegen de wind in gebeukt vandaag?!
Voor mij stond een 23 km LDL op het programma volgens mijn schema ter voorbereiding op Rotterdam.

Tijdens (en voornamelijk) ook na deze trainingen valt me de laatste tijd wat op. Dat namelijk m'n quads eigenlijk de voornaamste spieren zijn die ik echt 'voel'. Nu heb ik op het web even het één en ander opgezocht. En daaruit kwam de term 'Quad dominant' vrij snel naar voren.

Komt er dus op neer dat je tijdens het hardlopen teveel vraagt van je quads die in verhouding meer fast twitch spiervezels bevatten dan je hamstrings en kont spieren. Zodoende lopen deze ook vol met lactaat en krijg je op het op een gegeven moment moeilijk. Dit komt best wel overeen met m'n gevoel.

Nu vroeg ik me af of iemand van jullie daar wellicht ook mee te maken heeft gehad én voornamelijk ook de vraag. 'Hoe snel kun je leren om je spieren achterin mee te laten werken tijdens het hardlopen'?
Ik denk niet zozeer dat m'n kontspieren onderontwikkeld zijn, ik doe al best vaak kracht oefeningen die ook die spiergroepen meenemen. Echter moet ik volgens mij m'n looptechniek aan gaan passen zodat ik er ook gebruik van maak.

Deze video legt het één en ander duidelijk uit: YouTube: RUNNING FORM TECHNIQUE FIX! Proper Back: Anterior v. Posterior Pelvi...

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:40
En daar gaat mijn voorjaar, vrees ik. Op de middag een rustig duurloopje gaan doen. Deze week echt goed getraind, ook al sukkel ik een beetje met vermoeidheid (lange werkdagen en ook 2 dagen in Italië gezeten voor het werk).

Na de storm vorige week (en misschien ook wat deze nacht) lagen er wel wat bomen over het paadje, maar daar heb ik normaal geen probleem mee). Na 4km ligt er eentje een dikke halve meter van de grond, ik “neem” hem in parkour-stijl maar land slecht. Ik rol nog wel door maar in de beweging zie ik mijn knie fout wegdraaien en het kraakt vreselijk. Ik kan er niet meer op staan.

Een paar uur spoed later (dank aan vrouwlief om me op te pikken) is er volgens de dokter niet veel ernstig geraakt te zijn, maar mijn knie is uiteraard flink gekneusd en ietwat instabiel. Ik heb nu een paar extra benen (krukken), volgens de dokter zou het snel beter moeten zijn maar ik ben toch niet zo optimistisch...

Ergste van al is dat we vrijdag op skivakantie vertrekken. Ik hoop dat de dokter gelijk heeft maar zie me toch zo niet direct op mijn snowboard staan op dit moment...

Balen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Gisteren voor het eerst hardloopschoenen gekocht online voor mijn vrouw(wel nadat ze keer op keer hetzelfde merk en model had Mizuno Inspire en bij bol,com zodat het makkelijk terug gestuurd kan worden) Onze lievelingswinkel is vertrokken uit Den Bosch dus moeten nu beter zoeken waar we wat willen kopen, iemand een idee waar je CEP conpressie kouzen kan kopen in Brabant, liefst offline zodat ze kan aanpassen?

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Wat naar, @nokie! Beterschap en hopelijk een spoedig herstel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
nokie schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:52:
En daar gaat mijn voorjaar, vrees ik. Op de middag een rustig duurloopje gaan doen. Deze week echt goed getraind, ook al sukkel ik een beetje met vermoeidheid (lange werkdagen en ook 2 dagen in Italië gezeten voor het werk).

Na de storm vorige week (en misschien ook wat deze nacht) lagen er wel wat bomen over het paadje, maar daar heb ik normaal geen probleem mee). Na 4km ligt er eentje een dikke halve meter van de grond, ik “neem” hem in parkour-stijl maar land slecht. Ik rol nog wel door maar in de beweging zie ik mijn knie fout wegdraaien en het kraakt vreselijk. Ik kan er niet meer op staan.

Een paar uur spoed later (dank aan vrouwlief om me op te pikken) is er volgens de dokter niet veel ernstig geraakt te zijn, maar mijn knie is uiteraard flink gekneusd en ietwat instabiel. Ik heb nu een paar extra benen (krukken), volgens de dokter zou het snel beter moeten zijn maar ik ben toch niet zo optimistisch...

Ergste van al is dat we vrijdag op skivakantie vertrekken. Ik hoop dat de dokter gelijk heeft maar zie me toch zo niet direct op mijn snowboard staan op dit moment...

Balen!
Beterschap! Hopelijk valt het mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Balen!
Zuur, beterschap!

Ik heb vandaag 12k tegen Dennis ingebeukt, waaide toch harder dan dat ik van te voren in de gaten had.
Honesty schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:16:
Gisteren voor het eerst hardloopschoenen gekocht online voor mijn vrouw(wel nadat ze keer op keer hetzelfde merk en model had Mizuno Inspire en bij bol,com zodat het makkelijk terug gestuurd kan worden) Onze lievelingswinkel is vertrokken uit Den Bosch dus moeten nu beter zoeken waar we wat willen kopen, iemand een idee waar je CEP conpressie kouzen kan kopen in Brabant, liefst offline zodat ze kan aanpassen?
Welke winkel is vertrokken?

[ Voor 17% gewijzigd door Niku op 16-02-2020 19:58 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Beterschap @nokie! Neem 't herstel serieus: afhankelijk van wat de dokter etc. zegt koelen/warmte, oefeningen, en gezond eten. En misschien is er toch iets dat je kan/mag bewegen? Ligt natuurlijk aan de precieze blessure, maar wellicht wandelen, of zwemmen, of fietsen, of juist wat krachtoefeningen die de knie niet belasten... Mijn ervaring is dat 't herstel duidelijk sneller kan gaan als je het serieus neemt. Is wel lastig om dan gemotiveerd te blijven vind ik...

Ik heb net m'n zwaarste week gehad qua volume: 170km, met vandaag 40km duurloop. Nu zijn 't nog 7 weken tot Rotterdam (klinkt nog best lang) oftewel 49 dagen (dat is al bijna!). Komende weken staan voor mij een paar wedstrijdjes op 't programma, a.s. zaterdag een 10km met hopelijk een PR. Er komt ook nog een langzame halve marathon aan (in 't bos met wat lichte heuveltjes) en waarschijnlijk een 15km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:12

Roozzz

Plus ultra

Balen!
Oh shit! Beterschap en hopelijk heeft de dokter gelijk .

