Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hardlopen - Deel 8 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 88 ... 91 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Taigu
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:52
In aanvulling op een eerdere core training post van @kenneth, deze pagina met een mooi opbouwschema (voor beginners) inclusief duidelijke filmpjes: General Strength excercises van van Jay Johnson. Een 8 weken programma die ik zelf uitvoer op rustdagen. Er zitten een aantal oefening in om bijvoorbeeld knieblessures te voorkomen.

Hiernaast kwam ik op de Decathlon site een terugroepactie van de Onnight 410 tegen. Mogelijk zijn er gebruikers hier in dit topic.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• KaiseRRuby
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 14:42
Valorian schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:29:
[...]

Je kan bijna overal ter wereld wel een marathon lopen :) .. Heb nog overwogen dit jaar met een loopgenoot mee te gaan naar Siberie naar de Baikal Lake marathon: 42.195 meter over een bevroren meer bij -xx graden (maart). Toch maar laten schieten, leek mij erg gaaf en was zeer goed betaalbaar (zo’n 600 euro incl overnachting, dus ruim 25x zo goedkoop als de over-gehypte noordpool marathon 8)7 en 4x zo goedkoop als de eveneens peperdure Spitsbergen variant waar je 2x hetzelfde rondje loopt). En op een mega exclusieve afgelegen locatie, maar als ik die kant op ga dan wil ik er ook een vakantie in die regio aan vastplakken en dat lukt dit jaar niet...
Is dat niet heel glad?

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar het is daar knetterkoud en er ligt een soort laagje opgevroren sneeuw / crust op het ijs en icm extreme kou schijnt dat het meevalt met echte gladheid. Wel een stuk gladder dan asfalt dus volgens mij ook verplicht lopen met iets van spikes-achtige oplossingen. Nog een reden om hem links te laten liggen, geen ervaring met spikes e.d. Wil dit jaar graag heel blijven en elke manier van lopen die afwijkt van het gebruikelijke helpt niet perse mee in dat voornemen.

Dit verhaal geeft wel een mooi sfeerbeeld:
https://www.google.com/am...marathon-siberia.amp.html

Verder ook wel eens halverwege afgelast ivm teveel wind (icm kou), werd iedereen met hoover craft opgehaald 😬

• Shinji
  • Laatst online: 14:36
Taigu schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:32:
In aanvulling op een eerdere core training post van @kenneth, deze pagina met een mooi opbouwschema (voor beginners) inclusief duidelijke filmpjes: General Strength excercises van van Jay Johnson. Een 8 weken programma die ik zelf uitvoer op rustdagen. Er zitten een aantal oefening in om bijvoorbeeld knieblessures te voorkomen.

Hiernaast kwam ik op de Decathlon site een terugroepactie van de Onnight 410 tegen. Mogelijk zijn er gebruikers hier in dit topic.
Alleen jammer dat de filmpjes er niet meer op staan, althans, ik kan ze niet vinden.

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
Taigu schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:32:

Het is effectiever (en efficienter voor jezelf) om dit soort dingen direct ná een training te doen.

Dan doe je de oefeningen op al vermoeide spieren én heb je langer herstel tot je volgende training. Bijkomend voordeel: je hoeft je er niet nog een een keer toe te zetten/om te kleden/tijd voor te maken.

Twitter | Strava

• Taigu
  • Laatst online: 15:52
Sorry, de reden dat ik ze hier postte was juist omdat de informatie wat versnipperd staat. Dus nog eens, toelichting staat hier. De filmpjes (bron):

Deel 1 : Deel 2 : Deel 3 : Deel 4 : Deel 5 : Bonus (Stability Ball)

Idealiter doe je ze ook na je training, maar voor mij is dat niet handig. Op rustdagen fiets ik ook op de Tacx als een soort herstel, dus ik combineer de oefeningen met deze activiteit.

Taigu wijzigde deze reactie 15-01-2020 10:23 (8%)

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• _Giulietta_
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 15:42
Ik heb ooit in 2014 schoenen laten inmeten bij PK runningshop in Dodewaard, ik ben toen naar huis gegaan met de Saucony Echelon 4. Een jaartje zonder problemen mee gelopen alvorens ze de kast in gingen.

Afgelopen zomer weer begonnen met hardlopen en nu enthousiaster dan ooit. Ik was weer begonnen op mijn "oude" schoenen en kort daarna de Echelon 7 gekocht, maar helaas toch niet helemaal hetzelfde. Ze voelen namelijk een stuk zwaarder/logger aan dan de oude. :/ Ik vind ze daarom eigenlijk niet echt lekker lopen.

Daarom met Black Friday de Saucony Triumph ISO 5 gekocht, ze liepen aanvankelijk heerlijk, maar er zit toch iets qua pasvorm niet helemaal lekker want ik kreeg wat (kleine) blaren aan de voorkan van de (middelste) tenen wanneer ik 10km+ deed.

In de afgelopen weken heb ik gelopen op 2 paar schoenen van mijn vader, we hebben exact dezelfde maat dus pefect om eens (gratis) uit te proberen. Schoenen op de gok blijven kopen wordt tenslotte wat duur op termijn. Ik heb mogen lopen op een paar NB 1080v10 & de Asics Nimbus 22. Ik was blij verrast door beide, korte of lange afstand, beide voelden goed aan en gaven achteraf geen pijntjes of blaren. Ik ben geen kenner, maar mijn gevoel zegt dat de NB's wat beter zijn op korter/sneller werk en de Nimbus iets beter op wat langere afstanden. Mede hierdoor daarom aanvankelijk voor de Nimbus gekozen. De NB volgens waarschijnlijk later nog.

lang verhaal kort, laat altijd schoenen inmeten als je net begint met lopen, op de gok schoenen kopen is een dure bezigheid

Gisteren heb ik ze geleverd gekregen, erg blij mee. :)

Strava Garmin 245

• Roadman
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 14:10
MrAcid schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 09:26:
[...]

Het is effectiever (en efficienter voor jezelf) om dit soort dingen direct ná een training te doen.

Dan doe je de oefeningen op al vermoeide spieren én heb je langer herstel tot je volgende training. Bijkomend voordeel: je hoeft je er niet nog een een keer toe te zetten/om te kleden/tijd voor te maken.
Ik zou krachttraining juist niet direct na een hardlooptraining doen. Dan nog beter ervoor.
Je zegt het zelf al, vermoeide spieren, dus niet optimaal je oefeningen kunnen inzetten en grote kans dat je de oefeningen verkeerd staat te doen omdat je al vermoeid bent.

Meest effectief is ze gewoon beide op aparte dagen te doen.

Roadman wijzigde deze reactie 15-01-2020 11:34 (4%)

• Frenz64
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 09:08
Geen blessure, maar wel slecht nieuws. Vanaf donderdag al een beetje zeurende pijn boven m'n linkerbil op het heupbot. Beetje overbelast met werk dacht ik nog. Werd de afgelopen dagen zeker niet minder, wel zondag nog hardgelopen (liep het eruit, ging prima). Alleen gistermiddag kreeg ik tijdens gewoon wandelen ineens zenuwpijn met uitstraling naar m'n scheen en voet. Helaas een bekende zenuwbaan die blijkbaar bekneld zat. Vreemd genoeg heb ik totaal geen last van m'n rug, geen pijn ook. Vanochtend bevestigde de huisarts mijn bange vermoeden: hernia is terug. Weliswaar licht en ik heb nog geen pijnstillers nodig of verder onderzoek, maar ik moet wel rust nemen (wel blijven bewegen) en wachten tot de beknelling verbeterd. Vervelende is dat ik geen idee heb wanneer hij ontstaan is, het enige dat ik kan verzinnen is dat ik vorige week tijdens het squashen een miniem tikje in de rug gevoeld heb toen ik een bal probeerde te halen.

Hopelijk valt het mee en kan ik snel weer de loopschoenen aan. Damn, ben je eindelijk verantwoord aan het lopen, was weer lekker aan het opbouwen, krijg je dit....gelukkig is fietsen goed (aldus de huisarts)

• SuperPoekie
  • Registratie: november 2004
  • Nu online

SuperPoekie

Super Furry Animal

@vhal ik heb pro, het is aardig, maar ik heb het ooit in het prille begin goed met korting kunnen krijgen en sindsdien is er altijd wel 1x per jaar een flinke kortingsactie. Betaal nog geen 35 euro/jaar en heb nog tot april 2021... Die acties zijn dus meestal in april, volgens mij als ze hun serverpark willen upgraden :P En een keer om die 5000 van Garmin op te hoesten.
Laatste tijd iets minder gebruik van gemaakt omdat ik in dezelfde val als @Pathogen was gevallen - een te hoge drempel voor jezelf maakt het lopen minder leuk of je sloop jezelf. Sindsdien de drempel omlaag en daardoor ook minder interesse in de plotjes van Smashrun. Al moet ik zeggen dat de kaart-met-snelheidskleurtjes wel hip is. Die PR-chasing unit is leuk, maar vooralsnog gebruik ik die dus even niet.

Ik had griep, heb toch nog elke dag een mijl weten te lopen, en hopelijk gaat het vanaf vandaag weer genoeg beter om wat verder te kunnen!

SuperPoekie wijzigde deze reactie 15-01-2020 12:17 (8%)

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• kenneth
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Roadman schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:21:
[...]

Ik zou krachttraining juist niet direct na een hardlooptraining doen. Dan nog beter ervoor.
Je zegt het zelf al, vermoeide spieren, dus niet optimaal je oefeningen kunnen inzetten en grote kans dat je de oefeningen verkeerd staat te doen omdat je al vermoeid bent.

Meest effectief is ze gewoon beide op aparte dagen te doen.
Advies dat ik lees, en ook hoor van atleten als Susan Krumins, is juist om zware dagen zwaar te houden en rustige dagen rustig. Eerst hardlopen (want dat is het belangrijkste) en direct of een dagdeel erna de krachttraining. Rustige dagen alleen maar rust of rustig lopen.

Vermoeid aan krachttraining beginnen is niet ideaal maar beter dan vermoeid aan een zware hardlooptraining beginnen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• chris
  • Laatst online: 14:21
kenneth schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:44:
[...]
Advies dat ik lees, en ook hoor van atleten als Susan Krumins, is juist om zware dagen zwaar te houden en rustige dagen rustig. Eerst hardlopen (want dat is het belangrijkste) en direct of een dagdeel erna de krachttraining. Rustige dagen alleen maar rust of rustig lopen.

