Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 100 Laatste
Acties:
  • 474.719 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:55
@Crxtreem : Deed je voordat je begon met hardlopen, al wel aan sport? Als je echt helemaal vanaf nul bent begonnen, zou ik even de tijd nemen om het lichaam te laten wennen aan het nieuwe ritme. De conditie verbetert (vooral in het begin) sneller dan de belastbaarheid van je lichaam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:36
Achja geen gekke dingen doen, alles eerst testen..

Ik was een keer mijn schoenen vergeten voor een HM (hoe dom..)
Terplekke op de expo nieuwe gekocht en de HM gelopen zonder een blaar. Scheelde misschien wel dat het uit dezelfde serie (merk en model) was

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-06 19:44
Heb me gister ingeschreven voor de Kroondomein Het Loo Marathon in feb. 2019! Een onverharde, recreatieve marathon, met weinig deelnemers en door de natuur, erg zin in!
Na drie 'gewone' marathons en een hele triathlon maak ik me minder zorgen of ik de finish haal, maar het onverharde en wat hoogtemeters zullen het zeker wel pittig maken. :)

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:18
Stefangrp schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 06:21:
Zo, laatste training gehad. Op naar de HM zondag..

Nog tips qua voeding etc5?
Als je de komende dagen zorgen dat je veel drinkt (verspreid het drinken over de dag uit, niet in één keer 1 liter) dan zul je zien dat je plas doorzichtig, niet gelig, wordt. Dan weet je dat je lichaam goed gehydrateerd is. Op de dag zelf in de ochtend dan weer zorgen dat je niet teveel drinkt.

En het spreekt voor zich. Maar de avond ervoor groot bord, niet pittige, (volkoren) pasta is nooit verkeerd.

Ik zie dat het 16 graden wordt met zon (was dat het afgelopen zondag in Eindhoven ook maar :'().
Prima weer dus. Succes!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Heb me vandaag eens ingeschreven voor de 7 Heuvelenloop! Al een aantal jaren proberen ze me over te halen om deze te doen, maar is er nog nooit echt van gekomen. Dit jaar mag ik er aan geloven :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Calitomnication schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:26:
Heb me vandaag eens ingeschreven voor de 7 Heuvelenloop! Al een aantal jaren proberen ze me over te halen om deze te doen, maar is er nog nooit echt van gekomen. Dit jaar mag ik er aan geloven :)
Je zult er geen spijt van krijgen :) Drukke maar mooie en goed georganiseerde loop.

Biertje achteraf? Op het station ofzo want alle kroegen zitten na de 7H allemaal bomvol :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-07 19:35

Pathogen

Shoop Da Whoop

Gaaf @Calitomnication, dat is nou één van de weinige grootschalige evenementen die me nog wel eens leuk lijkt om te doen. En ik háát grootschalige evenementen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:00

vhal

ಠ_ಠ

7H, dat is toch die loop met het “kom-met-de-auto” ontmoedigingsbeleid? Het lijkt mij een mooie loop maar Nijmegen ligt niet echt naast de deur en ik heb een aversie tegen het OV :/

Ik twijfel na het debacle van vorig jaar om mee te doen aan de Bruggenloop (die ging dus welnietwelniet door vanwege sneeuwval), als Rotterdammert mot je die wel gelopuh hebbe ja tog nie dan!

[ Voor 69% gewijzigd door vhal op 18-10-2018 13:57 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:18
Hier ook een 7 heuvelenloper, eerste keer en normaal heb ik het niet zo op de enorme evenementen (maar ja, halve marathon van berlijn is natuurlijk ook niet klein ;) ) maar zo'n loopje die je een keer hebt moeten doen en hoor er toch een hoop positieve verhalen over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Overigens, vandaag weer eens een rondje aan één stuk mogen lopen. Dat was een fijne overwinning.

Met dank aan "Hardlopen - Deel X" wederom verbeteringen mogen maken. @Calitomnication had het pasgeleden over arminzet en @Aghanim heeft zijn verhaal met de metronoom en ongelijk lopen hier ook uiteengezet.
Beiden kwamen terug uit mijn achterhoofd tijdens het lopen en ik voelde dat ik links mijn schouder lichtjes naar voren gooi ipv mijn arm terug naar voren te zwaaien. En als mijn linkerarm zwaait gaat ie een beetje dwars, terwijl rechts rechtuit gaat.
Dus daarop gelet, en natuurlijk maakt dat meteen verschil in landing, afzet, beenzwaai, heuprotatie...

Mijn dank _O_

Vanavond weer tijd om gemarteld te worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mooi om te horen @Pathogen . Ik loop nu al weer wat weken zonder metronoom en merk dat de pijn ook weer terugkomt. Voor mij is een goede techniek dus erg belangrijk. Alleen nog iets vinden waardoor ik niet die irritante piepjes hoor tijdens het lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@kenneth Dat gaat zeker goedkomen. zal me benieuwen!
@vhal Ja, dat is dat evenement ja. Vanuit Venlo is het met een boemel richtig Nijmegen, qua tijd bijna net zo snel als met de auto en ik geef meestal toch de voorkeur aan trein ipv auto. Maar het is inderdaad bijzonder dat ze de mensen dwingen om met de trein te komen (of anders 5 euro meer in rekening brengen). Als je met een gezin van 4 komt ben je de Sjaak!
@Pathogen haha, blij om te kunnen constateren dat er tenminste 1 iemand mijn posts leest ;). Ik typ deze post af en dan de fiets op richting de baan. Vanavond 10km duurlopen. Hopen dat de pijn van de HM van EHV uit de kuiten is. Achteraf gezien heb ik toch iets te veel geforceerd, mijn kuiten hebben 4 dagen een protestactie gevoerd :)

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-07 09:37

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Na 2 weken geleden 15km als grootste afstand te hebben gelopen dacht ik er vandaag een schepje bovenop te doen met als doel 17,5km. Daarmee zou ik al een heel eind richting mn halve marathon doelstelling zijn die ik pas mei volgend jaar had gepland. Die 15km liep ik vorige keer iets te snel want de laatste 5 km's liep mn hartslag flink op. Met die wetenschap dus een stukje langzamer begonnen. Tot een km of 10 ging het weer prima maar zeker vanaf een km of 13 had ik indruk dat mn benen niks liever wilden dan dat ik ermee ophield. Puur op basis van hartslag had ik het op dit tempo nog wel een hele poos kunnen volhouden maar blijkbaar is m'n lichaam nog niet voldoende aangepast aan belasting van deze duur. Of mn geest is niet sterk genoeg om de vermoeidheids signalen van het lichaam te negeren, dat kan ook. Hoe dan ook, na 15km was de koek weer op. Gelukkig heb ik nog even tot de halve marathon in Tilburg volgend jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 23:53
Hier nog een 7H loper! Zin in! Was mijn eerste 15KM en heb hem toen (2014) in 1:11 gelopen. In 2015 verbeterd naar 1:10 bij heel slecht weer en in 2016 naar 1:07:59 gezet. Vorig jaar overgeslagen en wil nu ik naar 1:04:59. Dat is nog een behoorlijke stap (PR, op een ander parcours staat op 1:06:58, maar dat was bij 25+ graden.

Eerst nog even een zware trail op het programma: deel III van de Devil's Trail: 33km in Nijmegen met 450hm. Was van plan voor de 22 te gaan maar die was vol dus het wordt toch de 33, heavy... De week erop de Bergrace by Night Wageningen Rhenen als niet-op-vol-vermogen-maar-wel-gezellig snack tussendoor en dan twee weken rust om een killertijd op de 7H te zetten. Hopelijk een keer met iets minder wind en regen (tot nu toe 3x slecht weer gehad van de 3 edities die ik gedaan heb)
Roozzz schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:15:
[...]

Wat wil je weten? :P In ieder geval geen mul zand, wel de een stevig pak hoogtemeters. In het algemeen vrij golvend nergens echt steil. Ik zie dat de 42k het stukje rond Berg en Dal meepakt, de kortere afstand niet. In principe is de 1e 10k waarschijnlijk het meest uitdagend. Daarna beter loopbaar.
Ik zou zeggen lekker gaan lopen, het is een mooi gebied om te verkennen :)
Ik heb mij dus toch maar gewoon ingeschreven voor de 33km. 8) Gezien de afgelopen trails deze nazomer moet dan gewoon lukken. En ik twijfelde vooral met oog op 7Heuvelen een paar weken later, maar dacht dat er 2 weken tussenzaten en het zijn er 3, dus dat geeft genoeg rust. Heb er wel zin in, omgeving Nijmegen is erg fraai en leuk om eens te verkennen buiten het asfalt.

PS: Ben jij inmiddels al weer iets verder gekomen qua revalideren/opbouwen?

[ Voor 37% gewijzigd door Valorian op 18-10-2018 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
7HL is tof!
Niet te druk op parcours dankzij de zandloper start en de laatste 5km vlieg je echt naar beneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:45
kenneth schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:34:
[...]

Biertje achteraf? Op het station ofzo want alle kroegen zitten na de 7H allemaal bomvol :P
Buiten het centrum (en toch dicht bij station) valt dat wel mee. Bij De Kluizenaar of Maxim in Bottendaal een biertje doen na afloop met GoT-lopers, dat is geen slecht idee. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Toch mooi verbroederend dat hardlopen in de avond als paden kruisen.
*hijg* *hijg* hoi *hijg*
- *hijg* hey *hijg* *hijg*
*hijg* *hijg* je linkerarm staat uit *hijg *hijg* *hijg*
- *hijg* ja *hijg* dat weet ik *hijg* *hijg* *hijg*
*hijg* *hijg* strompel *hijg*
- *hijg* strompel *hijg* *hijg*
:D :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Je linkerarm staat uit?