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:11

vhal

ಠ_ಠ

@nokie ik zag het al op Strava, balen en hopelijk valt het herstel mee qua tijd

---

Vandaag heb ik de 10KM van de Lansingerlandrun gelopen in takkeweer zoals de speaker fijntjes vermelde. Waren de eerste 7KM nog wel prima te doen (wind mee, af en toe schuinvoor tegen), de laatste 3KM had je "Dennis" vol in je gezicht zonder enige beschutting. Ik bewonder de heren en dames die de 30KM hebben gelopen, grotendeels lag dat parcours tegen de wind in :X

Uiteindelijk heb ik wel ruim onder de 50 minuten gelopen en met 48:51 een mooie PR verbetering, komend van een 50:07 van vorig jaar. Daarmee 51/480 geworden voor wat het waard is :P Al met al een aardige prikkel voor de komende CPC HM

Rond de 7KM op een stuk onverhard toen de snelheid opeens 40-50s/km langzamer ging :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/moCTN50yEcY4i5AlNmghD1NY/medium.jpgj

[ Voor 16% gewijzigd door vhal op 16-02-2020 21:02 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Loopers Company verwerstraat

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 20:12

Roozzz

Plus ultra

Vanochtend een dubbele mijl gas gegeven om te kijken waar ik mijn volgende opbouwdoel ongeveer moet gaan leggen. Na 13 minuten was de conclusie dat een ~20min 5k wel een haalbare uitdaging voor de korte termijn zou moeten zijn :)

Meteen maar even 2 lokale wedstrijdjes uitgezocht over 4 en 6 weken. Zou genoeg tijd moeten zijn om met wat interval en tempo werk, die laatste 1,8km ook nog even erbij te harken ;)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Beterschap @nokie ....

Vanmorgen even met Dennis gespeeld :)

Eerste helft volle bak wind tegen dus een lekkere kracht training, daarna kreeg ik steeds meer de wind in de rug, dus kon de geplande 2 segmentjes toch nog even pakken 8)
Maar voelde de beentjes wel om na 19km nog even op 3:30 te lopen na een segmentje van een paar km op 4:00...
chris schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:01:
Beterschap @nokie! Neem 't herstel serieus: afhankelijk van wat de dokter etc. zegt koelen/warmte, oefeningen, en gezond eten. En misschien is er toch iets dat je kan/mag bewegen? Ligt natuurlijk aan de precieze blessure, maar wellicht wandelen, of zwemmen, of fietsen, of juist wat krachtoefeningen die de knie niet belasten... Mijn ervaring is dat 't herstel duidelijk sneller kan gaan als je het serieus neemt. Is wel lastig om dan gemotiveerd te blijven vind ik...

Ik heb net m'n zwaarste week gehad qua volume: 170km, met vandaag 40km duurloop. Nu zijn 't nog 7 weken tot Rotterdam (klinkt nog best lang) oftewel 49 dagen (dat is al bijna!). Komende weken staan voor mij een paar wedstrijdjes op 't programma, a.s. zaterdag een 10km met hopelijk een PR. Er komt ook nog een langzame halve marathon aan (in 't bos met wat lichte heuveltjes) en waarschijnlijk een 15km.
Heb het denk ik gemist maar wat is je streeftijd voor de marathon met zo”n trainingsomvang?

[ Voor 56% gewijzigd door Tinusvolkel op 16-02-2020 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Gaargod schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 19:09:
@Galois, lopen met een metronoom :)
Ik heb er paar jaar terug 1 aangeschaft die ik dan tijdens het lopen meenam en zo af en toe aanzette op de gewenste cadans. Heeft mij erg goed geholpen.
Metronoom zit tegenwoordig op mijn Garmin ingebouwd trouwens, mss heb jij die functionaliteit ook op je horloge (als je daarmee loopt natuurlijk).
Tnx!!! Wist niet dat deze functie ook op mijn Garmin F5+ zat! Zal ‘m binnenkort eens testen!
Klinkt erg handig.
Rudedadude schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 19:42:
[...]

Let it go, let it go! ;) 175 is keurig. Je wilt ook ervoor zorgen dat je zweefmoment op hogere snelheden behouden blijft. Heb je trouwens baat bij je Stox?
175 is inderdaad ook prima. Had het juist over de 165 als ik (erg) langzaam loop... terwijl ik ook dan mijn best probeer te doen. Bij 4:45/km of sneller loop ik keurig 175+. Maar als ik dus langzamer loop, gaat dat niet meer (ook al heb ik het gevoel van wel).

De Stox bevallen goed. Ik gebruik ze alleen bij de lange duurlopen (15+ km) en het lijkt erop dat ze mijn kuiten wel wat meer ondersteunen met minder gevoelige kuiten als gevolg. Dus ben positief. Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:02

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Afgelopen twee weken slechts één keer een stukje gelopen dus vond ik het zaterdag tijd voor WZWWHSS.

Viel niet tegen, maar mijn Mizuno's en ik worden nooit vrienden. Zit nu op 275km en er zitten al gaten in de binnenvoering bij de achterkant van mijn hielen en ik blijf aan de binnenkant van mijn hielen steeds blaren houden.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:40
Morning-after update: knie is maar beperkt gezwollen (viel gisteren ook mee) en mobiliteit is ook min of meer ok. Erop staan lukt nog niet, dat doet nog altijd veel te veel pijn. Vandaag maar eens met mijn huis/sportarts bellen voor wat oefeningen (bedankt voor de tip en algemeen de steunbetuigingen!).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chris
Tinusvolkel schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:00:
Beterschap @nokie ....

Vanmorgen even met Dennis gespeeld :)

Eerste helft volle bak wind tegen dus een lekkere kracht training, daarna kreeg ik steeds meer de wind in de rug, dus kon de geplande 2 segmentjes toch nog even pakken 8)
Maar voelde de beentjes wel om na 19km nog even op 3:30 te lopen na een segmentje van een paar km op 4:00...

[...]

Heb het denk ik gemist maar wat is je streeftijd voor de marathon met zo”n trainingsomvang?
Ik weet 't nog niet precies. Ik wil in ieder geval graag m'n PR aanscherpen (2:48), ik hoop dat onder de 2:45 wel zou moeten kunnen, maar hoe ver eronder weet ik ook niet :p. Ik heb bij de vorige voorbereiding gemerkt dat veel km's lopen heel goed werkt voor mij, en nu heb ik nog meer gelopen, dus ben benieuwd of dat dan ook nog beter werkt (of juist niet). Ik laat 't een beetje van de komende weken afhangen (even kijken hoe de wedstrijden en de lange duurlopen gaan). Wat het voor mij lastig maakt om in te schatten is dat ik de marathon op Vaporfly's ga lopen, en dat maakt nogal een verschil...

Morgen staan 800jes op 't programma, hopelijk lukken die in 2:40 (= 3:20/km). Volgens Yasso zou dat dan ook vergelijkbaar zijn met m'n marathontijd, maar ik geloof niet echt dat dat realistisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Laatst online: 16:35
Naar aanleiding van tips hier maar een paar trailschoenen opgepikt bij Decathlon (Kalenji xt7). Zondag meteen uitgeprobeerd.
Eerste indruk was dat het wel lekker ging, maar denk dat ik mezelf toch ergens ben tegengekomen in de wind... Kwam voor geen meter meer vooruit, hartslag bleef hoog en tempo laag, ondanks dat het maar 13 km zou worden... Bleek bij thuiskomst ook een blaar gelopen te hebben en dat doe ik anders nooit...
Maar eens kijken hoe dat zich ontwikkelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Nieuwe schone schoenen een aantal dagen tot een week eerst in huis afwisselend dragen ivm gewenning aan de voet, mss? Los van hoe je met forse wind moet trainen, de HF-meter kan een hulpje zijn om dan niet in het rood te raken, maar de blaar komt daar niet van....

[ Voor 38% gewijzigd door route99 op 17-02-2020 08:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:04
route99 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:34:
Nieuwe schone schoenen een aantal dagen tot een week eerst in huis afwisselend dragen ivm gewenning aan de voet, mss?
Hardloopschoenen horen imho altijd gewoon in 1 keer goed te zitten anders zal het nooit wat worden.

