Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 100 Laatste
Acties:
  • 475.137 views

Onderwerpen

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:05
November 2016 liep ik mijn eerste halve marathon, bij de Vlinderloop in Houten. Toen lag het ijs in de sloot en was het voor het eerst dat ik meer dan 20 kilometer liep. Tijd was 1u49.
Inmiddels heb ik een hele marathon gelopen en in de voorbereiding daarop natuurlijk vaker meer dan 20 kilometer.Bovendien ben ik lichter en sneller geworden. Dus het leek me een leuk idee om nu weer een halve marathon te gaan lopen. En waarom dan niet weer de Vlinderloop? Deze loop is goed georganiseerd, loopt over een groen, rustig parcours en is met 4 euro zeer aantrekkelijk geprijsd. Je kunt je inschrijven voor vier afstanden: 5.2, 11.2, 15.2 en 21.1 km.

Inschrijving vindt plaats in de kantine van korfbalvereniging Victum. Gelukkig verkopen ze er ook sportdrank, want die had ik vergeten.
Zoals jullie ook gemerkt hebben was het vandaag nogal warm. Dat was vooral te merken op het stuk langs het Amsterdam-Rijnkanaal.Daar hadden we de wind mee in volle zon. Er was slechts 1 waterpost, maar stond op een plek waar je tijdens de halve marathon vier keer langs komt, want je loopt eigenlijk 2x een kwart marathon.

Ik wist niet precies hoe hard ik van start moest gaan. Een tempo van 4:50 per kilometer leek me een goede balans tussen snelheid en zekerheid. Dit zou leiden tot een tijd van 1u42. Maar van het begin af aan liep ik iets harder, zo'n 4:45. Toch liep ik maar door in dit tempo, want ik liep ontspannen en afremmen leek me meer energie te kosten.
Bij de start vertrekken alle afstanden tegelijk. In het begin is het dus druk, maar in de tweede ronde had ik slechts 2 lopers voor me. De voorste viel op een gegeven moment stil en een paar kilometer later haalde ik de andere in. In de laatste kilometer versnelde ik en wist ik er zelf nog iets van een eindsprint uit te persen. Eindtijd 1:40:15. Goede tijd, sneller dan gepland, maar net niet onder de grens van 1.40. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:25
Ik ging vandaag nog een beetje onderhoud doen ter voorbereiding op de HM volgende week.

Warm, zware benen, was niet vooruit te branden. Toch nog wat vermoeidheid van Devil's Trail in de benen dus. Had t/m donderdag spierpijn haha. Niet best.

Komende week maar ff rust zodat ik vlg week fris ben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:32
Sport_Life schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 19:29:
[...]

Zo'n ding heb ik (nog) niet. Maar ivm marathon training wil ik er wel 1.

Overigens loop ik altijd door de duinen, maar woon in de stad dus kom altijd wel langs een supermarkt. Het was vandaag te heet om alleen te drinken uit de kraantjes in de duinen.
Ah vandaar :)
Lijkt me wel mooi om altijd door de duinen te kunnen rennen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:02
Sport_Life schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 19:29:
[...]

Zo'n ding heb ik (nog) niet. Maar ivm marathon training wil ik er wel 1.

Overigens loop ik altijd door de duinen, maar woon in de stad dus kom altijd wel langs een supermarkt. Het was vandaag te heet om alleen te drinken uit de kraantjes in de duinen.
Ah, gave omgeving om te lopen. Ben jaloers. Toen ik mijn lange duurlopen maakte voor de marathontraining een paar jaar terug had ik overigens ook geen vest en was het winter waardoor de stads/park-kraantjes afgesloten waren. Een oplossing waar ik toen nog wel eens voor koos was om dan flesje(s) water mee te nemen en ergens beschut neer te zetten. Vervolgens zorgde ik dan dat ik een soort achtje maakte zodat je vaak genoeg langs je eigen waterpost kwam ;)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Zojuist de 10k by night van Eindhoven Marathon afgerond. Pas mijn 4e 10k ooit en mijn snelste was in 59 minuten. Volgens Garmin was, op basis van mijn 5k record een 55:30 mogelijk

Mijn gevoel zei dat dat te snel zou zijn, dus het streven was om in de 57 minuten te lopen. Maar een eindtijd van 54:25 was het resultaat...

Ongelooflijk lekker gelopen. Door 3 snelle eerste kilometers snel uit de drukte en daarna keurig strak tempo gelopen rond de 5:35. Tot kilometer 9, toen betaalde ik de prijs voor het snelle begin.

Maar dankzij een eindsprint toch een tijd waar ik verschrikkelijk trots op ben.

Heerlijke afstand die 10km. Nu langzaam opbouwen voor grotere afstanden en hopelijk volgend jaar de halve marathon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 22:26:
[...]

Ah, gave omgeving om te lopen. Ben jaloers. Toen ik mijn lange duurlopen maakte voor de marathontraining een paar jaar terug had ik overigens ook geen vest en was het winter waardoor de stads/park-kraantjes afgesloten waren. Een oplossing waar ik toen nog wel eens voor koos was om dan flesje(s) water mee te nemen en ergens beschut neer te zetten. Vervolgens zorgde ik dan dat ik een soort achtje maakte zodat je vaak genoeg langs je eigen waterpost kwam ;)
Haha dat is ook een goed idee, die kraantjes zijn idd in de winter dicht. Overigens ook toen het afgelopen zomer 30 graden plus was, ivm tekort aan water. Dat is niet handig als je bij een lange duurloop rekent op water.. :P. Ik weet inmiddels van elk (kust)dorp waar de flesjes AA drink staan in de lokale supermarkt :9

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 13-10-2018 23:12 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• j00han
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 21:10
Hoppa! schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 22:52:
Zojuist de 10k by night van Eindhoven Marathon afgerond. Pas mijn 4e 10k ooit en mijn snelste was in 59 minuten. Volgens Garmin was, op basis van mijn 5k record een 55:30 mogelijk

Mijn gevoel zei dat dat te snel zou zijn, dus het streven was om in de 57 minuten te lopen. Maar een eindtijd van 54:25 was het resultaat...

Ongelooflijk lekker gelopen. Door 3 snelle eerste kilometers snel uit de drukte en daarna keurig strak tempo gelopen rond de 5:35. Tot kilometer 9, toen betaalde ik de prijs voor het snelle begin.

Maar dankzij een eindsprint toch een tijd waar ik verschrikkelijk trots op ben.

Heerlijke afstand die 10km. Nu langzaam opbouwen voor grotere afstanden en hopelijk volgend jaar de halve marathon.
Goed gelopen!

Vandaag ook de 10 km gelopen in Eindhoven, vond het erg druk op het parcours de eerste 2-3 km. En er was ook niet evenveel ruimte om te lopen daardoor was het lastig om een goed tempo te vinden.

Ondanks de warmte en de drukte heb ik ook een mooie tijd neergezet 47:43 waar ik ook heel blij mee ben. Sfeer was goed en er was ook veel publiek wat weg positief was.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Iemand advies voor mij? Ik krijg bij het doen van lange duurlopen vaak last van mijn darm / maagstelsel, waardoor ik bijna instant naar de wc moet (of in ieder geval niet meer verder kan rennen, lopen gaat wel). Iemand tips hiervoor? Het nemen van een gelletje resulteert vaak in een bijna direct eind van mijn rondje. Volgende week Amsterdam HM, zou ik mijn maag nog kunnen trainen door een aantal keer overdag een gelletje te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:05

Rhapsody

In Metal We Trust

Alexander6501 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 07:15:
Iemand advies voor mij? Ik krijg bij het doen van lange duurlopen vaak last van mijn darm / maagstelsel, waardoor ik bijna instant naar de wc moet (of in ieder geval niet meer verder kan rennen, lopen gaat wel). Iemand tips hiervoor? Het nemen van een gelletje resulteert vaak in een bijna direct eind van mijn rondje. Volgende week Amsterdam HM, zou ik mijn maag nog kunnen trainen door een aantal keer overdag een gelletje te nemen?
ben je toevallig een snelle eter? Ik merk dat wanneer ik last krijg, ik meestal iets te snel heb gegeten.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Rhapsody schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 08:13:
[...]
ben je toevallig een snelle eter? Ik merk dat wanneer ik last krijg, ik meestal iets te snel heb gegeten.
Zou kunnen, bedoel je dan je normale maaltijden of het gelletje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:39

Rudedadude

Maybe we were born to run

Alexander6501 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 07:15:
Poe(p), lastig. Je zal denk ik zelf moeten experimenteren met wat voor jou werkt en een deel daarvan is volgens mij ook gewenning.

Ik ben zelf ontzettend methodisch in wanneer en wat ik eet voorafgaand aan een wedstrijd, tot en met stoelgang toe. Ik heb ooit een keer met maagkrampen moeten wandelen tijdens een 10K en daar heb ik van geleerd. Eten tijdens het hardlopen heb ik langzaam aan geleerd, ik ben ooit begonnen met rozijnen en winegums (rozijnen zijn nog altijd best ok), maar inmiddels weet ik dat ik alles kan eten en drinken onderweg, als ik het maar wegkrijg. Mede omdat ik het altijd laat landen op een goede bodem van havermoutpap. Maar ik heb een redelijk sterke maag en ben bijvoorbeeld gewend aan vezelrijk eten.