Wut...?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Zo'n armband met lichtjes, op zich wel handig als hij dan licht geeft. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:31
Ik loop dit jaar ook voor het eerst de 7h loop, vond ook dat ik deze klassieker een keer gelopen moest hebben. Doel: lekker lopen en eindtijd rond 1.05-1.07
Zaterdag eerst nog een 10k wedstrijdje in Zwolle🙂
Leuk plan om na afloop wat te drinken met aantal andere forumlopers

[ Voor 13% gewijzigd door RobinE op 18-10-2018 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-07 07:32

Rudedadude

Maybe we were born to run

estorino schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:51:
Heb me gister ingeschreven voor de Kroondomein Het Loo Marathon in feb. 2019! Een onverharde, recreatieve marathon, met weinig deelnemers en door de natuur, erg zin in!
Na drie 'gewone' marathons en een hele triathlon maak ik me minder zorgen of ik de finish haal, maar het onverharde en wat hoogtemeters zullen het zeker wel pittig maken. :)
Ik heb daar ook afgelopen jaar naar gekeken, maar toen zat hij al vol (ik hou van last minute). Ik heb in het verleden al wel een keer de kroondomeintrail gelopen (30K). Is deze nog steeds 'onder begeleiding'?

Ik heb me in februari voor volgend jaar niet ingeschreven voor de Texeltrail (en die zat binnen een dag weer vol), dus vooralnog ben ik van plan om de 3 trailmarathons van runforestrun te lopen in december (ommen) -januari (appelscha) -februari (dwingelderveld - wonen er ook mensen in dat stuk van drenthe? :P ) Die zijn prima georganiseerd en een mooie manier om in de wintermaanden de kilometers te maken.

de 7heuvelen laat ik wederom lekker aan me voorbij gaan. Alle kudo's dat het evenement nog niet is opgegeten door Golazo, dat ze dat maar mogen volhouden!

[ Voor 6% gewijzigd door Rudedadude op 18-10-2018 22:40 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Vraag over schoenen:

Volgens dat Volkskrantfilmpje laatst is wetenschappelijk niet aangetoond dat dempende schoenen helpen om blessures te voorkomen.
Als dat zo is, kunnen schoenen dan wel 'op' gaan?

Ik kan me wel voorstellen dat het goed is om af te wisselen tussen verschillende schoenen. Maar ik vraag me af of het nodig is om de schoenen na een paar honderd kilometer weer weg te gooien?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

zoefies schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 04:12:
Vraag over schoenen:

Volgens dat Volkskrantfilmpje laatst is wetenschappelijk niet aangetoond dat dempende schoenen helpen om blessures te voorkomen.

Ik kan me wel voorstellen dat het goed is om af te wisselen tussen verschillende schoenen. Maar ik vraag me af of het nodig is om de schoenen na een paar honderd kilometer weer weg te gooien?
Ik denk dat je daarmee heel kort door de bocht gaat. Veel blessures zijn niet schoengerelateerd, maar overbelasting gerelateerd. Maar wat je overbelast hebben schoenen wel degelijk invloed op. Je schoenkarakteristieken veranderen wel degelijk na verloop van tijd. Door slijtage van de materialen gaat bijvoorbeeld de middenzool na een tijd volledig naar je voet / de impact staan omdat het materiaal is ingeklapt. Ik heb zo'n paar waarmee ik 1000km heb hardgelopen en je voelt dat redelijk goed. Daarmee loopt de schoen niet meer hetzelfde als aan het begin en zit er inmiddels vrij weinig demping meer in. Ik heb daar niet zoveel last van, ik heb genoeg schoenen met nauwelijks demping, ik wissel per run af met m'n schoenen. Maar als je op 1 paar loopt begon je bijvoorbeeld met de demping van een dagelijkse trainer en eindig je met die van een racing flat ( maar zonder het bijbehorende lage gewicht van de schoen). En dat merk je toch echt wel als je de demping nodig had om overbelasting te voorkomen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plymp
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07 10:51
Vraag over schoenen:

Als je jezelf overbelast ga je last krijgen ongeacht hoe goed je schoenen dempen. Maar ik merk het wel degelijk als mijn schoenen op zijn. Ik overproneer en ongeacht hoe zwaar ik train merk ik na een kilometer of 800 dat rechts mijn lopersknie weer op komt (voel het ook direct als ik schoenen koop die geen of te weinig rekening houden met overpronatie). Dan weet ik dat ik nieuwe schoenen moet halen en dan is het probleem zo weer 800 km weg. Je moet naar je lichaam luisteren en bij pijntjes kan het zeker ook schoen gerelateerd zijn.
vhal schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:53:
Ik twijfel na het debacle van vorig jaar om mee te doen aan de Bruggenloop (die ging dus welnietwelniet door vanwege sneeuwval), als Rotterdammert mot je die wel gelopuh hebbe ja tog nie dan!
Als bijna-Rotterdammert (Capelle aan den IJssel) heb ik me toch maar weer ingeschreven. Vorig jaar sneeuw en jaar ervoor 1 week van te voren blessure, dus ik hoop dat het nu een keer gaat gebeuren. En ik haat hellinkjes lopen...

[ Voor 35% gewijzigd door Plymp op 19-10-2018 08:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:08
In dat soort filmpjes (en sowieso in krantenartikelen) worden conclusies van wetenschappelijk onderzoek vaak wat versimpeld weergegeven. Bij het onderzoeken van hardloopblessures heb je het probleem dat je een hardloper niet tegelijk op twee paar schoenen kunt laten lopen. Als een blessure optreedt kun je nooit met zekerheid vaststellen dat de blessure was voorkomen door andere schoenen.

Om wel iets zinnigs te kunnen zeggen worden daarom groepen hardlopers vergeleken. En dan blijkt dat in een groep met dempende schoenen niet noemenswaardig minder blessures per km voorkomen dan in een groep met niet-dempende schoenen. Dat rechtvaardigt de conclusie dat demping geen verschil maakt. Maar je kunt die conclusie toch niet 1 op 1 vertalen naar een individuele loper. In zo'n vergelijkend onderzoek zijn namelijk allemaal hardlopers bekeken die gewend zijn aan hun type schoen. Ze hebben dus een looptechniek aangeleerd die past bij het schoeisel waarop ze lopen. Wissel je prompt van schoen zonder je techniek aan te passen dan zul je geheid tegen blessures aanlopen.

Een analogie die intuitief makkelijk te volgen is. Links of rechts rijden in het verkeer maakt in verkeersongelukken per km weinig uit. Maar zet iemand uit een linksrijdend land op een rechtsrijdend wegennet en de kans op ongelukken nemen voor die persoon behoorlijk toe.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:46

Roozzz

Plus ultra

Valorian schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 18:52:

[...]
Ik heb mij dus toch maar gewoon ingeschreven voor de 33km. 8) Gezien de afgelopen trails deze nazomer moet dan gewoon lukken. En ik twijfelde vooral met oog op 7Heuvelen een paar weken later, maar dacht dat er 2 weken tussenzaten en het zijn er 3, dus dat geeft genoeg rust. Heb er wel zin in, omgeving Nijmegen is erg fraai en leuk om eens te verkennen buiten het asfalt.

PS: Ben jij inmiddels al weer iets verder gekomen qua revalideren/opbouwen?
Gaat vast goed komen. Duidelijk dat jouw basis inmiddels (weer) vrij goed is :)

Ikzelf ben langzaam uit de lappenmand aan het klimmen. Gestaag lopen de gewerkte uurtjes weer een beetje op (deze week toch wel 20 uur gemaakt... :P ) en ben ik het lopen weer heel langzaam aan het opbouwen. Ik denk dat ik vanmiddag (of morgen) maar ga voor blokjes van 4 minuten met 1 min wandelen. 10 x 3 ging prima de laatste paar keer, dus tikje erbij.
Probleem blijft wel dat mijn nek/schouders/rug nog steeds erg wisselend zijn, dus in theorie zou ik graag 3x in de week lopen maar in de praktijk is lopen het eerste dat ik laat vallen bij klachten (om e.e.a. niet verder te prikkelen).

Wel bizar trouwens hoe groot de terugval is na enkele maanden nagenoeg niets mogen/kunnen. Het lopen an sich gaat prima, maar ik zie hartslagen bij tempo's die ik nooit eerder gezien heb :+ Ik kan letterlijk 20-25 slagen bij "normaal" optellen en vreemd genoeg heb ik dan nog niet het idee dat ik heel hard aan het werk ben :? Ik vermoed dat mijn fitheidsindicator door het dak gaat de komende maanden ;)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Vraag over schoenen:

Precies wat @Rudedadude & @T-MOB al aan hebben gegeven. Plus het is erg kort door de bocht om de schoen de schuld te geven van de blessure die mensen oplopen. Al heb jij een schoen die zo ontzettend goed is, als je verkeerd loopt (bijv. je voet voor je knie laat landen) of je besluit om de best dempende schoenen op de planeet te kopen en 1 week later ga je ongetraind een halve marathon lopen, dan is een blessure succes gegarandeerd. Het voordeel van de dempende schoen is dat hardlopen voor veel mensen bereikbaar is geworden, het nadeel is dat hardlopen voor veel mensen bereikbaar is geworden. :).

De denkfout die veel mensen maken is; een dempende schoen voorkomt een blessure. Maar dat is juist niet. Een dempende schoen helpt jouw als loper de harde klappen op te vangen. Eigenlijk compensatie voor de missende techniek, zo kun je het ook beschouwen. Naar mate mensen meer getraind raken neemt de demping in de schoenen af, want voor een voetvoet landing heb je geen drop van 12 of 14 nodig :).

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:33
Roozzz schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:30:
[...]