Gisteren samen met Dennis een halve marathon gelopen. Tegen de wind in prima, daar word je groot en sterk van. Maar zijwind... -O- Had niet echt het idee dat het de looptechniek ten goede kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:00
chris schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:17:
[...]

Ik weet 't nog niet precies. Ik wil in ieder geval graag m'n PR aanscherpen (2:48), ik hoop dat onder de 2:45 wel zou moeten kunnen, maar hoe ver eronder weet ik ook niet :p. Ik heb bij de vorige voorbereiding gemerkt dat veel km's lopen heel goed werkt voor mij, en nu heb ik nog meer gelopen, dus ben benieuwd of dat dan ook nog beter werkt (of juist niet). Ik laat 't een beetje van de komende weken afhangen (even kijken hoe de wedstrijden en de lange duurlopen gaan). Wat het voor mij lastig maakt om in te schatten is dat ik de marathon op Vaporfly's ga lopen, en dat maakt nogal een verschil...

Morgen staan 800jes op 't programma, hopelijk lukken die in 2:40 (= 3:20/km). Volgens Yasso zou dat dan ook vergelijkbaar zijn met m'n marathontijd, maar ik geloof niet echt dat dat realistisch is.
Wil binnenkort ook een vergelijkbare Yasso training doen eenzelfde tempo. Maar volgens mij wat je er voornamelijk uit kan halen is of het een realistisch doel is. Want als deze training al niet lukt weet je zeker dat het niet gaat lukken. En als het wel lukt weet je iig dat er iets in de training goed gaat.

En sowieso het word Rotterdam dus het kan altijd nog 25 graden zijn. En dan gaan alle plannen de ijskast in..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:38
NoepZor schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:28:
Ik ben sinds kort weer begonnen met hardlopen <knip> Mijn doel is om volgend jaar april 10 km te kunnen lopen.
Inmiddels zijn we 4 maand verder en ben ik in staat om 5km aan een stuk te lopen. Tempo is zo'n 6:30/km. Nu loop ik sinds een paar keer met een hartslagmeter (TomTom spark 3) en valt mij op dat bij de duurlopen mijn hartslag erg hoog is. Die loopt langzaam op en stabiliseert zich rond de 180bpm. Als ik vervolgens mij tempo laat zakken (zeg naar 7:00/km) dan zakt mijn hartslag niet mee. Ik heb ook een tweetal intervaltrainingen gedaan afgelopen weken, daar zakt de hartslag wel keurig in als je van een snel blok terugzakt naar 7-7:30/km om bij te komen. Van de duurlopen met hoge hartslag ben ik er eentje te hard gestart, dus die vond ik verklaarbaar. Maar gister tijdens het lopen weer rond de 180 bpm maar ik kon wel gewoon praten en was ook niet zwaar buiten adem. Kan het zijn dat de meter gewoon compleet er naast zit? Of kun je ook een hoge hartslag hebben met lopen op het moment dat je minder inspanning levert?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
chris schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:17:
[...]

Mooie tijden, hier kan ik nu alleen nog maar van dromen, maar wil uiteindelijk een keer onder de 3 uur lopen.

Laatst ook een soort van Yasso gedaan met een intervaltraining, en liep toen 3:30 (dus 2.48 op 800m) maar ik ga dus echt niet een marathon lopen in 2u48 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pnnnkk
route99 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:34:
Nieuwe schone schoenen een aantal dagen tot een week eerst in huis afwisselend dragen ivm gewenning aan de voet, mss? Los van hoe je met forse wind moet trainen, de HF-meter kan een hulpje zijn om dan niet in het rood te raken, maar de blaar komt daar niet van....
Ja, ik denk dat meteen zo ver net ff teveel was voor mijn voeten vooral, ik vind ook wel dat ze meteen goed moeten zitten, maar je hoeft ook niet meteen tot het uiterste te gaan. ;)
Ik denk dat de wind wel een rol speelde, maar vooral dat ik in de eerste 7 weken van dit jaar gewoon amper heb gelopen, moet ook weer een beetje opbouwen :+ (loop overigens altijd met HF-meting)
Roadman schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:38:
[...]

Hardloopschoenen horen imho altijd gewoon in 1 keer goed te zitten anders zal het nooit wat worden.

Gisteren samen met Dennis een halve marathon gelopen. Tegen de wind in prima, daar word je groot en sterk van. Maar zijwind... -O- Had niet echt het idee dat het de looptechniek ten goede kwam.
Ik vond eigenlijk de wind van voren toch wel het vervelendst hoor! (en de takken die je soms om de oren vlogen ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Pnnnkk schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:16:
Ik vond eigenlijk de wind van voren toch wel het vervelendst hoor! (en de takken die je soms om de oren vlogen ;) )
Ik vond de wind vanaf de zijkant toch wel het irritantste. Als je 'm van voren hebt dan moet je gewoon wat harder werken, maar vanaf de zijkant werd ik soms letterlijk opzij geblazen. Dat komt je looptechniek zeker niet ten goede, al helemaal niet als het iedere keer van die harde vlagen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

NoepZor schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:03:
[...]

Inmiddels zijn we 4 maand verder en ben ik in staat om 5km aan een stuk te lopen. Tempo is zo'n 6:30/km. Nu loop ik sinds een paar keer met een hartslagmeter (TomTom spark 3) en valt mij op dat bij de duurlopen mijn hartslag erg hoog is. Die loopt langzaam op en stabiliseert zich rond de 180bpm. Als ik vervolgens mij tempo laat zakken (zeg naar 7:00/km) dan zakt mijn hartslag niet mee. Ik heb ook een tweetal intervaltrainingen gedaan afgelopen weken, daar zakt de hartslag wel keurig in als je van een snel blok terugzakt naar 7-7:30/km om bij te komen. Van de duurlopen met hoge hartslag ben ik er eentje te hard gestart, dus die vond ik verklaarbaar. Maar gister tijdens het lopen weer rond de 180 bpm maar ik kon wel gewoon praten en was ook niet zwaar buiten adem. Kan het zijn dat de meter gewoon compleet er naast zit? Of kun je ook een hoge hartslag hebben met lopen op het moment dat je minder inspanning levert?
Een cadence lock zou kunnen, maar dat lijkt me eigenlijk niet bij dat tempo. Of je pasjes zijn heel klein.

Wat gebeurt er als je gaat wandelen? Zakt je hartslag dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
Tinusvolkel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:14:
[...]

Mooie tijden, hier kan ik nu alleen nog maar van dromen, maar wil uiteindelijk een keer onder de 3 uur lopen.

Laatst ook een soort van Yasso gedaan met een intervaltraining, en liep toen 3:30 (dus 2.48 op 800m) maar ik ga dus echt niet een marathon lopen in 2u48 8)7
Ja het is natuurlijk ook allemaal niet heel precies. Het is vooral gedacht als indicatie: als je midden in de marathontraining 10x800 in dat tempo kan lopen, dan zou je die marathontijd ook moeten kunnen lopen...

Maar als jij aan 't eind van een lange duurloop nog 4:00/km en 3:30/km kan lopen, dan is 2:48 misschien helemaal niet zoooo onrealistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
InZane schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:21:
[...]

