Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Regeren is vooruitschuiven
Begin rustig, niet te veel omvang, werk aan je loopstijl en bouw die langzaam verder op. Als je in Maart al een HM moet lopen dan heb je nog tijd genoeg om dat omvang erin te krijgen, maar wel met mate. Ga je nu te ver, dan zul je de volgende training weer met spierpijn beginnen en zo blijf je aan de gang. Rustig opbouwen, minimaal 2 trainingen per week (bij voorkeur 3 of 4) en dan gaat het helemaal goedkomen.
Zorg dat je eerst 5km zonder spierpijn of klachten kunt lopen, daarna bouw je uit. Wil je het helemaal goed aanpakken, gebruik dan een start to run schema gericht op een halve marathon
bijvoorbeeld
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Is dat eigenlijk een regel die blijft gelden? Ik heb maandag intervallen gedaan (10 x 600m @ 3.40~4.00, inlopen en uitlopen meegenomen 10KM) en dat voelde ik gisteren (bij het traplopen) toch wel in mijn kuiten.Calitomnication schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:47:
Dat je na 9km spierpijn hebt is eigenlijk al een signaal dat je te ver bent gegaan.
Het grootste gevaar is overbelasting, je pezen, spieren, etc, zijn deze vorm van belasting nog niet gewend en als je dat negeert (erg verleidelijk omdat je conditioneel al veel sneller het idee hebt meer te kunnen) ga je daar last van krijgen en dan ben je verder van huis. (Been there, done that).
Het schema dat Calitomnication hierboven post begint al met 30 minuten lopen dus ik zou echt eerst een couch to 5k programma doen oid en dan idd met dat schema beginnen bijvoorbeeld.
Overigens weet ik niet wat je max hartslag is of hoe oud je bent, maar een gemiddelde van 170 klinkt als redelijk hoog... Afhankelijk van wat je wil bereiken is het wel belangrijk om in zones te lopen, maar mocht je gewoon een HM uit willen lopen is dat allemaal wat minder belangrijk zou ik denken (hoewel continue te hard gaan ook weer tot overbelasting en overtraining kan leiden).
En tja, inderdaad... het voelt soms heel ruk en onnatuurlijk om langzaam te lopen maar als het nodig is is het nodig. Je zal daarmee fitter en efficienter worden waardoor je het tempo vanzelf omhoog kan gooien en alsnog in die lage zone kan blijven.
Een keer moet wel kunnen, maar stelselmatig spierpijn na training kan wijzen op overbelasting. Ik heb vaak alleen spierpijn na wedstrijden waar ik tot de max ga, maar goed foamrollen helpt ook wel veel.Jory167 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:55:
[...]
Is dat eigenlijk een regel die blijft gelden? Ik heb maandag intervallen gedaan (10 x 600m @ 3.40~4.00, inlopen en uitlopen meegenomen 10KM) en dat voelde ik gisteren (bij het traplopen) toch wel in mijn kuiten.
Eens, dit schema was oviergens de eerste hit op Googlem0ridin schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:59:
What they said
Het grootste gevaar is overbelasting, je pezen, spieren, etc, zijn deze vorm van belasting nog niet gewend en als je dat negeert (erg verleidelijk omdat je conditioneel al veel sneller het idee hebt meer te kunnen) ga je daar last van krijgen en dan ben je verder van huis. (Been there, done that).
Het schema dat Calitomnication hierboven post begint al met 30 minuten lopen dus ik zou echt eerst een couch to 5k programma doen oid en dan idd met dat schema beginnen bijvoorbeeld.
Overigens weet ik niet wat je max hartslag is of hoe oud je bent, maar een gemiddelde van 170 klinkt als redelijk hoog... Afhankelijk van wat je wil bereiken is het wel belangrijk om in zones te lopen, maar mocht je gewoon een HM uit willen lopen is dat allemaal wat minder belangrijk zou ik denken (hoewel continue te hard gaan ook weer tot overbelasting en overtraining kan leiden).
En tja, inderdaad... het voelt soms heel ruk en onnatuurlijk om langzaam te lopen maar als het nodig is is het nodig. Je zal daarmee fitter en efficienter worden waardoor je het tempo vanzelf omhoog kan gooien en alsnog in die lage zone kan blijven.
Wat betreft de hartslag, hier heb ik bewust niet op gereageerd omdat HR voo iedereen iets persoonlijks is. Het viel mij wel op dat hij aan de hoge kant is. Maar stel dat hij een max van 230 heeft, dan valt het wel weer mee
Bij intervallen ga je altijd iets harder dan normaal, maar een vuistregel is eigenlijk wel dat je na een training goed moet kunnen herstellen. Je liep de training tussen 3.40~4.00, was dat bewust en onderdeel van je training? Het verschil hier is 2s per 100 meter (4.00 = 24"/100 3.40 = 22"/100). Dat is echt gigantisch.Jory167 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:55:
[...]
Is dat eigenlijk een regel die blijft gelden? Ik heb maandag intervallen gedaan (10 x 600m @ 3.40~4.00, inlopen en uitlopen meegenomen 10KM) en dat voelde ik gisteren (bij het traplopen) toch wel in mijn kuiten.
Voorbeeld, de eerste 3 heb je gelopen op 22"/100 en de laatste 7 op 24"100 omdat je "op" was, dan heb je dus te hard gelopen
tips voor New York
Overigens weet ik dat mijn hartslag in rust relatief laag is. gemiddeld 51 bpm over de afgelopen 4 weken. Ik herken bij mezelf wel dat ik vrij snel piek, maar wanneer ik stop met rennen dat hij dan weer zakt.
Nou nee dat is niet bewust, het lukt mij simpelweg niet om iedere keer exact even hard te lopen. Dat probleem heb ik niet alleen bij intervallen; ook als het doel bijvoorbeeld strak 5:30/km is schommelt mijn tempo vrij veel (terwijl ik 5:30/km als gemiddeld tempo gemakkelijk een uur vol kan houden).Calitomnication schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:25:
[...]
Je liep de training tussen 3.40~4.00, was dat bewust en onderdeel van je training? Het verschil hier is 2s per 100 meter (4.00 = 24"/100 3.40 = 22"/100). Dat is echt gigantisch.
Voorbeeld, de eerste 3 heb je gelopen op 22"/100 en de laatste 7 op 24"100 omdat je "op" was, dan heb je dus te hard gelopen
Wat het bij intervallen wel nog lastiger maakt is dat ik om te beginnen eerst eens naar het gewenste tempo toe moet en dus vaak na ~100 meter zie dat ik iets te snel of langzaam ga. De laatste twee intervallen maandag waren niet de snelste maar ook niet de langzaamste.
Nu ik de data eens kritisch terugkijk zie ik overigens dat de tijden die ik noemde wat te optimistisch zijn, het blijkt tussen 3.47 en 4.16 te zitten (en 1 uitschieter naar 6:22, toen had ik wat last van steken in mijn middenrif - misschien ook een teken dat ik wat te hard ging).
Ik kan je verhaal zowel bevestigen als ontkrachten: ik ben zelf 1 juli dit jaar begonnen met hardlopen en heb een dikke drie maanden later de HM van Eindhoven uitgelopen met een tijd waarover ik zelf best tevreden ben. Dus het kan wel, vanuit niets naar een HM.Bartske schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:06:
Lijkt me onverstandig om meteen al zo hard te gaan trainen voor een halve marathon. Dat is echt niet niks. ga eerst maar gewoon eens consequent 5km kunnen lopen (dus met schema opbouwen), dan 10km en zodra je 10km makkelijk kan volhouden (en dat is dus niet 1x lopen, maar echt consequent zonder blessures) ga dan aan een halve marathon denken.
Van de andere kant ben ik tussendoor ook nog vier weken uitgeschakeld geweest door een knieblessure. De eerste twee weken kon ik niet eens normaal meer wandelen, alleen een soort strompelen. Onder begeleiding van een fysiotherapeut ben ik toch nog net op tijd weer hersteld voor die HM (nou moet ik wel bekennen dat de fysio me adviseerde om het niet te doen, maar ze had wel door dat ik me daar niets van ging aantrekken

Dus ja, het kan, maar het risico op vervelende blessures is inderdaad zeer reëel. Als ik mijn blessure googelde, dan stond er ook steevast bij: "treedt vaak op bij mensen die te fanatiek te ver en te hard beginnen met hardlopen"...