Wel bizar trouwens hoe groot de terugval is na enkele maanden nagenoeg niets mogen/kunnen. Het lopen an sich gaat prima, maar ik zie hartslagen bij tempo's die ik nooit eerder gezien heb :+ Ik kan letterlijk 20-25 slagen bij "normaal" optellen en vreemd genoeg heb ik dan nog niet het idee dat ik heel hard aan het werk ben :? Ik vermoed dat mijn fitheidsindicator door het dak gaat de komende maanden ;)
Heel herkenbaar.
Ik kan amper een LDL doen want zodra ik jog gaat mijn hartslag al naar Z3 laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Roozzz schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:30:
Geniet ervan, is voor mij toch altijd de periode die het meest voldoening geeft ;)
RobinE schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:39:
Ik loop dit jaar ook voor het eerst de 7h loop, vond ook dat ik deze klassieker een keer gelopen moest hebben. Doel: lekker lopen en eindtijd rond 1.05-1.07
Zaterdag eerst nog een 10k wedstrijdje in Zwolle🙂
Leuk plan om na afloop wat te drinken met aantal andere forumlopers
Ik twijfel nog over de 7HL. Lijkt me gaaf om mee te doen maar vind de inschrijfprijs (20€) best fors, zeker als dat aangevuld wordt met OV. Voor mij is het maar 2 trein haltes maar dan ben ik alsnog 30€+ kwijt in totaal om de 7HL te lopen. Voorzieningen (eten, drinken etc.) gebruik ik toch niet. Aan de andere kant boeit het geld me weinig en is het wel leuk om mee te maken. Mocht het niet uitverkocht zijn dan kijk ik wel even wat het weer doet denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Aghanim schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:11:
[...]

Geniet ervan, is voor mij toch altijd de periode die het meest voldoening geeft ;)

[...]

Ik twijfel nog over de 7HL. Lijkt me gaaf om mee te doen maar vind de inschrijfprijs (20€) best fors, zeker als dat aangevuld wordt met OV. Voor mij is het maar 2 trein haltes maar dan ben ik alsnog 30€+ kwijt in totaal om de 7HL te lopen. Voorzieningen (eten, drinken etc.) gebruik ik toch niet. Aan de andere kant boeit het geld me weinig en is het wel leuk om mee te maken. Mocht het niet uitverkocht zijn dan kijk ik wel even wat het weer doet denk ik.
Zelf heb ik me gisteren pas ingeschreven maar het verbaasde mij wel dat zo'n grootschalig & populair evenement niet al maanden van te voren vol zit geboekt. Trein is voor ons prima, maar het dwingende karakter is zo apart. Weet overigens niet of het startnummer wordt opgestuurd of dat je het daar moet afhalen. Wanneer het laatste kun je nog altijd besluiten om de postcode van een willekeurig huis op te geven, geen treinkosten en je kunt met de auto :P.

Maar het is ook zo vreemd om bij vreemde mensen aan te bellen en te informeren of ze toevallig een startnummer in de brievenbus hebben gehad :D O-)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-07 13:18
tlpeter schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:35:
[...]

Heel herkenbaar.
Ik kan amper een LDL doen want zodra ik jog gaat mijn hartslag al naar Z3 laag.
Misschien je hartslagzones eens herzien dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Calitomnication schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:35:
[...]

Zelf heb ik me gisteren pas ingeschreven maar het verbaasde mij wel dat zo'n grootschalig & populair evenement niet al maanden van te voren vol zit geboekt. Trein is voor ons prima, maar het dwingende karakter is zo apart. Weet overigens niet of het startnummer wordt opgestuurd of dat je het daar moet afhalen. Wanneer het laatste kun je nog altijd besluiten om de postcode van een willekeurig huis op te geven, geen treinkosten en je kunt met de auto :P.

Maar het is ook zo vreemd om bij vreemde mensen aan te bellen en te informeren of ze toevallig een startnummer in de brievenbus hebben gehad :D O-)
Huh wat? De 7 heuvelen loop laat je verplicht meer betalen voor een trein kaartje als je, naar hun mening, te ver woont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Roadman schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:30:
[...]

Huh wat? De 7 heuvelen loop laat je verplicht meer betalen voor een trein kaartje als je, naar hun mening, te ver woont?
Iedereen die niet met de trein komt, niet in de regio Nijmegen woont en op de dag van de wedstrijd niet in het bezit is van een NS- of OV-jaarkaart, betaalt een eigen-vervoerstoeslag van € 5,-. Deze toeslag is bedoeld om het reizen per openbaar vervoer te stimuleren. Dit is niet alleen een belangrijk argument uit milieu-oogpunt, maar het voorkomt ook dat het centrum van Nijmegen verstopt raakt met auto’s. De opbrengst van de eigen-vervoerstoeslag investeert Stichting Zevenheuvelenloop in duurzame projecten. Klik hier voor meer informatie.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ergens wel begrijpelijk, maar tijdens de 4-daagse krijgen ze het ook voor mekaar en daar komen imho toch net iets meer lopers & toeschouwers op af ;)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:33
Roadman schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:26:
[...]

Misschien je hartslagzones eens herzien dan?
Nee, die zijn bepaald met een sporttest. Het is gewoon de basis die er niet meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:46

Roozzz

Plus ultra

tlpeter schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:21:
[...]

Nee, die zijn bepaald met een sporttest. Het is gewoon de basis die er niet meer is.
Daarom zou je ze dan ook moeten herzien. Zou je nu een nieuwe sporttest doen, dan komen er waarschijnlijk totaal andere zones uit.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
[...]

Juist omdat de basis er niet meer is zijn je zones opgeschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Oh als ik zie waar ze de opbrengst aan besteden kan iedere hardloper beter wel met de auto komen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 08:46
[...]

Zoals gezegd kloppen je en zones waarschijnlijk niet meer, maar dan kun je toch nog steeds wel een duurloop doen?

Nu ben ik wel een amateur hoor, maar als ik lekker loop vind ik het prima. Zal me echt aan m'n derrière oxideren in welke zone ik dan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
InZane schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:47:
[...]

Zoals gezegd kloppen je en zones waarschijnlijk niet meer, maar dan kun je toch nog steeds wel een duurloop doen?

Nu ben ik wel een amateur hoor, maar als ik lekker loop vind ik het prima. Zal me echt aan m'n derrière oxideren in welke zone ik dan zit.
En absoluut je goed recht!

Maar als je echt beter wil worden (en die zitten er hier ook zat) dan is het wel handig hier wat gestructureerder mee om te gaan... Maar als je gewoon lekker wil lopen, gewoon doen zoals het voor jou lekker is (maar altijd wel opletten qua overbelasting ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Calitomnication schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:35:
[...]

Wordt opgestuurd, samen met eventuele 'echte' treinkaartjes. Ik heb dit keer voor de e-ticket gekozen (dat kon bij de Marikenloop ook, geweldig).
Ik ben er dus ook weer bij - ik zie jullie wel bij de finish want ik ben niet zo snel als jullie :>
Roadman schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:42:
[...]

Oh als ik zie waar ze de opbrengst aan besteden kan iedere hardloper beter wel met de auto komen >:)
Dit jaar dragen de deelnemers die niet met het openbaar vervoer komen, bij aan het “Rondje Veluwezoom”. Een nieuw trainingsrondje dat wordt aangelegd in Nationaal Park Veluwezoom. Net als vorig jaar zullen lokale hardloopgroepen worden betrokken bij de ontwikkeling van de route. Daarnaast komt de donatie ten goede aan de natuurkwaliteit in het gebied. Boswachter José Lamain is zelf hardloopliefhebber en werkt de nieuwe route uit. “We zijn heel blij met de bijdrage van de lopers. Het Rondje Veluwezoom belooft een pittig parcours te worden, door de stevige klimmetjes en gedeeltes met rul zand. Een echte uitdaging voor wie stevig wil trainen in een uitgestrekt natuurgebied.
tja.. Ik vind dat juist wel een geweldig initiatief ook al zal ik er niet zo snel gebruik van maken. Het bevorderen van het OV an sich (want dat is vast waar je eigenlijk op reageerde) vind ik ook niet zo slecht, je moet ook denken aan de bewoners van Nijmegen die al een gigahoeveelheid lopers voor de deur hebben (en sommige lui pissen gewoon in voortuinen hoor... |:( ) en dan ook nog eens een belachelijke hoeveelheid auto's dus als je op deze manier het aantal auto's kan verminderen (en tja, als je toch met de auto wil, 't is maar €5) is dat echt wel goed.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-07 20:00

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

m0ridin schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:50:
[...]

En absoluut je goed recht!

Maar als je echt beter wil worden (en die zitten er hier ook zat) dan is het wel handig hier wat gestructureerder mee om te gaan... Maar als je gewoon lekker wil lopen, gewoon doen zoals het voor jou lekker is (maar altijd wel opletten qua overbelasting ;) )
Ik zou me na een half jaar niet hardlopen, niet drukmaken over hartslagzones, progressie maak je toch wel in het begin. Pezen, gewrichten en spieren weer laten wennen aan belasting is veel belangrijker. Als je zones na een maandje of 3 met 2 a 3 x per week trainen nog totaal niet kloppen, dan kan je altijd nog overwegen om er verder naar te kijken. Mijn ervaring is dat verschil in je snelheid vs hartslag meer met je loopefficientie en conditie te maken hebben dan met veranderde hartslagzones. Het omslagpunt en max hartslag zijn beide redelijk statisch.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
djlinsen schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:21:
[...]

Ik zou me na een half jaar niet hardlopen, niet drukmaken over hartslagzones, progressie maak je toch wel in het begin. Pezen, gewrichten en spieren weer laten wennen aan belasting is veel belangrijker. Als je zones na een maandje of 3 met 2 a 3 x per week trainen nog totaal niet kloppen, dan kan je altijd nog overwegen om er verder naar te kijken. Mijn ervaring is dat verschil in je snelheid vs hartslag meer met je loopefficientie en conditie te maken hebben dan met veranderde hartslagzones. Het omslagpunt en max hartslag zijn beide redelijk statisch.
Oh, bedoelde btw ook niet InZane specifiek maar andere 'meer ervaren' lopers die zich hiermee bezig houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Die eigenvervoerstoeslag is gewoon ongelukkig benoemd voor vrekkige Nederlanders. Bij de Marikenloop deden ze precies hetzelfde - maar er viel wel gratis te parkeren :Y
Dus onder de streep betaal je gewoon €5 parkeerkosten. Nou woeptiedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Poekie schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:19:
[...]

tja.. Ik vind dat juist wel een geweldig initiatief ook al zal ik er niet zo snel gebruik van maken. Het bevorderen van het OV an sich (want dat is vast waar je eigenlijk op reageerde) vind ik ook niet zo slecht, je moet ook denken aan de bewoners van Nijmegen die al een gigahoeveelheid lopers voor de deur hebben (en sommige lui pissen gewoon in voortuinen hoor... |:( ) en dan ook nog eens een belachelijke hoeveelheid auto's dus als je op deze manier het aantal auto's kan verminderen (en tja, als je toch met de auto wil, 't is maar €5) is dat echt wel goed.
Oh in juich het infinitief waaraan de opbrengsten besteed worden juist van harte toe. Daarom ook die opmerking. Vind alleen dat je mensen zoiets niet moet opleggen. Maak het gewoon aantrekkelijk maar laat de keuze bij de mensen zelf.