Ik vond de wind vanaf de zijkant toch wel het irritantste. Als je 'm van voren hebt dan moet je gewoon wat harder werken, maar vanaf de zijkant werd ik soms letterlijk opzij geblazen. Dat komt je looptechniek zeker niet ten goede, al helemaal niet als het iedere keer van die harde vlagen zijn.
Ja ik snap ook wel wat je bedoelt, maar die windvlagen van opzij heb ik denk ik een beetje gemist, de bomen van het bos blokkeren toch veel dan en net in het open veld had ik 'm van voren. Ben in ieder geval nergens opzij geblazen. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:48

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Vorige week eindelijk weer geprobeerd echt hard te lopen nadat ik half januari last van mijn darmen en maag kreeg en soms het zuur al omhoog kwam na een paar kilometer. Met daarnaast een flinke vermoeidheid waardoor ik mijn vrouw niet kon volgen.

Ik ben er van bewust dat ik nu een flinke stap er bij heb gedaan maar ik mis inmiddels zeker 4 weken in mijn schema naar de 60km Vuurtorentrail en train nu alleen maar om die heelhuids uit te kunnen lopen ipv lekker door te kunnen lopen.

Maandag was het 10km chill (op langzaam tempo van mijn vrouw
Dinsdag versnellingen (tussen 500-1000 meters)
Donderdag 16km duurloop
Zondag 31km Ketelwaldtrail route

De training van dinsdag merkte ik woensdag wel iets van daarom ging ik donderdag ook voor een rustig tempo. Ik kwam donderdag wel wat vermoeid thuis na die 16km. Gelukkig kon ik 2 dagen bijkomen maar gisteren was toch even flink aanpoten.

Gelukkig hebben we weinig van Dennis meegekregen want bijna de gehele route was in het bos. De afstand, daar heb ik wel vertrouwen in gekregen, dertig kilometer ging op zich prima. Maar de 600 hoogtemeters, dat vonden mijn benen toch wat minder leuk.

Ik was al begonnen met regelmatig squats en lunches lunges te doen, dat zal ik wat uitbreiden.
Blij ben ik wel dat ik weer wat normaal kan hardlopen, bij een blessure weet je wat het probleem is of hoe het ontstaan is. Dat had ik nu dus niet, de huisarts kon niks zeggen en het bloedonderzoek kon ook niks directs aantonen.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
chris schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:41:
[...]

Ja het is natuurlijk ook allemaal niet heel precies. Het is vooral gedacht als indicatie: als je midden in de marathontraining 10x800 in dat tempo kan lopen, dan zou je die marathontijd ook moeten kunnen lopen...

Maar als jij aan 't eind van een lange duurloop nog 4:00/km en 3:30/km kan lopen, dan is 2:48 misschien helemaal niet zoooo onrealistisch?
Dennis hielp een beetje mee ;) maar die had mijn benen in het begin ook wel weer wat uitgeput...

Maar vorige week met Ciara nog een halve marathon in 1.5 uur gelopen, maar had dat tempo op dit moment nog niet dubbel zo lang volgehouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Roadman schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:38:
[...]Hardloopschoenen horen imho altijd gewoon in 1 keer goed te zitten anders zal het nooit wat worden.
Goed zitten, moet altijd, anders koop je ze niet maar dat: ≠ ihmo meteen de maximale draagtijd op de proef stellen... en dat noem ik "gewenning".
Gisteren...... een halve marathon gelopen. Tegen de wind in prima, daar word je groot en sterk van. Maar zijwind... -O- Had niet echt het idee dat het de looptechniek ten goede kwam.
Toch nog iets aan de core stabiliteit doen... wij doen wel eens balans oefeningen waarbij we op een been staand, elkaar uit evenwicht proberen te brengen met een "best stevige duw'.... des te beter je int goed overeind blijven bent ... des te beter je mogelijk ook een zijdelingse forse wind, de " stevige duw"..., kunt weerstaan, immers met hardlopen ga je ook van het ene loopbeen naar het andere over... Er is mogelijk ruimte voor verbetering....? 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:20
Xaverius schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:55:
Ik was al begonnen met regelmatig squats en lunches te doen, dat zal ik wat uitbreiden.
Lol......lunges bedoel je, of ben je je voedingspatroon aan het uitbreiden? O-)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

TheOmen schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:59:
[...]

Lol......lunges bedoel je, of ben je je voedingspatroon aan het uitbreiden? O-)
Beide 😇

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:38
Niku schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:33:
[...]

Een cadence lock zou kunnen, maar dat lijkt me eigenlijk niet bij dat tempo. Of je pasjes zijn heel klein.

Wat gebeurt er als je gaat wandelen? Zakt je hartslag dan wel?
Ik probeer wel pastempo omhoog te houden bij terugzakken in tempo, volgens mij wat beter voor de knieën. Ik ga eens kijken of mijn Garmin borstband nog wat wil doen met een nieuwe batterij, maar volgens mij is de band gaar.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Tinusvolkel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:14:[...]Laatst ook een soort van Yasso gedaan met een intervaltraining, en liep toen 3:30 (dus 2.48 op 800m) maar ik ga dus echt niet een marathon lopen in 2u48 8)7
Het is imho meer toeval dat het bij een aantal mensen klopte wat Yasso deed...
https://scholar.google.co...=yasso+800+marathon&btnG=
Als er echt onderzoek naar gedaan was, waren er wetenschappelijk hits geweest en die mis ik hier.

Ga gewoon lekker hardlopen, kijk wat er in zit en laat je (iig deels) verrassen wat er uit mag komen.
Wat ik van toptrainers geleerd heb: Je wordt alleen maar beter van meer trainen ipv harder trainen omdat daar de beperking van de belastbaarheid om de hoek komt kijken en dat kan een "recipe for a disaster" zijn.

Succes ermee!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren ook met Dennis gespeeld, wat een van de meest ongeïnspireerde route ever heeft opgeleverd. Op het programma stond een progressieve duurloop van 21km, waarbij 12km op 85%, 6km op 90% en 3km op 95% werden gelopen. De eerste 11km ervoor gekozen om langs de maas tegen de wind in te lopen, waarbij ik het 2e gedeelte wind mee zou hebben. Gek genoeg voelde de loop wind in eenvoudiger aan als de wind op de rug. Met de wind op de rug had ik constant het gevoel dat ik ontzettend moest afremmen om niet te hard te gaan.

Eindresultaat 1.37. Op 3 broodjes ruim 2 uur van te voren gegeten, onderweg niets meegenomen. Gekke is dat ik tijdens een wedstrijd altijd een gel op zak moet hebben.

Lees overigens zojuist dat de Tokyo Marathon is afgelast ivm het Coronavirus. 100% Begrijpelijk natuurlijk, 38.000 mensen kunnen hierdoor niet starten.

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
route99 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:19:
[...]

Het is imho meer toeval dat het bij een aantal mensen klopte wat Yasso deed...
https://scholar.google.co...=yasso+800+marathon&btnG=
Als er echt onderzoek naar gedaan was, waren er wetenschappelijk hits geweest en die mis ik hier.

Ga gewoon lekker hardlopen, kijk wat er in zit en laat je (iig deels) verrassen wat er uit mag komen.
Wat ik van toptrainers geleerd heb: Je wordt alleen maar beter van meer trainen ipv harder trainen omdat daar de beperking van de belastbaarheid om de hoek komt kijken en dat kan een "recipe for a disaster" zijn.

Succes ermee!
Het is volgens mij meer een leuk testje, en ik denk dat de meeste lopers zelf wel redelijk in staat zijn om in te schatten wat haalbaar is.