Als ik één ding weet over (beginnende) hardlopers is dat ~90% niet verstandige besluiten neemt ten aanzien van hun lichaam. Wil je van niks naar een HM dan zullen sommige mensen dit kunnen, andere weer niet. Het hangt van zoveel parameters af... Ik zou het niet aanbevelen in ieder geval, begin gewoon eerder met hardlopen en bouw het rustiger op, dat zal de meeste lichamen lekkerder vinden.aap schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:15:
[...]
Dus ja, het kan, maar het risico op vervelende blessures is inderdaad zeer reëel. Als ik mijn blessure googelde, dan stond er ook steevast bij: "treedt vaak op bij mensen die te fanatiek te ver en te hard beginnen met hardlopen"...
@Rudedadude Is dat een beetje een mooie route die Gaasterlandtrail?
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Riep je mij?Highland schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:40:
@SirLenncelot Als veertiger met midlife-ambities zou ik alvast de fysio in je agenda inplannen.
Daar wil ik wel wat aan doen. Dus dacht ik gisteren laat ik eens op tempo een halve marathon lopen om te kijken of ik in elk geval die halve op mijn dashboard recent kan maken. Dat lopen ging heerlijk, alleen die tijd... Mijn oude record stond op 1:31:03 (op 21.14km). En wat klokte ik gisteren... 1:31:07 (op 21.18km).
Nou ja, over een paar weken nog maar eens proberen. En dan met een iets andere route, ik had er nu 2km redelijk mul zandpad bij zitten.
Regeren is vooruitschuiven
Ik herken mij akelig goed in het beeld dat hier geschetst wordtHighland schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:40:
@SirLenncelot Als veertiger met midlife-ambities zou ik alvast de fysio in je agenda inplannen.

Brooks Adrenaline GTS 18Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:27:
Op welke hardloopschoenen lopen jullie? Ik heb overponerende voeten en ben mij aan het orienteren op nieuwe hardloopschoenen.
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
Ik neem alle adviezen ter harte! Dank allen.
Ik heb die ook, en bevallen mij uitstekend als duurloop schoen. Daarvoor had ik de V6.GrooV schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:04:
Gisteren nieuwe hardloop schoenen gekocht, het zijn de New Balance 860v8 geworden. In de winkel liepen ze erg fijn en geschikt voor mijn voeten ivm overpronatie.
Daarnaast heb ik nog een paar Saucony Liberty ISO's voor het interval / snelheidswerk, dat is een heerlijke (voor mij) snelle schoen
Overigens heb ik gisteren de 1000km grens voor dit jaar doorbroken! Dat is te laat om mijn 2018 goal van 1500km te halen, de paar zomermaanden met blessure en daarna volgende opbouw hebben daar teveel roet in het eten gegooid. Desalniettemin ben ik zwaar tevreden met mijn loopjaar tot zover, en dan blijft die 1500 mooi staan voor 2019
[ Voor 25% gewijzigd door Gaargod op 24-10-2018 19:20 ]
Ja! Zeker in de herfst met het mooie weer was het fijne route met leuke bospaadjes afgewisseld met wat open stukken. En zowaar nog iets van 200 hoogtemeters.Xaverius schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:27:
[...]
@Rudedadude Is dat een beetje een mooie route die Gaasterlandtrail?
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ik ga sowieso even langs bij de sportfysio op het werk wat voor nu wijsheid is...
[ Voor 7% gewijzigd door vhal op 24-10-2018 20:59 ]
Vandaag weer geprobeerd, maar weer pijn.Pathogen schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:12:
@Crxtreem waar heb je precies last? Bij je scheen, of juist aan de achterkant?
Sowieso, als je al direct last hebt als je begint zit er iets niet goed. Dat hoeft niet per sé een hardnekkige blessure te betekenen, maar kan ook bijvoorbeeld met je techniek te maken hebben.
Vooral met rustig lopen hebben veel mensen de neiging om dan ook slordig te lopen, als je dan sneller gaat lopen gebruik je daar (soms) een betere techniek voor en heb je dus minder last.
Dit is wel allemaal giswerk. Voor een echte diagnose kun je beter eens langs een fysio gaan (kan zonder verwijzing sinds enkele jaren).
Het is vooral bovenop mijn voet naar mij enkel toe.
En aan de buienkant van de knie bij het gewricht.
Gestart met een rustige pace van 6,30min/Km maar na 1,5Km kwam de pijn weer opzetten.
De rest van de route gewandeld en af en toe geprobeerd hard te lopen om te voelen wanneer het is.
Het lijkt het meest bij het neerkomen en bij de zwaai naar voren van mijn been.
Mijn schoenen (Brook Defyance 10) zijn nu 200Km oud en heb er 1 keer een regenloop mee gehad.(daarna met kranten laten drogen).
(Aangepaste) zooltjes zijn ook een jaartje oud.
Dus weet ook niet of die de oorzaak kunnen zijn
Voor het hardlopen geen sport gedaan.dennisfr schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:23:
@Crxtreem : Deed je voordat je begon met hardlopen, al wel aan sport? Als je echt helemaal vanaf nul bent begonnen, zou ik even de tijd nemen om het lichaam te laten wennen aan het nieuwe ritme. De conditie verbetert (vooral in het begin) sneller dan de belastbaarheid van je lichaam.
Heb ook het idee dat mijn conditie beter is dan mijn lichaam.
Baal er wel flink van dat ik nu geen uitlaatklep heb na het werk.
Pffffff.
Kramp en een soort minizweepslag lijken op elkaar. Is waarschijnlijk een kleine spierscheuring in je kuit. Ik heb het in het verleden een paar keer gehad en het vraagt rust. Ik heb het indertijd een paar keer geforceerd (binnen een week weer vol aan de slag op te minimalistische schoenen) waardoor het er dan weer in schoot en dat heeft er op een gegeven moment voor gezorgd dat ik bijna een jaar lang nog wel wat voelde in de betreffende kuit. Niet slim dus. wanneer je schoenen met een duidelijke hak hebt is dit het moment om ze te gebruiken en zo je kuit te ontzien. En ohja, sinds ik compressie tubes gebruik (nu 4 of 5 jaar) heb ik het nooit meer gehad gelukkig. Maar dat zit in m'n hoofdvhal schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:56:
Kan kramp een oorzaak geweest zijn van een mogelijke spierverrekking of scheurtje? Afgelopen zondag schoot het er een beetje in mijn linkerkuit maar zojuist voelde ik na een kleine kilometer lopen op zeer rustig tempo een korte pijnscheut, precies waar ik zondag ook de kramp voelde. Wandelen enz. ging nog prima maar mijn kuit was wel gevoelig. Uiteindelijk ben ik naar huis gehobbeld. Het doet mij denken aan een zweepslag maar dan stukken milder.
Ik ga sowieso even langs bij de sportfysio op het werk wat voor nu wijsheid is...
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Met name dit toch? Spierpijn lijkt me geen enkel probleem, die wennen wel. Dat is zelfs logisch als je van fietsen naar hardlopen over stapt. Overbelasting van pezen, banden of gewrichten lijkt mij veel linker.m0ridin schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:59:
What they said
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Stond er ook een percentage achter die chronische blessures opliepen? Als ik je verhaal lees dan denk ik, zo, die heeft mazzel gehad. Geen verwijt, ik heb zelf periodes gehad dat ik met overgewicht veel te hard en te vaak wilde met langdurige consequenties. Alleen als je je lijf goed kent of een verleden als serieus sportief iemand hebt kan je zo'n ambitieus target zetten. Maar dan nog, wat 21 km hardlopen met je lijf doet, weet je alleen uit ervaring.aap schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:15:
[...]
Ik kan je verhaal zowel bevestigen als ontkrachten: ik ben zelf 1 juli dit jaar begonnen met hardlopen en heb een dikke drie maanden later de HM van Eindhoven uitgelopen met een tijd waarover ik zelf best tevreden ben. Dus het kan wel, vanuit niets naar een HM.
Van de andere kant ben ik tussendoor ook nog vier weken uitgeschakeld geweest door een knieblessure. De eerste twee weken kon ik niet eens normaal meer wandelen, alleen een soort strompelen. Onder begeleiding van een fysiotherapeut ben ik toch nog net op tijd weer hersteld voor die HM (nou moet ik wel bekennen dat de fysio me adviseerde om het niet te doen, maar ze had wel door dat ik me daar niets van ging aantrekken).