Maar goed: mijn advies is dus: kijk naar wat de 'bodem' in je darmen is en vind uit wat daarin werkt. Er zijn ook mensen die de avond voor een wedstrijd alleen maar roomijs eten, bijvoorbeeld, om zo min mogelijk vulling te hebben.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Is het een 55 minuten durende reclame voor Nike?Misschien, maar wel ontzettend interessant om te zien en wat staat Kipchoge ontzettend nuchter in het leven, diep respect voor de man.

[YouTube: Breaking2 | Documentary Special]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:05

Rhapsody

In Metal We Trust

Alexander6501 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 08:24:
[...]

Zou kunnen, bedoel je dan je normale maaltijden of het gelletje?
Normale maaltijden. En dan vooral die voor de wedstrijd. Als ik woensdagavond met mijn loopgroep loop, heb ik twee uur ervoor gegeten. Ik heb gemerkt dat als ik wat rustiger eet (sowieso een goed idee) dat ik dan ook geen last heb.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:28

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Wat is het toch lekker lopen zo op de vroege morgen door het bos. Nog niet te warm en door de lage zon is het makkelijk in de schaduw te blijven. Had van te voren niet verwacht dat ik zo eenvoudig 10km zou lopen op een ontbijt van 2 witte bolletjes met hagelslag en chocopasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
Ik doe de duurlopen op zondagochtend de laatste tijd eigenlijk steeds vaker zonder vooraf te eten. Afhankelijk van de afstand neem ik wel powerbar gelsnoepjes mee en/of eet ik de zaterdag ervoor iets meer koolhydraten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
Een duurloopje van 10km durf ik ook wel aan met een nuchtere maag. Als ik op zondagochtend met de groep ga intervallen eet ik wel wat kleins van tevoren, maar zeker geen brood! Eerder een ontbijtkoekje of een banaan.

Tijdens de trail gisteren eens een winegum gepakt. Ik weet nu ook dat dat niks voor mij is. Niet weg te krijgen die ellende.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 20:58
De halve marathon van Eindhoven gedaan. Helaas veel te warm om 1:45 proberen te lopen. Met 25 graden en zon (en dat in oktober :() merk je dat je inzakt naar een lagere hartslag en je lichaam niet met een hoge hartslag wil lopen. Uiteindelijk, op wat kramp na, redelijk rustig kunnen uitlopen en natuurlijk heel gezellig onderweg. Geen PR (1:48:30) maar natuurlijk wel tevreden met alsnog een tijd onder de 2 uur (1:58:30).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Lagere hartslag? Bij warmte gaat hij bij mij juist flink omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:28

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Ja dat verbaasd mij ook. Hoe warmer het is hoe hoger mijn hartslag gemiddeld zal liggen bij welk tempo ik ook loop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleximex
Aghanim schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 16:41:
Lagere hartslag? Bij warmte gaat hij bij mij juist flink omhoog.
Precies. Hartslag 190 had ik. Maar dat is niet vol te houden en dat geeft mijn lichaam ook aan. Echter zakte mijn hartslag naar onder 170. Uiteindelijk 180 gemiddeld. De twee voorgaande keren was dat 186 gem. Met hitte is naast dat ik een hogere hartslag krijg een hoge hartslag ook moeilijk vol te houden.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 18:50
HM van Eindhoven vandaag. Was voor mij de eerste keer daar. Goed georganiseerd, je loopt rustig en op een prettige manier naar de startvakken, met onderweg nog genoeg plekken om nog een keer naar de WC te gaan. Ik vond de temperatuur wel prettig.
Vlak na de start vrij snel bij de 1:40 pacers terecht gekomen. Ik merkte dat ik goede benen had, en omdat mijn PR net boven de 1:40 ligt durfde ik het wel aan om ze achter me te laten.
Bij 16km keek ik voor het eerst op mijn horloge en zag ik dat een PR me bijna niet kon ontgaan. En toen kwam de man met hamer! Die heeft op mijn benen gebeukt tot het einde maar toch nog een nette PR eruit gesleept: 1:39:35. Erg tevreden, opbouw had beter gekund en de laatste meters prettiger maar die pijn was het waard.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Valorian
Vandaag Devil's Trail Drunen 22km afgetikt. Met "Doorn" (7 dagen geleden) nog in de benen geen ideaal uitgangspunt maar ook wel weer een gave uitdaging om te kijken wat er mogelijk is. Na Devil's trail Doorn had ik een nare 'steek' in de buitenkant van mijn kuit, onderin (volgens mij "M. Soleus spier") maar door daar de hele week op te masseren (niet heel prettig) grotendeels weg kunnen krijgen en heb ik uiteindelijk vrijdagmiddag nog een ticket voor Drunen gekocht.

Met warme weer natuurlijk de wetenschap dat het niet makkelijk zou worden, en daar bovenop de 'hear say' van anderen dat Drunen toch wel by far de zwaarste was van de 4 Devil's Trails had ik mij al voorbereid op een wat rustiger tempo dan vorige week. Maar dat het zó zwaar zou worden had ik niet verwacht. De route was werkelijk killing, stukken van 2 a 3 km door mul zand zijn slopend, en daardoor kreeg ik ook steeds meer moeite met de heuveltjes (die op zich niet hoog waren). Bijkomstig nadeel van de zandvlaktes was dat mijn schoenen daar langzaam mee gevuld raakten. Dat zorgde ervoor dat mijn tenen steeds minder bewegingsruimte kregen, iets wat vooral in de stukken naar beneden erg pijnlijk werd.

Maar goed, het was wel weer een geweldige ervaring en een mooie trail. En ondanks dat het bovenstaande niet echt bemoedigend zal klinken heeft ook dit keer weer niemand mij gedwongen om dit avontuur aan te gaan ;) .. Uiteindelijk zou de trail zo'n 23,5km duren, iets wat mij gelukkig al bekend was omdat de trail als GPX met die afstand op de site stond. Veel anderen zag je rond het 22-punt toch wel een beetje vloeken en creperen (ook al weet iedereen dat het meten bij trails niet zo nauw komt). Dan is 1,5 km extra best een eind...

Al met al in 2 uur en 20 minuten de kleine 24km afgelegd. Een pace van 5:59/km. Bizar. 5 weken geleden nog een 35km trail gelopen met een pace van 5:50. Zegt wel wat over verschillen in terrein... Al zal het niet volledig uitgerust zijn ook meespelen.

Edit: 37e geworden v/d 180 mannen.

Twijfel nu nog over de derde trail, Nijmegen. Daarvan zijn er alleen nog 33km en 42km-tickets beschikbaar. Iemand ervaringen met dat terrein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
@Tigertje knap met die hitte _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:52

Roozzz

Plus ultra

Valorian schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:23:
Twijfel nu nog over de derde trail, Nijmegen. Daarvan zijn er alleen nog 33km en 42km-tickets beschikbaar. Iemand ervaringen met dat terrein?
Wat wil je weten? :P

In ieder geval geen mul zand, wel de een stevig pak hoogtemeters. In het algemeen vrij golvend nergens echt steil. Ik zie dat de 42k het stukje rond Berg en Dal meepakt, de kortere afstand niet. In principe is de 1e 10k waarschijnlijk het meest uitdagend. Daarna beter loopbaar.
Ik zou zeggen lekker gaan lopen, het is een mooi gebied om te verkennen :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 20:19

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

DIt was voor mij bijna een hardloopweekendje. Zaterdag hebben we met de loopgroep de Schnitzelloop gedaan in Duitsland. Jawel, in Kranenburg starten, de route was ongeveer 14km en wat een prachtige dag om daar hard te lopen (foto's staan op mijn Strava account). Na het loopje was het bij de auto even iets droogs aan en op naar het terras waar we met 12 man Schnitzel hebben gegeten. Ik voel me nu nog vol... :+

Toen zondag, vandaag, naar Utrecht voor de Haarrijntrail. Mijn zwager had mijn vrouw en ik daarvoor uitgenodigd. Op ongeveer 7 van de 15km merkte ik al dat hij achter me liep ipv naast me (waar het kon) en na 8-9km was het echt op bij hem. Ons tempo had ik al langzaamaan aangepast om het hem wat makkelijker te maken maar aangezien hij al tijden niet hardgelopen heeft (ik heb hem gewaarschuwd) lukte het vooral in dit zonnige weer niet. (hij is inmiddels 30 en dan kom je niet meer weg met ongetraind wedstrijdjes lopen blijkbaar ;) )

Langs de Haarrijnseplas ben ik zelf nog even door het water gaan hardlopen om zelf even af te koelen. Natte en frisse voetjes en het opspattende water op de benen voelde heerlijk aan. Uiteindelijk kwam vlak voor de finish vrouwlief ons nog bijhalen, ik heb de rest maar voor me laten finishen (wat mijn vrouw blijkbaar erg leuk vond). Leuk rondje, erg veel verhard als je daarvoor kiest maar vaak kan je langs de kant in het gras of zand wel op trailschoentjes lopen.
Strava: Haarrijntrail

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:58
Calitomnication schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 09:19:
Is het een 55 minuten durende reclame voor Nike?Misschien, maar wel ontzettend interessant om te zien en wat staat Kipchoge ontzettend nuchter in het leven, diep respect voor de man.