Maargoed, bedrag is wel overheen te komen ;) En ik loop toch daar niet dit jaar...

Nog mensen die zondag de Marathon in Amsterdam lopen? Ik in elk geval. Ben blij dat ik dan los kan gaan. Ben het taperen alweer behoorlijk zat.

[ Voor 11% gewijzigd door Roadman op 19-10-2018 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Pathogen schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:52:
Dus onder de streep betaal je gewoon €5 parkeerkosten. Nou woeptiedoe.
Maar voor die 5€ parkeer je je auto niet, je mag dan met je stalen ros komen en vervolgens de gemeentekas spekken met nog meer parkeergeld :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Je bent niet verplicht om in een betaald-parkeren-zone te gaan staan in Nijmegen ;) en vanaf het treinstation moet je net zo goed nog een stuk lopen.

EDIT: vanaf centraal dus maar een klein stukje zie ik net :P ik zag alleen het andere station net.

https://www.prettigparkeren.nl/kaart/#!Nijmegen/

[ Voor 20% gewijzigd door Pathogen op 19-10-2018 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zo, na een hele knieblessure afgelopen januari, heb ik een hele lange tijd niet gelopen.
Afgelopen dinsdag maar weer eens begonnen, vandaag weer voor de tweede keer.
Rustig opbouwen, allemaal.

Nu nog even een doel uitzoeken om naar toe te werken :)
(Ik moet een doel hebben, anders laat ik het verslonzen, ik weet hoe dat gaat :P )

Zandvoort, 31 maart? CPC 10 maart?
Ik weet het nog niet. Al ben ik huiverig voor Zandvoort. Dan zou ik de 12K doen welke ook over het strand gaat en ik ging juist door mijn knie op het strand bij de halve van Egmond.
Dus ik denk dat ik maar CPC 10K ga doen.

Nooit gedaan. Is het wat, de CPC? Parcours ziet er wel okee uit, veel bomen (al zal dat begin maart nog een kale boel zijn).

Of heeft iemand anders nog een leuk idee?
8K, 10K of 12K ofzo, beetje in de buurt van de Randstad (midden/noord).

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

CPC is heel groot maar sfeervol en goed georganiseerd. Parcours van de 10k is wel ok, niet spectaculair. Venijnig klimmetje precies halverwege, verder praktisch vlak.

Wat betreft Zandvoort (en Egmond, en Ter Heijde, en LvM-loop): strand is om op te liggen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Roadman schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:53:
[...]

Oh in juich het infinitief waaraan de opbrengsten besteed worden juist van harte toe. Daarom ook die opmerking. Vind alleen dat je mensen zoiets niet moet opleggen. Maak het gewoon aantrekkelijk maar laat de keuze bij de mensen zelf.

Maargoed, bedrag is wel overheen te komen ;) En ik loop toch daar niet dit jaar...

Nog mensen die zondag de Marathon in Amsterdam lopen? Ik in elk geval. Ben blij dat ik dan los kan gaan. Ben het taperen alweer behoorlijk zat.
Ik had je opmerking volledig serieus genomen.... 8)7 sorry.... Ze kunnen dan inderdaad beter €5 korting geven aan mensen die ook een treinkaartje kopen misschien. Ik hou wel van de trein na t wedstrijd lopen, ik durf dan niet zelf nog te rijden omdat mijn benen nog al eens trillerig worden als ik echt tot t naadje ben gegaan, en mijn concentratie is ook minder omdat ik moe ben.

Veel succes morgen! In ieder geval beter weer dan Eindhoven had!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Vanochtend de RunForestRun Indian Summer trailrun gelopen. 14 Km over het Drentse platte land. Oa. over het schitterende Balloërveld. Kostte me toch nog aardig wat moeite en was echt blij dat ik over de finish was. Wil toch eigenlijk wel richting de 25+ maar zeker voor nu nog een stap, of meer te ver. En dan te bedenken dat er nu ook nog mensen de ultra lopen van 100 en 127 km. Respect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-07 09:31
Kweenie, maar ik heb net iets meer dan 100 km gefietst en die afstand lopen? Laat staan 127. Ik weet niet of ik daar respect voor heb of dat ik vind je knettergek bent (ik weet het eigenlijk wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 11:32

racoon

mooowwww

Loopt er iemand met armsleeves en kan mij de voordelen hiervan vertellen?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
racoon schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 21:20:
Nee - en ik kan me niet voorstellen dat er voordelen aan zitten voor, met alle respect, amateurlopers. Dat het helpt als je een sub 2h10 marathon loper bent; sure. Maar behalve het psychologische effect verwacht ik persoonlijk geen resultaat. Dat is anders met de kuitsleeves, die lijken - gaan we weer - wel degelijk afvloeiende voordelen te hebben.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:21
Heeft volgens mij toch echt alleen maar effect als het heel heel erg koud is? (voor de meeste mensen).

[ Voor 13% gewijzigd door Webgnome op 20-10-2018 22:09 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Zwerver schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 22:07:
[...]
Dat is anders met de kuitsleeves, die lijken - gaan we weer - wel degelijk afvloeiende voordelen te hebben.
Afvloeiende voordelen? Wanneer je doelt op prestatiebevorderende of blessure voorkomende voordelen, nee, die hebben steunkousen niet. Steunkousen kunnen (bij dragen na een activiteit) wel herstel bevorderende voordelen hebben en vast ook een placebo-effect.

Maar daar zou ik niet aan denken bij het gebruik van armsleeves. Enige reden waaraan ik zou kunnen denken, is dat ze je onderarmen warm houden en indien je er geen behoefte meer aan hebt, je ze af kunt doen. Bij hardlopen gebruik ik ze niet, maar op de fiets wel. En dat is soms wel handig, wanneer je vertrekt kan het zonder mouwen te fris zijn, maar op een gegeven moment heb je er minder behoefte aan en dan kan je ze uit doen. Of je houdt ze gewoon aan, omdat sleeves en een shirt met korte mouwen voldoende is, maar een (dikker) shirt/jack met lange mouwen te warm. Een dunner wielrenshirt met lange mouwen heb ik zelf bijvoorbeeld niet.

Met hardlopen heb ik daar nooit zo'n behoefte aan gehad, koude onderarmen zijn bij mij dan minder snel een probleem dan op de fiets en waarschijnlijk speelt ook mee dat ik dan over het algemeen minder lang onderweg ben. Het komt zo heel af en toe voor dat ik bij een langere duur met een shirt met lange mouwen begin en dat het dan te warm wordt. Met hardlopen stroop ik dan mijn mouwen op. Overigens heb ik de wellicht wat minder gebruikelijke gewoonte om eerder met handschoenen dan met lange mouwen te lopen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag pr op de 15 gelopen! Onder het uur! Smaakt naar een vette pr op de 10 km!
(en de marathon onder de 3 uur.........)

Was overigens op de kinvara 9, wat een topschoen! (voor mij dan). 1x 10km ingelopen en nu al een pr op de 15!

[ Voor 54% gewijzigd door Sport_Life op 21-10-2018 10:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
lateef schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 00:07:
[...]

Afvloeiende voordelen? Wanneer je doelt op prestatiebevorderende of blessure voorkomende voordelen, nee, die hebben steunkousen niet. Steunkousen kunnen wel herstel bevorderende hebben en vast ook een placebo-effect.
Vandaar ook de ‘gaan we weer’, want het bewijs is lastig te vinden en / of aan te tonen. Wat ze wel doen is zuur opbouw vertragen of het zuur sneller afvloeien (wat ik persoonlijk heb getest) waardoor ze bij hoge belasting - of te wel veel KMS of snelle KMS - zorgen voor blessure preventie.
Maar daar zou ik niet aan denken bij het gebruik van armsleeves. Enige reden waaraan ik zou kunnen denken, is dat ze je onderarmen warm houden en indien je er geen behoefte meer aan hebt, je ze af kunt doen
Er zit wel wat meer theorie achter. Bij het tegen je zuurdrempel aanlopen gaan ook je armen verzuren. Als je dit met armsleeves kan voorkomen / vertragen dan kan je daar dus winst uit halen. Maar dat is dus net zo lastig aan te tonen en te generaliseren als de kuitsleeves. Dat het bij de één werkt, betekend niet dat het bij de ander werkt. Dat de ‘snelle jongens’ op de marathon ze nu gebruiken is geen reden om dat als amateur te doen. Dat geldt dus - in specifieke gevallen - wel voor de kuitsleeves.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Webgnome schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 22:09:
Heeft volgens mij toch echt alleen maar effect als het heel heel erg koud is? (voor de meeste mensen).
Dit ja. Ik gebruik ze wel eens als ik vroeg de deur uit ga. Na van loop van tijd gaan ze naar beneden of uit en de rugzak in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik heb ze ook voor de warmte - bijvoorbeeld als je langer onderweg bent en je weet dat t later op de dag wat warmer is (zeker deze tijd van t jaar, zodra de zon echt doorkomt is t opeens warm terwijl in t halfdonker in de mist lopen echt brrrrrrr is) zodat je ze kan afrollen als je het warm genoeg hebt. En ze zijn bij een wedstrijd ook weer handig om je neus aan af te vegen O-)
Die van mij zijn trouwens ook écht niet strak genoeg om compressie te zijn, ze zitten net strak genoeg aan het bovenste uiteinde dat ze niet afzakken. Heb 1 paar van decathlon en 1 van nike, en ze heten ook beiden armwarmers of armstukken - niet iets met compressie.