Heeft mij ook een tijdje geplaagd, ik kreeg die mini zweepslaagjes volledig willekeurig, aan het begin, het eind, tussendoor, bij laag en hoog tempo. Werd er gek van. Ben met compressiekousen gaan lopen, maar dat deed uiteindelijk niet zoveel. In die tijd begon ik meer en serieuzer te fietsen, ook omdat m'n linker achillespees pijn bleef doen als ik wakker werd. Sinds ik fietsen en hardlopen combineer zijn mijn kuiten 'gehard' lijkt het wel, ik heb er geen last meer van [Frenz zoekt ongeverfd hout, ff afkloppen] en loop nu ook zonder compressiekousen (waarvan ik hier lees dat ze niet werken, haha).vhal schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:56:
Kan kramp een oorzaak geweest zijn van een mogelijke spierverrekking of scheurtje? Afgelopen zondag schoot het er een beetje in mijn linkerkuit maar zojuist voelde ik na een kleine kilometer lopen op zeer rustig tempo een korte pijnscheut, precies waar ik zondag ook de kramp voelde. Wandelen enz. ging nog prima maar mijn kuit was wel gevoelig. Uiteindelijk ben ik naar huis gehobbeld. Het doet mij denken aan een zweepslag maar dan stukken milder.
Volgens de fysio komt het omdat vanaf middelbare leeftijd de doorbloeding van je onderbeen achteruit gaat, de achillespeesproblematiek en de kuiten zijn een gevolg daarvan en het fietsen verbetert idd de doorbloeding zonder overbelasting (trouwens sowieso briljant van fietsen, je kunt nog zo als een malle tekeer gaan, spierpijn heb ik nog nooit gehad en dat kan ik van hardlopen niet zeggen).
Ik heb zelf nooit gebruik hoeven maken van een dergelijke regeling, maar meerdere keren in Run2Day gestaan naast een terugbrengende klant. Daar ook de opmerking gehad bij het kopen van een schoen dat als er nou iets is, dat ik gewoon terug moet komen met de schoenen.Valorian schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:41:
[...]
Welke speciaalzaak heb jij ervaring mee, en hoe lossen zij het op als je terugkomt met een schoen die overduidelijk 'getest' is qua gebruikssporen? Nemen zij deze dan alsnog terug zolang je daar andere schoenen koopt?
Zelfde verhaal bij de lokale hardloopboer in Vlaardingen (Running Point).
Heel herkenbaar wat ik in september heb gehad in mijn training naar marathon Eindhoven. Ik had ook ineens een felle pijnscheut in de kuit tijdens het lopen, waardoor ik dacht dat het een spierscheur was. Ik kon op dat moment maar moeilijk wandelen zelfs. Bij fysio bleek het om zo'n triggerpoint te gaan, dat met een paar behandelingen verholpen was.vhal schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:56:
Hopelijk valt het mee bij jou
Ervaring met Run2Day, goede ervaring mee. Ze adviseren een schoen en geven bij de aankoop ook aan "als hij niet bevalt, kom er dan zsm mee terug en we lossen het op! Zelf heb ik een keer gebruik moeten maken van hun service, maar dan op een ander gebied. Een New Balance VaZee 2090 had na een kleine 150km een gat in het bovenwerk. Ben hiermee terug gegaan omdat het toch wel heel rap is. Waren ongeveer 14 trainingen met een gemiddelde omvang van 11km (kon het aantonen in Garmin Connect). Ze hebben de schoen zonder problemen omgeruild, geen vragen, geen moeilijk gedoe, gewoon -> Je hebt gelijk, hier heb je een nieuwe paar, veel plezier ermee, wij lossen het zelf wel op met New Balance!Valorian schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:41:
[...]
Welke speciaalzaak heb jij ervaring mee, en hoe lossen zij het op als je terugkomt met een schoen die overduidelijk 'getest' is qua gebruikssporen? Nemen zij deze dan alsnog terug zolang je daar andere schoenen koopt?
natuurlijk, als jij een schoen aankoopt, hier cross mee gaat doen en deze met 200km+ op de teller terug gaat brengen "omdat hij toch niet goed bevalt" dan kun je vragen krijgen. Dan nog, dit kunstje kun je 1x doen, daarna hebben ze het ook wel in de gaten
tips voor New York
Ik hoop het ook, ik heb zojuist de sportfysio op het werk even bericht of hij een plekje heeft. Een triggerpoint zou wellicht ook kunnen, het is nogal lokaal en vorig weekend kwam het langzaam opzetten i.p.v. een 'knak' of een 'plop'wat kenmerkend is voor een zweepslag. Gisteren was het dan wel weer een pijnscheut maar hopelijk valt het mee. Wandelen gaat nog prima tenslotte.Sp@rkie schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:16:
[...]
Heel herkenbaar wat ik in september heb gehad in mijn training naar marathon Eindhoven. Ik had ook ineens een felle pijnscheut in de kuit tijdens het lopen, waardoor ik dacht dat het een spierscheur was. Ik kon op dat moment maar moeilijk wandelen zelfs. Bij fysio bleek het om zo'n triggerpoint te gaan, dat met een paar behandelingen verholpen was.
Hopelijk valt het mee bij jou
edit: morgen bij onze beul een plek gereserveerd

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 25-10-2018 10:25 ]
Ik kan de Saucony Omni ISO ook aanbevelen als iemand die van de 15 en de 16 komt. Ik vond de 16 eigenlijk de minste van de drie, maar dat kan ook komen, omdat ik daarop weer ben gaan opbouwen en dat sowieso minder lekker gaat, dan wanneer je een goed ritme hebt.Arie- schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:30:
Sauconi Omni 15 en 16, daarvoor Asics GT2000.
Daarvoor liep ik altijd op Mizuno Wave, maar nadat ik een paar had dat na 50km kapot was (geen coulance/garantie van Mizuno), wilde ik wat anders proberen.
Schiet me ineens te binnen dat ik een tijdje niet gepost heb hier. Ik lurk uiteraard wel mee. Wat een marathongeweld in dit topic zeg. En wat een goede prestaties van iedereen!
Zelf ga ik nog steeds erg lekker. Misschien iets te lekker, waardoor ik van mezelf nu even 2 weekjes rustig aan moet doen.
Langste loop tot nu toe is al 13,5km en dat was zo'n loop dat ik voor het gevoel ook wel naar 20 kon pushen. Gelukkig niet gedaan zodat ik op de andere dagen ook wat leuke loopjes (6-8km) kan blijven doen.
Ik begin zowaar langzaam gewicht te verliezen!! Ik merkte het al langer aan mijn kleding, maar de naald van de weegschaal leek nog vastgeroest te zijn. Maar nu gaat het echt steeds meer de goede kant op!

Heb mezelf nog steeds geen doel gesteld en ik denk dat ik dat deze winter maar zo houd.
Althans; het doel van plezier hebben en de LDL richting de 20km brengen, blijft natuurlijk hoog in het vaandel staan
If it ain't broke, you're not trying! - Red Green
Ik ook.MindWarp schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:04:
[...]
Ik kan de Saucony Omni ISO ook aanbevelen als iemand die van de 15 en de 16 komt.
Heb 1 paar Saucony omni 15 (met hardlooppensioen) en 2 paar Saucony omni 16 (een paar met hardlooppensioen) en de Saucony omni ISO. En nog een paar Saucony Guide ISO.
Ik heb meerdere keren geprobeerd om het hardlopen weer op te pakken maar vaak met blessures tot gevolg. Te veel, te snel, tussen de oren kon ik het wel. Vorig jaar had ik besloten om langzaam op te bouwen en weer lange afstanden te lopen. Helaas toch een blessure, voor het eerst, aan mijn rechterknie opgelopen. Lokale fysio geweest, traject gevolgd zonder succes. Begin dit jaar helemaal gestopt met sporten in de hoop dat mijn blessure weg zou gaan en blijven. Na de zomervakantie met mijn vrouw een couch to 5k schema aangehouden en gezonder gaan leven/eten. Hierdoor ben ik inmiddels 12 kilo afgevallen en nog maar 1 kilo verwijderd van mijn streefgewicht van 72kg. Door samen te lopen was ik gedwongen om langzaam te lopen, zo’n 8,5 km/u. Na 8 weken hebben we de 5km gehaald. Helaas wel weer lichte last van rechterknie. Inmiddels röntgen laten maken, SMA en daarna sport fysio geweest en blijkbaar loop ik verkeerd. Zet mijn rechtervoet meer naar binnen bij de landing en draai mijn knie naar binnen ipv rechtuit. Ik zal mezelf aan moeten leren anders te gaan lopen.