Maar wel een gave reclame dan, ook geweldig van Tadese & Lelisa. Echte grande cohones om ervoor te gaan alleen al.

2:00:25 bijna onmenselijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Vandaag een langzame duurloop op mijn nieuwe tempo (lagere hartslag) gelopen en dat ging prima. Prima in D1 gebleven voor 90min en ongeveer 14.5km gelopen.

Hoe lang herstellen jullie over het algemeen van zo'n loop? Mijn Garmin gaf 13 uur hersteltijd, dat lijkt me wat kort.

Is het verantwoord om morgenavond, 36 uur na de langzame duurloop, weer te gaan lopen? Voorkeur zou zijn dinsdagavond maar ik kom wat lastig uit deze week qua agenda.

Gaat me vooral om conditioneel herstel.

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 14-10-2018 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
Frenz64 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:51:
[...]

Maar wel een gave reclame dan, ook geweldig van Tadese & Lelisa. Echte grande cohones om ervoor te gaan alleen al.

2:00:25 bijna onmenselijk
Bedenk je wel dat hier alles aan gedaan is om dingen als wind en dergelijke tot een minimum te beperken. Ondanks dat het heel knap is vind ik wat kipchoge dit jaar in Berlijn geflikt heeft nog een stukje knapper.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 08:28

racoon

mooowwww

Gister de halve marathon als pacer ; uur gelopen, helaas door de warmte en zware bovenbenen niet de gewenste tijd gehaald, mijn mede pecers hebben de tijd ook niet gehaald.

Was wel heel gaaf om een keer mee te maken, ontvangst in Pullman hotel, daar de shirts, balon en startnummers opspelden, wat eten en dan de groepsfoto, daarna met z'n allen naar de startvakken en wachten tot je weg mag, viel mij heel erg mee hoe snel je op gewenste tempo zat, maar man wat had ik het warm, na km balon afgegeven aan mijn mede pacer en alleen verder gelopen, mijn boven benen werden zwaarder.

Wat mij wel opviel was dat er veel mensen met ehbo langs de kant lagen.
Bij de finisch mij mede pacer gesproken ook hij was net binnen en de tijd die hij moest lopen niet gered terwijl hij al 20+ halve marathons gepaced heeft.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/46uwkt.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door racoon op 15-10-2018 10:17 ]

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
racoon schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 08:22:
Gister de halve marathon als pacer ; uur gelopen, helaas door de warmte en zware bovenbenen niet de gewenste tijd gehaald, mijn mede pecers hebben de tijd ook niet gehaald.

Was wel heel gaaf om een keer mee te maken, ontvangst in Pullman hotel, daar de shirts, balon en startnummers opspelden, wat eten en dan de groepsfoto, daarna met z'n allen naar de startvakken en wachten tot je weg mag, viel mij heel erg mee hoe snel je op gewenste tempo zat, maar man wat had ik het warm, na km balon afgegeven aan mijn mede pacer en alleen verder gelopen, mijn boven benen werden zwaarder.

Bij de finisch mij mede pacer gesproken ook hij was net binnen en de tijd die hij moest lopen niet gered terwijl hij al 20+ halve marathons gepaced heeft.
Ja het was pittig gister. Zag tijdens de hele ook veel mensen langs de kant liggen, en volgens mij op de Oirschotsedijk ook nog een van de ingehuurde topatleten/hazen. Zat daarna nog een tijd de stream te kijken van Omroep Brabant en daar werden op de finish ook constant mensen opgepikt door het rode kruis...

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Jammer dat ik je gemist heb, maar het was ook zo ontzettend druk. Daarnaast zat ik in startvak A, 20 meter achter de startstreep :). Het vinden van de startvakken was nog even een dingetje, van het beursgebouw was het best nog wel een pokke-end lopen, we liepen eerst startvak C in, maar bleek dat de startvakken als een waaier waren opgezet, dus wij hier weer uit en naar startvak A, ow nee, dit is B... Weer terug en naar A. Met precies nog 4 minuten op de klok kwamen we in het startvak aan, aftellen en los!

Gisteren dus de Halve Marathon van Eindhoven gelopen, mijn streeftijd van 1.33, het schema in mijn broekzak was zo opgezet dat het heel gek moest lopen om deze tijd niet te halen. Vanaf de start 7km op 4.30". Dit is perfect gegaan en het viel me al op dat veel mensen (ondanks de hitte) veel te hard van start gingen en op kilometer 5 al terugvielen. Aan de ademhaling van mijn loopmaat merkte ik dat hij het ook zwaar had. Op kilometer 7 ging het tempo iets omhoog naar 4.20". Voordeel hiervan is dat je de lopers (die al in groepen terug aan het vallen waren) best hard voorbij loopt, nadeel is dat het parcours op sommige punten vrij smal was waardoor je constant een fuik inliep en je er echt dwars doorheen moest beuken.

Op kilometer 10 gingen wij een iemand uit onze AV voorbij, hij was op 4.10 gestart maar had zich helemaal kapot gelopen. Heb nog geprobeerd hem op 4.20 mee te krijgen en dat heeft hij een 800 meter vol kunnen houden, maar daarna is hij samen met mijn andere loopmaat afgehaakt. Het liep heerlijk, heb heel weinig op mijn horloge gekeken en had ook totaal geen besef van waar ik precies zat op het parcours. Op de 14km moest het tempo omhoog naar 4.10". Probleem was dat de lopers voor mij massaal terug- (of uit) aan het vallen waren en de wind vol van voor kwam. Er was niemand om achter te schuilen en moest in mijn uppie door de wind beuken, dit heeft achteraf toch iets meer energie gekost dan eigenlijk de bedoeling was.
Bij het opdraaien van de Oirschotsedijk loop je eigenlijk alleen maar onder de bomen waardoor mijn GPS het niet meer goed kon begrijpen, op sommige punten heb ik de 4.10" nog aan kunnen tikken en vol kunnen houden, maar ik merkte dat mijn kuit soms een pijnscheut aka waarschuwing van beginnende kramp naar boven liet schieten. Het tempo van 4.10" heb ik bewust laten varen en ben, wetende van de marge in mijn schema, op 4.30"/4.35" gaan lopen.

Met de wind vol in het gezicht terug richting centrum Eindhoven, over Strijp en langs het Philip Stadion. Van het centrum heb ik eigenlijk heel weinig mee gekregen, wel weet ik dat het daar ontzettend druk was, maar heb me hier bewust voor afgesloten. Met de dreigende kramp heb ik ook geen eindsprint ingezet, maar ben netjes naar de eindstreep door gehobbeld (wel nog over nagedacht, maar het risico dat de kramp erin zou schieten was het me (met de haven in zicht) niet waard. Op 1.33.50 over de eindstreep, perfect gelopen volgens schema, een PR op de HM (was 1.35.40) en onder deze omstandigheden waar ontzettend veel mensen zijn uitgevallen of last hadden van de warmte ben ik zeker niet ontevreden!

Op de 12km heb ik trouwens een gel van Maurten geprobeerd en ik moet zeggen, dit werkt prima! Net of je een iets te warme Haribo beer naar binnen aan het werken bent, maar totaal geen last van de maag gehad!

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:35
Xaverius schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:10:
DIt was voor mij bijna een hardloopweekendje. Zaterdag hebben we met de loopgroep de Schnitzelloop gedaan in Duitsland. Jawel, in Kranenburg starten, de route was ongeveer 14km en wat een prachtige dag om daar hard te lopen (foto's staan op mijn Strava account). Na het loopje was het bij de auto even iets droogs aan en op naar het terras waar we met 12 man Schnitzel hebben gegeten. Ik voel me nu nog vol... :+

Toen zondag, vandaag, naar Utrecht voor de Haarrijntrail. Mijn zwager had mijn vrouw en ik daarvoor uitgenodigd. Op ongeveer 7 van de 15km merkte ik al dat hij achter me liep ipv naast me (waar het kon) en na 8-9km was het echt op bij hem. Ons tempo had ik al langzaamaan aangepast om het hem wat makkelijker te maken maar aangezien hij al tijden niet hardgelopen heeft (ik heb hem gewaarschuwd) lukte het vooral in dit zonnige weer niet. (hij is inmiddels 30 en dan kom je niet meer weg met ongetraind wedstrijdjes lopen blijkbaar ;) )

Langs de Haarrijnseplas ben ik zelf nog even door het water gaan hardlopen om zelf even af te koelen. Natte en frisse voetjes en het opspattende water op de benen voelde heerlijk aan. Uiteindelijk kwam vlak voor de finish vrouwlief ons nog bijhalen, ik heb de rest maar voor me laten finishen (wat mijn vrouw blijkbaar erg leuk vond). Leuk rondje, erg veel verhard als je daarvoor kiest maar vaak kan je langs de kant in het gras of zand wel op trailschoentjes lopen.
Strava: Haarrijntrail
He, wat leuk. Ik was er ook, bij de Haarrijntrail. Vond het een leuk evenement, het was inderdaad erg warm en dat deed mij zelf ook wat pijn. Heb langs het water even genoten van het weer en hem uiteindelijk ongeveer in dezelfde tijd uitgehobbeld. Vorige week de Singelloop en afgelopen week drie dagen ziek geweest merk je toch wel qua energielevel.