[ Voor 19% gewijzigd door Poekie op 21-10-2018 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Hier nog een rijtje met redenen. Daar staat zowel mijn uitleg ik als die van anderen. https://www.uvoider.com/running-arm-sleeves.html

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Twee weken geleden schreef ik hier mijn frustratie neer omdat ik geen progressie maak. Deze ochtend stond een D3 loop op het programma en gisterenavond bedacht ik me dat het stiekem wel gaaf zou zijn om mijn PR van dit jaar op de 10 (49:11) proberen te evenaren.

Vanochtend wakker geworden en best verkouden. Rusthartslag ook 5 slagen hoger dan normaal dus niet bepaald de beste omstandigheden. Toch volgens plan gestart met het idee om na 1KM te zien hoe ik me voelde en dat te bepalen of ik lekker in D3 zou blijven lopen of toch wat zou versnellen.

De eerste KM ging minder slecht dan verwacht maar ook niet extreem goed. Daarom maar wat langer doorgelopen en proberen te versnellen. Na 4KM zat ik flink boven mijn drempel maar ook onder mijn PR van dit jaar. Toen besloten er vol voor te gaan en met resultaat :D

Mezelf helemaal stukgelopen maar uiteindelijk 2(!) minuten sneller binnen dan mijn PR van 2018 met een tijd van 47:11. Dat is zelfs 1:01 sneller dan mijn alltime PR uit 2017 :D Vanzelfsprekend ook een PR op de 5KM meegepakt.

Ben er echt superblij mee, eerder dit jaar misschien niet alles gegeven of toch progressie geboekt. Voor mij ook een wijze les dat continu op je horloge kijken en met statistieken bepalen hoe je voortgang is toch niet altijd 1 op 1 representatief is. Volgens mij zei @Roozzz het laatst nog in dit topic: gewoon lekker lopen en dan zie je wel wat het resultaat brengt. Mooie start van de dag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Aghanim schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 11:45:
Twee weken geleden schreef ik hier mijn frustratie neer omdat ik geen progressie maak. Deze ochtend stond een D3 loop op het programma en gisterenavond bedacht ik me dat het stiekem wel gaaf zou zijn om mijn PR van dit jaar op de 10 (49:11) proberen te evenaren.

Vanochtend wakker geworden en best verkouden. Rusthartslag ook 5 slagen hoger dan normaal dus niet bepaald de beste omstandigheden. Toch volgens plan gestart met het idee om na 1KM te zien hoe ik me voelde en dat te bepalen of ik lekker in D3 zou blijven lopen of toch wat zou versnellen.

De eerste KM ging minder slecht dan verwacht maar ook niet extreem goed. Daarom maar wat langer doorgelopen en proberen te versnellen. Na 4KM zat ik flink boven mijn drempel maar ook onder mijn PR van dit jaar. Toen besloten er vol voor te gaan en met resultaat :D

Mezelf helemaal stukgelopen maar uiteindelijk 2(!) minuten sneller binnen dan mijn PR van 2018 met een tijd van 47:11. Dat is zelfs 1:01 sneller dan mijn alltime PR uit 2017 :D Vanzelfsprekend ook een PR op de 5KM meegepakt.

Ben er echt superblij mee, eerder dit jaar misschien niet alles gegeven of toch progressie geboekt. Voor mij ook een wijze les dat continu op je horloge kijken en met statistieken bepalen hoe je voortgang is toch niet altijd 1 op 1 representatief is. Volgens mij zei @Roozzz het laatst nog in dit topic: gewoon lekker lopen en dan zie je wel wat het resultaat brengt. Mooie start van de dag!
Als dit een traingsloop was dan loop je bij wedstrijden waarschijnlijk onder de 45 min.
Van een wedstrijd krijg je altijd wat adrenaline wat goed helpt :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nokie
  • Laatst online: 23:31
Haha, lekker @Xynergy. En dat was geen race, neem ik aan? Daar kan dus nog mooi wat vanaf :P

Ik sukkel een beetje met structureel trainen (ziek geweest, nieuwe functie op het werk), hoewel mijn conditie top is. Vorige week een setje Nike Zoom Fly gekocht waar ik verdoemd hard mee ga (opwarming ging onbewust 30’ sneller dan op mijn Kinvara’s, al waren die wel echt op).

Vraagje: het idee van een marathon voor mijn 40e (in 2020) begint te groeien. Ik dacht aan Eindhoven of Amsterdam volgend jaar, dan heb ik nog ruim tijd om voor te bereiden.

Nu kreeg ik vorige week van een collega de vraag om mee de Marathon du Medoc te lopen. Die is begin september en bijzonder aantrekkelijk (zij het niet om een toptijd te lopen). Twee vraagjes:
- hoe train je op een marathon waar je onderweg 21 wijnen moet proeven, en kaas, oesters... :+ ik ben al een slechte eter...
- is het gek om deze te lopen in voorbereiding van een tweede een dikke maand later?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik houd van wijn drinken en van lopen. Maar de combinatie lijkt me helemaal niks :+.

Volgens mij maak je meer kapot dan dat je er beter van wordt (in het kader van de marathon erna).

Overigens vind ik buitenlandse lopen wel erg gaaf! Volgend jaar halve van Lissabon! (3 weken voor de Rotterdam marathon).

[ Voor 62% gewijzigd door Sport_Life op 21-10-2018 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Nee dit was inderdaad een trainingsronde. Al voelde het niet alsof ik er nog veel extra uit kan persen. Alleen de eerste km lopen ik 20 sec langzamer dan gemiddeld, daar had ik in totaal sowieso nog winst kunnen pakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik denk dat zo'n proef-eet-marathon misschien niet de beste is om als eerste te proberen, maar dat is mijn onderbuikgevoel en ik heb er geen echte argumenten bij behalve het eten tijdens de loop en dat je misschien kotsmisselijk kan worden zelfs als je niet hard gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-07 19:27
Sinds ik geswitcht ben van Finse piste naar de weg heb ik erg veel last van blaren. Vooral op de bal van mijn voet en tussen mijn tenen

Volgend weekend ga ik eens bij Runners' Lab voor betere schoenen, maar misschien niet slecht om ook meteen wat betere (aangepaste) kousen te kopen? Iemand aanraders?

Ik loop nog maar een dikke 3 maanden (3x per week) en ga dus mijn eerste winter in. Ik plan om gewoon door lopen. Tijdens de week zullen dat dus 2 loopsessies in het donker worden. Iemand aanraders wat ik toch minimum moet hebben om in donkere (en vooral koudere) omstandigheden te lopen?

Daarnet nog een geluk bij een ongeluk: normaal gezien loop ik een vast rondje van ongeveer 6 km. Ik wou de afstand eens wat optrekken naar 7.5 km. Onderweg niet goed opgelet en verkeerd gelopen waardoor het er in totaal 9.29 km zijn geworden :+

Bewijs voor mezelf dat ik het in een rustig tempo best lang kan trekken. Toch langer dan wat ik dacht aan te kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door SanderH_ op 21-10-2018 17:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:37

Gotez

42

Gister de mijlpaal van de 1000km dit jaar gehaald. Februari niet kunnen lopen vanwege blessure. Daarna rustig opbouwen. Toch een leuk statistieken om te hebben.

En ik heb me ingeschreven voor de marathon van Rotterdam. Nadat de bosmarathon niet zo goed lijkt me dit een mooie revanche. Hopelijk ergens rond de 4.15.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Roadman
Vandaag eindelijk los kunnen gaan na een lange voorbereiding. Als iemand vlakbij wonend min of meer een thuis wedstrijd en na in het voorjaar al Rotterdam gelopen te hebben was het vandaag tijd voor de Marathon in Amsterdam.

Doel was in elk geval onder de 4 uur te finishen. Rotterdam dit voorjaar werd hem niet, daar blijf de klok hangen bij 4: uur 8 minuten nog wat. Hele zomer door kunnen trainen dus het zou nu wel moeten lukken. Doel was om 5:15 km/min weg te gaan en dit zo lang mogelijk vol te houden. Stiekem hopend op een tijd rond de 3 uur en 50 minuten.

Traditie getrouw natuurlijk te hard gestart. Alhoewel, de eerste km ging nog in 5:21 en daarop volgende kilometers in 5:08, 5:03 en 5:05. Maar ik liep in de flow mee en het voelde goed dus so be it. Wat wel op viel was de hoeveelheid Fransen en het gebrek aan hardloop etiquette bij dit volk. Lekker breeduit met zijn vieren uiterst links lopen. Uiteraard spreken ze geen woord Engels (en ik geen Frans) dus zie er dan maar eens voorbij te komen. :+ Vond de route in elk geval tot aan de helft wel redelijk druk wat soms vertraging opleverde bij het kunnen inhalen. Maar eigenlijk stiekem best ideaal, voor mij dan, omdat je onbewust toch wat minder hard gaat en energie bespaard. De 3.40 pacers heb ik overigens op de heenweg langs de Amstel op een gegeven moment achter me gelaten...

De weg terug langs de Amstel richting Amsterdam ontstond er ook veel meer ruimte. Misschien volgende keer dus niet achter zo'n pacer groep blijven hangen... Ik haalde de een na de ander in en voelde me sterk. Terug in Amsterdam kom je direct op het minst boeiende deel van de route ,een industrieterrein. Maar zowaar stonden hier ook mensen aan te moedigen. Niet dat ik er veel van merkte want ik liep ongeveer vanaf km 20 tot 36, toen het pijn ging doen, in een voor mijn gevoel runners high. Alleen km 36.. toen begon het wel pijn te doen. Gelukkig veel later dan verwacht. Eventjes voelde het alsof ik door mijn knie ging. Passen toen maar verkleind en voor het gevoel de loopcadans opgevoerd. Km 38.. he verrek daar gingen de 3:40 pacers weer voorbij het Vondelpark in... Nog proberen aan te haken, het was om hun heen nu toch een stuk minder druk maar uiteindelijk toch een gat laten vallen van een meter of 50.