Herkent iemand dit? Jezelf iets afleren qua lopen?
Daarnaast wil ik wat gaan lezen over hardlopen en ik zag twee boeken langskomen in dit forum; Duurloopmisverstand en 80/20 running. Welke is beter, vullen ze elkaar aan of beschrijven ze hetzelfde?
Run2Day in Apeldoorn heeft trouwens uitverkoop, want ze stoppen er meeCalitomnication schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:36:
[...]
Ervaring met Run2Day, goede ervaring mee. Ze adviseren een schoen en geven bij de aankoop ook aan "als hij niet bevalt, kom er dan zsm mee terug en we lossen het op! Zelf heb ik een keer gebruik moeten maken van hun service, maar dan op een ander gebied. Een New Balance VaZee 2090 had na een kleine 150km een gat in het bovenwerk. Ben hiermee terug gegaan omdat het toch wel heel rap is. Waren ongeveer 14 trainingen met een gemiddelde omvang van 11km (kon het aantonen in Garmin Connect). Ze hebben de schoen zonder problemen omgeruild, geen vragen, geen moeilijk gedoe, gewoon -> Je hebt gelijk, hier heb je een nieuwe paar, veel plezier ermee, wij lossen het zelf wel op met New Balance!
natuurlijk, als jij een schoen aankoopt, hier cross mee gaat doen en deze met 200km+ op de teller terug gaat brengen "omdat hij toch niet goed bevalt" dan kun je vragen krijgen. Dan nog, dit kunstje kun je 1x doen, daarna hebben ze het ook wel in de gaten.
Maar doe er je voordeel mee
Duurloopmisverstand is een filosofie die afwijkt van de meeste trainingsmethoden. Je loopt vaker op redelijk hoge snelheid, minder in het rood, minder rustige/langzame lopen en (voor wie het wil) een redelijk hoge frequentie trimlopen/wedstrijden voor de zwaardere prikkel. De focus ligt op een ontspannen loopvorm.Loewe schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 18:01:
Daarnaast wil ik wat gaan lezen over hardlopen en ik zag twee boeken langskomen in dit forum; Duurloopmisverstand en 80/20 running. Welke is beter, vullen ze elkaar aan of beschrijven ze hetzelfde?
80/20 Running van Fitzgerald bekijkt het meer vanuit het wetenschappelijk perspectief met een sterke empirische grondslag: hoe halen lopers het maximale rendement uit hun trainingen? Dat blijkt vaak grofweg hetzelfde: 80% van de omvang op een rustig tot zeer rustig tempo en 20% hard tot zeer hard. Dat is hoe vrijwel alle profs en serieuze amateurs trainen. De verschillen zitten vooral in de specifieke invulling van de trainer in kwestie.
Wil je alles eruit halen wat erin zit, zou ik 80/20 lezen en daarna iets uitkiezen (als amateur komt het gelukkig niet op de details aan) uit de schema's van Fitzgerald zelf, Greg McMillan, Jack Daniels, Pfitzinger, of een van de tientallen andere trainers.
Wil je het vooral recreatief houden en/of regelmatig wedstrijden lopen, dan is het Duurloopmisverstand zeker een aanrader.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Ik denk dat meerderen onder ons dit herkennen. Het is heel moeilijk om een automatisme af te leren. Soms is ook een Aha! Erlebnis nodig. Pas toen de podotherapeut zei dat ik mijn voeten iets moest kantelen en toen zei: 'ja, nu staan je knieën recht' begon ik het pas echt te snappen.Loewe schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 18:01:
Herkent iemand dit? Jezelf iets afleren qua lopen?
Daarna heb ik mijzelf aangeleerd om meer rechtuit te lopen, maar ook dat afleren heeft risico's. Van proneren is mijn rechtervoet naar supineren gegaan, moet ik dat weer afleren.
Mijn geschiedenis lijkt op de jouwe. Meer dan 20 jaar geleden woog ik 70 kilo en liep ik de 10Km in 39:27.
Daarna veel last van blessures gehad en daardoor opgezwollen tot 90+ kilo. Dankzij die opmerking van de podotherapeut en een spuit corticosteroïden in mijn rechterkuit ging het langzaam aan en met vallen en opstaan steeds beter. Inmiddels weeg ik weer 72 kilo. vorig jaar heb ik een marathon gelopen en dat was in een jaar dat begon met hardnekkige last aan mijn kuiten. Vermoedelijk alleen wat verklevingen, maar wel lastig. In het begin kon ik per week hooguit een halve kilometer meer lopen tot ik bij 10 was. En toen nog wat meer en nog wat meer.
Probeer maar eens een heel ander verzet, wedden dat spierpijn lukt?Frenz64 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:07:
(trouwens sowieso briljant van fietsen, je kunt nog zo als een malle tekeer gaan, spierpijn heb ik nog nooit gehad en dat kan ik van hardlopen niet zeggen).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Waar laat ik die?
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Aan de zijkant in je sok.blitzkrieg schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 20:23:
Wat doen jullie met je spullen tijdens een loop? Ik wil zaterdagochtend de Dwingelerveldloop doen. Maar heb geen broek met zakken. Kan alles wel in de auto gooien, maar dan hou ik nog steeds autosleutels over....
Waar laat ik die?
Verder geen mogelijk om dingen bij de organisatie in te leveren?
En daarom heb ik altijd een broek met zakkenblitzkrieg schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 20:23:
Wat doen jullie met je spullen tijdens een loop? Ik wil zaterdagochtend de Dwingelerveldloop doen. Maar heb geen broek met zakken. Kan alles wel in de auto gooien, maar dan hou ik nog steeds autosleutels over....
Waar laat ik die?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Direct even gepast, past de sleutel perfect in.
In de sok lijkt me echt kut trouwens.
[ Voor 12% gewijzigd door blitzkrieg op 25-10-2018 21:06 ]
In je flipbelt natuurlijkblitzkrieg schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 20:23:
Waar laat ik die?
Als je enkelsokjes draagt wel zeker.blitzkrieg schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 21:06:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bedenk me nu: voor een huissleutel (zoals ik vaak heb gedaan), gaat het prima. Je merkt het eigenlijk niet. Een autosleutel is behoorlijk groter, dus zal je inderdaad veel meer voelen en moet je sok hoog genoeg voor zijn.blitzkrieg schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 21:06:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Klinkt bekend inderdaad mijn 10km lag ook onder de 40 minuten en mijn pr op de marathon is 3:14. Maar toen was ik 22.nogeeninlog schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 19:47:
[...]
Mijn geschiedenis lijkt op de jouwe. Meer dan 20 jaar geleden woog ik 70 kilo en liep ik de 10Km in 39:27.
Ik heb afgelopen dinsdagochtend te horen gekregen dat ik anders moet gaan lopen. Nu nog een beetje zoekende hoe. Mijn fysio heeft me eerst zelf de ruimte gegeven om het aan te passen. Lukt dit niet dan kan hij me hier verder bij ondersteunen. Nog maar een paar keer gelopen en het lijkt iets beter te gaan. Maar ik voel me nog onzeker of ik het goed doe.
Zoals met een te groot verzet een berg (een echte berg dan, buiten Nederland) oprijden bedoel je?Gonadan schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 20:20:
[...]
Probeer maar eens een heel ander verzet, wedden dat spierpijn lukt?
Dan eigenlijk nog niet, je verzuurt wel heel snel (en valt om als je niet oppast) maar de volgende dag voel ik dat niet. Ik heb wel eens 'klimtraining' in Nederland gedaan op advies van een goede wielrenner: minimaal bft5 tegen en voluit stampen met een net te zwaar verzet. Dan lukt het prima om je hartslag flink omhoog te krijgen, maar spierpijn de volgende dag, ho maar.