Verder ben ik nu idd "gewoon lekker aan het lopen" :) maar wanneer weet je of de beperkingen van belastbaarheid om de hoek komen kijken? Want heb nooit spierpijn, en de benen voelen eigenlijk altijd goed aan ook al doe ik "zwaardere" trainingen meerdere dagen achter elkaar.

Dus moet ik meer km gaan maken? :) liep bijvoorbeeld zonder teveel moeite 70km vorige week maar de "beperking" hierin zit meer in de "baas" + 3 kinders thuis :9 ipv in mijn lichaam. Hoewel ik wel weg mag als de kinders op bed liggen, dus misschien ga ik er dat vaker bij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-06 08:54
Gisteren heerlijk tegen de wind in gebeukt op het strand :P. Eerst 5 km wind tegen. 2x1km tempo (4:10 ongeveer) en toen 2x1km met storm mee (3:!0 ongeveer). Wel bizar hoeveel verschil een beetje wind maakt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Calitomnication schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:29:
Op het programma stond een progressieve duurloop van 21km, waarbij 12km op 85%, 6km op 90% en 3km op 95% werden gelopen. [...]

Eindresultaat 1.37. Op 3 broodjes ruim 2 uur van te voren gegeten, onderweg niets meegenomen. Gekke is dat ik tijdens een wedstrijd altijd een gel op zak moet hebben.
Is het niet ook iets psychisch, dat per se een gelletje mee moeten hebben? Ik heb meestal het idee dat ik wat moet eten voor snelheidswerk en dat een LDL prima nuchter kan, maar eigenlijk kan ik ook wel nuchter intervallen (heb wel gigantisch honger er na). Bij een wedstrijd van meer dan 10km (i.e. voor mij >1hr, 10km doe ik 50-55min over) doe ik toch ook braaf mee aan drankjes aannemen, voor het geval dat. Net dat beetje meer kunnen geven omdat je denkt wat extra's binnen te hebben gehad. Zolang je niet iets aanneemt dat verkeerd valt (en dus is je eigen gel slimmer) moet dat helemaal geen kwaad kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:35
Het was gisteren het plan om in de ochtend te gaan hardlopen. Ik had een drukke dag dus de wekker stond om 7:00. Maarre, ik had zaterdagavond een feestje. En dat werd laat. Erg laat. Dus toen om 7 uur de wekker ging heb ik die heel snel de mond gesnoerd, en heb rustig verder geknord.

Toen aan het einde van de dag (lees: half 9 's avonds) ik weer tijd had en had gezien dat de storm redelijk was gaan liggen toch maar schoenen aangetrokken en gegaan. Aangezien ik toch wel 21km moest lopen en tegenwind zo veel mogelijk wilde vermijden heb ik vooral rondjes rond de wijk gelopen. Extra voordeel: straatverlichting. Niet spannend, maar goed. Het voldeed. Al met al ging het best aardig met 1h49m op 21km :)

[ Voor 3% gewijzigd door Nat-Water op 17-02-2020 11:18 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Poekie schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:11:
[...]

Is het niet ook iets psychisch, dat per se een gelletje mee moeten hebben? Ik heb meestal het idee dat ik wat moet eten voor snelheidswerk en dat een LDL prima nuchter kan, maar eigenlijk kan ik ook wel nuchter intervallen (heb wel gigantisch honger er na). Bij een wedstrijd van meer dan 10km (i.e. voor mij >1hr, 10km doe ik 50-55min over) doe ik toch ook braaf mee aan drankjes aannemen, voor het geval dat. Net dat beetje meer kunnen geven omdat je denkt wat extra's binnen te hebben gehad. Zolang je niet iets aanneemt dat verkeerd valt (en dus is je eigen gel slimmer) moet dat helemaal geen kwaad kunnen.
Denk idd dat het meer daarmee te maken heeft. Tijdens een wedstrijd moet die gel mee en neem hem altijd op een vast punt in (op de 12km). Is gewoon stukje routine wat in het programma zit ingebakken, het helpt mij om de focus te verleggen en me geconcentreerd te houden. En of het echt iets doet, geen idee. Heb er geen laat van, dus waarom ervan afwijken.

Zo ken ik lopers die lopen altijd in hetzelfde ondergoed of die op wedstrijddag niks zeggen en zich 100% afzonderen, prim toch! Als het helpt

[ Voor 6% gewijzigd door Calitomnication op 17-02-2020 11:22 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Tinusvolkel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:29:Dus moet ik meer km gaan maken? :) liep bijvoorbeeld zonder teveel moeite 70km vorige week maar ....
Bron: https://rua.ua.es/dspace/..._Vol_VI_N_III_511-520.pdf
Inderdaad zie grafiek....
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zhmdtNP/m-km-per-week.jpg
............de "beperking" hierin zit meer in de "baas" + 3 kinders thuis :9 ipv in mijn lichaam. Hoewel ik wel weg mag als de kinders op bed liggen, dus misschien ga ik er dat vaker bij doen.
Yep, herkenbaar... goed laveren, goed communiceren....
En je zou ook aanvullende krachttraining thuis kunnen doen, afhankelijk hoe goed jouw core is, kun je daar ook nog flink mee scoren.... (in mijn toptijd deed ik 2 van die 2 trainingen boven "voor de buis". iets kijken wat je toch al deed maar dan wat actiever kijken... Dat naast 5 hardlooptrainingen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Artikel / grafiek ziet er interessant uit, vanavond na het werk is even doorkijken.
[...]
Yep, herkenbaar... goed laveren, goed communiceren....
En je zou ook aanvullende krachttraining thuis kunnen doen, afhankelijk hoe goed jouw core is, kun je daar ook nog flink mee scoren.... (in mijn toptijd deed ik 2 van die 2 trainingen boven "voor de buis". iets kijken wat je toch al deed maar dan wat actiever kijken... Dat naast 5 hardlooptrainingen)
Ik probeer nu 3x per week de core training op het werk in de sportschool mee te pakken, verder wil ik 2x per week mijn woon/werk verkeer gaan fietsen (pakweg 55km retour) dus nu opzoek naar een racefiets :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 13:13
route99 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 22:40:
[...]
...

Dit lijkt wel een beetje op mijn herstelschema in de wedstrijdgroep.
Doede eerste maand niet meer dan 3 van zulke trainingen per week, met altijd een dag rust ertussen of je fietst met 90 rpm in een rustig tempo op een HF 15 slagen onder je rustige duurlooptempo.
In algemene zin ligt zo een hartslag echt laag, ca 115, maar zeker geen 150 want das op de fiets na een blessure best stevig, zelfs al hartslag persoonlijk.
Als je dit schema tot een goed einde gebracht hebt zou je best aardig soepel kunnen lopen en zou je geen blessures mogen hebben, anders heb je toch te hard getraind.

Gelukt ... dan mag je naar een 5 km opbuwschema.

Succes er mee.

[Afbeelding]
Toch nog even aanhalen voor de geblesseerden onder ons. Tweede helft van vorig jaar niet echt lekker gelopen, veel stijve (kuit)spieren en later scheenbeenklachten. Eind november niet meer kunnen lopen, volgens de fysio overbelasting (logesyndroom).

Na enkele weken rust dit schema opgepakt. Was moeilijk om weer helemaal op 0 te beginnen, maar het schema heeft, gecombineerd met herstel/krachtoefeningen, voor mij goed gewerkt. Schema al enige weken afgerond en loop nu weer duurlopen van 10km geheel pijnvrij. Grote dank aan @route99!