Vermoeid aan krachttraining beginnen is niet ideaal maar beter dan vermoeid aan een zware hardlooptraining beginnen.
Ik heb vanochtend intervallen gedaan en daarna meteen krachttraining. Intervallen zijn voor mij medium-zwaar: een lange duurloop van 30+km vind ik veel zwaarder dan snelle intervallen (de kern van die training duurt namelijk vaak maar een half uur ofzo). Vond de combinatie wel heel lekker. Vorige week deed ik een duurloopje van 24km, daarna anderhalf uur pauze, en dan krachttraining. Dat vond ik eigenlijk minder fijn.

Vandaag tijdens de krachttraining was 't vooral bovenlichaam, core en flexibiliteit. Dus op zich niet zo erg dat de benen een beetje vermoeid waren.

• Tinusvolkel
  • Registratie: augustus 2014
  • Nu online
_Giulietta_ schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:06:
Ik heb ooit in 2014 schoenen laten inmeten bij PK runningshop in Dodewaard, ik ben toen naar huis gegaan met de Saucony Echelon 4. Een jaartje zonder problemen mee gelopen alvorens ze de kast in gingen.

Afgelopen zomer weer begonnen met hardlopen en nu enthousiaster dan ooit. Ik was weer begonnen op mijn "oude" schoenen en kort daarna de Echelon 7 gekocht, maar helaas toch niet helemaal hetzelfde. Ze voelen namelijk een stuk zwaarder/logger aan dan de oude. :/ Ik vind ze daarom eigenlijk niet echt lekker lopen.

Daarom met Black Friday de Saucony Triumph ISO 5 gekocht, ze liepen aanvankelijk heerlijk, maar er zit toch iets qua pasvorm niet helemaal lekker want ik kreeg wat (kleine) blaren aan de voorkan van de (middelste) tenen wanneer ik 10km+ deed.

In de afgelopen weken heb ik gelopen op 2 paar schoenen van mijn vader, we hebben exact dezelfde maat dus pefect om eens (gratis) uit te proberen. Schoenen op de gok blijven kopen wordt tenslotte wat duur op termijn. Ik heb mogen lopen op een paar NB 1080v10 & de Asics Nimbus 22. Ik was blij verrast door beide, korte of lange afstand, beide voelden goed aan en gaven achteraf geen pijntjes of blaren. Ik ben geen kenner, maar mijn gevoel zegt dat de NB's wat beter zijn op korter/sneller werk en de Nimbus iets beter op wat langere afstanden. Mede hierdoor daarom aanvankelijk voor de Nimbus gekozen. De NB volgens waarschijnlijk later nog.

lang verhaal kort, laat altijd schoenen inmeten als je net begint met lopen, op de gok schoenen kopen is een dure bezigheid

Gisteren heb ik ze geleverd gekregen, erg blij mee. :)

[Afbeelding]
Ik gebruik de NB 1080V10 als duurloop/marathon schoen :) en net voor het eerst gelopen op mijn "snellere" adidas Adizero Boston 8, het leek dat ik makkelijker sneller liep (kan namelijk ook tussen de oren zitten) maar de laatste 4km (in de 1ste 8km zitten stukken met los zand en bos paden) kon ik een tempo van onder de 4:00 redelijk goed vast houden. Normaal op mijn oudere 1080V9 had ik daar voor mijn gevoel mee moeite mee.

• Rudedadude
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 10:43

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik heb vanavond iets nieuws gedaan: mezelf gewogen direct voor en direct na een run. Dat scheelde 1kg! (op een totaal van iets meer dan 70kg). Meer dan ik had verwacht met dit weer. Run was 17km en tamelijk snel, maar toch.
Ik heb op lange afstanden wel vaker het idee gehad dat prestatieverlies ook met vochtverlies te maken had, maar dat wil ik de komende tijd eens voor mezelf beter inzichtelijk krijgen door dit vaker te meten.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Valorian
  • Nu online
@Rudedadude Daar heb ik mij ook vaker over verbaasd. Ook op avonden als vandaag waarbij je nauwelijks door hebt dat je echt vocht verliest gaat dat dan kennelijk toch nog best hard.

Wat ik tegenwoordig sowieso beter doe dan vroeger is de twee dagen voor een race meer dan genoeg water drinken, zodat ik zeker weet dat ik echt max/goed gehydrateerd ben aan de startlijn. Heb het idee dat dat belangrijker is dan wel of geen water consumeren tijdens de race. Bij afstanden tot 21.1km zonder warm weer component kan ik dan ok prima zonder drinken (Ga meestal voor de “aanpakken beker met 14km/u + een slok + rest over mijn hoefd als koelwater”-methode ;) ).

• Rudedadude

Rudedadude

Valorian schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:34:
@Rudedadude Daar heb ik mij ook vaker over verbaasd. Ook op avonden als vandaag waarbij je nauwelijks door hebt dat je echt vocht verliest gaat dat dan kennelijk toch nog best hard.

Wat ik tegenwoordig sowieso beter doe dan vroeger is de twee dagen voor een race meer dan genoeg water drinken, zodat ik zeker weet dat ik echt max/goed gehydrateerd ben aan de startlijn. Heb het idee dat dat belangrijker is dan wel of geen water consumeren tijdens de race. Bij afstanden tot 21.1km zonder warm weer component kan ik dan ok prima zonder drinken (Ga meestal voor de “aanpakken beker met 14km/u + een slok + rest over mijn hoefd als koelwater”-methode ;) ).
Het indrinken doe ik ook standaard (gebruik ik ook voor de carbo-loading icm maltodextrine), maar dan nog ben ik na een marathon waarbij ik onderweg toch echt ook goed probeer te drinken ben ik regelmatig iets van 3 kilo lichter achteraf en verlies ik dus blijkbaar onderweg iets van 5 liter vocht. Maar ik wil het exacter weten, dan kan ik gerichter er iets aan / mee doen. Rotterdam dronk ik afgelopen jaar elke post al 2 bekertjes water / sportdrank, maar als dat te weinig is voor een constante prestatie dan gooi ik er wel 3 naar binnen. Dat idee. Maar eerst meten bij verschillende temperaturen en looptijden.

Maar vanavond dus 17km @4:23/km gemiddeld, niet slecht 4 dagen na een marathon. En het voelde prettig aan.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Valorian
  • Nu online
Rudedadude schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 23:02:
[...]

Het indrinken doe ik ook standaard (gebruik ik ook voor de carbo-loading icm maltodextrine), maar dan nog ben ik na een marathon waarbij ik onderweg toch echt ook goed probeer te drinken ben ik regelmatig iets van 3 kilo lichter achteraf en verlies ik dus blijkbaar onderweg iets van 5 liter vocht. Maar ik wil het exacter weten, dan kan ik gerichter er iets aan / mee doen. Rotterdam dronk ik afgelopen jaar elke post al 2 bekertjes water / sportdrank, maar als dat te weinig is voor een constante prestatie dan gooi ik er wel 3 naar binnen. Dat idee. Maar eerst meten bij verschillende temperaturen en looptijden.

Maar vanavond dus 17km @4:23/km gemiddeld, niet slecht 4 dagen na een marathon. En het voelde prettig aan.
Goed bezig. Zeker na zo’n zware marathon! Ga je nog naar Koning van Spanje dit jaar?

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Rudedadude schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 23:02:
[...]

Ben je niet bang dat bij zo'n omvang en snelheid direct na een marathon de overbelasting ergens stiekem op de loer ligt? Niet dat ik je terug wil fluiten hoor!

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• elastiek
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14:55
Rudedadude schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:10:
Ik heb vanavond iets nieuws gedaan: mezelf gewogen direct voor en direct na een run. Dat scheelde 1kg! (op een totaal van iets meer dan 70kg). Meer dan ik had verwacht met dit weer. Run was 17km en tamelijk snel, maar toch.
Ik heb op lange afstanden wel vaker het idee gehad dat prestatieverlies ook met vochtverlies te maken had, maar dat wil ik de komende tijd eens voor mezelf beter inzichtelijk krijgen door dit vaker te meten.
Voor het bijhouden van je sweatrate kan ik Fuel2endure aanraden. Je houdt daarin je vochtverlies bij en daarnaast de temperatuur tijdens je inspanning plus de geleverde inspanning.Op basis van deze gegevens kan het systeem vervolgens een drinkplan voor een wedstrijd voor je genereren.

Voor mij kwam daar uit dat ik afgelopen zomer ruim 6 liter moest drinken tijdens de Marathon van Amersfoort om binnen de 1% gewichtsverlies te blijven. Dat betekende tijdens de eerste ronde bij elke drankpost wandelen om één bekertje volledig leeg te drinken en in de tweede ronde telkens twee bekertjes.

Meer info: https://www.fuel2endure.com/

AI driven marathoner with a sub-2:45 BHAG (PB 2:57:35 and counting...)

• Valorian
  • Nu online
elastiek schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:14:
[...]

Voor het bijhouden van je sweatrate kan ik Fuel2endure aanraden. Je houdt daarin je vochtverlies bij en daarnaast de temperatuur tijdens je inspanning plus de geleverde inspanning.Op basis van deze gegevens kan het systeem vervolgens een drinkplan voor een wedstrijd voor je genereren.

Voor mij kwam daar uit dat ik afgelopen zomer ruim 6 liter moest drinken tijdens de Marathon van Amersfoort om binnen de 1% gewichtsverlies te blijven. Dat betekende tijdens de eerste ronde bij elke drankpost wandelen om één bekertje volledig leeg te drinken en in de tweede ronde telkens twee bekertjes.

Hoe meet ie je temperatuur tijdens een race? Of heb je daar een apparaatje voor?

Ps: voor een optimale gezondheid isndienvele liters tijdens marathon natuurlijk een goed advies maar voor je tijd , en flow is het funest. Vond afremmen voor een beker al een drama, dus heb mijn laatste marathon met een trailvest felopen met 2 liter water (verspreid over voor en achterkant vest) en vervolgens álle drankposten genegeerd. Door exact in het midden van de weg te lopen heb je dan ook geen last van afsnijdende mensen (want iedereen die links van je loopt schiet naar links voor de posten en rechts”lopers schieten naar rechts).

• nokie
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 27-01 12:17
Heb dankzij mijn marathon inderdaad ook het belang van vocht leren inzien. Indrinken inderdaad de week vooraf, maar zelfs bij wedstrijden vanaf 10km heb ik toch ergens al is het maar een klein busje water in één van de zakjes van mijn trailbroek verstopt.