Misschien heb je me wel gezien, ik liep in dat Rabobank shirt met die 'inspirerende' quote achterop.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sp@rkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 08:00
GIsteren mijn eerste hele marathon gelopen in Eindhoven. Doelstelling was binnen 4.30 en het is 4.36.47 geworden. Gezien de temperatuur ben ik tevreden dat ik hem in ieder geval heb uitgelopen. De eerste 25 km ging prima, maar toen begon de warmte parten te spelen. De hartslag ging omhoog en toen moest ik mijn tempo aanpassen om niet helemaal stuk te gaan (wat toch wel gebeurde :-) . Ik weet niet hoeveel sponzen ik in mijn nek heb uitgeknepen om wat verkoeling te krijg. De laatste 2km gingen weer prima, het publiek dat langs de route staat sleept je er door heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 23:57

Pathogen

Shoop Da Whoop

Calitomnication schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 09:19:

Kipchoge is sinds die poging meer bij mij in beeld gekomen, maar wat een levende legende is die man _O_

Heb gister niet te lang stil geprobeerd te staan bij het feit dat ik niet een marathon aan het lopen was. Wel een compleet weekend grafstemming in mijn hoofd en nu nog steeds. Of dat er iets mee te maken heeft, geen idee.

Zag wel dat mijn startnummer (462) nog een 4:07 heeft weten te lopen, ondanks dat hij de eerste HM in een voor mij 5km-tempo heeft weten te lopen... Ik hoop niet dat ik zo'n verval krijg als ik 'm zelf eindelijk mag lopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 20:19

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

KaiseRRuby schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:36:
[...]He, wat leuk. Ik was er ook, bij de Haarrijntrail. Vond het een leuk evenement, het was inderdaad erg warm en dat deed mij zelf ook wat pijn. Heb langs het water even genoten van het weer en hem uiteindelijk ongeveer in dezelfde tijd uitgehobbeld. Vorige week de Singelloop en afgelopen week drie dagen ziek geweest merk je toch wel qua energielevel.

Misschien heb je me wel gezien, ik liep in dat Rabobank shirt met die 'inspirerende' quote achterop.
Ik kan me een raboshirtje herinneren nadat ik het startnummer had opgehaald maar daarna staat me nu niet meer bij. Wat voor quote is dit dan?
Dat er toch nóg een tweaker mee heeft gedaan. :)

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:58

Gotez

42

Ik heb gisteren de bosmarathon van Soest gedaan. Lang verhaal kort, drama. Ik ging voor een tijd rond de 4.15-4.30. Dit zou mijn eerste marathon zijn. Ik ben ongeveer 1,5 jaar geleden begonnen met rennen.

Start was goed. Misschien iets te hard. Merkte wel dat de starttijd (10:30) mij tegenviel. Normaal ren ik s'avonds na het eten. De bosmarathon is 4 rondjes van iets meer dan 10km. Eerste rondje was in 59 minuten helemaal prima. Tweede rondje ging ook nog goed, 1.02 uur. Daarna ging alles mis. Vreselijk kramp in mijn kuiten. Kon maar paar honderd meter rennen en daarna lopen. Ademhaling kapot. Hartslag veel te hoog. Geen idee hoe het kwam. Heb normaal nooit kramp. Misschien door het warme weer. Rennen in een bos is trouwens echt veel zwaarder dan op vlakke weg. Ik heb twee keer 30+ km gedaan in training en die gingen echt soepel. Deze viel dus tegen. Uiteindelijk 4.44 uur gelopen. Teleurgesteld. Maar wel een mooi doel voor volgende marathon.

Overigens complimenten voor de AV Pijnenburg en organisatie. Een stuk of 30 mensen voor marathon. Maar prima georganiseerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:37
In anderhalf jaar van beginnen met rennen naar een marathon vind ik best wel erg snel?

Hoeveel km liep je zo'n beetje in de week in de voorbereiding? Wat voor tempo qua trainingen? Hoeveel halve marathons heb je al gelopen?

Maar ja, andere ondergrond en evt wat hoogteverschillen icm een hoger tempo... Dan is het niet gek dat je kramp krijgt (en het was nog warm ook natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
Gotez schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:09:
Ik heb gisteren de bosmarathon van Soest gedaan. Lang verhaal kort, drama. Ik ging voor een tijd rond de 4.15-4.30. Dit zou mijn eerste marathon zijn. Ik ben ongeveer 1,5 jaar geleden begonnen met rennen.

Start was goed. Misschien iets te hard. Merkte wel dat de starttijd (10:30) mij tegenviel. Normaal ren ik s'avonds na het eten. De bosmarathon is 4 rondjes van iets meer dan 10km. Eerste rondje was in 59 minuten helemaal prima. Tweede rondje ging ook nog goed, 1.02 uur. Daarna ging alles mis. Vreselijk kramp in mijn kuiten. Kon maar paar honderd meter rennen en daarna lopen. Ademhaling kapot. Hartslag veel te hoog. Geen idee hoe het kwam. Heb normaal nooit kramp. Misschien door het warme weer. Rennen in een bos is trouwens echt veel zwaarder dan op vlakke weg. Ik heb twee keer 30+ km gedaan in training en die gingen echt soepel. Deze viel dus tegen. Uiteindelijk 4.44 uur gelopen. Teleurgesteld. Maar wel een mooi doel voor volgende marathon.

Overigens complimenten voor de AV Pijnenburg en organisatie. Een stuk of 30 mensen voor marathon. Maar prima georganiseerd!
Mijn eerste gedachte is eigenlijk hetzelfde als van anderen.. Na 1.5 jaar al een marathon? In het bos? Wat is je normale intensiteit? Hoeveel km per week? welke snelheden etc. Normaal zou ik zeggen begin met eenhalve marathon en kijk of je dat kunt volhouden.. Het is niet simpelweg als je 10 km kunt rennen dat die andere 30 'ook wel lukken' want het is ' maar 4x 10 kilometer' .

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Laatst online: 08:58

Gotez

42

m0ridin schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:16:
In anderhalf jaar van beginnen met rennen naar een marathon vind ik best wel erg snel?

Hoeveel km liep je zo'n beetje in de week in de voorbereiding? Wat voor tempo qua trainingen? Hoeveel halve marathons heb je al gelopen?

Maar ja, andere ondergrond en evt wat hoogteverschillen icm een hoger tempo... Dan is het niet gek dat je kramp krijgt (en het was nog warm ook natuurlijk).
Ik loop gemiddeld 30-40km in een week. Bij training voor marathon paar keer 30km en paar keer 21km plus. Heb nu in trainingen ongeveer 10 keer 21km+ gelopen. Trainingen tussen de 6min/km en de 5.30 min/km.

De ondergrond maakt denk ik groot verschil. Maar de 26 graden hielp niet. Volgende keer anders eten en rustiger beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:35
Xaverius schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:52:
[...]

Ik kan me een raboshirtje herinneren nadat ik het startnummer had opgehaald maar daarna staat me nu niet meer bij. Wat voor quote is dit dan?
Dat er toch nóg een tweaker mee heeft gedaan. :)
Eerlijk gezegd weet ik het niet precies, had het shirt gekregen toen ik DtD liep. Ik zag ook nog iemand met een oranje Rabo Vitality shirt, maar die is van vorige week, van de Singelloop. Mijne was wit met groen.

Jammer om te horen dat je teleurgesteld bent. Ik herken het wel, vorig jaar wilde ik een PR lopen op de halve, ook in deze marathon. Ook af moeten gaan op de 19km, pijn, kramp, etc.

Het mulle zand is toch wel wat anders dan een wegloopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian

[Afbeelding]
Ah, jammer dat het niet gelukt is. Liep je wel op een "relaxed" tempo eigenlijk? Het verbaast mij namelijk, ik hoor zelden dat Pacers hun tempo niet halen (ook bij hele heftige omstandigheden is dat juist een zekerheid waar je op kan rekenen). Dat komt ook omdat je als pacer vaak veel langzamer (denk aan minimaal 10%) loopt dan je eigen comfortabele race-snelheid. Dus heb je al zat 1/2 marathons op 1:45 gelopen, dan moet je pacen op 1:55 of 2:00, en niet op 1:45 of 1:50 lijkt mij. Dat geeft je én de marge om te acteren op heftige omstandigheden of persoonlijke problemen (bijv. een slechte dag) én zorgt ervoor dat je als pacer 'relaxed' en rustig loopt, wat fijn is voor de groep achter je, die willen niet iemand die het nét aan kan (of dus nét niet, uiteindelijk).

Maar goed, no offense naar jou natuurlijk, zo van de zijlijn is het makkelijk praten. En als er meerdere Pacers zijn uitgevallen zegt dat wel veel over hoe het was. Misschien helpt het ook niet mee dat het 26 graden in oktober is. In juli / aug ben je daar toch nog een beetje op ingesteld, maar nu in oktober is het toch even een mindfuck. Zat zaterdag in het stadspark en daar lag de halve stad in ondergoed in de zon, terwijl de bomen in volle herfst-look stonden en de bladeren al op de grond lagen. Nog zo'n surrealistisch beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Valorian schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:55:
[...]