Het Vondelpark uit en dan is het nog minder dan 2 km. De pacers van 3.40 zie in nog steeds op een meter of 50. Hoe tof zou het zijn om onder die 3.40 te lopen. Dan maar de dood der gladiolen en het tempo omhoog. Pijn deed het toch al maar schijnbaar kon het nog veel meer pijn doen :+ Het stadion in door de marathonpoort en dan nog 200 meter. Op de finish druk ik af in 3:39:19 en duik gelijk te hekken in om bij te komen.

Nieuw PR, verbeterd met een ruime 28 minuten.

Strava or it didn't happen.
Of moet ik nu Garmin Connect or it didn't happen zeggen? :+

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Wat een knappe prestatie! Mikken op 4 uur en dan 20 minuten eronder eindigen. Ik heb mijn eerste halve marathon vandaag volbracht in een tijd van 1:39:16 - ging erg lekker! Nu wel helemaal kapot...

Strava: https://www.strava.com/activities/1918679529/overview

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:28
In augustus liep ik de Vechtloop, vorige week de Vlinderloop en als alles volgens plan verloopt ga ik volgend weekend de VIB loop om de Maarsseveense Plassen lopen.
Al deze lopen worden mogelijk gemaakt door vrijwilligers, die vaak minstens een halve dag kwijt zijn aan zo'n loop. Daarom bedank ik ze ook altijd tijdens mijn laatste ronde en na afloop wanneer ik ze tegenkom.

Maar ik wilde meer doen. Dus toen er werd gevraagd om vrijwilligers voor de Maliebaanloop heb ik me aangemeld als verkeersregelaar. Eerst moest ik een korte internetcursus doen met een examen erna. Dat ging goed, dus ik kon vandaag aan de slag. Als beginneling werd ik op een simpel punt neergezet en dat beviel me prima. Ik hoefde alleen mensen te vragen van hun fiets te stappen en lopend over de stoep verder te gaan tot het volgende hesje, waar ze weer van de stoep af konden. Uiteindelijk deden ze dat allemaal.

Van al dat stilstaan kreeg ik het best een beetje koud, dus ik was blij dat op een gegeven moment de zon zo gedraaid was dat ik in de zon kon staan.
Na afloop nog geholpen met opruimen en toen naar huis om nog even zelf wat te lopen.
Het was voor mij een positieve ervaring en ik kan het iedereen aanbevelen. We willen tenslotte allemaal dat zulke lopen blijven bestaan.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Stefangrp
Hier ook lekker naar de vaantjes na Amsterdam. Streeftijd 1.45, dus pace 5.00

Eerste km's wat rommelig tempo maar daarna kon ik tot km 17 goed pace rond de 4.55 blijven lopen. Daarna werd het wat stijf allemaal, tempo vasthouden werd ook moeilijker maar toch nog voorspoedig. Bij 18-19 ging het echt pijn doen.

En hij 20km kwam ik erachter dat mijn horloge een meter of 150 voorliep. Ik zat lang op schema voor een tijd onder de 1.44 maar moest met moeizame laatste km's en de mismatch in afstand op het eind nog sprinten om de 1.45 te halen.
Had gelukkig nog 5 seconden over, dus ben tevreden :D ruim 10 minuten van mijn PR af.

Kon wel werkelijk waar helemaal niks meer daarna haha, eerst ff 10 minuten liggen bijkomen op het gras. Massage erna was wel top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Zwerver schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 00:38:
[...]

Vandaar ook de ‘gaan we weer’, want het bewijs is lastig te vinden en / of aan te tonen.
Naar mijn weten is er best wel wat wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en die wijzen, zover ik ze ken, allemaal uit dat er geen prestatiebevorderende of blessure voorkomende voordelen zijn. Volgens mij is dit wel de algemene consensus in de (sport)medische wereld.

Voor wat betreft je armsleeve verhaal, wanneer dat zo zou zijn, waarom zouden, wanneer ze tijdens het lopen wel prestatiebevorderende of blessure voorkomend effecten hebben, de snelle jongens zich dan beperken tot hun armen? Dan zouden ze het toch ook op hun benen gebruiken? Wellicht dat er ook verzuring in de armen op treed, maar in de benen lijkt me veel aannemelijker en de benen zijn ook aanmerkelijk groter dan de armen, dus positief effect zou daar ook veel groter zijn? De belangen zijn zo groot dat ze het zich niet kunnen permitteren om niet iedere 'marginal gain' aan te pakken.

Daarmee wil ik overigens niemand weerhouden om ze wel te dragen, nadelige effecten lijken er niet te zijn en op mentaal vlak werkt het wellicht wel. Daarnaast kan het - wanneer het nu toch echt frisser wordt - wel prettig zijn om ze te dragen en wellicht dat er ook andere redenen zijn om te dragen. Maar nee, dat er geen prestatiebevorderende of blessure voorkomende voordelen zijn, lijkt me naar mijn idee wel voldoende wetenschappelijk bewezen te zijn.
SanderH_ schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 17:37:
Ik loop nog maar een dikke 3 maanden (3x per week) en ga dus mijn eerste winter in. Ik plan om gewoon door lopen. Tijdens de week zullen dat dus 2 loopsessies in het donker worden. Iemand aanraders wat ik toch minimum moet hebben om in donkere (en vooral koudere) omstandigheden te lopen?
Verlichting, in elk geval zodat anderen jou kunnen zien en indien gewenst ook zo dat je je omgeving en de ondergrond waarop je loopt kunt zien.

Voor de kou, dat blijft toch een heel persoonlijk ding. Overdag in de winter (met een zonnetje) is het voor mij al snel aangenaam genoeg om in een korte tight te lopen. Anders draag ik een lange, maar dunne tight. Ik heb ook een dikke tight, gekocht voorafgaande aan de eerste winter die ik inging, maar de keren dat ik die heb gedragen, is op één hand te tellen. Voor mij bovenlijf zijn twee lagen altijd voldoende. Het aanbod wat ik daarvoor heb, zijn thermoshirts met korte en lange mouwen, hardloopshirts met korte en lange mouwen en een regenjackje. Daar draag ik - afhankelijk van de omstandigheden - er één of twee van. Ik heb eens een muts gekregen, maar die vind ik te warm. Handschoenen draag ik wel snel (al wanneer ik nog met alleen een shirt met korte mouwen loop) en zo'n kraag (ben even de naam kwijt) vind ik ook prettig wanneer het koud is. Ik loop in vrijwel alle omstandigheden, lopen in de kou, regen of sneeuw kan ik ook echt waarderen. Alleen van die vieze half gesmolten papsneeuw vind ik niets en als het ijzelt loop ik niet.

Mijn minimale advies voor lopen in donker en kou; goede verlichting, een lange broek, een thermoshirt (met korte mouwen is wel afdoende, die met lange mouwen heb ik initieel voor andere activiteiten gekocht) en een shirt met lange mouwen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Yes! Of er echt voordelen aan zijn? Geen idee, ik gebruik ze vooral in het voor- & najaar. Tijdens de aanvang van de avondtraining is het nog vrij warm, daarna koelt het vrij vlot af. De armsleeves gebruik ik puur om de periode tussen net te fris voor een t-shirt & net te warm voor een long-sleeve te overbruggen :).
Zwerver schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 22:07:
[...]

Nee - en ik kan me niet voorstellen dat er voordelen aan zitten voor, met alle respect, amateurlopers. Dat het helpt als je een sub 2h10 marathon loper bent; sure. Maar behalve het psychologische effect verwacht ik persoonlijk geen resultaat. Dat is anders met de kuitsleeves, die lijken - gaan we weer - wel degelijk afvloeiende voordelen te hebben.
Want? Een amateurloper kan het niet koud krijgen tijdens een training ;). Zie reden hierboven. Je kunt sleeves ook gebruiken als tussenoplossing, daarvoor zijn ze echt ideaal. In de warmte lekker met blote armen lopen maar zodra de lucht af begint te koelen trek je de sleeves omhoog en heb je alle voordelen van een long-sleeve :).

Praktijkvoorbeeld:
Warmlopen 3x 450m op 6'/km
Interval: 4x 1000m met een hp van 200m.
1000m is op 20"/100 (3.30'/km)
200m hp is eerste 100 wandelen, daarna 100 dribbel.
Deze herstelperiode is dus vrij lang, ideaal om even je sleeves omhoog te trekken om ervoor te zorgen dat je het niet te koud gaat krijgen :).

En als het een psychologisch effect heeft dan doet het dus wel degelijk iets, sommige mensen trekken altijd eerst hun linker- & dan pas de rechterschoen aan omdat ze anders geen PR lopen. Als dat helpt, prima toch :P

Na een periode (Mei t/m afgelopen week) van structureel 4 tot 5x lopen per week heb ik afgelopen weekend een 100% niet lopen weekend ingelast. Gewoon, even lekker wakker worden zonder de wetenschap dat je naar buiten moet. Gewoon alle sportwas bijwerken, schoenen ordenene en de focus van DL2, DL3 en herstelpauzes even parkeren. Kan iedereen zo'n rustweekend aanraden, de boog kan immers niet altijd gespannen staan :).

[ Voor 19% gewijzigd door Calitomnication op 22-10-2018 08:37 ]

tips voor New York

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

lateef schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 00:47:
[...]