Gisteren ben ik naar "Out There" in de Cinema Cartoons te gaan in Antwerpen, de film over Karel Sabbe zijn road to de Barkley Marathon (en uiteraard zijn FKTs op de Pacific Crest Trail/PCT en de Appalachian trail/AT) gaan kijken. Wat een held is dat toch. Ik had voordien al veel respect, maar dat is na gisterenavond alleen maar gegroeid.

Wat nog het knapste was misschien, was hoe hij over "de wereldtoppers" spreekt, en niet goed beseft dat hij die zelfs dagen achter zich laat in het geval van de AT. De manier waarop hij eigenlijk puur geniet van het lopen in de natuur (als "tegengewicht" voor zijn werk als tandarts, waar hij altijd moet focussen op kleine ruimtes) is zo mooi. En dat genieten levert hem zoveel mentale kracht op, wat voor hem de reden is dat hij in de buurt kan komen van de echte toppers.

Fysiek vind hij zichzelf niet zo uitzonderlijk, hij kan "alleen maar heel lang heel traag lopen op onverharde paden". Ook boeiend, als hij even geen zin heeft in ultratrails en denkt om eens een korte afstand te doen (lees voor hem: een stadsmarathon), dan loopt hij door het asfaltwerk na 4-5 weken een blessure (in zijn geval aan zijn scheenbenen). Hij grapte dan ook dat als de PCT of de AT op asfalt waren geweest, dat hij het nooit 10 dagen zou volgehouden hebben.

Zijn applicatie voor de volgende Barkley is al verstuurd. Hij heeft nog geen bevestiging maar is zich toch voor de zekerheid al aan het voorbereiden (en het zou me niet verwonderen als hij toegelaten wordt). Qua trainingsvolume viel de halve zaal achterover: tot gemiddeld 250km per week, pieken boven de 300km. Plus hij raadt echt aan om de fitness op te zoeken en te mengen voor andere sporten (fietsen in zijn geval). Alleen maar lopen wordt je niet beter van, je moet zo nu en dan iets doen wat andere spiergroepen uit hun comfortzone haalt.

Voeding heeft hij dan weer geen tips voor. Veel eten in zijn geval. Gezond is goed, maar hij moet vooral bij-eten, en zorgen dat hij nog genoeg vetreserve heeft bij de start van zo'n FKT-poging.

Verder komen er zeker nog nieuwe FKT pogingen aan (Colorado Trail waarschijnlijk deze zomer, een "korte" van 500 mijl, ). En hij zou graag Nieuw-Zeeland doorlopen (Te Araroa, 3000km). Maar daarvoor moet hij nog even sparen (of een dikke sponsor vinden).

Veel respect!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik wil graag de opmerking plaatsen dat tijdens een evenement te weinig drinken vooral vervelend is maar te veel drinken kan leiden tot hyponatremie, en dat is zeer schadelijk. Daar moet je wel je best voor doen maar ernstig letsel door hyponatremie komt bij recreatieve duursporters vaker voor dan door uitdroging.

Prestatieverlies door vochtverlies wordt ook nog enigszins gecompenseerd door prestatiewinst door gewichtsverlies :)

Voor het volledige verhaal moet je het betreffende hoofdstuk in Endure van Alex Hutchinson lezen (dat boek is geweldig, trouwens) of Waterlogged van Tim Noakes.

De tip van @Valorian om de dagen vooraf meer te drinken ga ik trouwens wel proberen want ik kom er altijd laat achter dat ik dorst heb.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• elastiek
Valorian schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:26:
[...]
Hoe meet ie je temperatuur tijdens een race? Of heb je daar een apparaatje voor?

Ps: voor een optimale gezondheid isndienvele liters tijdens marathon natuurlijk een goed advies maar voor je tijd , en flow is het funest. Vond afremmen voor een beker al een drama, dus heb mijn laatste marathon met een trailvest felopen met 2 liter water (verspreid over voor en achterkant vest) en vervolgens álle drankposten genegeerd. Door exact in het midden van de weg te lopen heb je dan ook geen last van afsnijdende mensen (want iedereen die links van je loopt schiet naar links voor de posten en rechts”lopers schieten naar rechts).
Het gaat om de buitentemperatuur. Het maakt nogal verschil of je bij een temperatuur van 5 of van 35 graden loopt :-)

Eens dat het vervelend is om af te remmen en weer op gang te komen om te drinken, maar mijn ervaring is dat me dat veel minder tijdsverlies oplevert dan een uiteindelijk vochttekort.

En wat betreft het lopen met een trailvest zou het me niet eens verbazen dat het snelheidsverlies dat je hebt door het extra gewicht dat je meedraagt, weggestreept kan worden tegen de paar seconden die je verliest door te wandelen bij de drankposten.

En tot slot heb je voorin (sub-3) denk ik minder last van voor je langs schietende lopers dan in de grote meute.

elastiek wijzigde deze reactie 16-01-2020 10:15 (4%)
Reden: Toevoeging sub-3

• Valorian
  • Nu online
elastiek schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:12:
[...]

Het gaat om de buitentemperatuur. Het maakt nogal verschil of je bij een temperatuur van 5 of van 35 graden loopt :-)

Eens dat het vervelend is om af te remmen en weer op gang te komen om te drinken, maar mijn ervaring is dat me dat veel minder tijdsverlies oplevert dan een uiteindelijk vochttekort.

En wat betreft het lopen met een trailvest zou het me niet eens verbazen dat het snelheidsverlies dat je hebt door het extra gewicht dat je meedraagt, weggestreept kan worden tegen de paar seconden die je verliest door te wandelen bij de drankposten.

En tot slot heb je voorin (sub-3) denk ik minder last van voor je langs schietende lopers dan in de grote meute.
Ik heb bij een marathon met 2 liter water geen last van vochttekort. Ten minste, misschien wel uiteindelijk na de marathon, maar niet op zo'n manier dat ik er last van heb bij het lopen. Verder is 2 liter meenemen inderdaad niet 'licht' maar weet ik persoonlijk dat afremmen en wandelen mij veel meer tijd gaat kosten. Maar dat scheelt wellicht per persoon. Probleem bij mij is dat als ik ga wandelen ik daarna lastig weer in de flow / cadans kom. En rennend echt water drinken uit een beker lukt me gewoon niet, dan verslik ik mij en kost het me nog meer tijd ;) .. Ik bedoelde met mijn opmerkingen overigens geen offense hoor, uiteindelijk moet iedereen een route kiezen die voor hem/haar goed werkt :)

Wat betreft sub-3: op dat niveau wordt er in ieder geval zelden echt gewandeld hoor, alleen als iemand er echt doorheen zit. Vrijwel geen sub-3 loper gaat wandelen om te drinken.

• Bartske
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15:30

Bartske

Valar Morghulis

elastiek schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:14:
[...]

Voor een drinkplan lijkt me de temperatuur nog nieteens zo heel relevant, een veel betere maatstaf is de natteboltemperatuur: Wikipedia: Wet-bulb globe temperature . Die neemt naast temperatuur ook humidity en wind mee.

Deze kan je overigens zien in de 'good to run' website of app (https://www.goodtorun.net/).

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• elastiek
Valorian schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:56:
[...]
Ik heb bij een marathon met 2 liter water geen last van vochttekort. Ten minste, misschien wel uiteindelijk na de marathon, maar niet op zo'n manier dat ik er last van heb bij het lopen. Verder is 2 liter meenemen inderdaad niet 'licht' maar weet ik persoonlijk dat afremmen en wandelen mij veel meer tijd gaat kosten. Maar dat scheelt wellicht per persoon. Probleem bij mij is dat als ik ga wandelen ik daarna lastig weer in de flow / cadans kom. En rennend echt water drinken uit een beker lukt me gewoon niet, dan verslik ik mij en kost het me nog meer tijd ;) .. Ik bedoelde met mijn opmerkingen overigens geen offense hoor, uiteindelijk moet iedereen een route kiezen die voor hem/haar goed werkt :)

Wat betreft sub-3: op dat niveau wordt er in ieder geval zelden echt gewandeld hoor, alleen als iemand er echt doorheen zit. Vrijwel geen sub-3 loper gaat wandelen om te drinken.
Rennend drinken lukt mij ook niet, vandaar de keuze om te wandelen zodat ik toch de volledige inhoud van het bekertje binnen krijg. En ik geef je groot gelijk dat je met een rugzak loopt als je het daarmee redt. Zou ik ook doen als het mij zou passen. Ik verlies alleen helaas veel meer dan dat en krijg daar serieus last van. Vervelend, maar is niet anders.

Grappig dat je denkt dat sub-3 lopers zelden wandelen. Ik heb ze toch echt veelvuldig - met mij - zien wandelen in Enschede en Amersfoort. En als ik in april geen andere oplossing heb gevonden, mag je komen kijken hoe ik in Rotterdam sub-2:45 ga proberen te lopen op die manier :-)

• nokie
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 27-01 12:17
Kan je drinken uit een bekertje niet leren? Iemand heeft hier ooit gepost dat je het moet dichtknijpen in een tuitje. Sindsdien ben ik er redelijk mee weg (ik check wel eerst dat het niet te vol is) en heb ik in Eindhoven zonder te vertragen toch overal gedronken op mijn marathon (toegegeven, dat was “maar” in 3u21).

• Valorian
  • Nu online
@elastiek Ik realiseer mij nu dat mijn gedacht m.b.t. sub-3 lopers vooral gebaseerd is op een onderbuikgevoel, aangezien ik zelf nog nooit tussen de sub-3 lopers heb gelopen :)

< 2:45? Gaaf doel!

@nokie Nu ik er over nadenk: in R'dam hadden ze een mooie oplossing met bekers met foam bovenop met een hoekje eruit, dan kon je relatief goed drinken en daarna de foam/spons gebruiken voor je gezicht/hoofd. Beste wat ik tot nu toe gezien heb. Volgens mij hadden ze er ook patent op aangevraagd.

• Martiveen
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 09:12
Valorian schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:56:
[...]
...
Had dat bij amsterdam dus wel. Iemand die er doorheen zat rond de 35 km. Stopte abrupt met lopen bij de drankpost terwijl ik vlak achter m zat >.>

• m0ridin
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 14:41
Tijdsverlies met drinken is toch minimaal hoor... Stel dat je elke 5km drinkt (en dat is wel extreem veel volgens mij) en daar een seconde of 10 op verliest (als je een beetje doorwandelt bij drinken is verlies al vrij minimaal) kom je op nog geen anderhalve minuut... Op een marathon tijd nou niet extreem

Stel dat je 5 keer drinkt, elke 8km ofzo... dan kom je op 50 seconden.