Ah, jammer dat het niet gelukt is. Liep je wel op een "relaxed" tempo eigenlijk? Het verbaast mij namelijk, ik hoor zelden dat Pacers hun tempo niet halen (ook bij hele heftige omstandigheden is dat juist een zekerheid waar je op kan rekenen). Dat komt ook omdat je als pacer vaak veel langzamer (denk aan minimaal 10%) loopt dan je eigen comfortabele race-snelheid. Dus heb je al zat 1/2 marathons op 1:45 gelopen, dan moet je pacen op 1:55 of 2:00, en niet op 1:45 of 1:50 lijkt mij. Dat geeft je én de marge om te acteren op heftige omstandigheden of persoonlijke problemen (bijv. een slechte dag) én zorgt ervoor dat je als pacer 'relaxed' en rustig loopt, wat fijn is voor de groep achter je, die willen niet iemand die het nét aan kan (of dus nét niet, uiteindelijk).

Maar goed, no offense naar jou natuurlijk, zo van de zijlijn is het makkelijk praten. En als er meerdere Pacers zijn uitgevallen zegt dat wel veel over hoe het was. Misschien helpt het ook niet mee dat het 26 graden in oktober is. In juli / aug ben je daar toch nog een beetje op ingesteld, maar nu in oktober is het toch even een mindfuck. Zat zaterdag in het stadspark en daar lag de halve stad in ondergoed in de zon, terwijl de bomen in volle herfst-look stonden en de bladeren al op de grond lagen. Nog zo'n surrealistisch beeld.
Ik liep op een langzamere tempo dan ik normaal loop, andere mede pacer had het ook niet gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Gotez schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:39:
[...]

Ik loop gemiddeld 30-40km in een week. Bij training voor marathon paar keer 30km en paar keer 21km plus. Heb nu in trainingen ongeveer 10 keer 21km+ gelopen. Trainingen tussen de 6min/km en de 5.30 min/km.

De ondergrond maakt denk ik groot verschil. Maar de 26 graden hielp niet. Volgende keer anders eten en rustiger beginnen.
Ah ok, ik liep bij mijn 1e marathon in mijn trainingen tot 65-70km in de laatste weken en ik kreeg ook kramp op alle mogelijke plekken als de hamstrings en kuiten (dan wel na 35-37km). Volgens de meer ervaren personen vooral te wijten aan 'een gebrek aan km's; (hoewel ik vermoed dat mijn tempo ook gewoon wat te hoog lag).

Maar inderdaad, denk dat temperatuur en ondergrond/parcours minimaal een net zo grote invloed heeft gehad. Jammer van je ervaring wel, maar hopelijk (en blijkbaar) geen reden om het niet meer opnieuw te proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

[Afbeelding]
Nog even over die vlag op je rug, heb je daar van te voren wel mee kunnen oefenen en hoe loopt dat? Lijkt me heel vreemd om zo in een keer met extra ballast te moeten lopen en dan ook nog eens als het warm is. Zoals je zelf zegt zijn er ontzettend veel mensen uitgevallen, vooral vanaf de Anthony Fokkerweg viel het mij op hoeveel mensen aan het wandelen waren, dus een extra ding op je rug kan je tegenwerken.

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Calitomnication schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:16:
[...]

Nog even over die vlag op je rug, heb je daar van te voren wel mee kunnen oefenen en hoe loopt dat? Lijkt me heel vreemd om zo in een keer met extra ballast te moeten lopen en dan ook nog eens als het warm is. Zoals je zelf zegt zijn er ontzettend veel mensen uitgevallen, vooral vanaf de Anthony Fokkerweg viel het mij op hoeveel mensen aan het wandelen waren, dus een extra ding op je rug kan je tegenwerken.
Ik had de keus een vlag of balon, aangezien ik mijn eigen rugtas mee had met camelbak koos ik voor een balon, heb daar nog nooit eerder mee gelopen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001

Tazzios

..

Bergseplasloop 10K:
@kenneth Ik hoorde van de winnaar dat er iemand moest afhaken gister maar dat was jij dus.
Mijn tactiek pas de boel kapot te lopen (maar niet zo letterlijk) gezien ik het niet van de eindsprint moet hebben. Op 4k had ik er nog maar eentje bij mij. Hij begon wat te jojoën maar zat op het 9km punt weer naast mij. Wat versneld maar hij bleef bij en begon op 500meter te versnellen wat ik niet kon volgen. Hij klaagde na de finish wel dat ik te veel aan het kletsen was. :P Dit jaar helaas 2e i.p.v. 1e maar zeer tevreden met mijn tijd (36:36).

[ Voor 12% gewijzigd door Tazzios op 15-10-2018 13:40 . Reden: verduidelijkt ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Pff, ik voel me echt een kreupele Klaas met al dat gerevalideer :P Dit vergt net zo goed discipline als het lopen van een marathonschema (wat ik dus niet helemaal correct heb gedaan).

Overigens zit ik blijkbaar nog steeds te klooien met hartslagzones. Maar eens teruglezen hier hoe het nou ook alweer zat met HRMax, want volgens mij klopt er geen hol van dat ik nu hoog Z2 en zelfs Z3 heb gelopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Ik train niet echt in zones maar hanteer de volgende methodes:
Duurloop - gewoon lekker lopen in een tempo waarbij je bij kunt praten en gezellig met wat anderen kunt rennen.
Lekker rondje in 't bos - Lekker tempo loopje met heuveltjes, mul zand etc. Flink wat harder dan een duurloop, maar je kunt 't wel eenvoudig volhouden tot verder dan je normale wedstrijd afstand.
Intervallen - Neem 't tempo van je favoriete wedstrijd afstand en verzin hier intervallen bij die harder zijn dan je wedstrijd tempo.

Geen gedoe met hartslag zones, wel lekker wisselend trainen en 't zorgt ervoor dat ik plezier in het hardlopen houd. Je hoeft niet de hele tijd op je horloge te kijken. Als ik mezelf dan als voorbeeld neem: voornamelijk 10km wedstrijden, op asfalt, een m'n tijd van ongeveer 41 minuten.
  • Dan loop ik m'n duurloop volledig op gevoel tussen de 5:00 en 5:30 per kilmometer,
  • M'n tempo loopje om plezier te hebben in 't bos, een beetje heuveltjes op knallen, omlaag wat ontspannender etc, dan loop ik ongeveer 13km in een uur
  • Intervallen, mooie stukken vlak verhard zoeken en dan kilometers loopen op 4:00 per kilometer, met daar tussen een heel rustig duurloop tempo. Of zoek strava segmentjes en ga daar lekker over rondracen, een segmentje kan ook korter zijn dan een kilometer, die loop je wat harder, of langer, dan loop je ze wat rustiger.
Trainen op je hartslagzones werkt vast super goed en effectiever dan hoe ik train. Voor mij is het belangrijker dat ik lekker afwisselend kan rennen zonder me druk te maken om specifieke tempo's, dat zorgt er ook voor dat ik meer plezier beleef.

Edit: Ik vind het lastige aan hartslagzones dat het zo verschilt van persoon tot persoon. Je HRMax zegt niets over je omslagpunt, de 'zones-in-procenten-van-je-hrmax' methode is dus bijvoorbeeld redelijk nutteloos om intervallen mee te bepalen. Als ik een uitgangspunt zou kiezen, dan zou dat voor mij m'n hartslagfrequentie zijn tijdens een 10km wedstrijd en dan niet m'n hrmax tijdens de laatste paar honderd meter van die wedstrijd, maar eerder het gemiddelde van kilometers 2 t/m 9. Die gebruiken als lactaat drempel en op basis daarvan wat met zones gaan schuiven.

[ Voor 14% gewijzigd door Arie- op 15-10-2018 14:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 09:15

Darkasantion

Just keep swimming!

Gisteren met de 4mijl van Groningen meegedaan aan de Bedrijvenloop wedstrijd.
Had als doel sub 25 gezet en dat is gelukt, ondanks te snelle start en wat hindernissen in het begin toch kunnen finishen in 24:56 :) . Verder was ik ook nog eerste van het team dus erg blije hardloopdag voor mij.
Gelukkig weinig last gehad van de hitte en dankzij het feit dat we in de 2e groep zatten was er na de rotonde in Haren gewoon vrije baan en kon je lekker op je eigen tempo doorlopen.
Nu wel wat spierpijn, normaal sprint ik nooit zo lang :P

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mja, lopen in zones zijn (of zouden moeten zijn) een tool voor me om ervoor te zorgen dat ik niet teveel van mezelf vraag :)
Ik vind jouw methode ook zeker aanspreken en het dekt natuurlijk gewoon de lading :Y

Ben nu vooral bezig met analyseren wat er allemaal heeft meegespeeld in het oplopen van deze blessure, want ik wil héél graag voorkomen dat ik nog een keer op het laatste moment een marathon moet afblazen.
Daarbij probeer ik heel bewust zoveel mogelijk aspecten opnieuw te bekijken en zo min mogelijk aan te nemen als zijnde "dit doe ik al prima, hoef ik niet naar te kijken". Alles mag en kan op de schop :Y

De directe aanleiding weet ik wel. Overbelasting door teveel en te snel.