Schema en toelichting.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 10:27

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

NoepZor schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:03:
[...]

Ik ben geen deskundige, dus neem mijn woorden maar met de nodige korrels zout.
Ik ben 44 jaar en ik heb blijkbaar een raar lichaam. Mijn hartslag houdt zich in ieder geval niet aan de vuistregel Max HR = 220 - leeftijd (= 176). 2 weken geleden de Wooldereslopen à 15 km gelopen in 1:18:36 met een gemiddelde van 183 en een max van 198. Dit zijn gegevens van mijn huidig horloge Garmin Forerunner 245. 2 jaar geleden registreerde ik via mijn TomTom Runner 3 op hetzelfde loopje (1:19:02 met 177 gemiddeld en 187 max). Vorig jaar 10 km in een PR (toendertijd) gelopen met een HR van 183 / max 193. En zo kan ik wel blijven doorgaan (letterlijk en figuurlijk ;) )

Er bestaat natuurlijk de kans dat jij net toevallig wel een defect horloge hebt, maar het zou me verbazen mochten de waarden van je hardloopband significant af gaan wijken. Je bent waarschijnlijk, net zoals ik, een freak of nature :+

Ik ben weer volop aan het hardlopen, maar vaker dan 3 keer per week durf ik nog niet aan (al 3 keer een grote blessure en ditto hersteltijd gehad), maar een collega van mij zweert bij meer km en/of vaker trainen en ok ok, ik merk ook wel dat ik nu strak aan het trainen ben dat mijn gemiddelde hartslag wel mondjesmaat (maar nog helaas nog niet zoals ik het graag zie :/ ) wel omlaag lijkt te kruipen.
(Of betekent het gewoon dat ik fitter aan het worden ben...)

Mocht je je zorgen maken, zou je natuurlijk ten rade kunnen gaan bij professionals (huisarts/sportfysio/e.d.)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Gisteren was het tijd voor de Wijckloop Trail in Wijk aan Zee, georganiseerd door Cairn. Ik had me een tijd terug al ingeschreven voor de 16km, een mooi stukje hobbelen over voor mij bekend terrein want dit duingebied ligt praktisch in mijn achtertuin :)

Na de start om 10:45, tegelijk met de 10km, hadden we de strandkilometers gelukkig de wind in de rug. Dat ging dus vlot richting Heemskerk, om daar de duinen in te duiken met (ietsje) beschutting. Ik had er een lekker tempo inzitten en kon aardig wat lopers achter me laten. Tegen het einde kwamen de routes van de 31, 16 en 10km weer samen en werd het wat drukker op het parcours, ben daar ook nog wat canitrailers voorbij gezeild. Over de streep in 1:14:27, uiteindelijk bleek dit goed te zijn voor de 4e plaats.
De woeste weersomstandigheden maakten het extra lekker zo :)

Strava bij het praatje!

[ Voor 3% gewijzigd door Gaargod op 17-02-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
GRDavies75 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:00:
[...]

Ik ben geen deskundige, dus neem mijn woorden maar met de nodige korrels zout.
Ik ben 44 jaar en ik heb blijkbaar een raar lichaam. Mijn hartslag houdt zich in ieder geval niet aan de vuistregel Max HR = 220 - leeftijd (= 176). 2 weken geleden de Wooldereslopen à 15 km gelopen in 1:18:36 met een gemiddelde van 183 en een max van 198. Dit zijn gegevens van mijn huidig horloge Garmin Forerunner 245. 2 jaar geleden registreerde ik via mijn TomTom Runner 3 op hetzelfde loopje (1:19:02 met 177 gemiddeld en 187 max). Vorig jaar 10 km in een PR (toendertijd) gelopen met een HR van 183 / max 193. En zo kan ik wel blijven doorgaan (letterlijk en figuurlijk ;) )

Er bestaat natuurlijk de kans dat jij net toevallig wel een defect horloge hebt, maar het zou me verbazen mochten de waarden van je hardloopband significant af gaan wijken. Je bent waarschijnlijk, net zoals ik, een freak of nature :+

Ik ben weer volop aan het hardlopen, maar vaker dan 3 keer per week durf ik nog niet aan (al 3 keer een grote blessure en ditto hersteltijd gehad), maar een collega van mij zweert bij meer km en/of vaker trainen en ok ok, ik merk ook wel dat ik nu strak aan het trainen ben dat mijn gemiddelde hartslag wel mondjesmaat (maar nog helaas nog niet zoals ik het graag zie :/ ) wel omlaag lijkt te kruipen.
(Of betekent het gewoon dat ik fitter aan het worden ben...)

Mocht je je zorgen maken, zou je natuurlijk ten rade kunnen gaan bij professionals (huisarts/sportfysio/e.d.)
Freak of Nature klinkt wel erg extreem :P. Het is gewoon een vuistregel, met (volgens mij) een flinke bandbreedte ;). In mijn geval klopt er ook weinig van. Ik ben 45 en mijn max ligt ruim boven de 200 (hoogste vorig jaar gemeten 208 of 209 uit mijn hoofd. Rust hartslag 38-42. Bij de meeste hardlopers die ik ken gaat de vuistregel totaal niet op, dus wellicht is het tijd voor een nieuwe ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 12:54

Pathogen

Shoop Da Whoop

@GRDavies75 die vuistregel is eerder een gemiddelde dan een vuistregel. Voor de meeste mensen klopt ie namelijk niet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

De 220 - je leeftijd regel is inderdaad eerder een gemiddelde dan een vuistregel. Bij de meeste lopers die ik ken (inclusief me) klopt hier geen hout van. Zelf zit ik ruim 16 slagen hoger dan het gemiddelde.

Denk ook dat belangrijk is om te weten hoe @NoepZor de hartslag meet. Als dit met een polsmeter is dan kan dit al een oorzaak zijn. Horloge zit niet strak genoeg om de pols, zit vocht/zweet voor de sensor, bij mijn FR235 had ook de temperatuur invloed op de prestaties van de polsmeting. Des te kouder het werd, des te meer afwijking.

Om je vraag wbt de hoge hartslag te beantwoorde;, een hartslag van ruim 180 in duurloop is wel erg hoog. Het lijkt mij dan ook meer een meetfout dan dat het je echte waarde was. Zeker gezien je nog gewoon in staat was een gewoon gesprek te voeren.

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
Loop jij met de HRM-Run @Calitomnication? En zo ja, werkt deze feilloos met de FR245?

Strava Garmin 265

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tim_W schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:46:
Loop jij met de HRM-Run @Calitomnication? En zo ja, werkt deze feilloos met de FR245?
Yes, HRM-Run icm de FR245 is een perfecte combinatie. Direct nadat je deze hebt gepaired krijg je tijdens het lopen al extra datavelden te zien. Daarnaast allemaal extra stats in je Gamin Connect. Als je een FR245 hebt en je bent een data-nerd, dan zeker aanschaffen ;)

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
Top, bedankt! Ben geen mega data nerd, maar toch wel genoeg dat ik voornamelijk een iets nauwkeurigere meting wil. De rest is mooi meegenomen. :)

Op weg naar bol om een bestelling te plaatsen dan maar.