Maar goed, terug naar hardlopen. Spierpijn is sowieso een fenomeen dat ik pas op latere leeftijd ervaren heb, pas vanaf ik gestopt ben met basketball (en een paar jaar niet zoveel deed). Toen ik serieuzer met hardlopen begon, heb ik vaak straf gehad voor het veel te optimistisch inschatten van mijn mogelijkheden .

Best een kunst om rustig te lopen als je haast-haast je spullen gaat pakken en omkleden en zsm naar buiten wil
Nu heb ik pijnvrij gelopen op mijn hele schoengarderobe, dus ik vind dat ik mezelf wel niet meer geblesseerd mag noemen

Volgende doel: morgenavond een kilometer of 10 duurlopen (of whatever fijn voelt). Komende week misschien weer eens proberen een stukje (max 20%
Ik heb iig totaal geen last van spieren ook vandaag, dus die lage intensiteit doet precies wat het moet doen.
Op 4 november is er een HM in Valkenswaard, en het kriebelt behoorlijk om me daarvoor in te schrijven. Maar ja, het is wel vrij kort na de HM van Eindhoven. Na die HM had ik verder nergens last van, en ik ben daarna gewoon weer verder gegaan met met trainingsrondjes. Daarom denk ik de HM van Valkenswaard wel haalbaar is.
Of onderschat ik nu de belasting, en is het verstandiger om het niet te doen? Zijn er mensen die ervaring hebben met het lopen van meerdere lange duurloopwedstrijden die relatief dicht na elkaar kwamen?
Wat is het verschil en welke is het beste om te gebruiken?
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Huissleutel rijg ik altijd aan mijn schoenveter (aan de buitenkant). Totaal geen last van.Gonadan schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 21:13:
Huissleutel bind ik meestal aan de veter van m'n broek. Zo'n losse sleutel ben je anders zo kwijt want je voelt hem ook niet.
Tegenwoordig hebben we wel ergens een reservesleutel - geen logische plek - maar meestal staat de schuifpui simpelweg nog niet op slot.
Met wedstrijden heb ik eigenlijk nog nooit een probleem gehad. De laatste keren dat ik me kan herinneren dat ik solo ging heb ik altijd mijn sleutel gewoon in mijn broekzak gedaan. Ook met de scooter wel eens op die manier gedaan: alles in de buddy gepropt, sleutel in de broek en gaan
Ik heb/koop geen enkele broek zonder zakje, hoewel ik er 1 heb waar zo'n heel klein prutdingetje in zit waar mijn werkpasje maar nét inpast.
Een en ander hangt natuurlijk af van wat je basisbelasting is. Maar als je het gevoel hebt helemaal hersteld te zijn dan zou ik gewoon gaan lopen. Waarschijnlijk viel de hersteltijd namelijk mee doordat je door de warmte fysiek helemaal niet zo diep bent gegaan.slow whoop schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:41:
Ik heb half oktober de halve marathon in Eindhoven gelopen. Het was bloedheet, en ik vond het daarom heel zwaar, maar het ging evengoed wel OK. Alleen de tijd (1:56) was ik niet zo over te spreken.
Op 4 november is er een HM in Valkenswaard, en het kriebelt behoorlijk om me daarvoor in te schrijven. Maar ja, het is wel vrij kort na de HM van Eindhoven. Na die HM had ik verder nergens last van, en ik ben daarna gewoon weer verder gegaan met met trainingsrondjes. Daarom denk ik de HM van Valkenswaard wel haalbaar is.
Of onderschat ik nu de belasting, en is het verstandiger om het niet te doen? Zijn er mensen die ervaring hebben met het lopen van meerdere lange duurloopwedstrijden die relatief dicht na elkaar kwamen?
If you can see, look. If you can look, observe
Zo uit mijn hoofd is GPX gewoon universeel tijd/coördinaten en is TCX specifieker. TCX kan meer informatie bevatten maar lang niet alle apps en tools kunnen daar dan knap mee omgaan.anandus schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:34:
Als ik een sessie wil exporteren (en elders importeren), dan hebben veel apps de keuze tussen GPX en TCX.
Wat is het verschil en welke is het beste om te gebruiken?
Meestal werkt GPX gewoon prima, daar ga ik altijd voor.
Bijvoorbeeld, in ieder geval een verzet wat je niet gewend bent. Maar dan ben je al een fanatiek fietser neem ik aan. Spierpijn krijg je van belasting die je niet gewend bent, dat kan de vorm of zwaarte zijn. Ik weet nog wel dat ik onder begeleiding van m'n fysio spieren moest trainen waarvan ik dacht dat ze toch wel wat gewend waren. Au.Frenz64 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:50:
Zoals met een te groot verzet een berg (een echte berg dan, buiten Nederland) oprijden bedoel je?
Dan eigenlijk nog niet, je verzuurt wel heel snel (en valt om als je niet oppast) maar de volgende dag voel ik dat niet. Ik heb wel eens 'klimtraining' in Nederland gedaan op advies van een goede wielrenner: minimaal bft5 tegen en voluit stampen met een net te zwaar verzet. Dan lukt het prima om je hartslag flink omhoog te krijgen, maar spierpijn de volgende dag, ho maar.
Dan ben je op jongere leeftijd nog nooit buiten je comfortzone gegaan begrijp ik?Maar goed, terug naar hardlopen. Spierpijn is sowieso een fenomeen dat ik pas op latere leeftijd ervaren heb, pas vanaf ik gestopt ben met basketball (en een paar jaar niet zoveel deed). Toen ik serieuzer met hardlopen begon, heb ik vaak straf gehad voor het veel te optimistisch inschatten van mijn mogelijkheden .
[ Voor 56% gewijzigd door Gonadan op 26-10-2018 13:15 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Lijkt me geen probleem... 3 weken is in principe genoeg tijd qua herstel. Als je de hele marathon van eindhoven had gedaan was het een ander verhaal geweestslow whoop schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:41:
Ik heb half oktober de halve marathon in Eindhoven gelopen. Het was bloedheet, en ik vond het daarom heel zwaar, maar het ging evengoed wel OK. Alleen de tijd (1:56) was ik niet zo over te spreken.
Mijn trainer hanteert als regel: iedere wedstrijd kilometer = 1 dag rust/niet intensief belasten.slow whoop schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:41:
Dus als je de 14e een HM gelopen hebt zou je in principe zonder probleem 4 November weer een kunnen lopen, zeker als je zelf al aangeeft geen last te hebben gehad na die HM van Eindhoven.
(Ik ben laatst voor een zomershirtje bij een gespecialiseerde runningwinkel geweest, maar was niet erg onder de indruk van de grootte van het assortiment.)
Decathlon...aap schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:34:
Waar kopen jullie je outfit? Ik voorzie dat ik winterkleding nodig ga hebben. Ga ik daarvoor naar een running-speciaalzaak of heeft de gemiddelde Perry/Intersport ook ruim genoeg keus?
(Ik ben laatst voor een zomershirtje bij een gespecialiseerde runningwinkel geweest, maar was niet erg onder de indruk van de grootte van het assortiment.)
Wat mij betreft echt een enorm goede prijs kwaliteit verhouding, prima assortiment ook (alleen schoenen koop ik niet van ze, de rest komt allemaal zo'n beetje daar vandaan).
Ik heb vooral een beetje een probleem om bijv 30-40 euro aan een singlet of shirtje uit te geven... Of 50 euro voor een tight ofzo dus ben meer een krent op dat gebied
Decathlon, outletshops (Zalando Lounge etc) en de Lidl. Die laatste heeft regelmatig aanbiedingen, en koop je voor weinig allerlei hardloopkleding. Ook zonder aanbieding relatief goedkoop in de webshop.aap schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:34:
Waar kopen jullie je outfit? Ik voorzie dat ik winterkleding nodig ga hebben. Ga ik daarvoor naar een running-speciaalzaak of heeft de gemiddelde Perry/Intersport ook ruim genoeg keus?