Eens doorberekenen hoe dat werkt als je begint met 2 liter (=2kg). Elke 5km wat drinken = 8x, dat is 250ml per keer.

Stel je weegt 70kg.... dan is 2kg bijna 3%.

Stel je wil sub 3 lopen, zeg 4:10/km pace... De eerste 5km loop je dan 3% langzamer, daar verlies je dus ~7,5 seconden per km op -> 37,5 sec totaal (en bij een pace van 5 minuten wordt dat 9 seconden/km -> 45 seconden)... Dat wordt daarna minder omdat je waterhoeveelheid verminderd maar alsnog is het verlies groter.

Het ligt trouwens erg aan het evenement, sommige bekertjes kun je heel goed al (snel)wandelend/rennend drinken terwijl bij anderen je echt even stil moet staan of langzaam moet wandelen. Onderbreken van ritme is wel naar, maar verslikken en hoesten ook :)

• Niku
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 11:46

Niku

Alagaesii

nokie schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:26:
Kan je drinken uit een bekertje niet leren? Iemand heeft hier ooit gepost dat je het moet dichtknijpen in een tuitje. Sindsdien ben ik er redelijk mee weg (ik check wel eerst dat het niet te vol is) en heb ik in Eindhoven zonder te vertragen toch overal gedronken op mijn marathon (toegegeven, dat was “maar” in 3u21).
Die maar hoef je er echt niet bij te zetten, ik doe het je niet na :+

JT: I'm an outlaw, cabron, not a suicide bomber.

• influenza
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 15:45
m0ridin schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:46:
Tijdsverlies met drinken is toch minimaal hoor... Stel dat je elke 5km drinkt (en dat is wel extreem veel volgens mij) en daar een seconde of 10 op verliest (als je een beetje doorwandelt bij drinken is verlies al vrij minimaal) kom je op nog geen anderhalve minuut... Op een marathon tijd nou niet extreem
Ik denk niet dat Kipchoge het daarmee eens was geweest ;) Maar gemiddeld gezien valt het inderdaad wel mee allemaal. Desondanks stop ik liever niet tijdens een wedstrijd omdat dit toch mijn cadans verstoort. Drinken uit een bekertje lukt me meestal prima als ik de "knijp de bovenkant dicht" methode toepas :P.

Veel groter probleem vind ik eigenlijk het drinken van een of andere sportdrank die niet goed valt. Dan maakt het niet uit of je dat lopend doet of wandelend. Dus over het algemeen geef ik de voorkeur aan water onderweg.

• m0ridin
influenza schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:19:
[...]

Ik denk niet dat Kipchoge het daarmee eens was geweest ;) Maar gemiddeld gezien valt het inderdaad wel mee allemaal. Desondanks stop ik liever niet tijdens een wedstrijd omdat dit toch mijn cadans verstoort. Drinken uit een bekertje lukt me meestal prima als ik de "knijp de bovenkant dicht" methode toepas :P.

Veel groter probleem vind ik eigenlijk het drinken van een of andere sportdrank die niet goed valt. Dan maakt het niet uit of je dat lopend doet of wandelend. Dus over het algemeen geef ik de voorkeur aan water onderweg.
Haha, de uitzondering die de regel bevestigt? ;)

Nee, maar met het dichtknijpen is het inderdaad best goed te doen. De eerste keren kreeg het echter niet voor elkaar en kwam het water overal behalve in mijn mond terecht, dan maar gewoon even stil staan.

Verder is het vooral tegen het einde beroerd als je moet stoppen, dan is het lastig in het ritme terug komen. maar ach, het zal voor iedereen weer anders zijn, net als trainingsmethoden ;)

• Jory
  • Laatst online: 14:15
Heeft op de 40km drinken nog veel zin? Ik zou denken dat voor het vocht goed en wel opgenomen is, je al over de finish bent.

• Pascalito
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 15:31

Pascalito

♥ ♥ Love is the air ♥ ♥

Eens doorberekenen hoe dat werkt als je begint met 2 liter (=2kg). Elke 5km wat drinken = 8x, dat is 250ml per keer.

Stel je wil sub 3 lopen, zeg 4:10/km pace... De eerste 5km loop je dan 3% langzamer, daar verlies je dus ~7,5 seconden per km op -> 37,5 sec totaal (en bij een pace van 5 minuten wordt dat 9 seconden/km -> 45 seconden)... Dat wordt daarna minder omdat je waterhoeveelheid verminderd maar alsnog is het verlies groter.

Het ligt trouwens erg aan het evenement, sommige bekertjes kun je heel goed al (snel)wandelend/rennend drinken terwijl bij anderen je echt even stil moet staan of langzaam moet wandelen. Onderbreken van ritme is wel naar, maar verslikken en hoesten ook :)
Bij de zevenheuvelenloop hadden ze Ohoo getest ( https://www.notpla.com/ )
Als andere evenementen dit overnemen scheelt dat mega veel bekertjes :)

blog: Pascal and Andrea.com - Lees nu over het kleurrijke Mexico! - Strava

• influenza
Pascalito schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:43:
[...]

Ziet er interessant uit, alleen wel kleine porties (?)

• m0ridin
[...]

Mooi initiatief, hoe bevielen ze? Heb het wel eens eerder langs zien komen, kanh et alleen maar stimuleren dit soort zaken!

Zit zelf altijd met gelletjes, als ik gewoon mijn LDL doe neem ik ze mee tot ik een prullenbak tegenkom of naar huis... maar tijdens een wedstrijd wil ik daar niet mee bezig zijn (ik neem ze dan meestal vlak voro een waterpost zodat ik ze daar weg kan gooien als ze leeg zijn).

Maar toch zie je altijd overal wel van die verpakking liggen

• Valorian
  • Nu online

Het “probleem” bij mij zat niet zozeer ik die 1 minuut besparing door eigen water mee te nemen, maar in het feit dat als ik er doorheen zit en ik ga stoppen op te drinken ik dan met heel veel moeite weer op gang kom. Dat kost mij mijn flow en zorgt ervoor dat pijn die ik normaal kan “doorduwen” tot na finish er dan al is bij bijv 35km. Dat had ik in rotterdam. Dat , én het feit dat ik gek wordt van de drukte bij die posten, afsnijdende mensen, mensen die voor je op de rem springen etc.

Verder eens, 2 liter is niet niets en zal ook we de nodige tijd kosten. Maar wel ben ik benieuwd of je zomaar die som mag maken dat 3% extra gewicht ook 3% extra tijd kost , volgens mij is dat wat kort door de bocht...

• Caayn
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 13:34
Drinken uit een bekertje tijdens een evenement is voor mij geen succes, één keer geprobeerd en nooit weer. Het is verfrissend maar ik wordt compleet uit mijn ritme gehaald. Oké de enige keer dat ik er verder nog gebruik van heb gemaakt is tijdens de afgelopen DtD, daar werd de hitte mij anders iets teveel.

Ben nu aan het oefenen met SiS gels, ter voorbereiding op de Asselronde, en dat bevalt mij prima.
[...]

Ziet er geinig uit. Hoe smaakt het? Merk je wat van de verpakking of lost het vrijwel direct op?

• Pascalito

Pascalito

♥ ♥ Love is the air ♥ ♥

m0ridin schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:54:
[...]

Mooi initiatief, hoe bevielen ze? Heb het wel eens eerder langs zien komen, kanh et alleen maar stimuleren dit soort zaken!

Zit zelf altijd met gelletjes, als ik gewoon mijn LDL doe neem ik ze mee tot ik een prullenbak tegenkom of naar huis... maar tijdens een wedstrijd wil ik daar niet mee bezig zijn (ik neem ze dan meestal vlak voro een waterpost zodat ik ze daar weg kan gooien als ze leeg zijn).

Maar toch zie je altijd overal wel van die verpakking liggen
Ging soepel naar binnen, veel beter dan dat geklooi met bekertjes :+
Er zit een klein laagje dat super stevig is, je kunt er een stukje op bijten en dan het zakje leegzuigen of gewoon eten. Dat membraantje is niet schadelijk.
influenza schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:50:
[...]

Ziet er interessant uit, alleen wel kleine porties (?)
Hier hadden ze zakjes van 250ml ongeveer, dat is volgens mij net de inhoud van een bekertje? (Maar dat is soms ook vrij random). Maargoed je wilt ook weer niet opeens een halve liter aan inhoud in je mond hebben ;)

• Gaargod
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 15:43
Valorian schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:01:
[...]
Verder eens, 2 liter is niet niets en zal ook we de nodige tijd kosten. Maar wel ben ik benieuwd of je zomaar die som mag maken dat 3% extra gewicht ook 3% extra tijd kost , volgens mij is dat wat kort door de bocht...
Volgens mij van ergens eerder uit dit topic: elke kg extra is +3 seconden per km.

• Pascalito

Pascalito

♥ ♥ Love is the air ♥ ♥

Caayn schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:01:
Drinken uit een bekertje tijdens een evenement is voor mij geen succes, één keer geprobeerd en nooit weer. Het is verfrissend maar ik wordt compleet uit mijn ritme gehaald. Oké de enige keer dat ik er verder nog gebruik van heb gemaakt is tijdens de afgelopen DtD, daar werd de hitte mij anders iets teveel.

Ben nu aan het oefenen met SiS gels, ter voorbereiding op de Asselronde, en dat bevalt mij prima.

[...]
Ziet er geinig uit. Hoe smaakt het? Merk je wat van de verpakking of lost het vrijwel direct op?
Smaakt naar water :+
Je kunt er op bijten om het zakje leeg te zuigen of gewoon eten en dan lost het vrijwel direct op.

Maar volgens de site kun je er vanalles indien, op Amazon kun je ze ook bestellen, maar geen idee of dat de "echte" deal is.

• influenza
Gaargod schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:04:
[...]

Volgens mij van ergens eerder uit dit topic: elke kg extra is +3 seconden per km.
Mwah ik betwijfel dat hoor. Ik fluctueer nog wel een beetje qua gewicht, omdat ik en van trainen en van lekker eten houd :). Dus ik schommel zo tussen de 82 en 85 kilo. Het is niet zo dat ik met een kilo of 2 meer opeens 30 seconden langzamer ben op een 5 kilometer wedstrijdje. Het kost me hooguit wat meer inspanning/de impact op mijn lichaam is wat hoger.