[ Voor 20% gewijzigd door Tim_W op 17-02-2020 14:59 ]

Strava Garmin 265

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Calitomnication schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:29:
Lees overigens zojuist dat de Tokyo Marathon is afgelast ivm het Coronavirus. 100% Begrijpelijk natuurlijk, 38.000 mensen kunnen hierdoor niet starten.
Alleen de elite mag starten, benieuwd hoeveel daar nog naar toe gaan.

En ik zag net dat de Great Chinese Wall marathon op 16 mei ook afgelast is. Die volg ik nog online omdat ik die zelf gelopen heb.

Stop de verwelking!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Hey, ik ga zondag ook weer (mezelf last minute toch maar voor de 5kms vooringeschreven want de wedstrijdleiding is mijn nieuwe buuf en kon moeilijk nee zeggen op de nieuwjaarsborrel van de straat).
Ik denk dat ik je niet aan de start/finish ga zien want ik ga in- en uitlopen er naar toe maar just in case misschien tot dan! En sowieso succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Ik kom de laatste tijd niet meer in de buurt van mijn max hartslag. In oktober nog de 188 aangetikt maar kom nu met flinke intervallen / tempo lopen nog maar net boven de 160 uit, en heb niet echt het idee dat er nog heel veel meer in zit. Dus zijn nu mijn benen de beperkende factor? Want mijn max hartslag kan toch niet zo snel zakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Een kenmerk van overtraindheid is een hogere hartfrequentie in rust en niet meer omhoog kunnen krijgen tijdens inspanning: ben je verder ook vermoeid? Daarnaast maakt temperatuur voor mij ook een verschil, al is dat verschil voor mij niet zo groot: tussen zomer en winter zo'n 5 slagen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Tinusvolkel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:59:
Ik kom de laatste tijd niet meer in de buurt van mijn max hartslag. In oktober nog de 188 aangetikt maar kom nu met flinke intervallen / tempo lopen nog maar net boven de 160 uit, en heb niet echt het idee dat er nog heel veel meer in zit. Dus zijn nu mijn benen de beperkende factor? Want mijn max hartslag kan toch niet zo snel zakken...
Wel met identieke meting? Met polsmeting kom ik ook niet in de buurt van mijn max. Sterker nog hoe hoger de inspanning hoe lager de hartslag vaak. Slaat echt nergens op.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tinusvolkel
influenza schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:29:
[...]

Wel met identieke meting? Met polsmeting kom ik ook niet in de buurt van mijn max. Sterker nog hoe hoger de inspanning hoe lager de hartslag vaak. Slaat echt nergens op.
Bijna al mijn loopjes doe ik met band maar de Apple Watch geeft pakweg dezelfde waardes, alleen met de kou heeft ie er af en toe geen zin in...
Arie- schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:12:
Een kenmerk van overtraindheid is een hogere hartfrequentie in rust
Mijn rusthartslag nog nooit zo laag geweest :) duikt af en toe onder de 40.
en niet meer omhoog kunnen krijgen tijdens inspanning:
Hoor de vrouw niet klagen >:)
* Tinusvolkel Maakt hem gewoon :+ (sorry kon het niet laten)
ben je verder ook vermoeid? Daarnaast maakt temperatuur voor mij ook een verschil, al is dat verschil voor mij niet zo groot: tussen zomer en winter zo'n 5 slagen verschil.
Tja af en toe vermoeid maar dat heeft meestal met rondspokende kinderen te maken, en in de zomer is mijn hartslag ook wel ietsjes hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:53
Heeft er hier toevallig iemand ervaring met de ultra-afstanden tijdens de Indian Summer Trail in Drenthe? Deze trailrun is van de RunForestRun-organisatie meen ik. Dit jaar hebben ze 50, 87 en 120km trails. Ergens jeukt het om de 87KM als doel voor het najaar te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Ik heb afgelopen jaar de 50km gelopen. Dus ja, ik heb ervaring.

Stop de verwelking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:20
Even snel:
op zoek naar een goede trail-rugzak? https://www.outletinn.com heeft uitverkoop van Raidlight gear.
https://www.outletinn.com/deals/outletinn/3942/s
Duitse firma waar ik eerder al wat heb aangeschaft.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-06 21:54
Pittige week achter de rug. In een week tijd 2 crosswedstrijdjes (5 en 2,7 km) en daarnaast gwn doorgetraind.

Tijdens de "technische" looptraining annex krachttraining vanavond zaten de bovenbenen dan ook aardig vol. Gek genoeg kan ik dan wel genieten van zo'n soort vermoeidheid :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:52
Vooralsnog weinig motivatie om de deur uit te gaan sinds het lopen van de Asselronde. Is zo'n doel op zich geweest met bijbehorend gevolgd schema dat ik de beweging nu vooral zoek in andere sporten (MTB, racefiets, wandelen). Lopen vorige week maar 2 keer gedaan. Al worden we niet per se slechter van een beetje rustiger aan doen natuurlijk ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Trenchdog schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:38:
Heeft er hier toevallig iemand ervaring met de ultra-afstanden tijdens de Indian Summer Trail in Drenthe? Deze trailrun is van de RunForestRun-organisatie meen ik. Dit jaar hebben ze 50, 87 en 120km trails. Ergens jeukt het om de 87KM als doel voor het najaar te nemen :)
De 87km is voor mij ook een mogelijke optie, als ik zin krijg om verder dan 50km te lopen. Ik heb afgelopen jaar ook de 52km gelopen. Geen hoogtemeters, wel een overdaad aan bos en heidepaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
Tinusvolkel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:59:
Ik weet niet hoe lang je al fanatiek aan het trainen bent? Want het kan ook gewoon zijn dat je lichaam meer aan kan en je hartslag dus ook niet meer zo snel hoog word.
In het begin is je lichaam nog niks gewend dus gaat je hartslag nogal snel pieken. Naarmate je beter getraind bent, word het dus ook lastiger om je max hartslag te halen.
Eventueel kan je het in een training ook benaderen. Kijk daarvoor even bij het volgende linkje
Let wel erop dat je een goede warming up doet, en dat je helemaal naar de getver gaat. Maar dan weet je het wel zeker. Sowieso is een hartslagband aan te raden want polsmeting is bij intensieve inspanning gewoon waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Martiveen schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:33:
[...]

Ik weet niet hoe lang je al fanatiek aan het trainen bent? Want het kan ook gewoon zijn dat je lichaam meer aan kan en je hartslag dus ook niet meer zo snel hoog word.
In het begin is je lichaam nog niks gewend dus gaat je hartslag nogal snel pieken. Naarmate je beter getraind bent, word het dus ook lastiger om je max hartslag te halen.
Eventueel kan je het in een training ook benaderen. Kijk daarvoor even bij het volgende linkje
Let wel erop dat je een goede warming up doet, en dat je helemaal naar de getver gaat. Maar dan weet je het wel zeker. Sowieso is een hartslagband aan te raden want polsmeting is bij intensieve inspanning gewoon waardeloos.
Ruim een jaar nu, verder meet ik bijna elke loop met band, (alleen vanmorgen niet en de watch had er geen zin in...)
Maar afgelopen vrijdag al zo'n soort testje gedaan. een toen kwam ie net bover de 160 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 10:27

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Poekie schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:06:
[...]

Hey, ik ga zondag ook weer (mezelf last minute toch maar voor de 5kms vooringeschreven want de wedstrijdleiding is mijn nieuwe buuf en kon moeilijk nee zeggen op de nieuwjaarsborrel van de straat).
Ik denk dat ik je niet aan de start/finish ga zien want ik ga in- en uitlopen er naar toe maar just in case misschien tot dan! En sowieso succes :)
Jij ook veel plezier en succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
Tinusvolkel schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:50:
[...]