Maar waarom heeft dat juist op díe plek een overbelasting gegeven? Dat heeft ook zeker weten iets met mijn looppatroon te maken. Hoe komt het dan dat ik zo loop? Loop ik altijd zo, of alleen bij vermoeidheid? Of bij bepaalde schoenen?
Ik wéét dat ik de weken voorafgaande aan de blessure een paar dingen heb veranderd:
- ik heb mijn ~1x per week barefoot/vibram training geschrapt (omdat ik bang was voor overbelasting, lol)
- daarna ben ik alleen nog maar met één paar schoenen gaan lopen, nl het paar waar ik mee duurloop (omdat ik mijn voeten minder wilde belasten, lol)

Ik weet óók dat:
- barefoot/vibram lopen me op dit moment de allerminste klachten geeft (maar wel het meest de kuiten zelf belast, dus in 1x volledig overschakelen is geen optie)
- met veel aandacht voor voetstand, knieën, landing, balans etc. ook op normale schoenen pijnvrij te lopen is
- mijn voorvoetlanding met een voetstand gaat waarbij de buitenkant voet als eerst neerkomt. Dit loopt prima zolang ik niet teveel op mijn hak land (ik vermoed dat hier de kern van mijn issue zit)
- zelfs wandelen (met schoeisel) pijnlijk kon zijn, dus ook rustig afrollen van hiel naar teen was ook geen pretje

Conclusie die ik op dit moment trek:

Mijn landing icm vermoeidheid is waarschijnlijk de oorzaak dat de peroneus meer belast wordt dan dat het aankan. Bij vermoeidheid landen mijn voeten makkelijk verder naar voren, komt er meer kracht op de hiel en dus ook op de peroneus omdat de kracht van de beweging waarmee ik van buiten naar binnen rol groter is en wellicht ook de hoek anders.

Nu nog een verbeterplan. Grofweg wil ik in ieder geval:
- met regelmaat weer minimalistisch trainen (houdt me scherp op techniek, wellicht speelt andere vorm van belasting ook een positieve rol)
- rustig en niet te lang lopen totdat ik minimaal een hele week niks heb gevoeld
- geleidelijk weer opbouwen na dat punt totdat ik een (rustige!) duurloop van 2u aankan zonder problemen
- vanaf dat punt eens kijken of en wanneer ik een marathon zou willen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:39

Rudedadude

Maybe we were born to run

Aghanim schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 22:00:
Vandaag een langzame duurloop op mijn nieuwe tempo (lagere hartslag) gelopen en dat ging prima. Prima in D1 gebleven voor 90min en ongeveer 14.5km gelopen.

Hoe lang herstellen jullie over het algemeen van zo'n loop? Mijn Garmin gaf 13 uur hersteltijd, dat lijkt me wat kort.

Is het verantwoord om morgenavond, 36 uur na de langzame duurloop, weer te gaan lopen? Voorkeur zou zijn dinsdagavond maar ik kom wat lastig uit deze week qua agenda.

Gaat me vooral om conditioneel herstel.
Conditioneel ben je bij zo'n z1 loop wel na ongeveer die tijd hersteld hoor. Ik krijg bij zo'n loop een vergelijkbare tijd. Als het goed is ben je bij een Z1 loop redelijk fris ook weer thuisgekomen. En zelfs als het herstel 2 keer zo lang duurt past het nog.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:05
Calitomnication schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 08:54:
[...]
Bij het opdraaien van de Oirschotsedijk loop je eigenlijk alleen maar onder de bomen waardoor mijn GPS het niet meer goed kon begrijpen,
Daarom gebruik ik altijd een (geijkte) footpod wanneer ik strak op een tempo wil lopen. De tempoinformatie van een footpod is veel stabieler, directer en preciezer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:30
Pathogen schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 14:06:
Pff, ik voel me echt een kreupele Klaas met al dat gerevalideer :P Dit vergt net zo goed discipline als het lopen van een marathonschema (wat ik dus niet helemaal correct heb gedaan).

Overigens zit ik blijkbaar nog steeds te klooien met hartslagzones. Maar eens teruglezen hier hoe het nou ook alweer zat met HRMax, want volgens mij klopt er geen hol van dat ik nu hoog Z2 en zelfs Z3 heb gelopen.
Je bent niet de enige, ik loop al maanden met een kuit blessure. Gelukkig aan de betere hand.
Er is altijd licht aan het einde van de tunnel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Tazzios schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:37:
Bergseplasloop 10K:
@kenneth Ik hoorde van de winnaar dat er iemand moest afhaken gister maar dat was jij dus.
Mijn tactiek pas de boel kapot te lopen (maar niet zo letterlijk) gezien ik het niet van de eindsprint moet hebben. Op 4k had ik er nog maar eentje bij mij. Hij begon wat te jojoën maar zat op het 9km punt weer naast mij. Wat versneld maar hij bleef bij en begon op 500meter te versnellen wat ik niet kon volgen. Hij klaagde na de finish wel dat ik te veel aan het kletsen was. :P Dit jaar helaas 2e i.p.v. 1e maar zeer tevreden met mijn tijd (36:36).
Prima tijd! Gefeliciteerd met je tweede plek.

Ik zat goed in het tempo maar in een paar honderd meter tijd begonnen mijn hamstring (oude kwaal) en bilspier (hmm, dat is nieuw) flink te verstijven en pijn te doen. Flink balen, maar vanochtend gelukkig redelijk probleemloos kunnen lopen. Op het einde 2' op 10k-pace gelopen en toen begon het weer te verstijven. Komende week maar rustig aan doen en dan veel krachttraining weer, wellicht terug naar de fysio.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Rudedadude schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 18:10:
[...]

Conditioneel ben je bij zo'n z1 loop wel na ongeveer die tijd hersteld hoor. Ik krijg bij zo'n loop een vergelijkbare tijd. Als het goed is ben je bij een Z1 loop redelijk fris ook weer thuisgekomen. En zelfs als het herstel 2 keer zo lang duurt past het nog.
Toch maar verstandig geweest en niet gegaan. Morgen lukt het op zich ook wel en dan heb ik toch wat meer rust gepakt, dat is in mijn geval wat ik voorheen te weinig deed :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Valorian
Pathogen schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:15:
Mja, lopen in zones zijn (of zouden moeten zijn) een tool voor me om ervoor te zorgen dat ik niet teveel van mezelf vraag :)
Ik vind jouw methode ook zeker aanspreken en het dekt natuurlijk gewoon de lading :Y

Ben nu vooral bezig met analyseren wat er allemaal heeft meegespeeld in het oplopen van deze blessure, want ik wil héél graag voorkomen dat ik nog een keer op het laatste moment een marathon moet afblazen.
Daarbij probeer ik heel bewust zoveel mogelijk aspecten opnieuw te bekijken en zo min mogelijk aan te nemen als zijnde "dit doe ik al prima, hoef ik niet naar te kijken". Alles mag en kan op de schop :Y
Goed om te zien dat je zo gedisciplineerd en analytisch te werk gaat. Ik hoop dat het je brengt wat je zoekt. Je zal ongetwijfeld nooit met 100% zekerheid kunnen stellen waar nu je huidige blessure vandaan komt maar door een aantal zaken uit te sluiten kun je wellicht in de toekomst weer pijnvrij én naar nieuwe doelen toewerken.

Vrijwel elke fanatieke loper heeft helaas te maken met blessures, dat zie je ook terug in dit topic. Sommigen door overduidelijke redenen, maar soms is het ook gewoon gissen naar de achterliggende problematiek. Wel zijn er een aantal variabelen die je kan meenemen die sowieso helpen in het voorkomen. De belangrijkst som ik hier voor je op. Even vanuit mijn rol als 'leek', maar denk dat er weinig tegenin te brengen is. Sommige punten zijn wellicht 'open deuren' voor je, maar wie weet heeft dan nog iemand anders er iets aan.

1. Opbouw snelheid en afstand - spreiden over tijd
De meeste lopers nemen nu eenmaal geen genoegen met een vast patroon aan km's en snelheid. Het zit in mensen ingebakken om altijd maar meer te willen, soms competitief tegen anderen, maar vaak ook uit interesse om te kijken hoe ver ze zelf kunnen komen. Dat uit zich normaliter in 2 factoren: snelheid en afstand. Voor beiden geldt dat je die niet te snel moet willen uitbouwen, want dat leidt vrijwel gegarandeerd tot problemen. Nou zijn er allerlei theorieën over hoe snel je je afstand mag vergroten, of je snelheid mag verhogen, of allebei, maar daar zal in niet induiken. Wel is het zo dat als je gedoseerd opbouwt dit een beter basis zal geven. Dus ben je bereid om écht de tijd te nemen en bijvoorbeeld 6 maanden te doen over de opbouw van 10km duurloop naar 30km duurloop, dan geeft dat een stabielere basis dan wanneer je het in 3 maanden wilt bereiken. Dat laatste lukt misschien ook wel, maar wie weet zit je dan ongemerkt al tegen blessures aan en lig je er vervolgens 3 maanden 'uit' waardoor je per saldo niets bent opgeschoten of zelfs verder van huis bent. Zelfde geldt voor snelheid: ga je in no time proberen je snelheid op te hogen dan vergroot je ook kans op blessures t.o.v. wanneer je dit gedoseerd doet. Kortom: spreid je je doelen uit over een langere tijd dan geef je je lichaam meer kans om te wennen aan de opbouw en langzaam de conditie + spierkracht en belastbaarheid qua pezen etc op te bouwen.