Nu ben ik het er wel mee eens dat gewicht een factor is en dat het dan is hoe lichter hoe sneller (tot een bepaald breekpunt uiteraard), maar niet dat dit een recht evenredig verband is. Bij een forser gewichtsverlies maak ik dan wellicht wel opeens een sprongetje in snelheid.

• Bartske
  • Laatst online: 15:30

Bartske

Valar Morghulis

Gaargod schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:04:
[...]

Klopt, maar dat was wel op een 10km maximaal lopen, bij andere afstanden is dit verschil dus anders.

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• elastiek
Valorian schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:01:
[...]
Volgens de calculator van https://hetgeheimvanhardlopen.nl/calculator/ ben je 1 minuut en 57 seconden sneller op een 3:15 marathon als je 1% lichter bent, oftewel 3 seconden/kilometer. Reken maar uit wat 2 liter dan doet.

elastiek wijzigde deze reactie 16-01-2020 15:25 (0%)
Reden: Herstellen rekenfout

• influenza
elastiek schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:17:
[...]

Volgens de calculator van https://hetgeheimvanhardlopen.nl/calculator/ ben je 1 minuut en 57 seconden sneller op een 3:15 marathon als je 1% lichter bent, oftewel 3 seconden/kilometer. Reken maar uit wat 2 liter dan doet.
Als ik een kilo of 7 afval (wat realistisch gezien prima mogelijk is) loop ik de marathon in 2:45 of zo. Ik kom bijna in de verleiding :). Maar ik betwijfel of dat realistisch is. Zullen ook wel andere factoren zijn, die een remmende werking hebben.

• MrAcid
  • Niet online
influenza schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:27:
[...]

Als ik een kilo of 7 afval (wat realistisch gezien prima mogelijk is) loop ik de marathon in 2:45 of zo. Ik kom bijna in de verleiding :). Maar ik betwijfel of dat realistisch is. Zullen ook wel andere factoren zijn, die een remmende werking hebben.
Probeer het eens andersom: bind 7kg éxtra op/aan je lichaam en loop een marathon. Dan wordt 3:15 best een uitdaging.

Twitter | Strava

• influenza
MrAcid schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:31:
[...]

Probeer het eens andersom: bind 7kg éxtra op/aan je lichaam en loop een marathon. Dan wordt 3:15 best een uitdaging.
Nou ja die ervaring heb ik dan wel ;). En ik word niet heel veel langzamer als ik wat zwaarder ben. Zeker niet de mate die hier geschetst wordt. Het kost hooguit meer moeite. Ik loop ook regelmatig met rugzak met spullen erin (van het werk naar huis) of met drinken bij me (als het erg warm is) en ik merk dan echt geen verschil in tempo eerlijk gezegd. Maar 7 kilo is natuurlijk erg veel, ik heb het het over schommelingen van 2-3 kilo.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Als het meer moeite kost, waarom neem je die moeite dan niet als je wat lichter bent? ;)

• MrAcid
  • Niet online
influenza schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:34:
[...]

Nou ja die ervaring heb ik dan wel ;). En ik word niet heel veel langzamer als ik wat zwaarder ben. Zeker niet de mate die hier geschetst wordt. Het kost hooguit meer moeite. Ik loop ook regelmatig met rugzak met spullen erin (van het werk naar huis) of met drinken bij me (als het erg warm is) en ik merk dan echt geen verschil in tempo eerlijk gezegd. Maar 7 kilo is natuurlijk erg veel, ik het het over schommelingen van 2-3 kilo.
Het hangt uiteraard samen met je huidige gewicht.

Persoonlijk weeg ik 70kg bij 1.93m en is 10% minder, of meer, dus een WERELD van verschil. ;) Voor een marathon probeer ik ook zeker 1 of 2kg kwijt te raken in de laatste weken.

Twitter | Strava

• elastiek
@influenza Met die 7kg extra zal ik zonder problemen ook m'n huidige duurlooptempo kunnen lopen. Een wedstrijd op topsnelheid zal echter een heel ander verhaal zijn. Dat tempo zal ik bij lange na niet meer halen en dat is wat de door mij aangehaalde calculator berekent.

• influenza
kenneth schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:36:
Als het meer moeite kost, waarom neem je die moeite dan niet als je wat lichter bent? ;)
Haha een heel erg terechte reactie. Iets wat ik me zelf ook vaak afvraag :). Ik denk ook dat ik een stuk harder kan dan ik loop. Op de een of andere manier kom ik altijd uit op een "comfortabel" tempo ipv mezelf echt te testen. Met name op 5 kilometer wedstrijdjes is dat funest omdat het al is afgelopen tegen de tijd dat ik doorgeb dat ik harder kan/moet..

Toch zie ik dus dat ik over een langere periode vrijwel gelijke tijden loop terwijl mijn gewicht fluctueert, bij een hoger gewicht uit zich dat dan in een wat hogere gemiddelde hartslag. Nu loop ik met name kortere wedstrijden (5 en 10 kilometer) en zal het hogere gewicht zich waarschijnlijk wel gaan wreken naarmate de inspanning langer wordt.

Maar een marathon is een afstand die zich niet zo makkelijk laat extrapoleren als bijvoorbeeld van 5 naar 10 kilometer of van 21.1 naar een hele marathon (althans niet met mijn trainingsomvang) dus dan vraag ik me af of het nog wel heel veel gaat schelen op een gegeven moment. Ja ik weet het, maar 1 manier om daar achter te komen :)

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 14:47
Vandaag weer netjes gelopen zoals ik had gepland. Ik kan het nog steeds, nu vooral rustig aan blijven opbouwen :Y

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• influenza
elastiek schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:38:
@influenza Met die 7kg extra zal ik zonder problemen ook m'n huidige duurlooptempo kunnen lopen. Een wedstrijd op topsnelheid zal echter een heel ander verhaal zijn. Dat tempo zal ik bij lange na niet meer halen en dat is wat de door mij aangehaalde calculator berekent.
Ja dat snap ik. Nu ben ik al niet de allerlichtste deelnemer (met momenteel 84 kilo bij 182 cm), dus ik ben het kennelijk wel gewend een hoop gewicht mee te sjouwen. Ondanks mijn niet geringe gewicht eindig ik wel altijd relatief ver vooraan, wat veel mensen dan weer niet geloven :).

Kleine anekdote: collega vroeg me laatst "jij loopt toch hard, zullen we samen een rondje doen?" Op mijn positieve reactie was zijn antwoord "Ok, pas ik mijn tempo wel wat aan hoor voor je! Ik loop de 10 kilometer toch al snel in 50 minuten". Toen ik daarop antwoordde dat hij dan inderdaad zijn tempo moest aanpassen aangezien ik 38 minuten loop op 10 km was het enige wat ik terugkreeg wat hoongelach en ongeloof. Totdat hij wat recente uitslagen had opgespoord op het internet :P

• Tinusvolkel
  • Registratie: augustus 2014
  • Nu online
influenza schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:52:
[...]

Ja dat snap ik. Nu ben ik al niet de allerlichtste deelnemer (met momenteel 84 kilo bij 182 cm), dus ik ben het kennelijk wel gewend een hoop gewicht mee te sjouwen. Ondanks mijn niet geringe gewicht eindig ik wel altijd relatief ver vooraan, wat veel mensen dan weer niet geloven :).

Kleine anekdote: collega vroeg me laatst "jij loopt toch hard, zullen we samen een rondje doen?" Op mijn positieve reactie was zijn antwoord "Ok, pas ik mijn tempo wel wat aan hoor voor je! Ik loop de 10 kilometer toch al snel in 50 minuten". Toen ik daarop antwoordde dat hij dan inderdaad zijn tempo moest aanpassen aangezien ik 38 minuten loop op 10 km was het enige wat ik terugkreeg wat hoongelach en ongeloof. Totdat hij wat recente uitslagen had opgespoord op het internet :P
_O-

Ik loop ook elke week met "langzamere" collega's :) dan heb je meteen je lage hartslag loopjes weer gehad, en is iig een stuk gezellig en goed voor je zelfvertrouwen :P want bij hun schiet de hartslag omhoog naar 170+ en die van mij blijft mooi ruim onder de 130.

• Pinguu
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 15:03
influenza schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:44:
[...]

Toch zie ik dus dat ik over een langere periode vrijwel gelijke tijden loop terwijl mijn gewicht fluctueert, bij een hoger gewicht uit zich dat dan in een wat hogere gemiddelde hartslag.
Wat zou er dan gebeuren als je met een lager gewicht aan diezelfde hogere hartslag loopt? ;)

Ik denk wel dat er in die 3”/km wel een vorm van waarheid in zit, maar dat het alleen merkbaar is als je meer gewicht verliest dan laat ons zeggen 4-5kg. Als je gewicht maar 2-3kg fluctueert spreken we over max. 9”/km wat gemakkelijk kan tenietgedaan worden door de “vorm van de dag”.

Zelf ben ik weer wat fanatieker gewicht aan het verliezen door intermittent fasting. Ongetwijfeld niet de meest gezonde manier, maar de resultaten zijn bevredigend (sinds nieuwjaar 2.5kg).

• Valorian
  • Nu online
@Pinguu Ik doe ook Intermittent Fasting: eet al jaren niets tussen 00:00 en 09:00 uur. En doordeweeks ook niet tussen 13:00 en 18:00. :*)

• Pinguu
Valorian schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:12:
@Pinguu Ik doe ook Intermittent Fasting: eet al jaren niets tussen 00:00 en 09:00 uur. En doordeweeks ook niet tussen 13:00 en 18:00. :*)
Heb ik ook jaren geprobeerd op die manier maar er kwam alleen maar gewicht bij. >:)

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Niet snoepen is een best effectief dieet O-)

• Valorian
  • Nu online
ANdrode schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:06:
[...]

Niet snoepen is een best effectief dieet O-)
Klopt. Wat voor mij ook wel helpt is geen vruchtensappen meer wegwerken. Elke dag 1 glas jus d’orange of appelsap bij ontbijt en 1 bij lunch zorgt er toch al snel voor dat je 1,5 KG (!) aan extra suikers per maand binnenkrijgt die je maar weer moet zien te verbranden 😬

• Rudedadude

Rudedadude

influenza schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:52:
[...]