Naar mijn weten is er best wel wat wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en die wijzen, zover ik ze ken, allemaal uit dat er geen prestatiebevorderende of blessure voorkomende voordelen zijn. Volgens mij is dit wel de algemene consensus in de (sport)medische wereld.
Naar wat ik erover lees zijn er wel herstelbevorderende eigenschappen gevonden (of beter gezegd: er is minder herstel nodig), maar kan men niet verklaren waarom dat dan precies het geval is. Ook enkel het feit dat je door een strak lapje stof rond een lichaamsdeel bewuster bent van dat lichaamsdeel en daardoor correcter beweegt wordt bijvoorbeeld meegenomen als mogelijke verklaring. En andersom: prestatiebeperkende resultaten zijn niet gevonden. En aangezien je toch iets aan moet onderweg :P

Er was een hoop te kiezen afgelopen weekend voor hardlopen. Ik had (wederom) gekozen voor de Gaasterlandtrail 37K. Relatief kleinschalig, maar erg goed verzorgd en een erg mooi stukje Friesland. 2 weken na de kustmarathon wilde ik niet tot het gaatje, maar gewoon lekker lopen. Dat is goed gelukt. Rustig gestart en een mooi tempo gepakt. Al snel liep ik samen met een tweetal lopers, waaronder de eerste dame van de afgelopen Sneek Mar-athon. Dus lekker rennen en ondertussen wat praten terwijl de kilometers voorbij vlogen. Met mooie bospaadjes, een oversteek door een weiland met een passage dwars door een bunker, over de dijk bij het Ijsselmeer (met 6 hekken om meer of minder atletisch met 2 benen overheen te zwaaien) en nog meer glooiende bospaden ging dat erg goed. Onderweg werden we soms ingehaald door mensen die snel bij een verzorgingspost voorbij gingen, waarna we lopend hen weer voorbij gingen. Na zo'n 33 kilometer had een van beide medelopers wat moeite om het tempo nog te volgen. Ik herkende het stuk parkoers van vorig jaar en wist dat het niet al te lang meer zou zijn en heb aangezet tot marathon-niveau inspanning. Dat ging nog best behoorlijk en uiteindelijk na 3:05 over de finish gekomen.

Al met al een mooie revanche voor vorig jaar (toen ik na 26 kilometer een inzinking kreeg en moest wandelen) En een mooie combinatie van genieten en toch een stevige inspanning leveren. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uDKzlExSJlSMpryVHXPd6v3s/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
nokie schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:36:
Haha, lekker @Xynergy. En dat was geen race, neem ik aan? Daar kan dus nog mooi wat vanaf :P

Ik sukkel een beetje met structureel trainen (ziek geweest, nieuwe functie op het werk), hoewel mijn conditie top is. Vorige week een setje Nike Zoom Fly gekocht waar ik verdoemd hard mee ga (opwarming ging onbewust 30’ sneller dan op mijn Kinvara’s, al waren die wel echt op).

Vraagje: het idee van een marathon voor mijn 40e (in 2020) begint te groeien. Ik dacht aan Eindhoven of Amsterdam volgend jaar, dan heb ik nog ruim tijd om voor te bereiden.

Nu kreeg ik vorige week van een collega de vraag om mee de Marathon du Medoc te lopen. Die is begin september en bijzonder aantrekkelijk (zij het niet om een toptijd te lopen). Twee vraagjes:
- hoe train je op een marathon waar je onderweg 21 wijnen moet proeven, en kaas, oesters... :+ ik ben al een slechte eter...
- is het gek om deze te lopen in voorbereiding van een tweede een dikke maand later?
Rennen met een kaasplankje voor onderweg, bidons vullen met wijn...

Maar even serieus, als je een (maand later een) serieuze marathon wil lopen zou ik die van Medoc absoluut niet doen eigenlijk. Een marathon sloopt je lichaam, helemaal je eerste... Als je dan ook nog alcohol neemt tijdens die loop.

Volgens mij duurde het bij mij 2-3 weken voor ik uberhaupt weer een beetje soepel kon hardlopen, en dan meteen nog een marathon?

Kies er 1, medoc voor de lol en alles (en aangezien die toch niet op tijd gaat zou ik hem gewoon trainen als normale marathon en daar maar zien hoe de wijntjes en kazen erin hakken) of amsterdam/eindhoven als serieuze marathon waar je echt voor een tijd wil gaan.

2 in een ruime maand is geen goed plan wanneer je nog nooit een marathon gelopen hebt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• aap
  • Laatst online: 23-07 13:30

aap

Stefangrp schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 20:52:
Hier ook lekker naar de vaantjes na Amsterdam. Streeftijd 1.45, dus pace 5.00
Ik liep vorige week mijn eerste HM (Eindhoven). Ik had ook mijn target op 1:45 gezet, "dus" 5:00 min/km. Tot de 18 km had ik mooi vlak gelopen rond 4:58 gemiddeld, dus ik dacht voldoende marge te hebben. Maar toen ik in de verte de klok bij de finish zag, zag ik dat ik minder tijd over had dan ik dacht. Met eindsprintje de nettotijd nog net op 1:44:55 kunnen klokken, maar ik heb me daarna nog even mijn vermoeide kop zitten breken over waar ik dan mijn marge kwijtgeraakt was.
Pas na een tijdje daagde het me, dat de HM niet 21, maar 21.1 km is. Die 0.1 km staat nog voor 30 s en die was ik vergeten door te rekenen naar mijn pace. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Laatst online: 23:31
m0ridin schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:19:
[...]

Rennen met een kaasplankje voor onderweg, bidons vullen met wijn...

Maar even serieus, als je een (maand later een) serieuze marathon wil lopen zou ik die van Medoc absoluut niet doen eigenlijk. Een marathon sloopt je lichaam, helemaal je eerste... Als je dan ook nog alcohol neemt tijdens die loop.

Volgens mij duurde het bij mij 2-3 weken voor ik uberhaupt weer een beetje soepel kon hardlopen, en dan meteen nog een marathon?

Kies er 1, medoc voor de lol en alles (en aangezien die toch niet op tijd gaat zou ik hem gewoon trainen als normale marathon en daar maar zien hoe de wijntjes en kazen erin hakken) of amsterdam/eindhoven als serieuze marathon waar je echt voor een tijd wil gaan.

2 in een ruime maand is geen goed plan wanneer je nog nooit een marathon gelopen hebt.
Goed punt... Ik ben geen volledig onbeschreven blad (ik liep dit jaar verschillende 30km(+) trails in de Ardennen en ook eentje in de Alpen, ik verwacht tegen het eind van dit jaar ook terug op 50km/week training te zitten). Ik heb alleen de afstand nog niet gelopen.

Het leek me haalbaar, zeker omdat ik dacht hem gewoon soepel te lopen. Maar misschien moet ik het toch maar eens herzien dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
nokie schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:38:
[...]

Goed punt... Ik ben geen volledig onbeschreven blad (ik liep dit jaar verschillende 30km(+) trails in de Ardennen en ook eentje in de Alpen, ik verwacht tegen het eind van dit jaar ook terug op 50km/week training te zitten). Ik heb alleen de afstand nog niet gelopen.

Het leek me haalbaar, zeker omdat ik dacht hem gewoon soepel te lopen. Maar misschien moet ik het toch maar eens herzien dan.
Ah ok, dat verandert de zaak al iets ;) Maar alsnog, 2x een marathon in de maand is veel... Maar als die van Medoc echt puur fun is (met veel rustig aan en wandelen tussendoor, zal ook wel icm wijn) zou het misschien best kunnen, maar verstandig denk ik niet (helemaal niet als je daarna een serieuze tijd wil lopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
aap schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:27:
[...]

Ik liep vorige week mijn eerste HM (Eindhoven). Ik had ook mijn target op 1:45 gezet, "dus" 5:00 min/km. Tot de 18 km had ik mooi vlak gelopen rond 4:58 gemiddeld, dus ik dacht voldoende marge te hebben. Maar toen ik in de verte de klok bij de finish zag, zag ik dat ik minder tijd over had dan ik dacht. Met eindsprintje de nettotijd nog net op 1:44:55 kunnen klokken, maar ik heb me daarna nog even mijn vermoeide kop zitten breken over waar ik dan mijn marge kwijtgeraakt was.
Pas na een tijdje daagde het me, dat de HM niet 21, maar 21.1 km is. Die 0.1 km staat nog voor 30 s en die was ik vergeten door te rekenen naar mijn pace. 8)7
Ohja dat is ook lelijk..
Mijn horloge klokte 21,29km dus 200 meter teveel. Dat is 1 minuut bij die pace, dus vandaar dat het nog spannend werd.
Volgens Endomondo heb ik 1.43.58 gelopen op de HM afstand.

Wel zuur als je door zoiets net je doelstelling niet haalt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Argh, keuzestress. Komend weekend is de Diepe Hel Holterbergloop, maar ik weet niet aan welk onderdeel ik mee wil doen. Ik heb tot vanavond om te beslissen. De finishlocatie is dit jaar in Nijverdal, heel mooi voor mij:D.

21km: de mooiste afstand, maar ik denk niet dat ik al klaar ben om mezelf meer dan anderhalf uur pijn te doen. Ik denk sowieso niet dat ik zo fit ben als vorig jaar, de finish was toen in Holten en ik liep destijds 1:32. Ik kan natuurlijk ook gewoon leuk een halve marathon lopen, maar dan loop ik die liever onverhard over de heide dan over 't asfalt.
10km: normaal mijn favoriete wedstrijdafstand, maar ik vind het een beetje jammer dat het een eenrichtingswedstrijd is, starten in Holten en finishen in Nijverdal. Ook hier geldt dat ik niet weet of ik al klaar ben om mezelf 10km lang pijn te gaan doen.
6km: voor de verandering een keer een kortere afstand zou ook leuk kunnen zijn, dat heb ik nog nooit gedaan en is op zaterdagavond. Ik vind alleen de kosten nogal fors: €17,50 voor zo'n korte afstand.

Als ik op zondagmiddag niet mee ga doen is het plan om met een speaker en wat blikken bier langs het parcours te gaan staan op de Diepe Hel, wat ook een keer leuk kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Rudedadude schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:56:
[...]