- Outletcenter (direct bij Nike)aap schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:34:
- Nike.nl
- Hardloopwinkel
- Net waar het ligt
Probeer verschillende merken en kledingstukken uit en je gaat vanzelf merken wat je fijn vindt zitten. Een oud-collega van me liep voornamelijk in kleding van de Lidl of Aldi. Zelf heb ik shirts van verschillende merken, maar ik merk gewoon dat de shirts van Nike mij het beste zitten. Shirts van andere merken hebben naden die niet lekker zitten of voeren zweet niet goed af. Nike Dri-Fit is voor mij prima
in grote lijnen bestaat mijn assortiment uit:
- Singlets -> Nike (ook shirt van ODLO maar die zit niet fijn)
- Shirts (kort) -> Nike (NewBalance, Adida + lokale loopshirts zitten niet fijn)
- Shirts longsleeve -> Nike & NewBalance
- Broeken kort -> Nike
- Broeken lang -> Nike & Reebok (geen tights)
- Thermo -> Falke (beste die er zijn)
- Sokken -> Falke
ps, alle bovengenomede merken haal ik bij Outlet Roermond, dus scheelt nogal in prijs
[ Voor 3% gewijzigd door Calitomnication op 26-10-2018 13:43 ]
tips voor New York
Mén, ik kon vaak de weg terug niet eens vindenGonadan schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:08:
Dan ben je op jongere leeftijd nog nooit buiten je comfortzone gegaan begrijp ik?
Nog even kijken of het agenda-technisch gaat passen. Als dat lukt ga ik me inschrijven.
Zou mijn reactie kunnen zijnm0ridin schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:37:
[...]
Decathlon...
Wat mij betreft echt een enorm goede prijs kwaliteit verhouding, prima assortiment ook (alleen schoenen koop ik niet van ze, de rest komt allemaal zo'n beetje daar vandaan).
Ik heb vooral een beetje een probleem om bijv 30-40 euro aan een singlet of shirtje uit te geven... Of 50 euro voor een tight ofzo dus ben meer een krent op dat gebied
Decathlon is voor mij vlak om de hoek en ik hoef echt geen <insert-random-A-merk> shirts van 80 euro.
Ja maar, het zit lekker (prima, maar mijn Decathlon, ramsj en Aldi shirtjes ook)

"Pijn is fijn" denk ik dan maar...
Als jij geen waarde hecht aan bepaalde typen of merken shirts is dat natuurlijk prima, maar niet alles waar je zelf geen waarde aan hecht is meteen 'bullshit'.
Ik heb een hoop verschillende shirts van verschillende prijsklassen, maar er zitten grote verschillen in pasvorm en kwaliteit van de stof. Het is echt niet zo dat de kwaliteit/prettigheid een directe relatie heeft met de prijs, maar het is ook echt niet zo dat alle shirts gewoon gelijk zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Na, noem het complete BS, heb echter een aantal praktijkvoorbeelden waaruit blijkt dat het niet zo complete BS is als jij roept.Frenz64 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:02:
Vind het vaak ook zeer creatief hoe die A-merken (Nike meestal voorop) de meerprijs voor exact dezelfde stof proberen te verkopen met een fantastisch verhaal en dito terminologie, het hierboven genoemde dri-fit bijvoorbeeld. Complete BS
Ja maar, het zit lekker (prima, maar mijn Decathlon, ramsj en Aldi shirtjes ook)
Singlet van ODLO, Als ik mij helemaal uitstrek is het net alsof ik een naveltruitje ala J-LO aan heb. Shirt van Adidas (ook eerder benoemd in de post waar jij op reageert) heeft de naden op een hele ongelukkige plek zitten, gaat schuren. Daarbij voert het shirt het zweet niet af, waardoor het shirt extra zwaar wordt. Dri-Fit, de BS techniek, voert dit wel af. En natuurlijk, je betaalt voor de Swoosh voor op je borst, maar dit is toch een persoonlijke keuze?
Wat ik vandaag de dag niet zo goed kan begrijpen is dat mensen zich altijd druk maken om de mening/keuzes van anderen.
-> Koop Nike zut en er staat altijd wel iemand te roepen dat Nike veel te duur is en merk Y van winkel X veel goedkoper is.
-> Koop een iPhone en de halve wereld loopt zich op te fokken want mijn Chinese Telefoon merk Z kan ook bellen.
-> Ik zal dat argument morgen eens in de file proberen, ga ik een Mercedes rijder helemaal de huid volschelden en vertellen dat Mercedes puur draait op marketing, want mijn Fiesta zit ook prima en brengt me ook van A naar B.
tips voor New York
Groot Decathlon-fan hier (je struikelt bij ons thuis over Kalenji-dit en Quechua-dat) maar ik merk wel dat mijn shirtjes van Nike en Odlo, en tights van Asics een stuk prettiger zitten, zowel qua vorm als stof. Vooral na 20-25km ploeteren beginnen de shirtjes van Decathlon flink te schuren. En tights van Decathlon krijg ik niet eens aan, dus die koop ik van een of ander huismerk (Ektif) van de lokale hardloopzaak.Frenz64 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:02:
Vind het vaak ook zeer creatief hoe die A-merken (Nike meestal voorop) de meerprijs voor exact dezelfde stof proberen te verkopen met een fantastisch verhaal en dito terminologie, het hierboven genoemde dri-fit bijvoorbeeld. Complete BS
Maar voor ondergoed voldoen de goedkoopste van Decathlon prima. Net als sokken, terwijl ik nooit langer dan drie maanden met sokken van Asics heb gedaan.
Wat @Gonadan zegt, dus
Pfff, FiestaCalitomnication schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:26:
-> Ik zal dat argument morgen eens in de file proberen, ga ik een Mercedes rijder helemaal de huid volschelden en vertellen dat Mercedes puur draait op marketing, want mijn Fiesta zit ook prima en brengt me ook van A naar B.![]()
[ Voor 18% gewijzigd door kenneth op 26-10-2018 14:31 ]
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Mijn oudste Lidl-tights zijn pas een keer gerepareerd (scheurtjes op de naad) en mijn oudste Lidl-shirts zien er niet meer helemaal fris uit, maar ik heb letterlijk nog niks weggedaan omdat het gewoon niet versleten is.
Qua shirts, ik heb maar weinig shirts die écht lekker zitten. Eentje van een wedstrijd, ééntje van Craft die ik gewonnen heb (met bijbehorend broekje dat ook erg lekker zit.
De rest zit wel OK. Voornamelijk de longsleeves had ik een maatje kleiner kunnen kopen achteraf gezien (maar dan waren ze zo kort).
Enfin, misschien ga ik er deze winter nog wel wat meer voor investeren. Ik wil tenslotte weer een vaste duurloop doen in de avonduren.
Mijn Nike-tights en shirts vanuit mijn sponsoringtijd gaan nu langzaam aan richting prullenbak en die stammen nog uit de tijd dat ik ~12x per week trainde. Dus met een gemiddelde van 19k km voor ongeveer 12 tights en 20 shirts is dat het geld meer dan waard. Als ik dan zie dat mijn vrouw haar decathlon spul na een jaar hardlopen uit elkaar begint te vallen, is het me meer dan duidelijk dat Nike z'n zaakjes goed voor elkaar heeft. En dan heb ik het nog niet over de functionaliteit (zweetafvoer etc.) die veel beter is. Ja, je betaald er (veel) meer voor, maar als je het dan ook gewoon veel langer kan gebruiken is het dat geld meer dan waard.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
PSV Shirts zitten over het algemeen veel beter dan andere shirtsGrooV schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:53:
Ook een hoop decathlon spul hier, echter loopt mijn Umbro PSV shirt nog het aller fijnst. Helemaal bij een langere afstand blijf ik erg fris waar ik bijvoorbeeld bij een decathlon shirt toch wel erg veel zweet op mijn rug houdt
tips voor New York
Dat zal me een sprint zijn, daar is zelfs Usain Bolt jaloers opvhal schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:01:
Misschien moet ik toch maar aan de Ajax-shirts in regio Rotterdam....dat worden een hoop nieuwe PR's
tips voor New York
Tijdens trainingen maakt het me weinig uit wat ik draag, in wedstrijden heb ik toch meestal een 'merk' shirt aan, en bij voorkeur een die matcht bij de kleur van m'n schoenen en buff
Ik zou bang zijn dat ik onderweg in mekaar wordt geslagenGrooV schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:53:
Ook een hoop decathlon spul hier, echter loopt mijn Umbro PSV shirt nog het aller fijnst. Helemaal bij een langere afstand blijf ik erg fris waar ik bijvoorbeeld bij een decathlon shirt toch wel erg veel zweet op mijn rug houdt
Serieus: Ik zou er nooit in gaan lopen, want ik heb niks met voetbal.