Ik doe het dus met 70kg bij 1:86 en ik heb hier in het topic al vaak gezegd dat elke kg is 30 seconden op de 10km scheelt. Dus ik zie mooie tijden voor je in de toekomst ;)

Ik loop wegmarathons dus met een korte wandelpauze elke 5km en dus net onder de 3 uur. Juist omdat ik zeker wil weten dat ik voldoende vocht binnenkrijg. Met een trailvest om loop ik minder vrij en dus alleen bij trails neem ik dus zelf drinken mee (ook steeds minder de afgelopen jaren, afgelopen zaterdag had ik 0,5 liter in totaal bij me, rest kwam van de 3 drankposten). Eigenlijk heb ik dus bij een marathon iemand nodig die bidons aangeeft ofzo in plaats van dat gekloot met bekertjes. Levert me meer tijdwinst op dan een paar vaporfly's

@Calitomnication Ik ben altijd weer snel up and running na een marathon, het voelde in elk geval niet alsof ik iets forceerde.

@Valorian Ik heb geen KvS plannen. Het is in die periode al erg druk met allerlei mogelijke wedstrijden

Rudedadude wijzigde deze reactie 16-01-2020 18:33 (4%)

• InZane
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 11:35
Doet een collega van me ook (geen loper trouwens), maar hij heeft toch best wel veel vet rondom zijn middel. In de ochtend eet ie altijd een berg fruit weg, 's middags eet en drinkt ie ineens niets meer en daarna eet ie pas 's avonds weer.

Vroeg me altijd af waarom ie dan toch niks afviel.. totdat we een keer met wat collega's ergens gingen eten bij zo'n all you can eat ding. Iedereen was uitgegeten en meneer kwam nog doodleuk aanlopen met een bord vol vlees :F

Maar goed, ik geloof verder niet in dit soort dingen. Ik eet liever verspreid over de dag wat verantwoorde porties. In combinatie met de toename van mijn kilometers gaat m'n gewicht prima omlaag. Inmiddels zit ik op 71,5 kg bij 1.82m. Heel tevreden mee al. Eigenlijk wil ik voor de Asselronde op 3 feb. nog iets meer rond de 70kg zitten.
Rudedadude schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:22:
[...]
Levert me meer tijdwinst op dan een paar vaporfly's
Ach, die worden misschien toch verboden :+
https://www.runnersworld....boden-hardlopen-schoenen/

InZane wijzigde deze reactie 16-01-2020 20:39 (12%)

• Jampot007
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 14:09
Volgensmij is het al jaren vanuit onderzoek duidelijk dat het beter is om je maaltijden zo veel mogelijk uit te smeren. Dit natuurlijk wel alleen als je tussendoortjes gezond zijn.

Als je een halve dag niks eet schrok je daarna zoveel naar binnen dat je overcompenseert :p

• Valorian
  • Nu online
InZane schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:38:
[...]

Doet een collega van me ook (geen loper trouwens), maar hij heeft toch best wel veel vet rondom zijn middel. In de ochtend eet ie altijd een berg fruit weg, 's middags eet en drinkt ie ineens niets meer en daarna eet ie pas 's avonds weer.

Vroeg me altijd af waarom ie dan toch niks afviel.. totdat we een keer met wat collega's ergens gingen eten bij zo'n all you can eat ding. Iedereen was uitgegeten en meneer kwam nog doodleuk aanlopen met een bord vol vlees :F

Maar goed, ik geloof verder niet in dit soort dingen. Ik eet liever verspreid over de dag wat verantwoorde porties. In combinatie met de toename van mijn kilometers gaat m'n gewicht prima omlaag. Inmiddels zit ik op 71,5 kg bij 1.82m. Heel tevreden mee al. Eigenlijk wil ik voor de Asselronde op 3 feb. nog iets meer
Mijn berichtje was met een knipoog bedoeld, ik geloof er namelijk ook niet in ;) Als je het goed las qua tijden zie je dan ook dat ik gewoon zoals de meeste mensen 3 maaltijden per dag naar binnen werk (ontbijt meestal 9:00 uur), lunch net voor 13:00’uur en avond-dineer ergens vanaf 18:00’uur).

• Pinguu
Jampot007 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:43:
Volgensmij is het al jaren vanuit onderzoek duidelijk dat het beter is om je maaltijden zo veel mogelijk uit te smeren. Dit natuurlijk wel alleen als je tussendoortjes gezond zijn.

Als je een halve dag niks eet schrok je daarna zoveel naar binnen dat je overcompenseert :p
Klopt, dat overcompenseren is dan ook de grootste valkuil en het meest moeilijke om te vermijden. Enkele flinke glazen water voor je eerste maaltijd helpt je wel om minder over te compenseren. Het is dan ook een dieet dat niet voor iedereen geschikt is denk ik, maar voor mij werkt het.

• nogeeninlog
  • Laatst online: 27-01 20:12
Pinguu schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:55:
[...]
Ik denk wel dat er in die 3”/km wel een vorm van waarheid in zit, maar dat het alleen merkbaar is als je meer gewicht verliest dan laat ons zeggen 4-5kg. Als je gewicht maar 2-3kg fluctueert spreken we over max. 9”/km wat gemakkelijk kan tenietgedaan worden door de “vorm van de dag”.
Dat zou best kunnen. Een jaar of 5/6 geleden liep ik met een gewicht van zo'n 85 kilo de 10KM in 47/48 minuten. Toen ik in deze thread las dat elke kilo 2-3 seconden per kilometer scheelde, berekende ik dat ik op mijn oude gewicht (70 kilo) weer in de buurt zou komen van mijn PR. Dat leek me toen uitgesloten. Anderhalf jaar geleden liep ik met 72/73 kilo de 10KM in 41:13. Eind vorig jaar met 71 kilo 5KM in 19:24. Na een zwemtraining en een dag werken.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Vaag artikel. Volgens mij (maar ik ben te lui om het op te zoeken) zat het probleem vooral in het feit dat Kosgei en Kipchoge op prototypes liepen die niet in de vrije verkoop zijn. En de IAAF wil dat schoenen waarop gelopen wordt voor iedereen beschikbaar zijn in the spirit of athletics enz enz. Dat gaat dus niet om sponsoring maar om de algemene beschikbaarheid.

Dat van die carbon plate moet ik nog zien want steeds meer merken proppen er eentje in de zool. Hoka, Topo, Saucony ...

• influenza
Rudedadude schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:22:
[...]

Ik doe het dus met 70kg bij 1:86 en ik heb hier in het topic al vaak gezegd dat elke kg is 30 seconden op de 10km scheelt. Dus ik zie mooie tijden voor je in de toekomst ;)

Ik loop wegmarathons dus met een korte wandelpauze elke 5km en dus net onder de 3 uur. Juist omdat ik zeker wil weten dat ik voldoende vocht binnenkrijg. Met een trailvest om loop ik minder vrij en dus alleen bij trails neem ik dus zelf drinken mee (ook steeds minder de afgelopen jaren, afgelopen zaterdag had ik 0,5 liter in totaal bij me, rest kwam van de 3 drankposten). Eigenlijk heb ik dus bij een marathon iemand nodig die bidons aangeeft ofzo in plaats van dat gekloot met bekertjes. Levert me meer tijdwinst op dan een paar vaporfly's

@Calitomnication Ik ben altijd weer snel up and running na een marathon, het voelde in elk geval niet alsof ik iets forceerde.

@Valorian Ik heb geen KvS plannen. Het is in die periode al erg druk met allerlei mogelijke wedstrijden
Op naar de sub 35 dan ;). Denk dat ik dat wel makkelijk had kunnen lopen toen ik nog niet 45+ was, maar denk dat er nu toch wel wat fysieke beperkingen zijn :o

• Arjan90
  • Laatst online: 15:51
Het jaar weer goed begonnen met trainen. Vorig jaar is toch een beetje tegengevallen, eind april begonnen met als doel de 8km begin oktober te lopen: gelukt! Maar wel met veel last aan de knie nadertijd en dat bleef wat zeuren. Gedurende het jaar in totaal een kleine 300km gelopen en vooral lopen met een groep van de lokale atletiekvereniging beviel goed.

Uiteindelijk begin december toch maar naar nieuwe schoenen gezocht, ondanks dat de oude schoenen ook na loopadvies waren gekocht, nu loop ik op de GT4000 en dat bevalt goed! Het voelt stabieler en bij beginnende vermoeidheid houd ik mijn houding en inzet veel beter vast. In combinatie met training op de baan en dus ook veel meer aandacht voor loopscholing. Gisteren op advies van de trainer begonnen met voorvoetlanding in de tempo stukken om zo te kijken of het zeurende gevoel aan de buitenkant van mijn knie richting het scheenbeen wat weg kunnen nemen. Dat viel nog niet mee om te oefenen en de kuiten zijn wat gevoelig vandaag. Maar ik heb goede hoop dat alles bij elkaar gaat helpen om lekkerder te kunnen lopen. Dit jaar een paar doelen gesteld: 1000km in 2020, de Dam tot Damloop met mijn vrouw lopen en we gaan eind maart naar Zandvoort voor de 12km. Half april gaan we in Rotterdam de 10km Nightrun lopen voor het goede doel: Kika.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Caayn
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 13:34
Allemaal slanke mensen hier, komt dikie dik aan met zijn 91kg ~182cm. Ja, ik heb overgewicht en ik ben ermee bezig ben al een paar kilo kwijt :) Als ik straks klaar ben loop ik als roadrunner :+

Voor nu loop ik nog ~11.5km/u, zo heb ik gister een 16km trainingsrondje gelopen in 1:24. Waardoor ik gelijk op zo'n 74 hardgelopen kilometers voor dit jaar uitkom.

Tijdens het trainingsrondje van gister gaf mijn Noxgear zo'n ~25 minuten voor het einde aan dat hij bijna leeg was maar dit heeft hij netjes tot aan huis vol gehouden. Vanavond er maar eens nieuwe batterijen in stoppen voordat ik het straks vergeet.

• influenza
Caayn schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 07:29:
Allemaal slanke mensen hier, komt dikie dik aan met zijn 91kg ~182cm. Ja, ik heb overgewicht en ik ben ermee bezig ben al een paar kilo kwijt :) Als ik straks klaar ben loop ik als roadrunner :+

Voor nu loop ik nog ~11.5km/u, zo heb ik gister een 16km trainingsrondje gelopen in 1:24. Waardoor ik gelijk op zo'n 74 hardgelopen kilometers voor dit jaar uitkom.
Nou dat is toch verre van langzaam voor een trainingsrondje! ;) Veel sneller loop ik mijn duurloopjes ook niet hoor.