Naar wat ik erover lees zijn er wel herstelbevorderende eigenschappen gevonden (of beter gezegd: er is minder herstel nodig), maar kan men niet verklaren waarom dat dan precies het geval is. Ook enkel het feit dat je door een strak lapje stof rond een lichaamsdeel bewuster bent van dat lichaamsdeel en daardoor correcter beweegt wordt bijvoorbeeld meegenomen als mogelijke verklaring. En andersom: prestatiebeperkende resultaten zijn niet gevonden. En aangezien je toch iets aan moet onderweg :P
Maar dat er wel herstelbevorderende en geen prestatiebeperkende eigenschappen zijn, had ik al aangegeven. Naast dat het voor sommige gebruikers wellicht wel mentale voordelen heeft. Ik zou ook niemand tegen houden ze te dragen en waarschijnlijk hebben we allemaal wel gewoontes die weinig tot geen invloed hebben op je prestatie, maar die we wel aanhouden. Maar aan compressiesokken worden bepaalde eigenschappen toebedeeld, waar geen enkel bewijs voor is. Doen ze het marketing technisch in elk geval wel goed, want goedkoop zijn ze niet ;)

Maar veel belangrijker, lekker gelopen! Ziet er uit als een mooie loop, zag dat er ook een 24km is, wellicht wel leuk voor volgend jaar (y)

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-07 09:37

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Tweakarim schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:05:
Om mn doelstelling van 5km binnen 25min te bereiken vandaag begonnen met het intermitted fasting dieet: alleen eten tussen 12:00 en 20:00 uur. Niet dat ik nou echt dik ben maar met mn 89.5kg kan er zeker nog een kilo of 5 vanaf waarmee ik automatisch sneller moet worden. Tevens begonnen met intervallen te lopen op het beoogde tempo. Al met al moet dit er toe leiden voor het einde van het jaar de 5km binnen 25min te lopen. Huidige tijd is 26"41.
Tijdje terug plaatste ik deze post in de hoop dat ik een maand of twee later mezelf kon quoten en indrukwekkende resultaten kon vermelden op het gebied van gewichtsverlies en het behalen van mijn doelstelling om 5km binnen 25min te lopen. Echter kwam ik er al snel achter dat dieeten niks voor mij was dus ik besloot het anders te doen. Losjes gebasseerd op het 80/20 principe begon ik zonder enig schema veel km's te lopen voornamelijk op lage intensiteit. Less (speed) is more (distance) werd mn moto. Enkel voor oktober zit ik inmiddels op 95 vooral langzaam gekopen km's. Ik merkte al snel dat ik bij een zelfde hartslag sneller kon lopen. Anyway veel eerder kan gepland besloot ik eens een gooi te doen naar een nieuw pr op de 5km, kijken of dat binnen 25min ging lukken, en jawel 24"31. Ruim 2 minuten sneller dan mn vorige pr. Behoorlijk in mijn nopjes mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Top @Tweakarim, ik kan me nog herinneren dat je in het begin behoorlijk van stapel ging en veel intensief liep :Y Goed dat je het over de andere boeg hebt gegooid en daar dus ook resultaat van ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Arie- schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:28:
[...]
Diepe Hel Holterbergloop keuzestress
[...]
En heb toch maar besloten de HM te gaan lopen: een goede training voor de eventuele marathon van Dusseldorf komend voorjaar >:). Ik zie wel waar 't schip strandt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Yay, mijn Injinji teensokken waren véél eerder binnen dan ik dacht :)
Vandaag dus met sokken in de Vibrams gelopen, en dat is behoorlijk comfy ten opzichte van blootsvoets :Y Lekker zacht laagje, geen last van wrijvingsplekjes, helemaal top.

En verder ook heerlijk rustig aan, echt bijna alles ver onder zone 2, gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op welke hardloopschoenen lopen jullie? Ik heb overponerende voeten en ben mij aan het orienteren op nieuwe hardloopschoenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Sauconi Omni 15 en 16, daarvoor Asics GT2000.

Edit: ook ivm. overproneren O-)

[ Voor 36% gewijzigd door Arie- op 23-10-2018 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:27:
Op welke hardloopschoenen lopen jullie? Ik heb overponerende voeten en ben mij aan het orienteren op nieuwe hardloopschoenen.
- Mizuno Wave Shadow ; lange, rustige duurloop
- New Balance VaZee 2090 Blue ; midden tot lange duurloop, interval
- New Balance VaZee 2090 Yellow ; midden tot lange duurloop, interval
- Nike Air Zoom Elite 8 ; lange, rustige duurloop
- Nike Air Zoom Fly Red ; Wedstrijdschoen
- Nike Air Zoom Fly Blue ; snel baanwerk

:) ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Calitomnication op 23-10-2018 15:48 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb meer hardloopschoenen dan mijn vrouw schoenen :P.

Loop nu op:
Saucany Kinvara 9, wedstrijden tot 15 km en tempo trainingen
Saucany Ride 10, wedstrijden va 15km en lange trage duurlopen
Nike Lunartempo 2, wedstrijden van 10km en snelle intervallen

Verder ligt de hele kast nog vol met schoenen die niet lekker zitten, oa Asics Nimbus 19. Vond de kleur wel hip (neon groen) maar ik loop er constant blaren op.

[ Voor 105% gewijzigd door Sport_Life op 23-10-2018 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topo Athletic Fli-Lyte (lange duurloop)
Topo Athletic Tribute (kortere lopen)
Vibram FiveFingers KSO EVO (kortere lopen)
en zo af en toe zonder schoenen, maar nu het daadwerkelijk wat kouder begint te worden zal dat wel weer een tijdje niet gebeuren.

Niet pronerend overigens, ik heb juist een lichte neiging tot onderproneren (supineren) blijkbaar.

Anyway, ga naar een speciaalzaak als je niet zeker bent wat je wilt :Y een schoen moet:
- lekker om je voet zitten
Serieus. Je gaat niet wennen aan een schoen, dat kleine knelletje gaat er niet magisch uit na een tijdje maar wordt eerder irritanter.

Waarom een speciaalzaak?
- ze hebben véél schoenen om te proberen
- bij een goede speciaalzaak kun je terugkomen als na een week of 2 blijkt dat je niet blij bent met je schoenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
- Saucony Kinvara 9 - standaard schoen voor op de baan en alle wedstrijden t/m +/- halve marathon
- Saucony Ride 8 - voor lange duurlopen waar de Kinvara net te minimaal is, nauwelijks meer in gebruik
- Saucony Peregrine 8 - voor trails op zachte (zand) ondergrond en bostrainingen.
- North Face Ultra MT GTX - voor trails op harde (rots/steen/puin) ondergrond.

In praktijkloop ik nu alles op asfalt/baan op de Kinvara en alle trails op de Peregrine. De North Face kocht ik ooit voor in de alpen en gebruik ik nu voor van alles en nogwat maar nauwelijks om in hard te lopen. De Ride is min of meer werkeloos omdat de Kinvara zeer goed bevalt en qua drop beter lijkt aan te sluiten bij mijn huidige looptechniek. Twijfel er nog over of ik mijn voorjaarsmarathon ook op de Kinvara's ga lopen of op nog aan te schaffen schoenen die net wat comfortabeler zijn op de echte lange lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Pathogen schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:42:

Waarom een speciaalzaak?
- ze hebben véél schoenen om te proberen
- bij een goede speciaalzaak kun je terugkomen als na een week of 2 blijkt dat je niet blij bent met je schoenen
Welke speciaalzaak heb jij ervaring mee, en hoe lossen zij het op als je terugkomt met een schoen die overduidelijk 'getest' is qua gebruikssporen? Nemen zij deze dan alsnog terug zolang je daar andere schoenen koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Valorian schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:41:
[...]

Welke speciaalzaak heb jij ervaring mee, en hoe lossen zij het op als je terugkomt met een schoen die overduidelijk 'getest' is qua gebruikssporen? Nemen zij deze dan alsnog terug zolang je daar andere schoenen koopt?
Ik weet dat Step One, Borne, terug neemt als t niet te gek gaat. Ze adviseren daar altijd de paar keer op droog asfalt te gaan rennen om de schoenen te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Net voor het eerst een stukje hard gelopen. 9 km op 6:54/km met een gemiddelde hartslag van 170 bpm. Lijkt me een prima uitgangspunt voor trainen voor een HM in maart (met nog een maand vakantie reis ertussen).

Vraagje voor de experts hier: ik had een beetje willekeurig wat hardloopschema's bekeken voor opbouw vanaf niets tot 21km. Die geven allemaal aan om de eerste trainingen in HS zone 2 te blijven rennen. Maar hoe doe je dat? Als ik op mijn allerlangzaamste ren (nog langzamer is wandelen) dan zit ik al in HS zone 3.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roadman
SirLenncelot schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:30:
Net voor het eerst een stukje hard gelopen. 9 km op 6:54/km met een gemiddelde hartslag van 170 bpm. Lijkt me een prima uitgangspunt voor trainen voor een HM in maart (met nog een maand vakantie reis ertussen).

Vraagje voor de experts hier: ik had een beetje willekeurig wat hardloopschema's bekeken voor opbouw vanaf niets tot 21km. Die geven allemaal aan om de eerste trainingen in HS zone 2 te blijven rennen. Maar hoe doe je dat? Als ik op mijn allerlangzaamste ren (nog langzamer is wandelen) dan zit ik al in HS zone 3.
Dat doe je vooral door je daar op dit moment totaal niet druk om te maken. :) Ga eerst maar lekker lopen. Dan komen die hartslagzones later wel.

Vanuit het niets in ene 9 km te gaan hardlopen klinkt niet echt als een verstandig iets trouwens. Heb je nog een andere sport achtergrond toevallig? Een schema van niets naar 21,1 KM zou ik trouwens niet doen. Pak eerst een van niets naar 5 km schema, kleinere stapjes en rustig afstand uitbouwen. Minder kans op blessures.

[ Voor 7% gewijzigd door Roadman op 23-10-2018 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Futurumshop schijnt ook behoorlijk coulant te zijn met het terugsturen van (gebruikte) schoenen, ze gaan blijkbaar vervolgens de sale in tijdens een specifiek kraampjesevent op locatie.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07 10:32
Gisteren nieuwe hardloop schoenen gekocht, het zijn de New Balance 860v8 geworden. In de winkel liepen ze erg fijn en geschikt voor mijn voeten ivm overpronatie.

Deze schelen echt ongeveer 150 gram met mijn vorige Brooks Beast 11, ben benieuwd morgen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:45
SirLenncelot schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:30:

Lijkt me onverstandig om meteen al zo hard te gaan trainen voor een halve marathon. Dat is echt niet niks. ga eerst maar gewoon eens consequent 5km kunnen lopen (dus met schema opbouwen), dan 10km en zodra je 10km makkelijk kan volhouden (en dat is dus niet 1x lopen, maar echt consequent zonder blessures) ga dan aan een halve marathon denken.
Pagina: 1 ... 10 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2