Klopt, daar zit ik ook het meest op.Calitomnication schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:00:
PSV Shirts zitten over het algemeen veel beter dan andere shirts![]()
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Overigens zie je vrij veel lopers met een voetbalshirt van Club X voorbij komen, zeker tijdens een evenement. Als ze dat fijn vinden zitten, van mij mag je. Maar als ik naar mijn eigen voetbalshirts kijk (van de tijd dat ik nog actief deed voetballen), dan zijn die totaal niet gemaakt voor hardlopen. Overigens begrijp ik wel waarom mensen deze aandoen en ook dat mensen de pasvorm van een shirt ook niet belangrijk vinden. Enerzijds omdat ze het verschil nooit hebben ervaren, anderzijds omdat het ze gewoon niet boeit.
Als ik terugkijk naar hoe ik erbij liep toen ik in 2012 de overstap van voetballen naar hardlopen maakte.
Schoenen die net niet goed zaten (en ook compleet verkeerd qua drop), lange voetbalsokken (met zo'n badstoffen voetbed), korte broek van voetbal (incl. nummer 13), voetbalshirt, dikke traininsbroek, dik trainingsjasje, dikke wollen muts van de New York Yankess, veel te dunnen handschoenen en een iPhone aan mijn arm om te meten wat ik deed. In de droogte ging het nog wel (al was het zweten en te zwaar), maar toen het herfstweer eenmaal echt los kwam, flinke hoosbuien en stevige wind erbij, toen pas merkte je dat een stoffen sok op het veld prima is, maar tijdens een duurloop niet werkt. Dit ook voor je katoenen of Polyester voetbalshirt, je zweet kan niet weg, de regen zorgt ervoor dat je trainingsjack nat (en 2x zo zwaar is), je shirt is doorweekt en de wind blaast er zo doorheen waardoor je binnen no-time in een rennende ijspegel bent verandert
tips voor New York
Alles wat ik tot nu toe gelopen heb als wedstrijd was 20°C +.
#durftevragen
Ik denk dat ik een ondershirt zou toevoegen voor een HM en er goed voor zorg dat ik warm blijf tot het startschot.
Ik wil eigenlijk nog een fijne Singlet, maar weiger om daar echt veel geld aan uit te geven. Salomon heeft hele mooie S-lab versies maar die zijn 75 euro per stuk...
Dit weekend dus weer een lange trail op het programma. 8 graden en half zon half bewolkt. Tempo relatief laag maar wel met 500 hoogtemeters dus ik ga wel warm blijven. Denk dat ik maar gewoon voor de klassieke korte broek + t-shirt look ga. Vrees dat alles wat ik meer aantrek weer tot spijt gaat leiden zodra mijn hartslag op doel-hoogte zit...
Kleding is sterk afhankelijk van je inspanning. Loop je de HM rond de 2 uur, dan zou ik een gewoon shirtje overwegen omdat je dan vrij lang buiten bent. Loop je hem rond de 1.30, dan kun je zoals @Rudedadude zegt een Singlet met handschoenen aantrekken. Bij een evenement zie je dit altijd heel mooi terug vindt ik, des te verder je in de startvakken naar voren loopt, des te minder kleding hebben de lopers aanblitzkrieg schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:11:
Nu het toch over kleding gaat, wat zouden jullie aantrekken bij een halve marathon als het een graad of 8 is?
Alles wat ik tot nu toe gelopen heb als wedstrijd was 20°C +.
#durftevragen
tips voor New York
Even een oude trui erover voor in het startvak.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Natuurlijk had ik het veel politiek correcter kunnen formuleren, maar duidelijkheid heeft vaker mijn voorkeur en dan is de nuance ff weg. Feit blijft dat ik die labeltjes vaak heb lopen te bestuderen (die van regenjassen zijn echt fantastisch) en als marketeer heb ik een neus voor BS (gecombineerd met gezond verstand). Met mijn laatste zin bedoel ik feitelijk wat jij idd genuanceerder uitdrukt.Gonadan schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:06:
@Frenz64
Als jij geen waarde hecht aan bepaalde typen of merken shirts is dat natuurlijk prima, maar niet alles waar je zelf geen waarde aan hecht is meteen 'bullshit'.
Ik heb een hoop verschillende shirts van verschillende prijsklassen, maar er zitten grote verschillen in pasvorm en kwaliteit van de stof. Het is echt niet zo dat de kwaliteit/prettigheid een directe relatie heeft met de prijs, maar het is ook echt niet zo dat alle shirts gewoon gelijk zijn.
Ook hier meer nuance, maar m.i. bevestig je wel wat ik zeg, iig wat ik bedoel: een shirtje van Adidas (ook niet de goedkoopste) voldoet niet, een ander wel. Maar blijkbaar geloof je de marketing van Dri-fit wel, want een stof kán geen vocht afvoeren, een stof kan wel vocht vasthouden. Afvoeren is niets anders dan verdampen en hooguit de doorvoer door de stof is relevant, maar bij elk synthetisch shirtje dat geen vocht vasthoudt is dat per definitie gelijk.Calitomnication schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:26:
[...]
Na, noem het complete BS, heb echter een aantal praktijkvoorbeelden waaruit blijkt dat het niet zo complete BS is als jij roept.
Singlet van ODLO, Als ik mij helemaal uitstrek is het net alsof ik een naveltruitje ala J-LO aan heb. Shirt van Adidas (ook eerder benoemd in de post waar jij op reageert) heeft de naden op een hele ongelukkige plek zitten, gaat schuren. Daarbij voert het shirt het zweet niet af, waardoor het shirt extra zwaar wordt. Dri-Fit, de BS techniek, voert dit wel af. En natuurlijk, je betaalt voor de Swoosh voor op je borst, maar dit is toch een persoonlijke keuze?
Wat ik vandaag de dag niet zo goed kan begrijpen is dat mensen zich altijd druk maken om de mening/keuzes van anderen.
-> Koop Nike zut en er staat altijd wel iemand te roepen dat Nike veel te duur is en merk Y van winkel X veel goedkoper is.
-> Koop een iPhone en de halve wereld loopt zich op te fokken want mijn Chinese Telefoon merk Z kan ook bellen.
-> Ik zal dat argument morgen eens in de file proberen, ga ik een Mercedes rijder helemaal de huid volschelden en vertellen dat Mercedes puur draait op marketing, want mijn Fiesta zit ook prima en brengt me ook van A naar B.![]()
Nike, Mercedes en Apple zijn premium merken en die hebben als gemeenschappelijk kenmerk dat er een meerprijs betaald wordt voor vergelijkbare specs. Ik bash ze niet, ik gun iedereen zijn keuze, maar het blijft fascinerend hoe prachtig de argumenten van de berijders/eigenaren zijn (fyi, ik rijd een 17 jaar oude Volvo en heb verschillende iPhones gehad tot ik gek werd van iTunes)
Tot slot scheld ik niemand de huid vol, ik vind verkooppraatjes vaak BS (en daarmee de afgeleide
'meningen' van de kopers van die producten die voor het overgrote deel samen te vatten zijn onder de noemer cognitieve dissonantie).
Ik heb ooit in een tweedehandswinkel een prachtig oud shirtje van Newcastle gescoord met van die mooie geborduurde logo's. Ga ik een keer in lopen dacht ik, 1 keer en nooit weer, wat een schuren en veel te stug.GrooV schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:53:
Maar zag er wel goed uit, dat danweerwel
Ach ja, misschien heb ik het dan ook verkeerd verwoord, maar ik ben dan ook geen marketing ninja die geslepen teksten kan schrijven. Met vocht afvoeren doel ik inderdaad op het laten verdampen van vocht/zweet.Frenz64 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:16:
[...]
Natuurlijk had ik het veel politiek correcter kunnen formuleren, maar duidelijkheid heeft vaker mijn voorkeur en dan is de nuance ff weg. Feit blijft dat ik die labeltjes vaak heb lopen te bestuderen (die van regenjassen zijn echt fantastisch) en als marketeer heb ik een neus voor BS (gecombineerd met gezond verstand). Met mijn laatste zin bedoel ik feitelijk wat jij idd genuanceerder uitdrukt.