Ruim een jaar nu, verder meet ik bijna elke loop met band, (alleen vanmorgen niet en de watch had er geen zin in...)
Maar afgelopen vrijdag al zo'n soort testje gedaan. een toen kwam ie net bover de 160 uit.
Stijgende lijn ziet er wel prima uit. Zou jezelf er vooral geen zorgen over maken. Want je tempo is echt dik in orde! En anders vragen aan je huisarts? Miss is t iets in combinatie met medicijn gebruik>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tinusvolkel schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:50:
[...]

Wat is je max hartslag en je omslagpunt? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je goed bent getraind en de tempo's die je loopt goed kunt verwerken. Ter illustratie, vorige week interval op de baan gedaan waarbij tempo's werden gelopen van 3.45'/km bij een hartslag van 176/180. Mijn max is 196, zit dus ruim 20 slagen onder. Zou ik deze training 2 jaar geleden op dezelfde intensiteit hebben gedaan, dan zou ik ruim op 186 slagen hebben gezeten.

Verder goed in de gaten houden natuurlijk, je zou voor de zekerheid altijd even naar de huisarts kunnen gaan of je neemt een (uitgebreide) sporttest af in het ziekenhuis. Kost een paar duiten, maar je hebt wel duidelijkheid over wat er aan de hand is, dat is misschien meer waard dan je iedere training afvragen/zorgen maken waarom je hartslag zo laag blijft :)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Tinusvolkel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:49:Mijn rusthartslag nog nooit zo laag geweest :) duikt af en toe onder de 40.
Ok... dat lijkt ok..... maar wat is je reële gemiddelde lage HF?
Niet alleen op de uitschieters afgaan.
Op afstand is het lastig te zeggen wat die niet boven de 160 komen nu is.
Adviezen als huisarts/sporttest zijn al gegeven: Zeker doen, je hebt maar 1 hart...
Het KAN gewoon zijn dat je toevallig een lagere max van nature hebt, juist dan is het nog belangrijker om goed je rust te plannen zodat je altijd fris & fruitig, zoals het hoort, te kunnen trainen, om maximaal van de range ca 40-160 gebruik te kunnen maken. Des te groter die range, vaak des te beter je kunt lopen.
In "mijn" toptijd, ca 49 j jong... liep mijn range van ~35-~200 (? bovengrens is nooit exact bepaald, erg lastig). Daarmee kun je een deel van je leeftijd mee compenseren, maar nooit alles uiteraard...
Iedereen moet het doen met wie ie heeft... en dat maximaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Net via het werk maar is een sportmedische test aangevraagd, zit dacht ik standaard geen VO2max meting bij, maar dat is volgens mij op eigen kosten nog wel te regelen, ook maar even gevraagd of ik mag lopen ipv fietsen :)

Maar mijn hoogste hartslag dat ik gezien heb is 188, omslagpunt weet ik nog niet :S
Ik maak mij niet echt zorgen, maar vroeg het mij meer af :) hoop dat ik gewoon goed getraind ben. :9

Ps gebruik geen medicijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:53
Rudedadude schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 07:33:
[...]

De 87km is voor mij ook een mogelijke optie, als ik zin krijg om verder dan 50km te lopen. Ik heb afgelopen jaar ook de 52km gelopen. Geen hoogtemeters, wel een overdaad aan bos en heidepaden
Als je na de 52 de 87 pakt, heb je wel hun hele parcours gezien ;) Maar dank voor je input, vooral het gebrek aan hoogtemeters maakt het dat ik er aan denk om die afstand daar te proberen. Mijn ervaring met de bossen in het hart van Drenthe is beperkt, maar het klinkt aardig als de Emmerdennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tinusvolkel schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:01:
Net via het werk maar is een sportmedische test aangevraagd, zit dacht ik standaard geen VO2max meting bij, maar dat is volgens mij op eigen kosten nog wel te regelen, ook maar even gevraagd of ik mag lopen ipv fietsen :)

Maar mijn hoogste hartslag dat ik gezien heb is 188, omslagpunt weet ik nog niet :S
Ik maak mij niet echt zorgen, maar vroeg het mij meer af :) hoop dat ik gewoon goed getraind ben. :9

Ps gebruik geen medicijnen
Als je met max hartslag van 188 op 160 zit tijdens een intensief loopje dan zou dat moeten kunnen lijkt mij. Zou inderdaad een gevalletje goed getraind kunnen zijn. Sportmedische test is altijd een goed idee, dat gezegd hebbende.. Heb er zelf nog nooit een gedaan, misschien maar eens tijd om dat te gaan doen :P

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:35
@Trenchdog Klinkt idd als een mooie loop, ik heb het eens bekeken. Voor mij persoonlijk is dit nog veel te ver (laat mij mijn eerst marathon maar eens lopen), maar misschien kan ik bij mijn loopgroep een aantal lopers fanatiek genoeg krijgen om een team te vormen.

Zelf kom ik uit Drenthe, maar ik heb daar nog nooit gelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:14
Tim_W schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:58:
Top, bedankt! Ben geen mega data nerd, maar toch wel genoeg dat ik voornamelijk een iets nauwkeurigere meting wil. De rest is mooi meegenomen. :)

Op weg naar bol om een bestelling te plaatsen dan maar.
Als je het over een nauwkeurigere hartslag meting hebt kan ik ook de Polar OH1 aanraden... Ik heb zelf zowel de Garmin HRM run en Polar OH1 en gebruik tegenwoordig altijd de OH1.

Voor mij is een borstband een drempel, de OH1 die je over je bovenarm en in die zin veel makkelijker. De HRM run geeft wel meer info qua loop-vorm dus als je dat belangrijk vindt is dat wel een pre natuurlijk, ik merkte dat ik daar na de eeste x loopjes niet echt meer naar keek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 12:54

Pathogen

Shoop Da Whoop

Volgens mij moet ik mijn overbodige Scosche Rhythm+ maar weer eens ergens te koop zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

m0ridin schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:16:
[...]

Als je het over een nauwkeurigere hartslag meting hebt kan ik ook de Polar OH1 aanraden... Ik heb zelf zowel de Garmin HRM run en Polar OH1 en gebruik tegenwoordig altijd de OH1.

Voor mij is een borstband een drempel, de OH1 die je over je bovenarm en in die zin veel makkelijker. De HRM run geeft wel meer info qua loop-vorm dus als je dat belangrijk vindt is dat wel een pre natuurlijk, ik merkte dat ik daar na de eeste x loopjes niet echt meer naar keek.
Is die OH1 compatible met een Garmin apparaat? Dat zou helemaal mooi zijn natuurlijk! En qua borstband, denk ook dat dit een stukje persoonlijk is. De borstband voel ik niet eens meer tijdens het lopen. Het is dat ik soms even moet voelen of ik 'm echt wel om heb. Een paar weken geleden was ik deze gewoon vergeten om te doen. De trigger was dat mijn hartslag extreem hoog lag voor het tempo dat ik liep, toen ik daarna aan mijn borst voelde bleek daar helemaal geen band te zitten. Het heeft me ruim 6km gekost om dat te ontdekken :P

tips voor New York

Pagina: 1 ... 97 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2