2. Core stability en kracht an zich
Verder is het bij serieus lopen een must om ook je core op orde te hebben. Dat zijn voornamelijk je buikspieren. Deze zorgen er namelijk voor dat je houding goed blijft, je mooi rechtop en 'hoog' genoeg loopt. Als je teveel gaat inzakken omdat het op dit punt aan kracht ontbreekt dan ga je automatisch maar onbewust minder netjes lopen en anders afwikkelen, met alle gevolgen van dien. Krachttraining is sowieso goed om problemen te voorkomen, door sterke beenspieren vang je ook veel op. Dat betekent overigens niet dat je meteen de fitnessruimte in hoeft, met bijvoorbeeld setjes lunges, squads, skips (knie-hef passen), kruispasjes, zijwaartse sprongen, etc. kom je al een heel eind wat benen betreft. Core train je daar ook deels mee en vul je aan met sit-ups en varianten daarop.

3. Monitoren van je houding
Iedere loper wordt op den duur moe en dat uit zich vaak deels in een slechtere loophouding en de daarbij behorende slechtere techniek en afwikkeling. Dat punt kan je zo lang mogelijk voorkomen met een goede core stability, maar soms sluipt het er ook gewoon in zonder dat je het door hebt. Wat je jezelf kan aanleren is door bijvoorbeeld elke 5 km van een lange duurloop voor jezelf af te spreken te kijken naar je houding. Denk dan "loop ik nog mooi rechtop", "heb ik nog lichte spanning op mijn buikspieren", "gebruik ik mijn arminzet nog goed". Soms kan zo'n check en het acteren daarop je vooruit helpen. Als je bijvoorbeeld 'inzakt' en meer met knieën naar binnen gaat lopen wordt de spier aan de buitenkant van je benen eigenlijk anders belast met als gevolg soms pijn in de aanhechtingen bij knieën en enkels. Dan denk je dat je bijv slechte knieën hebt maar eigenlijk is het gewoon niet genoeg kracht en stabiliteit icm focus op nette loophouding.

4. Balans
Een essentiële onderdeel van een goede looptechniek is wat mij betreft een top stabiliteit en balans. Oefen met een-benige oefeningen, eenbenige squads, etc. en zorg dat je op dat punt sterk wordt. Hier ga ik niet veel verder over uitwijden, want heel veel weet ik er niet van, maar het heeft mij veel geholpen bij revalideren na blessures. Elke stap die je neemt als hardloper zet je één been neer en maak je een sprong naar je volgende been. Is dan je balans niet top dan kan je je voorstellen dat de landing en de manier waarop je been de boel opvangt en coördineert ook slecht wordt.

5. Afwisseling in training en rust
Zoals hier veel al genoemd is het verder belangrijk dat je genoeg hersteltijd krijgt. Probeer een week-schema of routine te vinden waarbij de totaal-belasting per week do-able is en accepteer daarbij dat de trainingen an zich soms niet veel voldoening zullen geven. Doe je bijvoorbeeld 1 zware interval dan zal het wisseltempo-loopje twee dagen later relatief relaxed zijn, en ook een herstelloopje een dag na een lange duurloop moet je makkelijk afgaan. Hoe je het precies inricht moet iedereen voor zichzelf bepalen, de een werkt met een scheme en de ander op onderbuikgevoel. Maar feit is dat als je de fout maakt dat je "altijd keihard getraind wilt hebben" je uiteindelijk niet verder komt en soms zelfs overbelast raakt. Ik ben zelf overigens we geïntrigeerd door dat 80/20 idee van Fitzgerald wat iemand hier laatst noemde, ik denk dat ik dat boek eens ga bestellen.

6. Professionele begeleiding
Klinkt heel zwaar, maar komt eigenlijk neer op lid worden van een AV, een loopgroep, of een personal coach. Die geven vaak richting mee en kunnen goed inschatten hoe ze je verder kunnen helpen. Natuurlijk zijn er ook dan nog zat mensen die de grens opzoeken en zichzelf naar de vernielenis helpen (mijzelf incluis) maar het idee is er. Zo verbiedt onze huidige coach bijvoorbeeld om de woensdagavond-baan-training volledig en op de schema-snelheid uit te voeren als we óf net een wedstrijd gehad hebben óf een wedstrijd gepland hebben het weekend erop. Daar balen we vaak van, want soms voel je je top, ook na een wedstrijd, en denk je 'ah , nu kan het prima' maar wordt je toch 'verboden' dat zo uit te voeren. Dat klinkt rigide maar zal met 100% zekerheid mensen helpen zichzelf in bescherming te nemen. Overigens zijn wij dan wel weer een recreatieve groep die niet wekelijks wedstrijden lopen, anders kan dat natuurlijk niet op deze manier.

7. Schoenen, landing, drop/offset, demping, ground contact time, etc.
Hou ik mij verre van, zoveel mensen, zoveel theorieën. Enige wat ik er over kwijt kan: kijk naar wat jij zelf fijn vindt en werk daar naartoe, zoals altijd gedoseerd. Ik geloof niet zo in het idee dat er een perfect schoen-type en landing voor iedereen is, wel dat je zelf kan zoeken naar een manier die het beste bij jouw fysiek past.

PS: Ik ben aan het oppassen en verveel mij, vandaar deze longread ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian

Hoewel eens met de eerdere reageerders (ja: van 0 naar marathon in 1,5 jaar is snel, ja: een bosmarathon is wel even andere koek dan asfalt, daar moet je op trainen anders kost het je je kuiten) vooral ook: respect dat je hem toch hebt uitgelopen! Zeker als je bij 21km al behoorlijk last krijgt knap dat je er niet uitgestapt bent en het toch hebt afgemaakt. Met huidige temperaturen sowieso een behoorlijk rit natuurlijk. Ik zou je huidige resultaat dan ook proberen niet als teleurstelling de boeken in te laten gaan, maar gewoon als miscalculatie / beginners-naïviteit, en vooral de lol proberen te houden in het lopen. Als je dan straks 4 marathons verder bent en je doelen compleet anders zijn qua tijden of afstanden denk je terug aan die eerste en kan je je niet meer voorstellen hoe je toen aan die rondes begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:30
Effe wat anders. Ik lig lekker op de bank maar mijn benen zijn enorm onrustig. Wat doen jullie daar aan?
Ik dacht altijd dat ik teveel koffie had gedronken maar dit is duidelijk an afgelopen zaterdag (obstacle run op het strand van Texel)
Mijn kuiten zijn gespannen maar bovenbenen niet. Toch geven die nu juist zo’n onrustig gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
Zaterdagmiddag trail gelopen en gisterochtend uiteraard wezen intervallen met m'n eigenwijze kop. Was wel even zwaar en ik ben na die tijd maar niet extra gaan uitlopen. Meestal plak ik er samen met degenen die nog zin hebben er nog een paar km aan, maar gisteren toch maar niet. Voelde m'n pootjes behoorlijk na die tijd.
Vandaag, wonderbaarlijk genoeg, eigenlijk nergens last van. Toch stel ik het lopen nog maar even uit naar morgen.

Gisteravond nog wel ingeschreven voor de Midwinter marathon. Kijken of ik mijn 10 mijl tijd kan verbeteren in februari :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zaterdag een rondje van 28km gedaan (nagenoeg non-stop, alleen af en toe wat drinken), had eigenlijk verwacht dat ik gisteren nog wel spierpijn zou hebben. Of dat mijn knie weer zou opspelen. Nergens last van gehad, een wandeling in het bos voelde prima. Vanavond een stevige 10km loop, wederom nergens last van, behalve een beetje vermoeidheid, dus oppassen dat ik niet "lui" ga lopen.

Interessant om te ervaren hoe snel een lichaam kan herstellen van een langdurige, stevige impact. Kan me nog enkele jaren geleden herinneren dat ik een week kreupel liep na een rondje van 10km.

Mijn (sub)doel is uiteindelijk een goede trainingsintensiteit voor de marathon Rotterdam (januari - maart). Van 2-3x per week (nu) naar 5-6x per week. Met progressie (6x per week rennen is niet moeilijk - blessurevrij en met progressie wel). Snelheid was altijd wel oke (3:47 zonder moeite bij intervallen), duurvermogen was mijn bottleneck, vanuit mijn eigen analyse.