• NyceNL
  • Registratie: mei 2014
  • Nu online

Tijdens het trainingsrondje van gister gaf mijn Noxgear zo'n ~25 minuten voor het einde aan dat hij bijna leeg was maar dit heeft hij netjes tot aan huis vol gehouden. Vanavond er maar eens nieuwe batterijen in stoppen voordat ik het straks vergeet.
Je bent zeker niet alleen ;) 81kg, 170cm. En daar zijn al een heel aantal kilotjes af, maar dr zit ook genoeg om nog weg te werken :P

• Niku
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 11:46

Niku

Alagaesii

Dat is toch een stuk sneller dan mijn duurlooptempo ondanks dat mijn gewicht in mijn voordeel spreekt. Dat wordt vliegen straks :+

JT: I'm an outlaw, cabron, not a suicide bomber.

• Shinji

Nee hoor, zeker niet de enige, 91kg en 176cm, maar voordeel is dat het naarmate je afvalt ook steeds makkelijker gaat. Jaar terug was ik nog ruim 110kg.

Ik doe het nu wat rustiger aan even en verdeel mijn loopjes over 3 van gelijke lengte ongeveer en allemaal rustig aan om mijn knie wat rust te geven. Gaat al heel stuk beter moet ik zeggen. Ook flink bezig met rek en strek oefeningen die mijn vrouw bij de fysio heeft gehad en die helpen mij ook enorm goed moet ik zeggen.

In april dus de kwart marathon van Rotterdam, maar hoe zit het nou met die afstand, is dat een 'standaard' of gaat het qua tijd eigenlijk vooral om de 10km die daar in zit? Op de site staat dat je tevens je tijdregistratie voor de 10km krijgt en dat de laatste 550meter meer voor de fun zijn. Ik had mijn doel op kwart marathon onder een uur, en dat is goed haalbaar denk ik. Ik wil daar een doel aan toevoegen die optioneel is, afhankelijk van hoe ik me die dag voel, en dat is 10km <55:00.

• influenza
Shinji schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 08:17:
[...]

Nee hoor, zeker niet de enige, 91kg en 176cm, maar voordeel is dat het naarmate je afvalt ook steeds makkelijker gaat. Jaar terug was ik nog ruim 110kg.

Ik doe het nu wat rustiger aan even en verdeel mijn loopjes over 3 van gelijke lengte ongeveer en allemaal rustig aan om mijn knie wat rust te geven. Gaat al heel stuk beter moet ik zeggen. Ook flink bezig met rek en strek oefeningen die mijn vrouw bij de fysio heeft gehad en die helpen mij ook enorm goed moet ik zeggen.

In april dus de kwart marathon van Rotterdam, maar hoe zit het nou met die afstand, is dat een 'standaard' of gaat het qua tijd eigenlijk vooral om de 10km die daar in zit? Op de site staat dat je tevens je tijdregistratie voor de 10km krijgt en dat de laatste 550meter meer voor de fun zijn. Ik had mijn doel op kwart marathon onder een uur, en dat is goed haalbaar denk ik. Ik wil daar een doel aan toevoegen die optioneel is, afhankelijk van hoe ik me die dag voel, en dat is 10km <55:00.
Ik heb hem al een tijdje niet gedaan en er zelf ook nooit last van gehad omdat ik vooraan mag starten, maar van vrienden hoorde ik altijd veel geklaag dat er geen doorkomen aan was op bepaalde punten. Dat gaf dan vervelende taferelen van mensen die een paar honderd meter voor de finish stonden te dringen om maar vooral over de finish te komen Wellicht hebben ze daarom de tijdregistratie wat naar voren gehaald?

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15:46

vhal

ಠ_ಠ

https://www.ad.nl/andere-...egens-in-londen~a452b3b6/

!!! *O* :D diz gun git gud :+

vhal wijzigde deze reactie 17-01-2020 08:52 (38%)

Mijn auto heeft een gebrek, wat nu?

• Valorian
  • Nu online
Shinji schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 08:17:
[...]

Met een slag om de arm, maar volgens mij zit het bij de 1/4 marathon als volgt:

- Wedstrijd gaat om de kwart marathon, dus 10km en 550m. Dat is gewoon je eindtijd, en ook de tijd waarop je eindigt in het klassement. Dus de prijswinnaar is diegene die als eerste over de finishlijn komt en die finishlijn ligt op 10.550m.

- Naast de finish-tijd zijn er een aantal matten waarmee je tijd geregistreerd wordt, net als bij wel meer races. Wat deze race 'aanbied' is dat er op exact 10km ook een mat ligt. Daarmee kun je dus voor jezelf ook zien of je een PR op de 10km hebt gelopen. Dit is gewoon zoals altijd als je bij uitslagen op je naam klikt, dan staat daar de 5km-tijd, 10km-tijd en finish-tijd.

Kortom, volgens mij niet heel bijzonder, maar het kan een aantrekkelijk idee zijn voor mensen die bijvoorbeeld vooral hun 10km-tijd eens willen verbeteren maar het jammer zouden vinden dat je alleen een 'eindtijd' op je naam hebt staan en dus alleen je 10km-tijd kan weten als je dat terugkijkt op strava of je horloge naar wat je 'doorlooptijd' was op basis van de gps die dat horloge heeft geregistreerd. Die mensen zouden kunnen worden weerhouden van het lopen van een 10 1/4 marathon en hebben nu misschien net wat meer motivatie om deze race te pakken om hun 10km tijd te lopen. Voor hen zou je dan kunnen zeggen dat de laatste 550m 'voor de fun' is, maar neem aan dat de meesten dan ook nog wel even gas geven die laatste meters ;) . Marketingtechnisch goede zet dus.

Valorian wijzigde deze reactie 17-01-2020 09:08 (5%)

• influenza
Valorian schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:06:
[...]

Met een slag om de arm, maar volgens mij zit het bij de 1/4 marathon als volgt:

- Wedstrijd gaat om de kwart marathon, dus 10km en 550m. Dat is gewoon je eindtijd, en ook de tijd waarop je eindigt in het klassement. Dus de prijswinnaar is diegene die als eerste over de finishlijn komt en die finishlijn ligt op 10.550m.

- Naast de finish-tijd zijn er een aantal matten waarmee je tijd geregistreerd wordt, net als bij wel meer races. Wat deze race 'aanbied' is dat er op exact 10km ook een mat ligt. Daarmee kun je dus voor jezelf ook zien of je een PR op de 10km hebt gelopen. Dit is gewoon zoals altijd als je bij uitslagen op je naam klikt, dan staat daar de 5km-tijd, 10km-tijd en finish-tijd.

Kortom, volgens mij niet heel bijzonder, maar het kan een aantrekkelijk idee zijn voor mensen die bijvoorbeeld vooral hun 10km-tijd eens willen verbeteren maar het jammer zouden vinden dat je alleen een 'eindtijd' op je naam hebt staan en dus alleen je 10km-tijd kan weten als je dat terugkijkt op strava of je horloge naar wat je 'doorlooptijd' was op basis van de gps die dat horloge heeft geregistreerd. Die mensen zouden kunnen worden weerhouden van het lopen van een 10 1/4 marathon en hebben nu misschien net wat meer motivatie om deze race te pakken om hun 10km tijd te lopen. Voor hen zou je dan kunnen zeggen dat de laatste 550m 'voor de fun' is, maar neem aan dat de meesten dan ook nog wel even gas geven die laatste meters ;) . Marketingtechnisch goede zet dus.
Het kan marketing technisch wellicht handig zijn, maar praktisch wellicht wat minder. Er zijn wel meer wedstrijdjes waarbij een tussen klassementje wordt gemaakt voor het een of ander. Wat je dan ziet is dat mensen gewoon gaan wandelen voorafgaand aan dat segment, vervolgens als een debiel gaan lopen en daarna weer lekker wandelen. Als dat hier ook zo is en men na het 10 km punt het wel best vindt is dat vervelend voor mensen die wel voor een kwart marathon PR gaan :P

• Shinji
influenza schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:11:
[...]

Het kan marketing technisch wellicht handig zijn, maar praktisch wellicht wat minder. Er zijn wel meer wedstrijdjes waarbij een tussen klassementje wordt gemaakt voor het een of ander. Wat je dan ziet is dat mensen gewoon gaan wandelen voorafgaand aan dat segment, vervolgens als een debiel gaan lopen en daarna weer lekker wandelen. Als dat hier ook zo is en men na het 10 km punt het wel best vindt is dat vervelend voor mensen die wel voor een kwart marathon PR gaan :P
Op de site staat het als volgt:
"Alle lopers krijgen, behalve de eindtijd, de exacte tijd op de 10 km geregistreerd. De laatste circa 550 meter zijn om te genieten van de heroïsche finish op de feestelijke Coolsingel."
influenza schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:21:
[...]

Ja dus ze zinspelen er wel een beetje op dat het laatste stuk niet het snelste is (waarschijnlijk vanwege de enorme drukte) en je daar niet om moet malen.
Ja, dat vermoeden had ik al, dan ga ik gewoon vooral voor mijn 10km doel, als ik die haal heb ik (tenzij het echt bizar druk is) ook ongeveer mijn kwart marathon doel gehaald ;)

Shinji wijzigde deze reactie 17-01-2020 09:23 (22%)

• influenza
Shinji schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:14:
[...]

"Alle lopers krijgen, behalve de eindtijd, de exacte tijd op de 10 km geregistreerd. De laatste circa 550 meter zijn om te genieten van de heroïsche finish op de feestelijke Coolsingel."
Ja dus ze zinspelen er wel een beetje op dat het laatste stuk niet het snelste is (waarschijnlijk vanwege de enorme drukte) en je daar niet om moet malen.

• influenza
Shinji schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:14:
[...]

[...]

Ja, dat vermoeden had ik al, dan ga ik gewoon vooral voor mijn 10km doel, als ik die haal heb ik (tenzij het echt bizar druk is) ook ongeveer mijn kwart marathon doel gehaald ;)
Bij dit soort drukke lopen kun je je sowieso beter niet druk maken om je eindtijd, tenzij je in het wedstrijdvak vooraan staat en vrij baan hebt. Het is meestal enorm druk en vooral na de start meer een slalomwedstrijd dan een hardloopwedstrijd.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

kenneth schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:30:
[...]