[...]
Ook hier meer nuance, maar m.i. bevestig je wel wat ik zeg, iig wat ik bedoel: een shirtje van Adidas (ook niet de goedkoopste) voldoet niet, een ander wel. Maar blijkbaar geloof je de marketing van Dri-fit wel, want een stof kán geen vocht afvoeren, een stof kan wel vocht vasthouden. Afvoeren is niets anders dan verdampen en hooguit de doorvoer door de stof is relevant, maar bij elk synthetisch shirtje dat geen vocht vasthoudt is dat per definitie gelijk.
Nike, Mercedes en Apple zijn premium merken en die hebben als gemeenschappelijk kenmerk dat er een meerprijs betaald wordt voor vergelijkbare specs. Ik bash ze niet, ik gun iedereen zijn keuze, maar het blijft fascinerend hoe prachtig de argumenten van de berijders/eigenaren zijn (fyi, ik rijd een 17 jaar oude Volvo en heb verschillende iPhones gehad tot ik gek werd van iTunes)
Tot slot scheld ik niemand de huid vol, ik vind verkooppraatjes vaak BS (en daarmee de afgeleide
'meningen' van de kopers van die producten die voor het overgrote deel samen te vatten zijn onder de noemer cognitieve dissonantie).
Er liggen hier verschillende shirts in de kast, van verschillende merken, van verschillende evenementen en er is gewoon verschil in kwaliteit. En nee, ik geloof ook niet alles wat de marketing mensen zeggen en het is ook fascinerend hoe merken als Apple, Nike, Google of welk groot bedrijf dan bepaalde standaard functionaliteiten weg kunnen zetten. Geef het een hippe term en voila. Maar toch, ik heb 4 singlets van Nike, allemaal van Outlet Center Roermond, 3 "duurdere" met Dri-Fit, 1 goedkopere. De goedkopere gedraagt zich anders, tijdens het snelle baanwerk kruipt deze naar boven, is het shirt nat van het zweet dan trekt hij zich door het gewicht op de rug naar beneden. Het zou kunnen zijn dat mijn brein denkt. "He, dit is een goedkoper shirt, dus het klopt niet". Of misschien gedraagt het shirt zich echt anders, wie zal het zeggen. Als ik een Nike shirt uit de kast trek en tegen het licht houdt, dan kijk je hier als het ware gewoon doorheen, maar misschien is ook dat iets wat ik me verbeeld of laat mijn cognitieve dissonantie me dingen zien die er niet zijn
Persoonlijk vindt ik de shirts van Nike fijn zitten en of die Dri-Fit nou werkt of niet zal me eigenlijk een rotzorg zijn. Het grote voordeel van Nike is dat ik van iedere broek, ieder shirt, iedere schoen altijd dezelfde maat kan bestellen. 100% maatvast en het zit altijd direct goed. Waar ik bij andere schoenen of shirts nog moet passen, trek ik bij Nike een shirt uit het schap en loop zonder deze te passen naar de kassa. En ja, Nike heeft in 2018 een omzet van 34.35 Miljard gedraaid, dus natuurlijk betaal je voor de Swoosh op je borst. Zelf hecht ik ook waarde aan hoe een shirt eruit ziet, gooi alles in de mix en klaar
Ow, en dat schelden was niet op jou gericht maar meer in de algemeenheid. Kijk voor de grap eens op Nu.nl (of open hier een Google of Apple draadje) en je hebt altijd de discussie over welk merk beter is, waarom Apple overpriced is, waarom Nike rotzooi verkoopt, waarom het wasmiddel van de AH beter is dan Robijn. Sommige mensen hechten er waarde aan, anderen niet. Maar het lijkt meer een hedendaagse trend te worden om iedereen die een keuze maakt die keuze te veroordelen. Hoe vaak ik mezelf moet verdedigen omdat ik een iPhone heb. Een MacBook? Pfff, overpricede meuk, bij de MediaMarkt heb je voor 250 euro ook een laptop! En dat stukje vindt ik weer interessant om te zien, interessanter dan de mensen die in de marketing van bedrijven trappen.
Verder begrijp ik wel wat je bedoelt hier, ook voor mij is de nuance dan soms even weg, vat het zeker niet op als een aanval.
Pas zag ik iemand die had een poncho gemaakt van een grijze Komo vuilniszak, eigenlijk best een geniaal idee. En korte broek + shirt is inderdaad prima lijkt mijblitzkrieg schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:01:
Ik wil 1:40 lopen, ga denk ik gewoon voor shirt+korte broek.
Even een oude trui erover voor in het startvak.
[ Voor 18% gewijzigd door Calitomnication op 26-10-2018 22:29 ]
tips voor New York
Een echte Komo zak? Het moet ook wel altijd een merkje zijn he. De eigen merk vuilniszak van de Lidl zit net zo lekker hoor en werkt volgens mij net zo goedCalitomnication schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 21:35:
[...]
Pas zag ik iemand die had een poncho gemaakt van een grijze Komo vuilniszak, eigenlijk best een geniaal idee. En korte broek + shirt is inderdaad prima lijkt mij
Ik heb dat ook een keer gedaan overigens bij de start van een regenachtige wedstrijd en er een rolletje vuilniszakken lag. Werkt idd best goed. Maar nog nooit uit mezelf aan gedacht.
Toen ik vanochtend om goed 9 uur heen reed gaf de auto 5°C aan.
Om half 10 mezelf ingeschreven, daarna nummer opgespeld en wachten tot de start om 10:30. Het weer was beter dan voorspeld, het zonnetje kwam er al mooi door. Iets voor half 11 mijn trainingsbroek, shirt en jas uitgetrokken in de omkleedtent. Daar ook mijn tas achter gelaten.
10 minuten voor de start stond ik in het startvak.
Na de start kwamen we direct op een smal fietspad, doordat ik iets te ver naar achter zat in het startvak zat kwam ik hier in de knel. Dit zorgde er wel voor dat ik een keer niet veel te hard startte.
Volgende keer iets brutaler zijn in het startvak.
Het eerste stuk in het bos was nog een beetje fris, daarna kwamen we op het veld in de zon te lopen.
Tot 6 km bezig geweest om een aantal personen in te halen. Vanaf dat punt kwam ik op ongeveer 50 meter achter 2 man te zitten. Hier heb ik bijna de hele tijd op 50 meter achter gehangen.
Vanaf 9 tot 13 kilometer over het Dwingelerveld de wind schuin van voren gehad, gelukkig waaide hij nog niet zo hard. Daar begon het opvegen van de 15 km lopers ook. Deze waren 10 minuten na ons gestart.
Vanaf ongeveer 14 kilometer begon ook mijn hartslag wat hoger te worden en mijn ademhaling ging ook niet erg lekker meer.
Vlak voor de finish nog ingehaald door de loper die ik op 6 km achter me had gelaten. Nog geprobeerd om aan te haken bij zijn eindsprint maar kon het niet bijhouden.
Volgens de organisatie zou het iets langer moeten zijn dan 21,1 km, namelijk 21,3 km (Volgens afstandmeten.nl was het 21,4). Mijn Tomtom kwam niet verder dan 20,55 km. Andere lopers op Strava komen ook op zoiets, tussen de 20,5 en 20,7. Kan zijn dat de GPS niet helemaal correct was doordat we door het gebied van de radiotelescoop van Astron liepen, maar denk dat de route iets te kort was.
1:40 is niet gelukt. 1:28:56 wel!

Volgende doel is onder de 1:30 lopen op een gecertificeerd parcour.
Shirt + korte broek was perfect. Je zag onderweg dat een boel mensen teveel aangetrokken hadden.
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Ik was er ook, erg leuke loop, 15km, glooiend en wat trail werk (750 meter). Leuke prijs ook: lintje en wasmiddel (speciaal voor hardloopkleding en het werkt ook nogracoon schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 19:26:
Vandaag de dalli run gelopen, ik deed de 10 km en liep deze pittige loop in 54:28, ik had exact dezelfde tijd geklokt, ik liep op mijn nieuwe schoenen die ik woensdag gekocht had.
https://nl.hg.eu/producte...tjes-in-sportkleding-05kgmrwolf schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 23:50:
Wat voor wasmiddel is dat dan? Dat spul van HG?
Dit topic is gesloten.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2