Nu eerst komende zaterdag hopelijk een PR verbreken :P

[ Voor 40% gewijzigd door Sport_Life op 15-10-2018 21:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zo, eerste setje met hardlopen zit er weer op. Ben heel rustig aan het uitbouwen (10’ - rust - rust - 10’ - rust - 12’ - rust - 15’), dus de afgelopen dagen was het vooral spullen aantrekken voor 10’ hardlopen zeg maar. In overleg met de fysio wel elke keer een half uur core en kuit oefeningen gedaan van te voren en elke dag mijn enkels losgemaakt. Nu ook de beslissing genomen om me gewoon op de 1500 - 5000 op de baan te gaan richten. Minder kans op blessures met mijn achtergrond - nu alleen wel zorgen dat ik qua duurlopen zover ben dat ik volgende maand kan gaan baantrainen.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:14

vhal

ಠ_ಠ

@Sport_Life ws is dat ook een stuk gewenning, mijn 10KM loopjes voelen nu min of meer hetzelfde als een 5KM van een paar jaar terug waar ik toen een paar dagen nodig had om te herstellen.

@tlpeter fietsen helpt hier wel tegen rusteloze benen, anders foamrollen?

@Tazzios zo te zien loopt die ambtenaar van onze gemeente een beste 10KM :P Bij de HM Oostland was hij overigens 3e op de 10KM

Tegenwoordig heb ik wel een redelijke regelmaat gevonden om 3* structureel per week te lopen, vooralsnog hou ik dit al vier weken goed vol (waar ik normaliter 2 of soms 3 keer ging per week). Meestal kom ik zo rond de 22 a 26KM uit per week en voorlopig is dit wel genoeg. Ik ben allang blij dat ik tot nu toe 798KM heb gelopen in 2018 zonder al te gekke dingen. En voel ik mij een dagje niet fit, dan stel ik de loop een dagje uit :)

[ Voor 13% gewijzigd door vhal op 15-10-2018 21:44 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Hier even een dipje... Lopen gaat niet heel soepel (gaat alsnog prima, maar voelt minder soepel... minder vloeiend) en even minder gemotiveerd. Kleine pijntjes erbij.

Nog wel genoeg kilometers gemaakt van het weekend (zaterdag 12km met daarin 6x1km tempo en zondag een 15k duurloop). Maar daaromheen ondertussen in hetzelfde weekend en vandaag bijna 2 zakken chips, 2 gevulde koeken en wat lekkere herfstbockjes weggewerkt...

Merk dat het op het moment meer moeite kost om mezelf naar buiten te krijgen en ik eerder denk 'ach, op de bank ploffen met wat lekker is ook prima!'... En natuurlijk is dat ook prima, maar het moet niet te lang duren ;)

Njah, had de singelloop vorig weekend als een eerstvolgende doelstelling (en was de week of 2 ervoor ook al niet helemaal top qua hardlopen) en nu de zevenheuvelenloop als eerstvolgende maar heb altijd een beetje een dubbel gevoel met dit soort fases...

Herkenbaar van die momenten (weken) dat het gewoon allemaal even minder in je systeem zit allemaal?

[ Voor 4% gewijzigd door m0ridin op 15-10-2018 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

m0ridin schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 23:17:
Hier even een dipje... Lopen gaat niet heel soepel (gaat alsnog prima, maar voelt minder soepel... minder vloeiend) en even minder gemotiveerd. Kleine pijntjes erbij.

Nog wel genoeg kilometers gemaakt van het weekend (zaterdag 12km met daarin 6x1km tempo en zondag een 15k duurloop). Maar daaromheen ondertussen in hetzelfde weekend en vandaag bijna 2 zakken chips, 2 gevulde koeken en wat lekkere herfstbockjes weggewerkt...

Merk dat het op het moment meer moeite kost om mezelf naar buiten te krijgen en ik eerder denk 'ach, op de bank ploffen met wat lekker is ook prima!'... En natuurlijk is dat ook prima, maar het moet niet te lang duren ;)

Njah, had de singelloop vorig weekend als een eerstvolgende doelstelling (en was de week of 2 ervoor ook al niet helemaal top qua hardlopen) en nu de zevenheuvelenloop als eerstvolgende maar heb altijd een beetje een dubbel gevoel met dit soort fases...

Herkenbaar van die momenten (weken) dat het gewoon allemaal even minder in je systeem zit allemaal?
Het klinkt alsof je een lange termijn doelstelling mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Sport_Life schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 23:30:
[...]

Het klinkt alsof je een lange termijn doelstelling mist.
Haha, Halve marathon onder de 1:20 in april 2019 en marathon onder de 3 uur eind 2019 ;)

Dat zijn de eerstvolgende doelstellingen (en 10k onder de 36, 5k richting 17:30)...

Njah, denk dat het gewoon even een tijdelijk iets is en me er niet te druk over moet maken... Je hebt momenten dat je zweeft, en momenten dat het wat minder soepel gaat allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

m0ridin schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 23:52:
[...]

Haha, Halve marathon onder de 1:20 in april 2019 en marathon onder de 3 uur eind 2019 ;)

Dat zijn de eerstvolgende doelstellingen (en 10k onder de 36, 5k richting 17:30)...

Njah, denk dat het gewoon even een tijdelijk iets is en me er niet te druk over moet maken... Je hebt momenten dat je zweeft, en momenten dat het wat minder soepel gaat allemaal.
Ok ik heb niets gezegd ;).
Overigens loop ik de HM nu rond de 1u30 en wil in april de marathon onder de 3 uur........ Nou ja, dat is een doelstelling, wellicht wat hoog, maar het motiveert mij wel. (aard van het beestje).

Trouwens ik herken de momenten van "inzinking" wel, maar ik praat dat vaak voor mezelf goed door een soort pauze in te lassen om weer volledig te herstellen en alle kleine pijntjes weg te laten gaan, waarna ik weer een spurt kan maken :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
Doelstellingen zijn altijd goed, realistisch of niet (zolang je jezelf maar niet 'voorbij loopt' en daardoor gedemotiveerd of geblesseerd raakt).

Maar denk dat ik hier maar een weekje 'whatever, deze week hoeft niets (qua lopen) en mag alles (qua eten en drinken)' van maak en daarna gewoon weer aan de bak. Het is ook niet dat het in een weekje of 2 allemaal enorm verpest kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Kiezen voor realistische doelen helpen je imho over het algemeen toch echt wel een stuk beter.
Althans dat heb ik ooit in mijn topsport clinics geleerd en het heeft mij op relatief hoge leeftijd nog zo hard doen lopen en van die aanpak ben ik nooit geblesseerd geraakt (het waren altijd de ongelukkige bijzaken zoals "je zelf verstappen en en zo". Het hielp mij om over een veel langere periode in absolute topvorm te blijven (op een bepaald moment moet je wel gas terug gaan nemen, maar dat heeft puur te maken met de periodisering, een ander deel van het seizoen, dus dan komt het focus anders te liggen)

Maar zoals alles in het leven, het is een keuze, geen moetje... en het lijkt erg handig als je iets kiest waar je achter staat, kort bij je is/samenvallen met jouw waarden, op bouwen kunt. Heel "simpel", omdat dat het beste is voor de balans uitdaging/motivatie.
Dit is iets anders dan dat je niet zou mogen streven om nog harder te gaan....
Tuurlijk niet, maar dat is dan het volgende reële doel die je jezelf stelt als je deze gehaald hebt...
Een groot voordeel van deze stapsgewijze aanpak.. is dat je vaker je eigen feestjes, nog mooier evt met andere erbij, kunt vieren.... dan dat je "gokt" op die ene erg grote stap....

Begrijp me goed: Er is theoretisch geen goed of fout in deze .... het is dat waar jij achter kunt staan. Maar dan ook de consequenties van aanvaardt...

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:13
Zondag de Marathon van Eindhoven gelopen. Helaas eerst nogal pech met een buslijn die volgens de informatie op de site wel gewoon in bedrijf was maar waarvan de bussen toch niet reden. Toen met iets verhoogde stress als nog terug naar Hotel en snel met de auto. Gelukkig snel een goede parkeerplek gevonden dus nog tijd om de warming up te doen. Leerpunt: Hotel op loopafstand vd start :)
Was meteen 's morgens al veel warmer dan Amsterdam vorig jaar, toen begonnen we tenminste nog met een frisse temperatuur.
Uiteindelijk heel lang net voor of net achter de 3:15uur pacers gezeten; helaas rond 29/30km schoot HR omhoog en moest ik echt terug in het tempo. Gelukkig had ik een interval gezet van 3:14-3:19 en daar kon ik nog wel tussen blijven.
In de laatste 6km's nog wel twee Afrikaanse toplopers even ingehaald (Ok, ze lagen al 90min op de grond onder een aluminiumdeken). Daarnaast toch nog wat lopers gepakt die langer bij de pacers zijn blijven hangen en zich nog meer hadden opgeblazen.
Is altijd moeilijk om te bepalen; moet ik niet zo zeiken, gewoon doorzetten en blijven volgen Of loop ik te grote kans mij serieus op te blazen. Gezien de warmte en HR analyse achteraf heb ik er verstandig aan gedaan om tijdig bij de groep af te haken. Zag later dat ze nog maar met één loper binnen kwamen, op 3:13uur trouwens (oh wat ik dat graag gelopen).
Uiteindelijk met een relatief sterke laatste 2km's toch nog 3:18:29 netto - dus mag zeker gezien omstandigheden niet ontevreden zijn. Op naar de volgende :)