Vaag artikel. Volgens mij (maar ik ben te lui om het op te zoeken) zat het probleem vooral in het feit dat Kosgei en Kipchoge op prototypes liepen die niet in de vrije verkoop zijn. En de IAAF wil dat schoenen waarop gelopen wordt voor iedereen beschikbaar zijn in the spirit of athletics enz enz. Dat gaat dus niet om sponsoring maar om de algemene beschikbaarheid.

Dat van die carbon plate moet ik nog zien want steeds meer merken proppen er eentje in de zool. Hoka, Topo, Saucony ...
Inderdaad, steeds meer merken stoppen carbon platen in hun schoenen. Toevallig gisteren een paar meter op de nieuwe HOKA mogen lopen (weet niet exact hoe die heet). Heel apart gevoel, op het moment dat je hak ook maar iets los van de grond kwam stond je meteen op je tenen. Alsof je met je middenvoet op een stoeprand staat en dan je hak optilt, exact dat gevoel.

Lijkt mij ook sterk dat deze schoenen verboden gaat worden :)

tips voor New York

• TheOmen
  • Registratie: september 2011
  • Nu online
Calitomnication schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:45:
[...]
. Toevallig gisteren een paar meter op de nieuwe HOKA mogen lopen (weet niet exact hoe die heet).
Hoka One One Carbon X

Jim Walmsley heeft er het 50 mijl record op gelopen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• The_Ghost16
  • Registratie: januari 2004
  • Nu online
Calitomnication schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:45:
[...]

Inderdaad, steeds meer merken stoppen carbon platen in hun schoenen. Toevallig gisteren een paar meter op de nieuwe HOKA mogen lopen (weet niet exact hoe die heet). Heel apart gevoel, op het moment dat je hak ook maar iets los van de grond kwam stond je meteen op je tenen. Alsof je met je middenvoet op een stoeprand staat en dan je hak optilt, exact dat gevoel.

Lijkt mij ook sterk dat deze schoenen verboden gaat worden :)
Wat ik uit het volgende artikel, https://www.highsnobiety.com/p/nike-vaporfly-sneaker-ban/, heb begrepen is dat het niet alleen carbon is wat ze hebben toegevoegd maar ook aparte ruimtes met vloeistof er in. Verder is de technologie misschien gepattenteerd waardoor concurenten die een andere sponsor hebben er geen gebruik van kunnen maken.

Er staat ook in het artikel dat ze maar beperkt beschikbaar zijn. Maar volgens mij valt dat wel mee. Je kunt ze gewoon bestellen als je het geld er voor over hebt.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

The_Ghost16 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:55:
[...]

Wat ik uit het volgende artikel, https://www.highsnobiety.com/p/nike-vaporfly-sneaker-ban/, heb begrepen is dat het niet alleen carbon is wat ze hebben toegevoegd maar ook aparte ruimtes met vloeistof er in. Verder is de technologie misschien gepattenteerd waardoor concurenten die een andere sponsor hebben er geen gebruik van kunnen maken.

Er staat ook in het artikel dat ze maar beperkt beschikbaar zijn. Maar volgens mij valt dat wel mee. Je kunt ze gewoon bestellen als je het geld er voor over hebt.
Mja, zal wel loslopen inderdaad. Zie het meer als gratis reclame voor Nike. En daarnaast, is pattenteren niet juist het "beperken" van de concurrentie maar meer ervoor zorgen de concurrentie centen overmaakt als ze gebruik willen maken van de door Nike uitgevonden technologie?

Kan me voorstellen dat Nike het Nike air principe ook gepattenteerd heeft. (sterker nog, in de jaren 70 heeft Adidas deze technologie afgewezen omdat ze er geen voordeel in zagen, daarna hebben ze het bij Nike aangeboden, die hebben het vrij goed in de markt weten te zetten).

tips voor New York

• Valorian
  • Nu online
Ik denk dat je niets moet uitsluiten qua wel/ niet verboden worden van zaken. Denk aan de zwempakken voor topsporters van een aantal jaar terug, dat was in de basis ook niets meer dan steeds een klein stukje verbetering en andere materialen, maar uiteindelijk was het toch “too much” en nu mogen ze niet meer.

Ik zie het allemaal wel, als leek is er gelukkig nog op zoveel punten veel meer te winnen dan door die schoenen alleen (gewicht, meer/effectiever trainen, voeding, mentale kracht, etc)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Grappig voorbeeld, die zwempakken. Die waren namelijk van polyurethaan gemaakt. En het materiaal dat Nike heel stoer en geheimzinnig ZoomX noemt, en Adidas Boost noemt, en Topo ZipFoam, is ... (thermoplastisch) polyurethaan.

• influenza
kenneth schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:29:
Grappig voorbeeld, die zwempakken. Die waren namelijk van polyurethaan gemaakt. En het materiaal dat Nike heel stoer en geheimzinnig ZoomX noemt, en Adidas Boost noemt, en Topo ZipFoam, is ... (thermoplastisch) polyurethaan.
Stiekem ben ik wel benieuwd hoeveel het mij persoonlijk aan winst zou opleveren (if any). :P

• juhet
  • Nu online
Een lid van onze loopvereniging heeft een paar gekocht en het gewoon uitgeprobeerd. Hij is er daadwerkelijk iets sneller mee gaan lopen: http://dorusdriepunter.bl...e-zoom-vaporfly-next.html
Ik heb zelf het geld er niet voor over... ;-)

strava

• Frenz64
vandaag ineens pijnvrij wandelen, alsof er iets in m'n rug goed gekomen is (niet te vroeg juichen). Krijg gelijk zin om die Hoka's te bestellen, lijkt me wel spannend daarop te lopen (als het weer verantwoord is). Ze zijn ook niet idioot duur vlgs mij.

Krijg je dan ook schoencontrole na een wedstrijd, of die 'gewone' Nikes niet stiekem gemodificeerde units zijn? Bij die zwempakken zag je alles uitpuilen, maar met zolen is nogal makkelijk te cheaten

• influenza
Frenz64 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:39:
vandaag ineens pijnvrij wandelen, alsof er iets in m'n rug goed gekomen is (niet te vroeg juichen). Krijg gelijk zin om die Hoka's te bestellen, lijkt me wel spannend daarop te lopen (als het weer verantwoord is). Ze zijn ook niet idioot duur vlgs mij.

Krijg je dan ook schoencontrole na een wedstrijd, of die 'gewone' Nikes niet stiekem gemodificeerde units zijn? Bij die zwempakken zag je alles uitpuilen, maar met zolen is nogal makkelijk te cheaten
Ligt helemaal aan je referentiekader uiteraard, maar die Hoka's zijn 180 Euro. Voor een keer uitproberen vind ik het wat aan de dure kant.

• Frenz64
Ah, ik begreep 160 en dat is maar 20 boven de normale Hoka prijs. €180 is toch ff anders

• influenza
Frenz64 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:42:
Ah, ik begreep 160 en dat is maar 20 boven de normale Hoka prijs. €180 is toch ff anders
Wellicht ergens een leuke aanbieding, maar ik zie ze overal voor 180 en bovendien ook nog vrij slecht verkrijgbaar. Een vriendin van me heeft er een paar gekregen om uit te proberen en die loopt er lekker op weg moet ik zeggen.

• sebasd
  • Registratie: juli 2008
  • Nu online

Voor nu loop ik nog ~11.5km/u
Hier nog iemand die iets te klein is voor zijn gewicht, momenteel 88kg bij 178 cm. En ik loop een stuk langzamer dan jij, rond de 6:00 per km meestal.

Is ook werk in uitvoering bij mij, het gaat wel (langzaam) weer de goede kant op.

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 13:40

Roozzz

Plus ultra

Frenz64 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:42:
Och, als jij dat vergelijkt met de prijzen die Nike vraagt voor hun schoentjes met carbon valt het best mee :P

Ik moet eerst maar eens in de buurt komen van mijn eigen fysieke beperkingen voordat ik deze kant op ga denken ;)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

influenza schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:31:
[...]

Stiekem ben ik wel benieuwd hoeveel het mij persoonlijk aan winst zou opleveren (if any). :P
Vanmiddag komt de postbode met de Topo Phantom, die ook een TPU-zool heeft. Als het bevalt, koop ik de Zephyr (TPU + carbon plate) voor wedstrijden en snelle trainingen. Ik laat het je weten :)

• influenza
kenneth schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:48:
[...]
Vanmiddag komt de postbode met de Topo Phantom, die ook een TPU-zool heeft. Als het bevalt, koop ik de Zephyr (TPU + carbon plate) voor wedstrijden en snelle trainingen. Ik laat het je weten :)
Top, ben erg benieuwd. Ik ga de uitdaging ook maar aan, proberen die 7 nutteloze kilo's kwijt te raken en zien hoe dicht ik dan in de buurt kan komen van 35 minuten op 10 km. Met een paar snelle schoenen voor het laatste zetje :X

• Frenz64
Roozzz schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:48:
[...]

Och, als jij dat vergelijkt met de prijzen die Nike vraagt voor hun schoentjes met carbon valt het best mee :P

Ik moet eerst maar eens in de buurt komen van mijn eigen fysieke beperkingen voordat ik deze kant op ga denken ;)
Ah nee joh, gewoon met je Fenix 6 pro, Alphfly en een BMI van hier tot Tokyo :o

• influenza
Frenz64 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:51:
[...]

Niet bepaald het lichtste horloge wat je om je pols kunt hebben. Daar gaat een deel van je snelheidswinst ;)

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 13:40

Roozzz

Plus ultra

Frenz64 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:51:
[...]

Met een 945 en een bmi waar niet echt iets te winnen valt (175 cm @ 61kg), begrijp ik dat ik die schoenen nu toch echt moet aanschaffen als next step :+

Mijn "terugkeer" begint aardige vormen aan te nemen trouwens. Nu al een week of 10 weer 4x in de week aan het lopen en dat gaat fysiek vrij goed. Duidelijk te merken dat mijn conditie met sprongen vooruit gaat :*)
Over 2 weken de februariloop als eerste echte evenementje in lange tijd, eens kijken hoe dat gaat. Garmin vind alweer een sub 40 10km; maar dat zit er nog even niet in. Sub 50 lijkt me mooi (en haalbaar).
Pagina: 1 ... 88 ... 91 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True